Pasikalbėkime ir apie fiziką, ir apie
gyvenimą. Pradėkime nuo fizikos. Ar, jūsų manymu, egzistuoja laisva valia?
Na, esu materialistas, įsitikinęs, kad kūną ir
smegenis sudaro vien tik medžiaga, jos atomai ir molekulės. Nieko daugiau. Taip
pat manau, kad atomai ir molekulės laikosi fizikos, chemijos ir biologijos dėsnių,
paklūsta priežasties ir pasekmės ryšiui.
Taigi, iš principo, labai labai didelis
kompiuteris galėtų išsamiai aprėpti elektrinę ir cheminę visų smegenų neuronų būseną,
todėl manau, jis galėtų nuspėti tolesnį žmogaus veiksmą. Aprėpdamas pradinę būklę
ir visus išorės dirgiklius, toks kompiuteris galėtų numatyti, kas kitą akimirką
dėsis atomų ir molekulių lygmenyje, o iš to apskaičiuoti nervinių ląstelių
elektrinius impulsus, verčiančius ištiesti ranką, pabučiuoti moterį ar nuveikti
bet ką kita.
Tačiau – čia atsimušame į „tačiau“ – laisvosios
valios problema yra susijusi su klausimu, ar mes pajėgūs aprėpti visus
mechanizmus ir procesus, vykstančius neuronų ir molekulių lygmenyse. Ir aš linkęs
tikėti, kad mes nesame pajėgūs aprėpti viso to vyksmo. Mūsų sąmoningas protas
to nepajėgia. Užtat, nors medžiagiškos smegenys paklūsta priežastingumui, mes
nesuvokiame daugybės dalykų, kurie jose dedasi, ir mūsų sąmonei rodosi, kad
laisvai sprendžiame ką panorėję.
Šis klausimas nėra paprastas, į jį neįmanoma
perdėm paprastai atsakyti. Vienas matematikas įrodė, kad smegenys pajėgtų
suvokti save tik tuomet... Jos turėtų... Protas turėtų suvokti kitą proto,
kuris suvokia save, vaizdinį. Tačiau tas kitas vaizdinys turėtų aprėpti visą
save suvokiantį protą, kuriame yra ir toks pat vaizdinys. Susidaro begalinė
suvokinių seka, panaši į nesibaigiančius atspindžius veidrodyje. Tai neįmanoma.
Klausimas tampa išties labai įdomus. Filosofai ir teologai ginčijosi dėl jo
daugybę amžių, ir vis tiek labai įdomu jį kelti dabar, sukaupus šiuolaikinių žinių
apie smegenų veiklą ir net žinant minėtą matematinį begalinės suvokimo
regresijos įrodymą.
Čia atsimušame į savo gebėjimo suvokti
pasaulį ribas... Taigi, grįžkime prie fizikos. Ar ji pripažįsta, kad viskas yra
nulemta?
Taip, viskas nulemta. Tik čia irgi esama išlygų…
Jeigu aš dabar... Jeigu mano atsakymai į jūsų klausimus pasirodys pernelyg
ilgi, tiesiog nutraukite mane, gerai?
Ką jūs?! Dėl to nesirūpinkite.
Esama poros išlygų dėl to, kad viskas nulemta.
Pirmoji – klasikinė, nežiūrint į kvantų fiziką, kyla vien remiantis niutoniškąja
XVII, XVIII, XIX amžių fizika. Suprantate, kad Newtonas mus išmokė numatyti
sistemos elgseną ateityje, jei tik žinome pradines sąlygas. Žinodamas, kur yra švytuoklė,
galiu nuspėti, kur ji atsidurs po trijų sekundžių. Tačiau jeigu sistema daug
sudėtingesnė už švytuoklę, būtina labai tiksliai žinoti visas pradines sąlygas.
Kai kambaryje juda dešimt milijardų atomų, ir norite nuspėti, kur atsidurs
vienas konkretus atomas po kelių sekundžių, jums būtina žinoti visų dešimties
milijardų dalelių padėtis, nes jos gali trenktis į jums rūpimą atomą po sekundėlės.
Šiuolaikinė chaoso teorija, per pastarąjį
ketvirtį amžiaus tapusi matematikos šaka, nustatė, kad itin menkas pradinių sąlygų
neapibrėžtumas gali turėti didžiulę reikšmę numatant ateitį. Tai kartais
vadinama „drugelio efektu“. Orus prognozuoti šitaip sudėtinga dar ir dėl to,
kad koks nors mažytis drugelis, mostelėjęs sparnais, suvirpins aplinką, o kur
nors kitoje Žemės pusėje po savaitės tai turės milžiniškų pasekmių. Taigi,
pirmoji nulemtumo išlyga yra susijusi su galimybe žinoti itin tikslias pradines
sąlygas.
Kita išlyga kyla iš kvantinės fizikos, pradėtos
vystyti 1920-aisiais. Kvantinė fizika įrodė, kad atomo lygmenyje iš principo neįmanoma
žinoti pradinės sistemos būklės. Net su be galo pažangia ir tikslia įranga neįmanoma
išmatuoti, nustatyti ar nuspėti pradinių sąlygų visiškai aiškiai.
Taigi, šie du dalykai praktiškai panaikina
galimybę visiškai nulemti ateitį.
O ką tokia išvada reiškia jums pačiam?
Na, pirmiausia dėl jo įdomiau gyventi. Man
nepatinka mintis, kad esu visiškas automatas, tik medžiagos krūva iš
besitrankančių atomų ir molekulių, kad labai galingas kompiuteris galėtų apskaičiuoti,
ką veiksiu po valandos. Net jei tai yra tiesa, ji man nepatinka.
Aišku, kad nepatinka. Taigi, gyvenate
lyg niekas nebūtų nulemta, lyg pats laisvai spręstumėte daugelį dalykų, nors
būdamas mokslininkas puikiai nutuokiate, kad taip nėra?
Aha, iš tiesų. Man regis, visiems smagu manyti,
kad veikiame laisvai, mąstome nepriklausomai, sankryžoje renkamės sukti kairėn,
o ne dešinėn. Patinka taip jaustis. Mokslo istorijoje įdomu pastebėti, kaip mes
nagrinėjame pasaulį vis smulkiau ir smulkiau, išsiaiškiname, kaip veikia tam
tikros jo dalys, tačiau priešinamės tokiam redukcionizmui savo pačių atžvilgiu.
Labai žmogiška.
Labai. Žmonės išrado mokslą, tačiau priešinasi
netaikydami jo sau.
Gerai. Likdami žmogiški dar paieškokime
valios laisvės vilties. Ar laikote Visatą uždara sistema, ar vis dėlto kas nors
galėtų į ją kištis iš išorės?
Kai vartojate žodį „visata“, man kaip fizikui
jis reiškia uždarą sistemą. Fizikui žodis „visata“ žymi erdvės ir laiko sritį,
kuri yra uždara, negali bendrauti su niekuo kitu nuo begalinės praeities iki
begalinės ateities. Jos negali niekas paveikti. Visa nauja, kas veikia Visatą,
mes įterpiame į jos vidų, tiesiog praplėsdami erdvę ir laiką.
Taip, aš laikau ją uždara. Tačiau pastarąjį
ketvirtį amžiaus fizikai, remdamiesi prielaidomis iš eksperimentų ir teorijų, iškėlė
hipotezę, kad esama kitų visatų. Kiekviena jų taip pat būtų uždara sistema,
taigi neįmanoma įrodyti jų egzistavimo. Negalime su jomis susisiekti ar kitaip
jų pajusti, tesugebame apie jas galvoti.
Tai jau šis tas. Jeigu jos egzistuoja,
tai gal vien savo esatimi veikia mūsų Visatą?
Na, faktas, kad pajėgėme jas sugalvoti,
sakysite, jau kažką reiškia...
Matote, mūsų Visata turi įdomių savybių. Jau
apie 1960-uosius mokslininkai nustatė, kad daugelis jos ypatybių itin tiksliai
pritaikytos gyvybei egzistuoti. Tik vienas pavyzdys: branduolinė trauka,
laikanti atomo centre protonus ir neutronus, – jeigu ji būtų vos vos stipresnė,
visas vandenilis seniai, ankstyvoje Visatos kilmės fazėje, būtų susilydęs į helį.
Vandenilio nebūtų likę, be jo nebūtų atsiradę vandens, be vandens – gyvybės. Tačiau
jeigu toji jėga būtų silpnesnė – nedaug, kokiu dešimtadaliu silpnesnė, –
neutronai su protonais nesukibtų branduoliuose, todėl negalėtų rastis anglis ir
kiti gyvybei būtini elementai. Štai šitaip. O dar esama aibės kitokių parametrų,
kurie taip pat negali būti nei didesni, nei mažesni, jei pageidaujate, kad
Visatoje vystytųsi gyvybė. Kodėl jie šitaip sukrito? Ar tai – visiškas
atsitiktinumas?
Šią „tikslaus suderinimo“ mįslę galėtume įminti
dvejopai. Pirma, galima aiškinti teologiškai, kad Dievas sukūręs tokią Visatą
tikslingai, idant joje rastųsi gyvybė. Dievas nustatęs tikslią branduolio
traukos jėgą ir kitus parametrus, kad turėtume vandens ir visa, ką manome esant
būtina gyviems padarams.
Antra galimybė yra galvoti apie daugybę
skirtingų visatų arba „multivisatą“. Tokiame visatų rinkinyje esama daugybės įvairių
gyvybei netinkamų variantų: su kur kas stipresnėmis branduolio traukos jėgomis
ir su daug silpnesnėmis už mūsiškės. Pastarąjį aiškinimą pamėgo dauguma
mokslininkų, juk akivaizdu, jog mūsų Visata tinkama gyventi, taigi ir šitaip mąstyti.
Šioje statinėje yra šaukštas deguto, nes niekaip negalime patikrinti, ar
egzistuoja tos kitos visatos, taigi nesame pajėgūs pagrįsti šitokios „tikslaus
parametrų suderinimo“ hipotezės.
Tegalime rinktis kurį nors vieną iš
dviejų jūsų pateiktų „tikslaus suderinimo“ mįslės įminimų?
Ne kažin ką daugiau... Jei esate tikintysis,
atsakymas bus paprastas: neverta veltis su kitomis visatomis, tiesiog
laikykite, kad Dievas sukūrė visa taip, kad čia tarptų gyvybė. Dievas pasirūpino
branduolinėmis jėgomis ir visomis kitomis savybėmis.
Jeigu nesate tikintis žmogus, galite arba
laikyti, kad mūsų Visata – milžiniškas atsitiktinumas, arba – kad visatų yra
daugybė, todėl jose susikūrė įvairiausių sąlygų – taip, kaip mūsų Visatoje
esama daugelio sistemų, panašių į Saulės, ir vienose yra planetų, skriejančių
nuo centrinės žvaigždės tinkamu atstumu, kad jose rastųsi vandens, o kitose –
ne.
Tokie variantai. Man nė vienas neatrodo
patrauklus, nė vienas nedžiugina. Man nepatinka teologinė galimybė, nes netikiu
Dievo. Gerbiu tikinčiuosius, tačiau pats nesu toks. Daugybinių visatų teorija
man nepatraukli, nes turėčiau patikėti tuo, ko neįmanoma įrodyti. Mokslininkui
tai neparanku. Ir visiško atsitiktinumo versija man ne prie širdies, nes
mokslininko esybė manyje nepakenčia atsitiktinumų. Man patiktų paaiškinti reiškinius,
suprantant, kad jie privalo būti tokie, o ne kitokie. Spręsdamas kryžiažodį žinau,
kad teisingas tik vienas atsakymas, ir man tas patinka. Nervina kryžiažodžiai,
kuriuos galiu išspręsti keliais būdais. Nenorėčiau, kad batų parduotuvėje man
sakytų: „Kaip jums pasisekė! Puikiai tinka 42-as dydis, bet 39-as – irgi kaip
tik, o 45-as – nė kiek neprasčiau.“
Daugybinių visatų teorijos entuziastas
Maxas Tegmarkas teigia, kad vis daugiau mokslininkų linksta ją palaikyti. O jūs
tvirtai nusistatęs prieš?
Ji gali būti teisinga, bet manęs neguodžia.
Turiu galvoje, esama dalykų, dėl kurių teisingumo mes nė neabejojame, tačiau
jie dėl to netampa patogesni, ar net priešingai – kelia nerimą.
Supratau, kad šiuo klausimu nesijaučiate
patogiai, tačiau nejaugi gyvenime vaikotės patogumų?
Taip, mielai pasilepinčiau šiltoje vonioje tokią
žvarbią dieną kaip ši. Taaaip, kai kuriose srityse norėtųsi daugiau patogumų,
nors žinau, kad niekada neteks jų paragauti. Ir tuomet...
Tuomet lieka kentėti?
Kentėti. Žinau, kad budistai moko valdyti ego,
nesikabinti į daiktus ar reiškinius. Stengiuosi nepriimti to asmeniškai, bet
vis tiek kankinuosi.
Kad jau paminėjote budizmą, viena jo
mokyklų – madhjamika prasangika aiškina reiškinius itin kraštutiniškai. Ji
teigia savitarpiškai priklausomo radimosi dėsnį. Gal teko apie jį girdėti?
Ne, bet esu girdėjęs kažką panašaus. Gal paaiškintumėte
apie tai kiek daugiau?
Na, tai gali skambėti gana nihilistiškai
– niekas neegzistuoja savaime, tik randasi esant priežasčiai. Ir visuomet
būtini du dalykai, kad kiekvienas iš jų atsirastų.
Tam būtinas kontempliuotojas? Stebėtojas?
Taip, bent jau kai kuriais atvejais.
Turbūt stebėtojas nėra absoliučiai privalomas, tačiau laikoma, jog niekas
negali būti ar nutikti savaime.
Viskas priklauso nuo ko nors kita.
Taigi, nuo ko nors kita. Todėl nėra
pastovaus ir nepriklausomo egzistavimo. Visuomet būtinos dvi pusės, du
veiksniai, kad kas nors rastųsi. Gana patogi teorija.
Aha, gerai… Kaip fizikas manau, kad neįmanoma
aptikti vienos visiškai atskiros dalelės. Jai atsirasti reikia erdvės ir laiko.
O esant erdvei ir laikui, pagal kvantinės fizikos dėsnius būtinai atsiras ir
daugiau dalelių. Taigi, visi dalykai iš tiesų yra tarpusavyje priklausomi, nes
erdvė ir laikas pagrindžia ir sujungia visa, kas iš jų kyla.
Gerai. Pratęskime kalbą apie jūsų
mėgstamus aiškumą, tikslumą ir nuspėjamumą. Jų teikiami patogumai, ko gero,
patinka visiems.
Netikrumas mus glumina. Biržos smunka vos
pasklidus netikrumo nuotaikoms, et cetera.
Tačiau būdamas menininkas turėtumėte
pritarti, kad nuspėjamumas nėra gražus.
Kaip menininkas aš sutikčiau, kad netikrumas ir
įvairialypumas daug pranašesni, jie itin svarbūs meno kūriniui, taip. Romano
veikėjas vykęs, jeigu jį nelengva perprasti. Net rašytojas galutinai
neperpranta savo veikėjų. Esu skaitęs vieno garsaus rašytojo, tik dabar
neatmenu, kurio, mintį, kad autoriui visiškai perpratus savo herojų pastarasis
tampa negyvas. Gyvi žmonės turi tiek sluoksnių, kad mes niekada jų visiškai
neperprasime. Jūs nepajėgiate iki galo perprasti net savo sutuoktinio ar
mylimojo. Taigi, kai veikėjas pernelyg aiškus ir visiškai nuspėjamas, skaitytojas
užuodžia apgavystę.
Tai jau taip. Be to, meno kūrinys
įvairiems žmonėms pritinka skirtingai. Kiekvienas jame įžvelgia vis kitokį
grožį.
Taip, čia kitas pastebėjimas. Skirtingi asmenys
reaguoja į meno kūrinį savaip, įterpdami savo jausmingumą ir gyvenimo patirtį.
Manau, kaip tik čia slypi meno galia. Ji visai kitokia nei kylanti iš mokslinės
lygties – pastarosios galia randasi iš vieno įmanomo sprendinio. Išsprendęs žinai,
kad pavyko išgryninti fizinę sistemą, kad ir kokia ji būtų, lygties objektą.
Lygtis jį tiksliausiai apibrėžia, išmatuoja, nusako viską, kas žinoma apie tą
objektą ir visą sistemą. Mokslo galia siekia vienintelio įmanomo apibrėžimo,
nesusieto su konkrečiu kūnu. Romano, paveikslo, muzikos kūrėjai kviečia mus
tuos kūrinius suvokti asmeniškai, skirtingai. Šitaip mėgaujamės jų dosnumu.
Manau, kad kiekvienas skaitytojas – čia suku
prie literatūros, nes jos meną išmanau geriausiai, – kiekvienas skaitytojas
perskaito romaną savaip. Romanas nėra užbaigtas, kol jo kas nors neperskaito.
Ir kiekvieną kartą skaitytojas jį užbaigia kitaip. Skaitytojas tampa kūrybinio
akto bendradarbiu, jis prisideda kurdamas knygą, nes įterpia į ją savo mąstymą,
savo gyvenimišką istoriją.
Žavu. Dabar, grįžkime prie anksčiau
sutarto teiginio, jog mes, žmonės, gyvename iliuzija, kurioje daugelis įvykių
atrodo atsitiktiniai. Ar galėtumėte papasakoti kokį nors atsitiktinumą,
turėjusį jūsų gyvenime reikšmingų pasekmių?
Oho, nesu pasiruošęs tokiam klausimui. Man
praverstų minutėlė pagalvoti.
Į sveikatą. Mes gi – ne tiesioginiame
eteryje.
(Galvoja) Žinoma, daugelis įvykių man buvo itin
reikšmingi, tik turiu prisiminti kokį nors, nutikusį atsitiktinai. (Galvoja)
Gerai, radau tokį.
Nuostabu.
Apsigynęs disertaciją dėsčiau Kornelio
universitete Itakėje, Niujorko valstijoje. Buvau nevedęs ir uoliai dairiausi pažinčių
su moterimis. Ir tada aš...
Tai nutiko apie 1975-uosius, anuomet
programuoti kompiuteriams buvo naudojamos kortos su išmušamomis skylutėmis.
Sugalvodavai, ką nori suprogramuoti – man reikėdavo programų fizikos uždaviniams
spręsti, – apmąstydavai loginius veiksmus ir traukdavai į „skylamušių salę“.
Ten rankinėmis staklėmis badydavau kortose skyles, žyminčias programos
teiginius. Paskui imdavau kortų kaladę, kišdavau į dėklą, ir kompiuteris
skaitydamas kortas vykdydavo mano nurodymus.
Kornelyje buvau išmėginęs įvairių triukų
merginoms kabinti, bet vis nepavykdavo.
Nemoku plepėti baruose, nesu tam tikęs. Ir štai,
programuodamas „skylamušių salėje“ savo uždavinį, fizikos uždavinį, pastebiu
merginą, badančią skyles kortose. Buvo, atrodo, sekmadienis, daugiau niekas salėje
nedirbo, tik ta jauna moteris. Daug vėliau ji man papasakojo, kad itin retai užsukdavo
į „skylamušių salę“, nes buvo užsiėmusi miestų planavimu, toje srityje daug
programuoti netekdavo. Tačiau tąsyk mums abiem prisireikė kažką suprogramuoti,
ir taip ji tapo mano žmona.
Aišku, gyvenimas dėl to, ką laikau
atsitiktinumu, smarkiai pasikeitė. Jei nebūčiau atėjęs į salę tą konkrečią dieną,
jeigu ji nebūtų ten užsukusi, mes nebūtume susitikę, nieko nebūtų nutikę.
Tikriausiai, aš būčiau sutikęs kitą moterį, nes jaučiausi ryžtingas, bet tuomet
tai nebūtų buvusi ši santuoka, nebūtų gimę šie mūsų vaikai su jos ir mano
DNR... Jų tiesiog nebūtų. Ir niekada nebūtų jų vaikų, ir jų vaikų vaikų, ir
taip be galo. Konkretaus žmogaus sukūrimas man yra reikšmingiausias įvykis, kokį
galiu įsivaizduoti.
Koks jaudinantis asmeniškas nutikimas,
ačiū, kad juo pasidalinote. Dabar panašiai paklausiu apie jūsų literatūrą. Ar
laikote garsiausią savo romaną „Einšteino sapnai“ laisvos valios akto pasekme?
Taip. Žinoma, jį rašant taip pat nutiko visokių
atsitiktinumų. Gerokai padirbėjau ruošdamasis, dar prieš sėsdamas rašyti tos
knygos. Mėgau tam tikrus rašytojus, ypač iš magiškojo realizmo srovės: Gabrielį
Garcia Marquezą, Jorgę Luisą Borgesą ir Italo Calvino, – skaičiau kai kurias jų
knygas prieš pradėdamas „Einšteino sapnus“. Jie sukūrė mano literatūrinį kraštovaizdį.
Ir pirmiausia aptikau pavadinimą knygai. Labai
neįprasta, nes šiaip dažniausiai parašai tekstą, o tuomet su redaktoriumi
renki, koks jam tiktų pavadinimas. O tąkart du žodžiai „Einšteino sapnai“
nukrito lyg iš dangaus. Suvokiu tai kaip visišką atsitiktinumą, negaliu paaiškinti,
kodėl du žodžiai tą akimirką susijungė mano galvoje. Buvo, tikriausiai,
1990-ieji, kažkur pėdinau, ir tie žodžiai šovė į galvą. Man regis, iškart
suvokiau juose glūdinčią energiją: vienas žymi racionalų pradą, kitas –
intuityvųjį. Nuo energijos pliūpsnio prasidėjo knyga, pajutau visą kūną
perskrodusį pavadinimą ir nešiojausi tą jausmą, kol pabaigiau rašyti.
Taip atsitiktinumas susiliejo su ketinimu.
Pirmiausia atsitiktinai šovė pavadinimas, ir nuo tos akimirkos ėmiau itin
kryptingai vystyti sumanymą. Kelerius metus domėjausi didžiaisiais XX amžiaus
mokslo atradimais, ištyriau gal 30 ar 40 jų įvairiose srityse. Man rūpėjo
atradimo mechanizmas: kaip mokslininkai pasiekė rezultatą. Aptikau, kad daugelį
kartų kas nors nutikdavo atsitiktinai, o tuomet jau tyrinėtojai turėdavo už ko
griebtis. Alexanderis Flemingas taip išrado peniciliną, laboratorijoje pastebėjęs,
kad dalyje Petri lėkštelių bakterijos kažkodėl žūva. Jis įtarė, kad jas užmuša
kažkoks veiksnys, ir palengva nustatė kaltininką, išskyrė peniciliną.
Visi mano apžvelgti mokslo atradimai ir išradimai
prasidėjo nuo atsitiktinumų. Tik svarbu, kad mokslininkų protai jau buvo
pasirengę, subrendę, paruošę visus namų darbus, žmonės išmanė savo sritį, žinojo,
kur driekiasi mokslo pasiekimų ribos: kas aišku, o kas – ne. Todėl, ištikus
atsitiktiniam įvykiui, jie nepraleisdavo progos.
Taip galima nusakyti atradimo procesą:
pirmiausia – pasirengęs protas, tuomet – atsitiktinis įvykis, o tada jau –
kryptingas atkaklus darbas iki galutinės išvados. Trys stadijos. Jei protas
nepasirengęs, jis nemokės atsiliepti į atsitiktinį įvykį, nesuvoks jo svarbos.
Nebūdamas rašytojas nebūčiau suvokęs žodžių „Einšteino sapnai“ kaip pavadinimo
knygai. Jei nebūčiau perskaitęs Italo Calvino, turbūt nebūčiau parašęs savo
knygos...
Ne tik parašėte, bet ir apibendrinote
mokslo atradimo ar meno kūrinio metodiką iš trijų stadijų. Judėkime pirmyn. Mūsų
minėtoji daugybinių visatų teorija teigia, jog esant dviem galimoms įvykio
pasekmėms, visata suskyla į dvi...
Taip.
Tuomet kyla klausimas: kurioje iš jų
liekame mes ir gyvuojame toliau? Gal teko apie tai susimąstyti?
Norėčiau likti visatoje, kurioje geras
tualetinis popierius.
Taip, tualetinis popierius svarbu.
Aišku.
Norėčiau visatos su švelniu tualetiniu
popieriumi.
Kol kas jums neprastai sekasi.
(Abu juokiamės)
Smagu. Taigi, jūsų patirtis tiek
susirandant žmoną, tiek rašant bestselerį panaši: lūkestis – atsitiktinumas –
veiksmas...
Priežastis ir raida.
Taip, panaši raida. O rašydamas romaną „Mr.
g“ (šios
knygos pavadinimas lietuviškai būtų „Ponas d.“- I.D.) patyrėte ką nors
tokio? Kas jus paskatino tame romane apsiriboti moksliniu požiūriu į pasaulio
sutvėrimą?
Na, mane visuomet traukė dialogas tarp mokslo
ir religijos. Man regis, šios dvi galios suformavo žmonijos civilizaciją.
Nenoriu įžeisti tikėjimų ir įvairių tradicijų tikinčiųjų, bet manau, kad kai
kurios religijos vertina save pernelyg rimtai. Daugumos jų regimas ir šventosiose
knygose piešiamas Dievas atrodo nuožmi kietakaktė būtybė. Maždaug: „Vykdykite
mano įsakymus, arba!..“
Pamėginau šiek tiek žaismingai paklibinti tokį
požiūrį. Mes nuolat svarstome apie Dievą, ieškome, kas jis toks. Man pasirodė įdomu
pažvelgti pro kitą teleskopo galą iš Dievo padėties. Knygoje apie pasaulio sutvėrimą
pasakoja pats Dievas ir pasirodo esąs visai kuklus vaikinas. Jis klysta, teta
ir dėdė jam nuolat patarinėja, kaip pagerinti kūrinius. Vaizduodamas klystantį
ir suvokiantį savo klaidas, kartais paklūstantį giminaičių patarimams Dievą,
visai kitaip nupiešiau visagalio paveikslą. Jis tebėra visagalis, veikia ką
panorėjęs, knygos pradžioje sukuria erdvę ir laiką. Taip viskas prasideda. Pradžioje
nebuvo laiko. Išties negalėtume net vartoti žodžio „pradžioje“, nes laiko juk
nebuvo. Jis visagalis, tačiau ribotas, nes klysta.
Pasaulio sutvėrimą pavaizdavau gana smulkiai:
kaip atsirado medžiaga ir energija, susidarė atomai ir molekulės, planetos ir žvaigždės.
Pasakojimas tiksliai atspindi mokslo žinias. Tačiau Dievas su savo teta ir dėde
gyvena tuštumoje už fizinės Visatos ribų, tiesiogiai neįsikišdamas. Taigi, net
Dievo vaizdinys atitinka mokslinį požiūrį. Dievas nelenda į pasaulį su savo
stebuklais, leidžia jam suktis savaime, nors nėra patenkintas viskuo, kas ten
dedasi. Tokia mokslo ir religijos santarvės vizija, visiškai suderinama su
mokslo nuostatomis.
Jums pavyko. Man regis, knyga puikiai
lavina, atskleisdama fizikos dėsnių grožį. O kokia buvo didžiausia Pono d.
klaida?
Klaidų ten yra...
Tačiau kuri yra pati didžiausia? Jam ten
ne viskas pavyko iš pirmo karto, nes jis eksperimentavo, tačiau nebūtinai
laikytume tas nesėkmes klaidomis...
Na, jis pats gal laikytų didžiausia klaida, kad
leido protingoms būtybėms kentėti. To jis nesiekė... Susikūrus atomams ir
molekulėms, įvairūs gyvi tvariniai radosi savaime, jam nesikišant. Pagaliau per
natūralią atranką išsivystė protingi gyvūnai su smegenimis.
Matote, esama daugybės planetų, knygoje
pasakojama ne vien apie Žemę, ir protingos būtybės susidūrė su etiniais rūpesčiais,
moralinėmis kančiomis. Poną d. tai liūdino. Jis nesiekė sutverti kenčiančių
esybių. Ko gero, jų kančias jis laikytų savo klaida, tačiau turėtų įsikišti,
kad jas nutrauktų. O kištis jis vengia dėl keleto motyvų. Brangina tai, ką
sukūręs, ir nebežino, kaip tinkamai kūrinį pataisyti, net jei prisipažįsta klydęs.
Jis įklimpęs.
Ir jums dėl to ramu? Nors nepažįstamajam
ilgšiui leidote kištis į pasaulio tvarką.
Taip, atsirado velnio veikėjas. Pavadinau jį
Belhoru. Jis bjauriai kišosi, išdykavo, nuolat vėlėsi į intelektinę dvikovą su
Ponu d. Įdomu, kad Dievui sutvėrus erdvę ir laiką, Belhoras radosi kaip šalutinis
veiksnys. Jis nėra vien blogis, jo prigimtis daugiasluoksnė. Mane itin įkvėpė
nuostabusis Bulgakovo romanas „Meistras ir Margarita“, kuriame velnias taip pat
yra labai sudėtingas veikėjas, negalėtum teigti, kad jis – grynas blogis. Gėris
ir blogis sumišę. Toks ir maniškis velnias knygoje „Ponas d.“
Jis toks ne itin moksliškas?
Ne, nemoksliškas, teisingai pastebėjote.
Kalbėdamiesi prisilietėme prie be galo
įdomių temų – atsitiktinumo, pasitaikiusių
galimybių bei kitų mūsų gyvenimą ir Visatą valdančių dėsnių. Tęsdamas ta pačia
gaida, norėčiau paklausti, kokios aplinkybės jus atbloškė į Kambodžą?
Viena vertus, tai visiškas atsitiktinumas, kita
– ne. Labai seniai, kai buvau maždaug keturiasdešimties, man tai atrodo gili
senovė, nes dabar man septyniasdešimt vieneri, – supratau, kad norisi įsitraukti
į humanitarinę veiklą ir padėti kitiems. Iki tol pagalbos žmogui išraiška buvo
mano knygos ir daroma įtaka, bet magėjo prisidėti kuo nors daugiau. Galvoje
radosi didžiulio projekto užuomazgos. Šitokia padrika forma visa tai ilgokai glūdėjo
sąmonės kertelėje, kol man sulaukus 65-erių pagaliau įgijo aiškų humanitarinės
veiklos pavidalą.
Jei neklystu, 2003-iaisiais, kai buvau 55-erių
ar 56-erių, vadinasi, daugiau kaip dešimtmetis iki didžiojo humanitarinio
projekto, su bičiuliu pirmąsyk apsilankiau Kambodžoje. Jis ten buvo dirbęs jau
keletą metų, o man patinka naujovės ir nuotykiai, todėl nusprendžiau vykti
drauge ir pasižvalgyti, kuo jis ten užsiima. Galbūt per pirmąją savo kelionę, o
gal ir per antrąją susipažinau su viena Kambodžos moterimi vardu Veasna. Jos
pavardė Chea. Ji man papasakojo savo istoriją.
Toji moteris yra profesionali teisininkė. Ji
pasakojo, kad XX a. 10-ajame dešimtmetyje studijavo universitete ir dar su
keliomis studentėmis buvo priversta glaustis universiteto rūsyje, nes anuomet
moterims buvo itin sudėtinga susirasti, kur apsigyventi. Vaikinai galėjo už dyką
apsistoti net budistų pagodose arba išsinuomoti kambarėlį. Šalies universitetai
neturėjo bendrabučių, bet vaikinams bent jau buvo šiokių tokių galimybių, o
merginoms – jokių. Štai kodėl Veasna su dar keliomis studentėmis buvo priversta
glaustis universiteto rūsyje, ankštoje 2 metrų aukščio patalpoje, kurioje net
nebuvo grindų, vietoj jų – tiesiog purvas. Merginos susidėjo ten medines lentas
ir ketverius metus šitaip gyveno. Kai ji man papasakojo šią istoriją, likau
labai sukrėstas ir sužavėtas tokios drąsos ir užsispyrimo siekti aukštojo
mokslo.
Pirmiau papasakojote apie pažintį su
moterimi vardu Jean, tapusia jūsų žmona. Norėčiau išgirsti ir jūsų pažinties su
Veasna aplinkybes.
Su Veasna mane supažindino mano amerikietis
draugas Fredas Lippas. Anuomet šis žmogus buvo unitarizmo dvasininkas. Tai itin
liberali krikščionybės atšaka. Jam teko su Veasna drauge padirbėti. Anuomet
kaip teisininkė ji dirbo JT organizacijai.
Iš anksto neplanavau savo didžiojo
humanitarinio projekto įgyvendinti Kambodžoje. Galima sakyti, tai buvo visiškas
atsitiktinumas. Jei ne Fredas, apskritai niekada nebūčiau atvykęs į Kambodžą.
Tiesa, kai Veasna man papasakojo savo istoriją, supratau, kad tai puiki galimybė
ką nors gera nuveikti. Drauge su ja nusprendėme, kad studijuojančioms merginoms
kaip oro reikia bendrabučių. Iki tol – tuomet buvau 55-erių ar 56-erių –
maniau, kad gyvenimas nuolat pažeria galimybių, todėl, jei sykį kokia
nepasinaudosiu, ne bėda, galėsiu nutverti kitąkart, bet tąsyk kaip niekad aiškiai
supratau, kad galimybės nekrenta iš dangaus, kartais proga pasitaiko vos vieną
vienintelį kartą. Vienos jų bado akis, kitos gi slapstosi anapus tam tikrų
aplinkybių, ir, jei laiku kokios nepastebėsi, daugiau ji gali ir nebepasikartoti.
Štai kodėl privalai sugriebti ją tinkamą akimirką. Būtina imtis veiksmų.
Tikrai neturėjau žalio supratimo, nuo ko pradėti
bendrabučių statybą: nežinojau, nei kokias sutartis būtina sudaryti, nei,
pagaliau, iš kur imti pinigų. Aiškiai žinojau tik viena – tai be galo svarbu,
todėl ilgai nesvarstęs nusprendžiau griebti jautį už ragų. Kaip sakiau, galvoje
jau senokai sukosi humanitarinio projekto užuomazgos, tik neturėjau minties,
kad jis turi vykti Kambodžoje.
Vadinasi, ir vėl, pirma – subrandintas
sumanymas, antra – pasipainioja galimybė, tada lieka imtis veiksmų.
Taip paprastai ir nutinka.
O kaip viskas klostėsi toliau? Dabar
akivaizdu, kad tai puikus projektas. Ką svarbiausia patyrėte jį įgyvendindamas?
Galėčiau išskirti keletą dalykų. Užsimojęs įgyvendinti
šį projektą pradėjau domėtis moterų padėtimi įvairiose šalyse. Supratau, kad
moterys turi mažiau galimybių nei vyrai. Tai lyg ir nebuvo didelė naujiena, tačiau
tyrimų duomenys, su kuriais susipažinau, man tarsi atvėrė akis. Teko skaityti
apie Pasaulio banko ir JTO atliktus tyrimus, kuriuose buvo tvirtinama, kad
veiksmingiausias būdas padėti besivystančioms šalims atsistoti ant kojų yra šviesti
moteris ir suteikti joms galimybių. Įrodyta, kad moterys labiau nei vyrai rūpinsis
šeimos gerove, lėšomis, skirtomis bendruomenių pastatams, šeimos biudžetu ir
artimųjų sveikata.
Viso to nežinojau. Suvokiau tik bendras moterų
diskriminacijos tendencijas, o smulkmenų ne. Kai Kambodžoje pradėjau rūpintis
bendrabučių statyba – pirmasis moterų bendrabutis visoje šalyje buvo pastatytas
2006-aisiais – supratau, kad tai puiki galimybė rūpestingai atrinkti geriausias
iš geriausiųjų ir suteikti joms visas galimybes.
Greta nemokamų maitinimo, apgyvendinimo ir
sveikatos apsaugos paslaugų jaunoms moterims buvo pasiūlytos lyderystės
programos. Reikėjo jas išmokyti kritiškai mąstyti. Toks mąstymas Azijos šalyse
retas reiškinys. Čia mokymasis yra paremtas kartojimu, neugdomas įprotis
savarankiškai galvoti. Per keletą metų pagal galimybes įdiegėme kritinio mąstymo
ir moterų lyderystės programas. Studentės mokosi 20-yje skirtingų universitetų,
o savaitgaliais ir vakarais, kai nėra paskaitų, merginos lanko mūsų siūlomas
pratybas. Štai toks buvo antrasis žingsnis – lyderystės ir kritinio mąstymo
programos įvairių specialybių studentėms.
Įdomu būtų išgirsti jūsų nuomonę apie
kritinio mąstymo Vakarų ir Rytų kultūrose skirtumus, nes, šiaip ar taip, jo
stygius pastebimas ir Vakarų šalyse.
Tiesa, bet Vakaruose susiklostė kita kritinio mąstymo
tradicija. Vakarams būdinga didesnė mokslo pažanga. Man atrodo, kad Rytuose, o
ypač Azijos šalyse, labiau įprasta klausyti nurodymų iš viršaus. Ten žmonės
labiau linkę paklusti valdžiai, hierarchinė struktūra giliau suleidusi šaknis:
bosas turi savo bosą, o šis – dar vieną. Žmonės yra linkę taikstytis su tokia
hierarchine grandine.
Visa tai gali būti susiję su stipriai įsigalėjusia
tradicija vaikams besąlygiškai paklusti savo tėvams, kur kas labiau nei
Vakaruose. Tokia pagarba, tik dar didesnė, ten rodoma ir valdžiai. Pagarba valdžiai
yra gerai, tačiau ji neleidžia puoselėti kritinio mąstymo ir mokslo pažangos, o
tai tarpusavyje glaudžiai susiję dalykai. Kritiškai mąstyti paprasčiausiai nebėra
kaip: aklai priimama tai, kas parašyta knygose, arba tai, ką kalba dėstytojai,
neskatinamas savarankiškas domėjimasis ir tyrimas. Neišmokstama suformuluoti
savo argumentų ir pagrįsti jų neginčijamais įrodymais. Tokie skirtumai tarp
Azijos ir Vakarų mąstymo būdų labiausiai ir krenta į akis.
Esate garsus mokslininkas ir rašytojas.
Savo pastangomis pelnytais nuopelnais ir taip gerinate pasaulį. Kaip
paaiškintumėte motyvus prisidėti prie visuomenės gerovės per labdarą?
Dvidešimt penkerius metus dirbau mokslininku,
todėl galiu tvirtai pasakyti, kad mano įnašas į mokslo pasaulį toli gražu ne
pats menkiausias. Negalėčiau sakyti, kad mano atradimai supurtė mokslo pamatus,
bet buvau laikomas vienu geriausių savo srities ir savo kartos mokslininkų.
Dirbau tyrinėtoju Kornelio ir Harvardo universitetuose, vėliau – Masačusetso
technologijos institute.
Tiesa, mokslininkai, išskyrus medikus,
paprastai nedirba tiesiogiai su žmonėmis. Buvau labiau pasinėręs į gamtą, negyvąją
gamtą. Tarkime, nagrinėjau, kaip atomo branduolyje gaminasi elektros energija
ar kaip ląstelėse molekulės perduoda elektrinius ir cheminius signalus. Tyrinėjau
žvaigždėse vykstančias branduolines reakcijas, todėl pagrindinis mano tyrinėjimų
objektas buvo fizinio pasaulio veikimas. Manau, to priešingybė yra žmonijos
struktūros, tai yra žmogus ir visuomenė. Menininkai, tapytojai ir kompozitoriai
siekia pažadinti žmoguje jo emocinį pasaulį ir drauge atskleisti savąjį, o štai
gamtos moksluose emocijos yra tabu. Privalėjau kiek įmanydamas atsiriboti nuo
jausmų pasaulio, nes emocijos trukdo racionaliajam mąstymui ir tyrimams.
Turbūt trukdo ir kritiškai mąstyti?
Ir kritiškai mąstyti. Kaip tik šiuo metu rašau
scenarijų filmui apie emocijų ir proto, ar racionalumo apskritai, tarpusavio sąveiką.
Pagrindinis filmo veikėjas – žymus fizikas Josephas Weberis, kuris dar XX a.
viduryje tvirtino atradęs gravitacines bangas. Turbūt jums žinoma, kad neseniai buvo galutinai nustatytas jų egzistavimas, už tai trims mokslininkams – vienas
jų, Kipas Thorne’as, konsultavo mane rašant daktaro disertaciją – buvo skirta
Nobelio fizikos premija.
Įdomu tai, kad jau prieš 40 metų Josephas
Weberis, anuomet itin gerbiamas fizikas, sukūrė pirmąjį cilindrinį gravitacinių
bangų detektorių, maždaug 3 metrų ilgio ir 1 metro pločio. Jis tvirtino pastebėjęs,
kaip šis ypatingu būdu vibruoja, ir teigė, kad taip yra dėl gravitacinių bangų
poveikio. Vėliau ir kiti mokslininkai pabandė pakartoti šį atradimą. Jie sukūrė
panašų cilindrinį detektorių ir bandė „pagauti“ gravitacines bangas, bet jiems
nepavyko. Buvo nuspręsta, kad Weberis suklydo. Tada jis sukūrė naują teoriją,
kuria siekė paaiškinti, kodėl jo detektorius suveikė. Nepaisant to, kiti
fizikai teoretikai, tarp jų ir mano disertacijos konsultantas, atkakliai
tvirtino, kad Weberis klysta, bet šis niekada nesutiko su tokiu mokslininkų
bendruomenės nuosprendžiu. Iki pat mirties jis atkakliai tikėjo, kad yra
teisus. Galima sakyti, Josephas Weberis emociškai prisirišo prie savo
eksperimento ir šventai tikėjo savo tiesa.
Man atrodo, moksle emocinis prisirišimas
kartais pasitarnauja, o kartais padaro meškos paslaugą. Asmeninis prisirišimas
ir begalinis atsidavimas verčia mokslininką neskaičiuoti darbo valandų,
praleistų laboratorijoje, kartais šeimos ir draugų sąskaita, nes tiesos paieškoms
prireikia daug darbo ir laiko. Kita vertus, toks atsidavimas gali pasisukti ir
neigiama puse – dėl jo žmogus gali nebematyti akivaizdžių klaidų. Paprastai
mokslo pasaulyje visada pabrėžiamas objektyvumas. Kai dedamos pastangos rasti
tiesą, objektyvumas gimsta toli gražu ne iš vieno mokslininko, o veikiau –
visos bendruomenės mokslininkų, kurie kritiškai vertina vieni kitų atradimus.
Mokslininkai individualistai palinksta į subjektyvumą, emociškai prisiriša prie
savo tyrimų ir nebepaiso kritinio mąstymo. Tai tarsi dviašmenis kardas.
Juk ir mūsų emocijos gali tapti
mokslinių tyrimų objektu. Jas tyrinėja, pavyzdžiui, psichologija ir
sociologija.
Taip, visa tai neabejotinai gali tapti mokslinių
tyrimų objektu. Ypač mūsų smegenys ir tai, kaip jos veikia. Sąmonė, iš kur ji
randasi. Juk mūsų smegenys – tik materija, todėl kyla klausimas, kaip elektrinių
ir cheminių impulsų kaita neuronuose geba sukurti savęs pojūtį ir sąmoningumą,
kaip visa tai nutinka.
Visi šie egzistenciniai klausimai
reikalauja ir atitinkamo dėmesio, ir priemonių. Grįžtant prie jūsų motyvacijos
užsiimti labdara Kambodžoje susidaro įspūdis, kad šios pastangos kyla ne iš
jūsų kaip mokslininko, bet veikiau iš jūsų, kaip aktyvaus visuomenės veikėjo ar
socialinės būtybės, prigimties. Juk kaip mokslininkas galėjote įkurti fondą ir
kaupti lėšas, pavyzdžiui, didesniam ir galingesniam hadronų greitintuvui
sukurti arba dar vienai misijai į Marsą. Gal būta panašių minčių prieš pasukant
šia linkme?
Apmąsčiau įvairias galimybes. Nuo vaikystės
mane itin žavėjo menai, o ypač – literatūra. Paklaustas, kodėl sulaukęs
keturiasdešimties su trupučiu nusprendžiau baigti mokslininko karjerą, atsakau,
kad mano galva visada buvo pramušta literatūra – maždaug nuo dešimties ar
dvylikos. Be mokslinių tyrimų, dar rašiau eilėraščius ir apsakymus. Man visada
rūpėjo ir teberūpi kurti, o kokioje srityje – moksle ar mene, – ne taip svarbu.
Norėjosi išlikti kūrybingam ir savo kukliu indėliu prisidėti, kad pasaulis taptų
geresne vieta gyventi. Kūrybingas gali būti mokslininkas, menininkas ar net
verslininkas. Esama gausybės būdų kūrybinėms galioms išreikšti. Mano prigimties
kūrybinė pusė visada mane masino. Baigdamas ketvirtą dešimtį pajutau, kad mano,
kaip fiziko teoretiko, kūrybinė energija senka. Dauguma fizikų didžiausius
atradimus padaro jaunystėje. Būdamas konkrečios mokslo srities teoretikas,
supratau, kad kūrybinės galios silpsta ir manęs nebetenkina.
Tačiau jūsų mokslinės disertacijos
konsultantas Kipas Thorne’as Nobelio premiją gavo jau sulaukęs garbaus amžiaus?
Tiesa, bet už tyrimus, kuriuos jis atliko
gerokai anksčiau. Įdomu pastebėti, kad dauguma Nobelio premijos laureatų buvo įvertinti
už mokslinius tyrimus, kuriuos atliko būdami kur kas jaunesni. Nobelio kandidatų
vertinimo komisija yra pasidavusi šiai tendencijai. Kipui Thorne’ui jo mokslinį
projektą įgyvendinti užtruko ne vieną dešimtmetį. Tai nebuvo staigus teorinis
atradimas. Technologijos palengva tobulėjo, įgalino sukurti pakankamai jautrų
detektorių, o šis pagaliau aptiko gravitacines bangas, nes jos, kitaip nei elektromagnetinės, šviesos, radijo ar
rentgeno, yra itin silpnos. Gravitacines bangas fiksuoja tik itin jautrus
jutiklis.
Grįžkime prie kūrybiškumo svarbos. Jūsų
pamąstymai man priminė susitikimą su Izraelio rašytoju Davidu Grossmanu.
Kalbėjomės apie Lietuvos praeitį ir Holokausto laikotarpį, kai šalyje buvo
išžudyta gausybė žydų piliečių. Paklaustas patarimo, kaip tinkamai įvertinti ir
suvokti šitokią skaudžią praeitį, jis atsakė, kad vieno metodo nepakanka.
Žinoma, svarbi mokslinė istorinė prieiga, bet, jo manymu, vien jos negana.
Kitas svarbus žiūros taškas – kūrybinis, meninis.
Visiškai tam pritariu. Kambodža taip pat išgyveno
į Holokaustą panašų genocidą, nes XX a. 8-ajame dešimtmetyje Raudonieji khmerai
išžudė maždaug 25 procentus šalies gyventojų. Tai labai nesena patirtis. Kone
kiekvieną šeimą Kambodžoje sukrėtė ši tragedija: išžudyti giminaičiai, tėvai,
seneliai. Visa tai giliai įsišaknijo tautos psichologijoje.
Viena priežasčių, kodėl parašiau romaną „Trys
liepsnos“, buvo bandymas per kūrybą atsakyti į galvoje kirbančius klausimus.
Nors man asmeniškai neteko patirti ko nors panašaus kaip Kambodžos gyventojams,
kurdamas romaną norėjau bent pabandyti užčiuopti panašią patirtį. Be bendrabučių
projekto, per kūrybą mėginau pateikti atsakymą, kodėl žmogus yra priverstas šitiek
kentėti, ir pabandyti suprasti, iš kur, nepaisant visu smarkumu jį užgriuvusios
visa griaunančios jėgos, žmoguje randasi šitiek jėgų ir noro gyventi toliau.
Ar yra prototipų, paskatinusių jus
sukurti šį romaną?
Konkrečių asmenų – ne, bet per penkiolika čia
praleistų metų teko sutikti pačių įvairiausių žmonių. Kalbėjausi su gausybe
jaunų moterų, papasakojusių savo ir savo tėvų istorijas. Nesiekiau sukurti
romano, kurio visas veiksmas suktųsi apie genocidą. Labiau knietėjo atskleisti
kasdienio gyvenimo tikrovę šiuolaikinėje Kambodžoje ir parodyti, kokie iki šiol
gajūs šalies mentalitete genocido įminti pėdsakai, net ir kasdienos
smulkmenose.
Ar galėtumėte papasakoti, kokių genocido
pasekmių pastebite šiandieniniame Kambodžos gyvenime?
Genocido laikotarpiu daugelio šeimų istorija
buvo išrauta su šaknimis. Žmones privertė staiga palikti namus ir suvarė į
koncentracijos stovyklas. Daugelis jų neteko viso turto, taip pat ir šeimos
relikvijų ar atminimo ženklų: tėvų ir senelių nuotraukų, dienoraščių. Kai kurie
išgyvenusieji teturi vos po vieną artimųjų nuotrauką, jei apskritai turi išlikusių.
Ir mano romano veikėjai likusi vos viena velionio tėvo nuotrauka. Tai vienas
atminties ištrynimo aspektas – kai netenkama fizinio turto.
Kitas – emocinės žaizdos. Vienos veikėjos tėvas
buvo nužudytas koncentracijos stovykloje, todėl jos širdis liepsnoja kerštu
koncentracijos stovyklos viršininkui. Manau, kad tarp keršto ir atleidimo esama
tarpinio jausmo. Jei kas padarė skriaudą jūsų tėvams ar seneliams, jūsų širdyje
vyksta nuolatinė kova tarp keršto ir noro atleisti. Šiandieninėje Kambodžoje
galima stebėti šių dviejų stiprių jausmų kovą. Yra žmonių, atkakliai siekiančių
tarptautinės baudžiamosios atsakomybės Raudonųjų khmerų vadams, kurių dauguma
jau yra mirę. Kai kas norėtų griežtesnės atsakomybės, bet daugelis renkasi
pamiršti ir gyventi toliau. Šiuolaikinių khmerų mentalitete tokie dviprasmiški
jausmai giliai suleidę šaknis.
Jei žmogus pasiduos norui viską kuo
greičiau pamiršti ir lyg niekur nieko gyventi toliau, toks apsisprendimas,
galima sakyti, atitiks Raudonųjų khmerų užmojį. Jie šaukte šaukė, kad praeities
nėra.
Tiesa. Mums reikalinga mūsų praeitis. Galima
nemažai iš jos išmokti. Tai ne visuomet pavyksta, štai kodėl nuolat kartojame
tas pačias klaidas, tačiau mums būtina praeitis. Kita vertus, nevalia joje įstrigti.
Randasi keista įtampa tarp pastangų išsaugoti praeitį ir noro nesileisti jos
paralyžiuojamiems.
Štai ir viskas. Mano klausimai išseko.
Man patiko, kad jūsų nevaržė joks planas. Žinojote,
apie ką norite kalbėtis, ir
mums šauniai pavyko.
Taip ir buvo sumanyta.
Nuostabu.
Labai ačiū, Alanai. Šis pokalbis
įrašytas, tačiau bent dalį jo norėčiau paversti tekstu.
Prašom, darykite su juo, ką norite.
Dėkoju. Iš to gali kilti visokių
pasekmių.
Nuspėjamų ar ne?
Net jeigu visa jau nulemta, mums vis
tiek atrodo, kad sprendžiame ir renkamės patys.
Ačiū, Ignai. Man didelis malonumas ir garbė būti
jūsų kalbinamam.
Bendravome anglų kalba susitikę Vilniuje,
Bostone ir Pnompenyje 2018–2020
metais.
Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais mąstytojais rasite knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis", "Laiko juosta jų žvilgsniais" ir "Begalybė jų mintimis". Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt
1 komentaras:
išradimas, atradimas, interpretacija, sublimacija..? Fizika...
Rašyti komentarą