Vienas šališkas stebėtojas, drauge risnodamas sekmadieninės
treniruotės pusmaratonį, paprotino, kad šiuo metu pasaulį valdo tikrų daiktų
mada. Prieš kokį šimtmetį esminė vertybė buvo NAUJAS (modernus, pramoninis,
sintetinis, masinis), maždaug prieš pusšimtį metų – KITOKS (neįprastas,
vienetinis, maištaujantis), o šiandien – TIKRAS (autentiškas, natūralus,
ekologiškas, rankų darbo). Nieko, praeis.
Istoriniai romanai itin atitinka nūdienos vartotojo
įsivaizdavimą, kokia yra tobula beletristika. Atsakingi pilietinės vienišų vilkų visuomenės
nariai nebelinkę švaistyti nuo „Facebook‘o“ nuvogto laiko „šiaip“ skaitymui.
Išgalvotos istorijos erzina praktiškus žmones, todėl jie renkasi naudingų patarimų
knygas, kurių pavadinimai prasideda „Kaip...“, tikrų kelionių įspūdžius ir įžymybių
biografijas.
„Koncertas kairiajai rankai“ – ne koks paviršutiniškas,
gyvuliškus smegenų žievės pradus švelniai smaukantis, svajonių romaniūkštis,
bet ir ne sausas pirmosios XX-o amžiaus pusės istorijos vadovėlis. Po „1913. Šimtmečio vasaros”, o gal ir “HHhH”,
pastaroji
knyga tęsia šiuolaikinės Senojo žemyno literatūros, pasinėrusios į savo
kultūros psichoanalizę, tradiciją.
Tai kur kas daugiau, nei pianisto Paulio Vitgenšteino
biografija. Neabejoju, kad knygos autorė Lea Singer pedantiškai išnarstė archyvinius
šaltinius, leidusius atkurti įdomiausius vienarankio virtuozo ir jo šeimos
gyvenimo momentus. Jaunesnysis Paulio brolis, žymusis filosofas Liudvigas, ko
gero, buvo geresnis viešųjų ryšių meistras, tačiau „Koncerto...“ rašytojos
papirkti nesugebėjo. Meno istorijos daktarė iš Miuncheno švelniai, bet
moteriškai negailestingai susmaigstė psichopatiško mąstytojo reputaciją talentinga
romanistės plunksna, neatsižvelgdama nė į kontraversiškoms asmenybėms imunitetą
kartais užtikrinančią netradicinę lytinę orientaciją.
„Koncertas...“ – tai romanas apie meilę ir muziką,
tėvus ir vaikus, karą ir taiką, kraują ir pelenus. Jį skaitydamas, verki drauge
su turtingaisiais Vitgenšteinais, klausaisi M.Ravelio bei S.Prokofjevo melodijų,
pasineri į salonines Vienos bei Paryžiaus intrigas ir klijuoji referendumo
plakatus Austrijos prijungimo prie nacistinės Vokietijos išvakarėse. Knygoje
galima pasirankioti sentencijų („Užmušti laiką – nusikaltimas, kuriam nėra
senaties“) ir pasisemti tvirtybės iš herojaus, kuris, netekęs dešinės rankos, didžiausiose
salėse fenomenaliai skambindavo fortepijonu, restoranuose atsisakydavo padavėjų
pagalbos, lupdamas vėžiams kiautus ir gnaibydamas putpelių sąnarius, jūroje plaukiodavo
krauliu, o vonioje pats nusikarpydavo nagus.
Tačiau bene maloniausia, kad „Koncertas...“ yra
tikras. Tikras grožinės literatūros kūrinys. Jame žavi ne tik meistriškai
nutapytas istorinių realijų fonas, bet ir tikri, ne vaidinantys istorines
asmenybes, o gyvenantys jų aistromis ir kančiomis, veikėjai.
„Vidinės akies nepapirksi kaip išorinės“.
1 komentaras:
Lea Singer "Koncertas kairiajai rankai" - norėsiu perskaityti, kaip tik ieškojau istorinės knygos ir geros istorijos viename. Muzika, Viena, pirmasis pasaulinis karas - puiki medžiaga istorijų rašytojams...
Rašyti komentarą