[...] Ir galimybės, ir protelis silpsta, tai jaučiu, bet šis
tas dar lieka... Sakau, jaunystė ir vaikystė buvo tokia dideliai sudėtingos ir
nelaimingos. Bet šaip tai man dar viskas įdomu, dar aš norėčiau sulaukt, kaip
Lukašenka baigs arba Putinas. (Juokiasi)
Jums
šitie dalykai irgi rūpi?
Taip, man įdomu. Stengiuosi nelįsti į tą politiką. Savo
pažiūras turiu, bet labai jas deklaruot arba į tą partijų kovą veltis, tai...
Nors jūsų
parodoje mačiau, Trumpas yra.
Taip, man jie įdomūs. Ir kaip valdžios troškimas atima
žmogui smegenis. (Suskamba telefonas)
Čia
kažkas jums skambina.
Alio. Tai kur atidarei parodą? Ai, čia man pakeliui ir
netoli, tai dar valiosiu. Aš dirbtuvėj, mane atveža dukra, važiuodama į darbą.
Matai, kitą pirmadienį man turi daryt kataraktos operaciją, nes jau labai silpnai
matau. Viena akis jau beveik nusibaigusi, o kita dar neblogai tarnavo, tik
dabar pradėjo staigiai silpti. Tai turiu vilčių, kad dar praregėsiu
atsisveikindamas su šiuo pasauliu. (Juokiasi)
Iki kelintos dienos tavo paroda veiks? Birželio*? Aš būtinai užeisiu. Dabar,
matai, esu pusiau aklas tavo parodą žiūrėt. Bet būtinai pamatysiu, aš kartais
praeinu pro ten pakeliui į parduotuvę, tai užeisiu pas tave. Gerai, ačiū. (Baigia kalbėti telefonu)
Čia tokia Janova, skulptorė. Buvo mano kaimynė Užupyje, iki
Nepriklausomybės ten turėjau dirbtuves, paskiau čia. Čia Mackonio yra, buvusio
libretisto, – „Aš papuošiu žirgo galvą pinavijom“, – šitas visas plotas... Man čia šviesos truputį per daug.
Taip,
katarakta nemėgsta šviesos. Žinau, nes man ji irgi išoperuota.
Sako, kad dabar nesudėtinga.
Nesudėtinga.
Tai ačiū Dievui, gal dar matysiu.
Labai
padeda, iš tikrųjų, pasitaiso regėjimas.
Tokia migla atsirado ir auga beveik kasdien. Viena akis jau
seniai atsisakiusi, bet su ja nuo vaikystės buvo kažkas truputį kitaip, o
paskiau pražiopsojau. Žinote, pas daktarus tarybiniais laikais... Bet ir dabar
eilės. O ta skulptorė jubiliejų, matyt, švenčia kokį. Ji labai aktyvi, žydų tautybės,
tai jie pietietiško gymio...
Gyvybingi.
Taip, tas prasimuša... Vakarų kultūroj dabar jų rankose
daug kas, ypač dailė, muzika. Na, ir Sovietų Sąjungoj muzika buvo jų.
Gerai,
tai mes toliau kalbėkimės, aš paklausinėsiu, įrašysiu į diktofoną, o paskui surašysiu
tekstą.
Gerai, jūs mane provokuokit.
Tai
dėl Trumpo ar dėl kitų politikų – jums ne vis vien, kaip tvarkosi valdžia?
Man ne vis vien. Bet jeigu reiktų tiesiai šviesiai
atskleisti savo nuomonę, aš prilaikyčiau truputį liežuvį. Nesinori labai
įžeidinėti tų politikų, net jeigu jie, mano akimis, elgiasi netinkamai... Dabar
padariau išvadą, kad nereikia tikėtis valdžios, kuri visiems patiktų. Tokios
negali būt. Bet kuri valdžia turės labai daug trūkumų. O kontekste ji gali būti
visai normali.
Bet
jūs gi kalbate ne tiktai žodžiais, kaip sakote, liežuvį prilaikydamas. Jūs
kalbate kūriniais.
Aš kalbu kūriniais, ten laisviau jaučiuosi. Ten aš
naudojuosi ta laisve, kurios prie sovietų neturėjom. Aš gimęs dar nepriklausomoj
Lietuvoj, bet ten vaikystė, o paskiau tiktai „išvaduotojus“ prisimenu, tėvų
reakciją... Ten kaime, žinot, jie Suvalkijos ūkininkai, tai buvo susiformavęs
požiūris. Kažkiek rusus atsimenu, pirmą atėjimą. Namie juokėsi, kad pasmirdę,
kad labai nešvarūs... Ir prisimenu, kaip vokiečiai atvažiavo: tokie linksmi
vyrai su motociklais, atrodo, iš kito pasaulio, bet paskiau paaiškėjo, kad
beveik tas pats. (Juokiasi) Rusai dar
skelbė, kad čia bus geriau, bus valstybė, nors viskas buvo pridengta melu.
Vokiečiai tai nedangstė, iš karto išvaikė vyriausybę Kaune ir pasakė: čia bus
mūsų valdžia...
Valentinai,
ir jūsų kūriniuose, man atrodo, yra tokio sarkazmo...
Taip, ironija mane gelbsti. Negali gyvent ta amžina
tragedija, ji tave patį nuskandins.
O jūs
anksti suvokėte, kad šitaip gelbstitės, ginatės?
Na, mano biografija tokia sudėtinga. Pirmiausia, aš buvau
visiškas kaimo vaikas. Visa pradinė mokykla buvo vienoj klasėj, viena mokytoja
mokė keturias klases iš karto. Knygų kažkaip namuose irgi neturėjom. Tėvai buvo
tikri žemės ūkio darbininkai, pradinę baigę, skaičiuot mokėjo, o šiaip rėmėsi papročiais,
ėjusiais iš bažnyčios, žinot, kaip kaime...
Tai aš bet kokią rastą knygą perskaitydavau, nes jos buvo
didžiulis deficitas. Buvo tarybinės propagandos knygų, už kurias koks nors Vidurinės
Azijos veikėjas gavo Stalino premiją: „Alitetas išeina į kalnus“, visokios tokios...
Protas reikalavo maisto, tai perskaitydavau. Tik tiek, kad jose viskas pagal to
meto reikalavimus, jautėsi, kaip viskas pagražinta. Vieni tik geri, o kiti tik
blogi, velnio ir angelo susidūrimas, visi komunistai dori... O gyvenime visai
kitaip.
Ta propaganda laikraščiuose: čia visko pilna, tobuliausia,
geriausia santvarka, tiktai pirmyn! O to „pirmyn“ buvo labai nedaug. Na, reikia
pasakyt, liberalėjo šiek tiek, palaipsniui liberalėjo ir Lietuvoj, ir net
Sovietų Sąjungoj. Mano jaunystė sutapo su Chruščiovo „atšilimu“, kai jis paleido
tremtinius. Tada ir menuose gi iš karto pasijuto laisvėjimas... Paskiau, po
Vengrijos revoliucijos, jis jau stengėsi atgal sugrūst. Suprato pats, kad čia
tiktai duok laisvę, tai viskas grius. Bet kalinių jis labai daug paleido ir
daug lietuvių parvažiavo. Galima į jį žiūrėt kaip į Stalino liokajų, kitaip ir
būt negalėjo tuo metu, bet vis tiek išlindo kažkoks gėrio daigas... ir jis
klasikiniu Stalino liokajum netapo.
Chruščiovas?
Taip.
Ir jūs
per tą „atšilimą“ savo sarkazmą išpuoselėjote?
Atsimenu to „atšilimo“ nuotaiką... Tarkim, mes, Dailės
instituto, kaip tada vadinosi, studentai, per Vėlines grįžom dainuodami visu
būriu iš kapinių, iš Rasų. Giesmes ten išklausėm ir Lietuvos himną. Aš tada
buvau, man rodos, pirmakursis, tik įstojęs... O anksčiau būtų mus visus susėmę
gatvėj. Ir matyt, tai įrodo liberalėjimą, be kurio nei Terlecko, nei Sadūnaitės
negalėtų būt, jie būtų buvę sušaudyti arba supuvę kalėjime. Aš turiu omeny
Stalino laikus. Nes paskiau jau ir tuos kalėjimus Chruščiovas truputį patvarkė,
pagrindinius žudikus gal ir sutvarkė.
O kiek
jautėtės drąsus įgelti santvarkai per kūrybą, per kūrinius?
Per kūrinius aš jaučiausi... Na, mano dirbtuvių kaimynas iš
Užupio g. 2, kur dabar yra restoranėlis, buvo toks Urbanavičius, tai jis buvo
pakliuvęs, nes, kaip sakoma, liežuvio nemokėjo už dantų laikyt. Jis mano metų
maždaug, gal pora metų vyresnis, dabar jau miręs. Tai jaunystėj, dar Stalino
laikais, jis buvo pakliuvęs į armijos штрафной
батальон. Ten siųsdavo tokius – arba nusibaigs, arba supras, kas yra tarybų
valdžia. Bet jis jokių antitarybinių menų nedarė, jis darė tuos, už kuriuos net
mokėjo. Piešė daug peizažų, natiurmortų, kaip fabrikėlis buvo, labai
energingas. Bet jį vis pasikviesdavo į tuos baltus rūmus jau paskutiniais
sovietų metais: „Klausyk, jeigu agituosi prieš sovietų valdžią, tai mes tave
perauklėti paimsime.“ Jis išeina iš ten ir papasakoja viską.
O aš tai atsargus buvau, neskelbiau, nes yra gi darbų,
kurie... Praktiškai saugumiečiai galėjo įeiti į bet kokią patalpą – ar
dirbtuvę, ar butą. Tuo labiau, kai dirbtuvė negyvenama, tai man atrodė, kad jie
bet kada gali apsilankyti.
O jie
būtų supratę jūsų poziciją?..
Tai žinoma, būtų supratę. Yra toks mano albumas išėjęs.
Šitie vadai jau daryti pirmaisiais nepriklausomybės metais, o ten yra keli,
kuriuos padariau dar prie tarybų valdžios. Tai čia jau tik aklas nesuprastų. (Juokiasi) Užtai aš ir vengiau. Na štai,
šitas Nacionalinėj galerijoj kabo, „Baudžiava“ vadinasi. Bet man atrodo, kad ta
baudžiava...
Pernelyg
raudona.
Na, taip, raudonas visas... Ir dar keletas yra tokių.
O
anais laikais šita „Baudžiava“ buvo kur nors eksponuota?
Ne. Aš atitinkamą grafiką buvau padaręs, juodai baltą.
O šitą
– tik sau?
Tą sau. Gal ateis laikas, o gal neateis. Aš galvojau, kad
ten, prie Vilnelės, privarysiu tų kūrinių ir baigsiu savo dienas, kol dar iš
manęs neatima visko, tuo ir baigsis viskas. O čia – Nepriklausomybė. Mažai kas
tikėjo, kad mano karta jos sulauks.
Ir
tada šitas jūsų darbas pateko į Nacionalinę galeriją?
Taip, pirmais gal metais.
Iš
karto. O ana juodai balta grafika?
O su ja kitaip viskas išėjo... Vis atvažiuodavo Amerikos
lietuviai, ir mano giminių ten buvo, ten Vizgirda gyveno, tai jiems įduodavau. Jie
ten kažkokioj parodoj tą juodai baltą buvo išstatę. Na ir tada – man kvietimas
į „pasimatymą“ su saugumo berniuku.
Tai už
ką, jeigu tas paveikslas ne raudonas, o juodai baltas?
Už ką... Labai buvo keistas pasikalbėjimas. Rukšėnas, man
rodos, KGB kultūrą šefavo, jaunas gražus vyrukas. O mano pusseserė buvo užjūry ištekėjusi
už tokio inžinieriaus, kuris su atomine kažkaip susijęs buvo, ir jie čia
atvažiuodavo. Tai pokalbis prasidėjo taip: „Tu gal nori gimines aplankyti?“
Ai,
tiesiog pasiūlymas?
Gal noriu gimines aplankyti. Tai sakau: „Kad jie
nekviečia.“ Ir jie tikrai nekvietė. Aš dar parodysiu jums, kurie darbai su tuo
susiję. Aha, šitas įdomus. Neatsimenu, kokia čia data, pažiūrėkit, nes aš
nematau.
1972.
Aš Čiurlionio mokykloj dirbau ir ten atsirado suskaldyta
Lenino galva: dar likusi barzdelė, lūpos... Galvoju, reikia padaryt darbą. Bet
lipa Leninas iš to darbo, niekur negalėsiu rodyti. Tai daužiau, daužiau, kol
jau to Lenino neliko. Ir tada va toks išėjo, tematika panaši. Taip sakant, pats
sugadinau. (Juokiasi) Atsargumas ir
baimė veikė. Juk šeima, trys vaikai...
Bet
nagai niežėjo vis tiek.
Kad tobulintis išsiųstų... O aš jau buvau sanatorijoj
pasitobulinęs.
Ir vis
tiek nagai niežėjo Leniną daužyti, kažką iš jo daryti.
Tik paskiau išsigandau... Dar čia vienas turi būti. Na, čia
va toks... Matot, buvo Ionesco „Raganosis“, buvo absurdo teatras Prancūzijoj –
Beckettas ir Ionesco. Tai va tokie... (rodo
darbus)
Čia
jau nonkonformizmo stilistika.
Taip. Čia lyg ir senovė, lyg ir feodalizmas, lyg ir
legendos, čia kažkokie karžygiai. Ir toks buvo. Dar vieną parodysiu, čia va
toks irgi komunizmo bokštas.
„Paminklas“,
1968.
Dar vieną noriu surasti ir tada jau padėsiu. Kad ir šitas –
Valakampiai... Kaip pavadinimas?..
„Susitikimas
Valakampiuose“, 1975.
Va, va, šitie abudu.
Na,
šitie iš karto matosi, taip. „1940 metai“. „Vergija“ su kariškais auliniais
batais – irgi viskas aišku. Bet kuris saugumietis suprastų.
Suprastų ir kvailys, kad čia antisovietčina.
Valentino
antisovietčina. Skaitydamas
jūsų memuarus ir peržiūrėdamas darbus susidariau įspūdį, kad nors jūsų kūryboje
yra chuliganizmo, kartais tokio jaunatviško, ji pilna sarkazmo, jums vis nagai
niežti ką nors iškrėsti, liežuvis už dantų sunkiai laikosi menine prasme.
Tačiau taip pat iš paveikslų sklinda gėla, svarstymai apie mirtį, apie gyvenimo
laikinumą. Ar aš į tą pusę kalbu?
Taip, taip. Tai visą laiką eina, ir supranti, kad ilgai būti
laimingas nė vienas negali. Ir milijonieriai žudosi, ir turtuoliai, ir
pripažintieji. Kiek genijų, kurie lyg ir neskurdo... Kodėl, sakykim,
Hemingway’us, pas Castro gyvendamas, nusišovė? Ko jam trūko? Kokioj Šveicarijoj
ar Amerikoj jis būtų galėjęs, tik per daug jau kairysis buvo...
Tai ko
trūko Hemingway’ui?
Nežinau, ko trūko. Mat būna tokios krizės, jis turbūt tos
krizės nevaliojo pergyventi. Trūko gero psichologo, draugo šalia, su kuriuo
galėtų pasidalinti truputį, išsipasakoti, kas slegia. Žmogiškai... Jis gi
galėjo gyventi bet kuriam krašte. Na, tada, žinot: čia Castro, čia romantika,
čia tikra,- o paskiau į ką išvirto viskas...
O kai jums
pačiam prireikdavo šitų dalykų, kas padėdavo?
Pirmas dalykas – rasti kažką panašų, o jau dviese... Būdavo
tokių krizių, atsimenu, kai studentas buvau, užeidavo. Na, atvažiavau
studijuoti, pirmame kurse – 14 bernų vienoj salėj, lova prie lovos miegam.
Savotiškai įdomu, kažkaip prisitaikai prie to. Dabar, kai pagalvoju, tai
būtų... Bet tada – ką darysi. Užeidavo krizės, neviltis kažkokia. Tai ką aš
darydavau? Man būnant studentu, atsimenu, būdavo po penkiasdešimt gramų grynos
degtinės maisto parduotuvėse, nors jeigu prašytum, būtų ir šimtą įpylę. Ten,
kur sultis pardavinėjo. Ir dar ten
gaudavai mažą sumuštinuką.. Na tai aš ten užeinu, išgeriu penkiasdešimt,
žiūriu, nepraeina. Tada dar penkiasdešimt – ir praeina. (Juokiasi)
Bet paskiau aš to netęsiau, nes būčiau įkliuvęs, kaip daug
kas įkliūva su tuo. Mato, kad nuo to geriau, tai kodėl to „gėrio“ vengti?
Bet
jūs sugavote, susivokėte dėl šito pavojaus.
Taip, ar sugalvojau, kad kažkokia grėsmė yra...
Aš gulėjau sanatorijoj nuo 10 iki 14 metų. Kai mane iš ten
išrašė, tai kaip iš kalėjimo išėjau, visai gyvenimo nepažįstantis. Einu, einu
ir viskas taip... Ten vien gulėjau, vaikščioti išmokau būdamas 14 metų antrą
sykį. Tai mane užrašė į biblioteką. Dėdė ir močiutė Kaune gyveno, tėvai jau
Sibire. Ir aš tada tiek skaitydavau, kad net atsigulęs miegoti toliau
„skaitydavau“, „skaitydavau“ jau sapnuodamas tęsinį. Tos knygos viską užkimšo.
Šalia visokio sovietinio Stalino laikų socrealizmo pakliūdavo ir gerų. Perskaičiau,
pavyzdžiui, Tolstojaus „Prisikėlimą“, didžiulį įspūdį padarė man, vaikėzui.
Daug ką perskaičiau. Swifto „Guliverio kelionės“ tada buvo išverstos pilnos, ne
tas vaikiškas variantas. Tokio džiaugsmo apturėjau, ten tiek satyros, tiek
visuomenės kritikos! Dabar, man rodos, antrą sykį to pilno leidimo nėra
išleista. Jis išleistas gal vokiečių laikais.
Gali
būti, kad vėliau leista tik ta vaikiška.
Vaikiškų variantų iš to padaryta, perdirbta tai yra. Nes
ten tokia satyra! Toj sanatorijoj skaitėm Julesʼį Verneʼą, Karlą May’ų – viską,
ką tik atnešdavo. Visi paaugę vaikai skaito, dalinasi viena knyga. Kažkieno
tėvai atneša, tai perskaitys visi, nes reikia protui peno.
Ir ten pasitaikė Uptono Sinclairio „Džiunglės“. Galvojau,
na, čia bus nuotykių! Dar Smetonos laikais buvau prisiskaitęs Tarzano, o čia
„Džiunglės“... Seselė ar sanitarė nupirkdavo, susimesdavo vyresni vaikai,
kuriems tėvai šiek tiek pinigų palikdavo. Tai tas „Džiungles“ parnešė,
skaitau... Perskaičiau jas kelis sykius, pradėjo patikti, nes ten apie lietuvių
emigrantus Čikagoje, žinot?
Taip, Jurgis skerdyklose...
Vėliau tą knygą turėjau savo, paskiau išmečiau ar kam nors
atidaviau, tai kelis sykius ją peržiūrėdavau. Ten ta lietuvių šeima, tas
skurdas Čikagos skerdyklose...
Bet dabar vėl pasitaikė tos „Džiunglės“ kažkur knygyne...
Taip,
perleido.
Perleido. Ir nusistebėjau, nes atsimenu tos knygos
paskutinį sakinį: „Ir tada Čikaga bus mūsų, Čikaga bus mūsų.“ Dabar pažiūrėjau
– nėra, pabaiga ne tokia. Tai aš dabar galvoju, ko gero, sovietai prirašė tą
sakinį. Sinclairis jau buvo miręs, o čia dar lietuviškai leido, kas ten
sužiūrės...
Na,
čia intriga, įdomu, reiks patikrinti.
Aš nežinau, bet galit patikrinti.
Patikrinti
gi nesunku šiais laikais**.
Nes aš pažiūrėjau, ar taip užbaigė. Čia gal prieš 10 ar 15
metų pasitaikė, galvoju: pažiūrėsiu. Na tai jie gi ten Biliūną patvarkydavo...
„Pagerindavo“.
Visus. Cvirka gi perrašė savo „Žemę maitintoją“, už kurią
gavo valstybinę premiją. Pataisė. Na, taisyt autorius turi teisę.
Aišku.
Tai jūs nuo vaikystės penėjote protą knygomis.
Knygos – praktiškai visas mano išsilavinimas, viskas atėjo
iš jų. Atsimenu, nusipirkau irgi dar sanatorijoj Erazmo Roterdamiečio
„Pagiriamąjį žodį kvailybei“. Skaitau, skaitau, bet man, vaikui, žinot, tie
visi... Irgi labai aštri knyga, vienuolio parašyta, ordino nario, ten taip
išsijuokta iš visų... Bet įspūdžio
nepaliko, kadangi čia filosofavimas. Man, paaugliui, Tolstojaus „Prisikėlimas“
arba „Džiunglės“, kurias nusipirkau nesuprasdamas, kas čia bus, patiko labiau.
O jūsų
paveikslas „Sokrato teismas“ iš kur atsirado?
Na, Sokratas mane iki dabar domina, ką gaunu, perskaitau.
Jis – vienas iš mano gyvenimo herojų. Ir ta jo pabaiga... Jam gi siūlė pabėgti,
niekas nebūtų nusistebėjęs, tai būtų natūralus veiksmas visais laikais, bet jis
pasirinko kitaip... Ir atsimenu jo pasiaiškinimą: jeigu aš pabėgsiu,
prisipažinsiu kaltas.
Na,
taip. Be to, jis buvo pilietis, ragino laikytis įstatymų, kuriuos kuriant
dalyvavo. Gerai, tai čia raštai, mintys, filosofija. O žmonės? Štai sakėte,
jeigu Hemingway’us būtų turėjęs draugą, gal tas būtų jį sulaikęs. O jūs turėjote?
Matot, buvo mūsų tokia trijulė: Kisarauskas, Kmieliauskas
ir aš. Bet tame būrelyje aplinkui ir daugiau buvo. Kisarauskas man turbūt
didžiausią įtaką yra padaręs. Tarp mūsų buvo tik dvejų metų skirtumas, jis vyresnis,
gal 1934-tų ar 1935-tų***. Jis turėjo tikro modernisto prigimtį. Aš tai labiau
gal iš kažkokio išsilavinimo priėjau prie tų dalykų, o jis kažkaip iš
prigimties. Ir ta laisvė... Jis visai nesuko galvos – padaro, padeda... Aš iš
jo mokiausi ir dirbti, ir galvoti: kad reikia nesivaržyti. Jis randa kokį nors
lagamino dangtį šiukšlyne, parsineša, kažką iš jo daro su tokiu entuziazmu, su
tokia energija, pasirašo ir taškas – čia mano kūrinys! Aš mokiausi iš jo, nes
mano charakteris kitoks. Aš, kaip suvalkietis, bandau, taip sakant, per protą,
per logiką eiti.
O protas nupenėtas knygomis ir filosofija...
Buvo dar tokia įdomi istorija: tarybiniais laikais išleido
Kanto „Grynojo proto kritiką“. Man jau buvo gal 50 metų ar panašiai.
Prenumerata net vyko, nes tiražas, matyt, nedidelis. Tai aš užsiprenumeravau,
gavau tą knygą, bandau skaityti – nė velnio. Ir iš to, ir iš kito galo –
negaliu. Taip ir neperskaičiau. Paskiau Šliogerio portretą dariau, tai
klausiau, ar jis perskaitė. Sako: „Aš jaunystėj įveikiau.“
Na ir aš vis tiek... Mane tas jo visuotinis pripažinimas,
jis gi kažkur šalia pačių didžiųjų... O čia dar lietuviai kažkur skelbė, kad
gal jo mama iš prūsų, iš to krašto, Karaliaučiaus. Genijų mums trūksta, tai ir
apie Dostojevskį buvo, kad gal čia biškį
iš Vilniaus kažkas. Vis mes į tuos svetimus genijus turim pretenzijų.
Paskiau jau Kanto biografiją, kažkokio ukrainiečio parašytą
ir lietuviškai išverstą, gavau, turbūt sovietų laikais dar išleistą, ir ten minima,
kad jį Tolstojus bandė skaityti, bet nieko nesuprato, sakė: „Parašė knygą,
kurios neįmanoma perskaityti.“ Taip pat Turgenevas pritarė, kad knyga
nepaskaitoma. Na, truputį alibi gavau sau, galvoju, gal aš jau nesu iš tų
kvailiausiųjų. Man patinka tas jo posakis, kad du dalykai gyvenime yra svarbiausi:
dangaus žvaigždės virš mūsų ir tiesos jausmas mumyse. Tai man tas...
Paskiau Heinrichas Heine apie jį sakė, jie amžininkai buvo,
kad Kantas ir Dievui vietą rado toj savo filosofijoj. Matyt, ateistas Heine
buvo. Bet pripažino, kad žmogaus gėrio prigimtis išduoda jo dieviškumą, tą
dievišką pradą kažkokį, tik tiek turbūt. Tai taip išsiaiškinau.
Štai
ir suvedėte. O Platoną jūs suprantate?
Platoną – taip, tuos iš Antikos aš visus suprantu.
O
Seneką esate skaitęs?
Taip, taip, turiu ir Seneką, šitas visai man buvo
suprantamas. Schopenhaueris irgi. Rousseau – tai čia jau beveik literatūra.
Heideggerį
bandėte?
Heideggerį. Ir dar, palaukit...
Nietzschę?
Nietzschę irgi skaičiau, bet man jis šiek tiek toks... Ir tą,
pagal kurį sovietai savo filosofiją...
Hegelį?
Hegelį. Paskaičiau Hegelį, ir apie Sokratą ten yra. Yra
tokia rinktinė lietuviškai. Joje Hegelis visiškai idealistas... Bet tokį
konglomeratą, matai, sovietai iš jo darė, darė, kol ten...
Tai filosofija
mat, toks dalykas. Kai kuriuos sunku suprasti, nes jie dėsto painiai, dar prikuria
savo žodžių. O dailėje ar jums būna, kad žiūrite į kūrinį ir nesuprantate?
Konceptualizmą aš labai sunkiai priimu, kuris dabar yra madingiausia
srovė. Aš suprantu, kad esu savo laiko kūdikis ir man visai... Na, žmonės ieško
ir nenori kartoti... Aš irgi nekartoju klasikų, nebandau kartot, nes ką ten
pakartosi? Jie yra genijai. Rembrandtas arba koks Velázquezas, jų tiktai gali
kokią interpretaciją savo padaryti. Picasso yra pridaręs tokių interpretacijų.
Tai keletą ir aš esu bandęs padaryti.
Ten, tas klūpantis, tai pagal Rembrandto „Sūnų palaidūną“,
kuris Peterburge kabo. Paėmiau tą sūnaus figūrą, atrodo kaip vienuolis.
„Infantę“ Velázquezo esu perdaręs, buvo kilęs toks ūpas man. Žodžiu, bandžiau keletą
ir visai įdomu, iš daiktų sudėstytas toks išeina... Bet, manau, vis tiek tie
didieji genijai visada lieka genijai. Ir čia gali spjaudyt, gali sakyt... Bet
tik mokytis iš jų galima. Bandau ir aš mokytis.
Gerai.
Bet štai Kisarauskas buvo kitoks ir kitaip dirbo. Jūs sakėte, kad einate per
protą, per logiką, vis tiek jūsų kūriniuose mintis yra: tokia ar kitokia mintis.
Estetika paskui atsiskleidžia, bet mintis yra. O kitiems menininkams svarbu tik
jausmas, aistra.
Taip. Koks nors Pollockas skardines pasideda ir šoka
rokenrolą ant drobės, taško ten dažus... Jo paneigti aš nebandau, nesakau, kad
čia šūdas. Yra kažkokia ritmika, ten didžiuliai formatai, jis ant jų laisto,
šoka, išdarinėja visokius...
Aš galiu džiaugtis, kad praktiškai niekas necenzūruoja jau
trisdešimt metų. Aš esu laisvas. Tiktai, žinoma, ta laisve naudotis jau nėr
jėgų. Bet atmosfera vis tiek yra laisva. O kad vyksta konkurencija, na tai,
Dieve mano, pažiūrėkit, kokia Paryžiuj konkurencija, kokia Niujorke. Dabar
suvažiuoja ten iš viso pasaulio ir ieško... Na, koks nors pisuaras to, kaip ten
jo... yra savotiškas kraštas. Žinot, toks yra su autografu?
Žinau,
Duchampo.
Taip, taip, Duchampo. Bet kas yra? Čia reikia savotiškos
drąsos (ir aš truputį tuo naudojuosi) ir savotiško chuliganizmo. Galima sakyti,
kad ten nulis yra. Kaip ir apie tą „Juodą kvadratą“ galima sakyti, kad čia
nulis. Ir aš sutinku, kad tai yra... ne nulis, bet kraštas, tam tikras kraštas,
toliau eit nėra kur. Reikia eit atgal, tada ten dar atsiveria. Bet kai tas
pisuaras atsiduria kur nors Paryžiuje, nebeprisimenu, kur jį mačiau, ir tarp
kitų jis sukelia savotišką nuostabą... Jis tampa toks kaip ir išsigimęs,
netobulas vaikas, bet jis vienintelis. Tų pisuarų ir tų tualeto reikmenų yra
visokių, tai gali ir daugiau prikabinti, bet pasidarys tualeto reikmenų
parduotuvė. (Juokiasi)
Visas
skyrius.
Tai iš to galima irgi... Aš dabartinių ieškojimų ir jaunimo
nenurašau. Taip turi būti. Į mane patį gi irgi žiūrėjo kaip į kažkokį... Ir net
dabar, ir net kolegos kai kurie, bet aš visai nepykstu ant jų.
Kaip
jie žiūrėjo?
Neigiamai, kad kvailioju... Nes aš pradėjau kaip visi mes.
Buvo legalizuoti impresionistai, nutarė akademijos viršūnės, su Kremliaus
Centro komitetu suderinusios, kad laikas impresionistus įtraukti į realistų
kategoriją, galima juos rodyti. Aš kaip tik buvau pirmo ar antro kurso
studentas. Nes šiaip tai vyravo formalistai. Bet, matai, dar bėda yra su tų
viršūnių leidimų išrašymu, kad koks nors Picasso – komunistas, visą amžių buvo
komunistas ir mirė komunistas. Na ir jis ką išdarinėja? Balandį nupaišė taikos,
dar tą subombarduotą Gerniką. Tai jo jau nebuvo galima drausti.
Ir kai perrašė, tada jau nuvežė mus... Tada dar tarybinėj,
kaip sakant, socrealizmo kalvėj, Dailės institute, būdavo toks planas:
kiekvieną studentą per šešerius studijų metus komandiruoti į Maskvą ir į
Peterburgą susipažinti su europiniais darbais, galingais muziejais. Nes visa
kita buvo uždrausta. Tai nuvežė mane į Peterburgą ir aš Ermitaže prie
impresionistų prikišęs nosį visaip žiūrėjau... Ir dar Matisseʼo ten labai
puikūs darbai. Mat tie rusų pirkliai išsilavinę buvo...
Morozovai.
Taip, neįtikėtinai.
Neįtikėtina, nes pigiai supirko Matisseʼą, kitus prancūzų
klasikus, kurie dabar neįperkami. Na ir ką? Tada grįžti ir bandai tą
impresionizmą čia. O čia jau ne, čia jau klausia: „Ką tu čia darai? Čia reikia
tą...“
Bet vis tiek, mūsų vienintelis tikras socrealizmo pavyzdys – Dilkos „Kolūkio steigiamasis susirinkimas“. Dilka man dėstė.
Bet neseniai dar sužinojau tokią istoriją: jis buvo nusiųstas Smetonos laikais į Romos karališkąją meno akademiją baigti istorinio paveikslo studijų. Kadangi apsižiūrėjo, kas yra pas mus: „Vytauto priesaika“ ir panašiai, – lenkai, visi lenkai. O lenkas gi Smetonos laikais didžiausias Lietuvos priešas, nes pavogė Vilnių. Tai Dilka čia paliko žmoną bei dukrą ir išvažiavo į Romą. Jau ruošėsi diplominį daryti, ir prasidėjo karas. Mussolinis su fiureriu ten, o šeima jo čia. Jis grįžo nebaigęs, bet kadangi buvo geras akademinis piešėjas, tai jį į Kauno meno mokyklą vis tiek priėmė. Bet diplomo jis neturėjo. Jis bažnyčioms vis tapė, tų paveikslų darydavo kietų, atkaltų. Tada turbūt Šv. Kazimierą nutapė ir vokiečių laikais gavo diplomą. Atėjo sovietai – diplomai, išduoti vokiečių laikais, negalioja. Ten turbūt ir su ereliu dar buvo. Vėl Dilka be diplomo. O aukštojoje mokykloje dėstyti be diplomo pagal tarybinius nuostatus negali. Negali net dirbti dailininku. Taigi, vėl jis be diplomo. Tai ką Dilkai daryti? Ir jis tada...
O dar tragiški įvykiai: jo dukrą, – žinot, yra mergytės
mėlyna suknele paveikslas, gražiai nutapytas, nedilkiškai, truputį gal ir
impresionistiškai, – suvėžino karinis automobilis tą mergytę. O antra dukra
buvo įstojusi studijuoti literatūros Stalino čėsais. Ji būdama
paauglė, keturiolikos ar penkiolikos metų, priklausė Šiauliuose būreliui
moksleivių, kurie priešinosi sovietams. Na, ir tuos vaikus greitai suuodė, taip
sakant. Tai anuomet, matyt, biškį
tėvus pabarė, kadangi nepilnamečiai, sava mokykla, savi mokytojai, dar
smetoniški visi, kažkaip ją ištraukė. Bet paskui pakėlė senas bylas, atkniso,
kad ji dalyvavo toje buržuazinėje jaunimo fašistinėje organizacijoje, ir išmetė
ją iš universiteto. Ji išleido atsiminimų knygą ir Dilkos dienoraščių
fragmentus, ten aprašė viską. Tai va, kas yra tas Dilka. Kai pasižiūri
nevertindamas iš studento arba mokinio pozicijos, tai šitaip išeina.
Man
labai patiko, kaip 1981 metais jūs apibūdinote save: „Mano menas yra mišrainė
iš siurrealizmo, dadaizmo, poparto su lietuviško sentimentalizmo padažu.“
Na, beveik taip, tas lietuviškas sentimentalizmas...
Viskas
aišku. (Juokiasi)
Tai taip. Tada aš į visus žiūrėjau, iš visų mokiausi.
Įtakos Picasso turėjo, Rouault, paskiau Matisseʼas, Kisarauskas, lietuviški,
smetoniški arsininkai – Gudaitis, Samuolis. Visa šita plejada kaip tik ir buvo
mūsų moderniško meno žiedas pražydęs. Tada gi ir Žmuidzinavičius, ir kiti
senieji dailininkai labai ironiškai į juos žiūrėjo: „Ką čia, pabuvo
Paryžiuje...“ Jau tada vyko tokia kova tarp jų. Bet, žinoma, tam tikro
inteligentiškumo buvo daugiau negu dabar. Aš taip įsivaizduoju, tada buvau
vaikas, bet negali žinoti.
Negali.
Idealizuoti senus laikus mes linkę.
Aš dar noriu vieną dalyką pasakyti apie mūsų klasiką
Žmuidzinavičių. Atsimenu, susitikdavom mes, moksleiviai, jį Kaune. Ir kažkuriuo
laiku jis buvo Lietuvos šaulių vadas. Paprastai visus tuos eilinius šaulius
sovietai... To užteko, kad atsidurtum Sibire. Jeigu jį būtų sušaudę arba jis
būtų miręs tremty Sibire, tai, aišku, būtų tapęs nacionaliniu mūsų didvyriu.
Bet aš manau, kad jis sukosi, išsisuko, nieko greičiausiai neišdavė...
