Foto © Miglė Dilė
Akivaizdi šiuolaikinės meninės kūrybos tendencija – tarpdislipliniškumas.
Pažvelkime į pasaulį užkariavusius ir galerininkų liaupsinamus lietuvius menininkus: Svajonė ir Paulius Stanikas, Žilvinas Kempinas, Nomeda ir Gediminas Urbonas, Stasys Eidrigevičius, Ray Bartkus, Augustas Serapinas. Visi jie niekaip nesutalpina savo darbų į siaurus dailės, skulptūros, fotografijos, režisūros ar vaidybos rėmus. Menininkai patiekia ką nors stulbinamai įdomaus, gražaus, provokuojančio, kontekstualaus, didingo ir palieka kuratoriams bei kritikams užklijuoti etiketę: „Tarpdisciplininio meno kūrinys“.
Tokių šedevrų sugeba pasiūlyti tik meistrystės keliose
disciplinose pasiekusios asmenybės. Pavyzdžiui, Vladimiras Tarasovas ne tik
groja mušamaisiais džiazą, patekdamas į geriausių pasaulio būgnininkų sąrašus,
bet ir kuria muzikos prisodrintas vaizdo instaliacijas. Jas išvydę aikčioja net
Londono menotyrininkai. O kai Vladimiras gastroliuoja po Lietuvą su Vytautu
Landsbergiu, scenoje išgirstame dvi daugiadiscipliniškas asmenybes. Landsbergis
ne tik rašo fluksiškas eiles, bet ir pats meniškai jas perskaito, Tarasovui
plaukiojant perkusijos bangomis.
Daugiadiscipliniškas menininkas nebūtinai kuria
tarpdisciplininius stebuklus. Štai, prieš pusantro šimto metų gimęs Mikalojus
Konstantinas Čiurlionis buvo megadiscipliniškas genijus. Jis ne tik piešė ir tapė,
komponavo simfonines poemas, bet ir parašė itin jaudinančią literatūrinę
misteriją „Laiškai Devdorakėliui“. Tiesa, tikrai tarpdisciplininiais kūriniais Čiurlionio
paveikslai pavirto visai neseniai, kai susiliejo su garsais Kristinos Buožytės
ir Vitalijaus Žuko filmuose „Pasaulio sutvėrimas“ bei „Angelų takais“.
Kino menas yra iš prigimties tarpdisciplininis, todėl
nenuostabu, kad režisierius Emilis Vėlyvis turi dailininko diplomą. Kino
grandas Algimantas Puipa taip pat tapo ir net parduoda savo paveikslus. Prie
molberto tikrojo potėpio kartais ieško ir Juozas Budraitis, kuris dar ir uoliai
fotografuoja. Įspūdingų fotografijų parodą ne per seniausiai surengė Andrius
Mamontovas. Jo kolega iš „Foje“ laikų Algis Kriščiūnas ne tik groja naujoje
grupėje, bet ir tapo noriai perkamus paveikslus bei rašo jiems tekstus. Iš muzikos
į dailę rimtai persimetė Egmontas Bžeskas. O skulptorius Mykolas Sauka,
laimėjęs Rašytojų sąjungos konkursą su apsakymų rinkiniu, toliau aria prozos
laukus – pasirodė naujas jo romanas „Kambarys“.
Galėčiau ilgai vardinti tarpdisciplininį meną kuriančius
arba keliose šakose sėkmę gaudančius lietuvius menininkus. Nejučia skverbiasi
mintis, kad vienoje srityje gabus žmogus lengviau atskleidžia talentą ir kitur.
Genetikai tuo nesistebi, jie svarsto, kad neegzistuoja koks nors konkretus
genialumo genas, tačiau tam tikri DNR grandžių deriniai gali nulemti aukštesnį individo
intelektą ir apdovanoti įvairialypiais gabumais.
Daugiadiscipliniškumas pavirto sporto šakomis. Lietuvės daugiakovininkės (septynkovininkė Austra Skujytė ir penkiakovininkė Laura Asadauskaitė) yra pasiekusios olimpinių aukštumų. Laura tapo Seimo nare ir vadovauja sporto reikalus tvarkančiai komisijai, šias pareigas perėmusi iš Virgilijaus Aleknos.
Vis dėlto savo kultūroje esame įpratę įtariai žvelgti į asmenis, pakeitusius profesiją ar praktikuojančius keletą amatų. Daugiadiscipliniškas veikėjas atrodo nedisciplinuotas, nedrausmingas: „Devyni amatai – dešimtas badas!” Iš tiesų, staliaus, kalvio, chirurgo, smuikininko, akrobato ar sraigtasparnio piloto meistrystę palaiko tik kasdienė praktika, todėl kiti pelningi užsiėmimai jiems rūpi menkiau.
Tarpdiscipliniškumas gražiai skleidžiasi ten, kur praverčia nežabota vaizduotė. Kaip ir menininkai, išmėginti skirtingų industrijų nevengia kūrybingumo gyslelę pajutę verslininkai. Įdomių atradimų neįprastai tolimuose laukuose neretai aptinka mokslininkai, tačiau šiuos kol kas pernelyg varžo akademinė hierarchija ir institucijų pančiai. Renesansiška Leonardo da Vinčio laikų dvasia universitetuose seniai išblėso, šokinėti tarp katedrų ir fakultetų tapo nebepadoru.
Tuo tarpu airis Julianas Goughas, roko muzikantas ir
dainininkas, poetas, rašytojas ir dramaturgas, visai neseniai pasiūlė naują
Visatos kilmės versiją, alternatyvią Didžiojo Sprogimo teorijai. Daugiadiscipliniškas
šviesulys jau prieš trejetą metų savo tinklaraštyje tiksliai nuspėjo, kokių
duomenų į Žemę parsiųs erdvėlaivinis Webbo teleskopas. Dabar airis suformulavo
nuosekliai ir efektyviai sudėtingėjančios Visatos paradigmą, kuri sudomino kosmologų
bendruomenę. Mat naujoji hipotezė, pavadinta „dujinio degtuvo“ teorija, gražiai
dera su šviežiais fizikų atradimais kosmoso raidos srityje. Nauji duomenys
skatina manyti, kad mūsų Visata radosi ne iš atsitiktinio sprogimo, o buvo
įdegta iš paprastesnių visatų pro milžiniškas juodąsias skyles.
Suabejojusiems, ar ši žinia pakankamai svarbi, kad pakeistų
artimiausio vakaro planus, pridursiu, jog naujoji, beveik darvinistinė, visa ko
evoliucijos teorija ne tik pasiūlė naują požiūrį į pasaulio raidą. Ji verčia
permąstyti, kokia yra gyvybės atsiradimo ir sąmonės bei technologijų tobulėjimo
prasmė.
Atsibudus nebe atsitiktinėje, o kryptingai
sudėtingėjančioje Visatoje, verta keisti požiūrį ir dėmesingai puoselėti tarpdisciplininį
kūrybingumą. Tegu jis dar plačiau skleidžiasi turtindamas Lietuvos
kultūrą.
Miglės Dilės nuotraukoje fragmentas iš Svajonės ir Pauliaus Stanikų parodos "Kilmės" Paryžiuje 2024 m. rugsėjį.
Šį kultūros komentarą parengiau ir perskaičiau studijoje portalui politika.lt. Jo vaizdo įrašas ir tekstas ten paskelbtas 2025 m. gegužės 17 d.
Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais kultūros dalyviais rasite popierinėse knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis", "Laiko juosta jų žvilgsniais" ir "Begalybė jų mintimis". Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Atsiliepimai