Victorai, kaip jūs apibūdintumėte save
profesiniu atžvilgiu?
Esu kognityvinės antropologijos specialistas, kurį domina
romantiška meilė.
Puiku. O kas yra kognityvinė antropologija?
Spėju, kad romantiška meilė daugumai skamba suprantamai, o štai kognityvinė
antropologija – veikiausiai nelabai. Kaip galėtumėte paaiškinti, kas tai yra?
Dėl meilės drįsčiau pasiginčyti...
Galėsim, tik kiek vėliau. Pradžiai – apie jūsų
specialybę.
Jei trumpai, tai – antropologijos sritis,
susiformavusi 6-ajame, galbūt 7-ajame XX amžiaus dešimtmetyje. Apie 1998-uosius
stebėtas jos atgimimas. Pasak pagrindinės kognityvinės antropologijos
nuostatos, kultūra neegzistuoja išorėje, ji yra galvoje.
Kaipgi ji ten formuojasi? Jei kultūra yra tam tikras
supratimas ir žinojimas, vadinasi, ji turi glūdėti mūsų galvose. Įdomiausia yra
išsiaiškinti, kaip vienu metu tai gali atsirasti daugelio žmonių galvose?
Pirmiausia ir bandome įvardyti, kas gi ten yra tose galvose. Tada tuo
pasiremdami aiškiname tam tikrą elgseną ir kaip daugelio individų supratimas
tampa bendras.
Puiku. Kognityvinė antropologija tiria žmonių
suvokimo ypatybes ir bendrybes. Prieš tęsiant pokalbį šiais klausimais, galbūt
prasminga išsamiau pasiaiškinti, ką iš viso reiškia antropologija? Ką nagrinėja
antropologai?
Aš asmeniškai – manau, su manimi sutiktų ir daugelis
antropologų – antropologiją suprantu kaip vieną svarbiausių mokslo sričių, mėginančią
suvokti kultūrą ir tam tikras globalias jos tendencijas. Tai dabar ypač
aktualu. COVID-19 aiškiai atskleidė, kad tai, kas nutiko Kinijoje, gali
nesunkiai paveikti dalykus, tarkime, čia, Lietuvoje, ar dar kur nors kitur
pasaulyje, net ir Samoa.
Štai kodėl svarbu suvokti, kas yra kultūra. Manau, kad ši sąvoka
dažnai buvo neteisingai interpretuojama. Panašiai kaip ir Didysis sprogimas:
visi esame apie jį daug girdėję, bet nelabai žinome, kaip ten viskas klojosi iš
tikrųjų arba kas vyko iki jo. Didžiojo sprogimo sąvoka vartojama įvairiausiomis
progomis, skiriamos didžiulės lėšos ir dedama daug pastangų aiškinantis, kaip
atsirado Visata, kaip mes atsiradome, kokie vyko procesai nuo A iki Z. Tuo
tarpu nėra taip pat daug kalbama ir aiškinamasi apie kultūrą, nors ir ne iki
galo suvokiame, kas tai yra.
Galima kalbėti apie Lietuvos kultūrą, bet tada iškart kyla
klausimas: kur ji prasideda, kur baigiasi, kas ją turi, kas jos neturi.
Suprantama, priešistoriniu laikotarpiu derėtų kalbėti apie atskiros genties
kultūrą. Kultūrą derėtų sieti su Homo erectus, žmogumi iki šiuolaikinio Homo
sapiens, kitaip tariant, dar prieš pirmajam tampant Homo sapiens.
Manoma, kad prieš du milijonus metų žmogus jau gebėjo kurti kultūrą, tačiau kur
derėtų ieškoti jos užuomazgų? O kas buvo iki tol? Kitaip tariant, kuo kultūra
skiriasi nuo nekultūros?
Kultūros apraiškos pradėjo rastis nedidelėse žmonių grupelėse.
Dabar gyvename susietame pasaulyje. Jei kultūra ir atsirado nedidelėse grupelėse,
kyla klausimas, kaip ji plito. Žmonės tarpusavyje ne tik kovojo, bet ir
bendradarbiavo siekdami išgyventi. Vadinasi, susiformavo žmonių grupė, kurią
imta laikyti gentimi. Kiti žmonės, nepriklausę genties kultūrai, buvo potencialūs
priešai ir kėlė grėsmę. Tokia kultūros samprata būdinga gentinei sistemai.
Evoliucijos psichologai tvirtina, kad šitokia kultūros samprata išliko iki
dabarties, nes biologinė evoliucija vyko kur kas lėčiau nei kultūrinė. Kultūrinė
evoliucija vyko sparčiau, o technologinė, nėra abejonių, juda dar sparčiau, jos
pradžia – pramonės atsiradimas.
Tai aiškiai parodo žmonijos populiacijos diagrama.
1948-aisiais, mano gimimo metais, Žemėje gyveno nuo vieno iki dviejų milijardų žmonių.
Dabar jau suskaičiuojama septyni milijardai. Įvyko didžiulis pokytis, kurį net
sudėtinga suprasti. Įdomu tai, kad mūsų smegenys vis dar prisitaikiusios mąstyti
gentiškai: Lietuvą suprantame kaip tam tikrą gentinį darinį. Esame linkę mąstyti
kaip gentainiai, turintys vieni kitiems moralinių įsipareigojimų. Tai ir yra įdomiausia
kalbant apie kultūrą.
Galime pyktis, nesutarti, net žudytis tarpusavyje, bet mes čia
vis tiek jaučiamės turį įsipareigojimų savo genčiai, tačiau vos tik išvykstame
už šalies ribų ir paliekame menamą gentį, iškart išsivaduojame iš tų moralinių
pančių. Žinome, kad Sirijoje dedasi baisybės, o Kinijoje siaubingai elgiamasi
su musulmonais. Bet tai vyksta kažkur toli, todėl mane menkai jaudina. O štai
jei jūs dabar nuvirstumėte nuo suolo, aš tikrai pulčiau jums padėti. Jūsų
sutrenktas petys man taptų svarbesnis už penkis milijonus kenčiančių Kinijos
musulmonų.
Nejaugi?
(Abu juokiamės)
Toks absurdas remiasi kultūrinėmis tradicijomis ir gentinės
elgsenos normomis, kurios mumyse biologiškai gajesnės, nei galėtume įsivaizduoti.
Pasaulis būtų saugesnė vieta gyventi, jei įsivyrautų
supratimas, kad visi mes šioje Žemėje bent truputėlį priklausome vienai ir tai
pačiai didžiulei genčiai. Suprantu, kad tai – idealistinis požiūris, bet jis be
galo svarbus ir jau seniai turėjo įsigalėti. Štai kodėl kultūrą svarbu
tapatinti ne su tautos gyvenama teritorija. Kalbėdami apie kultūrą, paprastai
turime galvoje lietuvių, zunių, Amerikos indėnų genties, Afrikos bantų ar rusų
kultūrą, tačiau beveik nesusimąstome apie pasaulinę kultūrą.
Antropologija papildo biologiją ir sociologiją?
Dar pridėkime psichologiją. Kažkas yra pasakęs, kad
antropologiją galima laikyti paskutiniąja Renesanso disciplina.
Kada ji atsirado?
Jei neklystu, XIX a. 7-ajame dešimtmetyje Anglijoje.
Kaip nusakytumėte šios disciplinos pasiekimus?
Man regis, antropologai yra tikri šizofrenikai pasiekimų atžvilgiu.
Galima teigti, kad 3-iojo, 4-ojo, 5-ojo ar 6-ojo dešimtmečių ir netgi mūsų laikų
antropologai yra kolonijinio mąstymo ir galingųjų valstybių marionetės. Apie 80
procentų antropologų yra amerikiečiai, nors yra po kelis japonus, indus ir t.
t. Kelios didesnės grupės telkiasi Jungtinėje Karalystėje ir Europoje. Visi mes
esame persismelkę kolonijine dvasia.
Įvyko didžiulis posūkis, kai britų akademikų būrelis, kurį
sudarė keli psichologai ir keli antropologai, surengė išvyką į Papua Naująją
Gvinėją. Po ilgų įvairių krypčių tyrimų buvo nustatyta, kad čiabuvių ir anglų
elgsena bei suvokimas visai nesiskiria. Žinoma, skirtumų aptikta, bet ne tokių,
kad žmones būtų galima grupuoti pagal protą. Taigi, antropologai įrodė, jog
nesama jokių kokybinių skirtumų tarp įvairių etninių grupių. Pasirodo, išorinius
rasinius skirtumus nulėmė tik žmonių gyvenamosios vietos ypatumai. Kuo arčiau
pusiaujo, tuo žmogaus oda tamsesnė, bet tai niekaip nesusiję su jo sportiniu
pajėgumu, muzikiniais ar protiniais gebėjimais. Šių savybių sąsajos su
rasiniais skirtumais paneigtos.
Tačiau dėmesys nukrypo į aukštesnės ir žemesnės
rūšies kultūras?
Atsirado pirmykščio gyvenimo būdo sąvoka. Buvo trokštama
atrasti egzotinių tautelių, tyrinėti jas. Į tolimas ir nepažintas tauteles žvelgta
romantiškai. Paprastai amerikiečių antropologai į Lietuvą nevyko, buvo įprasta
keliauti po indėnų, įvairių Afrikos genčių gyvenamas žemes, Samoa. Šie
antropologai veikė tarsi savo šalies valdžios, vykdančios kolonijinę politiką,
agentai. Vyriausybės nurodydavo mokslininkams vykti į Indiją, o grįžus
papasakoti apie dar nepažintas vietines tautas.
Pirmykštės tautos laikytos šaltiniais, kuriuose
paprasčiau fiksuoti ankstyvąsias kultūros apraiškas?
Antropologai iki pat 9-ojo dešimtmečio būtent taip ir
tvirtino. Tarkime, tokia jiems atrodė tsvanų tautelė Kalahario dykumoje. Ten
jie ieškojo mūsų kultūros ir elgsenos ištakų.
Grįžkime prie kognityvinės antropologijos
dalies. Spėju, esate darvinistas?
Nesu tikras, ką tai reiškia. Taip, aš tikiu evoliucija.
Turbūt netikite, kad esama kokio nors kultūros
ar mąstymo šaltinio anapus mūsų smegenų struktūros?
Kaip akademinis antropologas nemanau, kad yra kas nors
anapus mūsų proto. Pamenu, sykį diskutavome su vienu rusu. Sutikau jį čia,
Lietuvoje. Kalbėjomės apie vaiduoklius ir kitus antgamtinius reiškinius.
Nepamenu, ką tiksliai jis apie tai pasakė, bet mintis maždaug tokia: mes linkę įsisprausti
į tam tikrus rėmus ir atmesti viską, kas į juos netelpa. Žinoma, nebūtina tuo
tikėti, kaip nebūtina ir tikėti, kad tuo netiki. Nelabai įsivaizduoju, kaip
kultūra galėtų egzistuoti atskirai nuo individo kažkokiame kolektyviniame
prote, tačiau tikrai nenoriu tvirtinti, kad šimtu procentu tuo netikiu.
Suprantama, juk esate akademikas. Nors
paminėjote kolektyvinę pasąmonę, o tai jau nėra mokslinė kategorija.
Nemanau, kad būčiau paminėjęs „pasąmonę“. Sakiau tik „kolektyvinis“,
turėdamas galvoje tam tikrą įsitikinimų visumą. Svarbu, kaip tos idėjos dėliojasi
mano smegenyse, koks ten Didysis sprogimas įvyksta, kokie mechanizmai paleidžia
kolektyvinį procesą. Štai dabar mudu čia sėdime, turėdami pakankamą žinių bagažą,
kad tęstume ir užbaigtume šį pokalbį. Jei staiga trenkčiau ranka per stalą, jūs
suprastumėte, kad labai supykau. Abu žinome ribas, kurių nevalia peržengti, ir
turbūt to nedarysime. Taigi, mus sieja kolektyvinis žinojimas, kurį sunku
suprasti ir užčiuopti.
Mane ypač domina romantinės meilės kolektyvizmas.
Mes prie jo dar prieisime. Tiesą sakant,
nemanau, kad kolektyvizmas toks jau sudėtingas reiškinys. Verdame bendro katilo
košėje, nes patys taip pasirenkame, mums šitaip patogiau. Kasdien girdime apie
laužančius taisykles išsišokėlius ir atsiskyrėlius, tačiau taip elgtis nėra
optimalu, jei sieki ilgiau gyventi ir saugiai auginti vaikus.
Šiuo atžvilgiu esu visiškas darvinistas.
Ką dar pridurtumėte? Materialistai tiki, kad
protas kyla iš smegenų atomų, tai vien smegenų veiklos išdava. Idealistams toks
požiūris atrodo juokingas, jie neįsivaizduoja, kaip elektronai smegenyse galėtų
sukelti mintis. Šios dvi prieigos gana skirtingos. Ką apie tai manote jūs,
antropologas?
Manau, tai įdomus pastebėjimas. Šiaip ar taip, nuo gimimo
iki mirties mes gyvename tam tikruose mikrokontekstuose. Jeigu jūs būtumėte
mano mylimasis ar senas draugas, arba kunigas, arba profesorius, šis pokalbis įgytų
vis skirtingų atspalvių, kitokią kalbinę raišką. Mudu galvose turime tam tikrus
modelius, kaip
toks pokalbis turėtų vykti. Galima sakyti, kad mes
prisitaikome, bet toks požiūris iš tiesų neatskleidžia, kokius kultūrinius
modelius kiekvienas pasitelkiame į pagalbą, kaip suprantame taisykles, pagal
kurias šis pokalbis rutuliojasi.
Štai dabar jūs užduodate klausimus, o aš pateikiu
atsakymus. Atsakinėju ne kaip jūsų tėvas ar geriausias draugas, o kaip
akademikas. Savo žmonai ar mylimajai į šį klausimą atsakyčiau visiškai kitaip.
Egzistuoja tam tikri kultūriniai modeliai, ir aš, kaip antropologas, stengiuosi
suprasti, kokie yra svarbiausi vieno ar kito modelio ypatumai. Siekiu suprasti,
koks yra šio pokalbio modelis, kas jam būdinga, ką aš pats iš jo gaunu, ką jūs
iš jo gaunate, kokios šio modelio sudedamosios dalys. Be to, modeliai yra
dinamiški. Jie pasižymi tam tikromis, kaip aš pats vadinu, galimybėmis. Jūs užduodate
klausimą, aš iš anksto nežinau į jį atsakymo, bet remdamasis tam tikru žinojimu
ir elgsenos modeliu jį spontaniškai suformuluoju. Jei jūs būtumėte teisėjas,
suprantama, elgčiausi atsargiau. Turbūt sakyčiau, kad atsakymo nežinau. Bet jūs
– ne teisėjas, todėl atsakymus dėlioju spontaniškai. Pokalbis remiasi tam tikru
bendradarbiavimo modeliu. Žinodamas jo tikslą, galėčiau įvardyti ir tam tikrą
kultūrinį modelį.
Kalbant paprasčiau, kiekviename mikrokontekste kultūra
gelbsti atrandant tinkamiausias elgesio taisykles. Kai lipate į troleibusą, jūsų
statusas visiškai pasikeičia, spūsčių metu elgsitės dar kitaip. Pamenu, kaip
sykį važiavau sausakimšu troleibusu, į kurį įlipo ir senyva moteriškė. Jai
akivaizdžiai buvo sunku stovėti. Aplink sėdėjo pilna studentų, bet nė vienas
neatsistojo ir neužleido jai vietos. Pamaniau, kad turiu įsikišti. Pasakiau
jiems, kad negali ramiai sėdėti, kai ta moteris stovi. Taigi, savo galvoje turėjau
tam tikrą elgesio modelį, susijusį su lytimi ir žmogaus amžiumi ir čia pat jį
aktualizavau, manydamas, jog ir jaunuoliams toks modelis turėtų būti
suprantamas. Pasiklioviau kolektyviniu žinojimu, kaip jie sureaguos: atsistos
ir užleis vietą, galbūt atsiprašys. Nepuls manęs mušti. Nežinodamas tokio
kolektyvinio modelio, nebūčiau taip pasielgęs.
Gausybę mikrokontekstų vienija kultūrinis
kontekstas.
Vieno mikrokonteksto kultūrinis modelis persipina su kito
mikrokonteksto kultūriniu modeliu ir taip toliau.
Tačiau ar tada nėra taip, kad kultūrinis
modelis tampa tolygus moralei?
Ne visai. Tarkime, atėjęs į restoraną, iš anksto tikiuosi,
kad bus atneštas valgiaraštis, iš kurio išsirinksiu patiekalą. Tačiau pasirodo,
taip nebūtinai nutinka visur. Viešėdamas Šri Lankoje, patyriau tai, kas
vadinama kultūriniu šoku. Lietuvoje jūs žinote, kuris restoranas brangus, kuris
– mažiau, kaip ten derėtų elgtis, o štai Šri Lankoje mums įprasti elgsenos
modeliai tiesiog nebus veiksmingi, nes ten nerasite nei peilių, nei šakučių,
net nebūtinai sulauksite padavėjo.
Tarkime, prisipažįstate meilėje. Turbūt ne taip: „Aš tave
myliu, griūkime į lovą“?
Ne. Nors žmonės tai daro įvairiausiais būdais.
Taip, tai itin asmeniška.
Bet kas tokiais atvejais vienija jų visų
elgesį?
Vienija daug dalykų. Galima manyti, kad kiekvienas elgiasi
savaip, visiškai skirtingai. Tačiau taip nėra. Esama bendrų dalykų. Jei tarkim,
sakau, kad egzistuoja lietuvių kultūra, tada viską pernelyg supaprastinu ir
marginalizuoju.
Taip, tuomet būtų galima išskirti ir Vilniaus
ar Kauno kultūrą.
Tai, ką noriu pasakyti, yra visiškai priešinga.
Antropologai paneigė ankstesnę ašinę kultūros sampratą, nes ji buvo pernelyg
supaprastinta. Šiais laikais kultūrą vis labiau imta tapatinti su visuomenės
saitais. Jaunesni antropologai, kuriems mažiau nei penkiasdešimt, atmetė
ankstesnę kultūros sampratą remdamiesi antropologijos tyrimais. Dabar apie kultūrą
kalbame tik įvadiniame kurse.
Še tau. Iš pradžių jūs nemažai kalbėjote apie
kultūrą.
Taip. Esu tikras, kad kultūra neegzistuoja jokiu pavidalu,
bet mes elgiamės, tarsi ji egzistuotų. Man tai ir yra įdomiausias kultūros
aspektas, nes šiaip jos neįmanoma niekur aptikti. Neįmanoma įvardyti jokios
konkrečios vietos, kurioje kultūra egzistuotų.
Toks reiškinys. O ar yra, tarkime, konkreti
moralės vieta?
Manyčiau, jog tai dar vienas įdomus klausimas. Žinoma, kad
yra. Tai individas. Moralė, kaip ir kultūra, gali būti asmeniška. Tačiau esama
ir kolektyvinės moralės.
Neabejotinai, yra žmonių, geriau išmanančių moralę už mane,
kadangi nesu šios srities akademikas. Manau, galėčiau save apibūdinti kaip
akademiką, tyrinėjantį kultūrą, kultūros moralę, kultūros sampratą ir romantinę
meilę. Šį tą išmanau apie moralę, bet nesu moralės filosofas. Suprantu, kad
mes, kaip gentiniai žmonės, turime labai ribotą moralės supratimą.
Tarkime, važiuoju naujutėlaičiu BMW. Sustoju prie „STOP“ ženklo
ir kiek atokiau
pastebiu krauju apsipylusį žmogų. Maždaug septyniasdešimt
penkerių. Jis manęs paprašo padėti. Aš įsodinu jį į savo automobilį, nesvarbu,
kad jis naujutėlaitis. Manau, daugelis panašiai pasielgtų. Bet štai gaunu laišką,
kuriame raginama padėti Afrikos vaikams ir kviečiama paaukoti „Gydytojams be
sienų“. Suplėšau tą laišką ir išmetu į šiukšlyną. Tai parodo, kad moralė veikia
artimoje, o ne tolimoje aplinkoje. Žmonės Pietų Afrikoje, na, man jie beveik
nerūpi, tačiau pamačius savo akimis tą, kuriam reikia pagalbos, – tai jau visai
kas kita.
Šitaip moralės sampratoje atsiskleidžia gentinis mąstymas.
Tenka suvokti, kad esama moralinių rėmų, į kuriuos telpa tik žmonės, kurie mums
išties rūpi. Na, nebent būtume šventieji, tada rūpėtų visa žmonija. Žinoma, yra
ir refleksinė moralė, išeinanti už pirmosios ribų. Vertėtų daugiau jos mokytis
ir praktikuoti. Mums, pasidavusiems gentinei mąstysenai, nė motais, kas dedasi Šiaurės
Amerikoje ar Afrikoje, nes atrodo, kad tai niekaip negali mūsų paveikti. Šiais laikais
derėtų būti atsargesniems, veiksmingiau prisitaikyti prie kintančio pasaulio. Tokios
adaptacijos mechanizmas turėtų būti kultūrinis, ne prievartinis. Ir, žinoma,
neturėtų būti politizuotas.
Kultūrinis mechanizmas?
Tai reiškia, kad jūsų galvoje esama tam tikrų kultūros
modelių: kaip derėtų elgtis, kaip viskas turėtų vykti pasaulyje. Jums būdinga
tam tikra samprata, koks elgesys su žmonėmis nederamas, nesvarbu, kur jie būtų –
Lietuvoje ar kur nors kitur.
Bet mes dar net nepriėjome prie meilės.
Būtinai prieisime, bet kol kas norėčiau jūsų
paklausti, o kur yra matematikos vieta?
Matematikos? Tai turėtų būti kur nors galvoje. Matematikos žinios
turėtų būti galvoje. Kas man atrodo įdomu, žinoma, tai nėra akademinis
teiginys, kad du plius du veikiausiai ir prieš dešimt tūkstančių metų buvo
keturi. Tačiau ar tada jau egzistavo santuoka? Vadinasi, matematika yra kažkokia
aukštesnė ir gražesnė tikrovė.
Kaip jums atrodo, ar žmonės išrado, ar atrado
matematiką?
Tai be galo platus klausimas. Manau, kad yra filosofų,
kurie į tai atsakytų geriau už mane. Yra skirtumas tarp regimo ir konceptualaus
pasaulio. Man atrodo, kad matematika – tai būdas konceptualiam pasauliui
prieiti prie regimojo. Mes pasitelkiame matematiką, ir bent jau kol kas nėra įrodyta,
kad ji neteisinga. Sakau vienas, du, trys ir tai veikia.
Veikia ir čia, Lietuvoje, ir Šri Lankoje.
Manau, kad veiktų ir Marse.
O ar matote kokių paralelių su morale ar
kultūra?
Nesu tikras, ką turite galvoje?
Klausiu, ar antropologijos srityje yra kas nors
tokio universalaus kaip matematika, kas būtų vienodai svarbu ir Lietuvoje, ir
Šri Lankoje, ir JAV?
Tarkime, daugelis įsitikinę, kad maksima nekenkti kitam yra
universali. Tai, kad turime elgtis sąžiningai su kitais, yra universali tiesa.
Tiesa, nepaisant tokių tvirtinimų, žmonės nuolat apgaudinėja vieni kitus.
Kaip pasakė Douglas Epsteinas, nuostata nekenkti kitam yra
kūgio formos. Jei ant manęs nutūps uodas ir aš jį pritrėkšiu, dėl to niekas
nesusirūpins. Jei išalkęs nueisiu į daržą ir nusipjausiu kopūsto galvą balandėliams,
irgi viskas bus gerai. Jei pagausiu žuvį, daugeliui tai atrodys normalu, nors
turiu pažįstamų, kurie pasakys „žudikas“. Net jei pasiskersiu karvę, dauguma
nematys tame nieko bloga, tačiau jei užmušiu šunį, dauguma pasakys: „Nežudyk šunų.“
Jei užmuščiau žmogų, dauguma tai pavadintų žmogžudyste, nors jei nužudyčiau
nusikaltėlį arba priešą kare, dėl to galiu būti išaukštintas iki didvyrio, o
jei būčiau gydytojas ir atlikčiau eutanaziją, mane daug kas palaikytų drąsuoliu.
Manau, esama tam tikrų kultūrinių universalijų, bet jų
nerasime regimajame pasaulyje, jos egzistuoja tik konceptualioje tikrovėje, todėl
nėra apčiuopiamos, jų visuma nėra tikslus žemėlapis. Galėtume tuos dalykus
laikyti kultūrinėmis universalijomis, bet visuotiniai gamtos dėsniai
patikimesni.
Ką gi, pats metas pereiti prie meilės,
nesvarbu, romantiškos ar ne tokios romantiškos, šiaip ar taip, tai itin įdomus
reiškinys. Kiek jis universalus?
Tai jau visiškai kitas klausimas. Darsyk noriu pabrėžti,
kad gyvenimo tikslas yra žaidimas. Nemanau, kad jo prasmė yra kapitalizmas,
galia ar panašiai. Visa mūsų gyvenimo prasmė – pažaisti, ir nereikia nieko ieškoti
anapus. Neakademinis apibūdinimas homo ludens reiškia tą patį. Tiesa, žmonija
labai atitolo nuo žaidimų.
Universitete skaitau psichedelinės antropologijos kursą.
Prisipažinsiu, kad man pačiam labiausiai patinka dėstyti kaip tik tai. Žinau,
kad čia aš vienintelis dėstau tokį dalyką. Kaip vienintelis ir Amerikoje.
Negaliu laiduoti dėl viso pasaulio. Tikrai neskatinu vartoti psichotropinių medžiagų,
ir pats jų nevartoju, bent jau keturiasdešimt metų. Įdomiausia yra tai, kad
studentams išties patinka šis kursas, jie nuoširdžiai įsitraukia. Pastebėjau,
kad sunkiausia būna žaisti. Tiesiog pažaisti. Niekas nebemoka žaisti. Vaikystėje
gi mokėjo. Stebėdamas savo vaikus matau, kaip jie žaidžia, o aš pats jau
vargiai bemoku. Tiesiog netekau šio instinkto.
Argi tai nėra apmaudi tragedija? Manau, kad taip. Dėl to
labiausiai ir nekenčiu pornografijos. Nesu prieš ją nusiteikęs iš principo. Jei
suaugusiems žmonėms patinka, jeigu jie geba įsitraukti ir mėgautis, tai – jų
valia. Tegu tik nežudo vienas kito ir nesuteikia skausmo. Šiek tiek laisvės dar
niekam nepakenkė bent jau tol, kol žmonės suvokia, ką daro. Tačiau
pornografija, man regis, iš mylėjimosi pasiglemžė žaismingumą, nes ji paverčia žmogų
daiktu ir nukreipia dėmesį vien į lyties organus.
Žaidimas iš pradžių buvo neatsiejama romantinės meilės
dalis, nes skatino ja mėgautis pačiais įvairiausiais būdais, džiaugtis drauge
su kitu asmeniu, o dabar įgijo jis visai kitą tikslą – patirti orgazmą. Štai
berniukas, tiesiog žaisdamas, gali patirti erekciją. Netgi poliamorija
nebelaikoma iškrypimu.
Bet ji nelabai ką bendra turi su romantine
meile.
Šiek tiek turi. Man regis, žmonės į romantinę meilę sudėjo
pernelyg daug lūkesčių, ir ant jų pečių užgulė pernelyg didelė našta, todėl
santykiai tapo trapūs. Vienas iš poliamorijos pranašumų – beje, aš pats nelinkęs
į poliamoriją, nes esu visiškai patenkintas vedybiniu gyvenimu – pašalinti įtampą,
neišvengiamai kylančią poros santykiuose dėl romantiškos meilės ir santuokinio
gyvenimo sampratos.
Įsivaizduokime du žmones, galbūt dar beveik vaikus. Jie
tampa neišardomu branduoliu, didžiumą laiko atsiskyrusiu nuo likusio pasaulio.
Abu privalo būti geriausi draugai, nuolat tarpusavyje kalbėtis ir palaikyti
glaudų ryšį, kuriame nėra jokio iškrovos būdo. Tradicinių bendruomenių nariai
buvo labiau prisitaikę prie žmogaus psichologijos, o šiuolaikinė visuomenė nuo
jos nutolo. Gyvendamas Amerikoje beveik nesusitikdavau su draugais. Lietuvoje
man patinka ir tuo, kad čia įprasta susitikinėti su kitais, pasikalbėti, drauge
papietauti. Tai išvėdina susikaupusią įtampą, o štai Amerikoje turiu daug draugų,
bet niekur su jais neidavau.
Malonu girdėti, kad jums taip patinka gyventi
Lietuvoje, bet grįžkime prie romantinės meilės. Kaip ją apibūdintumėte?
Mane romantinė meilė sudomino daugiausiai dėl dviejų dalykų:
pirma, kokiomis aplinkybėmis žmonės yra linkę aukotis vieni dėl kitų be
akivaizdžios naudos sau. Tarkime, jei mano žmona susirgo, aš pradėsiu ją labai
rūpintis. Šiaip gal ir tingėčiau, bet kultūrinis modelis reikalauja pasiaukoti.
Tačiau judviejų santykiai jau brandūs, o aš
romantinę meilę suprantu be jokios prievartos tarp dviejų giminystės saitais
nesusaistytų žmonių užsimezgusius ryšius, kuriuose nebūtinai vyrauja
pasiaukojimas.
Visų pirma, pirmoji kibirkštis yra fizinė trauka.
Ir platoniškasis aspektas čia jokio vaidmens
neatlieka?
Manau, romantinė meilė – tai sekso ir siekio rūpintis kitu
lydinys. Evoliucijos psichologai tvirtina, kad romantiška meilė yra pirminė
varomoji jėga. Helena Fisher pavadino tai įgimta varomąja jėga. Ji šiek tiek
nesąmoninga. Tiesa, tai veikia kitaip
nei seksas, alkis ar prigimtinis motinos ir vaiko ryšys. Manau, tai sudėtingesnis
reiškinys tiek prisirišimo ar noro rūpintis kitu, tiek sekso atžvilgiu.
Štai kodėl manau, kad romantinė meilė jau yra vėlesnė
pakopa, susiformavusi po minėtųjų elementarių arba pirmykščių jausmų, nors gal
evoliucijos psichologai su manimi ir nesutiktų.
Tada paklausiu kitaip: kokie kriterijai nusako
dviejų vienas kitą mylinčių žmonių meilę kaip romantišką?
Manau, svarbiausia čia stipri energija, kuri tave užplūsta.
Antra, troškimas būti šalia kito žmogaus. Trečia, tai būtų galima pavadinti apsėdimu,
nes niekaip negali liautis apie tą žmogų galvoti. Ypač santykių pradžioje.
O kokios, jūsų požiūriu, yra kitos meilės
rūšys?
Būna meilė šeimos nariams, artimiesiems, meilė daiktams,
gyvūnams. Yra pragmatiška meilė, dar pasitaiko meilė, primenanti poreikį rūpintis
kitu, kai žmogui nepatinka erotinis meilės aspektas, aistra. Žmonės skirtingi.
Vienus, kaip kino filmuose, užplūsta meilės banga ir jie tai akimirksniu
supranta, kiti niekada nepatiria tokių stiprių išgyvenimų, todėl ieško kitokių
meilės rūšių. Vieni negali be meilės gyventi, dar kitiems romantinė meilė
virsta tiesiog manija, kyla neįveikiamas
noras nuolatos matyti mylimąjį šalia, jį visaip kontroliuoti. Egzistuoja įvairiausių
romantinės meilės variantų.
Ir kokie svarbiausi jūsų atradimai šioje
srityje?
Galėčiau ilgai pasakoti, bet pasistengsiu atsakyti
glaustai. Garsus istorijos filosofas Walteris May’us, neseniai išleidęs knygą „Love:
A History“ [„Meilė: istorija“] – joje nagrinėjama Vakarų pasaulio raida, tai nėra
antropologinė knyga – yra pasakęs, kad meilė yra konstanta. Ji – tai, kas yra
pastovu. Tiesa, šiuolaikiniame pasaulyje plačiai paplito poliamorija, kai žmogus
sugeba mylėti daugiau nei vieną asmenį. Žvelgiant iš evoliucijos požiūrio taško,
neįmanoma mylėti daugiau nei vieno asmens. Romantinė meilė yra išskirtinai monogamiškas
reiškinys. Kyla klausimas: ar tikrai? Ar romantiška meilė išties monogamiška, o
gal galima romantiškai mylėti daugiau nei vieną asmenį?
Tai – jūsų hipotezė?
Na, tai klausimas. Aš ieškau atsakymo. Galbūt tai galima
pavadinti ir hipoteze. Jei meilė nėra stabili konstanta, vadinasi, evoliucijos žiūros
taškas yra klaidingas. Poliamorija negalėjo kilti iš evoliucijos, ši nebūtų spėjusi
per praėjusius dvidešimtį metų susisukti, kad žmonėms taip smarkiai neberūpėtų
jų poros, net atsižvelgiant į kontracepcijos išradimą ir kitus pokyčius.
Tai be galo svarbus klausimas: ar romantiška meilė –
evoliucijos pasekmė, ar ne? Jeigu taip, kaip ji tapo universaliu ir nesąmoningu
reiškiniu? O jei tai nėra evoliucijos pasekmė, tada kaip atsirado šeima? Juk
paprastai meilė veda prie šeimos.
Bent Vakarų pasaulyje santuokos pagrindas yra meilė.
Romantiška meilė yra laikinas dalykas. Tai įdomu, nes ypač Amerikoje gyvuoja
nuostata, jog meilė trunka amžinai, o Lietuvoje paplitusi nuostata, kad romantiška
meilė yra laikina. Tai, esą, laikina būsena, vedanti prie tikros meilės.
Amerikiečių meilėje labai svarbus yra draugystės aspektas, ten įprasta sakyti: „Taip,
aš myliu šį žmogų. Jis yra mano geriausias draugas.“ Lietuvoje, bent jau iki šiol,
beveik niekas savo mylimojo nelaikė geriausiu draugu ar drauge, bent jau
pirmaisiais metais, nes tapti geriausiais draugais prireikia laiko.
Čia svarbūs švietimo sistemų skirtumai. Lietuvoje eini į
mokyklą, susipažįsti su klasės draugais ir draugauji su jais mažiausiai dvylika
metų. Amerikoje nuo pat vaikų darželio įprasta dažnai keisti mokymosi įstaigas,
o draugai yra tie, kurie tuo metu kartu su tavimi mokosi. Vadinasi, į paprastą
draugystę žiūrima atsainiau, ją lengviau užmegzti.
Lietuvoje, jei mylimasis tave išduoda, nuliūsti, bet
guodiesi: „Tai tik romantiška meilė, ji laikina, taip jau nutinka.“ Perėjus į
tikrosios meilės etapą, išsiskyrimas, žinoma, tampa smūgiu. Nežinau, kaip čia
yra dabar, bet prieš kurį laiką pirmaisiais draugystės metais išdavystė ir išsiskyrimas
pas jus būdavo įprastas reiškinys. O štai Amerikoje išsiskiriama ne tik su
mylimuoju, bet ir su geriausiu draugu – tai jau tikra tragedija.
2010-aisiais, kai Lietuvoje atlikau tyrimus, draugystės
vaidmuo meilėje nebuvo svarbus. Amerikoje mylintieji pabrėžė ne tik aistrą, užsidegimą,
net euforiją, bet ir saugumą bei patogumą. Lietuvoje meilė suprantama ir apibūdinama
poetiškai, Amerikoje tos poezijos ir skraidymo ant sparnų beveik nėra.
Lietuvoje meilė – tai laukimas po žvaigždėmis nusėtu dangumi ir panašiai.
Kitaip tariant, ji nėra mechaniška. Taigi, galima sakyti, egzistuoja meilės
suvokimo ir su tuo susijusių lūkesčių skirtumas. Skiriasi visuomenės sistema,
todėl skiriasi ir meilės kriterijai. Skiriasi, beje, ir kultūriniai modeliai. Čia,
Lietuvoje, meilė itin poetizuojama, pabrėžiama jos aukštesnė energija, polėkis,
pasiaukojimas. Amerikoje, jei stinga aukštesnės energijos ar aistros, pagal
susiklosčiusį kultūrinį modelį manoma, kad visa tai galima įgyti. Ir atvirkščiai,
jei yra aukštesnė energija, bet trūksta saugumo pagrindų, tai įmanoma
pataisyti.
Labai įdomiai pastebėjote ir apibendrinote
šiuos skirtumus. Nebūčiau apie juos pagalvojęs. Egzistuoja, regis, biblinis
posakis „pažinti moterį“ arba „pažinti vyrą“. Jo reikšmė – mylėtis, užsiimti
seksu, nors skamba tarytum antropologijos metodas. Ką apie tai manote?
Čia vėl pasitelksiu Heleną Fisher, kuri pabrėžia cheminį
romantiškos meilės aspektą. Visų pirma, tada jautiesi lyg ant sparnų, apima
jaudulys, išsiskiria dopaminas. Ši cheminė romantiškos meilės išraiška
sustiprina pojūčius. Pažinti žmogų reiškia ir užsiimti su juo seksu pasidavus
fizinei traukai, tačiau ar toji chemija po sekso lieka, ar išgaruoja, tai jau
kitas klausimas.
Toks sąmonės susitelkimas ar intuicijos
pažadinimas panašus į psichedelinių narkotikų poveikį.
Taip, gali pasitaikyti gera arba prasta „kelionė“. Kaip ir
seksas. Po sekso, bent jau laikinai, chemija išgaruoja, tada pasijungia žemoji
energija. Jei gerai jautiesi pasimylėjęs su tuo žmogumi, tai norisi ir toliau
su juo pasilikti. Tačiau kartais po sekso norisi bėgti kuo toliau. Vienas mano
draugas vaizdingai pasakojo, kad būtų nusipjovęs koją, jei po sekso sprunkant
nuo vienos moters ta būtų įstrigusi spąstuose. Žinoma, tai tik žodžiai, bet
manau, kad šitaip žmonės pažįsta vienas kitą. Meilė slepiasi po chemijos
priedanga.
Gal sutiktumėte atskleisti, ką dėstote
studentams apie psichedelikus?
Taip, mielai.
Na, susidomėjau psichedelikais, nes augau laikotarpiu, kai
LSD Jungtinėse Valstijose vis dar buvo legali, kaip ir įvairios kitos
psichotropinės medžiagos, augalai, vienaip ar kitaip veikiantys žmogaus psichiką.
Man nepatinka jas vadinti drugs, lyg kokį aspiriną arba heroiną. Tuo
laikotarpiu LSD, marichuana, psilocibinas, pejotas ir kitos psichotropinės medžiagos
buvo plačiai paplitusios, jų niekas nesiejo su tokiais narkotikais kaip
heroinas ar kokainas. Jų vartojimas buvo persipynęs su religija: budizmu, o
tiksliau nirvana, ar šamanizmu. Renkantis tokį kelią, svarbiausia – dvasinis
aspektas.
Nejau paauglystėje jums rūpėjo tokios dvasinės
kategorijos?
Na, buvau jau aštuoniolikos ar dvidešimties.
Ir jau domino dvasiniai dalykai? Vartojote LSD
ne dėl smagumo ar dėl regėjimų?
Ne. Buvau kitoks paauglys, skaičiau poeziją, ypač Rembo.
Asmeniškai mane be galo domino misticizmas, tiesa, nemažai ką iš jo atmečiau.
Masino mirties ir antgamtinių reiškinių temos, traukė visa, kas nepaaiškinama.
Iš prigimties buvau svajotojas, man nuo vaikystės patiko sapnų įkvėptas menas.
Bet ar galėtumėte atskleisti, kaip
„susipažinote“ su psichedelikais?
Taip, puikiai tai atsimenu. Šešiolikos turėjau draugą,
kuris jais prekiavo. Mano bendraamžis, drovus vaikinas, gyveno su tėvais, mudu
drauge žaisdavome krepšinį. Kuklus švariai apsirengęs vaikas, nepanašus į tipišką
prekeivį. Jau tada išbandžiau keletą medžiagų.
Vėliau gavau darbą kino studijoje, įsikūrusioje San
Fransiske. Joje kūrė animacinius filmus. Anuomet buvo įprasta, kad ten
dirbantys žmonės darbo metu vartoja psichedelikus, taip ir aš į visa tai įsitraukiau.
Užuot suvokęs tai kaip tam tikrą žaidimą ar malonumą, tiesiog siekiau stipriau
išgyventi mistinę patirtį, o tada nutiko svarbiausias dalykas mano gyvenime.
Vasarą autostopu nuvykau į Santa Kruzą, kur vyko nemokami universiteto vasaros
kursai. Ta nuostabi vieta, įsikūrusi ant kalvų, iki šiol yra tikras hipių
rojus.
Nepamenu, ko tiksliai ten važiavau, bet kaži kaip įsitraukiau
į tuos kursus. Vieną jų dėstė Allanas Coultas. Jis veikiausiai buvo vienas iš
trijų ar keturių didžiausią įtaką mano gyvenime padariusių žmonių ne iš giminaičių.
Allanas Coultas buvo humanitarinių mokslų daktaras, matematikos antropologas.
Anuomet, trisdešimt penkerių, jis jau sirgo nepagydoma liga, regis, leukemija.
Ji gal nelaikoma vėžiu?
Na, leukemiją vadina kraujo vėžiu...
Taigi, jam buvo likę gal kokie metai gyventi.
Mane itin sužavėjo Coulto erudicija. Nemanau, kad jo dėstomas
kursas vadinosi psichedelinė antropologija, bet anuomet jis jau buvo išties žinomas
žmogus. Pamenu jo pateiktą perskaitytinų ištraukų sąrašą: toks ir toks tomas ir
skyrius iš Blavatskajos raštų, ar toks ir toks Frazerio „Auksinės šakelės“
skyrius. Niekada daugiau niekur nemačiau tokio studentams siūlomos literatūros
sąrašo. Ir jis leido mums patiems pasirašyti pažymius, jam visiškai nerūpėjo
vertinti studentus.
Iki tol nebuvau sutikęs tokio apsiskaičiusio žmogaus.
Kursas tęsėsi, regis, šešias savaites, susitikdavome gal keturis ar penkis
kartus per savaitę, paskaita trukdavo iki trijų valandų. Visas tas valandas jis
ir prakalbėdavo nesustodamas. Jis pranoko daugelio lygį, buvo kažkoks visiškai
kitoks. Niekada anksčiau nebuvau girdėjęs, kad kas nors šitaip kalbėtų. Taip įtaigiai
ir užtikrintai. Nors žinojo, kad jam šioje Žemėje likę nebeilgai gyventi, iki
pat mirties neprarado humoro jausmo.
Nesakyčiau, kad jis būtų buvęs itin draugiškas, tačiau
atrodė ne vien ypač protingas – jį gaubė tarsi kokia šviesa. Jis buvo tikro
vakariečio tipas, man kažkuo priminė Kafką. Išties kafkiškai niūri asmenybė.
Tai, ką jis kalbėjo, paliko neišdildomą įspūdį. Jis draugavo su Normanu O.
Brownu, taip pat kultine asmenybe iš Santa Kruzo.
Allanas Coultas nuolat ragino mus kelti tikrovės klausimą,
klausti savęs, ar tokia ir yra realybė. Drauge su juo ir visa sekėjų šutve mudu
ne sykį vartojome LSD. Tiesa, tai grupei nepriklausiau, nesu labai bendruomeniškas
žmogus, kada panorėjęs atvykdavau ir išvykdavau. Gal po keturių kartų supratau,
kad tai – ne man ir mieliau renkuosi krepšinį. Jį žaidžiau kasdien iki pat
keturiasdešimt penkerių. Nepatikėsite, bet buvau net pasirašęs profesionalaus
krepšininko sutartį.
Tiesa, šiaip ar taip, Coultui pavyko užkrėsti mane psichedeline
kultūra. Perskaičiau jo knygą, kuri pasirodė 1967-aisiais ir akademinio
pasaulio buvo atmesta. Daviau ją perskaityti savo studentui ir draugui Josephui
– jis gyvena Havajuose. Sakyčiau, buvo protingiausias mano studentas, kiek jų
pamenu. Perskaitęs Coulto veikalą jis pasakė: „Niekam nepatinka tokios knygos.“
Iš tikrųjų taip ir yra. Jis man pasiūlė pačiam dėstyti psichedelinės
antropologijos kursą. Beje, Allano Coulto knyga irgi vadinasi „Psichedelinė
antropologija“. Pamaniau, kodėl gi ne.
Dėstyti tokį kursą jus paskatino studentas
Josephas?
Buvęs studentas ir draugas. Tąsyk jam buvo dvidešimt dveji,
man – šešiasdešimt keleri. Jis labai protingas, turi iškalbos dovaną. Mes iki šiol
artimai bičiuliaujamės. Pamaniau, jei kursą lankys ir Josepfas, turėtų būti
visai smagu, todėl ir sutikau jį dėstyti, tarsi iš Allano Coulto perspektyvos.
Pats Coultas žavėjosi psichedelinėmis patirtimis, bet gana
greitai atėjo metas, kai nusprendė jas užbaigti. Jis teigė, kad kurį laiką
pavartojus psichedelikų ego pradeda priešintis, nes pasijunta nebesąs sąmonės šeimininkas.
Jis piktinasi: „Kas, po galais, čia vyksta?!“ Palengva jis perkanda psichedelinę
patirtį ir vėl ima valdyti tavo elgesį ir pasaulėžiūrą. Šitaip ilgainiui ego
susikuria apsauginius „charakterio šarvus“. Šią sąvoką pirmasis sugalvojo kitas
asmuo, Wilhelmas Reichas. Jis parašė knygą „Listen, Little Man“ [„Klausyk, mažasis
žmogau“] ir pasiūlė orgono, universalios Visatos energijos, sąvoką. Susikūręs
tuos „charakterio šarvus“ ego stoja į kovą su kitomis energijomis, kurios ima
rastis psichedelikų paveiktoje psichikoje. Toliau juos vartojant įtampa stiprėja,
nes ego pajunta dar didesnį poreikį viską kontroliuoti ir sugrąžinti vienintelę
tikrovę.
Žvelgiant iš Coulto ir mano perspektyvos, beje, ir daugelio
kitų, vartojusių psichedelikus, iš pradžių ego pralaimi kovą su naująja
tikrove. Jei esate vartojęs tokias medžiagas, žinote, kad nemenkam laikui įžengiate
į kitą, ne šio pasaulio, karalystę. Tai gali būti be galo siaubinga arba
nuostabi tikrovė.
Taip, teko tai patirti, nors nesu tikras ar
pasiekiau lygmenį, kuriame ego apsišarvavo. O jums tai pavyko?
Kalbu apskritai, nes tokios patirtys kartojasi. Kalbu iš
to, ką skaičiau, girdėjau ir teko pačiam patirti. Tai mano asmeninė
epistemologinė prieiga prie psichedelikos apskritai ir medžiagų, įgalinančių
psichedelines būsenas. Kita vertus, kuo dažniau vartojama, tuo ego tampa
atsparesnis ir išmoksta geriau kontroliuoti sąmonę, uždaro ją lyg į kokį
apsauginį narvą, kurio grotos nepraleidžia kitokios tikrovės vizijų. Visas dėmesys
vėl tenka šiai realybei.
Remiantis Coulto, mano asmenine ir daugelio kitų, patyrusiųjų
psichedelines „keliones“, patirtimi, šios medžiagos padovanoja labai prasmingų
atradimų. Galėčiau pacituoti nemažai liudijimų apie tam tikrus lūžius, proveržius.
Dauguma apklaustųjų sako, kad jiems tai buvęs pats svarbiausias dalykas
gyvenime, na, bent jau vienas iš penkių svarbiausių gyvenimo potyrių. Todėl tai
taip įdomu tyrinėti.
Beje, noriu pabrėžti, kad nei Coultas, nei aš pats nekalbu
vien tik apie apie psichedelikų sukeltus regėjimus ar patirtis, tiksliau
sakant, kartais kalbu, bet tik todėl, kad studentai šito prašo. Negaliu
pasigirti išsamiomis žiniomis apie konkrečias psichotropines medžiagas, jų
turiu ne daugiau nei, tarkime, jūs. Kaip sakė žymus medicinos antropologas
Michaelis Winkelmanas, yra ir kitų būdų, galima be narkotikų pasiekti psichedelinių
būsenų: per badavimą, meditaciją. Aš ir pats tuo užsiimdavau, bent dvi savaites
atsiduodavau meditacijai. Ir dabar norėčiau jai skirti bent po kelias valandas.
Šiaip ar taip, visa tai skatina teigti, jog esama ir kitų
tikrovių. Viena mano dalis tuo tiki, kita – nelabai. Gaila, bet tapdamas
akademiškesnis vis mažiau svajoju.
Išties gaila.
Dėl to visada kyla dialektinė įtampa. Nors tikiu, kad yra
kitų tikrovių, mano galvoje sėdintis žmogelis nuolat iš manęs šaiposi: „Nagi,
pateik įrodymų.“ Manau, psichedelikai padeda prie tų kitų tikrovių bent trumpam
prisiliesti ar jas patirti, ir taip visiems laikams esmingai pakeičia net
smulkiausias mūsų kūno daleles ar sąmonės skaidulas. Žinoma, svarbu, ir nuo
kokio pagrindo atsispiriate, visa tai nulemia, kur nukeliausite. Manau, kad
psichedelikai suteikia galimybę patirti visiškai kitokią tikrovę, prie kurios
niekaip kitaip nebūtumėte galėję prisikasti, na, nebent esate išskirtinis žmogus,
kaip Pranciškus Asyžietis. Tada tokių priemonių neprireiks.
Gerai, panarpliokime viską po siūlelį. Kaip
suprantu, daugiausia vartojote LSD?
Dar pejotą ir psilocibiną.
Ar manote, kad šios medžiagos yra vienodai
veiksmingos siekiant norimų rezultatų?
Manau, savaip, bet visos gali būti vienodai veiksmingos.
Jos tiesiog perkelia tave kitur.
Paminėjote meditaciją. Kokia ji buvo?
Na, aš ir iki šiol medituoju. Tiesa, vos po penkiolika minučių,
ir to, suprantama, nepakanka. Nemenką įtaką man padarė Alanas Wattsas. Neužsiimu
tradicine meditacija, renkuosi savus meditavimo būdus. Darau ir kitus dalykus –
tarkim, mintyse kalbuosi su Pranciškumi Asyžiečiu.
Medituodamas?
Taip. Šimtus kartų su juo kalbėjausi.
Puiku. Toks jūsų metodas. Įdomu, kad tai minite
kalbėdamas apie psichedelines patirtis. Ar meditacija galėtų būti alternatyvi
priemonė įeiti į kitokią sąmonės būseną arba pasiekti kitą tikrovę?
Yra žmonių, kurie per meditaciją pasiekia kitą sąmonės būseną.
Manau, paprastų žmonių meditacija – daugiau bandymas prislopinti šią, nei
pasiekti kitą tikrovę. Jei nori panirti į kitą realybės lygmenį, tenka visiškai
atsiduoti meditacijai, kaip darė Pranciškus Asyžietis, tačiau tai pavyksta tik
nedidelei saujelei. Aš ir pats medituoju labiau praktiniais tikslais: kad gebėčiau
valdyti savo kūną ir protą, atrasčiau ramybę, atsiribočiau nuo pasaulio. Mano
meditacija tikrai neprimena Pranciškaus Asyžiečio, kuris gebėjo matyti Jėzų ir
pasiekti mistinę tikrovę.
Bet ar galite palyginti regėjimus, kurie
aplanko medituojant, su tais, kuriuos matome pavartoję LSD ar psilocibino?
Na, pavartojus LSD prarandamas ego. Pavartojus LSD man dažnai
iškyla dilema: ar lėkti įkandin savojo ego, o jį suradus grąžinti atgal į sąmonės
sostą? Nors kartais apskritai neįmanoma jo rasti. (Juokiasi)
Kas tada tas, kuris jo ieško?
Čia ir visa bėda, kad kartais nebežinai, kur ieškoti to „aš“,
kur jis būna, kartais – kur sugrįžti. LSD vartojimo patirtis man vis dar įdomi,
nes nemanau, kad tai koks nusikaltimas – šitaip pabėgti nuo pasaulio mūrų.
Tikrai nesakau, kad norėčiau kas savaitę išgyventi „kelionę“, bet kas kelerius
metus – nemanau, jog tai keltų kokį pavojų sveikatai. Man regis, tai nuostabu.
Kokias meditacijos patirtis ir psichedelikų
sukeltas „keliones“ būtų galima tarpusavyje palyginti?
Nemanau, kad galima. Medituodamas siekiu ramybės. Nemanau,
kad kada nors buvau visiškai „atitrūkęs“. Dažnai trukdo pašaliniai garsai,
aidintys galvoje. Tiesa, medituojant kartais pavyksta sulėtinti laiką, tada užlieja
visiška ramybė, bet ši patirtis skiriasi nuo LSD poveikio. Meditacija itin
ramina, tą pojūtį būtų galima prilyginti žemuogei, kurią kažkas įdėjo man į
burną, kai buvau labai išalkęs. Neapsakomas jausmas. Jei tik sąmoningai suvokiu
tą akimirką, grįžtu atgal, nes mano sąmonė neleidžia savęs prarasti. Čia – aš,
o čia – mano mintys. Ir staiga nebelieka tos vienovės. Vienovė – ir paprasčiausias,
ir sudėtingiausiai išgyvenamas pojūtis.
Vienovė su kuo?
Tai vienovė, kurią sudėtinga apibūdinti. Ji yra ir tiek.
Kas nors galėtų pasakyti – su Visata, bet man tai atrodo mažumėlę juokinga.
Vienovės jausmas užvaldo nesusimąstant, kas tai yra ir kaip tai veikia.
Ar sutiktumėte, kad sumenkęs ego ar visiška jo
netektis ir yra esminis psichedelikų poveikis?
Ir taip, ir ne. Šiaip man nepatinka žodis „netektis“. Išgyvenant
psichedelinę „kelionę“, netektis skamba lyg ir neigiamai. Šiuo atveju „netektis“
nebūtinai reiškia, kad prarandi ego, o veikiau tai, kad ego išsiveržia už savo
ribų, nors jis ir instinktyviai tam priešinasi. Asmeniškai aš tada jaučiuosi
daugialypis. Kitaip tariant, jaučiu daugelį savęs. Aš į visa tai pažvelgčiau šiek
tiek kitaip – man tai atrodo ne netektis, o dovana. Juk mainais gauni ištisą
patirčių pasaulį.
Gražiai pasakyta. Ar kada nors teko išgyventi
su tuo susijusią baimę?
Galbūt baimę dėl to, kad niekada nebegalėsiu savęs susigrąžinti,
kad netekau laiko pojūčio. Tuo metu neatrodo, kad po penkių valandų vėl
jausiuosi įprastai. Užvaldo iliuzija, kad netekai savęs, ir ji baugina. Juk šiaip
toks dalykas niekada nenutinka, mes visada jaučiamės esą savimi.
Aš pats pamenu kitokio pobūdžio baimę. Gal net
ne baimę, o tam tikrą liūdesį, bet ne „kelionės“ metu, o išsiblaivius po jos.
Buvo apėmęs jausmas, kad pasikeičiau išvydęs savo santykinumą. Tarsi daugiau
nebesu reikšmingas. Jaučiau nostalgiją sau buvusiajam, arba tam, kaip save
suvokiau anksčiau. Ir tai buvo išties nemalonu.
Nieko panašaus neteko išgyventi. Nors gal esu patyręs tam
tikrą netektį. Jau minėjau įstrigusį atmintin pokalbį su tokiu į šamanizmą
palinkusiu rusu čia, Lietuvoje. Jis tada manęs paklausė, ar aš tikiu šamanais.
Atsakiau, kad ne. Jis neatstojo: „O jei pridėčiau pistoletą tau prie smilkinio
ir liepčiau, ar patikėtum?“ Atrėžiau, kad tuomet išsitraukčiau stambesnį ginklą.
Jis nusijuokė, tačiau tuo pokštu taikliai atskleidė man šį tą gilesnio.
Juk mes nežinome, kas iš tiesų egzistuoja, o kas ne. Nežinome,
ar egzistuoja angelai. Jis privertė mane suprasti, kad sakydamas „netikiu“,
regis, kirste nukertu bet kokią galimybę, bet iš kur galiu būti toks tikras? Žinoma,
turiu teisę pasakyti, kad netikiu angelais, nes nuoširdžiai netikiu jais, bet
tai dar nereiškia, kad jie iš tikrųjų neegzistuoja. Galbūt tiesiog neturiu noro
ar asmeninio intereso dabar patikėti šamanais. Gyvenu pernelyg susisaistęs su šiuo
pasauliu, turiu tris vaikus, todėl negaliu leistis į „keliones“ ir ieškoti
alternatyvių tikrovių, bet kol nespėjau numirti, dar norėtųsi savo galvoje
atverti mistikos bei kitokių tikrovių galimybes.
Pasitaiko išgyvenimų, kurie nepanašūs į ego netektį, o
veikiau į ištisų pasaulių atsivėrimą. Ten aptinku visiškai susiformavusius reiškinius
ir sampratas apie juos. Galbūt tai – iliuzija, bet nesu toks jau tikras, kad
tai, kas vyksta aplink mus, nėra iliuzija. Galbūt šią iliuziją esu pats
pasirinkęs ir nebeįstengiu iš jos išsivaduoti.
Mąsčiau apie tai ne vieną dieną, ir man vis labiau atrodo,
kad aplinkui tokia pati iliuzija. Esu joje sugautas. Štai jūs įrašinėjate
pokalbį su manimi, bet maneapėmęs potyris, kad aš ir pats neegzistuoju ir
nebeturiu savojo aš. Kur tas „aš“ yra? Tikra yra savęs iliuzija. Manau, ir jums
kartais kyla mintis, o kur gi tas „aš“. Kas tas „aš“, kai būnu su vaikais, kai
stoviu prieš auditoriją, kai manęs suimti ateina policininkai? Skirtingomis
aplinkybėmis aš vis kitas žmogus. Žinoma, niekada nemąstau apie juos, kaip apie
skirtingus asmenis, mąstau apie juos kaip apie save, bet tai ir yra iliuzija,
nes to „aš“ neįmanoma užčiuopti, todėl man tai ir primena tik vieną iš psichedelinių
„kelionių“. Galbūt dėl to LSD ir yra puikus dalykas, nes tu nebegali valdyti
savojo ego, nebegali niekam kenkti. O gal tai tik dar viena iliuzija?
Būtent. Kaip tik šito galima išmokti vartojant
psichedelikus.
Taip. Nebūtina kibti į kitas tikroves, tačiau jų atradimai
pamokomi.
Suvokus jų teikiamą patirtį, gyvenimas
pasikeičia. Jei pavyksta, tegu tik trumpam, užčiuopti šios tikrovės
santykinumą, manau, tuomet lieki kitoks žmogus.
Šį kursą dėsčiau tik du kartus: čia, Lietuvoje, ir
Amerikoje. Kiek teko girdėti, studentams tai pasirodė prasmingiausios
paskaitos. Jų struktūra tiesiog siaubinga, bet studentai itin gerai jas
vertina. Manau, tokia meilė kyla iš to, kad leidžiu jiems tiesiog būti ir
patiems vesti pratybas. Apie psichotropines medžiagas jie išmano daugiau nei aš,
dauguma jų patys vartoja. Per paskaitą mes susėdame ratu, mažumėlę pakalbame,
penkiolika minučių pamedituojame. Tada pasitelkiame pirminės terapijos metodus –
išsirėkiame, susikabiname rankomis. Studentai jaučiasi visiškai laisvai,
kartais, sakyčiau, netgi per laisvai: glamonėjasi, bučiuojasi. Žinoma, sekso
ten nepasitaiko, bet auditorijoje vyrauja labai intymi atmosfera.
Nesinaudojame nei baldais, nei elektronikos priemonėmis. Būna,
kad dalijamės asmenine patirtimi. Dėsčiau ir dar vieną sudėtingą kursą apie
mistiką Jakobą Bohmę. Tai vienas svarbiausių krikščionių gnostikų. Auditorijoje
skaitydavome šešiasdešimt ar septyniasdešimt puslapių jo raštų, kuriuos vėliau
aptardavome. Šiaip, atrodo, turėtų būti nuobodžiausia įmanoma paskaita, bet
studentams ji virto naujais išgyvenimais. Stengiausi laužyti įprastinius rėmus:
ir ten mums nereikėjo baldų, susėsdavome tiesiog ant žemės. Stebėjau, kad grupėse
kas nors nepradėtų pernelyg dominuoti, alfa patinus iš jos šalindavau. Po abiejų
kursų ne vienas man skambino ir sakė, kaip jiems visa tai pravertė.
Manau, su tam tikrais psichedeliniais išgyvenimais gimsta
ir prasmės pojūtis. Tiesa, ne tos prasmės, kai parašai straipsnį, jį išspausdina
ir tave paaukština. Tai visai kitokia prasmė, jai karjera ir panašūs dalykai
visiškai nėra svarbūs. Netir gavusieji neaukštą įvertinimą dėkojo man už šias
paskaitas. Vadinasi, veikia bendrystės poreikis ir troškimas išeiti į platesnes
erdves. Manau, tuo šie kursai ir skyrėsi nuo įprastinių.
Manau, esate puikus pavyzdys, kaip dirbant
akademiku pritaikyti savo gyvenimo patirtį. Svarstau, kodėl mokymo įstaigos
vengia ar netgi netoleruoja tokių pratybų?
(Ilgai tyli.) O kaip
jums pačiam atrodo?
Ko gero, tai nulemia politika. Perteklinė
patirtis kelia grėsmę valdžiai, nesvarbu, ar ji yra Vakarų demokratija, ar Rytų
diktatūra. Man į galvą šauna tik šitoks paaiškinimas. Juk būtų galima mokyti
įvairių subkultūrų, tačiau apie jas rimtai net nekalbama, vengiama atvirai
dalintis tokia patirtimi. Tai tema, kurios verčiau neliesti. Galima kalbėti
apie seksą, tyrinėti perversijas, tačiau psichedelinės patirtys tebėra tabu.
Man regis, antropologai neturėtų ignoruoti tokios svarbios gyvenimo srities.
Man atrodo, tokios ir panašios paskaitos kelia grėsmę jau įsitvirtinusiai
institucijai. Nebelieka hierarchijos. Žinoma, yra šiokia tokia tvarka: aš vis
dar vedu kursą, rašau pažymius. Tačiau nebėra dekano priežiūros, nebelieka viso
to įprastinio žaidimo siekiant įsiteikti. Manau, man pavyksta auditorijoje
sukurti pasitikėjimą. Atsiradus pasitikėjimui, viskas drastiškai keičiasi, net
jei išlieka hierarchija. Pajutę tarpusavio pasitikėjimą žmonės tampa saugesni.
Nėra taip jau įprasta būti drauge su trisdešimčia ar keturiasdešimčia svetimų žmonių
ir vis tiek jaustis visiškai ramiai.
Panašių rezultatų be jokių psichedelikų paprastam žmogui įmanoma pasiekti pasitelkus holotropinį kvėpavimą, kalbu iš savo patirties. Ar kada nors esate tai bandęs?
Mano draugas jį praktikuoja, bet pats nesu nė karto bandęs.
Man tai buvo nuostabi patirtis. Ne visiškai tas
pats kaip psichedelikai, bet labai panašu.
Ar tai gilus kvėpavimas?
Tiesiog intensyvesnis – gilesnis arba
dažnesnis, tada ir pasieki pakitusią būseną. Žinoma, geriausia tai daryti su
išmanančiu žmogumi, pasirūpinti saugia aplinka. Tai visiškai legalu, be jokių
cheminių medžiagų. Juk teisėtų sąmonės būseną keičiančių medžiagų nėra daug,
tiesa?
Jų yra ir čia, Lietuvoje.
Viena jų – alkoholis.
Dar – psilocibinas.
Psilocibinas daugelyje tradicijų nėra įprastas,
na, o alkoholis yra legalus svaigalas. Žinoma, jo veiksmingumas ribotas, be to,
kyla aibė šalutinių poveikių. Antropologai turbūt turėtų ką daugiau pasakyti
apie tai, kada, kokios medžiagos ir kokiose gentyse buvo paplitusios?
Nemanau, kad antropologams tai būtų pagrindinė tema.
Dauguma antropologų, kurie gilinasi į šamanizmą, susiduria su psichedelinių medžiagų
poveikio tyrimais, tačiau patys nėra linkę jų išbandyti.
Galima dirbti botaniku ir tyrinėti
svaiginančias augalų ar grybų savybes, nors visa tai nėra taip jau paprasta.
Išties nepaprasta. Yra toks dalykas – augalų inteligencija.
Etnobotanikas Wade'as Davis parašė ir antropologijos knygą „The Serpent and the
Rainbow“ [„Gyvatė ir vaivorykštė“]. Dar 7-ajame dešimtmetyje pasirodė pirmieji
tarpkultūriniai tyrimai apie psichedelines medžiagas, nors jie ir nebuvo labai
vykę. Ir dabar kartkartėmis pasitaiko tyrimų apie psichedelines patirtis, nors
akademiniame pasaulyje iki šiol tai nutinka retai, nes paprastai tai laikoma
medicinos tyrimų sritimi. Psichedelinę kultūrą tyrinėja pora institutų – CoSM
ir „Omega“. Deja, jiems nuolat tenka susidurti su įvairiausio pobūdžio socialinėmis
ir ekonominėmis problemomis.
Ką turite galvoje?
Turiu galvoje tai, kad tyrinėti psichotropines medžiagas ir
prie jų prieiti yra itin keblu. Tai pasiekiama tik pasiturintiesiems.
(Suskamba telefonas, pašnekovas tariasi su
žmona, kaip pasiimti dukrą iš mokyklos.)
Kaskart šitaip nutinka – įsikiša tikrovė ir
ištraukia mus iš kitų pasaulių.
Mano žmona – Janina. Man sakė, kad šiąnakt eisime pažiūrėti
laužų Kalnų parke.
Taip – rytoj Joninės. Tikima, kad ši naktis –
ypatinga. Pasilinksminkite, gal dirstelėsite į kokią kitą tikrovę.
Turiu tikslą nuolat plėsti savo tikrovės ribas. Užuot vaikščiojęs
pas gydytojus, siekiu patirti ką nors nauja. Visai kaip plaukime – kadaise
buvau puikus plaukikas – nevalia nė trumpam sustoti. Žinoma, nesinori būti
savanaudžiu. Sakoma, kad dabartinių senukų kartai būdingas didesnis savanaudiškumas
nei ankstesniajai. Tiesa, nemanau, kad siekti savo tikslų ir svajonių yra
blogai. Jei esi baigęs karjerą, gali nerti į tokius dalykus.
Matau, kad puikiausiai nardote. Dėstote,
skaitote, rašote straipsnius apie psichedelines patirtis ir net toliau jas
gludinate. Sakykite, kas žmoguje jums atrodo žmogiškiausia?
Manau, yra daugybė žmogiškų dalykų, bet svarbiausias –
iliuzija, kad esame nemirtingi. Gyvename lyg mums negrėstų mirtis. Aš pats didžiumą
laiko sėdžiu rašydamas straipsnius, užuot pažaidęs su savo vaikais, nors vaikai
taip greitai užauga, o tu taip ir nerandi laiko su jais pažaisti.
Gal kaip tik pajėgiate atsispirti nemirtingumo
iliuzijai, todėl skubate parašyti ką nors prasminga, kol gyvas?
Taip, galbūt dėl šito mes ir netekome gebėjimo žaisti.
Manau, kaltas kapitalizmas, nors, žinoma, – ir aš pats. Man regis, tai be galo
svarbu. Išties bandau ir vėl mokytis žaisti. Kadaise, būdamas dvidešimties ar
trisdešimties, tai dariau su didžiuliu malonumu. Paskui prispaudė rūpesčiai
prasigyventi, poreikis pažaisti pranyko.
Sakydamas „žaisti“, turite galvoje žaismingumą
apskritai ar konkrečius žaidimus?
Žaismingumą apskritai. Kaip pasakė mano mėgstamas rašytojas
ir filosofas Normanas Brownas, esame sutverti įvairiausiems iškrypimams. Mūsų kūnai
moka mėgautis tokiais dalykais. Mylėdamiesi neturime galvoti tik apie tai, kaip
pasiekti orgazmą, derėtų pramokti džiaugtis buvimu kartu, ieškoti naujų sambūvio
būdų, užuot siekus dar vienos kapitalistinės sėkmės – ejakuliacijos. Tai pats
siaubingiausias mylėjimosi būdas.
Smagu, kad mūsų pokalbis išėjo džiaugsmingas,
man regis, čia tinka jį pabaigti. Labai ačiū!
Kalbėjomės dukart 2020 m. birželį Vilniuje. Interviu iš įrašų anglų kalba išvertė Kristina Gudelytė Lasman.
Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais kultūros dalyviais rasite popierinėse knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis", "Laiko juosta jų žvilgsniais" ir "Begalybė jų mintimis". Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt
1 komentaras:
Įdomu, ar antropologas-akademikas yra aptikęs
neišvengiamą psichodeliką - azotą? Panašu, kad
nuo "linksminančių dujų", kurių gausu mūsų ore
nėra "išsiblaivęs" nuo pat pirmo oro įkvėpmo.
Rašyti komentarą