Kelis sykius esu apsilankęs Estijoje, bet į Lietuvą ar
Latviją nėra tekę užsukti.
O kas jus atviliojo į Estiją?
Mano tėvai apie 1990-uosius gyveno Helsinkyje, iš ten
kartais persikeldavome į Taliną. O nelabai seniai Estija buvo Jungtinių tautų
Saugumo Tarybos narė, tai buvau pakviestas į joje surengtą konferenciją.
Gerai. Papasakokite, prašau, apie tai, kuo
užsiimate dabar Tarptautinių Krizių Grupėje. Ką ji sugeba?
Krizių Grupė yra pasaulinė konfliktų suvaldymo
organizacija. Turiu apie 150 kolegų, dirbančių karštose vietovėse, pavyzdžiui,
Kolumbijoje ar Kongo Demokratinėje Respublikoje. Kai kurie bendradarbiai nuolat
lankosi Afganistane. Mūsų žmonės stengiasi susipažinti su blogiukais ir
suvokti, tarkime, kokios yra politinės talibų arba Jemeno hučių paskatos. O
tuomet jau sugalvojame, kaip siekti taikos tuose kraštuose.
Pats gyvenu palyginti saugiame Brukline, mano darbas yra
megzti saitus tarp organizacijos ir Jungtinių Tautų. Su Jungtinėmis Tautomis
dirbu jau dvidešimt metų, esu čia beveik saviškis, bičiuliaujuosi su daugeliu
diplomatų. Labiausiai man rūpi Saugumo Tarybos veikla.
Ir po tų dvidešimties metų kokią pateiktumėte
išvadą apie Saugumo Tarybos vaidmenį?
Jau kurį laiką stebime užsitęsusį JT diplomatijos nuosmukį.
Persikrausčiau į Niujorką iškart po karo Irake, taigi maždaug prieš
aštuoniolika metų. Tas karas supurtė visą Jungtinių Tautų sistemą, Saugumo
Taryba patyrė baisią nesėkmę. O dabar mes vėl matome karą Ukrainoje, kuris dar
smarkiau sukrėtė Jungtines Tautas.
Taigi, dirbau čia laikotarpiu tarp šių dviejų karų. Matau,
kaip stiprėjanti didžiųjų galių trintis palengva paplauna Saugumo Tarybos
pamatus. Lūžis ištiko 2011-aisiais, įsiplieskus karams Libijoje ir Sirijoje.
Įtampa tarp Rusijos ir Vakarų nuo tada vis trukdo Saugumo Tarybai sustabdyti
žiaurybes: iš pradžių Sirijoje, paskui Mianmare, Etiopijoje, dabar Ukrainoje.
Sakyčiau, kad Taryba vis tiek atneša naudos, kad ir
suparalyžuota, panašiai kaip Šaltojo karo laikotarpiu. Susitarti čia, Niujorke,
vis sunkiau, nors prieš dvidešimt metų tikėjausi kitokios kloties.
Kalbate apie nuosmukį po Irako karo ir apie
įšalą Šaltojo karo metu. O kaip vertinate laikotarpį tarp jų?
Pirmiausia, Šaltasis karas nebuvo visiškai užšaldęs
bendradarbiavimo Saugumo Taryboje. Kai kuriuos konfliktus jai pavyko užgesinti
– pavyzdžiui, užbaigiant karus Vidurio Rytuose. Taip, 1959-aisiais Saugumo
Taryba priėmė vos vieną nutarimą, o keturis mėnesius apskritai neposėdžiavo. Tuo
tarpu šiemet, jau po Rusijos invazijos, ji priėmė, regis, virš 30-ies
rezoliucijų įvairiais klausimais. Taigi, išvengiame visiško įšalo.
Pasibaigus Šaltajam karui, išaušo liberalios vilties metas.
Kartkartėmis atrodė, kad įmanoma vaisingai bendradarbiauti, net kai ištikdavo
baisios nesėkmės Ruandoje ar Bosnijoje. Nesakau, kad tuomet Jungtinėms Tautoms
pavyko išpildyti savo svajonę, tačiau tvyrojo jausena, kad didžiosios galios
Saugumo Taryboje pajėgia kalbėtis ir susitarti spręsdamos sunkius klausimus.
Ir dabar Saugumo Taryba kai ką išsprendžia, pavyzdžiui, dėl
Šiaurės Korėjos. Tuo suinteresuotos ir JAV, ir Rusija, ir Kinija, todėl per
vargus kai kas pavyksta, bet apskritai Taryba darosi vis labiau panaši į
teatrą.
Kokį teatrą turite galvoje?
Na, iš pradžių vakariečiai gana sėkmingai išnaudojo Saugumo
Tarybą ir Generalinę Asamblėją nušviesti Rusijos agresijai. O paskui rusai
pradėjo spektaklį apie nešvarią bombą, apie biologinius JAV ginklus Ukrainoje. Visa
tai nėra tikroji diplomatija, tik pastangos papasakoti pasauliui savo sukurtą
istoriją apie karą Ukrainoje.
Beje, Rusija nesiekė Saugumo Tarybos pritarimo
savo invazijai į Ukrainą, kaip JAV prieš įsiverždamos į Iraką.
Taip. Bet manau, kad Rusijos diplomatijai Jungtinės tautos
rūpi. Sergejus Lavrovas čia dirbo ambasadoriumi. Daugybė diplomatų plušo, kad
sugriuvus Sovietų Sąjungai išsaugotų Rusijai vietą Saugumo Taryboje. Jiems tai buvo
prestižo klausimas. Istoriškai rusai čia investavo labai daug.
Man tik neaišku, ką apie tai galvoja Putinas. Spėju, kad
įsiveržti į Ukrainą jį paskatino daug senesnė regioninės viešpatystės vizija. Putinas
yra rašęs apie veto Saugumo Taryboje svarbą, tačiau nemanau, kad jam iš tikrųjų
tai labai rūpi. Tokios procedūros svarbesnės tradiciniams biurokratams, tokiems
kaip Lavrovas.
Akivaizdu, kad paprašiusi Saugumo Tarybos leidimo veržtis į
Ukrainą Rusija būtų iškart įplieskusi pasipiktinimo žaizdrą: kas gi dedasi?!
Įdomiau tai, kad rusai per Jungtines Tautas pasistengė pelnyti kai kurių
Afrikos ir Azijos valstybių paramą. Rusija jaučiasi susilpnėjusi, todėl ieško
sandraugos su nevakarietiškomis šalimis. Jos santykiai su Vakarais nugarmėjo
bedugnėn.
Gal pasijutę nepageidaujami didžiuosiuose G7 ar
net G20 susitikimuose rusai stengiasi bent Jungtinėse Tautose veikti po
senovei?
Taip, tai primena padėtį po 1991-ųjų. Ir anuomet Rusija
jautėsi beprarandanti prestižą ir struktūrinę įtaką Jungtinėse Tautose.
Dabar ją išmetė iš G8. Nemanau, kad Putinas vyks į G20,
nors greit pamatysime, kaip ten bus. Ukraina mėgino suveikti, kad Rusija
išlėktų iš Saugumo Tarybos, bet nepavyko. Rusų pozicijos JT vis dar stiprios,
nes jie laikosi įsikabinę dantimis ir nagais.
O kaip Saugumo Taryboje pavyksta sutilpti JAV
ir Kinijai?
Kinams labai rūpi Jungtinės Tautos, tačiau Saugumo Tarybai
jie neteikia ypatingos reikšmės. Sakyčiau, stengiasi menkiau nei rusai. Kinai
per šiuos dvidešimt metų itin apgalvotai įsitraukė į įvairiausius techninius JT
komitetus, į pasaulines plėtros programas. Vakariečius, kaip ir rusus,
pirmiausia masina Saugumo Taryba, nes jos veikla iškart patenka į antraštes, o
kinams svarbiausi plėtros klausimai, ekonominė įtaka. Ir jie nemenkai
pasistūmėjo. Kinija strategiškai apsisprendė pirmauti pasaulyje ir pasirinko
smarkiai dirbti Jungtinėse Tautose, visai ne kaip nacių Vokietija, 1930-aisiais
pasitraukusi iš Tautų Lygos.
O ką gi Jungtinės Valstijos? Aišku, tai joms kelia nerimą.
JAV mato Kiniją pagrindine priešininke pasaulio arenoje. Ir amerikiečiai
nesutaria, kaip elgtis. Trumpo vyriausybė laikė, kad Kinija naudojasi Pasaulio
Sveikatos Organizacija, todėl buvo nutarusi iš jos pasitraukti. Trumpo
patarėjas Johnas Boltonas nepasitikėjo nei PSO, nei Kinija. Jiems atrodė, kad
kinų skverbtis užnuodys Jungtines Tautas.
Bideno vadovybė laikosi kitokio požiūrio. Ji mano, kad
Jungtinės Valstijos gali vesti Jungtines Tautas, rodydamos kryptį žmogaus
teisių ar klimato kaitos klausimais. Pastebiu, kad amerikiečiai labai stengiasi
užkirsti kinams kelius į svarbesnius postus Jungtinėse Tautose. Taigi, Bidenas
nori parodyti kinams, kad Valstijos pajėgia pirmauti prieš juos Jungtinių Tautų
veikloje, kad JAV nepasitrauks, neužleis pozicijų.
Esu JT šalininkas, todėl Bideno požiūris man labiau
priimtinas, tačiau visi diplomatai Niujorke jau svarsto, kas nutiks, jei sugrįš
Trumpas arba į jį panaši vyriausybė. Ar 2025-aisiais JAV vėl ims trauktis iš
Jungtinių Tautų dėl augančios Kinijos įtakos? Šis klausimas jau užvaldęs daugelio
diplomatų mąstyseną.
Grįžkime prie Krizių Grupės. Kokį sėkmingą savo
įsikišimo į karinį konfliktą pavyzdį man pateiktumėte?
Na, turiu pabrėžti, kad užkirsti kelią rimtiems kariniams
susirėmimams arba juos suvaldyti nėra lengva. Tikrų pergalių čia pasiekiame
labai retai. Dažniau džiaugiamės nežymiais laimėjimais ar taktiniais
pasiekimais.
Pernai Kabulą užėmus talibams, mes Krizių Grupėje nuspėjome,
kad jie pristigs gebėjimų valdyti Afganistaną. Vakarai iškart pritaikė griežtas
sankcijas talibų vyriausybei, tačiau tie apribojimai sunkiausiai prispaudė
paprastus žmones. Pačiam Talibanui sankcijos pasirodė nė motais. Mano kolegos parengė
išsamią ataskaitą apie padėtį Afganistane. Per Jungtines Tautas pasiekėme, kad
Vakarai sušvelnintų poziciją ir pačios Jungtinės Tautos nenustotų bendradarbiauti
su Talibanu pagelbėdamos afganams. Be abejo, puikiai suvokiame, kad talibai
nesilaiko pažadų užtikrinti mergaičių lavinimąsi. Nesame jokie Talibano
gerbėjai, bet vis tiek užtarėme naująją vyriausybę paprastų žmonių labui.
Taip pat manau, kad mes naudingai įsitraukėme į debatus dėl
karo Ukrainoje. Vasarį ir kovą per Jungtines Tautas nuvilnijo baisus
sukrėtimas. Beveik visi pasijuto priblokšti. Tačiau jau tuomet galėjome
pastebėti, kad afrikiečiai ir Lotynų Amerikos atstovai reaguoja kitaip nei
europiečiai. Šie jautėsi turį teisę tikėtis besąlygiškos paramos, numodami į
gresiantį maisto produktų stygių. Mes nuosekliai aiškinome Europos valstybių
misijoms, jog toks požiūris klaidingas, šitaip Ukraina praras reikšmingą dalį
paramos. Mūsų Grupės prezidentė Comforta Ero, o ji yra nigeriečių kilmės britė,
iškart ėmė skleisti tokią žinią. Ir mums pavyko sutelkti pasaulio bendruomenę.
Prieš mėnesį JT Generalinė asamblėja gana vieningai
pasmerkė Chersono aneksiją. Daug padirbėjome su Europos diplomatais, kad jie
prieš balsavimą užsitikrintų Afrikos ir Lotynų Amerikos valstybių paramą. Esame
tik mažytė nevyriausybinė organizacija. JAV, Europos Sąjunga ar mano tautiečiai
iš Jungtinės Karalystės sprendžia panašius klausimus per plačius savo diplomatų
tinklus, tačiau mūsų indėlis vis tiek atneša naudos.
Šitaip darbuojantis jums turbūt ne visada paprasta
apsispręsti, kieno pusėje stoti?
Tikrai ne. Afganistano atvejis buvo tiesiog klasika. Niekas
Baltuosiuose Rūmuose nesitikėjo, net ir mes patys nemanėme, jog Kabulas kris
iškart. Tačiau mes realiau vertinome talibų galias. Jokiu būdu nesame protalibaniški,
tik gebame gerai analizuoti galios pusiausvyrą. Tuo skiriamės nuo gerbiamų
kolegų nevyriausybininkų ir draugų kitose didelėse organizacijose: Amnesty
International ar Human Rights Watch. Jie grindžia savo sprendimus žmogaus
teisių principais, o mes žvelgiame į tikrąją konfliktų padėtį ir galių
pusiausvyros realybę.
Kitas pavyzdys galėtų būti Mianmaras. Pernai ten įvyko
perversmas, kurį mes aiškiai pasmerkėme. Surinkome daugybę duomenų apie bjaurią
kariškių vyriausybės prievartą prieš civilius. Tačiau tuo pat metu siūlėme ir palaikyti
santykius su chunta, ir paveikti ją per Kiniją. Tam, kad užbaigtume krizę.
Nepakanka pasakyti: tai – blogis, taip negalima, grąžinkite valdžią piliečiams.
Aišku, norėčiau prabudęs išvysti Mianmare teisėtą vyriausybę, bet turiu likti
realistas. Mums rūpi ne tik tai, kas teisinga, o kas ne, bet ir tam tikra
galios dinamika. Svarstome, kaip įsiterpti į konfliktą, kad jį numaldytume.
Ir Afganistane, ir Mianmare stengiatės malšinti
įtampą valstybių viduje. O kaip pasirenkate, kurią pusę palaikyti tikruose
tarptautiniuose konfliktuose ar tarpvalstybiniuose karuose?
Nebūtinai renkamės kurią nors pusę. Apskritai nesilaikome
nuostatos palaikyti kurią nors pusę. Mūsų mandatas itin paprastas: siekiame
išvengti smurtingo konflikto arba jį nutraukti, užbaigti.
Vykęs pavyzdys būtų Jemenas. Ten palaikome itin glaudžius
santykius su hučiais, todėl kiti laiko mus jų pakalikais. Tačiau mes daug
bendraujame ir su saudžiais, su Emyratais, su JT pripažįstama Jemeno
vyriausybe. Ir nė vienai šaliai nepatinka, kad kalbamės su kitomis, tačiau tik
taip šio to pasiekiame. Prisiminkite, prieš keletą metų Jemenui grėsė badas,
nes nutrūko maisto tiekimas per Hodeidos uostą. Tuomet mūsų žmonės, veikdami
kartu su Jungtinių Tautų įgaliotiniais, daug padarė, kad pasiektų vietines
paliaubas ir atnaujintų srautus. Mums pavyko.
Taigi, mes nesirenkame pusių. Greičiau jau siekiame
paaiškinti pasauliui, kokie yra tikrieji vienos ar kitos politinės jėgos
interesai. Visiškai nuoširdžiai pasakysiu: niekas nei Niujorke, nei Vilniuje rimtai
juk nesiklauso, ką šneka Talibanas, hučiai ar kokia nors al Qaeda. O mes savo
straipsniuose paaiškiname, kokie yra tikrieji jų siekiai, ką jie reiškia.
Nepritariame jų tikslams, bet galime paaiškinti.
Nuo pradžių visiškai aiškiai ir labai atvirai išreiškėme
paramą Ukrainai. Tačiau stengiamės suvokti abi karo puses, įžvelgti interesus,
pamatyti erdvę ryšiams tarp kovojančių pusių. Vienintelis dalykas, prieš kurį
esame nusistatę, yra mirtis. Esame prieš žudynes, darome viską joms sutramdyti.
Skamba kaip šūkis.
Taip, ko gero. Iš politinių filosofų panašiai mąstė Thomas
Hobbes‘as. Sutelkiame visą dėmesį mirtinų konfliktų užkardymui. Kartais mūsų ir
žmogaus teisių gynėjų tikslai sutampa, tačiau mus įkvepia siekis išvengti
mirtinų susirėmimų ar juos nutraukti.
Kadaise Chruščiovas ne tik daužė batu Jungtinių
Tautų asamblėjos stalą, bet ir pagrasino mirtimi visam Vakarų pasauliui. Kaip
nuo to laiko pasikeitė branduolinės katastrofos grėsmė?
Aš gi dirbu su Jungtinėmis Tautomis tik apie 20, o ne apie 60
metų.
Bet atrodote išmanąs šiuos reikalus. Na, galime
sukti į kitas lankas.
Ne, jūsų klausimas geras. Manau, kad per šiuos aštuonis
karo mėnesius turėjome pagrindo nerimauti, kad NATO ir Rusija netyčia eskaluos
konfliktą.
Netyčia?
Na, taip. Ir kaip tik todėl, nepaisant to, ką anksčiau
pasakiau apie mūsų siekius, prieštaravome ankstyviesiems pasiūlymams užtikrinti
neskraidymo zoną Ukrainoje ir kritikavome NATO karinio įsikišimo Vakarų
Ukrainoje planus. Manėme, kad tokie veiksmai būtų pavojingai pakurstę karą.
Laikėme, kad klydo analitikai ir komentatoriai, teigę, jog Rusija vengtų
numušinėti NATO lėktuvus. Tačiau mes nuo pat karo pradžios rėmėme netiesioginę
Vakarų karinę pagalbą Ukrainai.
Taigi, suvokiame eskalacijos pavojus. Manau, kad ir Rusija
jos nenori. Esame tikri, kad Rusija žino, jog nelaimėtų pasaulinio karo.
Vis stengiamės suderinti dvi nuostatas. Pirmoji – kad
Ukraina turi teisę gintis ir pati spręsti, kokiomis sąlygomis siekti taikos.
Antroji – nekurstyti nereikalingos
grėsmės.
Ir kaip konkrečiai jas derinate?
Turime kolegų, gerai išmanančių JAV užsienio politiką.
Valstijose diskutuojama, ar priskirti Rusiją prie terorizmą remiančių
valstybių. Pasiūlėme to nedaryti, kad pernelyg neapsunkintume diplomatijos su
rusais ateityje. Kitas dalykas, puikiai suvokiu – dar prieštaringesnis, yra
mūsų pozicija dėl iniciatyvų patraukti Rusijos vadovus į Tarptautinį
Baudžiamąjį Teismą ar sukurti jiems specialų tribunolą. Dauguma
nevyriausybininkų karštai palaiko šiuos raginimus, ir aš galiu juos suprasti, bet
mes nesutinkame, nes laikome, kad tai tik paskatintų rusus toliau kautis. Juk
Putinas nenori atsidurti Hagoje.
Nesu linkęs baimintis rusų ginklų žvangesio, tačiau ne taip
paprasta išgirsti, kada kardas tikrai traukiamas iš makšties.
Kiek šiandien pasaulis pasirengęs atremti
konkrečią tikrai visuotinę grėsmę: asteroidą, ateivių invaziją ar naują
pandemiją?
Žinote, apie 1930-uosius išpopuliarėjo knyga, kurioje
aprašytas driežų pavidalo ateivių įsiveržimas į Žemę. Satyros kulminacija
vaizduoja debatus Tautų Lygoje, ieškant su driežais sutarimo. Kartais
pagalvoju, kad Jungtinėse Tautose reikalai klostytųsi panašiai.
Žiūrėkite, mes ką tik patyrėme tikrą pandemiją ir pamatėme,
kaip baisiai pirmaisiais jos mėnesiais strigo tarptautinis bendradarbiavimas. Tikri
dalykai. Valstybės uždarė sienas. Afrikos ir arabų šalys liko be jokios
pagalbos. Jų diplomatai ir dabar kalba apie Vakarų išdavystę, pernai skirstant
skiepus nuo Covid-19. Nevakariečių atmintyje liko randų, todėl dabar dar
sunkiau telkti jų paramą Ukrainai.
Žinau, kad Bidenas ir Generalinis JT sekretorius Guterresas
deda pastangų. Tikiuosi, išmokome pamoką, po kelerių metų gal pasieksime
Jungtinių Tautų sutartį dėl pandemijų. Joje bus aprašyti mechanizmai. Tačiau
popieriuje galima daug ką aprašyti. Ar tie mechanizmai suveiks?
Juk Saugumo Tarybos reglamentai, Jungtinių Tautų Chartija
ir kiti dokumentai numato mechanizmus, turinčius sustabdyti karą Ukrainoje. Mes
nesustabdome karo, nestabdome klimato kaitos. Galiu parašyti daugybę pasiūlymų,
kaip reformuoti Saugumo Tarybą ar Pasaulio Sveikatos Organizaciją, bet politika
yra politika.
O dar įsivaizduokime, kad grįžta Trumpas, kad pablogėja JAV
ir Kinijos santykiai.
Nereikia. O kaip siūlytumėte pertvarkyti
Saugumo Tarybą?
O Dieve, šiai temai esu pašventęs galybę laiko ir
energijos. Daug dirbau neformaliai patarinėdamas ambasadoriams, rengėme Saugumo
Tarybos reformą, bet ji sužlugo. Tai buvo didžiausias mano karjeros
nusivylimas.
Stengiausi kurti Saugumo Tarybos viziją kuo objektyviau.
Akivaizdu, kad Indija turėtų joje nuolatinę vietą. Ko gero, nuolatinė narystė
priklausytų ir Brazilijai, ir dar kelioms valstybėms. Bet Kinija padarys viską,
kad nei Indija, nei Japonija ten nepatektų. Kinai nori vieni iš azijiečių
naudotis veto teise.
Prezidentas Bidenas sukėlė daug jaudulio paskelbęs
Generalinėje Asamblėjoje, kad JAV rems Saugumo Tarybos pertvarką. Netikėtai
aiškus pranešimas. Matysime, nesu tikras, ar pakanka noro derėtis.
Ką jūs pats manote apie nuolatinių narių veto
teises?
Po to, kai rusai vetavo šitiek nutarimų dėl Sirijos ar
Ukrainos, daugelis diplomatų automatiškai siūlo naikinti veto teisę. Bet aš
manau, kad kaip nors stebuklingai atsisakius veto Saugumo Taryboje, iš
Jungtinių Tautų esmingai pasitrauktų ne tik Rusija, bet ir JAV. Amerikiečiams
veto teisė praverčia apsaugant nuo kritikos Izraelį. Kinija taip pat
neatsisakys veto.
Taigi, 20 metų padirbėjęs su Jungtinėmis Tautomis, esu pesimistas
dėl esmingų pokyčių šioje struktūroje.
O ką per savo karjerą supratote apie visą žmoniją?
Matote, tyrinėjau ne žmones, o diplomatus.
Supratau, kad ir vėl nepataikiau.
Rimčiau kalbant, pažįstu daugybę gerų žmonių, dirbančių
bendram labui. Jie skatina plėtrą, padeda vaikams, gina silpnuosius. Lengva
nurašyti Jungtines Tautas, bet šios organizacijos nauda žmonijos istorijoje yra
milžiniška.
Kadaise pasirinkau užsiimti bjauriausiais reikalais –
smurtiniais konfliktais. Pradėjau nuo karo Sirijoje, stebėjau, kaip JT patiria
nesėkmę po nesėkmės. Tapau tokiu juoduoju tarptautinio bendradarbiavimo metraštininku.
Patyriau, kokie žiaurūs gali būti žmonės, kokie nedori pasirodo esą diplomatai.
Vaikystėje svajojau tapti archeologu – ko gero, tyrinėdamas
abstrakčią istoriją jausčiausi laimingesnis. O dabar dirbu su tamsiąja jos
puse.
Kuo diplomatai blogesni už eilinius žmones?
Esu diplomato sūnus, tai turiu pagalvoti, ką atsakyti. Nes
dar tėvas paskaitys.
O koks diplomatas jūsų tėvas?
Jis buvo sovietijos specialistas. Studijavo rusų kalbą.
Dirbo britų atstovybėje Maskvoje apie 1980-uosius. Ten prabėgo ir pirmieji trys
mano gyvenimo metai, liko nuotraukų, kuriose sėdžiu vežimėlyje per Gegužės
1-osios paradą. Vėliau tėvas dirbo Helsinkyje, Belgrade, Brazilijoje, kuriam
laikui grįžo į Rusiją po Sovietų Sąjungos griūties, paskui dar kartą
2010-aisiais.
Daugelis diplomatų vaikų seka tėvų pėdomis, tarsi juos
psichoanalizuodami. Nors mano brolis pasirinko visiškai kitą kelią.
Tai ką dar esate supratęs apie diplomatus?
Jungtinėse Tautose jų esu sutikęs šimtus. Diplomatai, ypač
Niujorke, yra labai kultūringi žmonės. Net politiniai priešininkai užmezga
tvirtas draugystes. Čia lengva susikalbėti, rengiama daug puikių vakarėlių. Lengva
pakliūti į spąstus. Štai Rusijos ambasadorius Jungtinėse Tautose Vasilijus
Nebenzia buvo labai mėgstamas vakariečių dėl savo dosnumo. Vakaronėse jis
leisdavo svečiams įkaušti, o tada atkimšdavo vyno iš Krymo. Rusiškas vynas,
siūlydavo. O vasario 24-ąją pats pateko į žabangus. Dabar jis rėžia nuožmias kalbas
arba mala apie biologinius ginklus Ukrainoje, nors nemanau, kad tiki tuo, ką
sako.
Net doras žmogus diplomatijoje gali papulti į pinkles dėl
iškreiptos politinės logikos ir būti priverstas elgtis siaubingai. Vienas rusų
diplomatas Ženevoje perbėgo, bet tokių atvejų nedaug.
Kokį receptą pasiūlytumėte taikai pasaulyje
pasiekti?
Atsakysiu abstrakčiai. Manau, kad praradome kompromiso
dvasią. Turiu galvoje ne tik Maskvą, bet ir Pekiną. Daugelyje sostinių mąstoma
tik apie naudą kitos šalies sąskaita be jokios erdvės kompromisams. Net Šaltojo
karo metais, net per jūsų paminėtą Kubos raketų krizę pasaulyje pleveno viltis
susitarti. O dabar atrodo, kad karas Ukrainoje įsuks dar stipresnių konfliktų
spiralę.
Taigi, siūlyčiau nežaisti siekiant naudos kitos šalies
sąskaita, nežiūrėti į pasaulį kaip į šachmatų lentą.
Ačiū už rimtą pokalbį.
Kalbėjomės angliškai, susitikome Niujorke, Manhatane, Crisis
Group buveinėje, 2022 m. spalio 28 d.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis" ir "Laiko juosta jų žvilgsniais" rasite atrinktų, papildytų, pataisytų ir naujų, niekur kitur neskelbtų mano pokalbių iš esmės. Iš "Sofoklio" rinkinius įsigysite leidyklos kainomis.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą