Aušra, ar mudu su jumis suaugę žmonės?
Taip, manau, kad taip.
O kas jus skatina taip manyti?
Suaugystė turbūt priklauso nuo brandos. Vienas iš svarbių
brandos kriterijų yra tapatybės konsolidacija. Daug kas klausinėja: tai kada
baigiasi paauglystė? Ogi kai žmogus susivokia kas jis yra: kokie jo interesai,
stiprybės, silpnybės, santykiai, kokia jo lytis.
Brandus žmogus, mano galva, gali funkcionuoti
šiuolaikiniame pasaulyje, turi užsiėmimą, pasirūpina savo artimaisiais, gali
užauginti vaikus, gal pasodinti medį ar pastatyti namą. (Juokiasi)
Pritaikiusi tokius kriterijus, galvoju, kad jūs esate toks žmogus ir aš esu
tokia. Mes esame suaugę brandūs žmonės.
Na, mes abu jau esame šiek tiek vienas apie
kitą girdėję, kai ką skaitę. O štai atsivedžiau jauną fotografę – iš ko
pasakytumėte, ar ji suaugusi?
Na, biologiškai žmogus suaugęs. Apie psichologinę suaugystę
tikrai iš pirmo žvilgsnio nepasakysiu, kiaurai nepermatysiu. Tai vis tiek
vienas iš kriterijų bus amžius. Ar tas suaugęs žmogus yra labiau ar mažiau brandus,
integruotas, psichologiškai sveikas – tai galiu pasakyti pasikalbėjusi, jį
pažinusi. Tikrai netikiu kokiomis nors anketomis ar išsamiais testais.
Vienas iš man svarbiausių rodiklių – jo gebėjimas būti
suaugusiojo santykyje, mokėjimo duoti ir imti santykyje. Nes vaikai irgi būna
santykyje, tik kitokiame.
Tai jūsų suaugystės kartelė iškelta gana
aukštai.
Jei nežiūrėsime į biologiją.
Tačiau biologija gi apgaulinga. Esu kalbėjęsis
su psichiatrijos profesoriumi ir jis man paaiškino, kad lytis nėra aiškus
požymis. Anatominė lytis viena, o žmogiška – kita. Todėl ir klausiu jūsų, kiek
biologinis amžius byloja apie žmogaus suaugystę?
Žmonija susitaria, kas yra vaikas. Vaiko sąvoka atsirado ne
taip ir seniai. Viduramžių paveiksluose sėdi ant kelių tokie maži senukai.
Jūs gi kaip medikas žinote, kad vaikų vaistai atsirado
žymiai vėliau nei suaugusiųjų, vaikų medicina atsirado daug vėliau nei bendroji.
Taip, esu pabaigęs pediatriją, tačiau vėliau ši
specialybė keitėsi, daug pediatrų tapo šeimos gydytojais.
Taip, yra įvairių nuomonių: ar laikyti vaiką atskiru, ar
šeimocentriniu pacientu. Bet dabar pasaulis yra susitaręs, kad vaikystė trunka
iki aštuoniolikos.
Nuo kada?
Nuo nulio.
Nuo gimimo.
Nuo gimimo iki aštuoniolikos jis yra vaikas. Vaikystė tada
skirstoma į kūdikystę, ankstyvąją vaikystę, vaikystę, ankstyvąją paauglystę,
paauglystę. Suskirstyta tiesiog metais, o ne pagal kokius nors psichologinės
brandos kriterijus. Tikroji psichologinė paauglystė juk neprasideda sulig
vaikystės pabaiga ir kartais nepereina į suaugystę net ir sulaukus dvidešimt
ketverių.
Turbūt vienintelis biologinis kriterijus yra lytinės
brandos pradžia. Ji paskelbia paauglystės pradžią, paleidžia visokius
fiziologinius ir psichologinius procesus.
Taigi suaugusįjį nuo vaiko ar paauglio mes atskiriame pagal
amžių. Aštuoniolikmetis yra suaugęs žmogus. Ar jis veikia kaip suaugęs žmogus? O
gal dar gyvena vaikiškame pasaulyje? Štai čia prasideda psichologija. Mano
galva, esminis skirtumas yra atsiskyrimas ir savarankiškumas. Vaikystės
pasaulis yra globos ir rūpesčio pasaulis, kuriame vaiko galios vis didėja, bet jis
vis tiek lieka priklausomas nuo kitų žmonių. Kiti žmonės turi PIN kodą, o
vaikas neturi. Jau viską turi, o PIN kodo dar ne. Ir tada, kai jis tampa
savarankiškas, nepriklausomas, ne tik turi savo atskirą butą, bet ir gali jį
išlaikyti, gali pats pasigaminti valgyti, užsidirbti pinigų, sukurti santykį –
tai yra suaugystė.
Ir tada mes vėl palaipsniui, o aš jau gana sparčiai,
artėjame prie senatvės, kai mums vėl reikės globos ir rūpesčio. Taigi, laikas,
kai esame savarankiški ir nepriklausomi, yra tikrai apibrėžtas mūsų biologiniu
amžiumi. O to rėmo viduje galime prisižiūrėti visokios įvairovės.
Tai pasikalbėkime apie šiuos rėmus ir žmogaus
raidą nuo naujagimystės iki suaugystės. Kurie laikotarpiai čia svarbiausi?
Yra įvairių mokslininkų sudarytų klasifikacijų ir lentelių,
tačiau pamatas, ant kurio tvirtai ar svyruodami stovime, yra pirmieji metai.
Jie suformuoja pamatinį saugumą: arba mes jį gauname kūdikystėje, arba
negauname ir tiktai gyvendami išmokstame laikytis ant kojų. Esu mačiusi vandenyne
ant polių, tikrai ne betoninių, stovinčių namų. Galima išmokti gyventi su
įvairiais pamatais.
Kūdikystė baigiasi, kai susiformuoja pamatinis saugumas.
Toks šio raidos etapo uždavinys. Racionaliems suaugusiems sunku įsivaizduoti
kūdikio lygmens suvokimą, tačiau, matyt, jis suvokia, kad pasaulis yra tokia
vieta, kurioje kūdikis gali gauti tai, ko jam reikia. Jis yra žmogus, vertas
gauti tai, ko jam reikia, ir aplinkui esantieji tuo pasirūpins. Tokie pamatinio
saugumo stulpai. Kūdikis atidarė gerklę, ir štai, mama materializavosi iš
niekur, davė tai, ko jam reikia. Čia yra saugu gyventi. Kitą kartą žmogus
atidarė gerklę, bet mama ilgai nesimaterializavo. Frustracija. Ji augina.
Šiltnamis neaugina. Tačiau per didelė frustracija neaugina, net gali suparalyžiuoti.
Yra toks optimalios frustracijos terminas.
Koks tas optimalus terminas?
Kiekvienam kūdikiui jis skirtingas. Kiekviena jautri mama,
gamindama virtuvėje valgį, žino, kada prieiti: „Jis pradeda verkti, turiu dar
tris minutes, dar viskas gerai, bet paskui turėsiu prieiti, nes jau bus per
daug, jis išsigąs, užsiverks.“ Signalas duotas. O kiek ilgai žmogus rėks
negyvenamoje saloje? Kada nors nutils, supratęs, kad liko vienas ir niekas neatplauks.
Tokia frustracija jau yra per didelė. Tada suaugęs žmogus dairytųsi
Penktadienio arba eitų ieškoti vandens, lapų, kurtų išgyvenimo strategiją.
Paaiškinote, kaip svarbu jautriems tėvams
išlaikyti kūdikį pusiausvyroje tarp šiltnamio ir per didelės frustracijos. Esu
girdėjęs psichologus itin sureikšminant pirmąjį naujagimio priglaudimą,
pamaitinimą. Kai kas įžvelgia lemiamos reikšmės žmogaus raidai net
prenataliniame laikotarpyje. Kiti sako, kad visa tai – šiuolaikinio mokslo
paneigti froidizmai. O kaip jums atrodo?
Kažkuria prasme viskas gyvenime svarbu ir tam tikra prasme
niekas nėra pernelyg svarbu. Man atrodo, priklauso nuo kiekio ir trukmės.
Mano darbe ir gyvenime esminis žodis yra „santykis“.
Santykis su kūdikiu prasideda dar jam negimus. Jis prasideda nuo idėjos turėti
vaikų.
Vieni tėvai daug galvoja, planuoja, taupo pinigus, statosi
butą, svarsto, kiek reikės laiko ir lėšų vaikui užauginti, išlavinti, ir tik
tuomet pasiryžta. Vaikas ateina į pasaulį, kuriame daug apie jį galvota,
numatyta, kiek jam visko reikės.
Kiti vaikai ateina iš pirmos nakties, iš nerūpestingo
padauginimo, iš laimės, iš aistros. Ups! Ir tada jauni tėvai apsisprendžia
turėti vaiką, nes „davė Dievas dantis, duos ir duonos“.
Dar kiti tėvai ilgai laukia, jų vaikai laiku neateina. Yra
tėvų, kurie laukia visko prisiskaitę ir iš anksto žino, kaip gimdys, kokia
muzika gros, žvakės degs, dūla šalia sėdės. Ir staiga – prireikia ūmaus
Cezario.
Taip prasideda santykiai. Vieni vaikai gimdami mamas
išgąsdina, kiti pradžiugina lyg stebuklas. Ir visi kaip nors užauga.
Man atrodo, blogiausia būtų ieškoti vieno teisingo atsakymo
ar lemtingos klaidos prenataliniame ar pirmųjų trijų dienų laikotarpyje. Jokio
ten skirtumo. Aišku, jei moteris laukiasi nelaiminga, depresyvi, jeigu ir
pagimdžiusi mama metus negali prieiti prie kūdikio, tai turės rimtos reikšmės.
O jeigu per pirmas tris dienas vaikutį nuramins tėvas, mamai kas nors papasakos
istorijų, kaip ir kitoms panašiai ar dar sunkiau yra buvę, nieko bloga
nenutiks. Nieko, jokių pasekmių. Mes galime viską atkurti, tik turime galvoti,
apmąstyti. Čia ne receptas, kuriame punktą B praleidus, nieko nebeišeis. Užtat
gal punktas C dvigubai įvykdytas. (Juokiasi) Bus gerai.
Šaunu. Pirmuosius metus aptarėme. O kas toliau?
Toliau prasideda savarankiškumas. Maždaug pusantrų metų
vaikas pajuda tapu tapu, išeina į kitą kambarį, pabūna, grįžta, sako: „Mama!”
Mama klausia: “Ką?” “Nieko”,- ir vėl eina žaisti. Toks yra pirmasis
pasitikrinimas, kad mama yra, net kai jos nėra. Tai labai didelis raidos šuolis:
suvokti, kad žmogus yra, net kai jo nėra šalia.
Yra toks terminas „objekto pastovumas“, o dar ateina „emocinis
objekto pastovumas“. Vaikas ne tik žino, kad mama yra, kai jos nėra, bet jis
žino, kad jinai jį myli, kai jis jos nemato, kai ji jo neliečia, jis žino, kad
ji apie vaiką galvoja, jis yra jos galvoje. Tada vaikas tampa pasiruošęs. Šis
laikas tarp pusantrų ir trejų įvairiai vaikams susiklosto, bet jie jau gali išeiti
ir prabūti visą dieną darželyje. Gali išbūti su kitais žmonėmis. Gali žaisti
smėlio dėžėje ir tik karts nuo karto ateiti pas mamą pasitikrinti. Benzino
kolonėlė egzistuoja, nevažiuojame gi kasdien į ją prisipilti – gal tik kartą
per savaitę, bet labai svarbu žinoti, kad ji yra. Kitaip pultume prie pirmos
pasitaikiusios, piltume bet ko, kad tik važiuotume. O jeigu dar niekas
neparodo, kur degalinė yra, tai jau tikrai baisu.
Pirmasis savarankiškumas prasideda: „Aš pats! Aš galiu.“ Štai,
pirmas galių išgyvenimas. Pirmi bandymai, pirmos nuomonės. Jis pirmas eis pro
duris, jis mausis tik tas kelnes, nešis tik tą žaisliuką. Tokia tikrosios
paauglystės repeticija. Toks pirmas atradimas savęs kaip atskiro. Atpažįsta
save veidrodyje. Pareiškia tikrai savo nuomonę. Išeina pusvalandį pabūti smėlio
dėžėje ir grįžta šiek tiek išsigandęs. Ir čia sugrįžęs jis gali būti labai
įvairiai sutiktas. Gali būti sutiktas su džiaugsmu, kad, štai, mano vaikas vis
labiau savarankiškėja, pasveikintas, kad jam pavyko, kad buvo faina. O gali
likti dar labiau išgąsdintas, išbartas, kad įlipo į balą, prisakytas, kad
daugiau ten neitų, nes išsiteps smėliuku, nes ten sėdi kitas dvimetis ir
pasaulis yra baisus.
Taip mes galime pačioje savarankiškėjimo pradžioje parodyti
vaikui, kad pasaulis yra pažinus, įdomus ir iš esmės draugiškas, kad nuo vaiko
priklauso, kokį santykį su tuo pasauliu kuria, kad jis turės ne vien stalelį su
raudonu kilimu, kad privalės dalintis, turės pasakyti, ko nori, turės
atsiprašyti, jeigu kas nors atsitiko. Nuo jo priklauso, kaip jis elgiasi su
pasauliu, bet iš esmės pasaulis yra įdomi vieta, kurią smagu tyrinėti ir atrasti
labai įdomių dalykų. Arba mes galime įteigti, kad pasaulis yra pavojinga vieta,
kurioje, šiukštu, reikia būti tik prie mamos, tik su tėčiu, niekur neiti, nelįsti,
niekuo nerizikuoti. Ir be krištolo rutulių galime prognozuoti, kaip toliau
klostysis.
Šio etapo uždavinys yra autonomija ir simbiotinio ryšio su mama
atsisakymas. Mama nėra visas pasaulis. Kiti žmonės irgi gali ko nors duoti. Vaikas
gali turėti gerų santykius su darželio auklėtoja ar močiute, ar krikšto tėvais,
ar draugais.
Toks yra antrasis etapas.
O koks yra trečiasis?
Trečias etapas yra iniciatyvos ir savo kompetencijos suvokimo
etapas. Visokių pavadinimų tas etapas turi – Edipo ir kitokių – bet vaikas pradeda
jausti savo galias ir kompetencijas.
Penkiametis pradeda matuotis pasaulį, įvairius vaidmenis
jame. Svarbiausia penkiamečio veikla yra tikrai ne mokytis raidžių ir skaičių,
kaip daugelis tėvų nori, bet mokytis pasaulio. Jie žaidžia gaisrininkus, jie
žaidžia gydytojus, žaidžia pardavėjus. Ir jeigu pagalvotume, kiek daug
penkiametis, žaisdamas pardavėją, turi suprasti apie pasaulį – vienu metu jis turi
suprasti, kas yra pinigai, kas yra mainai, kad svarbu būti mandagiam, bet
prekių neišdalinti. Čia gi kosmosas! Ateis pirkėjai, turi mokėti su jais
susišnekėti, reikia pasirūpinti, kad prekes kas nors pristatytų.
Ir sumokėti PVM.
Sumokėti mokesčius ir taip toliau. Viena yra suprasti, kaip
sukurti parduotuvę, o kita – suprasti, kad jeigu liepsi visiems žaisti
parduotuvę, tai kitas penkiametis pasakys, ką apie tai galvoja. Jis tau lieps
žaisti gaisrininkus. Tenka mokytis spręsti konfliktus, kaupti bendravimo
įgūdžius.
Atsiveria didžiulė įgūdžių, pažinimo, žinių kaupimo skrynia.
O šalia jos – supratimas, kad pasaulyje yra tvarka, o tvarka yra taisyklės. Nebandyk
sukčiauti su penkiamečiu, jis paskųs net geriausią savo draugą, pažeidusį
taisyklę. Nebedraugaus su juo dėl to, kad tas auklėtojai pamelavo, kai ta
paklausė, kas žaidė su žaisliuku. Moralė tampa labai rimtas reikalas.
Toks taisyklių, žinių, naujų įgūdžių amžius ir savo
kompetencijos išgyvenimas. Penkiametis vaikas pasijunta galįs išmokti naujovių
ir daryti įtaką pasauliui. Gerai, jeigu šis jausmas išlieka iki 55 metų, juk dažnai
kur nors pametame jį, bandydami daryti įtaką.
Tai penkiamečiai jau moka susirasti draugų ir
daryti įtaką žmonėms. (Abu juokiamės) Paminėjote, kad šis
pasaulio matavimosi etapas kartais pavadinamas Edipo vardu. Kuo čia dėtas
karalius Edipas?
Palikus labai saugų mamos prieglobstį, ateina sudėtingas
laikas. Vaikui reikia palydovo, kuris palydėtų į didelį pasaulį. Apsidairo ir pamato:
yra toks didelis, super protingas, super
galingas žmogus – tėtis. Jisai žino, kaip šiame pasauly tvarkytis ir moka gauti
tokias moteris kaip mama. Nes vaikas pasiklausia: „Mama, ar mes tuoksimės?“ O
mama atsako: „Ne, aš jau esu ištekėjusi už tavo tėčio.“
Edipo laikotarpis interpretuojamas įvairiai. Vieną
gražiausių frazių apie jį radau skaitydama psichoanalitiką Ogdeną, kuris sako,
kad Edipo laikas yra „meeting the unknown“. Tokios nežinomybės pažinimas. Vaikas
atranda būdą, kaip gyventi nepažįstamame pasaulyje. Tas būdas yra tėtis. Jis
įgalina saugiai atsiskirti nuo mamos, išsiversti be jos nuolatinio aptarnavimo.
Be to, jis dar yra ir modelis, kokiu vaikas nori užaugti, kad galėtų, pasukęs už
kampo, pasaulyje sėkmingai tvarkytis.
Kitas to laikotarpio aspektas yra, kad vaikas dažnai sužino
netrukus gimsiant brolį ar seserį. Ateina suvokimas, kad meilė nėra pyragas.
Čia mano žodžiai – meilė nėra pyragas ta prasme, kad ji nėra daloma. Jeigu mama
myli mane ir myli tėtį, tai tėčiui neatitenka pusė jos meilės. Mama gali mylėti
ir mane, ir tėtį pilnai. O jeigu atsiranda broliai ir seserys, tai irgi padeda.
Štai, Edipas įveiktas. Vaikas atranda, kad mama gali jį mylėti pilnatviškai,
bet taip pat – dar brolį, ir dar seserį. Ir vaikas gali būti lygiai toks pat dosnus,
priimti brolį ir seserį ir mylėti juos visa apimtimi. Lygiai taip jį myli mama
ir tėtis.
Tai jokios tragedijos.
Tik konkurencija. Pirmoji konkurencija. Paskui ji lydi į
mokyklą, kur vaikas turi būti geriausias. Ne tik ką nors organizuoti ir būti
vienas iš daugelio, bet turi būti geriausias.
O kas taip liepia?
Sakyčiau, raida. Raida būtų labai paprastas atsakymas.
Pati raida?
Na, taip. Vaikas pasijunta kompetentingas. Žengia į mokyklą
ir ten susitinka naują, labai svarbų žmogų - mokytoją. Tai laikotarpis, per
kurį pasikeičia vaiko santykis su suaugusiuoju. Visiškai naujas santykis. Iki
tol visi suaugusieji juo rūpinosi, palaikė, žavėjosi ir duodavo, ko reikia. O mokytoja
yra pirmas žmogus, kuris vaiką vertina ir pasako, gerai ar blogai jis padarė.
Nebeužtenka vien nupiešti rutuliuką, tenka jį nupiešti teisingai. Čia atsiranda
kompetencija ir konkurencija: kaip rutuliuką nupiešti geriausiai, nes šalia piešia
kiti. O mokytojai dalina vertinimus: tu – labai gerai, tu – vidutiniškai, tu
gali geriau, tu – super. Pradinuką mokytis motyvuoja noras patikti mokytojai,
ne svajonė tapti inžinieriumi po keliolikos metų.
O koks čia tėvų vaidmuo? Tėvai turi...
Atsitraukti ir pasitikėti, kad jų vaikas yra pajėgus
sukurti tą naują santykį, padėti jam kurti tą santykį, padėti jam gerbti
mokytoją, padėti vaikui turėti kitą autoritetą, ne tik save. Iki tol mama ir
tėtis buvo visažiniai. Vaikas pasiklausdavo mamos arba tėčio, tarsi mes gūglo,
viską jie žinodavo. O dabar vaikas mamai paaiškina: „Mokytoja man taip sakė.“ Mamos
autoritetas baigiasi, tik ne visiems laikams, nereikia bijoti, jis vis tiek
išlieka labai svarbus. Tačiau svarbiausias vertintojas ir krypties rodytojas,
dovanojantis pripažinimą, turėtų būti mokytojas. Ir čia kyla didelis pavojus, jeigu
tėvai pradeda aktyviai dalyvauti, ruošti pamokas, reguliuoti. Užduoti namų
darbus ir juos įvertinti yra mokytojo vaidmuo. Reiktų leisti vaikui turėti kitą
autoritetą, kad patirtų visą vertinimo džiaugsmą ir sunkumus.
O jeigu tėvai pernelyg įsitraukia vertindami,
ar nekyla grėsmė, kad vaikas ims justi esąs mylimas už pažymius: parnešei
dešimtuką – myli, aštuntuką – mažiau?
Čia kitas pavojus, bet jis ne taip jau susijęs su mokykla. Vertės
sukabinimas su rezultatu yra viena didesnių šiuolaikinės visuomenės problemų.
Perdėta orientacija į rezultatą ir visiškai nuvertinamas procesas. Mažylis
išniro iš baseino, o jo iškart klausia: kiek nuplaukei? O dar įdomesnis
klausimas: kiek kitas vaikas nuplaukė? Verčiau paklauskit, ar vanduo šlapias
buvo, ar jam smagu buvo plaukti? Koks skirtumas, kiek jis nuplaukė ir kiek
Jonas nuplaukė?
Tokia orientacija į rezultatą užklumpa tikrai labai anksti.
Vaikai ima gauti visokių įvertinimų, pagyrimų. Jau išmoko tris raides – šaunuolis! O juk, kol mokėsi tas tris
raides, galėjo būt septyniskart pagirtas, kad yra smalsus, kad domisi, kad yra
kantrus, bet ne, svarbiausia rezultatas – trys raidės. Nors jis gi, su visa
pagarba, yra niekinis.
Šitaip vaikas pasidaro labai priklausomas: jeigu tokio
rezultato nėra, tai galbūt ir meilės nėra. O jeigu mokykla ten pat nuvažiuoja,
jeigu vienintelis klausimas: ką gavai, ar geriau už kitus padarei? Tada matome,
kad dingsta susidomėjimas procesu, vaikas į mokyklą eina gauti pažymių.
Vaikai labai anksti įkinkomi, gąsdinami egzaminais: kas
bus, jeigu nesimokys dešimtukais, jeigu neišlaikysi kokių nors tarpinių
egzaminų? O procesas visiškai nerūpi. Aš tikrai matau daug vaikų, paklausiu: dėl
ko tu ruoši pamokas? „Na, kad mama nerėktų.“ Pirma priežastis. Arba – „kad gaučiau
gerus pažymius.“ Klausiu: ar tau įdomu kas nors? Nes atrodo, jau nelieka galvoje
vietos įdomumui.
Gerai, kai vaikai auginami procese, kai buvimas kartu yra
vertybė. Ar vaikui buvimas su kuo nors yra vertybė? Įdomu yra statyti lego, o
ne vien pastatytas daiktas. Įdomu dėlioti dėlionę. Esmė yra procesas,
ieškojimas. Ir gaila, kai nebelieka mokymosi proceso, pažinimo džiaugsmo. Yra
tik pažymys.
Verčiau pažymių atsisakyti?
Yra tokių mokyklų, kuriose pažymiai panaikinti. Ten tikrai
žymiai daugiau laisvės ir ramybės vaikams, jie gali tiesiog domėtis. Nors manau,
kad vertinimas mokykloje reikalingas. Visur mes patys save vertiname, kiti mus
vertina, galų gale darbdaviai vertina. Tik reikia pusiausvyros tarp motyvacijos
ką nors daryti dėl rezultato ir motyvacijos daryti dėl paties darymo, dėl
įdomumo. Ši pusiausvyra kai kur labai pažeista.
Aišku. Judėkime toliau – prasideda ankstyvoji
paauglystė?
Tada vaikas atkeliauja į ankstyvą paauglystę, kurioje
prasideda įvairūs pokyčiai. Ypač sumaištį kelia nevaldomi savo kūno pokyčiai. Tėvai,
atrodo, linksta juos nuvertinti, tačiau čia yra svarbus ne pats kūno pokytis:
ūgtelėjimas, plaukeliai, lyties požymiai. Paauglys sprendžia klausimą: ar aš
normalus? Draugas ištįso dešimčia centimetrų – tai ar jis normalus, kad paaugo,
ar aš – kad nepaaugau? Ar jis gražus, ar aš? Mūsų kultūroje visi šimtu procentų
pasakys, kad aukštas vaikinas – faina, tai žemesni jaudinasi, kad yra kažkokie
nepilnaverčiai. Merginoms labai rūpi krūtų atsiradimas, asimetrija, kokie nors
plaukai, spuogai. Tai nėra tik kūnas, iš to kyla klausimas: kokia prasmė man
yra šis mano kūno pokytis?
Kūnas iškrečia visokių dalykų. Vis daugiau žinoma apie tai,
kas darosi smegenyse, kai prasideda jungčių genėjimas. Išsibalansuoja tai, kas anksčiau
buvo suderinta: dalis smegenų atsako už visokią struktūruotą ir planingą
veiklą, o kita – primityvios smegenys, suteikiančios impulsus ir emocijas. Paauglystėje
jos verčiasi aukštyn kojom, jungtys persiformuoja. Iš to visas dirglumas, jausmų
protrūkiai, nes protingosios smegenys užsiėmusios. Paprastas, tipiškas paauglys
gali penkias minutes juoktis ir nuosekliai pereiti į verksmą, pats nesuprasdamas,
kas su juo atsitiko: kodėl jį čia taip pykdo, taip dirgina kas nors? Kodėl jam
čia juokinga be galo? Kodėl jis apsiverkia lygioj vietoj?
Visa apsunkina, kad nėra žodžių. Jie paauglystėje pradingsta.
Pokalbis: „Uhu? – Uhu.” Nes ir mes patys
vis dar nelabai mokam kalbėti apie vidinius dalykus, o dar mažiau mokam kalbėtis
apie juos su savo vaikais. Mokykla irgi vis dar trūkčioja, niekaip negali
apsispręsti, ar reikia tik mokyti, ar dar ir kalbėtis apie tai, kas darosi.
Kalbėtis apie kūno ar vidinius pokyčius?
Apie viską. Kūno
pokyčiai gi atsispindi viduje.
Pandemija, nepaisant viso sudėtingumo, privertė mūsų
pasaulio dalį aiškiai pamatyti, kokios svarbios yra emocijos, ne tik fiziniai
sveikatos reikalai. Baigėsi kelionės, visus uždarė ir visi turėjo staiga
susidurti su savimi ir su savo artimaisiais viename kvadratiniame metre. Teko
pamatyti savo baimę, savo desperaciją, savo įsiūtį. Aš atsimenu, kaip pykau,
kad negaliu išvažiuoti iš Vilniaus, kažkodėl tas faktas mane labai veikė. Šiaip
gal ir nebūčiau niekur važiavusi, bet tada pradėjau galvoti, gal nusipirkti
kokią nors nuosavybę. Tai man buvo labai nauja, kad suvaržymas mane paveikė.
Gal todėl, kad jau buvau gyvenusi ten, iš kur negalėjau išvažiuoti, ir tokiais
laikais. Nepriklausomybė atnešė laisvę, mano kartos žmonės tikrai nenustoja
dėkoti likimui, kad gyvenimas taip esmingai pasikeitė.
Pandeminiai suvaržymai priminė, koks tas emocinis
gyvenimas, kokia didžiulė jo svarba. Labai daug tėvų suprato, kad vaikams
reikia pagalbos. Atėjo psichologų klestėjimo laikas. Dabar turbūt Lietuvoje
visi eina pas psichologus, visi tampa psichologais. Į tai galima žiūrėti
ironiškai, bet galima ir pasidžiaugti, kad žmonės atranda dar vieną gyvenimą.
Dar sugrįžkime prie minties apie žodžių stoką
paauglystėje. Kokių žodžių stinga, apie ką?
Pavyzdžiui, apibūdinti, kas dedasi paauglio viduje. Negaliu
įsivaizduoti pilnaverčio pokalbio, kuriame mama klausia paauglio sūnaus: „Matau,
kad su tavim kažkas vyksta, gal galėtum papasakot, kas darosi?“ Ir jisai atsiliepia:
„Žinai, mama, man tokia sumaištis viduje. Aš abejoju, ar esu pilnavertis, ar pasieksiu
ko nors gyvenime. Kai pasižiūriu į tave ir tėtį, man atrodo, kad esu niekingas.
Bijau, nežinau, ar patiksiu mergaitėms.“
Man sunku įsivaizduoti tokį pokalbį. Galiu jį užvesti čia, savo
kabinete, bet norėčiau, kad taptų įprasta taip kalbėtis. Ir ne todėl, kad tėvai
nerūpestingi, bet todėl, visi turim išmokti. Mes turim išmokti žodžių, kokius
žodžius vartoti. Ir gali būt, kad jis pasakys: „Žinai, man kažkas tokio viduje.
Nežinau, kas čia.“ Tai jau būtų labai daug. Tada jau galima galvoti apie
emocijų žodyną.
Aiškiai įvardinti emocijas yra sunki užduotis
daugeliui suaugusiųjų, o čia paklausiu apie jūsų vartojamą žodį „santykis“. Esu
susidūręs su redaktore, linkusia taisyti jį į daugiskaitą – „santykiai“. Gal
šis žodis neturi vienaskaitos?
Užjaučiu redaktorę, nemokančią santykių vienaskaitos. (Juokiasi)
Paaiškinkite, kuo ji skiriasi nuo daugiskaitos.
Mąstydama apie žmones ir mėgindama juos suprasti, paprastai
įvardinu trijų rūšių santykius: visų pirma, kokį santykį jis turi su savim –
santykį, ne santykius, bet santykį su savimi. Ar jisai save gerbia? Ar jisai
save priima? Ar jis sau yra įdomus? Ar jisai sau yra labai griežtas? Ar jisai
save nuvertina? Ar jis nuolat pyksta ant savęs? Ar jis gali save užjausti? Ar
jis geba save skatinti, motyvuoti, paguosti, kai nesiseka? Ar jisai su bizūnu
save nuo ryto plaka ir periodiškai iškeikia? Tai čia yra santykis su savimi.
Mano supratimu, vienaskaita.
Tada yra santykis su pasauliu. Kaip jis suvokia pasaulį? Ar
pasaulis yra pažini vieta? Ar pasaulis yra geranoriškas? Ar pasaulis yra
duodantis? Ar pasaulis yra bauginantis? Ar pasaulis yra stygiaus vieta, ar gausos
ir įvairovės?
Ir trečiasis santykis, čia galėtų atsirasti daugiskaita,
bet vis tiek naudosiu vienaskaitą, nes tai yra mano santykis į kitus žmones. Ir
čia vėl priklauso, kokia žmogaus esminė nuostata: ar jis laiko, kad reikia
saugotis kitų? Ar mano, kad galima pasitikėti kitais žmonėmis? Ar mano, kad verta
draugauti ir megzti ryšius? Ar mano, kad reikia izoliuotis ir apsitverti tvora,
geriau vieline, ir dar elektrą paleisti? Toks, man atrodo, yra asmeninis
santykis.
Dabar – daugiskaita. Taip, aš kuriu įvairius santykius su
savo vaikais, su pažįstamais, gal net nepažįstamais. Turbūt kas nors turi su
manim kokius nors santykius, o aš jų net nepažįstu.
Priminėte man redagavimą. Kai redagavo knygą („Kaip
užauginti žmogų“, 2016-aisiais išleido „Alma littera“ – I.D.), pastebėjo mano
vartotą frazę „talpinti emocijas“. Suprantu, kad tai galbūt netikėtas žodžių
junginys, bet jis yra labai svarbus psichologinis terminas: talpinti emocijas
savyje, o ne jas taškyti. Ir man buvo paaiškinta, kad talpinti galima tik
malkas bagažinėje, o ne emocijas. Labai gerai atsimenu. Galiu suprasti literatūrinį
mąstymą, bet jeigu mes tikrai galvosime, kad įmanoma talpinti tik malkas
bagažinėje, tai mes išsitaškę ir vaikščiosime nežinia kur. Gal yra geresnis
žodis, nežinau. Kas nors gal norėtų pasiginčyti, bet aš nenorėjau, tik
pasakiau, kad tas žodis turi likti. Man atrodo, nepaprastai svarbu pradėti
galvot apie psichologinius fenomenus, o ne tik laikytis kažkokios taisyklių
raidės.
Gerai. Kiek jūs turite vaikų?
Du.
Ir jie suaugę?
Taip.
Tai pasikalbėkime apie žmogaus žengimą į
suaugystę. Koks tai yra amžius? Štai, sovietmečiu, apie kurį užsiminėte, pasą žmonės
įgydavo tik sulaukę šešiolikos metų. Dabar pasus turi ir šešių mėnesių kūdikiai,
o anuomet šešiolika būdavo svarbus gimtadienis – jaunuoliai gaudavo pasus. Daugelyje
kultūrų svarbi riba yra trylika metų – atliekamos iniciacijos, įšventinimai,
suteikiami sakramentai. Kaip jūs nusakytumėte tokių gimtadienių svarbą?
Daugelis religinių apeigų susijusios su gamtos dalykais:
Kalėdos, Bar micvos ir kitos šventės. Trylikos metų amžius siejamas su lytine
branda. Dabar turbūt derėtų stumtelėti tolyn, o anksčiau trylikametės mergaitės
galėdavo ištekėti. Berniukai, nežinau, ar galėtų vesti trylikos - keturiolikos.
Nesu tikra. Bet tikrai, mergaitės būdavo įšventinamos į moteris, o berniukai –
į vyrus.
Šiuolaikinis vaikas tikrai nėra pajėgus paskelbti
savarankišką gyvenimą nuo trylikos ar keturiolikos. Pamenu, kai auginau vaikus
ir jie paauglystėje kur nors pradingdavo, jaudindavausi, kad ko nors nenutiktų.
Tuomet man labai padėdavo mintis: „Palauk! Kiti
tokio amžiaus suvažiuoja iš kokių nors kaimų į profesines mokyklas Vilniuje ir
gyvena nuo trylikos ar keturiolikos. Tai ir maniškiai susitvarkys, viskas bus
gerai.“ Tokie pavyzdžiai nuramina.
Bet šiuolaikinių vaikų vaikystė tikrai yra prasitęsusi. Ir
čia ne koks nors priekaištas tėvams, pasaulis tapo žymiai sudėtingesnis, jame
reikia išmokti gyventi. Kai mano vaikai buvo maži, kartais vieni nueidavo į
darželį ir vieni pareidavo. Nesididžiuoju tuo, bet jie turėdavo pereiti vieną gatvę,
kuria pravažiuodavo viena mašina per vieną valandą. Dabar, jeigu įsivaizduočiau
savo penkerių metų anūką, einantį vieną per tą pačią gatvę, man turbūt galva
nuo pečių nuriedėtų iš nerimo. Nors ten veikia šviesoforai. Tai pasaulis, mano
galva, tikrai tapo fizine prasme pavojingesnė, sudėtingesnė vieta. Nors, jeigu
atsitiktų taip, kad tektų trylikamečiui ir keturiolikmečiui gyventi
savarankiškai, jie tikrai susitvarkytų.
Visais laikais paaugliai berniukai tapdavo
kariais. Ir dabar Izraelio karo su arabais apžvalgose skelbiama žuvusių vaikų
statistika, nors į ją įtraukiami keturiolikmečiai jau yra tikri kovotojai, o
šešiolikmečiai vadovauja būriams.
Afrikoje kariauja ištisi paauglių daliniai. Pagal masajų tradicijas
trylikametis turėdavo ietimi nudobti liūtą ir tapdavo vyru.
Ir Lietuvoje rastume šeimų, kur dešimtmetis augina trimetį,
ruošia valgyti, skalbia.
Tai kurį vaiko gimtadienį vertėtų sureikšminti
mūsų kultūroje? Apie ką tėvai galėtų pagalvoti?
Mergaičių lytinė branda yra labai aiškus įvykis. Prasideda
menstruacijos. Ir tikrai vis daugiau girdžiu apie susibūrimus, kuriuose apie
tai kalbama, tariamasi, kaip pasveikinti dukras. Mama turėtų padėti dukrai priimti
moteriškumą, kuris gali gąsdinti ir trikdyti, gali gluminti. Nesu tikra, ar
būtina rengti šventes su raudonais balionais, čia ne mano žanras, bet šis įvykis
reikalauja pokalbio ir supratimo, įprasminimo. Svarbu, kad tai nėra tiesiog
fiziologinis aktas.
Dėl berniukų lytinės brandos žymiai sudėtingiau suprasti,
kuri čia diena ir valanda būtų, ar kuris gimtadienis esminis. Man atrodo,
tėvams svarbu ne tik švęsti, bet ir pamatyti augančias vaikų galias. Paauglystė
yra laikas, kai pereinama iš vaikystės į suaugystę. Viena koja vaikystėje, kita
– suaugystėje. Tai pabandykite bent valandą pastovėti ant vienos kojos – vis
peržengtumėte ant kitos.
Labai svarbu, kad tėvai suprastų tokio perėjimo sudėtingumą.
Su penkiolikamečiu namuose galima susitarti kaip su suaugusiuoju: ką veiksite,
kokius svarbius reikalus tvarkysite. Bet praeina trys minutės, jis klausia:
„Mama, kur mano kojinės?“ arba „Mama, galėsi mane pažadinti, nes gi eisime
svarbių reikalų tvarkyti?“ Šitaip vaikas prašo mamos, kad pažadintų jį
suaugusiam gyvenimui, viskas čia gerai, tai yra laikina.
Tai dabar ar čia reikia kažkurį momentą švęsti? Aš nežinau.
Bet dera įvertinti ir pastebėti vis didėjančias vaiko galias, vis didesnius
pajėgumus ir galbūt su tuo ateinančius didesnius iššūkius. Nebijoti, kad jis
suklys, atkris į vaikystę. „Pasiimk pinigų, nueik, nusipirk rūbų.“ Na, nuėjo,
nusipirko. Lauke – 28 laipsniai karščio, o ji grįžo su nepaprasto grožio
vatinuku. Tai dabar nuspręsim, kad nebegalima patikėti vaikui pinigų, aprėksim,
kad tokią nesąmonę nusipirko? Ar tik pastebėsim, kad keistas pasirinkimas, gal
atlaikys karštį, bet gerai, jeigu tikrai gražu? O jeigu nebepatiks, tai turės
užsidirbti marškinėliams, nes pinigus išleido vatinukui.
Svarbu pamatyti ir pripažinti, kad vaikas namuose darosi
lygiavertis. Jam nebeliepiama. Baigiasi liepimo kultūra – toks esminis
skirtumas tarp vaikystės ir paauglystės. Paaugliui nebeliepiama, galima tik
susitarti arba ne. Kaip suaugusieji. Jei koks nors darbdavys liepia ką nors
savo pavaldiniui, tas ilgai nedirbs. Tenka susitarti ir suprasti, ką žmogus
gali, ko negali. Taip pereinama į suaugusių žmonių santykį.
Paminėjote, kad paauglystės sunkumai yra
laikini, tačiau kartais jie užsitęsia ir trisdešimt šešerių žmogus tebestovi
išsižergęs tarp vaikystės ir suaugystės.
Taip, yra amžinai jauno proto žmonių. Tai mes grįžtame prie
klausimo, kas yra suaugęs žmogus? Jis gali būti biologiškai suaugęs ir
funkcionuoti, bet matysime tokį netolygų funkcionavimą. Jis yra įgijęs
išsilavinimą ir sukūręs verslą, bet lieka visiškas paauglys emociškai. Jisai
nevaldo jausmų, netalpina jų kaip tų malkų į bagažinę, nepajėgia išsaugoti
santykių, nemoka rūpintis kitais.
Dėl tokio netolygumo suaugę žmonės ateina ieškoti pagalbos.
Jie nebūtinai taškosi emocijomis, tiesiog kartais jaučiasi sutrikę. Esu sutikusi
žmonių, dirbančių labai svarbius darbus, bet juos kartais suparalyžiuoja
panika. Čia to santykio su savim atspindys, kai niekaip sau negali įtikti. Gali
įtikti visai valstybei, bet sau niekaip negali įtikti, nors laksto be galo, be
krašto.
Dar kyla klausimų, nuo kada dera leisti žmogui
balsuoti rinkimuose? Ką apie tai manote? Ankstinti ribą, ar kaip tik vėlinti?
Neturiu aiškios nuomonės. Esu sutikusi tikrai labai
brandžių šešiolikmečių ir tikrai esu sutikusi nelabai brandžių šešiasdešimtmečių.
Daug žmonių gali balsuoti, bet niekada nebalsuoja. Sakyčiau, jeigu girdėsis vis
daugiau jaunų žmonių, septyniolikmečių ar šešiolikmečių, balsų, kad jie nori dalyvauti,
kad jiems įdomu ir svarbu, tai kodėl gi ne? Man atrodo, mūsų problema čia yra
ne amžius, bet gebėjimas susikalbėti ir girdėti kitas nuomones. Ne pagal amžių
spręskime, ar šešiolikmečio nuomonė įdomi. Kartais man gal jo nuomonė būtų
įdomesnė negu kitų.
Man tai ji gal būtų įdomi ir dėl nuomonės
reiškėjo amžiaus. Gerai, dar paaiškinkite apie vidinį vaiką jau visais
atžvilgiais suaugusiojo žmogaus psichikoje. Kiek prasminga yra „vidinio vaiko“
sąvoka?
Man atrodo, ši sąvoka yra pervertinta, per daug
sureikšminta. Žiūrint, ką žmogus pavadina vidiniu vaiku. Jeigu mes vidiniu
vaiku pavadinam impulsų karalystę, tai jai, mano galva, yra ir kitų žodžių.
Nesu tikra, ką žmonės įdeda į tą sąvoką: ar gebėjimą džiaugtis ir smalsumą, ar
nesavarankiškumą. Įvairios asmenybės raidos teorijos vartoja įvairias sąvokas.
Man turbūt priimtinesnės impulsų dalies, ego ir superego dalių sąvokos. Jos man
aiškesnės.
Man gražu, jeigu, kalbėdami apie vidinį vaiką, mes
prisimename, kad visi ateiname iš vaikystės ir klausiame: kiek esame savyje
išsaugoję vaikystės? Kiek galiu būti žaismingas? Kiek galiu būti impulsyvus,
spontaniškas? Gražūs žodžiai. Nieko prieš.
Dar vartojama sąvoka „suvaikėjimas“. Kaip jums skamba
šis terminas?
Jis man atrodo nepagarbus, dažniausiai nusakantis sumažėjusį gebėjimą suprasti. Ir vėlgi, galėtume suvaikėjimu pavadinti leidimą sau būti labiau spontaniškesniems. Juk vyresni žmonės dažnai leidžia sau pabūti tiesesniems, atviresniems, lepteli pernelyg nesukdami galvos dėl to, ką čia kas pagalvos. Seni žmonės, pirmąsyk išbandę paspirtuką, pavadinami suvaikėjusiais. Kai paspirtuką išbando trisdešimtmetis, tai jis drąsus, cool, o septyniasdešimtmetis – suvaikėjęs.
Vaikystės dalis manyje gali džiaugtis, gali būti smalsi,
gali būti spontaniška ir man jinai yra labai brangi. Viena svarbiausių žmogaus savybių
man yra smalsumas, norėčiau ilgai išlikti vaikiška – smalsi. Norėčiau išlikti. Dirbdama
su vaikais, turiu jausti tą savo vaikiškąją dalį. Dažnai ją nuvertiname, lyg ji
yra blogesnė, kvailesnė. Man vaikiška dalis yra laisvesnė ir smagesnė: mažiau
atsakomybių, mažiau rūpesčio raukšlių. Suaugusiojo gyvenime labai daug intensyvumo,
daug atsakomybių. Nenorėčiau vartoti žodžio „vaikiškumas“ nuvertinančia prasme.
O jūsų smalsumas būna susijęs su noru išmokti ką
nors nauja?
Žymiai labiau – su noru sužinoti. Man smalsumas visada dovanoja
„vau!“ Mėgstu sakyti: nėra dienos be išmokimo. Ir nesvarbu, ką. Atverti akis ir
ausis, pamatyti ir išgirsti ką nors nauja. Be vertinimo. Paskui gal ir gali
ateiti vertinimas, bet pirmiau – tiesiog ką nors pamatyti. Tai kartais pareikalauja
drąsos kur nors įlįsti.
Pamenu, mano tėvas, jau būdamas tikrai senas, pamatė per
televiziją reklamą „Snickers – keturis kartus skaniau!” Ir sako: “Va, nuėjau, nupirkau Snickers,
Marsą, ir mes su mama paragavome. Ar tikrai keturiskart skaniau?“ Mane taip sužavėjo:
jis jau buvo beprarandąs protą, tačiau vis tiek dar jautė smalsumą su
kritiškumu, ar tikrai gali būti keturis kartus skaniau. Šią savybę norėčiau
išsaugoti, vis norėčiau sužinoti, ar gali kas nors būti keturis kartus skaniau?
Jeigu atsiminsiu. (Abu juokiamės)
Gal ir dabar žinote, ką norėtumėte patikrinti
ar sužinoti?
Kartais vaikai manęs paklausia, kokias šalis dar norėčiau
pamatyti. Pagalvoju, kad esu mačiusi tikrai daug bažnyčių, nejaučiu noro
aplankyti ką nors konkrečiai. Bet tikrai norėčiau dar pakeliauti naujose
vietovėse, tiesiog eiti, pamatyti. Nežinau, ką pamatysiu, bet tikrai visada ką
nors pamatysiu. Kaip žmonės atrodo. Va, buvau išvykusi ir pamačiau, negaliu
pasakyt, kad naują, bet tokį seniai pamirštą ir seniai nematytą vaizdą: vaikai
lauke ištisai žaidžia futbolą, daugybė vaikų kiemuose, pliaže žaidžia futbolą,
sportuoja, zuja. Susibūrę vaikai žaidžia futbolą, rankose – jokio device‘o.
Maroke?
Brazilijoje, Kopakabanos pliaže.
Neatspėjau. (Abu
juokiamės)
Buvom tokiame kongrese, ir nežinau, kam ką primins Kopakabana,
bet man išliks žaidžiančių vaikų vaizdas. Kažkoks stebuklas: aibė vaikų su
kamuoliais. Galėčiau apsiverkt.
Vis prisimenu Alfonso Lingį, kuris papasakojo,
kaip Kopakabanoje jį apiplėšė vietiniai jaunuoliai, ir jam tai jam buvęs vienas
smagesnių gyvenimo nuotykių.
Prašau!
O jums
nepasitaikė?
Ne. Buvom daug kartų perspėtos, kad gali taip nutikti. Tie
pavojingieji turbūt kur nors yra, jų kiekviename mieste yra. Bet, tiesą sakant, mane
sužavėjo vietinių draugiškumas, nepaisant sudėtingų gyvenimo sąlygų. Žavi jų
jausmingumas, jie tikrai džiaugsmingi, gal saulės prisigėrę. Kartais pagalvoju,
gal tikrai nuo oro priklauso? Norėčiau pastudijuoti meteorologiją, gal geriau
sugebėčiau prognozuoti žmonių nuotaikas.
Ir mane įkvėpėte pakalbinti kokį nors
meteorologą. Ačiū, Aušra, linkiu jums atrasti, kur pakeliauti, ir pasidžiaugti
savo smalsumu.
Kalbėjomės paskutinę 2024 m. gegužės dieną Paramos vaikams centre, Vilniuje. Fotografavo ir redagavo Miglė Dilė ©.
Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais mąstytojais rasite knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis" ir "Laiko juosta jų žvilgsniais". Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt
3 komentarai:
Zmona atsiunte nuoroda, labai gera pasnekove, bet kai supratau koks Ignas si interviu eme, kazkoks nemalonus jausmas apeme. Nederi tu Ignai prie Ausros. Geriau papasakok ar jau pavogta pvm pavyko grazint?
Ačiū už nuomonę, nors ir anoniminę. Kas tikrai gilinosi į aną 20 metų senumo istoriją, tie žino, kad visas (dėl įstatymu nustatytos lengvatos) sutaupytas PVM nukeliavo į labdaros fondą. Nei prie fondo steigimo, nei prie bet kurio lengvatinio PVM cento nesu prisilietęs.
Anonimiškas, nes juk yra toks pasirinkimas? Kaip sakiau, interviu man patiko. Bet na vėlgi, iš pradžių net praleidau, ir net nesuvokiu ar čia koks gilus humoras, ar froidiškas pasąmonės reikalas, bet net pačiame interviu kažkokiu būdu išlindo tas PVM klausimas! Taigi argi tai ne ženklas:)? Pasiteisinimai apie sutaupymus pagal įstatymus (o kodėl tada apskritai kažkur "nukeliavo", jei viskas pagal įstatymus?), kad aplinka kalta...visi tie sprendimai ir "labdaros" (o ar kas nors mate kiek ten nukeliavo, kodėl tiek ir kaip panaudota?)...na nežinau ką tai gali įtikinti. Arba galite surengt kokia apklausa, jei netikit ir norite pasitikrint. Man asmeniškai, deja, iš viso to (ir net jūsų šio komentaro) stipriai peršasi išvada, kad tai, kas pasak jūsų pačio, turi būti aišku jau penkiamečiui ("sumokėti PVM"), kartais nėra aišku net dešimčiai rimtų vyrų, kurie pagal savo amžių ir patirtis, lyg ir tikrai turėtų būti suaugę. Tikrai ne mano tiesioginis reikalas visa tai, atleiskite už pasidalintus klausimus / nuomonę / reakciją, bet kiti atrodo bent jau nelenda į viešumą su naujom kaukėm, o tai, bent mane, kartais suerzina.
Rašyti komentarą