Jūs įrašinėjate jau?
Taip, noriu įsirašyti pokalbį ir nufotografuoti jūsų
portretą.
Gerai.
Kaip jūs pageidautumėte būti pristatytas?
Esu vizualaus meno
kūrėjas. Arba tiesiog menininkas. Nes menas pirmiausia yra suvokiamas
vizualiai, jau po to jis tampa šokiu, kinu, stalyste ar dar kuo nors.
Puiku. Kuriate vizualų meną. Kaip tai atsispindi jūsų
kasdienybėje?
Labai paprastai.
Menininkas turi kur gyventi, turi dirbtuvę. Pageidautina, kad ji būtų ne ta pati
vieta kaip gyvenamoji. Man taip ir yra. Dar aš dėstau Dailės akademijoje. Tuose
trijuose segmentuose praleidžiu daugiausia laiko, jei nekeliauju.
Ką jūs veikiate dirbtuvėje?
Ji labai nedidelė.
Ten vyksta darbo susitikimai. Dirbdamas medijos srityje, bendradarbiauju su
grupe žmonių. Tai iš dalies kolektyvinis procesas: kiti žmonės, savo sričių
specialistai, mano prižiūrimi dirba su garso takeliu, montažu...
Tai yra studija.
Galėčiau joje ir gyventi, bet sąmoningai to nedarau. Manau, kad menininkas vis
dar privalo turėti studiją. Joje bendraujame, tariamės, kartais labai
intensyviai. Dabar ruošiuosi personalinei parodai Nacionalinėje dailės
galerijoje.
Kas ten bus rodoma?
Paroda bus atidaroma
tokiu gan keistu laiku, nors man jis iš esmės labai patiko - gruodžio 28 dieną.
Dalis žmonių tokiu metu išvyksta, bet daug kas ir grįžta: akademinė
bendruomenė, studentai pas tėvus... Tai bus video paroda didžiojoje salėje. Du
nauji dideli stereoskopinio vaizdo darbai. Vieną dabar visiškai baiginėju,
kitas neseniai sukurtas, dar nerodytas Lietuvoje. Ir pora kitų, sukurtų prieš
penkiolika ar dešimt metų. Tokia solo paroda, bet ne retrospektyva.
Stereoskopiniai - tai 3D darbai?
Taip, paprastai
šnekant. Nors pavyzdžiui, popieriaus lape taip pat gali būti vaizdas,
atrodantis lyg trijų dimensijų. Stereoskopiniame darbe tai yra labai ryšku.
Ar į jį galima užeiti?
Na, jį galima matyti.
Žmonės vaikšto tarp jo ir žiūrovo, nes esi, matai, užsidėjęs akinius, į jį
užeiti negali, esi lyg už stiklo. Bet matomos dvi realybės: tikroji ir
virtualioji. Jos abi persilieja, persikloja. Ne visi šį elementą pastebi, bet
man jis yra įdomus.
Jūs pradėjote nuo skulptūros?
Aš ją baigiau. Ir
toliau kartais dirbu su ja.
Man, paprastam kino ar kitokio video meno vartotojui,
pirmiausia rūpi pasakojimas.
Taip jau yra
susiklostę, kad daugiausia, nors ne visada, kinas yra pasakojimas.
Tačiau jūsų kūriniuose, spėju, tai nėra svarbiausia.
Naratyvus elementas
nėra pagrindinis, nors jis egzistuoja. Šiai parodai parinkau kūrinius, kurie
turi labai aiškų naratyvą.
Jei naratyvas nėra svarbiausia, tai gal iš esmės
realizuojate savo skulptoriaus gebėjimus?
Klausiate, ar tai vis
dar yra skulptūra?
Taip, įdomu.
Taip, mano supratimu
tai vis dar yra tam tikro skulptūriškumo sprendiniai. Ypač atsiradus galimybei
naudoti stereoskopinį vaizdą. Vėl grįžta tūriniai vaizdai, nesvarbu, kad jie
virtualūs.
O šalia - pasakojimas?
Taip, atsiranda ir
naratyvas. Jo gal nėra labai daug, ypač pratusiesiems dažnai lankytis kine.
Pasakojimas atsiskleidžia, žiūrint kūrinėlį nuo pradžių iki galo.
Ką ypatingo siekiate perteikti tokiais įmantriais savo
kūriniais? Kodėl liovėtės kurti skulptūras arba kodėl nepradėjote statyti
įprastų pilnametražių filmų?
Na, kai kurie mano video
projektai yra gana ilgi... Bet nesvarbu, juose nėra to įprasto pastatyminio
filmo, nors kai kurie elementai jį primena: atsiranda veikėjai, tekstai, mizanscenos...
Tuomet juos galima lyginti su vaidybiniu kinu?
Ten naudojami kai
kurie vaidybinio kino aspektai. Tiesiog terpė kita. Nors esu savo kūrinius
pristatęs kino festivaliuose: Roterdame, Berlyne...
Bet mane labiau
domina tai, kad vaizdai ir vaizdiniai atsiranda ne kino salėje, o muziejuje
arba galerijoje. Nelieka teatrinio atstumo. Kino teatro erdvė vis tiek yra
sąlyginė, ten susikuria kitoniška atmosfera. Kaip ir teatre - scena suteikia
sąlygiškumą. Muziejuje žiūrovas patiria tiesioginį santykį, ten nėra techniškumo,
sąlygiškumo. Kaip ir gatvėje sutikus pažįstamą ar nepažįstamą, malonų ar
nemalonų žmogų, iškart užsimezga kažkoks konfliktas.
Aha.
Kitos raiškos formos,
mano nuomone, tą konfliktą eliminuoja. Pavyzdžiui, teatre dabar stengiamasi iš
visų jėgų, įtraukiamos aktualijos, išnaudojamos video galimybės, bet vis tiek
išlieka distancija. O šiuolaikinio meno erdvėse kontaktas tampa tiesioginis. Toks
yra pagrindinis skirtumas.
Taigi susipažinti su jūsų kūryba, ją patirti, geriausia
muziejuje arba galerijoje?
Taip.
Ieškojau jūsų filmukų internete, tačiau radau ne kažin
ką. Dabar suprantu, kad kompiuteryje jų žiūrėti net neverta.
Teisingai, aš kiek
galėdamas stengiuosi, kad jie ten neatsirastų. Ne dėl to, kad gaila, būtų
puiku, jei didesnė auditorija juos pasiektų, bet ten ji matytų iškreiptą
vaizdą. Tai jau reprodukcija. Lygiai toks pat santykis, kaip tuomet, kai
skulptūra yra muziejuje, o jos fotografija atsiranda internete. Nors be abejo,
atsiranda ir mano kūrinių: nufilmuoja kas nors telefonu nuo ekrano, įdeda. Ką
padarysi - žanro ypatybė.
Ar „Revisiting Solaris“ galima būtų rodyti per
televiziją?
Na, iš principo tai
galima... (Juokiasi) Bet mano vizija
yra atriboti savo meną nuo pramogų kultūros. Žiūrėti per televiziją galima, bet
būtų neįdomu, neaktualu.
Tačiau šitaip gi ribojate galimybę pažinti jūsų kūrybą.
Matote, aš irgi
norėčiau, kad mano mėgstama futbolo komanda žaistų kasdien nuo ryto iki vakaro,
bet ji žaidžia tik kartą ar du per savaitę.
(Juokiasi) Turite mėgstamą
futbolo komandą?
Ne, šiaip sakau...
Taigi. Skulptūra kur nors stovi nuolat, galima sužinoti
adresą, bet kada atvažiuoti ir ją pamatyti. O jūsų kūryba primena spektaklį...
Taip, laikina. Nors Tate Modern prieš gal penketą metų nusipirko
mano kūrinį ir parėjus porai metų įdėjo į nuolatinę ekspoziciją. Metus joje
laikė, dar net ilgiau. Tas video kūrinys buvo kuratoriaus priderintas prie
porevoliucinių plakatų kaip tam tikra distopija, atsvara utopijos propagandai. Nežinau,
kiek ten žmonių praėjo, spėju, kad kažkiek milijonų. Manau, kad tą mano
keliolikos minučių kūrinėlį pamatė daugiau žmonių, negu žiūrėjo populiariausius
lietuviškus kino filmus.
Atrodo, kad turite nesuvestų sąskaitų su sovietmečiu, jo
skulptūromis, kino menu. Lenino paminklas, Soliaris, Grūto parkas...
Žaliasis tiltas...
Žaliasis tiltas, Lukiškių aikštė...
Lukiškių aikštė yra
kitas mano įsipareigojimas - esu komisijoje, kuri sprendžia dėl monumento
konkurso. Sudėtingas uždavinys, bet ką padarysi.
O kūryboje mano
santykis su praeitimi... Aš pradėjau seniai, iš karto po sovietmečio, pirmojoje
parodoje dalyvavau 1989-ais metais, dar būdamas studentas. Ir nemanau, kad tie darbai prarado
aktualumą. Ką tik grįžau iš akademinės konferencijos Bazelyje, kur rimtai buvo
svarstoma, kas įvyko per pastaruosius 25-erius metus, ko galima pasimokyti, kaip tie procesai
pakeitė gana didelę terpę, vadinamą Centrine ir Rytų Europa. O kur dar buvę
socialistiniai satelitai Afrikoje...
Tai ne šiaip kokia
temelė, suvesta ar nesuvesta sąskaita. Aš su niekuo sąskaitų nesuvedinėju,
žiūriu pozityviai. Gal todėl mane ir ištiko ta lietuviško mastelio sėkmė, kad
ta vaizdinė kalba, kurią pradėjau puoselėti dešimtame dešimtmetyje, tapo
suprantama. Todėl, kad aš ieškojau bendrybių, modernaus meno raiškos pavyzdžių
ne tik grynuosiuose menuose, bet ir architektūroje, madoje, urbanistikoje. Mano
kalba atliepia panašius procesus toje erdvėje, kuri dabar vadinama Vakarais, ji
ten suprantama. Mano kūriniai buvo sėkmingi, atsirasdavo parodose. Neturiu ko
kuklintis. Jie sukūrė srovę, kuri jaučiama ne tik Lietuvoje.
Kokia tos srovės esmė?
Man patinka Carlo Ginzburgo,
italų istoriko, terminas mikroistorija.
Jis neturi skambėti negatyviai. Ten patenka viskas, kas nėra istorija iš
didžiosios raidės. Visa tai, kas nepakliūva į didįjį naratyvą, formuojamą
didžiųjų galių. Taip dešimtajame dešimtmetyje subyrėjus vienai galiai, jos
politinių griuvėsių terpėje galėjo atsirasti lokalūs naratyvai.
Vieni menininkai tai
išnaudojo geriau, kiti - prasčiau ar visai neišnaudojo. Aš tai intuityviai pajutau,
toji terpė mane inspiravo ir vizualiai maitino. Atsirado kūriniai, kurie į tą
Amerikos-Europos centristinį dailės suvokimą atnešė kitą meno kalbą, kuri
praturtino, praplėtė tą griežtą kanoną. Dabar aš jau koks dešimtmetis aš jame
jaučiuosi patogiai. Manęs klauso, mano darbus rodo, intensyviai kolekcionuoja.
Nemanau, kad kuris nors kitas lietuvių menininkas didžiųjų muziejų kolekcijose
turi daugiau darbų negu aš.
Ar galėtumėte keliais sakiniais nupasakoti tą savo
kūrinį, kurį Tate Modern daugiau kaip metus laikė ekspozicijoje?
Galiu pamėginti. Tas
kūrinėlis labai paprastas. Ten yra mano pokalbio su britų režisieriumi Peteriu
Watkinsu įrašo pagrindu sukurtas penkiolikos minučių filmukas, kuriame jo
tekstas sukomponuotas monologu. Ten jis dėsto kritišką požiūrį į kino ir visos
medijos, žiniasklaidos raidą. Jis pats dirbo BBC, 1965-aisiais gavo Oskarą už
geriausią dokumentinį filmą. Protestuodamas prieš cenzūrą, nes jo filmą valdžia
laikė pernelyg žiauriu visuomenei, jis nevyko į apdovanojimo ceremoniją...
Taip, čia jo istorija...
Tokia medžiaga. Jo
gyvenimas susiklostė ne kažin kaip, nors jis buvo ir tebėra labai kūrybingas
žmogus. Keletą metų Peteris Watkinsas gyveno Vilniuje, tuo metu ir įvyko mūsų
pokalbis. Paskui aš paprašiau, ir jis leido man tą pokalbį naudoti. Jis ten
kalba iš gyvenimiškos patirties apie žiniasklaidos virtimą pramogų industrijos
dalimi. Aš dar panaudojau dokumentinius kadrus iš Brightono, kuriuose atsispindi
tie patys šešiasdešimtieji, komponuodamas su jo kalbėjimu. Anglijos miestelis,
šešiasdešimtųjų vaizdiniai, tuo metu susiformavo jo pažiūros, ir jis išvyko iš
Anglijos, emigravo dėl politinių paskatų. Ir dar ten atsiranda man padėjusio
Mindaugo Lukošaičio piešiniai, vaizdiniai ir Peterio Watkinso kalbėjimas iš kito
įrašo, daryto jam lankantis Grūto parke.
Vaizdas iš piešinių
ir dokumentinių kadrų yra atsietas nuo teksto ir garso. Susikuria tam tikra
terpė, kurioje žiūrovas galbūt pradeda galvoti: „O kas gi yra tie vaizdiniai,
kuriuos aš matau? Kaip manipuliuojama mano sąmone? Kiek tikri yra kino ar
televizijos pateikiami vaizdiniai?“
Skamba kaip nuostabi operacija. Jūs susiradote Peterį Watkinsą,
kultinę asmenybę...
Visiškai neabejotinai.
... jį pakalbinote, dar pafilmavote kito dailininko
paveikslų, paėmėte senos dokumentikos, viską sumontavote vienoje terpėje, ir
tai veikia. Tai tapo šiuolaikinio meno šedevru. Vadybos asams yra ko
pasimokyti. Kaip jūs apibrėžtumėte savo indėlį į tą kūrinį?
Tai yra mini kino
kūrinys, kuriame labai aišku, kas yra režisūra, kas yra operatoriaus darbas,
animatoriaus darbas, ir taip toliau.
Suprantama, tačiau man svarbu išsiaiškinti, koks yra ne
Watkinso, ne Lukošaičio, ne Grūto parko sumanytojų, ir ne tų sovietinių paminklų
skulptorių, o būtent menininko Deimanto Narkevičiaus indėlis?
Tai yra vizija. Tu
turi savo viziją, idėją, aiškų matymą. Kiti komponentai, lyg molio ar betono
luitai, dėliojami pagal tavo vaizdinį. Tik šiuo atveju tai visai kitokios
medžiagos. Bet jeigu tik šiek tiek atleistum vadžias, jos subyrėtų, liktų
nevaldoma krūva. Todėl tas tavo prisilietimas yra nepaprastai svarbus.
Ar jūs rašote scenarijus tokiems filmams?
Kai kada rašau,
kartais reikia. Šiuo atveju tai jo nelabai parašysi. Aš turėjau parengęs
klausimus Peteriui Watkinsui, juos uždaviau, o kai jau pradėjau dirbti,
scenarijaus nebuvo. Bet kitiems kūriniams yra rašomi labai aiškūs tekstai,
apgalvotos mizanscenos. Kiekvienas kūrinys yra kitoks.
Kas skiria sėkmingą kūrinį nuo mažiau sėkmingo?
Kūrinys arba suranda
žiūrovą ir pradeda su juo bendrauti, arba ne. Jis turi pataikyti, turi būti
aktualus, turi užgriebti tuo metu diskutuojamas temas. Pirmiausia - meno lauko,
ne kokio kito. Jis turi būti įdomus ir aktualus, bet ne taip, kaip yra
pateikiamos žiniasklaidos aktualijos. Jo žinios nešimo terpė turi būti savita.
Be to, meno kūriniai
aplimpa atmintimi. Mes neatsimintume, ką prieš metus rašė laikraščiai, tačiau
žmonės atsimena, kokioje parodoje lankėsi pernai.
Ar jaučiate, kad laikui bėgant pats kitaip vertinate savo kūrinius?
Nesigėdiju nė vieno
savo kūrinio. Kai užkopiau į meno sceną, vieni kūriniai buvo priimti geriau,
kiti - visiškai nesuprasti. Bet mano vidinė motyvacija visada buvo aiški. Visa
paletė būtinai reikalinga. Kitas dalykas - kaip kūriniai, ypač senesni,
bendrauja su publika.
Publikos vertinimas - taip pat kūrinio sėkmės dalis?
Kino kūrinys įvyksta
tik tuomet, kai yra kolektyviai... vartojamas, jeigu galima taip kalbėti verslo
terminais. Arba žiūrimas. Kino salėje. Jis tada ir įvyksta. Iki tol jo nėra. Po
to jis vėl nusėda. Santykis su žiūrovu yra labai svarbus.
Ar čia tinka Aleksandro Moisejevičiaus Piatigorskio
posakis, kad supratimas yra klausančiojo priedermė?
Mmm, na taip... Iš
dalies tinka. Menas - ir nesvarbu, ar jis vadinamas šiuolaikiniu, ar ne -
reikalauja tam tikro pasirengimo. Staiga nei iš šio, nei iš to įbėgus, jis gali
būti nesuprantamas ar mažiau suprantamas. Menininkai stengiasi, kad jų kūrinius
suprastų, tačiau tam vis tiek reikia didelių intelektualinių žiūrovo pastangų.
Taip buvo visais
laikais. Girdžiu kalbant, kad širdis atsigauna žiūrint į Renesanso ar XIX amžiaus
tapybą. Taip, širdis atsigauna, bet suvokiama tik 30-40
procentų tų kūrinių prasmės. Žmonės mato realistinius
siužetus, tačiau dažnai nežinodami Antikos ar Biblijos konteksto, nesupranta jų
simbolių, spalvų. Jiems gražu. Tai - gerai, žmonės pailsi. O šiuolaikinis menas
sąmoningai eliminuoja tą pramoginį aspektą. Jis praleidžia gražių vaizdinėlių
lygmenį, eina tiesiai prie tam tikrų konstruktų, todėl jam suprasti reikia
šiokių tokių žinių.
Koks kritikų vaidmuo, vertinant jūsų kūrinių sėkmę?
Turbūt, nesijaučiate jų nuskriaustas.
Ne, aš tikrai nesu
nuskriaustas.
O kokį dar apdovanojimą galėtumėte gauti? Kino Oskarą?
(Juokiasi) Pirmiausia reikėtų tokį filmą sukurti, arba lietuviškai
tariant - pastatyti. Ne, kinas yra tapęs industrija. Tai nebėra vieno kūrėjo
pastangos. Turėtų rastis prodiuserinis supratimas. Ten būčiau tik vienas iš
veikėjų. Dabar savo kūryboje aš pats valdau visą procesą.
Pats prodiusuojate.
Ir prodiusuoju, ir
režisuoju, dažnai ir finansuoju. Esu šimtu procentų kūrėjas.
Tai kokią dar aukštesnę kartelę galėtumėte pasiekti?
Vienas aspektas yra
kaina.
Rinkos kaina?
Taip, ten yra daug
veiksnių, apie kuriuos nenoriu kalbėti. Mano kūriniai nėra pigūs net
europiniais mastais, bet gal galėtų dar pabrangti. Nors aš pats to
nebenorėčiau, nes jie ir taip jau darosi nebeįperkami daugeliui kolekcininkų.
Ar kolekcininkas įsigyja vienetinį kūrinio egzempliorių?
Be abejo, ne. Yra
kelios kopijos.
Kelios?
Būna įvairiai, čia
menininko reikalas.
O jūsų atveju?
Irgi įvairiai. Bet tai labai griežtai apibrėžiama. Atsiradus nors vienai nelegaliai kopijai, kiltų skandalas.
Ar esate išpardavęs visą tam tikro kūrinio tiražą?
Esu. Ir ne vieno. Kai
kuriuos pardaviau labai greitai.
Kokie tie tiražai buvo?
Penki egzemplioriai.
Ir tuomet daugiau jų nebėra? O sau pasiliekate?
Na, menininkas savo
kopiją pagal autorines teises visada turės, galės eksponuoti, tik pardavinėti
nebegalės.
Žmogus ar
institucija, įsigijusi kūrinį, gauna sertifikatą, kuriame viskas apibrėžta. Tai
yra pagrindinis dokumentas. Nes kūrinio laikmena gali kisti. Netgi privalo.
Prieš penkiolika metų pirkti kūriniai skaitmenizuojami, keliami į HD ar kitus
formatus. Aš tuos dalykus prižiūriu, pats nusiunčiu kūrinius įsigijusiems
muziejams atnaujintas kopijas.
Įdomu. Parduoto paveikslo juk dailininkas nepasilieka.
Skulptūrų liejimo formos, pardavus tiražą, būna sunaikinamos...
Bet po to, pasitaiko,
nuima formą vėl, ir galima vėl tiražuoti.
Kas nutinka su jūsų kūriniais, juos įsigijus privatiems
asmenims? Paveikslą galima pasikabinti svetainėje, Žilvino Kempino instaliaciją
mačiau vieno biuro priimamajame. Gal brangiai jūsų filmus nusipirkę naujieji
savininkai vis peržiūri juos patys, gėrisi, rodo draugams?
Man sunku atsakyti,
ką jie daro su mano kūriniais. Žinau, kad žmonės rengia peržiūras. Kitą vasarą
žadu važiuoti pas vieną kolekcionierių į Prancūziją. Jis seniai renka video
meną. Pradėjo vienas pirmųjų, turi milžinišką kolekciją. Įsigijo žymiausių
video ir kino kūrinių labai nedidelėmis kainomis. Nedideliame miestelyje, iš
kurio yra kilęs, prancūziškame didžiuliame mūriniame klojime jis rengia
peržiūras. Susirenka vietinė bendruomenė, suvažiuoja menininkai iš Paryžiaus,
žiūri, pristato savo kūrybą.
Ačiū, bus įdomu pamatyti jūsų darbus parodoje.
Ateikite į atidarymą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą