Noriu pasiteirauti jūsų apie meditaciją. Vis daugiau europiečių
išmoksta ir pamėgsta šį žodį. Žmonės suvokia meditaciją kaip vertingą visiems tinkamą pratimą, tačiau Tibeto budizme ji gi yra senos dvasinės tradicijos įrankis. Kiek
meditacija gali būti naudinga ištraukta iš visumos?
Žmonės visame
pasaulyje mėgina medituoti kad nusiramintų. Čia nieko bloga. Žinoma, budizmas
moko meditacijos ne tam, kad laikinai nurimtum, susikauptum ar kad geriau
atliktum kokį darbą. Jos tikslas kitoks.
Meditacija kyla iš
filosofijos. Visos religinės tradicijos šiuo požiūriu yra panašios. Jei tikram
dvasios puoselėjimo žinovui užduotumėte klausimą: „Kokia yra religijos esmė?“, - jis, nesvarbu, ar būdamas krikščionis, ar musulmonas, ar budistas, atsakytų taip pat: „Proto tyrumas“.
Proto tyrumas?
Taip. Tyras protas
yra sveikas. Mūsų proto tamsumos yra tarsi negalavimai. Taigi, apvalius protą iki tyrumo, jis pasveiksta. Budizmas tokį lygmenį vadina nirvana. Nirvana
yra proto, kuris visiškai apsivalė nuo tamsumų, būsena. Toks protas yra tobulai
tyras ir sveikas.
Tai yra aukščiausia
laimės forma. Kai supranti, kokia tai laimė, iškart pradedi domėtis, kaip ją
pasiekti. Vien maldomis nepavyks. Nepakanka lankytis bažnyčioje ar
šventykloje. Būtina išmokti kovoti su tamsumomis, įgusti jas išvalyti iš proto.
Kodėl tamsumos apskritai ten randasi? Todėl, kad protas pernelyg įnikęs į
neigiamas mintis. Taigi, turime sukurti metodą, kuris pakreiptų protą nuo
neigiamų prie teigiamų minčių.
Tibetietiška
meditacija siekia įpratinti protą mąstyti teigiamai. Jei patyrinėtume savo
kančias, visos jos kyla iš pikto, nepakantaus mąstymo, iš užteršto tamsumomis
proto. Dėl to mes patys nesame laimingi ir trukdome kitiems justi laimę. Meditacija priartina protą prie teigiamos mąstysenos, jis iš lėto
ima keistis, apsivalyti. Taip diena po dienos vis šviesiau mąstydami, išmokstame
suvaldyti savo neigiamas mintis, apsisprendžiame: „Ne, nenoriu taip galvoti.“
Kaip gi pakreipti savo protą nuo neigiamų minčių prie
teigiamų?
Yra du būdai.
Pirmasis - dėmesio sukaupimas į vieną tašką. Tokia meditacijos rūšis. Kitas -
analitinė meditacija, kai protu nagrinėjame įvairius reiškinius. Taip
atsikratome nežinojimo. Visos tamsumos kyla iš buko, klaidingo suvokimo. Bukumas
lyg rūkas neleidžia protui aiškiai regėti. Jis traukia tamsumas.
Susikaupdami dėl vieno dalyko, laviname sąmoningumą, o per analitinę meditaciją suvokiame savo tikrąją
prigimtį. Aptikus tikrąją prigimtį, bukumas traukiasi iš proto, o jame
nebelikus bukumo, nebesiranda ir tamsumos. Taip galime pasiekti tyro proto
būseną.
Taip, dabar kas tik nori gali pasiskaityti jūsų knygą apie
susikaupimo meditaciją šamathą arba susirasti ką nors apie analitinę meditaciją
vipašjaną. Informacijos gausybė. Žmonės griebiasi vienos ar kitos meditacijos
rūšies protui treniruoti. Jiems nerūpi atsikratyti tamsumų, jie trokšta tapti
geresniais vadybininkais, gydytojais ar mokytojais.
Tai įmanoma. Buda
mokė ne tik siekiančiuosius tobulo išsilaisvinimo. Medituoti galima ir
rūpinantis pastaruoju gyvenimu. Tai naudinga net kūno sveikatai.
Žinomas Rusijoje verslo guru Jefimas Ostrovskis yra
rašęs, kad naudotis kokia nors praktika, neišpažįstant atitinkamos dvasinės
tradicijos, yra tas pats, kaip prisijungti prie elektros tinklo, apeinant
skaitiklį. Anksčiau ar vėliau už tai pričiups policija, teks sumokėti dar ir baudą. O jūs sakote, kad medituoti naudinga, net nepuoselėjant aukštesnių
siekių?
Taip, truputį naudos
galima išpešti. Toks meditavimas yra lyg šildymasis kūrenant sandalmedžio
malkomis.
Vakaruose mes sakytume - raudonmedžio.
Taip. (Juokiasi) Tai būtų nelaimė, bet šio to
pasiekti įmanoma, kad ir trumpam. Nesakau, kad niekas neturėtų taip elgtis. Ko
gero, stengtis šitaip medituoti būtų prasmingiau negu nieko nedaryti.
Kitas mokytojas
galbūt pasakytų, kad taip elgtis nedera, bet mano požiūriu čia nėra nieko
bloga. Meditavimas ugdo dėmesingumą ir sąmoningumą. Gal žmogus šiek tiek
pasistūmės versle ar sustiprins sveikatą? Pastebėjęs, kad šis metodas iš tikro naudingas,
jis palengva pereis prie aukštesnių siekių. Rūpintis savimi jam nebeatrodys
gana, kils troškimas padėti visoms gyvoms būtybėms. Iškart to tikėtis būtų
nerealistiška, nepraktiška, tačiau šitaip žengiant žingsnį po žingsnio galima
toli nueiti. Aš to neneigiu.
Sakoma, kad svarbu medituojant analizuoti savo būties
laikinumą. Ar tokia meditacija padeda tinkamai pasirengti mirčiai?
Europiečiams nebus
itin naudinga mąstyti, kad mirtis yra neišvengiama ir gali ištikti bet kurią
akimirką, nes jūs neturite reikiamų pagrindų. Pirmiausia turite pasvarstyti maždaug
šitaip: vieną dieną teks mirti, tačiau ar yra gyvenimas po mirties? Ir
panašiai. Tai labai svarbu. Šiaip be jokio pagrindo kalbėti, kad yra gyvenimas
po mirties - tai tik skleisti prietarus. Lygiai taip pat parodytumėte esąs prietaringas, jei neapgalvotai teigtumėte, kad po mirties nebėra jokio kito gyvenimo.
Pasvarstykite, kokių turite pagrindų teigti vienaip arba kitaip. Tyrinėkite šį
klausimą atidžiai lyg pirklys, svarstydamas: pirkti šią prekę, ar ne.
Pamažu
įsitikinsite, kad esama daugybės priežasčių tikėti gyvenimu po mirties.
Net mokslininkai
atrado medžiagos tvermės dėsnį. Suskaldžius ką nors į smulkias daleles, daiktas
tampa nematomas, tačiau jo dalelių visuma nesunyksta. Kiekviena dalelė išlieka,
jos neįmanoma sunaikinti. Galima pakeisti dalelės formą, būseną, tačiau neįmanoma
nutraukti jos egzistencijos. Tai vadinama masės ir energijos tvermės dėsniais.
Mokslas linksta
sutarti, kad visata neturi pradžios. Ji tęsiasi nuolatos, be pradžios ir be
pabaigos. Didysis sprogimas tik suteikė dalelėms formą, sukurdamas naują
visatą. Remdamasis tokia pat logika Buda prieš du su puse tūkstančio metų
išdėstė, kad neįmanoma nei sukurti medžiagos, nei jos sunaikinti. Ji visada
tęsiasi. Taip pat yra su mūsų sąmone. Neįmanoma naujai sukurti sąmonės, ji
tęsiasi iš ankstesnės, o toji - iš dar ankstesnės. Nėra jokios pradžios.
Teigti, kad sąmonė turi pradžią būtų loginis prieštaravimas, nes viskas turi
priežastį, o anuo atveju pirmasis momentas rastųsi be jokios priežasties.
Taip pat logiška, kad
mirties akimirką mūsų sąmonė nenutrūksta. Nėra jokios priežasties, kad ji
nustotų tęstis. Mirtis yra priežastis, dėl kurios protas atsiskiria nuo kūno,
tačiau ji negali nutraukti sąmonės tęstinumo. Taip pat ji nenutraukia medžiagos egzistencijos tąsos. Net atominė bomba nesunaikina medžiagos dalelių, nenutraukia jų
tęstinumo. Budizmo logika teigia, kad po mirties nesibaigia nei medžiaga, nei
sąmonė. Tam nėra jokios priežasties. Tai stipri logika.
Neturiu jokios priežasties ginčytis.
Remdamasis šia logika
galite galvoti: „Jeigu aš nematau medžiagos dalelių, kurios toliau egzistuoja,
tai mano nematoma sąmonė taipogi gali tęstis“.
Gal ji taip pat tęsiasi suirusi į kokius nors fragmentus?
Ne, ji tęsiasi...
Juk kūnas po mirties suyra į daleles.
Sąmonė taip pat
tęsiasi, tik subtilesnės formos. Ji tęsiasi subtiliajame energiniame kūne, drauge
su juo. Į kitą gyvenimą nepereina jokia siela ar atmanas. Subtilusis protas
kartu su energiniu kūnu sudaro pagrindą tokiam dalykui kaip savastis. Todėl
„aš“ taip pat tęsiasi. „Aš“ tėra vardas, kuriuo vadiname tuodu subtiliuosius
savasties pagrindus.
Bet tie pagrindai nėra siela?
Ne. Siela kitose
religijose suvokiama kaip amžinas ir nedalus reiškinys. O „aš“ tėra pavadinimas,
duodamas subtiliesiems pagrindams. Kaip mišku vadiname atitinkamą
sudėtinį reiškinį, taip žodžiu „aš“ žymime kitą sudėtinį reiškinį. Nėra jokio
nedalaus „aš“, kaip nėra nedalaus miško.
Tai kas tuomet atgimsta kitam gyvenimui?
Subtilioji sąmonė
tęsiasi, subtilusis kūnas taip pat išlieka. Jų atgimimas priklauso nuo karminių
įspaudų. Kai gyvendami mes puoselėjame teigiamą proto būseną ir darome gerus
darbus, sukuriame teigiamos karmos įspaudus, padedančius atgimti aukštesniame
lygmenyje. Jei gyvendami elgiamės blogai, darome žalą savo kūno, kalbos ar
proto veiksmais, sukuriame neigiamos karmos įspaudus. Jie neišnyksta. Kiekvienas
veiksmas palieka atitinkamą pėdsaką, informaciją. Tai įsispaudžia proto
lygmenyje.
Gydytojai domisi, ką
mes valgome, nes informacija, gaunama su maistu, išlieka kūne: naudingas
maistas, žalingas maistas - visa tai turi poveikį, kurį galima aptikti ląstelių
lygmenyje. Galiausia tai daro svarbią įtaką kūno sveikatai, kūnas nuo maisto
tampa sveikesnis arba ligotas. Buda mokė, kad mūsų gyvenimas priklauso nuo mūsų
minčių. Taurios ar piktos mintys neišnyksta be pėdsakų, jos palieka įspaudus
prote, ir galiausia gyvenimas tampa laimingas arba siaubingas.
Gal galėtume grįžti prie meditacijos apie mirtį prasmės?
Gerai. Taigi, kai
patikėsite, kad gyvenimas po mirties nenutrūksta, kai įtikėsite, kad gimdami
mes nesame pasmerkti, nes patys kuriame karmos įspaudus, tuomet galite pradėti galvoti, kad ji - neišvengiama, ir gali tekti numirti
bet kurią akimirką. Tuomet atsiminti,
kad vieną dieną ištiks mirtis,. jums bus neapsakomai naudinga.
Kuo naudinga?
Pirmiausia tuo, kad
taip prisiminsite Budos mokymą, pagalvosite apie būsimąjį gyvenimą. Antra - imsite
siekti nuopelnų, valyti neigiamą karmą, lavinti protą. Trečia - gerus darbus
darysite nuoširdžiai, tyrai. Ketvirta - mąstant apie mirties neišvengiamybę,
jūsų tamsumos ims trauktis. Žinodami, kad esate tik svečiai šioje planetoje,
stipriai neprisirišite nei prie draugų, nei prie priešų. Galvosite, kad gal paskutinį sykį regite tą žmogų. Penkta -
atsikratysite sielvarto.
Budizmas teigia, kad
prisiminti mirties neišvengiamybę yra labai svarbu.
Kartą vienas mokinys
paklausė didžio dvasios mokytojo, kaip tas nuolatos sugeba išlikti toks
ramus, kad ir su kokiais baisiais sunkumais susidurdamas. „Jūs visuomet esate
ramaus proto ir šviesios nuotaikos. Kokia to paslaptis?“ Išminčius atsakė: „Kam
tau rūpi mano paslaptis? Verčiau, jei nori, pasakysiu taviškę.“ Mokinys nudžiugo:
„Taip, pasakykite!“ Mokytojas tarė: „Deja, po savaitės tau teks numirti.“
Auklėtinis liko sukrėstas tokios žinios. Jis ėmė galvoti: „O, man liko vos kelios dienos šiame pasaulyje.“ Dalykai, anksčiau rodęsi tokie svarbūs, dabar virto menkniekiais. Pranyko rūpesčiai dėl draugų ir priešų, dėl to, ką pagalvos žmonės ar kaip uždirbti daugiau pinigų. Apie kiekvieną pažįstamą jis mąstė kaip apie sutiktąjį paskutinį kartą. Visiems tapo malonus. Per savaitę jis beveik atsikratė piktų minčių, visiems linkėdamas vien gero.
Savaitei artėjant prie pabaigos, mokinys vėl atėjo pas išminčių ir kreipėsi: „Man liko gyventi kelios valandos. Prašau, palaiminkite mane.“ Dvasios mokytojas atsakė: „Kam gi tau mano palaiminimas? Juk tu jį jau esi gavęs.“ Mokinys nustebo: „Kada?“ „Prieš savaitę, kai atskleidžiau tavo paslaptį. Nejaugi nieko nepajutai?“ - tarė mokytojas. „Taip! Aš tapau kitu žmogumi“, - patvirtino auklėtinis. „Dabar tu patyrei ir mano paslaptį. Aš gyvenu atmindamas, kad mirtis gali ištikti bet kurią akimirką“, - paaiškino išminčius.
Taigi, labai svarbu
pagalvoti, kad viskas tėra laikina: tiek džiaugsmai, tiek rūpesčiai. Tai
apmąstydamas, pernelyg neskraidai iš laimės ir nesielvartauji dėl nesėkmių. Laimėjimai
nepaverčia pasipūtėliu, nelaimės nestumia į neviltį. Suvokdamas, kad visa greitai
praeina, gyveni dvasios pusiausvyroje. Protas nurimsta.
Ačiū, man regis, šie pamokymai naudingi ir europiečiams.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą