Rūta, aš norėčiau pradėti nuo Jūsų teatrologinės patirties. Jūs gi mokėtės teatrologijos ne šiaip kur nors, o gerame institute. Papasakokite, ko ten išmokote?
Baliavoti
išmokau.
Tikrai? O iki tol nemokėjote?
Ne. Aš, matot, kadangi esu iš dvynukių, tai mano sesuo
buvo gražuolė ir baliauninkė, o aš
buvau visą laiką sesutė su akiniais.
Tai judvi – ne monozigotinės dvynės, ne
identiškos?
Ne. Ji gavo viską: visą grožį, visus talentus, visa
kita, o aš buvau pilka pelytė, tokia silpnos sveikatos, neįdomi, jokių bernų
neturėjau. O nuvažiavus į Maskvą sesers šalia nebebuvo, aš – mergina iš Pribaltikos, na ir prasidėjo... Tiek
kavalierių turėjau, kad atsiėmiau už visą savo sužalotą vaikystę.
O kaip sumąstėte ten stoti? Kas traukė –
Maskva ar?..
Norėjau išvažiuoti iš tėvų ir pabėgti iš provincijos.
Negalėjau gi tada važiuoti į Angliją studijuoti, vienintelė galimybė buvo
įstoti Maskvoje arba Leningrade.
Tai galėjote – į Lomonosovo universitetą, fizikos
mokytis...
Galėjau, bet, matote, teatras tada buvo itin svarbus.
Per spektaklius pagal Marcinkevičiaus poemas galėjai pasakyti viską, ko jis nepasakė
per literatūrą. Teatras tarybiniais metais buvo bažnyčios
pakaitalas.
O Jūs jau tada turėjote ką pasakyti?
Ne, nebūtinai, ką pasakyti. Turėjau ką pajausti, ką
suprasti. Aš juodai nekenčiau tos tarybinės santvarkos. Gaudavom knygų – ir
Orwello, ir Solženicyno, – mamai paskambindavo ir sakydavo: „Čemodanas atvažiavo.“ Tada ji žinodavo,
kad reikia nueiti pas kažką ir vienai nakčiai gauti čemodaną. Ji perskaitydavo, aš perskaitydavau per naktį, ir perduodavo
čemodaną toliau – buvo toks kanalas.
Tai išsilavinimo šiek tiek gavau. Mes namuose neturėjome televizoriaus, tai
visą laiką skaitydavome: nuo graikų mitų iki čemodano.
Televizoriaus iš principo neturėjote?
Iš principo. Kadangi tai bukina. Automobilio ir
televizoriaus nebuvo. Aš gal net rusų kalbos nemokėjau dėl to, kad namuose
nebuvo televizoriaus. Skaičiau ir norėjau lavintis, lavintis, lavintis. Todėl
paskui stoti į Vilniaus universitetą studijuoti kokią nors anglų kalbą –
kažkoks absurdas, nes būčiau likusi toje pačioje terpėje. Tai Maskvoj buvo
labai įdomus tada metas, ir Taganka buvo...
O su kuo Jūs ten Maskvoj baliavodavote iš
įdomesnių?
Buvo Vysockis, Abdulovas...
Vysockis iškart prisistatė?
Vysockis ateidavo pabaliavoti
pas mus į bendrabutį. O bendrabutyje rinkdavosi nepaprastai įdomių žmonių.
Aleksandras Abdulovas buvo mano draugas, jis padėjo man įstoti: po baliaus
nuvežė, pasikalbėjo su istorijos dėstytoju, ir aš įstojau. Tikrai įdomių žmonių
buvo. Nekrošius tuo metu mokėsi, Tuminas, būrys lietuvių. Kinematografijos institute
mokėsi Baikštytė, Mikutėnas, bet su lietuviais aš kažkaip mažiau bendraudavau.
Eidavome į Liubimovo, Efroso repeticijas, plėtėsi akiratis. Bibliotekos
nuostabios, atradau rusų simbolistus, pradėjau simbolizmu domėtis, kursinius
darbus apie Andrejevą rašiau.
O kokia buvo Jūsų specialybė?
Teatrologija.
Tai iš esmės Jūs turėjote tapti...
Teatro kritike. Bet paskui man ten nusibodo, po trejų
metų atvažiavau čia ir iš karto pradėjau dirbti „Kultūros baruose“ teatro, kino
ir televizijos skyriaus vedėja. Tai tada jau paprašiau tėvo, kad nupirktų
televizorių, nes nežinojau, kam ten vedėjauju, nemokėdama televizoriaus įsijungti. Buvo kokie 1978 metai.
Na gerai, tai jeigu reiktų apibendrinti,
ko svarbiausia išmokote studijuodama teatrologiją Maskvoje, ką pasakytumėte?
Sakyčiau, kad išmokau atpažinti ir kurti dramą. Pradėjus
savo gyvenimą nuo dramos, jis ir tęsiasi kaip drama visą laiką. Tai man pravertė
paskui dirbant su politikais, tai padėjo gal net ir pačiame gyvenime. Visą
laiką ieškau dramos. Jeigu jos nėra, aš ją kuriu, jeigu ji yra – aš ją atpažįstu.
Taip pat ten išmokė atpažinti talentingus žmones. Tai
– vienas iš mano talentų. Gal dėl to, kad be galo daug teatro žiūrėjau, aš
užuodžiu, jeigu žmogus yra talentingas. Aš jį užuodžiu ir į jį kimbu. Ne savo
naudai kimbu, o dėl to, kad matau jame perspektyvą, matau, ką su juo galima
nuveikti.
Čia išties ypatingas gebėjimas. Ar tai
ugdomas dalykas – atpažinti talentingąjį? Juk talentų būna įvairiausių – aktorius
talentingas vienaip, režisierius talentingas kitaip, dramaturgas talentingas
savaip...
Ne, ne, aš turiu tą... Iš tikrųjų yra toks dalykas:
pamatau talentingą žmogų ir pasidaro lengva kvėpuoti. Tai gali būti talentingas
muzikantas, talentingas aktorius, talentingas filosofas, talentingas
krepšininkas. Tiesiog aš žinojau, kad pati nieko negaliu nuveikti, aš – „sesutė
su akiniais“, neturiu jokių talentų. Atėjau į teatrologiją, mano darbas, mano
profesija buvo kritikuoti kitus žmones arba žiūrėti, ką kiti žmonės daro ir atskirti,
kas yra talentinga, o kas ne. Tai ar čia įgimta, ar įgyta? Tokia buvo mano darbo
kryptis. Ir atsirado toks draivas,
jeigu pamatau talentingą žmogų, vat, pavyzdžiui, Jūs pradėtumėte šnekėti, aš
matau – na, čia tai yra veščius! Ir iškart
galvoju, ką su Jumis galima padaryti, kaip Jus išsukti, kur Jus padėti. Nes toks
mano darbas. Aš esu niekas, kuris atpažįsta kažką.
(Stiprus
gatvės triukšmas) Cha, mes čia slėpėmės nuo triukšmo, o
gavome traktorių.
Čia vietoje muzikos.
Paskui aš supratau, kad visiems mano gyvenime
darytiems projektams buvo svarbu atpažinti talentą. Na, nebūtinai talentą,
pavyzdžiui, dariau Adamkui rinkimus – tai dėl to, kad mačiau bendrą pilką
kontekstą arba kokį tarybinį kontekstą ir jame pamačiau tai, kas išsiskiria ne
dėl to, kad yra talentas, o dėl to, kad - kitoks, dėl to, kad - laiku, dėl to, kad
jam yra niša, ir tada supratau, kad galima su juo šį tą nuveikti. Tai yra, iš
tikrųjų, kaip spektaklio režisavimas ar dramos atpažinimas, galite kaip norite pavadinti.
Bet tam jau reikia geriau pažinti pasaulį,
gyvenimą.
Gyvenimas eina ir tu pradedi jį pažinti.
O dėl dramos – ką reiškia „atpažinti
dramą“?
Gyvenimas šiaip yra pilkas ir muilinas, tu eini, eini
ir staiga pamatai kokią nors situaciją, kurią truputėlį patvarkius ji tampa
įdomi. Drama yra tai, kas įdomu. Net jei tai ir nėra įdomu, sudėliojusi
akcentus iš neįdomybės padarau dramą. Pilkumoje tereikia atpažinti dramos
daigus ir juos išauginti.
Tai kriterijus yra įdomybė?
Žmonės ieško, kas įdomu. Aš pati ieškau, kas įdomu.
Žinoma. Kiti dar ieško, kas gražu.
Nebūtinai grožis yra įdomus. Kartais net bjaurumas yra
įdomesnis.
Sutinku, taip. Geriausia, kai ir gražu, ir
įdomu.
Bet čia, sakau, galbūt yra mano vienintelis talentas,
kai sugalvoju nesąmonę, kuri gali būti visiškai... Tarp kitko, mes su Nekrošiumi
dėl to keturiasdešimt metų buvome draugai, kol jis atsitraukė nuo manęs būtent
dėl „Mūsiškių“, tai man buvo nepaprastai keista. Bet iki tol aš jam
sugalvodavau nesąmonę ir galėdavau pasakyti, ir jis man pasakydavo savo sugalvotą
nesąmonę. Ir mes pradžioje, iki pat kokių 2000-ųjų, daugybę jo spektaklių
darydavome tarsi kartu, nes kalbėdavome nesąmones vienas kitam. Iš jo nesąmonės
ir mano nesąmonės gimdavo kažkoks vaizdas arba idėja, arba kitoks vizualas,
kuris pasirodydavo sėkmingas.
Tai Jūs suvaidinote svarbų vaidmenį jo
karjeroje?
Pradžioje, turbūt, taip, bet paskui jis išaugo.
Papasakokite, kaip Jūs jį ištraukėte. Iš
Šiluvos?
Ne, ne, ne, jis mokėsi Maskvoje tuo pat metu, tik mes kokius
metus nebendravome, nes aš ištisai baliavodavau
su kavalieriais, ir jisai labai niekino mane už tai.
Bet Jūs gi buvote ne tame pačiam sraute, Jūs
– su kritikais?
Taip, bet – tame pačiame kurse, tuo pat metu įstojome.
Trečiame kurse jis vedė rusę ir pakvietė mane į vestuves, kur aš iškėliau
didžiulę sceną už Lietuvą. Dėl to, kad žemaitis vedė rusę. Man tėvynės pagailo.
Atradote dramą.
Būtent! Ir aš ją išreiškiau prie vestuvių stalo. Tai vargšui
teko išgrūsti mane iš savo vestuvių.
Tikrai?
Taip. Jis mane išgrūdo visą verkiančią, aš tikrai
baisiai susigraudinau, kad toks fainas
žemaitis rusę atsiveža. Čia buvo tarybiniais laikais. Ir mes tada baisiai
susidraugavome, tiesiog tikrai labai susidraugavome, nes jis suprato, kad aš
nesu kažkokia paviršutiniška lakstūnė nuo gėlelės prie gėlelės ir po šokius
ištisai. Aš jau buvau atsišokusi tada ir nuo sesers toli pabėgusi, ir
kavalierių pakankamai turėjusi. Ir mes susidraugavome, turbūt,
keturiasdešimčiai metų.
Ir Jūs jį pasikvietėte į LIFE?
Tai buvo daug vėliau. Aš gyvenau Suomijoje, ir jisai
mane pasikvietė, pasiūlydamas tapti Jaunimo teatro meno vadove. Suomijoje aš
buvau niekas ir atėjau į Jaunimo teatrą jo pakviesta. Paskui pamačiau, kad
tenai nieko neįmanoma padaryti, neįmanoma reformuoti tarybinės struktūros, kurioje
iš 150 žmonių niekas nenori dirbti. O čia aš su savo vakarietiškais
modeliais... Tada įkūriau LIFE’ą ir pakviečiau Eimuntą ateiti pas mus. Ir,
sakyčiau, aš jį tada tikrai prikėliau.
Apie tai ir esu girdėjęs, neva jam buvo sunkus
laikotarpis, o Jūs kaip tik atsitempėte jį į LIFE’ą, ir prasidėjo didysis
atgimimas.
Taip, teatre jis labai sunkiai sirgo depresija tuo
metu. Pradėdavo spektaklį – mesdavo, pradėdavo – mesdavo, teatre jau net ėmė iš
jo tyčiotis. Žinau, kad jis vaikščiojo kaip zombis, vos ne į akis vadino jį
„zombiu“, ir labai garsūs artistai, sakyčiau. Jis tada išvis nieko nebegalėjo
padaryti. Aš sakau: „Eimi, ateik, aš tau duosiu algą, išeis – neišeis.“ Mes
išsinuomojom Rusų dramos teatre palėpėlę, ir tada gimė pirmas spektaklis,
Puškino, man atrodo. Ir po truputį, po truputį, kiekvieną rytą jis ateidavo,
mes šnekėdavomės, sakiau: „Tau jokio spaudimo nebus, gali nepastatyti. Daryk,
bandyk, nepastatysi – nepastatysi.“ Nespaudžiau
jo kaip valstybiniame teatre, kur – alga, aktoriai, planai. Ir jis labai
atsigavo, depresija baigėsi, prasidėjo gastrolės. Tikrai buvo labai laimingi
kokie penkeri metai. Ir aš labai juo pasinaudojau, nes važiuodavome su jo
spektakliais į užsienį, o aš tuo pačiu metu pamatydavau kitus spektaklius ir
atsirinkdavau LIFE’ui. Man nereikėdavo atskirai nei mokėti, nei viešbučių
užsisakinėti, toks pigus variantas.
Abipusiai naudingas bendradarbiavimas.
Tikrai buvo labai laimingas laikas. Bet žmonės iš
bendradarbiavimo išauga. Kaip sako, niekas nieko nepalieka, tiesiog vieni
žmonės stovi, o kiti nuteka toliau. Tai jis nuėjo toliau. Gal pasijuto
išnaudojamas, nes aš tikrai jį smaugdavau. Pasakydavau, pavyzdžiui, kad visi
prodiuseriai ir visi festivaliai nustatė, jog naujas spektaklis negali būti
ilgesnis negu 2,5 valandos. Niekas man to nesakydavo, aš meluodavau jam. Bet
žinojau, kad...
Taip reikia.
Taip reikia, kitaip jis išeis penkių valandų trukmės
ir visi kankinsis. Sakau: „Tu pats, Eimi, neišsėdi savo spektakliuose.“ Taip aš
jį smaugdavau. O paskutinis peilis buvo, kad aš važinėjau su geresne mašina
negu jo. Nors tai buvo LIFE’o mašina, ne mano asmeninė, bet jo mašina buvo
senesnė, prastesnė. Jis ilgai kentėjo, o paskui – nutrūko. Negerai, nereikėjo
man taip elgtis, neteisinga.
Ir jis visiškai sėkmingai įkūrė savo teatro studiją,
tik spektakliai pailgėjo, kai neliko tokios smaugikės. Bet anas laikas buvo labai
laimingas. Nekrošius – tai vienas iš įdomiausių žmonių, kokius pažinojau. Dabar
turiu galybę užrašų iš jo repeticijų, iš mūsų pokalbių, bet atiduosiu tik į tokias
rankas, kurios, žinosiu, padarys gerą daiktą.
Na taip, visą virtuvę...
Jis yra neeilinis žmogus, ir aš atiduosiu neeiliniam
žmogui.
O ką dar Jūs pasisėmėte sau iš LIFE’o
etapo?
Aš nežinau, ko nepasisėmiau. Nepaprastai lengva kurti
tokį dalyką kaip LIFE’as. Vėl ta pati drama: jeigu aplink yra pilkuma, nykuma,
tai bet kas, ką tu padarysi – atskris drugelis – jau bus stebuklas. LIFE’as
nebuvo niekas daugiau, tik drugelis, atskridęs į pilkumą. Dabar tokio
festivalio niekas net nepastebėtų. O tada žiūrėdama į pilkumą galvojau: „Aha,
padarysiu fejerverkus.“ Dabar per kiekvieną firmos gimtadienį šaudo geresnius
fejerverkus negu per LIFE’o atidarymą 1993 metais. Tačiau tada tai buvo kažkas
neapsakoma.
Gal mano vienintelis gebėjimas yra atpažinti pilkumą
ir galvoti: „Nu jofana, kažką reikia
padaryti, kad būtų įdomu.“ Ir tada darau ne šiaip, kad būtų truputį įdomu.
Amerikonas, kuris man padėjo LIFE’ą padaryti, sakė: "Think big "(angl. "Mąstyk plačiai"). Daugeliui žmonių labai sunku taip
elgtis, visi galvoja: „Ai, dabar jeigu pradėsiu verslą, tai pasistengsiu
truputį, pažiūrėsiu, kaip sekasi, tada – dar truputį.“ O aš imu ir padarau
kažką visiškai įžūlaus, kad save nustebinčiau. Ir žiūrėk, kartais labai
nepasiseka, o kartais labai pasiseka.
Ir Jūs buvote LIFE‘o vedlė, vadovė, pirmasis
asmuo?
Kiek ten mūsų buvo – penki žmonės, kokia ten vedlė.
Taip, bet tai buvo Jūsų sumanymas, Jūsų
kūdikis?
Ne, sumanymas, sakyčiau, buvo to amerikiečio Bernardo
Sahlinso, aš be jo gal nebūčiau išdrįsusi. Vis tiek aš turiu baimių, viena
vertus, nepasitikiu savimi, nes esu ta „sesutė su akiniais“, kuri nieko negali,
o kita vertus, „sesutės su akiniais“ jausmas kaip tik stumia pirmyn: tu esi
niekas, nebent padarysi ką nors galinga, ką nors įdomaus, išsiskiriančio, tada tas tavo
darbas pastatys tave į daugmaž lygiavertę poziciją su seserimi. Man didžiausias
įvertinimas buvo, kai mano sesuo dvynukė atvažiavo su mašina 1993 metais prie
Gedimino kalno, užsileido muziką, žiūrėjo fejerverkus ir verkė. Mano sesuo
verkė dėl to, ką aš padariau! Čia man buvo visiška reabilitacija – ji verkė.
O kaip jos gyvenimas susiklostė?
Mirė prieš dešimt metų. Ji gavo iš Dievo viską ir
paskui labai nustebo, kad Dievas neduoda toliau. Taigi aš graži, aš talentinga,
come on! O Dievas nebeduoda. Dievas davė ir pasakė:
toliau eik pati. O ji pati nebeturėjo jėgų toliau eiti. Taip ir radom vieną
dieną...
Yra tokia paralelė iš vaikystės. Mes daug laiko
leidome prie ežerų su Kubiliais: Vytautu Kubiliumi, jo žmona ir vaikais –
Andriumi Kubiliumi ir Rūta Kubiliūte. Tai su Andriumi net nežaisdavom, koks jis
buvo neįdomus. Mes jį vadindavom „šėka“ kažkodėl ir nežaisdavom su juo, jau
Andrius buvo išvis... O Rūta buvo atamanas, Rūta buvo įdomi, sportiška,
pasiutusi. Andrius, kaip aš, "sesutė su akiniais", jisai skaitė, jisai dirbo,
jisai ugdė save – ir rezultatas yra. O Rūta - restauratorė dabar, kažkur turi
kontorėlę. Blogai, kai Dievas duoda per daug. Tada stinga motyvacijos ropštis
aukštyn, savo darbais įrodyti, kad esi kažko vertas. Daug yra tokių pavyzdžių.
Tai čia Dievas duoda?
Taip.
Kaip Jūs tai suvokiate?
Energija. Judaizme vienas iš Dievo pavadinimų yra Elohim, tai reiškia „jė̃gos“, powers. Ir tai yra jė̃gos, kurios... aš
nežinau, ar jos valdo pasaulį, bet jos yra. Ne koks senis ant debesies, o yra
tam tikros jėgos, tam tikra pasaulinė energija, kuri viską sudėlioja. Ir visada
gauni savo pusiau pilną stiklinę. Tai, pavyzdžiui, mano sesuo, kuri gavo viską,
sakė: „Tu gimdama atėmei iš manęs visą energiją.“ Aš gavau energijos už du, ji
gavo talento ir grožio už du. Bet aš nežinau, kas geriau. Kai esi jaunas,
atrodo vienaip geriau, o paskui atrodo, kad vis dėlto kitaip geriau. Ir tai
yra, tarp kitko, klasikinis atvejis su dvynukais. Vienas dvynukas gauna
dvigubai energijos, o kitas gauna kažką kita. Matyt, kiek yra toj vietoj
energijos, tiek jos visada ir yra, ji niekur nedingsta ir niekur nepasideda. Jeigu
iš vieno kiaušinėlio energija nuplaukia į kitą, kitam lieka kažkas kita, bet
energijos nebelieka.
Taip, išsamus vaizdinys. O Jūs
konvertavotės į judaizmą?
Ne, bet aš mokiausi, man labai patiko mokytis.
Tiksliau sakant, aš žymiai daugiau tikėjausi iš to judaizmo, aš maniau, kad ten
yra daugiau filosofijos ir išminties. Iš tikrųjų tai visa ta žydų išmintis,
rabinų filosofija ir taip toliau tėra teksto interpretacija ir nieko daugiau.
Deja, taip.
Na, jeigu geras tekstas...
O kuo jisai geras? Pavyzdžiui, žmonės gali dvi
valandas kalbėti apie tai, kodėl Biblijoj parašyta, kad kai Nojus lipo į savo
arką, tai lipo Nojus, jo sūnūs ir sūnų žmonos, bet kai jisai išlipo iš arkos, tai
lipo Nojus, sūnų žmonos ir tada sūnūs. Ir jie ginčijasi iki užkimimo. Bet tai
yra teksto interpretacija, daugiau nieko.
Oi, kai kurie žmonės paskiria gyvenimą
interpretuoti dar paprastesniems tekstams.
Bet aš taip negaliu. Kai pradėdavau
klausinėti klausimų, kurie man normaliai kildavo, žydai susinervindavo, nes
jiems tokie klausimai nekyla. Tada tu tampi tarsi agresorė, kuri nebūdama žydė
gali užduoti tokius klausimus. Jie sako: „Mes tokių klausimų neužduodam.“
Palaukite, tai negi tada mes kalbėsime apie tai, kodėl žmonos išlipo pirmos, o
sūnūs paskui. Man tai neįdomu. Tai mane atbaidė nuo judaizmo – kad jie nekelia
klausimų. Labai retas kuris kelia, bet religingas žydas sau šitų klausimų neužduoda,
jis nepasiruošęs, jis nenori diskutuoti. Tai yra juos gąsdinantys dalykai.
Daugumai žmonių ten religija yra stebėjimas, religija nėra nei filosofija, nei
civilizacija, nei religija kaip tokia.
Ir atsidavimas.
Taip. Bet žinot, jeigu tu esi amerikietis, prancūzas,
galbūt tu nori to atsidavimo, nes tau jis suteikia gyvenimo struktūrą, drausmę,
saugumą. Bet mums, kurie tarybinėje santvarkoje gyvenom dogmose, tik
išsilaisvinom – ir vėl grįžti prie dogmų,
nes kažkas taip pasakė? Tai yra neįmanoma, tu lūžti. Tu tada nepalūžai, bet
palūžtum dabar.
Tai Jūs pasaulio pažinote nemenkai ir
įvairaus: Suomijoje gyvenote, Ganoje gyvenote, Izraelyje, Maskvoje, Lietuvoje...
Ir visada sunku grįžti į Lietuvą. Iš tikrųjų tai aš
myliu Lietuvos gamtą, nepasakyčiau, kad ką nors daugiau. Labai mažai skersvėjų
čia. Tai šalis, kurioj nėra skersvėjų.
O kur yra? Ką Jūs vadinate „skersvėju“?
Skersvėjis – kur yra skirtingų kultūrų, skirtingų
patirčių žmonės, kiekvienas atneša savo ir tu save reflektuoji, žiūrėdamas į
kito žmogaus patirtį, tu pats praturtėji, jis tave praturtina. O čia visi: „Aš
gimiau Prienų rajone, atvažiavau į Vilnių ir buvau Turkijoj penkių žvaigždučių
viešbutyje.“
Taip, labai vienodi mūsų žmonės.
Vienoda patirtis, nėra kuo vienas kitą praturtinti ir
nėra smalsumo pasaulio atžvilgiu.
Dabar jau jaunimas neišvengiamai maišosi,
keliauja.
Dalis jaunimo, tik dalis.
Štai, vakar valgėme čia netoliese, restoranėlyje.
Aptarnauja tamsesnio gymio padavėjas, nemokantis lietuviškai. Angliškai kalbėjomės.
Iškart – jau įdomiau.
Tai yra labai smagu. Aš esu tokia smalsi, tai mano
vaikai iš manęs tą perėmė ir nori mane perspjauti. Mano sūnus, pavyzdžiui,
mokėsi kinų kalbos, o dabar jo pagrindinis darbas yra ginti kazachų musulmonų,
įkalintų Kinijoje, interesus. Aš sakau: „Klausyk, aš su Lietuvos valstybe čia biskį pykausi, tu nori su Kinija pyktis?
Nueik toliau už mamą, bet gal ne taip toli.“ Taip atsiranda draivas taisyti pasaulį. Žinot, yra du
keliai: arba tu darai pinigus, arba tu gerini pasaulį.
Tai Jūsų užmojai viską aprėpia, aš manau.
(Juokiasi)
Ne, pinigų nepadariau. Jeigu tik pradėčiau galvoti,
kaip darytis pinigus, aš jų niekaip nepadaryčiau. Kai tik nustoji galvoti, tai
iš kažkur ateina kokia kapeika ar penkios.
Gerai, bet pinigai gi tėra nominalas, irgi
tam tikra energija. Kaip be jų apsieiti? Jų reikia ir LIFE’ui surengti ir
kitiems panašiems dalykams.
Žinokit, jeigu yra idėja, atsiranda ir pinigai. Jeigu
tau kažkas yra tikrai labai įdomu, vadinasi, bus įdomu dar kam nors. Tu gi ne
Mėnulyje gyveni. Man visada turi būti labai įdomu. Pavyzdžiui, vakar gavau
nerealų „komercinį“ pasiūlymą: Paksas 2023 metais nori pakartoti Dariaus ir
Girėno žygį su tokiu pat lėktuvu.
O kas bus Girėnas?
Gal ras kokį, Girėnas ten, pasirodo, ir buvo kažkoks
verslininkas.
Teisingai, kai yra Darius, atsiras ir
Girėnas.
Ir aš galvoju: nei man tas žygdarbis įdomus, nei tas
projektas. Man neįdomu. Man čia nieko didingo.
Tai jie gal ir pasiaukoti nutarę, jeigu nori
taip iki galo tiksliai viską pakartoti?
O kodėl ne, jeigu iki galo.
O jeigu rimčiau, dar – apie pasaulio
gerinimą. Užsiminėte, kad į Lietuvą Jus traukia gamta. Vis tiek pasaulį gi galima
gerinti galima įvairiai, su įvairiomis emocijomis. Man įdomu, kaip Jums yra su
Lietuvos meile?
Su Lietuvos meile? Aš gamtą myliu. Ai, dar – kapus. Aš
tokia tikra lietuvė. Bet man atsitiko labai nemalonus dalykas: aš labai mylėjau
savo tėvų, visų giminių ir taip toliau kapus, bet kada atradau žydų kapus, man tėvų
ir protėvių kapai tapo visiškai neįdomūs. Dėl to, kad turbūt anuose daugiau
dramos. Ir anuose aš esu viena. Šituos visi lanko, o anų – niekas. Tai tarp
visų mano dramų, Jūs nepatikėsite, aš dar galvojau, kodėl, pavyzdžiui,
nepaprašius normaliai vaikų, kad kai numirsiu, mane palaidotų vienoje iš
masinių kapaviečių? Tiesiog kaip solidarumo išraiška. Ir niekas iš ten manęs
neiškas, palaidos ir viskas. Bet čia jau būtų mano ultimate solidarity su aukomis.
Jūs tai sakote tariamąja nuosaka, ar
jau?..
Ne, nu Dieve, ką tie vaikai eis naktį su lopetomis, dar kokį žydą iškas... (Juokiasi) Bet jeigu aš būčiau nuosekli
iki galo tame, ką aš dabar jiems jaučiu, tai turėtų būti dar šitas paskutinis
sprendimas. Gal aš dar tikrai apsispręsiu, bet nu ką aš tuos vaikus
kankinsiu... Pavyzdžiui, kai aš išvažiavau ir gyvenau Izraelyje, jaučiausi, kad
aš aukas išduodu, kad čia yra 200 tūkstančių žmonių, kuriuos pradėjau lankyti,
ir jiems buvo labai faina, kad aš
juos lankiau, o dabar išvažiavo jinai... Ten jiems ir be manęs gerai, o šitiems
– vieniša.
Na, gal kiti lanko? Vis tiek atvažiuoja
žydai saviškių aplankyti.
Ne, daugelio rasti neįmanoma arba visi sukišti... Yra
tokių kapų, kurių nieks nelanko. O aš žinojau apie juos.
O jeigu apibendrintumėte savo dalyvavimo
politikoje patirtį – kokia ji? Jūs gi buvote labai arti politikos keletą kartų.
Ir dar labai arti istorijos...
Istoriją išvariau.
Išvarėte? Nes istorija irgi labai arti
politikos.
Kokia politika? Nėra Lietuvoj politikos, yra verslas.
Vis dar?
Kuo toliau, tuo labiau. Pasitaikydavo kartais, kai
dalyvaudavau rinkimų kampanijoje, kad aš išgirsdavau, apie
ką jie kalba tarpusavyje. Aš turėdavau išeiti, nes po to būčiau niekaip
negalėjusi prisiversti jiems dirbti. Nes jie manęs nebijojo, aš girdėdavau ten
tokių... Kaip sako, girdėdavau, kaip varkes
virina.
Dalybos.
Dalybos, taip.
O Jūsų misija politikoje buvo teatras?
Teatras, taip. Jie labai norėdavo, kad aš padaryčiau
teatrą, ir net būdavo sugalvoję kažkokią strategiją: eit pas paprastus žmones.
Ir sakydavo: „O jeigu žurnalistai mūsų namus nufotografuos?“ Sakau: „Chebra,
tada blogai.“
Mhm, tada blogai. Stanislavskis nepatikės.
Aš galėdavau dirbti tiktai tol, kol aš daugmaž jais
tikėdavau. Daugmaž. Tikėjau Adamkumi. Neturėjau dėl jo iliuzijų, bet maniau,
kad jis yra žymiai geresnis dalykas Lietuvai negu, sakysim, pirmu atveju – Paulauskas,
antru atveju – Prunskienė. Tai aš ėjau mūru už tėvynę. Bet ne dėl Adamkaus, o
dėl to, kokia buvo alternatyva. Ir labai įdomių dalykų sugalvodavau, kurie
būdavo visiškai ant ribos, ant crazy
ribos, ir jie suveikdavo. Nes turi būti crazy.
Na gerai, o su istorija? Vis tiek man
atrodo, kad ji tampa neišvengiamai politizuota, kad kyla natūralus noras pabrėžti
istorijos įvykius, tvarkantis dabartines realijas, stiprinant kažkokias savo
pozicijas. Ir todėl tai yra taip sudėtinga ir skausminga vis dar.
Man tai yra nenormalu, kad skausminga. Man istorija
nėra pasakojimas. Kodėl aš susidomėjau ta visa žydų istorija? Aš turiu stiprų
atjautos ar teisybės jausmą. Aš pirmą knygą parašiau, kai aplankiau visus
senelių namus Lietuvoj ir pamačiau, kas ten darosi. Bet irgi tai yra tam tikras
dramos ieškojimas. Kai gyvenimas pasidaro nuobodus, tu nuvažiuoji ir matai, kas
ten vyksta, irgi save galbūt dirgini ieškodamas kažkokių ypatingai skausmingų
išgyvenimų. Tada tu pradedi juos lankyti, tu nori gyventi pilna krūtine.
Čia kuri knyga?
„Pareigos metas“. Ir tada aš jau buvau taip užjudinusi, tapusi didžiausia eksperte Lietuvoj šitų dalykų, mane į darbo grupes
kviesdavo. Bet irgi kažkaip nuodėmingai galvoju, kad tai buvo ir atjautos, ir
kartu įdomumo ieškojimas. Nes viskas kartodavosi gyvenime, viskas tas pats, o
čia nuvažiuoji ir pamatai žmogų, jauną gražų vyrą, kurį sumušė ir jis neteko
atminties, neteko proto ir visą laiką dabar čia gyvens, tuose senelių namuose.
Na, ten siaubingų vaizdų yra, ten osvencimų osvencimas. Ir kažkaip man su
žydais įvyko tas pats. Kai aš archyvuose pasėdėdavau, pradėjau juos matyti. Aš
pradėjau tą vargą jų matyti, tą kančią, viską įsivaizduoti. Aš grynai iš
atjautos užsiėmiau šituo reikalu, man jie – ne istorija. Ir tai, kad gali
politikai ar lietuviai užmiršti...
Visi man pradėjo sakyti: „Ką tau žydai gero padarė?
Žydai mus trėmė.“ Visa ta neapykanta, tas antisemitizmas, tas atjautos
nebuvimas žmogui, kuris apsikabinęs savo vaiką guli lietuvio nušautas – dzin
visiems. Tai kuo labiau žmonėms dzin, tuo man labiau skauda.
Tai suprantama. Tik pastebiu, kad yra
kitas dalykas – kur sudėti akcentai arba kaip aprėpiamas visas kontekstas, apie
tai mes ir su Christophu Dieckmannu kalbėjomės. Ir aprėpti visą kontekstą nėra
paprasta, nes nuo kurio laikotarpio tada pradėti? Kaip ten tie trėmimai? O kaip
ta revoliucija? O visas carizmas? Ir panašiai. Kas pirmas pradėjo, kokios
tikrosios priežastys, kas ką nori girdėti? O realijos yra tokios, kad Lietuva
vis dar nesijaučia saugi – čia pat už sienos pilna visokių grėsmių, žvangina
ginklais. Na, ir akivaizdu, kad saugumo ieškoma tautiškume, nacionalizme ir atitinkamoje
istorijos interpretacijoje: kad mes buvome teisūs, mes – didvyriai, mes
stiprūs, mes atsilaikysime, mes nebijome. Ir visa, kas prieštarauja arba neigia
tokį požiūrį, silpnina valstybę.
Ne, visiškai nesutinku.
O kaip tada?..
Aš tai manau kitaip. Nėra ateities, visos mūsų viltys
baigėsi. Buvo viltis – Nepriklausomybė, buvo viltis – NATO, buvo viltis –
Europos Sąjunga, buvo viltis – demokratija, buvo viltis, kad mes čia su savo
jaunimu gyvensim. Ateities nėra, mes nykstame, mūsų visi vaikai išvažiavę.
Dabarties nėra dėl to, kad yra vargas, vienatvė, skurdas. Kas lieka ubagui,
kokia lazda? Lieka praeitis. Kai aš pasakiau apie Ramanauską, aš tik po to
supratau, – du dalykus svarbius supratau, galėsim prie to prieiti, – kad aš
atėmiau ubagui lazdą. Praeitis yra mūsų lazda. Nuo ten – iki jūros,
partizanai... Ar mes galim pažiūrėti, kokie tie partizanai buvo, ar mes galim
pažiūrėti, kas ten įvyko po to, kai pagirdėm savo žirgus? Negalima atimti
paskutinės vilties, kuri yra praeityje.
Ji nebūtinai paskutinė.
O kur dar ji yra? Kokią ateitį mes matom? Ko mes
laukiam, ko mes tikimės?
Rūta, Lietuva pagal daugelį kriterijų
niekada taip gerai negyveno kaip dabar. Na, jeigu pažiūrėtume ne tik į BVP
vienam gyventojui, bet ir, pavyzdžiui, į naujagimių mirtingumą...
O vaikų savižudybės? Štai vakar buvo tyrimas apie
jaunimo savižudybes – pirmoj vietoj pasaulyje, keturis kartus viršijam vidurkį.
Bet ir su tuo anksčiau dar blogiau buvo.
O ką Jūs vadinat Lietuva? Yra toks sovietinis
bunkeris, į kurį atvažiuoja moksleivių ekskursijos. Tas projektas vyksta
trylika metų, per tuos trylika metų mes su aktoriais pamatėme, kaip keičiasi
jaunimas. Jau yra geriančių tėvų vaikai dabar, jie yra tokie... Provincija. Mes
nematom provincijos, mes gyvenam burbule.
Yra to, taip.
Žmonės gyvena tik per telefoną, žmonės nebegyvena
realybėje – socialiniai tinklai ir visa kita, aš tingiu čia vardinti, bet
dabartis nėra linksma. Ir nėra nacionalinės idėjos, kuri sakytų: „Chebra, susiimam, padarykim kažką.“ Ko
yra laukti dabar? Pavyzdžiui, anksčiau tai laukdavo anūkų, o dabar tu žinai,
kad tavo anūkai gyvens ten.
Na, ten irgi prastėja daug kas. Prastėja,
lyginant su Lietuva.
Duok Dieve.
Tai irgi rodo, kad vis tiek mes vejamės
anuos. Gal ne visada dėl to, kad patys esame tokie geri, bet ten reikalai suprastėja,
ten irgi kyla problemų – visokios krizės, segregacija, riaušės, dar kas tik
nori. Kitas dalykas – tai Jūs gi dramą mokate atpažinti – pasiūlykite, kokia galėtų
būti idėja proveržiui.
Ne mano jėgoms.
Gal Karaliaučių atsiimti?
Kas iš tos teritorijos, jeigu nėra kam gyventi? Kas iš
tų žydų namų, kuriuos tada pasiėmė? Jie visi užkaltais langais dabar
provincijoje. Kai smengama, aš neturiu recepto. Atsirastų koks nors geras
politikas, aš jam bet kokią legendą sugalvočiau, jeigu matyčiau, kad jis gali
pasiūlyti. Bet aš negaliu pasiūlyti, aš nematau, ką galima pasiūlyti, išskyrus
dar vieną apgaulę. Aš apgaulę pasiūlyčiau, jeigu būtų koks nors žmogus, kuris
ateitų ir sakytų: „Chebra, darom! Bet
tu mane apipavidalink va šitaip, kad už mane nubalsuotų.“ Aš padaryčiau. Vat,
eikit Jūs, pasiūlykit Lietuvai idėją, aš Jus plunksnomis apkaišysiu.
Ačiū. Gerai, aš apkaišytas plunksnomis
pasėdėti mėgstu. (Abu juokiasi) Bet dabar dar pabandykime kartu paieškoti. O
jeigu taip – su meile? Rūta, Jūs gi esate patyrusi stiprią meilę?
Ir ne vieną kartą.
Kas tai yra?
Jeigu klausiate, kas yra tobula meilė, tai yra tik
vaikai. O visa kita yra laikina – ir meilė tėvams yra laikina, nes jie tave
išduoda tapdami nebe tėvais, o nežinia kuo, ir su vyrais – įsimylėjimas gali
būti, bet meilės... Na, nežinau, nepatyriau tokios meilės, kad...
Bet įsimylėjimas irgi grįstas meile, ar
ne?
Ne, tai yra chemija gryna.
Gryna chemija, piaras ir teatras?
Kodėl chemija? Dopaminas trenkia tau per smegenis ir
per aštuonis mėnesius praeina. Lygiai tas pats, man tos meilės irgi buvo kaip
projektai, suprantat, drama kažkokia, ji įvyksta, ji išsisemia, tada eini prie
kito projekto – darbinio ar meilės, ar kažkokio kito.
O atjauta? Ar tai nėra meilės atmaina?
Ne, tai yra gailestis. Gailestis nėra meilė.
Na taip, gailestis kartais maišosi su
švelnia panieka. Atjauta juk nėra toks gailestis.
Ne, ne, atjauta yra kaip... Paskui aš jau pradėjau saugotis,
nes kai per tuos senelių namus važiuodavau, būdavo tokių žmonių, kurių paskui
užmiršti negali, jie tave pradeda persekiot. Ir tada vieną tu gali aprėpti,
kitą, dar šitą gali, kokius penkis susirenki, ir jie tave persekioja, tu vis galvoji,
tau reikia važiuoti, tau reikia pažiūrėti, paskui matai, kad nebegyveni jau.
Bet tas pats man yra dabar su tais nelaimingais žydų kapais. Galvoju: „Aš dar
dviejų šimtų ar ten kokio šimto aštuoniasdešimt neaplankiau, tai kodėl jau
šitie geresni, nes aš juos aplankiau, o anų neaplankiau, ir jie galvoja: „Ach,
tu!“ Aš pradedu bendrauti su numirusiais arba su mirštančiais kaip su savo
šeima. Kaip Jėzaus misija. Suprantate, kokia čia didybės manija, ar ne? Jie
manęs laukia ir aš ateinu pas juos. Tai čia irgi iš to komplekso, kad esu
„sesutė su akiniais“ ir man reikia turėti savo kariuomenę, kurią aš prikeliu,
kurios aš gailiu, kuri manęs laukia. Nugi, sick!
Bet Jūs savo liguistumą matote, tai jau
daug.
Jeigu esu sick,
tai matau, kad esu sick. Bet
draugams, pavyzdžiui, yra labai sudėtinga. Važiuoju kur nors su normaliu žmogumi
ir sakau: „Užsukim tenai prie žydų kapų.“ Sako: „Raminkis.“ Tada sakau sau:
„Aha, reikia atsiminti, aš grįždama užsuksiu.“ Ir į senelių namus su manim
nieks nevažiuodavo. Todėl, kad per baisu.
Tai ta gilioji motyvacija, atjauta
seneliams, ji kitokia, seneliai – gyvi, o žydai...
Tas pats, man jie visi gyvi.
Na, kaip pasakojate, iš tiesų jie visi
gyvi, jie Jūsų laukia...
Nu tai gal einam pas psichiatrą jau dabar? (Juokiasi)
O ką – psichiatras?
Tai mano armija, suprantat? Įsivaizduokit, kas per
moteriškė, kuriai mirštantys arba numirėliai yra jos armija. Atsimenu, kai mane
tai ištiko, aš nuėjau pas psichoterapeutę ir sakau: „Aš jaučiu daugiau bendrumo
su mirusiais negu su gyvaisiais.“ Ir po to, kai man pradeda varyti, kad aš ten
už pinigus darau ar aš Putinui tarnauju, aš net negirdžiu.
O kaip Jums – Putinas?
Šlykštu ir viskas. Aišku, kad jis pavojingas, aš nieko
neginčiju.
Gerai, tai tada – apie tą Jūsų armiją. Čia
vis tiek yra kažkas gilaus ir įdomaus. Senelių namai man suprantamiau –
nuvažiuoji, gyvas žmogus, jis kenčia, ten sąlygos baisios, kažką reikia daryti
ir taip toliau. O kai Jūs važiuojate prie žydų kapų – kas ten? Ritualas?
Ten irgi kažką reikia daryti.
Ką Jūs ten veikiate?
Aš juos aplankau. Tada aš pamatau kokį nors
privatizuojamą sklypą, pamatau dar kažką, tada kažkam parašau.
Bet ką Jūs aplankote? Kas yra tai, ką Jūs
aplankote?
Aš juos matau visus, suprantat? Jie guli suknežintomis
kaukolėmis, jie guli apsikabinę vaikus, guli maži vaikai, aš matau, kaip jie
guli keliais sluoksniais. Aš skaičiau gi tuos prakeiktus ekshumacijos
protokolus, kur pieštukas vaiko kišenėj rastas ar senos moteriškės bate 50
reichsmarkių... Aš matau jų istorijas, kurios nutrūko, bet man jos nenutrūko,
jos tęsiasi. Ir kol tie jų kapai netaps kitų žmonių savastimi, tol aš būsiu
atsakinga. Dabar važiavau pažiūrėti vienų žydų kapų Biržuose – du su puse
tūkstančio, ir kai po to nuvažiuoju į Kavarską, pas savo giminių kapus – nagi
klomba, Kavarsko botanikos sodas! Niekas ten mano senelių nelanko, bet ateina
vietinės, sudėlioja akmenukus, kryžiukus, pasodina gėlių, palaisto, tai ko man
ten važiuoti? Kiekvienas turi vardą, visi turi antkapius. Per didelis man
kontrastas, kad ten važinėčiau. Na, pas tėvą nuvažiuoju, čiort s nim.
Na gerai, viena yra atminties įamžinimas,
kapų sutvarkymas, pagarba kapavietei, tai suprantama. Bet kai sakote, kad
lankote juos ir matote, jie Jūsų laukia, tai iš tiesų jau yra...
Ligoniška, sick.
Ne, ne, nereikia diagnozių. Tai yra kažkas
daugiau. Kaip tik per atjautos ir meilės prizmę žiūrint, kažkoks įdomus
prisirišimas, ieškojimas.
Suprantat, bet gal čia ir labai blogai, gal čia mano
misionieriškumas yra? Kadangi aš su tais politikais nieko Lietuvoj nepakeičiau.
Tu nori pakeisti pasaulį ir tu jo negali pakeisti. Nėra nė vieno politiko,
kuriam aš galėčiau padėti, su kuriuo galėčiau pakeisti nors truputį. Su
kiekvienu kai atsisėsdavau ir pasiklausydavau, ką jie pradėdavo šnekėti – man
ausys linkdavo. Ir visi jie tokie yra. Bet jie jausdavo, kad aš esu šiek tiek
kitokia, tokia biškį psichinė, tai
prie manęs paskui taip nebekalbėdavo, kalbėdavo tik aukštomis temomis. Tada man
kilo noras kažką pakeisti, turėti savo armiją, turėti savo misiją, šitaip ją įgyvendinti.
Sick, bet aš niekam nekenkiu.
Yra to, išties.
Didybės manija.
Gal nereikia tokių diagnozių, bet šitaip
Jūs tampate atsiskyrėliška. Politikai yra kokie yra, bet taip veikia
demokratija. Mes tokioje sistemoje gyvename, taip ji veikia. Visa, kas
Lietuvoje kuriasi, kas po truputį juda geryn, veikia per politiką. Mes neturime
tautos vado ar kokios kitos struktūros, kuri sakytų: „Dabar mes visą tą
politiką – į šoną, apsieisime be jos.“
O ką jūs vadinat politika Lietuvoj?
Na, valstybės valdymą.
O kas valdo valstybę? Žinot, aš Zuoko paklausiau
kažkada: „Artūrai, gali pasakyti man – tu esi meras – o kas valdo valstybę?“
Jis sako: „Geras klausimas. Ko gero, niekas.“
Bet, Rūta, tai gal ir gerai? Nes kai
atvažiuodavo kokie nors kazachai, jie nueidavo į prezidentūrą, nueidavo į
Seimą, nueidavo į Vyriausybę, ir nesuprasdavo, su kuo reikia kalbėtis,
sakydavo: „Tai kas čia sprendžia pas jus? Nuveskite mus pas tą, kas sprendžia.“
Niekas nesprendžia.
Niekas nesprendžia, bet gal ir ačiū
Dievui? Jeigu atsirastų vienas, kuris kaip Vidurinėje Azijoje sėdi ir viską
sprendžia? Pas jį nueini ir išsisprendi... Tai mes gal nenorim tokios valstybės?
Iš to chaoso kažkas bus. Tai dėl to aš ir sakau, kad
nėra politikos. Yra biurokratija ir tiek. Yra biurokratija ir politika kaip
verslas – viskas.
Sunku, iš tiesų, užsienio politika silpnoka,
dar visokių yra blogybių. Bet jeigu norite pasiekti kokį nors tikslą, kad ir
dėl žydų kapaviečių, vienas kelias yra tai daryti pačiai su savo armija, o
kitas kelias yra ieškoti bendro supratimo, po truputį judinti, kad ir lėčiau,
bet per tą biurokratiją, per visus puvėsius prasimušti ir kažką pasiekti. Jūs,
man atrodo, dabar esate pasirinkusi pirmąjį...
Ne, aš nepasirinkau. Mane išspjovė iš viešojo
gyvenimo. Kol nebuvau išspjauta, aš galėdavau parašyti, nueiti į savivaldybę.
Dabar aš ateičiau – koks nors meras manęs nepriimtų iš baimės, suprantat?
Yra to, taip.
Tai dabar aš neturiu išeities. Kai esi išstumtas iš
viešojo gyvenimo, tu nebegali dirbti šito darbo, apie kurį Jūs sakot. Aš jį
dirbu – ir dėl senelių, ir dėl tų kapų, aš jį dirbu. Labai norėčiau sugrįžti,
kad galėčiau bent kažką nuveikti oficialiai, legaliai.
Na, bet iš Jūsų gi žmogaus teisių neatėmė.
Ką turit omeny?
Na, paso, balso...
Na, tai neatėmė, nepasodino. Aš ir dėl šitos knygos
galvojau: paduos į prokuratūrą ar ne? Dėl to, kad aš jau tapau leidėja, aš jau
nebe savo nuomonę reiškiu. Ir jeigu ne Christophas Dieckmannas, gal ir būtų
padavę. Už mažesnius dalykus paduodavo.
Na, galų gale, tam ir yra prokuratūra,
kad į ją kas nors ką nors paduotų. Bijodama prokuratūros...
Nemalonu, žinokit.
Nemalonu, suprantu. Bet aš – ne apie tai,
kaip skleisti kokį negatyvą, bet kaip ieškoti sutarimo... Nes ne visi žmonės gi
kažkokie...
Pirmiausia mano tikslas yra, kaip Christophas sakė:
„Mes turim sutvarkyti tavo įvaizdį Lietuvoje.“ Pirmiausia aš turiu grįžti nors
viena koja, kad būčiau priimtina Lietuvos visuomenei. Ne tai daliai visuomenės,
kuri šnibžda ir sako: „Mes bijom feisbuke tave palaikyti, nes užpuola.“ Tada aš
galėsiu daryti ką nors kitu lygmeniu.
Na taip. Ir čia pati nepasigydysite, kaip
gydytojas nepasigydo. Jūs kitam galėtumėte lengvai sutvarkyti įvaizdį, o sau –
sunkiau.
Na, taip. Kas nors man būtų pasakęs, kad aš taip pakalbėsiu
apie Ramanauską, sakyčiau: „Tu iš proto išėjai.“ Batsiuvys be batų.
Tai yra universalu, save iš šalies labai
sunku matyti.
Man atrodė, kad aš pakankamai matau, bet kažką
pražiūrėjau, buvau per daug įsijautusi.
Gerai, Rūta, mes šiandien galime čia
baigti. Linkiu Jums rasti daugiau atsako į savo atjautą, į savo meilę, tuomet
gal iš tiesų visi tie tikslai ir idėjos pajudėtų. O jeigu rasis naujų, tai bus
dar įdomiau.
Dėl to aš ir grįžau. Aš galėjau bet kur nuvažiuoti ir
gyventi, bet galvoju: „Dieve, aš turiu čia ką nors nuveikti.“ Nes vis tiek tai
yra pabėgimas. Pabėgi, kai labai blogai, bet anksčiau ar vėliau vis tiek reikia
grįžti.
Man džiugu, kad Jūs grįžote, kad Jūs esate,
ir kad tai yra įdomu.
Na, tai raskit man iš ko Lietuvai nulipdyti naują lyderį. O aš jau jį parduosiu.
Parduosite rinkėjams?
Taip.
Gerai. Ačiū Dievui, kad ne Putinui. (Abu
juokiasi)
Kalbėjomės Vilniuje rugsėjo 4 d.


1 komentaras:
Labai įdomu, ačiū už pasidalinimą!
Manualine terapija klaipedoje
Rašyti komentarą