Pradėkime nuo priklausomybės sąvokos. Kas tai yra? Kas
nuo ko čia priklauso?
Tai yra tos pačios
šaknies du žodžiai: priklausyti kažkam, ir priklausomybė kaip liga. Tai
priklausyti aišku, kad norisi. Norisi priklausyti šeimai, bendruomenei, chebrai, nu kažkam. Negera žmogui... Net
iš krikščionybės pozicijos, pirmi tie sakiniai, kad negera žmogui būti vienam...
Vis tiek reikia kažkam priklausyti. Tik tai gali tapti liguista forma. Tai kai
kalbame apie priklausomybę, jeigu ne priklausymą kažkam: bendruomenei, šeimai, fanklubui – kas visai taip smagiai
praskleidžia žmogų – bet jau apie priklausomybę – tai, griežtai šifruojant tą
pavadinimą ligos, yra psichikos ir elgesio sutrikimas. Vartojant tam tikras
medžiagas arba kartojant tam tikrą elgesį, kaip būna lošimo atveju. Pokytis
vyksta kažką cheminio vartojant arba dėl elgesio. O man artimiausia tai, ką iš
savo patirties – vidinė migracija – kad realybės tu nepakenti, nebepripažįsti
ir nori išnykti, dingt, kažkokia forma pabėgt. Vyresnė karta ne taip žalingai
migruoja – į serialus, televizorius, apkalbas – kad savo gyvenimo nereiktų
gyventi ir spręsti, nu kad neliktų
vietos, kurioje iškyla spręstini dalykai, o jaunimas – į internetą, o paskui
gali ir į svaigalus.
Aš taip manau, iš
savo... Iš to, kiek čia dalinasi žmonės... Kad jeigu yra taika viduje, tai jie, jaunimas
turi tokį žargoną, „net nesupranta kaifo“. Jiems nieko neduoda tokio, ko jiems
trūktų. Tai vat priklausomybės
atveju, gal jau girdėjote, jaunimas sako: „Vienas užkimba, kitas – ne“. Vienas
pakvailiojo ir nustojo, nes jam nepatiko, jam nieko nedavė, jam nepatinka
neblaivi būsena. O tas, kuris linkęs į priklausomybę... Kai tu patiri tą
būseną, sakai: „Kur aš iki dabar buvau? Va tai yra taip, kaip aš visada norėjau
jaustis – nesiparint, nesijaudint,
nekompleksuot, nesigėdint savęs, išdrįst kažką, ko niekad sau neleidi“.
Priklausomybė neatsiranda... Ne svaigalai čia esmė, nes svaigalai – trečioje
vietoje.
Taip, taip, bet man esmė ir įdomu: kas yra tas priklausomasis
ir kas yra tai, nuo ko jis priklauso? Reiškia tu nuo kažko pasidarai
priklausomas, tu nebegali...
Tu netenki laisvės
spręsti. Taip labai grubiai lyginant, nežinau, mėgsta mūsų socialiniai
darbuotojai tą vidurių paleidimą. Ta prasme, kad jeigu jau paleido, tai tu jau
nebe laisvas. Tai jau ta liga, ir ne mažiau garbinga, negu kitos, ir ne mažiau kokia
nors bloga, ir su pasekmėm. Tai priklausomybės atveju aš tampu nebe laisvas
gyventi savo gyvenimo, man viskas tas pats. Aš dėl tos būsenos netikros, tos
netikros ramybės, netikros iliuzijos galiu būti pasiryžęs beveik viskam... Palaipsniui.
Tai aš tampu
priklausomas, nes kai poveikis, mano iliuzija, tas miražas, kuriame gyvenu, sklaidosi,
tai man bet kokia kaina reikia sugrįžti ten. Labai priklausomi bijo ypač to
prablaivėjimo momento. Kai prasisklaido tas priklausomybės rūkas, tu pamatai,
kad tu buvai pabėgęs, bet problemos tai kaupiasi. Toliau viskas gangrenuoja –
ir širdis ir santykiai – tik aš gyvenu iliuzijoje, kad viskas gerai. Tai
priklausomas žmogus tampa nebelaisvas...
Taigi, priklausomas yra žmogus.
Taip, tai...
Tvarkoj. O kas tai yra, nuo ko jis priklausomas?
(Galvoja) Aš nesakyčiau, kad nuo medžiagos. Aišku, kimba ant
medžiagų kažkokių, ir tada lengviausia, taip ir rūšiuojama: alkoholikas – nuo
alkoholio, bet tai ne... Ta prasme, atėmus medžiagas, aš ir toliau lieku
priklausomas. Tai reiškia, kad aš... Kad aš esu su žema skausmo, ypač emocinio,
riba, aš turiu susitaikyti su savo būdo ypatybėmis. Su savo, kaip priklausomo
asmens, būdo ypatybėmis. Kad aš turiu polinkį bėgti iš karštų situacijų, užuot
sprendęs. Tai reiškia, turiu atsižvelgti į šitą savo būdą, gyvendamas
kasdienybėje. Aš turiu polinkį kažkaip daryt greitas išvadas, kurios kartais
prasilenkia su tikrove. Aš turiu įsivardint savo kitus būdo trūkumus. Ta mano
liga manyje lieka. Tik aš, kai ją pažįstu, galiu pastebėti, kada jinai
pasireiškia, ir daryti tam tikras išvadas, imtis veiksmų, kad ji neužneštų ten
išvis į kraštutinius kažkokius dalykus arba visai žalingus. Tai aš ir lieku
priklausomas. Iš esmės turbūt priklausomas nuo... Net nežinau... Vat tas vat sunkus klausimas – nuo ko? Priklausomas – tai reiškia, kad man
reikia pastangų išbūti realybėje. Priklausomas nuo... „Ai, bėgu, neriu.“ Darbe
įtampa, šeimoje įtampa, draugystėje įtampa... Pasiųsti visus ir izoliuotis, ir
tada skandintis, skandinti, savęs gailėti, pykti – viskas susimaišo, toks jovalas.
Žodžiu, tai – ne medžiaga.
Jokių būdu – ne.
Ir tą labai aiškiai
gi rodo... Yra diskusijų, turbūt žinote, Amerikoje jau kalba, kad pagyja nuo
priklausomybių. Lietuvoje mes sakome, kad nu:
„Ką reiškia pagyja?“ Kad gali gyventi kokybišką, pilnavertį gyvenimą – taip.
Bet saikingai vartoti jau niekada negalės žmogus, kuris turi priklausomybę
išsivysčiusią. Ir tikrai, vat ir
namuose turime pavyzdžių, kai žmonės išeina ir grįžta, sako: „Aš jau nebe
alkoholikas, dabar jau – narkomanas“. Ta prasme, neišgirsta tos žinios, kad tu
turi visą ligos mechanizmą, ir jeigu tu tik leisi, tai koks skirtumas – ant ko
tave užneš? Taip aš namuose tokį palyginimą čia atradau, kad tai – kaip įtampos
generatorius, žinot – kai vat sujungi daug įtampos name: ten skalbenkę, mikrobangę, virdulį – ir išmuša saugiklį.
Būna.
Tai priklausomi mes
esame ta prasme, kad patys sugebame įtampą generuoti, bet turim kažkaip labai
daug visko pasijungę. Dėl kompleksų visur sakome „taip“, nors nereikėtų sakyti
„taip“, bet iš baimės likti vienam, ir ten visokių nepilnavertiškumų... Visko būna
daug, pasijungia, ir tada mums išmuša saugiklį. Priklausomybės atveju – į
svaigalus, į kažkokį ten mėšlą. Ir kai tu gyveni blaiviai, vis tiek tuos
saugiklius gali mušti, jei tu neatrasi, kas tą generatorių... Kokias ten
įtampas atjungti. Tikrai yra žmonių, kuriuos išmuša – nuo svaigalų perdeda ant
vaistų, nuo vaistų ten – ant lošimų. Įsitikina, kad ir ten – tas pats, ta mano
liga veikia tuo pačiu mechanizmu. Kiti – ant netvarkingo lytinio gyvenimo. Jau
atrodo nevartoja dešimtį metų: statusas, finansai, pagarba, šeima, nuostabi
žmona, pats supranta, kad nu ten kaip
vištai – grūdas, pasisekė, o vis tiek traukia kažkas iš kriminalų pusės,
kažkas purvino. Ir jie patys savęs gėdinasi. Paskui čia ateina kartais
pokalbiams tie, jau ilgiau blaivūs, ir sako, kad tas lieka, kad ta vidinė įtampa...
Jeigu tu neatrandi, kaip spręsti, tai vis tiek per kitą silpnesnę vietą tave
muš.
Mhm, žiauriai įdomu. Nes labai paprasta būtų pasakyti,
kad yra žmogus, yra chemija, ir žmogus pasidaro priklausomas nuo išorinės chemijos,
nuo formulės: ten ar C2H5OH, ar kokia kita formulė. Jeigu yra taip, kaip jūs dabar
išdėstėte, tai reiškia, kad viskas yra tame pačiame žmoguje.
Tiktai.
Nėra nieko iš išorės.
Ne. Tai ir svaigalai,
labai griežtai žiūrint, nieko naujo ir neduoda žmogui, daugumą tų medžiagų,
kurias žmonės vartoja, gamina ir pats organizmas. Aišku, tik nepavojingomis ir
iš kraštų neišvedančiomis, ne tomis dozėmis, ne toms reikmėms ir situacijoms.
Problema dar vat gal su mumis priklausomais... Drįstu
sakyt, ką reiškia man, kad esu priklausomas... Žinot, yra tas, nu vis tiek šokinėja dienos, emocijos –
iš pliuso į minusą, kaip kardiograma gyvo žmogaus. Ir vat Alekseičikas (Aleksandras
Alekseičikas, psichiatras ir psichoterapeutas - I.S.) sako: „Jeigu kasdien
skauda vis kitą kūno vietą – tai tu sveikas; jeigu skauda tą pačią vietą visą savaitę
– tai reiškia, kad reikia susirūpinti, tu jau sergi“. Mes, priklausomi, slėnių nepakenčiam. Mums norisi amžino
pliuso. Nu gi niekam blaiviam
gyvenime taip nėra, o mes turime kažkokią iliuziją, kad jeigu man minusas: liūdesys,
kaltė, ilgesys kažkoks, – aš negaliu to pakelti, man reikia bet kokia kaina
tada bent jau į tą lygų... Bet čia gi nu
jau emociškai miręs žmogus, jeigu jo lygi toji kardiograma.
Tai mes tų slėnių nepakenčiame, amžinai išsimušam į viršų. Ir ką pasidarome su savo chemijom ypatingai? Mes išmušam emocijas žiauriai. Pradžioje – ne šiek tiek, kad būtų gerai, bet kad būtų nu, kaifas, tas žodis vartojamas – kad visai gerai. Bet iš aukštai emocijos žiauriai žemai krenta iki visų savižudybių. Tarp priklausomų tas yra masiškai. Nuo žinomesnių, mažiau žinomų žmonių... Labai labai nutraukus staigų pavartojimą be pagalbos žmogus krenta į vienišumą, ten kaltes, ką tik nori... Ir vat dėl ko tas gydymas idealiu atveju turėtų trukti bent porą metų, nebūtinai stacionariai, bet nu su palydėjimu. Nes taip greitai nenurimsta viskas. Ta prasme, iš manęs tai paėmė medžiagą, kuria aš ten save į viršų bandydavau išmesti. Medžiaga tai dingo, o mano tas kritimas žemyn, emocinis, niekur nedingęs. Ir dėl to vat reiktų, sako, porą metų, čia psichologai sako, kad porą metų užtrunka, kol daugmaž normalizuojasi, sveikumo ribose šokinėja emocijos.
Kaip jūs tai supratote? Kodėl? Medžiagos organizme seniai
nebėra. Kas ten vyksta?
Tai sakau, vat problema yra ta, kad ne medžiagoj
problema. Kad problema manyje, ir aš jos nepripažįstu, nesprendžiu ir bandau
taip griežtai su ja... Nu taip
grubiai šnekant, aš gydausi svaigalais. Suprantat, kad priklausomas žmogus
svaigalus naudoja kaip vaistą – nuo savo vienišumo, kompleksų?
Suprantu. Bet jeigu svaigalus patraukia...
Visa tai likę. Ne tik
tai, kad likę, bet nu jeigu aš ten...
Emocinis brendimas sustoja. Tai ne tai, kad likę... Jeigu aš pradėjau nuo
šešiolikos svaigintis, taip jau nesveikai, tai man – trisdešimt, svaigalas
paimtas... Svaigalas, kuriuo aš bėgdavau. Ir ten, tai ne tai, kad likę. Ten prisikaupę
to, nuo ko bėgta. Čia žinot...
O kas tai yra? Ko prisikaupę?
Savęs nepriėmimo,
kompleksų, nu šalia ten. Nu kaip antstolių būna prisikaupę. Nu nesvarbu, kad tu ten nemokėjai,
nedirbai legaliai, bet kai tu pradėsi gyventi blaiviai, tai visa kita pareis su
kaupu. Tai čia kalbam vis tiek apie dvasinius, emocinius dalykus...
Taip.
Kaip įžodint tai?
Kokiais žodžiais?
Jūs įžodinat: savęs nepriėmimas, kompleksai... Dvasiniai
dalykai. Bet juk jūs čia vartojate testus...?
Taip, taip.
...medžiagoms nustatyti. Žodžiu, medžiaga yra materiali, ir
man įdomu, koks jūsų požiūriu yra jos veiksnys.
Tai ji gali ir iššaukt.
Pavyzdžiui, yra psichinių kitų sutrikimų, ten kai kuriais atvejais net šizoafektinis
ar kiti, kurie gali tūnoti žmoguje neužaktyvinti. Jis net nežino, kad turi.
Jeigu jis pradės svaigiąsias medžiagas vartot, pareis ne tik priklausomybė
ilgainiui – trumpiau, ilgiau – čia laiko klausimas, nuo ypatybių žmogaus
priklauso, bet gali jis išsišaukti net ir labai baisių, papildomų baisių
psichinių sutrikimų.
Tai medžiaga daro
savo juodą darbą, nuo to niekur nepabėgsi. Aišku, kad ji yra. Žinot, vat čia man būna namuose su naujokais –
kai ateina: „Aš – netikiu, aš – tikiu“. Sakau: „Čia ne tikėjimo visai klausimai.
Jeigu tu tirpiklį geri, tai jis tirpdo. Gali netikėti, kad jis tirpdo, bet nu faktas lieka faktu.“ Tai aišku, kad
keičia: ir būsenas, ir smegenų ten funkcijas, – čia mokslo seniai įrodyta. Aš
per daug nesigilinu. Turime psichiatrę ir psichologus, kurie ties tuo dirba.
Ar galima valios pastangomis išblaivėt?
Griežtai... Nu kaip... Vat apie blaivybę kalbant, niekas už mane neišblaivės. Žinot, aš
turėsiu daryti. Ir valingai daryti, bet be pagalbos aš nelabai tikiu ilgalaike
perspektyva. Žinot, jeigu aš laikau priklausomybę savo pasileidimo kažkokio,
bevališkumo apraiška, tai ne, tai – netiesa. Mano galva, net nepriklausomi,
sveiki, tiek valios neturi, kaip priklausomi. Jeigu aš jums sakyčiau, kad per
lietų, pūgą nueikite į Salininkus, gausite butelį, jeigu ten malkas suskaldysite,
tai jūs pasiųsite mane tolyn ir būsite teisus. Priklausomas tą padarys, jis
nueis, kad gautų. Tai tokia valia, tik labai į savęs naikinimą nukreipta, ligai
maitinti nukreipta. Tai jie turi valios tikrai. Net liguistai gali užsispirti.
Ką ta valia vadinsime? O vat kad aš
čia vartoju, bet dabar susiimsiu, tai ne – netikiu. Ta prasme, kaip su viduriu
paleidimu...
Taip.
Jeigu jau paleido... Gali
susiimti, kol dar nepaleido vidurių: plauti rankas, nevalgyti vaisių tiesiai
nuo žemės. Bet jeigu jau yra liga, tai tada jau, žinote... Mane va tas truputi kaip kunigą erzina... Dažnai
tie terminai ateina ir iš kunigų: tikiu, netikiu... Sakau: „Klausykit, galim nu... Jėzus... Nu, yra tikėjimo temos, kur galima ten: tikiu - netikiu, tinka tos sąvokos.
Bet kai kalbame jau apie diagnozę, ligą – tai: žinau arba nežinau.“
Aš žinau, kad yra chemija, nuodai, kurie veikia visus
vienodai...
Ne, nevienodai.
Nevienodai?
Va tas
yra, kad individualiai. Mes esame vis tiek trupučiuką, žiūrėkite, mes net
skirtingai gimę, nu... Vat
ten gydytojas Robertas Badaras net iki 70 procentų skiria genetikai. Kad pavyzdžiui,
aš galiu gimti su polinkiu, nu mano
šeimoje jautresnių širdžių žmonės, pavyzdžiui, arba linkę tukti, arba dar
kažką.
Na gerai, bet tas jūsų minėtas tirpiklis arba, tarkim,
kalio cianidas visus veikia vienodai.
Nu,
panašiai.
(Juokiasi)Rezultatas, turbūt, toks pat.
Laiko klausimas, ten
gali būti kitų truputi, žinote, kvarbatkų.
Laike gali skirtis. Jeigu kalbame apie priklausomybę, kada išsivystys, tai...
Jeigu atkakliai tašysi, tai aišku, kad ..
Ne, ne, aš kalbu apie konkretų kalio cianidą. Tie nuodai,
kuriais Šerloko Holmso herojai nuodydavo...
Ai, nu tai jo...
...nu tie dalykai. Arsenas, radiacija, visus veikia
vienodai.
Taip, aišku, veikia.
Finišas vis tiek aiškus.
Ten gali skirtis labai nedaug. O priklausomybė, aš tai
suprantu, toli gražu, ne visiems vienodai kyla. Nuo ko tai priklauso?
Pradžioje nelabai
vienodai. Žmonės skirtingų dalykų ieško priklausomybėje, nuo skirtingų dalykų
bėga arba skirtingas tuštumas bando užpildyti, bet ilgainiui labai supanašėja.
Ilgainiui visi, ten gali skirtis kelios dekoracijos, bet turinys ir griaučiai
labai, labai vienodi.
O žmonės buvo skirtingi, jie skirtingais keliais atėjo į
tą priklausomybę, ir galiausiai, kaip jūs sakote, visi labai suvienodėja.
Tai čia vis tiek
nužmogėjimo kelias, žinote... Jūs iš aukščiau nužmogėsite, kitas trumpiau
užtruks, nes to žmogiškumo dar mažiau savyje buvo atskleidęs, bet vis tiek tai
yra, nu, lėtinis suicidas, lėtinis savęs naikinimas. Ir lieka tiktai tas instinktas
kovoti už svaigalą, kuris man leidžia gyventi savo burbule. Tai tada jau ten
draugų nelieka.
Kai chemija veda nužmogėjimo keliu, ar būna skirtingų
scenarijų iki to suvienodėjimo? Ar gali žmogus anksčiau pasukti šviesėjimo
keliu, ar tai – tik šnekos, peržengei slenkstį – viskas?
Tai vat yra ta sparnuota frazė „nuo dugno
atsispyrus“. Girdėjote?
Taip.
Ir vat, kur tas dugnas, kurioje vietoje? Ir
va dabar džiaugiuosi, ateina žmonių
tokių, kad aš sėdžiu, klausau jų istorijų ir galvoju: „Dieve! Tavo vietoje gerčiau ir vargo nematyčiau... Mane žavi tai, kad tu jau
matai problemą.“ Ir tada jau gydytoja sako: „Jo, jo, yra jau čia pirmukas,
antrukas...“ Mes tokį žargoną turim, nu
kad jau čia prasidėję tie procesai.
Kai kurie žmonės –
susipyko su žmona, ir jis jau daro išvadas... Kitas ten guli pas Badarą su koja
nupjauta, bet jis dar – ne narkomanas.
Tai man yra
fenomenas. Ir šiuose namuose būna tokių žmonių, kur ten jau teisėsauga, tėvai
ten priverčia... Atrodo, jau čia koniu
poniatno, nu akivaizdžiau nebūna,
bet neigimas toks juvelyrinis ir taip įsismelkęs iki kaulų smegenų... O kitas
kažkaip jautriau reaguoja.
Ir į mūsų namus kreipiasi
tikrai nuo kalinių kamščių iki labai jautrių, kūrybingų žmonių, kurie dar nu nenuėjo visos degradacijos, bet
kažkaip jaučia, mato kryptį, kad į tai veda. Ir jau nuo mano gerumo
nepriklauso, kad į ten eisiu. Tai vat
mes irgi su savo pokalbiais, knygomis, paieškomis... Ieškome su gydytoja Vilma Andrejauskiene
ir kitais darbuotojais, kaip padėti žmonėms, kad nu nereiktų taip žemai kristi. Nes ilgainiui nieko nedarant, šita
liga, kaip ir kitos, progresuoja. Kas lieka – kalėjimas, ligoninė ir kapinės.
Trys vietos. Kitų variantų, deja, nėra.
Neblaivūs, nesvarbu
nuo ko, prisidaro tikrai daug nelaimingų atsitikimų. Arba laimingų. Nes čia
būna namuose... Pavyzdžiui, vienas toks žmogeliukas, kurį bandė įkalbėti, bet
nepradėjo jis gydytis. Jo artimąjį pažįstam, jo brolis – pas mus. Ir žiauriai
pergyvena dėl savo brolio, kad blogai baigsis: užmuš, primuš jis arba
perdozuos. Ir jis prisidirbo, ir sulaikė policija. Jūs matytumėte tada brolio
palengvėjimą, nu tą tokį veide, kad uch! Kad laimė, pasisekė, ta prasme, kad jį sulaikė, jis
nebegalės toliau eiti ir sau kenkti. Aišku, ten ir kitiems žmonėms kenktų, bet
pirmiausia jis myli tą savo brolį, nesvarbu, ką jis pridirbęs. Tai vat, būna tų tokių nelaimingų, o gal net
laimingų atsitikimų.
Esu girdėjęs, kaip buhalterė vogė pinigus ir ėjo lošti,
vis laukdama, kada gi ją pagaus. Nu kada nutrauks jos tą nusikaltimą? Nes pati
nesustoja...
Toks pragariukas,
kuris pats nesustos.
Ir paskui stebisi, sako: „Kaip gi taip ilgai manęs
nepagavote? Taigi matėte, kad nėra kasoje pinigų!“
Nu bet
ten jau manipuliacijos būna aukšto pilotažo. Žinote, kas keisčiausia? Praeitą
savaitę turėjome čia mes... Sutrikome visi, ir darbuotojai... Vienas gydytojas
turbūt labai susijaudino, prisiskaitęs knygų apie priklausomybes, jam parūpo
vargšė narkomanė. Jis elgiasi visiškai neadekvačiai ir neklauso mūsų. Jis ją
pasiima, veža į butą bičiulio, kuris išvažiavęs į Ameriką. Vartojančią
narkomanę. Bando tam bute lašinti. Ten tikrai liks tuoj tik plintusai, ta prasme. Ir jis nu atvažiavo, kad mes čia kuo greičiau
priimtume, prišėręs tokiais vaistais, kur jai dar nu net neprasidėjo ta abstinencija,
bet jis vat... Nesuprasi, kas
ten juos sieja, kodėl jis taip elgiasi, rizikuoja darbo vieta. Ir artimieji
kartais nenori matyti. Priklausomybės viena iš vizitinių kortelių yra neigimas.
Taip, neigimas, tiek net aš suprantu.
Bet tai – ir apie aplinką.
Pavyzdžiui, paklauskite pareigūnų, dabar jau panaikino tuos nepilnamečių inspektorius,
bet jų darbas būdavo sugaudyti neblaivius paauglius. Šiaip jeigu prasieitų čia
vakare, tai pusę tų paauglių parvežtų, bet jau kur iškviečia dėl kažkokių
incidentų, neblaivius testuoja, parveža tėvams. Sakė, 90 procentų tėvų
pasitinka rėkdami, bet ne ant savo vaikų – ant pareigūnų. Tėvai įsitikinę, kad
negali taip būti.
Jų vaikas geras.
Nes labai sunku
pripažinti tą tiesą. Nes tai susiję su kalte, didesne ar mažesne... bejėgyste: „Ką
daryti?“
Tokiais lengviau manipuliuoti..
Linkusiais tikėti
Tai žinot,
progresuojant ligai, ypač vartojime esant, tai aš tikrai žinau pats iš savo
patirties, kad taip išnyksta riba tarp to, ką tu meluoji, ir kas yra tiesa, kad
pats nežinai. Jeigu pradžioje tu žinai, kad meluoji, kad pasiskolintum pinigų
savo eilinei dozei, tai prabėgus kuriam laikui galvoji: „Gal taip ir buvo?“
Nuoširdžiai?
Nuoširdžiai, be
jokios veidmainystės
Sau.
Be taip: „Palauk, o
gal taip ir buvo?“ Ir tada jau išnyksta riba tarp dienos nakties, išnyksta riba
tarp to, kas tikra ir to, kas sugalvota. Nes primeluota į visas puses gi visko
– ir sau, ir kitiems. Tai nėra tik kitų skriaudimas, tai ir su saviapgaule
labai stipriai susijęs reikalas.
Jeigu žmogus save apgauti sugeba, tai kitą – paprasčiau.
Tai va, čia matai jau piktybiškai, vat čia prie stoties, nu... Matai, kad baltais siūlais
meluoja, bet kartais žinai, kad pasieks jis tą ribą, ir kartais galvoji...
Mūsų gydytoja kartais
sako: „Svarbu tikėti pradžioje, kad žmogus pajaustų, kad tu tiki jo
nesąmonėmis, kad su juo susikalbėtum.“ Man tai baisu, aš to niekad nedarau, nes
sakau: „Vilma, aš kai įsijausiu, tai eisime abudu laukais. Jau tu – gydytoja,
tu tikėk.“ Ir yra buvę, kai prasideda psichozės žmogui, tai Vilma tą ir daro –
pirmiausiai tiki. Tiki jo kliedesiu, jo melu. Kalbasi ir tariasi jo lygyje. Pavyzdžiui,
gali jinai susitarti labai draugiškai: „Tvarkoj, čia tave persekioja kažkas,
mes tave paslėpsime.“ Ir vežame slėpti į ligoninę. Ir dar sugeba pateikti, kad
rankenų ligoninėje nėra dėl to, kad pas tave niekas neateitų, o ne kad tu
pabėgtum.
Ir man čia, namuose, vieną
kartą buvo, kad nu toks atbėgo pas
mane guostis. Neva budėtojas pardavė jo vidaus organus per internetą, ir dabar
jau ieškos būdų, kaip tuos organus išimti, ir atvažiuos tie klientai. Nu ir mūsų tas žmogus aišku panikoje.
Mane juokas iš pradžių labai ima, pirma reakcija – nu nesąmonė, bet skambinu Vilmai, ji sako: „Eik, kalbėk, pažadėk,
kad apginsi, tuoj atvažiuoju.“ Tai mes kalbėjome... Bet jau čia pasakoju apie
tuos liguistus.
Tada, kai jau
prablaivėja, sugrįžta į save, galima su žmogumi kalbėti.
Vat, ką
norisi pabrėžti: dabar beveik nėra grynuolių. Ir Vilmos galite klausti, Badaro.
Jeigu anksčiau ateidavo – aiškus alkoholikas, nu su visu klasika tipažas, nu
ten aiškus narkomanas, aiškus lošėjas. Dabar – miksai. Ir labai gąsdina tos
legalios psichoaktyvios medžiagos. Internete yra virš trijų šimtų parduotuvių,
kur galima legaliai parsisiųsti į namus. Į ligoninę net yra parsisiuntę žmonės
tų legalių svaigalų. Jie yra skirti svaigintis, ten net ne vaistai.
Ir tos medžiagos reiškia neįtrauktos dar...
Ne.
...į sąrašus ir dėl to prieinamos.
Pilnas internetas.
Stažai vartojami juokingi. Turiu mergaitę nė metų nevartojusią, ir tai nereguliariai.
Kas jos smegenyse atsitikę, niekas tiksliai nežino. Kokiose tik psichiatrinėse ji
nebuvusi! Ten diagnozių aštuonios, visos skirtingos, patys
gydytojai nesusivokia. Čia mes irgi nežinome, ar ji tiesiog labai chytra narkomanė, su ta manipuliacija,
ar jau jinai tikrai neadekvati.
Ir tos medžiagos yra sintetika labiau, ar kokie augalai?
Sintetika,
sintetika... Ir tas yra, kad labai trumpi stažai. Jeigu tą medžiagą įtrauki į
draudžiamas, šalia jos atsiranda... Dabar sakė, neįmanoma jau, pavadinimų net
neduoda, tik numeraciją daro tų medžiagų.
Jas kažkokia pramonė sintetina.
Sakė, Lietuvoje prie visų
seksšopų tikrai eilės susidarydavo. Ne
dėl to, kad visi to lytinio artumo išalkę, bet kad ten buvo galima įsigyti tų
medžiagų.
Priedanga.
Galėjai sakyti nuėjęs:
„Duok man legalaus kokaino.“ Tai reiškia, panašaus poveikio psichoaktyvi
medžiaga. Bet jos sudedamosios dalys nėra uždraustos.
Afrodiziakas, neva.
Aš neįsivaizduoju. Nebuvau.
Sakė, netgi heroino ar panašų slopinantį poveikį sukurianti psichoaktyvi
medžiaga kainuoja tenai... Ta prasme, kad to yra. Bet vėl vat, čia irgi klausia dėl tų visų prevencijų. Mokyklos... Irgi
nežinai, ką daryt. Nu gi visų nuo
interneto neatjungsi, reikia išmokti pasirinkt. Iš žmogaus neatimsi visko, į ką
jis gali pabėgti.
Tai, nuo ko pradėjome. Jis nori pabėgti, jis nori
migruoti kažkur, jis nori emigruoti iš savo to realybės, iš savo gyvenimo, iš
savo būties?
Čia turim tų emigrantų,
grįžusių. Net tų tikrų emigrantų. Priklausomi yra linkę išvažiuot – aplinka
kalta, tėvai kalti, darbdaviai kalti. „Vat
pabėgsiu, gyvensiu, kaip noriu. Aš tikrai negersiu.“ Ir pamatai, kad nu tu bėk į kurią tu nori šalį. Narkomanas
nubėga ten, kur, atrodo, neįmanoma narkotikų gauti. Alkoholikas vienas va – į musulmonišką šalį, ten alkoholį
bus labai sunku gaut. Nu, ne
alkoholikui!
Alkoholikas visur užuos ir susikurs sau tą... Bėgi, bėgi ir turi pripažinti, kad – nu
nuo savęs. Nešiosi kartu tą ligą.
O tada, kai jau atsispiria nuo dugno... Kita jūsų frazė,
perskaityta, mane užkabino: kad blaivėjimas ir šventėjimas yra sinonimai.
Reiškia, tai yra ilgas procesas. Ar blaivėjimas tikrai kartu eina su
šventėjimu? Ar jis kažkurioje vietoje baigiasi, ir kai išblaivėju, išsivaduoju,
galiu toliau tęsti šventėjimą?
Ne, ne... Tai tikrai
sinonimai. Man tai kalba apie sąžiningumą su savimi. Tai man atrodo, ir
šventėjimas be sąžiningumo neįmanomas, be savo liguistumo pripažinimo. Ir va, mane po savo visų liguistų patirčių
kas žavi, skaitant šventuosius – jų ligos istorijos baisios, ir jie visi
sutartinai ten kalba apie savo liguistumą, nuodėmingumus. Apie mažumo
apraiškas, ne apie didybes kažkokias, kurias jie pasiekę.
Ir blaivėjimas irgi
veda per... Yra paradoksas šitoj ligoj, kad tik tada, kai pripažįsti, kad –
viskas, nėra jokios vilties, viskas išbandyta, išmosikuota. Tiek muisčiausi,
vis tiek – pasiduodu. Tik tada pradedi laimėti. Vat, kai tu pasiduodi. Ir kai tu sutinki daryti ne tai, ką diktuoja
ten tavo vidus, baimės, įsivaizdavimai, bet sutinki būti tuo, kuris mėgina
įsiklausyti, ko Dievas tikėtųsi, ko žmonės norėtų. Ir tada priimti sprendimus,
kad gyventum truputi atsiliepdamas. Ne taip, kas šauna į galvą, ten daug kas
man gali šauti į galvą, bet su tuo, kas šauna, nueiti, įsiklausyti, paklausti
žmogaus, paklausti Dievo. Savomis formomis, kaip supranti, tada jau pradedi
gyventi ne savo valią vykdydamas, ne savo įsivaizdavimą, kad aš galiu sėdėti ir
gali mano puikybė sudiktuoti, kad čia tuoj rėšiu kažkokį grandiozinį planą. Jei
tik užsinoriu savo mažumą paslėpti, tai tas visas darbas eis šuniui ant
uodegos, niekam ne į gerą.
Man labai dar padeda
buvimas bendruomenėje. Gal bažnyčioje yra tokio daugiau anonimiško buvimo. Žinote,
mūsų vis tiek masinė religija yra. Į kunigus žiūri taip kažkaip, viena vertus –
reikliai, kita vertus – atlaidžiai, kaip į pusdievius. Tai vat buvimas bendruomenėje, pavyzdžiui, čia – tai jiems. Aš galiu
įsisvajoti, man nereikia pastangų. Aš galiu sugalvoti vieną rytą, kad nu va, Dieve, aš jau ramesnis,
dvasingesnis, kantresnis, ten dar ką nors... Ir ateina koks nors naujokas
netašytas, kuriam ten šimtas metų mano kunigystė, ir aš matau, kaip aš reaguoju.
Aš ką tik dėkojau Tau, Dieve, kad aš esu ramesnis, o čia vėl keliu balsą. Ir nu tada tas labai demaskuoja, kad aš vėl
neapaugčiau kažkokiu ten meliuku sau, ar įvaizdžiu patogiu, ar role.
Na bet čia tik toks epizodas, čia, turbūt, nėra tikroji
bendruomenės jėga ir prasmė.
Vienas iš, vienas iš...
Be abejo, vienas iš: bendravimas, susibūrimas...
Bet tai dėl to, man
atrodo, mes bendruomenėse ir gyvename: tai šeimom, tai dar kažkur. Dėl to, kad tai
– į sveikatą. Net vienuoliai, žiūrėkite, kurie ten siekia kažkokių... Jie
vadinasi vienuoliai, bet šiaip – bendruoliai.
O kaip apsisaugoti, kad bendruomenė neperaugtų į minią?
Čia sunkesnė dalis
gal. Žinot, ne su bet kuo, ne su visais – pakeliui. Ir yra vat tas pavojus, kad visiems mums turbūt patinka, kad mus labiau
girtų nei kritikuotų. Ir galima labai lengvai savęs išsižadėti dėl
aplodismentų, dėl pritarimo. Ypač, kai su saviverte tai susiję.
Mano galva, mano
patirtim, kol aš nelabai taikoj su savimi, tai man, nu kaip oro dūstančiam, reikia, kad aplinkiniai patvirtintų, kad aš
turiu teisę egzistuoti, kad esu vertas dėmesio. Ir tada galiu tapti labai
nuoširdus veidmainis. Ne piktybinis, bet nuoširdus. Man verkiant reikia... Tada
man neįdomu tiesa. Aš tampu geru skaneriu. Aš galiu įeiti į patalpą žmonių,
nuskanuot, kokie lūkesčiai tvyro ore mano adresu. Jeigu reikia, būsiu klounas,
kad jūs mane priimtumėte, ir jausčiausi priimtas, kad pats galėčiau save bent
kažkiek priimti. Jeigu reikia, busiu koks nors ten, ką aš žinau, geras išklausytojas.
Nors nebūsiu savimi, ignoruosiu save. Tai vat...
Nu, nežinau dabar, nukrypau... Kartais
man posūkiai užeina.
Kartais žmogų, individą, nuo bendruomenės stumia tai, kad
jis turi atsisakyti dalies savo laisvės, dalies savo unikalumo. Visi suvokiame,
kad esam net ultrasocialios būtybės, norime dalintis, jungtis, neišgyventume
pavieniui. Ir vis tiek kartais traukia skausmingai maištauti, plaukti prieš
srovę, eiti prieš minią. Nes minia gali būti baisi, ji gali būti niveliuojanti...
Minia – pavojingas
reikalas. Matėme, ir Jėzui kaip baigėsi su minia. Aš pirma prisiminiau tai, kad
ne su visais ir ne bet kokia kaina man pakeliui. Kad man pakeliui su tais, su
kuriais – pakeliui. Ir geriau mes dviese-trise, bet – tikri, negu trys šimtai,
bet – nieko tikro.
Ir vis tiek viduje
kažkur tai yra, tas fonas, kad nu jo
mūsų – daug. Faina, bet netikra. Nu vat, geriau negu nieko, bet netikra. Tarkim,
aš dabar labai alergiškai reaguoju į fanatiškumo apraiškas. Man nesvarbu, gali
būti labai geras žmogus ir tikintis koks nors, ir jeigu jis ateis mane
prievartaut mąstyt apie Dievą, apie žmones – taip, kaip jis pats – man gynyba
įsijungia. Gali atbėgti iš sveikstančiųjų bendruomenės, iš tų dvylikos
žingsnių, bet jeigu kažkaip fanatiškai, jeigu jaučiu, kad mane prievartauja, kad
mes nesame du ieškotojai, o atėjo pas mane guru, man iškart – gynyba.
Maža ta bendruomenė,
aš girdžiu neišvengiamai, ką kalba, apkalba mane. Naujausius pletkus kažkaip daneša. Dabar mažiau... Pradžioj, atsimenu, pradžioj sveikimo, tai
buvo tragedija... Ir noras aiškintis: „Kas tau sakė? Kodėl taip sakė?“ Ir
suprantu, kad kuo daugiau aiškinuosi – tuo klampiau, kuo daugiau teisinuosi –
tuo kaltesnis jaučiuosi. Tada supratau, per tas skausmingas patirtis, apkalbas,
supratau: „Nu šnekėkite, ką jūs
norite – nuo to taigi aš nesikeičiu. Ar jūs man plojate, ar jūs mane peikiate –
aš toks pats geras ar blogas. Atsirink tuos žmones, kurių nuomonė svarbi.“
Jūs paminėjote mažumo patirties svarbą. Gal galėtumėte
paaiškinti, pasidalinti, ar be mažumo patirties šventėjimas neprasideda? Svarbu
kiekvienam atrasti savo mažumą?
Taip labai griežtai
šnekant, tai išmintis prasideda ant kelių. Jautresni, išmintingesni patys
atranda savyje nuolankumo suklupti ir prieš kūriniją, prieš pasaulį, prieš
reiškinius, ir stebėti, stebėtis, įsiklausyti. Nu tokius užsispyrusius kaip aš gyvenimas parklupdo, aplinkybės
parklupdo. Tikslas tas pats – kad gautum truputį išminties, kuri leistų
išgyventi. Ne nužmogėti, o kaip tik sužmogėti. Tai aš netikiu, kad įmanomas sveikimas
be diagnozės.
Ir aš netikiu, žinot,
kol mes vaidinsime idealią šeimą... Kiek daug tokių yra žmonių, ten vat mano bičiulių tarpe... Idealią
šeimą, idealų kunigą... Nu ką reiškia
idealus? Neklystantis? Nu nemeluokime
sau. Tada aš – nebe žmogus. Jeigu aš vakare nerandu savo klaidų, tai ne dėl to,
kad jų nebuvo. Reiškia, aš jau normaliai užpylęs akis puikybe ar dar kuo nors.
Turi jų būti. Man normalu klysti.
Ir mūsų visuomenė, šeimos, draugystės, parapijos – žiauriai netobulos. Kaip ten kai kurie juokiasi, sako: „Tai, kad bažnyčia iki šiandien kaip organizacija, bendrija, egzistuoja – tai dar vienas Dievo buvimo įrodymas.“ Nes nu su tokiais vadovavimo būdais, su tokiais žmonėmis, tokiais liguistumais kartais, turėtų būti viskas seniai įsikvėpę.
Jeigu pas mane sėdi
psichiatras, psichologas, socialinis darbuotojas, ir jis bendrauja su kitu čia
sėdinčiu, kaip guru, man atrodo, mes niekur nenueisime. Jeigu jis sėdi lygus,
kartais net žemiau, mėgina tą mažumą patirti, nebijo susimažinti, ir ne
dirbtinai kažkaip, bet jis tikrai tiki, kad ir tas kitas žmogus gali žinoti,
kad jis gali kitaip jausti, kad ir iš jo galima pasimokyti, tada man tai kvepia
galimybe. Ir tada su tuo žmogumi pakeliui. Nežinau, mano patirtis... Ir dabar
žiūriu artimesnių bičiulių, kurie nustojo vaidinti, kad viskas gerai... Nes
pradžioj tas stiprus noras, kad viskas gerai... Viskas gerai – reiškia nieko
nereikia keisti. Lyg ir negerai, bet dar kentėti galima.
Ko gero, galima pastebėti du kraštutinumus. Pas mus,
vakarietiškoj visuomenėj, labai sureikšminta sėkmė. Tu turi būti sėkmingas,
turi demonstruoti, turi jaustis sėkmingas. Kuriasi net sėkmės mokyklos visokios.
Kitas kraštutinumas – kai žmonės didžiuojasi savo nuopuoliu. Nes
jie – kitokie, jie buvo kažkur dugne,
o jūs – nebuvote.
Labai lengvai. Kaip vaikystėj,
tam tikriems amžiaus tarpsniams būdinga, kad neišeina, nepavyksta kažkas. Tai
sveikime tikrai yra to: „Nu netapau
išskirtinis gerais darbais, tai bent čia esu išskirtinis.“ Tokia išvirkščia
puikybė. Ir kaip piktžolė jinai visada atžels. Tu gali daryti, ką nori, auginti
dorybes, ar kažkokius tikslus gražius, šventus, tačiau daug laiko reikia ir ravėjimui.
Tos visos savybės silpnesnės atželia kaip nežinau kas. Man buvo vienąkart net
liūdesys toks užpuolęs, kai atrodė, kad jau gabalas juodo darbo padarytas, jau
galima pasidžiaugti, bet ir vėl tos puikybės klodai atsiveria. O atrodo, ką tik
nebuvo, ką tik ten su tuo dirbta. Ir vat
tada supratau... Iš kaimo esu. Nu kapliuoji
ir kapliuoji. Aš vaikystėje labai ant tėvų pykau dėl runkelių kapliavimo. Žinot,
toks yra nemalonus...
Taip.
...užsiėmimas
Teko patirti.
Ir dar tarybinės tos
vagos be galo... Tai aš sakydavau, ar negalima dvigubai daugiau sodinti, kad
nereiktų jų ravėti. (Juokiasi) Ir kam ravėti, jeigu tu žinai, kad jeigu palis
ir su šiluma, tai po savaitės bus blogiau negu prieš tau ravint. Bet auginant
reikia. Tai man vat truputį susisieja
su tuo Šventu Raštu. Žmogų apgyvendino sode, ir aš sau sakau: „Kęstai, tau sakė
– tu kapliuosi.“ Būti žmogum – reiškia rūpintis tuo sodu, visada apeiti,
pažiūrėti, kas atžėlė.
O tas kapliavimas turi pabaigą? Blaivėjimas turi pabaigą?
Tikiuosi, kad ne.
Atsiranda daugiau
pustonių, jautresnių dalykų, kurių anksčiau šimtą metų nematei. Čia kaip
restauravimas kažkoks, turbūt. Ar turi pabaigą? Vieną sluoksnį nukasus, turbūt
atsiranda kažkoks kitas, ir kyla kiti dalykai. Tai aš kartais taip net
juokiuosi, sakau, kad Dievas gailestingas su manimi ir tuo, kad neparodo visko
iš karto, viso mastelio. O duoda tiek, kiek esi pajėgus pripažinti. Jau lyg
trupučiuką sluoksniukas nueina, ir žiūri, kad nauji muša pelėsiai iš kažkur.
Tai aš kartais juokiuosi, kad gal pavyks man iki antkapio prieiti, kur jau
užrašyta AA. Ant kapo, žinot, rašo AA.
O kodėl taip?
Tai anoniminiai save
vadina AA.
Aaa...
Kad taip nuėjus
sveikimo keliu iki finišo, kiek nuo manęs priklauso. Nes aš per daug mačiau
žmonių, vat kurie labai skaudžią
patirtį turėjo. Labai artimas bičiulis per blaivybę sugebėjo du aukštuosius, o
kartu ir psichoterapiją baigti. Neeilinė asmenybė. Vat būtumėt klausęs tada, kai jis buvo gyvas, su kuo pasikalbėti, būčiau
sakęs – tik su juo. Nerealus žmogus, gilus. Aš žavėdavausi žiūrėdamas, kaip jis
kavą geria, kaip jis rūko, kaip jis... Nu
kažkas vat tokio, net pavydas
imdavo... Ir jis nusižudė. Po dvylikos metų atkrito, pradėjo vartoti. Nes jis
pagalvojo, jis tokią hipotezę iškėlė, kad vis dėl to priklausomybės gal nėra.
Gal yra žmogus, vat kaip sakote,
turintis problemų, ir jas galima kažkada išspręsti. Ir jis jau su savo
terapiniu mokslu, individualiu, pamanė, kad jau tapo vientisa asmenybė, šio to
pasiekusi. Kad dabar – saikingas vartojimas, tas kaifas nebeturėtų lipti.
Kad jau peržengtas kažkoks slenkstis.
Jo,
tapo tuo dideliu. Žinovu, guru.
Tai jeigu yra dugnas, vieniems jis ten...
Du metrai po žeme.
Tuo ir pasibaigia, nepasiekus. Bet jeigu nuo dugno
atsispiri, tai tada prasideda nesibaigiantis kilimas, nebėra lubų..?
Ne, tikrai ne.
Kurios sulaikytų...
Tai ir iš
krikščionybės visų mokymų žinoma: esame pakeliui, neverta pradėti čia labai įsikūrinėti
ir tada nervuotis dėl dalykų, kurie neverti tų nervų.
Nuostabu, ačiū.
Dar kavos?
7 komentarai:
Lb geras sitas! Aciu
Ačiū !!!! ....
Ačiū Kęstučiui. Kantrybės ir ištvermės kelionėje.
Toks Metų pokalbis.
Džiaugiuosi, kad esat ir padedat kitiems.
Aciu
Labai tikra...
Rašyti komentarą