Esi išbandęs visokių kūrybos formų: ir aktoriumi esi buvęs, ir scenaristu, ir dramaturgu, ir, aišku, režisieriumi. Kaip apibendrintum tą patirtį?
Na, tai toks savęs pažinimas. Bet
ne teoriškai kalbant, kad žmogus turi pažinti save, o iš tikro viską išbandant:
ir pačiam vaidinti, ir aktorius scenoj reguliuoti, ir režisuoti, ir rašyti. Tokia
patirtis, pasakyčiau, yra kaukės plėšimas – nusiplėšiu kaukę nuo savęs, ir vis
eidamas tolyn lyg ir atsisakau teatro. Toks paradoksas.
Net pati pradžia: aš studijavau
germanistiką universitete, bet iš tikro tada labai susižavėjau teatru.
O kaip tai įvyko? Kas
tai buvo – studentiškas teatras?
Universitete veikė „Požemio
teatras“, buvau matęs ten Juozo Erlicko „Petro Navicko išpažintis“. Na, paskui
mačiau Vaitkaus teatrą. Apskritai teatras gan vėlai atėjo į mano gyvenimą, bet padarė
labai stiprų emocinį poveikį. Ir tuomet man pasirodė, kad reikia – viskas, čia
yra mano pašaukimas. Ir nuėjau tuo keliu.
O pirmas impulsas
buvo suvaidinti?
Pirmas impulsas – atrodė, reikia
įstoti į konservatoriją, reikia išmėginti save studijuojant. Aš net nežinojau,
ar noriu suvaidinti, ar režisuoti. Tokie dalykai man buvo tiktai žodžiai.
Prasidėjus studijoms, man tai
pasirodė kažkokia nesąmonė, palyginti su universitetu. Apskritai – kažkokie
žaidimai, etiudai. Mano draugai atvažiavo pasižiūrėti egzamino po pirmo
semestro, kuriame man reikėjo žvėrelius vaidinti: šunimi loti, vilku kaukti. Jie
sako: „Ir tu dėl šito – čia?..“ Na, o man atrodė, kad... Konservatorijoje
studijuojant taip ir stengėsi visus tarsi sulyginti, visi turėjo praeiti,
peržengti tą slenkstį, žvėrelius, medžius, paukščius vaidinti. Paskui pradedi
žodį suprasti, kaip tą žodį perteikti iš vidaus.
Dažniausiai dėstytojai nemokėdavo
aiškiai atskleisti teatro esmės, jie tik reikalaudavo atlikti praktiką. O ta
praktika visiems vienoda – etiudai. Per etiudą tu pradedi suvokti įvykį, ir tas
žodis „įvykis“ skambėjo turbūt iki pat studijų pabaigos. Įvykis yra, labai
keista, aš iki šiol apie tai galvoju, – tai, ką tu vaidini, maža atkarpėlė
etiuduose, ten turi kažkas įvykti. Pavyzdžiui, na, čia taip primityviai
pateiksiu, aš susiruošiau susitikti su tavim, atėjau, ir čia audra prasideda,
viskas uždaryta, ir kaip mes tada elgiamės po įvykio. Aktorius turi suvokti
scenos įvykį, dramaturgas turi suvokti scenos įvykį, nes vaidindamas
antrą-trečią kartą tu jau žinai, kaip eiti į tą įvykį, tu mokaisi. Visą
aktorinę medžiagą tu renki iki įvykio, apie žmogų renki, apie jo psichologines
savybes, apie charakterį. Ir yra tokie žodžiai: reikia į įvykį eiti nugara.
Man labai įdomu,
kodėl vartojamas terminas „įvykis“? Nes įvykis bent man pagal prasmę atrodo lyg
atsitiktinis. Na, kaip sakai, audra gali ištikti, gali neištikti. Tai įvyksta
nepriklausomai nuo mūsų valios. Nes jeigu čia mūsų darbas, ar kūrybos aktas, ar
pastanga, tai – ne visai įvykis...
Scenoje visas aktorių atliekamas veiksmas
kartojasi – vieną vakarą vaidinama, kitą vakarą, ir šitas įvykis yra gili
paslaptis, kurią reikia įspėti. Nes įvykiai yra visoje dramaturgijoje, kiekvienoje
menkiausioje scenelėje. Tai gali būti atsitiktinis įvykis, bet gali būti ir
pagrindinis įvykis. Pavyzdžiui, susitarei, kad žmogus ateis ir grąžins tau
skolą, o jis išsitraukia pistoletą.
Taip, taip, taip, bet
jeigu mes tą įvykį modeliuojame, tai jis mūsų atžvilgiu nebe įvykis, mes žinom,
kad taip įvyks, ir toks yra mūsų planas. Jeigu mes jo nemodeliuojame ir staiga
kažkas išsitraukia ginklą ar įsikiša, tai mūsų atžvilgiu yra atsitiktinis
įvykis.
Taip, bet čia ir prasideda du pagrindiniai
dalykai: kas yra meninė tiesa, o kas yra gyvenimo tiesa. Netgi Stanislavskis
yra skyręs labai daug laiko aptarinėti šitoms aplinkybėms savo knygoje
„Aktoriaus saviruoša“. Nes menas ir yra meninis įvykis. Žodžiu, mes
prognozuojame, mes jį modeliuojame, mes iš jo kuriame, mes pasakojame. Šis žanras
yra toks, kaip Kunčius sako, kad scena būtinai turi turėti įvykį.
Kiekviena scena?
Kiekviena.
Gerai, bet man vis
tiek reikia iki galo suvokti šitą terminą. Jis atrodo labai svarbus. Įvykis lyg
atskiria: čia mes – čia įvykis. Jeigu aš tai vaidinu, aš tai parašiau, aš žinau
ir sakau, ką tu turi padaryti, tai koks čia įvykis tada? Aš tau liepiu, tu
daryk.
Taip, bet įvykį mes
prognozuojame. Nes čia ir prasideda žanras. Yra literatūra – apsakymas arba
esė, ir yra sceniniai kūriniai, turintys tą pagrindinį dalyką – įvykį.
Gerai, bet kokia čia
veikia jėga?.. Nes tai nėra mūsų valia, iš jos negimtų įvykis, tai būtų mūsų
planas. Štai versle ar kitose sferose labai retai vartojama „įvykio“ sąvoka,
tiesiog nėra tokio termino. O čia yra. Ir aš įtariu, kad turima galvoje
kažkokia kita, nuo mūsų nepriklausoma jėga, gal likimas, atsitiktinumas. Ta
galia čia įsiterpia.
Taip, tai vadinasi aplinkybės.
Bet įvykis labiau susijęs su likimu. Ir čia mes grįžtame prie graikų
dramaturgijos. Pavyzdžiui, graikų dramaturgijoje įvykius nulemdavo likimas. Pavyzdžiui,
„Karaliaus Oidipo“, likimas nusprendė, kad jis ateity nužudys savo tėvą, ves
motiną. Vaikas užaugo ir prieš savo valią išpildė orakulo pranašystes. Bet mes
žinome, kad tas įvykis įvyks.
Puikus pavyzdys. Štai,
mes žinome!
Taip, tas įvykis įvyks.
Na gerai, o paprastoje
scenoje su žvėreliais ir medžiais – koks ten įvykis?
Tai štai, jis yra prognozuojamas
ir apgalvojamas. Pavyzdžiui, jeigu ten veikia kokie nors žvėreliai ir, sakykim,
trenkia žaibas ar prasideda gaisras, tai šis įvykis keičia jų aplinkybes.
Įvykis pakeičia visą veiksmą.
Ir aktoriai patiria
veiksmą naujomis aplinkybėmis. Gerai, bet, žiūrėk, Sofokliui tas Oidipo likimas
– visai ne įvykis, Sofoklis puikiai žinojo, ką rašo.
Įvykis, jis puikiai žinojo, kad
čia nutinka įvykiai. Nes atsitinka taip, kad personažas, Oidipas, nori įveikti
tą likimą, jis netiki, jis kovoja, bet vis tiek atsitinka taip, kad jis
susiduria su savo motina ir nužudo savo tėvą. O sužinojęs išsiduria akis.
Toks pasakojimas. Žiūrovui,
jeigu aš ateinu žiūrėti „Karaliaus Oidipo“ ir nesu jo skaitęs arba pamiršęs,
arba man tai nerūpi, man nutiks įvykis. Aktoriui, kuris vaidina, ten daugybė
gali nutikti įvykių, visokių aplinkybių nenumatytų. O Sofokliui pati fabula
nėra įvykis, jis ją sugalvojo.
Ne, tai fabula yra, bet dramos žanras
remiasi tais įvykiais. Pagrindinis įvykis nutinka, karaliui Oidipui sužinojus,
kad vis tik likimas už jį stipresnis. Čia labai gudriai ir Sofoklio apgalvota,
ir dramaturgijos taisyklės veikia... Nes fabula nepasakojama atskirai, ji
pasakojama per veiksmą. Scenoje visą laiką kovoja du personažai, ten veikia chorai,
dar kažkas, bet jie eina į tą įvykį, ir šitaip atsiskleidžia fabula, ji
atsiskleidžia per aktorių veiksmą scenoje.
Tu esi patyręs visus
tuos santykius. Pats esi parašęs dramų. Ten esi Dievas: kaip sukursi, taip ir
bus. Tu lemi veikėjų likimus, tu suteiki režisieriui medžiagą, tu sukuri
aktoriams tekstą ir nurodai jų veiksmus. Tai dabar paaiškink, koks ten tau
įvykis?
Supranti, kaip yra... Aš žinau,
kaip aktoriai veikia scenoje, kaip jie juda, kaip jie veikia vienas kitą.
Egzistuoja tam tikri dėsniai. Jie yra visiškai kitokie, negu tu atsistotum ir
pasakotum arba parašytum kokį nors tekstą. Visi tekstai, visi veiksmai, veda į
pagrindinį įvykį, kuris ištinka tik pačiame gale. Iš to susidaro dramos
spyruoklė, iš to kyla įtampa žiūrovams. Statydami spektaklį mes visi tai žinome,
bet mes tarsi einame, klaidindami, įveldami žiūrovus. Ir štai taip, žinodamas
pagrindinį įvykį, aš einu į jį nugara. Aš vis lyg ir klaidinu, žinodamas, kaip
išlaikyti pasakojimo įtampą, kaip vienas aktorius turi perimti kito mintį. Tokia
yra emocionalios minties, dramaturginės minties spyruoklė.
Tu tai žinai, nėra atsitiktinių
tekstų. Jeigu tokie atsiranda ir mėgini juos pagražinti, tai suveikia kaip
stabdis scenoje – viskas, jie neatitinka sceninio veiksmo, spektaklis tampa
nuobodus. Tokia dabartinė režisūra – tekstas uždengiamas kažkokiais daiktais ir
veiksmais, kurie efektingi tą vieną akimirką. O tu sėdi ir visai apie ką kita
galvoji. Aš matau, kaip jie nesupranta, ką daro, jie nežino visų šitų dėsnių.
Bet čia – jų
problemos. O būdamas dramaturgas tu irgi eini nugara?
Taip.
Kaip tai įmanoma?
Tai įmanoma žinant paskutinę
sceną, žinant net paskutinius žodžius. Tu sugalvoji paskutinius žodžius, ką jais
ketini atverti. Lyg kokiame nors anekdote – tu pasakoji, o esmė glūdi tik
pačiame gale. Ir jeigu pasakotojas iš pat pradžių atskleidžia anekdoto pabaigą
– viskas, tau nejuokinga.
Labai įdomu. Prisiminiau,
kaip Vladimiras Tarasovas pasakojo apie džiazo improvizacijas. Jis irgi žino,
kuo baigs.
Taip,
visiškai tas pats. Nes tu laikai paskutinę kortą, tūzą turi savo rankoj, va čia
yra esmė. Ir kai man tekdavo po universiteto vaidinti žvėrelius, aš galvojau:
tyčiojasi. Ne! Tu netgi fiziologiškai turi suvokti, kur slypi įvykis
kiekvienoje mažiausioje scenelėje. Ir tada tu pradedi suprasti. Lyg pro lupą, pro
didinamąjį stiklą tu dramaturgijoje, Ibsene, Šekspyre, visa tai atrandi ir
supranti, kad jie rašė dramas. Ibsenas šešiolika metų buvo režisierius, tik
paskui ėmė rašyti. Nes pirma turi suprasti sceninio veiksmo paslaptis –
ne veiksmo kur nors gatvėje, ne veiksmo kur nors kitur, bet sceninio veiksmo
paslaptį. Tai reiškia, tu turi suprasti, kaip veiki partnerį, kaip partneris
veikia, ir kaip jūs abu vedate veiksmą į įvykį. O veiksmas yra sceninis
pasakojimas žiūrovui. Tokios yra paslaptys ir visi mokslai.
Stanislavskis,
jis kaip Froidas mėgino, užsirašinėjo kiekvieną savo pastebėjimą dienoraštyje,
nes norėjo, kad spektaklis vyktų nepriklausomai nuo to, ar šiandien yra kokiai nors
aktorei įkvėpimas, ir ji suvaidino, o kitą dieną – nieko. Teatre taip dažnai
nutinka. Kaip sporto varžybose – labai dažnai. Bet visi treniruojasi,
eina, supranta, kad reikia mesti ar šokti , o būna dienų, kad – ne. Techniškai,
technologiškai treniruotės yra to įvykio suvokimas. Režisierius arba aktorius,
suvokiantis šitą dramaturginio mąstymo paslaptį, visą laiką bus įtaigus. Jis
nemuš kaip kokiame muzikos kūrinyje iš pradžių būgnais – bum bum bum, – o
paskui kas buvo, po valandos, jau niekas nesiklausė.
Tai ir
aš pradėjau nuo žvėrelių, kuriuos teko vaidinti, tačiau meninė tiesa, kurią mes
vaidiname, nėra gyvenimas. Taip, mes paimame iš gyvenimo, mes panašiai kuriame,
mes kuriame sceninį gyvenimą panašų į tikrą gyvenimą, bet lieka didelis
skirtumas. Scenoje tėra gabaliukas, tu turi suprasti, kad šitie personažai
gyvena pusantros valandos arba dvi valandas, kol tu žiūri, o aktoriams tenka sukurti
gyvenimą iki to ir po to, kitaip nebus įtaigu. Tai yra iš graikų atėjusi
pasakojimo įtaiga. Sofoklis ir visi kiti mokėjo tuos kūrinius skaityti, jie
negražindavo. Šitas triukas, šitas įvykio suvokimas atėjęs dar iš graikų, ir
visa geroji dramaturgija paremta tokiais fundamentaliais statiniais.
Kiekvienoje
geroje dramoje tu atrasi, kad autorius žino, kokie yra tie įvykiai. Ir tuos
įvykius dabar galim formuluoti, tai nėra tiktai, kad lietus pasipylė ar žaibas
trenkė, bet mes suprantame: likimas ir žmogus. Žmogus, vaidindamas personažą,
rodo, ar likimas yra įveikiamas. Ir mes akyse matome jo susigrūmimą su ta jėga,
bet mes nežinome, koks bus paskutinis įvykis. Mes nežinome, mes sėdime ir
žiūrime. Netgi žinodami pjesę, mes vis tiek išgyvename, nes ji yra gerai,
profesionaliai pastatyta. Arba kokios nors sporto varžybos baigėsi, tu žiūri
pakartojimą ir vis tiek išgyveni tą įtampą.
Taip, taip, būna. O
iš visų santykių su įvykiais iš skirtingų pozicijų, kuri tau yra artimiausia?
Dabar tai – rašymas. Nes
režisuodamas aš atsiduodu praktiškai. Dar studijų metais dėstytojai sakydavo:
„Skaitykite dabar, nes kai dirbsite teatre, nebus kada skaityti.“ Tai ne tik apie
laiko stoką. Režisuodamas teatre tu visas degi, nėra kito mąstymo būdo, nėra
valandos, kurią tu vienas liktum su knyga arba su tekstu. Tu praktiškai įsiveli
į tas muštynes, kaliesi, grumiesi su medžiaga. Taip grumiasi skulptorius su
akmeniu, o teatre tu grumiesi su gyva medžiaga – su aktoriais, su tekstu. Ir tu
vedi, nes jeigu palūši, ta medžiaga tave pritrėkš arba tave išspjaus, taip
dažnai būna teatre. Miltinis sakydavo, kad teatras yra objektyviai žiaurus,
tuos žodžius galiu patvirtinti. Nes pasitaiko situacijų su aktoriais, kai
prasideda kova be taisyklių. Esu tai patyręs.
Su kuo ta kova?
Su aktoriumi, su medžiaga.
Pavyzdžiui, jis gali rėžti: „Aš nesuprantu, ko tu nori.“ Ir tas „aš nežinau, aš
nesuprantu, ką tu man aiškini“ gali sugriauti kokių dviejų mėnesių darbą.
Iškart visus užkrečia, ir tada tu lieki vienas prieš visus.
Režisūra – tu turi įspėti mįslę, neišduodamas
pagrindinio įvykio. Tu vedi, fantazuoji, neatiduodamas paskutinio kozirio. Tu
vėl ir vėl iš naujo atrandi. Atrodo, jau viską pasakei, bet vis tiek turi vesti
į priekį, laužti, eiti ir patikėti. Ir tada scenoje įvyksta teatrinis
stebuklas, aktoriai suvokia ir užkrečia vienas kitą. Ir staiga gimsta
spektaklis, per paskutines dienas. Atrodo, visi zulino tą pačią medžiagą, tas
pačias mizanscenas – ne, ne, ne, – jis staiga įvyksta! Tu patiri tiesiog
mistinius išgyvenimus. Joks kitas darbas nereikalauja tiek fizinių ir dvasinių
jėgų. Aš tikrai daug esu dirbęs kine ir televizijoje, puikiai suprantu, kad ten
tu visada turi galimybę atsitraukti, nes dar lieka montažas. Kine, televizijoje
tu gali atsitraukti, pažiūrėti kitu žvilgsniu ir sumontuoti. Teatre šito nėra –
įkritai ir viskas, turi plaukti, kol visus ištrauksi.
Vis tiek egzistuoja tam
tikra subordinacija. Yra režisierių, atvirai sakiusių, Godardas, pavyzdžiui,
kad jie niekina aktorius: aktorius – koks
jis per menininkas, jis – tik vykdytojas to, ką aš pasakiau. Sakyk, ar egzistuoja
subordinacija tarp dramaturgo ir režisieriaus?
Na, taip. Kaip, sako, Kubrickas
kūrė filmus: visi susirenka, daužo, keikiasi, nekenčia vienas kito – ir gimsta
filmas. O, sako, kaip Bergmanas kūrė: susėda visi į autobusiuką, išvažiuoja į
pievelę, geria arbatą, valgo, šnekasi, mylisi, džiaugiasi – ir gimsta filmas.
Taisyklių nėra, reikia kaip nors pasiekti tikslą. Aš manau, kad kartais išlenda
vergiška prigimtis: jeigu tu manęs nelauši, aš tau nieko nedarysiu. Iš
režisieriaus reikalaujama lyg iš kokio Stalino. Valdo kažkokie sisteminiai
kompleksai.
Kartais žmogus pasirodo toks
tingus, kad tenka jį laužti. Mane domina vaizduotės žaismė, man įdomu pažadinti
aktorius. Aš ilgai dirbau su tais pačiais aktoriais, tai psichologiškai labai
ilgas etapas, pažįstu tuos žmones labai giliai. Tiktai pažindami, pasitikėdami
vienas kitu, jie atsiveria, nes šiaip aktoriai būna uždari, labai jautrūs ir
pažeidžiami. Bet čia jau kita tema.
Taip, čia jau kita
tema. O jeigu – dar apie
tave, man įdomu, kaip kyla impulsas parašyti pjesę: ar jame būna to aukštesnės
pozicijos pojūčio, kad štai, aš dabar parašysiu ir kiti statys mano dramą, arba
aš pats pastatysiu, bet čia gi bus ne kieno kito, o mano tekstas?
Na, čia yra toksai dalykas...
Teatre susiduri su energijomis, su visokiais riksmais, emocijomis. O rašydamas
turi atsisakyti emocijų, būti šviesaus proto ir valdyti žodį. Taip vyksta grumtynės
su žodžiais, su kalba. Tam reikia vienatvės. Rašydamas aš galvoju, kad statau,
man kyla įspūdis, kad jau statau tą spektaklį, matau, kaip jis vyksta. Tai
padeda, nes šitaip žinau visus veiksmus. Nežinau, kokios bus pauzės, kas jose nutylima,
kaip iškyla tai, kas nepasakoma, kaip vedama aktorinė linija, neišsakant visko žodžiu.
Šitų dalykų mokausi. Mokausi veikti per humorą: kodėl iš pažiūros rimta scena yra
juokinga ir atvirkščiai.
Rašant, panašiai kaip skaitant rimtą
knygą, negali maišytis joks televizorius, man reikia vienumos. Rašydamas
išjudini mąstymo procesą, pažadini savo intelektą, savo kalbos pasaulį,
susijusį su savigroža, su kalbos čepsėjimu, burbuliavimu, sklandymu...
Vadinasi, esu atsakingas, turiu atrasti žodį. Turiu sukurti įtikinamą kaukę
scenos personažui.
Kalbos savigroža – nepaprastas
pojūtis... Vadinasi, rašydamas iškart statai, režisuoji. O vaidini?
Ir vaidinu. Visus personažus. Rašant
taip vyksta.
Aktoriai puikiausiai mato, ar tu
suvoki sceninio veiksmo paslaptį. Jie labai greitai nustato, ką tu išvis suvoki
apie teatrą, ar tu čia atėjai tik ant stalo padėti savo torto: visko prikraut,
prikraut, prikraut. Tada jie palieka režisierių, kuria savaip, egoistiškai
traukia antklodę kiekvienas ant savęs. Na, kažkas išeina, žiūrovas nesupranta,
sako: „Gal buvo įdomu...“
Šitoje profesijoje labai sudėtinga:
kol kuriamas spektaklis, aktorius negali personažo pasidėti šalia, kaip
dailininkas pasideda drobę arba rašytojas – tekstą. Tu gali išgyventi
kūrybinį procesą, nors šiuo metu nerašai. Gali savaitei atidėti savo kūrinį,
grįžęs sunaikinti. O aktorius negali, jis, aišku, moka atsijungti turėdamas
kelias dienas, bet kūrybinis personažo pažinimo procesas vyksta visą laiką. Keisčiausia,
kad aktorius turi juo grožėtis, jis turi mylėti tą personažą. Jeigu jis negalės
pateikti to personažo kaip savo mylimiausio kūrinio, jis nesuvaidins, nieko neįtikins
scenoje.
Taigi, aktorius kuria
personažą, pamilsta jį, grožisi, o pamato tik per premjerą?
Kai pajunta grįžtamąjį ryšį iš
publikos. Tai dar vienas teatro paradoksas: kūrinys parodomas, kaip paroda,
įvyksta premjera. Ir jeigu yra atsakas, spektaklis iš karto gimsta, nukerpama
bambagyslė su režisieriumi. Dažnokai taip anekdotiškai aktoriai sako: premjera
įvyko, režisierius nebereikalingas. Ir tu jautiesi nereikalingas: viskas, tu
nieko negali pakeisti. Kai tik spektaklis įvyksta, iš publikos grįžta ryšys,
spektaklis pradeda augti. Aktoriai šeštuoju jausmu patiria, kur yra stiprios
vietos: kada salė klauso, kur nutyla, kaip reaguoja. Jie sugeba vaidinti, bet
dar ir vienu jausmu pagauti publikos reakciją.
Bet yra gi
režisierių, kurie sėdi spektakliuose ir po premjeros, ką nors keičia.
Sunkiai. Labai sunku pakeisti,
praktiškai jau nebegalima. Jie gal kokią mizansceną pamato, trumpina ką nors,
nukerpa, bet šiaip premjera yra gimimas – viskas, paleidai, ir tas kūdikis
gyvena savo gyvenimą.
Gražu.
Man tai iš tikro yra paslaptis.
Aš galiu, sakykim, technologiškai suprasti tą žanrą, įvykius ir panašiai, bet
pats spektaklio gimimas yra paslaptis ir aš ja tikiu. Esu patyręs labai daug
tokių išgyvenimų, tai vadinama katarsiu, tas nušvitimas. Čia, žinai, jau žodžiai,
pavadinimai, bet katarsis ne šiaip sugalvotas.
Ar tai priklauso nuo
medžiagos?
Priklauso. Aišku, Ibsenas,
Čechovas, Šekspyras jau turi dalį draminių įvykių, kurie sceninį pasakojimą
padarys įtaigų. Bet XX amžiaus režisūra, apskritai, kai prasidėjo Brechtas,
Gordonas Craigas, ta vadinamoji pastatyminė režisūra... Na, Brechtas tai turėjo
savo labai aiškią auklėjamąją poziciją...
Socialinę, didaktinę.
Labai socialinę. Bet, įdomus
dalykas, jis naudodavo tą Verfremdungseffekt,
atsiribojimo efektą. Žodžiu, Čechovo teatre nuo pradžių iki galo vyksta
spektaklis ir tu patiki ta iliuzija, ji tave veikia. O Brechto teatras veikia
montažiniu principu: scenelė įvyksta, tada jisai stabdo visą veiksmą ir
kreipiasi į publiką sakydamas: „Jūs, čia sėdėdami nepraraskite proto, žiūrėkit –
čia tiktai teatras! Jūs patys sprendžiate, ne teatras diktuoja.“ Ir vėl toliau.
Taip atsirado zongai, pastatyminiai efektai, išmušantys žiūrovą iš teatro
iliuzijos. Ir taip XX–XXI amžiaus visa režisūra perėjo į pastatyminę: žiūrėkite
– čia tiktai teatras, neįsijauskite arba kaip tik bijokite, tegul jis jus
išmuša iš kasdienybės.
Ir pats esi patyręs katarsį,
štai taip statydamas, ar vis tiek artimesnis anoks?..
Man artimesnis bergmaniškas
teatras. Bergmanas man artimiausias ir rašymu, ir režisūra, ir mąstymu.
Aha, gerai. Tada šiek
tiek peršokant man, prašau, paaiškink, kaip tau šovė į galvą statyti filmą
„Ataraxia“ pagal Škėmą?
Na, Škėmos dramaturgiją aš labai
seniai žinojau, dar iš sovietinių laikų, kai ji buvo draudžiama. Aš norėjau
statyti Škėmą dar dirbdamas Kauno dramos teatre. Na, ir Vaitkus nukniso tą
pjesę, jisai statė, o aš likau be nieko. Teatre taip būna...
„Prabudimas“, man
regis, buvo ir per televiziją rodomas...
Jį rodė dėl politinių dalykų, bet
mane ta drama labiausiai jaudino savo gyliu ir paprastumu. Kaip du klasės
draugai, bičiuliai nuo vaikystės, mylėdami tą pačią merginą atsiduria visiškai
kitoje sistemoje, kur vienas staiga dėl tos merginos įgauna galias veikti –
atimti kitam gyvybę, pasigrobti, o antrajam lieka vien moraliniai svertai –
apeliuoti į žmogiškumą. Žinoma, dramoje yra išdavystės, aukos tema: kas ta
auka, ar tai nėra tik perteklinis mūsų, žmonių, aukos troškimas, ar apskritai
galima aukoti kitą žmogų dėl kažkokių tikslų – visas spektras klausimų.
Pagrindinis dalykas – likimas: draugus užgriuvo sistema. Kaip jie gali ją
įveikti, ar tai yra įveikiama, ar ta sistema juos sugniuždo?
Aš buvau sukūręs tokį savo Kauno
mažąjį teatrą, kuriame virš dešimties metų dirbau beveik su tais pačiais
žmonėmis. Tas teatras buvo sunaikintas, sužlugo, na, toks likimo kirtis.
Atsitiko paprastas dalykas: mano bičiulis, draugas, dirbęs kartu, tapo
išdaviku, praktiškai sunaikinusiu teatrą. Prasidėjo atleidimai... Gavau, galima
sakyti, peilį į nugarą.
Savo kailiu esi
patyręs.
Taip, taip, visiškai! Šita drama
atitiko mano asmenines patirtis. Tuo labiau, filmuota buvusiame durnyne Muitinės gatvėje Kaune, aš ten
daug draugų lankiau, kai juos ėmė į armiją, mes per langus susimojuodavome, matydavau,
kaip jie po kiemą vaikšto vaistų prifarširuoti. Žodžiu, aš tuos koridorius
buvau išvaikščiojęs, nors manęs paties ten nepriėmė. Aš irgi norėjau, bet pasitiko
žodžiais: „Tu ką čia, iš armijos išsisukinėji?“ Tai konkrečiai vyko toje
aplinkoje.
Na, aplinka filme,
aišku, konkreti, jis pastatytas ne teatro scenoje, bet ir ne kino studijoje, ne
kino metodais.
Tokį tikslą ir turėjau. Larsas
von Trieras irgi man padarė įtakos. Gal matei jo filmą „Dogvilis“, garaže
pastatytą?
Taip, „Dogvilio“
nepamirščiau net panorėjęs.
Aš, prisimenu, žiūrėjau jį
Hamburge su bičiuliu, paskui mes iki paryčių vaikščiojom iš vieno baro į kitą,
buvau pritrenktas to filmo. Jis tarsi skuduru tvoja visiems: sakote, negalima
sukurti filmo garaže, o aš sukursiu! Tai ir mano tokia pat nuostata: jūs sakot, kad be
milijonų nieko nesukursi, o aš padarysiu tai. Teatrališkumas man leidžia
truputį atitolti, nerodyti buitiškai visko, teatrališkumas suteikia dramos, to
graikiško susidūrimo su likimu, kilnumą. Norėjosi kalbėti įtaigiai be jokių pagalbinių
priemonių.
Esu girdėjęs teatro
žmones su nuoskauda kalbant, kad jų menas neišlieka. Aktorius, dieviškai
suvaidina, gauna premiją, kryžių, dar kokių nors laurų, o paskui neturi ką
parodyti. Užauga to vaidmens nepamačiusi karta, tik iš lūpų į lūpas eina garsas,
koks tai buvęs genialus aktorius ar režisierius, ar scenografas. Toks yra
teatras. Dabar, tiesa, atsiranda galimybių gražiai filmuoti spektaklius, kyla įvairūs
tarpdisciplininiai performansai. Pats esi patyręs ir kino, ir teatro jėgą. Ką
gali apie tai pasakyti?
Taip, apie tokį teatro išlikimą
mažai kalbama ir mažai nagrinėjama, nes, matyt, vis tiek teatras susijęs su
tikėjimu, kad jis yra paveikus, kad jis gyvuos amžinai. Nes jeigu aktoriai
galvotų, kad teatras mirtingas, jie to nedarytų. Kol tu tiki teatro
transcendencija, teatro amžinumu, jo ypatingu poveikiu, tol tu eini, darai, tai
tampa profesija. Bet, žinoma, žmogiškai aktoriams kyla labai daug įvairiausių
neigiamų minčių, nes jie susiduria su tuo, kad nieko nelieka, nieko. O pakeisti
nieko negali. Pradėjai nuo savo vaikystės svajonės, darei... o dabar yra tiesiog
profesija. Jau kartelė pasiekta, šokai ten per metrą dvidešimt, o jau iki
dviejų dvidešimt – ne... O ką daryt? Atgal neiššoksi. Šiaip, jeigu taip
mediciniškai pažiūrėtume, teatras yra mirtingas – mirė ir baigėsi, ir nėra
daugiau, ir nepriverksi.
O jeigu nufilmavai?
Tai du skirtingi dalykai. Ekranas
turi savo taisykles, panašiai kaip, aš sakau, įvykis scenoje. Nufilmuotas
spektaklis nėra ekrano kūrinys. Tai tiktai užfiksuota kokia nors emocija. Ir
dabar per karantiną atsitiko labai įdomus dalykas: kadangi spektakliai visą
laiką buvo filmuojami viena kamera, nebuvo jokio montažo, aktoriai staiga
pamatė, kokią nesąmonę jie vaidina. Daugelis pamatė, kad į tuos spektaklius
neįmanoma žiūrėti, kad ten nieko bendro nėra su tuo, ką jie įsivaizduoja ir
vaidina. Čia kaip toj pasakoj – veidrodėlis pasakė...
Bet ar tai tiesa? O
gal kalta ta viena kamera? Gal žiūrovai, sėdėję salėje, sakytų kitaip?
Teatras yra tiktai salės menas. Filmuodamas
turi naudotis kitomis priemonėmis. Čia ne tiktai dviejų, trijų kamerų
klausimas, gali ir dvidešimt suvežt, bet... Ekranas turi savo pasakojimo
taisykles. Tai vadinasi ekrano plastika. Vėlgi, Larsas von Trieras – ten nėra
spektaklis, ten yra filmas. Kodėl tai nėra spektaklis? Todėl, kad jis padarytas
pagal kino dėsnius, tik naudojamos priemonės yra sąlygiškos, bet
dramaturgija... Tai jau yra kinas, jis įrodė, ko neįmanoma paaiškinti žodžiu.
Nes dažniausiai tau pakiša, sako:
„Va, filmuota medžiaga, spektaklis nufilmuotas“. O ten yra miręs reikalas,
neįmanoma žiūrėti. Tokį nufilmuotą spektaklį gali žiūrėti tiktai studentai,
kurie studijuoja teatrologiją. Jis nebeturi sceninės įtaigos. Ir sakau, labai
daug šiuo laiku susitikau aktorių, kurie sako: „Kai parodė, man baisu žiūrėt!
Kaip aš ten atrodau, ką aš ten vaidinu, kokia ten nesąmonė, ten visi rėkia...“
O salėje įsijungia kažkoks kitas mechanizmas. Tu gali priimti, kur nepatinka –
užsimerkti.
Matyt išties yra
teatras, kuris negali būti perkeltas į jokią kitą terpę, jis turi vykti salėje
čia ir dabar. Bet yra gi radijo teatras...
Yra, aš esu daręs, septynis
spektaklius esu pastatęs. Gavau 2004-aisiais, man rodos, apdovanojimą už Juozo
Glinskio pjesės „Kas yra Fokas Lyveris?“ radijo pastatymą. Labai patiko radijo
teatras.
Štai!
Taip, ir vaikystėje, būdavo, mama
virtuvėj kažką daro valgyt, ir įjungtas radijo teatras, aš klausydavausi.
Lygiai taip pat aš iš
vaikystės atsimenu per televiziją matytų spektaklių, kurie paliko didžiulį
įspūdį.
Bet tai buvo televizijos
spektakliai. Yra televizijos žanras.
Taip, tai yra
televizijos teatras. Vadinasi, būna visoks teatras.
Taip, absoliučiai. Jis yra
visoks, bet dėsniai yra tie patys – reikia įtaigiai papasakoti.
Kitaip tariant,
radijo spektaklį arba televizijos spektaklį statai visai kitaip negu teatro
spektaklį salėje?
Taip, visai kitaip.
O pjesė ta pati?
Pjesė ta pati.
Aktoriai irgi gali
būti tie patys?
Irgi gali būti, taip. Scenoje prisideda
ne tik ilgis, bet ir mizanscenos įtaiga, žodžiu, vizualus sprendimas, kurį tu pasiūlai.
Na taip, bet ten jau prisijungia
scenografas, kostiumų dailininkai.
Taip, sakau, čia jau vaizdas.
Ir štai, tavo
dramaturgija ir režisūra radijo teatre, žiūrėk, išliks ilgiau. Žmonės po šimto
metų klausysis radijo spektaklio, kalbės: „Balsys režisavo... Kas tas Balsys?“ Pasidomės,
o jis – dar ir dramaturgas.
Taip, tai aš dešimt metų Kauno Mažajame
teatre stačiau... Na ir kas? Nieko nėra. Nieko.
Štai! Nieko. Bet privalai tikėti. Kaip ten sakei: „Aš turiu
tikėti...“
Taip, tiesa. Lieka tik anekdotai
teatre. Ir dabar va, populiariausios Narmontaitės knygos, o jose – anekdotinės
situacijos, nes aktorių savigyna prieš tą mirtį būna labai savotiška – humoras.
Teatre dažnai atsitinka, kad viena pasako, kita išgirsta, žiūrovai sureaguoja.
Yra Balandytės toks garsus
anekdotas, kaip ji vaidindavo su Masiuliu, ir Masiulis pauzę laikydavo. Aš
žinau, aš irgi dirbau su Masiuliu. Jeigu jis turi tekstą, tai jis laikys pauzę,
vaikščios po sceną, visi gali nueiti kavos išgerti, grįžti, o jis dar laikys tą
pauzę. Tai Gražina sakydavo asistentei: „Kai jau maestro baigs, pakvieskite, aš
geriu kavą kavinėj.“ Ar taip buvo, ar ne, mes nežinom, bet anekdotas išlieka.
Iš teatro dažniausiai išlieka kokie
nors kritikų straipsniai (nors kas juos skaito, aš nežinau) ir pletkai – tai, kas sudaro anekdotinį teatro
lobyną, pradedant Stanislavskio, apie tuos žvėrelių vaidmenis arba etiudus
scenoje. Stanislavskio buvo toksai anekdotas, kad aktorių pasodino scenoje ir
sako: „Tu – banke, bankas dega. Ką tu darai?“ Visi sėdi, laukia, jis nieko
nedaro. Sako: „Palauk, dega gi viskas, tai tu veik scenoje!“ O jis atsako:
„Šiame banke mano pinigų nėra.“ Čia yra du skirtingi dalykai: kaip įvykis
scenoje suvokiamas ir kokia tai anekdotinė situacija. „Nėra šitam banke mano
pinigų, tegul dega.“ Tai nėra sceninis įvykis, o anekdotui jisai labai tinka.
Žavu, kaip pasikeitė
laikai. Bankai dabar kitokie, juose popierinių pinigų nebėra, indėlius valstybė
draudžia. Jaunimas nesuprastų. (Abu juokiasi)
Na taip, viskas keičiasi.
Gerai, o kaip
palygintum savo režisūros metodą su kitų? Tu gi ir Wilsoną iš arti esi matęs...
Ir Oskarą, ir Nekrošių. Tai skirtingi
dalykai. Sakykim, Oskaro ir Nekrošiaus teatras yra etiudinis. Tai reiškia, jie pradeda
statyti spektaklį, na, pjesę aktoriai tarp savęs skaito, ir nuo pat pirmos
repeticijos kuriami etiudai pjesės tema. Jis yra įtaigus vizualiai, ir dabar toks
teatras madingas.
Pavyzdžiui, galima mistifikuoti
ar nemistifikuoti, bet aš mačiau Nekrošiaus „Vėlines“ ir sakau, kad tą patį, ką
tu ten matai, galima perkelti ir į kitą pjesę. Ten nėra Mickevičiaus. Tai yra tik
tokia interpretacija „Vėlinių“. Sustatyti įsimenantys etiudai, ten žaidžia
golfą su kiaušiniais, ten knygas atveža, rašytojo ranka lieka, pasirašo, o kažkur
antrame plane vyksta tekstas. Yra išlikę netgi aktorių pasakojimų, kad
pagrindinis aktorius turėjo problemų su monologu, kuris trunka virš
pusvalandžio, apie 40 minučių. Jisai atėjęs pas Eimuntą, režisierių, prašo
padėti, o tas sako: „Kaip aš tau padėsiu? Tu gi baigęs geriausią Varšuvos
aktorių mokyklą.“ Tada Nekrošius nupiešė sportbatį ir šniūrelius, sako: „Kol tu monologą skaitysi, tie šniūreliai turi būti suvarstyti.“ Na,
aktorius parsinešė ir, aišku, įsirėmino tą paveikslą. Iš vienos pusės, genialu,
iš kitos pusės – gali daryt, ką nori, manęs tai nedomina. Jeigu tu paklaustum,
kaip surasti Basanavičiaus gatvę, o tau parodytų visiškai priešinga kryptimi.
Bet yra ir toks būdas. Tie spektakliai įtaigūs, apvažiavo visą pasaulį, bet
kadangi teatras kinta, po kelių metų jie gal išnyks, nors šiais laikais jie buvo
geidžiamiausi ir dar ilgai, matyt, toks etiudinis teatras gyvuos.
Man rodos, ir šita studentų
karta, kurią Oskaras augina, kurs tokį teatrą.
O tavo?
Mano teatras yra labiau autoriaus,
jis veikia per autoriaus minties ir aktorinę įtaigą. Tai, ką aš, pavyzdžiui,
savo filme „Ataraxia“ perteikiu, toks yra mano metodas.
Tai „autorius“ šiuo
atveju yra teksto autorius?
Škėma, taip. Bet kartu aš ir save
pasakoju, taip dėliodamas. Aš dėlioju per jį, su juo kaip su bendraautoriu maksimaliai
atskleidžiu visą dramaturgijos esmę. Esmę, kuri, man atrodo, ateina iš graikų:
kaip personažas susiduria su likimu ir kaip jis paveikiamas. Ar jis įveikia likimą?
Kokiomis priemonėmis? Na, filme jis veikia per meilės trikampį... Tokia yra
mano emocionalios minties įtaiga, aš taip pasakyčiau. Dramaturginės minties
įtaiga.
Ar yra tema, kuri tau
svarbi, kuri yra tavo?
Yra. Tikėjimo tema.
Tikėjimo Dievu?
Va, tai ir įdomu. Manau, kad
apskritai teatras ir visas menas yra Dievo ieškojimas, ieškojimas atsakymo: o
kas yra tas tikėjimas? Apskritai, kas yra tikėjimas. Taip, aš tikiu pradėdamas
darbą, kad jisai baigsis sėkmingai, jeigu netikėčiau, aš nepadaryčiau. Jeigu
žiūriu kokias nors varžybas, aš tikiu, dar ir kitus sirgalius, visą areną
prikeliu, kad mes laimėsime. Aš, sakykim, matau ligonį mirties patale, ir jisai
tiki, kad jis... Žodžiu, tikėjimo tema mane labiausiai domina.
Girdžiu, kad tai tikėjimas
kažkokiu įvykiu. Man Markas Zingeris sakė: „Tu gali tikėti, kad traukinys 9
valandą išvažiuos iš stoties.“
Na, gal čia tikėjimas prasme...
Gal net link Franklio truputį, nors nenoriu aš nieko kartoti nei cituot, bet
toks prasmės ieškojimas, tikėjimas prasme. Žmogus ieško prasmės. Ir ta prasmė
vis tik yra transcendentinė... Nors ir tuo traukiniu, jeigu tiki, kad jis
važiuoja, tai tu tiki valstybės stabilumu.
Taip, be abejo.
Žiūrėk, Vokietijoj jie važiuoja sekundžių,
minučių tikslumu, tokia stabili ta visa sistema. Kas suteikia ir kas atima
žmogui tikėjimą, kaip jis praranda tikėjimą... Na, žinai, jeigu galėčiau taip
vienu žodžiu viską išsakyti, gal būtų paprasčiau, bet... O šiaip man nesvetimas
ir humoro jausmas.
Na, su humoru tinka kalbėtis
bet kokia tema.
Žinoma, taip.
O galima – su humoru,
ar be jo – pasikalbėti apie mūzą? Yra toks reiškinys?
Rubackytė? (Juokiasi) Ne, ne, suprantu.
Manau, kad yra. Įkvėpimo paslaptis.
Teatras moko. Aišku, teatras yra labai disciplinuota profesija, tu su aktoriais
treniruojiesi, kad įkvėpimas ateitų ne kasdien, o būtent premjerai, tam laikui,
kada reikia. Tu negali visą laiką būti įkvėptas ir mūzos paliestas lakstyti.
Įkvėpimas yra paslaptis. Na, sunku pasakyti, aš manyčiau, čia vėlgi iš graikų,
kurie sakydavo, kad nuostaba yra tavo susidūrimas su...
Nuostaba yra
filosofijos šaltinis.
Taip, bet čia viskas susiję ir su
įkvėpimu, su mūza.
Čia – kaip kam.
(Juokiasi)
Matai, mūza labai konkrečiai asocijuojasi su moterimi, tarsi ji turėtų... Man
graži moteris yra įkvėpimas, nes pažadina. Tik kažkokia paslaptinga meilė ir
pažadino mane, aš visai negalvojau eiti teatro keliu, net supratimo apie jį neturėjau.
Bet jaunystėj, vaikystėj kažkokios pirmos meilės ar mūzos prisilietimas ir
suvokimas, kad tu jos negali turėti, tu nori, bet negali jos turėti, tai ir
buvo didysis paskatinimas užčiuopti, pamėginti išreikšti, pamėginti neleisti
smėliui išbyrėti, nepaleisti tos mūzos, tos nuostabos.
O germanistiką tu
baigei?
Ne, nebaigiau. Aš išėjau, tėvams
buvo didžiulis šokas. Tačiau kalba mano gyvenime turėjo labai didelę reikšmę. Kai
studijavau, dirbo tokia dėstytoja Gražina Astramskaitė, ir mums reikėdavo
atsiskaitinėti Hauslektüre – prie
visko, ką mokėmės, dar turėjome kas dvi savaites po knygą atsiskaityti. Jos
nedidelės, iki 200 puslapių maždaug. Vilniaus centre buvo toks „Draugystės“
knygynas, aš nueidavau, ten gulėdavo dar tos Demokratinės Vokietijos knygų, aš
pasiimu ir tik turinį paskaitau, o knygą praktiškai aš sukurdavau. Naujus žodžius,
jeigu reikdavo, greitai išmokdavau, ateinu ir tai dėstytojai papasakoju. Ir tai
man labai ilgai sekėsi. Žodžiu, aš tos knygos neskaitydavau, bet sukurdavau ją.
Nes neturėdavau kada, taip įdomu gyvent buvo.
Netrūko tuo metu tau
gyvenime vokiečių prozos. O tos knygos grožinės?
Taip, grožinės literatūros
kūrinėliai tokie. Ir vieną kartą aš ateinu, o dėstytoja pasidėjusi knygą šalia
sako: „Suprantat, aš vakar jūsų klausiausi, taip susidomėjau, nusipirkau tą
knygą, perskaičiau, o ten nieko panašaus nėra.“ (Juokiasi)
Anekdotas. Gal
atsimeni, kokia ten buvo knyga?
Dabar neprisimenu. Taip ji mane
demaskavo, prisipažinau ir mes susidraugavome. Ji sako: „Tai ką jūs čia veikiate
turėdamas tokią vaizduotę?!“ Ir man suteikė laisvojo klausytojo statusą. Ji man
sudarė sąrašą: Dürrenmattas, Frischas, Ingeborga Bachmann, Thomas Mannas... Turėjau
skaityti tuos kūrinius ir jai atsiskaityti.
Ir tada pradėjau galvoti: „Na,
jeigu jau ji man taip sako, o mane traukia teatras...“ Žodžiu, išėjau ir
pasukau kitu keliu. Paskui, 1985-ais metais, pasikvietė Vaitkus į teatrą, pradėjau
statyti spektaklius. Turbūt 1988-aisiais Lietuvoje atsirado Goethe’s institutas,
ir jiems reikėjo režisieriaus, kalbančio vokiškai. Ta kalba mane nuvedė į Vakarų
Berlyne vykusius jaunų režisierių vorkšopus.
Na, ir per tuos vorkšopus, nepaisant ten
virusio vakarietiško gyvenimo, visokių naktinių klubų, koncertų, teatrų, dar
vykdavo paskaitos, mes turėjome per mėnesį pastatyti spektaklį. Aš patekau pas
tokį Pietų Korėjos režisierių, ir mes pastatėm kažkokį spektaklį.
O po to dar kartą išgirdau savo
pavardę, nes mes buvome stebimi Tarptautinio teatro instituto, ir man pasiūlė
stažuotę Hamburgo „Thalia“ teatre. Nors aš visiškai ne į Hamburgą norėjau, aš
galvojau, kad reikia į Miuncheną, nes ten Jurašas dirbo. Bet patekau į
Hamburgą. O ten statė Wilsonas, Tomas Waitsas, Jürgenas Flimmas, vokiečių
režisierius, ir vokiečių kalba nuvedė mane tuo brechtišku keliu. Labai
gilinausi į dramaturgiją, ir pati kalba manyje diktavo tokį emocionalios
minties teatrą. Nors tuo pat metu dirbdamas Wilsono asistentu, mačiau, kaip gimsta
tas pastatyminis teatras. Imama fabula, Tomas Waitsas kuria muziką...
Bet tai nebuvo miuziklas?
Na, jis statė panašiai į Brechto
„Trigrašę operą“. Jis tikrai yra brechtiškas režisierius: truputį pakalba,
grupė pagroja, aktoriai dainuoja, miuziklo elementų buvo. Esu matęs ir Wilsono dramos
spektaklių – be muzikos, be tų žaidimo taisyklių tai buvo tikrai
nepavykę kūriniai, tiesiog neįmanoma žiūrėti. Kalba ir vaizdas, jie
neatskiriami. Kai studijavau, mane vaizdas ir kalbos artistiškumas įtraukė į
teatrą, įtraukė į visą šitą aferą. Ir dabar aš vėl tarsi prie kalbos grįžtu, prie
savo šaknų, prie to, ką studijavau iš pat pradžių.
Aha... Mūza išviliojo
iš germanistikos tiesiai į konservatoriją, į teatrą. Ir paskui lydėjo?
Lydėjo, labai lydėjo. Ir dabar
dar lydi. (Juokiasi)
Džiugu, ne visus taip
lydi. Pas kai ką užsuka tik konjako išgerti.
Ne, pas mane užsuka, kartais
nuveda... Paradoksas, mane dabar traukia kalba, jos žavesys. Na, pavyzdžiui,
Rastauskas, aš tiesiog žaviuosi jo kalba, ypač esė. Štai, kalbos savigroža, kaip
ji čiauška, kaip ji gėrėdamasi pati savimi atskleidžia, formuluoja, dėlioja,
sunkina, gražina, lengvina mintį... Tiesiog mokausi iš jo.
Pradėjau italų mokytis, ir tos
kalbos teatrališkumas, žavesys ir gramatika... Ji žavi dabar mane stipriau negu
koks nors spektaklis. Jeigu reiktų rinktis, kam skirti laiko: italų kalbos
pamokai arba eiti į spektaklį, - aš tikrai pasirinkčiau italų kalbos pamoką.
Bet gal nuo teksto priklauso?
Ar taip tiesiog?..
Kol kas man ji – čiauškanti
mūza, žinai, kaip kokia Beatričė, tokia italė.
Įrašų klausaisi?
Ir įrašų klausausi, ir gramatikos
mokausi. Yra toks metodas.
Nežinau, dabar teatro mūza kažkur
pabėgusi... Man rodos, bus pasikeitimų dėl naujų technologijų. Paradoksas, kad
graikų laikų teatras sukūrė technologijas, tą deus ex machina – jei personažai nebežinodavo, kaip elgtis, iš
viršaus nusileisdavo toks molinis krepšys, kuriame sėdėdavo dievas ir
pasakydavo, kaip tam personažui elgtis. Ir tai vadinosi deus ex machina – dievas iš mašinos.
Taip šitos technologijos prarijo
visą meną, nes jos užėmė sceną. Rask šiandien spektaklį be ekrano, sustiprinto
garso. Scenoje atsirado stambus technologinis planas, atsirado garsas, kurio tu
negali pakelti, jis tyčia sustiprinamas, siekiant technologiškai pritrenkti. Nebėra
įtaigos iš pasakojimo, ji kyla tik iš pastatyminių triukų. Nebėra mūzos,
įkvėpimo, nuostabos...
Na, jeigu kūrėjas
siekia pritrenkti, jis turi teisę. Įdomu, iš tiesų, kad dabartiniai režisieriai
uždeda aktoriams mikrofonus.
Vos tik atsiranda bent viena
technologinė priemonė, pavyzdžiui, ekranas, aktorius tampa nulis. Aktorius
prieš ekraną yra nulis, nes ekrane iš karto stambus planas, visi į jį žiūri. Vadinasi,
viena technologija gimdo kitą. Jeigu yra ekranas, atsiranda ir mikrofonas.
Paradoksalu, kad režisieriai nebemoka įvykio suvaidinti, tyliai sukurti pasakojimo
įtaigos tyliai. Vėlgi prisiminkim graikus, kurie vaidindavo prieš penkis tūkstančius
žiūrovų šnabždėdami – ir visi girdėjo.
Taip, Epidauro
teatre.
Nuostabą kėlė pasakojimo įtaiga, išmanant
tuos paslaptingus tikruosius dramos dėsnius. O šiandieninės technologijos kuria
tiktai efektų dramaturgiją. Man norisi padaryti taip, kaip anksčiau buvo:
tyliai, ramiai, iššnibždėti. Nes pasirodo, tas triukšmingas, garsus vaizdas ne
toks paveikus kaip šnabždesys.
Tik Epidauro teatro
architektūros technologija leisdavo girdėti šnabždesį sėdint paskutinėje eilėje.
Taip buvo pastatyti tie teatrai,
bet vis tiek svarbiausias dalykas – dramaturginio pasakojimo įtaiga.
Vykdavo net dramaturgų varžybos.
Kai Vaitkus statydavo, aktoriai
turėdavo klykti, rėkti prieš sistemą. Riksmas atrodė tinkama priemonė, nes visi
jautėsi prispausti. O dabar... Ar gali įsivaizduoti, jeigu knygą tau kas nors
rėktų? Skaitant tau reikia tylos, kad atsivertų vaizduotė. Teatras šitai praradęs.
Tau smeigia emocijas, bet tai neveikia, aktoriaus vaizduotė su tavo vaizduote
nesusiduria. Kas atsitinka skaitant knygą? Tu jos nematai, lyg ir žiūri į
knygą, bet skaitydamas tu įkrenti į visas aplinkybes, nesuprasdamas, ką matai. Jeigu
sakytum: „Aš matau puslapį ir raides“, - viskas dingtų...
Absoliučiai. Teksto
skaitymas man yra mįslė: kaip per tekstą skaitytojo protas susilieja su
autoriaus vaizduote. Ir jis supranta, kad tai yra išmonė, tai nėra gyvenimo tikrovė.
Kyla savo paties suvokimo stebėjimas.
Tai tas pats turėtų vykti ir
teatre. Toks mano tikslas. Visiškai tas pats. Jeigu teatras šito nesugeba –
pažadinti tavęs, tavo vaizduotės, tada tu matai tiktai besidarkančius aktorius,
tu girdi tiktai riksmą, tu giniesi ir galvoji apie kažką kitą. Ir
juokingiausia, kad teatre sako: „Prašome išjungti mobiliuosius telefonus“. Tu
po penkių minučių jau pamatai, kad visa salė šviečia, visi žiūri į telefonus,
nes jiems neįdomu, kas vyksta scenoje.
Tokia yra didžioji paslaptis.
Knygos turinys turi pažadinti tavo vaizduotę, ir jeigu turinys emociškai nesužadina
tavo vaizduotės, tu nebeskaitai arba prarandi dėmesį, galvoji: „Reikia iš naujo
tą patį perskaityti, kažko nesuprantu.“ Ir teatre tas pats. To ir siekiu. Na
taip, čia tokie sunkiai įrodomi dalykai, bet aš palyginau su knyga.
Tu sieki, kad žiūrovas
teatro salėje neįsijungtų telefono?
Pamiršk visus telefonus. Aš
siekiu pažadinti vaizduotę. Ir dažniausiai, kai spektaklis gerai vyksta, visa
salė yra vedama mano pasakojimo, mano sceninio pasakojimo. Aš pažadinu vaizduotę,
mūsų mintys susiliečia. Bet jeigu žmogus pažiūri ir sako: „Ne, čia...“, tai
neįvyko, pradėk iš naujo.
Ko gero, visi režisieriai
to paties siekia, tik ne visiems pavyksta? Įdomu, kiek pasitaiko tokio cinizmo,
kai teatralai sako: „Gerai, jie iš salės nebepabėgs, sėdi bilietus nusipirkę,
niekur nedings, mes juos dabar pakankinsim...“
Teatras yra fabrikas, turi savo
dėsnius.
Kine tai tikrai
mąstoma, kad šita scena paliks įspūdį, paskui bus koks nors daugmaž nieko nereiškiantis
kamšalas, per jį žiūrovai pažiovaus, o tada vėl bus įsimenama scena. Ir tos dvi
scenos sukuria filmo įspūdį – viskas.
Matai, technologijos, deus ex machina, prarijo meną. Jos
supranta, kaip padaryti kūrinį, kurį lengva parduoti. Technologijos užvaldė.
Bet kas tos
technologijos be žmonių? Lengva demonizuoti technologijas...
Ne, ne, ne, aš turiu galvoje, kad
yra technologijos, kaip sukurti parduodamą kūrinį, kaip priversti žiūrovą
sėdėti salėje – tokios technologijos.
Kad išlaikytum
žiūrovą salėje, pakanka išjungti šviesą ir užrakinti duris – primityvi
technologija. Niekur jis nepabėgs, neatsistos ir neišeis vidury spektaklio, nemandagu.
(Abu juokiasi) Tavo požiūris, girdžiu, kitoks.
Taip, bent aš to siekiu. Bet,
matai, žiūrovas nuo seno lyg ir įpratintas eiti į teatrą atsipūsti. Jis tikisi
tarsi, na, komedijos – ai, aš noriu atsipūsti į teatrą atėjęs, duok man tokį
rezultatą. Ir tai egzistuoja. Pavyzdžiui, Kaune operetė yra – puikus žanras.
Taip, tavo „Ataraxią“
žiūrėti nėra lengva. Ir teatre žiūrovas kankinasi, galbūt, dėl savo patirties, atpažindamas
scenoje savo kančią. Ir ne kiekvienas pirks bilietą žinodamas, kad eina į
teatrą pasikankinti. Gal yra du kraštutinumai: „Puiku, einu atkentėti,
išsivalyti ir po spektaklio išeisiu tyresnis“ arba „Atėjau atsipūsti, palinksminkit
mane.“
Tai virš Kauno dramos teatro visą
laiką kabėjo dvi kaukės: viena juokiasi, kita verkia. Todėl, kad spektaklių
statymas yra viena, bet teatro valdymas, kad jame rodytų visokių spektaklių,
yra visai kas kita. Sakykim, Kaune Jurašo „Šventežeris“, apie kolūkiečius pastatytas
toksai spektaklis, kuriame Varnaitė vaidino, tai aš prisimenu, virš šešių ar
aštuonių šimtų kartų jį parodė. Tokie spektakliai veždavo rimtuosius. Su knygomis
būna panašiai, juk irgi negali visą laiką filosofinių kūrinių skaityti, nors ir
norėdamas. Norisi krūvio, traukia prasmės ieškoti, bet kartais nuo tos prasmės
pats bėgi.
Dabar galvoju, kad kalba, kurią
aš studijavau, yra artistiškumas. Taip ir gyvenime: visi ridena Sizifo akmenį,
bet visi yra artistai. Ir tu pastebi jų artistiškumą. Artistiškumas kartais padeda
išspręsti net baisiausiai sunkias problemas. Jis kartais suveikia kaip raktas.
Čia apie mūzą, kurios nepagauni. Ji nusišypso, nueina ir...
Taip, o kitas stebi
ir mato tavo artistiškume savo mūzą.
Taip, taip. Todėl teatras ir yra
paslaptis. Negalima skirstyti, kad tikrasis yra, sakykim, etiudinis arba gal
psichologinis. Jie yra drauge. Nekrošių pažinojau, jis puikiai suprato ir išmanė
visą Stanislavskio sistemą. Tokią rusų režisieriaus Popovo knygą apie tai, kas
yra ištisinis veiksmas, dar senais laikais čia, Palangoj, kaip Bibliją
nešiojosi, o pats darė visiškai priešingai. Ieškojo, darė taip, kaip jam
atrodė. Drąsu daryti taip, kaip atrodo. To ir aš siekiu.
Stengiuosi daryti taip, kaip man
atrodo. Mane traukia prasmės žavesys, todėl man labai įdomu, visų pirma, pati
kalba, intelektuali kalba, man įdomūs ir filosofiniai tekstai. Vienu metu,
pabendravus su Šliogeriu, man atrodė, kad tai mano kelias, bet paskui
kažkaip... O teatre to nėra, teatre filosofija nevaidina. Veikia kiti sceniniai
dėsniai: siužetas, personažų gelmė, personažų patirtys, personažų meilės
istorijos, praradimai. Filosofijos tu nesuvaidinsi. Ji neišreiškiama sceninėmis
priemonėmis, nors visi mėgina. Filosofijos nesuvaidinsi.
Stiprus teiginys.
Na, man taip atrodo. Dabar jis
gimė. Nes aš kalbu iš savo patirčių.
Gerai, vadinasi,
filosofija glūdi giliai, ji suteikia pagrindą ir jos nesuvaidinsi. O ką
suvaidinsi? Kokie to pagrindo santykiai su tuo, ką įmanoma suvaidinti?
Suvaidinsi įvykį, siužetą, istoriją, anekdotą suvaidinsi. Čia, žinai, irgi anekdotas iš Antikos: vaikšto Platonas su mokiniais, pro šalį eina heteros, visi atsisuka į jas pasižiūrėti, viena sako: „Platonai, na kas tavo filosofija, lyginant su grožiu ir šia akimirka?“ Tokie tie santykiai. Mus traukia prasmės ieškojimas, mums atrodo, kad filosofijoje rasime atsakymą, mes vieni įkrentame į gylį, kuriame susiduriame su niekiu arba esame niekiu, kurio negalime išreikšti. Bet mes grįžtame, nes negalime be mūzos, negalime gyventi be jos. Mes griebiame ją už kojos, gaudome ją.
Tikiuosi, atsakiau šiek tiek.
Tiek, kiek įmanoma. Puikai
pasikalbėjome, gal kada pratęsime, o tam kartui...
Na, man tai džiugu, jeigu nors
kiek atskleidžiau...
Man patiko kalbėtis.
Manau, bus įdomu ir paskaityti, kai atsiras tekstas. Ačiū!
Kalbėjomės 2020 m. rugpjūčio 3 d. Palangoje.
1 komentaras:
Suvaidinsi ir filosofiją...mačiau daugybę kartų...tik reikia žinoti, kas tai yra.
Rašyti komentarą