Žinoma,
jokių bėdų. Pradėkim nuo kalbos. Ko savo mokinius išmoko gera lietuvių kalbos
mokytoja?
Geras klausimas. Ko išmoko gera lietuvių kalbos
mokytoja? Na, mano supratimu, gera lietuvių kalbos mokytoja suteikia vaikui
pasitenkinimą, džiaugsmą, kad jis kalba gimtąja kalba. Kad jis ta gimtąja kalba
skaito kūrinius. Gera lietuvių kalbos mokytoja neatgraso, visų pirma, nuo
kalbos, o kažkokiu būdu suteikia pasitenkinimą. Nes santykis su gimtąja kalba
yra išskirtinis, kitoks negu su kitomis kalbomis. Ji labiau į pasąmonę įaugusi.
Antras dalykas, aš čia kalbu apie tokią siekiamybę,
vaikas mokykloje išmoksta skaityti. Gal mokykla šiuo metu ir nesuteikia
galimybių skaityti, bet jos yra toks tikslas – išmokyti skaityti. Nes savaime
vaikai šiuo metu skaityti sunkiai išmoksta. Ir mokykla viena negali to
išmokyti, tai turi būti visuomenės rūpestis. Ką tai reiškia: mokėti skaityti?..
Taip,
ką gi tai reiškia?
Tai reiškia, kad skaitydamas žodžius, sakinius,
tekstą, mokinys, na jaunas žmogus... tai jaudina jo vaizduotę. Jis žino tų
žodžių reikšmes, tie žodžiai jam sukelia kažkokius vaizdinius, asociacijas su
kitais vaizdiniais. Arba jeigu tai yra pasakojimas apie žmogų, jis įsijaučia į būsenas.
Tai yra gana didelis gebėjimas.
Man atrodo, nors nesu atlikusi tyrimų ir negaliu
teigti kategoriškai, iš realaus gyvenimo vaikai to mažai beišmoksta. Skaitmeninės
technologijos yra nuostabus dalykas, bet jos bendravimą iš vienos pusės
lengvina, o iš kitos pusės trupučiuką sunkina. Mažėja realaus santykio su
realiais žmonėmis. Laiką atima.
Gera literatūra gali ugdyti jausminį pasaulį,
vaizduotę, pagaliau – mąstymą. Tai yra labai svarbus dalykas. Nesakau, kad tik
lietuvių kalbos mokytoja... Visi mokytojai, visi dalykai moko skaityti įvairius
tekstus. Juk internetas, mano supratimu, visų pirma yra tam tikra tekstų
talpykla. Kartais praeina tokie gandeliai: kam šiais laikais, skaitmeninėje
eroje, skaityti? Tai palaukit, bet tuos tekstus, kuriuos randame internete, mes
skaitome. Gal ten yra ir vaizdinių tekstų, bet jų neužtenka, mes vis tiek
skaitome. Vadinasi, skaityti reikia mokėti. Įprasti skaityti.
O vaikui siūloma žaidimų, pramogų, jis nuolat
išsiblaškęs. Juk ir mes nuolat laukiam telefono skambučio, negalime susikaupti.
Tokiame išsiblaškyme knygų skaitymas, rašymas yra labai svarbu asmenybei.
Trečias dalykas – tai santykis su kultūriniu paveldu. Žmonijos
kultūriniu paveldu. Tai nėra tik lietuvių kultūra, juk mūsų mokykloje skaitomi
ir Antikos autoriai, šiek tiek supažindinama su pasaulio kultūra. Visa
pasaulinė literatūra, kuri yra išversta į lietuvių kalba, ir jeigu tas knygas
kas nors perskaito, tai jau ji priklauso mūsų kultūrai. Niekada nebrėžčiau
ribos: kas yra lietuvių kultūra, o kas – ne. Mes truputį per mažai domimės tuo,
kas vyksta pasaulyje, bet jeigu tai mums rūpi, tuomet visa, kas vyksta
pasaulyje, yra ir mūsų kultūros dalis. Kaip susisiekiantys indai.
Gera mokykla nėra visagalė, ji negali visiškai
pakeisti vaiko, bet ji gali ne taip mažai pasiekti. Ji gali duoti vaikui
supratimą, kad jo gyvenimas yra prasmingas. Gera mokykla teigia mokiniui, kad
jo gyvenimas gali būti prasmingas. Šito prasmės jausmo mokiniams labai reikia.
Savo tikslią prasmę gal žmogus ir pats turi susirasti, to negali kažkas
pasakyti, bet mokytojas turi žinoti, kad prasmė yra, jis negali būti cinikas.
Kalbėjimas apie prasmes yra mokyklos esmė.
Sunku
išmokyti kalbos, nemokant literatūros?
Praktiškai labai sunku. Kalbos irgi reikia mokyti kaip
sistemos, bet tai tik priemonė.
Kai
mokiausi mokykloje, egzistavo tam tikra literatūros doktrina. Kaip yra dabar?
Ar mokiniai ir mokytojai gali rinktis, kokius kūrinius skaityti? Lietuviškai,
be abejo. Ar yra būtinasis sąrašas? Kaip jis kinta?
Dabar kaip tik yra jau patvirtinta ir nuo šių metų
pradėta mokyti visose penktose, septintose ir devintose klasėse pagal naują
programą. Programos sudarytojai išsikėlė tikslą sudaryti sąlygas skaityti
geriausią literatūrą tam tikriems ugdymo tikslams. Turi būti įvairios temos,
įvairūs žanrai, atitikti mokinio amžių, bet kartu turėtų būti lyg ir aiški
sistema: nuo penktos iki dešimtos klasės.
Mažomis porcijytėmis vaikai susipažįsta, tarkime, su
tautosaka. Tautosaka nėra sudėta į vieną vietą, bet pagal amžių po trupučiuką
išmėtyta, kad neįkyrėtų ir būtų įdomi tam vaikui. Kad jam neatrodytų, jog su
juo kalbama kaip su pradinuku, kai jis jau yra septintoje klasėje. Septinta
klasė gauna liaudies dainas, bet galbūt roko variantą.
Labai gražus sudarytojų sumanymas buvo, kad
programiniai privalomi kūriniai užimtų maždaug pusę laiko, penkiasdešimt
procentų viso laiko literatūros pamokų, o kiti kūriniai būtų pasirenkamieji. Ir
čia nėra labai paprastas dalykas, todėl kad mokytojas lyg ir gali stabtelėti:
niekuo nepapildyti tos programos arba pasipildyti. Antra vertus, jis turi tokią
teorinę galimybę, nes yra surašyti geri kūriniai.
Kažkas tą kanoną formuoja. Tas kanonas, geriausi
kūriniai pasaulyje, jis judantis, bet šiaip ar taip visuomenėje nusistovi. Kai
kas sako, kad tai tų žmonių, kurie rašo programą, jų amžiaus, jų kartos,
kanonas. Gerus kūrinius vis tiek reikia perskaityti. Negali skaityti Ostrausko
„Jūratės ir Kastyčio“, jei nesi skaitęs Maironio „Jūratės ir Kastyčio“. Nes tai
yra postmodernus kūrinys, kuris intelektualiai kitaip kitus dalykus apmąsto, ir
jeigu nesi skaitęs romantinės poemos, tai negali jo suprasti. Mitas
sugriaunamas visiems laikams. Čia aš truputėlį nukrypstu...
Taigi, yra parašyta programoje, kad galima skaityti tą
kūrinį arba bet kurį kitą lietuvių autoriaus kūrinį. Galima skaityti Astridos
Lindgren tą kūrinį arba bet kokį kitą jos kūrinį. Teoriškai mokytojas gali
rinktis kūrinius, kurie jam artimesni. Tačiau čia pat atsiranda realios
sąlygos: jis turi vadovėlį, o vadovėlio autoriai jam jau sudėjo kūrinius. O
mokinys – penktokas, tai kaip jis gaus tuos kitus kūrinius? Gali kokį vieną
nusipirkti, ar mokykla jam nupirks, bet tik tiek. Pasidaro keblu. Praktiškai ta
galimybė pasirinkti yra skirta vadovėlių autoriams.
Penktoje – devintoje klasėse mokiniai po gabaliuką
susipažįsta su geriausiais autoriais, kad jau būtų girdėję Homero, Donelaičio,
Maironio pavardes. Aišku, ir devintoje klasėje vaikas negali visus metus
skaityti senus autorius, jam nusibos, todėl siūloma pramaišiui įterpti ir
šiuolaikinius autorius, kurie kaip nors susiję, pratęsia tą tradiciją, kalba ta
tema. Dešimtoje klasėje išeinama Antika ir Viduramžiai, vienuolikta klasė
prasideda nuo Renesanso. Iki šiuolaikinės literatūros praktiškai ateinama tik
dvyliktoje klasėje.
Kas
šiuo atveju yra šiuolaikinė literatūra?
Šiuolaikinė literatūra – tai ta, kuri dabar
išleidžiama.
Visai
dabar?
Visai dabar.
Pasaulyje yra įvairių sistemų. Yra kultūrų, kurios
visiškai neima šiuolaikinės literatūros, ir yra tokių – amerikiečių tam tikros
mokyklos – kurios skaito tik šiuolaikinę literatūrą. O britai, turbūt, kai
įlindo į savo Šekspyrą, tai vien Šekspyrą ir nagrinėja, tik vieną kitą naują
kūrinį paima.
Šiuolaikinėje literatūroje keblu atsirinkti tai, ką
verta skaityti...
Aaa,
tai nelengva atsirinkti ir ką verta skaityti iš dvidešimto amžiaus.
Dvidešimto amžiaus literatūroje yra nusistovėję tam
tikri... Na vėl – mokykla negali perskaityti visko. Yra tam tikras atmetimo
principas.
Gerai,
pasikalbėkime apie lietuvių literatūrą. Aš, tiesą sakant, nežinau dabartinės
programos, tik girdžiu, kaip Algis Ramanauskas per radiją sako, kad Žemaitės ir
Salomėjos Nėries neturėtų ten būti.
Dabar vėl, Žemaitė yra puiki autorė. Taigi, klausimas
yra ne tai, skaityti Žemaitę ar neskaityti. Iš Žemaitės liko tik du kūriniai
programoje. Du kūriniai. Ten jų buvo daugiau sovietiniais laikais, dabar liko
du. Yra „Marti“. Pažiūrėkime, kas yra „Marti“. Kokia yra jos problematika?
„Marčios“ problematika yra ta, kad mergina patenka į labai tamsių žmonių
rankas. Susiduria su labai tamsiais žmonėmis, kurie turi valią. Kurie yra
stiprūs, kurie ją... sunaikina. Čia galima labai įvairiai nagrinėti. Juk kai
kas sako: galima gerumu paveikti negatyvią aplinką, nereikia karų, reikia
skleisti geras idėjas. Tai ji ir bando pakeisti juos gerumu. Ir išaiškėja, Žemaitė
yra gera autorė, gerai pažįsta gyvenimą, kad nepakeisi tu Vingių gerumu. Tuomet
ji bando juos pakeisti piktumu, drebia į akis, kas jie tokie ir ką jie blogai
daro. Ir tai jų nepakeičia, nes jie yra stiprūs, jie turi valią. Tokiu aspektu,
trupučiuką platesniu, nagrinėjant tą kūrinį, klausiama: ką gi daryti tam geram
žmogui? Tai pakankamai įdomi problematika.
Įdomios
problematikos yra daug. Man štai įdomu, kaip tam programos sudarytojui
apsispręsti, jei kas nors argumentuoja, kad Žemaitės užtektų vieno kūrinio arba
kad ji neverta iš viso ten būti, o vietoje jos derėtų skaityti kokį nors
Somersetą Maughamą, kurio problematika dar įdomesnė.
Ta problema yra keliama. Dėl šio klausimo buvo
apsispręsta. Na, Žemaitės yra du kūriniai: vienas – devintoje klasėje, o kitas,
mažučiukas – "Sutkai", vienuoliktoje. Labai mažas, tik epochos iliustravimui. Yra tokia
nuostata, nežinau, kaip ją paaiškinti, kad mokykloje... Kas yra tauta? Tauta
yra darinys, kuris yra skaitęs tuos pačius tekstus. Yra tekstai, kuriuos visi
pažįsta ir atpažįsta. Kada gi tuos tekstus perskaityti? Nors Maughamas yra
nuostabus autorius, tikrai dėl to nesiginčiju, labai juo žaviuosi, bet jis turi
ateiti truputį gal ir vėlesniame amžiuje. Jis savaime ateis.
Na, palikime ramybėj Žemaitę, imkime tokį Biliūną – jo
tu negali būti neskaitęs mokykloje. Biliūno skaitoma labai nedaug.
Vienuoliktoje klasėje skaitoma „Liūdna pasaka“, apysaka apie 1863-ių metų sukilimą, ir yra „Kliudžiau“
penktoje klasėje. Ne, meluoju, dar yra „Ubagas“ kažkurioje klasėje. Žodžiu,
Biliūnas su trimis apsakymais. Na, apysaka yra ilgesnis kūrinis, bet apsakymai
yra trumpučiai. Literatūra per gimtąją kalbą, neverstinius kūrinius, perteikia
kažkokius archetipinius dalykus...
Bet
juk ir iš gimtosios lietuvių literatūros yra ką rinktis. Turbūt niekas
nesiginčija dėl Donelaičio, Maironio, Biliūno, Vaižganto, Simonaitytės, o
paskui – prasideda... Ar Baltušis yra programoje?
Nėra.
Nėra.
Tai va. Perskaičiau štai „Metuose“ jo dienoraščio ištraukas ir likau
priblokštas. Kai mokykloje skaitėme Baltušį, supratau, kad jis primestas dėl
ideologijos. Man koks nors Zurba buvo ko ne įdomesnis už Baltušį. O dabar
skaitau tuos dienoraščius ir net abejoju, ar jie autentiški: kaip žmogus
kankinosi, kaip sirgo už gerą neideologizuotą literatūrą. Taigi, jei programa
sudaroma tiek primetant, tiek atmetant rašytojus pagal ideologinius elementus,
ji tampa iškreipta.
Čia aš gal nesu visai nešališka, būdama viena iš
programos autorių. Dirbome grupėje, sirgome ta programa, labai aiškiai
žinodami, ko ir kodėl siekėme.
Dėl autorių atrankos: nuolat reikia ko nors
atsisakyti, nes iš penkių autorių dėl kokių nors priežasčių imame vieną.
Sakykime, buvo dar gyvas Romualdas Granauskas, o gyvų autorių į programą
netraukiame, todėl ten atsirado Aputis. Čia galima ginčytis, kuris iš judviejų
turėtų būti. Bet buvo net ir toks principas.
Ir tuo metu, kai rašėme vienuoliktos – dvyliktos
klasės programą, ir iki šių dienų vyksta karas: dėl Salomėjos Nėries, dėl
Justino Marcinkevičiaus. Dėl politinių dalykų faktiškai. Dėl požiūrio į jų
kolaboravimą-nekolaboravimą. Mūsų grupei darytas labai didelis spaudimas. Vis
dėlto įtraukėme į programą Justiną Marcinkevičių, kaip reprezentuojantį tą
epochą. Ir Salomėją Nėrį. Na, mano asmeniniu požiūriu, po Maironio jinai –
didžiausia mūsų lietuvių poetė.
Aš bučiau įtraukusi ir Kostą Kubilinską, nes jo
pasakos vaikams yra tobulos. Dėl jo baisi kova vyksta, ir labai suprantama:
baisus žmogus – žmogžudys ir išdavikas. Bet kai skaitai jo pasakas... Mano
nuostata yra tokia, kad na, yra dar Dievas, kuris leidžia žmogui atitaisyti
savo klaidas, ir mirusį žmogų jau nebe mūsų teismas teisia.
Nebūtina pasakoti, kad koks nors autorius ką nors baisaus
padarė. Kad ir apie Sigitą Gedą: na, baisaus jis padarė, bet mokykloje tokių
dalykų, mano nuomone, nereikia kalbėti. Kaip ir apie Žemaitės meiles, apie
Žemaitės pypkės rūkymą. Mokiniai tose klasėse nori herojų, didvyrių, ir
sužavėti kokiomis nors pikantiškomis detalėmis – ne mokyklos reikalas. Mokyklos
reikalas – žiūrėti esmės.
Todėl atranka yra kažkieno atsakomybė. Kažkas turi
prisiimti atsakomybę, ir tie, kas rašė programą, tokią atsakomybę prisiėmė.
Ar
dirbdama su moksleiviais įsivaizduodavote, kokiais žmonėmis jie užaugs, kas
išeis iš vieno ar kito aštuntoko? Ar išsiugdėte gebėjimą nuspėti moksleivio
likimą pagal tai, kaip jis skaito ir rašo?
Tiesą sakant, aš tą klausimą nuolatos kėliau, ypač
dirbdama su jaunesniais. Ir su vyresniais tas pats. Kartą tėvai panašų klausimą
uždavė kažkuriame susirinkime. Aš negalėjau pasakyti, kas išeis to vaiko.
Galėjau matyti du dalykus: kiek jis pastangų deda mokytis, ar dirba, ar
nedirba. O gabumai kai kurių buvo labai ryškūs, bet niekada nežinai, ar jis...
Tarkime, jei vaikas negabus lietuvių kalbai, ar jis negabus ir kitam dalykui?
Ir dar, tai mokytojui skaudžiausia, niekada nežinai, į
kokias aplinkybes jis pateks. Kartais gyvenime nesiseka labai geriems
mokiniams, kurie lyg ir laukia, kad kiti jiems sukurtų sąlygas. Tuomet jis gali
būti tik pagalbininku kam nors. Jei pakliūva pas gerą viršininką, jis dirba
gerai, jei pakliūva pas kvailą viršininką, jis negali, tai jį sužlugdo.
Pastaroji
jūsų knyga „Pereik tiltą, kvaily“- kokio amžiaus moksleiviams skirta?
Personažai yra aštuntokai. Tai įsivaizduoju, kad
aštuntokams ji ir skirta. Gal kai kurie septintokai paskaitys.
Ją
skaityti nenuobodu ir tėvams. Perskaitęs anekdotą, iš kurio kilęs knygos
pavadinimas, prisiminiau kitą, kurį jūs kadaise pasakojote: kaip žmogus
parsinešė namo lentą... Man jie pasirodė kažkuo panašūs.
Aš nebeatsimenu anekdoto apie lentą.
Neatsimenate?
Žmogus parsinešė namo lentą iš darbo, pasidėjo ir nuėjo gulti. Negali užmigti,
vis galvoja: ateis policija ir paklaus, ar parsinešiau lentą. Sakysiu: ne,
neparsinešiau. O jie apžiūrės kambarį ir ras. Problemos. Tada jis slepia lentą po
lova, sandėliuke, sode, bet vis tas pats – atsigula ir nerimsta, nes galvoja,
kaip policija apieškos visur ir suras tą lentą. Galiausia jis užkasa lentą
miške, grįžta į lovą, vėl kankinasi, vėl eina dar geriau slėpti lentos, bet kai
neberanda, kur užkasęs, nusiramina: jei aš pats neradau, tai ir policija neras.
Pagalvojau,
gal abu anekdotai – iš to paties šaltinio?
Ne, nors aišku, viskas yra susiję. Anekdotas apie
lentą yra kažkieno sukurtas, aš jį tada girdėjau, jis man patiko. O šitą
anekdotą mes sukūrėm žaisdamos su anūke. Aš ją veždavau į šokių mokyklą,
turėdavom laiko, ir ji prašydavo: arba papasakok ką nors apie šunis ir kates,
kuriuos kada nors turėjai, arba kuriam anekdotus apie kvailius... Ir mes kuriam
anekdotus apie kvailius. Turėdamos laiko. Mums reikėdavo persikelti į kitą
Neries pusę vis kitu tiltu, tai man tas tiltų motyvas kilo iš mūsų
vaikščiojimų. Ir tas anekdotas yra mūsų, jai padedant mano, sukurtas.
Žavu.
Pabaigai pasakykite, kokia bus paskutinė lietuviška knyga.
Man nepatinka žodis „paskutinė“.
Niekam
nepatinka. Pirmą tai mes mokam.
Pirmą mokam, paskutinę... Nebebus kam apie ją kalbėti.
Prūsų katekizmas yra pirma ir paskutinė knyga. Vienintelė, ir ne prūso parašyta.
Dėl lietuvių... Tai priklausys nuo mūsų užsispyrimo
būti. Šiuo metu ji gal ne pačius geriausius laikus išgyvena, bet ir ne pačius
blogiausius.
Aš tiesiog manau, kad kartais mes ką nors planuojam
kokiam dešimtmečiui, ir per tą dešimtmetį kas nors atsitinka tokio, kad mes
nueiname visai kita kryptim. Aš nebijau kaitos.
Puiku.
Baikime pokalbį, nebijodami keistis dar bent dešimtmetį.
Dar bent dešimtmetį. Jeigu nebus karo.
2 komentarai:
Taip. Paklausk žmogaus apie Salomėją Nerį, Justiną Marcinkevičių, Eduardą Mieželaitį. Žemaitę ir - akimirksniu sužinosi su kuo turi reikalą. Ar tiksliau neturėk reikalą. Čia tas pat, kaip išeik į gatvę, dirstelk, kaip žmonės vairuoja, - ir akimirksniu sužinosi, kokia tai tauta šiandien. Labai gerai, kad turime tokių mokytojų. Žmona pasakojo apie Tapinienę, kaip ji jauna mokytoja mokėsi pas ją (toje mokykloje, dar prieš garsiąją devintąją) ten dirbo ir Marcinkevičienė. Buvo laikai... Bet kai aš kažko užėjau pas žmoną į mokyklą ir pamačiau, kad ten vaikai tik bėga ir spiegia, - sekančią dieną rimtai pasikalbėjome abu. Ir ji daugiau nebebuvo mokytoja. Nes norėjau turėti žmoną, o ne nervų susuktą būtybę (žinoma, ne per metus ir ne per du...). Iki šiol džiaugiuosi, kad žmona manęs paklausė ir daugiau nebebuvo mokytoja. Tai ne jai, tuomet supratau. Per gera tam triukšmui, manaiu. Neatiduosiu...
Ačiū už interviu, labai spalvingas, kaip ir pats žmogus. Tik jei neklystu, 40 rublių kaip studentui tais laikais nebuvo taip mažai.. Na, nes apskritai rublio vertė buvo didesnė. Dabar stipendija apskritai - tik keletui žmonių skiriama, tad norint būti bent šiek tiek savarankišku, reikia sukti galvą, kaip prasimanyti gyvenimui. Daug kas pradeda dirbti (tada, žinoma, nukenčia studijos), kiti išvažiuoja į užsienį, asmeniškai aš skolinausi iš čia gyvenančių tėvų gan ilgą laiką, po to įsidarbinus puse etato pagelbėjo kreditas, na ir pagaliau po truputį įsivažiavau. Tačiau studentams visais laikais, atrodo, yra sunku - tas toks pereinamasis laikotarpis - ir materialiai, ir dvasiškai - į suaugusiojo gyvenimą. Tik kai kurie siekdami išgyventi sugeba išlaikyti tą nepaprastą dvasią - va čia tikrasis pasiekimas.
Rašyti komentarą