Jūs jau dvylika metų mokote žmones. Kas tai yra, ko jūs mokote?
Iš tiesų netgi ne dvylika metų, o nuo
1996 metų aš mokinu.
Oho!
Tai čia truputį daugiau. Bet gal
dvylika metų buvau labiau susijęs su konkrečia tema apie santykius. Iš tiesų,
galima sakyti, mano gyvenimo profesija yra dvasinis kelias. Būdamas dvidešimt
vienerių metų, dar visai studentas, aš sutikau savo meditacijų mokytoją,
pradėjau iškart medituoti ir daryti tam tikras praktikas. Realiai, tai tapo
mano profesija.
Gal galime stabtelėti? Nes
svarbu išsiaiškinti sąvokas. Kai žmonės sako „meditacija“, tai gali reikšti
įvairiausių dalykų. Kaip jūs meditavote dvidešimt vienerių?
Jeigu jau kalbėtume tiksliai, tai
negalima „meditacijų mokinti“. Galima sakyti, tai yra netgi ne mokinimas, bet vidinis
žmogaus pabudimas nuo proto veiklos. Tai yra toks procesas... Aš esu sukūręs ne
tik paskaitų serialą „Esybiniai santykiai“, bet ir kitą – „Esybinis gyvenimas“,
kuriame tuo keliu pasidalinau.
Artimiausias terminas yra
„meditacija“, kitas galbūt – „žmogaus evoliucija“. Evoliucija reiškia, kad
žmogus gali būti savyje, o jo „aš“ gali būti skirtingose vietose. Jisai gali
rastis kūne ir žmogus bus apspręstas to, ką kūnas generuoja: emocijų, jausmų,
instinktų. Žmogus daug priklauso nuo to, kaip jo „aš“ yra su tuo susietas.
Čia jau darosi sudėtinga
ir skamba keistokai. Kai „aš“ nebesu kūne, tai tampa įtartina. Gal judėkime
nuosekliai – papasakokite, nuo ko jūs pradėjote: kaip būdamas dvidešimt
vienerių sutikote mokytoją, kokia tai buvo patirtis?
Paprastai kalbant, aš sutikau žmogų,
kuris buvo absoliučiai laimingas.
O! O jūs – ne?
O aš buvau nelaimingas. Dėl ko aš
buvau nelaimingas? Dėl to, kad gal nuo penktos ar šeštos klasės aš turėjau
tokią vaikišką svajonę – tyrinėti žmogaus smegenis ir perprasti, kaip jos
veikia.
Graži svajonė.
Graži svajonė, taip. Ir aš dar tais
sovietiniais laikais siųsdavausi iš Maskvos knygas apie tai, kaip veikia
smegenys. Ta svajonė nebuvo susijusi su mano aplinka, galbūt ją labiau
paskatino fantastikos knygos, kurias skaičiau tuo metu. Man kažkodėl kilo
įžvalga, kad galima tyrinėti žvaigždes, galima tyrinėti kosminius laivus, o
galima tyrinėti žmogaus smegenis. Kažkodėl smegenų tyrinėjimas man atrodė labai
įkvepiantis dalykas.
Aš pradėjau tuo domėtis, norėjau
perprasti, kaip jos veikia, kas esu aš, kur aš atsirandu, kai numiršta
smegenys, ar galima smegenis „perdėti“ kažkur, „įrašyti“ (tais laikais
kompiuterių nebuvo) – idėja buvo kažkokia panaši. Ir maždaug 11–12 klasėj aš
patyriau tokį labai įdomų insaitą. Aš piešdavau, kaip neuronai veikia.
Tais laikais mokslas ne iki galo galėjo paaiškinti, kaip vienas neuronas randa
kitą neuroną. Kaip susidaro asociatyviniai tinklai – taip, bet kaip tie
neuroniniai tinklai judėdami išauga, kaip tie neuronai atranda vieni kitus –
neaišku. Ir man kilo toks didelis insaitas, kad iš tiesų neuronai
bendrauja ne tiktai cheminėmis medžiagomis, bet jie kaip ląstelės bendrauja dar
ir kažkokiu lauku.
Jūs taip pats įžvelgėte?
Taip, tokia buvo mano įžvalga. Ir man
tada tapo viskas aišku. Jeigu ląstelės gali kitokiu būdu bendrauti, neuronai
vieni kitus suranda, man iškart paaiškėjo, kaip veikia smegenys. Tuo momentu
man tai buvo trūkstama grandis, kurios neturėjau, norėdamas paaiškinti, kaip
veikia žmogaus smegenys. Kaip veikia patys neuronai, viskas aišku, bet kaip jie
vienas su kitu sąveikauja, kaip jie randa vienas kitą, kaip jie susijungia,
kaip jie kuria tuos sudėtingus neuroninius tinklus, mokslas tuo metu negalėjo
paaiškinti. Tada dar nebuvo atrastas nei dopaminas, nei serotoninas, nei visos
kitos medžiagos, visa tai buvo dar toli. Bet tuo momentu man atėjo insaitas,
kad yra kažkoks laukas.
Laukas? Na gerai, ir ką
jums paaiškina tai, kad yra laukas?
Tie tyrimai, kurie jau vėliau
parodė... Tarkim, jūs žinot apie tą vandens struktūrą? Jeigu vanduo yra laikomas,
nežinau...
Prie gerų žmonių?
Prie gerų žmonių arba prie kolonėlių,
kur groja vienokia muzika, kitokia muzika, trečia muzika, tada vanduo užšąla
skirtingai, skirtingai atrodo kristalai. Senais laikais aš padariau kitą
eksperimentą: paėmiau vandens stiklinę ir pavasarį įstačiau į ją svogūną.
Pastatyti prie lango svogūnai labai greitai auga. Eksperimentas toks: vienas
yra paprastas eksperimentinis svogūnas, kitas svogūnas – su kuriuo aš labai
meiliai šneku kiekvieną dieną, kaip su šuniuku: su juo sveikinuosi ir panašiai.
O su trečiu kalbuosi piktai. Jie stovi skirtinguose kambariuose ir visi yra
klasikiniai paprasti svogūnai. Jie greitai išauga, po 2–3 savaičių galima
matyti rezultatą. Pirmasis paprastas klasikinis svogūnas išaugo tiek, kiek
išaugo. Tas, kuris buvo giriamas, išaugo žymiai stipriau per tą patį laiką. O
tas, su kuriuo kalbėjau neigiamai, išleido daug šaknų ir labai mažai, tik vos
vos paūgėjo. Toks eksperimentas, kurį aš pats padariau, be jokių mokslinių
tyrimų. Koks čia galėtų būti paaiškinimas?
Aš nusiunčiau tą klausimą į žurnalą
„Mokslas ir gyvenimas“, atrodo. Man nieko neatsakė, buvo sovietiniai laikai... Kad
tas svogūnas, kurį aš gyriau, yra didesnis už klasikinį, matė mano tėvai,
aplinkiniai, vadinasi, tai nėra kažkokia sugestija. Ir tas dalykas man sukėlė
įžvalgą, kad ir neuroniniai tinklai naudoja tokias silpnas sąveikas. Aš
negalėjau paaiškinti, mane ištiko toks insaitas.
Ir tada gimė idėja, kad aš turiu
įvaldyti tą mokslą, atrasti, perprasti ir visiems papasakoti. Aš pradėjau
studijuoti biofiziką Vilniaus universitete ir susipažinau su dėstytojais,
kurie... Buvo vos vos posovietiniai metai, tai reiškia, jie buvo grynai materialistiškai
nusiteikę mokslininkai, kurie tikėjo matematika ir tam tikra ideologija. Ir po
3–4 metų studijų aš pamačiau, kad neturiu šansų įrodyti. Net dabar pasakojant
tiems žmonėms, iš karto kyla konfliktas, jie net nenori klausytis apie tokias
idėjas.
Tai jums nepavyko
pakartoti to eksperimento?
Eksperimentą su svogūnais aš
pakartojau, jokių problemų. Aš siūliau ir kitiems žmonėms, kiti irgi
pakartodavo, jeigu nuosekliai tą darydavo. Jeigu tik kartą per savaitę
prisimindavo, aišku, tai neveikdavo. Vėliau atsirado tos vandens kristalų
nuotraukos. Aš sutikau daug žmonių, kurie augina, mėgsta, myli augalus, jie
irgi patvirtino, kad pas juos auga, o kai jie išvažiuoja, kaip aš dabar
mėnesiui, ir kažkam palieka, visi augalai nudžiūsta, nors ir laistomi pagal
grafiką. Vadinasi, ten yra kažkoks nenusakomas dalykas, kuris iš tiesų veikia
gyvas ląsteles, gyvus augalus. Gyviems augalams yra efektas.
Ir kas toliau?
Tuo momentu aš atsidūriau
egzistencinėje krizėje, nes supratau, kad negaliu įrodyti, tais laikais. Dabar
galbūt aš kitaip jausčiausi, nes galima išvažiuoti į užsienį, galima rasti
tyrėjus ir laboratorijas, kurios tokias idėjas palaiko, ir galbūt viskas būtų
buvę kitaip. Bet tada, kokiais 1991–1992 metais, net idėjų tokių nesigirdėjo.
Realiai, aš likau nusivylęs ta idėja, nusivylęs savo įžvalga. Tuo momentu, kai
aš tą patyriau, apėmė tokia įžvalga, žinot, jai nereikia įrodymų. Ir jinai yra
ne tiktai supratimas, aiškumas, kad noriu bėgti, kitiems papasakoti, bet tame
yra kažkokia begalinė motyvacija tai patikrinti, daryti. Žinot, tokia jėga
įsijungia. Ta jėga mane kurį laiką vedė, vedė, vedė, kol aš galiausiai patyriau
krizę, pamačiau, kad toliau neįmanoma, nes nieks nepalaiko, nieks nesupranta
tokių idėjų, visa tai nesąmonė, netikra, ir aš turiu tiesiog rinktis: arba būti
lazerių fiziku, arba daryti kažką kita.
Tuo metu aš buvau krizėje – mano
gyvenimą, galima sakyti, nuo penktos ar šeštos klasės vedęs kažkoks vektorius
staiga sustojo. Na ir ką, aš tada pusmetį, metus gyvenau klasikinį studentišką
gyvenimą ir turėjau, kaip jau dabar pasakyčiau, lengvą depresiją. Ir tada aš
sutikau žmogų, kuris buvo absoliučiai laimingas. Tas žmogus ne lietuvis. Jisai
mokino įvairių praktikų – meditacinių praktikų, darbo su vidine energija. Aš
tiesiog nuvažiavau pas jį, šiek tiek pasimokinau, gal pusantro ar du mėnesius,
ir su juo asmeniškai bendravau. Jisai buvęs fizikas, docentas, ir aš su juo
pasidalinau tuo savo konfjūzu. O jisai pasidalino, kaip jis išsprendė
šitą dilemą. Jisai irgi gi ėjo tuo moksliniu keliu, turėjo daryti karjerą ir
kažkokiu momentu taip pat patyrė krizę. Jam buvo apie 50 metų, vidurio amžiaus
krizė, ir jisai irgi sutiko žmogų, kuris mokino tų praktikų, kurių dabar pats
mokina. Jisai pradėjo daryti tas praktikas, kaip ir dauguma to laikmečio
žmonių. Prisiminkite 1990, 1992, 1993 metus – tai buvo posovietinis
laikotarpis, kai dauguma žmonių tiesiog buvo praradę prasmės jausmą. Sugriuvo
vienas gyvenimo būdas, pasaulėvaizdis, ir žmonės nerado savęs, todėl visur
ieškojo, dažniausiai neklasikiniuose, netradiciniuose būduose, daug visko ten
tais laikais buvo. Ir tas žmogus save atrado irgi energetinėse praktikose,
meditacinėse praktikose, jisai ilgą laiką praktikavo tai. Ir man jis atrodė
absoliučiai laimingas ir realizuotas žmogus. Jisai man kažkokiu būdu, dabar
neprisiminčiau kaip, paaiškino platesnį vaizdą, kuriame man susivedė, kad tai,
ką aš tada suvokiau, ta įžvalga yra reali, jinai yra tikra. Kol kas mokslas
negali to paaiškinti, bet galima išmokti tuo praktiškai naudotis.
Ilgą laiką žmonės ne visai suprato,
kas yra elektra, bet puikiausiai galėjo ja naudotis ir sukurti prietaisus,
kurie veikė. Kad galėtumėme naudotis tam tikrais reiškiniais, nebūtina jų iki
galo perprasti. Galima sukurti technologijas, kurios puikiausiai veiks. Šita
mintis man labai palengvino tam tikrą supratimą ir pašalino daug vidinių
prieštaravimų.
Iš tikrųjų, mokslininkai
iki šiol gerai nesupranta, kaip veikia klijai.
Ir aš pradėjau galvoti: OK, tada
reikia tuo naudotis, jeigu taip yra. Ar galima to išmokti? Galima, labai paprastai.
Ko išmokti? Jis buvo
laimingas, jūs – nelaimingas...
Taip, jisai buvo laimingas, o aš buvau
nelaimingas. Nelaimingas būtent dėl to, kad aš galvojau, jog turiu depresiją,
neišspręstų problemų. Na, čia irgi labai plati tema, kodėl jisai buvo
laimingas, bet man toks jausmas buvo, kad tas žmogus turi atsakymą, kurio aš
ieškau. Aš tai mačiau iš jo gyvenimo būdo. Tas žmogus galbūt buvo kažkuo
panašus į mane, nes jis irgi fizikas, irgi racionalus žmogus, labai aktyvus, ir
jo gyvenime aš mačiau kažkokį, sakykim, savo paties proveržį, kurį aš galėčiau
turėti, jeigu būčiau toliau judėjęs savo pagauto impulso nurodyta kryptimi.
Man buvo labai įdomu, kaip jisai taip
nuostabiai jaučiasi – realizuotas, patenkintas, pilnas energijos. Ir jis man
pradėjo pasakoti... ne tai kad pasakoti, jis mane perjungė iš teoretiko į
empiriką. Vadinasi, nėra prasmės toliau samprotauti apie tai, reikia išmokti
tuo naudotis. Nes tuo momentu, kai buvo atrasta elektra, apie ją daug ko nebuvo
žinoma, kalbu apie matematines lygtis. Bet Tesla sukūrė įvairių dalykų, iki
šiol žmonės stebisi. Nebūtina suprasti, kas tai yra iš tiesų, bet buvo galima
suprasti, kad jeigu tą su tuo sujungi – minusas, pliusas, – yra elektra. Kas
tas „minusas“, kas tas „pliusas“? Ir elektra gi nėra, kad elektronai bėgioja.
Čia anais laikais per fiziką galbūt mums taip pasakojo, bet jokie elektronai
niekur nebėgioja, jie negali bėgioti. O žmonės tuo metu negalėjo to suprasti.
Taip, mus mokė, kad
elektra yra kryptingas elektronų judėjimas.
Taip, bet jie nejuda.
Jie sukibę.
Bet visai užtenka žmogui suprasti:
„Aha, tada galima va šitą laidą...“ Kaip vanduo pasidalina – į vieną pusę, į
kitą pusę, jeigu čia dar išsišakoja, dar išsišakoja. Ir visa esmė yra ta, kad
kažkokiu momentu nueini nuo konceptualių būdų tai suprasti ir pereini prie
tiesiog praktinių būdų. Praktinis būdas yra koks? Ko reikia žmogui? Žmogui
reikia laimės būsenos, jeigu kalbėtume poetiškai ir apibendrintai.
Na, tokia būsena neilgai
tetrunka.
Taip, žiūrint ką vadinsim laime. Laimė
yra tokia būsena, kurioje žmogus... Kaip ir meilė, laimė yra toks filosofinis
terminas, kuriame daug visko gali būti. Tai gali būti stiprus malonumas, o gali
būti, pavyzdžiui, džiaugsmas. Džiaugsmas nebūtinai yra malonumas. Kitam ta pati
laimė gali būti kūryba, kitam gali būti laisvė, dar kitam gali būti meilė. Bet
kuriuo atveju žmogus turi tokį suvokimą, kad tai yra tai. Tai yra tai,
ko man gyvenime reikia, kas mane užpildo.
Tuo momentu, kai aš sutikau tą žmogų,
man nebuvo svarbu pavadinti, kaip tai vadinasi. Aš mačiau žmogų ir dėl empatijos,
savo veidrodiniais neuronais aš sugebėjau pajusti tą būseną, tą savijautą,
kurioje jis buvo. Kiekvienas žmogus tai gali padaryti.
Norėjote jaustis taip pat,
kaip jis?
Aš norėjau jaustis kaip jisai. Dabar
aš pavadinčiau tai visiškos realizacijos būsena. Nevadinu to taip romantiškai „laime“,
bet tai yra visiškos realizacijos būsena. Man tuo momentu tas pavadinimas labai
labai tiko.
„Realizacija“ yra dar
vienas terminas, kurio prasmė sudėtinga, bet iš jūsų pasakojimo daugmaž aišku.
Kontekste. Nes žodžiai be konteksto
visada reiškia, žinote, bet ką.
Na gerai, ir jums pavyko
realizuotis? Atjungti protą?
(Juokiasi) Iš tiesų, jeigu man būtų reikėję tada paaiškinti, aš,
aišku, nebūčiau sugebėjęs tos patirties paaiškinti. Aš galėjau tuo momentu
labai emocionaliai apie tai šnekėti, šnekėti gal ne poetiškai, bet taip
metaforiškai: „nuostabu“, „gerai“, „realizacija“, „pilna“. Dabar vasario 24
dieną sueis 29 metai, kai aš tuo užsiiminėju, nes vasario 24 dieną aš sutikau
tą žmogų.
Prieš 29 metus?
Taip, taip.
O kiek jums tada buvo?
Dvidešimt vieneri.
Aišku. Tai jums šiemet
sueis penkiasdešimt.
Taip.
Ir kaip savo realizaciją
jūs aiškinate dabar?
Tai dabar aš galiu paaiškinti labai
paprastai. Jeigu žmogaus protas nurimsta, žmogui natūraliai kyla būsena,
kurioje jis yra absoliučiai laimingas. Vėlgi tai yra tam tikra empirika, kurią
galima patikrinti bent 12 dienų pabuvus meditaciniame retrite. Medituoti
atvažiuoja labai įvairūs žmonės – nuo laimingų intelektualų, kurie patenkinti,
realizuoti, viską turi, iki žmonių, kurie kenčia nuo depresijų. Žmonės
medituoja 2,5 tūkstančių metų, galbūt ir daugiau. Ir visa esmė yra tokia, kad,
atrodo, jie nieko ypatinga nedaro, jie tiesiog sukoncentruoja dėmesį, atlieka
meditacinę praktiką, kuri vienaip ar kitaip gali nuraminti protą. Neišjungia
proto, nes proto išjungti neįmanoma, bet jį galima nuraminti. Ir vos tik protas
nusiramina, visi tie žmonės, kurie, atrodo, kentėjo, nes pats sėdėjimas nėra
malonus užsiėmimas, tu sėdi, medituoji, tai nėra malonu daryti, visi tie žmonės
pasiekia labai keistą, neaišku iš kur atsirandantį rezultatą – vidinio
džiaugsmo būseną. Ne malonumą, o džiaugsmą. Džiaugsmas nėra linksmumas,
džiaugsmas yra kažkokia būsena, kurią žmonės labai... Vėlgi nėra tokio žodžio,
kaip jį nusakyt, bet žmonės sako: „O! Tai!“ Ir tada jūs galite klausti: „Kas – tai?“ Tada
žmogus sako: „Tu turi tai patirti.“
Klausti „kas – tai?“ yra
viena iš meditacijos technikų.
Taip, netgi ne technika, o rezultatas.
Technikų labai įvairių yra, bet rezultatas tas pats, va kur esmė. Technikos
gali būti visokiausios. Bet žmonės papuola į tai. Ir va tas tai,
kai tu papuoli ten, tu arba pasirenki, kad tai būtų tavo gyvenime vis
dažniau ir dažniau, arba pasirenki, kad „OK, aš kartais galiu atvažiuoti lyg
atostogų ir tai turėti“, arba tu pasirenki, kad „ne, tai yra
labai faina, bet kažkada vėliau – mano gyvenime, dabar man nėra laiko“, ir
žmogus atideda, nors jisai tai patyrė. Reiškia, čia yra tokia vidinė
subjektyvi to žmogaus tiesa, jisai tai patyrė. Pavadinkime dabar tai.
Vieną kartą tai patyręs žmogus jau yra kitoks?
Taip, jis yra kitoks. Čia kaip su
nekaltybės praradimu.
Bet nereiškia, kad jis nuo
tada nuolat jaučiasi laimingas.
Ne, aišku, nereiškia. Nes protas vėl
pradeda veikti – vėl tikslai, vėl... Neįmanoma tokį ramų protą išlaikyti.
Kalbant apie tas meditacijas, kurių mane mokino, jos buvo skirtos medituoti
gyvenime. Ganėtinai lengva atsisėsti vietoje, kuri nedirgina smegenų, nėra
aplinkui žmonių, sukuriamos tam tikros taisyklės, tarkim, žmonės nebendrauja,
nežiūri į akis, ir tada smegenys tokioje natūralioje aplinkoje per ilgesnį
laiką nurimsta. Priklauso nuo konkretaus žmogaus pasąmonės triukšmo, bet jos
nurimsta. Tada viskas OK, tai yra.
Bet kaip tai atrasti sėdint
ofise? Kaip tai atrasti vairuojant automobilį? Kaip tai atrasti
žiūrint į akis? Kaip tai atrasti bendraujant su žmogumi, kuris su tavim
nesutinka? Kaip tai atrasti būnant namuose su žmona, gyvenimo situacijoje,
kuri nori nenori tavo smegenis arba protą suaktyvina? Kaip tai išlaikyti?
Arba netgi ne išlaikyti, o būti tame? Va, ko aš mokinausi taip ilgai.
Mokinotės išlaikyti tai?
Ir iki šiol mokinuosi. Aš tai
patyriau. Ir papasakojau šitą istoriją dėl to, kad skirtingai nuo mano draugų,
kurie tuo metu kartu su manim irgi to mokinosi, man tai buvo atsakymas,
padėjęs išeiti iš krizės, apie kurią papasakojau. Aš buvau, galima sakyti,
gyvenimo krizėje, egzistencinėje krizėje, mano gyvenimo kryptis sugriuvo. Ir
man tai labai padėjo, padėjo man išeiti, galima sakyti, iš depresijos.
Mano kitam draugui, irgi fizikui, jam irgi tai buvo, bet jam tai
nebuvo tuo momentu labai aktualu, dėl to jis neskyrė daug laiko, jis tiesiog
kurį laiką praktikavo, praktikavo, o po to nežinau... Dabar Švedijoj dirba,
stato namus. Žodžiu, kiekvienas žmogus pasirenka. Man taip susidėliojo, kad
būtent tas tai...
Tapo dominuojantis?
Tapo dominuojantis. Ir aš negalėčiau
pasakyti, kodėl taip yra ir kodėl su kitais žmonėmis taip pat neįvyksta. Aš
stebiu jau 29 metus ir niekada nežinau: vienų žmonių, patyrusių tai,
gyvenimai keičiasi, kitų – ne. Niekada negali prognozuoti, kurio žmogaus
gyvenimą tai pakeis, o kurio – ne.
Žmonės labai skirtingi.
Mano gyvenimą tai pakeitė ir
keičia iki šiol.
O jūs žinote, kuria kryptimi
judate?
Taip.
Kur tas vektorius nukreiptas?
Suprantate, labai sudėtinga kalbėti.
Panašiai fizika perėjo iš Newtono fizikos į kvantinę fiziką ir po to tie patys
fizikai pradėjo šnekėti paradoksais, suprantate: dalelė yra ir banga...
Schrödingerio katinas.
Taip, toks paradoksas. Lygiai taip pat
mano kryptis yra čia ir dabar, jinai jau yra, aš niekur nejudu. Visa esmė yra
ta, kad nėra kur judėti. Juda kūnas, nes jisai gyvena, jisai keliasi, yra
ritmai: rytas – vakaras ir taip toliau...
Ne tik juda – ir kinta.
Kinta. Kinta visuomenė, mano protas
įjungtas į visuomenę, jis įjungtas į tuos reiškinius, kurie vyksta, aš galiu į
kai kuriuos sureaguoti, į kai kuriuos galiu nereaguoti, bet kai kurių reiškinių
negaliu išvengti, pavyzdžiui, litai pereina į eurus ir taip toliau. Vadinasi,
nori nenori mano smegenys yra įvestos į bendrą procesą, jos irgi kažkur juda.
Mano kūnas ką tik pabuvo vasaroje, dabar žiemoja. Mano smegenys, asmenybė yra
tam tikroje vietoje, ir jinai toliau judės, bet aš niekur nejudu. Ir mano visas
„darbas“, jeigu taip pavadinsim ir paimsim visai kitą to žodžio reikšmę, negu
naudojam, galima sakyti, yra daugiau dėmesio pastanga arba nukreipimas visada
būti čia. Visada būti tai.
Dabar pasakykite – kas
tas, kuris būna?
Tai va tas tai ir yra tas,
kuris būna.
Sutampa?
Sutampa. Dėl to toks ir yra atsakymas.
Pokalbio pradžioje
minėjote sąvoką aš. Yra toks
dalykas?
Nėra tokio. Aš atsiranda tiktai
tada, kada yra ne aš, tokioje konstrukcijoje. Kai viskas tampa aš,
jau nebėra žodžio „aš“. Jisai prasmingas tiktai tada, kada yra dichotomija: aš
ir ne aš.
Gerai.
Kažkuriuo momentu, išnykus dichotomijai,
tokio aš nelieka. Bet negaliu sakyti: „Tai ką, tavęs nėra?“ Taip, aš
esu, bet tas, kas esu, nesu aš.
Dar įdomu, kiek jūs
šiandien jaučiatės supratęs apie smegenis?
Va čia labai įdomus dalykas. Jau 28
metus stebiu savo smegenis, aš neišvengiamai jas turiu stebėti, nes kai būnu,
tai ir matau, kas su jomis vyksta. Dar psichologiją vėliau studijavau, bet per
tuos 28 metus aš daug kartų daugiau sužinojau apie visų žmonių psichologiją vien
tik stebėdamas savo smegenis. Ir dar daugiau
vis atrandu. Galima sakyti, 12 metų stebėjau, kas vyksta su vyro ir moters
smegenimis, jiems būnant poroje. Čia toks kaip eksperimentas. Gyvenimas tampa
eksperimentu, jeigu stebi savo smegenis.
Jūs tai konkrečioje poroje
stebėjote?
Ir konkrečioje poroje, ir sąveikoje su
nuostabiu žmogumi, kuris mokino daug visokių praktikų, kaip medituoti
santykiuose, pavadinkime taip. Tai aš rėmiausi ir to mokytojo patirtimi, jo
mokinių pasakojimais apie tai, kaip jie mokinosi.
Kaip jūs, žvelgdamas į
regimą pasaulį, suvokiate jo dėsnius?
Va taip, kaip aš dabar su jumis
bendrauju. Man, galima sakyti, svarbu šiuo metu yra patirti, o ne suvokti. Man
nesvarbu konceptualizuoti patirtį. Tai reiškia, kad man užtenka patirti, jog tai
yra, va tas jausmas, apie kurį šnekėjom. Taip?
Aha.
Dabar aš kalbu su jumis ir mano
užduotis yra pagauti, koks yra jūsų pasaulėvaizdis ir koks kontekstas. Ir tokiu
būdu aš pasaulį, kol su jumis bendrausiu, matysiu kaip jūsų pasaulėvaizdį.
Mano pasaulėvaizdyje visas kito
žmogaus kuriamas pasaulėvaizdis, nesvarbu, kaip jis apibūdinamas – ar žodžiais,
ar, jeigu žmogus yra mokslininkas, matematinėmis lygtimis, – tėra viena iš
versijų. Juk net šiuolaikinis mokslas neturi vienos versijos, kuri galėtų viską
paaiškinti net siaurose srityse, netgi fizikoje. Kol tebuvo Newtono fizika,
viskas kaip ir paprasta, visi galėjo sutarti, nes dėsniai tie patys, tik
matavimo tikslumas skyrėsi. Bet kai mes pradėjome skaldyti atomą ir ten viskas ėmė
keistis, tapo labai sudėtinga visiems vienodai pamatyti. Atsirado keletas būdų,
kaip aiškinti. Moksle sakoma: jeigu yra dvi teorijos, vienodai aiškinančios
vieną reiškinį, tai teisinga ta, kuri paprastesnė. Iš to plaukia, kad nėra
objektyvaus teisingumo, nėra vienos tikrovės, jokio pasaulėvaizdžio, kuris yra
teisingesnis, jeigu žiūrėsime konceptualiai. Todėl pasaulėvaizdį galima
susikurti tokį arba priimti tokį, kuris tau šiuo metu aktualus ir veikia.
Jeigu mes paimame šią stiklinę ir
metame ją per šitą langą, tai mums nereikia jokių kvantinės fizikos lygčių, mes
imame paprasčiausias Newtono lygtis ir galime apskaičiuoti, kur ji nukris, su
kokia jėga nukris. Bet jeigu norime skaldyti atomą, jeigu norime greitinti
elementariąsias daleles, jas suskaldyti ir žiūrėti kaip į rutuliukus, kurie
laksto, susiduria ir iš to išlekia dar kiti rutuliukai, tuomet visas Newtono
pasaulėvaizdis neveikia. Vadinasi, mes turime atsisakyti Newtono
pasaulėvaizdžio, priimti visai kitą pasaulėvaizdį ir jo pagalba analizuoti tuos
reiškinius.
Tačiau už greitintuvo
sienų toliau veikia Newtono pasaulėvaizdis.
Taip, taip, dėl to visa esmė yra, į kurią
mes pasaulio vietą žiūrim, pagaunat?
Šį tą gal ir pagaunu, bet darau
prielaidą, kad jūsų pasaulėvaizdyje vis tiek yra stabilių vaizdinių.
Pavyzdžiui, Dievas Kūrėjas yra arba nėra, siela nedaloma arba daloma, mirtinga
arba nemirtinga. Šie atsakymai juk irgi formuoja tam tikrą pasaulėvaizdį.
Pasaulėvaizdis man yra daugiau
komunikacijos priemonė. Reiškia, mes susitariame, kokius žodžius naudosime ir
ką jie mums reiškia, o tada aš su žmogumi šneku prisimindamas visus
susitarimus.
Jūs šnekate jo kalba.
Taip.
Tai prisitaikote, iš
aukšto žvelgdamas į mane lyg į pigmėją?
Ne, ne, ne. Aš žiūriu kaip į sau lygų.
Dėl to kad suprantu... Va, kurioj vietoj mes su jumis sutariame? Mes sutariame dėl
žodžio „tai“. Žodis „tai“ tiek jums, tiek man reiškia tiesioginį kažko patyrimą.
Ir mes toliau su jumis jau operuojame, naudodami žodį „tai“. Ir man labai
gerai, nes man lieka mažytis, nedidelis žodelis, kuriame išlieka tai, ką aš
noriu pasakyti. O toliau visa mūsų kelionė jau bus atspindėta mano ir jūsų
komunikacijos: į kokius mes kontekstus nueisime ir kokiais žodžiais išreikšime.
Tinka. Nueikime stebėti
smegenų ir dalintis potyriais.
Taip, galime stebėti empiriškai, neįvardindami,
kas vyksta su mūsų smegenimis, o tai reiškia, kad mes stebime, kas vyksta su
mūsų pojūčiais, emocijomis, mintimis. Sąmonė – pasąmonė. Įsivaizduokite, yra
galimybė stebėti – ne nuolatos, nes žmogaus dėmesys šokinėja, bet galime dėmesį
įjungti ir stebėti.
Tu esi vaikščiojanti laboratorija, tik
tavo dėmesys turi būti stabilus. Jį reikia šiek tiek patreniruoti, kad dėmesys
ne šokinėtų, o laikytųsi: tu jį nukreipi ir visada jauti, kas vyksta viduje ir,
aišku, kas vyksta išorėje. Mes su jumis bendraujame ir aš galiu paraleliai
stebėti visus procesus, kurie man vyksta, turiu omeny empirinius procesus. Aš
negaliu matyti, ar išsiskyrė dopaminas, ar neišsiskyrė serotoninas,
noradrenalinas, bet aš galiu pastebėti svarbiausius efektus. Ir jeigu aš tai
daryčiau ir stebėčiau, kauptųsi duomenų bazė, sutinkate? Labai stipri empirinė
duomenų bazė.
Taip, jūs galite čia pat
analizuoti – nuo adrenalino jums pulsas padažnėja...
Man nereikia čia pat. Aš ilgą laiką
kaupiu, kaupiu ir prikaupiu. Būdamas su žmogumi, tarkime, bendraudamas su
moterimi, aš prikaupiu daug duomenų. Po to, kad apie tai papasakočiau, man
reikia rasti žodžius, nes tie duomenys yra empiriniai. Ir galima pasirinkti
raiškos priemones: pavyzdžiui, nupiešti paveikslą, sutinkate?
Nupiešti galima, taip.
Aš tai patyriau, aš jaučiu, jaučiu, jaučiu.
Jūs vaikštote po gamtą ir jaučiate gamtą. Po to jūs galite tą gamtą ir savo
savijautą išreikšti per paveikslą. Bet lygiai taip pat, paskaitęs psichologijos
vadovėlį, jūs galite išreikšti tai tam tikrais psichologiniais terminais.
Ko gero, galėčiau.
Ir tada jūs pats pasirenkate, per kokį
pasaulėvaizdį išreikšite tai, ką jūs patiriate. Sutinkate? Bet iki
pasaulėvaizdžio tai buvo tiesiog gryna patirtis. Jinai yra pati svarbiausia.
Kol grynoji patirtis dar
nesuvokta, nežinau, ar ji vadintina patirtimi. Jeigu ta patirtis yra mano, vos
tik pradėjęs ją apmąstyti, dalintis, perteikti, pasitelkiu kokį nors metodą.
Būtent. Ir tada galima pasirinkti
vieną metodą ir juo vienaip išreikšti, arba paimti kitą metodą ir per jį kitaip
išreikšti, o trečiu – dar kitaip. Jokio skirtumo. Tada tu atsiriši nuo metodo.
Tada žodžiai tau yra tik priemonė, kuria tu išreiški. Tai nėra tiesa. O dauguma
žmonių šneka žodžius ir tiki, ką tie žodžiai reiškia. Jie gyvena žodžių visatoje,
verbalinėje visatoje, semantinėje visatoje. Jie nuaudžia iš tų žodžių tinklus,
ir tokia yra vadinamoji antrinė tikrovė. Pirminė tikrovė – kurią mes patiriame,
o antrinė yra sukurta mūsų žodžių. Ji netgi neurofiziologiniam lygmeny, žmogaus
smegenyse atsispindi. Vadinasi, svarbu, kurioje vietoje jūsų dėmesys: ar
semantinėje visatoje, ar grynojoje medžiagoje.
Tuomet tokią grynąją
patirtį, juo labiau – Tai patirtį,
sunkiai įmanoma nusakyti ar perteikti?
Ne, tai nėra sunkiai perteikiama...
Suprantat... Nesvarbu, kaip jūs pasakytumėte, vis tiek jūs nepasakytumėte apie
ją. Todėl galima sakyti sunkiai, o galima sakyti lengvai. Galima bet kaip
šnekėti ir bus tas pats.
Ir ji tampa svarbiausiu
tikslu, centru, visa ko prasme?
Ji negali būti tikslu, nes kalbėdami apie
tikslą visada turime omenyje judėjimą link ko nors. Tam, kad judėtum į tikslą,
reikia jame nebūti prieš tai. O jeigu jau jame esi, kaip gali toliau judėti
link jo? Yra kitas žodis – „būtis“. Būti jame reikia. Yra judėjimas ir
yra buvimas.
Būtent mūsų protas yra judėjime, jisai
turi tikslus, o buvime nėra jokio tikslo. Jūs gulite prie jūros, jūs jau
jaučiate visiškai nuostabią buvimo prie jūros patirtį, tuo metu jums nereikia
niekur judėti. Koks jūsų tikslas? Jūsų tikslas yra būti tame, kame jūs esate.
Jeigu jūs tik nusistatysit tikslą, kad dabar reikia eiti valgyti, iškart išsijungsite
iš nuostabaus jausmo ir pradėsite iš lėto judėti...
O kas nustato, ar aš ten
dar esu, ar nebe?
Vidinė tiesa.
Koks čia fenomenas?
Labai paprastas dalykas. Prisimenate,
kaip užsiminėme su jumis apie nekaltybės praradimą? Jūs tai patyręs.
Taip.
Taigi, imkime tokią keistą paralelę –
nekaltybės praradimą seksualine prasme. Visi žino, kad ji tokia yra. Tu patiri
orgazmą ir tai pakeičia tave. Kitą kartą tu jau galėsi pasakyti, patiri orgazmą
ar ne. Bet jeigu žmogus, įsivaizduokite, nekaltas, jisai tik samprotauja apie
orgazmą. O užtenka vieną kartą patirti orgazmą, kad būtų nekaltybė prarasta, ir
tu jau visada žinosi, kad tai yra.
Na, orgazmų būna visokių.
Čia galima tobulėti: daugybiniai orgazmai, ištęsti orgazmai ir panašiai. O
esatis yra arba nėra.
Taip, bet tiesa yra tai... Kas yra
nekaltybės praradimas kaip psichologinis įvykis? Iki to laiko tu pažinojai savo
kūną, sugebantį sukelti tik tokius malonumus. Po to vieną dieną kažkas įvyksta
ir tu staiga sužinai, kad tavo kūnas turi galimybę patirti kažką daugiau. Visai
kita malonumo kokybė. Nesvarbu, ar ji ten tokia, ar kitokia. Kalbant
psichologinio įvykio kontekste, įvyko va taip. Taip, malonumas gali didėti,
mažėti, kalbant šita analogija, tačiau bet kuriuo atveju žmogus sakys: „Aš
patiriu orgazmą.“ O paskui jis ten gali klasifikuoti tuos orgazmus.
O kaip toji vidinės tiesos
vertinama Tai būsena susijusi su smegenimis?
Iš tiesų, jeigu tai yra būsena, tai ji
susijusi su smegenimis. Bet Tai, apie ką aš kalbu, nėra būsena. Nes būsena,
vėlgi psichologijos kontekste, yra reiškinys, kuris ateina ir praeina. O
įsivaizduokit, kad yra kažkas, ką tu patiri, kas nepraeina ir neateina. Tu jį
jauti. Tu jo negali pavadinti būsena, nes tas žodis netinka, suprantate?
O kokiu jutimu jūs Tai jaučiate?
Va paprastas jums klausimas: jūs
suvokiate, ką aš kalbu? Arba girdite? Jūs jaučiate savo kūną, stebite aplinką.
Jūs sutinkate, kad patiriate supančią aplinką?
Taip, supančią aplinką aš
patiriu savo juslėmis, kiek pajėgiu.
Ne taip svarbu, bet jūs patiriate?
Patiriu, taip.
Ir vakar patyrėte, ir užvakar patyrėte,
ir prieš metus. Sutinkate? Vadinasi, pats patyrimas visada buvo.
Na, miegodamas nesu
tikras, ar patyriau.
Bet pažadintas greitesnėje miego
stadijoje, sakytumėte, kad tuo metu jūs patyrėte.
Ko gero.
Šiuo atveju net pabudinti mes galime
suprasti, kad ten irgi buvome patyrime. Vadinasi, toks reiškinys kaip patyrimas
visada yra. Sutinkate?
Tebūnie.
Kuo jūs jį patiriate?
Visu kūnu.
Bet jeigu jūs miegat, tai jūs
nejaučiate savo kūno, dėl to ir atsiranda miegas. O patirtį jūs vis tiek
turite.
Jeigu turiu patirtį, tai
kūnas dalyvauja.
Dalyvauja, aišku, nes jis miega,
kvėpuoja, bet pačioje patirtyje jo nėra. Netgi moksliniuose tyrimuose jūs galite
pažiūrėti, smegenys juk ir užmiega tada, kai atsijungia nuo kūno pojūčių ir nuo
išorinio pasaulio suvokimo. Vadinasi, pats patyrimas, net jeigu jūs nejaučiate
kūno, vis tiek lieka. Yra gi tie paprasti, labai elementarūs eksperimentai, kai
žmogaus kūnas panardinamas į tos pačios temperatūros vandenį ir žmogus gali tai
patirti. Nėra taip, kad ištirpo kūnas ir nėra jokios patirties. Nėra taip,
patirtis neišnyksta.
O mirštant?
Na, va čia klausimas, nes labai
sunku... Jeigu aš mirinėčiau šiuo metu, galėčiau jums pakomentuoti. Visa kita
bus spekuliacijos, sutinkate?
Sutinku.
Todėl mes galim šnekėti apie tai, ką
šiuo metu su jumis patiriame. Reiškia, tai nėra būsena.
Man vis tiek liko neaišku,
ar jūsų patirtyje veikia kas nors daugiau negu kūnas? Nes smegenys vis tiek yra
kūniškos.
Taip, taip. Tai va visa ir esmė, kad
pats sugebėjimas patirti yra nesusijęs, gali būti. Vėlgi, jeigu žodžiais
šnekėsime, tai bus šiek tiek spekuliacija, bet mano patirty jis nesusijęs su
žmogaus smegenimis. Ir šiuolaikinis mokslas iš tiesų negali paaiškinti, kurioje
smegenų vietoje yra tas, kas valdo dėmesį, tas, kas suvokia tai.
Neatrastas joks centras, neaišku, kuriuose jis neuroniniuose tinkluose.
Jeigu šis centras – ne
smegenyse, tai kur?
Vėlgi labai sunku pasakyti, nes tai
būtų spekuliacija. Mes negalime komunikuoti su stikline, suprantate.
Gerai, apie individualias
patirtis pasiaiškinome, dabar – apie santykius. Savo medžiagoje minite
socioniką. Taikote ją?
Taip, socioniką aš taikau, kai jos
prireikia. Ji yra toks labai siauras įrankis, padedantis greitai pamatyti tam
tikrus... Komunikacija – tai informacijos metabolizmas. Jeigu turiu kažkokį
ilgalaikį kontaktą su kokiu nors žmogumi – dirbu, santykiai, bendraujame, – aš
vis tiek žinau jo socioninį tipą, kad suprasčiau, kurioje vietoje mes
nesusikalbėsime. Tiesiog aš turiu žinoti to žmogaus kodą, kad efektyviau su juo
bendraučiau. Dėl to socioniką naudoju, bet labai siaurai, aš iš jos nedarau
išvadų, nes tai tik nedidelė dalis.
Esu bendravęs su žmogumi,
turinčiu sutartį dėl pomirtinio užšaldymo. Pagal tą sutartį paslaugos tiekėjas
laikys kūną smarkiai užšaldytą tol, kol atsiras galimybė jį atgaivinti arba
skaitmenizuoti, tai yra atkurti visas neuronų jungtis ar kitokias sąveikas ir
paleisti kompiuteryje. Kaip jums tai skamba?
Čia ir yra iš tiesų idėja, kuri mane
buvo apsėdusi nuo pat vaikystės. Aš buvau prisiskaitęs fantastinių knygų, jos
buvo vienintelis tais laikais išsiveržimas už to pasaulėvaizdžio, kuriame visi
žmonės gyveno. Aš nuo vaikystės jaučiau kažkokį melą visame pasaulyje, kuriame
žmonės gyvena, turiu omeny sovietinį laikotarpį: mano tėvai pedagogai. Dėl to
fantastika man suteikė galimybę prasiveržti, turėti idėjų, kurios lyg ir
legalios, nes pseudomokslinės arba fantastiškai mokslinės. Aš tada ir pajutau,
kad noriu pažinti, kaip veikia smegenys, nes visa esmė yra ne plaučiuose,
kepenyse ar inkstuose, bet susijusi su smegenimis, aš kažkur ten smegenyse esu.
Ir kaip padaryti, kad perneštum tą Aš, kai kūnas numiršta. Va tai mane apsėdo
nuo ankstyvos, galima sakyti, paauglystės. Ir aš jums papasakojau savo kelią –
kuo tai pasibaigė. Tam tikru momentu suvokiau, kad yra kažkoks galbūt su
smegenimis susijęs dalykas, laukas, o vėliau, kaip matote, perėjau prie
empirikos.
Jūs tikrai nuosekliai
papasakojote, bet man liko neaišku, kaip jūs tvarkotės su nerimu dėl mirties,
nes empirika gi baigsis.
Taip. Vėlgi, tai yra empirinis
patyrimas, ne konceptualus. Nes anuomet aš turėjau konceptualų požiūrį ir jis
įtraukdavo mane į konceptualų mąstymą. Bet empirinis patyrimas... Vėlgi reikia
pabandyti rasti žodžius, kaip tai išreikšti. (Galvoja) Labai sunku
išreikšti vienu aspektu, bet yra jausmas, kuriame aš jau senokai gyvenu, ir
jisai yra toks, kad dėl tos patirties visada gyvenu taip, kad galiu dabar iš
karto numirti.
Aišku.
Idėja tokia, kad aš nieko neatidėlioju
rytdienai ar porytdienai, yra toks jausmas, kad aš šitą dieną pragyvenau...
Jeigu man pasakytų, kad tai paskutinė diena, ar aš tą patį daryčiau, ką dabar
darau? Taip, aš galbūt kai kam paskambinčiau, bet iš principo aš nieko
nekeisčiau. Aš mokinausi visada gyventi taip, tarsi tai būtų paskutinė diena.
Čia jau labai daug.
Ir tai yra tam tikra būsena, kurioje
nebijau mirties, nes aš dar gyvas, aš gyvas.
Jūs šitaip tvarkotės.
Gerai, o dabar iš kur parkeliavote?
Iš Tailando.
Štai, užsinorėjote
nukeliauti į Tailandą ir grįžti, pirkote lėktuvo bilietą, pasirūpinote. Galėjote
gi nekeliauti, jūs daug pasiekęs, nebūtina jums į Tailandą keliauti, kad
būtumėte. Bet kilo noras, nusipirkote bilietą ir nukeliavote. Ir mirties
nesibaiminate, nes esate toli pažengęs, pasiruošęs. Tačiau jeigu atsirastų
galimybė pasirūpinti kelione į anapus, tai gal ir pasinaudotumėte?
Yra kitas aspektas to buvimo. Jisai
galbūt yra kažkokioj vietoj, galbūt keičia požiūrį į pačią mirtį ir į patį
gyvenimą. Vėlgi tame kontekste, kuriame aš šnekėjau, žymiai svarbiau yra ne
nuolat kintančios patirtys, o tas nekintantis tai. Nes galvodami, kaip vienaip
ar kitaip pratęstume gyvenimą, mes norime pratęsti patirtis. Lyg ir logiška yra
pratęsti patirtis. Bet nuvažiavęs į senelių namus ir pamatęs tuos žmones, kurie
pratęsė savo patirtis, aš suprantu: ką ten pratęsi... Vienas dalykas –
patirtys, kai esi paauglystėje, jaunystėje, bet aš jų negaliu pratęsti iki 120
metų, nes jos jau bus visai kitos patirtys, pagaunate?
Sutinku.
Ir kur dabar yra mano dėmesys – jeigu į
tai, čia yra, galima sakyti, tokia patirtis, kuri jau yra. Ar jinai bus
po mirties, ar nebus, sužinosiu, kai numirsiu, bet vertybinis aspektas, jeigu
kalbėtume psichologine kalba, yra čia. O jeigu vertybinis aspektas yra
patirtyse, tada tu nori jas patirti, pratęsti arba perkelti į skaitmeninę ar
dar kokią nors terpę.
Arba į Tailandą.
Kai aš važiavau į Tailandą, mano
savijauta nesikeitė. Aš ten išvažiavau, galima sakyti, dėl to, kad man
reikalingas laikas. Kai esu Vilniuje, gyvenu tokį gyvenimo būdą, kuriame aš
apsuptas žmonių ir daug dirbu, galima sakyti, sąveikauju su tais žmonėmis. Ir
kai sąveikauju su žmonėmis, aš sąveikauju su žmonėmis. Bet man labai svarbu
kartą per metus turėti laiko, kai nesąveikauju su niekuo. Jis nėra geresnis,
tiesiog, galima sakyti, iš savo psichologinės dalies išimu žmones. Aš mėnesį
pabūnu vienas, niekas, atrodo, nesikeičia, bet mano kūnas, smegenys išsivalo.
Jos išsivalo, galima sakyti, nuo minčių, nuo tų žmonių.
Mano protas gi empatiškas, kaip ir
kiekvieno žmogaus. Kito žmogaus požiūris į mane irgi įeina, jo pasaulėvaizdis
irgi įeina, ir galiausiai mano pasąmonėje plūduriuoja daug įvairiausių žmonių
nuotrupų. Nėra labai blogai, jeigu aš nesusitapatinu su tuo, bet sistemiškai,
žinote, kūną reikia... Aš mėgstu kartais į ajurvedos kliniką Indijoje
nuvažiuoti, gerai išsivalyti nuo visų toksinų, ir sistema geriau veikia. Kaip
automobilyje, pravalau sistemas. Labai nuostabu, pravalau, galima sakyti,
psichologinį turinį. Aišku, ir kūnui labai gerai, nes kūnas gauna maisto...
Perkrovęs sistemą, čia grįžtu ir vėl
dirbu. Išeina, kad mano buvimas daugiau darbas. Pavyzdžiui, aš esu parašęs knygą
„Esybiniai santykiai“, bet dabar baigiau rašyti „Esybinis veiksmas“, kaip
veiksme būti. Santykiuose irgi sudėtinga, bet kaip būti veiksme, kai yra
valdžia, šlovė, pripažinimas, reikalavimai, lūkesčiai, idealai, kai yra
konkurencija. Suprantate, tie dalykai labai stipriai veikia smegenis. Ir kaip
išlikti veiksme? Vienas iš patarimų – kartais daryti ne tik kūno, bet ir
psichikos detoksikaciją.
Suprantama. Tik vis tiek
noriu grįžti prie klausimo apie nežinomybę.
Dėl mirties išeina kitas dalykas, kurį
labai sunku net mano protui iki galo suprasti. Yra tokia vieta, kur tu nieko
nenori, nėra norų, suprantate? Nes jeigu jūs planuojate tolesnes patirtis,
kalbant psichologine kalba, jūs norite kažką dar patirti. Noras yra vėlgi
psichologinis reiškinys – tu jauti, kyla norai. Bet jeigu jūs atliktumėte savo
gyvenimo analizę, pamatytumėte, kad būta tokių momentų, kada jūs nieko
nenorėdavote, kada jūs būdavote laimingas. Va tuo momentu – „Sustok, akimirka
žavinga!“ – tuo momentu tu neturi jokių norų.
Pradėjęs tyrinėti, kaip būti su
smegenimis, kurios nuolat nori, aš galiausiai suprantu, kad vienintelis būdas
su jomis būti – padėti joms pasiekti tokią vietą, kurioje jos nieko nenori. Tai
įmanoma dviem būdais: labai asketiškas gyvenimo būdas, man jis netinka... mane
kitaip mokino, o kitas būdas – tiesiog patenkinti visus savo norus, kokie tik kyla.
Kiekvieno žmogaus poreikiai nėra dideli, turiu omenyje atsinaujinančius
poreikius – pavalgyti ir panašius, bet kiekvienas žmogus turi tam tikrų norų.
Ir aš eksperimentavau ne tik su savimi,
bet ir su kitais žmonėmis. Galima per pokalbį su žmogumi nuskaityti jo norus,
jisai gali jų nežinoti, bet aš galiu juos nuskaityti - turiu omeny, pokalbiuose
juk atsispindi žmogaus pasąmonė – ir padėti juos realizuoti. Po to ateina labai
nuostabus momentas. Dėl to aš sakau, kad tai yra meditacija į gyvenimą. Tavo
protas nurimsta, nes jisai viską turi. Galima sakyti, realizavosi norai. Ir va
toje būsenoje, kai realizavosi norai, tu neturi noro pratęsti.
Tai jūs šitaip esate pasiruošęs?
Tai ir yra praktika gyvenimo,
suprantate? Gyveni ir neturi norų. Bet kaip tada gyventi, kaip tada veikti,
jeigu nėra norų?
Nežinau, tada jau galima
išeiti.
Bet tu gi negali išeiti. Tavo kūnas
gyvas, tu esi, tu neturi jokių norų. Suprantate, čia yra toks... Prisiminkite
paauglystėj, jaunystėj, vaikystėj kokį nors laikotarpį, kai šiaip vasarą su
tėvais kažkur leidi laiką ir tau tiesiog gerai, tu neplanuoji, kad rytoj ar
poryt kažkas įvyks, tu tiesiog būni tame. Viskas jau ir taip gerai, viskas jau
yra gerai. Bet tai, kad viskas jau gerai, nereiškia, kad reikia nusižudyti. Toje
vietoje neateina tokia mintis. Ten Kafka negyvena. (Juokiasi)
O kas gyvena?
Ten gyvena spontaniškumas. Yra toks
dalykas – neprogramuotas judėjimas. Žmogaus smegenys iš tiesų turi tokį režimą,
jis atsispindi improvizacinėje muzikoje, jos pradeda veikti spontaniškai.
Kai jūs vieną, dvi, tris dienas
jaučiatės visiškai laimingas, tuo momentu, jeigu jūs pradėsite pagal planą ką
nors daryti, jums laimės jausmas nuslūgs. O jeigu veiksite spontaniškai, –
norite vaikščioti – einate pasivaikščioti, norite pasėdėti – prisėdate, – jeigu
jūs pradėsite spontaniškai judėti, ta laimės būsena laikysis. Kai tu esi tame tai,
tu neturi jokio noro dėl ateities, o veiki spontaniškai. Tokioje situacijoje
nelieka baimės ir šiaip minčių dėl mirties. Tada nėra prasmės pratęsti.
Gerai, galbūt aš turiu dar 30 metų, gal
40 metų. Jeigu viską jau realizavau, realizavau tuos norus, kuriuos turėjau,
man tie 30 ar 40 metų, kurie liko, yra bonusas. Ką aš jame darau? Bet
ką. Bet ką darau. Taip, veikia socialiniai refleksai, bet ką darau laikydamasis
konvencijos, bet iš principo darau bet ką. Dėl to man nėra jokio skirtumo: ar
dar pratęsti 50 metų, ar ne. Žymiai svarbiau yra... Va mes sėdime su jumis šiuo
metu – tai žymiai svarbiau yra. Kažkaip taip. Čia aš išreiškiu išgyvenimą,
patirtį.
Gana aiškiai.
Bendraudamas su jumis, ieškojau, kaip
jūsų kalba tai išreikšti.
Ačiū, Rimvydai. Iš tiesų,
mes maloniai pasikalbėjome ir susikalbėjome tiek, kiek jums pavyko atrasti mano
kalbą, o tai – ne visai paprasta. Gal kada nors pratęsime pokalbį jau kita
kalba, kuri bus tuomet.
Viskas priklausys nuo jūsų.
Absoliučiai.
(Abu juokiamės)
Kalbėjomės 2023 m. vasario 8 dieną susitikę Vilniaus „Akropolyje“.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis" ir "Laiko juosta jų žvilgsniais" rasite atrinktų, papildytų, pataisytų ir naujų, niekur kitur neskelbtų, pokalbių iš esmės.
Šiuos rinkinius ir kitas knygas įsigysite leidyklos kainomis užsisakydami internetu www.sofoklis.lt
3 komentarai:
Ačiū už puikų pasivaikščiojimą smegenų vingiais.👍
Ačiū už Rimvydai, ačiū Ignai už pokalbį!
Penktoje klasėje patyrė egzistencinę krizę. Aš patyriau antroje.
Rašyti komentarą