2020 m. gegužės 19 d., antradienis

Cvi Lešemas: „Vilniaus Gaonas perdėm racionaliai žvelgė į mistiką“


Ar jūs – mokslininkas?

„Mokslininkais“ paprastai įvardijami, bent jau aš taip suprantu, gamtos arba tiksliųjų mokslų atstovai. Aš esu humanitarinių mokslų pakraipos tyrėjas, bet tyrinėdamas judėjų tekstus remiuosi tam tikrais moksliniais metodais, todėl šia reikšme esu mokslininkas.

Ką nors rimtai tyrinėjant, svarbu taikyti mokslinius metodus. O kokį mokslinį ar akademinį metodą vertėtų pasitelkti tyrinėjant misticizmą?

Įdomus klausimas, nes misticizmas tam tikra prasme labai subjektyvi sritis, t. y. mistinės patirtys yra itin asmeninės, todėl jas sudėtinga tyrinėti remiantis moksliniais metodais. Williamas Jamesas savo garsiojoje knygoje „Religinių patirčių įvairovė“ tvirtina, kad vienas būdingiausių religinės patirties bruožų – negalėjimas jos išreikšti žodžiais, t. y. kai neįmanoma perteikti niekam, kas pats nėra to patyręs. Kitaip tariant, mistinių patirčių tyrėjui iškyla kliūtis apibūdinti ką nors žodžiais ir tinkamai suvokti, jei pats nėra to patyręs.

Dažnai akademikai patys nėra išgyvenę to, ką aprašinėja ar pasakoja remdamiesi tipologija. Mes, filologai, tyrinėjame mistinį tekstą ir paprastai bandome jį suprasti atsižvelgdami į istorinį kontekstą bei kitų šaltinių įtaką. Vis dėlto pirmiausia derėtų labai įdėmiai perskaityti tekstą ir pasistengti pagauti gilumines jo prasmes, ir tik tada – visa tai taikyti konkrečiam istoriniam kontekstui. Vienas svarbiausių mano tyrimo objektų – chasidizmas, o tiksliau – įvairių chasidų rabių ar cadikų tiesiogiai ar netiesiogiai perimtos jų pirmtakų mintys ir tai, kaip jie suvokė prieinamus šaltinius, kiek jais rėmėsi, kiek pakeitė ir kaip pritaikė savo pasaulėvokos sistemai išreikšti. Tai vertikalusis tyrimo metodas. Dar yra horizontalusis, arba lyginamasis, – kai vienas ar kitas chasidų mokytojas lyginamas su to paties laikmečio chasidų mistikais ar rebėmis.

Žinoma, dar svarbiau turėti patikimiausią tekstinį šaltinį, gebėti atpažinti įsivėlusias perrašymo klaidas, todėl manau, kad dirbant su tekstais svarbiausi yra filologiniai įgūdžiai. Tyrinėdami ankstyvojo laikotarpio judėjų mistikus, susiduriame su didžiuliu rankraščių pasauliu, kuris yra nepaprastai svarbus. Nors chasidų judėjimas prasidėjo jau atsiradus spausdintam žodžiui, pastaraisiais metais randasi vis daugiau jaunų tyrėjų, studijuojančių pirminius šaltinius, nes pirmieji chasidų rebės rašė ranka ir tik vėliau buvo spausdinami. Bandoma nustatyti, kokiais autoritetais ir šaltiniais jie rėmėsi, todėl tyrinėti chasidų rankraščius yra be galo svarbu. Žinoma, svarbiausia – gebėti atkoduoti ir iššifruoti tekstą.

Iššifruoti arba teisingai interpretuoti žodžius yra išties nelengva užduotis, kaip ir istorinė analizė arba lyginamosios studijos. Tai atskira tema. Bet ar misticizmą apskritai įmanoma tyrinėti moksliniais metodais?

Kai kurie žmonės ir, spėju, patys mistikai pasakytų, kad ne. Mano, kaip tyrėjo, atsakymas būtų – taip. Yra gausybė prieigų, kuriomis remiantis galima tą sritį tyrinėti, aš ir pats jas telkiuosi į pagalbą. Tarp misticizmo tyrinėtojų vyksta ginčai, ar įvairių religinių srovių mistikų patirtys yra panašios? Ar jie siekia to paties, tik įvardija tai skirtingais iš skirtingų religinių tradicijų atėjusiais žodžiais?

Tarkim, kalbėdami apie mistikų patirtį, vadinamą keliu, krikščioniškame, judėjiškame ar budistiniame misticizme, iš tikrųjų niekur toli nenueisime, nes ta pati sąvoka vienoje religinėje tradicijoje neatspindės kitos tradicijos tos pačios sąvokos tikrosios gelmės. Tarp judėjiškojo misticizmo tyrėjų atsiranda tokių, kurie atsisako sąvokos „mistika“, nes ji nėra kilusi iš judaizmo tradicijos ir nešasi Vakarų, o tiksliau, krikščioniškosios, kultūros svorį, todėl ne visai pritinka judaizmo kontekste.

Mano dėstytojas, Jeruzalės hebrajų universiteto profesorius Jehuda Liebesas savo knygoje „Major trends in Jewish Mysticism“, kurią sudaro jo paskaitų rinkinys, sąvoką „judėjiškas misticizmas“ siūlo keisti terminu „mistinis judaizmas“, kaip priešpriešą Geršomui Šolemui, teigusiam, kad judėjiškasis misticizmas, daugiausia kabala, priklauso bendram misticizmo kontekstui. O štai J. Liebesas, kuriam artimesnis partikuliaristinis požiūris, įspėjo, kad, jei kabalą bandysime suvokti žvelgdami pro bendrus misticizmo akinius, jos prasmės ir principai bus neišvengiamai iškraipyti. Jo manymu, tinkamesnė sąvoka būtų mistinis judaizmas. Toks požiūris neleidžia misticizmo išplėšti iš rabinistinio judaizmo konteksto, ir jau tik kaip papildoma priemonė pasitelkiamas lyginimas su kitų religinių tradicijų mistinėmis srovėmis.

Kitas mano dėstytojas, profesorius Mošė Idelis judėjiškąjį misticizmą tyrinėjo per filosofijos prizmę tradicinio judaizmo kontekste; tokia prieiga padėjo geriau suvokti ne tik pagrindines jo minties struktūras, bet ir asmeninio pobūdžio religines patirtis. Jo pirmtakas G. Šolemas daugiau dėmesio telkė tam, ką jis pats vadino bendriniu žodžiu „teosofija“, t. y. operavimas filosofijos kategorijomis, tarkim, kaip mistikai supranta Dievybę ar Dangų, ir mažiau – bent jau sprendžiant iš jo rašytinio paveldo – mistinėms patirtims. Galbūt todėl, kad buvo įsitikinęs, jog vis tiek neįmanoma jų tinkamai apibūdinti, todėl mieliau rėmėsi abstrakčiomis filosofinėmis kategorijomis.

G. Šolemo mokinys Ješajahu Tišbi dviem kabalistinio veikalo „Mishnat ha-Zohar“ tomams, kurie suskirstyti pagal temas, parašė komentarus. Šiaip hebrajišką žodį mišna galima versti „filosofija“, bet rašydamas šio veikalo apžvalgą, J. Liebesas tvirtino, kad šiame kontekste tam tikra prasme tai būtų oksimoronas, nes „Zoharas“ nėra filosofija ir tai nepanašu į jokią filosofijos sistemą: nei į Maimonidą, nei į Kreską, nei kurį kitą viduramžių žydų filosofą. Tai paremta asmenine patirtimi, veikiau primena pranašų išgyvenamą Apreiškimą, todėl būtų klaida bandyti jį įterpti į kokią filosofijos sistemą.

Apibendrinant galima teigti, kad G. Šolemo mokinių karta, kurie buvo ir mano mokytojai: Mošė Idelis, Mošė Chalamišas ir kiti, labiau nei jų pirmtakas, be svarbiausių judėjiškojo misticizmo principų, giliau pažvelgė ir į mistines patirtis. O tai nėra itin paprasta užduotis. Kaip jų sekėją, be daugelio kitų dalykų, ir mane itin domina mistinės patirtys chasidizmo kontekste; galima sakyti, tai pagrindinis mano tyrimų objektas.

Žinoma, kiek įmanoma privalu remtis ir rašytiniais šaltiniais, jei tyrinėjami mistikai paliko savo mistinių patirčių aprašymus. O jie toli gražu nevengė to daryti. Nors Williamas Jamesas – dar iki G. Šolemo – tvirtino, kad mistinės patirtys nepavaldžios žodžiams, jau talmudinio laikotarpio16 mistinei judaizmo srovei priskiriamoje „Hechalot“ literatūroje yra gausu patirčių, kaip dieviškos ekstazės apimti rabiai regi dieviškuosius rūmus, didingus kiemus ar angelus. Jei šoktume į vėlesnį laikotarpį, chasidizmo pradininkas Baalas Šem Tovas, trumpinys – Beštas, garsiajame laiške svainiui aprašė, kaip per 1746-ųjų Roš Hašaną jis pakilo į Dangų ir ten kalbėjosi su Mesiju. Vadinasi, žmonės visais laikais buvo atviri mistinėms patirtims ir noriai jas aprašinėjo, todėl mūsų užduotis – tinkamai tuos tekstus perskaityti.

Tuo remdamasis, kaip jūs pats apibūdintumėte judėjiškąjį misticizmą arba mistinį judaizmą?

Nors pritariu J. Liebeso pasirinkimui vietoj judėjiškojo misticizmo vartoti mistinio judaizmo sąvoką, pats mieliau į pagalbą pasitelkiu fenomenologinę prieigą, leidžiančią lyginti skirtingas misticizmo tradicijas. M. Ideliui priimtiniausias atrodė fenomenologinis arba tipologinis metodas, leidžiantis atpažinti panašias religines sroves skirtingais laikotarpiais ir įvairiose tradicijose. Šis metodas parankus tuo, kad suteikia galimybę išsilaisvinti iš apibrėžto istorinio konteksto.

Tarkime, buvo nustatyta, kad panaši į judėjų mistikų naudojamą techniką aptinkama ir tarp viduramžių krikščionių, ir tarp kitų skirtingų laikotarpių mistikų. Nesakau, kad jos būtinai viena kitai darė įtaką, bet manau, kad vertėtų jas lyginti. Manau, kad vertėtų lyginti ir skirtingų tos pačios religijos srovių, ir skirtingų religijų mistines patirtis, šiuo atveju ne tik judaizmo kontekste. Ko gero, sąvokų „judėjiškasis misticizmas“ ar „mistinis judaizmas“ skirtumas yra slidokas.

Man pačiam misticizmas veriasi keliais lygmenimis: pirmiausia tai mistiniai išgyvenimai, tai yra mistiko pastangos pasiekti glaudų ryšį su Dievybe, o jų būna ir itin ekstremalių, tarkim, mistinė sąjunga arba vienybė, unio mystica. Kiti mažiau ekstremalūs: ne vienybė ar susiliejimas su Dievybe, bet buvimas šalia, kai išsaugoma tapatybė. Tarkim, G. Šolemas nemanė, kad unio mystica yra judėjiškojo misticizmo centrinis principas, o štai M. Idelis dėl to griežtai su juo nesutinka.

Mane labiau įtikino M. Idelio požiūris. Antra, neišvengiamas operavimas filosofijos kategorijomis, tuo, kas vadinama teosofija. Dar yra ezoterinė arba mistinė (midrašinė) prieiga, tai yra bandymas atskleisti mistines (slaptąsias) Toros prasmes. Toros interpretacija turi kelis lygmenis: pažodinį (paprastąjį), paslėptąjį, alegorinį, midrašinį, ezoterinį. Kitaip tariant, tai judaizme vadinama midrašine tradicija. Dar yra mistinės technikos, kuriomis bandoma daryti įtaką dieviškajam planui, kitaip tariant, magija. M. Idelis magiją suvokia kaip neracionalių priemonių naudojimą paveikti pasaulio tvarką. Tarkime, malda lietui, labai paplitusi tarp judėjų, kurie net nelaiko savęs mistikais, yra neracionalus būdas paveikti pasaulio struktūrą. Tai mistinis ar net maginis poveikis.

Regis, Mošė Idelis nėra itin religingas žmogus. O kaip jūs?

Na, nesu M. Idelio atstovas spaudai, bet galiu tvirtai pasakyti, kad jis yra šomer šabat ir paiso košerinių taisyklių. Na, daugiau smulkmenų nežinau, pagaliau, tai ne mano reikalas.

Aš pats esu patvirtintas ortodoksų rabinas. Dirbau ješivoje ir nemažai prisidėjau prie tradicinio religinio mokslo. Daugiau nei dešimtmetį buvau ortodoksų bendruomenės rabinas, todėl atsakymas būtų „taip“ – esu religingas. Save priskiriu chasidų, o tiksliau, neochasidų srovei. Mano bendruomenė yra neochasidinė.

Skaitydamas paskaitą ar sakydamas pamokslą daugiausia remiuosi chasidine literatūra. 2006 m. pasirodė mano knyga „Redemptions: Contemporary Chassidic Essays on the Parsha and Festivals“. Nemanau, kad ji išversta į lietuvių kalbą. Ten sudėtos mano paskaitos, daugiausia paremtos įvairiais chasidiniais šaltiniais.

Kyla dar vienas klausimas: kokie santykiai lieka tarp tyrėjo ir jo tiriamojo objekto, jei jis su juo susitapatina? Aš save laikau ir praktikuojančiu chasidu, ir akademiniu chasidizmo tyrėju. Pastaruoju metu tai gana paplitęs reiškinys. Atsirado daugybė chasidų judėjimą tyrinėjančių mokslininkų, kurių peisai kur kas ilgesni už manuosius, yra net moterų akademikių, kilusių iš chasidų bendruomenės.

Manau, paseno nuostata, esą, jei tyrėjas priklauso religinei srovei, kurią tyrinėja, tai jam neįmanoma objektyviai į ją pažvelgti, nes pats yra svarbi jos dalis. Esą kiekvienas mokslininkas privalo išlaikyti akademinį atstumą su savo tiriamuoju objektu. Negalėčiau visiškai su tuo sutikti. Tie jauni chasidų mokslininkai, patys praktikuojantys chasidizmą ir net mistines patirtis, geba geriau suprasti, kas kalbama viename ar kitame tekste, nes toks supratimas ateina iš vidaus. Manau, tai suteikia tam tikro gylio, koks nebūtinai bus pasiektas, jei tekstą skaitys žmogus iš šalies. Manau, chasidizme tai be galo svarbu.

Dabar pagrindinis mano tyrimų objektas – rebės iš Piasečno rašytinis palikimas; jis išgarsėjo savo kalbomis per Holokaustą, kurios taip ir vadinasi „Holokausto pamokslai“, nors mane labiau domina prieškariniai jo mokymai, kuriems būdingos gilios mistinės įžvalgos. Jis tvirtina, kad žmogus iš šalies studijuoti negali, privalai priklausyti bendruomenei, gyvai kalbėtis su rebe, patirti gyvą bendrystę, drauge klausytis muzikos ir chasidinių istorijų. Mano sūnus yra parašęs straipsnį „Chasid as a Secret Text“, kuriame tvirtina, kad pats chasidas, gyvas žmogus, yra svarbiausias chasidizmo tekstas, o ne tai, kas parašyta jo knygoje.

Ar galėtumėte plačiau papasakoti apie chasidų praktiką?

Visų pirma norėčiau įspėti, kad dėl aiškumo derėtų būti atsargiems ir nepainioti to, kas šiandien vadinama sociologiniu chasidizmo fenomenu, su chasidiškuoju misticizmu, apie kurį aš kalbu.

Ką turiu galvoje? Čia vertėtų paminėti Arthurą Greeną, kurio sekėjų pilna ir čia pas mus, Izraelyje. Tiesa, jis kur kas kategoriškesnis už mane, bet, manau, verta įsiklausyti į jo mintis. Jo manymu, chasidizmas gerokai nukrypo nuo savo pirminio užmojo ir sumanymo. Mūsų dienomis chasidizmas suvokiamas kaip itin konservatyvi judaizmo atšaka, o jo įkūrėjo Baalo Šem Tovo laikais jis buvo laikomas liberalių nuostatų dvasiniu judėjimu. Mūsų dienomis žmonės, susiję su chasidizmu, daugiau siejami su tam tikra socialine terpe, priklausymu tam tikrai religinei grupei, išskirtine apranga bei kitais išorės požymiais ir panašiai.

Galiu papasakoti vieną linksmą nutikimą. Prieš keturiasdešimt metų, kai dar studijavau Niujorke, švęsti šabo vykdavau į Brukliną, pas savo chasidus giminaičius. Jie gyveno Borough Parke, gausiai chasidų apgyventame rajone. Anuomet nebuvau religingas, nešiojau palyginti ilgus plaukus. Na, tikrai ne per ilgus, šiek tiek žemiau ausų, bet ilgesnius, nei įprasta religingiems judėjams. Sekmadienio ryte vėlokai atsikėliau ir išėjau ieškoti, kur dar būtų galima pasimelsti. Aptikau Satmar bendruomenės štiblį. Mano tėvo šeima kilusi iš Satmaro bendruomenės Europoje. Vos pas juos įžengiau, prie manęs pripuolė jų vyresnysis ir įsakmiai pasakė: „Nusikirpk!“ Buvo trijų savaičių laikotarpis iki Tiša be-av. Aš jam priminiau, kad tuo laikotarpiu, be kitų taisyklių, griežtai draudžiama kirptis plaukus, bet jis man sako: „Eik, apsikirpk, tebūnie tai mano atsakomybė.“ Aš, žinoma, to nepadariau, bet kai papasakojau šią istoriją savo pusbroliui, užaugusiam chasidų šeimoje ir aplinkoje, jis manęs paklausė, kur aš buvau pataikęs. Pasakiau, kad pas satmarus, ir jis man atšovė, kad šie yra perdėm chasidiški. Ką jis turėjo galvoje, supratau tik vėliau. Pasirodo, kuo labiau chasidiški, tuo labiau rūpinasi savo išore.

Pradėjęs daugiau gilintis į chasidizmą supratau, kad tikroji chasidizmo esmė – vidinis pasaulis. Kaip tik išorei teikiamas minimalus dėmesys, todėl pusbrolio paaiškinimas man pasirodė absurdiškas. Tik po daugelio metų tai prisiminę mudu gardžiai iš to pasijuokėme.

Jei grįžtume prie paties Baalo Šem Tovo, jis pats nieko nerašė, bet jo mokymus perdavė jo mokiniai.

Minėjote jo rašytą laišką.

Jis jų parašė kelis. Pirmasis laiškas jo svainiui, rebei Geršonui iš Kutų, gyvenusiam ir palaidotam Izraelio žemėje (Palestinoje). Jame Beštas pasakoja, kaip per 1746-ųjų Roš Hašaną jo siela pakilo į Dangų; iki smulkmenų aprašo, ką ten regėjęs, skirtingus Dangaus lygmenis, kuriais jam tekę kilti. Pasakojo matęs mirusiųjų sielas, bet garsiausias minėto laiško epizodas – jo asmeninis pokalbis su Mesiju.

Beštas paklausė Mesijo, kodėl šis delsiantis ateiti? Mesijas jam atsakęs: „Kai tavo mokslas pasklis po visą pasaulį“, – hebrajiškai tai skamba „Jafitsu maajenteicha chutsa“, – ir visi iki vieno išmoks tavo mistinių praktikų, štai tada ir stos Viešpaties malonės ir išgelbėjimo metas. Šį laišką tyrinėjo  nesuskaičiuojama gausybė mokslininkų. Neseniai pasirodė M. Idelio knyga apie Baalą Šem Tovą, pavadinta „Oral mysticism“, kurioje jis teigia, kad skaitant šį tekstą garsiai galima patirti transą.

Yra viena istorija iš „Shivchei Habesht“ apie tai, kaip sykį miške jis pamatęs demoną su knyga rankose ir jo paklausęs: „Kokią knygą skaitai?“ Tas atsakęs: „Ogi tavąją. Pamokslus.“ Kitą dieną Beštas pasiteiravo savo mokinių: „Kuris užrašėte mano žodžius?“ Keli prisipažino tai padarę. Mokytojas pasipiktino, kad tuose užrašuose nė su žiburiu nerasi to, ką jis yra kalbėjęs.

Šiuo pasakojimu pabrėžiamas nusivylimas rašytiniu žodžiu, kuris atima autentiškos patirties galimybę: gyvą mokytojo ir mokinių bendravimą. Iki šiol nesibaigia akademikų ginčai, kiek galima kliautis žodiniais mokymais, keliavusiais iš lūpų į lūpas. M. Idelis tvirtino, kad galima, jei remiamasi filologiniu tyrimo metodu, tai yra tyrinėjama išties daug vienam ar kitam tekstui įtaką padariusių šaltinių ir jie tarpusavyje lyginami. Tada tekstas po teksto galima rasti pasikartojančių minčių ir pagrindinius principus ir, galima sakyti, susidaryti vientisą Baalo Šem Tovo palikimo vaizdą. Jo mokyme pirmiausia pabrėžiamas intensyvus maldos išgyvenimas, maldos viršenybė prieš Toros studijas, o tai – kitaip nei tradiciniame judaizme – yra prieinama ir paprastiems žmonėms.

Žinoma, mūsų laikais yra pačių įvairiausių chasidizmo atšakų, todėl derėtų vengti apibendrinimų, bet kone visiems jiems malda – svarbiausias įrankis pasiekti Dievą. Tai žodžio galia paremtas misticizmas: net ir studijuojant Torą kalbamos maldos, net paprastas pokalbis su kitu žmogumi gali tapti mistine patirtimi, jei žmogus sąmoningai suvokia tariamas raides ir jų skleidžiamą galią, – tada jos gali virsti tikra malda.

Kitas svarbus aspektas – hebrajiškai avoda be-gašmiut, arba Dievo garbinimas per kūriniją. Tai, galima sakyti, panteistinė žiūra, nes tikima, kad visa, kas sukurta, turi dieviškąsias kibirkštis. Tai reiškia, kad šventumo sritis išsiplečia iki, atrodytų, itin pasaulietinių reiškinių. Ne tik oficialūs religiniai veiksmai: micvų laikymasis, malda ar Toros studijos, – bet ir gėrimas, valgymas, seksualiniai santykiai, darbas. Tokie kasdienos reiškiniai gali virsti ne tik papildomu įrankiu užmegzti ryšį su Dievu, bet dargi pačiu svarbiausiu. Tai itin reikšminga Baalo Šem Tovo mokymo dalis, kuri vėlesnių kartų chasidizme dėl suprantamų priežasčių buvo apribota, nes pasirodė pernelyg radikali ir pavojinga, kad nebūtų nusirista iki hedonizmo. Piasečno rabis, nužudytas per Holokaustą, tvirtino, kad šis Baalo Šem Tovo mokymo principas buvęs svarbiausias.

Gal būtų dar aiškiau, jei atskleistumėte savo asmenines praktikas. Ar yra ritualų, kuriuos atliekate reguliariai, arba maldų, kurias kalbate?

Visų pirma chasidams ir neochasidams, kaip ir visiems kitiems judėjams, galioja tos pačios micvos. Chasidizmas išlieka ortodoksinio judaizmo rėmuose. Kaip teigė M. Idelis, chasidų ir kitų judėjų mistinės patirtys apskritai yra paremtos micvomis. Rištis tefiliną, apsigyventi palapinėje per Sukotą, valgyti macus, vaikščioti į mikvę – visa tai micvos, svarbūs mistiniai aktai, mistiko atliekami su ketinimu išgyventi mistinę patirtį. Daugelį jų yra aprašęs Lurija Icchakas, garsus XVI amžiaus kabalistas. Tiesa, rašė ne jis, bet mokiniai jo vardu. Tai, ką galvoji atlikdamas dieviškus priesakus, ir tai, kad atlieki juos ypatingu būdu, yra kabalos pagrindas, kurį perėmė ir chasidizmas.

Chasidizme – vėlgi kalbu labai apibendrindamas – mažesnis dėmesys skiriamas intelektualiniam ketinimo suvokimui, o didesnis – emociniams išgyvenimams. Tai itin reikšmingas chasidizmo principas, hebrajiškai vadinamas hitlahavut, ką būtų galima versti „religine ekstaze“. Visi dieviški priesakai turi būti atliekami su didžiuliu emociniu užsidegimu, aistra, entuziazmu ir netgi ekstaze. Melstis tris kartus per dieną, laikytis košerinių taisyklių, švęsti šabą ir taip toliau – visa tai galioja ir chasidams. Šie veiksmai turi būti daromi aistringai ketinant užmegzti asmeninį ryšį su Dievu, be to, sąmoningai. Sakyčiau, ši savybė – pagrindinis skirtumas, chasidus nutolinęs nuo lietuviškosios tradicijos judaizmo – mitnagdų arba misnagdų, kurie priešinosi chasidizmui. Geriausiai tas priešiškumas atsispindi Chaimo iš Valažino knygoje „Nefesh Hachaim“. Ją galima laikyti polemine publikacija, nukreipta prieš chasidizmą.

Tiesa, tas priešiškumas nėra toks jau akivaizdus, o svarbiausia nesutarimų priežastis – niekam nevalia siekti mistinių patirčių, t. y. patirti Dievą. Jei sieki užmegzti ryšį su Dievu, tiesiog privalai laikytis dieviškųjų priesakų, kurių svarbiausias – studijuoti Torą. Tai ypač pabrėžė lietuviškoji judaizmo tradicija ir konkrečiai Voložino ješiva. Toros studijos – pagrindinė dievogarbos išraiška. Chaimas iš Voložino tvirtino, kad studijuojantis Torą žmogus jau yra pasiekęs Dievo artumą – dvekut. To nereikia nei kaip nors ypatingai pajausti, nei išgyventi, tai vyksta savaime, nereikia apie tai pernelyg galvoti ar dėti papildomų pastangų. Jo amžininkas, pirmasis Chabad Liubavič atšakos rebė Šneuras Zalmanas iš Liadų savo knygoje „Tanya“, kuri yra vienas ankstyvųjų chasidizmo veikalų, tvirtino, kad priesakas studijuoti Torą reiškia iš tiesų pasiekti artumą su Dievu. Tam būtina skirti daugiau sąmoningumo ir pastangų. Vadinasi, tie patys religiniai aktai, tik skirtingi ketinimai.

Vėliau, tikiuosi, dar grįšime prie lietuviškosios judaizmo mokyklos, bet dabar prašyčiau dar šiek tiek papasakoti apie savo praktikas. Toros priesakai, papildyti mistinėmis patirtimis, netgi ekstatiniais išgyvenimais, – ar teisingai supratau?

Visų pirma, reikia pripažinti, kad kasdienybėje nuolat išlikti tokios būsenos būtų išties sudėtinga. Nežinau, ar įmanoma ilgam likti ekstazės būsenoj ar jausti nuolatinį mistinį išgyvenimą. Šiek tiek skiriasi ir įprastiniai religiniai veiksmai. Kaip chasidas, aš kai ką darau kitaip, nei tą patį atlieka ne chasidai. Tarkim, melsdamasis visada turiu išsikėlęs tam tikrą tikslą ar ketinimą. Tai sefardiškasis meldimosi būdas, arba kabalistinė prieiga. Dažniau vaikštau į mikvę. Melsdamasis rišuosi ypatingą diržą, vadinamą gartel. Tai priminimas apie šventyklos kunigo rišimą juostą. Per šabą turime savų papročių, susijusių su patiekalais ir melodijomis. Nuolat pasakojame chasidiškas istorijas. Ir mano paties vaikai guldavosi su „Rabio Nachmano pasakojimais“.

Ir kabaloje, ir chasidizme esama tam tikrų meditacijos technikų, kurios atviriau ir išsamiau buvo aprašytos tik XX amžiuje, pavyzdžiui, mano jau minėto Piasečno rebės. Nors jau XIX amžiuje rabis Nachmanas, Baalo Šem Tovo provaikaitis, praktikavo mistinę meditaciją, kurią pats vadino hitbodedut. Tai tokia atsiskyrimo praktika, tarkime, kai išeini vienas į mišką ir savo kalba kalbiesi su Dievu nelyg su draugu. Viską jam išpasakoji, paprašai padėti. Tam tikra meditacijos forma.

Piasečno rebė ir kiti dar praktikavo vaizduotės meditaciją, tai bandymas labai aiškiai įsivaizduoti mistinius ar religinius veiksmus: pakilti į Dangų, pamatyti angelus, šabo vakarienę. Tai galima sakyti, radikali praktika, nes jis pats leido savo mokiniams meldžiantis įsivaizduoti, kad prieš juos apsireiškia Dievas ugnies pavidalu. Tai radikalu, nes judaizme bet koks bandymas vaizduoti ar įsivaizduoti Dievybę yra gana keblus. Maimonidas labai priešinosi tokiam antropomorfiniam Dievo įsivaizdavimui.

Aš ir pats praktikuoju meditaciją, tiesa, ne tiek, kiek derėtų, bet stengiuosi. Ir apskritai dedu pastangas gyventi sąmoningą religingo žmogaus gyvenimą. Nors dažnai skubu, bet darydamas net kasdienius darbus stengiuosi galvoti, ar tai, tarkim, paprastas pasisotinimas, ar tam tikras šventumo veiksmas. Šitaip stengiuosi pasiekti artumą su Dievybe.

Ar tokios meditacijos praktikos yra leidžiamos tik uždarame rate?

Ne. Galbūt ir esama tokių, kurios praktikuojamos tik uždarame rate. Tarkim, Piasečno rebė kasdien praktikavo asmeninį pokalbį su Dievu. Tai ir Breslavo chasidizmo svarbiausias principas, pagrindinis dvasinio tobulėjimo įrankis. Piasečno rebė aprašė hitbodedut – atsiskyrimo meditacijos techniką. Kita meditacijos praktika, kurios jis neaprašė, vadinama ha-škata, arba proto nuraminimas, apie kurią žinome todėl, kad vienas jo mokinys, iš Lenkijos pabėgęs nuo nacių – iš pradžių į Japoniją, tada į Palestiną, – iki smulkmenų aprašė šį savo mokytojo mokymą. Galbūt jis ir buvo slaptas, nes pats mokytojas jo neaprašė, bet čia turėtume būti atsargūs, nes jis buvo nužudytas per  Holokaustą, todėl galbūt paprasčiausiai nesuspėjo to padaryti, nes anuomet rašė apie kitus dalykus.

Ar jūs pats turite dvasinį mokytoją?

Prieš dešimtmetį sutikau vieną chasidų rebę, kokio, maniau, niekada nesutiksiu. Jis pats turėjo daug žymių mokytojų, kuriuos man teko studijuoti. Tai ir akademinio mokslo atstovai, ir ješivos rabinai. Nors, galima sakyti, pats studijavau chasidizmą, vienas arba su draugais, ir niekada nemaniau, kad turėsiu savo mokytoją, bet maždaug prieš dešimtį metų sutikau Komarno rebę.

Komarno chasidizmas – viena iš kabalistinės pakraipos chasidizmo atšakų, atvira kitiems. Sutikau du brolius: vienas gyvena Jeruzalėje, o jaunesnysis Bet Šemeše. Pradėjau vaikščioti į šio paskaitas. Jis pats yra kilęs iš kabalistų giminės, daug metų iš kabalistinio žiūros taško mokė chasidizmo principų. Jis – dvasinis vadovas. Nors pats tuo nesipuikuoja, žmonės vertina jį už magines galias, prašo jo palaiminimų, nes šie yra veiksmingi. Taigi, jis tapo mano rebe, ir dabar visa mano šeima, žmona ir vaikai, vienaip ar kitaip juo remiasi. Jis buvo vieno mano vaikaičio sandakas. Vaikaitis buvo pavadintas Izraeliu Baalo Šem Tovo garbei. Prieš kelerius metus rebė dalyvavo mano dukters vestuvėse. Jau dešimt metų su juo susitinku kartą per savaitę.

Taigi, turiu savo rebę, kuris yra mano mokytojas. Jis padarė didžiulę įtaką mano asmeniniam ir dvasiniam tobulėjimui bei chasidiškam gyvenimo būdui. Kodėl apskritai su juo susiejau savo gyvenimą? Be viso kito, jis dar yra nepaprastai atviras žmogus, domisi mokslo naujienomis, filosofija, skaito akademinius kabalos tyrimus. Sykį suorganizavau jo ir M. Idelio susitikimą. Daug išmano apie klasikinę muziką. Dažnai, girdėdamas kokį muzikinį kūrinį, gali pasakyti, kas jį atlieka ar net kas diriguoja. Tai chasidų rebė, kuris yra atviras ir šiuolaikiškas, be to, labai kuklus žmogus. Aš jį pavadinčiau neochasidizmo atstovu, nes išoriškai niekaip nepabrėžia savo išskirtinumo.

Ir judu susitinkate kas savaitę?

Kone kas dieną jis moko skirtingose vietovėse, ir aš jau dešimtmetį stengiuosi kas savaitę nueiti į nors vieną jo paskaitą. Jei mūsų šeimą ištinka kokios bėdos ar sunkumai, paprastai visada su juo tariuosi. Jis labai paslaugus, bet tikrai tau nenurodinėja, kad privalai elgtis taip ir kitaip. Jaučiu, kad tai žmogus, kuriam rūpi kitas, jis jaučia atsakomybę už kitą.

Ar chasidizme yra svarbi perdavos linija?

Turite galvoje dinastiją?

Tarkime, budizmo tantra yra tradicija, einanti nuo Budos. Perdavos linija laikoma labai svarbia, nes tik per ją slaptasis mokymas per amžius išliko neiškraipytas.

Garsus mokslininkas Arthuras Greenas, kuris pats yra liberalaus neochasidizmo atstovas, mano, kad būtent dinastija sugriovė klasikinį chasidizmą. Vedlystę tėvas perduodavo sūnui, nesvarbu, kad pastarasis galėjo neturėti nei tėvo charizmos, nei dvasinių jo savybių. Dėl to chasidizmas įgijo konservatyvių bruožų ir sustabarėjo, nes dinastinė tradicija skatino baimę elgtis kitaip ar daryti ką ne taip, kaip tavo pirmtakai.

Na, viena yra, kai tėvas perduoda mokymą sūnui, bet kas kita – kai mokytojas pašvenčia tradicijai mokinį.

Žinoma, tai labai svarbu. Baalas Šem Tovas aplink save subūrė nedidelę grupelę jam artimų mokinių. Daugelis jų buvo žymūs mokslininkai. Vienas pirmųjų ir svarbiausių jo mokinių, ateities kartoms išsaugojęs mokytojo mokymą, buvo rabis Jakovas Josefas iš Polonės, kuris savo knygoje „Toldot Jakov Josef“ ir kitose trijose surinko ir užrašė šimtus žodinių Baalo Šem Tovo posakių ir minčių. Tai svarbiausias literatūrinis paveldas. Tiesa, pagrindiniu vedliu po Baalo Šem Tovo mirties tapo Megidas iš Mežyričo. Jis taip pat buvo Bešto mokinys.

Giminystės linija, kai vadovavimas keliauja iš tėvo sūnui, susiformavo tik XIX amžiuje, susikūrus Chabad Liubavič judėjimui. Po jo pirmojo rebės, litvako Šneuro Zalmano iš Liadų, mirties iškilo dilema, kas taps lyderiu: ar jo mokinys Aharonas Halevis Horovičius, ar sūnus Dovberas Šneuri. Tokia buvo dinastijos giminystės pagrindu pradžia, bet Megidas iš Mežyričo jau atskirų bendruomenių vadovavimą perdavė geriausiems savo mokiniams: rabiams Leviui Icchakui iš Berdičevo, Elimelechui iš Ližensko ir t. t. Aš pats tai vadinu lenkiškuoju chasidizmu.

Reiškia, liniją galima atsekti iki paties Baalo Šem Tovo?

Taip, ir manau, tai labai svarbu moksliniams tyrimams, nes kai kalbiesi ne su akademiku, bet žmogumi, šį bei tą nutuokiančiu apie chasidizmą, nutinka tikra painiava: truputį – iš vieno rabio, truputėlį – iš kito, bet iš tikrųjų tarp jų nesimato jokio ryšio. Tik nuosekliai tyrinėjant atsiranda galimybė atsekti, kokias mintis ar principus koks rabis perėmė iš šito ar kito mokytojo. Tuomet regi, kaip gimsta tradicijos tęstinumas. Tada matyti, ką tiesiogiai iš kokio mokytojo kas perėmė ir kur nuo jo nukrypo. Tada paprasčiau suprasti, kuriame taške jie išsiskyrė. Tai labai svarbi mano tyrimų dalis.

Koks chasidų praktikose yra melodijų vaidmuo?

Labai geras klausimas. Chasidizme ypatingas dėmesys skiriamas emocinei dievogarbos išraiškai. Paprastai muzika lydi balsu pasakojamas chasidines legendas, intensyvią maldą. Dažnai skamba nigunim, tik melodijos, be žodžių. Tai vyksta per šabo vakarienę, ypač per trečiąją vakarienę (seuda šlišit), jau saulei leidžiantis. Manoma, kad tai itin paslaptingas metas, kada šviesa ima blėsti ir chasidai pradeda burtis draugėn. Susibūrę jie dainuoja.

Piasečno rebė taip pat yra daug rašęs apie muzikos svarbą. Tai priemonė sielą perkelti į aukštesnius Dangaus lygmenis. Muzika padeda pažadinti intensyvią emocinę būseną ir pasiekti gilesnę mistinę patirtį. Muzika – vienas svarbiausių raktų sielai atrakinti. Muzikologai išsamiuose veikaluose apie chasidų muziką bandė ją atskleisti ir iš chasidinės, ir iš muzikologinės perspektyvų. Mano kolega Matanas Vilnai, dirbantis Izraelio nacionalinės bibliotekos Muzikos skyriuje, savo magistrinį darbą rašė apie chasidinės kilmės melodijas. Rabis Izraelis Medžiričas (Nahari), Megido iš Medžiričo proprovaikaitis, aprašė melodiją, kuri skamba, kai prie Sukoto šventės palapinės įėjimo linguojama šakele36. Jis aiškino ir tų melodijų teologiją, ir muzikalumą. Iš tiesų šių melodijų tyrimai atskleidžia labai įdomių dalykų.

Dar norėčiau jūsų paklausti apie Vilniaus Gaono kurstytą priešinimąsi chasidizmui. Kaip tai paveikė visą judėjimą?

Na, neketinu dabar peržvelgti visos istorijos, kas, kam ir kokį poveikį padarė, nes apie tai prirašyta visa šūsnis veikalų. Paminėsiu tik dviejų tomų M. Wilenskio veikalą „Chasidai ir mitnagdai“. Manau, kad jau iš pradžių priešiškumas chasidams kilo dėl to, kad jie buvo palaikyti dar viena gelbėtojo ar netikro mesijo garbintojų grupele kaip naujieji sabatininkai ar panašiai. Tokią mesianistinę grupę aplink save jau buvo subūręs ne vienas religinis lyderis, pasižymėjęs stipria charizma ir, kaip tikėta, pranašiškomis galiomis, o tai tradicinis judaizmas suvokė kaip itin pavojingą reiškinį.

Cemachas Cedekas, trečiasis Chabad Liubavič lyderis, yra pasakęs, kad reikėtų dėkoti Vilniaus Gaonui. Jei ne jis, chasidizmas išties galėjo virsti judaizmo sekta, bet tai jis neleidęs nukrypti nuo pagrindinės linijos. Kita vertus, kaip A. Greenas yra teigęs, ir aš jam visiškai pritariu, kaip tik dėl tos priešpriešos išsikvėpė pirmykštė šio judėjimo energija, vitališkumas ir inovatyvumas. Kilus haskalos, arba judėjiškosios Apšvietos, judėjimui, chasidai tapo mitnagdų bendrininkais ir suvienijo jėgas su konservatyviosiomis judaizmo srovėmis prieš radikalesnių ir liberalesnių pažiūrų priešininkus.

Nežinau, kiek atsakiau į jūsų klausimą.

Ar iš tiesų Vilniaus Gaonas ir jo sekėjai ėjo išskirtinai analitiniu keliu?

Visų pirma, derėtų priminti ir net pabrėžti, kad Vilniaus Gaonas buvo vienas ryškiausių kabalos aiškintojų judaizmo istorijoje. Gaonas geriausiai žinomas kaip chasidizmo priešininkas, todėl dažnai sunku patikėti, kad jis iki smulkmenų yra išnagrinėjęs svarbiausią kabalos veikalą „Zoharą“ bei kitus mistinius traktatus. Jis buvo vienas ryškiausių kabalos teoretikų, bet jo prieiga prie kabalistinių ir mistinių tekstų buvo daugiau analitinė ir filosofinė, leidžianti atsiriboti nuo emocinių ir mistinių patirčių, nes jo tikslas buvo apibrėžti pagrindinius kabalos principus ir idėjas.

Yra išlikęs toks pasakojimas: rabis Chaimas iš Voložino savo mokiniams papasakojo apie tai, kaip pas Vilniaus Gaoną sykį nusileidę angelai ir pažadėję jam atskleisti Toros paslaptis, bet jis liepęs jiems skristi atgal, nes nenorėjęs žinoti nieko, ko nebūtų galėjęs pasiekti savo pastangomis, skirtomis Toros studijoms. O štai chasidiniuose pasakojimuose yra gausybė istorijų apie tai, kaip angelai nusileidžia pas vieną ar kitą rabį ir atskleidžia jam dieviškąsias paslaptis, tai laikoma dideliu stebuklu ir pasiekimu. Emocinis ir patirties aspektai, tokie svarbūs chasidizmo tradicijoje, chasidus atskyrė nuo Vilniaus Gaono dėl jo perdėm racionalaus požiūrio į mistiką.

Todėl chasidizmas daugiausia telkėsi Varšuvoje?

Tai įvyko jau kiek vėliau.

Ar todėl per Holokaustą judėjimas taip smarkiai nukentėjo?

Chasidizmas, iškilęs Galicijoje ir Ukrainoje, ten taip pat nemenkai nukentėjo. Didelės chasidų bendruomenės buvo sunaikintos jau per Pirmąjį pasaulinį karą, vėliau per pilietinį Rusijos karą. Tada apskritai vyko protu nesuvokiami judėjų bendruomenių naikinimo mastai. Ne žydų kilmės lenkų mokslininkas, chasidizmo tyrinėtojas Marcinas Wodzińskis tvirtino, kad pamiršome, kiek chasidų bendruomenės neteko per Pirmąjį pasaulinį karą, nes šias kančias užgožė per Holokaustą patirtos netektys.

Per Pirmąjį pasaulinį karą chasidai iš Galicijos miestelių buvo priversti bėgti į Varšuvą, Vieną, Budapeštą. Mažų miestelių (štetlų) dvasią pakeitė didmiesčių atmosfera, kur chasidai susidūrė su modernizacijos, sekuliarizacijos ir kitokių pagundų grėsme. Varšuvoje, kuri anuomet buvo vadinama Rytų Paryžiumi, chasidai patyrė itin neigiamą poveikį. Vėliau Rusijos imperijoje šimtai tūkstančių žydų buvo išžudyta per pogromus. Tai protu nesuvokiami skaičiai.

Žinoma, kai girdime apie šešis milijonus aukų, ankstesnius skaičius paprasčiausiai pamirštame. Tiesa, įdomus vienas dalykas. Buvo manoma, kad po Holokausto netekčių chasidų judėjimas niekada nebeatgys, juk buvo išžudyti beveik visi chasidų rabiai ir sunaikintos kone visos bendruomenės. O įvyko atvirkštinis reiškinys: dabar chasidai – vienos iš labiausiai klestinčių bendruomenių JAV, Izraelyje, Belgijoje ir kitose Europos šalyse. Nepaisant antisemitizmo, dabar, kaip niekada anksčiau, chasidizmas klesti. Chasidų bendruomenės sudaro santykinai mažiausią gyventojų skaičių, bet sociologiniu ir demografiniu požiūriu jų augimas atrodo neįtikėtinas. Prieš penkiasdešimt metų apie tokį sugrįžimą niekas nebūtų nė pagalvojęs.

Vyksta įvairūs tyrimai ir netgi per Izraelio nacionalinę televiziją diskutuojama, kaip jiems pavyko atsigauti. Manoma, kad viena su tuo susijusi priežastis – rabiai, kuriems pavyko išgyventi Holokaustą. Izraelyje jie sugebėjo atkurti ankstesnę įtaką ir iš naujo suburti bendruomenę, o štai kitos, kurių lyderiai žuvo, liko mažos ir nereikšmingos. Chasidų Satmaro, Belzo, Guro, Liubavič, Bobovo bendruomenių vedliai išgyveno Holokaustą: arba pabėgo dar iki tragedijos, arba

išsigelbėjo. Yra gausybė prieštaringų pasakojimų apie tai, kaip jiems tai pavyko. Ir dabar šios religinės bendruomenės net politiškai turi didžiausią įtaką.

Pavyzdžiui, Piasečno rabis atsisakė palikti Varšuvos getą, nors turėjęs mažiausiai tris galimybes iš ten pabėgti. Jis nesutiko palikti savo bendruomenę ir galiausiai buvo nužudytas. Piasečno chasidų bendruomenei ėmė vadovauti jo brolio vaikaitis, tačiau ši bendruomenė iki šiol yra labai maža ir neturi beveik jokios įtakos, nepaisant to, kad paties Piasečno rebės raštai plačiai studijuojami, sekama jo mokymu, domimasi jo asmenybe, parduodama gausybė jo knygų. Ypač toks susidomėjimas juntamas pastaruosius dvidešimt metų.

Toks chasidų bendruomenių suklestėjimas geriausiai įrodo, kad šis judėjimas turi galingą užtaisą.

Užtaisą ir tikėjimą. Tikėjimas – be galo svarbu chasidizme, kaip ir optimistinė pasaulėžiūra, kad viskas eina tik geryn. Ir tai tikrai padeda. Galbūt šia optimistine gaida ir būtų geriausia užbaigti mūsų pokalbį.

Visiškai pritariu. Dėkoju už jūsų laiką.

Buvo malonu. Ar galiu dabar jūsų šio to paklausti?

Prašau.

Ar jūs žydas?

Ne. Esu lietuvis. Žydų kultūra, literatūra ir tikėjimu domiuosi saviugdai.

Aišku. Labai malonu. Atsiųskite žinutę, kai šis mūsų pokalbis bus paskelbtas.

Būtinai. Viso geriausio.

Kalbėjomės angliškai 2020 metų vasarį Jeruzalėje. Pokalbio įrašą išvertė Kristina Gudelytė-Lasman.

Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais kultūros dalyviais rasite popierinėse knygose "Gyvenimas jų žodžiais""Pasaulis jų akimis""Laiko juosta jų žvilgsniais" ir "Begalybė jų mintimis"Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt     

Komentarų nėra: