Ką gydo psichiatras?
Psichiatras gydo psichikos sutrikimus, kurie kiekvienam žmogui pasireiškia
individualiai. Priklauso nuo sutrikimo kilmės. Jeigu psichiatras arba kitų
specialybių gydytojai, ištyrusieji žmogų, nežino priežasties konkrečiai, kodėl
jam atsirado psichikos sutrikimas, tai tuomet gydo pagal simptomus. Pagal tam
tikrus tipiškus simptomus yra skiriamas atitinkamas gydymas tiems simptomams
gydyti. Tokia kryptis Vakarų psichiatrijoje egzistuoja jau keletą šimtų metų.
Yra kita kryptis, kuri sako, kad psichiatrai privalo, kaip ir kiti
gydytojai, žinoti konkrečias priežastis, tą etiopatogenezinę grandinę visą
žinoti. Žinoti, kas yra ligos sukėlėjas, kaip liga konkrečiai organizme pasireiškia
ir kokios yra tolimesnės jos pasekmės. Tuomet mes taikome etiologinį gydymą. Tai
galima pasakyti tiktai apie keletą sutrikimų. Pavyzdžiui, kai yra tiesiogiai
pažeidžiamos galvos smegenys. Tiesiogiai.
Kietu buku daiktu.
Taip, mes matome: trauma. Nors gali būti ir epilepsija, gali būti galvos
smegenų infekcija, gali būti toksiniai veiksniai, pažeidžiantys smegenis.
Bet gali būti ir genetinės priežastys. Pavyzdžiui, dėl streso - jau yra
nustatytas akivaizdus ryšys - aktyvuojasi tam tikri lokusai genome, kurie tada
pradeda nenormalią baltymų sintezę, arba receptoriai nyksta tam tikrose vietose,
ir dėl to keičiasi labai stipriai smegenų funkcijos, ir tą mes jau galime...
Na, psichiatrijos lygis šiuo metu yra tikrai pasikeitęs per pastaruosius 50 metų. Čia aišku yra tam tikra utopija gal, kad psichiatrija taps neurologija ar kažkuria prasme neurologijos mokslo dalimi, nes juda labai stipriai neuropsichiatrija ir tie vaizduojamieji tyrimai, įvairūs funkciniai testai. Ištyrimo galimybės tikrai labai plačios dabar yra, bet kadangi jos yra brangios, tai kasdieniam vartojimui jos, deja, dar yra neprieinamos. Bet, na yra toks mitas.
Bet mes nežinome, dėl ko atsiranda kiti sutrikimai. Tarkim, mes net
nežinome dėl ko depresija atsiranda, iš tikrųjų. Tai vienas dažniausių
psichikos sutrikimų, bet mes nežinome tiksliai depresijos priežasčių.
Visos tos hipotezės apie monoaminus arba ten, tarkim, neuromediatorius:
serotoniną, acetylcholiną, noradrenaliną, – tai yra tiktai hipotezės. Jos yra
įrodytos beždžionių lygmenyje, jos yra įrodytos gyvūnų modeliuose, bet iš
principo tai nėra universalus modelis, kuris tinka kiekvienam žmogui. Dėl to
kalbama apie biopsichosocialinį modelį psichiatrijoje. Net nežinodami
priežastinių veiksnių, bet taikydami šį modelį, mes galime padėti daugeliui
žmonių.
Prie gydymo gal dar prieisime, o
dabar - apie diagnostiką. Jūs paminėjote
žodį „sutrikimas“.
Taip.
Kas kadaise buvo sutrikimas,
dabar - norma, arba atvirkščiai. Kaip jūs atskiriate, kur yra sutrikimas, o kur
dar norma?
Tai tų mano minėtų simptomų rinkiniai sudaro sindromus. O sindromai yra
daugelio sutrikimų apibūdinimai, kurie turi tam tikrus konkrečius kriterijus.
Ir tie kriterijai buvo sukurti remiantis ilgalaikiais longitudiniais tyrimais,
kurių metu buvo vertinama tiek žmogaus psichikos būklė, tiek jo veikla, tiek jo
socialinė adaptacija. Ir buvo matoma, ar tas numanomas sutrikimas prognostiškai
yra geros eigos ar jis yra blogesnės eigos. Tai buvo dar iki farmakologijos
eros, dėl to mes galime pasakyti, kad neturėjo poveikio specifiškesnis kažkoks
gydymas. Ir dėl to statistiškai, tiesiog faktorinės analizės būdu, buvo išskirti
tie pagrindiniai simptomai.
Pavyzdžiui, vokiečių klasikinė psichiatrija labai daug prisidėjo prie to,
kad identifikuotų tuos vadinamus šerdinius schizofrenijos simptomus, ir jie
vėliau buvo labai tiksliai identifikuoti Šnaiderio, pavyzdžiui. Šnaideris dirbo
ir Vokietijoje, ir po to Jungtinėse Valstijose, tai jo kriterijai vadinami
pirmo rango simptomais, antro rango simptomais. Pirmo rango simptomai, esant
schizofrenijai, yra labiau specifiškesni. Jeigu mes turime bent vieną iš tų
simptomų, mes galime labiau sakyti, kad mes įtariam stipriau, kad čia gali būti
schizofrenija. Antro rango simptomai jau turi mažesnį statistinio reikšmingumo
ryšį su simptomais, nes jie gali būti ir kitų sutrikimų atvejais, ir net
smegenų pažeidimo atvejais, kartais depresijos net atvejais.
Su depresija irgi panašus procesas vyko. Buvo irgi įvairių bandymų
apibūdinti, kas tai yra. Dabar jau, maždaug nuo 1990 metų, tiek Jungtinėse
Valstijose, remiantis DSM klasifikacija, tiek ir TLK klasifikacija Pasaulio
sveikatos organizacijos, jos praktiškai dabar identiškos, depresiją apibūdina
labai vienodais terminais. Tai yra, tų simptomų rinkiniai labai panašūs, jų
skaičius yra panašus, jų apibūdinimai yra panašūs, ir dėl to, pavyzdžiui,
mokantis psichiatrijoje diagnozuoti, o diagnozuoti turi visi gydytojai,
nebūtinai psichiatrai, tai tiesiog gydytojai mokomi yra, kiek tų simptomų
susideda, į kokius rinkinius. Ir tada sakoma, kokio simptomų skaičiaus užtenka,
pavyzdžiui, lengvajai depresijai diagnozuoti, o kiek reikia simptomų vidutinio
sunkumo depresijai diagnozuoti, kiek reikia simptomų sunkiai depresijai
diagnozuoti. Pagal laipsnius net išskiriama yra.
Gerai, bet jeigu kalbame apie
depresiją, tai turbūt toks pacientas pats blogai jaučiasi ir kaip nors patenka
pas psichiatrus, ieškodamas pagalbos. O jeigu kalbame apie schizofreniją, tai
gali būti, kad žmogus jaučiasi puikiai. Ar taip atsitinka?
Subjektyvus savo būklės vertinimas arba, kitaip tariant, įžvalgos
galimybės, yra labai įvairios. Priklauso ir nuo žmogaus asmenybės, bet
priklauso ir nuo sutrikimo, kaip sutrikimas pažeidžia tą įžvalgos galimybę. Pavyzdžiui,
esant schizofrenijai arba psichozinio sutrikimo atvejui, kuomet žmogaus psichiką
užvaldo kliedesiai arba haliucinacijos, įžvalgos tikimybė yra žymiai mažesnė.
Tuo tarpu esant kitiems, vadinamiems neuroziniems sutrikimams: nerimo būklėms,
nemigos būklėms arba esant lengvos depresijos požymiams, – ta įžvalga yra
išlikusi, žmonės patys stebi sveikatos pokytį ir kreipiasi.
Aišku, būna tokių atvejų, bet jų nėra labai daug, kai žmonės neturi
įžvalgos ir nepripažįsta, kad jiems yra reikalinga pagalba. Tai pirmiausia
yra sunkūs psichoziniai sutrikimai, kurių nebūna daug populiacijoje. Schizofrenija
yra iki 1 procento populiacijos, visi kiti sunkūs psichoziniai sutrikimai sudaro
dar apie maždaug 2 procentus populiacijos – tai iš viso, sakykim, kad yra apie 2, na
3, galbūt iki 4 procentų populiacijos, ne daugiau. Toliau yra kita grupė, vadinami
nuotaikos sutrikimai, kai žmogus šiaip nebūna sutrikęs, daugiausia būna
visiškai adekvatus, gali būti net ir normalios nuotaikos, bet nuotaika svyruoja
fazėmis. Tai čia vadinamas bipolinis sutrikimas, kurio metu pasireiškia tam
tikri faziniai svyravimai, tai tada tų fazinių svyravimų pikuose, kada būna
arba labai jau didelis pakilumas arba jau labai sunki depresija, įžvalgos taip
pat nebūna, ir gali būti net psichozės simptomai.
Tai ar aš teisingai išgirdau, kad
trys ar keturi iš šimto piliečių turėtų gauti psichiatrinę pagalbą, nors patys
to nesuvokia.
Taip. Realiai, na tai yra mechanizmas, kuris užtikrina tą pagalbą, tai yra
priverstinis gydymas, nors žmogus ir nepadarė jokio nusikaltimo, jokios
nusikalstamos veikos. Priverstinį gydymą pačioje pradžioje skiria psichiatras,
įvertinęs žmogaus būklę, bet tai trunka ne ilgiau, kaip 48 valandas, nes po to,
po dviejų parų, turi teisėjas priimti šitą sprendimą. Ir tada jau teisėjas
tvirtina psichiatro teikimą, na arba netvirtina, bet Lietuvoje yra problema, kad
teisėjai, aš nepabijosiu šito žodžio, yra arogantiški ir jie nenori matyti
psichikos ligonio, jie nenori su žmogumi kalbėtis. Dėl to jie nekviečia
psichikos ligonio į posėdį.
Nusprendžia už akių.
Jie už akių priima sprendimą, ir tai yra labai grubus žmogaus teisių
pažeidimas. Tai iki šiol Lietuvoje vyksta. Yra tokių atvejų, kai teisėjai jau
bando organizuoti išvažiuojamuosius posėdžius, pavyzdžiui, į ligoninę, bet jų
yra dabar vienetai. O mes turime situaciją, kuri iš principo jau 27 metus nesikeičia,
nuo sovietinių laikų.
Tai tas priverstinis gydymas yra labiau
perteklinis ar nepakankamas?
Čia aš manau labai svarbu ne tai, kad jis perteklinis ar ne, bet labai
svarbu, kad žmogui tada yra labai gilus nuoskaudos jausmas. Jeigu jis gydymosi
metu atgauna įžvalgą, jis pasveiksta, bet jisai žino, kad su juo buvo taip
pasielgta, kad jam už akių priimtas yra sprendimas. Ir tada jam lieka labai
didelis nuoskaudos jausmas. Jis nusivilia visa ta pagalbos grandine. Tai taip
neturėtų būti. Mes turėtume kurti žmogišką psichiatrijos pagalbą, bendradarbiaudami
su teisininkais, su socialiniais darbuotojais.
Ir tą priverstinį gydymą, pavyzdžiui, mes tikrai... Yra teisinė bazė
visiškai teisinga dabar, normali teisinė europinė bazė, kuri leidžia, tokiais
atvejais, kaip na čia tragedijos, kur buvo, ten vaikus nuskandino šulinyje... Šitais
visais atvejais ji leidžia priimti sprendimą ir gydyti tokius žmones, tiktai
nieks nesiima to pradinio veiksmo, nieks nenori prievarta imti žmogaus, kuris
gyvena šeimoje, nors jis muša galbūt savo vaikus, ten neadekvačiai elgiasi arba
girtauja, arba leidžia šeimos turtą vėjais.
Suomijoje, pavyzdžiui, psichiatrai apskritai stengiasi nesikišti į
juridinius santykius. Jie, jeigu mato, kad yra indikacijos tokiam priverstiniam
gydymui, jie iš karto, be jokių diskusijų, informuoja teisėją, ir teisėjas tada
arba atvažiuoja, arba daro skype‘u, pavyzdžiui, posėdį, nes dabar teisinė bazė
šitai irgi leidžia, beje, Lietuvoje. Tai tikrai tą būtų galima labai nesunkiai
išspręsti.
Dalyvaujant ir pačiam pacientui.
Taip, pačiam pacientui, nes jis turi žinoti savo ribas. Vat, klausiat manęs
apie tai, kaip pasikeitė diagnostikos ribos. Tai diagnostikos ribos iš principo
keitėsi su technologiniu progresu, su žmonių išsilavinimu, su jų
psichologinėmis žiniomis. Pavyzdžiui, froidizmas prieš daugiau kaip šimtą metų
Vakarų Europoje, JAV labai daug ką pakeitė. Lietuvoje to neįvyko, ir
psichologinių žinių lygis labai, labai yra prastas Lietuvoje. Ir iš dalies tai
irgi lemia tai, kad, pavyzdžiui, lietuviai labai retai sunkių sutrikimų
atvejais patys kreipiasi. Reiškia, patys žmonės iki pat paskutinio momento
niekur nesikreipia. Ir tik kai įvyksta kažkokia tragedija, tada kiti pamato.
Teoriškai pas mus turėtų būti žymiai daugiau to priverstinio gydymo, bet dabar
mes statistikoje neturime to smarkaus padidėjimo.
O jūs mokate atpažinti
simuliantus?
Taip, tai psichiatrijoje yra vienas iš pagrindinių tikslų. Pačioje
klinikinėje psichiatrijoje tai nėra jokia problema. Ta prasme, kad pas mus
labai retai pasitaiko žmonės, kurie nori dirbtinai sukelti, pavyzdžiui, savo
ligą arba išsigalvoja. Tas vadinamas Miunchauzeno sindromas. Dažniau būna, kai
artimieji nori jais pasinaudoti, pavyzdžiui, vaikais protiškai neįgaliais, arba
sutuoktinis nori pasinaudoti savo partneriu ar partnere ir įrodinėja, kad tas
serga. Tai čia vadinamas Miunchauzeno sindromas esant kitam asmeniui.
Na, miunchauzenai - tai jau egzotika...
O teismo psichiatrijoje, kada yra nusikaltimas padaromas, tai čia jau
teismo psichiatrai sprendžia. Ir jau tokios situacijos yra žymiai dažnesnės.
Nes man yra tekę susidurti ir
civilinėje teisėje, kad žmogus mėgina ginčyti sandorius, sako: „Aš buvau
neadekvatus“.
Taip, žinoma. Bet tada ne klinicistai priima sprendimą, o teismo ekspertai.
Tačiau tie ekspertai remiasi
turbūt klinicistų išvadomis, jeigu žmogus gydėsi arba turėjo kokią istoriją?
Tas turi reikšmės, bet tai nėra lemiamas joks argumentas, nes ekspertai gali
visiškai nepriklausomai vertinti tą situaciją.
O ar vertinami objektyvūs duomenys?
Ar esama apskritai kokių nors objektyvių rodiklių: encefalogramų, kraujo sudėties
pokyčių, - kurie galėtų liudyti psichikos ligą?
Čia iš tikrųjų yra toksai, na, labai sudėtingas klausimas. Jis yra į ateitį
nukreiptas klausimas, kiek technologinis progresas leis vis daugiau nustatyti
biomarkerių arba kažkokių objektyvesnių ištyrimo duomenų. Tai dabar mes turime
visus tradiciškai medicinoje naudojamus biologinius tyrimo metodus. Tai yra
smegenų vaizduojamieji metodai, tai yra organizmo būklę įvertinantys metodai,
nes organizmo būklė irgi turi labai didelę įtaką žmogaus smegenų veiklai ir
psichikai. Mes turime, na, kartais tam tikrus testus, kurie jau kombinuoja
vaizduojamuosius smegenų tyrimus su psichologiniais įvertinimais. Bet šitokie
tyrimai Lietuvoje praktiškai neatliekami, jie atliekami užsienio klinikose,
tarkim, prieš neurochirurginę operaciją vertinant, kiek žmogus neteks funkcijų.
Tarkim, yra galvos smegenų auglys, jį reikia išpjauti, ir chirurgas nežino
tiksliai ribų, yra milimetrų paklaida, ir gali būti, kad pažeis sveikus
audinius. Tuomet psichologo uždavinys yra testuoti, atliekant tam tikras
medicinines manipuliacijas, atskiras smegenų sritis arba, pavyzdžiui, vieną
smegenų pusrutulį. Tokios manipuliacijos yra įmanomos dabar. Tai naudojama epilepsijos
diagnostikai, nes neurologai su psichiatrais čia labai bendradarbiauja.
Tačiau tokių specifinių testų, kad schizofreniją ar depresiją diagnozuotume,
kad mes turėtume vadinamuosius biomarkerius...
Tai yra ateities sritis. Šiuo metu mes jų praktiškai nenaudojame. Naudojame tik
tam, kad atmestume kitas ligas, kurios gali sukelti tokius pat simptomus. Pavyzdžiui,
skydliaukės patologija arba vitamino trūkumas gali visiškai imituoti demenciją.
Tuomet silpnaprotystė yra
simptomas?
Taip, demencija yra kaip sindromas, bet šiaip prieš rašant tokią diagnozę
vis tiek turi būti atlikti tie tyrimai, ir mes vadintume tada pseudodemencijos
sindromu.
Taigi, psichiką gali sutrikdyti
visiškai apčiuopiami dalykai, pavyzdžiui, kraujagyslė užsikišo...
Taip, konkretu.
Tada yra aišku, bet dažnai priežastys
būna subtilesnės. Girdime: sutriko hormonų ar neuromediatorių pusiausvyra. Arba tiesiog - siela sunegalavo. Bet jūs vis tiek tikite, kad anksčiau ar
vėliau galėsite diagnozę pamatyti monitoriuje arba iš mėgintuvėlio ištraukti?
Aš manau, kad dabartinė klasifikacija, nors jinai, kaip minėjau, buvo 100
metų kuriama ir tobulinama, nėra tobula. Gali būti, kad į diagnostinę
kategoriją, kurią mes dabar vadiname depresija, sueina keletas skirtingų
susirgimų. Gali būti lygiai ta pati situacija ir su schizofrenija. Nes labai
daug yra schizofrenijos tokių skirtingų tipų. Pavyzdžiui, katatoninė ir paranojinė
schizofrenijos labai skiriasi. Skiriasi savo eiga, skiriasi simptomais,
skiriasi prognoze. Yra tie jungiantys simptomai, kurie laikomi diagnostikos
pagrindu, bet kiti simptomai labai skiriasi, ir gydymas skiriasi. Tai dėl to
yra toks šansas, kad ateityje galbūt paaiškės, kad viena iš schizofrenijos formų
yra iš tikrųjų ne schizofrenija, o tam tikro tipo genetinis pažeidimas, kuris
sąlygoja, pavyzdžiui, tam tikrą dopamino sintezės arba išskyrimo sutrikimą.
O tai jau sąlygoja mąstymo
sutrikimą.
Taip, taip. Tai sąlygoja ir mąstymo, ir valios, ir emocijų patologiją.
Bet tuomet reiškia, kad atsiras
vaistukų, kurių išgėrus pagerės mąstymas?
Taip.
Gal net ir normalus mąstymas pasistiprins.
Taip, taip, taip. Čia būtent ir yra ta ateities tyrinėjimo sritis. Įvairios
manipuliacijos arba magnetinės bangos dabar labai tyrinėjamos ne tik dėl
gydymo, bet ir dėl to, kad gal galima pagerinti tas pažintines funkcijas,
mąstymą, dėmesį, atmintį, ir tada žmogus tikrai geriau funkcionuotų.
O kiek šiandien sėdint čia, klinikoje,
yra pagrindo tikėti, kad taip bus? Ar jau gaudome lūžio momentą? Nes yra žmonių,
manančių, kad taip niekada neįvyks, kad tai yra tiesiog sielos dalykai, kurie
nieko bendro su materija neturi, ir ten veikia kitokie dėsniai.
Na, tarkim, kiek man yra tekę lankytis tokiuose užsienio centruose, kur
tikrai neuropsichiatrija yra labai pažengusi, tai ten to tikėjimo yra, ir netgi
kalbama, kad sielos lokalizaciją galima nustatyti tyrinėjant sukeltinius
potencialus, EEG, funkcinį magnetinį
rezonansą, pozitronų emisijos tomografiją... Na, prieš 40 metų buvo įrodyta, kad
sąmonę galima matyti tiriant elektroencefalogramą, ir iš tikrųjų taip yra. Ar žmogus sąmoningas, ar ne, mes nustatome
pagal bangas, kurias nupiešia mums.
Matyt svarbu, kokią prasmę suteikiame
žodžiui „sąmonė“.
Taip.
Bet siela... Nors sąmonę pamatyti
irgi būtų įdomu. Kas šiuo atveju yra sąmonė?
Sąmonė tai yra žmogaus gebėjimas būti budriam, nes sąmonė yra
psichiatrijoje siejama su budrumu. Tačiau budrumo lygiai gali būti labai
skirtingi. Pavyzdžiui, vos tiktai atsibundame iš miego. Na, ir miegant mūsų
sąmonė yra, bet jinai yra pakitusi, ten yra miego tokia būklė. Kai mes
atmerkiame akis, atsibundame, tai jau prasideda kitas... Tada įsijungia
sensorinės informacijos perdirbimo centrai, kurie iš karto turi sąsajas su
frontaline žieve, su temporaliniais centrais, ir ta būklė jau gali būti vadinama
sąmoningumo pačia pradžia. Ir po to, po kelių minučių, dar įsijungia papildomai
keletas centrų, tą mes galime irgi tirdami matyti.
O žmogaus funkcionavimui tai pasireiškia tuo, kad žmogus sąmoningoje
būsenoje žino, kas jis yra.
Štai.
Žino, kur jis yra. Jis orientuojasi savyje, laike, vietoje, erdvėje ir
situacijoje. Čia yra pagrindiniai sąmonės apibrėžimo kriterijai. Ir toliau dar
diskutuojama, ar prie sąmonės galima priskirti planavimo funkcijas arba
vykdomąsias funkcijas.
Taip, bet man vien tas pirmas
kriterijus: kad žmogus žino, kas jis yra... Tai jau žiauriai daug.
Taip. Nes čia tada reiškia, kad visas atsiveria atminties klodas, ryšys su įvairiomis
atminties struktūromis. Yra ir kitas dalykas. Tarkim, yra žmonių, turinčių
identiškumo sutrikimus. Gali būti daugybinis asmenybės sutrikimas, na tokia
reta patologija, bet kartais gali būti. Žmogus atsibunda, vieną dieną - viena
asmenybė, o pasikeičia kažkas, ir jis tampa kita asmenybe. Bet vis tiek vienu
metu jis yra viena asmenybė, jis žino, kad vat jis yra toks. O pasikeitus tai
būklei, jis pasikeičia ir tampa kitoks
Tai kas tuomet yra tas, kuris
žino? Čia kažkoks neišvengiamas susidvejinimas arba skilimas, kai vienas jis
žino, kas yra kitas jis. Savistaba?
Taip.
Kaip jūs tai šituose sąmonės
tyrimuose apgalvojate ar aprašote?
Na, psichiatrai tiria labiau pakitusias sąmonės būkles. Ten kur yra žmonių
sąmonės tyrinėjimo objektai, tai psichiatrai retai kada yra kviečiami. Tai yra
labiau vis tiek fenomenologiniai tyrinėjimai psichologijoje arba neuromoksle.
Bet kadangi pats paminėjote, man
įdomu iš karto užsikabinti, nes šiaip buitinėje kalboje sąmonė dažnai painiojama
arba tapatinama su psichika. Neva sąmonė - tai tiesiog sveika psichika.
Taip.
Na, žmogus yra sveikos psichikos,
jis yra sąmoningas. Ko daugiau reikia?
Taip.
Tačiau jeigu kalbama apie sąmonę,
apie tai, kuo žmogus skiriasi nuo gyvūno, tai juk ir svarbu, kad jis sugeba
save stebėti, vertinti, suvokti save kažkaip?
Bet gyvūnai irgi tą sugeba.
Turbūt. Vieni - daugiau, kiti -
mažiau. Gamtoje turbūt yra kontinuumas. Bet kalbėdami apie savęs suvokimą, mes
prieiname prie tikrosios savasties problemos. Čia išlenda kažkoks skilimas ar
dualumas.
Taip, dualumas - jisai yra.
Vat būtent sąmonės tyrinėjimo srityje jau yra labai daug didelės pažangos.
Pavyzdžiui, kai kalbama apie tam tikrus neuronų tinklus. Tarkim, formatio
reticularis, tinklinis darinys, sąveikauja
su frontaline žieve ir tam tikrais centrais, kurie apdoroja sensorinę
informaciją. Jau galima identifikuoti tam tikras būkles, kurios gali būti
laikomos sąmonės pakitimo būklėmis. Reiškia, mes jau subtiliau netgi nustatome,
kad tai nėra vien sąmonė. Mes dabar ne tik matome iš tų rodiklių, kad vat
žmogus yra sąmoningas arba ne, bet mes galime pasakyti, ką žmogus galvoja.
Na, čia jau išvis skamba kaip fantastika.
O jūs dar ankstėliau paminėjote sielos lokalizaciją. Kas tai yra, kur ta vieta,
ką jie ten randa?
Mano nuomone, tai yra tam tikros šiek tiek pseudomokslinės spekuliacijos.
Pavyzdžiui, yra toksai Michael Trimble, kuris yra labai garsus epilepsijos
tyrinėjimo specialistas, buvęs neurologas, bet persikvalifikavo į psichiatriją.
Jis labai domisi religiniais pojūčiais epilepsijoje. Jis mano, kad dalis
epilepsija sergančių žmonių patiria haliucinacijas su religinio turinio
vaizdiniais arba kažkokias dvasines būsenas su labai, labai giliais
išgyvenimais. Ne tik patologija, bet ir sielos fenomenai. Tai jau metafizika,
tarsi...
Aaa, tai sielos ieškoma per
religinį patyrimą. Kur dievo pojūtis, ten ir siela. Arba greta kažkur. Tiek to.
Dabar pakalbėkime apie kitą madingą dalyką – transseksualumą. Kai žmogus
pasijunta esąs kitos lyties ir nori pasikeisti pasą, be psichiatro neapsieinama?
Taip.
Tai lytis yra aiškus požymis. Bet
juk gal būna ir mažiau aiškių požymių? Tarkim, žmogus pasijunta esąs tos pačios
lyties, bet kitas...
Aš pirmiausia norėjau pataisyti. Lytis nėra aiškus požymis.
Kaip gi?
Čia mes prieš daug metų buvome
mokomi, kad lytis yra aiškus požymis. Lytis nėra aiškus požymis.
Aha!
Lytis yra tiktai susijusi su fiziniu kūnu, tai čia galbūt yra kažkiek
aiškiau. Bet lytis yra dalis tapatumo. Ir, kitas labai svarbus dalykas yra,
kaip žmogus jaučiasi elgdamasis toje lytyje, tos lyties vaidmenis atlikdamas. Ar
jisai jaučiasi tapatus tuo metu, atlikdamas tos lyties vaidmenis, ar ne.
Tai Lietuvoje, visų pirma, labai daug yra painiavos čia, daugybė nesąmonių.
Yra kalbama apie gėjus, apie transvestitus. Jie persirenginėja kitos lyties rūbais,
bet tai neturi nieko bendro su lyties tapatumo sutrikimu.
Taip, tai kiti dalykai.
Lyties tapatumo sutrikimas turi būti pirmiausia diagnozuojamas labai labai
atidžiai tiriant pacientą. Pavyzdžiui, Ispanijoje, kur tikrai yra, galima
sakyti, na, išvystytas pagalbos tinklas. Yra bene aštuoni regioniniai centrai
visoje Ispanijoje, kurie tuo užsiima ir kurie pacientus stebi. Jie stebi ne
mažiau kaip dvejus metus, nuolatos su jais bendrauja, atlieka įvairius tyrimus,
renka informaciją, bendrauja su jų artimaisiais. Su pacientu socialinis
darbuotojas dalyvauja naktiniame gyvenime kartu ir aptarinėja tai, kaip jis ar
ji jaučiasi... Ir tada konsiliumo būdu daromos išvados. Į konsiliumą įeina ne
tik psichiatrai, ten įeina endokrinologai, įeina taip pat chirurgijos
specialistai, kurie, jeigu reikia, gali koreguoti išorinę lytį, taip pat
psichoterapeutai, nes po to reikės planuoti to paciento reabilitaciją jau kitoje
lytyje, kur jis gali susidurti su labai daug sunkumų.
Taip.
Ir labai įdomu, kad po operacijos tas gydymas tęsiamas yra, jisai
užtrunka dar bene kokius porą-trejetą metų. Ir tik tokiu atveju, kai užtikrinama
yra kokybiška pagalba, Ispanijoje, tarkim, atkryčių procentas, kad tie žmonės
vėl pasijunta blogai, ir jiems reikia vėl daryti atgalinę operaciją, yra labai
mažas.
O tie centrai, kurie tiesiog mechaniškai žiūri į žmogų, kad čia mes dabar...
Na, Lietuvoje aš dabar iš kolegų girdžiu truputį, kad „Ai, atėjo žmogus, sako: Aš
noriu pasikeisti lytį. Nu aš jam padariau psichologinį tyrimą, nusiunčiau pas
psichologą. Gavau psichologinį tyrimą, kuriame ten matosi kažkokie požymiai,
reiškia, kad jis nėra savimi lyg tai, ir norėtų kitokio gyvenimo. Nu, tai parašiau
pažymą, kad jis turi, reiškia, lyties tapatumo sutrikimą. Su ja jis galės
važiuoti į Londoną ar į Vokietiją ir išsioperuoti.“ Palaukite, mes tada
diskredituojame visą apskritai mediciną. Mes tada, na, galime bet kam išduoti
bet kokias pažymas. Ką žmonės norės, tą ir darys, bet čia kyla kokybės
klausimai tada...
Taip, labai sudėtinga, bet ir
labai įdomu. Tai yra sritis, kurioje susiduria sąmonė su materija.
Taip.
Fizinis kūnas yra vienoks,
tapatumo suvokimas - kitoks.
Taip.
Ir reiškia, kad valstybė, visuomenė
labiau vertina sąmonę, nes svarbiau yra, kaip žmogus save suvokia, o ne tai,
kokį jis kūną turi?
Taip. Taip.
Ir niekas nebando jo perauklėti:
„Ko čia prisigalvoji? Nusirenk ir apžiūrėk save veidrodyje.“
Na, Lietuvoje bando.
Bando?
Na taip.
Mhm.
Lietuviui sako: „Na, jeigu tu esi gimęs berniuku, tai ir turi būti
berniukas.“ Na, bet tas berniukas nebūtinai yra berniukas. Ir čia gali būti
įvairių dalykų, čia gali būti kartais tikrai endokrininiai sutrikimai, kurie
sąlygoja tokias mintis, ir tada endokrinologas, nustatęs tuos endokrininius
sutrikimus, išgydęs juos, jisai pagydo tą žmogų. Ir tai nėra lyties tapatumo
sutrikimas tada. Gali būti įvairių išorinių lytinių požymių sutrikimų, tai irgi
žmogui aišku kelia klausimų, kas jis toks... Ir gali būti būtent lyties
tapatumo sutrikimų.
Bet gali būti ir kitokių tapatumo
suvokimo sutrikimų.
Taip.
Na, jeigu žmogus pasijunta esąs ne
kitos lyties, bet pavyzdžiui, kitos rūšies žinduolis. Ar toli tada galima eiti,
realizuojant sąmonės poreikius?
Na, aš nesu sutikęs tokio žmogaus, kuris pasijustų esąs kažkokios kitokios
rūšies. Bet daug teko susitikti žmonių, kurie jaučiasi kitokie, kurie jaučiasi
turintys, tarkim, kažkokių ypatingų gebėjimų, ypatingų galių. Tai, ta prasme,
čia iš tiesų toks sudėtingas klausimas, kaip atlikti teisingą jų įvertinimą ir
pamatyti, ar iš tikrųjų jų tos galios, jų tie gebėjimai kyla iš kažkokių
pakitusių sąmonės būklių, kurias dar galima laikyti normaliomis, ar jie išplaukia iš psichikos sutrikimų. Tai iš tikrųjų būna tokių labai sudėtingų
atvejų.
Bet kita vertus yra daug labai atvejų, kai žmonės jaučiasi tiesiog ne
savimi arba kitokie, nes jie patiria labai daug stigmatizacijos ir
diskriminacijos, kai kiti žmonės sužino, kad jiems yra diagnozuotas psichikos
ar elgesio sutrikimas. Ir čia yra labai įdomi socialinės psichiatrijos
tyrinėjimo sritis. Mes bendradarbiaujame su Londono psichiatrijos institutu,
kuris vadovavo tokiam globaliam stigmos tyrimui. Skirtingų sutrikimų atveju yra
skirtinga stigma. Depresijos atveju ji būna vienokia, schizofrenijos atveju –
šiek tiek kitokia.
Lietuvoje pati didžiausia stigmatizacija ir diskriminacija schizofrenija
sergančių žmonių buvo iš jų artimųjų. Čia yra tam tikras paradoksas. Atrodo,
artimieji turėtų labiausiai žinoti ir teisingai žinoti apie tai. Aš manau taip
yra dar ir dėl to, kad Lietuvoje psichiatrija ilgus metus buvo uždara sritis ir
apskritai iki šiol su artimaisiais teisiškai mes net neturime teisės dirbti,
teikti jiems informaciją, įtraukti artimuosius į psichoedukaciją. To nėra, nes
tiktai dėl geranoriškumo, jeigu psichiatras mato, kad tuos artimuosius reikia
šviesti, jis jiems suteikia žinių savo laiko sąskaita. Tiesiog įtraukia tuos
artimuosius ir bando keisti paciento socialinę aplinką. Visais kitais atvejais
tai nėra numatyta, ir tada...
Ir tada jie iš bendro supratimo...
Taip, ir jie neturi nieko tada, jokių žinių. Jie įsivaizduoja kažką, jiems
yra iš tikrųjų labai baisu, nes pasaulis užsidaro aplink juos, aplinkinių
žmonių kontaktai nutrūksta, dažnai jie patys praranda darbą, nes turi
prižiūrėti tą pacientą. Vis tiek vienaip ar kitaip stengiasi kontroliuoti, dėl
to atsitinka toks fenomenas, tokios išreikštos emocijos, nes jie tada perdėtai
kontroliuoja, kyla nepasitikėjimas, tuo pačiu - ir priešiškumas. Ir tada tas
priešiškumas sukelia paciento priešiškumą jiems. Na, ir tada ten pasidaro iš
tikrųjų labai sunku apskritai gyventi visai šeimai ir visiems žmonėms. Jie tada
kažkuria prasme suserga visi.
Ką jūs manote apie klišes
populiarioje kultūroje, kai psichikos ligoniai, žmonės turintys sutrikimų, parodomi
tokie originalūs, įdomūs, meniški?
Manyčiau, kad keletą galima išskirti krypčių. Viena kryptis yra, kur
stengiamasi realistiškai pavaizduoti psichikos sutrikimo simptomus, žmogaus
patirtis dėl psichikos sutrikimų, stigmos, kitų žmonių nusisukimo arba
atvirkščiai kartais - pagalbą, kaip yra įmanoma padėti. Ir šita pirma kryptis
tai iš tikrųjų man labai yra įdomi. Pavyzdžiui, neseniai viena Lietuvos neįgaliųjų
organizacija paklausė, kodėl lietuviškuose serialuose nėra neįgaliųjų. Tai čia
jau prieš 20 metų buvo padarytas eksperimentas Australijoje, kai į pasaulinio
garsumo serialą „Home and Away“ buvo specialiai įterptas siužetas su psichikos
sutrikimą turinčiu žmogumi.
Australijos rinkai?
Taip. Jie nenorėjo, prodiuseris sakė: „Nereikia, čia - nesąmonė. Čia - kam?“
Bet jie pabandė tą eksperimentą, ir tas eksperimentas labai pasiteisino, tai vėliau
to serialo populiarumą kaip tik labai padidino. Vėliau jau į daugelį serialų
buvo pradėta bandyti specialiai tą siužetą įterpti, nes tai... Tai nėra retas
dalykas, vienas iš keturių žmonių per gyvenimą turi psichikos ir elgesio
sutrikimų. Kitas dalykas, kad tai yra, na, labai įdomu. Parodyti visą dinamiką,
dramatizmą tokį, ir galbūt pozityvų pamatyti rezultatą, kai tas žmogus gauna
pagalbą. Nes tikrai teikiant pagalbą yra įmanomi pasveikimai ir būklės pagerėjimai.
Yra kitas žanras, kuomet menininkai galbūt labiau bando taip tirti žmonių
nuomones arba keisti žmonių nuostatas į psichikos sutrikimus. Arba į
psichiatriją. Arba, galbūt, kritiškai vertinti tai, kas vyksta psichiatrijoje.
O kiek jūsų akimis yra pagrįsta sąsaja
tarp psichikos sutrikimų ir ypatingo kūrybingumo?
Tai jau prieš keletą šimtų metų pastebėta, kad žmonės turintys, pavyzdžiui,
bipolinius nuotaikos svyravimus, pakilumo metu būna be galo kūrybingi. Aišku,
jų būklė būna liguista, jie turi perdėtos energijos, nemiega, jiems užtenka
kelių valandų per naktį pamiegoti. Jie labai energingi, jie labai produktyvūs,
jiems ateina į galvą labai įvairių tokių naujoviškų minčių, reformatorystės
minčių ir tikrai kūrybingų idėjų.
Žinome ir rašytojus, ir poetus, ir dailininkus, ir muzikus, ir akademinius darbuotojus. Parašė, pavyzdžiui, knygą ten per tris savaites. Arba sukūrė kažkokį savo gyvenimo kūrinį. O po to ilgą laiką būna labai sunkioje depresijoje. Tai čia vat vienas iš tokių pavyzdžių.
O kitų kūrybingumo sąsajų su psichiatrija dabar ieško neuromokslai. Aktyvinant tam tikras smegenų sritis tikimasi, kad pavyks labiau meniškas kažkoks kūrinys. Na, daromi yra eksperimentai, kurie irgi yra meno dalis. Tampa menu. Reiškia, čia toks įdomus fenomenas, kai menas kelia klausimus apie psichiką ir kūrybingumą, bet po to tai tampa irgi tam tikru performansu.
Žinome ir rašytojus, ir poetus, ir dailininkus, ir muzikus, ir akademinius darbuotojus. Parašė, pavyzdžiui, knygą ten per tris savaites. Arba sukūrė kažkokį savo gyvenimo kūrinį. O po to ilgą laiką būna labai sunkioje depresijoje. Tai čia vat vienas iš tokių pavyzdžių.
O kitų kūrybingumo sąsajų su psichiatrija dabar ieško neuromokslai. Aktyvinant tam tikras smegenų sritis tikimasi, kad pavyks labiau meniškas kažkoks kūrinys. Na, daromi yra eksperimentai, kurie irgi yra meno dalis. Tampa menu. Reiškia, čia toks įdomus fenomenas, kai menas kelia klausimus apie psichiką ir kūrybingumą, bet po to tai tampa irgi tam tikru performansu.
Ko galėtų normalūs, nuobodūs
žmonės pasimokyti iš turinčiųjų psichikos sutrikimus?
(Ilgai tyli.) Daugelis mano
sutiktų žmonių su psichikos sutrikimais yra turėję labai daug karčių patirčių.
Ankstyvoje vaikystėje ar vėliau, paauglystėje, iš tėvų, iš jų artimų žmonių,
mokykloje yra patyrę patyčias. Yra akivaizdus ryšys tarp patyčių ir psichikos
sutrikimų vėliau suaugusiame amžiuje. Jie daug praradimų yra turėję, lyginant
su kitais žmonėmis. Tie praradimai irgi atsiliepė jiems. Draugų praradimas,
darbo praradimas, pajamų praradimas, būsto praradimas – daugelis dalykų. Tai
manau, kad sveiki žmonės gali pasimokyti vis tiek neprarasti vilties.
Net pačiuose sunkiausiuose momentuose dalis sutrikusios psichikos žmonių
išlieka savimi, jie išlieka žmonėmis ir dalinasi su kitais žmonėmis. Jie
stengiasi būti geri, nepaisant to, kad, pavyzdžiui, kai kurie girdi velnio
balsą, ir tas velnio balsas sako jiems kažką labai labai negatyvaus. Bet jie
vis tiek nenuleidžia rankų, jie kovoja, jie meldžiasi. Jie bando tuos patyrimus
integruoti arba bent jau nedaryti to, ką jiems labai blogo sako. Ir tai jiems pavyksta.
Aišku, jiems reikalinga pagalba, bet jie tą pasiekia. Tai aš manau, kad žmonės,
kurie neturėjo psichikos sutrikimų, aš, aišku, linkiu jiems niekada tokių
dalykų nepatirti, bet žmogiška prasme tai tikrai jie gali daug ko pasimokyti.
Jie gali būti pavyzdys, kaip
pasipriešinti tamsai.
Taip.
Ir iš jų galima semtis įkvėpimo
gyventi.
Taip. Nes mes, dėstydami visuomenės psichikos sveikatos dalyką, antro kurso
medicinos studentams, kalbam ne tiek apie tai, kaip gydyti psichikos
sutrikimus, nes gal tai ir svarbu...
O, stirna atėjo... (Juokiasi) Va
ten, tarp medžių... Visai didelė...
Matot, kaip veikia naujas požiūrio
kampas. Užėmiau jūsų įprastą kėdę, tai iš paciento pozicijos pamatėte žvėrį
vidury miesto, Vasaros gatvėje.
(Juokiasi) Tikrai, iki šiol nebuvau
čia matęs...
Žodžiu, studentams svarbu ne tai, kaip gydyti tuos psichikos sutrikimus,
bet būtent ugdyti savo atsparumą. Atsparumą tiek socialine prasme, nes galima
kuriant tam tikrus palaikymo tinklus, grupes, tą atsparumą didinti, tiek ir
fiziškai. Fizinis aktyvumas yra vienas iš svarbiausių atsparumo veiksnių. Judėjimas
apsaugo ne tik nuo daugelio širdies ir kraujagyslių sutrikimų, bet ir nuo
psichikos sutrikimų. Yra įrodyta. Su demencija yra ryšys, su depresija yra
ryšys, su streso sukeltais sutrikimais yra ryšys - judėjimas yra vienas iš
pagrindinių apsauginių veiksnių.
Liuks. Metas pajudėti. Ačiū.
2 komentarai:
Labai įdomus, tikras, nuoširdus pokalbis. Labiausiai tai įdomus. Ačiū :)
Labai dėkui abiems - už klausimus, ir už atsakymus. Šviesiai.
Rašyti komentarą