Pirmiausia,
norėčiau geriau susipažinti. Profesorius Audrius Beinorius jus man pristatė kaip Piyą Dassi. Ką reiškia šis
vardas?
Čia sudurtinis žodis, susideda iš dviejų dalių: Piya reiškia „brangioji“ ar „brangusis“,
„brangus“, o Dassi reiškia „matymas“,
„tas, kuris mato“. Tai šis vardas suprantamas arba „matantysis visus kaip brangius“...
Visi jam
brangūs.
Taip. Arba atvirkščiai – visi mato tą žmogų kaip brangų
jiems.
Ir
taip, ir taip gali būti?
Ir taip, ir taip. Štai toks vardas.
O kada
jūs jį gavote?
Kai tapau vienuole.
Kada
tai nutiko?
2013 metais.
O
prieš tai turėjote kitą vardą?
Žinoma. Pase iki šiol turiu kitą vardą.
Bet juo
tiktai pareigūnai į jus kreipiasi?
Ne, ne. Visi žmonės, kurie pažįsta mane nuo tada, kai buvau
Olga, vadina mane Olga. Jiems sunku persijungti. Mes vis tiek susikuriame kažkokį
savo įvaizdį apie kiekvieną žmogų, visus žmones kaip nors pavadiname. Ir aš neturiu
visiškai nieko prieš. Ar kreipiasi vienaip, ar kitaip, aš suprantu, kad
kreipiasi į mane. Tokia ir yra vardo prasmė.
Taip, vardo
prasmė žymėti žmogų... Pasitaiko visokiausių dalykų: pažįstu žmonių, pasikeitusių
vardus ir pavardes. Na, moteriai keistis pavardę yra gana įprasta, bet pažįstu
ir vyrų, pasikeitusių pavardes dėl įvairių, kartais įdomių, priežasčių. O jūsų
priežastis suprantama, juk vienuoliams įprasta pasikeisti vardus.
Ne, mes ne pasikeičiame, o tiesiog, bent jau Mianmare, tradiciškai
tapdamas vienuoliu, tu gauni naują vardą ir visi tave vadina tuo vardu. Niekas nebevadina
pasaulietiniu vardu, tiesiog tokia tradicija. Nėra taip, kad susigalvoji pasikeisti
vardą.
Suprantu,
žinoma. O ką dar tai reiškia? Jūs 2013 metais davėte įžadus...
Ar priėmiau priesakus, gal taip gražiau?
Tai
svarbu – ar davėte, ar priėmėte.
Aš priėmiau priesakus, nes įvyko priėmimas iš vienuolio. Mokytojas
man juos davė.
Jis davė,
o jūs priėmėte priesakus. Kokia kalba?
Pali kalba.
Tai
jūs prieš tai išmokote pali kalbos?
Taip, prieš tai gyvenau Indijoje ir mokiausi pali kalbos. Nors
Birmoje visi tai daro pali kalba, supranta prasmę. Žmogus gali nemokėti pali
kalbos, bet elementarių dalykų prasmę supranta nuo vaikystės. Vienuoliai, mokydami
dhammos, visada... Netgi pasauliečiai laikosi penkių priesakų, kas savaitę ar
dvi, kaip pas mus – į bažnyčią, jie eina į vienuolyną, ir vienuolis ten liepia
kartoti paskui jį priesakus, sakydamas juos pali kalba, o paskui dar birmiečių
kalba. Todėl visi supranta jų prasmę.
Gerai,
neskubėkime, noriu irgi šiek tiek suprasti, kiek pajėgsiu. Pats pirmasis
budizmo priesakas yra prieglobsčio prašymas?
Nuo jo viskas prasideda, žinoma, tačiau mes nevadiname to priesaku.
Tačiau
procedūra tokia pati: mokytojas pamoko arba šventikas paliepia, ką reikia
sakyti, tada žmonės pakartoja ir paprašo prieglobsčio Budoje, Dhammoje ir
Sanghoje.
Ne visai paprašo prieglobsčio. Jeigu žiūrėsime preciziškai,
tie žodžiai reiškia „aš einu pas Budą prieglobsčio“. Tai reiškia judėjimą, tavo
judėjimą jo link. Tai nėra prašymas – „ateik ir duok man“. Tu tiesiog pareiški,
kad dabar eisi to link: aš eisiu Budos link, aš eisiu Dhammos link... Aš einu.
Tai reiškia,
aš pasirenku ir gal net įsipareigoju eiti?
Taip. Tai galima pavadinti apsisprendimu: toks dabar yra
mano tikslas, mano apsauga.
O jūs
atsimenate, kada pareiškėte apsisprendusi dėl šito prieglobsčio?
Man labai įdomiai nutiko. Šiaip aš susidūriau su budizmu
per meditaciją – meditavau Goenkos Vipassaną. Goenka ten aiškino visiems, kad
čia ne religija, tai universalu ir visa kita. Tačiau jeigu įsiklausysime, kaip
prasideda jo kursas, tai kiekvienas dešimties dienų kursas prasideda nuo
prieglobsčio priėmimo, kaip mes lietuviškai esame įpratę sakyti, nuo tų penkių
ar aštuonių priesakų priėmimo. Tai pagal budistinę tradiciją būtų laikoma, kad aš
tapau budiste, iš esmės aš jau esu budistė. Na, taip įdomiai. Net nežinodama ir
nelaikydama savęs budiste, aš apsisprendžiau.
Tai
jūs atvažiavote į Goenkos atsiskyrimą... Kur tai buvo?
Anglijoje mano pirmas atsiskyrimas vyko.
Ir ten
gerai nesusivokdama apsisprendėte?
Kaip tūkstančiai žmonių. Tik daugumai tai būna tiesiog viena
patirtis ir jie pasuka kažkur kitur, o man įvyko kardinalus gyvenimo posūkis.
O kada
tai nutiko?
2007 metais.
Aišku.
Ir nuo 2007-ųjų iki 2013-ųjų jūs jau kaip reikiant pasistūmėjote.
Aš pasinėriau į Goenkos pasaulį, taip.
Gerai.
O dar anksčiau, vaikystėje, jautėte kokių nors potraukių?
Taip, visokių: okultizmas, astrologija, neskaitant
krikščionybės. Aš esu iš Klaipėdos, gimiau Klaipėdoje, tai kokie tik paskaitų
skaitytojai ten atvažiuodavo, aš eidavau: numerologijos mokytis, pavyzdžiui. Prisimenu,
dar buvo atvykęs toks, atrodo, Aleksandras Alenskij, jis mokė su kūnu ir su
protu kažką veikti, nelabai jau atsimenu... Apsimesdavau, kad esu jau suaugusi,
studentė, nors dar mokyklą lankiau, būdama paauglė.
Neseniai radau savo dienoraščius, paskaičiau, truputį
pasijuokiau. Matosi užuomazgos. Aptikau senų savo knygų: „Открытие третьего
глаза“, „Йога-сутры Патанджали“, – tokie buvo mano skaitiniai tais laikais. Išbandžiau
visokių pratimų, aprašiau, kaip man sekėsi. Taigi, ieškojau, tik tais laikais
nebuvo pasiūlos: kas pasitaikydavo, tą ir griebdavau.
Ir
jūsų smalsumas, alkis, domėjimasis, prasmės pojūtis vedė pirmyn ir atvedė į
Angliją pas Goenką. Išties, tūkstančius taip atveda, žmonės pasiklauso, paskui pritaiko
gyvenime, ko ten pramoko. O jūs štai – priėjote prie vienuolystės. Kaip tai
nutiko?
Na, mane labai įtraukė. Ten yra dvi galimybės: atvažiuoti
medituoti arba atvažiuoti padėti kitiems medituojantiems – patarnauti, padėti
virtuvėje, koordinuoti. Aš taip ir darydavau. Pamačiau, kad man labai gera,
jaučiuosi laiminga tuo užsiėmusi. Mečiau savo darbą ir išvažiavau į tą centrą truputį
pagyventi, padirbti, patarnauti, pasavanoriauti, sakykime. Praleidau ten dešimt
mėnesių. Tada susiradau kitą darbą, kur turėčiau lankstų grafiką: noriu – dirbu, nenoriu – nedirbu. Slaugiau
neįgalius žmones su sulaužytais stuburais. Kiek padirbusi važiuodavau
medituoti, savanoriauti, taip ir įsisukau. Paskui išvažiavau į Indiją mokytis
pali, ten nuvykau į Goenkos vieno mėnesio atsiskyrimą ir taip gerai man
meditavosi, kad pagalvojau: ko aš blaškausi? Dirbu tam, kad galėčiau medituoti.
Taigi gal galiu gyventi ir tiesiog daryti tiktai tai, ko iš tiesų noriu? Ir nuvažiavau
į vienuolyną galvodama, pažiūrėsiu, kaip ten: aš gi dar nesu buvusi,
neįsivaizduoju, ką reiškia vienuoliškas gyvenimas, įmanoma – neįmanoma, nieko
nežinau. Taip nuvažiavau pasižiūrėti ir viskas.
Nuvažiavote
į Birmą?
Aš dar grįžau į Lietuvą, nes reikėjo kai ką pabaigti, sutvarkyti
visokius reikaliukus. O po pusmečio išvažiavau į Birmą.
Į
vienuolyną?
Taip. Pirmiausia žmogus eina ten, kur ką nors pažįsta. Tai
aš vėl nuvykau į mėnesio atsiskyrimą pagal Goenkos tradiciją, nes tai atrodė
pažįstama. O paskui draugė rekomendavo vieną vienuolyną, aš nuvažiavau ten,
pabuvau. Kažkaip viskas pradėjo atsiverti, supratau, kad galima kitaip. Nes gyvenau
užsidariusi toje Goenkos „dėžutėje“, labai nedaug žinojau. Nors domėjausi budizmo
teorija, skaičiau knygų, klausiausi paskaitų, bet praktikos prasme aš tūnojau
toje „dėžutėje“.
Man pasisekė pakliūti į atveriantį pasaulėžiūrą vienuolyną,
kuriame mokytojas per daug nevaržo medituotojo. Nurodymai jame labai lankstūs. Vėliau,
po mėnesio, atvažiavo ta pati draugė, seniai pažįstama iš Goenkos, ji vokietė,
mes kartu nuvažiavome į kitą vienuolyną ir ten jau tapome vienuolėmis. Tas vienuolynas,
į kurį pervažiavome, yra žymus tuo, kad jame gerai moko susitelkimo. O aš
žinojau, kad man to trūksta, medituojant pagal Goenką, man reikėjo ugdyti
susitelkimą. Tai pagalvojau: nuvažiuosiu ten, išsivystysiu, o tada sugrįšiu pas
Goenką. Bet, žinoma, taip neįvyko, niekur aš nebegrįžau. Nes ten dar plačiau
atsivėrė mokymai.
Ir
2013-aisiais priimdama priesakus, jau geriau supratote, kad šis pasirinkimas
yra svarbus, jis pakeis ne tik jus, bet ir jūsų santykius su pasauliu?
Aš taip plačiai tuomet nežiūrėjau. Kažkaip viskas vyko
labai natūraliai. Tiesiog einu, nes dabar reikia taip daryti ir tuo momentu nutinka
šitaip. Pačioj pradžioj, pirmus 3–3,5 metų, visiškai pasinėriau į meditaciją. O
apie pasaulį – ką ten...
Bet,
Piya Dassi, jūs taip kalbate, kad atrodo, jog ir kokie nors teroristai galėjo užverbuoti.
(Juokiasi) Tarsi
plaukėte pasroviui, pasinėrusi į meditaciją vis tolyn, paskui draugė pasikvietė, tada – vėl kitur... Netikiu, man atrodo, kad viskas rimčiau...
Kodėl netikite? Žmogus gi jaučia, kas jam gerai, žino, ko
nori. Aš žinojau, ko aš noriu – noriu išugdyti susitelkimą. Gerai, sako, ten
galima, ten to išmokys. Mano draugė kaip tik užsuko pas tą mokytoją, paklausė:
„Ar duosit priesakus? Norim tapti vienuolėmis.“ O tas mokytojas visoms
merginoms, visiems vaikinams, visiems sako: „Reikia būti vienuoliais, nėr čia
ko, nes samsara yra dukkha – kančia. Jeigu norite išsivaduoti, būkite
vienuoliais ir medituokite.“ Jis už meditaciją labai.
Puiku.
Nuskambėjo žodis „išsivaduoti“ ir vienuolystė kaip kelias. Tai aš ir turiu
galvoje. Jūs ne šiaip siekėte išmokti geresnio susitelkimo.
Na, taip. Iš tiesų, aš turėjau ir turiu stiprų tikėjimą,
kad įmanoma padaryti galą kančiai dar šiame gyvenime. Aš tikrai tuo tikiu. Kai
aš buvau pasaulietė, man kažkodėl atrodė, kad šis tikslas ranka pasiekiamas.
Dabar truputį realiau žiūriu, gal tai yra sudėtingiau, bet aš tikiu, kad tai
yra pasiekiama. Ir tai yra mano gyvenimo tikslas.
Tai pasikalbėkime
apie šį tikslą, nes tai išties yra svarbu. Kas tai yra, kas yra išsivadavimas?
Tai yra... Esi laisvas, kai prote nebėra jokio polinkio į
teršalus.
Žodžiu,
kada nors jūs būsite tokia pat simpatiška Piya Dassi, gyva, žmogaus pavidalu,
tik nebeturėsite jokio polinkio į teršalus ir todėl būsite laisva? Tai jūs nepavirsite
vaivorykšte, neiškeliausite į kitą visatą?..
Kai kūno galiojimo laikas pasibaigs, tai jis pasibaigs. Ir
laisvė skirta tam, kad... Pagal budizmą mes tikime ar matome, priklauso nuo
gebėjimų, kad po mirties, kai šitas kūnas miršta, sąmonės tęstinumas dėl to nesibaigia,
lieka polinkis į... craving, į
troškimą. Ir mes nesuprantam, kad tai klaidingas požiūris, sakykime, klystame.
Tai šitie du dalykai verčia sąmonę pasiimti sau kitą kūną, verčia susirasti
kitą kūną, kad sąmonė toliau darytų, ką jinai įsivaizduoja. Na, šie žodžiai gal
nelabai korektiški iš tiesų...
Ne,
jūs gerai aiškinate. Mes galime dar paprasčiau kalbėtis, nes man įdomu žmogiškai
suvokti. Žodžiu, jūs mokėtės susitelkimo ir pali kalbos ir priėmėte vienuolystės
priesakus ne šiaip dėl pramogos, o tam, kad pasiektumėte išsivadavimą dar šiame
gyvenime.
Dar šiame gyvenime. Tai reiškia, kad pranykus polinkiui į troškimą,
nebėra ir klydimo, todėl nėra paramos sąmonei toliau tęstis. Kai kūno galiojimo
laikas pasibaigia, naujas kūnas neatsiranda.
O kur
dingsta sąmonė?
Labai sunku pasakyti. Kad nebekyla sąlygų tai sąmonei, tai
faktas. Tai labai sunku paaiškinti. Iš tiesų čia tas klausimas, į kurį Buda
niekad neatsakė – kas atsitinka visiškai nušvitusiam žmogui po mirties. Jo
klausė ne kartą, tai yra vienas iš dešimties klausimų, į kuriuos jis neatsakė.
Mes galime lengviau tai suprasti pagalvoję: Buda, kai jis
nušvito, su niekuo nesitapatino – tai, kas vyksta, nėra aš, suvokimas nėra aš,
mintys nėra aš, jausmai nėra aš, tai nėra aš, nėra mano. Nei čia, nei ten, niekur. Galim pasakyti, kad nuo to
laiko, kai Buda pasiekė nušvitimą, arba jau nebebuvo Budos, niekas nebegali parodyti,
kur yra Buda. Na, liko kūnas, taip, bet iš tiesų jis nesitapatina su niekuo,
tai nėra jis, jis nesigriebia nieko, arba, mes galim teigti, jis yra visur. Taip
iš tiesų atsitinka, kai kūnas pasibaigia. Jis tiesiog pasibaigia. Tai yra
laisvė.
Gerai.
Man tik įdomu, kad dabar jūs dar nesate pasibaigusi...
Tikrai ne.
Ar tai
reiškia, kad jūs dabar žymiai labiau su kažkuo tapatinatės negu tuomet, kai jau
pasieksite išsilaisvinimą?
Žinoma, žinoma. Taip visiems yra. Bent jau theravados
budizme mes skiriame keturias skirtingas nušvitimo pakopas. Net pirmą kartą pažinus
nirvaną, tai yra nesąlygotą realybę, vis tiek tai tėra tik pirmas žvilgtelėjimas:
šiek tiek pamatei, tai tave žymiai pakeičia, bet vis tiek lieki prisirišęs prie
savojo aš.
Jūs
kalbate apie keturias stadijas, tai čia – džhanos?
Ne, džhana yra susitelkimas, o čia jau įžvalga, tavo realybės
matymas. Žmogus, pirmą kartą pamatęs nesąlygotą realybę, vadinamas „įžengusiu į
srautą“. Tai kardinaliai pakeičia jo šitos, sąlygotosios, realybės suvokimą. Jis
jau niekad nebesakys „čia esu aš“, tačiau vis tiek tam tikras prisirišimas
lieka. Tam, kad viską paleistum, dar daug reikia dirbti.
Labai
įdomu. O džhanos, yra toks dalykas?
Yra, žinoma.
Ir tai
yra susitelkimo lygmenys? Kiek jų yra?
Dabar lietuviškai tiesiog neateina žodis, aš atsiprašau...
Kalbėkite
kitomis kalbomis.
Fine
material džhanos yra keturios. Rusiškai тонкоматериальный, o lietuviškai...
Subtiliosios
medžiagos.
Subtiliosios materijos. Nes vis tiek tavo meditacijos objektas
yra sąvoka, turinti materijos. Tu matai spalvą, dar ką nors matai. Aukštesni
pasiekimai nebevadinami džhanomis, jie
yra nematerialūs, kai meditacijos objektas jau yra erdvė, begalinė erdvė,
begalinė sąmonė arba niekas, visko nebuvimas, nei suvokimas, nei nesuvokimas.
Na
gerai. Ir tai padeda žengti nušvitimo keliu?
Žinoma. Nes tam, kad pasiektum susitelkimą, tu turi paleisti
dalykus. Tu turi paleidinėti tuos teršalus, prisirišimus.
Man
kilo pojūtis, kad jūs akies krašteliu jau esate mačiusi tą nesąlygotą realybę?
Ne, dar ne. Bet aš tikiu. Esu sutikusi žmonių, bent vieną
žmogų, dėl kurio esu tikra. Pažįstu mokytojų, apie kuriuos Birmoje kalba, kad
jie jau nušvitę. Na, mes negalime iš tiesų žinoti, bet kartu medituodama su kai
kuriais juk ir pasikalbu, tai suprantu, kad jie kalba ne iš knygų. Todėl aš
tikiu, kad tai tikrai yra pasiekiama šitame gyvenime, ne tik Budos laikais. Nes
ilgą laiką ir Birmoje pasauliečių ir vienuoliai laikėsi įsitikinę, kad tik
Budos laikais tai buvo įmanoma, o dabar viskas taip sublogo, kad reikia laukti
kito Budos, tai tuo tarpu darysime gerus darbus ir to pakaks.
Lengva
patikėti, kad vienuolystė yra tinkamiausias kelias siekti išsivadavimo ar
nušvitimo, nes vienuolyno sąlygos ir tvarka, priesakų laikymasis slopina pagundas
ir padeda susitelkti siekiant svarbiausio tikslo. Čia prisiminiau rašytojo Johno
Burdetto detektyvų seriją, pirmasis vadinasi „Bankoko 8“. Pagrindinis veikėjas
yra tailandietis policijos tyrėjas, akivaizdus arhatas: dirba visiškai korumpuotoje
sistemoje, tiria nusikaltimus neimdamas jokių kyšių...
Čia kieno romanas, atsiprašau?
Jį
parašė John Burdett, britų kilmės literatas, ilgai gyvenęs Tailande. Daugeliui tailandiečių tos knygos nepatinka, nes neva per daug užgaulioja jų karalystę, bet man
atrodo, kad jose theravada analizuojama meniškai, nors ir vakariečio akimis. Samsaros purve, narkotikų srautus tvarkančių kariškių valdomoje šalyje, kurioje
tarpsta prostitucija, galima pasitraukti į vienuolyną ir traukti išsivadavimo
keliu. Jis atrodo tiesiausias, aiškiausias, lyg aidu atkartojantis posakį „Budos
laikais nušvisti buvo lengva“: tada gyveno Buda, jo sekėjams tereikėjo
įsiklausyti į neiškraipytą mokymą, o dabar atėję sunkūs, tamsūs laikai... Taigi,
vienuolyne įmanoma eiti išsivadavimo keliu, o dirbdamas policininku ar šiaip kitą darbą – apie kokį išsivadavimą svajoji? Viską mesk ir stok į vienuolyną. (Juokiasi) Kaip jums atrodo?
Man neatrodo, kad reikia viską mesti. Pavyzdžiui, turiu
draugę, kuriai gerai sekasi medituoti, jai labai patinka, bet vienuole būti ji
nenori. Ji dirba ir periodiškai atvažiuoja į vienuolyną kokiam pusmečiui, nes norint
giliau pasinerti, neužtenka dešimties dienų, netgi mėnesio maža. Tai ji
kombinuoja. Na, taip, gal truputį lėčiau, nes ne visą laiką skiria... Bet ir būdama
vienuolyne nesu pasinėrusi į gilią meditaciją, tarkim, septynerius metus iš
eilės, taip nebūna, nutinka kitų dalykų. Mano pavyzdys: pirmus trejus metus labai
daug meditavau. Meditavau taip, kad nusivariau kūną. Grįžau į Europą, pasitaisiau,
Europoje irgi meditavau, bet jau ne taip pašėlusiai, irgi labai gerai, bet
laisviau, ir jau į Birmą grįžau daug labiau atsipūtusi, išmokusi balansuoti.
Supratau, kad norint pasiekti nušvitimą meditacija yra
paskutinis dėlionės gabaliukas. Kad ji susidėliotų, būtina ir kitus gabaliukus susirinkti,
o tuos kitus gabaliukus iš tiesų patogiau rinkti pasaulietiniame gyvenime. Ugdyti
kantrybę, pavyzdžiui. Kantrybė yra dorybė, kurios tikrai reikia. Arba atkaklumą, dosnumą – tokius paprastus dalykus.
Sąlygų jiems puoselėti pasaulietiniame gyvenime yra daug daugiau. Ir tie
dėlionės gabaliukai yra būtini, tau jų reikia, kad atrastum paskutinį gabaliuką.
Kai žmonės atvažiuoja nepasiruošę, jie pažengs meditacijoje
tik šiek tiek. Jie negali tobulėti, vienuolyne juos pasiveja visos problemos,
kurias vis tiek tenka spręsti. Tuomet jie arba grįžta į pasaulietinį gyvenimą,
arba kankinasi, bando išspręsti savo problemas būdami vienuoliais ar vienuolėmis,
čia jau kas kaip.
Na
taip. Ir jeigu problema yra ne klaidingas požiūris ir teršalai, bet paprastesni
ir žmogiškesni psichologiniai rūpesčiai, tuomet vienuolyne turbūt sunku?
Sunku, sunku. Tenka spręsti. Aš labai vertinu psichologų
darbą, psichologai gali tikslingai padėti. Medituojant, žinoma, iškyla vaikystės
ar kitokios problemos, ateina dalykai, kurių nesi išsiaiškinęs, su jais tenka dirbti.
Kas išlenda, su tuo ir dirbi. O su psichologu galima tikslingai judėti: žinai,
kad turi tokią problemą, ir gali ją spręsti. Tai yra puiku.
Dar paaiškinkite
vienuolystės priesakų ar įžadų turinį. Ką jūs esate įsipareigojusi? Kaip jūs
privalote gyventi?
Tiesiog tai yra etiško gyvenimo priesaika. Etika ir dorovė
universali visose religijose.
Na, taip,
žmogiška dorovė yra universali, tačiau vienuolystėje jūs gal gyvenate labiau
apsiribojusi negu tūla dora pasaulietė?
Žinoma. Vinaya, visos taisyklės, vienuolių gyvenimo
kodeksas, elgesio kodeksas reguliuoja bendruomenę, nes norėdami gyventi
bendruomenėje mes privalome laikytis bendrų taisyklių.
Budistų vienuolyne tos taisyklės kilusios iš
senos tradicijos...
Dėl taisyklių kilmės, tai nėra taip, kad Buda sėdėjo ir
susigalvojo: vienuoliai neturėtų to daryti, neturėtų ano daryti. Iš pradžių vienuolių
buvo nedaug – tik mokiniai, kurie vos nenušvito, nes penki patys pirmieji
mokiniai per savaitę ir nušvito. O kai budizmas pradėjo plisti, visokių
vienuolių atsirado, kai kas šiaip norėjo pabėgti nuo gyvenimo, ir jie jau elgėsi
visaip. Žinoma, pasauliečiams, remiantiems vienuolius, išlaikantiems juos,
galėjo nepatikti, kaip tie vienuoliai elgiasi. Kai Budą pasiekdavo gandai, kad
toks ir toks taip ar anaip nusidėjo, jis pasikviesdavo tą žmogų ir paklausdavo:
„Ar tiesa, ką kalba?“ – „Taip, tiesa.“ Tada išvadina jį visaip, išbara ir pasako:
„Viskas, nuo dabar draudžiama.“ Taip atsirado daug taisyklių, draudžiančių iš
esmės neblogus dalykus. Pavyzdžiui, vienuolėms moterims – čia tokia juokinga
taisyklė – negalima valgyti žalių česnakų. Kodėl?
Iš gailesčio česnakams?
Ne, tai nesusiję su jokiu džainizmu ar kuo nors panašiu.
Todėl, kad vieną kartą pasaulietė budizmo pasekėja pasikvietė vienuolę ir pasiūlė:
„Štai, turiu lauką česnakų, kai norėsite, visada galite pasirauti.“ Ta vienuolė
iš godumo tiek tų česnakų prisivalgė (neįsivaizduoju, kaip, bet tokia ta
istorija), kad tai pasaulietei prireikus česnakų ir nusiuntus tarną jų atnešti,
paaiškėjo, kad česnakų nebelikę. Ji supyko: kaip gi taip? Tik pasiūlyk tiems
vienuoliams ką nors... Tokius nusiskundimus sužinojo Buda ir pasakė: viskas! Taip
yra, vienas nusižengė – visi kenčia. Nuo tada vienuolėms moterims negalima valgyti
česnakų, tokia taisyklė.
Toks bendruomenės reguliavimas... Vienoje sutroje Buda Šakjamunis aiškina apie
praeities budas: šio budos mokymas, jo sadhana, truko tiek metų, kito – tiek
metų. Ir jis aiškina, kad tie, kurių sadhana tęsėsi ilgą laiką, paliko po savęs
ir dhammą, ir vinayą, tai yra ir mokymus, ir vienuolių elgesio kodeksą. Kiti
paliko tiktai dhammą, nes jų sadhana truko labai trumpai. O budai mirus, jo
mokymai neilgai trukus pradingsta.
Bet
turbūt vinaya skiriasi ir įvairiuose kraštuose, ir net įvairiuose
vienuolynuose?
Ne. Tradicijos tokios pat, pavyzdžiui, theravados ir dharmaguptakos,
remiasi tuo pačiu tekstu. Skiriasi tai, kaip vienuoliai laikosi vinayos, tas
tikrai skiriasi. Na, pavyzdžiui, šiaip po vidurdienio vienuoliams negalima
valgyti. Mes nevalgome, theravadoje dauguma nevalgo, tai nėra normalu, kad
vienuoliai po vidurdienio valgytų. Tačiau mahajanos tradicijoje, nors jų vinaya
tą taisyklę turi, vienuoliai valgo vakarienę. Mano universiteto kambariokė
anksčiau buvo mahajanos vienuolė, paskui pakeitė tradiciją. Ji kilusi iš
Malaizijos ir man pasakojo, kad vienuolyne, kuriame anksčiau gyveno, tiekdavo vakarienę,
todėl ją visada sąžinė grauždavo. Aš stebėjausi, kodėl ji valgydavo nenorėdama,
tai sako: „Ne, tu ką, taigi bendruomenė...“
Taip,
būti balta varna nesinori. Tai vienuolynų regulos skiriasi dėl įvairiausių
priežasčių.
Skiriasi, kaip jų laikomasi, bet tų skirtumų yra tikrai
visai nedaug.
O jūs
galėtumėte atsisakyti įžadų?
Žinoma.
Nesibaimindama
kokio nors prakeiksmo?
Vienas iš pagrindinių budizmo teiginių: viskas keičiasi. Tapdamos
vienuolėmis mes suprantame, kad galime turėti įvairiausių intencijų. Oi, aš esu
mačiusi, ypač vakariečių, sako: „Aš čia visam gyvenimui“, – nė mėnesis
nepraeina, jau atgal skrenda, viskas, pasibaigė vienuolystė. Arba esu pati
skutusi galvą vietinei merginai ir klaususi jos: „Tai kuriam tu čia laikui?“ –
„Gal dviem mėnesiams.“ Ji liko dvejiems metams. Niekada negali žinoti, kaip tau
čia būsis.
Ir priimdama
priesakus jūs neturite pasakyti, kuriam laikui?
Manęs mokytojas klausė. Jis sakė: „Jeigu tu čia mėnesiui ar
panašiai, tai aš nenoriu.“ Jis norėjo taip mus paraginti tiesiog. Bet aš
atsakiau, kad nežinau, kuriam laikui. Juk aš nežinau, kaip gyvenimas klostysis.
Kaip aš galiu pasakyti? Kai priėmiau priesakus, tikrai neketinau būti kažkurį
konkretų laiką. Kol jaučiu, kad tai yra kelias, kuriuo turiu eiti, aš juo einu.
Ir jokios pertraukos nepadarėte per tuos septynerius metus, netapote vėl nors trumpam pasauliete?
Ne.
Aišku.
O kiek įsipareigojote išbūti toje vietoje?
Aš visiškai laisva buvau, iš tiesų. Tai labai priklauso nuo
mokytojo. Mūsų mokytojas, davęs priesakus, yra labai žinomas – Pa-Auk Sayadaw. Pa-Auk
yra kaimo pavadinimas, ten buvo vienuolynas, kuriame jis mokė. Dažnai mokytojus
vadina pagal vietoves, kuriose jie moko. Tai jis jau buvo senas, vadovavo
atsiskyrimui ir po keturių mėnesių išvažiavo. Atvažiavo jaunas jo mokinys ir aš
toliau mokiausi iš jo. Paskui ir jis išvažiavo, tada susiradau kitą mokytoją ir
jau sekiau paskui jį. Tai mano kelias buvo rodomas mokytojo – kur yra
mokytojas, iš kurio galiu mokytis, ten ir aš.
Kiek suprantu, tibetietiška tradicija skiriasi, o Mianmare nėra
reikalaujama, kad mokinys liktų su mokytoju iki gyvenimo pabaigos. Jie visiškai
neprisiriša prie mokinių. Mokinys pats jaučia: ar jam čia geriau, ar kitur. Kartais
mokinys nori nuvažiuoti pamedituoti kitur, o mokytojas neleidžia, pasitaiko ir
taip. Man pasisekė, aš buvau su tokiu mokytoju, kuris leido važiuoti ir mokytis
pas kitus, kai norėjau.
Tai
jūs suvokiate savo bendruomenę gana plačiai? Dabar atvažiavote čia, gal Lietuvoje
ilgiau pabūsite?..
Tai aš ir pabūsiu ilgiau, pasižiūrėsiu, kas čia susiburs
apie mane.
Bursite
ir susiburs, aišku. O Mianmare turite namus?
Taip. Tik kol kas nežadu ten grįžti. Sugrįžau į Lietuvą,
nes prieš dvejus metus mirė mano mama. Esu vienintelė dukra, tėvas yra gyvas,
sveikas, bet gyvena vienas. Ir aš, žinoma, jaučiu pareigą būti arčiau tėvo. Tokia
pagrindinė priežastis, kodėl sugrįžau. Ir įsivaizduoju, kad čia vystysiu
veiklą, būsiu Lietuvoje bent jau tol, kol tėvas gyvas. O paskui matysime, kaip bus.
O ten, Mianmare, yra vienuolynas, kuriame aš meditavau, jo mokytojo
durys visada atviros. Ir yra kitas vienuolynas-universitetas, iš kurio išvažiavau.
Jie tikėjosi, kad liksiu ir ten dėstysiu, bet mano intencijos kitokios. Laimei,
rektorius Khammai Dhammasami labai remia visus, kas nori daryti gera dhammoje,
jis tikrai remia visus visur ir visada. Padovanojo man va tokį (rodo
pusmetrio aukštyje nuo stalo) Budą mano būsimam centrui. Remia mane
dvasiškai, sakė, finansiškai irgi parems.
Puiku.
Tas žmogus vadovauja universitetui-vienuolynui Mianmare?
Taip. Jis daug metų gyveno Oksforde. Jis turi tradicinį
Mianmaro vienuolio išsilavinimą, ir nežinau, iš tiesų niekada neklausiau, kaip atsidūrė
Oksforde. Jis ten įgijo daktaro laipsnį. Ten gyvendamas įsteigė Oxford Buddha Vihara centrą, nes
vietiniai jo paprašė. Jis ten gyveno 20 ar 30 metų, bet vis svajojo grįžti į
Mianmarą ir įsteigti universitetą, kuriame galėtų susisieti ir tradicinis vienuolių
mokymo metodas, ir vakarietiškasis. Tai, kaip jie mokosi dhammos, ir kaip mes
Vakaruose žiūrime į budizmą, ypač akademinėje aplinkoje, labai skiriasi. Ir ten
yra gero, ir čia yra gero. Tai jis norėjo sukurti terpę, kurioje galėtume vieni
iš kitų mokytis, plėsti akiratį ir panašiai.
Ir jam
pavyko?
Universitetas jaunas – tiktai 5 metai. Mes buvome antra
magistrantūros laida, bakalaurų kol kas jie nemoko. Ir dabar tas perversmas... Nežinau,
kaip toliau bus.
Tas
mokytojas kilęs iš Mianmaro. O kaip vadinasi jo tauta, kaip jie save vadina? Ar
teisinga vadinti tuos žmones mianmariečiais?
Taip. Jis pats iš tikrųjų yra šanas. Šiaip Mianmare gyvena
virš šimto tautybių. Tai jis yra šanas.
Kokiame
mieste?
Taundžyje. Taundžis yra Šanų valstijos sostinė. Universitetas
įsikūręs ne pačiame mieste, o jo pakrašty, gal penki kilometrai nuo centro –
kalnai, labai gražu.
Perversmas
įvyko visai neseniai. Tačiau dar anksčiau, kai Aung San Suu Kyi buvo kalinama,
ten irgi ne rojus buvo?
Dėl to jie taip priešinasi, dėl to aukoja gyvybes. Jau žuvo
virš 700 žmonių, bent jau tiek mes oficialiai žinome. Jauni žmonės... Jie nenori...
O kiek
metų truko gerasis laikotarpis?
Dešimt gal. Visai nedaug. Apie tai labai įdomiai mano
rektorius kalbėjo, žinoma, mes klausinėjome, kaip čia taip, tai jis sakė: „Aš
irgi visiškai nesitikėjau. Svarbiausias klausimas yra ne apie tai, kas kaltas,
kad kurią nors pusę kaltintume, o kitą pusę palaikytume. Klausimas yra: kodėl
tai vyksta vėl ir vėl? Kai žmonės pradės savęs šito klausti, – svarbiausia, kad
jie apie tai bent jau susimąstytų, – tada
galbūt mes suprasime problemą ir galėsime ją spręsti. Tada galbūt reikalai
pasikeis.“
Nes dabar, na gerai, na atkurs normalų gyvenimą kuriam
laikui, dešimčiai metų...
Taip, sudėtingi
dalykai. Politikoje dalyvauja ir aplinkinės galios, ir kaimynai, ir globalios
jėgos – iš toli labai sunku ką nors suvokti.
Dar ten būdama bendravau su visokiais pažįstamais, ir kol
dar veikė internetas, vienas draugas rusas, pasaulietis, jis periodiškai
atvažiuodavo į Birmą, mes vienuolyne susipažinome, siuntė man nuorodas į
rusiškus straipsnius, kad čia nieko tokio, ir anksčiau ta chunta buvo, ai, čia
išvis vos ne OK. Tai aš galvoju: „Blyn,
tu sėdi sau Maskvoj, žinoma, tau OK. O kur tavo dėkingumas žmonėms, kurie tave
rėmė, kai tu čia meditavai?“ Man mažiausiai trūko, kad kas nors iš kur nors
aiškintų man, kaip iš tiesų čia yra ir kaip jiems reikia tvarkytis. Aš manau, viduje
jie patys daug geriau žino.
O ką
jūs studijavote tame universitete?
Programa vadinosi pali ir budizmo studijos.
Pali
kalba niekas nebekalba?
Yra vienuolių, kurie geba kalbėti. Praeitą rudenį vyko
konferencija, surengė on-line dėl
kovido, tai joje kalbėjomės tik pali kalba. Pristatymai, pranešimai, ir klausimai, atsakymai – viskas
pali kalba. Buvo tokių vienuolių, kurie tikrai ne tik skaitė, kaip aš, bet ir
kalbėjo lyg gimtąja kalba. Bet tokių, kas nuo vaikystės ja kalba ir kasdien ją
vartoja, nėra.
Vakariečiams
tai primena lotynų. Ja irgi vyksta konferencijos, kuriose žmonės susikalba
lotyniškai. Net naujų žodžių išranda, pavyzdžiui, „traukinys“ ar „internetas“. Tai
gerai, pali yra svarbu, nes ja parašyta svarbių veikalų ir jie dar tikrai ne
visi išnagrinėti, todėl mokėti pali kalbą yra labai vertinga. O budizmo
studijos? Palyginkite – universitetas ir vienuolynas arba Goenkos kelias – ko
dar naujo universitete išmokote?
Žinoma, daug nauja išmokau. Būdama vienoje tradicijoje
gaučiau tik jos gabaliuką, taip siaurai. Kiekvienas mokytojas žino tik tiek,
kiek pats nuėjo, tiek jis ir aiškina, kaip jam matyti. Paprastai šitaip būna. O
universitetas supažindina su skirtingomis tradicijomis, su skirtingais požiūriais,
verčia užduoti skirtingus klausimus, pažvelgti į mokymus iš skirtingų pusių, ne
tiktai per tekstus.
Pavyzdžiui, mokydamiesi tradiciškai jie tiesiog atmintinai daug
kala, beveik viską. Iškala ir prireikus, kai kas nors užduoda klausimą apie dhammą,
– klingt, klingt, klingt – ištraukia sąrašą, pateikia atsakymą, pacituoja,
paaiškina. Bet, pavyzdžiui, studijuodama budizmo filosofiją, gaunu jau ne šiaip
atsakymą pasauliečiui, kaip teisinga gyventi. Tai yra visa filosofija – iš kur,
kaip, kas – labiau akademinis principas. Arba budizmo psichologija – kaip
vaikus auklėti. Tu gali panagrinėti daug visokių sutrų, o ne kokią vieną iš vienuolyno
rinkinio. Platesnį vaizdą pamatai.
Puiku.
Tačiau budizmo filosofija galima domėtis ir be tikėjimo. Filosofija apibrėžiama
kaip „išminties meilė“ arba išminties paieška, tiesos ieškojimas. Ir šis kelias
dažnai yra pasaulietinis. Vienas Pelevino veikėjas sakė: „Aš ne budistas, aš
budologas.“
Yra skirtumas, žinoma.
Taip,
didžiulis skirtumas. Galima puikiai išmanyti budizmo filosofiją ir likti neutraliam
jos atžvilgiu – na, išmanau filosofiją. O jūs jau budologė ar tik budistė?
Na jau ne, aš tikrai budistė. (Juokiasi)
Kad
jūs budistė, aš neabejoju, bet ar jūs budologė?
Na, aš nesu labai pasinėrusi, bet tikrai pasistengiau kuo
plačiau pažiūrėti, ypač žinodama, kad grįšiu į Vakarus, kad galėčiau susidūrusi
su vakariečiu budistu suprasti, ką jis sako. Nes dažnai iškyla tiesiog terminologijos
klausimų: kalbame skirtingais žodžiais apie tuos pačius dalykus arba vartojame
vieną žodį, nurodydami skirtingus dalykus. Mokėti ir galėti geriau susikalbėti
su vakariečiais, kalbėtis su jais jų kalba – toks buvo mano tikslas. Nesiekiau
atrasti penktą tauriąją tiesą ar ką nors panašaus.
Na, ir
nereikia. O asmeniniame išsilaisvinimo, išsivadavimo kelyje tos studijos gali
būti svarbios?
Teorinės žinios? Taip, be abejo.
Jos
jūsų neblaško?
Ne, tiesiog reikia jausti pačiai, balansuoti. Žinoma, jos svarbios.
Kai mane staiga vidury baltos dienos užgriuvo kažkoks supratimas, aš galėjau
atskirti, kas darosi, nes mokėjau raštus. Galėjau puikiai suprasti: dabar vyksta
tai ir tai, čia nėra ko išsigąsti, viskas gerai. Žinoma, aš tada sekiau
mokytoju... Kartą kalbėjausi su mergina, kuri nesu tikra, ką yra pasiekusi, bet
man tvirtino: „Čia jau nibbana!“ Aš galvoju: kažkaip nelabai. Pagal knygas,
kiek išmanau teorijos, jos būsena dar netempia iki to, dar kyla, dingsta ir
taip toliau. Tai aš bent jau pajėgiu suprasti, kas darosi, kažkaip
racionalizuoti savo patirtį.
Gražiai
paaiškinote. Vienuolyne ar atsiskyrimuose prie raštų gi sunku prisikasti, o
universitete studijuojant budizmo filosofiją – prašom.
Paprastai mokytojai paaiškina tiek, kiek mano, kad tau
reikia tuo metu, kai tu medituoji. Pavyzdžiui, Pa-Auk vienuolyne viskas labai
sistemiška, pagal Abhidhammą, bet visos Abhidhammos teorijos jie šiaip nemoko. Pasiekei
tam tikrą lygį – OK, išmok dabar 33 mentalinių veiksnių sąrašą, nes turėsi juos
atpažinti savo meditacijoje. Tuomet išmoksti, kokios savybės, kas tavo prote
gali būti, nes turi žinoti.
Tai sujungti
Vakaruose išrastą universitetą su theravados vienuolynu pasirodė neblogas
sumanymas?
Labai geras, iš tiesų.
Vienuoliai Mianmare laiko krūvas egzaminų. Jų švietimo
sistema dabar labai prasta, dėl istorinių priežasčių taip susiklostė, kad labai
žiūrima egzaminų rezultatų. Vienuolį gerbs tik tada, jeigu jis yra išlaikęs
daugybę egzaminų, įgijęs laipsnį. Jie ten ištisus metus laiko egzaminus, mokosi
visko atmintinai. Kai man skaitant, studijuojant ką nors kyla koks nors
klausimas, pavyzdžiui: „O ką tai iš tiesų reiškia?“, „Ar yra kur nors kitur
apie tai?“, aš galiu paklausti vienuolio ir jis man pasakys, kur ieškoti.
Kartais jie pasako net puslapį, o kartais – kokiame rinkinyje ar kuriame skyriuje.
Vaikščiojančios enciklopedijos. Juos mokė „kalti“, jie nemoka užduoti klausimų,
nemoka mąstyti kritiškai kaip mes. Todėl jiems irgi naudinga su mumis
bendrauti, nes mes keliame klausimus. Taip jie mokosi ir plečia savo supratimą.
Labai
gerai. O ką jūs kritiškai mąstydama, su tokiu filosofinės tiesos paieškos
užtaisu, manote apie visa ko prasmę? Kas čia išvis vyksta? Kodėl dabar reikia
jums eiti šituo keliu? Iš kur tai prasidėjo? Kuo baigsis, jūs žinote, pokalbio pradžioje
gražiai išdėstėte, koks tas tikslas. Bet kaip atsitiko, kad mes dabar turime
siekti to tikslo, o ne iškart esame tenai?
Kaip atsitiko, nieks nežino. Kada atsitiko, nieks nežino.
Buda sakė, neįmanoma nurodyti klydimo, nežinojimo pradinio taško. Neįmanoma teigti,
kad prieš tai jo nebuvo, o dabar štai jis yra. Bet įmanoma pasakyti, kad jis
yra. Įmanoma pasakyti, kad jį galima panaikinti. Ir kad yra kelias.
Labai sklandžiai
viską pasakėte.
Čia ne aš pasakiau, taip Buda pasakė.
Žinau,
bet retai kas ir Budos žodžius taip sklandžiai pacituoja. Tai net ne akla
citata, gražiai išdėstėte. Ir jums tai nekelia nerimo?
Aš manau, jeigu mėginčiau atsakyti į aną klausimą, man tikrai
kiltų nerimas. (Juokiasi)
Bet
jums gi gali kilti tas klausimas?
O kam? Kokia man nauda iš to klausimo? Dėl visko, ką veikiu
gyvenime, aš visada klausiu: kas man iš to? Mano tėvas žiūri teliką, aš klausiu: „Tėti, kodėl tu
žiūri, kas tau iš to, ką tu gauni? Ko tu vis apie tą Ukrainą žiūri? Kokia tau
nauda?“ Tai ir čia tas pats: na ir ką? Faktas, kad dabar yra taip ir manęs tai
netenkina. Su šituo galima susitvarkyti ir yra kelias – labai paprasta.
Aišku.
Blaivus, giedras požiūris. Nebent koks nors mahajanos atstovas prikištų, kad taip
žvelgti perdėm asmeniška, individualu. O kaip gelbėtis kitiems?
Neįmanoma, kad tavo buvimas niekaip neveiktų aplinkos. Kelią
nueiti užtrunka, ir kuo toliau juo esi nužengęs, tuo labiau keiti aplinką. Tiktai
nežinojimas laiko mus samsaroje.
Išsigelbėsite
jūs ir su jumis išsigelbės tūkstančiai?
Mokytojai sugeba paskleisti tiesas. Dabar Mianmare, sako,
gal yra bent vienas mokytojas jau nušvitęs. Na ir skleidžia dhammą, kiek ji
pasiekia žmonių, tiek pasiekia. Nieko nauja atradinėti nebereikia, Budos žinią mes
dar turime, jos ieškoti nereikia. Mes vis dar galime eiti patys ir kitiems
padėti. Mes padedame. Aš grįžau į Lietuvą ne vien dėl savęs. Grįžau dėl tėčio
ir dėl tautiečių taip pat.
Čia
labai tiktų pabaigti interviu, bet man dar rūpi – sakote „dėl tėčio, dėl
tautiečių“ – ar tai nėra kabinimasis, troškimas?.. Kaip jūs suderinate savo
išsilaisvinimą ir šituos dalykus? Jums gi rūpi, norisi iš tikrųjų padėti,
pabūti kartu.
Taip Buda mokė. Aš tiktai persakau Budos nurodymus. Buda
sakė, yra keturių tipų žmonės: tie, kurie nepadeda nei sau, nei kitiems; tie,
kurie padeda tik sau, bet ne kitiems; tie, kurie padeda kitiems, bet nepadeda
sau, – gal vis tik čia geriau sakyti „rūpinasi“,
– ir tie, kurie rūpinasi ir savimi, ir kitais. „Rūpinasi“ aš sakau dvasinio
kelio prasme. Tu rūpiniesi savo ir kitų dvasiniu progresu. Arba nesirūpini nei
vienu, nei kitu. Tai kas yra aukščiau? Tas, kuris niekuo nesirūpina, žinoma,
yra žemiausias. Tas, kuris rūpinasi abiem, žinoma, yra aukščiausias. Bet,
pavyzdžiui, kas yra tarp šitų dviejų, kaip manot? Kuris yra svarbiau: tas,
kuris rūpinasi kitais, bet nesirūpina savu keliu, ar tas, kuris rūpinasi savo
keliu, bet nesirūpina kitais, tiktai savo?
Nesirūpindamas
savimi, kitais nelabai pasirūpinsi. Tai elementari logika.
Būtent. Tai aš suprantu, kad jau šiek tiek pasirūpinau
savimi ir galiu šiek tiek rūpintis kitais. Nėra taip, kad aš kokias 8 savaites
pavaikščiojusi į mindfulness kursus dabar
sakau, kad padėsiu visiems būti mindful.
Mano situacija truputį kitokia, aš jaučiu.
Ir aš
jaučiu. Tik įdomu, kad neįmanoma tiksliai pasverti, bet vis tiek lieka tam
tikra prieštara: jūs galėtumėte dar labiau rūpintis savimi – susitelkti į savo
kelią, ir kas žino, gal paskui su dar didesne galia ir kitais pasirūpintumėte?
Kaip apsispręsti?
Tikrai taip, bet, kaip jau sakiau, mes turime surinkti visą
dėlionę. Ir tam, kad aš galėčiau toliau rūpintis tuo paskutiniu gabaliuku, – meditacija
yra paskutinis gabaliukas, – man dabar svarbu kitais gabaliukais pasirūpinti. Visuomeniškas
buvimas ir bendravimas su žmonėmis, pagalba, tarnavimas – tai yra rūpinimasis,
aš rūpinuosi kitais gabaliukais. Kai ateis laikas, aš rūpinsiuosi tuo
paskutiniu gabaliuku. Tokia pusiausvyra. Kiekvienas turi pats savęs paklausti,
ko jam dabar trūksta kelyje, ką jam dabar svarbu ugdyti. Ir eiti ten, kur geriausiai
gali tai daryti.
Puiku.
Labai ačiū, Piya Dassi, kad pasikalbėjote. Man buvo labai įdomu ir prasminga.
Į sveikatą. Man irgi labai labai įdomu. Labai smagu, kai
žmogus klausia apie dhammą, apie kelią. Kažkodėl lietuviai žurnalistai, kurie
norėjo pasikalbėti, vis klausinėjo apie asmenines smulkmenas, kurios, man
atrodo, tokios nesvarbios. Na, gerai, gal ką nors įkvėps, tiek to, OK. Bet man
įdomiau kalbėtis apie kelią, apie tikslą, apie tai, kaip į jį eiti.
Kalbėjomės 2021 m. gegužės 1 d. Vilniuje.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais" ir "Pasaulis jų akimis" rasite dar po 23 atrinktus, papildytus, pataisytus ir net niekur kitur neskelbtus Igno Staškevičiaus pokalbius iš esmės. Tiesiai iš leidyklos.


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą