Kuo jums įdomios dviratininkų lenktynės?
Nuo vaikystės šiek
tiek žinau, kas tai yra. Norėjau būti dviratininku. Meilė dviračiui, laisvas
lėkimas, šimto žmonių bendras startavimas, komandos suvokimas - visa tai man buvo
nuo šešiolikos-septyniolikos metų. Daug šakų jau buvau sportavęs, po dvi-tris vienu
metu, mama vis liepdavo: „Jei turi laisvo laiko - eik sportuot!” Bet dviračių
sportas man buvo kitoks, galėjau apie jį kalbėt valandų valandas, žiūrėt
varžybas…
Aišku, vaikui, na
šešiolikmečiui, vis tiek svajonėse norėjosi būti pirmam, greičiausiam, geriausiam.
O dviračiuose jau tuomet viskas ėjo kitaip. Tu nori būti geriausias, bet yra
komanda: „Šiandien Gintaras važiuoja geriau, jūs turit jį saugot, jam padėti
laimėt.“
Ir jūs iškart su tuo susidūrėte?
Taip, jau pirmomis
dienomis dviračių sporto. Toks jis yra. Tai remiasi fizika: sėdėt ant rato visada daug lengviau,
negu važiuot prieky. Aplinkybės diktuoja, kad vienas žmogus nieko negali. Dar
būdamas moksleivis pabandai vienas pabėgt, bet greit suvokimas ateina. Išmoksti
tą abėcėlę. Turi padėti išnaudoti progą tam, kuris turi didžiausią šansą
laimėt.
Teko pačiam tai patirti?
Teko. Aš sportavau
kokius trejus metus, dalyvavau varžybose. Parodysiu vieną įdomų dalyką...
(Išeidamas iš kambario) Algyte, mano dienoraštis čia, turbūt, ar ne?
(Grįždamas) Čia labai keistas dalykas: aš kai dirbau prie šito filmo
apie dviračius, norėjau pirmiausia daryt filmą apie Editą Pučinskaitę. Ji papasakojo
man savo istoriją ir parodė savo dienoraštį, kuris visiškai nesiskiria nuo...
nuo mano. Aš dabar kartais pažiūriu: ten per metus 10 000 kilometrų
nuvažiuota...
Oho. Tikras senas sąsiuvinis...
Dviračių pasaulis yra
kitoks. Na, maratone, sakykim, bėgime, tas sėdėjimas
ant rato dėl nedidelių greičių nelabai jaučiasi. O dviračiuose greičiai - apie 40 km/h, vėjas tampa esminiu veiksniu.
Puikiai suprantu, bet man vis tiek knieti jūsų asmeniški paauglystės
prisiminimai. Jūs grupinėse lenktynėse važiuodavote?
Grupinėse,
individualiose... Buvau vienas geresnių matematikų Lietuvoj, bet dviračiai
viliojo labiau nei bet kas kitas. Aš nebuvau talentingas dviratininkas, gal į
šešetuką vienąkart patekau.
Lietuvoje?
Taip. O matematikas
buvau vienas geresnių mieste, sustiprintoj matematikos mokykloj, paskui
olimpiadose - vienas geresnių Lietuvoj. Tai man dviračiai konkuravo su viskuo.
Kol aš nenugriuvau, nesusižeidžiau, nebegalėjau sportuot. Tada atėjo laikas
pasirinkt mokslus, ir perėjau taip...
To keisto jausmo
niekad nepatyriau jokiam kitam buvime: nei krepšinyje, nei kitam sportavime...
Koks tas jūsų patirtas jausmas?
Tai, kad iš tikrųjų
truputį panaikini savo egoizmą. Supranti, kad yra svarbesnių dalykų. Pagelbėti,
pasidalinti. Jeigu draugas pradūrė padangą, bet jis geresnis - atiduodi jam
savo ratą arba sustoji, palauki, kol technikai pakeis, tada padedi jam pasivyti
grupę. Tas keistas geras jausmas, kad tu pradedi nebeskaičiuoti. Ir gyvenime
pradedi nebeskaičiuoti: ar tu truputį daugiau padarei, ar - truputį mažiau...
Keistas geras jausmas
- būti reikalingam kitam. Būti pirmam - irgi geras jausmas, bet nežinai, ar tau
bus suteikta teisė pabėgti nuo grupės.
Koks čia esminis skirtumas nuo krepšinio ar kitų
komandinių sporto šakų?
Yra kažkas kito. Čia
ne tas pats, kad yra puolėjai, gynėjai, kad gynėjas neįmuš įvarčio. Čia - ne
apie įmušimą įvarčio, čia yra apie sėdėjimą ant atsarginių suolelio labiau.
Aš pats galvoju, dar
neatseku to ribos.
Pamaniau, gal kurdamas „Nuostabiuosius lūzerius“ atsekėte.
Dviračiuose nėra
atsarginių suolelio. Ten irgi kokie penki išeina į areną prieš tūkstančius
žiūrovų, o visas atsarginių suolelis, kokie šimtas devyniasdešimt žmonių,
niekada į areną neišeis, bet jie labai sunkai dirba visą laiką, ne mažiau
sunkiai negu lyderiai. Jie yra ten, šalia, bet jie nematomi. Tokie nematomi
žmonės, nepasirodo.
Mano filme vienas
herojus sako... Matėt tą filmą, ar ne?
Taip. Taip, pažiūrėjau iškart.
Ten, kur Svein Tuft
sėdi vandeny, triskart pasaulio vicečempionas, ir pasakoja, kad draugai vis
klausinėja... Jo draugai išmano dviračių sportą, bet stebisi: „Kodėl tu vis
gale ir gale?“ Taip ir būna: aukščiausio lygio profesionalas, tačiau lentelėje
vis gale ir gale. Tu darai tą patį, vargsti taip pat, bet net neprisilieti prie
tos saldžios pergalės, esi visiškam šešėly.
Krepšiny jei mane
išleidžia tik porai minučių, tai aš jaučiu, kad nesu pats stipriausias,
geriausias. O dviračiuose visi dirbam tą patį juodą darbą. Taip pat, kaip... Nežinau,
nesu bėgęs maratono, bet tie, kas išbėga ir jį nubėga, tai nubėga visą - ne du,
ne penkis kilometrus, o keturiasdešimt du su trupučiu.
Dabar pakalbėkim apie „Giro d‘Italia“. Ar jums kurios
nors kitos iš trijų didžiųjų daugiadienių artimesnės širdžiai?
„Giro“ vizualiai
gražiausios ir sunkiausios.
Ten dalyvauja apie du šimtus dviratininkų. Komandoje - po
dešimt?
Devyni.
Gerai, tai dabar palyginkite važiavimą „Giro“ su savo
paauglystės patirtimi. Jūs anuomet turbūt turėdavote daugiau laisvės?
Taip, aišku. Taip,
taip, taip. Tu galėdavai įrodyti, kad esi vertas pergalės, nebūdavo tokios
griežtos schemos.
O čia - kas kita.
Žiūrėkit, kiek Lietuvoj dviratininkų sportuoja ir kiek ateina į „Giro“.
Vienas-du? Nes ten visi jau nerealiai geri. Patys geriausi. Svajonė yra ne
laimėt „Giro“ arba „Tour de France“, o važiuot ten.
Tai kas jums gražu tose profesionalų lenktynėse?
Mane prie „Giro“
patraukė keli dalykai.
Aš niekad nebuvau
matęs kalnų, na, važiavęs į kalnus. Kai jau gavom leidimą filmuoti, artėjo
visas tas reikalas, aš pasiėmiau dviratį, norėjau pro tas vietas pravažiuot. Į
vieną kalną užvažiavau - dešimt kilometrų, šešių procentų įkalnėn, ir galvoju:
„Nu dabar, šakės - koks esu kietas. Bandysiu paskui užvažiuot į Zoncolaną.“ Ir
italai, kurie ten finansavo, susirinko pažiūrėt, kaip aš dviračiu važiuosiu
peržiūrėt lokacijų. Ir po pusantro kilometro sustojau. Dvidešimt keturių
procentų ten yra - neįveikiama.
Kitas dalykas -
turėjau vaikystės svajonę prisiliesti prie ko nors didelio dviračių sporte.
Sąmoningai ar nesąmoningai aš norėjau pajust, ką reiškia tikras plaučių plyšimas,
tikras švinas kojose. Norėjosi pajust tas lenktynes, kurių nuotraukas vaikas
turėjai prisiklijavęs. Čia lyg koks Edipo kompleksas: svajojai ir atėjai iki
to...
O vaikystėje per varžybas to plaučių plyšimo
nepatirdavote?
Patirdavau, bet
nebuvau matęs, ką reiškia tikras kalnas.
O dabar jau pamatėt gyvai „Giro“, išnarstėte, parodėte
visai Lietuvai, visam pasauliui iš įdomaus kampo. Aš pats esu žiūrėjęs ne
vienerias „Giro“ per televizorių. Gal prieš dešimtį metų pasijutau išmokęs
žiūrėti daugiadienes dviračių lenktynes. Nes užtrunka, kol supranti, ką čia
žiūri. Prieš mūsų pokalbį svarsčiau: kas jums ten labiausiai įdomu? Ir
atsinešiau hipotezę, kad jus, režisierių, tose lenktynėse gal labiausiai domina
vaidyba. Ten juk viskas surežisuota.
Na, ten yra bandoma
sustyguoti visą reikalą. Labai stipriai. Bet esant tokioms perkrovoms, tai
neįmanoma. Būna netikėtumų, visokių pasikeitimų.
Bet tą komandos darbą, apie kurį ir jūsų filmas yra, juk
visiškai surežisuoja, vaidmenis paskirsto: kas yra lyderis, o kas - jo
padėjėjai, gregoriai.
Taip, tas be abejo
yra.
Ir jeigu lyderis lūžta, tai lyg ir būna jam pamaina, bet
iš esmės visos „Giro“ komandai baigiasi.
Na, būna atsarginis,
kuris tikrai nelyginamas, arba kartais įvyksta stebuklas: tas susižeidė, o anam
užėjo ypatingas... Ir jis, žiūrėk, atsivėrė - geriausios karjeros lenktynės. Galima
sakyt, kas antri metai kurioje nors komandoje atsiranda kas nors tokio.
Bet iš principo tai
viskas yra aišku, strategija kuriama labai aiškiai: kur tam žmogui tą dieną
atsirasti pagal visą dvidešimties dienų planą. Ar lyderiui svarbu ramiai
atvažiuot, nešvaistant jėgų - komanda dirba vienaip, ar anam kalne jis turi
atakuot, mėgint atsiplėšt - komanda dirba visiškai kitaip. Taip, iš esmės
viskas daroma dėl vieno žmogaus.
Tai čia - jeigu komanda turi ambicijų bendroje įskaitoje.
Tačiau ne visos tokių turi.
Ne visos. Taip,
keturios-penkios komandos kovoja bendrai. Bet kiekvienai kitai komandai laimėt
etapą - irgi didelis uždavinys: šitiek žiūrovų, reklamos rėmėjams...
Taip, bet dėl etapų - jau kitokia režisūra.
Taip, ten jau - kas
kita. Nėra, kad etapai visai neįdomu. Iškyla uždavinys: kaip nugalėt ar būt
penketuke-šešetuke galutinėj įskaitoj, ir dar medžiot etapus, tik ne didžiosios
pergalės sąskaita.
Mūsų Ramūnui
Navardauskui taip siūlydavo. Šiaip finiše reikia kokių keturių žmonių, kad
laimėtum. Na, du gali likti jau pačioj pabaigoj... O Navardauską paleisdavo
vieną. Ir Tomą Vaitkų dažnai paleisdavo vieną. Komanda nedirbdavo jam, nes
saugodavo lyderį, bet jam leisdavo bandyti. Ir Navardauskas kaip lapinas, jis -
ten užsėda, ten prisėda. Kol atvažiuoja finišuot, jis atidirba kaip kitos
komandos keturi žmonės.
Čia įdomu. Man atrodo, kad komandoje šitie dalykai būna
tiksliai aptarti, gal net ir teisiškai...
Aš girdėjau, kad
žmonės turi kontraktus su punktu, kad jie negali laimėti: kad neturėtų
iliuzijos, kad nesistengtų, net negalvotų apie tai.
Tai dauguma dviratininkų ten tiesiog dirba sutartą darbą
už sutartą algą. Tik laimėtojai gali tikėtis dar kokių nors premijų.
Tai laimėtojai etapų
ar lenktynių pagal nerašytas taisykles premijų nepasiima sau, atiduoda jas visai
kariaunai.
O kam to reikia? Juk paprasčiau būtų komandos
vadybininkui tvarkyti visų premijas. Gal tokios dalybos taip pat surežisuotos?
Yra rašytos
taisyklės, yra nerašytos. Kaip su šlapinimusi: visi kartu turi sustot.
Šlapinimasis - visų komandų interesas. O premijų dalybos
vyksta komandos viduje...
Aišku, tu tam gali
nusižengt, tu turbūt gali ją sau pasiimt, aš nežinau. Ne visi turi laikytis
šimtu procentų. Tokie tie žmonės, tokia yra tradicija. Tu ateini į dviračių
sportą, kuriame jau egzistuoja tokia nerašyta taisyklė.
Bet yra aiškus
suvokimas. Tie žmonės lyderiui atiduoda daugiau nei savo darbą. Jie paaukoja
svajones. Be jų aš nelaimėčiau. Jie man ištiesė ranką, aš turiu ištiesti jiems.
Visko neaprašysi.
Tie dalykai kuria
stiprų pagrindą: man nereikia iš tavęs nieko prašyti, aš neprašysiu, aš
nebūtinai tikėsiuos, bet tavo padėka, tavo finansinis atsidėkojimas yra tipinis
dalykas.
Tų nerašytų taisyklių
laikymasis kuria įvairiausius kodus, kilsteli santykius į kitą lygį.
Yra tokia linksma
protokolinė tradicija: paskutiniame etape nekovoti dėl galutinės įskaitos.
Taip.
Bet lyderis
paskutiniame etape privažiuoja prie mašinos, paima gertuves ir apvežioja,
išdalina visiems savo gregoriams...
Šampaną.
Šampaną išgeria, bet
paskui arba prieš tai apvežioja visus.
Ir šitą dalyką, kad paskutiniame etape nebus kovos, žino
visi: ir rėmėjai, ir transliuotojai, ir žiūrovai.
Visi žino. Čia kaip
japonų kabuki teatre kokia nors poza reiškia tai. Ir tai tampa žaidimu, visi būna kūrybingi: tie mindami geria
šampaną, anie - alų. Arba lyderis parodo, kam labiausiai nori padėkoti. Iš tų
kodų kuriasi tam tikri ritualai, linksmi, žaismingi. Bet dėl pinigų tau niekas
nepasakys: „Atiduok man.“
Taigi, greta oficialių algalapių egzistuoja kitokios
dalybos vokeliuose.
Taip, jos egzistuoja.
O gal pasitaiko ir dalybos tarp skirtingų komandų narių,
pavyzdžiui, kai pabėga nuo grupės dviese ir susitaria, kuris laimės etapą, o
kuris gaus piniginę kompensaciją?
Taip, gali būti. Bet
čia yra du dalykai. Vienas - gera būti garbingu, tu pabėgęs deklaruoji savo
interesą, tai yra labai teisinga. Pavyzdžiui, kad aš su tavim nedirbsiu, man
neapsimoka, nes tu esi pernelyg arti įskaitoje. Kitas dalykas - mes pabėgom
dviese, turim šansą, bet aš bendroje įskaitoje esu dešimtas, galiu pakilt į
šeštą vietą. Ir aš sakau: „Gerai - dirbam, aš tave praleisiu finišuot, atiduodu
tau pergalę. Nes man pakanka antros vietos etape, man svarbiau pakilt bendroje
įskaitoje. Bet dirbam sąžiningai.“
Tie susitarimai yra
strateginis dalykas. Ne pats greičiausias ar stipriausias laimės dviračių
lenktynes, o tas, kuris geriausiai išnaudoja savo pliusus ir kitų minusus. Daug
skaičiavimų įvairiausių: kas pabėgo, su kuo apsimoka dirbt, su kuo - ne. Jie
turi racijas, bet kalba labai retai, labai nedaug...
Va!
Bet gal klauso?
Klauso.
Tai
gal jie klausosi režisieriaus, važiuojančio automobiliu, nurodymų?
Iš esmės gali, bet
vis tiek tai yra superprofesionalai. Jie viską nugara jaučia, jiems net žiūrėti
nereikia. Girdi kvėpavimą konkurento, mato, kaip jis sėda kitiems ant rato. Taip jie jaučia žymiai geriau visą ansamblį.
Ir trenerio pasakymas „Atakuokit“ arba „Neatakuokit“ nelabai veikia. Jiems
užtenka išgirsti: „Atsiliekat trisdešimt sekundžių“.
Dėl trenerio - suprantu, profesionalams jo patarimų
trasoje nereikia. O kaip - vadybininkas? Gal jis dėl savo šou verslo, iš kurio
kitur gaus naudos, gali pristabdyti ataką?
Ne, ne, vadybininkų
niekas neima į lenktynes. Kiekvienai komandai leidžiama turėti po du
automobilius, dar apie 30-40 teisėjų važiuoja motociklais, šiek tiek teisėjų -
mašinomis, ir 5-7 medijų atstovai. Nemanau, kad kas nors vadybininką imtų, nes
treneris geriau jaučia kiekvieną žmogų, kai vyksta gladiatorių kova. Ir tai jam
sunku sakyti „Atakuok“, nes jis gi nežino, kaip tas jaučiasi tuo momentu.
Gal labiau - „Neatakuok“. Aš čia šiek tiek cinišką
hipotezę keliu. Daugiadienės dviračių lenktynės yra didžiulis spektaklis su
savo dramaturgija.
Taip.
Jas žiūri milijonai žiūrovų, jose veikia visokie
interesai. Nežinau, ar ten daro įtaką lošimų industrija: visokie
totalizatoriai, statymai, kuriems naudinga netikėta atomazga.
Ten gi du šimtai
žmonių dalyvauja, dvidešimt komandų. Jie greit pajustų ką nors tokio. Tie
interesai greitai pradeda jaustis.
Būna tokie dalykai
tarp skirtingų komandų. Užpernai nubaudė dviratininką, kuris paėmė ratą iš kitos
komandos nario. Nes jie buvo abu draugai, treniruodavosi drauge. Vienas jų buvo
penketuke, pretendavo laimėt, bet prasidūrė padangą, ir tada tas iš kitos
komandos, jo geriausias draugas, sustojo ir atidavė savo ratą. Ir teisėjai
aną nubaudė dviem minutėmis baudos, nes kita komanda neva ėmė dirbti jam. Nors
gestas buvo visiškai žmogiškas, nesąmoningas.
Olimpinės žaidynes ar Pasaulio čempionatai dviratininkams
turi mažesnį prestižą už daugiadienes.
Žymiai mažesnį. Na,
tos trejos daugiadienės yra pačios sunkiausios. Jos yra didžiausias išbandymas.
Pasaulio čempionatas vyksta vieną dieną.
Kitas žanras.
Jos pavienės. Labai
svarbios, bet yra ir komercinių vienadienių labai garsių, sunkesnių už Pasaulio
čempionatą, nes, pavyzdžiui, Paris - Roubaix tenka važiuoti 30 ar 40 atkarpų
akmenuotu grindiniu. Visi atsimena ten vykusias atakas, griūtis. Kiekvienas
kelio gabaliukas tapęs legenda. Jos šimtą metų vyksta, tu jau nuo vaikystės
žinai, kur kas nors nutiko: kas nors, neduok Dieve, žuvo ar atakavęs padarė
stebuklą.
Bet Olimpinėse žaidynėse ar Pasaulio čempionate dar yra
šalies, kuriai atstovauja sportininkas, vėliava.
Taip.
Kaip kinta šių vertybių santykis?
Pasaulio čempionatas
yra labai svarbu. Jį laimėjęs sportininkas visus metus dėvi aprangą su penkių
spalvų juosta arba turi antsiuvą ant rankovės. Pasaulio čempionatas gal net
svarbiau už Olimpines. Bet būti „Tour de France“ ar „Giro“ šešetuke yra, aš
manau, ne mažiau garbinga, negu laimėt Pasaulio čempionatą.
Taip yra šiandien. O ateityje? Ar toks profesionalus
sportas nėra anachronizmas? Gal jis išnyks kaip jūsų minėtos gladiatorių
kautynės? Gal svarbesnis taps mėgėjiškas sportavimas, o ne varžymasis?
Vis tiek turės
varžytis. Vis tiek turės lipti į aukščiausią kalną. Jeigu ne pats lipi, kas
nors kitas turi lipt, su kuo galėtum tapatintis. Tas, kas ištveria tokius
dalykus.
Be to, tai jau net daugiau
nei tradicija... „Kultūra“ irgi ne visai tas žodis, bet šitie dalykai turi
istoriją, šaknis. Pavyzdžiui, galima ilgai diskutuot apie tai, į kurią pusę
geresnis Zoncolano etapas. Ten paminklai kas kilometrą stovi. Kodus atpažįsta daugybė žmonių ne tik
Italijoje. Su „Giro“ užaugę ištisos kartos.
Bet mes nebeįsivaizduojame, kad šiuolaikinio pasaulio arenose barbariškai kautųsi gladiatoriai. Tiesa,
kol kas kai kur tebevyksta koridos, dar rengiami bėgimai nuo bulių Pamplonoje. Tik kažin, ar ilgam?
Gal ir „Giro“ kodai bus dekonstruoti?
Nemanau. Jos negali
išnykti, kaip negali išnykti Bethoveno operos. „Giro“ vyko prieš Pirmą
pasaulinį karą, po Pirmo pasaulinio, per Antrą pasaulinį, vienokioj Italijoj,
kitokioj Italijoj. Dabar kelyje stovi šeši milijonai žmonių. Kaip mes stovėjom
Baltijos kely. Ir ko jie ten stovi? Ką jie ten pamato?
Tai mane ir stebina.
Kalnų etapuose stovi
tūkstančiai. Zonkolanas yra didžiausias stadionas - trys šimtai tūkstančių
žmonių stebi kalne varžybas. Ir ten palikęs mašiną, nes kelias apačioje
užtvertas, tu į kalną lipsi realiai dvi su puse valandos. Ir tu pažiūrėsi tris
ar keturias minutes. O ką paskui darysi?
Kažkaip neoptimalu. (Juokiasi)
Žiauriai. Kalnų
etapuose žiūrovai nakvoja, nes jie atvažiuoja ne dvidešimčiai sekundžių, ne
pamatyti, kaip pro šalį pralėks dviratininkai, jie atvažiuoja prisiliesti prie
istorijos. Dviračių kultūra yra kitas dalykas nei pedalų mynimas.
Reikia daugiau nei
šimto metų, kad Pasaulio čempionatas prilygtų kurioms nors iš didžiųjų
daugiadienių.
Aš visada žiūrėsiu,
kaip bus šiemet, kokie šiemet „Tour de France“ kalnai. O kaip jis šiemet juos
pervažiuos? O atsimeni - pernai? Mano koprodiuseris padarė filmą - visišką
nesąmonę: keturi žmonės, laimėję Mont Ventoux kalno etapą, sėdi ir kalbasi, kas
kaip važiavo, per kiek kur atvažiavo. Filmas parduotas į dvidešimt pasaulio
šalių. Nors tai - ne filmas, tai - laida. Keturi žmonės kalbasi apie tai, per
kiek sekundžių kuris kur užvažiavo, lygindami, kokia tais metais buvo
strategija, ir panašiai.
Ir kuo jūs paaiškinate tokio filmo sėkmę?
Tuo, kad žiūrovai
mato „Giro“ arba „Tour de France“ ne kaip sporto įvykius, o kaip kultūros
reiškinius. Taip, kaip nagrinėjama opera: kas kaip atliko aną ariją, aną
partiją, kada kas pakeitė smuiką į altą.
Ir pasaulyje pakanka tuo besidominčių žiūrovų, kad
vertėtų statyti tokį filmą.
Taip. Man buvo pačiam
keista, kad tą jo filmą tiek žiūrėjo. Kaip filmas jis visiškai neįdomus. Kaip bandymas
pavartyti savo dienoraštį, prisiliečiant prie vaikystės legendos - gal? Mūsų
filmai labai skirtingi... Manasis tuomet turėtų milijonus pasaulyje surinkti,
nors kol kas tai visiškai nepanašu.
Gal ir pereikim prie jūsų filmo?
O gal pereikim prie
„tu“? „Tu“ sakykim vienas kitam. (Juokiasi)
Gerai, ačiū. Pereikim, Arūnai, prie tavo filmo. Kokia jo
sėkmė „Giro“ terminais kalbant?
Man dar sunku
pasakyt. Jis dar bando vienas pabėgt nuo grupės. Labai ankstyvas pabėgimas,
kuriuo realiai laimėti negalima. Jam dar neatėjo finišas.
Šiandien, kai kalbamės pačioje gegužės pabaigoje.
Jis dar bando parodyt,
kad gali vienas pabėgti, likus dviem šimtams penkiasdešimčiai kilometrų, vienas
atvažiuoti ir laimėti. Taip, festivaliai - netikėta sėkmė, žiauriai netikėta,
visiškai. Tikrai. Mano anas filmas, „Prieš parskrendant į Žemę“, turėjo tokį potencialą,
nes niekas iki tol taip nerodė ligoninės, vaikų... Šiandien tiek yra filmų - tūkstančiai. Ir
labai gerų. Mano šito jau laikas baigiasi, bet jis tris mėnesius buvo dėmesio
centre, laimėjęs A klasės festivalį.
Dėl distribucijos yra
gana keista. Iš vienos pusės - festivalių žmonėms prisilietimas prie ne lyderių,
o gregorių istorijų yra gana naujas,
o iš kitos pusės - kino teatro žiūrovas klausia: "O su kuo man čia identifikuotis?" Čia kaip krepšinis be Sabonio. Tai tas yra truputį konfūzas platintojams.
Nors dabar Italijoj
daro tokį testinį turą, tai Milane buvo parašyta, kad „Lūzeriai“ sumušė „Žvaigždžių
karus“. Ir sąlyga kurią iškėlė distributoriai Italijoje: pirmas turas - šimtas
parodymų, jeigu bilietai bus išparduoti penkias dienas iki seanso.
Rimta sąlyga.
Ir tai -
dokumentiniam filmui! Jeigu prieš savaitę bilietai dar neparduoti - naikinamas seansas. Ir
resursų reklamai nėra. Jie net pusės to nesitikėjo.
O Belgijoj - labai
sunkiai, nežinau, nors žmonėms patiko. Amerikoj yra visokių niuansų. Ir negaliu
įsikišti, negaliu sakyti: „Žiūrėkit, jeigu jūs pasieksit nors pusę, ką mes
pasiekėm Lietuvoj pagal gyventojų skaičių, tai aš tapčiau milijonieriumi be
jokių problemų“. Mes uždirbtume kokius penkis-septynis milijonus eurų. Bet yra daug dalykų. Mes čia mažoj erdvėj įpratę konkuruot su Holivudu,
neturėdami daug salių. Nes kino teatrui reikia iš penkiolikos filmų dešimt
atmest, o atmest Holivudą nėr taip paprasta.
Tai šito filmo
festivalinis gyvenimas netrukus pasibaigs, nes po metų filmas nebegali
dalyvaut. Iš žiūrovų gavom nerealiai daug nuostabių atsiliepimų. Iš tų, kas
atėjo. Nes salėj, kai yra garsas, šurmuliai, kai susitapatini su dviratininku
tunelyje, tuomet išgyveni tokius dalykus, kurių nesi patyręs. Sako: „Mes verkėm“.
Klausiu: „Kurioj vietoj?“ Jie sako: „Neatsimenam, kurioj, bet verkėm“. Tačiau
komerciškai - kad kuo daugiau žmonių pamatytų, dar vis tęsiasi bandymai: ar
pavyks, ar nepavyks.
Jeigu būtų filmas
apie Nibalį ar Contadorą, tuomet - kas kita.
Bet tu gi, Arūnai, nors ir turi prodiuserio gyslelę, šiuo
atveju tavo amplua yra...
Režisierius, taip. Lietuvoje
tas ir realizavosi. Čia šiek tiek žino mano vardą. Bet žiūrovui nepameluosi -
po pirmo savaitgalio gali nebepirkti bilietų. Lietuvoje suveikė, reiškia jis
gali ir kitur suveikti. Jis pabėgo, jau pusę distancijos atvažiavo.
(Juokiasi) O kas yra tavo gregoriai?
Aš esu gregoris. Aš gi nesu pabėgęs, tai filmas
pabėgo.
Filmas pabėgo, o tu - gregoris. Gražu. (Juokiasi) Filmas
bėga per festivalius laikydamasis nerašytų šou verslo taisyklių, o tu dirbi
sunkų juodą režisieriaus darbą.
Na, taip. Džiaugiuosi
jo pergalėmis, sėkmėmis.
Būtų gerai dar, kad jis savo premija pasidalintų.
Taip, būtų gerai. Mes
su Lietuvos distribucija jau atidavėm visas skolas, atsipirkom butą, kurį būtų
reikėję parduot. Viskas stojo į vietas. Dar liko pinigų karboniniam dviračiui.
Jau pirkai?
Taip, sakau: „Pirkim
tą dviratį, apie kokį svajojau, nes greit vėl nebeliks už ką.“
Kiek sveria?
Aštuonis kilogramus.
Norėjau šiandien atvažiuot, parodyt, bet nebespėjau.
Kitą kartą. Ačiū, Arūnai, linkiu sėkmės tavo filmui, o
tau kaip gregoriui - kitų greitų pabėgėlių.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą