Jūs vienu metu buvote labai įsigilinęs į fiziką. O paskui turbūt ne menkiau įsigilinote į politiką, dar vėliau – tapote konsultantu, daug pasiekėte visuomenės gyvenimo srityje. Retai tenka sutikti žmogų, kurio galvoje telpa šitokia kompetencija – gamtos mokslų ir socialinės erdvės.
Na, pirmiausia, tai nėra didelio
skirtumo tarp tų trijų sričių, iš tikrųjų. Ir pirmiausia, fizika nėra mokslas
apie gamtą. Fizika yra mokslas apie modelius, kuriuos mes sugalvojame apie
gamtą.
Čia privalote paaiškinti.
Aš pabandysiu paaiškinti. Svarbu,
kad tie modeliai, nė vienas iš modelių apie gamtą, fizikos modelių, nėra tikra
gamta. Mes prieš daug tūkstančių metų turėjome modelį apie plokščią Žemę ant
trijų banginių su dangaus skliautu, kuriame žvaigždės įtvirtintos, Saulė juda,
planetos juda lėčiau. Ir tas modelis puikiai tiko navigacijai, žemės ūkiui, dar
kai kuriems dalykams, nors jis nebuvo teisingas. Aš niekaip neįsivaizduoju,
kaip Niutonas galėjo sugalvoti tiek dalykų, nes dauguma jų yra tiesiog susamprotavimai,
jis eksperimentavo labai nedaug. Obuolys į galvą sode yra mitas, bet Niutonas
sukonstravo puikų mechaninės visatos modelį.
Taip, bet jūs ką tik paminėjote, kad anas modelis buvo neteisingas.
Taip, nes Žemė ne plokščia, bet vis tiek modelis daug ką paaiškina ir leidžia nuveikti. Tai štai, Niutono mechanika irgi yra neteisinga, tiksliau sakant, ji galioja tam tikrose ribose: mažuose greičiuose, nepakankamai didelėse masėse ir taip toliau. Bet ji puikiausiai leidžia sukonstruoti automobilį. Jeigu dar pridėsime klasikinį elektros modelį, elektromagnetizmo modelį, tai jis leidžia ne tiktai važiuojantį vežimą sukonstruoti, bet ir šiuolaikinį automobilį. Toliau jau reiktų eiti giliau, iki kvantinės mechanikos, bent jau iki atomo teorijos, kad galėtume sukurti kompiuterį. Prieš 50 metų nereikėjo jokių kompiuterių, užteko tų dviejų klasikinių teorijų arba dviejų klasikinių modelių. Taip sakant, fizika yra mokslas apie modelius. Mes sugalvojame modelius, sugalvojame ryšius juose, sugalvojame taisykles, pridedame prie gamtos ir žiūrime, kad tinka. Paskui suprantame, kad ne visada tinka, tik tam tikromis sąlygomis, bet tinka. Taigi, modelio konstravimas ir jo analizė leidžia suvokti vaizdą, kuo geresnis modelis – tuo platesnį, o svarbiausia – pagauti priežastinius ryšius.
Gerai, bet vis tiek paskui išlenda modelio santykinumas:
čia – veikia, o čia – jau neveikia.
Visai teisingai. Ir kai kas iš
idealistų fizikų svajoja, bent jau XIX ir XX amžiuje labai svajojo, apie
visuotinį fizikinį visatos modelį. Tai, matyt, niekad nebus pasiekta, ačiū
Dievui. Yra dar toks vienas posakis: žmonijos žinios yra kaip burbulas, kuo
labiau pučiasi, tuo didesnis sąlyčio paviršius su nežinomybe.
Sakydamas „ačiū Dievui“, išsiduodate užėmęs ir tam tikrą
moralinę poziciją. Kokia tai nuostata?
Smalsumo begalybė. Bent aš
įsivaizduoju, jeigu žmonija nustos būti smalsi, tai daug labiau negu dabar užsiims
kitais dalykais – karais ir panašiai. Dabar vis dėlto bent jau Vakarų kultūra
labai daug dėmesio, labai daug pastangų skiria smalsumui tenkinti. Tai čia – apie
fiziką.
Visuomenės mokslai taip pat nėra
mokslai apie visuomenę. Jie sukasi apie modelius, kuriuos mes sukuriame apie
visuomenę. Ir kadangi visuomenėje veikiančių nežinomų jėgų arba, kaip fizikoje,
ignoruojamų, nes jos labai silpnos, yra daug daugiau, tai tie modeliai dar
netikslesni. Bet, nepaisant to, vis tiek reikia matyti kiek galima plačiau ir
kiek galima tiksliau susekti priežastinius ryšius. Versle irgi nemažai knygų
parašyta apie verslo modelius, business
models, ar ne? Galvodami apie verslą mes konstruojamės strategijas,
organizacijos struktūras, mes kuriame modelius. Organizacijose jie dažnai veikia
gal tiksliau negu plačioje visuomenėje, nes čia mažiau tarpusavio ryšių, bet vis
tiek visa tai yra apie modelius. Tik tiek, kad tu niekad negali žinoti, kada
tavo modelis pasirodys neteisingas. Todėl versle irgi reikia stengtis matyti
visumą ir priežastinius ryšius.
Bet visuma ir priežastiniai ryšiai yra beveik skirtingi
kraštutinumai.
Ne ne, priežastiniai ryšiai yra
modelio charakteristika. Nes modelis nėra automobiliukas, panašus į automobilį.
Modelis ir yra iš esmės priežastiniai ryšiai ir taisyklės.
Sutinku, tačiau jis vis tiek išskirtas iš visumos. Priežastinius
ryšius patogu nagrinėti kokioje nors nedidelėje imtyje. Labai didelėje aibėje
atsiranda tiek visokiausių sąveikų, kad jau sunku atsekti, kur priežastis, o kur
pasekmė.
Fizika tai sugaudo pakankamai
tiksliai. Svarbu tiktai, sakau, nepamiršti ribų, nepamiršti, kokiomis sąlygomis
tavo modelis galioja. Versle irgi žiūrėsi į modelį. Konkurencinis modelis
laisvojoje rinkoje irgi yra modelis. Ir Adamas Smithas aprašinėjo modelį,
tiesa, imdamas pavyzdžius iš tikros gyvosios gamtos, bet jis konstravo tam
tikrą modelį. Visos vadybos knygos, visos strategijos taip pat kalba apie
modelius.
Tai aš visą laiką bandau
prisiminti ir bandau pabrėžti, kad mes čia šnekam ne apie realybę, mes tiktai
norim, kad mūsų modelis kuo tiksliau atspindėtų realybę, kad galėtume iš jo
konstruoti automobilį, tai yra savo verslą. Yra tokia gana populiari knyga, jau
senoka, gal dešimties metų, „Business Model Generation“ (Alexander
Osterwalder ir Yves Pigneur, 2010 – I.S. past.). Joje man iš kokių turbūt 500 puslapių labiausiai patiko
vienas atsiliepimas gale: niekad nepamirškite, kad jūsų verslo modelis nėra
jūsų verslas.
Nieko sau!
Man taip patiko ir taip suėjo į
tą fizikos apibrėžimą kaip mokslą apie modelius, kad tiesiog krykštavau.
Turime iki galo išgliaudyti šitą aspektą. O kuo tai gelbsti?
Čia gi kažkokia šizofrenija.
Gelbsti tuo, kad tu visada turi
žinoti, jog tavo modelis tam tikromis sąlygomis veiks, o tam tikromis sąlygomis
neveiks. Kad jis yra ribotas...
Verslas platesnis.
Kad gamta yra platesnė negu fizika,
kad verslas yra platesnis negu tavo verslo modelis. Kad visada išlįs dalykų,
kurių tu iš anksto negalėjai numatyti. Bet, nepaisant to, daugeliu atveju ir
jeigu nepamirši to ribotumo, tu tą modelį gali puikiai naudoti konstruodamas savo
mašiną.
Na taip, nuoseklu.
Tai va, trys sritys atrodo
skirtingos, bet visur tas pats: nepamiršti, kad tu analizuoji, dirbi su
modeliu, pasistengti matyti visumą ir pasistengti kuo tiksliau įžiūrėti
priežastinius ryšius ir skirtumus.
Bet priežastiniai ryšiai jau yra modelyje?
Taip, modelyje. Gamta priežasčių
neturi. Gamta yra laisva. Mes juos sugalvojam. Gamtoj yra reiškiniai, o
priežastinius ryšius arba taisykles, arba formules, arba dėsnius mes
susigalvojam patys, ir tai ir yra mūsų modelis. Gamtoje nėra antrojo Niutono
dėsnio. Negalėjo Niutonas eiti takeliu, žiūri – guli antrasis Niutono dėsnis,
pasiėmė ir įsidėjo į kišenę.
Tačiau gamta irgi nėra tikrovė.
Va čia jau man per gilu. Aš
nežinau. Kai kas, agnostikai, turbūt sakytų, kad taip. Man atrodo, kad vis
dėlto tai, ką aš galiu pačiupinėti, pauostyti, paragauti ir pamatyti, kad
šūdas, kaip žemaitis, tai vis dėlto man panašiau į tikrovę.
Aišku, nuosekliai gerbtina pozicija. Gerai, o kaip jums
sekasi taikyti tokį aiškiai struktūrizuotą požiūrį savo veikloje?
Žinote, visi sako, kad jeigu
dirbti nemoki, tai eini mokyti, o jeigu ir mokyti nemoki, tai eini konsultuoti.
Nuo antro kurso pradėjau dirbti
mokslinį darbą, o kai Sąjūdis prasidėjo, jau iš manęs mokslininko nelabai ir
liko. Paskui 4–5 metai politikoje. Tai po dešimties, netgi daugiau, praktiškai po
penkiolikos metų, nedrįsau grįžti į fiziką, nes tai didelis tarpas vis dėlto, nepasivyčiau.
Prabūti šiaip galėjau, bet ką nors pasiekti jau man atrodė per daug keblu. O be
to, dar ir pinigų reikėjo, 1993 metais fizikai ne kažin ką uždirbdavo.
Bet jūs esate ir išradimų padaręs, ir straipsnių parašęs.
Vis tiek buvo jausmas, kad tuose puslaidininkiuose kažką atradote?
Na, aš padariau ir originalių
dalykų, ne kažin kokių labai gilių, bet čia viena iš istorijų irgi. Vilniaus
universitete aš buvau įsitikinęs, kad liksiu dirbti ten, bet mane išpirdolino kaip liaudies priešą, tai aš
pradėjau dirbti dabartiniame KTU su tokiais gana naujais paviršiaus analizės
prietaisais. Paskui mane iš karto išvežė į tarybinę armiją, į Murmanską.
Grįžau, Kaune buvo toks Radijo
matavimo technikos mokslinio tyrimo institutas – KRMT, ir jie nusipirko tokį
prietaisą – greitintuvą, ten galima elektronus greitinti, protonus ir lengvus
atomus. Kaip sovietinėje sistemoje buvo įprasta, už labai brangiai nusipirko
geležį, bet nenusipirko paleidimo. Net brėžinių iš pradžių nebuvo nusipirkę, tik
paskui nusipirko brėžinius, ir mes ten su kolegomis bent porą metų tą daiktą
paleidinėjom. Paleidome, pradėjome su juo dirbti, aš padariau disertaciją su
tuo prietaisu, paskui – Nepriklausomybė, KRMT sužlugo ir išsiskaidė, o tas
prietaisas liko tenai. Ir paskui jau, po daugelio metų, Fizikos institutas čia,
Savanorių prospekte, jį kažkaip atsikasė, susirado mano kolegą inžinierių,
kuris kartu paleidinėjo, pervežė, surinko, paleido ir dabar jis ten veikia. Tai
lyg ir prieštarauja tam, ką sakiau, kad per tuos penkerius metus buvau
atsilikęs, nes tas pats daiktas veikia ir po 36 metų. Bet vis viena nesigailiu,
iš fizikos aš tikrai daug ko išmokau gyvenimui. Ne tik iš fizikos, bet ir iš Fizikos
fakulteto, beje, ir tai niekur neprapuolė. O kas čia žino, ką būčiau moksle
pasiekęs? Bet dabar jau to nebebus.
Įdomu. Jau buvote šį tą pasiekęs, kartais gi moksliniame straipsnyje
vienas sakinys labai daug nulemia, parodo naują kryptį kokią. Turėjote fizikoje
pamatą, ant kurio buvo galima toliau statyti, tačiau perėjote į kitą sritį ir
dabar kuriate... Ar galima sakyti, kad kuriate verslo modelius?
Tam tikra prasme taip. Nebūtinai
tas taip tiesiai vadinasi, bet bent jau elementus tai – taip.
Tai užuot toliau ieškojęs ir atradęs naujovių fizikoje,
dabar pritaikote iš esmės tą patį principą versle, nes irgi pasiūlote kažkokį
šviežią, naują požiūrį? Ar teisingai interpretuoju?
Kartais pasitaiko ir taip, bet
turbūt geriausia sėkmė būna, kaip aš sakau, kai klientas po darbo pasako: „Už
ką aš jums mokėjau pinigus, jeigu pats viską pasidariau?“ Jeigu pavyksta
bendrauti su klientu taip, kad jis pats sugalvotų ar bent jau jam atrodytų, kad
jis pats sugalvojo, tai yra idealus dalykas.
Konsultantų samdymo skirtingų motyvų
galima bent dešimtį pririnkti, bet keli yra svarbiausi (ne iš eilės). Vienas,
kai verslininkas nori pasitikrinti, kad jis teisingai galvoja. Natūralu, nes
verslo vadovui, bent jau jo kompanijoje, nėra jo lygmens žmonių pagal
apibrėžimą. Jis turi komandą, viskas tvarkoje, bet jis yra hierarchijoje
aukščiausias ir lygiagretaus pasišnekėjimo, pasiginčijimo, pasiderinimo nevyksta,
o nuspręsti reikia. Tai viena iš priežasčių yra su nepriklausomu žmogumi
pasišnekėti ir pasitikrinti, kad jis tikrai teisingai galvoja.
Antra priežastis yra ta, ką jūs
sakėte – kažkokių naujienų, naujovių generavimas, kai reikia tiesiog sparingo
partnerio ar kažko panašaus. Aš nekalbu apie techninius dalykus: verslo planą
surašyti arba tikrai technologinius sprendinius sudėlioti, - tam yra labai aukštos
klasės konsultantų, aš toks nesu, nes nemoku technologijų. Tai čia dažniau jau
būna darbas su komanda, reikia žmogaus iš šalies, kuris pamoderuotų, gal ten ką
pakritikuotų, gal ką netyčia įmestų, bet irgi tai yra komandos kūryba.
Ir trečias atvejis, kai
verslininkas tikrai žino, ko nori ir ką reikia daryti, bet jam reikia savo
žmonėms pasakyti: „Čia ne aš sugalvojau, štai, konsultantą pasamdžiau, jis patarė
taip daryti.“ Pasižiūrėkite, kiek Lietuvos viešajame sektoriuje yra tokių
dalykų. Tai tas irgi ir padoru, ir garbinga, viskas čia yra gerai.
Ir paskui visokie kitokie
motyvai: stoka ryšių, kurių konsultantas gali turėti, pažinčių visokių ir taip
toliau.
Taip, konsultavimas labai plati sąvoka.
Tai man tie pirmi trys motyvai įdomiausi
yra. Ir kada pavyksta, kai kažkaip užvedu ant kelio arba pakritikuoju kokius
nors dalykus, sakydamas: „Šitaip greičiausiai neveiks“... Kai klientas pats išgalvoja
viską ir sukonstruoja modelius, jis lieka iš tikrųjų labai patenkintas, kad čia
yra jo darbas (taip ir yra iš tikrųjų)... Užtai aš sakau, kad man pagyrimas yra
tada, kai klientas sako: „Viską pats pasidariau.“ Paprastai su tokia ironiška
šypsenėle sako, jis puikiai supranta, kad vienam būtų buvę sunku arba
nepasiektų jis tų tikslų, kurių siekia. Ir yra buvę, kad už tai, jog pats pasidaro,
dar ir kokią premiją sumoka klientas konsultantui.
Taip, nes jeigu tikrai nevertintų jūsų indėlio, tai turbūt
net ir nepasidžiaugtų drauge, kad pats viską pasidarė.
Ko gero, taip.
Gerai. Žmonės gi yra labai skirtingi, ką jau kalbėti apie
kolektyvus ir jų visokiausias sąveikas su kitais kolektyvais ir daugybe dar
visokių kartais neaiškių struktūrų. Fizikoje vis tiek gal lengviau prognozuoti,
kur lėks jūsų pagreitintas elektronas ar protonas? Dalelės turi aiškų krūvį
arba yra neutralios, ten nėra emocijų, sąmonės, jausmų. Eksperimentą galima
kartoti, siekiant aiškių vienodų rezultatų. O kiek tie verslo modeliai ar kitos
sąveikos, kurias jūs pasiūlote, yra tipiški dalykai, tinkami įvairiose
situacijose?
Net nežinau, ar čia toks žodis tinka...
Gal aš nuo kitur truputį pradėsiu. Pasaulio verslo lyderiai yra prirašę knygų
apie savo veiklą – koks nors Jackas Welchas, Bransonas...
Daugybė, taip, bet vėlgi – turbūt labai skirtingais
motyvais?
Ar kas nors gali perskaitęs kurią
nors knygą pabandyti daryti taip pat? Aš nesu girdėjęs sėkmės istorijų, kad kas
paskaitytų Jacką Welchą ir sakytų, kad va šita „20-70-10“ idėja – 20
paaukštink, 70 paskatink, 10 išmesk, – kad ji veiktų.
Nors Welchui ji veikė.
Jam veikė. Tai apskritai tipiškumą,
ypač tokiame kultūriniame lygyje, elgsenos lygyje, labai sunku perkelti,
praktiškai neįmanoma. Tu gali tiktai skaityti ir mokytis, kad štai, anas žmogus
drąsiai kažko ėmėsi ir kažkas jam išėjo, bet tu turi visą laiką laikyti pailgosiose
smegenėlėse jausmą, kad tau taip neišeis. Tu gali tik išmokti drąsos, ryžtingumo,
elgesio su žmonėmis, dar kažko.
Na, ir šiokie tokie standartai
vis tiek yra. Yra korporacijos, bandančios subalansuoti savo verslus, yra koks
nors matricinis valdymas, kuris vieniems išeina, kitiems neišeina. Yra
klasikinės funkcinės struktūros, yra valdymas pagal procesus. Kaip pasirinkti,
kuris tau labiausiai tinka, – čia turbūt sunkiausia dalis.
Kaip išrasti išvis naujų modelių,
sunku pasakyti. Žmonės mat mėgsta klasifikuoti, bet kokiuose moksluose jiems
svarbu viską sudėlioti į lentynėles. Tai tu matai kažkokias išskydusias
lentynėles, matai savo verslą ir bandai jį kažkur įkišti. Ieškai pagalbos, kur
paskaityti ar paklausti, į kurią lentynėlę toks verslas labiau tiktų. Pats šiek
tiek galvoji.
Tai gal labiausiai klasikinėse
srityse, pavyzdžiui, standartinėje klasikinėje bankininkystėje, yra apibrėžtų
dalykų, ką reikia padaryti ir kaip veikti. Aš nežinau, ar jūsų grupė labai
žinojo, kaip jūsų modelis vadinasi, kai nusipirko pirmą parduotuvę?
Ne, nelabai. Tačiau net sąvoka „klasikinė bankininkystė“
šiandien jau skamba keistokai.
Visiškai!
Nebėra klasikinės bankininkystės pasaulyje.
Dėl to aš ir spėju: kai jūs klientui mėginate pasiūlyti
ar patobulinti jo verslo modelį, tai vyksta visai kitaip negu fizikoje.
Kiekvieną kartą prireikia daugiau išradingumo, kažkokios inovacijos negu
standartinio pritaikymo. Ar ne?
Žiūrėkit, vėl viskas priklauso
nuo verslo ar žmogaus išsivystymo laipsnio: kiek jis pats supranta, kiek jis
yra matęs, kiek jis yra patyręs. Nepatikėsite, kokių keistų klausimų gaunu iš
pradedančiųjų verslininkų. Čia kaip „Auksiniame prote“, atrodo, paklausia ko
nors, kas absoliučiai žinoma. Mano vaikai sako: „Tėvai, tu pagalvok, čia visai
kita karta, kiti žmonės.“
Koks galėtų būti tokio klausimo pavyzdys? Čiagi ne
enciklopedija ir net ne teorija. Koks tas klausimas?
Balanso skaitymas, pavyzdžiui,
finansinių ataskaitų.
A, jeigu žmogus nemoka skaityti balanso, taip...
Patikėkit (juokiasi), yra ir 20 metų versle esančių žmonių, kurie nemoka
skaityti finansinių atskaitų.
Na, tada jie dar turi potencialo.
Teisybė. Ir tų dalykų yra labai
skirtingų. Kai mes pradėjome savo šitą net ne verslą, o profesinę veiklą,
konsultavimą, tai labai daug dalykų reikėjo aiškinti, ir trečio kurso ekonomikos
studentas galėjo verslininkui labai daug paaiškinti. Dabar taip nebėra, dabar
dauguma ne tik jaunų, bet ir vyresnių žmonių yra ir patys išmokę ar išmokyti.
Pagrindinių standartinių dalykų aiškinti nebereikia tiems pažengusiems
verslininkams. Užtai vis labiau reikia sparingo partnerio, moderatoriaus
komandos idėjoms sujungti, suformuluoti.
Man labai patinka padėti
kompanijoms pasidaryti strategijas. Mes niekad nedarome taip, kad ateini,
parašai ir atiduodi, nors taip gimsta daugelis valstybinių strategijų. Mes netgi
stengiamės, jeigu tai įmanoma, ne vien su vadu šnekėtis ir kažką išsiaiškinti,
bet ir su komanda, nes dažnai pats strategavimo procesas yra svarbesnis negu
surašytas popierius.
Tai turinys skiriasi, bet labai
nuo lygio priklauso, kai kuriems žmonėms prireikia net ir paprasčiausio
padrąsinimo, pamokymo.
Suprantu. Man atrodo, kad versle nedaug tėra tokių
aiškiai nustatytų dalykų kaip finansinės ataskaitos. Jos įdiegtos ir valstybės
interesais, nes gi privalu atsiskaityti mokesčių inspekcijai. Finansų apskaita jau
standartizuota, niekas geresnės neišrado. Tačiau daugumą kitų dalykų renkamės
pagal savo skonį ir stilių, o ne dėl to, kad taip teisinga.
Aš nesakyčiau, kad finansų
išmanymas yra prastas dalykas. Ir turbūt ne mokestinės, vadybinės apskaitos
labiau, nes ten labai daug lanksčių dalykų yra, labai daug gali ten įžiūrėti,
jeigu tiktai moki panaudoti ir vertinti. Bet, aišku, pradedant kalbėti apie
vadovavimo stilių, korporatyvinę kultūrą...
Strategiją, tarkime. Strategija – visai kitoks procesas. Iš
tiesų, kas yra strategija? Strategija yra tikslas ir būdas, kelias jam pasiekti.
Aš dar pridedu, kad strategija
yra ne tiek apie tai, ką darysim, o apie tai, ko nedarysim. Susikoncentravimas
į tinkamą sritį, nesiblaškymas ir nedarymas, ko nesame susitarę daryti. Ir kad
visi kryptį žinotų.
Ir štai čia jau toks laukas, kuriame galima oi kiek kurti
ir veikti įtraukus komandą. Įsivaizduoju, kad įmanomi du kardinaliai priešingi
požiūriai, kurie abu gali įrodyti, kad galutinė eilutė pelno ataskaitoje yra
puiki. Vienas eina vienu keliu, kitas – kitu keliu, abu elgiasi priešingai, bet
abu pasiekia. Todėl, kad abu modeliai telpa versle kaip gamtoje.
Aha. Visiška teisybė, kad nėra vieno
tikro kelio. Todėl strategija yra svarbi po to, kai jau ją pasirinkai, kad tu
gali sutelkti komandą ta kryptimi. O jeigu nežinai, kur plauki, ten ir atsiduri
– nežinioje. Apskritai mažoje kompanijoje nėra būtina kurti strategiją kaip
kažkokį rašytinį, planingą dokumentą, nes tu turi visus po ranka, gali
kiekvienam pasakyti, ko reikia. Aš pats žinau, ko reikia, kiekvienam pasakau,
ką jis turi daryti, ir viskas gerai.
Strategijos prireikia didelėje
kompanijoje, didesnėje kompanijoje, su sąlyga, kad ji tikrai yra ne formalumas,
nes tai yra komunikacijos instrumentas, kai jau ne tiktai kryptis, bet ir
tikslai susakyti, išdėstyti visiems. Klausimas: kaip tai padaryti? 80 procentų
strategijų žlunga dėl prasto įgyvendinimo, ne dėl prasto sugalvojimo. Tai čia
dar antras gabalas – kaip prisiversti padaryti tai, ką susistrateguoji. O
korporacijose su skirtingais verslais tai iš esmės strategija yra, kaip jau
sakiau, verslų išdėliojimas kaip tankų, patrankų ir laivų kovos lauke.
Įmonių grupėje tai labai aktualu.
Taip. Bostono matrica yra ne apie
verslo vidų, Bostono matrica yra apie skirtingus verslus. Ir jeigu jūs paimsit
kokio nors Porterio arba panašių guru strategijas, jie nešneka apie strategiją
viename versle, čia labai svarbus dalykas. Paskaitęs pabandai ką nors daryti, o
pasižiūri, kad kažkas čia neveikia, nes, pasirodo, darai strategiją vienam
konkrečiam verslui.
Taip, jeigu esi nedidelis komponentas didesniame
paveiksle, o kalbi apie savo strategiją, tai tada kyla klausimas, ar pakankamai
matai visą aplinką, kas aplink vyksta.
Taip, nutinka įvairiai. Kai
kurios lietuviškos grupės kreipiasi: padaryk įmonei strategiją. O kur yra
grupės strategija? Tai arba jos nėra iš viso ir tada tu eini, kaip tau išeina, nors
iš akcininkų pozicijos žiūrint tai truputį keista, arba tu esi visiškai griežtai
valdomas ir tada nieko negali strateguoti, nes tau lieka tiktai įgyvendinti.
Taip būna. Bet kaip yra, taip yra, čia ne vien lietuviška bėda.
O aukščiausiam hierarchijoje asmeniui svarbu apsispręsti,
kokiam labui jis išvis čia ką nors veikia?
Na, dar akcininkai yra.
Aš turiu galvoje patį aukščiausiąjį, tarkime, savininką.
Jeigu jis ir akcininkas, ir
vadovas, tai be abejo. Taip ir turi būti, strategija yra tai, ką daro
strategas, o strategas yra karo lauko vadas, kitaip sakant – generolas.
Taip, ir jo atžvilgiu jau strategijos nebėra.
Jo atžvilgiu ne, be abejo. Jis
tiktai gali kurti strategiją, kaip nugalėti priešus, jeigu apie verslą kaip
apie karą galvosim. Tie dalykai labai skiriasi, čia yra truputį perdėta ta...
Sun Tzu. (Juokiasi)
Sun Tzu yra puikus, bet aš
neatsimenu, kieno parašyta ta knyga, kurioje Sun Tzu interpretuojamas kaip verslo
strategas... Siaubas!
Taip, yra toks kažkurių vakariečių veikalas. Na, bet –
skambu.
Tai apskritai toks dėsnių
perkėlimas... Aš pats šio pokalbio pradžioje taip elgiausi: nuo fizikos į
visuomenę, į verslą... Tačiau pažodžiui perkelti taisykles iš karo į verslą
arba iš fizikos į visuomenę yra neleistina, neteisinga ir neteisėta. Galima
tiktai kaip alegoriją jas imti.
Kaip alegoriją, kalbantis, jeigu tai ką nors įkvepia arba
kam nors nuo to smagu.
Tas yra gerai, jeigu nepamiršti,
kad čia ne apie tą patį.
Kitaip kils painiava ir šūdmala. Dar pasikalbėkime apie derybas.
Man įsiminė jūsų frazė, seniai pasakyta, turbūt tada jus dar klausinėjo, kodėl
neinate į rinkimus ar panašiai, ir jūs, kalbėdamas, matyt, per radiją, svarstydamas
apie savo gebėjimus, pasakėte: „Aš neblogai moku derėtis.“ Taip labai kukliai,
nes jau buvote premjeras, signataras, politikas. Pasakėte: „Mano vienas esminių
gebėjimų – aš neblogai moku derėtis.“ (Juokiasi)
Aš tada pagalvojau, kad tai nėra taip jau maža. O kaip jums dabar atrodo
anų laikų jūsų gebėjimas derėtis, gal jūs jį dar patobulinote? Ir apskritai,
kas čia yra, apie ką čia kalba?
Aš manau, kad pirmiausia čia yra
apie klausymą. Ir tas pats dėsnis: klientas dažniausiai nesako, ką galvoja, o
galvoja ne tai, ko jam reikia. Su oponentais – dar griežčiau, jie visada sako
ne tai, ką galvoja, o galvoja ne tai, ko reikia. Tai aš manau, pagrindinis
dalykas yra klausyti, pabandyti išgirsti ir suprasti, ko iš tikrųjų reikia
oponentui.
Čia labai įdomūs trys lygmenys: sako, galvoja, iš tikrųjų
reikia. Kad sako ne tai, ką galvoja, man lengva suprasti, žodžiu, žmogus
blefuoja sąmoningai arba nesąmoningai kalba, nesuvokia, ką galvoja, neaiškiai
šneka. Tenka tarp eilučių perskaityti. Bet kai galvoja ne tai, ko jam reikia,
čia jau labai gilu.
Gal ne taip labai. Nes iš
tikrųjų, kaip čia pasakius... Tokį irgi dažnai vartoju pavyzdį – miesto valdžia
sako: „Mums reikia tilto“ ir skelbia konkursą pastatyti tiltą. Ar reikia
valdžiai tilto? Valdžiai reikia, kad žmonės galėtų persikelti per upę. Tai gal
gondolos užtenka? Arba kelto, arba tunelio? Labai dažnai žmonės nenulenda iki
tikrųjų savo poreikių arba, net jeigu nulenda, jie mato savo poreikio
patenkinimo būdą, kuris dažnai nėra pats geriausias. Kai ana pusė derasi su manimi
dėl tilto, jeigu aš sugalvoju, kad jiems iš tikrųjų reikia perkelti žmones, ir
matau, kad vietoje tilto gali būti tunelis arba gondola plaukioti, ir žinau, kad
man gondola kainuoja pigiau, o valdžios poreikis visiškai įgyvendinamas, tai čia
ir yra win-win situacija. Kitas
dalykas, kad ne taip labai lengva įlįsti į galvą, išsiaiškinti, ko iš tikrųjų
reikia. Jeigu šnekiesi su klientu, tai daug lengviau, nes jis vis tiek atvirai
šneka, pradeda aiškinti: „Noriu tilto.“ – „O gal nebūtinai? Gal kaip nors
kitaip galima, gal lengvesniais būdais? Tau mažiau kainuos, man mažiau
kainuos...“ Su oponentu derybose yra sunkiau, bet irgi įmanoma.
Na taip, derybose pasitaiko įvairių priešpriešų: kartais
oponentas nėra grynas oponentas, jis irgi siekia kažko gero.
Dažniausiai taip nutinka su
verslo partneriais, kai abudu norime sudaryti sandorį.
O pavyzdys apie tiltą geras. Tik jeigu kalbame apie
valdžią, tai cinikas sakytų, kad valdžia iš tikrųjų nenori nei tilto, nei
gondolos, nei tunelio, valdžiai svarbu, kad ją perrinktų kitai kadencijai. Ir man
tampa aiškiau, ką jūs sakėte apie tai, kaip žmonės galvoja ne tai, ko jiems
reikia. Ko jiems iš tikrųjų reikia, yra dar kitas lygmuo. O kodėl tam politikui
reikia kitos kadencijos? Ten gal dar kas nors slypi, gilūs kompleksai ar
panašiai. Su individualaus verslo savininku ar vadovu, turinčiu įgaliojimus siekti
labiau apibrėžto tikslo, galbūt yra lengviau, bet vis tiek glūdi įvairūs klodai
skirtinguose gyliuose... Dėl to sureagavau, kad man atrodo labai gilu, kai žmogus
ne viską pasako, galvoja ką kita, o dar vienas klodas, veikiantis jo motyvus,
veiksmus ir patį galvojimą taip pat, slypi dar giliau.
Na, įtikinote, taip.
Ir jums klausantis pavyksta užčiuopti tą giliausią klodą,
tikrąją motyvaciją?
Čia būtų pats geriausias atvejis
visada – ar derybose, ar konsultuojant. Net tos gana paprastos
pirkimo–pardavimo derybos, naujo produkto įvedimo ar naujo tiekėjo įsileidimo,
ten, manau, irgi galima priieškoti būdų, ką į ką išmainyti: kaina prieš
apmokėjimo terminą, lentynos ilgis prieš kainą – visokiausių dalykų. Ir dar
kartą sakau, nereikia galvoti, kad ypač nauji tiekėjai, nelabai pažįstantys
sistemą („Maximos“ tinklas man artimiausias pavyzdys, čia sėdint), kad jie visi
žino, kaip ta sistema veikia. Kartais atrodo, kad jis ateina šnekėtis apie
kainą, o gali paaiškėti, kad nebūtinai kaina yra svarbiausias dalykas.
Išties.
Tai aš manau, kad net ir tokiose
gana standartinėse derybose šis požiūris gali tikti.
Gerai.
Kartais investuotojui svarbu
grąža, kartais labiau – saugumas. Pagal apetitą dėliojasi rizika ir daugybė
visokių kitokių dalykų, kuriuos tu nebūtinai įžiūri. Kartais strateginiam
investuotojui svarbiau logistika negu grąža ar rinkos dydis, ar kas nors tokio.
Ir nebūtinai šitą iš karto išgirsi tiesiogiai susėdęs kalbėtis.
Man regis, verta žengti dar vieną žingsnį šia kryptimi ir
pasvarstyti apie tikruosius verslininkų arba veikėjų, nes dabar verslas vis
labiau tampa sumišęs su viešaisiais reikalais, ketinimus. Dabar lengva
atkreipti dėmesį į šiuolaikinių veikėjų samprotavimus, kad verslo tikslas nebėra
pelnas. 183 amerikiečių korporacijų bosai pernai, 2019 metais, rugpjūčio mėnesį
pasirašė memorandumą dėl korporacijų tikslų – „Statement on the Purpose of a
Corporation“. Ten verslo tikslas nebėra pelnas, vietoje jo paskelbti penki kiti
tikslai, tarp kurių akcininkų lūkesčiai atsidūrė paskutinėje vietoje. Tai
rimta. Daugelis jaunų žmonių, drįsčiau teigti, iš tiesų tiki ir laiko, kad
privatus verslas pirmiausia turėtų siekti kitų tikslų, o ne ekonominių. Ir taip
galima toli nueiti. Tada visiškai keičiasi paradigma, čia jums ne klasikinės bankininkystės
ir fintecho santykiai. Ką jūs pastebite?
Na, aš nežinau, koks buvo motyvas
rašyti šitą memorandumą.
Ir aš nežinau. Spėju, motyvas buvo skambiai pranešti. Nes
jeigu tuo būtų tikima pažodžiui, jeigu iš tiesų listinguotų biržose įmonių
vadovai nuoširdžiai mano, kad jų kompanijų tikslas nebėra pelnas, – ten jie taip
skambiai pranešė: pasaulis pasikeitė, mes tai suprantame, mūsų kompanijų
tikslas nebėra pelnas, – tai kitą
dieną turėjo ištikti griūtis akcijų biržose.
O buvo lygiai atvirkščiai.
Teisingai, nutiko priešingai. Dabar turbūt akcijų indeksai
yra aukštesni negu tada. Bet ką tai reiškia? Tai reiškia, kad niekas rimtai tuo
nepatikėjo.
Žiūrėkite, man irgi tas dalykas
seniai krebžda.
Galima šnekėti apie tai, kas
motyvuoja verslininką daugiau pasiekti, gražiau atrodyti, dar daugiau, daugiau,
daugiau... Nuo kažkurios vietos jau pinigai iš tikrųjų nebe tokie svarbūs kaip
pinigai, kaip galimybė ką nors nusipirkti, jie darosi tiesiog sėkmingumo matas.
Viskas yra taip, ir ne veltui kai kurie vadovėliai rašo, kad strategijose
nereikia dėti pinigų kaip tikslo (nors aš su tuo nesutinku). Bet verslo esmė,
dvasia, prigimtis yra uždirbti pinigus – taškas. Nieko daugiau. Absoliučiai
nieko daugiau.
Yra vienintelis klausimas:
greitai ir trumpai, na, gal – daug ir trumpai, ar stabiliai, nuosekliai ir
labai ilgą laiką? Toks mano atsakymas į šitą deklaraciją. Jeigu anksčiau tas
ilgas laikas buvo 10–15 metų, tai dabar mes šnekame apie 50 ar 100 metų. Nes iš
tikrųjų, jeigu nebus kur gyventi, tai ir verslo nei reikės, nei bus.
Čia truputį nuokrypis – man
atrodo, kad ekologiniai judėjimai daro klaidą šnekėdami apie nendrines
meldinukes, apie briaunagalvius krokodilus, apie rūšių nykimą. Reikia šnekėti daug
paprasčiau, reikia šnekėti apie tai, kad tiesiog neturėsime kur gyventi – ne kitos
rūšys, o mes neturėsime. Man atrodo, tai būtų žymiai paveikiau.
O labai panašu, kad mes link to
einame ir ateisime po 10 ar po 50 metų, nesvarbu. Tai aš manau, kad prisidedu
prie žaliojo judėjimo, nors tikrieji tų amerikiečių pranešėjų motyvai – kad
verslas būtų stabilus ir kad patiktų tai, ką jie sako ir ką daro. O aš darau
visiems ir netgi „Greenpeace’ui“. Aš tikiu, kad iš tikrųjų yra svarių motyvų
saugoti Žemę kaip gyvenamąją vietą žmogui, bet nemaža yra ir motyvų „kad
patiktų“. Ir tas vidutinio ilgumo laikotarpis irgi man svarbus, nes aš noriu bendrauti
su kaimynais, su bendruomene, noriu su savo darbuotojais dirbti, noriu, kad kur
nors Malaizijoje... Na, Malaizija jau truputį praeitis, bet tegul būna
Malaizija – noriu, kad joje atsirastų mano klientas, ir dėl to aš nenoriu, kad
Malaizijoje vaikai dirbtų, ar ne?
Ir dar vienas dalykas labai
svarbus, mano nuomone, – nėra socialinių verslų, socialiai atsakingų verslų. Nėra
ir negali būti. Yra socialiai atsakingi verslininkai. Jeigu šnekėtume apie verslo
socialinę atsakomybę, tai jai svarbus tiktai noras būti stabiliai ilgą laiką
gerame versle, iš to noro reikia rūpintis aplinkiniais.
Tai yra atsakingas požiūris.
Visai teisingai. Verslininkas gi,
uždirbęs pinigų, gali juos leisti visokioms paramoms, vėžio gydymui, dar
kažkam, bet čia yra jo asmeninis, ne verslo dalykas, nesvarbu, kad kartais jis
kompanijos pinigus leidžia šitiems reikalams. Tai aš manau, kad verslo atsakingumas
iš tikrųjų yra matuojamas noru uždirbti pinigus ilgą laiką. Tada tu elgiesi su
aplinka ir su klientais, ir su tiekėjais, ir šiaip su kaimynais, ir su gamta
taip, kad jie išliktų.
Labai gražu. Man simpatiškas toks požiūris, pats esu
svarstęs apie trumparegystę. Trumparegiškiausias požiūris yra „pigiau nei
pavogt nebūna“, o priešingas yra atsakingas, padorus ir vertingas požiūris, kad
„norim dirbti ne trumpai, greitai ir daug, bet ilgai, nuolat, visi kartu ir su
atjauta“, kiek jau kas jos turi išsiugdęs.
Tai jeigu mes pervadinsime tą
ilgalaikį, tikrai labai ilgo laiko požiūrį į „mums ne pelnas svarbu“, turint
galvoj greitą pelną, tai tada galima tą deklaraciją priimti, viskas tvarkoje.
Tiktai aš bijau, kad kai kurie jauni žmonės iš tikrųjų pamiršta...
Iš to kyla nesusikalbėjimas. Kam visuomenei ir valstybei tas
privatus verslas? Daug kam vis didesnė mįslė: iš kur imasi pinigai? Kas trukdė
atspausdinti Europos centriniam bankui ar FED’ui dar daugiau trilijonų?
Paprastam žmogui kyla klausimas: kodėl jie, godūs, neduoda? Pandemija, krizė –
kodėl nedavė daugiau? Paprastas loginis mąstymas. Tokio dydžio paramos paketas,
o vis tiek paramos stinga. Tai duokit didesnį paramos paketą!
Kodėl ne 400 eurų, o tik 200
kiekvienam.
Taip, jau jeigu duodate, tai duokite tiek, kad oriai
galėčiau paatostogauti po pandemijos.
Oriai, geras žodis.
Taip, oriai paatostogauti, su aifonu, restorane Merkinėje
vyno išgerti. Ir kas pasakys, kad tai yra neteisėtas lūkestis, jeigu apskritai
žadamas orumas?
Na, valstybinį verslą mes jau turėjome
ir visi dirbom ne už pinigus, ne dėl pelno. Dar yra nemažai išgyvenusių tokių
„dinozaurų“ kaip aš, kurie tai gerai prisimena. Kai kurie kiti nepabandė
kitokio gyvenimo iki pat šių dienų. Ir tai atrodo gražu, bet šitame
samprotavime irgi yra viena esminė klaida, ateinanti iš to paties laiko, iš
sovietmečio – kai jūs sakote „visuomenė“ ir iškart sakote „valstybė“. „Visuomenė“
ir „valdžia“ bent jau...
Paaiškinkite.
Gerai, mes visi esam valstybė,
valstybę mes sudarom, ta aktyvioji visuomenės dalis, piliečiai. Šis žodis labai
keistas žodis lietuviškai, paskui galėsiu pasakyti, ką aš apie tai galvoju... Tai
senose demokratijose, ypač Amerikoje, kuri susikūrė iš visokių avantiūristų,
atskalūnų, kuriems valdžia buvo – tenai. Kiek bendruomenė norėjo atiduoti
valdžios kažkam – teisėjui, šerifui, paskui – senatoriui, – tiek ir atidavė. O
Europoje atvirkščiai – reikėjo iš valdžios galią atsiiminėti per revoliucijas,
per socialinius pokyčius. Užtai tas trečiasis sektorius, sociumas, yra toks,
visuomenė tokia. Amerikoje ji daug stipresnė, jie natūraliai žino, kad jeigu
jie nedavė valdžiai galios, tai ji jos ir neturi.
Visuomenė ir valdžia yra vis
dėlto skirtingi dalykai. Tam, ką visuomenė gali darytis, nebūtinai reikia
valdžios pritarimo, noro, palaikymo. O mes sakome, kad jeigu kas nors pereina į
visuomenės rankas, tai jau iškart ir valdžia. Bent jau ne taip turėtų būti, o pas
mus vis dar taip. Aš labai gerai atsimenu, kai 1988 metais susikūrė Tautinis
olimpinis komitetas. Man buvo žiauriai keista, netilpo į galvą: kaip gali būti
sportas, ypač tas didysis, ne valdžios rankose? Tiesiog nebuvo tokių pavyzdžių.
Kas čia dabar, atėjo kažkokie, kas jiems leido?
„Kas leido?“– irgi teisingas klausimas, bet turbūt buvo
keista kaip jie išgyvens be valdžios.
Kaip išgyvens. Na gerai, su tuo
olimpiniu judėjimu labai glaudžiai valdžia bendradarbiauja, valstybei
atstovauja vis dėlto, bet daugybė kitų dalykų pradėjo kurtis – teatrai, dar
kažkas, – ten irgi buvo sunkiai suvokiama: kas čia dabar vyksta, kas čia ką
daro? „Caritas“ koks nors...
Bet Aleksandrai, ar jums neatrodo, kad visos tokios
visuomeniškos iniciatyvos vis tiek slenka į valdžios glėbį? Atsiranda olimpinė
loterija, kurią valdžia licencijuoja ir tvarko, teatrus tai jau visus finansuoja
dabar valdžia. Amerikoje, Valstijose, irgi akivaizdu, kad įtampa auga, ir aš
nežinau, kaip ten susiklostys. Čia, aišku, atskira tema ir reiktų giliau paanalizuoti,
bet kaip keisis jų visuomenės, kuri atidavė valdžiai tik tai, ką norėjo, modelis.
Nežinau, kaip ten pakryps, nes ten tiek visokių įtampų ir tiek traukos į tokį labiau
europinį pavyzdį...
Na, tai jau vien Obamacare yra artėjimas prie Europos.
Taip, absoliučiai.
Matyt, kažkur yra vidurys. Na,
dabar apskritai apie tokius visuomeninius dalykus pasaulyje labai nelengva
šnekėti, sunku pasakyti, kas čia vyksta. Tačiau jeigu mes neturime rimto
trečiojo sektoriaus arba, kitaip sakant, civilinės visuomenės, tai tada apskritai
visi sociumo reikalai iš tikrųjų nučiuožia į valdžią, nes daugiau nėra kam.
Verslas negali to imtis pagal apibrėžimą, jis gali tik prisidėti prie civilinės
visuomenės, vadinasi, imasi valdžia daryti ne tiktai valdiškas vaistines,
valdišką banką, valdiškus teatrus, bet ir kitokius dalykus. Nežinau, kas čia
galėtų būti pavyzdys, gal kokia „Gražinkime Lietuvą“ prieškarinė iniciatyva? Ta
organizacija neklausė gi valdžios, kartais kaip tik ateidavo pas valdžią ir sakydavo:
„O čia, štai, vienas dalykas yra labai svarbus...“ Deja, nė viena valdžia per
30 metų nebandė rimtai paskatinti to trečiojo sektoriaus, tos civilinės visuomenės.
Ką čia tartis su kažkokiais socialiniais partneriais, kur juos rasti? Prišnekės,
kaip ką daryti ir taip toliau... Niekada nepasitikėjo visuomene, iš tikrųjų. Ir
tas nepasitikėjimas neaugina, bet net slopina.
Tai galbūt net mūsų Konstitucijoje arba visoje sąrangoje
yra užkoduota kažkokia yda? Ten aiškiai sudėliotos valdžios pakopos ir dalys:
prezidentas, parlamentas, vyriausybė, teismai, žiniasklaida ir taip toliau. O
kur tas trečiasis sektorius? Iš tiesų niekam jo nereikia. Kritikuos, drums...
Iš tikrųjų tai lyg ir klasika, tik
gal dabar jau gerokai išsikreipę tie dalykai, bet visada buvo šnekama apie
valdžią, verslą ir trečiąjį sektorių (užtai ir trečias jisai) – civilinę visuomenę.
Aš dabar pasakysiu, kodėl vis kišu žodį „civilinis“. Atrodo, lyg „civilinis“ iš
rusų perimtas, kad tai yra „nekarinis“. O iš tikrųjų „civis“ iš lotynų verčiama į lietuvių kalbą „pilietis“, į kitas
kalbas – taip pat, bet tikroji jo reikšmė yra „visuomenės narys“, tos tikrosios
visuomenės, atsakingos visuomenės, kuri tvarkosi, kuri nėra plebsas. Ir civilis
yra štai tokios visuomenės narys. Civil
society iš tikrųjų yra sviestas sviestuotas, nes civil yra „civilinis“, tai yra „bendruomenės“, „visuomenės“, tai
„visuomenės visuomenė“ išeina.
Ir ten buvo aišku, kas yra atsakingi.
Žinoma, ne visi prieidavo prie valdymo – vienus papjaudavo, kitus nupirkdavo.
„Ten“ tai kur?
Antikoje, Romoje. Graikijoje
irgi, bet prie to dar grįšime. Ir netgi lotynų–lietuvių kalbų žodynas sako, kad
civitas yra bendruomenė, ta civių bendruomenė, o perkeltine prasme šis
žodis vartojamas kaip „miestas“, ypač apie Romą šnekant. Ir iš žodžio civitas, beveik visi sutaria, yra kilęs
žodis city. Ir civis angliškai verčiamas į citizen.
Kiek viduramžiais dar laikėsi antikinės
tradicijos, aš nežinau, nesu ekspertas, gal atsitiktinai, bet viduramžiais
miestiečiai buvo vieninteliai laisvi žmonės apskritai. Valstiečiai neturėjo
jokių laisvių, jokių teisių, nobilitetas buvo prisiekęs valdovui, turėjo
privilegijų, turto, visa kita, bet jis buvo prisiekęs, jis neturėjo laisvės,
jis neturėjo pasirinkimo, jis galėjo nuoširdžiai tarnauti, atkakliai ginti
tėvynę, visa kita, bet jis buvo prisiekęs. O miestiečiai buvo laisvi.
Sąlyginai, žinoma, turėjo mokesčius mokėti, bet miestas viduramžiais buvo ne
teritorija, o teisinė sąvoka. Nes pilis, nors galėjo būti mieste, bet ji
miestui nepriklausė. Kauno pilis ir Gedimino pilis turėjo savo teritoriją, kuri
miestui nepriklausė. Ir netgi ne tiktai tą, kurioje pilis stovėjo, bet ir
daugiau.
Tai kam ji priklausė?
Valdovui.
Gerai, bet miestiečiai galėdavo slėptis pilyje nuo
antpuolių?
Miestiečiai galėdavo. Bet
daugiausia čia kalbama apie ne mieste esančias pilis. Tai miestas turėjo savo
teismą, savo savivaldą, pilis turėjo savo teismą. Pilis galėjo net turėti
teritoriją, kurioje žydus, pavyzdžiui, apgyvendino. Buvo naudojamas toks žodis
„jursdika“, mano mama sakydavo jursdikas,
na, toks bardakėlis skambus. Tai
jursdika buvo jurisdikcija, pilies jurisdikcija mieste. Žydai apskritai atskira
kasta, bet ten galėjo būti ir pilies tarnautojų namai už pilies, ir visa kita.
Tai, žodžiu, angliškai – citizen,
prancūziškai – citoyen, ispaniškai
irgi panašiai – ciudadano, vokiškai
kitas žodis, bet reikšmė ta pati – Bürger,
rusiškai – гражданин.
Nuo город.
Nuo город, град. Nors tą jie
pakeitė XIX amžiaus pabaigoje, anksčiau buvo подданный – valdinys. Ir šitai ypač Vakarų kultūroje įdomu:
suomiškai yra tautietis, national
verčiama pažodžiui, lenkiškai yra obywatel
– nuolatinis gyventojas, lietuviškai yra pilietis arba pilėnas, latviškai yra pilsonis. Kitaip sakant, aš nežinau, kas
tą žodį padarė, čia aiškiai nesenas žodis yra, Jablonskio laikų, ko gero, bet atsirado
visiškai priešinga sąvoka. Ten, kur yra citizen,
pilietis yra laisvas žmogus visose tose kalbose – citizen, Bürger.
Na taip, turima galvoje, kad pilis yra kas kita. Pilis –
tai valdovas.
Lietuviškai pilėnas – tai pilies
gyventojas, pilies tarnautojas, prisiekęs valdovui, ištikimas, dažnai karingas
ir visa kita. Ir mentalitetas čia iš esmės yra kitoks, nes civis turi atsakomybę, pareigas ir teises. Yra Cicerono posakis:
„Civis Romanus sum“ – esu Romos pilietis, kuris reiškia – turiu teises. Jis taip
ir cituojamas, kai norima pasakyti, kad turi teises, sakai: „Esu Romos
pilietis.“ O Lietuvoj miestietiškos kultūros tiek nebuvo, kiek buvo miestų su
Magdeburgo teisėmis, kitaip sakant, miestiečiai – laisvi žmonės, bet kultūra
neįsigyveno.
Gerai, o ką mes iš to dabar išpeštume?
Aš čia tiktai bandau pasakyti,
kad mums sunkiau negu kitiems.
Dėl tos semantikos?
Dėl semantikos, bet svarbiausia –
dėl tradicijos. Ta tradicija su 80 procentų kaimo gyventojų 1938 metais vis
tiek buvo pradėjusi kurtis. Ir tikrai, kai pasižiūri, kiek buvo atsiradusių
visokių nevaldiškų organizacijų ir kiek jos yra nuveikę darbų, tai turbūt
daugiau negu per mūsų trisdešimtmetį. Koks bebūtų Smetona, bet ten įdomių
dalykų vyko. Skaičiau dar anais laikais, eidamas į politiką, smetonišką Darbo
rūmų įstatymą, turbūt kokių 1934 metų. Ant vieno puslapio įstatymas, kokie šeši
punktai. Pagrindinis punktas – statykitės rūmus (o Darbo rūmai tai yra
Profsąjungų rūmai, paskui ir sovietiniais laikais ten ir veikė Profsąjungų
rūmai), dirbkite, tvarkykitės, kiek pinigų surinksite, lygiai tiek valdžia jums
pridės. Ne mes finansuojame ar duodame fiksuotą kiekį, o kiek jūs sugebėsite
patys susitvarkyti, tiek ir gausite. Ir daugeliu atvejų dėjosi panašūs dalykai.
Bet čia turbūt net ne tame esmė, esmė – ne pinigai tam trečiajam sektoriui,
esmė yra pasitikėjimas ir dėmesys, turbūt.
Tas Trečiasis sektorius ir būtų visokie rūmai, draugijos,
asociacijos, konfederacijos, klubai?
Absoliučiai. Kurios imasi kokio
nors darbo. Aš čia atskirčiau tokius junginius, kurie savo nariams tvarko
reikalus – tos pačios profsąjungos, nors jos veikia plačiau, arba kokia nors
konsultantų asociacija, kuri irgi turi ką pasakyti valdžiai.
Yra keistų išimčių, dėl
tradicijos, matyt: advokatūra, pavyzdžiui, tvarkosi patys. Notarų rūmai kol kas
tvarkosi patys, nors valdžia stengiasi primesti jiems tvarką. Odontologų rūmai,
kuriems dabar irgi nori uždėti sertifikavimosi apynasrius. Tai yra dalis savo
bendruomenės, cecho tvarkymo reikalų, kuriuose taip pat reikėtų pasitikėti, bet
yra visai išorinių: „Caritas“, turbūt, geriausias pavyzdys yra, paprasčiausias
toks. Yra mano mylimi „Junior Achievement“, pavyzdžiui, kurie vaikams suteikia
verslo ir ekonominį prasilavinimą, kiek įmanoma, dabar jau iš valdžios gauna
pinigų, bet pradžioj, kokius 20 metų, mes buvome nusistatę iš viso neimti iš
valdžios pinigų – tik iš verslo partnerių. Tai yra viešas darbas, tai yra
darbas visuomenei, ir tada galima sakyti valdžiai: „Mes patys mokame, turime
patirties, turime tradicijų.“
Įvairiausios VŠĮ...
Nebūtinai, tas VŠĮ – tai juridikos
klausimas. Aš noriu pasakyti, kad trečiojo sektoriaus neaugimas ir net
silpnėjimas yra ne dėl pinigų stygiaus, o dėl to, kad valdžia jiems nesako:
„Jūs svarbūs ir mes norime jūsų išklausyti. Nebūtinai padarysime, kaip jūs prašote,
bet jus išklausysime, mes pasitikime, kad tą gabalą jūs ėmėtės ir sutvarkysite,
mes jus pagirsime, duosime medalį kokį kartkartėmis. Atvažiuosime į jūsų metinį
renginį, pasakysime sveikinamąją kalbą ir padėkosime už darbą.“
Medaliai skatina, taip. Būtų gražu.
Viduramžiais buvo aiškios klasės,
aiškios kategorijos: tu miestietis – tu laisvas, ne miestietis, net jeigu
mieste gyveni, – tu nelaisvas. Kaip žinia, nebeliko klasių seniai, pranyko
tokios kategorijos, bet aš manau, kad kiekvieno galvoje sėdi truputį civio, truputį pilėno, truputį plebso,
klausimas – ko daugiau ir kaip tai jungiasi. Mes neišvengiamai tai pasieksime,
tiktai gal sunkiau, skausmingiau ir ilgiau užtruks, kol mūsų visuomenė susivoks,
kad pati gali tvarkyti daugelį dalykų, o kurių negali, kuriuos – sunku, tik tuos
reikia, kad valdžia tvarkytų. Bus sunku.
Tarp kitko, dar vieną labai
reikšmingą dalyką pamiršau pasakyti – žodis „politika“ graikiškai yra „miesto
reikalai“.
Na taip, polis yra miestas.
Tai čia su miesčionimis – į tą patį
katilą.
Gerai, šis jūsų paaiškinimas labai pravartus. Jei dažniau
taip pasikalbėtume, gal greičiau ir pajudėtume ta kryptimi. Tačiau yra ir kitokių
iniciatyvų. Neseniai klausiausi Latvijoje vykusio pokalbio, aukšto rango diskusijos,
kurioje dalyvavo jų prezidentas. Ten vienas bičiulis iškėlė idėją, kad
dabartinė rinkimų sistema nėra tinkama, nes veda į oligarchiją, o geresnė
alternatyva būtų burtų traukimas arba loterija.
Objektyviau?
Na, žmonės sako, kad taip jau kadaise yra buvę Atėnuose.
Nereikia painioti britų
parlamento, ir ypač Atėnų, kuriuose gal kokie 20 procentų žmonių turėjo balso
teisę. Faktiškai visi buvo valdžia, kuri išsirinkdavo aukščiausią valdžią.
Taip, bet jeigu mes įsivaizduotume tokią reformą, kad
visų veiksnių civių pavardės sukraunamos
į kokį nors kompiuterį, kuris išrenka 141 visiškai atsitiktinai, ir tada jie
gali arba eiti dirbti, arba sumokėti išpirką ir likti prie savo veiklos...
Net ir išpirką sumokėt? (Juokiasi)
Taip, reikėdavo mokėti pinigus, jeigu nenori dirbti ir
neatlieki pareigos. Tada sumoki ir išsiperki. Kaip jūs elgtumėtės?
Aš manau, kad čia yra juokai.
Tai yra juokai, bet mes gi galime ir pajuokauti.
Tiesiog primityvu jau Churchillį
cituot apie demokratiją, bet aš nematau kito būdo, kaip labai lėtai judėti. Čia
kaip su tuo stabiliu verslu ilgą laiką, greitai nieko nebus. Ypač turint galvoj
ir Ameriką, ir Olandiją, ir Švediją, ir tą pačią Vokietiją.
Suprantu. O mes laiko gi turime.
O biesas žino, kiek mes čia to laiko turime. Tokia ir nelaimė, kad
niekad nežinai, kiek turi laiko. Žiūrėkit, 1990 metais mes sakėm: „Pasikeis
karta, ir bus viskas kitaip.“ Buvome naivūs. Kadangi Mozės laikais kartos buvo
trumpesnės, tai per 40 metų turbūt 2,5 kartos pasikeitė, bet reikia turėti
galvoj, kad Mozė turėjo dykumą, izoliaciją nuo aplinkinio pasaulio. Mes dykumos
Lietuvoje neturime, ir kadangi kartos pailgėjo, tai aš sakyčiau, bent 80 metų
reikia, kad mes pradėtume mąstyti kitaip. Yra tikrai daug žmonių, kurie galvoja
kitaip, negu mes čia svarstėme, kurie nenori nieko bendram labui daryti, didelė
dalis jų ignorantai tokie – aš čia savo rately susitvarkysiu, – bet po truputį
keičiasi reikalai. Tai aš manau, kad ateisime bent jau į panašų lygį kaip kokia
nors Austrija ar Jungtinė Karalystė, – kur irgi bardakas pasižiūrėjus iš šalies, paskaičius, ką kairieji
laikraščiai rašo, – su atsakomybe už save, už civilinę visuomenę ir tada – už valdžią.
Nes šia prasme civilinė visuomenė ir valdžia yra neatskiriamos – civilinė visuomenė,
būdama atsakinga, pasiskiria žmones, kurie valdys. Užtai civilinėje visuomenėje
– atsakomybė, pareigos, teisės, o pilietinėje visuomenėje – ištikimybė,
pareigos ir privilegijos.
Taip, aiškiai išskyrėte.
Ir dar pasižiūrėkite, kas išeina
– pilietinėje visuomenėje valdžios nepasirenki, pilietinėje visuomenėje valdžia
iš Dievo. Ir mums labai dažnai atrodo, kad valdžia – nuo Dievo, kitaip sakant,
jeigu aš iš tikrųjų rinkčiausi ir rinkčiau valdžią, kaip aš ją galėčiau keikti
kitą dieną, ar ne? O kadangi valdžia nuo Dievo, aš už ją neatsakingas. Man davė
valdovas, bet kadangi aš turiu privilegijų, tai viena iš privilegijų – keikti
valdžią kitą dieną, nors ją lyg ir pats išsirinkau. Ir pareigos pilietinėje
visuomenėje ateina iš valdovo. Civilinėje visuomenėje pareigos ateina iš
visuomenės arba pats pareigą pasiimi.
Tiesiog eini, žiūri – pareiga,
gerai, aš ją panešiu.
Gerai, neškite. Svarstau, kaip iš tikrųjų nutiktų, jeigu
gautumėte šaukimą į parlamentą, nes jūsų pavardę ištraukė burtų keliu. Neštumėte
pareigą ar mokėtumėte išpirką?
Ai, man jau amžiaus cenzas galioja. (Juokiasi)
Nesu tikras, reiktų patikrinti jūsų gebėjimus
objektyviai. (Juokiasi)
O jeigu rimtai šnekant, tai aš
turėjęs tikrai labai daug tų „civilinių“ pareigų. Daugelyje organizacijų esu
buvęs ir stengiausi, dariau, nes man atrodė, kad tai reikšminga, bet kai man
suėjo 60 metų, aš iš visur išėjau. Gal dar grįšiu, kai bus 75-eri, nežinau, bet
kai buvau šešiasdešimties, prieš penkerius metus, tai man atrodė, kad aš jau nelabai
turiu ką pasiūlyti ir reikia jaunesniems žmonėms užleisti vietą.
Labai gerai, kad yra žmonių,
kurie tikrai būdami nemenko amžiaus sugeba blaiviai mąstyti ir išgeneruoti ką
nors. Aš Landsbergiu žaviuosi, nes jis tikrai turi ką pasakyti ir sugeba samprotauti
geriau negu dalis keturiasdešimtmečių. Bet man pačiam tikrai nuoširdžiai
pasirodė, kad nelabai ką galiu bepridėti ir reikia tiesiog stumti jaunesnius
žmones, kad jie tuo užsiimtų. Atvirai šnekant, tokie „dinozaurai“ kartais
truputį ir spaudžia.
Taip, tokia mūsų lemtis, Aleksandrai. Ačiū, puikiai
pasikalbėjome, laikas greit prašvilpė, ir aš tikiuosi, šis pokalbis prisidės
prie civilinės visuomenės statybos.
++ Deja, nė viena valdžia per 30 metų nebandė rimtai paskatinti to trečiojo sektoriaus, tos civilinės visuomenės. Ką čia tartis su kažkokiais socialiniais partneriais, kur juos rasti? Prišnekės, kaip ką daryti ir taip toliau... Niekada nepasitikėjo visuomene, iš tikrųjų. Ir tas nepasitikėjimas neaugina, bet net slopina. ++
AtsakytiPanaikintiGal čia vertėtų pažiūrėti daug bendriau (pvz. pasivartyti „viršplanetinėje“ dimensijoje).
Iš nieko formuojantis Civilinei visuomenei (žmonių civilizacijai) yra svarbūs 3 ją „įgreitinantys“ etapai (3R). Pirmuose dviejuose etapuose jau susiformavo du megarezultatai – Rato išradimas (kūryba) ir Raštas (žinių kaupimas ir sklaida). O trečias įgreitinantis etapas dar tik vyks ir apims Ryšius (vėluojančių sprendimų erą keis era, kurioje sprendimų priėmimas vyks realiu laiku). T.y. sekantis „greitiklis“ tame bus praktinis suvokimas kaip veikia realaus laiko sistemos. T.y. valstybės, verslo ir pan. valdyme nebeliks vėlavimo dedamosios. T.y. jų veikime nebebus vėlavimo (t.y. „niekas neberinks seimo 4 metams – nes tame būtų užprogramuotas ir vėlavimas 4 metais“).
Galima sakyti, jog žmonijos istorijoje kol kas tėra įvykę tik keletas „radikaliai evoliucinių“ įvykių – tai rato išradimas (kūryba) ir raštas (žinių kaupimas). Ir jau po truputi anonsuojasi trečias įvykis („svoriu“ lygiu abiem pirmiesiems). Ir nors tarp jų yra tūkstančiai metų...
Tad Fizikai dar ilgai teks kruopščiai mokintis iš gyvybės mechanizmų (iš jų principinių schemų – ne montažinių) atrinkinėti „radikaliai evoliucinius“ dėsningumus.
Labai panašu, jog Evoliucija tikrai suteikia Žmonijai perpatikrintą šansą kaip įvaldyti trečią „įgreitinantį“ etapą (ir su jo megarezultatais). Klausimas čia stovi tik tame ar žmogus sugebės juo pasinaudoti (t.y. ar jis nepraleis tam skirto laiko). T.y. ar lėkštoji civilizacijos dalis (plebsas) nepajungs savo valiai brandžiosios civilizacijos dalies?