Norėčiau pradėti citata iš grožinės literatūros
kūrinio. Toks sicilietis Giuseppe Tomasis di Lampedusa parašė romaną „Il
Gattopardo“, lietuviškai išverstą „Leopardas“. Jame veikia jėzuitas tėvas
Pirronė, kuris sako, kad „nemokantiesiems nei matematikos, nei teologijos
pasaulis turi atrodyti sudėtingas galvosūkis“. Spėju, kad jūs esate neprastai
išpynęs šį pasaulio galvosūkį. Klausydamasis jūsų paskaitų patyriau jausmą, kad
pasaulis jums nėra mįslė. Toks liko įspūdis. O kaip atrodo jums pačiam? Ir kiek
teologija, o gal ir matematika, padeda perprasti pasaulį?
Nuo ko čia pradėti... Aš manau, to romano personažo pastebėjimas
yra teisingas. Jeigu, sakykim, matematika simbolizuoja mūsų prieigą prie
regimojo pasaulio, tai teologija labiau duoda prieigą prie nematomojo pasaulio
arba kas neregima. Mūsų pasaulis turi tas dvi puses – regimą ir neregimą – ir
reikia tinkamų įrankių toms skirtingoms pusėms pasiekti.
Taip, aš visiškai sutinku. Galime prie teologijos dar pridėti
filosofiją, gal ir etiką, o prie matematikos – gamtos mokslus, kurie dažniausiai
remiasi matematika. Čia labai gerai pasakyta ta prasme, kad ne vienas mokslas
duoda visus atsakymus. Turi būti tos abi pusės, kitaip, negu moko kai kurie
materialistai – Richardas Dawkinsas arba kiti veikėjai, manantieji, kad
matematika plius gamtos mokslai yra viskas, ko mums reikia, kad taip suprasime
viską. Lietuviškai yra išėjęs Dawkinso „Magiškasis pasaulis“, jis ten labai
aiškiai skleidžia šitą materialistinį požiūrį.
O dar dėl tos mįslės aš, kaip krikščionis, iš karto pridėčiau,
kad visas mūsų žinojimas ir supratimas remiasi Dievo apreiškimu per kūriniją ir
per apreikštą žodį. Kaip sakė Francis Baconas ir kiti, Dievas vartoja gamtoje
matematinę kalbą, jis kalba mums per gamtos mokslus, taip sakant, leidžia mums
suprasti savo į kūriniją įdėtus gamtos dėsnius ir tvarką. Taigi, gamtos mokslai
ir matematika yra būdas tą Dievo tvarką suprasti. Kiti dalykai yra apreikšti
kitaip: tiesiogiai per Dievo žodį, per Bibliją. Ir jeigu remiamės šiomis
tiesomis, tai galime tą paslaptingumą sumažinti.
Pasaulis lieka mįslingas, daug dalykų lieka mįslingi, nes
Dievas mums ne viską pasakė. Aš, sakykime, į blogio klausimą neturiu visų
atsakymų, daugelio dalykų nežinau. Tik jeigu Dievas mums ką nors apreiškė, tai
galime sužinoti, nustatyti.
Gerai, mes po truputį dar prieisim ir prie
apreiškimų per žodį. Teologija jūsų gyvenime sudaro labai svarbią dalį, jūs ją
gerai išmanote, todėl jums tai yra svarbus pasaulio perpratimo įrankis. O kaip
jums padeda matematika ir kiti gamtos mokslai? Kaip konstruojate jų santykius
su teologija? Ar jūs tiesiog pradedate nuo teologinės prieigos ir tada jau
žvelgiate į gamtos mokslus kaip į Dievo kūriniją?
Na, į tą klausimą – čia labai geras klausimas – minties
istorijoje buvo skirtingai atsakyta. Tradiciškai buvo laikoma, kad filosofija
arba visi gamtos mokslai yra teologijos „tarnaitės“, ir iki Renesanso, Apšvietos,
visur be išlygų karaliavo teologija. Sakykime, kiekvienas universitetas turėjo
teologijos katedrą arba fakultetą. Tai, aišku, gerokai keitėsi, šiandien
teologija yra nustumiama visai į šoną arba ignoruojama.
Kaip jau minėjau, Richardas Dawkinsas...
Bet Dawkinsas yra netikintis. Jis ateistas,
šaiposi iš tikinčiųjų.
Taip, bet ir Vilniaus universitetas, nors iki šiol giriasi,
kad yra jėzuitų įkurtas, – kur šiandien teologija Vilniaus universitete? Nėra
fakulteto, tėra Religijos studijų ir tyrimų centras. Savaime suprantama, kad
teologija mokslų diskurse dalyvauja, sakykime, neutraliai. Na, ir jeigu,
tarkime, eilinis Vilniaus universiteto studentas ką nors argumentuotų teistiškai,
remdamasis Dievu, nebūtinai net labai krikščioniškai, turbūt profesorius sakytų:
„Taip negalima, reikia viską pagrįsti neutraliai (suprask, sekuliariai, labiau
be Dievo).“ Drįsdamas argumentuoti krikščioniškai, bibliškai, teistiškai
eilinis studentas daug nelaimėtų. Ir tai daug ką pasako, ar ne?
Taip.
Aš, aišku, nenorėčiau, kad šiandien teologija viskam
vadovautų, tai būtų anachronistiška. Tačiau man atrodo, kad šiame diskurse turėtų
dalyvauti visos prieigos prie tikrovės, turėtume leisti argumentuoti ir krikščioniškai,
remiantis Dievu, ir moksliškai. Krikščionybės didysis pliusas, aš sakyčiau, kad
mes galime integruoti gamtos mokslus į savo pasaulėžiūrą, į savo religiją. Mums
ne problema, kad biologas ar fizikas tiria tą ar aną, nes mes žinome – jie
tiria Dievo pasaulį.
Sakote, kad nėra problemos visas mokslų
prieigas, jų metodus ir atradimus integruoti į krikščioniškąją pasaulėžiūrą?
Iš principo – taip. Nėra. Tai nereiškia, kad negali
atsirasti rimtų konfliktų. Lietuvoje turime nemažai knygų apie evoliuciją ir
sukūrimą: kaip atsirado gyvybė, kas yra žmogus. Štai pasirodė australų filosofo
Peterio Singerio knyga apie gyvūnų teises, kurioje jis iš esmės teigia, aišku, šiek
tiek supaprastintai, kad tarp gyvūnų ir žmonių nėra esminio ontologinio
skirtumo ir dėl to, jo nuomone, reikia bent kai kuriems gyvūnams, primatams,
suteikti žmogaus teises. Čia, aišku, kiekvienas padorus krikščionis, rimtai žiūrintis
į savo mokslą, sakytų: „Gal čia neteisinga, gal vis dėlto yra esminis skirtumas
tarp gyvūnų ir žmonių.“ Ir turime rimtą konfliktą, bet apie tai galime šnekėtis.
Aišku, Singeris yra ateistas ir dėl to jis prieina prie tokių išvadų.
Gal ne tik dėl to? Ar vien buvimas ateistu
lemia šias išvadas?
Ne, tiesiogiai gal ir nelemia, nebūtinai. Yra puikių
filosofų, pavyzdžiui, mano mylimas Karlas Popperis, paskui – ekonomistų:
Friedrichas Augustas Hayekas, Ludwigas von Misesas... Jie buvo agnostikai,
tikrai netikintieji, ir jie, sakyčiau, labai sėkmingai atėjo prie tiesos. Nebūtinai
jų Dievo atmetimas, jų ateizmas arba agnosticizmas viską gadina.
Ir jūs juos mylite?
Taip, nes, aš sakyčiau, Dievas jiems gailestingas. Jis dažnai
leidžia mums, nesvarbu, kokia mūsų religija, koks mūsų tikėjimas, Dievo tikrovėje
gan sėkmingai veikti, gyventi. Vis dėlto kai kur gali atsirasti rimta įtampa
arba labai rimtas konfliktas. Tai priklauso nuo konkrečių klausimų.
Na, taip. Ir galbūt – nuo būdo, nuo stiliaus,
kuriuo diskutuojama?
Taip. Ir Misesas, ir Hayekas tik neįsigilino į kai kuriuos
klausimus. Kiti, labai kovingi – Dawkinsas, Hitchensas ir kiti naujieji
ateistai – tiesiog atmeta krikščionių ir kitų teistų teiginius. Jie puola
tiesiogiai. O kai kas vengia to puolimo. Labai priklauso nuo asmenybės, nuo
situacijos, nuo konkrečių mokymų.
Daugelis jūsų paminėtų gamtos ar visuomenės
mokslininkų buvo ateistai, o jūs esate krikščionis. Ar tai neapsunkina
nešališko žvilgsnio į tiriamus klausimus?
Būtent tokia būtų minėtojo Vilniaus universiteto profesorių
pastaba: „Jūs, studentai, žiūrėkite nešališkai, supraskite gamtą moksliškai.“
Ir panašiai. Aš sakyčiau, tą nešališkumą galima tiesiai vadinti mitu, jis yra
mitas. Tai pripažįsta ir šiuolaikinė mokslo filosofija. Thomas Kuhnas, Karlas
Popperis ir visi rimti šios srities filosofai supranta: mes ateiname prie bet
kurio klausimo su savo prielaidomis, mes nežiūrime į ką nors neutraliai, tos
prielaidos daro įtaką. Tada kyla klausimas: ar tos mūsų prielaidos, presuppositions
angliškai, yra teisingos? Apie tai galima ir reikia diskutuoti. Bet
laikyti, kad mes visai neutraliai į ką nors žiūrime, yra kažkoks senamadiškas
empiricizmas...
Taip, visiškas nešališkumas skamba absurdiškai.
Ir būtent čia yra didžioji Dawkinso klaida. Lietuvoje Šliogeris
į tą pusę krypo: kad teisinga tiesa yra ta, ką aš galiu liesti, ką aš matau ir
taip toliau. Čia net nelabai rimta yra.
Gražiai nuskambėjo jūsų pasakymas: „Dievas
jiems gailestingas.“ Išties kai kurie žmonės neturi tikėjimo dovanos, dar nėra
pasiekę tokio lygmens, kai geba pamatyti Dievą kito akyse. Esu sutikęs
mokslininkų materialistų, kurie kalba lyg tikintieji. Jie gal nepakankamai
gilinosi į savo tikėjimą, gal nemoka jo nusakyti, nemėgsta apie tai kalbėti...
(Atneša kavos)
Čia Alma, šios bažnyčios kanclerė.
Labai malonu, dėkoju.
Pas mus – skambūs pavadinimai.
Skambūs titulai, taip. O kaip į jus reiktų
teisingai kreiptis?
Aš katechetas.
Katechetas. Bet negi kas nors taip kreipiasi?
Deja, jie vadina mane kunigu, bet aš nesu kunigas.
Nesate?
Ne, katechetas. Katechetai visada turi šefą, mano
tiesioginis šefas – klebonas, kunigas Tomas Šernas, nors praktiškai aš galiu tą
patį daryti.
Suprantama. O kaip žmogiškai paaiškintumėte
katecheto misiją, koks tai darbas?
Na, graikiškai – „mokytojas“. Net ir man toks pavadinimas žymiai
labiau patinka negu „kunigas“. Deja, Lietuvos evangelikų liuteronų, metodistų,
reformatų dvasininkai yra kunigai, nors tas pavadinimas labiau katalikiškas.
Vokietijoje yra pastoriai, Latvijoje liuteronų kunigas yra mācītājs –
mokytojas. Mums irgi labiau tiktų tas pavadinimas, bet ką padarysi...
Na, jūs atkakliai darote, diegiate.
Būtų mano valia, sakyčiau – vadinkit mokytojais, panaikinčiau
kunigus. Evangelikai, aišku, tokia mažuma čia, Lietuvoje, todėl jie
kompleksuoja. Mūsų bažnyčia neturi vyskupo, yra generalinis superintendentas, čia
senas pavadinimas, bet šiaip nori vartoti tuos pačius pavadinimus kaip
katalikai. Tai aš esu labiau už tapatybės stiprinimą, kad mes būtume kitokie.
Galime bendrauti, bendraujame su katalikais, bet noriu, kad turėtume savo
tapatybę.
Puiku. Grįžkime prie jūsų ir materialistinių
mokslininkų ar filosofų požiūrių skirtumų. Suprantu, kad jūs tikite galutiniu
aukščiausiuoju lygmeniu, kurį vadinate Dievu, o jie taip pat turi kažkokį
aukščiausią lygmenį, kuriuo tiki, bet vadina jį, pavyzdžiui, Visata. Ir tai
tampa savaime pakankamas lygmuo, nereikia jokio Dievo, užtenka Visatos. Ir dėl
to problemų lyg ir nėra: ko čia pyktis? Vieni tiki vienaip, kiti – anaip.
Pasaulis visiems dosnus ir gailestingas. Sunkumai iškyla atsitrenkus į
praktinius klausimus: ar siela yra esminė kokybinė skirtis tarp žmonių ir kitų
primatų, ar pagalbinis apvaisinimas yra geras dalykas. Ir tada, sprendžiant
tokius reikalus, kažkodėl pasitelkiamas tikėjimo aukščiausiuoju lygmeniu
argumentas, iškart imama skirstyti: jūs – davatkos, o jūs – bedieviai
cicilikai. Lyg tame glūdėtų esmė. Turbūt čia ne viskas taip paprasta?
Šiaip, ačiū Dievui, dažnai mokslo pasaulis funkcionuoja neįsigilindamas
į tokius metafizinius klausimus, ir dėl to eilinis biologas gali normaliai ką
nors tirti. Krikščionims teologams tai – ne problema, tegul dirba tas ateistas
biologas savo laboratorijoje. Aišku, kitas dalykas, kai paliečiami tie gilesni
klausimai. Mokslininkas, gamtos mokslininkas turi remtis prielaida, kad šitas
pasaulis yra realus. Nors, žinoma, filosofai mąstė, kad gal mūsų pasaulis yra
tik iliuzija, svajonė ir taip toliau, gal iš tikrųjų jis neegzistuoja. Tai, aišku,
yra toks metafizinis klausimas, daugumai mokslininkų gal jis visai nerūpi,
jiems viskas tiesiog yra. Ir Dawkinsas teigia, kad pasaulis yra, o kaip jis
atsirado – galų gale neaišku, ir jam per daug nerūpi. Kiti, kaip Hawkingas,
labiau bandė išsiaiškinti, iš kur viskas atsirado, sukūrė Didžiojo sprogimo
teoriją ir taip toliau.
Mokslininkas turi remtis tomis prielaidomis ir kartais, ypač
etinėse diskusijose, kurias jūs paminėjote: apie dirbtinį apvaisinimą,
eutanaziją, abortus, – staiga pamatome – oho! – įsikiša kitas veikėjas,
pavadinkime jį religija. Atsiranda skirtingos paradigmos: vieni remiasi tomis
dieviškomis tiesomis, kiti – ne. Ir tada žmonės neranda ir negali rasti
kompromiso, kadangi atsakymai į tuos esminius klausimus skiriasi. Tie rimtesni
klausimai kartais išlenda ir turi išlįsti, bet tik nuo žmogaus priklauso, ar
jis pasiruošęs šiek tiek giliau kasti, ar lieka paviršiuje. Ateistas gali kuo
puikiausiai gyventi, bet, manau, Blaise’as Pascalis pasakė – vakar kaip tik
pirkau jo knygą „Mintys“, pagaliau naujai išleistą po dvidešimties metų, – kad paviršutiniškai
gyventi, aišku, yra lengviau, bet problemų atsiranda, kai išlenda tie rimtesni
klausimai.
O koks būtų rimtesnio klausimo pavyzdys?
Klasikinis, aš jau norėjau sakyti, yra mirties klausimas:
kas bus po mirties? Kol tu gyveni, viskas „faina“, viskas gerai, bet dažnai,
mes tai mūsų bažnyčioje patiriame, artinantis mirčiai, laidotuvėms, visi kažkaip
tampa religingi, nes pradeda mąstyti, kas bus po mirties. Artimieji, nors gal
visiškai sekuliariai gyvena, bet vis dėlto skambina ir man, ir kunigams. Reikia
laidoti, norisi religingumo, nes vis dėlto tam žmogui, vėlei, sielai reikia kažką
gero padaryti. Ateina gan miglotas, kaip čia pavadinti, amžinybės...
Taip, sąlytis su amžinybe.
Dažniausiai be tų minčių žmonės kuo puikiausiai gyvena,
mirtis kažkaip dingo iš mūsų tikrovės, kitaip negu, sakykime, iki XIX amžiaus,
kai žmonės masiškai mirdavo nuo visokiausių dalykų. Dabar ir nuo koronaviruso
niekas nemiršta, gatvėse niekas neguli...
Nematyti ir laidotuvių procesijų.
Mirtis nustumta į paribį. Aišku, tada geriau gyventi, nes
nereikia mąstyti apie amžinybę. Bet tūkstantmečiais žmonės buvo priversti apie
ją galvoti: vaikai masiškai mirdavo, artimieji, sutuoktiniai, moterys dažnai
mirdavo gimdydamos. Tada žmonės beveik automatiškai apie tuos klausimus mąstė,
o šiais laikais – sudėtingiau.
Gerai, ir ką jūs pasiūlote žmogui, gyvenusiam
paviršutiniškai, nemąsčiusiam apie mirtį, seniai neregėjusiam laidotuvių
procesijos ir staiga susidomėjusiam: o kaip čia bus, kas manęs laukia? Ką jūs
jam galite pasiūlyti?
Na, čia mūsų, kaip ir visų Bažnyčių, esminė pareiga, užduotis
– mes skelbiame Jėzaus Kristaus Evangeliją ir raginame tikėti Jėzų Kristų
tam... Ne vien tik tam, bet ir tam, kad tas amžinybės klausimas būtų išspręstas
ir žmonės gyventų amžinai su Dievu. Toks mūsų trumpas atsakymas.
Heidelbergo katekizmas, vienas iš mūsų Bažnyčios konfesinių
pagrindų, turi labai puikų pirmą klausimą: kas yra tavo (kreipiamasi asmeniškai
į skaitytoją) vienintelė paguoda gyvenant ir mirštant? Kas tave galų gale
palaiko gyvenime? Čia irgi jau svarbu, nes krikščionys nemoko, kad šitas
gyvenimas yra šlamštas ir niekam nereikalingas, mes sakom – ne, jis yra mums
Dievo duotas ir svarbus. Taigi, kas mus guodžia šitame gyvenime ir mirštant,
kas yra paguoda žiūrint į mirtį, į pomirtinį gyvenimą? Toks yra mūsų Reformatų
Bažnyčios atsakymas, bet ne vien tik mūsų, aš manau, ir liuteronai, ir
katalikai sakytų, kad jiems tinka tai, ką mes skelbiame. Man labai patinka to
atsakymo pozityvumas. Nes kartais teigiama, iš dalies teisingai, kad krikščionys
gąsdina, erzina, grasina savo reikalavimais ir įstatymais, kalbėdami apie
pragarą. O Heidelbergo katekizmas duoda pozityvų toną: kas yra tavo vienintelė
paguoda. Ir nors tekstas yra iš XVI amžiaus, tai aktualu iki šiol – žmonėms
reikia paguodos dėl visokių priežasčių. Ir ta minima vienintelė paguoda reiškia
aukščiausią arba didžiausią, giliausią paguodą. Nes guosti galim savo vaikus,
paguoda egzistuoja daug kur ir yra reikalinga, bet kas mane galų gale palaiko
ir drąsina į mirtį žiūrėti su paguoda – čia yra mūsų krikščionybės žinia.
Tai kas gi ta paguoda – aukščiausia ir
geriausia?
Ten yra atsakymas, kad aš esu... Turėčiau išmokti mintinai (juokiasi),
lietuviškai dar nemoku. Perfrazuoju: mano vienintelė paguoda gyvenant ir mirštant
yra ta, kad esu savo vienintelio Gelbėtojo Jėzaus Kristaus nuosavybė.
Priklausyti Jėzui Kristui – toks yra mūsų katekizmo pagrindinis atsakymas.
Kartu ir labai provokuojantis – kažkam kitam priklausyti. Ne nepriklausomybė,
nors mums tas žodis skamba...
Taip, laisvė ir nepriklausomybė skamba mieliau.
Tai – ne nepriklausomybė, bet priklausyti kažkam. Ne kitam žmogui,
ne valstybei, bet...
Na, gerai. Šiuolaikinis XXI amžiaus žmogus
kreipiasi paguodos, ir jūs jam – šitą tekstą. Kaip jis supranta, net
nuoširdžiai norėdamas ir gal net turėdamas tikėjimo dovaną, kaip jis
interpretuoja tokią paguodą?
Ne, atsakymas yra ne toks trumpas. Reikia prie to daug
dirbti.
Ką dirbti?
Sakykime, aš esu katechetas, mokytojas. Reikia mokyti. Mes žinome,
kad ir mokyklose, ir universitetuose viskas užtrunka, reikia dalyvauti, reikia
sėdėti, reikia mokytis, tai reikalauja disciplinos ir taip toliau. Kartais
manoma, kad religijos srityje viskas vyksta štai taip (spragteli pirštais) –
kažkokia „čakra atsiveria“ arba Šventoji Dvasia veikia iš karto, žaibiškai.
Taip, yra tas punktas, mes galime rasti ir Naujajame Testamente, Biblijoje, kad
žmogus patiki, iš netikėjimo būsenos pereina į tikėjimo būseną. Jis apsisprendžia,
ir tai kartais patvirtinama: nepakrikštytasis priima Krikštą, tampa Bažnyčios
nariu ir taip toliau. Yra šitas lūžio momentas, ir žymūs žmonės kaip C. S.
Lewisas, rašytojas Chestertonas ir kiti tai yra aprašę: buvau toks, paskui
tapau toks, buvau agnostikas, paskui pradėjau tikėti. Taip galima pasakyti, tačiau
kad prieitum prie tokio taško, reikia mokymo proceso. Jeigu, sakykime, žmogus
yra tvirtas ateistas, jam prieiti prie to dalyko bus ilgas kelias. Jeigu jis
jau tiki – „Taip, Dievas yra, aš tik šio to nesuprantu“, – tai tada trumpesnis
kelias. Jeigu žmogus yra budistas, Teravados budizme išvis dievų nėra...
Dievų yra, Kūrėjo nėra.
Taip, Kūrėjo. Tada kelias veda ilgesnis.
Na gerai, bet gal įmanoma tokiam, staiga apie
amžinybę susimąsčiusiajam, geranoriškai suteikti paguodos šių laikų kalba? Ką
jūs pasiūlytumėte kaip žmogus, nemaža laiko paskyręs šitiems mokymams?
Vėlgi, Bažnyčios šiek tiek skirtingai atsako į šį klausimą.
Nenoriu per daug kritikuoti savo brolių, bet katalikai, iš dalies ir
liuteronai, iš karto sakytų: „Reikia kuo skubiau krikštyti.“ Svarbiausia, jeigu
žmogus nepakrikštytas, tą kuo skubiau atlikti, kad viskas būtų „sutvarkyta“.
Na, čia mano, reformato, pozicija būtų kitokia. Tas aktas neveikia magiškai,
jis, manau, per daug neduoda arba neduotų. O kiek laiko užima patirti paguodą,
sunku pasakyti.
Geriausias biblinis pavyzdys yra tas plėšikas, tiksliai nežinome,
kas jis buvo, gal – teroristas, nukryžiuotas su Jėzumi. Vienas iš dviejų nukryžiuotų
nusikaltėlių šaipėsi iš Jėzaus: „Jeigu tu esi Dievo sūnus, ką čia veiki?“ O
kitas jį papeikė, ir per trumpą laiką, evangelijos mums pateikia turbūt tik ištrauką,
aišku, ant kryžiaus ten jie per daug nesikalbėjo, bet tas kitas nukryžiuojamas
nusikaltėlis suprato, kad jis teisėtai miršta, jis suprato savo nuodėmingą būklę,
ir iš to išplaukia jo prašymas, kreipimasis į Jėzų, kad šis būtų jam
gailestingas. Trumpai sakant, jis išpažino savo nuodėmę, suprato savo varganą būklę
ne vien tik dėl to, kad buvo kankinamas ant kryžiaus, jis suprato, kad yra
kaltas Dievo akyse ir jam reikia atleidimo. Ir tada Jėzus patvirtina: „Tu šiandien
būsi su manim rojuje.“ Tai toks vienas pavyzdys, kai, atrodo, per labai trumpą
laiką – mes nežinome, kada tas žmogus pradėjo mąstyti apie tokius klausimus, –
bet jis per trumpą laiką suprato: „Aš esu kaltas, man reikia gelbėtojo.“ Jis
kreipėsi į Jėzų ir buvo išgelbėtas.
Taip, bet jam pasisekė, jis turėjo šalia ne bet
ką.
Taip, dėl to kai kurie ateistai iki šiol šaiposi: „Jeigu šalia
sėdėtų Dievas ir man ką nors pasakytų, aš patikėčiau.“
Tik ar toks šaipūnas atpažintų Dievą?
Nebūtinai. Dėl to, aišku, ta mūsų krikščionybės
provokacija, mūsų Bažnyčios atstovų arba visų krikščionių paskelbta Evangelija
yra Dievo raginimas atgailauti, įtikėti ir taip toliau.
Atgailauti – aišku. Bet jūsų pavyzdyje tam
žmogui jo kalba, atitinkančia papročius ir aplinkybes, Jėzus labai aiškiai
perteikė, ką anas turįs padaryti, ir suteikė tikrai dievišką paguodą sakydamas:
„Tu dar šiandien su manim būsi rojuje.“ Rojaus sąvoka, turbūt, anuomet buvo
aiškesnė, o šiandien – kas tas rojus? Kas nutiks po mirties? Kaip realizuosis
minėta priklausomybė Dievui? Kaip tai veikia XXI amžiuje?
Kas mane veikia, tėra vienas aspektas. Be abejo, tam tikra
prasme krikščionybė visai neveikia. Kokia čia „durna“ naujiena, galima sakyti,
kad reikia gyventi taip, kaip liepia Naujojo Testamento Kalno pamokslas? Ir apaštalas
Paulius dėl to ne kartą savo laiškuose yra sakęs, kad pagonims – tais laikais
graikams, romėnams – mūsų mokymas yra kvailybė. Jis tą turėjo omeny, jis
suprato, kad jiems tai atrodo kažkokia nesąmonė, tai neveikia. Ir vis dėlto apaštalai
buvo įsitikinę, kad tą „kvailą“ mokymą reikia skleisti. Kodėl? Kadangi jie buvo
įsitikinę, kad tai – tiesa, tai vienintelis pagrindas.
Jeigu apaštalai I amžiuje būtų apmąstę, kaip jie to
pasieks, kaip skleis šitą pasaulėžiūrą graikams ir romėnams, gal jie būtų kažką
ir pakeitę. Žymus pavyzdys: Paulius pamokslauja Atėnuose, areopage, apie kūnišką
prisikėlimą ir visiems platonistams arba neoplatonistams tai atrodo visiška nesąmonė.
Jie manė, kad kūnas yra mažiau vertingas, reikia jo atsikratyti, išsilaisvinti
iš to kūno, o čia Paulius skelbia apie kūnišką prisikėlimą – nesąmonė! Kai
kurie šaipėsi, nebuvo tas pamokslas labai sėkmingas, bet apaštalo darbuose parašyta,
kad kai kurie susidomėjo, vyko daugiau pokalbių, Paulius ten liko gana ilgam,
kad atsakytų į klausimus, diskutuotų, paaiškintų plačiau. Tam jis buvo gan
gerai pasiruošęs, mes žinome iš Naujojo Testamento, jis kai kur perfrazuoja
pagonių graikų filosofus, mąstytojus, jis buvo gerai apsiskaitęs, mokėjo graikiškai,
gal ir lotyniškai. Jis ten pradėjo tai, ką mes šiandien vadinam apologetika –
savo mokymo gynimą, atmetant neteisingus kaltinimus, apginant jį ir pozityviai
pristatant. Ir tas kelias jau I amžiaus kultūriniame kontekste buvo sudėtingas.
Paskui buvo ilgas vyraujančio krikščioniško mąstymo
laikotarpis nuo IV–V amžiaus, kai Romos imperija tapo krikščioniška, iki Apšvietos
maždaug. O dabar vėl turim panašią situaciją kaip I, II, III amžiuje – mūsų tikėjimo,
krikščioniškos religijos prielaidos savaime nebeįtikina kitų.
Išties.
Religijos sociologai tai nustato. Šiandien žmonėms nebėra
savaime aišku, kas yra Dievas, kas bus po mirties ir taip toliau. Šiandien
Dievas vienam gali reikšti, sakykime, traukos dėsnius, tekančią energiją, dar
kažką. Šiandien jau krikščionis turi pradėti nuo Dievo sąvokos, kas yra Dievas,
kas yra sukūrimas – nuo tokių dalykų.
Būtent! Gražiai palyginote. Apšvieta šiuo
požiūriu grąžino diskusijas, dabar ir krikščionims kyla sunkumų susikalbėti.
Tačiau I amžiuje ar kiek vėliau, matyt, kalba buvo panaši, apaštalų kalba buvo
artima liaudžiai, visi vertėjai ir interpretuotojai kalbėjo ta pačia žmonių
kalba. Šiandien ir kalba pasikeitusi, aplinka formuoja naujas sąvokas, mes
minime dirbtinį intelektą, virtualią realybę, sąmonę, pasąmonę. Žmonės tuos
dalykus girdi, jie palieka įspaudus protuose, nuo jų labai sunku atsiriboti.
Kai krikščionybė sako: „Jūs, šitas naujoves atmetę, dabar paklausykit mūsų
išminties“, ta išmintis skamba itin archaiškai, anachronistiškai. Lyg kokie
mitai, pasakos. Kaip jūs tai pastebite?
Dėl to tai yra nuolatinis iššūkis Bažnyčios tarnautojams
krikščionims – prieiti prie kalbos ir dirbti. Bet čia nieko naujo. Galime
palyginti: islame didžiausias idealas yra Koranas, parašytas arabiškai. Privalu
jį išmokti mintinai, įsikalti į galvą ir to užtenka. Krikščionys visada
suprato, kad kalba yra įrankis, kalba – ne Dievas, kalba kažką komunikuoja,
reikia į ją įsigilinti. Krikščionims ir žydams niekada nebuvo problema išversti
Bibliją, kad žmonės suprastų. Ir kiekvienas vertimas atsižvelgia į laikmečio
kalbą. Žydai nebemokantiesiems hebrajiškai vertė į graikų kalbą, atsirado
niuansų, paskui Lutheris XVI amžiuje... Mes prie Biblijos vertimo nuolat
dirbame, kadangi žmonių kalba keičiasi. Aišku, pats Biblijos tekstas nelabai
radikaliai keičiamas, bet visa katechezė, pamokslavimas turi būti pritaikyti šiandienos
skaitytojams, kad jie suprastų. Ir tas pritaikymas, aišku, šiek tiek skiriasi. Šiandien
aš nepamokslauju taip, kaip XVI amžiuje, XIX amžiuje ir jau net ne kaip XX.
O kaip nusakytumėte jūsiškių ir tų ankstesnių
pamokslų skirtumą?
Skirtumas nėra radikalus, mes kai kurias sąvokas išlaikome,
bet aiškiname arba turime plačiau paaiškinti, pavyzdžiui, sąvoką „Dievas“.
Dabar tenka pasistengti, nes žmonės jau visaip galvoja apie Dievą. Gal kokie du
trečdaliai Lietuvos gyventojų teigia, kad tiki Dievą, bet galvoja visai ką
kita, negu moko mūsų Bažnyčia. Nauja situacija, reikia aiškinti. Atsirado,
sakykime, sąvoka, kuri nėra biblinė, „asmuo“. Asmuo yra persona lotyniškai,
graikiškai hypostasis būtų, paskui ta sąvoka išryškėjo IV amžiuje, kai
vyko rimtas ginčas dėl Trejybės, tada teologai pašlifavo tas sąvokas graikiškai,
lotyniškai ir atsirado naujas suvokimas.
Šiandien mums įprasta ir naudinga kalbėti apie Dievą kaip
apie asmenį, nes žmonės tai supranta. Irgi reikia pasistengti, kad kalbant apie
Trejybę, Trejybės Asmenis – Tėvą, Sūnų, Šventąją Dvasią – mane ne per daug
individualistiškai suprastų, kadangi šiandien mes visi individualistai, toks
naujas pavojus atsirado.
Taigi, mes nuolat dirbame su savo sąvokomis, šlifuojame
jas, stengiamės, kad žmonės suprastų, šį bei tą gal keičiame, bet, žinoma,
norime ir turime išlikti ištikimi tam Dievo apreiškimui. Jis mums, žmonėms,
krikščionims, pavedė užduotį tai komunikuoti. Dėl to nuolat turime dirbti su
kalba. Vakar vyko tokia „Zoom“ konferencija su vokiečiais ir kitais reformatais
iš įvairių šalių, ir už nugaros beveik visiems buvo matyti knygos. Vienas
kolega pastebėjo, kad kitas žmogus, ne krikščionis, jam pasakė: „Pas jus, krikščionis,
visur – knygos!“ Pas musulmonus jau visai kitaip – mečetėje nusifilmuoja ar
panašiai, kitose religijose gal irgi kitaip. Mes, krikščionys, mylime knygas,
raštus ir dirbame su kalba labai sąmoningai. Kitose religijose skirtingai, kaip
ir sakiau, islamas šlovina vieną kalbą – arabų, kitos kalbos net netinka.
Dar šiek tiek – apie kalbą ir tekstą.
Evangelija yra Dievo žodis. Kaip jūs tai suprantate?
Evangelija, išvertus – „geroji naujiena“, yra Dievo žodžio
dalis.
Dalis? Tai Dievo žodis neapsiriboja Evangelija?
Dievo žodis plačiąja prasme yra net ir tai, ką tas ateistas
biologas atranda savo laboratorijoje, nes Dievas kalba ir per savo kūriniją, ne
žodžiais. Tas mokslininkas nieko negirdi iš Dievo, bet jis atranda gamtos dėsnius
ir taip toliau. Tokiu būdu Dievas skelbia: „Mano sukurtas pasaulis yra
tvarkingas.“ Tą patį patvirtina Biblija. Psalmyne ir kitur Biblijoje turime
patvirtinimų, kad visa kūrinija komunikuoja, ir kiekvienas žmogus, nors Dievas
gal į jį nesikreipia asmeniškai, antgamtiškai pats iš dangaus ar per sapnus,
kiekvienas žmogus gali žiūrėti į Dievo sukurtą pasaulį ir suprasti, kad Dievas
yra, kad pasaulis yra jo sukurtas, tvarkingas ir taip toliau. Tai irgi yra
Dievo žodis, Dievo kalbėjimas plačiąja prasme.
Siauresne prasme turime Dievo iš dangaus išsakytus žodžius:
ant Sinajaus kalno Dievas kalbėjo su Moze turbūt tikrai akustiškai, kalbėjo ir
pranašams. Paskui turime įkūnytą žodį – Jėzų Kristų, kuris Jono Evangelijoje
vadinamas Dievo Žodžiu. Ir paskui dar turime užrašytą žodį – Šventąjį Raštą,
Bibliją. Mes turime daug dieviškų žodžių. Net ir vienas iš mūsų išpažinimų
sako, jeigu bažnyčioje teisėtai skelbiamas tas užrašytas žodis, Evangelija, tai
irgi yra Dievo žodis, skelbiamas Dievo žodis. Dėl to jeigu kunigas pamokslauja,
jis ne vien tik cituoja iš Biblijos, iš Šventojo Rašto, jis skelbia Dievo žodį.
Aišku, nebūtinai tas skelbimas yra neklaidingas, tenai gali būti įsimaišę
visokių klaidų. Dievo žodžio samprata yra labai plati, dažniausiai turimas
omeny tas užrašytas žodis – Biblija, Šventasis Raštas, bet plačiąja prasme
Dievo komunikacija ar kalba vyksta gana plačiai.
Tai plačiąja prasme Dievo žodžio yra ir jūsų
straipsniuose?
Na taip, tam tikra prasme. Tik mes, evangelikai, manau, gan
gerai suprantame, kad ten, kur dalyvauja žmonės – išpažinimuose, katekizmuose,
teologijos veikaluose, straipsniuose ir taip toliau, yra prisimaišę klaidų,
nemažai netobulumų. Mes visai nemanome, kaip broliai Romos katalikai, kad Popiežius
kalbėdamas ex cathedra yra neklystantis, todėl gali paskelbti naują dogmą.
Mes tai atmetame, nes nemanome, kad Dievas bet kokiam žmogui būtų davęs tokią užtikrintą
apsaugą nuo klaidų.
O kaip yra su šventraščiais? Ten juk žmogus
irgi dalyvauja.
Aišku, čia svarbi ir apologetikos tema. Kuo skiriasi
Biblija nuo mūsų Heidelbergo katekizmo, koks čia skirtumas? Šiaip visos Bažnyčios
sutaria, kad Biblijos autoriai arba jų raštai yra inspiruoti, įkvėpti, Dievas
tuos raštus apsaugojo nuo klaidų. Tuo tiki katalikai, stačiatikiai,
protestantai. Tą įrodyti, aišku... Yra teologų, kurie teigia, kad ten daugybė
klaidų, prieštaravimų ir taip toliau. Ir šiandien labai svarbu bandyti pagrįsti,
įrodyti, kuo skiriasi užrašytas Dievo žodis, Šventasis Raštas, nuo kitų veikalų,
tą būtina šiandien apginti.
Tai Šventajame Rašte irgi galėjo įsivelti
klaidų, jį užrašant?
Taip, taip, daug kas taip ir teigia šiandien. Dėl to
sakiau, kad čia reikia rimtai dirbti, o ne lengvabūdiškai tai atmesti. Vėlgi,
konkrečiai reikia žiūrėti. Kartais mūsų naujiesiems ateistams, tokiems kaip
Dawkinsas, net ir ne krikščionys pataria: „Na, jūs pagaliau bent rimtai
paskaitykite Bibliją ir įsigilinkite.“ Mes reikalaujame visada, kad ir kas tai
būtų – mokslas, filosofija, – rimtai įsigilinti ir bent pabandyti suprasti, o
ne paviršutiniškai ką nors atmesti. Toks atvirumas tiesai yra svarbus.
Nesakote dogmatiškai: „Aš dėl šito
nediskutuoju, nes tokia yra dogma, mes jos neanalizuojame, ir aš atsisakau apie
tai ginčytis todėl, kad tai yra šventa.“
Taip, bet mums, krikščionims, šiandien užimti tokią poziciją
praktiškai neįmanoma, mes turime viską apginti. Esmė ta, kad skeptikai ateistai
irgi turi savo šventus įsitikinimus. Visi turime, mes visi remiamės kažkokiomis
prielaidomis, ir jeigu jos mums suteikia saugumą, stabilumą, paguodą, prasmę
gyvenime, mes uoliai giname savo pozicijas. Visi taip daro, kai paliečiami mūsų
giliausi įsitikinimai. Ir ateistas turi apginti savo įsitikinimus. Šiais
laikais, aišku, teologija, Biblija, Evangelija yra puolama ir turi labiau
gintis nei anksčiau. XVI amžiuje tie ateistai buvo vargšai, o šiandien mums
tenka labiau gintis, nieko nepadarysi. Štai vakar buvau „Vagos“ knygyne –
literatūros daug iš tos pusės: Stephenas Hawkingas...
Taip, literatūros daug iš tikrųjų. Kiek
anksčiau užsiminėte apie žmonių ir primatų sulyginimą. Kai kurie mokslininkai
mato gamtoje nenutrūkstamą tąsą ne tik tarp žinduolių ar stuburinių, bet ir
tarp karalysčių, net negyvosios ir gyvosios gamtos. Vieni virusus laiko gyvais
padarais, kiti – ne. Biologai žmogiškumą labiausiai sieja su smegenų dydžiu:
toks esą yra kokybinis žmonių skirtumas nuo kitų primatų, likusių gyvuliais. Ar
esate mąstęs apie tai?
Aš džiaugiuosi, kad mūsų religija turi gan gerus atsakymus į
šiuos klausimus. Mes žinome, iš kur tie panašumai. Nes akivaizdu, kad daug gyvūnų,
nors ne visi, yra panašūs į žmones. Žmogus turi tą biologinę pusę. Su kitais
padarais mus vienija tai, kad mes esame Dievo sukurti. Čia tas didysis
skirtumas: Dievas yra Kūrėjas, visa kita yra sukurta. Dėl to manęs nestebina,
kad tarp tų kūrinių yra daug panašumų: ir medžiagiškumas, ir dauginimosi būdas,
net kai kurių gyvūnų ir mūsų kūnų sandara panaši. Turime paaiškinimą. Kitose
pasaulėžiūrose ir religijose žymiai sudėtingiau. Mes neteigiame, kad žmogus yra
kokia antgamtiška būtybė arba kad mumyse yra ko nors dieviško. Ne, nėra, mes
esame kūriniai. Žodžiu, rimtai žiūrime į žmogiškumą, dėl to galime žmogaus kūną
tirti moksliškai ir visa kita.
Bet yra kita pusė. Vėlgi, biblinė kalba yra viena, ja
kalbama apie sielą, apie psyche, apie dvasią. Žinome, kad turime tą
neregimąją žmogiškumo pusę, dėl to – ir pomirtinį gyvenimą, Bažnyčia tradiciškai
moko apie sielos nemirtingumą. Aišku, šiandien reikia šiek tiek plačiau paaiškinti,
ką tai reiškia, bet mes suprantame, kad žmogus yra kitoks. Manau, kad ir
netikintieji tai patvirtintų. Aš pats žurnale „Prizmė“ gal prieš 25 metus rašiau
apie žmogų, apie kalbos fenomeną. Karlas Popperis, nors netikintysis, gan gerai
rašo, kuo žmonių kalba iš esmės skiriasi nuo delfinų, banginių ir kitų gan
protingų gyvūnų kalbos, kokie čia esminiai skirtumai. Mūsų kalbos fenomenas yra
svarbus mūsų išskirtinumo aspektas, kaip ir mūsų moralė. Aš manau, jeigu turėčiau
apginti šį klausimą, labai daug apie tai kalbėčiau. Mums šiandien labai rūpi žmogaus
teisės, ir tada kyla klausimas: kuo remiasi tos žmogaus teisės? Dėl to Peteris
Singeris, nors jis ir ateistas, metė labai naudingą iššūkį: kodėl ne gyvūnų
teisės? Kur čia riba ir kokiems gyvūnams turim tas teises suteikti? Visa žmogaus
teisių samprata remiasi žmogaus unikalumu, tam tikra prasme...
Verte.
Verte. Iš kur ji atsiranda? Kodėl mano vertė kitokia negu
mano šuns arba katės, koks čia skirtumas? Apie tai mąstė net ir naujieji
ateistai, bet jeigu jie būtų priversti nubrėžti ribą, kam suteikti tas žmogaus
teises, tai kokie būtų kriterijai? Skausmo pojūtis, nervų sistema, gebėjimas mąstyti?
Čia jokio sutarimo nėra ir neatrodo, kad jis atsiranda, nors Peteris Singeris
savo knygose rašė, kad gali atsirasti. Aišku, kai kurios organizacijos, tokios
kaip PETA, gyvūnų teisių gynėjai, irgi nori eiti link to – duokime gyvūnams vis
daugiau teisių. Bet žmogaus teisės lieka žmogaus teisėmis. Dėl to žmogaus teisių
organizacijos yra gyvybingos ir gina tas žmogaus teises.
Čia prisimenu Konradą Lorenzą. Nežinau, kiek
jis buvo tikintis, tačiau parašė vienoje knygelėje puikų skyrių apie tai, ar
verta gailėtis gyvūnų. Toks lyg ir moralinis klausimas: ar verta gailėtis?
Nueina žmonės į zoologijos sodą ir gailisi gyvūnų, uždarytų narvuose. O jis,
mokslininkas, gyvūnų elgsenos specialistas, analizuoja, svarsto, kad vieni
gyvūnai kenčia daug labiau, o kiti mažiau. Ir jeigu kam nors gaila, kad žvėrių
karalius guli uždarytas narve, tai verta žinoti, kad jis neturi poreikio daug
judėti, medžioti ir panašiai. O vilkai arba migruojantys paukščiai kankinasi
daug smarkiau, negalėdami realizuoti savo instinktų. Arba „aukštesnieji“
primatai, turintieji sudėtingesnių poreikių: megzti santykius, bendrauti
grupėse, palaikyti hierarchiją – Lorenzo manymu, jie labai kenčia. Teisės
apskritai yra kažin koks civilizacijos konstruktas: advokatai, prokurorai,
teisėjai, kalėjimas, bausmės... Apie gyvūnų teises dažnai kalbame iš savo
žmogiškų pozicijų, tiesiog reikšdami gailestį, ne prilygindami gyvūnus sau.
Būtent, mūsų kalbėjimas apie teises rodo, kad mes kažkaip
net intuityviai jaučiame savo išskirtinumą. Kalbant apie gyvūnų teises, mūsų
krikščioniškas požiūris yra toks: mes turime pagarbiai žiūrėti į visus Dievo kūrinius.
Ir PETA bei visos kitos panašios organizacijos gindamos gyvūnus tam tikra
prasme remiasi krikščioniškomis prielaidomis. Senajame Testamente randame, kad
gyvūnai buvo stebėtinai intensyviai saugomi. Sakykim, šabo įstatymas – viena
poilsio diena – galiojo ir gyvuliams, ir jie turi pailsėti. Visiška naujovė
tais laikais! Romėnai – Tacitas, Seneka – dėl to šaipėsi iš žydų, iš šabo, na,
kas čia yra, kad visi žmonės – ir vergai! – turėtų poilsio dieną? Čia yra nesąmonė.
Tinginiai tie žydai, duoda visiems poilsio dieną!
Ką čia kalbėti apie gyvūnus? Iš kur tai ateina? Gyvūnai yra
ne žmonės, bet ir ne akmenys, jie yra gyvūnai ir dera pagarbiai į juos žiūrėti.
Jeigu mūsų teisinėje bazėje yra gyvūnų apsauga, negalima savavališkai jų
kankinti ir taip toliau, tai aš drįstu sakyti, kad tai ateina iš žydų krikščioniškos
tradicijos. Paskui Descartes’as buvo vienas iš pirmųjų, teigęs, kad gyvūnas yra
labiau daiktas, ir vokiečių teisėje gyvūnai kartais prilyginami daiktams, bet čia
nelabai krikščioniška. Tai ne stalas, ne suolas, tai – gyvūnas ir reikia
atitinkamai į gyvūnus žiūrėti. Bet vis dėlto jie ir ne žmonės, jie neturi
balsavimo ir kitų teisių. Ir galima juos suvalgyti kai kuriuos.
(Juokiasi)
Galima. Paminėjote kalbą ir moralę kaip mus nuo
kitų gyvūnų skiriančius dalykus, kurie yra tikrai žmogiški.
Jeigu norėčiau padėti netikintiesiems suprasti savo
unikalumą, tai galėčiau bibliškai įrodyti, kad žmogus turi sielą ir taip
toliau. Jeigu pašnekovas sakytų: „Aš netikiu, kad žmogus turi sielą, kur ji
yra?“, tada aš kalbėčiau apie apčiuopiamus fenomenus, tokius kaip kalba. Mes
visi kalbamės, dėl to visi sutaria, arba kad turime moralės jausmą, ačiū
Dievui, praktiškai visi žmonės turi, supranta, kas yra gerai, kas yra blogai,
kas yra priimtina, kas atmestina, skiria dorybes ir ydas. Mes šitaip mąstome.
Tada klausimas: iš kur ateina tas mąstymas? Šimpanzės taip negalvoja, jos nežino,
kas yra dorybė ar yda. Ir galime tą argumentą vystyti, žymūs apologetai C. S.
Lewisas, Peteris Kreeftas taip ir argumentuoja.
Gerai, o dabar grįžkime prie paguodos. Man
regis, net ir šiais laikais visiems suprantama paguoda būtų sielos
nemirtingumas. Kas ta siela, įvairiai nusakoma ar piešiama? Čia įsibrauna
sąmonės sąvoka, kai kas gal sielą įsivaizduoja kaip sąmonės tąsą ar srautą, bet
vis tiek žmogų guodžia tai, kad jame yra šis tas nemaraus, išliekančio net po
mirties, ar ne taip? Ir jūs užsiminėte, kad apie sielą dar reiktų paaiškinti
geriau, nes biblinis jos suvokimas nebe toks vertingas.
Jūs dabar gerai išreiškėte mūsų šiuolaikinį supratimą. Pats
faktas, kad žmoguje yra ta neregimoji pusė, na, aš dabar taip aptakiai arba
neutraliai kalbu, savaime tik byloja apie mūsų išskirtinumą, bet tai – dar ne
paguoda. Man ne paguoda, kad aš esu žmogus. Tai toks faktas. Ir kad kažkas po
mirties liks, savaime irgi nėra paguoda. Nes klausimas: kas manęs ten laukia?
Ar čia nirvana, na, sakykime, nieko kito nešauna į galvą, gal išvis mano „aš“,
mano tapatybė persikūnys, reinkarnuosis arba aš dingsiu, mano tapatybės išvis
neišliks? Daug tų niuansų. Tai savaime dar nesuteikia paguodos. Materialistas
gali sakyti: „Viskas bus baigta ir man čia paguoda. Aš dabar gyvenu gražiai ir
man to užtenka.“
Paguoda nėra tai, kad manyje yra tas dėmuo, siela. Dėl to vėl
grįžtu prie senos išminties – Heidelbergo katekizmo ir jo provokacijos: paguoda
nėra tai, kad esu nemirtingas arba dalis manyje yra nemirtinga. Paguoda yra jau
čia ir dabar priklausyti tam vieninteliam Gelbėtojui.
Bažnyčia nuo pat pradžių kalba, kad yra tos, kaip čia
neutraliau pasakyti, dvi galutinės stotelės. Dabar vis leidžiama C. S. Lewiso
knyga „Didžiosios skyrybos“, galima įsigyti, „Katalikų pasaulio leidiniai“ išleido,
prie pirmo leidimo dar aš pats prisidėjau prieš beveik 20 metų. Knyga alegoriškai
kalba apie tai, kas bus po mirties, ten vyksta tos „didžiosios skyrybos“: vieni
tampa žmonėmis, tikrais žmonėmis, su tikru kūnu, o kiti, netikintieji, bet
kartais ir krikščionys, kurie niekuo nebetiki arba yra materialistai, tampa
tokiomis neapčiuopiamomis, permatomomis šmėklomis. Tradiciškai krikščionys
kalba apie dangų ir pragarą, Lewisas tai labai puikiai apologetiškai literatūriškai
perdirbo. Čia yra tokia provokacija, kad bus po mirties gyvenimas, tik
klausimas – koks jis bus? Krikščionybė nuo pat pradžių skelbė žinią: mes būsime
tikri žmonės su kūnu. Tai buvo minėtoji provokacija graikams platonistams, kurie
menkino kūną, teigdami, kad reikia jo atsikratyti. Ne, kūnas yra geras dalykas,
būsime ten su atnaujintu, pakeistu kūnu, gražesni, be ligų, be koronaviruso, be
kančių, ašarų ir taip toliau. Mes tvirtai tą žinome. Tai Lewisas puikiai aprašo
savo knygoje. Čia yra mūsų geroji naujiena: būsime tikri žmonės. Bet ne visi.
Šiais laikais tai yra gigantiška provokacija. Dažnai ir Bažnyčia,
bent Vokietijoje, vengia kalbėti apie amžiną pražūtį, pragarą. Čia, Lietuvoje,
dar kiek kitaip, čia visi konservatyviau mąsto, bet kai kur, kad ir mano gimtinėje,
kalbama apie dabartį, apie gerus darbus ir taip toliau, o kad kai kam po
mirties gali būti „šakės“, jau vengiama sakyti, nes tai pažeidžia tolerancijos
dvasią.
Nemandagu, net bažnyčioje jau nebepriimta taip
kalbėti.
Kai kur – taip. Laikoma, kad tai netolerantiška.
Psichologinis smurtas.
Taip. Dawkinsas plačiai išvystė šį požiūrį „Dievo
iliuzijoje“. Pasak jo, taip auklėti vaikus jau yra smurtavimas prieš juos. Vėlgi,
čia krikščionys bando interpretuoti užrašytą Dievo žodį. Skaitydami Naująjį
Testamentą mes randame, kad daugiausiai kalbėjo apie pragarą pats Jėzus
Kristus. Tai gal vis dėl to tenka apie tai kalbėti – tokia išvada.
Kai kam ir čia pragaras, šiame gyvenime.
Taip, daug kas tai suprato. Tik gera žinia, kad Dievas,
kaip Jonas Kalvinas rašė, uždeda tam blogiui apynasrį. Prisideda ir valstybė,
ir laisvoji rinka, ir Bažnyčia. Sakykime, laisvoji rinka tą įgimtą mūsų godumą
nukreipia gero tikslo link: jeigu nori kuo daugiau pinigų – padaryk gerą
produktą. Savotiškas apynasris blogumui. Panašiai valdžia ką nors draudžia. Bažnyčia
irgi drausmina, mažina blogį savo būdais. Tėvai drausmina, auklėja savo vaikus,
kad tas pragaras šioje žemėje būtų kuo mažesnis. Mes prie to prisidedame, nes būtent
Dievas nori, kad valdžia, ekonomika, Bažnyčia, šeimos veiktų, kad toks pilietiškas
bendras gyvenimas būtų kuo mažiau pragariškas.
Su jumis kalbėdamasis kartais girdžiu, kad
svarstote kaip teologas, kaip mokslininkas, lyg ir stebintis iš šalies, nors aš
žinau, kad esate tikintis žmogus. Tai nuostabus potyris. Gal būtų paprasčiau,
jeigu sakytumėte: „Klausykite, aš tikiu, kad tikintieji keliaus į rojų su savo
kūnais, o netikėliai degs pragare. Taip yra, aš jaučiu, žinau, esu tikras, kad
taip yra.“ O jūs kartais užimate religijotyrininko, kuris pats lyg ir
nepraktikuoja to tikėjimo, poziciją. Kaip Viktoro Pelevino romano veikėjas: „Aš
– ne budistas, aš – budologas.“ Man toks susidvejinimas visai simpatiškas, o
jūs pats ar jį jaučiate?
Na, taip, aišku, nes teologai viskam turi paaiškinimą.
Lotyniškai tas mūsų fenomenas būtų fides qua – pats tikėjimas, ir fides
quae – tikėjimo turinys. Ir apie šitą turinį galima neutraliai, moksliškai
kalbėti. Dėl to tikrai turime Vakarų universitetuose gana daug teologų, kurie
patys netiki, tuo užsiima kaip mokslu. Jie gali būti ateistai, dėstantys Bažnyčios
istoriją.
Bažnyčios istoriją galima dėstyti, aš atsiprašau,
kad pertraukiu, su istorija įmanoma nesitapatinti, nors tai irgi nelengva.
Istorija – politizuotas dalykas, sunku likti nešališkam. Tačiau dar sunkiau
nešališkai žvelgti į savo tikėjimą. Na, kaip aš galiu atsiriboti nuo to, kuo
tikiu? Aš ne šiaip žinau ar tapatinuosi, nes mane mokykloje taip mokė, – aš tuo
tikiu. Kyla neišvengiamas susidvejinimas. Turbūt jis kiekvienam ypatingas,
išskirtinis, ir jį labai sunku nusakyti, tik pokalbyje jis atsiskleidžia.
Taip. Aš dar trumpai pratęsiu, mes turime tą fides quae –
tą turinio pusę, tą objektyvią pusę, ir tą egzistencinę pusę, tą tikėjimą kaip
aktą, kaip veiksmą – fides qua. Ir, aišku, tie dalykai susišaukia. Mano
klausimas tokiems teologams ateistams būtų: „Kaip jūs galite skaityti šaltinius
ir apeiti jų turinį, jį ignoruoti arba atmesti?“ Aš sakyčiau, tai faktiškai neįmanoma.
Galų gale kyla klausimas, ką žmogus asmeniškai išpažįsta.
Dėl to visos Bažnyčios sujungia tą asmeniškumą – aš tikiu
asmeniškai, tikiu, kad arba tikiu į kažką, – ir konkretų turinį. Turime tokias
dvi puses, ir visose Bažnyčiose ta įtampa išlaikyta: asmeniškumas ir konkretus
turinys. Ir tai, aš manau, bendrai susiję su krikščionybės bruožu, kad aš pats
nesu Dievas arba neturiu dieviškumo savyje. Aš žiūriu arba esu nukreiptas į išorę.
Dievas yra kitas asmuo, jis mane sukūrė, jis viską sukūrė, jis yra Gelbėtojas.
Dėl to tai atitinka moksliškumą. Mokslininkai ką nors
tiria. Biologas nesėdi laboratorijoje ir nemedituoja, jis kažką daro. Dėl to
modernus mokslas ir gimė būtent krikščioniškame pasaulyje, nes mums įprasta žiūrėti
į išorę, ten ieškome ir mokslinių tiesų, ir išganymo. Aš nežiūriu į save, ten
nerasčiau pernelyg daug gerų dalykų – kuo giliau į sielos gelmes, tuo bus tik
tamsiau, ne šviesiau. Vėlgi kitos religijos turi kitus atsakymus, bet mes
gerbiame asmenybę, mes tikime, mes veikiame, bet mes žiūrime į išorę. Dėl to mūsų
katekizme mano vienintelė paguoda – ne kad dieviškumas manyje arba mano siela
nemirtinga, arba aš toks „fainas“, potencialiai galiu tapti Dievu, bet – kad aš
priklausau kitam.
Žiūrėjimas į išorę yra labai svarbu. Vis dėlto tas aš nedingsta:
aš nesu niekas, aš priklausau kitam, aš tikiu į kažką. Pačiame
mūsų tikėjime jau įkomponuotas šitas savotiškas dvilypumas. O mūsų šiuolaikinė
kultūra labiau pamokslauja: „Tu esi pusdievis arba kažkur giliai esi Dievas.
Tavyje slypi dieviškumas. Jeigu tu tą ir aną padarysi, tapsi kažkuo.“ Visa mūsų
ezoterinė literatūra krypsta į tą pusę: „atrask dievišką potencialą savyje“, „susijunk
su tekančia energija“ ir panašiai. Mes, krikščionys, sakytume, kad tai yra savęs
išganymo paieška. O krikščionybė skelbia: išganymas neslypi tavyje, jis –
kitur.
Ačiū. Man atrodo, kad per pokalbį daug kas atsiskleidė, net jeigu nebuvo visai pažodžiui pasakyta. Taip ir turi būti. Labai dėkoju, man buvo malonu ir įdomu.
Kalbėjomės 2020 m.
rugsėjo 8 d. Vilniuje, pašnekovo darbovietėje.
Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais kultūros dalyviais rasite popierinėse knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis", "Laiko juosta jų žvilgsniais" ir "Begalybė jų mintimis". Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą