Vytauto Toleikio fotografija.
Ketinau parengti filologo, scenaristo,
įtakingo mąstytojo bei veikėjo Prano Morkaus (1938 – 2022) interviu kuriai nors
pokalbių knygai. Susitikome Palangoje, jo antrųjų namų mansardoje. Pašnekovas pažadėjo per kitus susitikimus papasakoti apie savo metus ką tik Nepriklausomybę
atkūrusios Lietuvos televizijoje, o aš tikėjausi paklausinėti jį iš esmės.
Šis tekstas – mūsų pažinties
protokolas, įrašytas 2020 m. liepos 1 d. Jame atsispindi dėl Prano silpstančios sveikatos, kovido grėsmių ir
kitų trikdžių taip niekad ir neišsipildžiusi pasakojimo per pašnekesį galimybė.
Liko tik saujelė keistų smulkmenų iš įvairių peizažų, kelios užuominos apie nepastebėtas istorinio lūžio briaunas ir prisiminimai apie nenuspėjamą tai vienos, tai kitos
garsios asmenybės poelgį.
Mano debiutas radijuje buvo vaidinime „Trys
paršeliai“, ar kiek ten tų paršelių buvo, kai vilkas į duris laužėsi. Man leido
tuo metu pum padaryt. Dar tada kartu tam
vaidinime buvo toks Rolandas Butkevičius, kuris vėliau buvo gana žymus Jaunimo
teatro aktorius ir radijo entuziastas. Paskui, jau universitete mokydamasis,
dar kartą atsiradau radijuje. O vėliau atsirado Radijo teatras, kuris mane
maitino visą pirmą gyvenimo pusę. Radijo vaidinimų virš šimto priskaičiavau, nors
nesu tikras, ar tai tiek...
Virš šimto? Ką jūs veikėt šimte vaidinimų?
Maždaug šimtas pastatymų, pradedant tokiais
mikroskopiškais, penkiolikos minučių, baigiant, kai aš jau scenaristų kursus
lankiau, šešių valandų „Ana Karenina“.
Tai jūs režisuodavot?
Ne, režisuot aš pradėjau jau visai vėlai.
Dabar matau, kaip režisuoja ir kokie... Iš viso jau čia speciali tema. Tada,
reiktų pasakyt, gerai mokėjo už viską – ir už radijo vaidinimus, ir už
scenarijus.
Aš laikiausi scenaristų kurse, nes
stipendijos negavau jokios, kadangi mane laisvuoju klausytoju priėmė. Bet va
ten aš perėjau visą kinematografo istoriją. Dabar mano anūkas piratiškai ją man
perrašė. Žiūriu aš tuos filmus ir dabar suprantu, ką matau, o tada iš pirmo
karto negalėjau pamatyti. Po scenaristų kursų dar kartą grįžau, pabuvau
televizijoj ir paskui jau išėjau į kino studiją, į kiną perėjau. Va čia jau
prasidėjo nuo pat pradžių...
Aš žinau, kad televizija yra gigantiškas
organizmas, veikiantis absoliučiai savais dėsniais, ir suvaldyt jos negalima, nieko
padaryt neįmanoma. Tada klausimas buvo man toks: ką aš galiu iš viso čia
padaryt? Ir aš pasirinkau fantazavimo kelią. Ateina žmogus, ir aš bandau su juo
fantazuot. Bet galų gale ne tas buvo svarbu.
Realiai, kai pagalvoju, o ką aš ten
nuveikiau? Tai vieną kartą atkeliavo pas mane tokia mintis, kuri man atrodo
ypatingai svarbi, ir po to ji turėjo, kaip sakoma, visuomeninę ir valstybinę
vertę. Po to aš užsirašiau, kad už pradžios mokslą su Lietuva atsiskaičiau. Čia
pradžios mokslas. Išbuvau ten lygiai metus nuo tokios vienos scenos, kuri
pasikartojo ir paskutinę dieną, kai jau išėjau iš ten, ji kažkaip keistai
pasikartojo.
O kokia tai scena?
Pirmą dieną aš įėjau į tuščią kabinetą, buvo
tuščia, ant stalo buvo toks didžiulis lapas ir Kaušpėdas ten braižė kažkokius
srautus, kažkokią veiklos schemą, grupės schemą, kažkokie tokie dalykai,
žodžiu, konstrukcija.
O paskutinis atėjimas buvo gana toks kombinuotas.
Jeigu matėt, kaip Ukrainoj į tuos belaisvius spjaudo, daužo, ką tik nori daro
ta gauja, tai tą patį aš pamačiau televizijoj. Išeidami jie tiesiog viską
sudaužė iš neapykantos. Ir ant stalo irgi buvo tokia pati schema pradėta
braižyt, kas kur bus. Ir pavadinimas, kurį realizavo tik Siaurusevičius jau
mūsų laikais, pavadinimas LRT tada ten buvo.
O Siaurusevičius, manot, žinojo tą dalyką?
Niekas nežino. Aš pasakojau visiems paskui,
niekas į tai nekreipė dėmesio. Jis gi buvo kartu su Malinausku „Jedinstvo“
manifesto signataras. Žinot, ar ne?
Kas? Audrius Siaurusevičius?
Taip.
Ne, nežinojau šito.
Aš baisiai mėgstu senus laikraščius, tokius
visiškai senus. Tie Atgimimo periodo laikraščiai yra tokia puiki uogienė – ko
tik nerandi! „Keičiu skalbimo mašiną „Viatka“ į kokį nors baldą, komodą.“
„Parduodu bilietą į Niujorką.“ Kažkokie lietuviai dramatiškai kreipiasi į
užsieniečius: „Jei galite, padėkite savo tautiečiams, norime uždirbti tikrų
pinigų.“ Kažkoks entuziastas iš Palangos sakosi sudaręs kažkokią kampaniją,
kurios puikūs planai pastatyt Palangoj tą ir tą. „Galiu susirašinėti rusiškai,
lietuviškai, iš bėdos – angliškai.“ Iš bėdos... Na va tokie, taip sakant,
personažai.
Tai ten ir tas manifestas pasirodė. Aš
norėjau pasižiūrėt, kas gi ten iš lietuvių. Ten tokia publika akivaizdi, bet va
iš lietuvių buvo R. Malinauskas ir pats paskutinis sąraše – A. Siaurusevičius.
Jis netrukus po to perėjo į „Soglasije“, toks laikraštis buvo, liberalistinis
atseit, iš ten – į „Svobodą“, iš „Svobodos“ kažkur čia jau įsitaisė. Realiai tiesiog
neskęstantis buvo tuos visus paskutinius metus ir eksponuodavo save kaip... Kai
buvo didysis radijo ir televizijos jubiliejus, jie ten su Miliūte, Mildažyte
sėdėdavo – tokie pagrindiniai personažai.
Kas galės būti nauja ir įdomu, ko niekas
nefiksavo, nes mano tokia gana specifiška optika, reikia pasakyt, tai jau paskutinės
sausio dekados visas tas bruožas. Keletas ypatingai svarbių ir reikšmingų
dalykų niekados nepatekdavo į montažus, kurie iliustruodavo, kas vyksta. O ten
buvo vienas nulinis taškas, kai televizija jau nebeegzistavo, buvo toks taškas.
Jūs tada žiūrėjot visa tai, ar jau buvot pradėjęs savo žygį?
Na, aš buvau studentas tada.
Bet žiūrėjot televiziją?
Šiek tiek.
Viskas sraute kažkokiam: tai kažkokius lavonus
meta iš televizijos bokšto, tai kažkokie juodi vyrai Lapėse, pilna tokių mistinių
dalykų. Ir visa tai kažkaip pateko į juostas. Jas žiūrėt baisu, jos yra išblukusios,
bet yra vis tik veiksmas ir yra žodžiai. Visiškai pradingo kitą dieną po Sausio
13-osios įvykęs mitingas prie Vytauto paminklo su fantastiška kunigo Svarinsko
kalba, va tas tai ten pasakė, bet viskas išnyko.
Buvo pradingęs įrašas, kažkaip paskui
atsirado, bet nebuvo fiksuota akimirkos svarba, kai įėjo žmogus į studiją ir
pasakė: „Žinot, čia skambutis buvo, tuoj pradės ataką prieš mus...“ Visi prie tokio
pailgo, riestainio pavidalo stalo sėdėjo, atsistojo, kažkokius popierius padėjo
šalin, maždaug – viskas, gatava jau. Bet staiga dar kažkas atbėga, kiša
diktoriaujančiam kažkokias žinias, vėl skaito...
Ir va tada vėl atsisuka tas viskas ir jau
toliau ten – tolyn, tolyn... Ir dar visokių štukų buvo, kurios kažkaip
praėjo. Mat kiekvienas žmogus mato kažką visiškai savo, durno, ir jeigu sudėtume
visus liudijimus, tai kiekvienas sakys tiesą ir nebus aišku, kame reikalas.
Matyt, reiktų užbaigti paskutiniu nuėjimu į radiją ir televiziją, kai jau ten,
man atrodo, Kaušpėdas nuėmė raudoną vėliavą ir numetė ją žemėn, buvo tokia
scena. Ir po to jau vystėsi savaip, visaip.
Bet vidinis kontrpuolimas tada jau buvo
prasidėjęs. Vasario mėnesį atsirado laida, kurią vedė Matulevičius. O
Matulevičius buvo „Pravdos“ korespondentas Lietuvai iš Maskvos, tai jau šis
tas. Ir atsirado laida „Krantas“ – pirmoji destruktyvinė laida, kuri viską
pradėjo pamažu, kaip sakau, valyt nuo stalo. Bet čia jau kitos istorijos.
(Žmona atneša arbatos ir ledų) Čia moroženo, kuris man asocijuojasi su tokiu... Į šokius
vaikščiojot kuriais metais?
Iki kokių 1988- 1989.
Tai turbūt jau nebuvo Mechaniko. Buvo toks
kontrabosistas Mechanikas, kuris treniravo konservatorijos krepšinio komandą.
Jam reikėjo kažką mokėt, o tokio etato niekas neduos. Tada jam pasiūlė įstot, jį
priėmė į konservatoriją kontrabosu. Kadangi jis didžiulio ūgio ir kontrabosas
tokio ūgio, tai jis ir tampydavo tas stygas – bling, bling, bling. Ir jis šokiuose
būdavo. Toks milžiniškas, 46 batų dydis, visa kita. Sykį ta jo konservatorijos
studenčių komanda laimėjo kažką, o jis joms buvo pažadėjęs moroženo. Jos
džiaugėsi, šokinėjo: „Treneri, moroženo, moroženo!“ Jis pradėjo
kišenėse ieškot rublių, ir iškrito kažkas, bet ne rublis ar du, ar trys, o
iškrito tokie daikčiukai, kurie gali būti saugomi vyriškio kišenėje, suprantat?
Visi sužiuro, konsternacija, kaip sakoma, keleto minučių, ir jam beliko kažkaip
tą konfūzą likviduoti. Jis savo didžiule pėda prispaudė, o kadangi dar
mikčiojo, klausinėjo: „K-k-kokio moroženo?“ Žodžiu, man asocijuojasi tas
moroženo ir tas objektas.
O jūs buvot to atvejo liudininkas?
Ne, aš sėdėjau tribūnose, man vėliau pranešė.
Mes domėjomės viskuo, bet koks reginys buvo įdomus.
Atpasakojote taip, kad ir aš jaučiuosi pamatęs.
Dabar žiūrėkit, štai toks maždaug ratas to
viso ir ten daugybė visokių detalyčių. Jūs tą laiką žinot tik iš prisiminimų,
kadangi ten tuo metu buvot, ar ir kažką žiūrinėjot?
Tuo laiku studijavau mediciną, buvom aktyvūs. Tą blokadinę 90-ųjų vasarą gerai
atsimenu, nes pas mus lankėsi dešimt amerikonų iš Wisconsin-Madison
universiteto.
A, buvo susigiminiavę miestai atseit.
Taip. O 91-ųjų sausį pas mus vėl atvažiavo viena iš jų, kokių 34 metų
medikė studentė, amerikonai vėliau studijuoja medicinos mokykloje negu mes. Mes
buvom antrakursiai, trečiakursiai. Ta moteris pamilo vieną lietuvį ir atskrido sausio mėnesį jo aplankyti. Ir taip
išėjo, kad aš ją sausio 12 išgabenau traukiniu į Leningradą. Ji sausio 13-ąją
turėjo bilietą ir išskrido į Niujorką. Tokie mano prisiminimai. O televiziją atsimenu
ir kasperavičininkų, ir nepriklausomą. Bet, žinoma, dabar iš jūsų pasakojimo
kitoks vaizdas.
Ten dirbo Užkalnio, kuris dabar leidžia koldūnus,
tėvas, genialus pedagogas. Aš žiūrėdavau į jį per tą vadinamąją „Kasperviziją“
ir galvojau, kaip čia jį priviliot, perkelt. Jis taip parodo kaštoną, kažką
kalba... Toks mokytojas, kurį vaikai beprotiškai mėgsta, mokosi, nieko neišdarinėja,
nerėkia. Taip pat jisai turėjo skaityt ir visokias žinias, kur aiškino, kaip
viskas brangu, kad sūris brangus, bet vis neskanesnis ir panašiai. Ir jau po
viskam jis kažkur į Šalčininkus nusitrenkė, kažkur ten ir baigėsi jo gyvenimas.
Na, o šitas Užkalnis toks nieko, greitai kapitalistinę, taip sakant, energiją įgavo
ir dabar jisai galėtų net į kokį nors iš seimų patekt, jeigu norėtų.
Laisvai, žinoma. Įdomios tokios sąsajos ar net transformacijos. Žmonės itin
adaptyvūs. Homo sapiens turi pranašumą, moka prisitaikyti prie bet kokių
sąlygų.
Taip, bet kaip? Aš paskui dar kartą grįžau į
radiją ir televiziją, jau naujausiais laikais, apie dutūkstantuosius, mane
Laučiūtė tiesiog už uodegos įtempė. Nuėjau, dar šį tą išmokau ten iš amato, bet
jau buvo kita karta, aš jaučiausi ten balta varna. Mane taip tyliai išgrūdo, aš
nei pasisveikinęs atėjau, nei atsisveikinęs išėjau. Nereikėjo man ten grįžti iš
viso, nebegalėjau aš radijo vaidinimų daryt vėl. Aš juos darydavau, Lukšas
paprašydavo, porą padariau, viskas gerai, bet jau buvo ne man, jau kiti darbai
laukė. Ten jau viskas buvo kitaip. Tai aš ten kultūros redaktorium buvau kokius
metus, žmonės ateidavo ir pradėdavo kalbėt apie save, o aš žinodavau, ką jie
nori nuslėpt. Visi rodydavosi geresni negu iš tikrųjų. Ligi šiol tas išliko,
labai nesunku pamatyti.
Yra tautos, kurių elgseną besikeičiančiomis
aplinkybėmis padiktavo ilgi civilizacijos tūkstantmečiai. Turiu omenyje šiuo
atveju rytiečius ir ypač žydus, kurių istorija, jeigu paimtum Šventą Raštą, tai
vien tremtys, žudynės ir panašiai.
Mes sunkiai labai priimam savo vėliausią
istorijos šimtmetį, kuris realus yra mums, nes iki to – buvo, nebuvo, žinot...
Anos Achmatovos sūnus Levas Nikolajevičius Gumiliovas iš viso lietuvius pavadino
reliktine tauta. Įdomu, nes iš tikrųjų – kažkas iš kažkur atėjo, nieko
neprisimena... Na, negali taip būti, kad visai nieko neprisimintum, kažkas turi
būti. Ūkių pavadinimai, kažkokie žodžiai – tik šitie pėdsakai. O kur kiti
pėdsakai? O kitų pėdsakų ir nėra. Apie rašytinius tai iš viso kalbos negali būti.
Nemokėjo rašyt.
Aš buvau šventai įsitikinęs, kad lietuvių
kalba pati seniausia šiuo požiūriu, bet kai patekau į universitetą, tokia
Rufina Agejeva irgi pradėjo domėtis lietuvių kalba, tai sako: „Да вы вообще получили
литовскую азбуку только в двадцать четвёртом году.“ Čeką pasikvietė, kuris ir
dovanojo mums tą Ė su taškeliu. Reikėtų paminklą, beje, pastatyt – Ė su
taškeliu.
Tai dabar aš turiu parašyt tą projektuojamą
prisiminimą, kadangi man priklauso, tarsi pareiga kažkokia yra. Aš pradėjau nuo
pat pradžių grasint visiems, kad parašysiu prisiminimus, visi iškart šilkiniai darydavosi.
Paskui kažkaip bėgo metai, jau trisdešimt metų praėjo, dabar visai kitaip apie
visa tai galvoju. Tie epizodai visokie, detalės, jos yra svarbios, bet niekas
apie jas nekalba. Kai pasižiūri tos žiemos laikraščiuose programas, tai
programos tokios pačios, tarsi ničnieko nebūtų nutikę, tarsi ir bokštas nebūtų
užimtas, nieko. Tas pats visur, tie patys dalykai. O iš tikrųjų ten niuansų
buvo pilna visur. Ir prisitaikymo būdai būdavo tokie... Aš buvau jau svetimas
tam rate, sėdėjau ir užsiiminėjau savo reikalais. Išorėn tas viskas neišeidavo,
išeidavo vėliau kažkaip.
Būtų labai įdomu paskaityti jūsų prisiminimų atpasakojimą.
Taip, aišku. Vis tiek iš pradžių A, paskui B,
o paskui C eina.
Taip. Gal nukryptumėte ir kas nors dar atsirastų ar išplauktų.
Dabar jau po šitiek laiko... Anksčiau buvo
tokie škicai, sakysim, ir staiga atrandi, kad tais metais buvo taip ir taip. Jums
siūlau parašyti Pirmos Respublikos kasdienybės istoriją – va tais metais buvo
tas ir tas. Pavyzdžiui, 1951 metais, kai Lukša, beje, žuvo, įvyko žemės
drebėjimas Skirsnemunėje. Aš nusipirkau knygutę, žiūriu – Skirsnemunėje žemės
drebėjimas. Tai čia pat, šitose zonose...
Fenomenalu. O kokia tai knygutė, kur ją galima rasti?
Aš ją nusipirkau tokiam knygyne „Rotas“. Man
atrodė brangi labai, kainavo 10 litų, blogai surišta, kaip visos pirmaisiais
Nepriklausomybės metais. Bet ten surašyta: va tais metais buvo tokia vasara,
ten – potvynis, ten – sausra. Meteorologinių stebėjimų rezultatai nuo pradžios
iki jau pusiau mūsų laikų. Ir staiga – toks įvykis, pasirodo!
O jūs pats esat patyręs žemės drebėjimą?
Ne, žinoma. Aš jutau, kad kažkas ne taip, kai
suposi sietynas, įvykus Rumunijos žemės drebėjimui kažkada. Atsimenat,
šešiasdešimt kažkuriais metais?
Ne, aš negaliu to atsimint. Aš tai esu patyręs Vilniuje, kai žemė sudrebėjo
jau šiais laikais.
Čia kai Kionigsbergas?..
Kai Kionigsberge kažkas apgriuvo, taip. Tada mano namuose nuo lentynos
nukrito statulėlė. Tiesiog nukrito ir sudužo, nes ant krašto stovėjo. O aš tuo metu sėdėjau kavinėj, ir mes prie stalo pajutom žemės drebėjimą. Pagalvojau,
gal čia emocinis, taip sakant, drebėjimas, bet pasirodo – ne. Grįžau namo –
statulėlė nukritus ir sudužus, vadinasi, įrodymas.
O čia kaip nors susiję su jūsų gyvenimo
aplinkybėmis?
Ne, niekaip. Tiesiog priminėte apie žemės drebėjimus. Bet tą Skirsnemunės,
įdomu, ar žmonės pajuto?
Kadangi tai taip arti, tai... Be abejo, nebuvo
7 pagal Richterį, bet pajuto vis tik.
Nesu apie jį girdėjęs.
1951 metais kažkada. Aš Vilniuj turiu tą
knygutę. Pas mane dabar toks dalykas, kad... Ispanai yra pasakę: kas gyvena su
dviem moterim, praranda sielą, kas gyvena dviejuose namuose, praranda viską.
Tai aš praradau knygas. Dalis čia yra, bet mažoji dalis, darbui reikalinga, o
Vilniuj pagrindiniai dalykai. Ir aš dabar nežinau, kur kas yra. Kai ko aš jau
gal niekados nerasiu, nes knygos taip pat mėgsta dingti, atsiras nežinia kur, kokioj
vietoj. Bet aš tiksliai galėčiau jums pasakyt, kad tai buvo rugpjūčio mėnesį, vasaros
gale.
Dabar – aš su jumis girdėjau kažkokį radijo
pasakojimą, jeigu neklystu. Ten pasakojo apie kažkokį ypatingą žmogų, kuris
kažką labai ypatingo darė, bet kadangi jie nemėgsta kas maždaug 2–3 minutes pakartot,
su kuo kalbasi, tai taip ir nežinai, su kuo čia kalba.
Dažnai taip nutinka. Bet tai tikriausiai ne apie mane, nemanau.
Ne, ne. Jis ten kažkur nukeliavo, kažką
padarė. Nepasakyčiau, kad avantiūristas, bet kažkoks toks žmogus, kuris
staigiai pasisuka, nukreipia naują energiją į naują vietą, vėl dingsta. Tai
nebuvot jūs? Negi nebuvo gyvenime tokių visai?..
Neabejoju, kad šiuo požiūriu yra žymiai ryškesnių personažų už mane.
Man jūs vis tiek įstrigot vieną akimirką – ir
pasakyti dalykai, ir... Mokytojas kalba metų metus, o pasilieka koks vienas
sakinukas arba vienas žodis. Ir žmogus taip pat. Tai va jūs man įstrigot, kai
jūs ten sėdėjot ir gana oriai ir normaliai kalbėjot. Ten buvo baisiai daug, vos
ne kelionės Šiaurės ašigalio link ar panašiai. Nieko panašaus nebuvo?
Taip, esu kartą nubėgęs maratoną Šiaurės ašigalyje.
Va, va, matot.
Na, tuomet man tai atrodė išties svarbu, o dabar nebeatrodo labai svarbu,
patikėkit.
Bet kai susideda daug to, masė pagimdo naują
kokybę.
Jaunystės dalykai. Šiaurės ašigalis yra egzotiška geografinė sąvoka. Ten
atsidūręs pamačiau ir atsimenu, kad tengi nieko nėra.
Vadinasi, apie jus ten buvo. Bet ten buvo
labai visko daug. Iš pradžių buvo, kaip sakant, uvertiūra tokia, o man, matot,
ašigalis įstrigo.
Ašigalis, skamba reklamiškai.
Kaip šitas Mechaniko „Kokio moroženo“.
Jisai grodavo šokiuose, atsimenu, tampydavo instrumentą po sceną, batai kaip
Sabonio...
O kuriuose namuose jūs geriau jaučiatės?
Matot, aš pakartojau vaikystės namus. Mano
vaikystės namai buvo labai įdomūs, jie pastatyti 1938 metais lenkų ginekologo
Janovičiaus. 1945 jis turėjo su visa šeima palikt tą namą ir išsikėlė. Tai čia
jau prasideda mano biografijos elementai gana įdomūs, kada nors aš jums
papasakosiu kaip pavyzdį, ką reikia su tuo daryt, nes tiek daug visokių... Aš
nežinau, ką jūs apie mane esat girdėjęs arba žinot, bet kai aš išnarplioju... Kartais
vėlesniam amžiuj pavyksta išnarpliot kažkokį siužetinį tašką ir supranti – buvo
taip. Ir tada staiga dar čia ima krutėt viskas. Ne visados būna jauku.
Man likęs įspūdis, kad jūs esat dalyvavęs ne viename įvykyje arba
sambūryje, kur jūsų vaidmuo lyg ir nebuvęs esminis, bet, nepaisant to, žmonės
atsimena jūs kaip labai svarbų dalyvį. Nors ten dalyvavo skambios pavardės,
gigantai...
Oi, man su žmonėm labai sekėsi. O prasidėjo nuo dramos. Mama manęs paklausė: „Tu važiuosi į Maskvą. Ką nori
studijuot?“ Va tokia šeima buvo, suprantat. Nei aš ten baisiai veržiausi kažką
studijuot, bet mes turėjom labai gerą rusų kalbos mokytoją, na ir aš paėmiau
rusų filologiją, kuri manęs visiškai nedomino. Aš baigiau ją, bet tai buvo ne
man, neįdomu tas. Galų gale, scenaristo amatas yra tai, kas man arčiau. Tačiau
per tai aš patekau į patį geriausią įmanomą ratą, tik aš jo niekados neišnaudodavau
tiek, kiek galima buvo išnaudoti. Gana artimas draugas buvo Venička
Jerofejevas, kuris parašė „Maskva – Petuškai“. Mes labai artimi draugai buvom,
sėdėdavom ir fantazuodavom apie visokius dalykus. Visa tai staiga buvo duota,
na, iš aukščiau.
Man dabar labiausiai tokios nuodėmės rūpi. Kartais
jos atrodo smulkios, bet staiga prisimenu kažkokią sceną ir pusę metų ji mane
kankina – na kaip taip?.. Iš pradžių gėdos jausmas – kaipgi taip? Paskui
suprantu, kad čia puikybė, kad noriu būti toks va... Paskui tas praeina. Per
paskutinį dešimtmetį aš praėjau keletą tokių etapų, kur iš pradžių absoliučios kaltės
jausmas, toliau – gėda, toliau – dar kažkas, dar kažkas, o paskui staiga ateina
momentas, kai suprasdavau, kad nuo manęs niekas nepriklausė. Ir tas nusiima
tada. Bet tada atsiranda va šitas, ir tada aš nežinau, kuo viskas baigsis. Gal
po poros savaičių arba mėnesio, nežinau, kada užsibaigs, ir tada žinosiu,
rezultatas bus duotas. Bet čia jau tas žmogaus gyvenimo nuotykis toks –
sužinot, kame reikalas, kas buvo. Nes nebuvo nieko. Kai prisimenu, tie visi
dalykai, kurie jums atrodo, kad ten buvo kažkokia įtaka padaryta, dar kažkas,
tikriausiai ir buvo, nors kai kurie faktai, kai aš girdžiu apie tai iš šalies,
sukelia dvejonę, kaip lengva viską tiesiog kitaip apvelt ir apsukt. Tas viskas
atrodo šitaip, o buvo visiškai kitaip.
Realiai aš Vilniuj palikau va taip
materialiai maždaug 20 memorialinių lentų. Jos kabo, kai kurios nieko ten...
Sunkiausia su lietuviškomis buvo, bet man pasisekė.
Pirmoji lenta buvo Juozui Lukšai Dailės
institute. Mat Markulis kažkada jį buvo įtaisęs neva studijuot, o iš tikrųjų
naudojosi juo, kaip rusai sako, „v temnuju“. Tas suorganizavo pirmąjį gigantišką
partizanų suvažiavimą, kurį turėjo vienu ypu – fit, bet dangus nutarė, kad vis
tik per anksti dar, reikia dar pakovot. Ir jisai sutinka ten, kur jis negali
nieko sutikt, vakare Vilniuje prie medicinos fakulteto merginų bendrabučio, eidamas
link savo būsto Šviesos gatvėje, ten tada dar Vivulskio bažnyčia buvo, sutinka prietelių
iš Kauno, kuris atvažiavo į Vilnių specialiai jam pranešt, kad Markulis yra provokatorius
ir kad reikia gelbėtis. Va čia tada prasideda... Kažkokia ranka pratęsė Antrąjį
pasaulinį karą, kad tas žlobas ten tą čemodanėlį su sprogmenimis
dvidešimt centimetrų pastumtų, ir ten kruviniausias periodas prasideda. O šičia
jau – viskas, jau jie pražuvę. Ir tada dvi moterys pradeda gelbėt visą
partizanų sąjūdį. Tokia Nina Nausėdaitė buvo, amžiną atilsį. Ir jos tą padaro
šaltą žiemą, žiemos baisiai šaltos, patruliai, išdavystės pakeliui...
Aš norėjau to imtis, bet paskui ėmiausi kito
darbo, be reikalo. Bet dabar va šitą padarysiu. Tai vienintelis, kas man yra
likę. Beveik visa kita jau pamažu eliminuota. Mano aktyvioji gyvenimo pusė kartais
jau nelabai įmanoma, o kartais visai neįmanoma. Aš laukiau jūsų čia, nes man
nulipti užimtų kokias 15 minučių. Nemalonu, bet yra kam ir blogiau.
Tai va, sekėsi su žmonėm nepaprastai. O jau
paskutiniais „imperijos“ metais, sakysim taip, aš sėdėjau beveik visą laiką
Maskvoj, šokinėjau kaip blusa tarp Vilniaus ir Maskvos. Todėl kai pasižiūriu,
dabar čia pasiėmiau popierius, kokie ten apie mane yra, tai jie labai įdomūs. Vienam
žmogui esu dėkingas nepaprastai, jis neseniai mirė. Mes draugavom, aš jam
stengdavausi daryti geradarybes žinodamas, norėjau kažkaip padėkot, bet
supratau, kad vis tiek jam bus nemalonu. Jis apie 1960 metus parašė mano
charakteristiką. Ir ten įžiūrėjo porą tokių dalykų, kad aš staiga supratau – va
kame reikalas! O reikalas mano paprastas – aš išaugau be tėvo. Ir visa ta karta
yra išaugusi be tėvo, beveik garantuotai.
Žmonės, kurie mane supdavo, dažniausiai
būdavo ar taip, ar per šitą... Tai va ten yra labai daug visokių... Tų danosų
yra tik trejetas, bet aš juos labai lengvai atspėjau. Vieno man net nedavė,
užrašyta „Ribotam naudojimui“, vadinasi, be jokių problemų galima būtų atkurti.
Ten pamatau: sakė tą ir tą. O aš prisimenu, ką aš kada, kur ir kam kalbėjau.
Bet tas, kur nustatė mano charakteristiką, išorę aprašė gerai, jis man sukūrė
tobulą mano portretą. Kai žinai apie save daug, net ir negatyvaus, tai yra
labai gerai... Apie jus eilėraščius yra kas nors rašęs?
Ne, nemanau. Nebent netiesiogiai apie mane.
Na tai paprašykit. Ne tam, kad išspausdintų
laikraštyje ar „Pergalės“ žurnale, o va ar pasijus kas nors. Nes poetai dažnai
užčiuopia kažkokį dalyką... Aš turiu tokį prietelių Ženią Reiną, kuris slapstėsi
pas mane, kai išleido „Metropolio“ almanachą Maskvoj. Visus pradėjo tampyt, o
jam reikėjo pasislėpt, tai jis atvažiavo pas mane, mes praleidom gal savaitę. Kadangi
jam reikėjo pinigų grįžt paskui į Maskvą, rodos, tai buvo 10 rublių, o jis jų
neturėjo, sako: „Žinai, padarom tokius mainus: tu man 10 rublių, o aš tau – šitai.“
Ir tas „šitai“ pasirodė man svarbiau už dešimt rublių, sakysim, dešimtkart
dešimt ir daugiau. Tai buvo pirmos skutimosi staklytės „Gillette II“. Aš
turėjau problemų su skutimusi, šiurkštus plaukas, vaikščiodavau į kirpyklas. Tada
kirpyklas pradėjo okupuot moterys. Dabar, jeigu pastebėjot, vyriškių ten
nesutiksi niekados. Anksčiau kirpyklose dirbo žydai vyrai ir ką jie mokėjo
daryt, tai skust. Paskui atsirado kažkokios panos, šokiuose galima buvo sutikt,
o jos ten... Aš išeidavau kruvinas kaip Banko šešėlis iš „Makbeto“. Ir eit
reikėdavo, ir pinigus dar mokėt! O čia – pum, pum, – viskas gatava, tetulė
prisiuntė peiliukų. Dabar nuo to praėjo pusė amžiaus, galima sakyt, staklytės
išniro, o jų pataisyt negalima, nes jos iš kažkokio metalo, kad nesuvirinsi. Liko
dėžė peiliukų. Tai tokie dalykai. Epochų kaita tokia.
Epochų kaita, taip. Prasidėjo vienkartinių peiliukų epocha, vienkartinių
daiktų.
Dabar jau yra trys peiliukai.
Būna ir keturi.
Netgi keturi? Jie ilgesnio naudojimo?
Ilgesnio, yra neblogų. Aš pats skutuosi barzdą „Gillette’u“, o galvą
„Bic’u“.
Dėl galvos aš atkreipiau dėmesį. Aš pažadėjau
anūkui, kad jeigu jisai pirmą egzaminų ruožą praeis, galės mane nuskust. Jam
baisiai norėjosi mane nuskust visai, aš niekad nebuvau buvęs nuskustas. Tai jis
kažkaip perlaužė, važiuot pas kirpėją neišėjo, kviečiau į namus, jinai
nesutiko, tada vis tik sakau: „Žinai ką, gauk skustuvą ir davai.“ Na ir
triumfuodamas anūkas mane nuvarė visą. Tiesą sakant, iš pradžių taip keistai,
bet nepasakysi, kad klaikiai. Vis tik vyras turi būt plikas, matyt. Čia
absoliučiai nauja mada. Manau, net tarybų valdžia neturėtų pretenzijų, nes
jeigu užėjus madai pradėtų kovot su tokiais, kiekvienas galėtų sakyt, kad jam
niežti arba iškrito plaukai nuo girtavimo, ką nors tokio. (Abu juokiamės)
Tai dabar – kiek čia jūs esat iš viso?
Iki rugpjūčio pabaigos.
Tai puiku, tada bus laiko. Aš pabandysiu
tokią schemą sudaryt tada maždaug įsivaizduodamas. Tai būtų magnetofono įrašas,
jo?
Taip.
Ir aš ten su visokiais lyriniais
nukrypimais... Tokius įvykius reikia fiksuot. Va pas Šeinių neseniai
skaitydamas „Raudonąjį tvaną“ radau, nei aš žinojau, nei ką, nors toks įvykis
turėtų būti kažkaip meninėje sąmonės dalyje įtvirtintas, pasirodo, kai buvo
priiminėjamos šitos visos rezoliucijos dėl stojimo į Tarybų Sąjungą, Kaune buvo
klaiki audra. Kažkas ten nuvirto, nukrito, pramušė langus, stiklus ir užvirto
ant prezidiumo stalo. Na, ženklas. Va, pavyzdžiui, niekas neprisimena dabar,
kad tą dieną, kai Putinas buvo išrinktas prezidentu, sudegė maniežas. Visados,
kai aprašo kokį nors caro atsiradimą, metraštininkas būtinai parašo: „Sudegė
tiek cerkvių“ ir panašiai. O šičia padegimas buvo ekonominis, nes jį paprasčiau
atstatyt sudegintą, negu dėl kiekvienos plytos derėtis. Bet ženklas ne iš
geriausių – pirmą dieną įvyksta gaisras ir lemia ką nors tokio.
Tai kas čia dar?.. Aš pripasakojau virš
temos, į kitą pusę, kaip sakoma. Nes aš tuo gyvenu, tai ką aš galiu padaryt.
Tai ir gerai.
Dabar žiūrėkit, čia atvažiavau, kad iki
birželio pabaigos užbaigčiau tą antrą scenarijų. Viską žinau, viskas parašyta,
pagrindiniai dalykai – pirmas sakinys ir paskutinis sakinys, viskas yra. Atsisėdau
ir staiga matau, kad reikia pradėt iš naujo rašyt. Tą patį, bet užrašyt, o čia
jau kas kita. Tada įstrigo viskas ir tik prieš keletą dienų aš parašiau pirmąjį
puslapį. Bet paskui greit eis, kokių dešimt reikia užpildyt ir tada greitai
važiuoja. Tai aš paraleliai visą laiką darysiu kažką tokio. Liepos pradžioj
atvažiuoja iš Liuksemburgo mano sūnus, įsidrąsinęs, kad jam čia nereikės gulėt
lovoj dvi savaites ir tikrintis. Ir anūką atsiveža, va čia esminis dalykas,
anūkas – svarbiausia.
Taip, anūkas svarbu. Ir kiek jie čia viešės?
Anūkas bus maždaug savaitę, bet tai gal ir
nekliudys visai. O toliau aš rutiniškai sėdžiu čia visą liepą ir visą rugpjūtį
tai tikrai. Aš būtinai turiu būti Vilniuje spalio 10 dieną, man turi keist
stimuliatorių va tą. Tai tada, kadangi aš jūsų telefoną turiu, o jūs turit
mano, galim ir telefonais kartkartėmis susisiekt, kalbėt, maždaug aptarinėt
škicus. Toliau bus kažkaip aiškiau.
Galėtume pradėti nuo jūsų atėjimo į televiziją. Tema – metai televizijoje.
Gerai. Dėl tų metų tai reikia...
Prisiminiau, aš atėjau ten, rodos, 1990
rugsėjo 9 dieną, tai diena, kai turėjo prasidėti perversmas Rusijoj. Aleksandro
Menio nužudymas buvo pirmas signalas to, kas turėjo prasidėt tuoj pat. Bet
kažkaip ten susijaukė, nutolo ir tada perėjo jau į tas vėlesnes... Be to, bus
šiek tiek germanofiliškas mano pasakojimas, aš, matot, germanofilas esu.
Tai nieko bloga.
Aš nemačiau daug germanofilų. Europoje
lengviausia susikalbėt koliojant vokiečius. Taip jūs surasit pašnekovų
bet kuriam traukiny, smuklėj – kur norit. Na, nemėgsta jų, nes jie turi bruožų
tokių ne visai...
Taip, bet čia labai jau paviršinis vertinimas. Na, galėsim pasikalbėt. Mano
patirtis su vokiečiais labai gera.
Čia neva tokia karinė sąjunga mažytė,
mikroskopiška dabartinė. Vermachtas grįžta į Rytprūsių pasienius... Aš, kai Maskvoj
paskutiniu periodu vaikštinėdavau su prieteliais, visokių diplomatų buvo,
ir vokiečiams sakydavau: „Laikas atkurt kaimynystę.“ O rezultatas iš to viso,
kad anūko antroji gimtoji kalba išeina vokiečių, nes ten Trieras, paskui
Liuksemburgas. O Liuksemburge gimusi ir gyvenanti anūkė irgi, galėtų būti karinė
vertėja...
Tai sakykit prašau, kiek jūs aprėpęs esat
žmonių visokiausių?
Na, esu aprėpęs šiek tiek žmonių rytinėj Valstijų pakrantėj, Rygoj turiu
porą bičiulių. Kitą savaitgalį važiuoju į Jūrmalą, skaitysim Piatigorskio ir
Mamardašvilio pokalbius apie sąmonės metateoriją.
Dar vienas iš artimiausiųjų, jau paskutiniu
metu.
Su Piatigorskio mokiniais pabendrauju.
Jūs turit Mamardašvilio paskaitų įrašus?
Būtent įrašus.
Taip, turiu.
Nes tekstai ir įrašai trupučiuką... Visados
turi būti gyvas žodis.
O Piatigorskį jums teko pažinoti?
Svajojau visą gyvenimą. Aš girdėjau vieną jo
paskaitą. Viena akis žiūrėjo ten, kita – čia kažkur. Padarė didžiulį įspūdį ir
vis stengiausi patekt, bet tik apie jį visokias balabaikas girdėdavau iš
tos pačios kompanijos. Kai pagaliau vėl išleido Mamardašvilį į užsienį
išvažiuot, jis atsidūrė Londone, geležinkelio stoty, jį žadėjo sutikt
Piatigorskis, bet peronas tuščias. Jis stovi, laukia ir mato: iš toli artėja
žmogus ir pamažu nusirenginėja. Galų gale jisai nusirengia viską, kas įmanoma,
uždeda ant alkūnės, sulenkia, prieina ir sako: „Tu dabar persirenk.“ Tai va toks
jų susitikimas. O tais laikais jis Rygoj buvo ar ne? Nes Mamardašvilis čia
buvo atvažiavęs, skaitė paskaitas Vilniuje įvairiose vietose, ir aš buvau
susitaręs, kad jis atvažiuos į Lietuvą vėl. Dailininkai puolė jam visokius
paveikslus dovanot, visa kita. Bet jį permušė Paryžius, jis gavo kvietimą į
Paryžių, ir tada jau užsisuko.
Nežinau, kiek jis Rygoj lankėsi. Piatigorskis lankėsi ne kartą, kokiais
2003 metais, gal dar anksčiau.
Bet kiek žmonių buvo aplinkui tada, kiek
žmonių buvo! Ir visos tos žinios iš esmės sėdint ir valgant kokias nors keptas
bulves su nežinau kuo net. Buvo toks žmogus, kuris išrado tanką „Merkava“
Izraelyje. Jisai buvo mokytojas, atrodo, matematikos. Visus namus jau buvo
industrializavęs, mechanizavęs. Pagal kažkokius prietaisus nustatydavo, kas už
durų stovi – moteris ar vyras, nes čia daugiau tada šilumos, čia mažiau šilumos.
Vaikui nutiesė kažkokias linijas į vežimėlį, išveždavo į kiemą, tame vežimėlyje
kažkas reaguodavo į judesius ir garsus, vaikai kambary tada pasigirsdavo. Po to
jis nuvažiavo į Izraelį ir išrado tanką, prie kurio nelimpa sviedinys,
nuslysta.
Pernai, spalio mėnesį, Jeruzalėje ėmiau interviu iš Davido Grossmano, jis bene
labiausiai vertinamas žydų novelistas iš gyvųjų, tai jo sūnus tankistas žuvo per
karą Libane, kur „Merkava“ patyrė didžiausią nesėkmę.
Bet po tiek laiko. Kada tas tankas atsirado,
o kada nesėkmė ištiko.
Taip, čia iš netikėtų sąsajų operos.
Tada buvo toks Borisas Groysas,
menotyrininkas...
Taip, jis dabar turbūt Niujorke.
Aš nežinau, kur jis dabar atsidūrė. Jis, man
atrodo, kažkur Vokietijoj visą laiką stypčiodavo. Išėjo jo knyga tokia,
pavadinimu „Vizit“, kažkur pas mane yra, susidaranti iš vieno sakinio. O tas sakinys:
„Kai tas ir tas įbėgo į kambarį, išvydo stalą, užverstą popieriais.“ Ir po to
180 puslapių eina to sakinio keitimaisi: „Įėjo į kambarį, bet ne anksčiau
kaip...“
Taip. Groysas, aišku, irgi fenomenas. Jis, jei neklystu,
Niujorke dabar atsidūręs.
Gal persikėlė. Vieno aš gailiuosi. Jis gyveno
pas mane porą dienų, nuėjo į muziejus, visa kita, Eidukevičius jam patiko, ir
nuvažiavo į Kauną. Nepalydėjau jo. Jis apie Čiurlionį nepaprastai įdomių
kažkokių minčių turėjo, ir prašikau šitą momentą. Jie išvažiavo, atrodo, 1983
ar 1984 metais, kai dar nevažiavo niekas, labai maža porcija buvo išleista.
Tai tada dar jūs galit pažinot iš to paties
rato Francisco Infante. Tai toks ispanų, respublikonų atseit, sūnus, kuris vedė
rusę ir sukūrė tokią labai įdomią savo manierą. Jis fotografuodavo, galėjo ką
nors tokio futuristiško sugalvot, „Проекты реконструкции звездного неба“, dar ką
nors tokio. Jisai imdavo veidrodines plokštumas, foliją arba kažką tokio ir
gamtoj darė kompozicijas. Ilgiau žiūrinėjant tuos jo darbus matai, kad jis kūrė
tai, ko negalėjo būt tuo metu, – nežinau, dabar turbūt galėtų, gal ir
yra kažkur, – gigantiškus vitražus katedroms. Gamta, susukta į visokias
tūbas, išlendanti, vėl dingstanti. Jis turėjo vieną juokingą bruožą: baisiai
ilgai kalbėdavo apie savo darbus, kurie nieko bendro neturėdavo su tuo, ką jis
kalbėdavo. Jis kažkaip įžiūrėdavo ten ką kitą, o darbas – visai apie ką kita. Bet
jeigu susiradus jį kažkur ir užsakius jam čia Lietuvoj kokią šventovę
padaryt...
Pasidomėsiu, nesu nieko girdėjęs apie jį.
Gerai, tai žiūrėkit, tada imam kaip bazinį
įrašinėjimo tašką va šitą, rozečių pilna, tik akustika čia labai bloga...
Pakankama.
Čia nukritusi mažiausia moneta sukelia
tiesiog pragarišką triukšmą kartais. Atsimenat, pas Victorą Hugo yra
romantiškas epizodas, kaip kažkas juda atsargiai, atsargiai, tada nukrenta
moneta, ir staiga tas garsas pakeičia siužetą, viskas ima kitaip rutuliotis.
Gerai, tai tiek tada, žiūrėsim, kas čia bus toliau.
Įrašą transkribavo Tatjana
Staškevičienė.
Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais kultūros dalyviais rasite popierinėse knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis", "Laiko juosta jų žvilgsniais" ir "Begalybė jų mintimis". Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą