Pokalbis su profesoriumi, filosofu, indologu, Vilniaus Universiteto
Orientalistikos centro direktoriumi būtinai pakryps apie Rytus. Todėl iškart klausiu: sakykite, kur prasideda Rytai?
Klausimas nelengvas. Žvelgiant iš mūsų URM pozicijų,
atrodo, kad Rytai – viskas, kas yra į rytus nuo Lietuvos: Baltarusija,
Rusija... Sąvoka „Orientas“ apibrėžia Rytus ne kaip geografinį, o kaip
kultūrinį pasaulį, kitonišką nuo europinės krikščioniškos civilizacijos. Į ją
patenka Rytų ir Pietų Azijos šalys, islamo valstybės, Afrika. Prieš 20 – 30
metų net kilo mada pervadinti orientalistikos institutus Azijos ir Afrikos
studijų centrais. Taigi, Rytai man yra kultūrinė sąvoka.
Koks
gi yra esminis kultūrinis skirtumas, brėžiantis
ribą tarp Rytų ir Vakarų?
Prašau neįsižeisti, bet šitaip formuluojamas
klausimas byloja apie XVIII – XIX a. sampratą, kai Rytai buvo suvokiami kaip
vieningas darinys. Buvo kalbama apie Vakarus ir Rytus. Tai pasenęs požiūris,
nes rytietiškos kultūros yra labai įvairios. Tai milžiniški skirtingi
pasauliai. Palyginkime Japoniją ir Šri lanką arba Saudo Arabiją ir Indoneziją.
Palyginkime.
Japonijoje, pavyzdžiui, labai vertinamas ilgųjų nuotolių bėgimas. Japonai
rengia masinius maratonus, garsėja ultra distancijų varžybomis, jų stajeriai
puikiai pasirodo Olimpinėse žaidynėse ir Pasaulio čempionatuose. Šri Lankos
atstovas Londono maratone šiemet atbėgo 14-as, tačiau apskritai jos
lengvaatlečiai tarptautinėje arenoje nėra pastebimi, beje, milijardinės Indijos – taip pat.
Kodėl?
Japoniją modernizavo Meiji revoliucija XIX a.
viduryje. Po jos šalis vesternizavosi, ten paplito sporto rungtys ir žaidimai
iš Vakarų. Pietų Azijoje to nebuvo. Reikia vertinti ir tenykštį klimatą. Pats
gyvendamas Kalkutoje išeidavau pabėgioti saulei tekant. Po to tris valandas
trukdavo atsigauti nuo ten tvyrančio smogo.
Pietų Azijoje niekada neegzistavo raumenų kultūra.
Fizinis veiksmas ten nevertinamas, visas dėmesys skiriamas mentaliniam darbui,
jogai, meditacijai. Užtat Indija, Šri Lanka garsėja aukščiausio lygio
šachmatininkais.
Prisimenu, kai Kalkutoje parke susiradau sporto
aikštelę su skersiniais ir lygiagretėmis, atbėgdavau į ją pasimankštinti.
Saulei tekant ten pasirodydavo keli indai. Jie medituodavo, sugiedodavo
mantras. Po to aikštelėje, kur kiti treniruodavo raumenis, jie pasikabindavo
Hanumano atvaizdą. Hanumanas – tai mitinis beždžionių kariaunos valdovas,
personažas, simbolizuojantis ištikimybę, narsą. Taigi tie vyrukai puldavo
melstis prieš raumeningo lyg Švarcnegeris beždžionžmogio paveikslą. Negalėjau
suprasti, kodėl būtent čia, sporto aikštyne. Atsakymas mane sužavėjo: „Mes su juo bendraujame mintimis, siekdami tapti
tokiais kaip jis. Mes tapatinamės su juo ir taip tampame tokiais pat.“ Žodžiu, jie tiki, kad mentalinis darbas,
vizualizacija, tantrinė praktika atneš tokius pat rezultatus, kokių kiti
pasiekia fizinėmis pratybomis.
„Mens
sana in corpore sano“ (lot. – „Sveika siela sveikame kūne“) tuose kraštuose nėra maksima?
Nei budistiniame, nei hinduistiniame pasaulyje
apskritai nėra takoskyros tarp kūno ir proto. Protas ten priskiriamas ne
„dvasios“, o materijos, kūniškumo sferai. Jis tėra viena iš juslių.
Kūnas ten suvokiamas kaip laikinybė, todėl
stengiamasi energiją investuoti ne į tai, kuo apsivelkama ir nusivelkama
kaskart reinkarnuojantis, o į tikrąją savo esmę, kurios arčiausia yra sąmonė.
Svarbesnės už fizinį lavinimąsi tampa sąmonės disciplinos, meditacinės
praktikos ir t.t.
O
kaip gi joga?
Taip žinoma, jogos tradicija kūniškam lavinimuisi –
savitvardai, saviugdai, kvėpavimo technikoms skiria nemažai dėmesio. Bet ši
pakraipa nevyrauja. Aš juokauju, kad Europoje jogų yra daugiau negu pačioje
Indijoje. Ten dominuoja devocionalus aspektas: pasišventimas, garbinimas. O
budistiniame pasaulyje, milžiniškame regione, kūniškumas yra visai
nureikšmintas, iš esmės nėra jokių kūnui skirtų praktikų.
Egzistuoja dar tam tikri kultūriniai dalykai,
nusakantys žmogaus statusą. Pietų Azijoje kuo aukštesniam luomui visuomenėje
atstovauja individas, tuo labiau, sąmoningai ar nesąmoningai, jis demonstruoja
lėtumą. Ne tik brahmanas, bet ir joks save gerbiantis indas niekada nebėgs
paskui kokį autobusą ar traukinį. Ir apskritai tai pažeistų tradicinę indų
orumo, solidumo sampratą, jų santykį su laiku, kuris yra ne fizikinė dimensija,
o sąmonės būvis.
Prieš
tai kalbintas pašnekovas priminė, kad XIX a. Vienoje policija bausdavo už mėginimą
pabėgėti gatve. Dėl tos pačios priežasties – tai neoru. Po pusantro šimto metų
austrai masiškai bėgioja savo malonumui kur tik panorėję. Kodėl ši mada neturėtų apimti ir Indijos?
Olimpinės žaidynės ir daugelis kitų sporto rungčių
yra gimusios antikiniame pasaulyje, atspindi jo mentalitetą ir kultūrines,
dvasines bei fizines vertybes. Sporto populiarinimas tėra vienas iš Vakarų
mėginimų dominuoti pasaulyje, primetant savo kultūrą. Kodėl ji būtinai turi
būti perkelta į Orientą, universalizuojama? Juk mes neįsivaizduojame, kad Europoje būtų rengiami joginių sugebėjimų čempionatai arba matuojami budistinės atjautos
parametrai.
Tačiau
argi tokie Antikos išradimai kaip sportas ar demokratija nėra bendražmogiškos
pažangos simboliai?
Aš labai bijau to žodžio „bendražmogiška“. Man
tokios vertybės kvepia eurocentriškumu.
Dėl demokratijos atsakysiu taip pat kaip ir dėl
sporto: mes reikalaujame, kad, pavyzdžiui Kinijoje, egzistuotų europinė
prancūziškos revoliucijos atnešta vadinamoji plius minus demokratija. Tačiau
ten egzistuojančios komunistų partijos (su jos liberalizacija po Den Siao-pino
ir bandymais įvesti kontroliuojamą rinkos ekonomiką) veiksmai liudija klasikinę
konfucionistinę valstybės valdymo politiką.
Apskritai aš nematau esminio valdymo modelio
skirtumo, lygindamas šiuolaikinę komunistinę Kiniją su senąja Kinijos imperija.
Tiesiog vietoje imperatoriaus su patarėjais yra sprendžiamąjį balsą turintis
partijos Centro komitetas. Europietiškas demokratinis valdymo modelis, ko gero,
greitai sugriautų Kiniją, paversdamas ją tiesiog pigios darbo jėgos baze.
Spėju,
pritariate nuomonėms, kad Kinija, nepaisant jos totalitarinio režimo ribotumo,
po kurio laiko dominuos pasaulyje, ekonomine galia nustelbdama JAV ir Vakarų
Europą?
Kinai plėtoja ekonomiką labai racionaliai,
pragmatiškai. Tai ne V.Putino bandymai sugrąžinti Rusijoje carinį patvaldystės
modelį, remiantis resursų išpardavimo strategija. Kinai investuoja Afrikoje,
veržiasi į Sibirą, visa Pietryčių Azija jau tapo ekonomine Kinijos provincija.
Kinijos stiprybė remiasi nebe ideologija, ne
ištikimybe Raudonajai Mao knygelei, o ekonomine logika.
Nesu joks autoritarizmo gerbėjas, bet noriu
pasakyti, kad demokratija, jeigu ji konstruojama tik remiantis antikinio
laikotarpio patirtimis, negali būti universaliai taikoma visam pasauliui.
Daugelis intelektualų Rytus tapatina su totalitarizmu, nors Indija ir yra
didžiausia pasaulyje demokratiškai valdoma valstybė. Išėjus britams, ji
nesugriuvo, adaptavosi ir taiko demokratinio valdymo mechanizmus. Tačiau
ekonomiškai Indija atsilieka nuo Kinijos, kurioje valdžios kontrolė žymiai
stipresnė.
Nemažai šiuolaikinių intelektualų abejoja, ar valstybės valdymui tinka verslo
vadybos principai, ir ar iš pažiūros efektyvūs autoritariniai metodai gali
tvariai pranokti pamatinius demokratijos teikiamus pranašumus. Sovietų sąjunga
taip pat kurį laiką didžiavosi įtaka, finansuodama Afrikos ir Lotynų Amerikos
režimus, siųsdama žmones į kosmosą, bet netrukus anas modelis žlugo.
Laisvė, lygybė, demokratija dažnai tėra
amerikietiškojo imperializmo vartojami lozungai. Kai amerikiečiai klausia,
kodėl Kinijoje nėra demokratijos, kinai galėtų klausti, kodėl vakarietiškame
pasaulyje nėra sūnaus atsidavimo, nuolankumo tėvui politikos. O tai – viena
pamatinių konfucionizmo etinių kategorijų. Indai galėtų teirautis, kodėl
Vakaruose netaikomas fundamentalus neprievartos etikos principas – ahimsa.
Demokratijos sklaida yra puikus politinės įtakos
instrumentas. Po ideologinėmis nuostatomis slypi geopolitiniai siekiai.
Prisiminkime, kaip šacho laikais Irane elgėsi amerikiečiai.
Kinijos raida kol kas lenkia visas konkurentes, ypač Amerikos
krizės, Rusijos balagano fone. Kiekviena didžioji civilizacija turėtų išnaudoti
savo kultūroje tūkstančius metų glūdėjusius mąstymo, vertybių, socialinės
elgsenos mechanizmus.
Ačiū
už įdomų pokalbį.
3 komentarai:
Įdomus, netradicinis pokalbis.
"...fundamentalus neprievartos etikos principas – ahimsa". O kaip su tais, kurie nebėga paskui autobusą, bet panaudoja prievartą autobuse? Paskui išmeta iš autobuso. Vaikus - mergaites prievartauja. Kur ta neprievarta? Gražu žavėtis, tačiau būtina žinoti, kad ne principuose esmė. Krikščionybė yra puiki jei asmenybė laikosi jo principų. Panašu būtų su indais, kinais, arabais ir kt.
Nereiketu vertinti gerbiamo Audriaus pozicijos is siuolaikines sociologijos ir politikos poziciju. Tai auksciausio indu kulturos aspekto tyrinetojo pozicija.
Giedrius
Rašyti komentarą