Kaip apibūdintumėte savo santykius su muzika?
Įdomus klausimas, nes
metams bėgant mano veikla keitėsi nuo globėjo iki prodiuserio pareigų, o tai
man reiškia organiškesnius santykius su menininkais ir pačiu menu. Dabar esu tapęs panašesnis į kuratorių. Per vidurį dar įsiterpia programos
sudarymas. Man regis, tokie santykiai užsimezgė itin paprastai – rūpinausi, kad
vieną ar kitą atlikėją išvystų žiūrovai – bet ilgainiui jie keitėsi ir vystėsi.
Galima įsivaizduoti
trikampį: atlikėjas – žiūrovai ir – trečiasis, kuris rūpinasi, kad tarp pirmųjų
dviejų užsimegztų ryšys. Jis stengiasi sukurti tinkamą atmosferą bei kontekstą,
kitaip tariant, geriausius įmanomus santykius tarp atlikėjo ir žiūrovų. Juos nulemia daugelis veiksnių: tinkamai parinktas renginys, tinkamas renginio
dydis, tinkamas metų laikas ir dar daugelis kitų.
Dirbant su vienu ar kitu
atlikėju ilgesnį laikotarpį, susiklosto sudėtingesni santykiai, jie kinta su muzikanto karjera: nuo paauglio ar dvidešimtmečio iki penkiasdešimtmečio su
viršum. Juk tenka nuolat gilintis, kas vienu ar kitu etapu jiems aktualiausia,
ko jie iš tikrųjų nori, kokių priemonių derėtų imtis, kad jų svajonės išsipildytų.
Kita svarbi mano veiklos
dalis – sudaryti programą, ypač Londono džiazo festivaliui, bet ir kitiems
renginiams. Žinoma, labai priklauso nuo renginio pobūdžio: ar jam siekiama
suteikti kokią nors tapatybę. O gal net ne vieną? Festivalį paversti
išskirtiniu, kad jis išsiskirtų iš paprasto koncertų ciklo – tikras iššūkis. Juk festivalio paskirtis neabejotinai kitokia. Pirmiausia vyksta kruopšti muzikantų atranka: galbūt su
kai kuriais matysimės pirmą ir paskutinį kartą, bet dėl vienų ar kitų
priežasčių būtent šiam festivaliui jie tinka. Kitaip tariant, festivalis – tai
tam tikras veiksnių ir elementų derinys.
Vieną savo darbo sritį,
ypač paskutiniuosius dvidešimt metų, galėčiau pavadinti mentoryste: rūpinuosi
organizacine struktūra, kuri padėtų pradedantiems atlikėjams užmegzti ryšį su
jau patyrusiais muzikantais. Taip jiems tampa prieinama visa reikalinga
informacija, jie semiasi įkvėpimo iš vyresnės kartos muzikos atstovų. Kitaip
tariant, užtikrinu, kad juos pasiektų visos įmanomos priemonės, padedančios
žengti karjeros laiptais. Beje, ši pagalba praverčia ir labai jauniems, ir ganėtinai solidaus amžiaus muzikantams.
Ar jūs pats grojate kokiu nors instrumentu?
Taip, groti moku, bet jau
senokai to nebedarau. Kadaise skambinau fortepijonu. Tikrai ne profesionaliai,
savo malonumui. Reikia pripažinti, kad mano muzikavimo įgūdžiai niekada nebuvo
tokie geri, kaip organizaciniai. Pirmoji priežastis, kodėl nepraktikavau
muzikavimo, yra susijusi su pirmuoju darbu teatre. Ten įsidarbinau nebaigęs
mokslų, ir teatras gal dešimčiai ar penkiolikai metų tapo mano svarbiausiu
gyvenimo įkvėpimu.
Koks buvo tas darbas?
Kaip ir daugeliui, teko
pradėti nuo apačios. Pirmiausia – scenos darbininku, tekdavo prisukti po tris
šimtus varžtų montuojant teatro sceną Edinburgo festivalio renginiams. Vėliau
dirbau Niujorko eksperimentiniame klube, pavadintame „La MaMa“. Tai buvo labai
įtakinga teatro trupė, prisidėjusi prie šiuolaikinio teatro sampratos
apskritai, šiek tiek kontraversiška savo turiniu, gana radikali. Ypatingą
dėmesį ji teikė judesio teatrui, tekstui ir muzikai. Ši eksperimentinė trupė
padarė įtaką ankstyviesiems amerikiečių aktoriaus ir dramaturgo Samo Shefardo darbams
ir į jį panašiems pjesių autoriams. Ji buvo glaudžiai susijusi su 7-ojo
dešimtmečio atvirojo teatro raidos etapu, pabrėžusiu, kad nederėtų aklai laikytis
teksto, o didesnį dėmesį skirti fizinio ir vaizduojamojo teatro aspektams.
Anuomet dirbau paprastu scenos darbininku ir ilgainiui įgijau teatro scenos
apšvietimo įgūdžių.
Vėliau Edinburge subūriau
savo teatro klubą, pavadinau jį „Lunchtime club“ („Popietės klubas“). Jame buvo
suteikiama galimybė pradedantiems aktoriams ir pjesių autoriams bendradarbiauti
ir geriau vieniems su kitais susipažinti. 8-ame dešimtmetyje ėmiau vadovauti
vienai teatro agentūrai, aktyviai bendradarbiavau su kitomis vizualinio bei
eksperimentinio teatro agentūromis, ypač tomis, kurios rūpinosi apšvietimo
dizainu. South Hill Park menų rezidencijoje, Berkšyre, pradėjau rūpintis teatro
ir muzikinių renginių programų sudarymu. Ši rezidencija turi didžiulę pievą,
kurioje galėjo susiburti tūkstančiai žmonių, todėl iš oportunistiškų paskatų
vasarą pradėjau rengti Braknelio džiazo festivalį, nes žiemomis tekdavo burtis
ankštose patalpose. Nuo tada savo veiklą vis labiau susiejau su muzika. Tiesa,
tikslas beveik nepasikeitė – atrasti naujus veidus: naujus atlikėjus, naujus
kūrinius. Pakviesti muzikantą, niekada anksčiau negrojusį Jungtinėje Karalystėje.
Ši gija nenutrūko nuo mano veiklos pradžios.
Dar papasakokite apie asmeninį
ryšį su muzika. Vadinasi, jūs netvirtinate, kad geriau nei daugelis kitų mokate
groti kokiu muzikos instrumentu ar dainuoti?
Žinoma, ne. Veikiau –
prasčiau, ypač jei kalbame apie dainavimą. Mano žmona moka dainuoti.
Tada spėju, esate puikus
klausytojas.
Taip. Labiausiai mane
žavi dinamika tarp atlikėjų ir klausytojų. Nuolat bandau perprasti, kaip
muzikos kūrinys rezonuoja su klausytojais, kaip klausytojai jam atliepia. Man
patinka tyliai nepastebimam sukiotis klube, koncertų salėje ar kur kitur ir
tyliai stebėti ore tvyrančią atmosferą.
Pakalbėkime apie tai
išsamiau. Teoriškai jūs galėjote tapti leidėju, teatro prodiuseriu ar daugelio
kitų sričių globėju, bet pasirinkote muziką.
Žinoma, agentūra susijusi
ir su įrašais, bet didžiausias mano, kaip šios srities profesionalo, dėmesys
buvo sutelktas į gyvus atlikėjų pasirodymus. Jei kokį atlikėjo pasirodymą įrašo
radijo studija, tikrai neturiu nieko prieš, bet mano tikslas – dirbti su gyva
patirtimi.
Kaip muzikos skambesys
gyvuose koncertuose yra susijęs su vizualiu jos prisistatymu?
Įdomus klausimas. Man
atrodo, jis iškelia gausybę įdomių aspektų. Yra įsigalėjusi visa virtinė
papročių. Džiazo, roko ar operos pasirodymai turi vykti scenoje. Klasikinės
muzikos atlikėjai, na, mūsų dienomis jau ne šimtu procentu, bet paprastai į
sceną lipa tik atitinkamai apsirengę. Scenos apšvietimas dažniausiai bus
plokščias, iš dalies todėl, kad muzikantams reikia skaityti partitūrą.
Žodžiu, apšvietimas bus
plokščias, dažnai bus apšviesta ir žiūrovų pusė, nes ir jiems reikia skaityti
programą. Dėl šių priežasčių įsigalėjo tam tikras scenos apšvietimo paprotys.
Žinoma, vizualiai jis nėra iš piršto laužtas, nes žiūrovai nori matyti ryšį tarp
atlikėjų ir dirigento. Tai tam tikras baltai juodas pasirodymas. Man regis,
suardžius šią darną, įvyktų tikra magija. Pradingtų nuobodulys. Manau, reikėtų
karštų diskusijų, kaip apšvietimo pagalba klasikinės muzikos pasirodymus būtų
galima padaryti patrauklesnius. Galbūt orkestro muzikantams nebereikėtų rengtis
smokingais, baltai juoda apranga. Žinoma, tai neturi užgožti muzikantų
profesionalumo, bet, manau, tai būtų įdomus posūkis.
Tiesa, man regis,
klasikinės muzikos atlikėjai jau spėjo išmokti kai kurių rokenrolo pamokų.
Šiuolaikinės klasikinės muzikos pasaulis vis labiau žavisi neįprastais
vizualiniais sumanymais: į pagalbą pasitelkia įvairius apšvietimo efektus, suka
galvą, kaip tarpusavyje suderinti įvairias neįprastas priemones, taip pat ir šviesas.
Buvo įgyvendinta keletas muzikinių projektų, kurių vizualiniai efektai išties reikšmingi. Mano agentūra juos pristatė Londone bendrame projekte su Kalifornijos styginių kvartetu „Kronos“.
Per pastaruosius
dvidešimt ar trisdešimt metų formaliosios muzikos kūrėjai ir atlikėjai ėmė vis labiau
domėtis savo pasirodymų vaizdu. Manau, kur kas įdomiau, kai ne tik kelios
šviesos, bet ir kitokie vizualūs efektai prisideda prie muzikinio kūrinio
naratyvo suvokimo. Tarkim, roko muzikoje apšvietimas ir vizualiniai elementai
yra neatsiejama koncerto dalis, bet ir jų paskirtis yra kitokia. Kitų muzikinių formų
atlikimas jau priklauso nuo atlikėjo, kuriam rūpi kuo nors papildyti paprastą pasirodymą scenoje. Manau, improvizacinė džiazo muzika atveria daug galimybių
šviesos dizaineriams bei vizualinių menų atstovams, sukuria galimybių
skirtingai reaguoti į muziką, todėl scena gali tapti tikru improvizacijų lauku.
Tarkim, prieš kelis metus Niujorke teko matyti nuostabų Kleino gitarų grupės
pasirodymą. Jie naudojo muzikinį rašalą: muzikinės gitaros
improvizacijos projektuojamos ekrane. Be to, buvo pasitelkti įvairūs rykai:
šepečiai, kempinės. Vyko šis tas nepakartojama.
Tai išties be galo įdomu.
Jei apžvelgtume pačius įvairiausius spektaklius, pastebėtume, kad vieni jų šou
elementams skiria didžiausią dėmesį, o muzika ten viso labo tik dekoracija,
skirta efektui sustiprinti, kitiems gi svarbiausia yra muzika, o visa kita tėra
menkaverčiai priedai. Ką jūs pats mieliau renkatės?
Tai priklauso nuo muzikos
ir, žinoma, paties renginio kokybės. Mano pasirinkimas – kokybė. Turiu galvoje,
nestoviu vienoje ar kitoje pusėje. Tarkim, kai klausausi simfoninio orkestro
koncerto...
Ar klausydamasis muzikos
užsimerkiate?
Kartais man patinka
stebėti dinamiką tarp muzikantų ir dirigento. Viską lemia kokybė. Tikiuosi,
suprantate, apie ką kalbu. Jei pati muzika atliekama kokybiškai, ji tikrai
pasieks klausytojų širdis ir jai nebus reikalingos papildomos raiškos
priemonės. Tada nereikės sukti galvos, kaip čia gražiau atrodyti. Tai labai
asmeniška.
Pastebėjau vieną įdomų
dalyką. Kai vos baigęs mokyklą pradėjau dirbti amerikiečių teatro klube, apie
kurį jau užsiminiau, pastebėjau, kad į Edinburgo festivalio programą jie
įtraukė ir ankstyvuosius „Soft Machine“ kūrinius. „Soft Machine“ buvo pakviesti
ir į trijų savaičių patafizikos festivalį Pietų Prancūzijoje. „Soft Machine“
nariai buvo visa galva panirę į Alfredo Jarry kūrinius. (Soft Machine – XX
amžiaus 7-o dešimtmečio muzikos grupė, atliekanti psichodelinį, progresyvųjį
roką su džiazo elementais. Alfredas Jarry – prancūzų rašytojas, patafizikos,
arba mokslo „filosofijos“, pradininkas, žaidęs įprastinėmis sąvokomis bei
tikrovės samprata. Soft Machine prisistatydavo
kaip „oficialus patafizikos kolegijos orkestras“, o jų antrajame albume Volume
Two yra du kūriniai „Įžanga į patafiziką“ I ir II dalys. – vertėjos* past.) Viskas
baigėsi tuo, kad vėlų vakarą jie dar spėjo surengti atskirą koncertą, į kurį
pakvietė škotų menininką Marką Boyle’ą. Šis, dar nepradėjęs dirbti kaip „Boyle
Family“ narys ir neįsitraukęs į „Earth probes“ projektus, virtusius tikromis
Žemės instaliacijomis, jau anuomet, 7-ame dešimtmetyje, išgarsėjo kaip šviesų
projekcijų pionierius. Jis pirmasis pradėjo skystųjų šviesų arba psichodelinių
šviesų projekcijas, kurias vėliau labai pamėgo psichodelinės muzikos atlikėjai.
Tai buvo Marko Boyle’io išradimas. Tiesa, kai kurie jo sukurti vaizdiniai
atrodė agresyviai ir buvo labai paveikūs. Jie bylojo ne vien apie gražų
gyvenimą ir spalvotus burbulus. Metalo gabalus mėtė į rūgštį, susidarydavo
pilki burbulai, kildavo pilkas rūkas. Man pačiam tikrai buvo įdomu visa tai
stebėti ir įsitraukti į scenos apšvietimo efektų kūrybą. Anuomet tai buvo taip
neapsakomai originalu, o dabar žmonės jau, regis, viskuo persisotinę ir niekas
jų nebenustebins. Taigi, tai yra kokybės klausimas. Sakyčiau, vaizdo spektaklis
– tai dar vienas meno kūrinys, šalia muzikos.
Kokybė yra slidi
sąvoka.
Tai subjektyvu.
Labai subjektyvu. Versle
kokybė visada yra susieta su kaina, nes vienas be antro negali gyvuoti. Ar tai jūs
sumanėte savo agentūrą pavadinti „Serious Music“?
Taip.
Kokia muzika, jūsų manymu,
yra rimtoji?
Pavadinimo kilmę galima
sieti su dviem šaltiniais. Šis pavadinimas gimė tada, kai 9-ame dešimtmetyje
Londone atsirado kelios gatvės, kurių vienas iš pavadinimo žodžių buvo Serious.
Galite susirasti jas miesto plane. Kitas įkvėpimo šaltinis – puiki fotografė,
parašiusi seriją knygų apie džiazą, kurių viena pavadinta „As serious as your
life“ („Rimta kaip jūsų gyvenimas“). Tai buvo dar viena priežastis, nes
anuomet 7-ame ir 8-ame dešimtmečiais buvau įnikęs į šias knygas. Jose
gilinamasi į visą kontekstą ir anuometinę aplinką Amerikoje.
Žinoma, į šį pavadinimą
galima žiūrėti rimtai, galima – ir ne, bet jis atspindėjo mūsų tikslus ir
siekius. Tai gali būti ir sunkiai įvardijamo stiliaus fortepijono
improvizacinės muzikos atlikimas, ir Gimberto Gilo dainos, kurių autorius, žinoma,
yra muzikos stabas, kilęs iš Brazilijos. Ir nors jis sukosi populiariosios
muzikos kontekste, be to, dar sukūrė labai svarių naujovių. Vėlgi tai
subjektyvu, bet, manau, tikrai nesiimsi globoti žmogaus, kurio verte abejoji.
Manau, kad muzikos atlikėjų globėjo ar teatro prodiuserio svarbiausias siekis –
rūpintis kokybe, nors asmeniškai tau nebūtinai viskas turėtų patikti.
Bet juk tenka taikytis ir
prie žiūrovų.
Žinoma, tačiau nebūtina vien
tik sukti galvą, ką dar parodžius jau esamai auditorijai. Galbūt vertėtų
paieškoti naujos.
Ar teisinga sakyti, kad
jūsų skonis žengė koja kojon su...
Aš ieškojau naujų
talentų. Pastaraisiais metais šioje šalyje, turbūt ir kitur, didelis dėmesys
skiriamas tam, kas įvardijama kaip talento plėtra. Įvairios paramą teikiančios
organizacijos glaudžiai bendradarbiauja su vyriausybe per kultūros ambasadorius.
Tai, manau, yra gerai. Labai puiku, kad tokios organizacijos bendradarbiauja
siekdamos paremti jaunus talentus. Tiesa, man nepatinka, kad visas dėmesys
skiriamas tik jaunų menininkų talentams skatinti. Juk menininkai paprastai
niekada nesiliauja auginti savo talento. Manau, ir į 5-ąją ar 6-ąją dešimtį
įžengusiems talentams reikalinga parama. Juk tai vis dar gyvoji karta. Įvairiose
konferencijose kalbama bendra tema: kaip skatinti jaunus talentus. Padėti
jauniems talentams – puiku, bet jauni ilgainiui pasensta, ir nejau tada jiems
nebereikia pagalbos? Jauna auditorija irgi sensta. Derėtų puoselėti ilgesnio
laikotarpio viziją, o ne žiūrėti iš trumpalaikės perspektyvos.
Na, parama – taip pat plati
sąvoka. Ar jums pačiam teko atrasti naują talentą, jau įžengusį į 5-ąją ar
6-ąją dešimtį?
Geras klausimas. Ko gero,
taip. Dažnai atrasdavau tokių talentų šalyse, apie kurias buvau mažai girdėjęs,
nors kartais ir atvirkščiai. Ir Jungtinėje Karalystėje pasitaiko. Atsakymas
būtų – taip. Išties tenka susidurti su į 5-ąją ar 6-ąją dešimtį pasiekusiais
menininkas, kurių talentas dar tik pradeda skleistis.
Rimtai?
O, taip. Pažįstu tokį
menininką, baigiantį 6-ąją dešimtį. Jis iš Škotijos. Susipažinome dar tada, kai
jis buvo ką tik įžengęs į 5-ąją. Jis buvo mano kolega mentorių komandoje, tapo
muzikos psichologijos profesoriumi. Paraginome jį pateikti paraišką džiazo ir
improvizacinės muzikos atlikimui, o jis paprašė mūsų pagalbos, kad suderintų
skirtingas karjeros puses. Tokiu būdu jis pradėjo rengti įvairias džiazo
sesijas, kurios, jei atvirai, man paliko išties didelį įspūdį. Paaiškėjo, kad
jis – puikus saksofonininkas. Pats kuria kompozicijas, moka vaizdingai
pasirodyti. Tekstinę atlikimo dalį paprastai semia iš literatūros.
Šioje šalyje prieš žengdamas
ant scenos, turi patirti alinantį procesą, turiu galvoje, nemenkai investuoti lėšų,
kad svajos virstų tikrove. Prieš trisdešimt ar keturiasdešimt metų gyvavo tokia
komisija, kuri rūpinosi atlikėjų pristatymu. Jos nebeliko. Dabar tuo rūpinasi
BBC. Vadinasi, privalai kaip nors pats prisibelsti pas BBC prodiuserius, kad
kaip nors prisikastum prie lėšų.
Kita vertus, tai ne tokia jau neįmanoma užduotis. Pateiksiu
vieną pavyzdį. Pernai metų vidury mano vienam kolegai buvo paskirta rūpintis
projektu, skirtu dviejų šimtų metų Antarktidos atradimo sukakčiai paminėti. Tai
tapo puikia proga prasimanyti pinigų ir įgyvendinti įdomų sumanymą. Nors aš
pats jau buvau išėjęs iš to darbo, prisiminiau vieną australų menininkę. Ji groja
elektroninę muziką, kuria instaliacijas. Pamaniau, būtų įdomu su ja pasikalbėti
ir sužinoti, ką ji apie tai galvoja, nes, šiaip ar taip, Australija kadaise
reiškė pretenzijas į Antarktidą. Man regis, pradėjom kalbėtis maždaug prieš metus, pavasarį**, ir jau netrukus atsirado pradinė piniginė
parama. Ėmė glaudžiai bendradarbiauti Australijos ir Norvegijos muzikantai, nes
ir Norvegija yra svarbi Antarktidos partnerė. Siekėme, kad menininkai būtų kilę
iš šalių, suvokiančių to žemyno svarbą. Įtraukėme britų muzikantą rūpintis
muzika, o australę menininkę – spektaklio vaizdais. Visa turėtų tapti
instaliacija meno galerijoje arba koncertu.
Muzika bus originali?
Žinoma. Mano užduotis –
įžvelgti galimybę ir paversti ją tikrove. Tai nebūtinai turi vykti tiesmukai –
noriu pristatyti naują muzikos kūrinį ar programą tokia ar tokia tema. Viskas
gali vykti ir kitaip.
Įtikinamas pavyzdys.
Visa tai turėtų būti
parengta jau lapkritį. Planuojame kelis pasirodymus Glazge, nes kaip tik tuo
metu ten turėtų vykti konferencija aplinkosaugos tema. Kodėl tai aktualu? Juk
galima sakyti, vis tiek Antarktidoje niekas negyvena. Bet juk klimato kaita iš
dalies vyksta dėl to, kad keičiasi tas žemynas. Tai klimato pokyčių barometras.
Vizualinių menų atlikėjai norėtų nukeliauti į Antarktidą, bet negali iki
rudens. Dabar ten žiema, todėl instaliaciją gali tekti nukelti kitiems metams.
Ar jūs pats esate nuvykęs į Antarktidą?
Ne.
Vadinasi, šis sumanymas
kilo jums sužinojus, kad kažkam Didžiojoje Britanijoje rūpi pažymėti Antarktidos
atradimo sukaktį?
Apie tai paskelbė
Kembridžo universitetas.
Ir iš to netrukus turėtų
atsirasti naujas meno kūrinys, veikiausiai – muzikinis?
Muzikinis ir vizualinis.
Tai dar nebaigtas projektas, muzikinių kūrinių dermė, lydima spektaklio. Tai
rimtas tarptautinis užmojis, pritraukęs finansų iš kelių šalių: Australijos,
Norvegijos ir Jungtinės Karalystės.
Kokią sumą sieks jo
biudžetas?
Nė nežinau. Nes pinigų
vis dar ieškoma. Manau, apie šimtą tūkstančių svarų sterlingų.
Koks buvo jūsų indėlis į
Londono Olimpines žaidynes?
Tiesą sakant, tai be galo
įdomi patirtis, nes galų gale teko imtis tokių dalykų, apie kuriuos niekada nė
nepagalvojome, tarkim, išklausyti greičio suvokimo kursą.
Kokiam labui to prireikė?
Suprasti, kiek mylių per
valandą galiu įveikti judėdamas tokiu tempu.
Jūs pats mokėtės pajusti
greitį?
Taip. Toks papildomas
pratimas, suvenyras iš Olimpiados.
Mums buvo pasiūlyta, o
vėliau ir patikėta labai svarbus muzikinis projektas. Sumanyta atlikėjus sujungti
Temzės upe. Kiekviena scena turėjo atstovauti skirtingam žemynui. Iš viso atsirado
šešios scenos, nes dėl atlikėjų gausos teko sukurti dar vieną – labiau
britišką.
Ne Antarktidai?
Ne. Svarbiausias tikslas
– bendradarbiauti skirtingų žemynų ir kultūrų menininkams. Iš pradžių manyta,
kad vienoje scenoje pasirodys to paties žemyno atlikėjai, bet vėliau nuspręsta juos
sumaišyti iš skirtingų žemynų. Žinoma, tai nebuvo lengva. Viskas truko dvi
dienas ir buvo prieinama dykai. Na, ne visai dykai – administraciniais ir saugumo
sumetimais buvo parduodami bilietai, bet išties pigūs. Patiems teko rūpintis ir
jų platinimu.
Pasirodė gausybė atlikėjų
– vieni jų nauji, dar nežinomi arba mažai žinomi veidai, kiti – jau spėję
išgarsėti. Skirtingose scenose bendradarbiavo įvairių žemynų ir kultūrų
atlikėjai. Tarkim, Azijai skirtąją suskirstėme dalimis. Procesas prasidėjo dar
2010. Man regis, pirmasis pasirodymas įvyko 2011-aisiais Glazge. Čia ir prasidėjo
vargai. Atrodo, vieni juokai – muzikantui iš Indijos pasiūlyti bendradarbiauti
su škotų tradicinės muzikos atlikėjais. Žinoma, tai gali būti smagu, bet gali
ir nebūti. Tai panašu į augalų skiepijimą. Pavyks arba ne. Be to, ne tik aš,
bet ir patys atlikėjai turėjo pajusti, kad tai – nuostabus sumanymas. Jie dalyvavo
ne todėl, kad taip reikia, o todėl, kad patys to norėjo, matė kūrybinę prasmę.
Teko nuolat kelti klausimą – kodėl? Kodėl reikėtų dirbti su vienu ar kitu
menininku? Ar tam, kad pakiltum karjeros laiptais, ar todėl, kad įdomu dirbti
su perkusininku iš Indijos ar Afrikos? Koks šio bendradarbiavimo tikslas? Man
tikrai nepatinka vegetatyvinio skiepijimo mintis vien tam, kad tik būtų įdomiau
ar panašiai.
Bet šiaip nejutote jokio
spaudimo pakeisti pirminį sumanymą?
Ne. Turėjome vertybines
gaires. Žinoma, jautėme spaudimą sukurti aukštos kokybės renginį. Taip pat buvo
rūpesčių dėl saugumo ir panašiai. Teko turėti reikalų su skirtingomis vietinės
reikšmės agentūromis su savitomis licencijavimo nuostatomis. Visiškas košmaras
buvo Afrikos scena, ir mes supratome, kad už ją atsakinga agentūra neturi nė
menkiausio supratimo nei apie licencijas, nei apie saugumą. Jie neturėjo jokios
tarptautinio bendradarbiavimo patirties. Supratus, kad jie negalės užtikrinti
saugumo, per dešimt dienų teko patiems tuo pasirūpinti.
Vienam airių kilmės
atlikėjui, gyvenančiam Mančesteryje, bet pripažintam tarptautiniu mastu ir
gebančiam peržengti savo tradicijos rėmus, atrinkome visą krūvą keltų muzikos
atlikėjų ir nusiuntėme jų įrašus. Galiausiai jie buvo pristatyti 2011-ųjų
Glazgo trijų dienų keltų muzikos festivalyje. Dar turėjome edukacinių projektų
su britų tablos muzikantu ir muzikos aktyvistu Kuljit Bhamra. Norėjome draugėn
suvesti muzikantus, atliekančius tradicinę keltų muziką, su azijietiškos muzikos
atlikėjais. Glazge gyvena nemažai azijiečių kilmės muzikos atlikėjų, nes ten susibūrė
gausios bendruomenės iš Indijos, Pakistano, todėl kilo mintis apjungti šias
skirtingas muzikos tradicijas, juk iki tol beveik niekas to nebandė. Niekas
nebandė ieškoti būdų, kaip Indijos tradicinę muziką atnešti į didmiestį.
Negalima tvirtinti, kad buvome visiški pionieriai, bet iki tol niekas iki galo neįgyvendino
nieko panašaus. Šį edukacinį projektą atlikome su muzikuojančiais indų kilmės
paaugliais. Anuomet tai buvo išskirtinė patirtis.
Dar spėjome surengti ir
azijietiškos muzikos festivalį. Galima sakyti, tai buvo didžiulio pasirodymo
priešistorė. Londono džiazo orkestro muzikantai susigrojo su pradedančiais
persų atlikėjais. Varinių pučiamųjų kvintetas iš Norvegijos grojo su švedų
atlikėjais. Šis jungtinis muzikantų būrys pasivadino „Pučiamųjų broliais ir
seserimis“. Prie jų dar prijungėme pučiamųjų atlikėjas nuo Baltijos jūros:
Suomijos, Estijos, Lietuvos ir Latvijos. Tokia buvo ryšių formavimo
priešistorė. Tai buvo dviejų dienų programa. Per jas pasirodė šimtas tūkstančių
atlikėjų.
Nuostabu. Ir jūs pats
dalyvavote visoje sumanymo raidoje?
Taip, nuo pradžių iki
galo.
O kas jį įkvėpė?
Geras klausimas, bet aš
jau sunkiai pamenu net ir patį procesą, nes jis buvo toks nevienalytis. Pamenu,
rengiant Londono olimpines žaidynes atsirado sumanymas surengti ir skirtingų
kultūrų olimpines varžytuves. Buvo siekta per mėnesį pristatyti įvairius kultūrinius
kontekstus. Įtraukti skirtingi nacionaliniai dramos teatrai, gausybė skirtingų
veiklų. Galima sakyti, nutiesėme kelią, kuriame skleidėsi visa puokštė
skirtingų reiškinių. Šis tas panašaus į Hyde parką su daugybe sceninių veiklų.
Kilo sumanymas, kurį,
tiesą sakant, pavyko įgyvendinti – pakviesti muzikos atlikėjus iš visų žaidynėse
besivaržančių valstybių. Bendradarbiaudami su Gilberto Gilu dar surengėme trijų
dienų festivalį, kuris tilpo į mano kuruojamo Londono džiazo festivalio rėmus.
Didžiausias dėmesys teko brazilų ir afroamerikiečių kilmės atlikėjams, nes buvo
siekiama atskleisti tam tikras sąsajas tarp Karibų regiono ir Afrikos, iš
kurios į Karibus kadaise buvo gabenami vergai. Šias sąsajas pabandėme perkelti
į Londoną, nes, šiaip ar taip, jis yra daugelio kultūrų miestas. Gilui visa tai
puikiai pažįstama, nes 8-ojo dešimtmečio pradžioje valdžią užgrobus kariniam
režimui jis buvo išvytas iš savo gimtosios Brazilijos. Tada atvyko į Londoną ir
ėmė skleisti regio muziką. Kontekstą jis puikiai suprato, todėl nebuvo
sudėtinga kartu dirbti. Festivalyje dalyvavo patys įvairiausi atlikėjai, tarp jų
ir amerikiečių multiinstrumentalininkas, kompozitorius, dainų kūrėjas Quincy
Jonesas. Tai virto atskiru renginiu.
Papasakokite, kokiomis aplinkybėmis
atradote džiazo Trio iš Vilniaus?
Jungtinėje Karalystėje veikia
įrašų kompanija, pavadinta „Leo Records“. Ją įkūrė Leo Feiginas, Londone
gyvenantis emigrantas iš Rusijos. Leo kažkokiu būdu pavykdavo gauti sovietinio
bloko valstybių pogrindžio muzikantų įrašus. Jų kūryba buvo džiazo,
improvizacinės ir kartais tradicinės muzikos mišinys. Per jį atradau ir
Ganelino trio. Kaip kitaip būčiau galėjęs tai padaryti? Nežinau, kaip tuos
įrašus jam pavykdavo išvežti iš Sovietų Sąjungos – įtariu, kontrabandos būdu –
bet galiausiai tie muzikantai būdavo išgirsti Vakaruose ir net rasdavo būdų čia
pasirodyti. Manau, tai nulėmė ir pokyčius, nors ir lėtus, prasidėjusius
sovietiniame bloke. Visa tai prasidėjo dar iki Perestroikos. Su jais pavyko
susisiekti per kultūros konsulą.
Kurie tai buvo metai?
1984-ieji?
Gali būti. Dar 8-ame
dešimtmetyje susikūrė tokia šiuolaikinės muzikos agentūra, apėmusi įvairias
šiuolaikinės muzikos sritis, taip pat ir džiazą. Ši skirtingų šalių muzika buvo
atliekama Londone įvairių regionų festivaliuose, siekiant atkreipti dėmesį, kad
muzika kuriama pačiuose įvairiausiuose kraštuose.
Man teko organizuoti
daugybę tokių gastrolių. Kartais pats siūlydavau vieną ar kitą atlikėją,
kartais man pavesdavo vieną ar kitą pagloboti. Toji agentūra rūpinosi
finansavimu ir marketingu, bet neužsiimdavo visu juodu organizaciniu darbu. Turėjau
galimybę per daugelį metų bendrauti su Gilu Evansu, Steve’u Rushu, George’u
Russellu, Arthu Blythe’u ir kitais iškiliais menininkais, kurių gastrolėms mūsų
šalyje kitaip niekada nebūtų pavykę surinkti lėšų. Ganelino trio atitiko
laisvojo džiazo kriterijų, be to, pataikė tinkamu metu, nes Leo kaip tik įkūrė „Leo
Records“ įrašų kompaniją. Nepamenu, kaip su jais buvo susisiekta, bet agentūra
juos atrinko.
Ar su jais susisiekėte
per geležinę uždangą?
Reikėjo tai daryti
oficialiai, diplomatiniais kanalais.
Ir kaip pavyko gastrolės?
Tai gana juokinga
istorija. Gastrolės pavyko puikiai, išties nuostabiai praleidome laiką. Tiesa,
paskutinę minutę mums pranešė, kad Maskva drauge su jais siunčia ir vadybininką.
Neabejojome, jog tai KGB atstovas. Pirmosiomis dienomis buvo šiek tiek sudėtinga,
nes nei Ganelinas, nei Čekasinas nekalbėjo angliškai, todėl Vladimiras
Tarasovas veikė kaip vienintelė jungtis. Ir dar tas KGB siųstas palydovas, kurio
misija taip ir liko visiškai neaiški. Jis buvo priverstas klausytis tos
„beprotiškos“ muzikos su nemenku būriu žmonių. Bet šiaip gastrolės pavyko
puikiai. Pamenu, sykį išvykę iš Londono, važiavome autostrada, o priešais mus –
gausybė autobusų. Vladimiras gurkšnojo alų, supažindinau jį su įvairiomis
vietos alaus rūšimis.
Jis alaus mėgėjas? Niekada
nepatikėsiu.
Tikrai. Taigi, riedame
autostrada, o priešais mus autobusai, pilni policininkų. Kaip tik tuo metu vyko
angliakasių streikas. Pamenu, tai pamatęs, Tarasovas garsiai pasakė:
„Angliakasių streikas? Šitai Sovietų Sąjungoje būtų neįmanoma.“
Po daugelio metų vėl teko
su jais susitikti North Sea Jazz festivalyje Nyderlanduose. Su Vladimiru
net mūsų viešbučio kambariai pasitaikė šalimais, dalyvavome bendruose vakarėliuose. Tai buvo išties labai
šviesus laikas. Laisvadienį drauge apsilankėme galerijoje. Žinojau, kad
Vladimiras pats kuria vaizduojamąjį meną ir turi surinkęs nemenką
nonkonformistinio stiliaus darbų kolekciją. Dabar savo kolekciją jis padovanojo
muziejui. Anuomet pagalvojau: kaip įdomu – jis geba gyventi valstybės
nustatytuose rėmuose, bet užsiima tuo, kas miela širdžiai.
Pamenu, per pirmąsias
gastroles jie buvo laikomi Rusijos atstovais.
Na, pagal etninį
kriterijų abu Vladimirai ir yra rusai.
Taip, bet man tąsyk
pirmąsyk šmėkštelėjo mintis, kad Baltijos šalys yra išskirtinės, ne visiškai prarytos
sovietinės Rusijos. Jos atstovauja kitokiai kultūrai, ne sovietinei. Man tai
pasirodė be galo įdomu.
Ar esate kada nors lankęsis
Lietuvoje?
Lietuvoje - ne, bet teko
dirbti su Antanu Gusčiu, Vilniaus džiazo festivalio organizatoriumi. Mudu surengėme
keletą bendrų projektų. Labai nemenkai teko dirbti su Estijos ir Latvijos muzikais.
Šiaip ar taip, teko
nemažai susidurti su tų kraštų muzikantais. Lietuvos ambasadorius irgi paliko
tikro džiazo mėgėjo įspūdį. Jis labai įdomus žmogus.
Vygaudas Ušackas?
Taip, mus sieja puikūs
santykiai. Tiesa, daugiausia teko dirbti su Antanu – importas, eksportas.
Esate surinkęs įspūdingą
įrašų kolekciją.
Tikrai?
Taip kalbama. Ką jums ji
reiškia?
Kaip tik dabar bandau ją
sutvarkyti. Manau, per pastaruosius bene dešimtį metų pagaliau supratau, jog
nepakankamai klausausi įrašų. Daugiau klausausi muzikos internetu, o mano įrašų
kolekcija liko apleista. Turbūt tai nesunkiai paaiškinama: dažnokai jaučiuosi
persisotinęs, todėl tiesiog nebesinori nieko klausytis.
Dabar susiduriu su didžiuliu
iššūkiu – turiu šitiek vinilinių plokštelių, kad nebežinau, kurias norėčiau
pasilikti. Gausybė CD – kas galėtų šitiek klausytis? Prieš daugelį metų išmokau
vieną pamoką – įrašai yra didžiulė vertybė. Tiesa, kai plokštelės tapo lengviau
prieinamos, jos neteko tokios reikšmės, kokią turėjo 6-ame ar 7-ame
dešimtmečiais ar dar anksčiau. Anksčiau kiekvieno naujo įrašo pasirodymas buvo
didžiulis įvykis. Koks džiaugsmas, kai pavykdavo gauti naujausią Johno
Coltrane’o ar kito muzikanto plokštelę.
Pamenu, 8-ame ar 9-ojo
dešimtmečio pradžioje užsisakiau vienos kanadiečių grupės albumą. Jis man
pasirodė nuostabus. Grupę pakvietėme ir į festivalį, bet ten ji atrodė
blankokai, nuobodžiai, ir nieko nebuvo įmanoma padaryti.
Štai tada man kilo
mintis, kaip padaryti, kad atlikėjas ar grupė pasirodytų geriausiai. Supratau,
kad būtina pasirūpinti tinkamu kontekstu ir tinkama vieta. Pirma privalau
pajusti, kaip atlikėjui ar grupei suteikti tinkamą foną. Jeigu tai nuostabus
atlikėjas ar grupė, bet tiesiog neranda kontakto su žiūrovais, būtina juos padrąsinti,
suteikti tinkamiausią saviraiškos būdą, kuris padėtų geriau atsiskleisti. Tam tinka
įvairios priemonės. Kad jas parinkčiau, pradėjau vaikščioti ten, kur jie muzikuoja
– lankiausi kituose festivaliuose,
koncertų ir teatro salėse, kalbėdavausi su kolegomis, dalijomės patirtimi. Tai
itin svarbu, nes vienas tiesiog nepajėgtum visko aprėpti ir suprasti.
Jūs kviečiate žiūrovus ne
tik pasiklausyti muzikos, bet ir pasidomėti jos kontekstu.
Taip. Keista, bet turiu
kolegų, kurie nepritaria tokiam požiūriui, todėl sudarinėja programas
remdamiesi asmeniniu skoniu. Mano sudaroma programa nebūtinai atitinka asmeninį
skonį. Tarkim, galiu gerbti muzikantą, nors ne itin mėgaujuosi jo pasirodymu.
Manau, festivalio programa yra dermės ir pusiausvyros klausimas – tarp žanrų,
skonio ir kūrybinių įgūdžių. Be to, yra ir politinis aspektas. Privalau
užtikrinti, kad tinkamai pristatytos atskiros bendruomenės, atlikėjai nediskriminuojami
lyties atžvilgiu. Mūsų visuomenė – iš daugybės kultūrų. Man svarbu užtikrinti,
kad programa tenkintų skirtingų bendruomenių interesus.
Susidaro įspūdis,
kad jūs labiau veikiate lyg tarpininkas, nei kokios nors muzikinės krypties ar
srovės propaguotojas.
Kaip kada. Juk tenka
dirbti skirtingais lygmenimis. Festivalių organizavimas nėra vaišinimas
pyragais. Svarbu naujus atlikėjus bei meno kūrinius pristatyti platesnei
visuomenei. Surengdamas festivalį aš iškeliu klausimus, kviečiu iššūkiams. Privalau
pasirūpinti, kad tarp jau gerai žinomų atlikėjų, tokių kaip Herbie’is Hancockas
ar Keithas Jarretas, prie kurių jau spėjome priprasti, atsirastų tokių, kurie
verstų susimąstyti ir keltų nemažai klausimų.
Tuomet esate priverstas
būti atviras ir įvairiems atsakymams. Toks požiūris rizikingesnis. Iš anksto
žinodamas, kas yra teisinga, būtumėte mažiau lankstus.
Nėra prasmės į renginio
programą įtraukti net ir puikiai žinomą atlikėją, jei nesi paruošęs jam tinkamo
konteksto. Tarkim, 8-ame ir 9-ame dešimtmečiais teko dirbti South Hill Parko
menų centre, organizavau festivalį, į kurį susirinkdavo apie du tūkstančius
žmonių. Šioje šalyje turime garsų saksofonininką Evaną Parkerį. Anuomet pas mus
jis grodavo tik nedideliuose renginiuose ir tik solo. Pamaniau, kad derėtų jį
parodyti platesnei auditorijai ir paskambinęs paklausiau, ar sutiktų 20 ar 25
minutėms pasirodyti džiazo festivalyje. Mano tikslas buvo pristatyti jį
platesnei auditorijai ir pranešti, kad ji turi išgirsti šį atlikėją. Iki tol
jis grodavo tik salėse iki šimto žiūrovų, bet sutiko. Nebijojau, kad jis
nepakels gausios auditorijos, juk jau buvo grojęs ir dideliuose festivaliuose
Vokietijoje, ten tokios muzikos susirinkdavo klausytis kur kas gausiau žmonių
nei Jungtinėje Karalystėje. Manau, tokia ir turėtų būti festivalių paskirtis, o
jų organizatoriams dera prisiimti didesnę atsakomybę.
Ar laikote, kad
festivalis – tai meno kūrinys?
Be abejonės. Tarkim,
Londono džiazo festivalis nuolat auga. Pats miestas diktuoja festivalio muziką.
Muzikos pilna visur, festivalis tai puikiai atspindi, o mūsų pareiga – skatinti
naujus talentus.
Mane visada domino ir
džiazo istorija: kokią įtaką ši muzika padarė Londonui per keletą metų ar
dešimtmečių. Kaip žinoma, Londonas pasižymi įspūdinga bendruomenių įvairove,
tarp kurių yra iš kolonijų kilusieji gyventojai, ekonominiai pabėgėliai, įvairūs
migrantai. Šie žmonės – neatsiejama miesto dalis. Štai kodėl festivalis
plečiasi, kaip ir pats miestas, visur driekiasi džiazo čiuptuvai. Man tai
atrodo neapsakomai įdomu. Pradėjęs ieškoti visų tų saitų, imi suprasti, kad džiazas
nėra vien muzika, tai – ištisa kultūra. Džiazas yra miesto kultūrinis
atspindys. Tai savitarpio supratimo ir bendradarbiavimo muzika. Tai tikra maišalynė,
miestui be galo reikalinga. Ji priverčia žmones įsiklausyti vieniems į kitus ir
geriau sugyventi šalia. Tai nėra eksplicitinis, veikiau implicitinis teiginys. Tai
mane labiausiai domino, kai dar buvau festivalio organizatoriumi.
Renginys nuolat plėtėsi,
bet visada stengėmės išlaikyti kokybę. Beveik visus atlikėjus asmeniškai
pažinojau. Muzika nestovi vietoje, ypač džiazas, todėl kyla klausimas, koks yra
tavo santykis su muzikine tradicija bei muzikos istorija ir kaip sugebi ją
pateikti, nuolat ją atnaujindamas, nuolat kintančiai auditorijai. Daug metų iki
Londono džiazo festivalio organizavau festivalį, vykusį šiaurinėje Londono
dalyje. Pamenu, nėrėmės iš kailio rinkdami lėšas iš įvairiausių šaltinių, kad
galėtume, tarkim, į Londoną savaitei pasikviesti Arthą Blakey’į pakoncertuoti
ir vesti seminarų. Mūsų tikslas – pristatyti anuomet dar jauną 9-ojo dešimtmečio
muzikantų kartą, iš kurios išaugo tokios garsenybės, kaip Courtney Pine’as.
Anuomet iškilo ištisa
jaunų juodaodžių džiazo muzikantų karta, iki tol Londone to nėra buvę, taip pat
ir didžėjai, kūrę įspūdingus muzikos kūrinius 7-ame ir 8-ame dešimtmečiais. Šis
reiškinys prasidėjo Londone, ne JAV. Taigi, savaitę vykusiame festivalyje
bandėme apjungti skirtingas tradicijas ir kartas ir įprasminti tai bendru
muzikiniu įvykiu. Jis paliko didžiulį įspūdį jauniems žiūrovams, anksčiau nieko
panašaus nemačiusiems. Kūrėme trimis skirtingomis formomis: buvo statomas
filmas, dirbome su jaunų britų muzikantų grupe ir dar įtraukėme šokėjų komandą.
Pamenu, A. Blakey’is, visa tai pamatęs, pasakė: „Tai neįtikėtina“. Mane tai
paskatino galvoti, kaip ir toliau priminti žmonėms, kad muzika – tai gyvas
organizmas, kaip skatinti jaunus žiūrovus ja domėtis.
Apie tą Blakey’io
rezidenciją Londone buvo sukurtas dokumentinis filmas (rež. Dick Fountaine „Art
Blakey: The Jazz Messenger“ (1987) – vert.past.). Beje, Londone filmas buvo
sukurtas ir apie Sonny Rollinsą, pasirodžiusį su britų atlikėjais. (Filmo
pavadinimas „Alfie“ sutampa su Sonny Rollinso 1966-ųjų albumo pavadinimu –
vert.past.). Mudu su Dicku neseniai iš naujo pristatėme filmą apie Artą
Blakey’į ir jo garsiausius mokinius, nes praėjusiais metais minėjome A.
Blakey’o šimto metų gimimo sukaktį. Tiesa, per festivalį teko filmą pristatyti
man, nes Dickas tuo metu kaip tik gulėjo ligoninėje, o aš buvau ką tik iš jos
išėjęs. Nebuvau to filmo matęs daugelį metų ir, kai iš naujo jį pažiūrėjau, man
akys ant kaktos iššoko. Supratau, kiek daug nuveikėme. Kiek seminarų surengta.
Gerai, kad visa tai peržiūrėjau, nes supratau ir savo indėlį. Tai buvo beveik gyvenimą
keičianti patirtis.
Panašų projektą teko
įgyvendinti ir prieš dvejus metus – 2018-aisiais. Tas projektas skirtas
įvairiomis meninėmis išraiškomis ir formomis paminėti šimtąsias I Pasaulinio
karo metines. Įvairių sričių menininkai pristatė kūrinius, kuo nors susijusius
su tuo įvykiu. Žinoma, tai buvo ir bandymas pagerbti to karo dalyvius ir aukas,
bet drauge proga įtraukti jaunimą, su tuo laikotarpiu nebesiejamą jokiais
saitais. Juk beveik nebeliko žmonių, kurie atsimintų ano karo pabaigą. Pamenu,
mano senelis dalyvavo tame kare, buvo sužeistas ir visą gyvenimą liko šiek tiek
psichiškai nestabilus.
Šiaip ar taip, tai tapo
tolimąja atmintimi, todėl prireikė net ketverius metus trukusių kūrybingų
sumanymų. Su kitais menų kuratoriais pradėjome diskutuoti apie tai, kaip
Amerika įsitraukė į šį karą. 1918-ųjų Naujųjų metų dieną iš visos šalies buvo
surinktas 396-asis pėstininkų pulkas, sudarytas beveik vien iš juodaodžių ir
pramintas „Pragaro kovotojais“ (Hellfighters). Jis turėjo vykti
kariauti į Europą. Anuomet daugelis juodaodžių į šį karą įstojo savanoriais, trokšdami
būti lygiaverčiai su baltaodžiais. Galima sakyti, tai buvo pilietinių teisių
užuomazgos. Taigi, vienas savanoris buvo Jamesas Reese’as Europe’as, anuomet jau
žinomas kompozitorius, atlikėjas, ansamblio lyderis, aktyvistas. Jį atpažinusi
karinė vadovybė paklausė, ar jis negalėtų suburti karinio orkestro. Taip
atsirado 396-ojo pėstininkų pulko karinis ansamblis, pavadintas „Harlem
Hellfighers“. Nors tai buvo amerikiečių pulkas, galiausiai jie atsidūrė
prancūzų kariuomenės sudėtyje ir drauge tūnojo apkasuose. Taikesniais
laikotarpiais pulko ansamblis koncertavo Paryžiaus gatvėse ir kitur, todėl jį
galima laikyti vienu svarbiausių muzikiniu reiškiniu, prisidėjusiu pristatant afroamerikietišką
muziką Europai.
Nuostabi istorija.
Tai dar ne viskas. Grįžęs
į JAV, šis pulkas iškilmingai pražygiavo gatvėmis nuo Penktosios aveniu iki pat
Harlemo. Tada pulko ansamblis pradėjo koncertuoti JAV, bet sykį Bostone Jamesas
Reese’as Europe’as susiginčijo su ansamblio būgnininku, šis peiliu dūrė jam į
kaklą ir nužudė. Neįtikėtina, juk jis grįžo išgyvenęs ir šitiek patyręs karo
apkasuose Europoje.
Jo garbei surengėme
muzikinę programą „Marching Through No Man's Land“. Amerikiečių kompozitorius,
pianistas Jasonas Moranas, turėjęs nemažai bendrų projektų su Theloniousu Monku,
surengė ne vieną koncertą, skirtą pagerbti Jameso Reese’o Europe’o atminimui. Buvo
prisiminti „Harlem Hellfighters“ karinio ansamblio kūriniai. Nemažai padirbėta
ir vizualaus meno srityje. Londono Taueris buvo visas nuklotas raudonais aguonų
žiedais, skirtais karo aukų atminimui. Šis sumanymas pasklido plačiai
pasaulyje. Vyko daugybė teatralizuotų pasirodymų. Tarkim, gausybė savanorių,
persirengusių kareiviškomis uniformomis, pasklido po įvairias stotis, kuriose išvykstantieji
į karą laukė traukinių.
Muzikinei projekto
daliai, tiesą sakant, turėjome labai ribotą biudžetą, todėl kreipiausi į
Kanados centrą Vašingtone ir Berlyno džiazo festivalio agentūrą. Jasonas Moronas
sukūrė kūrinį, pritaikytą nedideliam atlikėjų būriui. Vizualinis jo apipavidalinimas
buvo patikėtas britų kilmės vaizdo grafikui ir amerikiečiui fotografui, su
kuriuo Jasonui teko dirbti kuriant filmą „Selma“ (1914 m. Ava DuVerney parašė
šią istorinę dramą apie juodaodžių bandymą įgyti lygias teises su baltaodžiais –
vert. past.).
Jis pasiūlė pakviesti tokio
amžiaus muzikantus, kurie prieš šimtą metų būtų buvę pašaukti į karą. Surinkome
krūvą aštuoniolikmečių, devyniolikmečių, dvidešimtmečių. Mums tai padėjo
įgyvendinti organizacija, pavadinta „Tomorrow’s Warriors“, ji rūpinasi jaunų
džiazo muzikantų karjeros pradžia. Ji padėjo ne vienam dabar jau tarptautiniu
mastu pripažintam muzikantui, tarkim, saksofonininkui Shabaka Hutchingsui.
Kreipiausi į tą organizaciją, kad padėtų atrinkti muzikuojančius jaunuolius, dar
nespėjusius išgarsėti. Surengėme nemažai džiazo sesijų, jose pamatėme, kas ir
ko vertas. Tokiu būdu suradome aštuoniolikmetę juodaodę tūbininkę ir
trombonininkę, būrį kitų juodaodžių ir baltaodžių atlikėjų.
Jasonas Moronas savo
surengtame koncerte pasitelkė vizualinę instaliaciją, kurios prasmė, sakyčiau,
buvo daugiau numanoma nei aiški. Tiesa, pabaigoje ekrane pasirodė Niujorko
gatvėmis žygiuojantys tikrieji „Harlem Hellfighters“ muzikantai, iš arti buvo
rodomi jų veidai. Pramaišiui skambėjo šiuolaikinė ir originalioji, senoji
muzika. Toks sumanymas parodyti tęstinumą nuo pačių džiazo ištakų iki naujojo avangardinio
džiazo muzikos. Taigi, teko gerokai pasukti galvą, kaip būtų geriausia įprasminti
tokį svarbų istorinį įvykį, siejamą su svarbiais politiniais bei visuomeniniais
pokyčiais. Teko atrasti būdą, kaip visa tai pristatyti per pusantros valandos
pasirodymą scenoje. Man buvo be galo įdomu, patiko įgyvendinti sudėtingą idėją,
kalbėtis su įvairiais menininkais akis į akį. Tų pokalbių būta įvairių,
įvairiomis aplinkybėmis, kol galiausiai nelikdavo oficialumo. Stengėmės šalinti
kliūtis, užuot jas statę.
Užduosiu jums dar keletą
klausimų. Netrukus Lietuvoje turėtų pasirodyti Vladimiro Tarasovo memuarai.
Teko girdėti.
Galbūt ir jūs turėtumėte
dar ką nors pridurti ta tema. Gal prisimintumėte vieną kitą įdomesnį epizodą? Manau,
savo akimis matėte šį tą unikalaus.
Pirmosios Ganelino trio
gastrolės? Žinoma, niekas nenutuokė, kaip šis trio bus priimtas už Londono
ribų. Neabejojome, kad Londone klausytojų tikrai susirinks, o kitur? Jie buvo
pirmoji džiazo grupė iš Sovietų Sąjungos, atvykusi koncertuoti į Jungtinę Karalystę,
žurnalistams kėlė didžiulį susidomėjimą. Žiniasklaida gilinosi į tai, kuo būtų
tikrai nesidomėjusi, jei tai būtų paprasta avangardinio džiazo grupė. Visi būtų
tik numoję ranka ir pasakę, kad ta muzika beprotiška. Jų muzika buvo išties
originali. Be to, jie pasirodydavo ten, kur tokia muzika anksčiau beveik
neskambėjo, todėl klausytojai neturėjo išankstinių nuostatų. Buvo įdomu stebėti
susirinkusiųjų reakciją kokiame nors kaimiškame regione. Kai kurie žmonės
pirmąkart susidūrė su meno kūriniu apskritai. Buvo galima išvysti itin
nuoširdžią reakciją.
Slava Ganelinas pasakojo,
kad kartą atsisakė vykti susitikti su Margaret Thatcher.
Tikrai? Neteko apie tai
girdėti. Nemanau, kad tai nutiko per pirmąsias jų gastroles.
Ne. Galbūt, tai net
nebuvo gastrolės, tik kvietimas į kažkokią politinę delegaciją. Jis įtarė
politinę manipuliaciją, todėl ir atsisakė.
Kas dabar galėtų
pasakyti? Manau, ir aš nebūčiau ėjęs.
Na, jums tai – visai
kitas kontekstas.
Jais buvo susidomėjusi
viena televizijos programa, vėliau intarpuose leidusi jų kūrinius. Džiazo
muzika buvo transliuojama labai retai, bet juos rodė, galbūt sudomino ir tai,
kad jie atvyko iš sovietinio bloko, ir pats muzikinis turinys.
Vėliau jūs organizavote
ir kitas jų gastroles.
Taip, jau pačiame trio
karjeros įkarštyje. Jie pasirodė Londono džiazo festivalyje. Kiek pamenu, užėjęs
į persirengimo kambarį akimirksniu iš ten sprukau, nes jie buvo dėl kažko
susiginčiję. Regis, buvo kilusi nemenka įtampa. Pamenu, Tarasovas pasakė, kad
ne viskas klostosi gerai, bet galiausiai jie pasirodė. Muzikiniu atžvilgiu
koncertas tikrai pavyko.
Mane asmeniškai domina Tarasovo
veikla, jam bendradarbiaujant su kitais muzikantais iš pačių įvairiausių Žemės
kampelių. Sykį jis buvo atvykęs su improvizacinės muzikos atlikėjais iš
Maskvos. Dalyvavo bendrame projekte su Londono simfoninio orkestro muzikantais.
Tai buvo klasikinės ir šiuolaikinės muzikos derinys. Tame renginyje buvo
rodytos ir jo vaizdo projekcijos. Įdomu stebėti, kaip bėgant metams jo veikla
išsiplėtė iki vizualinės kūrybos, kurioje jis naudojo ir akmenį, ir uolieną, ir
vandenį.
Taip, Vladimiro
instaliacijos nuostabios. Gal matėte „Gobustaną“, rodytą čia, Londone.
Taip, tikrai įdomu sekti
jo kūrybą. Tiesą sakant, jis labai geras draugas. Mudu palaikome ryšį, man
visada patiko su juo bendrauti. Perduokite jam labų dienų.
Būtinai. Ką gi, nuostabu.
Čia mums reikėtų baigti, nes turiu suspėti į lėktuvą.
*
Pokalbį iš įrašo anglų kalba išvertė Kristina Gudelytė-Lasman.
**
Interviu įvyko 2020 m. kovo 9 d. pašnekovo namuose Londone. Tų pačių metų
gegužės viduryje sužinojau, kad Johnas Cummingas mirė.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą