Man patinka, geri intervai, gilūs ir faini.
Labai keli patiko, su endokrinologu lietuviu buvo intervas...
Ai, su Grigoniu.
Labai diedas įspūdingas. Su tuo jordaniečiu perskaičiau
irgi. Pašiurpęs likau šiek tiek, aišku.
Ten kitoks kontekstas, aišku, politika. Visokių
pašnekovų likimas atsiunčia, tuo ir džiaugiamės.
Įdomūs pašnekovai.
Na, o su jumis galėtume keletą temų panagrinėti.
Viena – apie muziką, nes jums muzika gi artima. Ar dabar jau nutolote?
Ne, ne, vis dar. Aš ir dėstau muzikos inžinieriams, ir
radijuje laidą turiu, ir dar išleidžiu kartais plokštelę kokią. Dalyvauju vis
dar tame gyvenime.
Tai pasakykite, kiek yra tiesos teiginyje, kad
visa muzika jau sukurta, tik dar ne visi pinigai už ją paimti?
Labai daug tiesos ir tai stebime jau daug metų. Atsiranda
nauji stiliai, laikas praeina, kanonas susiformuoja, jo galimybės išnaudojamos,
ir praktiškai vystymasis sustoja. Tas pats nutiko su džiazu, kuris apie
septyniasdešimtus metus visai išsisėmė. Su roku tai atsitiko apie 1995 metus.
Elektroninės muzikos vystymasis buvo pagreitėjęs, irgi naujausi, paskutiniai
ryškūs stiliai susikūrė daugiau nei prieš dvidešimt metų.
Super smulkūs atsiskyrimai dar atsiranda, bet iš esmės –
viskas. Kanonas lieka, su juo dirbama toliau, bet jis eksploatuojamas toks,
koks yra. O šiaip, kiek aš stebiu muzikos vystymąsi, tai iš esmės du dalykai
stimuliuoja naujovių atsiradimą: kokių nors skirtingų muzikos kultūrų
susidūrimas arba technologinės inovacijos. Tik technologijų riba praktiškai jau
pasiekta, susintezuojami bet kokie garsai, ir gana kokybiškai, sunku atskirti.
Praktiškai ne muzikantas gali viską su kompiuteriu pasidaryti.
Ir muzikantai patenkinti, ir kompozitoriai.
Pamenu, su Slava Ganelinu kalbėjomės, jis džiaugėsi.
Praktiškai viską galima sukurti, techninių sunkumų nekyla.
Ir nereikia dvidešimt metų mokintis, viskas ganėtinai paprasta. Integracija
tarp kultūrų irgi vyksta labai sparčiais tempais ir visos skirtingų dalykų
jungimo galimybės jau baigia išsisemti. Dabar tokie egzotiški junginiai kaip
Sacharos bliuzas, Etiopijos džiazas ar arabiškas dubstepas egzistuoja, bet
akivaizdu, kad tai jau galimybių riba.
Nors yra begalybė visokiausių garsų ir jų
derinių.
Taip, taip, bet harmoningų derinių yra šiek tiek mažiau. Ne
visi garsai mums patinka.
O nuo ko priklauso, kas mums patinka? Jūs gal iš
patirties atradote, kaip muzikinis skonis susiformuoja, kas jį lemia?
Matyt, vaikystė daug lemia: ką žmogus girdi, kokios muzikos
klausosi vaikystėje. Na ir, aišku, skonį suformuoja tai, ką girdime gyvenime
apskritai. O kas patinka, kas nepatinka... Na, yra tokia auksinė taisyklė: turi
būti tam tikra dalis naujo, o tam tikra dalis atpažįstamo. Paprastai naujoje
muzikoje, geroje, kuri yra priimtina – 80 procentų naujo, 20 procentų
atpažįstamo. Toks atramos taškas supratimui. Į kitą pusę – labai konservatyvi
muzika, gera, joje 80 procentų atpažįstamo, 20 procentų naujo. Ir tarp tų 80/20
visas geros, patinkančios muzikos diapazonas maždaug telpa. Jeigu 100 procentų
standartas, tai labai nuobodu. Jeigu 100 procentų naujiena, irgi sunku
smegenims suvokti. Taigi, tokia pusiausvyra.
Viename poliuje yra 80 procentų naujovių, o
kitame poliuje – priešingai?
Taip, 80 procentų senos.
Ir kaip tarp jų žongliruoti?
O tarp jų viskas telpa, visa įdomi muzika tarp jų telpa.
Tie kraštutinumai jau sunkiai suvirškinami. Reikia būti arba labai
sustabarėjusiom, arba labai nučiuožusiom smegenim, kad priimtum kokį nors
radikalų avangardą arba 50 metų klausytumeisi tos pačios plokštelės.
Tai kokių yra būdų pinigams už jau sukurtą
muziką pasiimti?
Kokių yra būdų? Linksminti žmones. Tiesioginis kontaktas,
tiesioginis grojimas ir, aišku, fono sukūrimas.
Tiesioginis grojimas nekelia problemų, didesnė problema
dabar yra su įrašais. Kol jie buvo pririšti prie daiktų, viskas aišku, kaip ir su
popierinėmis knygomis. Kai atsikabino nuo materijos, pasidarė neaišku, muzika
pasidarė efemeriška. