Norėčiau pradėti nuo
klausimo, tikiuosi, tinkamo įžangai: ar Jūs – vokietis?
Turite galvoje etninę
kilmę?
Taip.
Esu vokietis, ne žydų
kilmės. Tuojau po Antrojo pasaulinio karo iš Rytų Prūsijos plūdo didžiulė
vokiečių pabėgėlių banga. Mano mama kilusi būtent iš tokių vokiečių pabėgėlių
šeimos. Tuo metu mirė mano mamos mama, mama liko viena, ir po kelių metų jau
Vakarų Vokietijoje susitiko būsimą mano tėvą. Vakarų Vokietijoje tokie atvykėliai
iš Rytų buvo laikomi antrarūšiai, tiesa, jų ten buvo labai daug. Mano senelis
iš tėvo pusės buvo vidutinis ūkininkas Rytų Vokietijoje. Sovietai nusprendė,
kad jis linkęs į sabotažą prieš valdžią ir suėmė dešimčiai metų. 1945 m. mano
tėvas, kuriam anuomet buvo penkiolika, slapčia paspruko į Vakarus pasiėmęs
saujelę cukrinių runkelių sėklų ir ten pradėjo ūkininkauti.
Taigi, mano šeima nukentėjo
nuo karo, o vėliau ir nuo komunistinio režimo. Senelis buvo kalinamas sovietų,
tapo jų parodomojo teismo auka, grįžo tik 6-ojo dešimtmečio vidury. Sugrįžęs
neįstengė pritapti ir po kelių mėnesių numirė, nes buvo labai nusilpęs ir
ligotas. Anas laikotarpis buvo tragedija ir mano tėvui, ir mamai. Jos mama žuvo,
kai jos abi plaukė garsiuoju pabėgėlių laivu, pradėjusiu kelionę iš Gdansko. Laivas
buvo išties įspūdingo dydžio, į jį susigrūdo apie 9 tūkstančiai pabėgėlių. Jis
vadinosi „Gustloff“. Tai buvo viena didžiausių pabėgėlių katastrofų, per kurią
pavyko išsigelbėti vos tūkstančiui, o žuvo apie aštuonis tūkstančius žmonių. Juos
torpedavo povandeninis laivas.
Štai tokios yra mano
šeimos istorijos.
Kurioje Vokietijos dalyje
Jūs augote?
Užaugau kaimo vietovėje,
Vokietijos šiaurėje, tarp Hanoverio ir Beliefeldo. Turiu šeimos medį, todėl
žinau, kad esame grynakraujai vokiečiai. Tame kaime nebuvo žydų, bent jau kiek
man žinoma. 1979-aisiais mano tėvai šventė dvidešimt penkerių metų santuokos
minėjimą. Mūsų buvo šeši vaikai, ir jie nusprendė vykti į Izraelį. Pirmą kartą keliavome
visi drauge, buvo išties nuostabu. Tėvas stengėsi dėl motinos, kuri buvo labai
tikinti katalikė ir norėjo aplankyti šventąsias vietas, bet aš visą kelionę jaučiau,
lyg mus kas slėgtų. Vėliau, kai metams išvykau studijuoti į Jeruzalės
universitetą, išmokau hebrajų kalbą ir t. t., štai ten pagaliau supratau, kas
iš tikrųjų vyksta. Tai įtampa tarp to,
kas vokiška, ir to, kas žydiška.
O kokia Jūsų, istoriko,
tyrimų sritis?
Mano tyrimų sritis –
okupantų politika Rytų Europoje per Antrąjį pasaulinį karą.
Kuriuo metu pasirinkote
šį laikotarpį ir šį kraštą?
Jeruzalėje studijavau
1984-85-aisiais. Anuomet buvau laikinai sustabdęs savo teologijos studijas Vokietijoje.
Norėjau tapti protestantų pastoriumi, bet galiausiai nusivyliau protestantizmo
dogmų sistema ir susidomėjau istorija. Po studijų Jeruzalėje jau buvau išmokęs
hebrajų kalbą, todėl pasirinkau XIX – XX a Rytų Europos žydų istoriją.
Gilinausi į Rytų Europos istoriją – šiek tiek pramokau rusų kalbos – o tuo pat
metu ir į nacių valdymo laikotarpį.
Nuo pat pradžių man
pasirodė, kad istorikų pateikti argumentai dėl to, kas čia nutiko, nėra
pakankami. Lyg ir buvo bandoma aiškinti, bet keistokai niekas nepaaiškinta. Svarbiausia
istoriografija rėmėsi teismų dokumentais. Teismuose nuolat bandyta teisintis,
esą nežinojome, ką darome, sukomės lyg voverės rate. Jokių svarstymų apie
laisvą pasirinkimą ar kaltės jausmą. Toks, sakyčiau, mechaninis radikalizavimas.
Taigi, naciai ir Rytų
Europos istorija, žydai... Galvojau, kur nerti, kokį baigiamąjį magistro darbą
pasirinkti. 10-ame dešimtmetyje Rytų Europoje atsivėrė archyvai. Pamaniau,
patyrinėsiu vokiečių okupaciją Ukrainoje, bet supratau, kad tai neįmanomai
didelis medžiagos kiekis. Jėzau, nužudyta pusantro milijono žydų... Baltarusija
– įdomu, tačiau ten jau darbavosi trys vokiečių istorikai. Dar toliau į šiaurę
– Lietuva. Tiesą sakant, vokiečių istorikai čia nebuvo kojos įkėlę, neatliko
jokių tyrimų. Šiek tiek padirbėjo žydų istorikai, vienas jų – Icchakas Aradas, o
vokiečiai praktiškai čia nelindo. Ką gi, pamaniau, pažiūrėkime, nors anuomet
dar nelabai žinojau, nei kas ta Lietuva, nei kas ten apskritai dėjosi.
Parašęs magistro darbą,
pradėjau galvoti apie doktorantūros studijas.
Kuriame universitete
apsigynėte magistro laipsnį?
Hamburgo universitete. Iš
pradžių studijavau Getingene, tada Jeruzalėje ir galiausiai Hamburge. Gavau
stipendiją ir labai gerą darbo vadovą. Per trejus metus baigiau rašyti ištisą
istoriją. Tai įvyko 1994-aisiais. Užsiėmiau Lietuva. Buvau toks naivuolis. Iš
karto sau pasakiau – tai nebus vien nuobodžia vokiečių, t. y. gestapo, medžiaga
paremti tyrimai. Reikėtų pastudijuoti ir nukentėjusiųjų, ir lietuvių
liudijimus. Nusprendžiau pramokti lietuvių kalbos. Taigi, galiu lietuviškai paskaityti,
bet kalbėti – nelabai. Skaitydamas pajėgiau nemažai suprasti, bet vis tiek buvo
likęs pojūtis, kad kažko trūksta, viso šio ilgo ir sudėtingo proceso raida ne
iki galo ištyrinėta. Supratau, kad reikia remtis kiek įmanoma platesniu
kontekstu. Nederėtų kliautis jau atliktų tyrimų ir panašia rašytine medžiaga, privalau
viską patikrinti ir ištirti iš naujo. Tai buvo didžiulis, bet labai viliojantis
iššūkis.
O viso šito tikslas...?
Gauti daktaro laipsnį.
Taip, tačiau kur turėjo
nuvesti Jūsų pasirinktas metodas – remtis ne tik aukų
liudijimais ir gestapo dokumentais, bet pažvelgti iš įvairesnių požiūrio taškų?
Kitaip tariant, suvokti
visą procesą.
Kokį procesą?
Tą, kuris baigėsi
masinėmis žudynėmis. Pagrindinis klausimas išlieka – kodėl buvo išžudyta
šitokia gausybė žmonių?
Man regis, paminėjote itin
išmintingą pastebėjimą – norint ką nors suprasti apie procesą, privalu suvokti
kontekstą. Negana pasirinkti vieną epizodą, sutelkti į jį visą dėmesį ir
spręsti, kas teisus, o kas ne, kas auka, o kas išdavikas. Pristatydamas su Rūta
Vanagaite parašytą knygą „Kaip tai įvyko?“, užsiminėte, kad vertėtų pradėti vėliausiai
nuo 1918-ųjų.
Tiesa. Ir tai būtų tik trumpoji
versija. Esu paskelbęs ir ankstesnių laikotarpių tyrimų.
Man labai įdomu, kaip Jūs
suvokėte tąjį kontekstą. Ką pavyko atrasti?
Ar jums jau teko skaityti
knygą?
Taip, perskaičiau ją visą
prieš susitikdamas.
Supratau viena: norint
geriau suvokti, reikia pasistengti atkurti vidinę žmonių veiksmų logiką. Derėtų
remtis pačių įvairiausių grupių, liudijimais, galinčiais padėti atkurti
tikslesnį anuometinių aplinkybių vaizdą.
Tačiau Jūs nukreipėte
žvilgsnį į tam tikrą konkretų laikotarpį?
Tiesa. Prie to dar prieisiu.
Kai mane domina vienų ar kitų žmonių grupių apsisprendimas, bandau išsiaiškinti
ir jų patirtis. Kitaip tariant, mėginu eiti tiesiai prie ištakų. Tarkim,
paskaityti paties Hitlerio ar Himlerio ar kitų tuometinių politikų kalbas.
Pagaliau atėjo supratimas,
kad 1918-ieji yra ypatingai svarbūs metai. Sakyčiau, tam tikras žemiausias atspirties
taškas. Ir patys naciai nuolat minėdavo 1918-uosius kaip dugną, į kurį niekada
nebesugrįš. Būtent iš ten kyla svarbiausi jų lūkesčiai ir apsisprendimai.
Žvelgiant iš Lietuvos
istorijos perspektyvos, lietuviai bendradarbiavo su naciais 1941-aisiais.
Vadinasi, reikėtų grįžti dar šiek tiek atgalios, į 1940-ųjų birželį.
Galbūt netgi anksčiau?
Visada galima atrasti šį
tą daugiau, bet būtina sutelkti dėmesį į ką nors viena. Paprastai stengiuosi
rasti pradinį atspirties tašką, nuo kurio atsispyręs imu ieškoti gilesnių priežasčių.
Tarkim, lietuvių antisemitizmo ištakas susiejau su vyskupu Motiejumi Valančiumi
ir jo blaivybės sąjūdžiu. Galima sakyti, tada pradėjo formuotis ir tautos
savimonė. Tautos savimonės formavimasis glaudžiai persipina su antisemitizmu.
Ir tai ne tas pats, kas vyko Vokietijoje, Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje
ar Italijoje. Čia vyko labai specifinis procesas, nulėmęs tai, kaip žmonės suprato
aplinkybes ir ką pasirinko. Galima pasirinkti kelis atspirties taškus, kuriuos
atidžiau panagrinėję pastebėsime, kaip toli jie gali mus nunešti.
Puiku. Jums svarbios
vokiečių ir lietuvių tautų formavimosi aplinkybės. Lietuvių tautos patriarchai stengėsi
išskirti lietuvius iš kitų tautybių pabrėždami jų išskirtinius bruožus. Kristijonas
Donelaitis, Motiejus Valančius, Maironis, Vincas Kudirka – iki šiol naudojamės
jų sukurtais stereotipais lietuvius išskirti iš lenkų, žydų, vokiečių ar rusų.
Žinoma, norisi susikurti tautos įvaizdį, kuriuo būtų smagu didžiuotis.
Atsiranda tikėjimas, kad
be šito neįmanoma apsieiti, siekiant gerai gyventi šioje Žemėje.
Kokią vietą šiame
kontekste užima žydai?
Puikus klausimas.
Nepavyko rasti vienintelio atspirties taško, siekiant paaiškinti žydų veiksmų
vidinę logiką 1941-aisiais. Manau, nemenką įtaką padarė Pirmasis pasaulinis
karas. Jo prisiminimai buvo labai svarbūs apsisprendžiant žydams nesitraukti. Vyresnieji
sakė: „Bėgti? Kam? Bus nelengva, bet tai jau esame patyrę.“ Per Pirmąjį
pasaulinį karą tikrieji blogiečiai ėjo iš Rytų, o ne iš Vokietijos. Vokietijos
politika, nors ir nuožmi, nebuvo atvirai antisemitiška, todėl žydai ir nebėgo.
Antras dalykas – žydai savo tradicijoje pabrėžia persekiojimo ciklus, todėl jie
pernelyg nesupanikavo.
Jūs čia jau kalbate apie
1941-uosius?
Būtent. Apie 1941-
44-uosius Lietuvoje, nes tai gana apibrėžta teritorija. Taigi, viena vertus,
svarbu Pirmasis pasaulinis karas, kita vertus, žydai per visą istoriją yra
pacifistai. Per tūkstančius metų jie nesubūrė jokios kariuomenės, žydai visada
buvo derybininkai, ne kariai. Jie linkdavo pasikliauti kitų galiomis.
Tiesa, yra ir visa
gausybė klausimų, į kuriuos man iki šiol nepavyksta rasti atsakymų. Šiek tiek
piečiau yra Ukraina ir Baltarusija. 1917-21-aisiais ten vyksta didžiausias žydų
persekiojimas iki Holokausto, bet tai niekaip nepaveikė litvakų apsisprendimo
1941-aisiais. Litvakai užsimindavo apie Chmelnickio laikų pogromus, bet ne apie
laikotarpį po Pirmojo pasaulinio karo, kai žydus itin nuožmiai persekiojo bolševikai,
ukrainiečiai, lenkai, žaliųjų gaujos, anarchistai. Gausybė žmonių pražuvo. Tačiau
man iki šiol dar nepavyko rasti atsakymo, kodėl litvakai nepasiryžo trauktis.
Neseniai Nacionalinėje
Izraelio bibliotekoje teko kalbėti su Cvi Lešemu, chasidizmo mistikos
specialistu. Jis pabrėžė, kad po Pirmojo pasaulinio karo, Jūsų minėtu
laikotarpiu, buvo suduotas stipriausias smūgis chasidizmui. Tada visiškai
išnyko ne viena jų atskala. Daugelis bėgo į Lenkiją, bet ir ten rado ne rojų. Žinoma,
tos bendruomenės nukentėjo ir vėliau, per Holokaustą.
Tačiau litvakams tai
nesuvaidino lemiamo vaidmens. Galbūt kitaip nutiko Ukrainos žydams, tiesą
sakant, šito nežinau. Grįžtant prie Jūsų klausimo, nėra vieno atsakymo, kas
lėmė vienas ar kitas aplinkybes, vieną ar kitą patirtį. Buvo visa puokštė priežasčių.
Kalbant apie žydų padėtį,
išties svarbu viena – jiems nebuvo duota laiko. Jų naikinimas vyko neįtikėtinu
greičiu – galima sakyti, per kelias dienas. Be to, pirminis šokas dėl masinių
žudynių neleido tinkamai sureaguoti. Jie kreipėsi į lietuvių administraciją, į
vokiečių valdžią, bet iš to nieko nesuprato. Prireikė kelių savaičių atsitokėti,
kas iš tiesų čia dedasi. Tik rudeniop gelbėjimosi planus ėmė kurti daugiausiai
jaunosios kartos atstovai. Kita vertus, ir vokiečiai skubėjo, nes padėtis
pasaulyje ir karo laukuose keitėsi itin sparčiai. Štai kodėl viskas vyko tokiu
žaibišku greičiu ir tokiais mastais. Laikas čia suvaidino svarbiausią vaidmenį.
Tiesa, apie tai retai kalbama istorinėje literatūroje.
Supratimas, kiek laiko
mums likę, galima sakyti, nulemia mūsų pasirinkimą.
Viena svarbiausių Jūsų
knygos išvadų – žmogus visada ir visur gali rinktis.
Ypač nusikalsdamas. Kokių dar pamokų galėtume išmokti iš to konkretaus kelių
mėnesių laikotarpio šiuose kraštuose? Gal palygintumėte Lietuvą su kitomis
šalimis: Latvija, Estija, Lenkija? Kas nors galėtų tuo guostis ir teisintis –
juk visur aplinkui dėjosi tokios pat žiaurybės? Tačiau gal esama kokių nors esminių
skirtumų?
Žinoma, skirtumų yra.
Tiesa, vadinu tai visos Europos istorija ir nenorėčiau išskirti kokios nors
vienos tautos. Manau, išskirti lietuvius būtų kvaila ir neteisinga. Iš aukų
dažnai galima išgirsti, kad lietuviai buvo ypač žiaurūs, bet tai netiesa. Tokio
žiaurumo pakako visur. Vienos tautos išskirti nederėtų, viską lėmė daugybė kitų
veiksnių: laikas, bendra šalies politika, vykdomosios valdžios veiksmai. Beje,
jei kam ir derėtų versti kaltę, tai didžiausia kristų vokiečiams, o ne kuriai
nors kitai tautai. Dairymasis prieigos tautiniu pagrindu yra niekur nevedantys
spąstai. Derėtų į visa tai žvelgti visos Europos, o galbūt net ir pasaulio
kontekste, bet ypač Europos. Nereikėtų išskirti vieno geografinio regiono.
Derėtų išplėsti kontekstą.
Tarkim, labai paprastas
pavyzdys: kodėl Vilniaus getas buvo taip anksti likviduotas? 1943-ųjų rugsėjį.
Kauno ir Šiaulių žydų getai gyvavo ilgiau. Ir kodėl į Vilniaus getą suvaryti
žmonės nebuvo išžudyti, bet dauguma išvežta į Estiją? Visa tiesiogiai susiję su
tuo, kas tuo metu dėjosi Rytų Ukrainoje: frontui judant vakarų kryptimi,
okupantai neteko naftos šaltinių, o Estijoje veikė skalūnų kasyklos. Tai nulėmė
tų kelių tūkstančių žmonių, kurie per Rygą buvo pervežti į Estiją, likimus.
Štai kodėl visada svarbu gebėti pažvelgti į platesnį kontekstą. Nuolatinis
iššūkis istorikui – ieškoti panašumų ir skirtumų.
Pasitelkus tokią
strategiją netikėtai atsiveria gausybė stulbinamų atsakymų. Man pačiam
svarbiausia iš viso to išmokta pamoka yra JT patvirtinta „Žmogaus teisių
deklaracija“, kurioje tvirtinama, kad kiekvieno žmogaus orumas yra neliečiamas.
Kada ji buvo patvirtinta?
1948-aisiais?
Taip. Nors dar tada iki
galo nebuvo suprasta, kas dėjosi per Holokaustą, bet po visų Europą siaubusių
karų ir neteisybių ji atrodė lyg visos mūsų planetos ateities vizija.
Neįsivaizduoju, kaip iki šiol galima ją paminti.
Kitas dalykas, kurį
nuolat kartoju, kai bandome pažvelgti į savo asmeninę, šeimos, tautos, Europos
praeitį: darykime tai prisiimdami asmeninę atsakomybę. Prisiimdami atsakomybę
liaukimės ieškoję pasiteisinimų ir nustokime kaltinę kitus. Pirmiausia įvertinkime,
kokia mums patiems tenka atsakomybė dėl to, kas nutiko.
Netikiu biologinėmis ar
panašiomis prielaidomis. Ar žudynes pateisina natūrali atranka, kaip teigtų
rasistai? O gal socialinė klasių kova, verčianti kartotis istoriją, kaip
pasakytų Karlas Marksas? Visa tai tėra mitologija, panaši į religiją. Žmonės
vengia pažvelgti tiesai į akis ir teisingai įvertinti tai, kas iš tikrųjų
įvyko. Tai, kas įvyko, būna sudėtingiau, nei pasirodo iš pirmo žvilgsnio. Biologinė
atranka ar klasių kova to nepaaiškins.
Religingi žmonės
pasakytų, kad viskas seniai išpranašauta šventraščiuose. Tačiau pasirinkę
Tanachą ar apokaliptines Biblijos knygas, įsitikinsime, kad ten rašomi įdomūs
dalykai, bet tokio paaiškinimo mums tikrai nepakaks. Man regis, svarbiausias
atspirties taškas – „Žmogaus teisių deklaracija“ ir asmeninė atsakomybė, o
Holokausto atveju – liautis vieniems kitus kaltinus, nes mes nesame nešališki teisėjai.
Užuot švaisčius dėmesį,
vertėtų sustiprinti istoriografinę prieigą. Vienaip veikiu siekdamas
objektyviai išsiaiškinti, kodėl tai įvyko, ir visai kitaip – ieškodamas
kaltininkų. Tai įsisąmoninę žengtume išties nemenką žingsnį į priekį. Geros moralės
mokymams visai nereikia nuolat priminti Holokausto. Nejau jį dera priminti, kad
vokiečiai nemuštų turkų imigrantų? Tikrai, ne. Ar man būtina aplankyti Aušvicą,
kad tapčiau pakantesnis mažumoms? Visiškai ne. Apskritai nesiūlyčiau Holokausto
tragedijos paversti edukacine priemone, kaip tapti geresniems. Nemažai teko
dirbti su šią tragediją išgyvenusiųjų liudijimais. Galiu pasakyti, kad
atsivėrusi praraja vis dar itin didelė. Pradėjęs gilintis, supranti, kad
šviesos tunelio gale dar nematyti.
Gal teko girdėti apie
Lawrence’ą Langerą?
Ne.
Jis yra pavartojęs posakį
choicless choices (neišvengiami pasirinkimai – vert. past.),
kuriuo pats remiuosi siekdamas rekonstruoti aukų perspektyvą. Tas žmogus geba
išties paradoksaliai mąstyti. Jis suvokia, kad yra aplinkybių, į kurias
neįmanoma žvelgti vienodai, net ir žmonių mąstymas negali būti unifikuotas,
todėl sąvoka choicless choices yra svarbi gete gyvenusiems žydams,
nuolat susidurdavusiems su aplinkybėmis, kuriomis nebuvo jokio pasirinkimo.
Susipažinęs su gausybe aukų vaizdo liudijimų, jis pasakė, ten yra dalykų, kurių
nevalia pražiūrėti, jei siekiame išmokti šiokias tokias moralines pamokas.
Nors, kita vertus, sunaikinta tiek žmonių, kad jokių pamokų iš to tiesiog
neįmanoma išmokti. Prireiks kelių dešimtmečių ar net šimtmečių...
Tiesa, laikas čia gelbsti.
Tik labai ilgas. Daugelis
tvirtina, kad tai su niekuo nepalyginama, nors nė nepabandė gilintis.
Gilintis nėra malonu.
Pritrūksta žodžių, bet
kodėl? Vadinasi, mes dar neatsivėrėme tam, kas įvyko.
Jei ieškotume, kuo
lietuviai yra linkę grįsti savo tautinę tapatybę, savaime suprantama, būtų
paminėtas Didysis kunigaikštis Vytautas, mat XIV ar XV amžiuje Lietuvos
teritorija buvo itin didelė. Kiekvienam malonu sietis su didinga praeitimi.
Kiek toks tapatinimasis Jums atrodo istoriškai pagrįstas?
Pirma, kas šauna į galvą,
tai – nacionalizmas. Argumentuoju prieš istorijos išnaudojimą tapatybės kūrimui,
prieš praeities didvyrių ar aukų išaukštinimą. Mėgstama pabrėžti – mes tiek daug
kentėjome, todėl dabar privalome likti ištikimi tam siekiui. Visada sakau: jūsų
valia, tik aš tam nepritarsiu.
Šiaip ar taip, juk reikia
su kuo nors tapatintis. Antraip, liktume be jokios tapatybės.
Žinoma, ir tam praverčia
mitai bei legendos. Kai kuriamos pasakos, nebesvarbu, kas vyko iš tikrųjų,
visos tos didingos asmenybės tampa neliečiamos, tarsi savotiškų šventraščių
herojai.
Tarsi tai būtų buvusi
tikra istorija?
Taip, jie iškeliami kaip
sektini pavyzdžiai. Šiuolaikiniais sekuliariais laikais, man regis, daugybe
aspektų nacionalizmas pakeitė religiją. Kitaip tariant, nirvana glūdi
tautiškume, rojus tapo nacionalinis. Tarkim, Ramanauskas-Vanagas prilyginamas
pranašui, tapo Išganymo simboliu. Štai Rūtai Vanagaitei pakako apie jį
leptelėti šį tą neigiama, ir, galima sakyti, tai jau buvo prilyginta šventvagystei,
piktžodžiavimui prieš lietuvių tikėjimo didvyrį.
Tiesa, didvyriai tampa
simboliais. Prisimindamas Jūsų paminėtą sankirtą, nesuprantu, kam Rūtai prireikė
kalbėti nesąmones, pristatant knygą, neturinčią nieko bendra su istorija. Tai
tiesiog kvaila.
Taip, be abejonės.
Sutinku, ji išties pasielgė beprotiškai, o paskui kilo virtinė nesusipratimų.
Siekdami atkreipti dėmesį
į Vakarų Kranto okupaciją, kai kurie aktyvistai lygina ją su Holokaustu. Tačiau
kur tai nuves?
Visiškai pritariu.
Taigi, tokia tapatybės
politika išties veikia. Bet Jūs klausėte apie jos pagrįstumą.
O Jūs jau ir atsakėte.
Tai istoriškai nepagrįstų legendų kūrimas ir elgsena, tarsi tos legendos būtų
tikra istorija.
Mano istoriografinė
prieiga paremta priešingu metodu – ne ieškoti dirbtinės tapatybės, bet ją
dekonstruoti. Kitaip tariant, atsiverti, o ne užsidaryti. Kelti klausimus, o ne
įsitverti paprastų atsakymų į klausimus, kurie net nebuvo keliami. Nusprendęs
aplankyti kokią nors atminties vietą, norėčiau iš ten grįžti jausdamasis
nepatogiai, netvirtai ir su šūsnimi klausimų galvoje.
Kai Vokietijoje kyla
sunkumų, mėgstama sakyti, kad prisikels raudonbarzdis karalius Barbarosa ir
atskubės mums į pagalbą, mat kol kas jis sau ramiai miega kažkur kalvų
paunksmėje. Arba štai ateinu į aikštę, kurioje stūkso kokio galingo karaliaus
paminklas. Bet ar jis mano tėvas, ar aš apskritai noriu juo sekti? O gal
verčiau paklausti: pala, o kokiame kontekste šis paminklas iškilo? Kas buvo
norima juo pasakyti? Tarkim, Vokietijoje labai svarbus klausimas, kada atsirado
ir pasklido sąvoka Tėvynė (Heimat). Pasirodo, tai nutiko Napoleono
laikais, kai vokiečiai buvo mobilizuojami kovai prieš prancūzus, nes mes
pralaimėjome karą prieš Napoleoną ir buvome okupuoti.
Gerai, tačiau kas nors
prieštaraudamas tokiam Jūsų siūlomam mąstymui, galėtų pasakyti: „Bet juk žydai
elgiasi priešingai. Jie itin pabrėžia savo tapatybę. Puoselėja savą religiją ir
tautiškumą, be to, tai yra vienas ir tas pats.“ Iš čia net kyla sąmokslo
teorijų, kad stiprindami savo tapatybę žydai siekia ištrinti kitų tautų tapatybes
ir šitaip užvaldyti pasaulį. Ką Jūs apie tai manote?
Ar Jūs kalbate apie
antisemitinius prietarus?
Ne tik. Manau, jei
siekiate apskritai ištrinti tautines tapatybes siūlydamas laikyti save tiesiog
žmonėmis, tokiame kontekste ir žydiškumas tampa prieštara.
Nebūtinai. Tai susiję su
bet kuria tauta, nes nacionalizmas yra modernus reiškinys. Man niekada nešautų
į galvą mintis raginti žmogų pamiršti savo šaknis, iš kur jis yra kilęs ir
panašiai, bet jis turėtų suprasti, kad tiesos ten neras. Vadinasi, derėtų kapstytis
savo genealogijoje neišjungus kritinio mąstymo.
Galbūt pažvelgti iš kito
asmens perspektyvos? Gilinkis į asmeninę istoriją dėl smagumo, bet neieškok savo
išskirtinumo ar ypatingumo liudijimo.
Taip. Žaisk, ieškok,
žiūrėk, kokia surinkta ir aptikta informacija padėtų tau save atrasti. Tai
panašu į tikrojo savęs paieškas, nors, tiesą sakant, tokio apskritai nėra ir
niekada nebuvo. Nors visi tai žino, bet vis tiek ieško tikrojo savęs.
Taip, vargu, ar žmogus
ištvertų be to įsivaizduojamojo ego. Juk išprotėtų.
Taip, bet nejau taip
sunku susitaikyti su tuo, kad esu ne vienas, o keli asmenys? Michelis Foucault
yra pajuokavęs, esą vokiečiai pasiekė asmenybės kompleksiškumo viršūnę suvokę,
kad „Dvi sielos manyje gyvena“. Jis turėjo galvoje Getės „Faustą“. Tai
juokinga. Kokios dar dvi? Mes nebe vaikai, reikia pripažinti, kad galime būti
ir visi šeši ar net dešimt asmenų.
Vadinasi, tas pats
taikytina ir etninei kilmei?
Manau, kad taip. Apskritai,
susimąstęs apie etninę kilmę, supranti, kad didžiąją dalį žmonijos istorijos ji
apskritai neegzistavo. Žmonės ieškojo tapatybės remdamiesi visai kitais
kriterijais. Paprastai jie kliovėsi šeima ir genties klanu. Šiai bendruomenei
privalau būti ištikimas, ir ji nustato taisykles. Bet kokia tautos ir net
etninės kilmės samprata atsiranda jau kur kas vėliau ir paprastai iškyla karinių
konfliktų metu, kai prireikia gyventojus mobilizuoti kovai t. y., kai vyksta
varžybos: kas daugiau. Štai kodėl aš žiūriu į šias kategorijas rimtai, bet
atmetu religinį aspektą.
Bėda ta, kad pataręs
žmogui atsikratyti religijos ar tikėjimų sistemos, turėtumėte mainais pasiūlyti
ką nors kita, antraip jis pasijus netekęs ko nors itin svarbaus.
Negalėčiau kalbėti už
kitus. Pasidalinsiu tik tuo, kas susiję su mano asmenine patirtimi. Dabar
norėčiau pasitelkti šiokią tokią filosofinę įžvalgą. Įprasta sakyti, kad siela
yra įkalinta kūno. Foucault tai apverčia aukštyn kojomis: ne, tai siela yra
kūno kalėjimas. Nenorėčiau kategoriškai tvirtinti nei viena, nei kita, tik
bandau pasakyti, kad yra sveika pažvelgti iš kitokio žiūros taško.
Žinoma, esu vokietis ir
gėdijuosi to, ką vokiečiai yra padarę, nors kontekstą derėtų istorizuoti. Kodėl
apsilankius Vilniaus choralinėje sinagogoje mane užplūdo šitokia jausmų banga?
Nes žinau, kad prieš dvi kartas čia vyko žūtbūtinė kova tarp gyvenimo ir
mirties. Šiame gete ir šioje sinagogoje buvo siekiama sunaikinti visus žydus.
Bet tai juk niekaip su Jumis
nesusiję?
Tačiau susiję per
bendruomenę, kuriai priklausau ir kurioje gyvenu. Kad ir ką sakytum, egzistuoja
kolektyvinė kaltė, nors tai išties sunkiai identifikuojamas reiškinys. Tai
mąstymo konstruktas, bet jis daro įtaką, nes gyvenu Vokietijoje ir tai jaučiu.
Jaučiu dėl jos gėdą. Ir ne todėl, kad būčiau koks kvailelis, ne. Tai yra tikra.
Teko kalbėtis su Irena
Veisaite. Istoriškai šis tas mudu sieja, tik iš priešingų pusių. Tai nėra visai
logiškai paaiškinama, bet šis tas yra. Tai itin siauras takelis, kuriuo bandau
eiti. Istorifikuodamas visus šiuos procesus, drauge bandau pamatyti, kokie tai
svarbūs istoriniai reiškiniai, bet man atrodo, ne mažiau svarbu yra neįstrigti
viename taške ir matyti, kaip keičiasi gyvenimas, o kartu ir visa istorija.
Prieš keletą metų Oxforde
bendravau su istoriku Theodoru Zeldinu. Jis išgarsėjęs moksliniais tyrimais
apie prancūzus. Parašė penkių tomų veikalą „Prancūzijos aistrų istorija“. Laikomas
geriausiu Prancūzijos istorijos bei prancūzų dvasios žinovu. Dirbo dviejų ar
trijų Prancūzijos prezidentų patarėju. Sako, prancūzai pradėjo murmėti, kad
žydų kilmės britas geriau išmano jų tapatybę nei jie patys. Mano bičiulis
paklausė Zeldino, ką jam reiškia būti žydu. Šis atsakė, kad visiškai nieko, jam
tai nesvarbu. Nežinau jo asmeninės ar šeimos istorijos, bet profesoriaus gyvenimas
liudija, ko padėjo pasiekti tokia pozicija.
Yra gausybė pavyzdžių,
kai žydai nekreipia jokio dėmesio į savo etninę kilmę. Nebando pabrėžti jos
dirbtinai, nebent natūraliai išeina. Dabar, kai paplito toji renacionalizacijos
banga ir politikoje, ir viešojoje erdvėje, verta pažvelgti į ją iš istorinės
perspektyvos. Pastebėtume, kad nuolatos būta integracijos ir dezintegracijos
bangų. XIX ir XX amžių sandūroje tai vyko globalizacijos kontekste. Nacija
formuojasi kaip atsakas į globalizaciją. Tai tik vienas iš būdų kovoti su
globalizacija ir bandyti kaip nors su ja tvarkytis.
Kartais toks atsakas ir
šiais laikais atveda prie genocido. Holokaustas minimas nuolat, tačiau visai
neseniai masinės žudynės vyko Kambodžoje, Bosnijoje, Ruandoje, Sirijoje...
Yra gausybė su tuo
susijusių problemų, ir masinės žudynės gali vykti bet kada ir beveik bet kur.
Nereikia nė Holokausto. Pažvelkime į kolonijinės politikos nusikaltimus. Pastaruoju
metu, kai daug diskutuojama dėl juodaodžių, suprantu, kad baltaodžių ir
juodaodžių tarpusavio santykių istorija daugeliui mūsų yra visiškai nežinoma.
Arba Belgijos kolonijinė politika Konge. Arba šiuolaikinė Kinija. Apie tai nėra
pakankamai kalbama, tuo mažokai domimasi.
Žinoma, Holokaustą
apibūdinčiau kaip jokio precedento neturintį įvykį. Tai reiškia, kad dabar jau
yra precedentas, ir tai bet kada gali pasikartoti. Pačiomis įvairiausiomis
formomis, dėl pačių įvairiausių priežasčių. Ypač jei konfliktai nuėjo per toli
ir situacija įtempta. Tarkim, vyksta klimato kaita, dėl ko aštrėja ir šalių
tarpusavio konfliktai...
Jei grįžtume prie Jūsų
klausimo apie išmoktą pamoką, darsyk norėčiau paminėti 1948-uosius. Turime „Žmogaus
teisių deklaraciją“, ir aš visada galvoju apie demokratines pilietines
bendrijas. Mums nereikalinga konvencija. Reikalingas demokratinis valdymas.
Tada būsime saugūs. Štai kodėl meldžiuosi, kad ES toliau gyvuotų, nes ji yra
ilgalaikis modelis.
Nors pagunda atsiskirti,
išsidalinti visada gaji. Dar pastebiu grėsmingą norą „apsivalyti“.
Taip, nes tada bandoma
pasiremti didžiąja praeities legenda. Į tokią legendą gręžiasi Lenkija,
Amerika. Į praeitį nuolat žvalgosi Putinas. Žinoma, toji legenda neturi jokio
istorinio pagrindo, bet tada imama ieškoti, kas kelia kliūčių, trukdančių
šviesiai vizijai įgyvendinti. Kas tie kliuviniai? Kilus krizei Trumpas iškart
dairosi atpirkimo ožio – ES, ispanakalbiai, juodaodžiai. Panašių pavyzdžių aptiksime
visur.
Daugelyje valstybių:
Jungtinėje Karalystėje, Lenkijoje, JAV,- visuomenės suskilę beveik perpus.
Rinkimuose, referendumuose balsai pasiskirsto maždaug po lygiai.
Tai sveika pačiai
visuomenei, nes yra lygiavertė atsvara. Vizijos Make great again (Padarykime
ir vėl didžią – vert. past.) neturi jokio pagrindo. Jų neįmanoma paversti
gyvybinga galia. Tarkim, Lietuva viduramžiais su visa jos didybe. XIX a.
tautininkai ėmė galvoti, kodėl nuolat tenka kentėti kitų priespaudą ir grėsmę:
rusų, lenkų? Kaip vėl padaryti Lietuvą galingą? Reikėtų būti labai atsargiems
su tuo „Padarykime ir vėl galingą“. Svarbiausia ne priešintis, o
bendradarbiauti.
Kai 2008-2009 įvyko
finansinė krizė, kodėl ekonomika visiškai nesprogo? Todėl, kad šalys
bendradarbiavo, nes buvo pasimokiusios iš 1931-ųjų krizės, kuomet valstybės
buvo priešiškai nusiteikusios viena kitos atžvilgiu. Didžiausia bėda buvo ne
pati ekonomika, o politikų reakcija. 2008-2009-aisiais viskas vyko priešingai.
Angela Merkel primygtinai reikalavo bendradarbiauti, kad nebūtų kenkiama vieni
kitiems. Vokietija, žinoma, galėjo pasakyti „Gelbėsimės patys, ir mums nerūpi,
kas nutiks kitiems“, bet tada po kiek laiko visa būtų sužlugę. Štai kodėl labai
vertinu ES, net ir su visomis jos ydomis, kadangi ji verčia mus
bendradarbiauti. Tai turėtų būti taikoma visai planetai. Regis, jau pradėjau
pranašauti.
Ne, visai gerai. Tokia
gaida apibendrinkime ir užbaikime mūsų pokalbį.
Jis išėjo šiek tiek jausmingas.
Bet aš tuo tikiu.
Ačiū, Christophai.
1 komentaras:
Puikus pokalbis,dekui
Ta kolektyvine atsakomybe tokia saldi kaip laimi ir karti kaip pralaimi
Rašyti komentarą