Norite sužinoti mano veiklos koncepciją? Pasistengsiu išdėstyti...
Puiku, tik man, kad suprasčiau jūsų koncepciją,
prieš tai svarbu šiek tiek geriau pažinti jus patį. Gal galėtume pradėti nuo tokio
klausimo: kas jus gyvenime apskritai labiausia domina?
Na, čia toks platus klausimas... Man apskritai viskas
įdomu, tik iš humanitarinių sferų, ne tiksliųjų mokslų srities.
O kas jus konkrečiau domina humanitarikoje?
Ne, taip šokinėti nepatogu. Nemėgstu tiesiog šiaip dėstyti
savo požiūrio.
Tai ir nereikia „tiesiog šiaip“.
Taigi. Viskas įdomu. Jūs ir pats gi užsiimate įvairiais
dalykais. Galėtume pasikalbėti apie tai, kas ir jums įdomu kaip blogeriui ar
leidėjui.
Ne, nepainiokime čia leidybos. Man asmeniškai įdomu, kaip jūs priėjote prie savo metodikos.
Matote, ji man svarbi kad ir statant spektaklius. Sprendžiu
scenografijos uždavinius, aiškinu, iš kokių medžiagų gaminti scenos
dekoracijas. Studentams nubrėžiu ne tik bendras gaires – sukramtau jiems visą vizijos
įgyvendinimo techniką. Taip dirbu statydamas spektaklius.
Kūryboje tai irgi praverčia. Ką nors struktūrizuoju
remdamasis vidiniais kūno pojūčiais. Kaip tai pavyksta ir kas iš to išeina –
jau kitas klausimas.
Ką nors parodydamas scenoje, iš esmės dirbu su laiku. Apdoroju
laiką vaizdais arba garsais. Įrėminu jį ne statiškai, kitaip nei dailininkas,
tapantis paveikslą. Nors ir dailės kūrinio ar instaliacijos suvokimas vis tiek
užtrunka tam tikrą laiką.
Na, taip.
Veikia žvilgsnis. Žiūrovas iš kažkur žvelgia į ką nors.
Procesas prasideda, vystosi, pasibaigia. Kūno vidumi pajuntame atsaką. Iš
pradžių jis kyla nesąmoningai: tiesiog patinka arba nepatinka. O paskui galima užčiuopti
vidinius impulsus: kokie signalai kaip ir kur juda. Juos taip pat galima stebėti
ir tyrinėti.
Suvokimo judesius?
Vidinius kūno judesius.
Suvokiančiojo kūno?
Taip, taip, recipiento. Jo kūnas atsako judesiais, kuriuos
galima užfiksuoti ir atvaizduoti grafiškai. Jums ką nors patiriant ar
suvokiant, kūne kyla tam tikras judrumas. Pojūtis gimsta vienoje vietoje,
pranyksta kitoje. Susikaupęs galėtumėte pastebėti.
Arba įsivaizduoti, kad pastebiu.
Tai objektyvu. Kūno viduje sruvena energija. Šiais dalykais
remiasi šiatsu terapija, akupunktūra. Tie metodai turi objektyvų pagrindą, nors
veikia ne vien per nervinius laidus. Matote, tarp dviejų laidų visuomet
susikuria laukas.
Ir jis veikia subtiliau už paprastus nervinius
impulsus?
Taip. Tačiau kalbu apie tai, kad energijos srautai turi
objektyvų pagrindą. Randasi elektrocheminiai signalai, susikuria
elektromagnetinis potencialas. Nervu sklinda impulsas, aplink juda laukas.
Žodžiu, elektromagnetizmas.
Tai susiję, nes visa mumyse yra elektrocheminiai procesai.
Tuos signalus įmanoma pajusti, tik vieni jaučia ryškiau,
kiti – ne. Suvokiant meno kūrinį, formuojasi tam tikra signalų geometrija.
Nežinau, ar verta į tai gilintis.
Verta, bent šiek tiek. Ar tai kaip nors susiję
su sąmone?
Taip, esmingai. Sąmonė – tai tvari elektrocheminių procesų
visuma.
Jūs taip manote?
Tai objektyvu. Smegenyse susidaro elektrocheminės
jungtys...
Smegenyse susijungia daugybė jungčių, tačiau yra
skirtingų požiūrių į jų svarbą sąmonės fenomenui. Gal sąmonė neapsiriboja
smegenimis, gal ji prasideda ar baigiasi kitur?
Taip, visai gali turėti įtakos ir išorės laukai. Dėl to
nesame tikri, nors man asmeniškai teko kai ką šioje srityje patirti. Apie tai
nekalbėsiu, mistikos aš nesivaikau, tačiau išoriniai laukai egzistuoja, o
pažinti ar tyrinėti juos mums vis dar sudėtinga. Jie nepažinūs, bent kol kas.
Gal kada nors labiau išsivysčiusi žmonija tai perpras.
Kol kas tik galime pramokti, kaip šiais dalykais naudotis,
pavyzdžiui, geriau struktūrizuoti savo sumanymus. Juk žmonėms, menininkams,
sunkokai sekasi išreikšti vidinius užmojus.
Taip, dažnai net žodžiais juos nelengva nusakyti.
Taigi. O struktūra paprasta: pradžia – vidurys – pabaiga.
Kaip kūrinys vystosi, kaip jis juntamas, kaip veikia apčiuopiamu lygmeniu: per
kūno raumenų energijos srautus.
Subtilieji lygmenys juk neapsieina be apčiuopiamųjų. Visi
rytietiški mokymai prasideda nuo kūno lavinimo. Pirmiausia ugdomi gebėjimai
pastebėti kūno pojūčius, paskui einama prie subtilesnių sąmonės įgalinimo
pratimų: žmogus išmoksta valdyti kraujospūdį, o tada žengia dar toliau.
Pasakėte, kad kurdamas meną jūs apdorojate
laiką.
Taip. Visa, kas dedasi, vyksta laike. Mes taip gyvename. Ir
tą fiziologinį procesą tenka struktūrizuoti. Emocijos randasi, kaupiasi, kažkur
keliauja. Bet kokia viešo pasirodymo struktūra privalo vystytis.
Nebent sėdžiu apsirūkęs ir be galo suku kokį nors vyksmą...
Tuomet įprasta energetika sutrinka.
Apsinešus.
Taip, narkotikų poveikis išardo... Taip pat ir tie dalykai (rodo
į viršų), geriau jų šiaip sau nejudinti.
Pavartojęs narkotikų žmogus tampa panašus į radijo imtuvą,
nustatytą vienai bangai gaudyti. Kol vyksta transliacija, tol ryšys veikia, bet
laida greitai nutrūksta, ir kiek besukiotum rankenėlę, visur vien šnypštimas ir
burbuliavimas. Struktūra pranyksta. Atsitiktinai taip gal ir įmanoma aptikti ką
nors įdomaus, bet sukurti jokios struktūros apsinešus nepavyks.
Tarasovas jums daugiau papasakotų, jis daug dirbęs su vakariečiais...
Bet pats gi jis nieko niekada nevartojo.
Ne, ne, ne, bet jis nemažai grojo su tais free jazz
muzikantais, o jie gi visi nuolatos apsirūkę. Jų kūrybos struktūrizuoti tiesiog
neįmanoma. Jie tik tariasi esą laisvi.
Ir nesvarbu, kokia konkreti medžiaga?
Jie rūko žolę. Beveik visi. Man daugiau teko dirbti su
teatralais, o Tarasovas su laisvaisiais džiazmenais praleido nemaža laiko. Nors
aš irgi spėjau pakankamai prisižiūrėti...
Kad prieitumėte prie tokių išvadų.
Taip, sugriūva bet kokia struktūra. Jokios drausmės. Net
jeigu žmogus ištvėrė nerūkęs savaitę, bet anksčiau ilgai vartojo marihuaną, jo natūralūs
energijos virsmai jau sudarkyti. Vėl suderinti juos labai sudėtinga: tenka smelktis
per keletą audinių, o tai ne visi išmano.
Įdomu, kad prie šios temos staiga nukrypome,
vos pradėję kalbėtis apie laiko įrėminimą kūryboje. Ko gero, todėl, kad marihuana
iškreipia laiko suvokimą.
Taip, nes ji iškraipo natūralius energijos virsmus ir
suardo elektrochemines jungtis, reguliuojančias emocijų srautus.
Blaivus klausytojas, girdintis nuo marihuanos apsvaigusio
muzikanto grojimą, pasigenda atlikėjo indėlio į kūrinį. Jis tuščias.
Vargu, ar narkotikai padeda atrasti naujų raiškos būdų.
Daugelis ieškojo jų apsvaigę nuo LSD, bet nieko įdomaus neaptiko. Na, tiesa, Sheckley
prisipažino, kad rašydamas vartojo LSD.
Robert Sheckley?
Gal esate susipažinęs su jo kūryba?
Taip, jo apsakymai dar paauglystėje man pasirodė
nuostabūs, nors nežinojau autoriaus požiūrio į rūgštis.
Taip, jo kūriniai itin gilūs, su Asimovu jiedu padėjo
pamatus.
O kaip jūs nusakytumėte savo patirtį rėminant laiką?
Ji susijusi su judesiais kūno viduje. Visą kūrinį jaučiu
savo vidumi. Jis ten užkoduotas. Galiu įsivaizduoti jį kaip rutulį, ar kaip
visatą. Kai kas juk laiko, kad Visata radosi iš informacijos, iš kažkokios kodų
sistemos. O dabar ji vis plečiasi.
Ir kūrinys – panašiai?
Na, taip. Visatos analogas. Tie patys principai.
Gražu.
Ir jūs galite pajusti visą savo vidinę struktūrą, suteikiančią
kryptį. Atėjote čia, judėdamas tam tikra kryptimi, kurios gal žodžiais ir
nesuformuluotumėte. Jos gal niekaip nepaaiškintumėte logiškai. Kryptį suteikia
minėtieji elektrocheminiai pojūčiai. Patys pirminiai stimulai kartais juntami
lyg lengvas kutulys kūno viduje.
Kurioje vietoje?
Nesvarbu. Vis tiek viskas sueina į smegenis. Institutas
Vienoje tyrė smegenų elektros potencialus lytinės stimuliacijos metu. Įdomu,
kad rezultatui pasiekti nebūtina pati stimuliacija, pakanka suaktyvinti energijos
gamybą, o tam tinka ir specialūs kvėpavimo pratimai. Potencialas sustiprėja net
dešimtį kartų. Įsivaizduojate, kaip pagerėja smegenų aprūpinimas energija. Tyrimų
duomenys paskelbti.
Dėstydamas neaiškinu visos teorijos, nes atlikėjams
svarbiausia – praktiniai patarimai. Užtat mano mokiniai scenoje pasirodo
ryškiai pripildydami kūrinius savimi. Tai priklauso nuo charizmos.
Ir jūs ją ištreniruojate?
Taip. Jie to gal ir nesuvokia, nes tiesiog nurodau, kaip dirbti.
Tai, ką esu aprašęs, tinka bet kokiai kūrybai, kad ir literatūrai. Kūnas
visuomet dalyvauja kokybiškai pripildant kūrinį.
Pavyzdžiui, rašote ne vieną dieną, keičiasi raiška, todėl tekstas
tampa netolygus, lyg sudurstytas iš atraižų. Taip nutinka ir muzikoje: klausaisi
ir girdi sujungtus skirtingus gabalus. Genialūs kompozitoriai susitvarko
intuityviai, bet galima to paties pasiekti įsijaučiant į vakarykštę būseną. Sėsdamas
prie stalo turite ne racionaliai, o emociškai pasinerti į tai, ką jautėte rašydamas
vakar.
Taip, įdomu. Papasakokite daugiau.
Toliau jau kyla konkretesni klausimai. Jų daug,
įvairiausių. Reiktų už ko nors užsikabinti.
Gerai. Kalbėjote apie pojūčių valdymo
techniką...
Ne. Ne apie pojūčių valdymo techniką, o apie tai, kaip
pastebėti meno kūrinio sukeltus pojūčius recipiento kūne...
Toks jautrumo menui ugdymas?
Ne, kalbu apie gebėjimą pastebėti konkrečius įvairių
signalų kūno viduje pojūčius.
Tai nėra damoms būdingas bendrasis emocinis jautrumas. Kai
kas mėgsta vartoti apibendrinančias sąvokas: laisvė, lygybė, brolybė,
patriotizmas. Tokia nominalizacija nevertinga, nes paminėti žodžiai kiekvienam
reiškia skirtingus dalykus.
Sutinku.
Taip pat ir su emocijomis. Ką reiškia „įkvėpimas“ ar
„polėkis“? Niekas nežino. „Pamačiusi tai, patyriau polėkį...“ Šios sąvokos
tegali žadinti kitas vaizduotės sąsajas, o pačios nieko nereiškia.
Nominalizacija nepadeda nei ko nors išmokti, nei suvokti
savo galimybių.
O kas padeda?
Verta ne nominalizuoti, o tiksliau panagrinėti organizme
vykstančius procesus. Kiekvienas tai pajėgtų.
Kokie tai procesai?
Na, tarkime, raumenų įsitempimas tam tikrame kūno ruože.
Tai juk paprasta pajusti.
Pajusti, kaip kurie nors raumenys įsitempia
žmogui susidūrus su meno kūriniu?
Tai dar svarbiau pačiam kūrėjui. Recipientas gali nagrinėti
ir struktūrizuoti savo potyrius, tai – jo reikalas. Tačiau kūrėjui, siekiančiam
aukštesnio profesionalumo, naudinga išmokti perkoduoti savo būseną kūrybos
procese.
Aha...
Ką nors suvokiant, jūsų būsena nuo to keičiasi. Ir
atvirkščiai, keičiant savo būseną kūrybos metu įmanoma pasiekti kitokį kuriamo
meno poveikį.
Ką šiuo atveju reiškia „perkoduoti“?
Perkodavimas vyksta, pavyzdžiui, paveikslo vaizdo įspūdį
paverčiant garsais.
Taip. Klausytojui tai neaktualu...
Ne, jam neįdomu, klausytojas to net nežinos, o kūrėjas gali
pasinaudoti šia technika.
Puiku. Kūrėjas – tai jūs.
Tarkime, gal man reikia sukurti muziką kažkokiems vaizdams.
Kinui.
Gal – kinui. Matau vaizdus, turiu į juos atsiliepti. Kaip
man suspėti sureaguoti?
Jūs gi esate ne kartą tai daręs.
Taip. Arba sukurti scenografiją. Turiu pamatyti aktorius,
be jų nieko nepajėgsiu. Išvydęs, kaip aktorius juda skaitydamas savo vaidmens
tekstą, jau galiu kurti jo sceninius judesius.
Štai, aš kalbėdamas mostaguoju rankomis (mosteli dešine
ranka)... ir jūs jau galite pasigriebti mano judesius.
(Ignas mosteli kairiąja ranka)
Taigi, jūs neatkartojote...
Ne, jokiu būdu.
O sukūrėte šį tą savo.
Kita ranka.
Atlikote gestą kita ranka. Tačiau sugavote mano judesio
struktūrą ir galite perkelti ją į
scenografiją ar piešinį. Jūs užfiksavote savo pojūtį...
Tačiau nieko neperkodavau. Jūs mostelėjote
rankomis, aš atsiliepiau savaip. Nesukūriau iš to garso ar teksto.
Jūs tai atlikote kitaip. Įvyko visos jūsų jausenos
perkodavimas. Kalbėdamiesi mes kuriame bendrą jauseną.
Taip.
Jūs vedate šį pašnekesį savaip ir reaguojate savotiškai.
Tai atsispindi jūsų judesiuose. Jie organiški. Ir jūs galite šią savo organiką
perkoduoti į piešinį, kuriame matysis pokalbio jausenos gabalėlis. Jei
nupiešite tai ant A ketvirtuko, ten išryškės ne tai, ką aš jums pasakiau ar
primečiau, o tik konkreti jūsų perkoduotos šios mudviejų sukurtos būsenos
versija.
Ir tai tęsiasi. Aš visą laiką perkoduoju šią
būseną kokiais nors judesiais. (Gestikuliuoja rankomis)
Taip, taip. Štai jums paprasčiausia principo iliustracija.
O jei norite sudėtingesnės, tai sutelkite dėmesį į kūno vidų, pajuskite, kur
įvyko pirmasis krustelėjimas, kuria kryptimi... Aš gi šito nežinau, tai ne mano
reikalas. O jūs ramiausiai galite tai atvaizduoti grafiškai. Išeis kokia nors
abstrakcija.
Galbūt.
Taip pat nutinka su garsais. Matydamas vaizdą, tarkime,
aktoriaus vaidybą, jūs galite ne mostelti rankomis, o atsiliepti balsu.
Galiu, bet tai – kažin koks sugedęs telefonas:
jūs mostelėjote, aš atsiliepiau kitaip, kas nors kitas, tai matydamas, sureaguotų
dar savaip ir taip toliau.
Ne, ne visai taip. Jūsų judesys ranka buvo pripildytas
būsenos pojūčio.
Aha.
Aš iškart pastebiu, ar jis pripildytas, ar ne. Pripildymas tampa
svarbiausia muzikos atlikėjų ar aktorių problema. Vieno aktoriaus tekstas
įtraukia, o kito – ne, nes jis kalba mechaniškai.
Verslininkus kartais per seminarus mokau charizmos
technologijos. Eidamas į derybas žmogus dažnai žino, ką pasakyti, bet nežino,
kaip. Nemoka įtikinamai perteikti savo minčių pašnekovui. Ir kas tuomet
nutinka? Jei derybininko gamta neapdovanojo tokiais gebėjimais, partneriai juo
nepatikės.
Jūs, matau, tokių sunkumų nepatiriate, esate išminkęs šitą įgūdį,
todėl jums pavyko pripildytas judesys. Jei tiesiog būtumėte pasukiojęs ranką,
nesuvokdamas, ką čia vaizduojate ir kodėl, judesys būtų buvęs tuščias. Tai
iškart matyti.
Jūs patikėjote.
Trumpiau tariant, Stanislavskio „tikiu-netikiu“ aiškiai
perskaitoma iš kūno. Svarbu išmokti greitai skaityti kūną. Man pavyksta
pasiekti, kad aktorius ar kitas atlikėjas penkiskart greičiau suvoktų kūrinį.
Aktoriams sako: „išgyventa-neišgyventa“. Kol žmogus neišgyvena savo personažo,
tol negali jo suvaidinti. O ką reiškia išgyventi? Gyvenimo verpetai palieka
pėdsakus kūne, susidaro stabilios elektrocheminės jungtys, kurias jau minėjome.
Charakteriai, kultūriniai kodai – tai vis tvarūs elektrocheminių signalų kontūrai.
Tai sudėtinga. Būdamas judrus, jaunuolis gali suvaidinti
senį. Protu jis nepatirs pagyvenusiojo būsenos, tačiau kūnu atlikdamas seno
žmogaus judesius, sukurs atitinkamas jungtis. Teisingai judėdami raumenys pasiųs
tinkamus signalus, lyg senatvė būtų išgyventa.
Labai įdomu. Jaunuoliui paskirtas senio
vaidmuo, ir jūs šitaip padėsite aktoriui penkiskart greičiau jį išmokti.
Na, tai priklauso nuo jo kūno savybių, nuo intelekto, kitų bruožų.
Turi reikšmės ir tekstas, intonacijos sudėtingumas.
Paprasčiausiai palpuodamas galiu suaktyvinti reikiamus kūno
taškus.
Jūs pats palpuojate repetuojantį aktorių?
Taip. Prašau aktorių ištarti frazę ir spusteliu kažkurią
vietą, nugaroje ar kitur. Jis, atradęs tinkamą pozą, pasieks reikiamą
intonaciją.
Kartais nurodau pajusti masės centrą tam tikru atstumu už
kūno ribų, kad žmogaus eisena taptų tinkama.
Turbūt, net pačiam nėra lengva pajusti kūno
masės centrą už kūno ribų, o kaip išmokyti tai patirti kitą žmogų?
Na, aš tik padedu.
Jeigu prie jūsų prisiliesčiau, spustelėčiau, pats įsitikintumėte,
kaip skirtingai skamba net ta pati balso intonacija.
Taip, jeigu tvirtai suimtumėte už sprando, mano
intonacijos akimirksniu pasikeistų.
Ne, tai visai kas kita.
Reikia išmėginti.
Esu parengęs čakrų psichologijos principais grįstą
medžiagą, kurią išnagrinėti užtruktume. Šiaip apie tai šnekučiuotis nėra daug
prasmės. Kiek įmanoma balsu papasakoti tokiame interviu, tiek ir kalbu.
Aišku.
Dar šiek tiek grįžčiau kiek atgal, prie perkodavimo.
Gerai.
Jūs kiek anksčiau atlikote ranka gestą, atspindėjusį būseną.
Dabar jūsų būsena vėl pasikeitusi. Galėtumėte vėl išreikšti ją kokiu nors
judesiu ir dar palydėti atitinkamos intonacijos balsu. Nežinau, kylančios ar
besileidžiančios. Pamėginkite dabar pat.
Puiku.
Manęs klausinėdamas jūs keičiate savo balso intonaciją.
Vieną klausimą užduodate vienaip, kitą – kitaip. O dabar pasistenkite užduoti
klausimą, apsieidamas be jokio teksto: judesiu, balsu, tačiau be žodžių. Ir taip,
kad aš pajusčiau klausimo prasmę. Pakartosiu: be teksto, tačiau su balsu. A-cha-a-ha-aaa-cha...
(Raiškiai kirčiuodamas) Mmm-hm-hm-mmm.
Štai. Geriau būtų su „ha“.
(Kylančia intonacija) Aaaa-ha-ha-aa!
Štai. Pirmą kartą klausimo aš nesupratau, jis būtų skambėjęs
geriau, jeigu ten būtų atsiradęs balsis „a“. Antrą kartą jūs jį perkodavote, intonacija
tapo kitokia. Raštingas klausytojas galėtų užrašyti šį jūsų klausimą natomis. O
kitas perskaitytų: „Aaaa-ha-aa-aaa!“
Išties. (Juokiasi)
O kaip man gauti atsakymą į savo klausimą?
Ne, čia mes – ne apie tai. Šitaip lengviau suprasti
perkodavimą.
Bendravimas abstrakčiais garsais būtų kitoks.
Aišku. (Juokiasi)
Muzika... Arba abstrakčioji dailė. Žvelgdamas į abstraktų
paveikslą visada pajustumėte, ar jis pripildytas, ar dailininkui pavyko perkoduoti
savo natūralią būseną į abstrakciją drobėje.
Taip, galiu įsivaizduoti, kad egzistuoja
skirtumas tarp meniškos abstrakcijos ir tuščios teplionės.
Taip pat ir netekstualus balsas užrašomas natomis.
Bet tokie dalykai vyksta tarsi nedalyvaujant
sąmonei... Kaip bendraudami abstrakčiais kodais galėtume išsiaiškinti konkretybes?
Pavyzdžiui, ką?
Pavyzdžiui, kaip jūs kūrėte muziką filmui,
laimėjusiam Kanuose Grand Prix?
Na, tai jau kompozitoriaus darbo technologija, individualus
metodas. Kompozitoriai dažniausia išvis nepajėgia apie tai suformuluoti sakinių.
Paprasčiau kalbėti ne apie muziką kinui, o apie savarankiškas
melodijas. Jos būna grynos emocinių bangų koduotės, kūno elektrocheminiai
procesai perkoduoti į muziką. Vienas menininkas tuos objektyvius vyksmus geba perkoduoti
į garsus, kitas – į vaizdinius.
Loginis mąstymas juk taip pat grįstas vaizdinių
kompleksais.
Na, taip.
Skaitome matematinę formulę ir į ją atsiliepiame emociškai.
Vieną formulę suvokiame vienaip, kitą – kitaip.
Aha, bet tai dar sudėtingiau... Jūs pradėjote
pasakoti, kaip gimsta grynoji muzika.
Tai tam tikras perkodavimas. Žmonės kartais sako: „Neturiu
įkvėpimo.“ Arba: „Atėjo įkvėpimas, dingo įkvėpimas.“ Kai jis dingsta, nieko nebegali
sukurti. Kaip susitelkti? Ogi nagrinėjant vidinius kūno judesius.
Kas pirmiau: judesys ar įkvėpimas? Jūs užčiuopiate
kūne judesį ir jį puoselėdamas pasiekiate būseną, kurioje galite kurti, ar
pirmiau jus reikia pakylėti emociškai, kad kažkas sujudėtų viduje?
Na, grįžtamojo ryšio principas juk niekur nedingęs. Šiuo
požiūriu gali nutikti visiškai bet kas: ir viena, ir kita kryptimi.
Kas yra charizma? Ji veikia per emocinį stumtelėjimą,
kuriuo vienas žmogus perteikia kitam savo požiūrį. Vieno klausytis įdomu, kito –
ne. Veikia abipusis
ryšis.
Bet kurdamas muziką jūs gi dar nejaučiate
grįžtamojo ryšio iš tos muzikos klausytojų.
Ne, pirminis emocinis postūmis man gali kilti iš užduoties.
O kas suformuluoja tokią užduotį?
Kartais – aš pats, o kartais gali pasitaikyti elementariausias
užsakymas.
Užsakymas?
Paprasčiausias. Prodiuseris sako: „Noriu spektaklio tokia
tema.“ Jeigu man įdomu...
Tai pajuntate, kaip kūne kažkas suvirpa...
Įsijaučiu į temą, jeigu ji man artima, imu spręsti užduotį.
Štai tuomet ir kyla tie judesiai ir kitokios technologinės kūrybos subtilybės. Jas
nelengva nupasakoti.
O kartais išjudina ne užsakymas, bet asmeninis susidomėjimas
galimybe išvystyti kokią nors koncepciją.
O kaip kyla asmeninis interesas?
Jis kyla iš aplinkos kontinuumo. Juk mes be perstojo ką
nors suvokiame.
Bet tai tik paviršius – einate pro šalį, pastebite
grožį...
Nebūtinai taip paviršutiniškai. Juk veikia ir visuomenės
procesai...
Vladimirai, suprantu, bet norisi užgriebti dar
giliau. O mūza aplanko?
Ne, mūza irgi yra tam tikras visuomeninis procesas, kažkokia
bendra sociumo būsena, poelgiai...
Dovanokite, bet kuo čia dėta visuomenė?
Tuo, kad visuomeninė atmosfera turi reikšmės.
Paklausiu kitaip: Vladimirai, ar esate
bendravęs su mūza?
Aš nežinau, kas tai yra.
Nežinote?
Ne. Nežinau.
Sunku patikėti.
Ne. Pažinojau moterį vardu Mūza. (Juokiasi) Štai su
ja esu bendravęs.
Aišku. (Abu
juokiasi)
O šiaip – ne.
Tačiau esate girdėjęs, kad kai kas bendrauja su
mūzomis?
Būtent. Tai individualu. Matote, egzistuoja skirtingi
psichologiniai tipai. Esu tai aprašęs, galėsite susipažinti nuodugniau.
Mielai, bet gal nusakytumėte esmę?
Na, veikia keturi dėmenys (rodo ant kūno): logika, valia,
emocija, fizika. Tai atitinka čakrų psichologiją. Kuris nors gali įsivyrauti.
Apatinis dėmuo – fizika?
Taip, jis susijęs su energijos gamyba. Ji kyla aukštyn,
plinta. Galima su ja dirbti. Tai rytietiškos žinios.
Ir jūs to išmokote Rytuose?
Ne, iš knygų.
Aišku.
Nebūtina trenktis į Rytus. Knygų gausu, ir jose aprašyti
dalykai atitinka mano patirtį.
Kai pradėjau koncertuoti solo, seniai, būdamas 21-erių - 22-ejų
metų, pastebėjau, kad vieną koncertą groju tolygiai, kitą – ne. Susimąsčiau,
nuo ko tai priklauso, ėmiau nagrinėti ir palengva suformulavau savo sistemos
pagrindus. Nuo 27-erių ar dar anksčiau koncertuose groju tolygiai.
Toks jaunas.
Taip, maždaug iki 1976-ųjų.
Jau Vilniuje?
Taip, Vilniuje.
Tie patys pratimai tinka viešo kalbėjimo tolygumui ir
paveikumui gludinti. Aprūpintos energija smegenys geba dar geriau valdyti
sudėtingus kūrybos aktus. Šitaip pats žmogus gali reguliuoti kūrybinio įkvėpimo
lygmenis.
Aha.
Ir todėl aš nežinau, kas yra įkvėpimas. Kai man prireikia,
tai ir suveikia. Žinoma, jei nesergu. Šiuo metu sveikata šlubuoja, o kai kūnas
sveikas...
Ir net kavos nereikia?
Kavos – tik dėl skonio, vos vos – kartumui, šilumai pajusti.
Ne dėl kofeino?
Ne, tik lengvam malonumui. Taip, kaip mes dabar arbatą
geriame. Anksčiau labiau gerdavau arbatą, dabar esu pamėgęs kavos skonį.
Žinote, kai kas sako, kad vyną geria tik todėl,
kad mėgsta jo skonį.
Taip, bet man tikrai patinka espresso skonis. Galiu jums
išspausti. Turiu ne aparatą, o rankinę mašinėlę.
Ne, ačiū, ši arbata labai skani. Taigi, kava
jums nėra būtina įkvėpimo būsenai pasiekti.
Ne, ji - tik skanus šiltas gėrimas. Būseną moduliuoja
pratimai. Tai labai natūralu. Pavyzdžiui, sutrikęs žmogus pasikaso pakaušį –
refleksas, stimuliuojantis energijos moduliaciją.
Per galvą, ne per ranką.
Taip, pamasažavus galvos odos plotelį.
Ir jūs panašiai padedate palpuodamas įvairias
kūno vietas?
Taip. Galiu padėti sustiprinti pasitikėjimą.
Arba, tarkime, keldamas labai sunkų daiktą, negaliu to
padaryti bet kaip. Privalau atlikti judesius tam tikru būdu... (rodo)
Kaip atletas, stumiantis štangą.
Tai vyksta stambiuoju lygmeniu. Taip veikia objektyvios
jėgos.
Vienas žmogus stipresnis už kitą. Kai kas pristinga jėgos
išdainuoti aukštą gaidą: aa-aa-aa-aaaaa. Nepakanka. O teisingai išsitiesus:
aa-aa-aa-aaaaaaa. Atsiveria. Ir tuomet kitaip jau nebepavyks, nebent tyčia
vaidinčiau silpną ar ką nors parodijuočiau: aa-aaaaaa.
Tyliai šaukti neišeina.
Būtent. Taikliai pastebėjote. (Šnabžda) Noriu tyliai šaukti, bet nemoku. Tuomet tenka pa-keis-ti po-zą ir dar kaip rei-kiant spus-te-lė-ti štai čia. (Spaudžia pilvo apačią) Turėtų padėti.
(Įprastu balsu) Toks
būdas tinka perteikiant gyvybinę jėgą, o gal – tiesiog dalinantis patirtimi.
O kartais (šaltai) noriu pasakyti ką nors itin
kietai.
Taip. Tikiu. (Juokiasi)
Pasitaiko.
Arba švelniai.
Malonu. Štai kaip.
(Mėgdžiodamas intonaciją) Štai
kaip.
Tai aktualu vokalistams, bet praverčia ir dalykiškai
bendraujant.
Dalykiškai bendraujant paprastai nemažai tuščiažodžiaujama.
Na, taip, bet kartais galima įterpti kokią reikšmingą frazę.
Žinau iš savo prodiuserio patirties.
Labai ačiū. Tai nepaprastai įdomu, ir man net liko
įspūdis, jog šį tą supratau.
Kalbėjomės rusiškai 2020 m. vasarą susitikę Vladimiro
Čekasino namuose Vilniuje.


2 komentarai:
Kur dingo senesni interviu su David Grossman ir Ruta Lee? Neberandu.
Atsiras. Tvarkome archyvus.
Rašyti komentarą