Jaučiuosi kaip Mahometas, pas kurį
atriedėjo kalnas. Prieš tęsiant pokalbį – koks mūsų tikslas?
Labai geras klausimas.
Mano tikslas yra pasikalbėti, įsirašyti tai, ką mes pasikalbėsim, iš įrašo parengti
tekstą ir tada, jeigu patiks, paskelbti tinklaraštyje „Maratono laukas“, o gal
dar ir išspausdinti knygoje. Kaip jums skamba toks tikslas?
Gerai, man tinka.
Malonu. Ir man Rygos
balzamas prie kavos labai tinka, ačiū. Tai jūs laikote save esant nuo palatvės?
Taip. Maža to, turiu 75 procentus
latviško kraujo.
O kaip tai nustatėte?
Labai paprasta: mano senelis, Jackūnas
Jonas, užkietėjęs aukštaitis iš Biržų krašto, išvažiuoja į Latviją uždarbiaut
ir parsiveža Pauliną, mano senelę. Iš to gimsta mano mama su 50 procentų
latviško kraujo. Senelė buvo nuostabus žmogus: jautri, švelni, valdinga.
Kažkodėl jai atrodė, kad mano mamai reikia latvio vyro. Kaip ir kur jį surado,
deja, nežinau. Taip atsiradau aš. Tai čia ir išėjo 75 procentai.
Bet jūs apsiribojate
senelių lygiu. O jeigu senelių tėvai buvo, pavyzdžiui, lietuviai, tuomet jau
tie procentai būtų visai kitokie.
Tada taip. To nežinau. Deja,
paauglystės amžius yra tam tikra prasme apribotas. Aš daug ko nesužinojau, ką
norėčiau sužinoti, ir daug kas yra nusinešta į kapus. Turiu tokį vaikišką norą
nuvažiuoti į Latviją atšvęsti Jāņi svētki, Jonines, kurių tradicija yra
stipresnė negu Lietuvoj. Taip ir nenuvažiavau dar, bet vis planuoju.
Taip, ten švenčia linksmai
ir ilgai. O ką jūs labiausiai norėtumėte sužinoti ar būtumėte norėjęs sužinoti?
Pirmas noras labai elementarus. Esmė
ta, kad, rodos, po pusantrų metų mama su tėčiu išsiskyrė, ir priežastis man
absoliučiai nežinoma. Būdamas paauglys aš apie tai neklausinėjau, o kai atėjo
laikas klausinėti, jau buvo šaukštai popiet.
Jau nebebuvo ko paklausti?
Taip, nebebuvo ko paklausti. O
norėtųsi, žinoma... Ne veltui paminėjot senelių tėvus, norėtųsi visas kiek
galima tolimesnes šaknis pajausti ir sužinoti. Deja, to jau nesužinosiu.
Dabar jūs pats jau nemaža
nugyvenęs ir daug patyręs. Kiek dar jaučiatės esąs susijęs su tėvais ir
seneliais?
Sudėtingas klausimas. Pernai vasarą
nuvažiavau į senelių namus. Po skyrybų mama grįžo pas savo tėvus ir aš augau
kartu, bendroj šeimoj su seneliais, dvikalbėj šeimoj. Namuose buvo kalbama
latviškai, kai ateina kaimynas – lietuviškai. Abi kalbos man tapo natūralios.
Sodyba labai seniai parduota, dabar
ten gyvena moteriškė. Žiauriai apleista ta sodyba, aš karts nuo karto ją aplankydavau,
bet pernai vasarą paskutinį kartą ten nuvažiavau ir jau nebegrįšiu, tiesiog
skaudu visa tai matyti.
Jaučiuosi tokiu baltu kosmopolitu – ir
ten, ir ten. Kraujo šaknys daugiau latvių pusėj, o visas gyvenimas, mokslai ir
darbai – šitoj pusėj. Toks savotiškas yra tas jausmas.
Įdomu. Man pačiam iki šiol
tebėra mįslė, kiek tėvai ir seneliai, jų pamokos, jų įtaka veda per gyvenimą. Atrodo,
jau labai savarankiškas esu, o tas ryšys vis išlenda.
Taip. Daug ką galima pakeisti, bet
paveldėtų genų negali pakeisti. Kažkada juokaudamas pagalvojau: kai jaunuolis
susipažįsta su mergina, jau turėdamas rimtų ketinimų, pirmiausia, man atrodo,
reikia susipažinti su merginos tėvais, kapitališkai susipažinti, ir tik tada
priimti sprendimą. Nes ten matai jos būsimą ateitį.
Tačiau toks sprendimas būtų
perdėm racionalus.
Žinoma. To santykio tarp jausmo ir
racionalumo neįmanoma valdyti, jisai valdo pats save.
O ką jūs esate supratęs
apie jausmo ir proto santykius?
Supratimas toks, kad pažvelgęs į
veidrodį, paskaitęs kai kuriuos savo seniai rašytus straipsnius pagalvoju: „Vis
tik nekvailas žmogus, matyt, o tiek klaidų pridaręs!“ Būtent asmeniniame
gyvenime. Košmaras!
O kas pasako, kad tai
klaidos?
Aš pats.
Dabar manote, kad anuomet
klydote?
Taip. Kažkada, dar observatorijoj, susirinkdavome
jaunimas, pažįstami, draugai. Diskutuodavome prie kavos apie pasirinkimo esmę.
Prieš tave iškyla dilema: ar taip, ar taip? Ir tu renkiesi. Ar tame pasirinkime
yra tikroji laisvė, ar jos nėra – čia jau kitas klausimas. Tada man tokia blūdna
mintis iškilo: o gal realizuojasi abu variantai?
Yra tokia teorija.
Jeigu šiandieninė kosmologija galėtų
absoliučiai įrodyti, kad singuliarinis Visatos sprogimas, iš vieno matematinio
taško, arba šiandieninės juodosios duobės, bedugnės, nueinančios irgi į
singuliarinį tašką, yra realybė, ne tik matematinis įvaizdis, ir jeigu tame
gali sutilpti visa Visata, tai kodėl negalėčiau įsivaizduoti, kad mano
antrininkas nuėjo kitu keliu kitoj paralelinėj erdvėj ir gyvena kitą gyvenimą.
Taip, taip. Tik nelabai
praktiška. Įsivaizduoti įmanoma, bet neteko sutikti žmogaus, užmezgusio ryšį su
tokiu antrininku arba kitaip pasinaudojusio šito scenarijaus vaisiais.
Taip, bet nereikia būti tokiais
optimistais, kad visą laiką turi išlikti koks nors ryšys.
Tiesa, ryšiai laikini. O
gal įmanoma juos atkurti? Žmogus ima ir pasirenka – vienu keliu eiti ar kitu
keliu sukti. Tuomet jo antrininkas nueina antruoju keliu. O gal įmanoma, vėliau
apsigalvojus, surasti perėją į aną pasaulį? Kitas Gunaras nuėjo antru keliu ir
gyvena toliau, kuria savo istoriją. O jums staiga užsinorėjo peršokti pas jį.
Gal yra būdų?
Tokia, man atrodo, yra mūsų auklėjimo,
mūsų pedagogikos neišvengiamybė – sudėtingose situacijose visada norime iš
kelių variantų surasti vieną teisingą atsakymą. Mes būtinai norime vieno, norim
tarp dviejų žodžių „taip“ ir „ne“ būtinai pasirinkti vieną. Man tas nepatinka.
Man patinka, kad jums
nepatinka. Ir ką gi siūlote?
Esmė ta, kad mes gyvename ne realiame
pasaulyje. Gyvename žinojimo pasaulyje: formulių, skaičių, dėsnių,
enciklopedijų, tėvų, brolių, pažinčių, galimybių ir taip toliau, ir taip
toliau. O su realiu pasauliu susiduriam dažniausiai tada, kai ištariame žodį
„pseudomokslas“: „Ai, čia absurdas. Čia prie kavos pajuokaujam.“
Man atrodo, kad mūsų žinojimo salą
supa begalinis, milžiniškas Nežinomybės okeanas. Tą žodį aš jau seniai rašau iš
didžiosios raidės – Nežinomybė. Ir todėl tarp tų dualistinių atsakymų „taip“ ir
„ne“, man atrodo, yra geresnis variantas – tai pagarba Nežinomybei.
Pritariu. Nežinomybė verta
pagarbos.
Kur nei „taip“, nei „ne“.
O gal ir „taip“, ir
„ne“?
Čia jau subtilus variantas, gilesniam
nagrinėjimui. O pirmas variantas – didelė erdvė tarp „taip“ ir „ne“, pagarba
tai erdvei.
Taip, kasdien girdžiu
aukštinant žinojimą ir pasigendu nuoširdžios pagarbos nežinomybei. Kas nors tik juokais pakartoja paskui Sokratą – „Žinau, kad nieko nežinau“, tačiau
neįsigilina į tų žodžių prasmę, todėl jie lieka tušti.
Taip. Ir mūsų pedagogikoje Nežinomybė išvis
neegzistuoja. Aš kažkodėl įsivaizduoju gražų Salingerio romaną „Rugiuose prie
bedugnės“. Įsivaizduoju klasės auklėtoją, kuri vedė vaikus per visas klases iki
baigiamosios, ir vieną gražią dieną jinai surinkusi visus mokinius veda per
rugių lauką. „Štai čia yra tas jūsų žinojimas – tai, ką jūs išmokot, sužinojot.
Čia tokia piktžolė, čia kitokia, čia žydintys rugiai, čia toks vabalas, ten anoks
ir taip toliau.“ Ir prieina prie bedugnės. „O štai kur mes atėjom. Štai – jūsų tolimesnis
kelias. Užduokite klausimus tai bedugnei.“
Nes tikrasis santykis su Nežinomybe
yra klausimai. Tokie klausimai, į kuriuos nėra atsakymų. Klausimas be atsakymo
yra daug gilesnis negu primityvus atsakymas. Ypač kai atsakymas būna vienas iš
dviejų: „taip“ arba „ne“. Nieko primityvesnio nesugalvosi.
Ir dar, žinoma, auklėtoja palinkėtų
vaikams: „Galbūt išgirsite aidą iš Nežinomybės pasaulio į tuos klausimus,
kuriuos užduosite, bet negausite atsakymų. Gal jūsų klausimo aidas jus lydės
visą gyvenimą.“
Toks būtų mano santykis su Nežinomybe.
Gražu.
Jūs savo rimtu veidu ir labai rimtu
žvilgsniu provokuojate mane tokiems blūdams. (Juokiasi)
Rimtu veidu lengviausia nublūdyti. O jūs praktikuojate šį savo atradimą – gyvenate
su klausimų aidu?
Taip, žinoma.
Juk bedugnei nedraudžiama
užduoti ir kelis klausimus.
Aišku, ne.
Galime atsispirti nuo
hipotezės, kad įmanoma sugrįžti arba peršokti į kitą savo gyvenimo scenarijų.
Tai klausimas, į kurį mokslas turbūt nežino atsakymo, bent aš kol kas nesu
girdėjęs, bet gi galime gyventi ir su neatsakytu klausimu.
Patikslinkit, ką turit omeny –
„peršokti į kitą gyvenimo scenarijų“?
Na, darau prielaidą, kad
įvykus pasirinkimui iš dviejų variantų arba, kaip kvantiniai mechanikai sako, nutikus
„kvantiniam įvykiui“, Visata suskyla į dvi. Tuomet tas pats žmogus nueina abiem
skirtingais keliais: viename jis veda mylimą merginą, o kitame jo antrininkas
pasikalba su merginos tėvais ir nusprendžia ieškoti kitos. Po kurio laiko šis
susivokia smarkiai suklydęs ir pasitelkęs pseudomokslinius metodus klaidą ištaiso.
Man tiesiog dabar iškilo toks vaizdinys. Ar jis jums nors kiek atrodo
prasmingas?
Ištaiso tiktai tuo atveju, jeigu dar
turi laiko tai klaidai ištaisyti.
O kiek mes turime laiko?
Labai nedaug. Čia du variantai. Vienas
šiek tiek mistinis, o kitas praktiškas ir realus: jis persigalvoja, sėda į
mašiną, lekia pas ją, ji jau ištekėjusi, bet... „Tu įsivaizduoji, mūsų
gyvenimas tikrai būtų fantastiškas! Aš tikrai padariau klaidą, sugrįžkim, tekėk
už manęs!“ Ši situacija labai komplikuota ir perdėm pragmatiška. Aš su malonumu
rinkčiausi kitą variantą: sugrįžčiau į tą momentą, kai dariau pasirinkimą. Ir
mes čia vėl susiduriam su amžinu klausimu – laisvos valios problema.
Tačiau valia visada laisva.
Kažin.
Jūs nupiešėte du
scenarijus: vienas – kai grįžtate pas moterį, kuri jau ištekėjusi ir gyvena
savo gyvenimą, ir mėginate įkalbėti likusį gyvenimą nugyventi kartu. Tokių
pavyzdžių esu matęs. Pažįstu žmogų, kuris išsiskyrė trečią kartą ir vedė savo
klasės draugę, palikusią savo vyrą, su kuriuo turėjo septynis vaikus. Jiedu
toliau gyvena jau naujai, abu radikaliai pakeitę savo gyvenimus – ji paliko
vyrą, su kuriuo augino septynis vaikus, jis išsiskyrė su trečia žmona, atsisakė
darbo ir įprasto ritmo. Abu išvyko į pasaulio kraštą ir užsiima visokiomis
dvasinėmis praktikomis. Pasitaiko tokių scenarijų.
Sudėtingesnis scenarijus būtų
sugrįžti laiku į praeitį. Tokių žmonių man neteko sutikti. Nesu girdėjęs, kad
taisydamas klaidą kas nors sugrįžo į praeitį, ištaisė tą klaidą ir štai dabar
gyvena naujai. Man nėra tekę tokių sutikti, nors tai nereiškia, kad jų nėra.
Tačiau įmanomas dar vienas
scenarijus, kai jūs, tarkime, ne ieškote anos merginos, su kuria kadaise nesusiejote
gyvenimo, bet apsidairote, pastebite kitą moterį ir pasiperšate jai, visiškai
kitai, iki šiol nesutiktai buvusiai nepažįstamajai. Galbūt tai irgi yra klaidos
ištaisymas? Galbūt yra toks būdas vėl sujungti tuos kadaise nutolusius kelius? Galbūt
naujai apsispręsdamas galite sugrįžti į buvusį kelią?
Turiu labai ryškų pavyzdį šito
varianto, bet tokį ryškų... Tik ką baigiau universitetą, pradėjau dirbti
Fizikos ir matematikos institute, jau buvau vedęs, sūnus augo, ir išvažiavau į
Maskvą į komandiruotę. Tos Maskvos džiunglėse kažkur centre einu, mane stabdo
mergina ir klausia kažkokios parduotuvės. Akcentas nerusiškas aiškiai, nuojauta
sako, kad ji latvė. Turbūt taip ir buvo, nes latvių rusiškas akcentas yra
savitas, labai išsiskiriantis. Aš atsakau, kad nežinau. Tik vieną žodį. Ji
apsisuka ir nueina. Ir jausmas toks, kad man reikia bėgti, griebti, laikyti ją.
Ir po šiai dienai tas jausmas likęs absoliučiai toks pat. Tiesiog aš žinau, kad
mano gyvenimas būtų aukštyn kojom apsivertęs, jeigu aš ją būčiau sulaikęs.
Keista, atmintis išlaiko taip ryškiai, ir stipriai jaučiu absoliučiai tą patį
jausmą, kaip tada. Tik tiek, kad aš tada nejutau padaręs klaidą. Galėjo būti
man nežinomos klaidos ištaisymas.
Bet gal išlipkim iš šitų džiunglių.
Pritariu, išlipkim.
Pasiūlykite laiptus.
Kažkaip belaukiant jūsų man netyčia
užklydo toks klausimas. Aš nekompetentingas, šiuo požiūriu esu mažai
apsiskaitęs ir negaliu pasakyti, ar ta problema yra nagrinėta giliai, ar ne,
bet man tiesiog pasidarė įdomu, ar yra, pavyzdžiui, bandyta statistiškai
nustatyti santykį tarp gėrio ir blogio, mumyse esančio. Ne vieno individualaus
žmogaus, nes kiekvieno individualaus žmogaus šis santykis bus kitoks, tai čia
kalbos nėra, bet statistiškai, visuomenės, maksimaliai siekiant galima būtų kalbėti
apie visą žmoniją.
Ir klausimas toks: ar mes visą laiką
ginamės su gėriu užspausti blogyje, ar atvirkščiai – mes klestime gėryje, o
blogis vis lenda ir lenda iš apačios? Nes juk šitas santykis apsprendžia
visuomenės gyvenimą. Čia yra viskas: ir politika, ir ekonomika, ir santykis su
gamta. Praktiškai viskas priklauso nuo šito santykio. Galbūt sąmonei vystantis,
– aš nesakau tobulėjant, žodis „tobulėjant“ išvis yra slidus ir nerealus, – o
vystantis sąmonei ar keičiasi tas santykis, ar ne? Ir kada jis atsirado? Juk
kalbėt apie gėrį ir blogį skruzdėlės atžvilgiu arba liūto atžvilgiu... Aš bent
nerandu, kada liūtas blogai elgiasi, kada gerai. Peršasi mintis, kad sąmonei
vystantis atsiranda galimybė veikti gėriui ir blogiui. Ir jie gali būti
įsisąmoninti – sąmoningas blogis, sąmoningas gėris, gali būti nesąmoningas
blogis, nesąmoningas gėris.
Na, liūtas irgi suvokia,
kad čia – gėris, o čia – blogis. Pavyzdžiui, jeigu jis šoko ant zebro ir neužšoko,
tai čia blogis, jis suklydo. Esu girdėjęs, kad senovės Graikijoje nuodėmė buvo nepataikyti
strėle šaunant iš lanko. „Aš nepataikiau“, tas pats žodis kaip „aš nusidėjau“.
Liūtas nepataikė, nusidėjo. Liūtė turbūt dažniau taip vertina: neparnešiu
jaunikliams antilopės, nusidėjau. O žmogaus sąmonėje viskas sudėtingiau. Jūs
nupiešėte du paveikslus: žmonės spaudžiami blogio, žmonės tarpstantys gėryje. Viskas
priklauso nuo to, koks paveikslas. Jeigu jame yra Dievas, tai koks tas Dievas.
Jeigu tame paveiksle yra šėtonas, tai koks tas šėtonas, koks jo santykis su
Dievu. Barackas Obama gal pasakytų, kad gėrio ir blogio santykis yra fifty-fifty. Jis, sakoma, mėgdavo tikimybes supaprastinti
binariai: taip – ne, gėris – blogis, fifty-fifty. Bet tai tik vienas iš galimų
pasaulėvaizdžių. Įdomu, koks jūsų pasaulėvaizdis.
Man šitas klausimas iškilo kitoj
plotmėj. Kalbant apie proto galimybę Visatoje, apie kitą protą, apie kitas
civilizacijas, apie jų ieškojimą, yra galimybė, ypač dabar, su naujuoju Webbo
teleskopu, ieškoti Dysono sferų. Teko susidurti su šita sąvoka?
Su Freemanu Dysonu – taip.
Idėja apglėbti žvaigždę civilizacija.
Bet ką tai reiškia? Ką reiškia Dysono
sferos atsiradimas, sakykim, Saulės sistemoj? Tai reiškia, kad demografinis
augimas mums yra būtinas, neišvengiamas, mes gyvenam tik tam, kad patenkintume
plintančią žmonijos civilizaciją. Nes Dysono sferą kurti yra prasmė tik tada,
kai auga gyventojų skaičius, kad ją apgyvendintų ir taip toliau. Ir iš karto
dilema: ar eiti į tokias technines džiungles ir galimybes aprūpint kiek galima
daugiau augančią visuomenę, ar grįžti prie atskiro individo, siekti, kad jo gyvenimas
būtų prasmingas, gražus, kad jis būtų laimingas, primityviai sakant. Tai būtų
neišvengiamas ėjimas apriboti demografinį augimą.
Ir tada iškyla toks klausimas: o jeigu
jie pas mus atskris, kiek jie bus pavojingi, agresyvūs. Tai čia iš karto man ir
iškilo klausimas: vystantis sąmonei, – ne tik mūsų, bet ir jų, ir ten, ir ten
esančių, – koks yra gėrio ir blogio santykis mūsų ir jų? Ar tai yra skirtingi
dalykai, ar kaip Newtono dėsnio stabilumas, taip ir proto vystymosi etape tas
santykis galbūt išlieka visoj Visatoj vienodas? O jeigu nevienodas, tai kokia tikimybė,
kad pas mus gali atkeliaut „geriečiai“ ar „blogiečiai“.
Ai, jūs šitaip mąstote. Gerai, bet vis tiek pirmiausia pasiaiškinkime
techninę mįslę ir jūsų požiūrį, jūsų pasaulėvaizdį. Juk svarbu, koks Visatos
dydis, ar ji turi ribas? Fermi klausimu galime pasamprotauti, kodėl jie vis dar
neatskrido. Kaip paaiškintumėte faktą, kad jie dar vis neatskrenda? O paskui jau
prieisime prie gėrio ir blogio.
Čia tas garsusis Fermi paradoksas. Mes
su Visata susiduriam dviem aspektais: laike ir erdvėje. Šiandieniniai mūsų
teleskopai siekia maksimaliai apie 13 milijardų šviesmečių erdvėje. Ir 13
milijardų metų praeityje. Užduokim sau klausimą: kur Visata yra erdvesnė –
laike ar erdvėje? Na, žodis „erdvesnė“ skamba keistokai šiuo atveju laiko
požiūriu, bet vis dėlto. Kadangi 13 milijardų įsivaizduoti, pajausti nėra
šansų, tai pasinaudojam elementariu mastelio principu ir viską sumažinam
trylika milijardų kartų. Trylika milijardų šviesmečių padalinę gaunam vieną šviesmetį. Trylika
milijardų metų padalinę gaunam vienerius metus. Ką reiškia vieneri metai, tai
čia yra juokų dalykas, mes tik ką pragyvenom ir pilnai tą jaučiam. O vienas
šviesmetis?
Gunarai, dar noriu
pasitikslinti, kad suprasčiau. 13 milijardų metų yra Visatos amžius nuo
Didžiojo Sprogimo?
Taip.
Ir ta aplinkybė, kad
teleskopas mato tik 13 milijardų šviesmečių, taip pat susijusi su Visatos
amžiumi? Trylika ir trylika.
Taip. Esmė ta, kad Visata po sprogimo
pirmosiomis sekundės dalimis, na, pagal šiandieninį modelį, tai nereiškia, kad
čia jau absoliutu, turėjo infliacinį plėtimąsi. Infliacinis plėtimasis
milijardus kartų viršijo šviesos greitį. Kokia Visata šiandien, ar ji turi
ribas, mes jokių šansų neturim į tokį klausimą atsakyti. Tik tiek mūsų
teleskopai sugeba siekti į praeitį ir per atstumą – 13 milijardų.
Tai mes teleskopu jau
pasiekėme ribas? Toliau matyti nebeįmanoma?
Taip.
Bet ne dėl techninių
teleskopo parametrų, o dėl pačios Visatos prigimties.
Taip. Kadangi, taip galima pasakyti, Visata
dėl infliacinio plėtimosi sprogimo metu iš singuliarinio taško velniai žino
kiek išsiplėtė, o mes, mūsų Galaktika, mūsų Saulės sistema, per tą plėtimosi
laiką nukeliavo vat iki čia, tai mūsų buvimo vieta nuo singuliarinio taško yra per
13 milijardų šviesmečių.
Ir mes tada skriestuvu nuo savo taško
apibrėžiam ratuką, ką mes matom, o ten toliau Visata tebėra. Bet esmė, kad tame
ratuke laikas yra vieneri metai, o vienas šviesmetis yra beprotiškai didžiulis
atstumas. Tiksliau sakant, šitas mastelio modelis leidžia pasakyti, kad Visata,
mus supantis pasaulis, yra beprotiškai daug kartų erdvesnis erdvėje negu laike.
Taip, aišku.
Ir čia vienintelis realus atsakymas,
nieko gero neduodantis, kodėl jie mūsų dar nelanko, kodėl mes jų dar neradom.
Jis nėra šimtaprocentinis, bet svarbus.
O kita vertus, net toje nedidelėje
mūsų 26 milijardų šviesmečių skersmens Visatoje žvaigždžių ir planetų yra
sočiai. Ir Žemės tipo planetų yra sočiai. Ir kai manęs ekskursijų metu
klausdavo: „O gal mes vieninteliai Visatoje?“, tai iš tikrųjų didesnės
miunhauzeniškos nesąmonės sugalvoti neįmanoma. Čia jau bet kokia statistika
byloja apie tai, kad tokia gyvybės ir proto galimybė realizuotis gali daugybę
kartų. Tačiau mes nežinome, kokie yra realūs atstumai tarp proto salų.
Ačiū, atsakėte.
Ir Dysono sferą paminėjau ne veltui.
Nes jeigu mes einam link jos, galvojam apie jos kūrimą, tai mes besąlygiškai
bylojam apie tai, kad mes norim išeiti į didžiąją Visatos erdvę vienokiu ar
kitokiu būdu. Galų gale taip naiviai galvojant, tai Dysono sfera yra ribotas
dydis. Toliau vykstant demografiniam augimui, vėl reiks ieškoti išeities.
Ir vėl tada sugrįžtam prie gėrio ir
blogio santykio. Jeigu tolimoje ateity mes galvosim apie individą ir
atsisakysim demografinio augimo, gal tai yra iliuzija, nes žmogaus kūryba yra
taip pat prigimtinis dalykas, ir jūs kaip verslininkas galit patvirtinti, kad
augimas yra neišvengiamas norint eiti į priekį, kurti, kažką daryti. Ar įmanoma
sukurti uždarą visuomenę siekiant pasitenkinimo? Nebent per menus.
Čia daugybę pjūvių galime
pasirinkti, man regis.
Nedėkingą kryptį aš pasiūliau.
Na, pasvarstykime. Kokių kilo
minčių? Pavyzdžiui, prisiminiau pastebėjimą, kad kuo turtingesnė visuomenė, tuo
mažiau žmonės turi vaikų, taip jau yra. Kita mintis, kad jeigu kada nors
žmonėms teks kraustytis iš Žemės, tai įvyks ne todėl, kad jie čia nebetilps,
bet greičiau todėl, kad jie čia sugadins viską taip, kad taps nebeįmanoma gyventi.
Šiandien taip atrodo. Ir čia įdomus dalykas. Kas yra žmogaus prigimtyje tokio,
– grįžtame prie individo, – kad negali jis vien tiktai šviesiai, gražiai, gerai
kurti? Bent iki šiol jam taip nepavyko.
Vadinasi, reikia konstatuoti, kad
visuotinis gėris, kaip jį beapibrėžtum, yra iliuzija.
Na, tai priklauso nuo
pasaulėvaizdžio. Man teko sutikti žmonių, kurie kaip tik mano, kad yra
visuotinis gėris. Yra be galo geras Dievas, kuris yra begalinė meilė, beribis
gėris, toks geras ir toks galingas, kad jis visa persmelkia ir viską galiausiai
valdo. Ir visi mūsų tamsūs darbai, klaidos ir kitos nuodėmės yra niekingai
menkos, palyginus su tuo didžiuliu gėriu, kuris visa persmelkia. Žmonėms su
tokia pasaulėjauta gera gyventi.
Ko gero.
O mums su jumis sunkiau.
Užsukot jūs čia su tuo grįžimu atgal.
Yra tokių gyvenimo momentų, kad, atrodo, atiduotum, paaukotum viską, kad
galėtum sugrįžt ir padaryti kitą pasirinkimą. Kitaip pasielgti... Но это, к
сожалению, не данно.
Manęs neapleidžia jausmas,
kad iš pagarbos Nežinomybei jūs įgijote galių net ir negrįždamas į praeitį
nuveikti nuostabių dalykų. Pasikalbėkime apie tai. Ką jūs dabar svajojate
sukurti, ką veiksite rytoj, poryt, po savaitės, po mėnesio?
Yra tik trys dalykai.
Arba NET trys.
Knygos, parkeris ir gėlės.
Va, rytoj aš planuoju kai ką
persodinti. Toks rudeninis persodinimas, nes ne viskas išėjo taip, kaip
norėjau. Ir viskas, mano erdvė užpildyta tik šitais trimis dalykais: rašymas,
knygos ir gėlės. Nematau aš niekur jokio plyšio nuostabiai kūrybai.
O kuo šita kūryba ne
nuostabi? Štai persodinsite gėles, ištaisysite kažkokią klaidą, anksčiau
padarytą, (abu juokiamės),
sukursite grožį šitoje erdvėje. O kodėl būtinai reikia ne tik savo kiemą sutvarkyti,
bet dar ir visą seniūniją arba visą savivaldybę, arba visą Lietuvą, arba visą
pasaulį, arba visą Visatą? Kur ta riba? Jūs, sutvarkęs savo kiemo gėles,
patiriate tokį pat džiaugsmą ir pasitenkinimą kaip koks nors kitas veikėjas, tvarkantis
imperiją.
Didelis skirtumas yra. Taip jau išėjo
per mano tuos klystkelius ir blūdus. Suradęs observatoriją, ten ir apsigyvenau, paskui iš
observatorijos krausčiausi į muziejų, į tarnybinį butą vos pastatytame
muziejuje, kuris buvo neįformintas. Nieko nebuvo, kaip tiktai vyko tas Lietuvos
didysis virsmas. Tarp kitko, vienu dalyku tai noriu pasigirt.
Būtinai.
Molėtų jaunimas mane pakvietė į
Sąjūdžio susirinkimą ir baigėsi tuo, kad išrinko pirmininku. Na ir, žinoma,
visas tolesnis procesas: didieji rinkimai į TSRS liaudies deputatus, važinėjom
su Čekuoliu kartu po apylinkes, ten gražių nuotykių buvo, posėdžiai Maskvoj,
susitikimas Kremliaus požemyje po mūsų išėjimo iš posėdžio dėl Ribentropo pakto
nepripažinimo...
Tada fantastiškas jausmas buvo. Mes
pakilom ir einam, o posėdžių salėj milžiniška minia – vieni su priekaištais, su
pykčiu, kiti teigiamai žiūrėjo į mus išeinančius. Bet tada pasijutau tokiu
unikaliu žmogumi, tikru pasijutau eidamas. Mes išėjom, fojė kažkodėl susėdom,
kėdžių nebuvo, ant grindų, nusiavėm kojas, užsienio reporteriai aplink, visa
kita.
Ir pirmieji rinkimai į Aukščiausiąją
Tarybą Lietuvoj. Va tada aš padariau esminį pasirinkimą, kurio nesigailiu:
galėjau nueiti į politiką – atsisakiau. Va šituo tiesiog didžiuojuosi, sakyčiau
taip, kad nepasukau ten. Jeigu būčiau nuėjęs ten, muziejaus nebūtų. Pala, o ką
aš norėjau pasakyt?..
Norėjote pasigirti.
Ai, tik pasigirti. Tai tuo ir baigiam,
pasigyriau. (Abu juokiamės)
Ne, mes pradėjome nuo
gėlių, ir iš tikrųjų, jeigu jūs būtumėte pasukęs į politiką, galėjote tvarkyti
didesnį daržą.
Ne, aš absoliučiai neįsivaizduoju
savęs kitoj veikloj. Negaliu mintimis atsiriboti, kad aš pasukau ten ir būčiau
ten kažką ypatingo padaręs. Ne.
Ne, tai ne.
A, mes apie gėles kalbėjom. Skirtumas
yra didžiulis. Aš išeinu, pasigrožiu. Bet tai aš pasigrožėjau, na ir kas iš to?
O kai mes pradėjom kurtis ant tos
Kaldinių kalvos... Tarp kitko, ten, kur muziejus stovi, senuose kaimo
padavimuose vadinosi Kapelių kalnas. Prieš kasant pamatus ir statant, aš
paprašiau padaryti archeologinį šurfą per visą kalną, ar kartais nėra ko nors.
Nieko nerado. Paskui paaiškėjo, kad dažnai „kapelių kalva“ vadinama ta vieta,
kur būdavo laidojami kritę kaimo gyvuliai. Na, bet čia jau praeitis. Esmė ta,
kad ten įsikūręs aš negalėjau kitaip, aš sodinau gėles, vežiau akmenis, sodinau
medžius. Vieną vakarą išėjau prie muziejaus ir taip mintyse sakau: „Ar
surasčiau čia nors vieną medelį, nors vieną gėlę, kurią būčiau ne aš
pasodinęs?“ Neradau. Kai visa tai darai ir matai, kaip žmonės grožisi,
džiaugiasi, vaikšto, žiūri, tai visai kitas jausmas, negu pasodinti kažkokią
gėlę, kuri patinka tik tau. Yra tik vienintelis noras: kad kiti suprastų tai,
ką tu darai, kad galėtų išgyventi tą patį jausmą.
Mane vedė blūdna idėja sukurti Etnokosmologijos muziejų tokį, kad su gera nuotaika, su
didžiuliu malonumu būčiau perdavęs jaunimui, ateinančiai kartai jį vystyti
toliau...
Gal verta pasiknaisioti
tos idėjos genezėje? Gal jums ją primetė?
Ne.
Jūs tikras? Čia jūsų
idėja?
Absoliučiai. Netgi sakyčiau, tai
kažkoks galbūt vaikiškas noras daryti tai, ko niekas dar nedarė, ko dar niekad
nebuvo, kas yra absoliučiai nauja, visiškai kitokio. Jokio primetimo, jokio
sufleravimo, jokios nuojautos iš kažkur, iš knygų, iš minčių, iš dar ko nėra.
Viskas iš vidaus. Todėl ir tas žodis, aš jį dar vis tebenaudoju, nes mano
kolegos astronomai tą žodį įteisino – „Kakaro blūdai“.
Tai tik priedanga. Čia rimti dalykai. O iš ateivių jūs pats kokių nors
ženklų nesate patyręs, ryšio neužmezgėte?
Ne.
O gal jie tūno visai
kitur, pavyzdžiui, jumyse? Gal esate ne latvis 75 procentais, o ateivis?
Na, aš neturiu galimybių paneigti, bet
dar mažiau galimybių turėčiau patvirtinti.
Tai jūs, aišku,
neprisipažintumėte, čia jau turėtų kiti specialistai patvirtinti arba paneigti.
Bet grįžkime prie momento, kai gimsta mintis, kaip sakote: šovė mintis, ir nuo tada
siekiau ją įgyvendinti. Esate mąstęs, kaip gimsta mintis?
Nežinau.
Tai vienas sunkesnių
klausimų. Buda yra pasakęs: „Sunku mąstyti apie Visatą, bet dar sunkiau mąstyti
apie mintį.“ O gal nebūtina mąstyti, gal iš pagarbos nežinomybei verta pasitelkti
kitus būdus – nuojautą, pavyzdžiui?
Turbūt. Kažkodėl galvojant apie mintį,
apie mintis, iš karto toks vaikiškas įvaizdis: sliekas nori save suprasti ir
lenda pats į save. Ar kas iš to gali išeiti? Gal? Gal neuropsichologai ir suras
algoritmą, paaiškinantį, kaip gimsta mintis, kaip ji vystosi, kaip iššoka
žodžiais, tekstais, darbais. Bet tai bus kažkokie skaičiai, formulės, tekstai.
O individui pajausti, kaip jame gimsta mintis, turbūt neįmanoma. Kai su
plaktuku per pirštą užduodi, jauti, kad skauda, procesas visiškai aiškus, o
minties proceso neįmanoma turbūt nei suvokti, nei įsivaizduoti. Tai yra bent
jau tolygu Visatos problemai.
Bet apie Visatą mąstyti žmonės
nesibodi.
Va čia, tarp kitko, yra didžiulis
paradoksas. Mes iki galo nežinom, kas Žemės, mūsų planetos, gelmėj, mes
nežinom, kaip gimsta mintis, o mes užduodam klausimą: kokia buvo Visatos
atsiradimo priežastis? O jeigu buvo priežastis, tai kokia tos priežasties priežastis?
Ir pasijunti plikas ant ledo.
Ir kaip teisinga elgtis,
pasijutus plikam ant ledo?
Vėl mano bus toks trafaretiškas
atsakymas – pagarba tam jausmui.
O kaip galime išreikšti
jam pagarbą?
Fundamentalus klausimas. Dėkui už tokį
klausimą. Čia man nauja, gilu ir labai gražu.
Atsakymas
būtų labai paprastas. Pagarbą tiesiog reikia jausti.
Lengva
pasakyti.
Taip,
žmonės skirtingi ir jų jausmai skiriasi, todėl galiu kalbėti tik apie savo
jausmus.
Pasidalinkite.
Žinojimo
keliu atvažiuoji iki Nežinomybės – prieš tave ištisinė rūko siena. Bet jauti už
to rūko, kad tame rūke mūsų realybė tęsiasi. Tai ne kitas pasaulis, tai tas
pats mūsų pasaulis, tik rūke paskendęs. Ir gausmas iš ten, tarsi atsakymai į
manyje kirbančius klausimus, jau daug metų manyje esančius. Gal sulauksiu kada
nors aiškesnių atsakymų į kai kuriuos klausimus. Gal. Kiti liks neatsakyti, bet
vis tiek liks gyvi manyje.
Ir dar.
Jaučiu, kad tame gaudesy slypi atsakymai į klausimus, kurių mes dar nesugebame
užduoti. Ir gal niekada nesugebėsime. Pasaulio esmės taip ir nepasieksime. Tai
savotiškas jausmas. Geras jausmas. Tai supratimas, kad realus pasaulis yra daug
turtingesnis ne tik už tą, kuriame
gyvename, bet daug turtingesnis už tą, kurį dar sugebame įsivaizduoti. Ne tik
turtingesnis, bet ir daug erdvesnis, iki nesuvokiamos begalybės nutįsęs...
Aš
pakankamai daug žinau. Bet tai taip paprasta ir kasdieniška, pasistengęs dar
daugiau aprėpsiu, sužinosiu. Bet atstumas iki pasaulio esmės pažinimo nuo to
nepasikeis. Todėl pagarbos Nežinomybei jausmas mane praturtina ir aš kasdien
girdžiu savo klausimų aidą iš Nežinomybės okeano.
Taip, mes
siekiame žinojimo, pažinimo. Ar galima įsivaizduoti absoliutų žinojimą?
Pasaulio esmės žinojimą? Manau, galima. Tai akmuo gulintis šalia kelio į
Nežinomybę. Jame absoliutus pasaulio pažinimas, absoliutus pasaulio esmės
supratimas. Tik vienas skirtumas nuo manęs. Jis negyvas. Gyvybė gali egzistuoti
tik pasaulyje, kurį supa Nežinomybės okeanas. Tik klausimai ir Nežinomybės
pojūtis yra tikrasis gyvybės ir sąmonės egzistavimo pagrindas. Todėl pagarbos
jausmas Nežinomybei turėtų būti diegiamas bręstančiam jaunimui.
Ačiū, Gunarai.
Džiaugiuosi, kad šitas kalnas
atbildėjo pas mane.
Kalbėjomės susitikę
pašnekovo namuose netoli Molėtų 2022 m. rugsėjo 26 d.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis" ir "Laiko juosta jų žvilgsniais" rasite atrinktų, papildytų, pataisytų ir naujų, niekur kitur neskelbtų mano pokalbių iš esmės. "Sofoklyje" rinkinius įsigysite leidyklos kainomis.
2 komentarai:
Ačiū už straipsnį
Gal ÷ labai protinga . Aš galvoju , kad pats į vargus paleidau . ...Klausiu kiek manimi patenkinti .
Rašyti komentarą