Jus susirasti paskatino profesorius Audrius Beinorius, o pokalbiui
pasiruošti labai padėjo monografija „Kinijos, Indijos ir Rusijos susidūrimas
Eurazijos civilizacinėse erdvėse“. Tai pasigilinkime į tai, kas išdėstyta toje
knygoje. Esu pasižymėjęs šiokių tokių pastabų ir klausimų, bet kad jau rašote
apie tas tris hegemonijas ir jų tarpusavio varžymąsi,
sankirtas, skvarbą į viena kitos erdvę, tai pradžioj, man regis, yra svarbu išsiaiškinti,
kaip jūs glaustai apibūdintumėte kiekvienos iš jų – Rusijos, Indijos ir Kinijos – galios šaltinius?
Mhm, iš tikrųjų, labai geras atskaitos taškas. Mes matome tam
tikrus fundamentalius skirtumus. Aišku, pirmiausia reikia atskirti tai, ką
kiekviena iš tų valstybių oficialiai deklaruoja, ir tai, ką jos iš tikrųjų
daro. Ir, na, reikia pastebėti, kad knyga išleista 2016-2017 metų sandūroje,
bet kai kurios iš tų tendencijų dabar dar ryškesnės.
Tai pradėkime gal nuo mums, matyt, aiškiausio ir visapusiškai artimiausio
pavyzdžio – Rusijos. Jos užsienio politika pastaraisiais metais yra apibūdinama
pačiais įvairiausiais terminais, bet mes tikrai turėtume sutikti, kad palyginti
su daugeliu kitų didžiųjų galių ji ypatingą dėmesį skiria karinei jėgai. Ir tai
yra logiška, suprantama, atsižvelgiant į tą elementarų faktą, kad būtent karinė
galia yra aspektas, kuris leidžia jai labiausiai susieti save su buvusiu
supervalstybės statusu, kurį Rusija, kaip SSRS teisių ir pareigų perėmėja (ji,
aišku, akcentuoja labiau teises) turėjo dar visai neseniai. Rusijos specifika
čia, aišku, yra reikšminga, nes mes turime suprasti, kad dauguma jos žmonių turi
tiesioginę istorinę patirtį, atmintį to laikotarpio, kai jų valstybė tikrai
buvo supergalia, viena iš dviejų reikšmingiausių pasaulio valstybių. Akcentas į
karinę galią kyla ir dėl tos priežasties, kad su ekonomika jiems sekasi nekaip,
nepaisant oficialios retorikos, nepaisant kai kurių išimčių pavieniuose sektoriuose.
Mes matome, kad problemų ten yra daug. Ir švelniosios galios požiūriu,
nepaisant to, kokį įspūdį Rusijos valstybinės masinio informavimo priemonės,
vadinamieji, nepabijokim to žodžio, propagandos kanalai, bando sudaryti globaliai
bendruomenei, bet jiems kyla rimtų
problemų su savo įvaizdžiu ne tik Vakarų pasaulyje.
Kalbant apie Kiniją, valstybę, apie kurią dažnas skaitytojas ir
klausytojas yra, matyt, jau susidaręs vienokią ar kitokią nuomonę, mes turime
suprasti, kad pagrindinis jos galios šaltinis vis dėlto yra ekonomika. Patyrę
keleto dešimtmečių maoistinės ekonominės destrukcijos laikotarpį, Kinijos
komunistų partijos valdantieji jau nebekartojo tos klaidos ir priėjo išvadą,
kad XX a. pabaigos ir XXI a. ateities, bent jau artimiausio laikotarpio, vystymosi
logika remsis pirmiausia ekonomine galia, kad būtent ekonomika suteiks tuos
išteklius, kurie, anot jų, leis įgyti ir kitas galios rūšis. Tai jau vyksta su
karine galia, ir Kinija čia iš tikrųjų tampa pamažu Nr.2 pasaulio valstybe
pagal ją, remiantis kai kuriais svarbiausiais kriterijais, nors jai trūksta,
pirmiausia, aišku, strateginio arsenalo gylio, kuriuo nuo tos pačios Rusijos
Federacijos ji smarkiai atsilieka. Kitas svarbus aspektas yra karinės patirties
stoka – Kinijos Liaudies išsivadavimo armijos daliniai palyginti seniai
dalyvavo karinėse operacijose tikruose konfliktuose, ir čia, aišku, jiems sunku
būtų prilygti tai pačiai Rusijai. Visur kitur vis garsiau ir drąsiau galima
kalbėti apie atsirandantį Kinijos pranašumą Rusijos Federacijos atžvilgiu. Kinai
vis dar turi sunkumų su trečiąja didžiąja galios rūšimi, kuri paprastai
tarptautinių santykių diskurse yra vadinama švelniąja arba minkštąja– tai yra
visa kita, kas nėra karinė galia, kas nėra ekonominė galia pačiomis jos
ryškiausiomis apraiškomis. Tai čia kinai irgi įsivaizdavo, kad pakankamai
lengvai pinigais nusipirks savo įvaizdį pasaulyje, bet problemų čia jiems vis
dar pakanka. Reiktų atkreipti dėmesį, kad Kinijos įvaizdis Vakarų pasaulyje ir
Globaliuosiuose Pietuose arba besivystančiose šalyse (na, dabar pastaroji,
pasenusi sąvoka nėra laikoma politiškai korektiška), įvaizdžio skirtumas yra
didelis. Pastarosiose valstybėse, kurios vis dar, turime nepamiršti, sudaro
didžiąją pasaulio gyventojų dalį, Kinija yra gerokai populiaresnė, bet tai
nereiškia, kad jinai ten būtinai yra pati populiariausia, ir tos valstybės, visuomenės
būtinai norėtų mėgdžioti Kinijos modelį. Čia yra viskas žymiai sudėtingiau.
Ir galiausiai – Indija. Indija apskritai šiame trejetuke yra
valstybė, apie kurią mes žinome, matyt, mažiausiai. Mes turime tik bendrą
įsivaizdavimą, kuris leistų į Indiją žiūrėti pirmiausia ne kaip į valstybę, ne
kaip į galią, bet kaip į kultūrą, civilizaciją. Mes paprastai Indiją siejame su
asmeninėmis dvasinėmis paieškomis, ezoterika ir panašiais dalykais, kurie dažnai
neleidžia mums tos valstybės traktuoti kaip rimtos žaidėjos čia ir dabar ar net
ateityje. Taip mes, aišku, atsimename, kad Indijoje yra didžiulės skurdo „kišenės“,
kad iš tikrųjų beveik pusė šalies populiacijos gyvena žemiau skurdo ribos, ir
kad tokių žmonių ten vis dar yra, matyt, daugiau negu likusiame pasaulyje kartu
sudėjus. Indija tapatinama su skurdu, su neišsivystymu, bet vėlgi čia yra
tiktai viena medalio pusė. Indija sugeba ar bent jau bando derinti savo labai
turtingas, dažnai taiką ir harmoniją pabrėžiančias kultūrines ir civilizacines
tradicijas su modernybe. Mes matome, kad Indijoje vyksta rimti pokyčiai, šitie
dalykai leidžia kalbėti apie Indiją kaip apie valstybę, kuri pirmiausia
akcentuoja savo švelniąją galią.
Kitaip tariant, labai supaprastindami, mes galėtume sakyti, kad
Rusijoje pirmiausia turime karinę galią, Kinijoje pirmiausia turime ekonominę
galią, o Indijoje tarsi pirmiausia turime švelniąją galią. Indija vejasi du
kitus žaidėjus, gali matyti kitų šalių padarytas klaidas, iš jų pasimokyti ir
pasiūlyti savo modelį, savo būdą, savo kelią, kaip sėkmingai pasiekti
modernybę, postmodernybę ir kaip tapti iš tikrųjų tokiu veikėju, apie kurį
kalbama šioje knygoje – tai yra vienu iš svarbiausių pasaulyje galios polių.
Gerai, labai sistemiškai jūs sudėliojot, trys valstybės – trys
galios rūšys. Tačiau tai - tik nuotrauka. Tas laikotarpis, kurį jūs nagrinėjat
knygoje, pirmieji šešiolika XXI amžiaus metų, visoj istorijos tėkmėj tėra
akimirka. O mums, aišku, labiausiai rūpi, kas bus ateity, kaip toliau keisis ir
kaip čia mus veiks tos galios. Tam, kad suprastume, kas nutiks ateity, man
atrodo, svarbu suprasti, iš ko kilo status quo, kokie yra šitokios galių kompozicijos
šaltiniai. Ar čia neteisinga prielaida?
Na, aš manau, kad tai - labai teisinga prielaida, ir jūs esate visiškai
teisus, pastebėdamas, kad mes kalbame iš tikrųjų apie smiltelę žmonijos
istorijoje. Ir dvi didžiosios azijinės valstybės, be jokios abejonės,
atstovauja tokiai logikai ypač ryškiai, nes mes kalbame apie dvi kultūras,
kurios yra vienos iš penkių-šešių pasaulinės žmonijos civilizacijos pradinių
židinių, kurie plėtojosi nepriklausomai vienas nuo kito. Po to, aišku, atsirado
daug papildomų tarpusavio ryšių. Rusija taip pat mėgsta civilizacinį diskursą,
taip pat stengiasi kalbėti apie savo ilgalaikę, bent tūkstantmetį siekiančią
istoriją, bet čia atsiranda žymiai daugiau niuansų, nes Rusijos kultūra, juolab
civilizacija, jeigu tokia ir yra, tai ji tampriai persipynusi su Vakarų
civilizacija, su Bizantijos civilizacija. Ypač dabar girdime susijusius istorinius
ginčus dėl Kijevo Rusios krikšto ir panašiai.
Atskaitos tašku gal prasminga laikyti ne tik XXI a. pradžią, nors
tam tikslui ji ir tinka, aš paskui paminėsiu, kodėl, bet taip pat - Šaltojo
karo pabaigą. Mes atsimename, kad pasibaigus Šaltajam karui nemažai daliai
Vakarų teoretikų atrodė, kad žmonijos istorija baigėsi, na, apie tai kalbėjo
Francis Fukuyama, kuris teigė, kad štai dabar, kai didysis ideologinis
konfliktas nuėjo užmarštin, kai alternatyvus Vakarų liberaliai demokratijai,
ekonominiam kapitalizmui modelis žlugo - viskas, kažkokių didesnių megaprojektų,
kurie sugebėtų Vakarų modernybės ir postmodernybės modeliui mesti iššūkį,
daugiau nebebus.
Tai įdomus dalykas yra tas, kad visos šios trys valstybės, apie
kurias mes kalbame, nepaisant daugelio savo tarpusavio skirtumų, iš esmės
sutiko su keletu pagrindinių dalykų. Pirma – jos teigė, kad Vakarų kelias į
modernybę, į ekonominę sėkmę, į gerovę, į didelį BVP, į turtą, nėra vienintelis
ir kad Vakarai neturėtų pretenduoti į tai, kad jie viską žino geriausiai. Kiekvienos
iš tų valstybių politiniai elitai, didelė dalis intelektualinio elito ir žymi dalis
visuomenės nuolat akcentavo tai, kad jie, esą, turi savo kelią ir kad siekdami
sėkmės savo sąlygomis jie turi atsižvelgti pirmiausia į tai, kas jie yra, kur
jie yra, į savo kultūros ir istorijos specifiką, jų ypatybes.
Antrasis dalykas, dėl kurio šios šalys sutiko, yra labiau
strateginės ir tarptautinių santykių prigimties. Jos visos manė, kad
vadinamasis vienpolis momentas, tai yra Jungtinių Amerikos Valstijų vyravimo
tarptautinėje sistemoje realybė, yra ne toks saugus kaip alternatyvūs galios
pasiskirstymo globalioje sistemoje modeliai. Kadangi apie dvipolį pasaulį, koks
iš tikrųjų apibūdino Šaltąjį karą, nė viena iš tų valstybių atvirai tuo metu
nekalbėjo, nors dabar jau ši tendencija truputėlį keičiasi, jos tuomet akcentavo
daugiapolį pasaulį. Kitaip tariant, tokia logika, kad pasaulis būtų saugesnis,
jeigu jame tarpusavyje sąveikautų keletas palyginti nepriklausomų galios polių
– didžiųjų žaidėjų. Ir, aišku, kiekviena iš tų valstybių matė save bent jau kaip
tokį polį.
Tiesa, Rusijos atveju mes turėjome specifiką, vėlgi susijusią su
tuo, kad rusai turi neseną supervalstybės praeitį ir todėl jiems labai sunku
atsisakyti tos idėjos, kad jie turėtų būti vertinami bent jau kaip primus inter pares – kaip pirmieji tarp
lygiųjų iš tų valstybių, kurios meta pirštinę amerikiečiams.
Kinijos atveju mes turime kitą ypatybę, nes kinai mano, kad būtent
jie turi būti primus inter pares tarp
visų tų kylančių galių vien dėl to, kad beveik visi objektyvūs veiksniai,
išskyrus branduolinį arsenalą, tarsi bylotų jų naudai. Jų retorika vis mažiau
miglotai pabrėžia, kad Kinija yra vienintelė valstybė, kuri būtų iš principo pajėgi
galų gale prilygti amerikiečiams supervalstybės statusu.
Indai tokių ambicijų atvirai niekada nereiškė geopolitiniu–geostrateginiu
požiūriu, bet vis dažniau yra kalbama apie Indiją, kaip pavyzdį visam pasauliui
valstybės, kuri iš tikrųjų turi ko pamokyti, ypač dabartinėmis globalizacijos
sąlygomis. Bet čia irgi yra atskiras kontekstas, atspalvis, klausimas, prie
kurio, matyt, sugrįšime vėliau.
Žvelgdami į visų trijų pamatinius galios šaltinius, matome, kad
Kinija gal ir pagrįstai gali turėti pretenzijų vadintis autentiška hegemonija.
Ji turi ilgą civilizacijos istoriją, kaip ir Indija. O Rusija? Koks Rusijos
fundamentinės galios šaltinis? Eidami per Bizantiją, pasieksime antikinę Europą...
Ar Rusija pakankamai autentiška, kad galėtų pretenduoti į hegemoniją?
Gerai, čia aš truputėlį nukrypsiu į labiau asmeninį diskursą, kuris
taip pat yra knygos dalis, nes su Rusija mano sąveika yra labai glaudi,
glaudžiausia iš visų šitų trijų atvejų, kaip ir daugelio mūsų tautiečių. Aš
sutikčiau su tais žmonėmis, kurie dabartinę Rusijos politinę tikrovę šiandien
mato kaip fundamentalią perskyrą tarp politinio režimo ir visuomenės. Ir, mano giliu
įsitikinimu, dabartinis Rusijos politinis elitas yra vienas iš mažiausiai
patriotiškų per visą šios šalies istoriją, jeigu mes perimsime tą logiką, kad
patriotizmas yra, na, noras iš tiesų ginti savo valstybę, noras, kad tavo
valstybė iš tikrųjų klestėtų, noras, kad tavo vaikai ir anūkai toje valstybėje
gyventų, ir taip toliau, ir panašiai. Tai čia mes turime tokį paradoksą: net kai
tokie veikėjai kaip kraugerys Stalinas mirė, tai nepaveldėjo gi jo atžalos
šalies turtų. Ir Brežnevo ar Chruščiovo, vaikeliai nesimokė elitiniuose
universitetuose Vakarų pasaulyje, jų iš tautos išvogti finansai nenugulė Vakarų
bankuose. Aš sutikčiau, jog tai, kas sukurta šiandien Rusijoje, yra gal ne tiek
blogio, kiek melo imperija, ir aš tikrai nepabijočiau to žodžio – taip, net su
teroro valstybės bruožais. Pastarieji įvykiai tiek šalies viduje, tiek ir jos
kaimynystėje, ypač Ukrainoje, tai daugiau negu aiškiai įrodo. Toks mano
ekskursas, kurį reikėjo pasakyti tam, kad aš pabandyčiau atsakyti į jūsų
klausimą.
Mano atsakymas būtų toks, kad Rusijos retorika šiandien neatitinka
jos aukščiausio lygmens politinio elito gyvenamos realybės. Jie kalba apie vadinamąją
civilizacinę valstybę. Toks naratyvas yra ypač ryškus nuo 90-ųjų pabaigos: apie
eurazijinį, vadinamąjį, trečiąjį kelią, tai yra apie buvimą kažkuo visai
kitokiu negu Vakarai, bet kartu ir kitokiu negu Rytai. O jų realūs veiksmai iš
esmės neatitinka tokios logikos. Dėl ko? Dėl to, kad, iš vienos pusės, rusai,
tiksliau jų valdantysis elitas, yra tam
tikra prasme – pasakysiu tokį paradoksą –gana dideli „vakariečiai“. Nors jų
retorika remiasi neapykanta Vakarams ir net jų pažeminimo diskursu ir naratyvu,
bet jie patys savo ateitį, savo planą B, sieja su Vakarų pasauliu. Jie nori
bėgti į JAV ir Europą, jeigu kažkas atsitiks, jie nenori bėgti į Kazachstaną,
jie nenori bėgti į Kiniją, į Indiją, į Indoneziją. Nors pastarųjų metų
tendencijos rodo, kad jie ir ten kuriasi sau planą C, tarkim, Honkonge, bet tai
toli gražu dar neprilygsta jų sąveikai su Jungtinėmis Amerikos Valstijomis, su
Vakarų Europa ir net su Baltijos šalimis. Pasižiūrėkite į duomenis apie
Latvijos nuolatinių leidimų gyventi Rusijos piliečiams suteikimą mainais į
investicijas – tai yra gana nemaži skaičiai.
Taip, nors dabar Latvija lyg ir keičia kryptį... Tęskite.
Tai kokį mes turime paradoksą? Paradoksas yra toks, kad trečiasis
kelias Rusijos atveju yra ryškus nebent ta prasme, kad rusams nepavyko nei
tapti Vakarais gerąja to žodžio prasme - pavyti Vakarus socioekonominės,
politinės, socialinės modernizacijos požiūriu, nei tapti Rytais gerąja to
žodžio prasme, tai yra užaugti kažkuo panašiu į Azijos „tigrus“. Azija šiandien
jau yra siejama su ekonominiu augimu, su pažanga, technologijomis ir panašiais dalykais,
o Rusija lieka kažkur tarp šitų dviejų modernizacinių modelių, nesugebėdama išplėtoti
iš tikrųjų kažko savo ir vis grįždama prie tradicinio naratyvo, kad vienintelis
dalykas, ką jinai gali pasiūlyti ekonomiškai, tai tapti energetiniu ir fiziniu tiltu
tarp tų dviejų dinamiškų civilizacinių pasaulių.
Tai galima sakyti, kad Rusija yra eilinė Europos valstybė, jos
šaknys yra Europoje, Vakaruose, jie iš prigimties yra tokie pat vakariečiai
kaip ir mes. Skirtumas – kad jie šiandien atrodo tokie nevykėliai, jiems nepasisekė,
kad jie turi tokį elitą, tokią istoriją, daugybę klaidų padarė. Ir jie neturi
ką pasiūlyti pasauliui kaip autentiškas civilizacinės hegemonijos šaltinis, skirtingai
nuo kinų ir indų. Dabar pasaulyje dominuoja Jungtinės Amerikos Valstijos. O kur
yra jų galios šaknys? Ar tai nėra ta pati Europa, ta pati graikiška Antika ir
senovės Roma, krikščionybė? Ar ne iš ten išaugo Jungtinės Valstijos, skirtingai
nei Rusija, vėliau žengusios keletą strategiškai stiprių žingsnių? Štai, kokių
kyla klausimų, bet pirmiausia pabaikim dėl Rusijos – ar jūs sutiktumėt su tokiu jos vertinimu?
Iš dalies sutikčiau. Gal pridurčiau iš savo požiūrio taško, kad mes
turime deramai įvertinti Rusijos aukštosios kultūros bagažą ir indėlį į pasaulinę
globalią civilizaciją, jos kultūros istoriją ir į Vakarų istoriją taip pat. Jis
yra didžiulis, itin ryškus – tai ir Rusijos literatūra, Rusijos menas, mokslas
– manau, niekas to neneigtų...
Neneigtų, tačiau vargu, ar rusų indėlis čia pranoksta britiškąjį,
vokiškąjį ar prancūziškąjį.
Aš sutikčiau, kad tai, ką Rusija sukūrė, netgi to viso didžiulio
indėlio, vis dėlto nebūtų galima priimti kaip pakankamo argumento, kad
kalbėtume apie atskirą jos valstybinę civilizaciją. Ne, aš sutikčiau, kad ji
irgi yra išplėstinės Vakarų europietiškosios civilizacijos dalis, tampriai
susijusi su judėjo-krikščioniška tradicija. Mes turime daugybę bendro. Koks yra
didysis skirtumas? Tai yra politinio ir administracinio valdymo deficitas, jo kokybės
stoka bei politinė kultūra apskritai. Kai kas tai sietų su vadinamuoju
totorių-mongolų jungu, bet šiandieniniai mongolai su tokia savo politinės
kultūros interpretacija sutiktų vargiai.
Ir čia jūs į diskursą taip pat įvedėte Jungtines Amerikos
Valstijas, tai aš gal dabar į idėjų istoriją giliau nelįsiu, nes tai yra išties
sudėtingas klausimas, bet pakalbėsiu apie svarbų, palyginti lengvai matomą
istorinį pastarųjų keleto šimtmečių procesą. Iš tikrųjų visos mūsų dabar jau
keturios nagrinėjamos valstybės yra didžiosios ir teritorijos požiūriu. Visos
šios valstybės turi labai ilgą kranto liniją, o dvi iš jų turi krantus su dviem vandenynais. Dviejų iš
šitų valstybių istorinė teritorinė plėtra, kaip ir politinė bei ekonominė
ekspansija, vyko nuo vieno vandenyno iki kito, bandant išnaudoti išteklius
kitoje pusėje. Ir amerikiečiai tai padarė sėkmingai, rusai – ne. Kur yra
amerikiečių sėkmės pagrindas? Čia galimų atsakymų yra daug, bet aš sakyčiau,
kad visi jie būtų nemenkai susiję su „Amerikos svajonės“ idėja, kuri Trumpo
dėka vėl tapo didelio naratyvo dalimi...
Tai reiškia, kad Rusijos šaknys yra ten pat, kur ir mūsų, ir iš
principo Rusija nenusipelnė būti laikoma atskira kažkokia civilizacine erdve ar
hegemonija. Tačiau kada nors kilus kokiam nors, kad ir Huntingtono išprognozuotam,
civilizacijų susidūrimui, mes galėsim galbūt remtis ta pačia Rusija, kadangi
jinai vis tiek mums iš pamatų artimesnė negu Kinija arba Indija. O amerikiečiai
pasiekė savo Vakarų pakrantę per indėnų genocidą, ir štai – Kalifornija dabar
ten yra klestinti valstija, praėjus kokiems šimtui penkiasdešimčiai metų. Nelabai apie tai kas nori kalbėti, nes mes čia turim savo Holokaustą,
kitas istorijas, iš esmės tai būdinga Vakarams. Nieko čia netikėta: rusai istorijoje
turi savo skerdynes, amerikiečiai – savo skerdynes. Vieniems kol kas labiau
pasisekė negu kitiems, bet jeigu sutariam, kad apskritai tai yra ta pati
civilizacija...
Na, matot, čia vėlgi priklauso nuo vertinimo, kas yra civilizacija
ir kas yra jos raiška. Nacių Vokietija irgi yra Vakarų civilizacijos produktas.
Marksizmas, leninizmas su savo sovietine stalinistine forma taip pat yra bent
didžiąja dalimi Vakarų civilizacijos produktas. Ar jis yra mums artimesnis negu
Japonija, Pietų Korėja, Indija?
Taip, puikus klausimas! Atsakykite.
Tada reikia žiūrėti į institucijų veikimą ir santykius tarp valdžios
ir visuomenės. Čia atsiskleidžia fundamentalūs skirtumai, nes Vakarų kiek pretenzinga
nuomonė, kad demokratija yra išimtinai jų kultūros rezultatas ir jų sugalvotas
dalykas, na, iš tikrųjų ne visai atitinka tikrovę. Mes turėjome labai įdomių
institucijų daug kur kitur, tik jos, suprantama, nebuvo vadinamos tokia
terminologija, nors ir funkcionavo panašiai.
Pažvelkim tarp Kinijos ir Rusijos - tarp šitų dviejų didžiulių
autoritarinių valstybių, turime įsispraudusią vieną valstybėlę, kuri yra
liberalios demokratijos šalis su labai panašia į Lietuvos modernia istorija,
bet daugeliu atžvilgių kitokia kultūra. Tai yra Mongolijos Respublika –
funkcionuojanti liberali demokratija su panašia Dainuojančios revoliucijos
istorija kaip mūsų. Tai mano didysis klausimas „Ar mums dabartinė Rusija yra visapusiškai
artimesnė negu Mongolija?“, sakyčiau, lieka atviras.
Dabartinė, taip. Bet, Konstantinai, čia aš visai nenoriu supriešint
Lietuvos su Mongolija ar Japonija, gink Dieve, tačiau jeigu žiūrėtumėm į
istoriją kažkaip moksliškai...
A, žiūrėkit!
Nu?
Vienas dalykas – tai, ką jūs pasakėte, buvau pamiršęs šią mintį – toks
bendras įsivaizdavimas, kad naujieji galios centrai (jie yra naujieji ir
Rusijos, Sovietų Sąjungos pareigų ir teisių perėmėjos, požiūriu.) galų gale
ilgainiui privers Rusiją šlietis arčiau Vakarų. Toks įsivaizdavimas, sakyčiau, gerokai
dabar formuoja kai kurių Vakarų valstybių užsienio politiką ilgalaikiu
strateginiu požiūriu. Man atrodo, jog tai, ką veikia vokiečiai, tai, kaip
elgiasi Donaldo Trumpo administracija Valstijose, ir yra bent iš dalies paremta
šia idėja.
Tai ar jie klysta, remdamiesi gilesniais pamatiniais dėsniais?
Aš manau, kad jiems užtenka, tikrai užtenka, vien tokio dėsnio,
tiksliau fakto, kad per pastaruosius keletą dešimtmečių Kinija yra vienintelė aiškiai
Vakarams iššūkį metanti valstybė, iš tikrųjų pajėgi sukaupti pakankamai
potencinės galios ir tapti supervalstybe. Tas procesas vyksta dabar, Kinija jau
yra ekonominė supervalstybė. Ji tokias pretenzijas reiškia jau gana atvirai, todėl
tas bendras Vakarų įsivaizdavimas, kad Rusija ilgainiui šliesis prie jų... Na,
aš čia matyčiau nemažai loginių klaidų, dėl tos elementarios priežasties, kad
nepavyks Vakarams nei Rusijos perauklėti, nei jos sugriauti, jeigu jie to ir
siektų (kaip kad mėgsta sakyti patys rusai). Rusija yra kariniu požiūriu galinga
branduolinio ginklo valstybė, todėl vargu ar iš Kinijos artimiausiu metu jaus
tokią egzistencinę grėsmę, kokią jos valdantysis elitas jaučia iš Vakarų „švelniojo“
demokratijos projekto. Deja, Rusijos autoritarinė vertikalė iš tikrųjų yra
gyvybinga ir vidutiniu bei ilguoju laikotarpiu, tiesa, savo pačių visuomenės
gerovės sąskaita.
Man atrodo, kad mūsų, pavartosiu rusų valdančiųjų mėgstamą terminą,
„kolegos Vakaruose“ labai klysta, jeigu mano, kad jiems pavyks perauklėti
Rusiją ir paversti ją demokratija. Pirmiausia, dauguma pačių rusų nenori
demokratijos, nenori jos kaip sprendimų priėmimo būdo, principo. Didelė jų
dalis vis dar nepagrįstai „demokratiją“ tapatina su atgrasiu Jelcino valdymu, o
šį naratyvą dabartinė valdžia aktyviai palaiko. Rusijos žmonės nori patys eiti
į elitus, o ne veikti elitus, jie nori tapti tais, kas valdo ir valdyti būtent
taip kaip jų pirmtakai, pildant savo pačių kišenes, o nekeisti pačias žaidimo
taisykles bendrojo gėrio vardan. Mes dar galime kalbėti apie tokį dalyką kaip
socializacija, bendravimas, kad dešimtmečius galbūt juos reikia mokyti, bet patiems
rusams tų mokytojų nereikia, jie jais nepasitikės. Man regis, kad Vakarams būtų
itin pavojinga lipti ant to paties grėblio ir ištiesti demokratizacijos
viltimis paremtą pagalbos ranką Rusijos valdantiesiems, kai (o ne jei) ten
įvyks kita fundamentali krizė. Nedera pamiršti, kad demokratija šioje šalyje
mirė dar negimusi 1993 m., o ne 2000 m., kaip daug kas Vakarų pasaulyje ir net
mūsų šalyje yra linkęs įsivaizduoti. Maža to, demokratija bent kol kas Rusijoje
netgi būtų pavojinga, kadangi greičiausiai vėl atvertų kelią į valdžią nacionalistų-neokomunistų
radikalams, kaip galėjo įvykti tais pačiais 1993 m. Tiesa, galutinis rezultatas
XXI a. pradžioje vis tiek buvo panašus.
Žinote, palikim dabar truputį Rusiją, prie jos grįšim, ir pakalbėkime
apie Kinijos ir Indijos skirtumus dėl demokratijos. Egzistuoja toks sustabarėjęs
vertinimas, kad Indija yra demokratinė valstybė, o Kinija – ne.
Mhm.
Ir vėl įdomus dalykas, kad laimėjimai ekonomikoje neatitinka
pasiekimų demokratijoje, ir priešingai. Indija yra demokratiška, bet mažiau
turtinga...
Taip, taip.
Susidaro įvaizdis, kad Indiją valdo banditai, banditų gaujos, išnaudojančios
žmones, bet nepaisant to valstybėje veikia demokratija. Kinijoje tuo pat metu
yra visiška partinė diktatūra, jokios laisvės, jokios demokratijos, tačiau
ekonomika auga ir klesti. Ką mums tai sako? Ką iš to galime suvokti?
Nemaža indų iš tikrųjų turi labai sudėtingą santykį su Kinija, ypač
po 1962-aisiais metais pralaimėto karo. Jie nuolat lyginasi su Kinija, ir tas
lyginimas, na, neatrodo jų naudai. Jie pastebi būtent tai, kad autoritarinės
valdžios ir autoritarinės modernizacijos modelio sąlygomis pasiekti geresni
rezultatai. Kinai labai mėgsta tą naratyvą dar truputėlį praplėsti, kalba apie
tai, kaip demokratijos sąlygomis sprendimų priėmimo procesas nėra toks
funkcionalus. Tai taip, čia galima palaikyti tam tikra prasme tą autoritarinės
modernizacijos tezę ir logiką, bet vėlgi mano didysis klausimas būtų: kiek
ilgai tai gali trukti?
Va! Taip, daug kas kelia šitą klausimą, bet kodėl, jūsų manymu, jis
negalioja Rusijai?
Koks klausimas?
Kiek dar nedemokratizuota Rusija pajėgi pratempti?
Man regis, ilgai, dešimtmečius gali tempti. Juk pavyko iki šiol. Be
to, ji turi branduolinį ginklą ir visuomenę, kuriai, sprendžiant į reakciją į
įvykius Ukrainoje, užtenka to, kad neoimperializmas gyvuotų. Jeigu valdžia per lokalinius
karus iš tikrųjų sugeba susigrąžinti tikrai nuoširdų populiarumą, prielaidų
nuogąstavimams yra daugiau nei reikia.
Dabar, jeigu kalbam apie Kinijos hegemonišką potenciją, man įdomu
būtų išgirsti, ar ji privalo demokratizuotis, kad ir ne Vakarų modeliu. Ar nedemokratizuota Kinija apskritai pajėgs išskleisti tokią galią, kuri galėtų atsverti Jungtines
Valstijas?
Nedemokratizuota?
Taip.
Ji jau tai daro. Čia yra ne „jei“ tipo klausimas, o „ar“ Kinija jau
tapo tokia valstybe. Žiūrėkite, dar prieš penketą-šešetą metų aš buvau vienas
iš tų (reikia visada prisipažint, kai klydai), kam atrodė, kad Kinija laisvėja
ir šis procesas negrįžtamas. Aišku, negalvojau ten apie daugiapartinę politinę
sistemą artimiausiu metu, bet tikėjausi, kad socialinė sfera laisvės, kad
visuomenei bus leista funkcionuoti dar plačiau, kad privati iniciatyva plėsis,
kad intelektualiniai proveržiai „iš apačių“ bus ne tik leistini, bet ir
skatinami. Tačiau tai, ką mes matome per pastaruosius keletą metų, yra, vėlgi vartojant
rusišką terminologiją, „varžtų veržimas“. Ir tas varžtų veržimas yra tikrai
įspūdingas, siekiantis tokio tipo policinės valstybės viziją, apie kurią
Orvelas net vargu ar pasvajotų, ypač Sindziango uigūrų autonominiame regione. Šia
prasme Kinija sau leidžia žymiai daugiau, negu leisdavo prieš 10-15 metų, ir
tai yra labai, labai liūdnos tendencijos.
Policinė valstybė, mhm. Jeigu žiūrėtume iš to uigūrų autonominio
regiono arba iš Tibeto, tai, be abejo, tenykščiai irgi sutiktų, sakydami: „Ko čia ginčytis? Kinija – jėga, Pekinui sekasi.“ Bet jeigu pažvelgtume, tarkim, iš
Marso į tai, kas vyksta Žemėje, ir jeigu taikytume laiko matą kiek ilgesnį negu
mūsų gyvenimas... Kartą papasakojo profesorius Vytautas Landsbergis tokį
epizodą. Jis nuvykęs susitikti su Kinijos partijos pirmininku, matyt, po
Nepriklausomybės atkūrimo ir, kaip jam būdinga, įgėlęs: „Žiūrėkit, pažangus
pasaulis remiasi daugiapartine sistema, o jūs – bijot savo opozicijos?“ Ar
kažkaip panašiai. Išdėstė jiems vakarietiškas vertybes. Ir jam atsakęs tuomet
labai ramiai tas pareigūnas, labai atvirai: „Tas jūsų siūlomas eksperimentas,
pradėtas Prancūzų revoliucijos, na, trunka 250 metų, o Kinijos imperija gyvuoja
tūkstantmečius. Mes laiko turim, mes niekur neskubam, mes žinom, kur einam,
žinom, kuo remiamės, toks yra mūsų autentiškas metodas, mes juo tikime ir mes
jo nekeisime.“ Na, aš gal čia perfrazavau, išėjo toks sugedęs telefonas, bet ar
Kinija iš tikro savo laikyseną vidaus ir užsienio politikoje grindžia istorine
patirtimi?
Labai geras pastebėjimas. Iš tikrųjų šitas argumentas yra dažnas
ir, aš sakyčiau, jis gana validus. Bet gal truputėlį... čia mes vis aplinkui
vaikštom ir neužgriebiam kai kurių svarbių naratyvų.
Truputėlį – apie supervalstybę. Kaip mes suprantame supervalstybę? Iš vienos pusės, jeigu pažiūrėtumėm grynai iš geostrateginės perspektyvos, tai yra valstybė, kuri be abejonių pretenduoja į vadovavimą didelėje pasaulio teritorijoje, kuri yra sukaupusi didžiulę ekonominę ir karinę galią ir kuri yra pajėgi karinės galios požiūriu paveikti bet kurį pasaulio tašką, jai to panorėjus ir prireikus. Šiuo momentu vienintelė valstybė, kuri tai gali, yra Jungtinės Amerikos Valstijos. Kinija ten juda. Rusija jau nebegali, bet pretenzijų irgi turi pakankamai rimtų dėl branduolinio arsenalo. Bet tai, ką jūs sakote ir kur jūs bandote mane nuvesti, ir tai yra labai geras bandymas, aš sakyčiau, matyt, yra supervalstybės pavyzdys per jos etinį ir kultūrinį vaidmenį pasaulyje. Toks Jungtinių Amerikos Valstijų kaip supervalstybės statusas ir Sovietų Sąjungos kaip ir supervalstybės statusas nemažai rėmėsi jų modeliu, idėjine sistema, kuri abiem atvejais yra judėjo-krikščioniškos civilizacijos pasekmė. Teleologinis tikslas: ar amerikietiška svajonė, ar komunizmas – ta graži idėja formuluojama skirtingai. Kinijos atveju, labai geras pastebėjimas, mes turime kažką žymiai pragmatiškesnio, mes turime kažką žymiai labiau apskaičiuoto ir nukreipto į tolimesnę perspektyvą.
Truputėlį – apie supervalstybę. Kaip mes suprantame supervalstybę? Iš vienos pusės, jeigu pažiūrėtumėm grynai iš geostrateginės perspektyvos, tai yra valstybė, kuri be abejonių pretenduoja į vadovavimą didelėje pasaulio teritorijoje, kuri yra sukaupusi didžiulę ekonominę ir karinę galią ir kuri yra pajėgi karinės galios požiūriu paveikti bet kurį pasaulio tašką, jai to panorėjus ir prireikus. Šiuo momentu vienintelė valstybė, kuri tai gali, yra Jungtinės Amerikos Valstijos. Kinija ten juda. Rusija jau nebegali, bet pretenzijų irgi turi pakankamai rimtų dėl branduolinio arsenalo. Bet tai, ką jūs sakote ir kur jūs bandote mane nuvesti, ir tai yra labai geras bandymas, aš sakyčiau, matyt, yra supervalstybės pavyzdys per jos etinį ir kultūrinį vaidmenį pasaulyje. Toks Jungtinių Amerikos Valstijų kaip supervalstybės statusas ir Sovietų Sąjungos kaip ir supervalstybės statusas nemažai rėmėsi jų modeliu, idėjine sistema, kuri abiem atvejais yra judėjo-krikščioniškos civilizacijos pasekmė. Teleologinis tikslas: ar amerikietiška svajonė, ar komunizmas – ta graži idėja formuluojama skirtingai. Kinijos atveju, labai geras pastebėjimas, mes turime kažką žymiai pragmatiškesnio, mes turime kažką žymiai labiau apskaičiuoto ir nukreipto į tolimesnę perspektyvą.
Bet kur aš regėčiau vieną didelę problemą, kalbėdamas apie Kiniją
kaip supervalstybę? Jeigu mes kalbame apie supervalstybę postmodernioje
epochoje, XXI ir vėlesniuose amžiuose, tada iškyla fundamentalus klausimas,
kiek Kinija gali iš tikrųjų būti sektinu modeliu likusiam pasauliui? Kiek mes
galime tapti kinais? Ir čia yra didelė problema, kad, matyt, nelabai galime. Esama
keleto įdomių priežasčių ir argumentų, kodėl. Kinų kalba labai sunki, ar ne? Bent
iki šimtmečio pabaigos mes kalbėsime angliškai, mes nekalbėsime kiniškai. Tie,
kas mano, kad mes kalbėsime kiniškai po 50-ties metų – klysta. Daug žmonių,
žymiai daugiau negu dabar, kalbės kiniškai, bet kol kas patys kinų tėvai moko
savo vaikus kalbėti angliškai. Šitokios tendencijos nesikeis dar bent keletą
dešimtmečių.
Ir antrasis dalykas, antrasis paradoksas, kuris yra susijęs su
Sindziangu, Tibetu ir panašiais klausimais, yra tas, kad Kinija kuria ne
civilizacinę valstybę, kaip jie teigia arba kaip rusai apie save teigia. Ką jie
kuria dabar, yra mums labai gerai pažįstama nacionalinė valstybė. Tik tai yra
daroma postmoderniomis sąlygomis. Ir ta nacionalinė kiniška valstybė vargiai
gali pretenduoti į pavyzdį šalies, paskui kurią noriai seks likęs pasaulis. Pragmatiškai
daugelis suvoks, kad su kinais reikia draugauti, tai ir dabar yra akivaizdu. Ir
mūsų valstybėje laikoma, kad nereikia jiems prieštarauti, kad reikia įsiklausyti,
kad tai yra naudinga. Ne dėl to, kad apsimokėtų juos mėgdžioti, ne dėl to, kad
iš tikrųjų Kinijos modelis yra labai pagrįstas, ne dėl to, kad mes norėtume
tapti kinais, skaitytume Konfucijų nuo ryto iki vakaro – ne. To nebus. Ir koks
yra svarbiausias paradoksas? Kad kinai patys to nenori. Jie nenori, kad visas pasaulis
taptų kinais, jie nori kinais likti bei to, kad jais taptų nebent jų pačių
šalies etninės mažumos.
Tai kaip gi jie įsivaizduoja skvarbą į kitas civilizacines erdves?
Aš sakyčiau, pirmiausia – per ekonomiką. Vėlgi mes kalbame apie
nacionalinę valstybę, kuri yra labai panaši į tai, kas buvo mūsų pasaulyje
prieš 80-100 metų iki didžiųjų Šaltojo karo ideologijų tarpusavio konflikto.
Joje daug aspektų, kurie yra panašūs į neoimperializmą, į neokolonializmą, į
bandymus užsitikrinti sau išteklius, net ir pernelyg smarkiai nesikišant į
vienos ar kitos šalies politiką, nebandant vaizduoti, kad yra kažkoks
universalus supermodelis ir kad visas pasaulis jį turėtų perimti. Aišku,
norint, kad tokia politika plėstųsi sėkmingai, prasminga turėti naratyvą, kuris
tave lydėtų.
Kinai akcentuoja, kad kiekviena šalis ar kiekviena visuomenė turi
savo modelį, ir šitas dalykas, natūraliai, sakyčiau, logiškai imponuoja daugeliui
pasaulio valstybių, ypač Globaliųjų Pietų šalims, kurios turi daug problemų su
modernybės iššūkiu, kurios nepatenkintos tariamu ar tikru Vakarų diktatu, kai
joms nurodoma, ką daryti mainais į ekonominę pagalbą, mainais į investicijas. Tų
šalių vadovai ir net visuomenės džiaugiasi, kad Kinija šiais laikais turi
pinigų ir gali jiems duoti finansų be rimtesnių politinių sąlygų. Ekonominiai
reikalavimai – tai, aišku, jau yra kitas klausimas.
Na štai, mes netapsime kinais, nes ir patys to nenorim, ir kinai to
nenori. Reiškia, kinai įsilies palengva į mūsų civilizacinę erdvę, į tą vertybių
lauką. Jie perims ir Vakarų ydas – kolonializmo, imperializmo nuodėmes. Tokiame
Kinijos – Vakarų santykyje ir raidos scenarijuje gal slypi tam tikra galimybė?
Taip, aš ir knygoje kalbėdamas apie civilizacines erdves
neabsoliutinu jų tarpusavio sienų, vartoju sąvokas, kurias mini tų šalių
politikai.
Tai gražu, nes visos sienos laikinos.
Taip, taip, taip, nes bandymai suskirstyti pasaulį į įvairias dalis
ir jas racionalizuoti, ar tai būtų Fukuyamos, ar huntingtoniškoji idėja, gali
atvesti prie tokių liūdnų savaime išsipildančių pranašysčių. Mes dabar gyvename
pasaulyje, kuriam būtini kolektyviniai sprendimai, o daugelio šalių vadovybėse
sėdi žmonės, kuriems rūpi tarsi jų pačių valstybės, bet iš tikrųjų rūpi tik
jie patys sau. Taip yra ir Vakarų pasaulyje. Jeigu mes su šiais fundamentaliais
iššūkiais nesusidorosim, tai neliks daug prasmės kalbėti apie gyvybingą, ar juo
labiau klestinčią bendrąją žmonijos metacivilizaciją po 50-80 metų. Pažiūrėkime
į klimato kaitos aspektus, į migracines krizes, kurios mūsų dar laukia – tie
dalykai reikalauja kolektyvinių sprendimų.
Tai kaip mūsų civilizacijai gelbėtis nuo gresiančių po 50 metų pamatinių
iššūkių?
Mums verta mokytis iš Indijos. Štai kur šita valstybė atsiranda. Mes
bandome čia uždaryti sienas, bet aš neįsivaizduoju, kaip viskas atrodys,
tarkim, po 50-70 metų, kai mes turėsime, kiek? Kelias dešimtis ar net šimtus
milijonų vien afrikiečių, tikriausiai, norime to ar ne, gyvensiančių Europoje. Čia
mums ir reiktų žiūrėti į Indijos atvejį. Indija yra pati sudėtingiausia
pasaulio valstybė. Ji nėra ankstyvosios modernybės imigrantų sukurta valstybė
kaip Jungtinės Amerikos Valstijos, su visa derama pagarba pastarųjų čiabuviams
gyventojams. Indija – ne tokia kaip JAV, Kanada ar Australija, tai yra pati
sudėtingiausia pasaulio visuomenė, kurioje kyla daugybė fundamentalių problemų,
dėl kurių mes dažnai į Indiją žiūrime iš aukšto. Bet ji sugeba funkcionuoti
vieningai ir net daugiau ar mažiau demokratiškai. Ką tai reiškia? Tai reiškia,
kad Indijos modelis yra arčiausiai to, kaip pasaulis atrodys 2050–2060-aisiais.
Jis net panašus į tai, kaip pasaulis atrodo jau dabar. Ir dėl to mums reikia mokytis
iš Indijos, o ne iš tų šalių, kurios pabrėžia arba kvaziimperinę tapatybę kaip
Rusija, arba naują imperinę tapatybę, kuri iš tikrųjų tėra nacionalinės
valstybės atspindys, kaip Kinija.
Čia graži mintis.
Taigi. Rusija neatrodo pajėgi sukurti tikros, ilgalaikės nacionalinės
valstybės, nes jos teritorija ir jos demografija tam prieštarauja. Kinija tuo
tarpu kuria būtent nacionalinę valstybę, bet vėlgi nacionalinė valstybė nėra toks
darinys, koks iš tikrųjų pajėgtų padėti pasauliui kaip pavyzdys, kaip modelis
XXI amžiuje. Jos pagrindinis, Partijos bandomas išgauti skirtumas palyginti su
ankstesniais Vakarų nacionalinių valstybių modeliais – ypatingas autoritarinis
akcentas, kuris tarsi bando paneigti glaudų nacionalinės valstybės ir
demokratijos tarpusavio ryšį Vakarų pasaulyje.
Kita vertus, mes pamirštame, kad virš 20 milijonų kinų gyvena
demokratijos sąlygomis, ir jie patys valdo tą demokratiją, tai yra Kinijos
Respublika – Taivanas. Kitaip tariant, Kinijos kultūroje, Kinijos praktikoje,
Kinijos tradicijoje nėra nieko tokio, kas prieštarautų demokratijos
funkcionavimui. Tai Kinijos Komunistų partijos funkcionieriai ir ideologai
teoretikai nuolat pabrėždavo, kad Kinija negali būti demokratinė sistema dėl
to, kad jų kultūra yra priešinga demokratijai. Ne, nieko panašaus.
Ir aš suprantu, kur jūs vedėte su Rusija. Ir nėra taip, kad Rusijos
kultūra būtų iš prigimties priešinga demokratijai. Tačiau abiem atvejais mes
turime kitą problemą – tai yra demografijos ir teritorijos santykis. Išties dabar
Kinijos naratyvas yra toks, kad demokratijos reikia palaukti, kad didelė dalis
Kinijos visuomenės iš tikrųjų nenori demokratijos dėl tos pačios priežasties,
kad jiems demokratija reiškia pirmiausia daugumos valdžią, o daugumos valdžia
jiems nepatinka dėl to, kad daugumą Kinijoje sudaro vis dar ne tradiciškai
demokratijos vedliu laikoma vidurinioji klasė. O Rusijos atveju mes vėlgi
turime savo specifiką, bet gal čia jau nesigilinsiu...
Ar Taivano demokratija smarkiai skiriasi nuo vakarietiškos?
Taip, jinai turi savo specifikos dar nuo Kinijos modernybės
pradžios. Tai – truputėlį apie judėjo-krikščionišką tradiciją, jums bus įdomu...
Be abejo.
Modernios Kinijos Respublikos kūrėjai Sun Jatsenas, Čiang Kai-ši ir
kiti buvo krikščionys, protestantai. Jie priėmė krikščionybę, jų šeimos priėmė
krikščionybę labiausiai dėl to, kad tuo metu krikščionybė ypač tų „pažangesnių“
(ne pati gražiausia sąvoka!) kinų akyse buvo asocijuojama su modernybe. Jų logika
buvo tokia: jei tu esi krikščionis, tai tau suprasti šiuolaikinį pasaulį bus
lengviau.
Kinijos Respublikos paradoksas yra tas, kad jinai yra senesnė už
Kinijos Liaudies Respubliką. Taip išėjo, pilietinio karo pasekmės nulėmė, jog
Gomindano partija, Kinijos nacionalistų partija, liko valdyti tiktai Taivano
salą. Ir baigiantis Šaltajam karui, jie nusprendė įgyvendinti demokratizaciją
iš viršaus. Ir šiandien Taivanas yra tikrai kunkuliuojanti demokratinė politinė
sistema, kuri išsirinko prezidentę moterį, kas būtų visiškai neįsivaizduojama
kitoje Taivano sąsiaurio pusėje. Taip, aišku, ji turi savo specifikos, net ir
institucinės specifikos. Vakaruose mes turime paprastai trijų valdžių
padalijimo principą: įstatymų leidžiamoji, vykdomoji ir teisminė, o pas juos
štai dar yra ketvirtasis, vadinamasis Egzaminų „juanis“ – institucija,
atsakinga už biurokratijos paruošimą. Toji institucija kyla iš kinų tradicijos,
mandarinato. Apie tai kalbėjo ir Sun Jatsenas – kaip svarbu turėti kvalifikuotą
valstybės tarnybą. Taigi ten esama specifikos, bet demokratijos rezultatas yra
panašus.
Ačiū, tikrai įdomiai priminėte apie Taivaną, aš buvau jį pamiršęs,
atvirai sakant. Ką jo pavyzdys žada Kinijai ir Rusijai? Problema tokia, kad...
Nežiūrėkime teleologiškai. Mes įsivaizduojame, kad demokratija yra
natūralus etapas. Gal ne? Juk regresas į autoritarizmą šiandien jau yra tapęs
tendencija. Gal demokratija nėra natūralus etapas?
Gal. Žinoma, čia negalim būti tikri. Negalime būti tikri...
Bet, dovanokit, aš neleidau jums baigti minties.
Taip, kilo mintis, gal tai tiktai laiko klausimas? Na, rusai su
kinais palauks šimtą, du šimtus, tris ar penkis šimtus metų. Jeigu manome, kad
jie vis tiek demokratizuosis, nes taip yra pažangu, tai mes galime įsivaizduoti
pasaulį, kurį jungia mūsų vertybės. Liks ten kai kur tautinės ar vietinės specifikos, bet vis tiek vyraus
brolybė, lygybė ir laisvė.
Iš principo, taip. Bet, matote, žmogus yra toks gyvūnas, kuriam
būdingi konfliktai. Visuomenės ir valstybės yra organizuotos žmonių visumos (nemėgstu
žodžio „individas“, čia modernybės aspektas). Jos yra žmonių visumos, o žmonės
yra ištisos visatos. Su savo problemomis, su savo pasaulio ir teisingumo suvokimu,
vertybėmis.
Sutinku.
Kodėl aš tiek kalbu apie ateitį? Todėl, kad giliai tikiu, jog dėl
demografinių tendencijų, dėl ekologinių tendencijų mūsų pasaulis taps
neramesnis, ir prielaidų ramesniam gyvenimui mes neturėsime daugiau, negu
turėjome dešimtajame XX a. dešimtmetyje. Jį prisiminsime kaip bene taikiausią
laikotarpį žmonijos istorijoje. Tai kur mes ateiname? Mes ateiname į epochą,
kurioje demokratija nebus populiari. Nebus populiari dėl to, kad jai nebus
tinkamų sąlygų.
Mes tai matome didelėje dalyje likusio pasaulio, ir jūs visiškai
teisingai tai diagnozavote, kalbėdamas apie Indijos ir Kinijos susipriešinimą.
Demokratija nėra laikoma tinkamai funkcionuojančia ilgesnių krizių sąlygomis
dėl to, kad politikai dažnai nespėja sutvarkyti reikalų ir galų gale tokia sistema
nuvilia.
Taip įvyko, na, pasak oficialaus naratyvo, 90-taisiais Rusijoje.
Paskui, žiūrėkite, Arabų pavasarį turėjom – institucinę demokratizaciją, net su
rinkimais daugelyje arabų valstybių. Ir koks rezultatas? Vienintelė valstybė,
kuri dar vos laikosi tų demokratijos institucijų, yra toji, kuri viską pradėjo
– Tunisas, palyginti nedidelė šalis arabų jūroje. Visur kitur mes stebime krachą
ir chaosą.
Bet aš iš naujausių laikų semčiausi tam tikro optimizmo vis tiek. Išsakysiu
pastebėjimą, kad šiuolaikiniame pasaulyje, nesvarbu: ar Rytų, ar Vakarų, –
darosi nebemadinga išskersti daug žmonių. Anksčiau tuo gal net didžiuodavosi
karaliai arba prezidentai: numeta bombą, pasigiria, visi atsistoję ploja. Dabar
jau net ir Rusijos ar Kinijos vedliai nori sėdėti už vieno stalo su
vakariečiais, kurie negali lengvai toleruoti tokių dalykų, yra itin jautrūs
cheminiams ginklams, pavyzdžiui. Tai gal čia yra tam tikras žmonijos pasiekimas?
Gal karinė galia jau nuvertėja?
Gerai, pabandykime išskirti du klausimus. Tai atsakant į pastarąjį
– mano giliu įsitikinimu, tikrai karinė galia prarado ne tiek prestižą, kiek
tikrąją tokio poveikio ir įtakos galimybių aibę, kokią ji turėjo dar prieš
keletą dešimtmečių, tarkime, „Audros dykumoje“ atveju Irake. Kai kurios
valstybės su tuo nesutinka, kai kurios valstybės nori akcentuoti karinę galią,
nes tai yra pagrindinis jų išteklius, kuriuo jos gali priversti kitas valstybes
kalbėtis. Rusija yra puikiausias to pavyzdys, bet mes ir daugybę kitų turime:
Pakistanas arba Šiaurės Korėja. Kalbant apie pirmąją klausimo dalį, jeigu jūs
man ją primintumėt...
Ar laikytina žmonijos pasiekimu...
Tai čia vėlgi – kaip mes vertintume. Nes nemažai žmonių dabar
sakytų, kad po to, kai mes matome lyderystės kaitą Jungtinėse Valstijose, tai
žmogaus teisės visai nuvertinamos. Europiečiams rūpi, kaip sustabdyti pabėgėlių
srautus, kaip išsiaiškinti dėl „Brexito“. Pabėgėlių srautai susiję ne tik su
žmogaus teisių pažeidimais, bet ir su žmonių žudynėmis. Afrikos pusė,
Viduržemio jūra – nerūpi mums šitie dalykai. Donaldo Trumpo retorika apie savo
artimiausius kaimynus iš pietų, ypač meksikiečius – „Mums jie nerūpi“. Naratyvas
yra toks. Tai kur mes čia žengiame dabar, į kokį pasaulį?
Dabar iš esmės tu gali neįtikusius tau žmones žudyti cheminiu
ginklu. Taip darė šiaurės korėjiečiai, taip darė rusai. Dabar tu gali
ambasadose, diplomatinėse atstovybėse žudyti žmones, kaip daro Saudo Arabija.
Rankos atrištos. Ar mes iš tikrųjų galvojame, kad gyvename saugesniame
pasaulyje negu jis buvo prieš penkerius metus? Aš labai tuo abejočiau. Aš
manau, kad žmogaus teisėms dabar kyla pats fundamentaliausias iššūkis nuo
Šaltojo karo pabaigos, net su visais genocido pavyzdžiais per tą kelių dešimtmečių
laikotarpį nuo tada iki dabar.
Lyg ir buvo sutarimas, kad tai gėdinga, kad negalima leisti,
kartais net buvo bandoma stabdyti kaip Kosove. O dabar rankos atrištos, dabar
kinai gali sau leisti Sindziange kurti policinę valstybę, priverstinai rinkti
DNR iš dešimties milijonų savo gyventojų. Rusai gali dešimtimis žurnalistus ir
politinius aktyvistus žudyti ar bent pradanginti vos ne kiekvienais metais, ir
niekas jiems ten labai nieko nesakys. Amerikiečiai irgi yra ne šventieji: dronų
atakos, kurios visiškai nuvertina ne tik žmogaus gyvybę, bet apskritai karybą.
Dingsta žmogaus sąveika su žmogumi netgi karo sąlygomis. Sakyčiau, kad mes
turime labai, labai rimtų problemų.
Blaivinantis jūsų komentaras, todėl vertingas.
Aš sakyčiau, kad mes stebime regresą. Ir „Freedom House“ sako: per
pastaruosius keletą metų „Freedom in the World“ indeksas krenta, mes matome nuosmukį.
Demokratizacijos banga ritasi atgal, ir dėl to ritimosi iš tikrųjų baisu. Nėra
taip, kad čia tik truputėlį autoritariškiau darosi, čia dažnai – ojojoi! Štai dar
vienas puikus pavyzdys: Turkija, kuri prieš 6-7 metus dar buvo svarstoma, kad
gal – į Europos Sąjungą po 10-20 metų, kurios ekonomika kasmet augo 8-9
procentais, tai dabar – 50 tūkstančių žmonių laiko kalėjime, ir viskas taip (spragteli
pirštais), per kelerius metukus, kelis mėnesius.
Sunku ginčytis.
Mes žengiame į laikotarpį, kuris iš tikrųjų yra apibūdinamas
nežinomybės, didelės nežinomybės dėl savo ateities. Ji kamuoja ne tik mus, mažuosius,
bet ir juos, didžiuosius. Ir jie ruošiasi tam. Kinija ruošiasi tai nežinomybei,
Rusija ruošiasi tai nežinomybei, Indija ruošiasi ir amerikiečiai taip pat
ruošiasi.
Gerai. Dar jau gal pabaigai, kad vis tik šiokio tokio optimizmo ar bent
jo potencialo paieškotume, grįžkime prie Indijos. Paklausiu: kuo remiasi
Indijos gebėjimas išgyventi, kad ir sunkiai, bet – išgyventi? Štai Rekha Menon, meno tyrinėtoja, sako, kad
senovės indų estetikos tradicija, aišku, kylanti iš visos jų pasaulėžiūros, yra
pagrįsta bendrumo ir vienio idėja. Aš dabar taip banaliai ją persakiau, nors pačiam
šviežiai suskambėjo. Gal čia glūdi išsigelbėjimo šaltinis: indai ne šiaip
gražiai kalba, bet giliai tiki, kad visi esame žmonės, ir tai mus jungia
stipriau nei kultūros ir ideologijos?
Taip, aš manau, kad taip.
(Abu juokiasi.)
(Abu juokiasi.)
Žinote, čia mes tiesiog kalbam apie kriterijus... Gal truputėlį sugrįšiu, suprantu, kad laiko daug
išeikvojom. Mes vienu kriterijumi bandome aiškinti sudėtingus socialinius
reiškinius, ir tai dažnai labai įdomiai ir gražiai skamba, bet ar iš tikrųjų
tai apibūdina nagrinėjamą reiškinį... Taip irgi – pakritikavau rusus,
pakritikavau kinus, ar ne? Tai vat, apie rusus sakoma: autoritarinė tradicija,
opričnina, carizmas, baudžiava ir taip toliau. O iš kitos pusės – laisvę
šlovinantys kazokai (dabartiniu ukrainietišku, o ne rusiškuoju pavyzdžiu), nuo
valdžios į stepes ir į taigą „išėję“ įvairūs atskalūnai; nepatinka kažkas –
išeini ir viskas. Tos institucijos būtų geras pagrindas, pirminis žingsnis
demokratijai.
Konfucijus virš mūsų yra (rodo į paveikslą auditorijoje). Konfucijus,
kurį kas nors aiškins: „O, tai čia – autoritarizmo ideologija“. Iš kitos pusės
– dangaus mandatas: valdovas neįtinka, matai, kad valdovas blogai valdo –
viskas, regicidas faktiškai. Taigi daugelyje kultūros tradicijų, teorijų mes
turime tiek autoritarinį, tiek demokratinį potencialą. Klausimas – ką mes iš jos
ištrauksime?
Taigi Jeremy Benthamas, liberalizmo vienas svarbiausių autoritetų,
panoptikumo idėją iš esmės sukūrė, va, Kinijoje turime dabar panoptikumą.
Zygmuntas Baumanas įrodinėja, kad nacizmas ir komunizmas yra natūralūs Vakarų
modernizacijos etapai, prasidėję bent nuo Apšvietos idėjų. Kaip sudėtinga ir
kartu pavojinga žaisti šitais dalykais.
Sugrįžtant prie Indijos – puikus pavyzdys. Štai, Amartya Senas,
Nobelio premijos laureatas, sako, kad svarbiausia Indijos specifika yra
ypatingai gaji bendravimo tradicija, argumentacijos, debatai ir panašūs dalykai.
Panašu į graikus. Ieškoma yra tiesos, ir tai tarsi labai smarkiai kontrastuotų
su Vakaruose giliai įsišaknijusiu „azijinių
despotijų“ naratyvu. Ramachandra Guha, didis šiuolaikinės Indijos istorikas,
savo įžymioje knygoje kalba, kaip Indijai pavyko išgyventi. Jis ten vardina
tokius dalykus, kad pirmiausia jie sugebėjo neatmesti to, kas jau yra objektyvi
duotybė. Atvyko anglai, davė tau kalbą, davė institucijas, na, nereikia jų su
botagu vyti ir sakyti: „Viskas nesąmonė, viskas, ką jūs davėte – blogai. Tokie
dalykai kaip anglų kalba, manau, labai svarbūs kriterijai Indijos naudai, nes
indams nereikia jos mokytis, bent didelei daliai, jie jau funkcionuoja
anglakalbėje sistemoje žymiai lengviau, yra prisitaikę. Toks pragmatinis
aspektas. „Atvežtos“ kultūrinės tradicijos – Bolivudas ar kriketas, kurios
visus indus nepaisant jų tarpusavio kalbinių skirtumų, suvienija, leidžia jiems
jaustis kaip vienai ne tik kultūrinei, bet ir politinei bendruomenei.
Ir pats svarbiausias dalykas yra demokratijos funkcionavimas.
Indijos politinei sistemai yra būdinga įdomi specifika. Priešingai negu Vakarų
pasaulyje, istoriškai Indijos rinkimuose žemesnio rango, mažesnių pajamų žmonės
balsuoja aktyviau. Pastarieji visuotiniai rinkimai 2014-aisiais metais šią
tendenciją kiek pakoregavo, nes balsavo labai didelė dalis visų Indijos
sluoksnių žmonių. Jie iš tikrųjų pradėjo jausti, kad reikia fundamentalių
pokyčių, ir jie tuos pokyčius siejo su BJP politine partija ir Narendra Modžiu.
Na aš nemanau, kad tai yra pati geriausia tendencija, bet vėlgi – ką gali žinoti?
Tai, ką indai daro dabar, prie šios vyriausybės, rodo, jog jie siekia būti
panašesni į kinus, ir labai norėtųsi, kad jie iš kinų išmoktų gerąsias, o ne
blogąsias pamokas.
Puiku. Štai, kaip mes, pradėję nuo trijų valstybių apžvalgos, galim
aptarti visą pasaulį: tiek jo praeitį, tiek ateitį. Man labai patiko.
Tai, žinote, mes beveik apie tris milijardus žmonių kalbam. Čia jau
yra beveik pusė pasaulio.
Ačiū už pokalbį, ačiū, kad dalinatės!
AtsakytiPanaikintiLabai įdomus ir informatyvus pokalbis, dėkoju !
AtsakytiPanaikinti