Atsimenu, tada buvo labai madingas, kai Kauno HES’ą ruošėsi
statyti, toks Žmuidzinavičiaus peizažas „Šienas valstybei“. Šienapjūtė,
senoviškai vežimą krauna visi – šienas valstybei. O paskiau jau ne tik
Žmuidzinavičius, bet daugelis dailininkų nutapo peizažą „Čia bus Kauno jūra“.
Iš karto toks pavadinimas, kitaip nepriimtų: ką tas peizažas reiškia? Peizažą
kiekvienas gali nutapyti, tegul tematinę kompoziciją padaro.
Jūs
prisimenate tiek įvairių žmonių ir nutikimų... Ir esate važiavęs į Sibirą
parsivežti motinos palaikų. Ne kiekvienam tenka patirti tokį dalyką. Jeigu prireiktų
pavaizduoti mirtį, koks tai būtų kūrinys?
Yra net nuotrauka mamos, ji ten tokia labai sudžiūvusi...
Kadangi pats esu jau prinokęs, kažkaip baimė stipriai mažėja, jėgos irgi, tai
aš taip žiūriu... Aš jokio ypatingo tragizmo nematau ir artimiesiems sakau:
„Čia labai natūralus dalykas ir jūs nedarykit iš to tragedijos.“ Jeigu vaiką
ten suvėžina ar ką, taigi gyvenimas dar negyventas, ir psichologiškai tas
žmogelis, kaip sakant, angeliukas.
Aš nežinau... Kai ką bandau, bet labiau simboliškai. Seną
paveikslą galiu parodyti, galvoju, įrėminti gal reikia. Jis visai kitoks negu
visi šitie.
Čia
turite?
Taip. (Ieško
paveikslo)
Gal
padėti jums, Valentinai?
Čia užmeskit ir pamatysit. Na va, „Maištininko žūtis“.
Manau, kad seniui numirti yra labai
natūralus, normalus dalykas ir nėr čia ko baidytis.
Bet pasakyti
lengva, o nustoti baidytis – sunkiau.
Kadangi aš dabar praktiškai mirštu vos ne kas dieną, po
penkis sykius kartais, tai aš jau pripratęs. Kai griūdavau, pradžioj atrodė lyg
ir kažkokia sensacija, o dabar suprantu, kad čia pat ji stovi ir čia pat gali
baigtis viskas.
Tai aš visai taip realiai, realistiškai žiūriu ir savo
artimuosius raginu nedaryti iš to tragedijos. Aš vidutinio lietuvio vyro amžių
viršijau jau penkiolika metų. Pasižiūrėjau, kiek Rembrandtas gyveno, tai jis nugyveno
šešiasdešimt ir truputį, man rodos, o laikoma, kad senis mirė. Ir savo
autoportretą yra padaręs tokį biškį
jau... Na, jis ir į skurdą puolė, baigėsi užsakymai... Tai, matot, aš jaučiuosi
senas ir natūraliai esu senas. Net stebiuosi, kad aš taip laikausi... Bet man
labai padėjo savotiška disciplina. Kai pajuntu, kad jau, tada kabinuosi: ir su
valgymu, ir su viskuo. Galiu atsisakyti visko. Jaučiu, ko reikia organizmui.
Dar dviratį minu iš ryto, nes vieno kelio girnelė yra keista, o kito – ne,
nuolat skauda. Tai kasdien vis paminu kokias dvidešimt minučių.
Labai
gerai.
Na ir kai niekur neviršiju tos normos, tai dar galiu visai
patenkinamai gyventi.
O esat
pamąstęs, kas bus paskui?
Aš nežinau, kas bus. Toks esu abejojantis. Nesmerkiu nei
ateistų, nei tų, kurie tiki... Visos didžiosios religijos yra reikalingos, kilusios
iš žmonių poreikių, iš geografinės tų tautų padėties tuo metu...
Taigi, klausykit, Chruščiovo laikais kiekvienoj įstaigoj
kabojo moralinis komunizmo statytojo kodeksas. Niekas jo neskaitė, ten, žinoma,
buvo Dekalogo karikatūra vardan šviesaus komunizmo rytojaus. Bet net jie jautė,
kad kažką reikia tam rusų žmogui duoti, nes kitaip jis tiktai vagis ir
alkoholikas darosi. O šiaip tai aš nežinau. Jeigu dar po to kažkas bus, tai
gerai. Jeigu nebus – irgi gerai. Visokių bjaurių paveikslėlių ir gražių
paliksiu. (Juokiasi)
Paliksite,
tai jau tikrai. O kaip manote ar gal žinote, kurie iš jų yra patys geriausi?
Kažkokią nuojautą turiu, bet tik nuojautą. Kitiems žmonėms
turbūt kiti labiau patinka nei man.
Dalis menininkų mano, kad neišsilavinusi ta publika... Tai
jaučia publika, kažką jaučia. Jie tiksliau apibrėžti negali, kaip ir aš negaliu
apibrėžti daug ko, bet veikia žmogaus kažkokia intuicija. Kaip Kantas sakė –
kažkoks tiesos pojūtis.
Atpažįsta
žmonės tikrą dalyką.
Iš kažko pažįsta. Velnias žino, iš kvapo gal? (Juokiasi)
Na,
tai jeigu reiktų parodyti prie rojaus vartų vieną kūrinį, kurį rodytumėte?
Mano jie eina tokiomis serijomis, negaliu vieno išskirti.
Vieni man truputį neša į pesimizmą ir ironiją, kituose – tik ironija. Na, iš šitos
parodos, man rodos, prie geresnių tas, kur geldoj paguldytas... (juokiasi), „Archeologinis radinys“.
Aišku, žmonėms nepatiks ir niekas savo kambary tokio turėt turbūt nepageidaus,
bet mane traukia į šituos dalykus. Galai žino, aš pats nežinau, iš kur.
O šiaip tai aš pradėjau labai lyriškai, žinot, nuo
postimpresionizmo, paskui realizmą jau reikėjo įsisavint... Man reikia minties,
aš toks literatūriškas, senoviškai literatūriškas. Ir mano darbai
literatūriški. Aš teatre dirbau pas Gaidį Klaipėdoje porą metų, tai irgi gal
turėjo įtakos. Na ir mano apsiskaitymas. Visi tie Antikos filosofai, man jie
suprantami lengvai.
Tai
gal dailininkui neverta skaityti? Man vienas pažįstamas guodėsi: „Aš bijau
skaityti. Perskaitau ir pradedu pagal tą knygą galvoti, persisemiu ja.
Perskaitau kitą – ji paveikia.“ Jautrus žmogus. Ir netinka patarti: „Tai tu
neskaityk knygų, neverta.“ Bet gal iš tiesų kartais taip tiktų?
Taigi visi stengiasi, kad veiktų, visi autoriai stengiasi,
kad veiktų. Man gražiai pasakė mano keleriais metais jaunesnė sesuo: „Ko tu čia
dėl tų savo paveikslėlių jaudiniesi? Taigi čia tik paveikslėliai, ne
gyvenimas...“ Dieve, taigi šventa teisybė!
Ir jūs
sutinkate? Pritariate?
Aš pritariu, bet jeigu aš dėl jų nesijaudinsiu, kažko ten
neįdėsiu, tai žiūrovas pajus iš karto.
Taigi,
reikia pusiausvyros. Atsainiai dirbti negalima, bet susireikšminti – štai aš,
čia mano paveikslas, aš rimtas menininkas, aš išmanau dailę, eikit žiūrėti, – žiūrovas
irgi pajus.
Matot, turbūt visi menininkai pergyvena tą savo didybės
maniją. Bet paskiau supranta, kad... Na, aš manau, kad Lietuvoje yra koks
šimtas panašaus kalibro dailininkų kaip aš.
Šiuo
metu?
Apytikriai. Ir tarp jų aš. Ir jeigu dabar kas nors
paklaustų manęs: „Ar Kisarauskas geresnis dailininkas, ar tu?“, tai sakyčiau:
„Kisarauskas, jis gabesnis už mane.“ Ir ne taip mažai yra tokių kaip aš. O aš
toks... Iš tam tikro intelekto, iš tam tikro dar kažko, velniai žino, iš to
lietuviško sentimentalizmo konstruoju kažką savo...
Nes, neduok Dieve, yra tokių, kurie save labai aukštai
kelia. Tai aš nenoriu savęs kelti, man to nereikia. Dabar įsivaizduokit – dar
koks desėtkas tokių kaip aš, kiekvienas
savo sferoj sukasi, kiekvienas kitoks. Čia jų laimė.
Esate dalyvavęs
premijų skirstymo komisijoje. Kaip ten sveria?
Aš sirgau už kelis, bet negaliu sakyti, kad mano dėka jie
gavo. 11 žmonių komisijoje, nelyginis skaičius... Balsavimas slaptas, nežinau,
kaip yra dabar, aš buvau seniau... Man rodos, Marcelijus Martinaitis išėjo,
tada Geda atėjo į pirmininkus, ir aš pakliuvau į tą komisiją.
Tai dėl kai kurių autorių tariesi: tu palaikyk tą, palaikyk
kitą – visi savo favoritus turi. Muzikai turi, teatralai turi. Ir aš esu palaikęs
daugelį, kurie gavo. Kadangi balsavimas slaptas, tu gali šnekėti viena, o
paskiau suskaičiuoja, ir viskas. Pirmininkas irgi tik vieną turi balsą. Bet
pirmininku aš nebuvau, Geda buvo. Tik sykį Geda, matyt, buvo prisigėręs, tai... Aš stengiausi, kad vienas skulptorius... kaip
tas?.. Kaunietis, kur dievuliukus tokius daro medinius... Mano atmintis jau...
Strioga.
Strioga.
Patiko jis jums?
Patiko. Ir jis gavo. Man jis ir dabar patinka. Jis tokius
daro moderniškus balvonėlius.
Didžiulė paroda buvo pernai, man rodos, „Titanike“.
Gerai.
O dar papasakokite apie grupę „24“.
Ta grupė jau seniai suirusi. Pagrindinis turbūt buvo
Vaitiekūnas, tapytojas. Pradžioj kai kas svajojo, kad iš to rasis nauja
dailininkų sąjunga, nes senojoje visi susitepę... Buvo tokių minčių, bet jas ne
vis palaikė, ir aš nepalaikiau. Ta dailininkų sąjunga, galima sakyti, buvo
kontroliuojama partijos ir saugumo, kaip visos organizacijos tuo laiku, bet
kažkaip turėjo tam tikros tolerancijos... Joje pernelyg aršių aktyvistų nebuvo...
Kaip
pas rašytojus.
Kaip pas rašytojus, aš nežinau, ten irgi savotiškai.
Bet, žinoma, čia rūpėjo pinigai, buvo komercinis menas,
kaip dabar pavadintume, jubiliejiniai užsakymai partijai, tarybinei armijai.
Aišku, dailininkų sąjungoj buvo ir rusų, net karą perėjusių, tarkim, toks
Gračiovas buvo ten, bet visi kolegos jį puikiu žmogumi laikė. Na, jis kariavo,
bet kariavo ne savo noru, ne savanoriu ėjo. Kas pakliuvo, tai pakliuvo. Jis čia
apsigyveno, čia liko, kadangi po karo tuos, nusivilkusius milines, beveik be
egzaminų priimdavo...
Dilka yra pasakęs, – jis ilgą laiką buvo katedros vedėju,
nors ir nepartinis būdamas, buvo turbūt tik du katedros vedėjai nepartiniai:
Aleksandravičius, kuris gavo Stalino premiją už Žemaitę, ir Dilka, – tai Dilka
yra pasakęs: „Aš jums tų svetimšalių nepriperėjau čia.“
Bet
jeigu dar grįžtume prie „24“, tai ta grupė labiau sprendė valdžios klausimus,
ne meno?
Na, ten buvo truputį ir to... Į bendras parodas didžiulis
konkursas, nepakliūsi. O „24“ jau sutarta ir visi jau ten... Na, dvidešimt
keturių niekad nebuvo, tas skaičius, matyt, patiko Vaitiekūnui, ten būdavo
keturiolika ar kiek. Tai išstatydavom po kelis darbus. Na, to buvo truputį...
Nors materialinio atlygio iš to jokio. Parodų vyko, paskiau tokių grupių atsirado
daug ir jos beveik visos sugriuvo, toks atėjo laikas... Nes dailė vis tiek
individualus darbas, individualistų.
Taigi,
bet pabendrauti reikia. Man Vladimiras Tarasovas pasakojo, kaip jūs daug metų
lošdavote kortomis, vis susirinkdavo grupelė palošti, pabendrauti...
Taip, taip, buvo tokia, lošdavome. Na, tas lošimas gana
primityvus. Čekiškas durnius – tai ne koks nors preferansas. Kad būtų šiokio
tokio azarto, lošdavom iš labai mažų sumų – per metus galėdavai šimtą litų pralošti,
jeigu nesiseka. Susitikdavom gal dukart per savaitę ir tai truko gal kelerius
metus. Pastovi kompanija: Kuras, Volodia, Šeškus, aš, Gurskis – beveik visus
gal ir išvardijau. Kokias dvi valandas palošdavom, pabaigoj ir pavargdavom,
susipykdavom. Pripranti ir atrodo kaip ritualas. Nei ten mes girtuokliaudavom,
nei ką, toks grynai smegenų džiovinimas neintelektualus: minties truputį,
truputį sėkmės, kaip kortose, daug atsitiktinumo...
Suprantu.
Bet vis tiek, jeigu ritualas reguliarus, reiškia, kažkas traukdavo.
Traukdavo, traukdavo. Visi kaip susitarę, kokios dvi trys
dienos praeina ir jau klausinėja: „Ar neskambino?“ Dvi tris valandas
dažniausiai lošdavom, kartais ir vidury dienos atsitiktinai susitikdavom, pasiskambindavom...
Kažkada mes dar su Andriuškevičium gyvenom Lazdynuose, tai
jis irgi toks biškį... Labai prie
menų buvo linkęs. Jis buvo baigęs rusų kalbą, bet paskiau menais susidomėjo.
Įstojo į kultūros ar gal kultūros ir filosofijos aspirantūrą, vėliau toj srity
ir dirbo kurį laiką, su visais stengėsi susipažinti. Ir pradėjo jis rašinėti:
pradžioj tokias žinutes, paskiau esė. Sunkiai spausdindavo jo darbus iš
pradžių, nes labai nestandartiniai jie buvo. Egzistavo tam tikras kritikos
modelis, o pas jį – viskas kitaip. Tai paskiau jis... Kur dabar Kudirkos aikštė
(buvo Černiachovskio), ten veikė vakarinė vaikų dailės mokykla. Kieme, kur
dabar Vyriausybės rūmai, buvo tokie senoviški pastatai. Ten dirbo Repšys,
Šaltenis, Šerys, valandininku buvau aš, porą vakarų turėdavau, Gecevičius.
Pradžioj Sidaravičius buvo direktorius, paskiau ilgus metus – Galeckas, paskiau
– Miliūnas. Na ir viena menotyrininkė išėjo į pensiją. O Alfonsas
Andriuškevičius labai menais domėjosi, jį labai traukė menininkai, ir jis jau
buvo apsigynęs kandidatą, kaip tada vadinosi, nes daktarų nebuvo, gydyti nebuvo
ko. (Juokiasi) Na, mes visi jį
pažinojom ir sakom: „Tai gal tu?..“ Nors jis su daile grynai savanoriškai... O
tas Galeckas, direktorius, buvo baigęs kunigų seminarijos kelis kursus. Bet
paskiau jis turbūt išėjo pats ir pakliuvo į armiją, tarnavo, man rodos, laivyne
keturis metus. Na, turbūt specialiai, kad tą seminarijos mokslą išpurtytų. Gal
jį ten buvo, taip sakant, šiek tiek ir palietę, nežinau, bet jis
inteligentiškas labai, dar šiek tiek vyresnis už mane, dar anų laikų žmogus...
Ir
priėmė Andriuškevičių?
Mes jį pamokėm: pašnekėk su tuo, nueik ten... Na ir ten jie
patvarkė taip, kad... O Andriuškevičius yra toks preciziškas, tai jis buvo
priverstas išmokti trumpą dailės istorijos kursą, nes negali ten pasakų sekti.
Jam irgi tai išėjo į sveikatą. Pradžioj dėstė ir vaikams, paskiau jau imdavo
tik suaugusius. Jis gerą iškalbą turėjo ir gerai mokėjo improvizuoti, visus
žavėdavo tas jo nestandartinis... Filosofijos skyriuj, man rodos, jis dirbo su
tuo, kuris paskiau buvo saugumo viršininkas, kaip jis?.. Jau nepriklausomoj
Lietuvoj.
Laurinkus?
Laurinkus. Laurinkus ten dirbo, dar ten dirbo buvęs
Landsbergio pavaduotojas, na tokia chebrelė,
ir jis ten įsidarbino, turėjo straipsnių parašyt... Man rodos,
filosofijos-istorijos tai buvo skyrius. Ir pasikeitus valdžiai jį pakvietė į
Dailės akademiją Dailės istorijos katedros vedėju. Tai ten visos apsigynusios
daktarės į jį jau kaip į ikoną žiūri, nes tikrai jis kažkokių tokių savybių turi...
Jis jau naujojo meno atstovas... Paskiau jis į poeziją pasuko, bet jau kurį
laiką nerašo nieko. O šiaip yra rašęs esė ir apie mūsų grupę, kadangi pats joje
dalyvavo. Jis ir Liutkus, du menotyrininkai.
Įdomu.
O kokios specialybės buvo jūsų žmona Regina?
Mano žmona buvo chemikė. Buvo tokia firma „Lietuvos buitinė
chemija“ Tarybų Lietuvoj, jie visokius galvos ploviklius stengdavosi nukopijuot
iš Vakarų, atrast sudėtį, o supilstyta jau mūsų... Tai ten daugiausia dirbo
moterys. Turbūt nuo tos chemijos žmona ir gavo kaulų čiulpų vėžį. Ir ji nuo to
mirė, šešiasdešimties nesulaukusi... Mes turbūt beveik 40 metų išgyvenom kartu.
O dar kai Černobylis sprogo, ji su vaikais Vingio parke dieną praleido, gražus oras buvo. Tai nežinau, gal ir nuo kitko... Vienu žodžiu, tapau
našliu.
Šiaip tai man pasisekė, nes ji nebrokino kultūros kaip vartotoja,
bet į tuos mano menus nesikišo ir pakentė mane. (Juokiasi) O aš tai visą laiką čia. Čiurlionio mokykloj ir dar
kitoj, per dvi mokyklas dirbau, alga susidarydavo. Kadangi negirtuokliavau, neuliavojau, pas mergas nelaksčiau, tai
mes gražiai gyvenom... Galvojau, neliksiu vienas vis tiek po žmonos mirties, nes
pripratęs, pradžioj labai sunku. Galvojau, dar sugausiu kokį pakaitalą, bet
nemokėjau. Ir ją man pripiršo draugas, bet sėkmingai.
Draugas
pripiršo?
Taip, savo žmonos draugę, jos mokėsi kartu. Tekstilininkas
Jonutis toks yra, Anicetas, ilgais plaukais.
Aišku.
Tai čia jūsų sena įprasta darbovietė?
Taip, mane rytą atveža, išleidžia, vakare paima. Aš čia
savo šiukšlyne kuičiuosi, ką nors dar bandau patobulint. Dabar tėviškėj, Šakių
rajone, prie Zyplių yra toks restauruotas dvaras, ten arklidės paverstos
didžiule galerija, vyksta visokie renginiai. Ir jie užsinorėjo mano parodos...
Anksčiau Užupy keliasdešimt metų turėjau dirbtuvę, greta
skulptoriaus, poeto ir monotipininko Šerio, beveik kasdien matydavomės. Jis
buvo labai įdomus žmogus. O čia Mackonio buvo, paskiau jis Žirmūnuose apsigyveno,
tai nusipirko šalia vieno kambario butą ir ten pasidarė dirbtuves.
O kai
šalia daug dirbtuvių, ar jaučiasi kokia nors sinergija?
Na, su kuo draugauji, su kuo sueina charakteriai arba
kažkokia yra trauka, tai gal ir smagiau. Kai liūdna, gali užeiti pas kurį nors
pasiguosti.
Visi
vargsta, visi kankinasi...
Visi ieško, ko nepametė, ir dar nežino, ar turėjo. (Abu juokiasi)
Ganelinas
pasakojo apie kompozitorių poilsiavietę ar kūrybos namus, kuriuose jie visi
kankindavosi, ieškodami savo sąskambio. Tai dailininkams gal tyloje geriau?
Čia fone kokia nors muzika skamba arba radijas. Tyla retai
būna, nes aš politika domiuosi, paskiau yra kultūrinė televizijos laida, ten
irgi būna gerų dalykų, visai nebrokuoju. Man netrukdo. Na ir muzikos būna
geros.
Gerai,
Valentinai, labai ačiū, nebevarginsiu jūsų. Dar man pasirašykite šitą savo knygutę.
Mielai. Kokį riebesnį paimsiu, kad neišbluktų. Kaip vardas?
Aš
vardu Ignas, Ignui parašykite ką nors. Būsiu labai dėkingas už tokį atminimą.
*Kalbėjomės 2021 m. gegužės pabaigoje pašnekovo dirbtuvėje, Bokšto gatvėje, Vilniuje.
**Internete radau originalo tekstą, kurio
paskutinis sakinys atitiko pašnekovo prisimenamąjį iš sovietinio vertimo:
„Chicago will be ours!”
***Vincas Kisarauskas gimė 1934-aisiais.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais" ir "Pasaulis jų akimis" rasite dar po 23 atrinktus, papildytus, pataisytus ir net niekur kitur neskelbtus Igno Staškevičiaus pokalbius iš esmės. Tiesiai iš leidyklos.
1 komentaras:
Ačiū. Šiltas ir įdomus pašnekesys.
Rašyti komentarą