Tai jūs dabar gyvenate
Toronto priemiestyje?
Taip, daug metų.
Kur dar esate gyvenęs?
Po išvykimo iš Vilniaus beveik
pusantrų metų gyvenom Italijoj, Ancijuje. Tai nedidelis miestelis į pietus nuo
Romos. Istoriškai labai žymi vieta, Antrojo pasaulinio karo metais
amerikiečiai, kanadiečiai išsilaipino ten ir, kad pereitų maždaug 45 kilometrus
iki Romos, jiems teko du mėnesius kariauti su vokiečiais va toj atkarpoj, Anzio
beaches. Kiek žmonių ten žuvo, siaubas. Kas domisi karu, visi žino Ancijų.
Tai mes tame miestelyje gyvenom.
Nuo 1989-ųjų?
Taip, 1989 balandžio mėnesį atvykom
ten ir 1990 vasarą jau gavom dokumentus į Kanadą. Teko laukti, kol Kanados
ambasada viską oficialiai sutvarkys. Buvom aš, mano žmona, du vaikai ir uošvė.
Uošvei pavyko anksčiau gauti leidimą į Kanadą, o mes dar pusę metų laukėm. 1990
vasarą jau buvom „kanadiečiai“. Ir viskas, visą laiką gyvenom ten. Iš pradžių
devynis mėnesius Toronte, apsipratom, gavom tokį valdišką namuką nebrangiai,
dešimt metų pragyvenom ten, vaikai užaugo. O po dešimties metų pasistatėm namą,
kuriame gyvenu iki šiol.
Tai jūs kol kas vis tiek
Vilniuje dar esate gyvenęs ilgiau negu Kanadoje?
Keturiasdešimt trejus metus gyvenau
Vilniuj. Kanadoj mažiau.
Mažiau, dar kol kas. O aš
visą gyvenimą gyvenu Vilniuje. Niekada negyvenau niekur kitur, išvykdavau nebent
trumpam, kokiam mėnesiui. Todėl įdomu paklausti: ką esate supratęs apie tai,
kiek žmogui reiškia vieta?
Dabar labai gerai suprantu. Aš užaugau
Vilniuje. Pradėjau profesionaliai fotografuoti beveik nuo septyniolikos metų. Dirbau
fotografu „Vaizdo“ spaustuvėj, gal atsimenat, buvo tokia?
Ne, neatsimenu.
Dirbau techniniu fotografu, paveikslų
reprodukcijas dariau, spalvų atskyrimą, color separation. Perpratau visą
technologinį procesą, visą klasiką: ir kaip optika veikia, ir kaip chemikalai,
viskas. Aš pats negaminau ryškalų, tam turėjau specialiai paskirtą inžinierių.
Kai užsakymai reikalavo specialaus kontrasto ar dar ko nors, jie man specialius
ryškalus gamino, pavyzdžiui, štrichiniams buvo vieni ryškalai, tapybai – kiti.
Nežinau gal nė vieno kito fotografo, kuris perėjo visą tą technologinę liniją,
kad suprastų, kaip viskas veikia. O aš visa tai perėjau.
Mane paėmė į kariuomenę 1965. 1968
grįžau, prieš pat Čekoslovakijos įvykius. Mane paleido namo, o visi mano
draugai išvyko į Prahą. Vilniuj iškart radau darbą LKP CK leidykloj, „Tiesos“
spaustuvė didžiulė buvo tokia. Ten dirbau toj pačioj srity: dariau spausdinimo
formas giliaspaudei ir panašiai. Po poros mėnesių atsirado vieta fotografui
ofseto skyriuje, jis buvo Komunarų gatvėj, dabartinėj Jakšto, kur veikė
laikraščio „Sovetskaja Litva“ redakcija. Aš turėjau fotografuoti visokius
plakatus, paveikslus. Ir iš karto pradėjau fotografuoti Vilnių, man buvo įdomu.
Labai buvo sunku sukalt tikrą Vilniaus
istoriją.
Oi, tai neįmanoma!
Be to, aš labai domėjausi žydų
istorija.
O koks yra jūsų žydiškumo
lygis?
99 procentai.
Aišku, abu tėveliai žydai.
Taip. Mama kaunietė, jos tėvai atvyko
1921 metais iš Lenkijos į Lietuvą, o tėvas anykštėnas. Bet žydiškumo nėra 100
procentų, visi turi tą vieną procentą neandertaliečių ar dar ten kažko.
Neseniai pasidariau genetinį testą.
Ir sužinojote, kad protėviai
- aškenaziai ir neandertaliečiai.
Mano tėvas su mano teta po karo grįžę
pamatė, kad nieko nebelikę tarp gyvųjų. Tėvas kariuomenėj tarnavo, kariavo
16-ojoj divizijoj, mama irgi spėjo pasprukti iš Kauno. Ji buvo nėščia, pagimdė
vaiką, kuris neišgyveno, ir ji irgi išėjo į kariuomenę. Jai pasisekė, tarnavo
Kaukaze, Machačkaloj, moterų ryšių pulke, kažkur kalnuose sėdėjo, priiminėjo
pranešimus. Tai ji praleido visą karą ten. 1944 grįžo į Vilnių, nes valdžia
pradėjo surinkinėt žmones, kurie liko gyvi, reikėjo čia pakelt viską. Tai va,
tokia mano vilnietiška istorija.
Tačiau jūs domėjotės ne
tik šeimos istorija?
Ne tik. O kodėl aš pradėjau domėtis?
Nes nebuvo jokios informacijos. Tiktai vizualiai arba kažkur tarp eilučių
galėjai ištraukti šiokios tokios informacijos. Pradėjau fotografuoti ir tą, ir
tą, ir tą, be jokios sistemos, šiaip Vilnių fotografavau, taip sakant, street
photoghaphy. Visą dieną būdavau užsiėmęs techniniais darbais ir dėl savęs
pradėjau fotografuot. Mano visa darbo istorija, darbo krūvis buvo susijęs su
Vilnium, su fotografija. Galvoje nuolat sukdavosi mintis: „Kažką šiandien turiu
padaryti, kur nors nueiti. Nesvarbu, ką nors surasiu vis tiek, čiagi
gyvenimas.“ Pavyzdžiui, dabar Toronte jau esu praleidęs 33 metus, bet aš ten
fotografavau tiktai pagal užsakymus.
Iki šiol nefotografuojate
Toronto gatvių?
Fotografuoju, bet nejaučiu tokio
malonumo. Fotografuoju ten kokią architektūrą. Torontas neturi išskirtinio,
savito veido. Tas pats ir Niujorke, tas pats dar kur nors. Pavyzdžiui, visas
Holivudas filmuoja Niujorką Toronte. Žiūriu, gatvėj New York Taxi, vadinasi,
vėl filmuoja ką nors. Daug pigiau, o vaizdas beveik tas pats, niekuo
nesiskiria. Yra detalių gal, bet tikrai mažai žmonių atpažįsta, kad čia yra
Toronte. O kai atvažiuoju į Vilnių, aš turiu eiti fotografuot. Energija visai
kita.
Kaip įdomu. Jūs gi nuo
pradžių atsidūrėte Vilniuje, gimėte Vilniuje. Mes visi kur nors atsiduriame ir
pradedame suvokti vietą, jokios istorijos dar nežinome, tai – tiesiog vieta. Paminėjote
energiją, bet vis tiek vietą jūs suvokiate per vaizdą ir dar per objektyvą
turbūt.
Nebūtinai per objektyvą.
Na, taip, pirmiau pamatote
ne per objektyvą.
Rėmukas, paveikslas, nuotrauka. Kaip
jinai padaryta, man nelabai svarbu. Fotografija man buvo artimiausia ir
lengviausiai pasiekiama. Aš, pavyzdžiui, būčiau neblogas grafikos dizaineris,
tą dabar ir darau, bet fotografijos būdu. Mano visi bičiuliai, baigę akademiją,
dabar yra grafikai, scenografai: Jacovskis, Bereznickas – mano vaikystės
draugai, užaugom kartu.
Puiku, bet dar grįžkime
prie vietos ir energijos. Jūs einate gatve, žvalgotės ne pro objektyvą, kyla
noras nufotografuoti, paskui – padailinti ką nors. Ir tuo metu jaučiate energijos
skirtumą tarp Vilniaus ir Toronto?
Oi, ne. Aš ir būdamas tenai, kuo
toliau, tuo labiau jaučiu tą Vilniaus energiją. Pradedu žiūrėt savo nuotraukas,
darytas šešiasdešimt kažkelintais metais, ir vėl iš naujo imu... gal ne
redaguot, bet truputį kitaip žiūrėt į jas. Tos senos nuotraukos man vis
brangesnės ir brangesnės. Ir ne tik man, sutinku žmonių, kurie nepažinojo manęs
anksčiau, jaunesnioji karta, kaip jūsų, tai atsiranda toks ryšys.
Nostalgija?
Čia nelabai nostalgija.
Yra daugiau.
Aš nemėgstu žodžio „nostalgija“. Čia
yra... net nežinau, kaip teisingai pasakyt. „Nostalgija“ man per saldus žodis.
Sunku paaiškinti.
Na gerai, jūs gyvenate
Toronte, atsidarote ekrane seną rinkinį „Vilniaus albumas“, žiūrite nuotraukas
ir jaučiate kitokią energiją.
Aš turiu visus negatyvus ir juos peržiūrinėju.
Nusipirkau tokį ekraną, kad iškart rodytų pozityvą. Atsimenu beveik kiekvieną
kadrą, kurį fotografavau prieš 40 metų ir seniau. „O, šitą atsimenu! Taip,
taip!“ Bet jau ne visada. Kai kuriuos žmones sunkiau atsiminti: „Kas čia toks?“
Šiuo požiūriu buvau nelabai praktiškas. Kiti, žinau, užsirašo dieną, kur
fotografuota, o aš apytikriai: „OK, kam čia reikia? Niekam neįdomu, tik man
pačiam.“ Dabar atsidarau, surandu kažkokių kadrų, žmonių, įdomu, kaip tada
viskas buvo. Tai teoriškai dabar vienas pagrindinių mano uždavinių yra sutvarkyti
tą savo seną Vilniaus archyvą, jeigu galima taip pavadinti.
Kokio jis dydžio?
Vien tik Vilniaus bus koks šimtas
juostų. Kiekvienoj juostoj yra 2–3 nuotraukos, kurios tinka. Tai čia tiktai
Vilnius. Bet aš porą temų turėjau. Antroji ir, man rodos, didžiausia tema –
džiazas. Aš gi grojau ir fotografavau. Ir visa ta Ganelino trio istorija...
O jūs grodamas jau fotografavote?
Ne save. Važinėdavau į festivalius,
bet fotografavau ir buity. Su Slava Ganelinu buvom šeimos draugai, su Tarasovu
irgi kaimynystėj gyvenom, vaikai draugavo, tai nuolat juos fotografavau. Be to,
Tarasovas buvo aukščiausios kokybės promouteris ir, kai jie pradėjo
važinėti į užsienį, visi prašė nuotraukų, tai užsakinėjo per mane. Jų pirmosios
plokštelės „Con anima“ kitoj pusėj yra mano nuotrauka, viena geriausių,
studijoj fotografavau čia. Nuolat fotografavau, kai kada kas nors paprašydavo,
bet daugiausia – šiaip. Fotografavau ir portretus, ir šeimos gyvenimą – viską.
Ir man šovė neseniai mintis...
Ai, aš išvažiuodamas palikau beveik
visą savo archyvą Vilniuj, į Italiją išvažiavom tiktai su lagaminais, jokio
didelio bagažo. Aš tiksliai žinojau, kad reikia kuo mažiau su savim pasiimt,
tai pasiėmiau vieną batų dėžutę su negatyvais, tokį minimumą atrinkau, šeimos
nuotraukas. Visa kita sumečiau į plastikinį maišą, palikau draugui ir užmiršau.
O tas draugas labai organizuotas vyrukas, jisai laikė tuos negatyvus, paskui
bandė su televizija padaryt kažkokį filmuką apie Vilniaus džiazo istoriją ir
gal ketino panaudot tuos mano negatyvus, bet aš apie tai nieko nežinojau, tai
buvo gal 1995 metais, devyniasdešimtųjų laikotarpiu. Ir viskas, užmiršau. 2019
metais lankiausi Vilniuj su šeimyna, su sūnum, anūkais, mes su tuo bičiuliu
pradėjom šnekėtis ir aš tarp kitko paklausiau: „Gal atsimeni, kur tie mano
negatyvai?“ Jau buvau juos išbraukęs. Jisai sako: „Aš sužinosiu.“ Grįžau namo,
jisai man skambina po mėnesio kokio, sako: „Žinai, atsirado tavo negatyvai.
Kažkur televizijoj stalčiuj 20 metų gulėjo. Jie taip ir neiškraustė to maišo, niekas
neliesta.“ Jis juos atsiėmė ir atsiuntė man.
Tai aš tik prieš dvejus metus atgavau
tą maišą su negatyvais ir pradėjau peržiūrinėt. Tada galvoje ėmė suktis mintis,
kad reikia kažką padaryt, išleist kokį albumą. Čiagi Ganelino trio! Nesvarbu,
kaip jie dabar tarpusavyje nesugyvena, nesinori net kalbėt apie dabartinius jų
tarpusavio santykius, bet kas buvo, pavyzdžiui, iki Ganelino išvažiavimo 1987
metais, aš viską turiu. Ir man kilo idėja susirast kokį nors žmogų, nusimanantį
apie džiazą, o gal du, tris, keturis skirtingus žmones, ir padaryt tokį meninį,
istorinį, literatūrinį albumą, kad būtų tikrai kažkas įdomaus. Nenoriu, kad
būtų tik nuotraukos, man neįdomu, nuotraukas aš pats galiu suklijuot ir
išleist. Noriu, kad čia būtų dalis Lietuvos džiazo istorijos.
Su Ganelinu mes pradėjom grot 1962
metais. Aš buvau šešiolikos ar septyniolikos, jisai – dvejais metais vyresnis.
Ir jisai buvo, galima sakyti, mano mokytojas. Jis labai gerai išmanė muzikos
teoriją... na, jūs gi žinot apie Ganeliną viską. Mes su juo vaikščiojom ar
sėdėdavom kur nors, ir jis man nuolat aiškino apie muzikos kompoziciją ir taip
toliau. Aš visą savo muzikinį išsilavinimą gavau iš jo. Jis vienas geriausių
teoretikų, kompozitorius. Ir daug fotografavau.
Dabar žiūriu, teoriškai turiu labai gerą bagažą ir praktiškai turiu tuos
visus negatyvus. Tai ir galvoju, kaip čia susiorganizuot, bet profesionaliai,
nenoriu saviveiklos. Žmonės išleidžia, pavyzdžiui, tris egzempliorius savo
knygos ir viskas. Man tas neįdomu...
Taip, iš to galima nuveikti
ką nors reikšminga, ir istoriškai, ir meniškai. Bet nelengva.
Žinau. Reikia gero dizainerio, kartu
neskubant idėją apgalvoti. Aišku, reikia gal ir paskubėt, man jau 76 sueis
šiemet. Dabar pagalvoju, velnias, atsimenu, kai man buvo 25, man mano
penkiasdešimtmečiai draugai jau senukai atrodė.
Šitą mes mokame. Gerai,
Grigorijau, man įdomus dar toks dalykas...
Taip, taip, aš mėgstu klausimus.
Tai jūs esate ir
insaideris, ir autsaideris.
Aš daugiau insaideris. Nes mėgstu būti
vienas. Net kai fotografuoju, man aplinkui žmonių turi nebūti. Nesvarbu, kokie
artimi žmonės bebūtų, nors pusvalandį turiu būti vienas, jeigu tikrai noriu ką
nors padaryti. Nežinau, kaip čia pavadinti. Bet aš mėgstu bendrauti su žmonėm
irgi. Aš mėgstu žmones ir jie mane mėgsta, bet fotografuodamas turiu būti
vienas.
O kas jums daugiau
džiaugsmo suteikia gyvenime: muzika ar fotografija?
Vaizduojamasis menas. Su muzika turiu
kitą ryšį. Pavyzdžiui, nuo 1994 metų turėjau galeriją, dirbau su kitom
galerijomis, konsultavau, bet mano galerijoj muzika grojo nonstop, aš
išeidamas namo neišjungdavau muzikos. Ir dabar namuose nuo pat ryto turiu gerą
muziką užsileisti.
O jūs pats ją parenkate, rinkinius
susidarote?
Ne, aš nemėgstu planuoti, jokiu būdu.
Štai mano artimiausias bičiulis Jonas Žiburkus, amžiną atilsį, jis rinkdavo:
„O, reikia paklausyt to ir to.“ O aš vieną kartą pasiklausiau ir nebenoriu
daugiau to girdėti, aš noriu kažko naujo. Dabar turiu tokį Sonos
grotuvą, suradau radijo stotį French music jazz ar kažkaip panašiai
vadinasi...
Kanadietišką?
Ne, prancūzišką. Jie suka 24 valandas
per parą random labai gerą džiazą, nuolat sukasi geros kokybės
šiuolaikinis džiazas. Ką aš laikau geru? Tokį, kurio niekas kitas negroja,
pavyzdžiui, klasikinis džiazas, bet šiuolaikiškai. Čia yra labai rimta, aš
manau. Ne kartotis, pavyzdžiui, bibopą kažkas grojo ir mes tiksliai pakartojom.
Ne, ne – šiuolaikiškai. Ir ten rinkiniai iš viso pasaulio – ir arabų, ir
afrikiečių, prancūziškos muzikos beveik nėra. Bet labai geros kokybės. Ir man
įdomu: pirmą kartą girdžiu, pažįstama muzika, bet visiškai nauja
interpretacija. Aš mėgstu va tuos dalykus.
Mene irgi, aš labai mėgstu šiuolaikinį
meną, ir abstraktų, ir tokį crazy, bet kai menininkas bent šiek tiek
remiasi klasikiniais, istoriniais dalykais. Kai yra koks nors istorinis
pagrindas (ir ne tik istorinis), tada supranti, kad jisai ne koks chaltūrščikas.
Bet koks vaikas gi gali. Sako: „O, mano vaikas gali taip pat padaryti. Ką čia,
milijonas už tokį...“ Ne, jeigu matai, kad tas šiuolaikinis kūrinys turi labai
gerą pagrindą, tai yra visai kas kita. Tas pats ir muzikoj, tas pats ir mene.
Labai mėgstu grafiką...
Jūs sakėte, iš juostos
tinka 2–3 kadrai.
Kartais daugiau, kartais nieko, bet
panašiai, taip.
O kai grodavote, tikdavo
2–3 kūriniai, kuriuos sugrodavote taip, kaip norėdavote?
Visi. Mes grodavom, kaip mes norėjom.
Su Ganelinu šnekėdavom, jisai iš anksto duodavo... Pasakysiu taip: mes turėjom
dvi sritis. Viena sritis – mes grodavom
savo muziką, bet komerciškai. Pavyzdžiui, grojom „Neringoj“, tai ten gi negrosi
avangardo, bet mes grojom labai skoningą komercinę muziką. Net ir Bitlus kai
pradėdavom grot, malonumas būdavo, Ganelinas labai gražiai viską padarydavo.
Bet kai mes nueidavom į studiją, turėdavome kokią nors idėją, planą plokštelei,
pavyzdžiui...
Aš nustojau groti maždaug
septyniasdešimtųjų vidury. Kai trio pradėjo gastroliuot, aš su jais nebeturėjau
nieko bendro, tiktai teoriškai. Paskui, kokiais 1982-83 metais, kai jau
prasidėjo trintis tarp jų, Ganelinas grįžo prie manęs, sako: „Sugalvokim ką
nors.“
O jūs vien bosu grojote ar
ne tik?
Ne, „Neringoj“ ir būgnais grojau, kai
Tarasovas būdavo užimtas. Aš grojau būgnais su daug visokių orkestrų, grojau
Profsąjungų rūmų šokių orkestre triskart per savaitę. Tai Ganelinas,
prisiklausęs daug muzikos, jau pavažinėjęs po pasaulį, sako: „Žinai, aš turiu
idėją, pabandykim. Reikia sugalvot kokių nors naujų instrumentų, naujų garsų.“
Jisai man šiek tiek paaiškino, davė pasiklausyt tam tikros muzikos, man labai
patiko. Ir aš užsisakiau tokį elektroninį prietaisą nedidelį ir didelę dėžę,
net ne dėžę, tai buvo čemodaniukas nuo šautuvo. Tame čemodane
visokios spyruoklės, metaliniai daikteliai, kurie duoda garso. Konkrečioji
muzika išgaunama ne muzikos instrumentais, tu negali suvaldyt harmoniškai, tai
kaip mušamųjų, kaip kažkokie gamtos garsai. Aš tą pasidariau, pradėjom
repetuot, tai jis sako: „Padarom naują projektą!“ Pakvietėm Petrą Vyšniauską,
su kuriuo labai susidraugavom, puikus vyrukas, ir padarėm projektą, su kuriuo
pradėjom koncertuoti Maskvoj, Leningrade. Išėjo mūsų trio plokštelė Londone,
„Leo Records“ darė, jau prieš pat Ganelinui išvažiuojant, čia mūsų paskutinis
projektas buvo.
Bet kažkaip Tarasovas, kai pradeda
pasakot trio istoriją, nežinau kodėl, visą laiką mane „pamiršta“, tarsi manęs
nebuvo. Kai Tarasovas pasirodė Vilniuj, jis neturėjo kur gyvent, neturėjo
darbo. Mes suradom jam darbą, palaikėm labai gerus ryšius. Dabar jis net biškį...
Mes su juo šnekam, viskas tvarkoj, tikrai, užaugom kartu, bet kur nors
oficialiai Tarasovas sako: „Talas buvo fotografas“, o kad mes dirbom, grojom,
repetavom, projektus darėm kartu su Tarasovu solo būgnais – užmiršta. Tiek to,
man nesvarbu, žiūriu į tai paprastai. Aš manau, kad Ganelinas nebūtų tapęs tuo,
kuo tapo, jo vardas nebūtų išlindęs pasauly, jei ne Tarasovas. Jisai toks pushy,
kaip angliškai sako: ir ten, ir ten, susirašo su visais festivaliais ir
panašiai. Neišleisdavo gi iš Tarybų Sąjungos, o per Tarasovą išleisdavo.
Nežinau, kokiais būdais, visko gali būt, bet praktiškai viskas jam veikė. O su
Ganelinu mes iki šiol palaikom ryšį, jis man atsiunčia pasiklausyt ko nors. Va
tokia grubiai mano muzikinė istorija.
Tačiau jūs pats nustojote
groti?
Aš nenoriu grot su bet kuo. Grot dėl
grojimo – ne. Tik su Ganelinu, su Vyšniausku. Gal kartu, gal ne visai kartu. Su
Čekasinu irgi galėčiau, bet dabar man jis truputį... per daug egzaltuotas, jau
čia cirku kvepia. Šiaip jis genialus muzikantas, nieko nepasakysi. O su
Vyšniausku tai... Ir Ganelinas sako: „Reikia kada nors pagrot.“ Sakau: „Gerai.“
Mušamaisiais be problemų galiu pagrot, bet jeigu surasčiau savo tą seną
instrumentą... Jeigu kokiam projektui, sugalvočiau ką nors naujo. Aš atviras
pasiūlymams.
Gražu. Jūs pavartojote
žodį „genialus“. Tarasovas šį žodį „genialus“ vartoja dažniausia juokais, jis
daug ką gali pavadinti: genialus fotografas, genialus menininkas.
Taip. Jam nieko nekainuoja tas žodis.
Bet jis man aiškino, kad tai
turi tam tikrą prasmę. „Genialu“ jis apibūdina tai, ko dar nesupranta. Taip
sakant, komplimentas, bet avansu, gal aš dar nesupratau.
Čia tik žodis.
Tik žodis, taip. O jūs į
jį daugiau prasmės įdedate?
Aš jį vartoju tikrąja prasme. Aš labai
mažai tą žodį vartoju, beveik ne, bet porą žmonių galėčiau pavadint genialiais.
Jie pirmieji padaro tai, ko niekas iki šiol nedarė, ir padaro su labai geru
teoriniu pagrindimu (aš apie muziką kalbu), giliai žino visą muzikos istoriją
ir filosofiją ir padaro kažką naujo kiekvieną kartą. Tai čia ir Ganelinas, ir
Petras Vyšniauskas, ir dar pora yra. Na, gal jie ir ne genialūs, Vyšniausko
pasekėjai, bet jisai, man rodos, vienas iš pirmųjų lietuvių muzikantų, tikrai
perpratusių džiazo prasmę.
Ir Čekasiną pavadinote
genialiu.
Čekasinas iš kitos operos, bet vis
tiek jis kitoks.
Gerai. O fotografijoje?
Sunku pasakyt. Fotografijoj būt
genijum nereikia, reikia gero skonio ir išmanyt fotografijos ir vaizdo meną.
Toks man buvo Luckus, mes su juo draugavom. Aš tik turėjau vieną didelę
problemą – negalėjau gert, negėriau, o Luckus...
Ką reiškia negalėjote?
Nepakeldavote, supykindavo?
Aš išgerdavau gal dvi čierkas
ir viskas, negaliu, nepraeina. O ten baliukai būdavo kaip reikiant. Aš vieną
kartą atėjau pas Luckų, žinojau, kad iš vakaro buvo balius, atvažiavo iš
Maskvos chebra, ateinu maždaug per pietus – durys atidarytos, jo šuo
vaikšto po butą ir kokie 6–7 žmonės guli nuo vakar dar, visi miega, kas ant
grindų, kas kur. Žiūriu, guli hasselbladas, kamera kažkurio maskviečio, kokius
dešimt tūkstančių dolerių kainavo tais laikais. Aš labai negerai jaučiausi,
bet, galvoju, istorijai reikia tai nufotografuot. Turėjau juostą, įsidėjau į tą
hasselbladą, nufotografavau, išsiėmiau. Jausmas buvo nelabai, žmonės miega, bet
reporterio, taip sakant, instinktas – reikia užfiksuot. Išėjau, uždariau duris,
nežinau, kur Tatjana buvo tuo metu, jie dar gyveno pirmam aukšte tam pačiam
name, paskui persikėlė. Grįžau į savo dirbtuves, pradėjau ryškint tą juostą –
beveik nieko nėra, vos vos siluetai kažkokie matosi. Kažkas techniškai buvo
blogai toj kameroj, nesuveikė. Išlaikymas turėjo būt, pavyzdžiui, 1/30, o ten
automatiškai 1/1000 buvo beveik, nepakankamai eksponuota. Taigi, Dievas mato,
nereikėjo fotografuot. (Juokiasi)
Įdomi istorija.
Tai mes su Luckum irgi susitikdavom...
Jisai irgi genialus žmogus. Ne dėl to, kaip jis fotografavo, bet jo mąstymo
būdas. Ir teoriniai pagrindai, jis gerai išmanė fotografijos pagrindus. Jaunas
gi žmogus, iš kur? Jokių universitetų, akademijų nebuvo.
Jūs paminėjote: mąstymo
būdas ir teoriniai pagrindai. Teoriniai pagrindai – čia suprantama. O kas tas
mąstymo būdas, koks tas mąstymas?
Būti atviram, neturėt nusistatymų: tą
mėgstu, to nemėgstu. Ne, prieš pasakydamas, ar aš kažką mėgstu, ar nemėgstu, aš
turiu iš pradžių pastudijuot tą dalyką. Aš viską mėgstu, man viskas patinka,
jeigu matau, pavyzdžiui, kūrybinį indėlį, kad tikrai ta kūryba iš dūšios eina.
Visose srityse, bet kur. Jeigu aš teisingai pasakiau.
Teisinga viskas, čia
subtilūs dalykai. Bet jūs labai daug, kaip sakėte, dirbote techniškai,
komerciškai, duoną iš to pelnydavotės.
Taip, čia mano pagrindinis užsiėmimas
buvo.
O kas skiria tokį darbą
nuo kūrybos?
Aš, pavyzdžiui, net jeigu darau
komerciškai, manau, kad vis tiek reikia maksimaliai kūrybiškai tą darbą dirbti.
Kai darau komercinį darbą, aišku, turiu konkrečias ribas, žinau užsakovą, žinau
tų darbų paskirtį, bet vis tiek darau skoningai. Ir, pavyzdžiui, darydamas kokį
nors komercinį darbą vis tiek žinau istorinį, pavadinkim, užnugarį. Komerciniai
darbai irgi pasikartoja, žinau: „Aha, kažkas darė panašų darbą, jie darė va
taip. Pagalvokim, bandom taip arba taip.“ Bet vizualiai aš turiu labai daug...
Klausausi daug muzikos, nuolat žiūriu vaizdinę medžiagą. Aš labai mėgstu
modernųjį meną: 20-ieji, 30-ieji metai – čia mano. Daugiausia, žinoma,
fotografija: Man Ray, visa ta chebra, Josef Sudek, žinote tokį?
Taip, jo Praha.
Tai buvo vienas iš mano pirmųjų
atradimų. Luckus mane supažindino su jo kūryba. Paskui nusipirkau albumą, iki
šiol jį turiu. XX amžiaus vidurys – estetiškai labai artima man.
Na štai, jau nebe tik vieta,
nebe taip svarbu, kur fotografuota, bet svarbu kada.
Taip. Istorinis pagrindas, kur kas
užaugo, viskas... Yra labai neblogas straipsnis apie mane 15min. Jie
darė publikacijų ciklą apie šimtą fotografų, tai vienas iš jų – aš. Ten labai
gražiai surašyta, ir nuotraukų yra, nematėt?
Ne, neatsimenu.
Pirmą kartą man patiko, kaip apie mane
parašyta, labai žmoniškai. To žmogaus aš nepažinojau, pašnekėjom per feisbuką ar
kur, ir jisai labai gerai perteikė. Ir ten yra koks desėtkas mano
nuotraukų iš to senesnio Vilniaus. Labai gerai parašyta. Jisai išmano tai, apie
ką rašo. (Skamba varpai) O, šitą nuo vaikystės atsimenu. Biškį
kitaip būdavo, bet...
Anuomet mušdavo Gedimino
aikštės bokšto laikrodis. Na, gerai, bet iš tų šimto fotografų turbūt dauguma
jau yra anapus?
Taip, maždaug pusė.
O jūs dar čia. Dabar gi
atsiranda įvairiausių technologinių galimybių. Ar jums jos įdomios?
Labai. Aš
nuolat domiuosi, esu joms atviras.
Kai
kalbėjomės su Ganelinu, jis pasakojo apie technines galimybes muzikoje, kaip
jis vienas gali sukurti viso ansamblio kūrinį, jam nebereikia nieko samdyti, ieškoti
gyvų muzikantų, jis semplus sudeda.
Pats skirtumą jaučia, bet kitus apgauna.
Aš iš už
kilometro galiu tiksliai atskirti, kai kur labai aiškiai. Jis man atsiuntė:
„Va, žiūrėk, aš jau klarnetu pradėjau groti!“ Čia gerai, pavyzdžiui, jeigu esi kompozitorius, parašai
kūrinį, viską sugrojai klarnetu, o tada duodi klarnetistui, kad jisai sugrotų
gyvai. Vis tiek čia ne iki galo, bet gerai, veikia. Žmonėms, kurie nesupranta,
negirdi, orkestrą padarai ir labai gerai veikia.
O
fotografijoje arba vaizdo mene kas iš tokių galimybių jums imponuoja?
Na,
technologija... Man svarbu užbaigtas darbas ant sienos. Kuo jis padarytas, man
nesvarbu.
Bet
su sena juosta negalėjote padaryti kai kurių dalykų, kuriuos dabar galite.
Galiu.
Klausimas
– ar norite?
Galėdavau.
Kadaise Vilniuj septynerius metus dirbau fotografu Techninės estetikos
institute Vilniaus filiale, fotografavau produktus. Kokybė turėjo būti
aukščiausia, nes tas institutas dirbo pagal visokiausių didelių gamyklų
užsakymus: staklių, magnetofonų ir panašiai. Išorinis vaizdas būdavo
registruojamas užsienyje norint gauti patentą. Ir visas tas patentavimas vyko
per nuotraukas. Reikalavimai toms nuotraukoms buvo šimtas procentų, ne tarybinė
kokybė turėjo būti. Registruodavo Belgijoj, dar kažkur. Buvo specialūs
reikalavimai apšvietimui ir t. t.
Paskui
prie miesto vykdomojo komiteto Komunalinio ūkio skyriaus atsidarė Vilniaus
miesto meninio apipavidalinimo dirbtuvės. Tai buvo kaip Dailės kombinatas, bet
Vilniaus miesto mastu turėjome viską daryti, visas miestas buvo mūsų, taip
sakant, galerija. Buvo planai: kažką padaryt šen, kažką ten. Pavyzdžiui, va čia
netoliese buvo toks stendas „Vilniaus miesto gyvenimas“. Kiekvieną mėnesį aš
turėjau padaryti apie 20 nuotraukų, man buvo duota laisvė, bet apytikriai
žinojau reikalavimus, turėjo būti politiškai korektiška. Darydavau tas
nuotraukas, gaudavau už tai pinigus. Stendas buvo iš betono, po stiklu, viskas
kapitaliai. Kitas stendas buvo prospekte, priešais Žemaitę. Ten buvo sporto
krautuvė, dar kažkas, ir ant sienos buvo stendas „Vilniaus sportinis
gyvenimas“. Nesvarbu, ar aš pats fotografavau, ar skolindavausi iš draugų
negatyvus, bet turėjo būti nuotraukos apie Vilniaus sporto gyvenimą. Ir nuolat
darydavau gamyklų užsakymus fotografijai ar kokiems stendams. Algos negaudavau,
tik honorarus už konkrečius užsakymus, nuotraukas ir t.t. Reikėjo, pavyzdžiui,
tekstų šriftų, tai mes ir dailininkus turėjom, ir stalius, padarydavom rėmus,
atlikdavom užsakymus pilnai.
Dukart
per metus – gegužės 1-ąją ir lapkričio 7-ąją – vykdavo pagrindiniai paradai,
demonstracijos, šalia Konservatorijos būdavo tribūna, kur visa valdžia
sueidavo, o fone – politbiuro portretai, du ant trijų metrų. Aštuoniolika ar
dvidešimt jų būdavo, per vidurį – Leninas, dar kažkas. Viskas buvo daryta fotografijos
būdu, viskas mano rankomis. Aš spausdinau tuos trimetrinius portretus.
Technologiškai žinojau, kaip pigiausiai padaryt gerą atspaudą iš nelabai
didelio negatyvo. Visokiausius tyrimus dariau. Žinojau, kad kiti naudoja
didelius negatyvus, iš gabalų daro, perfotografuoja 3–4 kartus. Ne, ne, ne, aš
išbandžiau labai greitai ir man pasakė mano užsakovas, propagandos ir
agitacijos skyriaus viršininkas, toks Gerimantas Tarvydas, labai protingas
vyrukas, sako: „Tu daryk ką nori, sugalvok ką nori, kad būtų tau paprasčiau,
bet kad užbaigtas produktas būtų.“
Na,
gerai, o tie portretai kokio kanono turėjo būti?
Jokių
kanonų nebuvo. Kad būtų švariai, kad būtų fotografiškai teisingai visi tonai,
kad viskas būtų tvarkoj. Iki tol kažkas darydavo, bet problema buvo ta, kad
nebuvo pastovaus žmogaus ar studijos, kurie žinotų, ką ir kaip reikia padaryt.
Jie tai pas vieną užsakydavo, tai pas kitą, tai pas trečią, kažkas prisigeria,
kažkas laiku nepadaro... O aš buvau, kaip sakant, reliable, vieną kartą
kai padariau, tai penkiolika metų paskui tą...
Bet
reliable tai ne tik techniškai, o
ir turiniu.
Dėl
turinio aš turėjau labai gerus pavyzdžius. Maskvoj, TAASe buvo pavyzdžiai. Aš
gi nefotografavau jų pačių.
Tik
spausdindavote?
Taip, aš
gi į Maskvą nevažiuosiu.
O
Lietuvos politbiurą?
Ne,
Lietuva ten neegzistavo.
Aišku,
tik Maskva.
Taip,
buvo Maskvos patvirtinti fotografai, kurie Kremliui fotografavo, o aš iš jų
gaudavau negatyvus. Mano užduotis buvo tiktai techninis išpildymas.
Supratau.
O štai Sutkus dabar ketina leisti per Steidlą savo senosios nomenklatūros
albumą.
Jisai
turėjo priėjimą, žinau visą tą istoriją. O aš turėjau priėjimą prie
nomenklatūros ne respublikos, tik miesto mastu. Fotografuodavau, pavyzdžiui,
pagal Vilniaus miesto vykdomojo komiteto užsakymą, kai atvažiuodavo į Vilnių svečiai – iš Afrikos,
dar iš kur nors, su vokiečiais labai draugaudavo, – vykdavo priėmimai, pjankės.
Kokiu tikslu mane kviesdavo fotografuoti? Ne istorijai, o kad greitai, per
dvi valandas, atspausdinčiau nuotraukas ir svečiams atiduočiau. Toks buvo
pagrindinis tikslas. Ir būdavo aiškiai nurodyta, kad tų nuotraukų niekas kitas
nematytų.
Kaip
privataus vakarėlio fotografas.
Ir man
atskirai už tai mokėdavo, oficialiai. Miesto užsienio ryšių skyrius buvo mano
užsakovai. Sakydavo: „Atvažiuok, bus ekskursija po miestą, su jais
pasivaikščiosi, padarysi reportažą.“ Ir paskui tą pačią dieną arba rytoj turi
būti nuotraukos. Tai toks vienas iš mano darbų.
O ant Konservatorijos
sienos aš praktiškai darydavau iš 6x6 negatyvo tas trimetrines nuotraukas. Visi
stebėdavosi, kaip čia gali būt, neįmanoma! Aš galėjau daryt ir iš didelių
negatyvų, 9x12, ir kamerą turėjau, bet kai pradedu didint iš tų didelių
negatyvų, žiūriu, struktūra kažkokia ne ta, kažkoks „muilas“. Pasirodo, ta
plastmasė, kuri naudojama dideliems negatyvams, yra visai kito storio ir kitos
technologinės sudėties, dėl to nelabai švariai išeidavo. Jos buvo skirtos tik
kontaktiniam spausdinimui, bet ne pro didintuvą. Aš pradėjau eksperimentuot,
kai kada ir nuo 35 mm negatyvo spausdinau trimetrines, kitiems tikslams, bet
labai gražiai išeidavo. Tai aš padariau tokį kompromisą: 120 juosta, 6x7, man
rodos, negatyvai buvo, bet ta juosta yra labai švari, labai skaidri, kai
didini, neturi jokių struktūrinių trūkumų, ir iš tų negatyvų spausdindavau bet
kokio dydžio. Net mano specializacija tapo: mažiausia nuotrauka – metras ant
metro.
Taigi.
Grįžtant prie galimybių: ryškumas, kokybė, medžiagiškumas, dydis – visa tai
aišku. Bet su šiuolaikine technika jūs galit sukurti nuotrauką čia pat.
Aišku.
Žiūrint kokiam tikslui.
O
kokiam tikslui apskritai yra kūryba?
Visokiausių
yra. Pavyzdžiui, asmeniškai aš užsiimu laisva kūryba, kad tobulėčiau, savęs
tobulinimui. Bet vis tiek visada truputį galvoju ir apie komercinį aspektą.
Žmonėms?
Žmonėms.
Čiagi vizualusis menas. Ne dėl savęs. Kažkam patinka, aš noriu matyti tai ant
sienos, mano darbas ant sienos. Kompiuteris – vienas dalykas, bet vizualusis
menas...
O
kuo skiriasi menas, kuris skirtas sau tobulinti, nuo to, kuris ant sienos kabo?
Niekuo,
čia tas pats. Aš tobulinu savo techninius įgūdžius. Jau beveik trejus metus
nesinaudoju kamera.
Telefonu
fotografuojate?
Turiu kamerą,
bet su telefonu visai kas kita. Man patogu, greita, nufotografuoju ir po
dešimties minučių galiu turėti gatavą. Vakar ryte padariau va tokią Totorių
gatvėj. (Rodo telefone) Čia originalas, su žmonėmis, paskui pagalvojau,
nereikėjo žmonių. Čia ta pati be žmonių. Va tokia grafika.
O
žmones nutrynėte ar palaukėte, kol nueis?
Ne, aš
darau skirtingus variantus, kad būtų pasirinkimas.
Bet
jūs gi galite ir nutrinti, ir pripiešti, ko norite.
Galiu.
Pasitaiko,
kad pripiešiate?
Aš ne
pripiešiu, aš įkomponuoju nuotrauką arba dalį nuotraukos. Tuoj kokią nors idėją
parodysiu. (Ieško telefone nuotraukų) Aš bandau ne pripiešti, bet išnaudoti
aplinkybes. Tiktai grafiškai truputį spalvų intensyvumą privedu, bet čia
tiesiog nufotografuota. Tuoj, noriu surast vieną, buvau Floridoj vasario
mėnesį. Va irgi, čia vaizdas pro langą, bet kitaip. Čia pliaže. Trump Toweryje
gyvenau.
Bet
čia režisuota.
Režisuota,
bet irgi pagal Man Ray. Labai daug fotografijų dariau plokštelių studijai. Gal
penkiasdešimt lietuviškų plokštelių išėjo su mano nuotraukom. Su jais turėjau
labai gerus santykius. Sekundėlę... (Ieško nuotraukų telefone) Va čia
mano žmona, kurios jau nėra, ir Jonas Žiburkus 2004 metais, mes pirmą kartą į
Lietuvą atvažiavom. O čia mes su Tarasovu 1971 metais dar, na ir Ganelinu, čia
mūsų trio buvo.
O
kai atsirado Čekasinas, trio taip ir užsifiksavo – GTČ.
Man
nepatinka tas pavadinimas, bet užsifiksavo. Prasidėjo gastrolės po visokius
festivalius, Donecke buvo labai geri festivaliai, mes pirmąkart ten nuvažiavom
irgi trise, pirmą pusę mes su Ganelinu grojom duetu, kontrabosas ir
fortepijonas, o antrą dalį jisai grojo su Tarasovu, būgnais. 1970 metais
nuvažiavom į festivalį į Sverdlovską. Ten irgi tuo pačiu būdu grojom: ir
atskirai, ir kartu, kai kuriuos dalykus trise grojom. Ten prie manęs po
koncerto prieina jauna moteris ir sako: „Gal gali paprašyt Ganelino, kad
pasiklausytų vieno vyruko? Jis labai įdomiai groja, aš noriu, kad jūs
susipažintumėt su juo.“ Aš prieinu prie Ganelino su Tarasovu, sakau: „Gal
nueikim į karininkų rūmus, ten vienas vyrukas groja.“ Jie man pasako: „Kčiortu,
atsikratyk, nenorim niekur eiti.“ Jie dabar to neatsimena. Aš sakau: „Bet labai
gražiai prašo.“ Ten buvo Čekasino būsimoji žmona, Larisa, jinai paskui vėl pati
priėjo: „Vyrukai, nueinam, čia tik dešimt minučių.“ Gerai, nuėjom. Lauke buvo
42 laipsniai šalčio, vasario mėnuo. Nuėjom, jie kaip tik baigė grot, mes
nusileidom į rūsį ir susipažinom su Čekasinu. Jisai pagrojo kažkokia dūdele,
Ganelinas sako: „Aha, čia įdomu!“ Ir prasidėjo tas ryšys. Susirašėm,
susiskambinom, ir Čekasinas atvažiavo gyvent į Vilnių po to susitikimo.
Jūsų
dėka, iš esmės.
Panašiai.
Man gaila buvo, žmonės nori, o jie: „Ne, ne...“ Niekas to neatsimena. Aš irgi
nedaug kam esu pasakojęs šitą dalyką. Atvažiavo jisai su savo Larisa, jie
susituokė čia, jam surado darbą, „Trimite“ grojo, dar kažkur. Jis labai aukštos
kokybės klasikinis muzikantas. Kaip ir Petras Vyšniauskas. Jis maždaug tais
metais gavo pagrindinį prizą kaip klasikinis klarnetininkas kažkur
Čekoslovakijoj, kaip studentas, ten klausimų nekilo. Va taip jis atsirado
Vilniuje, grojo įvairiose vietose. Kai kas rašo, kad Ganelino GTČ trio grojo
„Neringoj“. Negrojo!
Čekasinas niekad „Neringoj“ negrojo, tas trio buvo: aš kontrabosu, Tarasovas
būgnais ir Ganelinas. Tas buvo trio, bet ne Čekasinas. Čekasinas ateidavo gal
kartą per savaitę šiaip, dėl pramogos. Vat ir viskas. Kodėl mes čia pradėjom?
Dėl istorijos?
Nesvarbu
dėl ko. Aš vis pagalvoju, kad esate kuklus žmogus. Malonus, kuklus žmogus,
niekur nenorite pateikti savęs kaip reikšmingo.
Tai aš
nereikšmingas. Aš gyvenau savo gyvenimą taip, kaip man patiko, natūraliai. Toks
mano gyvenimo būdas, aš nenoriu būti kitokiu. Dabar, kai pagyvenau
kapitalistiniam pasauly, vis tiek aš ne dėl savęs, kaip kai kurie... Žinoma,
reikia uždirbt pinigus, šeimą išlaikyt. Mano žmona buvo matematikos mokytoja
mokykloje. Kanadoje mokytojai uždirba labai gerai, niekas netiki, bet mokytojai
ir policininkai uždirba labai neblogai. Mes neblogai gyvenom, aš turėjau savo
galeriją. Labai mėgstu dirbt su medžiu, turėjau ir iki šiol turiu rėmų
dirbtuvę.
Pats
rėminate?
Profesionaliai
išmokau dirbti pagal tarptautinius standartus. Iki šiol turiu viską, uždariau
galeriją, įrengimus parsivežiau namo, rūsy viskas yra. Rėminu dailininkams,
interjero dizaineriams, dekoratoriams. Ir kai kada daugiau negu 50 proc. uždirbu
tiktai iš rėmų. Labai man patinka ši veikla, žmonės sako, kad mano prieš
dvidešimt metų parinkti rėmai iki šiol „dirba“.
Na
štai, turite akį. Tačiau žiūrėkite, į džiazo elitą istorija jūsų neįtraukė.
Ganelino trio yra GTČ.
Bet,
pavyzdžiui, yra džiazo enciklopedijoj Ganelino visa diskografija ir aš ten esu.
Tai
aišku. Fotografijoje tarp šimto fotografų irgi esate, tačiau panteone karaliauja
Sutkus, Luckus ir kiti vardai. O jūs vis tiek atrodote laimingas žmogus. Štai
kalbamės, ir jūs patenkintas, laimingas, linksmas, geranoriškas žmogus.
Absoliučiai.
Aš ir nenoriu būt tame panteone. Čia ne mano. Man tas panteonas... Užsifiksavę
tie 5–7 vardai, ir tiek to, gyvenkit sau, ir aš gyvenu... Aš vilnietis, aš
turiu savo Vilniaus aurą ir man to užtenka. Aš turėjau, pavyzdžiui, asmeninę
parodą Žydų muziejuje 2018 metais, kaip tik buvo mano parodos atidarymas ir
Ganelino su Šenderovu koncertas vienu metu. Toje parodoje buvo mano darbai,
susiję su Vilniaus getu, dingusiu
Vilniumi. Aš atrinkau savo nuotraukas iš Vilniaus geto. Mano fotografuota tuose
kiemuose. Labai kokybiškai, ne šiaip gerai, padaryta. Ir turiu knygą, kurioje
surinkti visi Vilniaus geto dokumentai, prisiminimai. Iš ten išėmiau,
pavyzdžiui, Vilniaus geto prezidento parašą, superimpozinau ant savo nuotraukų
ir man atspausdino didelio dydžio – puikiai atrodo! Atsiunčiau į
fotolaboratoriją failus, man sako: „Oi, labai negeros kokybės, tokios
neužtenka.“ Sakau: „Taip ir spausdinkit.“ Kai atspausdino, tikrai matyti, kad
autentiškos nuotraukos. Labai gerai buvo, ir Ganelinas dalyvavo, ir Šenderovas,
po metų numirė jisai. O aš buvau Šenderovo šeimos fotografu, jo tėvukų.
Labai
įdomu. Jūs visur ten buvote.
Aš,
pavyzdžiui, per tas plokštelių studijas su visais muzikantais oficialiai susipažinau.
Filharmonijos reklamos skyriuj Žibikas toksai dirbo, aš viską fotografavau ten.
Vytas Kernagis nuolat pas mane studijoj lankydavosi, mes su juo draugavom,
nelabai artimai, bet jis mane gerbė, labai įdomus, protingas žmogus buvo. Ir su
visais taip – architektais, menininkais... Kai dirbau Estetikos institute, mano
studija buvo Muziejaus 12, dabar Vokiečių 12, kieme. Pats institutas buvo šalia
Signatarų namų, o mūsų dirbtuvės – ir staliai, ir mano fotostudija – ten. Tai
iš tuometinių Dailės parodų rūmų pas mane ateidavo plakatistai šriftų
užsisakinėt, dar ko nors, nuotrauką didesnę pasidaryt plakatams. Aš buvau, taip
sakant, centre.
Virtuvėje.
Vienas iš
tų. Pavyzdžiui, Sutkus nedarytų šriftų, čia techninis darbas, o aš viską
darydavau, ko reikėjo.
Bet
Grigorijau, ir jūs esate patyręs kibirkštėlių, kai pavyksta sukurti kažką,
tarkime, genialaus.
Na, ne
genialaus, bet išskirtinio.
Gerai,
išskirtinio ką nors sukurti pavyksta. Dar jūs iš arti matėte ir supratote, kaip
mąsto Ganelinas, Sutkus, Luckus.
Sutkus
nelabai, Luckus.
Ir
man pasakėte, kad svarbus yra mąstymas. Ne tik teorinis pagrindas, ne tik
techniniai gebėjimai, bet ir mąstymas. O mąstymas, jūs sakėte, yra atvirumas
pasauliui, atviras protas.
Taip,
absoliučiai viskam. Čia mane Luckus biškį... Sako: „Net ir nacių
ideologija – tau gali nepatikt, bet įsižiūrėk, kažkur galbūt iš pradžių ten
buvo sveiko proto, o paskui pasidarė idiotizmas. Tu gali būti 120 procentų
prieš tai, bet tu turi žinot.“
Tai
čia jau vėl labiau apie teorinį pagrindą. O dėl paties mąstymo – ar jūs galite
įsivaizduoti, kad jūsų mąstymas pasiektų tokį lygį kaip Luckaus ar Ganelino?
Sunku man
būtų pasiekti Ganelino mąstymą, nes aš nesu muzikos profesionalas, aš neturiu
jokio teorinio pagrindo, aš savamokslis. Ganelinas turi muzikinę matematiką
kažkur čia (rodo į kaktą), jisai mokėsi tų visų pagrindų, o aš
intuityviai.
Tai
manote, kad galima išmokti mąstyti?
Ne mąstyti,
bet gauti tam tikrus pagrindus ir, jeigu esi kūrybiškai atviras, su tais
pagrindais jau gali sukurt kažką aukštesnio.
O
kaip tapti kūrybiškai atviru?
Čia
jau...
Iš
aukščiau?
Tiktai.
Kiek daug yra labai išsilavinusių, bet jie nieko negali sukurt. 95 procentai
klasikinių muzikantų negali groti be natų, jie neatsimena. O yra tokių, kurie
atsisėda prie fortepijono, mintinai žino viską ir savo interpretacijas daro.
Čia jau tie, kas turi. Tai tas pats ir kitose srityse.
Gražu.
Jūs taip ramiai ir aiškiai svarstote apie tai.
Primityviai.
Paprastai.
Man labai gražu, kad jūs, daug pasiekęs, daug nuveikęs, ramiai save priimate be
perdėtų ambicijų.
Taip,
absoliučiai. Kas man padėjo, gal čia irgi primityvu, man padėjo, kad mano ekonominė
padėtis leido man kiekvieną dieną negalvoti, kaip uždirbt kapeiką. Uždirbdavau
gerai, gerų užsakymų turėjau, ir mano kūrybinis gyvenimas nebuvo susijęs su
pinigais. Tai irgi, man atrodo, duoda laisvę. Sukūriau šeimą, vaikai užaugo,
turiu gerus namus, gerą mašiną, o kūryba man buvo visada atskiras dalykas. Nors
dabar visai neblogai, kai galiu parduot vieną ar dvi nuotraukas kam nors.
Užsakinėja iš mano kūrybinių darbų, kurių anksčiau nepardavinėjau, o dabar šiek
tiek ten, šiek tiek ten. Va čia mano viena istorinių nuotraukų, kuri pasauly
labai gerai žinoma.
Taip,
įspūdinga. O ten koks užrašas?
Čia
užrašas žydiškai ir lenkiškai. Ten buvo kepykla, saldumynų gamykla Šv. Stepono
7. Dabar jau ten užstatyta, nieko nėra. Čia fotografavau gal 1985 ar 1986, ir kaip
tik va liko... Tai ta nuotrauka publikuota žydų leidiniuose užsienyje,
Amerikoj, dabar net išėjo knyga... Buvo toks žurnalistas Aronas Garonas, 40-ųjų
pradžios kartos. Karo metu irgi dirbo žurnalistu kariuomenėj, po karo jis buvo
žurnalų „Jaunimo gretos“ ir „Švyturys“ redaktorių pavaduotoju, labai aktyvus
vyrukas, rašė atsiminimus. Jo dukra Tamara Garonaitė buvo
architektė-restauratorė, daug dirbo Vilniuje, dabar jinai Izraelyje su savo
broliu surinko medžiagą, viską, kas parašyta apie Vilnių, apie istoriją, na,
jisai literatas buvo, žurnalistas, ir išleido jo knygą su atsiminimais apie
Vilniaus žydų mokyklą ir taip toliau. Labai gražus albumas, su nuotraukomis, ir
ta mano nuotrauka – viršelyje. Taigi, šita nuotrauka nuolat figūruoja kaip
Vilniaus žydų gyvenimo herbas.
Nuostabu.
Ačiū, Grigorijau, man labai patiko pasikalbėti.
Kalbėjomės 2022 m.
birželio 23 d. Vilniaus kavinėje greta Katedros aikštės.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais" ir "Pasaulis jų akimis" rasite po 23 atrinktus, papildytus, pataisytus ir net niekur kitur neskelbtus mano pokalbius iš esmės. Iš "Sofoklio" rinkinius įsigysite leidyklos kainomis.
2 komentarai:
Labai įdomus straipsnis, intervju.
Ačiū. Įdomu skaityti. Vaizdiniai ir mintys , pašnekesys :) kviečia į tylų pokalbį su savimi apie Vilnių Kanadą
fotografiją džiazą ir žydus ... gyvenimo kelionę prisiminimais. Sukauptą išmintį ir paprastumą...
Rašyti komentarą