Atkreipiau dėmesį, kad jūs esate įgijęs labai
rimtą išsilavinimą: turite Čikagos universiteto ir Masačusetso technologijos
instituto diplomus.
MIT diplomo neturiu dėl labai įdomios priežasties. Čikagos
universitete48 bakalauro diplomą aš gavau iš filosofijos ir sociologijos, bet
filosofija buvo pagrindinis dalykas. Tai prestižiškas, Miltono Friedmano ir
daugelio Nobelio premijos, ypač ekonomikos srityje, laureatų universitetas.
Paskui stojau į MIT, ir mane priėmė iš karto. Aš į tris
universitetus pretendavau, į visus tris priėmė – MIT, Brauno ir Mičigano. Tai
pasirinkau labiausia nutolusį nuo Čikagos, nes norėjau likti Amerikoje, tik kuo
toliau nuo Čikagos, todėl pasirinkau MIT. Ir MIT taip pat davė didžiausią
stipendiją, kaip ir Mičigano universitetas, Brauno – šiek tiek mažiau, na, tai
nesvarbu. MIT mane priėmė į doktorantūros programą. Aš ją pradėjau ir maždaug
po dvejų metų studijų sužinojau, kad negausiu magistro. Kodėl? Maniau, kad tai
yra normali programa, po bakalauro eina magistras... Bet aš įstojau tiesiai į
doktorantūros programą, ir pasirodo, kad Filosofijos departamente, ar
fakultete, nėra magistro programos. Magistrą jie duoda tiems studentams,
kuriems sako: „Doktorato pas mus nesiginsi.“ Gali gintis doktoratą, bet ne MIT.
O man to nepasakė ir leido tęsti doktorantūros programą. Tas buvo labai gerai,
aš pasirinkau temą, pradėjau, bet paskui kiti interesai paėmė viršų. Įsitraukęs
į veiklą lietuvių bendruomenėje, kuri Bostone buvo labai aktyvi, taip ir
nebaigiau doktorato MIT.
Paskui, baigus darbą Amerikoje, mane pakvietė į Laisvosios
Europos radiją Miunchene, ir paskui, radijui kraustantis į Prahą, taip pat ir į
Prahą pakvietė. O vėliau prezidentas George’as Bushas uždarė radijo Lietuvių
redakciją dėl to, kad Lietuva jau tapo laisva ir nebereikėjo eikvoti Amerikos
pinigų, kad padėtų Lietuvai. Tas pats argumentas jau buvo girdėtas prezidento
Clintono laikais, bet jis sakė, kad dar reikia amerikietiško požiūrio, kadangi
nors Lietuva ir Latvija, ir Estija, ir kitos šalys, vadinamosios palydovinės,
jau yra laisvos, nebespaudžiamos Tarybų Sąjungos, jos vis tiek dar nesusivokia
laisvosios rinkos ekonomikoj ir neturi demokratinės patirties.
Tai toks dabar yra Laisvosios Europos radijo ir Laisvės
radijo rusų kalba uždavinys – išmokyti arba konsultuoti, arba kaip nors įvesti
išsilaisvinusius Rytų europiečius į demokratinę santvarką, pirštu prikišamai
parodyti jos privalumus ir problemas. O Amerikoje yra problemų, net prezidentas
Clintonas pripažino. Labai įdomu, ką jis dabar sakytų. Jis dar gyvas, be abejo,
nesidžiaugtų savo įpėdiniu Trumpu. Anuomet Clintonas kalbėjo, kad reikia Rytų
europiečiams parodyti pavyzdį ir pamokyti demokratijos ir laisvosios rinkos
klausimais, dėl to dar negalima uždaryti šių JAV Kongreso finansuojamų radijo
stočių.
Bet paskui kilo ekonominė krizė, ir prezidentas Bushas
pasakė, kad lietuvių redakciją reikia uždaryti, iš dalies dėl to, kad reikia įkurti
naują radiją, angliškai transliuojantį, kuris paskui tapo „Al Jazeera“. Bushas
pasakė: „Mes turime padaryti arabų šalyse tai, ką padarėme Rytų Europoje.“ Na,
bet rezultatas, sakykime, tose šalyse truputį skirtingas negu Rytų Europoje.
Gerai, mes gal ir apie tai pasikalbėsime, bet man dar būtų
įdomu grįžti prie jūsų studijų ir paklausti, o kas jus tuomet domino? Kokia
tema, pavyzdžiui, sugalvojote rašyti doktoratą?
O, tuomet mane domino ir vis dar domina, paskui aš Vytauto
Didžiojo universitete ir apsigyniau disertaciją maždaug ta pačia tema – apie
vizualinę percepciją. Bet tai yra filosofinė tema, taip sakant. Aš nesu žurnalistas
iš profesijos ar universitetinio išsilavinimo. Esu filosofas. Tai aš apsigyniau
filosofinę temą – koks yra ryšys tarp realybės ir sąmonės.
Oho! Koks tas ryšys?
Dabar fiziškai ar fiziologiškai nusiteikusių filosofų
manoma, kad pirma vis tiek yra materija, ir iš fizikinių bei fizinių reiškinių
galima paaiškinti sąmonę, sąmonė atsiranda kaip reakcija į fizinius procesus. O
aš manau, kad yra gana atvirkščiai – kad iš pradžių buvo tik sąmonė arba tik
dvasia, kaip Hegelis moko. Sakoma, kad marksizmas perėmė Hegelį, tik apvertė
aukštyn kojomis, nes Hegelis sako, kad dvasia yra viskas, pirma yra dvasia, iš
to viskas išsivysto. O Marxas – kad pirma yra materija, iš kurios viskas išsivysto,
sąmonė – tik materijos atspindys.
Tai aš grįžtu prie tos tezės, ją ginu ir apgyniau mūsų
universitete, VDU, kad vis dėlto sąmonė gali būti laikoma pirma. Tai ypač, bet
ne tik, atsispindi religinėje vaizduotėje, nes religija irgi sako, pavyzdžiui,
Jono evangelijos pirmasis skyrius, kad „pradžioje buvo Žodis ir Žodis buvo
Dievas“, ir viskas sukurta dėl žodžio ir laikantis žodžio. Tai čia, sakykim,
tik epigramos, bet tą patį teigia analitinė filosofija, kuri truputį skiriasi
nuo kontinentinės filosofijos, šioje labiau fenomenologija ir hermeneutika viešpatauja,
nors radikalių skirtumų tarp jų nėra.
Aš atstovauju tai senesnei tezei, kad dvasia mažų mažiausiai
jau nuo pat pradžių yra lygiavertė materijai, nes visa Visata yra sukurta
dvasios, o ne išaugo iš materijos. Kitaip kyla klausimas: o kas sukūrė materiją?
Tai čia yra, taip sakant, tokia filosofinė tema, kuria aš domiuosi, ir dabar
bandau šią tezę perdirbti į knygą, kurią išspausdintų leidykla. Kalbinu
leidyklas, ir viena užkibo, bet atsakymas vėluoja kaipsyk dėl koronaviruso krizės,
kadangi dauguma leidyklų dalį savo darbuotojų yra laikinai atleidusios. Gal
nebus priimta, o gal bus. Aš tikiuosi, kad bus.
Lietuvoje ar užsienyje – ta leidykla?
Ta leidykla yra užsienio leidykla, Jungtinėse Amerikos
Valstijose.
Aišku. Tai jūs tokią poziciją sąmonės klausimu
užėmėte dar jaunystėje?
Taip, aš dar jaunystėje užėmiau tokią poziciją.
Ir per visą gyvenimą jos nepakeitėte?
Buvo momentų, kai aš ta pagrindine pozicija labai
suabejojau ir net priešingai maniau. Buvo. Bet man dabar septyniasdešimt dveji,
o taip buvo nutikę, sakykime, suėjus trisdešimčiai metų, gal truputį anksčiau,
studijuojant MIT universitete. Tada galvojau kitaip, bet tas priešingas
galvojimas neilgai užtruko, ir aš grįžau prie savo pirminės pozicijos. Taigi, aš
esu konservatyvus šiuo atžvilgiu, o kitu atžvilgiu aš buvau ir radikalus, ir
kairysis kurį laiką, ypač 1970–1971 metais, kai Amerikoje kilo studentų
revoliucija. Buvo tokie laikai, labai keista, bet buvo. Aišku, niekada ta
studentų revoliucija negrėsė Jungtinių Valstijų egzistencijai. Tai vyko
prezidento Richardo Nixono laikais. Jis buvo gana griežtas savo kalbomis, nors
ne toks griežtas, sakykime, kaip dabartinis prezidentas Donaldas Trumpas.
Aha, tai jūs tada žygiavote ir daužėte
vitrinas, kaip dabar daro?
Ne, nedaužiau, bet žingsniavau gatvėmis su iškeltu kumščiu
ir raudonu raiščiu. Ir skandavau: „Ho Ho Ho Chi Minh, the NLF is gonna win!“ –
Ho, Ho, Ho Ši Minas, Nacionalinis išsivadavimo frontas laimės! Tai palaikiau Šiaurės
Vietnamo kariuomenę kovoje su Pietų Vietnamo kariuomene. Ir, žinoma, ji laimėjo
vėliau, bet dabar Vietnamas nebėra revoliucinių komunistų valdomas, nors jie
laimėjo tą kartą, tą kovą.
Bet jūsų šeimoje, neabejoju, vyravo kitokios
pažiūros?
Teisingai. Ir šeimoje vyravo, ir mano paties pažiūros buvo
kitokios. Buvo toks, sakykime, požiūris, na, Algirdas Julius Greimas, mūsų šeimos
pažįstamas, sakė, kad reikia kompartijai užbėgti iš kairės, reikia būti
komunistiškesniems arba kairesniems už komunistus. Taip sakydamas jis turėjo
omeny, kad reikia tikrai vykdyti komunizmo idealus, o ne tik šnekėti apie juos
vykdant seną politiką, kuri buvo vien partinių biurokratų valdžios įtvirtinimas
visuomenėje.
Na gerai, ir Ho Ši Minas jums atrodė tos
tikrosios kairiosios politikos atstovas?
Taip, tuo metu aš šiek tiek pasidaviau vyraujančiai
tendencijai, pats giliau nesusipažinęs su Ho Ši Mino mintimis. Tai buvo
klaidingas įspūdis.
Man sovietinėje mokykloje liepdavo per
pertraukas su kitais bendraklasiais išsirikiuoti ir skanduoti „Venceremos“,
taip palaikant Nikaragvos ir Salvadoro sandinistus. Gal jūs buvote giliau
susipažinęs su jų ar čiliečių kairiųjų idėjomis?
Faktiškai ne. Šiaip visa visuomenės orientacija, o
studentijos – ypač, tuomet buvo kairuoliška. Žinojome apie Nikaragvą ir
sandinistus, ir ypač – apie Salvadorą. Tie sąjūdžiai, kuriuose dalyvavo ir
vienuolės, ir kai kurie kunigai, laikė, kad komunistų revoliucija buvo tam
tikra teisiųjų, teisingumo ieškančiųjų revoliucija prieš juos išnaudojančius
kapitalistus ir amerikiečių vasalus. Tas buvo. Bet aš su jais nesusitapatinau,
nors buvau išrinktas pačioje pradžioje MIT filosofijos studentų revoliucinio
komiteto pirmininku.
Oho! Ir koks buvo jūsų uždavinys?
Mano uždavinys buvo atstovauti Masačusetso technologijos
institutui kairiųjų sąjūdyje. Aš sutikau pirmininkauti, bet klausiau, kokios
mano pareigos, o jos ir buvo tokios, kaip dabar pasakiau. Jokio konkretaus
darbo neatlikau, niekas nereikalavo iš manęs jokių ataskaitų, nes mūsų
profesorių pažiūros buvo gal ne taip smarkiai, bet kairuoliškos. Vienas
profesorius buvo išgelbėtas nuo Holokausto Portugalijoje. Kaip tas japonas
Sugihara išgelbėjo daug žydų vizomis Lietuvoje, Kaune, taip kitas prancūzų
diplomatas Lisabonoje išgelbėjo daug žydų, išdavė jiems „gyvybės vizas“. Tai,
sakykime, toks realiai persekiojamų žmonių gelbėjimas man labai tiko. Tuo ir užsiėmiau,
nes aš įrodžiau ir visi beveik sutiko, nebuvo prieštaraujančių, kad ir
lietuviai tuo metu buvo persekiojami, nes buvo neleidžiama jiems, pavyzdžiui,
spausdinti savo literatūros, visa literatūra turėjo vienaip ar kitaip tarnauti
vadinamojo socializmo idealams.
Na, taip. Bet jūsų komitetas taigi buvo
revoliucinis?
Taip, komitetas buvo revoliucinis, taip vadinosi. Aš paskui
ir džiaugiausi, kad iš manęs nereikalavo jokių ataskaitų dėl atliktos veiklos,
kadangi tos veiklos paprasčiausiai nebuvo.
Tai jūs pirmininkaudamas sužlugdėte
revoliuciją?
Aš sužlugdžiau revoliuciją, taip.
Savo neveiklumu.
Ne neveiklumu – mes ir tie, kurie išrinko mane, labai
rimtai žiūrėjome į savo studentiškas pareigas, neturėjome laiko bindzinėti.
Suprantama.
O kai kurie dėstytojai buvo atvirai priešiški. Man neteko
gauti priekaištų nei iš vienos pusės, nei iš kitos.
Man dabar dar įdomiau, kaip jūs susiejote savo
filosofinės pasaulėžiūros posūkį su tuo kairuolišku polėkiu, veikla tame
revoliuciniame komitete. Būtent tuomet suabejojote savo pamatine nuostata,
kurios visą gyvenimą laikotės – kad sąmonė yra pirmiau materijos. Ko gero, tai
yra kažkaip susiję dalykai: tas materialistinis, marksistinis, galbūt
revoliucinis požiūris. Nors šiaip, iš pirmo žvilgsnio, man tai neatrodo savaime
suprantama: kodėl komunistai yra materialistai, o konservatoriai – idealistai?
Taip, aš esu vienas iš tokių žmonių, o jų yra nemažai,
kurie nori būti konsekventiški ir ieško kuo didesnės harmonijos visame kame.
Taip ieškodamas harmonijos, bandau sutaikyti dalykus, kurie iš karto atrodo,
kaip jums, nesusiję ar net prieštaringi. Tai irgi yra Hegelio tezė. Ir ne tik
Hegelio, bet ir kitų vokiečių idealistų: kad priešybės susivienija, kad yra
bendrų dalykų, sąlyčio taškų ir artimo sąlyčio taškų, kurie nėra iš karto
matomi, bet jie egzistuoja ir per juos skleidžiasi žmogaus sąmonė, bet tuo pat
metu kinta ir materija.
Materija yra keičiama sąmonės. Kas yra kompiuteris? Tai yra
mechaninis dalykas, kurį sukūrė sąmonė. Jeigu nebūtų žmogaus sąmonės arba... Šiaip
norėjau sakyti – aukštesniųjų gyvybės formų, bet apie jas mažai žinau... Bet žmogaus
sąmonės jeigu nebūtų, tai nebūtų ir kompiuterių, nebūtų žinoma apie atomą ir kitas
subatomines dalelytes.
Na, atomai gal ir būtų, tiktai žmonės apie juos
nežinotų.
Jie gal būtų, bet aš ir tuo abejoju, tik tą sunkiau įrodyti.
Bet yra lengva pamatyti, kad nebūtų kompiuterių, iš viso nebūtų kompiuterių,
jeigu nebūtų žmogaus sąmonės.
Taip, aišku. Kad sąmonė gali keisti materiją,
tai elementaru.
Ir nebūtų, pavyzdžiui, gražios muzikos ir bjaurios muzikos.
O muzika yra garsai, tai yra fizinis reiškinys, vadinasi, jeigu nebūtų sąmonės,
kuri jos klausytųsi ir įvertintų...
Ko gero. Tai dabar dar pasakykite: kur yra ta
sąmonė? Jūs turite sąmonę?
Aš turiu sąmonę, ir jūs turite, bet ji neturi fizinės
vietos. Ji egzistuoja, jums sunku paneigti, kad turite savo sąmonę, ir man –
kad aš turiu savo sąmonę. Ir mes abudu tikime, kad daugelis kitų būtybių turi sąmonę.
Yra kūniški organai, be kurių nebūtų sąmonės, bent mūsų pasaulyje, bet jie
nesudaro sąmonės. Pati sąmonė egzistuoja savoj erdvėj, taip sakant, ji yra
atskiras reiškinys nuo materijos.
Todėl nagrinėjant tokios sąmonės ir fizikos,
tiriančios materialų pasaulį, sąsajas, matyt, yra ką veikti...
Yra ką veikti, nes čia vienos nuomonės nėra, bet ir gerai.
Filosofijoj beveik niekad nebūna bet kokiu rimtu klausimu vienos nuomonės. Tai ženklina
mus kaip žmones, mes esame riboti. Tą pripažino ir į Dievą netikintys
filosofai, pavyzdžiui, Davidas Hume’as. Mes tiesiog labai daug ko dar nežinome.
O kiti filosofai sako, kad mes iš principo nesužinosime kai kurių dalykų, nes
mes esame kognityviai riboti, mūsų smegenys, nuo kurių priklauso sąmonė šiame
gyvenime, yra ribotos, todėl ir negalime visko žinoti apie jos ryšius ir apie
jos sąlygojamus dalykus.
Gerai. O kaip jūs tapote kultūrtrėgeriu?
Kulturträger? Na tai mano šeima yra
kultūrtrėgeriai: mano tėvas buvo kultūrininkas, nors iš profesijos –
diplomuotas chemikas, mano motina prancūzų kalbos mokytoja, bet dabar jau abudu
– amžiną atilsį. O aš kultūra nuo vaikystės domėjausi, nes buvo tėvų įskiepyta
pagarba ir meilė kultūrai, muzikai, literatūrai. Ypač enciklopedijas mėgau,
vaikas būdamas skaitydavau enciklopedijas.
Kuria kalba?
Kadangi aš gimiau Vokietijoje, užaugau lietuvių šeimoje,
tai mano dvi gimtosios kalbos buvo lietuvių ir vokiečių. Aš gimiau 1948 metais,
tai jau buvo lietuvių literatūros nemažai, ją kūrė pabėgėliai iš Lietuvos. Jie
bėgo gelbėdami gyvybę, bet daugelis jų iš daugmaž 60 tūkstančių buvo iš
inteligentijos sluoksnių. Vokietijoje dažniausiai įsikurdavo pabėgėlių
stovyklose – anglų, amerikiečių ir prancūzų.
Mes gyvenome Prancūzijos okupacinėje dalyje, o jie neturėjo
pabėgėlių stovyklų, apgyvendindavo pabėgėlius butuose, kurie liko tušti arba
nuomojami, kadangi šeimininkai žuvo kare. Aš išmokau vaikystėje lietuviškai ir
vokiškai, tai skaičiau vokiškas enciklopedijas ir labai domėjausi, pirmiausia
vis žiūrėdavau, kas jose parašyta apie Lietuvą. Ir rasdavau parašyta apie
Lietuvą, ir taip gana neblogai. Tai aš skaitydavau knygas.
Iš sportų mane domino tik plaukimas, labai mėgdavau
plaukti, bet šiaip nesportavau. Nesu ir vaikystėje nebuvau sportiško
charakterio. O verslu neužsiiminėjau, nes mažai tebuvo galimybių Prancūzijos
zonoje. Na, kai kas, kad pragyventų, mainydavosi stovyklose prekėmis. Tai
susidomėjau kultūra, bet labiausiai – muzika, klasikine muzika. Ją aš mėgau,
mylėjau, o paskui prie to dar prisidėjo ir vizualieji menai. Ir daug skaičiau
literatūros, skaičiau pasakas, vokiečių literatūrą, paskui lietuvių literatūrą,
kiek jos buvo prieinama, nes išeiviai leisdavo knygas.
Ir paskui jūsų mokslinio darbo tema
universitete buvo... Tikrovės ir regimybės ryšys?
Sąsajos, taip, teisingai. Tai čia yra kita formuluotė. Ar
mes regime tikrovę tokią, kokia ji yra, ar tik tokią, kokia ji atrodo mums
esanti. Tai aš sakau, kad tikrovė, kokia ji yra, susideda iš regimybių. Ji yra
konstruktas iš regimybių, bet čia vėl grįžtame į filosofiją...
Taip, nieko baisaus.
Medžiagos arba materijos santykis su dvasia arba psichika
yra, sakykime, esminė problema. Tas mano domėjimasis kilo gana anksti. Jis ypač
akcentuojamas vokiečių literatūroj, o su ja aš pirmiausia ir pradėjau.
Gerai, o kada jau į kultūros sklaidos lauką
nuėjote? Nes galėjote gi filosofuoti sau, tyrinėti tikrovės regimybes.
Studijuodamas MIT, Masačusetso technologijos institute.
Bostone gyveno grupelė lietuvių iš tokių, – čia dar buvo tie revoliucijos
laikai – pažangių judėjimų: hipių, bitlų. Vyko jaunimo revoliucija, nebūtinai
su raudonomis vėliavomis, bet iš jaunimo nepasitenkinimo senąja karta ir įprastine
tvarka. Mes griovėme įprastinę tvarką nebūtinai komunizmo vardu ar siekdami
komunizmo.
Tai grupelė lietuvių dirbo Bostono universiteto radijuje,
WBUR vadinosi ta stotis. Ten atsirado proga įsteigti radijo valandėlę angliškai
apie Lietuvą. Aš joje ir dalyvavau. Pagrindiniai steigėjai buvo toks Perkūnas
Krukonis ir Romas Šležas, aš prisijungiau ir Rima Bričkuvienė – mes keturiese įsteigėme.
Ką daugiau per tą radijo valandėlę? Tik kultūra ir galėjome remtis.
Mes ten pristatėme tuos įrašus, kuriuos turėjome, pavyzdžiui,
Čiurlionio muziką. Jau veikė firma „Melodija“ Lietuvoj, iš Lietuvos gaudavome Čiurlionio
įrašų. Bet ir mes patys išeivijoje jau turėjome Čiurlionio įrašų ir kitų
kompozitorių išeivių: Kazio Viktoro Banaičio, Juliaus Gaidelio, Jeronimo Kačinsko
ir daugelio kitų, nes beveik visas Kauno operos teatras atsidūrė išeivijoje.
Dabar yra Kauno muzikinis teatras, bet iki 1940-ųjų tai
buvo Valstybinė Lietuvos opera, na, iki 1939-ųjų, 1940 metais atgavome Vilnių.
Tada buvo taip: „Vilnius mūsų, o mes – rusų“, tokia buvo tikrovė. Tai dauguma
to Lietuvos operos teatro solistų ir muzikantų 1944 metais pabėgo nenorėdami
likti tarybinėj Lietuvoj, kadangi matė, kokia tarybinė Lietuva buvo nuo 1940
iki 1944 metų. 1940 metais niekas nebėgo arba labai mažai, daugelis buvo ištremti
arba iš karto pašalinti sovietų. 1944 metais bėgo, nes nenorėjo matyti to, ką
jau pamatė.
Dauguma manė, kad kils karas tarp Vakarų ir Sovietų. Taip,
kaip Hitleris buvo nugalėtas 1945 metais, tai taip amerikiečiai, anglai ir
prancūzai nugalės Staliną, pirma kariaus su juo, o paskui jį įveiks. Bet tas
karas, ačiū Dievui, neįvyko, nes būtų labai daug žuvusiųjų, ką parodė ir
lietuvių partizanų priešinimasis sovietams,
– labai daug gyvybių kainavo Lietuvai. Tai užtai tarp tų pabėgusiųjų buvo kultūringų
žmonių, ir jų atkurta lietuvių kultūra Vakaruose, pirmiausia Vokietijoje, paskui
Jungtinėse Valstijose, mums teikė medžiagos radijo programai Bostone, kurią
pavadinome „Garso bangos“ – Sound Waves of the Lithuanian Media Collective.
Ji gyvavo maždaug nuo 1971 iki kokių 1975 metų, aštuntojo dešimtmečio pradžioje.
Tada, galima sakyti, aš ir tapau kultūrtrėgeriu amerikiečiams apie lietuvių
kultūrą.
Aišku. O Miunchene jau politikavote?
O Miunchene irgi, kad radijo programa būtų įvairi, joje turėjo
būti ir kultūrinė dalis, reikėjo apie kultūrinius dalykus kalbėti, reikėjo
sekti spaudą. Tai ir darėme, skaitėme, ką Vakarų spauda rašo apie Lietuvos kultūrą
ar jos slopinimą. Bostone laida buvo angliška, o dabar iš Miuncheno lietuviškai
turėjome pristatyti kultūros laimėjimus, ypač solistus, solistes, muziką, taip
pat ir dailės kūrinius – nupasakodami juos, suteikdami tada dar Sovietų
okupuotos Lietuvos klausytojams informaciją, kurios jie negautų iš savo šaltinių.
Todėl mūsų radijas vadinosi surrogate radio – surogatinis radijas. Ką
tai reiškia? Kad mes turėjome kurti tokias laidas, kokias galėtų kurti Lietuva,
jeigu ji būtų laisva, jeigu ji nebūtų engiama komunistinės ideologijos. Kokios
būtų galėjusios būti lietuviškos laidos, tokias mes ir stengėmės rengti.
Tarp mūsų bendradarbių buvo atvykusiųjų, kaip aš, iš
Amerikos arba – iš Vokietijos, kaip Darius Udrys, arba Kęstutis Jokubynas,
kuriam po septyniolikos metų GULAG'e buvo leista išvykti pas brolį į Kanadą, o
jis ten ir pasiliko, paskui persikėlė į Ameriką. Tai buvo žmonės, kurie
tiesiogiai, iš gyvos patirties žinojo, ką reiškia gyventi Lietuvoje. Taip mes
stengėmės dirbti Miunchene. Ir, žinoma, taip pat iš laikraščių ne tik lietuvių
kultūrą pristatyti, bet iš viso – kas dedasi Vakarų kultūroje, savo nuožiūra.
Vienos redakcinės linijos mūsų radijas neturėjo, nebuvo
vedamųjų. Vienas dalykas, ko nebuvo galima daryti, tai kviesti Lietuvos žmones
sukilti prieš sovietų valdžią. Tai nebuvo leidžiama. Bet dauguma mūsų ir patys
suprato, kad sukilti prieš Lietuvos tuometinę valdžią, tikrai sukilti, kraują
lieti, ne tik kad neapsimoka, bet tai ir nėra geriausias kelias.
Dėl to, pavyzdžiui, 1956 metais vengrų redakcija gavo
pylos, kadangi jie atvirai palaikė Vengrijos sukilimą. Ir paskui, kai artėjo
Prahos pavasaris, buvo pasakyta, kad mūsų oficiali linija negali būti šūkavimas
ar įtaigavimas: „Remkite Prahos pavasarį!“ Ką galima, ką reikia daryti – tik
pranešti, ko reikalauja Prahos pavasario žmonės ir kas jam priešinasi,
objektyviai pranešti, žinant ir tikintis, kad klausytojai supras, gavę
informacijos apie tai, ko reikalaujama. Lygiai taip pat, kai kilo Lietuvos Sąjūdis,
tai jį atvirai paremti Laisvosios Europos radijo lietuvių redakcijos nariai
neturėjo teisės. Bet jie turėjo teisę pranešti, ko sąjūdiečiai reikalauja, ir
kviesti prie mikrofono prabilti Sąjūdžio vadovus, tas nebuvo draudžiama. Bet turėjo
būti leidžiama ir Sąjūdžio priešininkams pasisakyti, tai mes ir jų ieškojome, tik
neradome.
O lyginant su „Amerikos balsu“ – ten kitaip
buvo?
Iš esmės – ne, buvo tas pats, išskyrus vieną gana svarbų
skirtumą: „Amerikos balsas“ turėjo oficialią liniją, turėjo vedamuosius,
kuriuos reikėjo skelbti.
Taip, atsimenu, diktoriai pabrėždavo, kad
vedamasis atspindi Jungtinių Amerikos Valstijų vyriausybės nuomonę.
Atspindi Jungtinių Amerikos Valstijų vyriausybės požiūrį,
taip. To Laisvosios Europos radijas neturėjo ir to nebuvo reikalaujama. Galėjai
pranešti, koks yra Jungtinių Amerikos Valstijų požiūris, bet negalėjai sakyti,
kad tai yra oficialus radijo požiūris. Vienu žodžiu, reikėjo elgtis atsargiai –
net ir „Amerikos balso“ klausytojas turėjo susidaryti įspūdį, kad čia yra
Amerikos požiūris, o ne radijo požiūris.
Laisvosios Europos radijas skelbdavo, kad toks yra kalbinamų
žmonių požiūris. Taigi, redakcijos linijos nebuvo, ir nebuvo rubrikos, kurioje
kas nors kalbėtų Amerikos valdžios vardu. O per „Amerikos balsą“ būdavo.
Kas, jūsų požiūriu, apskritai yra kultūra?
Dažnai visi vartoja šį žodį – kultūra, yra Kultūros ministerija, kultūros
ministras. Kas ta kultūra?
Kultūra yra visa tai, ką sukuria žmogus. Tuo kultūra
skiriasi nuo gamtos, nes gamtos, fizinio pasaulio žmogus nekuria, tik jame
dalyvauja. O kultūra yra žmogaus kūryba. Tai čia yra galbūt vienas, bet pats
svarbiausias kultūros apibūdinimas. Kiti sąvokos „kultūra“ apibrėžimai truputį
siauresni, bet man patinka tas platesnis, aš jį vartoju ir siūlau kitiems
vartoti. Kultūra yra visa tai, ką sukuria žmogus. Taškas.
Taškas. Ir su tokiu apibrėžimu ministerijai
sunku būtų veikti, nes žmonės baisiai daug visko sukuria.
Tai užtai, pavyzdžiui, aš esu linkęs pritarti Jungtinių
Amerikos Valstijų santvarkai ta prasme, kad ten nėra tokio daikto kaip Kultūros
ministerija. Amerikoje yra daug kultūros, pavyzdžiui, visa dabartinė ar didžiuma
modernios kultūros yra vienaip ar kitaip paveikta Amerikos, bet Kultūros
ministerijos ten nėra. Yra Gynybos ministerija, yra Užsienio reikalų
ministerija, vadinama Valstybės departamentu, bet čia tik pavadinimas tam pačiam
dalykui, yra kitos ministerijos, yra Prekybos ministerija, bet Kultūros
ministerijos nėra. Meno ir sporto ministerijos irgi nėra.
Tai nelabai esama ir kultūros politikos?
Taip, nėra kultūros politikos, išskyrus tam tikras įstaigas,
kurias JAV Kongresas įpareigojo rūpintis kultūros dalykais. Pavyzdžiui, yra įvairūs
fondai plėtoti kultūrai. Bet jie nėra ministerijų lygio. Yra daug organizacijų,
net vyriausybinių ir valstybinių. „The National Endowment for the Arts“, man
atrodo, yra viena iš tų, kurias kai kurie kongresmenai nori eliminuoti, nes jos
neva skatina pornografinį meną. Sakykime, toks senatorius Helmsas, jis veikė
seniai, dabar jis jau yra amžiną atilsį, man atrodo, bet mano laikais jis
ragindavo naikinti įvairius valstybės išlaikomus ar vyriausybės, Kongreso
finansuojamus kultūros organus, nes jie palaiko bjaurų modernų meną arba yra
valdomi ir garbinami homoseksualų, propaguoja
homoseksualų kultūrą. Na, Helmsas taip ir sakydavo: „Ar mums to reikia? Ar
galime reikalauti, kad Amerikos mokesčių mokėtojai remtų tokią kultūrą arba
tokius meno darbus, kurie kelia pasipiktinimą kiekvienam doram žmogui?“
Taip, tačiau jeigu menas, nebūtinai
homoseksualų tema, bet šiaip koks nors netikęs, neatitinka Kongreso supratimo,
kas yra remtina, tai kyla priešprieša, natūralu.
Taip, teisingai pasakėte, labai gerai. Gerai, kad yra
Kongresas, kuris susideda iš daugelio balsų. Ir net jeigu Amerikoje yra tik dvi
pagrindinės partijos, tai ir partijų viduje kyla nesutarimų tokiais klausimais.
Kultūros ministerijos nėra, bet tai nereiškia, kad nėra žemesnių lygių įstaigų.
Ir kultūrininkai visada labai priklauso nuo finansavimo, nes retas iš jų, nors
yra tokių, sugeba pats susiorganizuoti pinigus, kad išsilaikytų ar net klestėtų.
Jungtinėse Valstijose, ir tai irgi yra gerai, norėčiau, kad Lietuvoj taip būtų,
yra filantropiškų organizacijų, verslo įmonių, stambių ar ne tokių stambių,
kurios už paramą kultūrai savo nuožiūra (tai irgi gerai) gali nusirašyti tam
tikrą sumą pinigų nuo mokamų mokesčių. Taigi, veikia mecenatūra. Na, tai jūs žinote,
ir Lietuvoje tai žinoma, bet dar per mažai praktikuojama. Privati mecenatūra išlaiko
gerą meną, ne tik prastą, nors ir jį – taip pat, bet apie jį nekalbame,
jis mums neįdomus ir jis sudaro mažumą.
Dėl prasto meno dalies pasiginčyčiau, bet ne
dabar. Žiūrėkite, tai JAV vis tiek yra tam tikras nuoseklus požiūris: valstybė
neturi koncentruotos sprendimo galios, kad dabar rems šitą, o ano nerems. Nėra
ministerijos, yra daug visokių junginių, privačių fondų, mecenatų, ir iš to
kažkaip vystosi kultūra. Tai galiausiai vis tiek vadinama rinka. Tai juk
kažkokia rinka, jeigu nėra komandinės ekonomikos, klesti laisva nuomonė – kam
kas patinka, tas tą ir remia. Niekas negali priversti ir prisakyti: dabar
remkite šitą operą ar šitą menininką. Europoje, kiek aš suprantu, vyrauja
kitokia nuomonė. Dažnai intelektualai diskutuoja, kad štai Amerikoje dėl to ir
vyrauja prastesnė kultūra, nes ten ja valdžia nesirūpina, ten apskritai ji
mažai kam rūpi, ten jiems rūpi tiktai kapitalizmas. O štai Europoje esą kitaip:
čia – šaknys, čia – visa antika, mes lyg ir aukštesni, geriau tvarkomės. Kaip
jums atrodo?
Tai, matote, aš daugiau linkęs pritarti Amerikos požiūriui.
Rinka geriau nustato, kas kultūriškai vertinga, nes ir rinka susideda iš dalių.
Yra suinteresuotųjų kultūra rinka, yra kultūros vartotojų rinka, mes visi
vienaip ar kitaip priklausome rinkai, visi esame vartotojai. Tai kultūros
vartotojai tegul rinkos proceso instrumentais nusprendžia, kokią kultūrą reikia
remti, o tai nulems, kokią kultūrą rems jie ir jų palaikomos organizacijos.
Ir aš nesutikčiau su tuo, kad Europoje, apskritai paėmus,
yra aukštesnio lygio kultūra negu Jungtinėse Valstijose. Čia tik nežinojimo
arba siauro europocentrizmo išraiška, aš sakyčiau. Pavyzdžiui, nemaža dalis
Amerikos menininkų ir kultūrininkų buvo ir vis dar yra, ypač praeityje buvo,
emigrantai iš Europos, į Ameriką atvežę europietišką kultūrą ir europietiškos
kultūros supratimą. Jis Amerikoje egzistuoja, jis ten atsirado, tai negali būti,
kad staiga pasiekęs Ameriką kažkaip pranyko ir išsiformavo, ištirpo. O
Amerikoje gyvena ir ne Europoje gimusiųjų, nors beveik visi amerikiečių tėvai
ir protėviai gimė kažkur kitur, nes, deja, Amerikoje gimusiųjų protėvius patys
amerikiečiai išžudė. Ir ne Europoje gimę, bet atvežti į Ameriką, buvo, sakykime,
juodieji, kurie į Ameriką atvežė džiazą – tam tikrą muzikos žanrą, kuris yra
grynai amerikietiškas. Ir nesakyčiau, kad ji prastesnė už kitą populiariąją
muziką. Na, džiazas, sakykime, yra labai aukšto lygio popmuzika.
Jeigu labai aukšto lygio, tai jau nebelabai pop.
Aukšto lygio, kadangi masės nemėgsta džiazo. Džiazą reikia
išmokti mėgti. Aš, pavyzdžiui, mažai išmokau, bet gerbiu tuos, kurie deda galvą
už džiazą. Pavyzdžiui, mano bendrijoje, aplinkoje, toks Egidijus Aleksandravičius
yra didelis džiazo mėgėjas. Dar didesnis buvo amžiną atilsį Leonidas Donskis.
Tai čia yra aukšto lygio popkultūra ir ji yra amerikietiška. Europoje džiazas
irgi įsišaknijo, bet dėl to, kad buvo pervežtas iš Amerikos į Europą.
Išties. O jūs pats pradėjote nuo klasikinės
muzikos?
Taip.
Ir tada džiazą dar šiek tiek mėginote priimti?
Taip, taip, mėginau priimti, nes gerai galvoju apie tuos žmones,
kurie man sakė: „Paklausyk džiazo.“ Henrikas Gulbinas, pavyzdžiui. „Džiazo palėpė“
yra Kaune, kurioje kas mėnesį, dabar koronavirusas sutrukdė, bet šiaip paskutinį
kiekvieno mėnesio penktadienį susirenka šviesiečiai-santariečiai, mano
organizacija.
Gerai, o kaip jums ta tikroji popmuzika:
estrada, rokas ar koks hiphopas?
Ta – mažiau. Vienas kitas dalykas, pavyzdžiui, kai
kurios bitlų dainos, „The Rolling Stones“, aš jų galiu klausyti, nealpstu dėl jų,
bet ir nesibaidau. Man patinka, nors tikri džiazo ir popmuzikos gerbėjai ne
visi su manim sutiktų, man patinka kantri ir vesternų muzika. Man patinka tokie
kaip Tammy Wynette, Rickas Nelsonas ir kiti, na, kaip Virgis Stakėnas,
sakykime. Galiu klausytis ir net su malonumu.
Nuostabu, kaip jumyse dera štai tokie du
skoniai: klasikos ir kantri. Suprantu, kad tai yra labai asmeniška. O jums
patinka tie rimtieji šiuolaikiniai kompozitoriai kaip Philipas Glassas?
Žinote, čia irgi pataikėte. Philipas Glassas tai taip,
patinka, bet beveik niekas kitas. O Philipas Glassas patinka, kadangi jis
minimalistas, tai tos užkraunamos kančios yra minimaliai. O gyvenimo be kančios
nėra. Aš neprisirūkęs jo ilgai klausytis nelabai galėčiau...
(Abu juokiamės)
Man, žinokite, jis per daug kančios užkrovė,
Philipas Glassas. Bet jūs puikiai apibūdinote, aš dabar geriau supratau, kodėl
man nelabai jis patiko.
Tai dėl to čia yra tam tikra problema, bet gal irgi kylanti
iš rinkos. Aš vis stebiuosi, nelabai galiu suprasti, tiesiog stebiuosi, kaip
kai kurie žmonės nuoširdžiai mėgsta didelę dalį XX amžiaus muzikos, ne tik XXI,
tos moderniškos, bet ir XX amžiaus. Man ta klasikinė muzika, kurios galiu
mielai klausytis, baigiasi maždaug su Bartoku, su Stravinskiu, Prokofjevu. Tuos
dar galiu klausytis, bet po jų – tai jau labai retai.
O be muzikos? Leninas sakė: „Iš visų menų mums
svarbiausias yra kinas.“ O jums – kuris?
Man muzika vis dėlto svarbiausia. Nors kiną taip pat mėgstu,
ypač senesnį ir seniau matytą, nes dabar, paskutiniu metu, aš mažai žiūriu
kino, bet kiną mėgstu. Bet visų pirma – muzika: klasikiniai koncertai,
fortepijono koncertai, rečitaliai, operos.
Gerai, tai man tada įdomu paklausti tokio
dalyko: vis pabrėžiate, kad senesni daiktai geresni, kūriniai jums artimesni,
gražesni. Jūs gi smalsus žmogus, susitikote su manimi ir šiaip viskuo domitės,
skaitote užsienio kultūros spaudą ir apžvelgiate ją per Lietuvos radiją. Kaip
Jūs paaiškinate tokį dalyką: juk pasaulyje tiek pažangos – technologijos
galingos, gyvenimas lengvesnis, mokslininkai turi naujų įrankių, menininkai
taip pat turi naujų įrankių. Kompozitorius, aš įsivaizduoju, šiandien turi daug
daugiau galimybių kurti. Dailininkas, tarkime, seniau dažų neturėjo, jam
reikėdavo maišyti, spalvą išgauti, teptuką pasidaryti buvo vargo. Dabar, aš
įsivaizduoju, pramonė pagamina visko. Rašytojai gali naudotis gūglu, redagavimo
programomis, gali patikrinti tekstą, kad nesikartotų žodžiai arba kartotųsi kaip
nors ypatingai ir taip toliau. Ir kaip atsitiko, kad šita muzika, sukurta naujausiomis
technologijomis, jus ne taip jaudina kaip ana, sukurta vargingais senais
laikais?
Matyt, naujausių technologijų nė nereikia, kad būtų sukurta
gera muzika. Technologijos gali būti, jos gal turi savo paskirtį, tačiau jos
neatstoja kūrybiškumo, kūrybinio genijaus, kurio užtenka, kad gimtų gera
muzika. Jai reikia, kad ji būtų užrašyta, kad išliktų, jeigu ji yra gera
muzika. Bet tam pakanka tik popieriaus, gaidų linijas net pats gali susibraižyti.
Popierius yra sena technologija. Ir rašalas – sena technologija. Truputį
naujesnė yra rašomoji mašinėlė, bet ji dabar irgi laikoma krakosmečio laikų
daiktu.
Kokių laikų?
Krakosmečio, taip sakydavo mano senas kolega. Krakosmetis –
tai senieji sukilimai, XIX amžiaus, Lietuvos prieš rusus. Neteko girdėt?
Krakosmetis tai yra senas laikas.
Neteko, bet labai gražu.
Taip senimas sakydavo. Tai taip, muzikai užrašyti tereikia
palyginti senų technologijų. O jai sukurti reikia tik genijaus.
Koks nors šaltakraujis stebėtojas, jūsų
klausydamasis lengvai padarytų išvadą, kad yra priešingai – technologijos kaip
tik stabdo kūrybiškumą. Nes anksčiau žmonės sukurdavo kūrinių, kuriais Mykolas
Drunga mėgaujasi, o dabar, jau kurį laiką – nieko.
Taip, stabdo ar mažų mažiausiai nepadeda kūrybiškumui,
taip.
Tai kaip elgtis?
Na tai, sakau, tų technologijų reikia kitiems dalykams, be
jų negalima apsieiti. Bet kompozitoriai, muzikai – gali.
Vis dėlto šiuolaikinio meno gausa siūlo ir
daugybę šlamšto. Nemažai universitetų rengia menininkus maždaug taip: pajusk,
kas tavyje tūno, ir tada, kaip teigia ir jūsų kultūros apibrėžimas, – ką
sukursi, viskas bus menas, tik būk drąsus. Na, jeigu kas nors tavęs nesupranta
arba neremia, tai toks tipas gal apskritai nesupranta meno, jam tik
kapitalizmas rūpi. Dar randasi kūrybinės industrijos, meno vadyba – kaip
parduoti meną, kaip parašyti paraišką, kaip gauti pinigų naujam menui, ir
šitaip užsikuria sistema, kuri gausina, gausina, gausina meną. Ar toks mano
galbūt vienpusiškas ir paviršutiniškas pasvarstymas jums atrodo nors kiek
prasmingas?
Ne, ne, labai teisingai. Aš beveik viskam, ką jūs dabar
pasakėte per savo trumpą ir gerą monologą, pritariu. Yra daug šlamšto, net
skatinama tokiu požiūriu, kad viskas, ką tu jauti ir išsakai, tai jau yra
menas, nes tu jauti, kad esi menininkas, tai, vadinasi, ir esi menininkas.
Jeigu tau tai atrodo meniška, tai ir gamink, ir kurk, o jeigu tavęs neremia,
tai yra to žmogaus problema, o ne tavo. Bet tada vis tiek vėl grįžta klausimas:
tai ką man daryti, jeigu tokio mano meno neremia, o aš negaliu nieko kito
daryti? Tai atsakymas būtų: tada bandyk daryti... Geriausia pasauliui būtų,
jeigu tu to nedarytum. Leisk kitiems būti menininkais, o pats imkis ko nors
kito. Ir jeigu toks menininkas sakytų, kad nieko kito nemoka, tada: labai
gaila, patekai į bėdą.
Jonas Mekas dar griežčiau pasakė: „Tai mirk
badu tada.“ Jo paklausė, kaip menininkams išgyventi, jeigu jų valdžia neremia,
ir jis atsakė, kad jeigu jie negali kitaip išgyventi, tai jiems telieka mirti
badu. Yra daugybė darbų, kurie gali suteikti pragyvenimo šaltinį, bet jeigu tu
nenori jų dirbti, o nori būtinai daryti meną, kurio niekam nereikia, tai pats
taip pasirinkai.
Taip, aš sutinku, bet ir pats Mekas... Aš manyčiau, kad kai
kurie jo filmai – gal kas nors juos parduoda ir gerai iš to pragyvena – bet jie
man neatrodo geras menas. Aš esu žiūrėjęs „The Brig“ ir „Guns of the Trees“,
dar kai buvo rodomi Čikagoje apie tūkstantis devyni šimtai septyniasdešimt kažkelintuosius
metus. Tai labai įdomu, kad beveik pirmą kartą amerikietiškame kine būtų
rodomas lietuviškas filmas, ir būtent Amerikoje pagamintas. Bet man asmeniškai
jis pozityvaus įspūdžio nepadarė. Nors tas momentas, kad sutraukė žiūrovus, ir
ne tik lietuvių, kadangi ne lietuvių kolonijoje jis buvo rodomas, o Čikagos
viename iš miesto kino teatrų, tai čia geras dalykas. Mekui į naudą buvo, nors
aš to nelaikyčiau menu.
Ką aš laikyčiau Meko menu, tai yra jo eilėraščiai. Jo „Semeniškių
idilės“ ir „Pavieniai žodžiai“ – tai yra tikra kūryba, čia jis yra menininkas.
Bet iš jos jis nepragyveno. Nors šiaip jis pragyveno neblogai, kaip retas
menininkas. Aš, sakykime, nevertinu jo meno, bet jį vertinu kaip apsukrų žmogų,
lietuvį, kuris labai išgarsino Lietuvą ir sudarė pozityvų įspūdį apie ją
pasauliui, nes beveik visi žino Joną Meką. Ir galbūt pats Johnas Lennonas yra
didesnis menininkas už Joną Meką, filmininką, tik nežinau, ar jis didesnis
menininkas už Joną Meką, poetą, nes kaip poetas Mekas yra vienas iš išeivijos
geriausių.
Na, juolab ne visus bitlų tekstus vienas Johnas
Lennonas parašė. Dar man prabėgo mintis, kad Jonas Mekas puikiai suprato, ką
daro... Man neteko jo pažinti ir pabendrauti, bet esu nemažai skaitęs apie jį,
esu žiūrėjęs jo filmų, skaitęs eilėraščių, ir mano nuomonė labai panaši į jūsų.
Teko skaityti, kaip Andy Warholas ir kiti tos pačios bendruomenės žmonės labai
ciniškai ir net, sakyčiau, autoironiškai žiūrėjo į savo meną ir itin pašaipiai
žvelgė į to meno pirkėjus. Na, sakydavo: „Jeigu kažkokiam kvailiui reikia šito
meno, tai aš čia pat per pertraukėlę nupiešiu.“ Yra tokių liudijimų, aš gal
kiek sutirštinau, bet esmė tokia. Toks buvo jų gyvenimo būdas, tokia buvo jų
kūrybos raiška, bet Warholas nevertino savo paveikslų kaip meno, pranokstančio
Rembrandtą ar kitus Renesanso kūrėjus.
Taip, aš irgi tą girdėjau ir visiškai pritariu. Ir kartais,
net jeigu nebūčiau girdėjęs arba, kaip jūs sakote, iš jų pačių, arba iš juos
gerai pažinojusių kritikų, tai vis tiek vien pasižiūrėjus į tuos darbus kyla
tokių minčių, kad čia yra nerimta, kad čia yra kvailių ieškojimas ir radimas.
Tačiau šiandien tie kūriniai rimtai
eksponuojami rimtuose muziejuose, nuolatinėse kolekcijose, žmonės perka
bilietus, ir juos rimtai apžiūrinėja. Klausimas toks: kaip jūsų akimis čia
veikia laiko kriterijus? Jau jie kurį laiką, žiūrėkite, išlaikė dėmesį, į
šiukšlyną jų niekas neišmetė, jau penkiasdešimt metų turbūt praėjo nuo
„Campbell“ sriubos skardinių“ sukūrimo. O tas visai šiuolaikinis menas,
kuriamas šiandien, vakar, prieš metus, šviežias menas – kaip jūs prognozuojate
jo ateitį?
Na, gali būti, kad tam tikra dalis to, kaip jūs sakote,
anksčiau, prieš penkiasdešimt metų, sukurto meno, kuris ligi šiol neišmetamas,
bus išmesta. Ir tuo labiau dalis, nežinau kokia, dabar kuriamo naujo meno irgi
bus išmetama. Nes meno istorija yra ilga, nuo pat... Nuo kokių romėnų laikų
arba, sakykime, ribojantis Vakarais, nuo viduramžių laikų: muziejuose kabo
menai, sukurti prieš šimtmečius, aštuonis, devynis ir dešimt šimtmečių. O nuo
anų dar praėjo, sakykime, tik penkiasdešimt metų. Aš manau, kad tie, kurie dar
neišmesti, kurie dar vis perkami ar vertinami, po kokių dviejų šimtų metų jau
bus pamiršti ir vertinami tik kaip, geriausiu atveju, nauji atradimai.
Kaip istorijos artefaktai.
Teisingai, kaip istorijos artefaktai. Ir kartais įdomūs,
nes mes užmiršome, kad tokių būta. Tai aš manau, kad daug kas po šimto metų,
gal anksčiau, gal vėliau, sakys: „Štai kaip žmonės tapė, kokias instaliacijas
darė. Mums tai šiandien atrodytų juokinga ir nesuprantama, bet taip buvo.“
Aš taip žiūriu ir į muzikos istoriją. Ten irgi buvo tokių
staiga iškilusių ir paskui visiškai pamirštų ir nebevertinamų. Pavyzdžiui, savo
laikais, XIX amžiaus pabaigoje, Maxas Bruchas buvo vienas iš pačių žymiausių
kompozitorių, ir dabar jis žinomas, bet grojami gal tik vienas ar du jo kūriniai,
o visa kita pamiršta, nors jis buvo vienas iš produktyviausių, palyginus su
Mozartu, pavyzdžiui, kuris visada populiarus ir beveik visi jo kūriniai ir šiandien
nepamiršti ir grojami.
Tokių staigaus iškilimo ir greito nusmukimo pavyzdžių yra
visose menų srityse. Tai nesistebėčiau, jeigu ir šiuolaikinis menas, didelė jo
dalis, – bent man taip atrodo, viskas, žinoma, čia yra subjektyvu, bet ir
subjektyvios nuomonės gali būti daugiau ar mažiau pagrįstos, – beveik visas šiuolaikinis
menas greitai bus pamirštas arba kitaip vertinamas, negu yra dabar vertinamas.
Jeigu kažkas radikaliai nepasikeis, o to irgi negalima prognozuoti.
Nes, pavyzdžiui, XX amžiaus pradžioje atonalinė muzika – Schonbergo,
Bergo ir kitų – irgi neprognozuotai atsirado, ji irgi savo laiku populiari
nebuvo, bet paskui tapo labai vertinama. Bet dabar, kalbant apie klasikinę
muziką, jau ją šiek tiek nuvainikavo kitos klasikinės muzikos kryptys. Tai
lygiai tas pats gali nutikti ir dailėje, ir vizualiuosiuose menuose. Čia su
jumis sutikčiau. Tik menuose irgi yra kaip ir filosofijoje, kartais du
pokalbininkai, pavyzdžiui, gali sutikti, kad yra labai daug šlamšto, bet jie
gali nesutikti, kaip įvardyti tą šlamštą, kaip jį atskirti nuo ne šlamšto.
Na, yra tokia sąvoka „kičas“. Ir, matyt, ne
visada lengva išvesti ribą, kur kičas, o kur jau ne.
Taip, kur – kičas, o kur yra tik neįprastas, bet vis
tiek vertingas menas. Bet yra ir tokia sąvoka „gerai padarytas kičas“, toks
gali būti ribinis atvejis. Yra kičas, bet jis taip gerai padarytas, kad...
Jaudina?
Kad jaudina, taip, glumina tam tikra prasme, ir paskui
galvoji: „O kodėl tai kičas yra?“ Bet tu matai, kad tai kičas. Bet tada kitas
sako: „Tave glumina dėl to, kad tai nėra kičas, tau tik taip atrodo. Ne viskas
yra kičas.“ Ir tada išsivysto diskusijos žiūrint į konkretų paveikslą. Pavyzdžiui,
Salvadoras Dali buvo laikomas kičiniu, bent kai kurie jo kūriniai, bet nei
vieno, kurį esu matęs, aš nelaikyčiau kičo pavyzdžiu.
Ir čia galbūt vėl svarbus tas sąmonės dėmuo –
kas vertina, kas tas vertinantysis, teisėjas, kuris sprendžia? Kai dominuoja
kontekstas: kas madinga, ką laikraštis aprašė, apie ką kalbama, – tada lengva
pasidavus spaudimui pasakyti: „Čia tikrai geras daiktas.“ Arba priešingai,
jeigu visi ten su purvais maišo, tada sunku sakyti: „O man patinka.“ Bet,
matyt, yra kažkoks pradas, kažkoks patikimas vertintojas. Kaip jums atrodo?
Na taip, geras vertintojas turi... Idealiausia būtų, kad
jis vertintų kūrinį neskaitęs nieko apie jį. Jeigu jis vertintų tai, ką mato, o
ne pagal nuogirdas. Bet tai sunku padaryti mūsų medializuotoje visuomenėje, kur
viskas aidi atgarsiais ir visi apie viską kalba, ypač apie dalykus, į kuriuos
verta atkreipti dėmesį. Bet yra toks dalykas kaip gera nuovoka. Meną
studijuojantis ir meną vertinantis žmogus turi turėti gerą nuovoką. O tai nebūtinai
įgimta, tai gali būti išlavinta, bet turi būti išlavinta patikimų mokytojų, dėstytojų.
O kaip ją nustatyti? Čia irgi yra tam tikras garsas tam tikros institucijos,
kuri yra patikima, kuri gerai auklėja būsimus vertintojus ir tuo skiriasi nuo
kitų institucijų, kurios ne taip gerai tai atlieka.
Dėl mediališkumo daugelis kūrinių yra išvis
nesuprantami be konteksto. Tarkime, proginiai meno kūriniai, sukurti vienam
įvykiui arba problemai. Aš neabejoju, bus apie pandemiją prikurta...
Jau, man atrodo, yra. Jau filmų apie pandemiją yra.
Taip. Ir tada, nežinodamas, kad buvo tokia
pandemija, tą filmą turbūt visai kitaip suvoktum. Ir grynasis, atitolęs
stebėtojas, kuris kiekvieno sąmonėje tūno kažkur pasislėpęs, gal ir yra
patikimiausias. Jis išfiltruoja triukšmą ir meną vertina amžinais ar belaikiais
kriterijais, tik tada greitai tampa nuobodu, nes visą laiką gi kas nors nauja
vyksta.
Aš sakau – nuo savo aplinkos nepabėgsi. Medializuota
visuomenė yra mus supantis faktas, nuo jos nepabėgsi, nebent tave ištremtų į
negyvenamą ar tik dundukų apgyventą salą. Todėl turi išmokti kritiškai vertinti
reiškinius, įskaitant meną, žinodamas, kad esi apgaubtas įvairiausių įtakų, nuo
kurių pabėgti negali. Žinoma, tada turi lyginti tai, ką matai ar girdi, su
klasiškais pavyzdžiais to, ką anksčiau esi matęs ir girdėjęs, ir jau pats iš
vidaus priimi, kad tai tikras menas. Tada turi lyginti tai, ką dabar matai, su
tuo, kas, žinai, yra tikras menas, ir tada gali prieiti prie išvados, kad čia
vis dėlto yra ne menas ar prastas menas, ar tiesiog šlamštas.
Geriausias yra tas atvejis, kai tu ką nors pamatai ir
sakai: „Tokių dalykų dar nesu matęs, bet jie man kažką primena, tik reikėtų čia
pakeisti tą ir tą, tai būtų dar geriau, arba iš viso – pusę šito paveikslo
nupjauti ir tada pridėti kitą pusę, kuri būtų tokia ir tokia, tada gal tai būtų
geras menas, tada aš suprasčiau, tada man tas kažką pasakytų.“ Bet toks
sprendimas irgi suponuoja, kad tu mintyje turi, kaip pats sakei, amžino, neblėstančio
meno pavyzdžius. Pagal tai koks nors nematytas kūrinys gali būti tavo
vertinamas kaip šedevras.
Jūs pats savo apžvalgomis taip pat formuojate
kryptį. Kas nors jūsų per radiją klausosi, išgirsta ir apsisprendžia. Kaip
atrenkate, ką įtraukti į savo apžvalgas, o ką atmesti?
Aš įtraukiu tai, kas man pačiam įdomiausia yra. Net jeigu
tam nepritariu ir žinau, kodėl nepritariu, bet tai yra įdomu, nes kažkas kitas
tam pritaria, tai aš tada įtraukiu į savo apžvalgą. Tai turi vienaip ar kitaip
būti įdomu klausytojui. Turi būti pirmiausia įdomu man, tada, manau, bus įdomu
ir klausytojui. Bet įdomumas arba tokia atrinkimo tendencija nereiškia mano
susižavėjimo, tik mano vertinimą, kad apie tai gal verta klausytojui sužinoti.
O dar pasitaiko toks grynai konjunktūrinis gerąja prasme
sprendimas: jeigu apie tai niekas kitas nepranešė, o aš matau, kad rimtas žurnalas
parašė, pavyzdžiui, „The New York Times“ ar koks vokiškas „Frankfurter
Allgemeine“, tai įtraukiu vien dėl to. Ir aš dar pažiūriu, ar Lietuvos spaudoje
jau buvo, ypač LRT tinklalapyje. Ten dažnai nebūna, tai pažiūriu į „Lietuvos
rytą“, kurio šiaip nelabai vertinu, mažai laikraščių, net ir internetinių, yra
vertintini. Taip atrenku, kad būtų visada klausytojui įdomu. Tai, žinoma, tik iš
mano varpinės žiūrint.
Labai gerai. Man buvo labai įdomu pasikalbėti.
Ačiū, mielas Mykolai!
Malonu.
Kalbėjomės 2020 m. birželio 11 d. Kaune, Prezidentinėje Valdo Adamkaus bibliotekoje.
Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais kultūros dalyviais rasite popierinėse knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis", "Laiko juosta jų žvilgsniais" ir "Begalybė jų mintimis". Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą