Mūsų pokalbio tikslas yra tekstas, o pradėti norėčiau nuo klausimo apie balsą. Koks balsas Jums gražus?
Man
gražus bet koks žmogiškas balsas, kurio tembras turi tam tikro minkštumo, yra
giliai paveikus. Žmogaus balsas, kaip ir jo akys, labai daug pasako apie asmens
charakterį. Iš balso galima nuspėti daugelį dalykų apie tą žmogų: jo savybes,
pomėgius, visą jo esmę.
Kažkuriame
Jūsų interviu išgirdau mintį, kad iš balso galima pasakyti, kokių knygų tas
žmogus yra skaitęs.
Taip.
Gal žinote istoriją apie Emmanuelį Macroną?
Ne,
papasakokite.
Tai
visiškai nuostabu – ruošiantis rinkimų kampanijai, patarėjai pastebėjo, kad
Macrono balsas pernelyg šaižus. Išsigandę, kad dėl to jis nepatrauks publikos,
užsakė garsaus prancūzų operos baritono pamokas. Ir Macronas lankėsi pas tą
žymų solistą ne norėdamas išmokti dainuoti, o tik stengdamasis savo balsą
suderinti su kvėpavimu, kad jo tembras taptų gražesnis, švelnesnis, labiau
įtikinamas.
Jūs
gal irgi esate pastebėjęs, kad vieni žmonės lengviau įtikina nei kiti?
Taip,
bet nesu mąstęs, kaip įtaigos gebėjimai priklauso nuo balso tembro...
O
man dar vaikystėje, kai mokiausi M.K.Čiurlionio menų mokykloje, sakydavo: „Tu,
Nomeda, pokalbyje ar telefonu įkalbėtum bet ką...“ Gal mano balsas turi
maloniai liūliuojančio skambesio? Galvodavau: „O, kaip įdomu!” Tuomet gi dar
apie tai nesusimąstydavau, nors ir norėjau dainuoti...
Tai
štai, Macrono pavyzdys atskleidžia, kad į tai verta atkreipti dėmesį. Ir pati
pažįstu pasaulyje aukštas pareigas einančių žmonių ar verslininkų, kurie lavina
savo balsus tam, kad įtikinamiau pasakytų viešą kalbą ar pasiektų norimą
rezultatą kokiame nors valdybos posėdyje. Tada mes kartu pažaisdami
padainuojame, ir jie... Jums tai naujiena? Aš iš akių matau. (Juokiasi)
Taip,
man kyla daugybė minčių, bet, prašau, tęskite...
Ir
jie išmoksta valdyti savo kvėpavimą, o taip pat ir jaudulį, geriau pajunta savo
kūną, lavina intonaciją, įtikinamumą. Be galo daug dalykų.
Balsas
yra galingas manipuliatorių ginklas. Juk kai kurie žmonės mums atrodo
tiesiog simpatiški. Aišku, pirmiausia svarbu energetika, kol jis dar neprabyla
– akių kontaktas, tačiau balsas irgi suteikia be galo daug. Sakyčiau, ši galia
net XXI amžiuje nėra visiškai įvertinta, todėl mane džiugina, kad Macrono
komanda ją suvokė. Jie padirbėjo, pagražino, ir štai rezultatas – prezidentas
išrinktas.
Taigi.
(Juokiasi) O dabar gal lenda yla iš maišo, nes tikrasis Macronas, kaip ir jo
balsas, yra visai ne toks?
Taip,
Jūs labai teisingai sakote: jeigu žmogus iš prigimties neturi to minkštojo
tembro, Dievulis jam nedavė, publika iš pralavinto balso nuskaitys jau kitokią informaciją. Tačiau mes juk
gimstame tobulėti.
Taip,
sutinku. Kismas, raida yra mums suteiktos galimybės.
Ir
jomis naudodamiesi mes galime tobulinti save įvairiose srityse. Balsą – taip
pat.
Taigi,
girdžiu, kad Jums gražus ne tiek pats balsas, kiek jį skleidžiantis žmogus.
Taip,
nes aš girdžiu vibracijas.
Net
kalbant apie operos sritį – ne kiekvieno dainininko balsas jaudina. Toks italų bel
canto – gražaus dainavimo mokyklos – principas: prigimtinis tembras plius
gera mokykla, plius daug darbo ir kitų dalykų. Jeigu žmogus turi prigimtinį
tembrą ir patenka pas labai gerus pedagogus, su jo balsu galima daryti
stebuklus. Savo balsu – ne įrašu, nes įrašas jau tam tikra transformacija – gyvu
dainavimu jis gali pakylėti klausytojus į tokias aukštumas, kad per kūną nueis
šiurpai. Tuos pasitenkinimo šiurpus juk sukelia balso vibracijos, per kurias
atsiskleidžia ir sielos vibracijos...
Na,
taip.
Balso
vibracijos - labai fiziška, išmatuojama. Nėra jokių antgamtiškų dalykų.
Fiziška,
o jeigu fiziška, tai ir – moksliška. Bet tik iki tam tikros ribos. Fiziškai
balso tembras priklauso nuo anatomijos...
Taip.
Nuo prigimties.
Na,
taip – nuo kūno padargų. Nuo ko gi dar?
Nuo
prigimtinių rezonatorių. Nuo kaukolės, kūno struktūros. Žiūriu į Jus ir mėginu
įsivaizduoti, kokį balsą galėtume išgirsti, jei jį tobulintume pagal bel canto
mokyklą. Tokia profesinė liga – žiūriu į veidą ir matau potencialą. Arba
klausausi ir diagnozuoju: tracheitą, bronchitą...
Šitų
- nereikia.
Čia
rimtai kalbu. Chirurgai ar traumatologai žiūri savaip, tarkime, sako – koks
gražus randas, o mes, dainininkai, žiūrime į galvos formą, į rezonatorius –
geriausia turėti rentgeno nuotrauką! Galvojame, kaip juos išnaudoti? Tai be
galo įdomi tema – mumyse pilna tuštumų.
Be
abejo – sinusai, ančiai... Ir smegenų dėžutė pustuštė.
(Abu
juokiasi)
Gerai.
Balsą sukuria kūnas: kaulai, raumenys, minkštieji ir jungiamieji audiniai:
visokios gleivinės, tonzilės, gerklų stygos... Iš to gimsta tam tikras
tembras... O kas dar be tembro apibūdina balsą? Stiprumas?
Teisingai,
taip. Tačiau stiprumą taip pat galima išlavinti. Tembrą pakeisti sunkiau, tik
turint gerą dainavimo mokyklą jį galima kiek suminkštinti, sušvelninti, o
stiprumą galima išugdyti. Tik reikia žinoti, kaip tą padaryti. Nors jis irgi
yra labai prigimtinis dalykas, priklausantis kaip tik nuo rezonatorių. Tarkime,
vieni iš prigimties gali būti tik kameriniai dainininkai, nes jų tuštumos ir
kiti gamtos suteikti dalykai žymiai mažesni, nei, tarkime, dramatinių balsų
savininkų. Tačiau viską, ką davė prigimtis, įmanoma ištobulinti, patekus į
geras rankas.
Gerai.
Tačiau pagriebę geromis rankomis žmogų su prigimtine žaliava – balsu, ir
norėdami jį ištobulinti, turime suvokti, ko siekiame, kas yra toji tobulybė?
Teisingai.
Tai
kas gi apibūdina siekiamą balso grožį?
Labai
geras ir sudėtingas klausimas. Tai labai subjektyvu, net kalbant apie
profesionalius dainininkus. Iš to kyla visokios interpretacijos – kartais kai
kam būna gražūs tiesiog draugų, artimųjų balsai, susijusių asmenų ...
nepotizmas...
Neišvengiamai.
Jie
per žiniasklaidą ar kitaip perša mintį, kad štai čia yra super gražu ir gerai.
O klausytojai, negirdėjusieji kitų, galvos: „Tikrai taip.“ Nes jie galbūt
neturėjo galimybės išklausyti kitų.
Todėl
man ir įdomi Jūsų nuomonė. Aš, kaip ir kiti mėgėjai, pasiduodu madai...
Taip.
Kartais
tai puiku. Pavyzdžiui, yra toks reiškinys – kontratenoras...
Teisingai.
Šiaip,
pirmą kartą išgirdęs tokį balsą pasijutau panašiai, kaip kadaise pirmąsyk
paragavęs alyvuogių: fui, koks čia dalykas?!
(Abu
juokiasi)
O
paskui pasidaviau madai, ir dabar alyvuogės man skanios su įvairiais
patiekalais. Ir kontratenorai visai nieko... Jie gal net labiau sukelia
šiurpulius negu paprasti tenorai ar baritonai. O kaip yra Jums?
Man
gražu yra tai, kas paveiku. Kai balsas veikia ne tik mano protą ir širdį, bet
ir mano vidinį pasaulį, mano vibracijas. Kai suteikia man įkvėpimo. Kai po
koncerto ar spektaklio man ausyse ar galvoje dar ilgai skamba tas balso įspūdis,
prisiminimas...Tik tuomet man yra gražu. Mes visko turime tiek daug, lyg kokios
pramonės prigaminta. Dainavime irgi – perteklius.
Esu
šioje terpėje giliai, dar būdama studenčiokė, iškart patekau į pačią
aukščiausią lygą. Nuo 2000-ųjų pradėjusi dainuoti su Montserrat Caballé,
stebėjau, kas jai yra gražu. Daug svarsčiau, kodėl ji pasirinko mane. Esu
kuklus žmogus, nors gal atrodau tokia pasitikinti... O ji, išgirdusi mano
balsą, net apsiverkė, nors buvo tiek visko mačiusi ir girdėjusi. Jai tai atėjo
iš gilumos, ji vėliau man pasakė. Ilgai galvojau, ką tai reiškia. Ką reiškia
„giluminiai gražu“?
Ką?
Štai šitą aš ir noriu išgirsti.
Paveiku.
Tačiau
tai – ne istorija. Jūs sužavėjote madame Caballé ne kokia pasaka, kad pėsčia
atėjote iš Lietuvos, ne savo išvaizda...
Absoliučiai,
ne.
Ji
išgirdo Jūsų balsą ir apsiverkė.
Taip.
Ji išgirdo balso po-vei-kį. Balsų yra daug, ypač šiuose kraštuose jie įdomūs,
sodrūs. Vokiečiai daugybę metų laukė, kaip jie patys sako, kol gims toks
tenoras, kaip Jonas Kaufmannas, o mes galime pasigirti daugeliu puikių solistų.
Tik, ko gero, ne visi jie paveikūs.
Kiek
anksčiau paminėjote vibracijas. Kalbant apie balsus, ši sąvoka labai tinka, nes
balsas – tai oro virpesiai.
Taip.
Tačiau
paveikumas gal priklauso ir nuo adresato. Jus gal labiau paveiks vienoks
balsas, Caballé – kitoks, o mane – dar kitoks...
Na,
pavyzdžiui, pačios Montserrat balsas man yra paveikus. Kodėl? Gražus tembras,
išlavintas nežmonišku darbu iki pat senatvės, nešantis savyje be galo daug
informacijos, šilumos. Tai pavyzdys visiems, kad grožis atsitinka ne šiaip sau
– visą gyvenimą reikia dirbti.
Bet
paveikumas – žinote, iš kur?.. Tiek metų dirbdama, dainuodama, supratau, kad
paveikumas ateina iš žmogaus vidaus. Balsas paveikia tada, kai žmogus neturi nė
lašelio agresijos. Kai jame nėra net protesto. Kai yra susitaikymas. Kai žmogus
suvokia, kad jis – tik maža šios Visatos dalis. Kai dainavime nėra egoistinio
požiūrio: „Aš, aš, aš... Aš – žvaigždė, aš – diva. Aš išėjau, aš dainuosiu, aš
renkuosi, aš čia vadovauju.“ Ne, toks balsas niekada nebus paveikus. Tai
supratau per daugelį metų. Matau turinčiuosius daug egoizmo ir narcisizmo,
nors tai lyg ir būtina atlikėjui – mes turime būti matomi, žinomi...
Gražūs
sau.
Ne
gražūs sau, o siekiantys grožio. Mes turime siekti grožio.
Tačiau
puoselėdami save, savo talentą.
Taip,
tai yra toks filosofinis klausimas, jį teks nagrinėti ilgai. Montserrat buvo ir
mano dvasinė mama, mūsų ryšys įgalino kalbėtis apie daugelį giluminių dalykų.
Ji yra sakiusi, kad net savo didelėje šeimoje ji iš esmės apie giluminius
dalykus kalbėdavosi tik su keletu artimųjų, tarp jų, ačiū Dievui, ir
su manimi. Kažkas tarp mūsų buvo... Ji minėdavo, kad manyje mato net save
jauną. Yra dalykų, kuriuos sunku nusakyti. Mes gi tik laikinai šioje žemėje...
Bet
tai prasidėjo nuo balso.
Taip.
Ji
Jus išgirdo, o paskui jau išsivystė ryšys...
Absoliučiai.
Dėl to, kad ji turėjo gebėjimą išgirsti giluminį balso poveikį.
Taigi.
Bet
kiek žmonių pasaulyje turi tokį gebėjimą? Kiek? Nedaug. Kiek žmonių turi
įtaigą? Politikoje, mene – visur pakankamai daug amatininkų...
Suprantu.
Tačiau toks elitizmas, man regis, pavojingas. Jūs pati pirmininkaujate konkursų
komisijoms...
Taip.
Ir dabar, beje, pirmininkauju J.Sibelijaus vardo tarptautiniame dainininkų
konkurse Suomijoje. Online. Aš buvau labai prieš, bet ką padarysi.
Kaip iš vaizdo įrašo įvertinti balso paveikumą? Neįmanoma.
Konkurse
gal svarbūs ir šou elementai, bet mums ką tik pavyko užčiuopti tą klodą, prie
kurio tuoj limpa mistika ir ezoterika – giluminį paveikumą. Kiek žmonių
pasaulyje gali tai pajusti? Gal – kiekvienas?
Gal.
Gal
kiekvienas tai patiriame? Gal bendradarbis mums atrodo artimesnis ir dėl savo
balso?
Taip.
Dabar klausausi Jūsų balso gyvai ir bandau jį „skaityti“, perprasti. Tai labai
įdomus aspektas. Jeigu mes vienas į kitą imtume ne tik žvelgti akimis, ne tik
energetiškai jausti, bet ir girdėti giluminį balso turinį...
Aha.
Pabandykime
ir pamatysime, kad mums išaiškėja labai daug informacijos.
Puiku.
Eikime šia kryptimi. Ko galima pasiekti tobulinant balsą? Macrono komanda
turėjo užduotį jo tembrą sušvelninti.
Taip.
Dar
galima lavinti balso stiprumą.
Taip.
Vieni
to siekia miklindami kūną – pavyzdžiui, Vladimiras Čekasinas kartą mane pamokė,
kaip įtempiant įvairius giluminius raumenis įmanoma nuostabiai pakeisti balsą –
kiti pasitelkia technologijas. Pasikalbėkime apie jas.
Gerai.
Kadaise
operoje nebuvo jokių mikrofonų.
Taip.
O
dabar yra?
O,
jau seniai yra. Kalbama, kad net Pavaročiui, dainuojant „Metropolitan“ operoje,
buvo įtaisytas mikrofonas, nes jo balsas buvęs žymiai mažesnis. Kas dabar
atsakys, ar tai tiesa? Jei taip buvo, žinojo tik jis pats ir jo agentai.
Dabar
ši mada įsivyravo, nes nėra daug teatrų su gera akustika. Tikrai, tokių labai
maža. Ir mūsų Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras neturi natūraliai
geros akustikos. Aišku, ir aš, ir kiti dainininkai tokiuose teatruose vis tiek
išeina ir atlieka savo darbą, tačiau dainuoti gerame teatre – fantastiškas
malonumas. Išleidusi menkiausią garsą jauti, kaip jis sklinda, plinta erdvėje,
skamba visur.
Iš
to kilo noras padėti publikai išgirsti, todėl daug kur operą mikrofonizavo.
Tai, mano nuomone, didžiulis nusikaltimas. Taip pradingsta operinio balso
sąvoka. Visa jos esmė – kad operinis balsas sklinda virš šimto žmonių
orkestro. Kitaip mes tampame panašūs į pop atlikėjus. Ten visai kitoks
garso gamybos procesas. Juk yra didžiulis skirtumas, ar žmogus pats natūraliai
išleidžia tokio galingumo garsą, ar jį pagamina fabrikas. Dar svarbu, kad balso
galingumas nereiškia, kad jis skamba itin garsiai, jis gali būti tiesiog labai
našus, gražiai ir galingai sklisti erdvėje...
Galima
dainuoti tyliai.
Tai
mokyklos paslaptis – kaip išlavinti ir naudoti visus rezonatorius, kūną, kad
dainuojant tyliai balsas toli ir tolygiai sklistų.
Šiandien
daug kur tenka susitaikyti su technologijų persvara. Jau retai kas fotografuoja
ar filmuoja į juostas, įrašai skaitmenizuojami – taip patogiau. Panašiai nutiko
ir su mikrofonais – dabar jais naudojasi net dramos aktoriai.
Taip.
Gal
ne čia esmė? Štai pop žanro dainininkams net toks klausimas nėra kilęs. Jų
paveikumas kitoks.
Tai
ir svarbiausia – mikrofonizavę klasikinę operą ir dramą, niekada nepatirsime
tikro balso paveikumo. Šimtaprocentinis paveikumas pasiekiamas tik gyvai.
Prigimtiniai dalykai veikia tikriau. Mums reikia šeimos, pavyzdžiui. Taip ir
operiniai dainininkai turėtų dainuoti teatruose su gera akustika ir be
mikrofonų.
Neturime
nukrypti nuo pagrindinių tikslų. Klasika išliks – Mozartas, Bachas... O dėl
šiuolaikinio meno negalime būti tikri. Koks žinovas pasakys, kurie iš dabar
sukuriamų menų išliks po penkiasdešimties ar net po dešimties metų?
Tai
jau meno industrijos reikalai, o mes grįžkime prie klausimų apie balsą. Jūs gi
mokėtės groti ir instrumentu?
Taip,
Čiurlionio menų mokykloje.
Fortepijonu?
Taip,
taip, taip.
Fortepijono
koncertai taip pat gali būti mikrofonizuoti arba ne.
Lygiai
ta pati istorija. Kinijoje ar Japonijoje yra milžiniškų salių su 5000 ar 10000
vietų klausytojams. Tokioje akustikoje neįmanoma padaryti, kad fortepijono
garsas sklistų po visą erdvę.
Savo
televizijos laidai „Skambantys pasauliai su Nomeda Kazlaus“ kalbėjausi su
fantastiškuoju fortepijono virtuozu Alexander Paley. Gal matėte?
Taip,
pažiūrėjau abi laidas su juo.
Jis
pabrėžė, kad pianistas visai kitaip liečia instrumentą, kai jis įgarsintas
mikrofonais.
Puiku.
Tačiau ir pats instrumentas, net be mikrofonų, yra tarpininkas tarp
atlikėjo ir klausytojo. Kažkuriame interviu pasakėte, kad pats gražiausias
instrumentas yra žmogaus balsas.
Tai
pasakiau ne aš. (Juokiasi)
Reiškia,
kažkas pasakė Jums, nes aš įsiminiau.
Taip.
(Juokiasi) Išprovokavau savo pašnekovą taip pasakyti.
Puiku.
(Juokiasi) Man ši mintis pasirodė graži, ir priskyriau ją Jums.
Tai
vienintelis gyvas instrumentas.
O,
labai įdomu. Dabar pakalbėkime apie jį. Koks tai instrumentas?
Gyvas
žmogaus balsas.
Kas
juo groja?
Žmogaus
siela.
Aha!
Tai
giluminis dalykas. Taip pat yra sporte, aš pati jau daug metų derinu dainavimą
su fiziniais pratimais. Taip pat yra dramos teatre – aktorius pats yra
instrumentas. Transliuoja Šekspyrą savo kūnu: balsu, mimika, judesiais. Ir
dainininkas yra gyvas instrumentas.
Kas
groja Jūsų instrumentu, Nomeda?
(Giliai
atsidūsta) Esu
tikintis žmogus. Giliai tikiu, kad mumis visais groja kažkas iš aukščiau.
Labai
gražu, bet man to nepakanka. Kaip Jūs tai suvokiate? Ar galite pasidalinti? Man
labai rūpi, nes tai galima suvokti įvairiai, pavyzdžiui, sustoti ties Jumis.
Štai dainuoja Nomeda Kazlaus. Jos balsas toks paveikus, nes ji talentinga iš
prigimties, išliejusi marias prakaito, moka naudotis savo kūno rezonatoriais.
Ir tiek. Tačiau Jūs pati paminėjote giluminį pradą – sielą. Paskui išgirdau,
kad ir ja viskas nesibaigia, nes yra dar kažkas aukščiau.
Labai
įdomus klausimas. Turbūt apie tokius dalykus per mažai šnekama.
Apie
juos ne su visais lengva šnekėti. Tie dalykai sunkiai nusakomi, kartais norisi
apie juos ne šnekėti, o patylėti. Tačiau tylėdami nieko vienas iš kito
nesužinome.
Taip.
Šis instrumentas labai įdomus.
Tarkime,
gimsta talentas, turintis tam tikrą prigimtinį balso tembrą. Tapdamas dainininku,
nesvarbu – operos ar pop, džiazo, roko, toks žmogus lavina savo balsą daug
negalvodamas, kas per jo balsą ištransliuojama. Iš pradžių jam svarbu pakloti
pamatus, įgyti techniką. Pati labai gerai pamenu, kaip mano pedagogas, LMTA
profesorius, katedros vedėjas Vladimiras Prudnikovas, pradžioje pasakė: „Mūsų
Nomedos balsas yra lyg neišjodinėtas laukinis žirgas.“ Gamtos gausiai dovanotas
balsines savybes tenka apvaldyti, išgryninti. Panašiai mane, studentę,
dalyvavusią viename konkurse auklėjo legendinis sopranas Birgit Nilsson:
„Vaikeli, tavo balsas toks nuostabiai laukinis, privalai jį apvaldyti, o tada
darysi ką nori, patikėk.“
Neišlavinęs
visų galimybių, nesuvoksi ribų, nevaldysi emocijų. Tik pasiekęs techninį
meistriškumą – na, išmokęs pilnai valdyti balsą, dainuoti ir labai tyliai, ir
labai garsiai – imi jausti, kad visa jėga balsas per tave eina iš kažkur
aukščiau. Iki tol atrodo, kad viską „gaminu“ pats.
Arba
mokytojas.
Arba
mokytojas pataria: „Daryk taip.“ O dar būna kitokio spaudimo – iš visuomenės,
iš agentų: „Daryk, varyk...“
Tai
labai įdomus procesas. Kiek dainininkų pasiekia techninę ribą, kurią peržengę
patenka į kitą lygį? Ten jau per tave kalba kažkas kitas. Čia yra esmė.
Nuostabu.
Reta laimė klausytis atvirai kalbančio žmogaus, neabejotinai pasiekusio tokį
lygį. Pasakykite dar – Jūs nepradingstate, kai per Jus kalba kitas, skleidžiasi
ta aukštesnė jėga?
Ne.
Jokiu būdu. Nedingstu. Tai tik yra kitas lygmuo. Techninės galimybės
atpalaiduoja, lyg išeini į finišo tiesiąją, kurioje jau tikrai kuri. Tik tada
žmogus tampa tikru kūrėju. Tai tam tikra prabanga. Reikia didžiulės kantrybės,
kad ją pasiektum. Matau nemažai kolegų, kurie nepriartėja prie tos ribos.
Jie
lieka tik instrumentai, be kūrybos.
Jie
siekia, bet nepatenka į metafizinį lygį, kuriame jau taptų kūrėjais.
Nepatiria
bendradarbiavimo su aukštesne galia.
Deja,
taip yra. Daugybė dainininkų, ypač iš Azijos, baigia geras mokyklas, o paskui
perkasi premjeras teatruose. Nusiperka premjerą, padainuoja, viskas tvarkoj.
Jie labai darbštūs ir protingi. Turi apsčiai smegenų ir nuo mažens išpuoselėtą
įprotį dirbti, dirbti, dirbti, bet ir iš jų tik vienetai peržengia į
aukščiausią lygį, kuriame yra tikroji kūryba. Ten jau tampa nesvarbios klaidos,
smulkus techninis brokas, nes žmogus spinduliuoja, jo balsas veikia. Tuomet
publika, net nesuprasdama, kas vyksta, nori ir laukia to dainininko. Publika
jaučia tikrą dalyką, jos neapgausi.
Kažkuris
amerikietis pasakė, kad įmanoma ilgai kvailinti kai kuriuos žmones arba trumpai
– visus žmones, tačiau nepavyks ilgai kvailinti visų žmonių.
(Abu
juokiasi)
Jūs,
Nomeda, man regis, esate pasiekusi lygmenį, kuriame jau nebeaišku, kiek Jūs
ciceroniškai kultivuojate savo sielą, kiek toji siela veikia Jūsų instrumentą,
o kiek per Jus veikia aukštesniosios jėgos. Ir man taipogi akivaizdu, kad Jūs
gebate kalbėtis su tokio pat lygmens pašnekovais televizijos studijoje, šitaip
išsiaiškindama įdomiausių dalykų.
Labai
ačiū.
Apie
ką Jums įdomu kalbėtis?
Ir
gyvenime, ir televizijos laidose, kurioms jaučiu didžiulę aistrą, man įdomu
kalbėtis bendromis temomis, ne pernelyg asmeniškai, kad nebūtų vis „aš, aš,
aš“. Noriu, kad pašnekovas per savo patirtį išsakytų bendražmogiškus dalykus.
Tai, beje, nutinka ne dažnai. Žmogus turi prieiti tam tikrą sąmonės ir
pasąmonės ribą, kad sugebėtų mąstyti tokiomis kategorijomis.
Mane
pritrenkė pokalbis su Krzysztofu Zanussiu. Be galo intelektualus žmogus,
puikiai dėsto mintis. Jis pasakojo savo istoriją, nes vis tiek laidos tikslas –
portretas, tačiau pažėrė įžvalgų, tinkančių kiekvienam. Gal nebūtinai
kiekvienam, bet tai – apibendrinančios mintys.
Man
patinka kalbėtis, aš myliu žmones. Seniai supratau, kad pasiekimai ir rangai
nekeičia esmės – galima įdomiai pasikalbėti su paprasčiausios profesijos
atstovu. Svarbu jo autentiškumas ir žmogiškumas. Tos savybės veikia. Iš
dainininkų puikus pavyzdys – Plácido Domingo. Jis teatre būtinai prieis prie
kiekvieno rūbininko, šlavėjo ar darbininko ir paklaus, kaip sekasi jo vaikams,
ar baigęs mokyklą sūnus jau įstojo. Todėl jį visi dievina.
Jam
nuoširdžiai rūpi.
Taip,
kitas gal stengsis suvaidinti, kad rūpi, o jo tiesiog tokia prigimtis – jam
tikrai rūpi.
Sakote,
kad pašnekovo padėtis visuomenėje nėra svarbi, kad pokalbyje su juo pavyktų
atskleisti gilesnius dalykus.
Taip.
O
ką manote apie žmogaus amžiaus svarbą? Gal esate pastebėjusi kokių nors
dėsningumų?
Esu.
Esu pastebėjusi, kad jaunesni žmonės turi daugiau ambicijų. Tai visiškai
normalu, savyje irgi tai matau. Jaunystėje labiau dominuoja ego – aš turiu
pasiekti, aš turiu save išbandyti. Tai suprantama. O kaip kitaip tobulėtum ir
atrastum savo vietą pasaulyje?
Gyvenimiška
išmintis ateina su metais. Jos nepaskubinsi, nepasiskolinsi, nenusipirksi. Tik
jos įgijęs sugebi kitaip pažvelgti į daugelį dalykų ir apvaldyti savo ego.
Vieni išminties įgyja anksčiau, kiti – vėliau. Ir įdomu, kad metai, suteikdami
išminties, nepanaikina sielos jaunatvės, nesužlugdo jos gyvumo. Caballé iki
paskutinių dienų liko tokia mergaitiška, žingeidi, gyva. Mes tiek su ja drauge
žvengdavome... Jeigu išorėje žmogus atrodo pasenęs, kas nors iškart deda jam
minusą.
O
kalbėtis tik įdomiau.
Taip,
būtent.
Mano
bičiulis Arnis Rytupas stengiasi žurnalui „Rīgas Laiks“ interviuoti tik
vyresnius nei šešiasdešimtmečiai.
Oho.
Nes
jaunesnieji labiau linksta kalbėti apie save, o ne apie bendresnius mums
rūpimus dalykus.
O
kiek Jums metų, Ignai? Atsiprašau...
Man
– penkiasdešimt.
Na
štai. (Juokiasi)
Todėl
ir stengiuosi imti interviu, o ne duoti.
(Abu
juokiasi)
Tai
Jūs esate atradusi kažkokį dopingą ir pagreitinusi išminties ugdymąsi. Jums
rūpi įvairūs svarbūs dalykai, todėl su Jumis įdomu kalbėtis nebūtinai apie Jus.
Labai
ačiū. Man pasisekė, kad mane supo ir dabar supa įdomūs žmonės. Juos mylėdama
geriu jų išmintį ir galiu tobulėti.
Nuostabu.
Labai dėkoju, Nomeda.
Kalbėjomės 2020 m. lapkričio 20 d. Vilniuje.
1 komentaras:
Susitiko du pasišnekėjimų virtuozai. Vieną malonu skaityti, kitą klausyti.
O iki komplekto trūksta ...Nomedos emailo, paprašyčiau, kad ji Igną pasikviestų pokalbiui.
Juk įdomu kaip tada kitaip būtų...
Rašyti komentarą