Gyvename vis ilgiau ir geriau. Prieš porą šimtų metų
retas vyras ištempdavo iki šešiasdešimties, o tiek atkentėjęs vargiai drįsdavo
kurti kokius nors ateities planus. Panašaus amžiaus močiutės apskritai tupėdavo
užpečkiuose be balso teisių. Šiandien anų personažų bendraamžiai, pasikeitę sąnarius,
lęšiukus, dantis ir vožtuvus, džiaugiasi antrąja jaunyste, žaisdami tenisą,
buriuodami ir kopdami į kalnus.
Galime leisti sau būti vieniši. Skyrybos nebereiškia
skurdo ir bado. Nebebūtina apsikrauti vaikais, kad užsiaugintum darbo jėgos, o senatvėje
reikalautum išlaikymo. Nebereikia valgyti vakarienės iš vieno puodo, paprasta laikytis unikalios dietos.
Asmeniniai kompiuteriai, telefonai, paskyros ir
sąskaitos tapo savaime suprantama kasdienybe. Panorus pasiklausyti savo
muzikos, paskaitytu savo tekstų, pasižiūrėti savo kanalą, nebereikia
užsisklęsti palėpėje, gana užsimesti ausines. Visi supras.
Tampame nieko bendra tarpusavyje nebeturinčių žmonių
visuma, pastebi Alphonso Lingis. Lindime inkiluose arba aptvaruose, kol prabunda
artumo alkis. Tuomet išsprunkame iš asmeninių kiautų pasitrinti intymiomis
vietomis su priešingos (vis dažniau ir tos pačios) lyties individu. Kartais, prasimušus
bendruomeniškumo rudimentams, su saujele bendraminčių apsirenkame šiukšles,
pašūkaujame aikštėje arba pasimeldžiame. Ir vėl atgal.
Nenuostabu, kad dabar šitaip madinga bėgioti.
Vienišų vilkų stilius. Vilką kojos peni. Konradas Z. Lorencas rašė, kad uždaryti
ankštuose zoologijos sodų narvuose pilkiai kenčia smarkiau už tingius liūtus,
nes yra pratę kasdien toli nubėgti. Visa, kas dar vadinasi ultra, iš tikro nebėra joks užribis. Perbėgti Ameriką, perplaukti
dešimt ežerų, apibėgti jūrą, kas savaitgalį nurisnoti po maratoną, kas mėnesį finišuoti
„Ironmane“ postmoderniam piliečiui darosi įprasta.
Žinoma, svarbiausia apie savo veiklą pranešti. Tikėjimas,
kad tavo elgsena (visa ko vartojimo būdas) sudomins aplinkinius, tuo pačiu teigia,
kad esi už juos pranašesnis ir laiduoja pasitenkinimą savimi. Parbėgai iš
parko, apsipylei vandeniu, nusipirkai dviratį, radai grybą, paglostei kačiuką –
tuoj pat pranešk, nebūtinai visiems, svarbiausia – savo socialinio plyšio
gyventojams. „Korio visuomenė“, - pavadino Arūnas Sverdiolas.
Tie, kas nepritampa prie srovės – autsaideriai. Šį
vaidmenį visada atlieka mažumos, tik dabar gėjus pakeitė rūkaliai. Iš aukšto
žvelgti į „kitokius“ nebemandagu, o atvirai demonstruoti panieką nikotino
vergams – geras tonas. Prieš penkiasdešimt metų buvo atvirkščiai.
Jungiančių pavienius individus bendrybių vis mažėja.
Sava tautybė – joks pranašumas, nes visos tautos lygios visose žemėse. Padorus
žmogus šiais laikais tautiškumą pabrėžia nebent juokais, pastebi vienas poetas.
Žydiški anekdotai. Tautybė nebetapatinama su pilietybe, todėl darosi išvis
nebereikalingu, formaliai niekur neapibrėžtu, o ir šiaip sunkiai apibūdinamu
atributu. Net paso spalva tampa vis mažiau svarbi. Didesnę reikšmę turi tai,
kur esi deklaravęs savo būtį, nes šitai aktualu mokesčių rinkėjams. Su anais
nepajuokausi.
Įvairūs lyderiai bando agituoti, kad pilietiškumas veža.
Galvoti toliau savo nosies išties pažangu, bet vos tik pabandęs, rizikuoji
tapti savanaudiškų manipuliacijų auka. Įdomiai skamba: „Būk pilietiškas, neik į
referendumą!” Dar aiškėja,
kad tikras
pilietis turi būti panašus į Pašą Morozovą, nes privalo paskųsti policijai
artimą savo, jei tas viršijo greitį. Še nemokamą videofiksatorių!
Filmuoti gatvėse pažeidėjus – pilietiška, o klausytis
kitų pokalbių – ne? Lenkų žurnalistai, kavinėje slapta įrašę savo ministrus,
garbinami, lietuvių prokurorai, slapta pasiklausę
savo žurnalistų, smerkiami. Amerikiečiai įsirašo visus ir nežada keistis. Techninės
galimybės leidžia.
Baltijos kelio metinių proga susimąstome, kaip būtų
šiandien. Atsakymas akivaizdus: šiandien rankomis susiima vienos partijos
nariai, kad išskleistų ilgiausią vėliavą. Dar gali susikabinti vienos krepšinio
komandos sirgaliai, vieno klubo atstovai, vienos bendrovės darbuotojai. Virtualiose
grandinėse išsirikiuoja „Facebook‘o“ laikintojai
(„Like“ ten iš tiesų reiškia visai ką kita, nei „Patinka“).
Gal išeitis – religija? „Būtent krikščioniškoji dalyvavimo ir asmenų bendrystės
samprata gali tapti kelrode žvaigžde šiuolaikinei vienišais vilkais virtusių
žmonių visuomenei", - viliasi Naglis Kardelis šiaip jau puikiame straipsnyje.
Na na ... Budizmas, beje, siūlo doktriną, neapsiribojančią Homo sapiens rūšimi,
o teigiančią bendrystę tarp visų gyvųjų būtybių.
Verčiau jau suvokti realybę ir nesibaiminti būti savimi. Rugsėjo 14-ąją apibėkime porą ratų Vilniaus gatvėmis. Pasijuskime vieninga,
sveika, gyvybinga vienišų vilkų ruja.
2 komentarai:
Koncentruotai į dešimtuką. Puiku. Geros nuotaikos 14 d.
Puikiai parašyta.
Rašyti komentarą