Ar prieš metus mudu irgi buvome susitarę dėl interviu?
Taip.
Aaa... gerai!
Taigi. Pamenu, turėjote atskristi
ketvirtadienį, vasario 24-ąją, pirmąją Vilniaus knygų mugės dieną.
Keistai susiklostė.
Keistai ir liūdnai.
Nemanau, kad liūdnai. Gal susiklostė laimingai – mes juk
gyvi, esame čia.
Tiesa.
Tądien prabudus Kyjive, mane sukaustė gyvuliška baimė. Nesuvokiau,
kas vyksta, kiekvieną minutę plūdo vis skirtingos žinios. Nenutuokiau, kaip sulauksiu
vakaro. O dabar, po metų, vis dar laikomės, esame gyvi. Taigi, laikau, kad šios
istorijos pabaiga laiminga.
Aptarkime išsamiau. Kiek jauseną nulemia vieta,
kurioje esate? Pasidalinote prisiminimu iš Kyjivo, o aš pamenu baimę, tądien
tvyrojusią Vilniuje. Tik man atrodo, kad čia labiausiai baimintasi branduolinio
smūgio.
Aha.
O Niujorke ar Tokijuje žmonės jautėsi dar
kitaip.
Galbūt. Tačiau pamenu, kaip praėjusį balandį pirmąsyk
išvažiavau iš savo gimtojo Užhorodo, gana saugaus miesto Vakarų Ukrainoje, į
Donbasą. Gabenau ten savanorišką pagalbą, kuria užsiimu iki šiol. Prieš
išvažiuodamas tikrai jutau baimę, o dar nerimavau dėl namuose likusių žmonos su
dukra. Vos pasiekus Donbasą baimė pranyko. Ten jos apskritai nėra. Taigi, baimė
negeografiška, ji vidinė. Įsileidęs baimę į sielą, nešiositės ją visur:
Paryžiuje, Vilniuje, Donbase.
Tai gana filosofiškas požiūris. Tampate atsparesnis baimei,
kai tik apsisprendžiate: jei žūsite – tai žūsite, tačiau kol gyvas, darote tai,
kas privalu.
Kalbate iš patirties?
Taip, nes nebejaučiu, kad mano išvykos į pafrontę – prie
Chersono, Charkivo ar į Donbasą – yra žymiai pavojingesnės už gyvenimą
Užhorode. Atsitiktinai galiu žūti bet kur, nes raketos skrieja toli. Koks nors
„Kalibras“ gali sunaikinti gyvybę bet kurią minutę. Matau telefono ekrane
perspėjimus ir nebekreipiu dėmesio.
Tapote fatalistu?
Visi ukrainiečiai tapo tokiais. Skaitome žinias, kiek
civilių raketos užmušė Kyjive, Vinicoje, Dnipre, Charkive. Žmones antskrydžiai
užklumpa lauke, nes jie nebesibaimina, nepaiso sirenų, nebėga slėptis. Daugelis
galvoja, kad nutiks tai, kas turi nutikti.
Labai keista, nes pasikeitė mūsų požiūris į tai, kas iš
tikro vertinga. Nebeįmanoma valdyti gyvenimo, kurti karjeros ar šeimos
planų. Suprantu, kad neverta stengtis
užsidirbti, nes už pinigus nenusipirksiu saugumo. Pinigai nebetraukia, gyvenu
šia minute.
Laimės ir liūdesio jausmai tapo daug gilesni. Karas lyg
rentgenas perskrodžia sielą, asmeninės moralės principus iki pačių gelmių.
Atskleidžia esmę?
Galbūt, bet ir tai banalu. Praėjus metams nuo karo pradžios,
man jau nuobodu apie jį kalbėtis.
Tai dar labiau liūdina, nes jūs, nors ir
ateistas, gi esate jautrus žmogus. O gal buvote?
Turbūt svarbiau, kad buvau poetas. Esu poetas, nors
paskutinę poezijos knygą išleidau prieš dešimtmetį. Taip, esu jautrus.
Jaučiuosi perdegęs emociškai. Po sausio raketų atakos
Dnipre, kai sugriautame devynaukštyje žuvo daugybė žmonių, nebejutau nieko, net pykčio. Baimė
ir neapykanta manyje sudegė dar pernai pavasarį. Turiu išgyventi, turiu tęsti
savo darbus, esu nusiteikęs dar ilgai remti šalies gynybą.
Nebepajėgiu jaudintis dėl kiekvienos naujienos. Štai,
praneša, kad rusai kažką manevruoja Baltarusijoje, kad prisigėręs Medvedevas
vėl pareiškė sunaikinsiąs viską iki Lenkijos sienos, bet manęs tai nebekabina. Tapau
šaltas kaip plienas, nes paisau psichologinės higienos.
Neseniai klausiausi vieno iš Mariupolio gynėjų
ir man iškilo kompiuterinio žaidimo vaizdinys. Žmogus šaltai pasakojo, kaip judėjo
kautynėse, naikindamas priešus, kaip neteko visų draugų, nes jie vienas po kito
žuvo šalia, kol jis sugrįžo į priedangą.
Taip, tai labai primena žaidimą kompiuteriu. Mes judame,
renkamės kryptį. Tik viskas vyksta tikrai. Ir nesėkmė tikra, nebeįmanoma
pradėti iš naujo.
Iš tiesų, jaučiamės tragiškame epicentre, kuriame viskas
labiau nei tikra.
Sakote, kad jaučiatės šaltas kaip plienas, tačiau
ne atsiribojate nuo karo realijų, o kaip tik – dar giliau į jas įsitraukiate?
Tai kažin kas trečia. Tokia psichologinė gynyba. Privalau
likti šaltas, nes susijaudinęs greičiau suklysčiau.
Jeigu ketvirtame daugiabučio aukšte jus užkluptų gaisras,
negalėtumėte suklysti, nes pražūtumėte. Šokti pro langą – klaida, pulti į ugnį
– klaida. Turite likti šalto proto, kad suvoktumėte padėtį.
Lengva pasakyti. Neįsivaizduoju, kaip pajėgčiau
likti šalto proto tokiose situacijose. Panašiai susimąstydavau, skaitydamas
karo romanus. Juk ir jums yra tekę įsijausti į Hemingvėjų ar Remarką?
Taip, žinoma.
Ir kaip jie skamba dabar?
Man regis, šis karas ypatingas dėl dar vieno svarbaus
dalyko. Ukraina skiriasi nuo kitų tautų. Jai atsilaikyti padeda unikalus
ukrainiečių humoro jausmas. Net juodžiausiomis valandomis mes kuriame juokingus
memus ir pokštus.
Tai būdinga ne tik šiam karui. Šiuolaikinė ukrainiečių
literatūra, kurios mokoma vidurinėje, prasideda nuo „Eneidos“. Tai absurdiškai
juokinga išvirkščia poema, Vergilijaus parodija, kurioje Enėjas yra kazokas.
Parašyta ukrainietiškai Rusijos imperijos okupacijoje. (Išleista 1798 m.,
autorius – Ivanas Kotliarevskis - I.S.)
Manau, kad humoristiškas žvilgsnis į niūrią tikrovę yra
itin būdingas ukrainiečiams. Po ilgesnės nei 200 metų okupacijos, holodomoro ir
kitų kančių mes vis dar optimistiškai šaipomės iš Putino ir Kadyrovo.
Manote, kad kitoms tautoms toks humoras nėra
būdingas?
Manau. Matote, esu balkanistas.
Balkanų tautos mėgsta ir moka juokauti.
Labai. Bet, pavyzdžiui, humoras, atpažįstamas iš Kusturicos
filmų, yra įžeidus. Juokeliuose atsispindi tautinė ar geografinė priešprieša. Balkanų
gyventojų anekdotuose dažnai minimas kvailelis musulmonas Mujo, serbai nuolat
šaiposi iš juodkalniečių tingumo ir panašiai. „Kam juodkalniečiui kėdė? Kad
lipdamas iš lovos prisėstų pailsėti.“
Marina Abramovič, būdama pusiau juodkalnietė,
per interviu papasakojo kur kas nešvankesnį juokelį apie tautiečius. Humoras
juk dažnai įžeidus. „Azovo“ kariai gi nerimtai mirkydavo čečėnams skirtas
kulkas kiaulių kraujyje.
Taip, bet kazokams, kurie yra ukrainiečių tapatybės
pagrindas, būdinga pasijuokti iš savęs pačių. Kazokai garsėja savigarba, jie
išdidūs ir linkę romantizuoti savo valstybę, tačiau pats svarbiausias ir populiariausias
jų literatūros kūrinys yra pokštas. „Eneidoje“ šaipomasi iš pačių kazokų, o ne
iš svetimšalių. Gebėjimas pasijuokti iš savo didvyrių, iš savo tapatybės pamatų
yra perdėm ukrainietiškas.
Pasklidus žiniai, kad rusai ruošiasi paleisti į mus
branduolinę bombą, kyjiviečiai iškart atsiliepė, viešai kviesdami rinktis į
orgiją ant Ščekavicos kalvos. Jeigu jau visi žūsime, tai krušdamiesi! Į
atitinkamas feisbuko ir Telegramo grupes per porą valandų užsiregistravo keturi
milijonai vartotojų. Visas pasaulis rimtai svarstė branduolinės katastrofos
grėsmes, o ukrainiečiai tuo metu juokavo ragindami dulkintis. Kyjiviečiai
graibstė ne kalio jodido tabletes, o marškinėlius su užrašu „Pirmas ant
Ščekavicos“.
Geriausia priemonė nuo branduolinio ginklo – nesibaigianti
orgija.
Būtent!
Dar sugrįžkime prie balkaniečių – jūs domitės
ne tik jų anekdotais, bet ir literatūra?
Verčiu iš serbų ir kroatų kalbų. Esu išvertęs daugiau nei
dešimtį knygų apie karą buvusioje Jugoslavijoje. Jos vėlesnės už jūsų
paminėtuosius Hemingvėjų ir Remarką, visai šviežios. Milenko Jergovičius tik
viena karta už mane vyresnis, kaip ir Vladimiras Arsenijevičius ar Farukas
Šehičius, buvęs bosnių karvedys. Gerai suvokiu jų likimą. Jie yra buvusios
Jugoslavijos prarastoji karta, o aš atstovausiu prarastajai ukrainiečių kartai.
Jei išgyvensite, neliksite visai prarastas.
Jei neišgyvensiu aš, išgyvens kas nors kitas, bet esmė
nepasikeis. Ši trauma tokia gili ir stipri, kad karas liks svarbiausias mūsų
gyvenimo įvykis. Iki pat pabaigos permąstysime įvykius, palikusius tokį randą,
tokią baisią vidinę tuštumą.
Jau permąstote karą – ką suvokiate?
Aptikau, kad karas yra visiškai natūralus. Atrodytų, kad šis
būvis nenormalus, kad tai – klaida. O dabar suvokiu, kad karas – jokia klaida,
jis kyla iš mūsų prigimties. Pasibaigus šiam karui, po kokių 20 metų prasidės
kitas – vėl Ukrainoje arba kur nors kitur Europoje. Žmonėse glūdi tamsa, jiems
įgimtas troškimas griauti.
Išties, žmonija nemoka apsieiti be karų. Karas
jaudina, didvyriai kelia pagarbą, juos lengva šlovinti. Liaudis trokšta švęsti
pergales. O kaip išmokti švęsti nuobodžią taiką?
Taika nuobodi. Tačiau neatsitiktinai užsiminiau apie karą Balkanuose.
Užaugau prie Tisos upės, įtekančios į Dunojų. Iš ryto sėdęs
prie vairo, pietums jau būčiau Serbijoje. Per aštuonias valandas pasiekčiau Bosniją,
Sarajevą. Jis visai šalia.
O buvusios Jugoslavijos karas atrodė neįtikėtinai toli. Mes
ramiai tvarkėmės taikius reikalus, nekreipdami dėmesio į žinias apie mūšius, Sarajevo
apgultį, žudynes, prievartavimus.
Nori taikos – ruoškis karui?
Manau, kad Ukrainą labiausiai remia Lietuva ir Lenkija kaip
tik dėl to, kad šios šalys yra patyrusios panašius antpuolius. Jų piliečiai
supranta, kaip svarbu stabdyti Rusiją. O prancūzams ar austrams mūsų karas
atrodo toli.
Laimei, nesate kitos rasės žmonės.
Karas yra labai asmeniškas dalykas. Net Ukrainoje – labai
skiriasi, ar gyveni Kyjive, ar Charkive, ar Užhorode.
Mūsų rašytojai, išvažiavę į užsienį, mėgsta kalbėti, kad
ukrainiečiai kaunasi už demokratiją, bet tai nėra tiesa. Mūsų kariai šąla
apkasuose ne iš meilės demokratijai, o dėl išgyvenimo instinkto: vos pastebėtą
priešą – rusą, buriatą, čečėną – būtina nušauti, negalvojant apie jokią
parlamentinę demokratiją. Karas – tai kraujas ir žudynės.
Kraujas – tai labai asmeniška.
O mes, intelektualai, šiek tiek falsifikuojame įvykius, kai
tauškiame apie aukštas materijas, niekaip nesusijusias su fronte kovojančių
gynėjų kasdienybe.
Tai labai asmeniška, todėl nepasitikiu įvardžiu „mes“. Maniškė
individuali karo patirtis labai skiriasi nuo mano žmonos pergyvenimų, o ką jau
kalbėti apie frontininkus, kalinius, okupuotų sričių gyventojus.
Tai kaip apibendrinti tautos patirtį?
Perkeliant tą patį asmeniškumo principą ir transformuojant
jį tautai. Tai labai ukrainietiškas karas, visai kitoks nei kiti. Jis ne
europietiškas, ne prancūziškas, ne vokiškas, ne pasaulinis. Tai mūsų pareiga,
mūsų likimas. Kiti nebūtinai mus supranta.
O kas jiems padėtų suprasti?
Reiktų skaityti ne Tomą Cooperį ar kitus analitikus, bet
„Iliadą“ – joje surašyta visa esmė.
Man pasirodė itin svarbu, kad vienu pirmųjų šio karo
simboliu tapo Gyvačių sala, kurios gynėjas pasiuntė nachuj rusų karinį
laivą. Tai Ovidijaus apdainuotas kraštas – Dunojaus delta. Salelė nutolusi per
20 km nuo žiočių, todėl joje išsigelbėdavo upės srovės į pražūtį jūroje
nuneštos gyvatės. Ta vieta išnyra tarsi iš mitų. Nuotraukose matome salos
švyturį, sumūrytą iš antikinės šventyklos akmenų. Kadaise ten buvo rytinis
Romos imperijos pakraštys, toliau – barbarai. Dabar maždaug ten brėžiamos NATO
ribos. Gyvačių sala – tai nesibaigiančio karo metafora. Mūšis dėl jos lyg ir
atsitiktinis, tačiau svarbus tuo, kad yra įprastas, natūralus. Keista sakyti, bet
matau jį kaip normalų karo istorijos atsikartojimą.
Ir ką gi byloja tokia šiuose kraštuose
įskiepyta karo istorija?
Veltui tikitės mano išvadų, nes tik dalinuosi
pastebėjimais. Pats nesuvokiu, kas čia vyksta. Ir vis tiek manau, kad svarbu
pastebėti paraleles ir įžvelgti įvykių panašumą. Gal praėjus dešimčiai metų nuo
karo pabaigos ir tikėtinos mūsų pergalės, sugebėsiu ką nors apibendrinti.
Sutariam.
Kol kas, būdamas proceso šerdyje, nepajėgiu jo apžvelgti.
Nieko nerašau, tik pasižymiu užrašinėje kai kurias pastabas, mintis ir frazes. Nenoriu
pamiršti svarbių dalykų, bet esu tikras, kad rašytojui šiuo metu svarbiausia stebėti
ir dalyvauti, o ne protingai dėstyti.
Jūsų 2015-aisiais parašytas „Karbidas“ – itin
eurooptimistiškas romanas. Kaip galimybę išvesti Ukrainą į Europos Sąjungą
vertinate dabar?
Labai teigiamai. Šis karas suteikia Europos Sąjungos
egzistencijai naują impulsą. Neseniai lankydamasis Škotijoje klausiausi, kaip
britai jaudinasi dėl Europoje vėl įsiplieskusio karo. Jiems rūpi, nes tai ir jų
namai. Anksčiau saliečiai linko matyti Europą kaip silpną junginį, supančiotą
Briuselio direktyvų ir net neturintį savo kariuomenės. Dabar Europa atrodo vieningesnė
nei bet kada anksčiau, taip pat ir Ukrainos narystės klausimu. Iki 2022-ųjų
vasario 24-osios dauguma europiečių laikė, kad mūsų neverta priimti į Sąjungą,
o šiandien padėtis priešinga.
Sulaukėme kur kas daugiau Europos Sąjungos paramos, nei
tikėjomės, bet dėl to pernelyg nesistebiu. Pamenu, dar prieš koronaviruso
pandemiją turėjau vesti Drago Jančaro, nuostabaus rašytojo, paties geriausio slovėnų
romanisto, skaitymus Lvive. Anksti atsikėlęs atvairavau ir išgirdau, kad
svečias nepasirodys, mat pasienyje apsižiūrėjo palikęs namuose pasą. Tik
pagalvokite – net komunistų laikais gyvenęs rašytojas įsivaizdavo galįs
keliauti į Ukrainą vien su tapatybės kortele. Per ilgus narystės Europoje metus
priprato prie laisvės.
Atsipalaidavęs slovėnas nesąmoningai įtraukė
Ukrainą į Šengeno zoną.
Taip. Jaunimui tai atrodo natūralu: laisvai keliauti,
kalbėti, balsuoti, prekiauti. O juk šios laisvės nėra savaime suprantamos, už
jas tenka pakovoti. Lietuvos, Lenkijos, Slovakijos pavyzdžiai įkvėpė
ukrainiečius Oranžinei revoliucijai, Euromaidanui – sovietų pavergtos tautos
išsilaisvino ir reformavo savo valstybes. Todėl Ukraina bus svarbi ES narė –
mes ne šiaip prisijungsime, bet ir atsinešime šviežio troškimo puoselėti
europines teises ir laisves.
Kiek jūsų tautiečių palaiko tokį siekį?
Dauguma. Dauguma ukrainiečių mielai priimtų Europos
Sąjungos taisykles, nes nepasitiki savo elitu.
Teks įsileisti į savo rinką Vokietijos ir kitų
senųjų narių verslo gigantus.
Nėra kitos išeities. Derėsimės dėl sąlygų, bet ukrainiečiai
supranta, jog verta baigti pertvarkyti oligarchinę valstybę ir įsilieti į
bendrąją rinką.
Ką manote apie valstybės paramą kultūrai?
Manau, europinis modelis čia tinkamas. JAV menininkai
išsilaiko vien iš komercinių iniciatyvų ir mecenatystės, bet tai nelengva. Be
valstybės paramos sunku tikėtis geros operos, o aš esu didelis jos fanas. Pats
nieko negaunu iš biudžeto, esu nepriklausomas, tačiau suprantu ir pritariu: poetus
verta remti, kad jų kūryba plačiau pasklistų.
Andrijau, labai ačiū jums už malonų pokalbį.
Kalbėjomės 2023 m. vasario 24 d. Vilniaus knygų
mugėje.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis" ir "Laiko juosta jų žvilgsniais" rasite atrinktų, papildytų, pataisytų ir naujų, niekur kitur neskelbtų, pokalbių iš esmės.
"Sofoklyje" šiuos rinkinius ir kitas knygas įsigysite leidyklos kainomis, taip pat ir užsisakydami internetu www.sofoklis.lt
1 komentaras:
Puikus interviu!
Rašyti komentarą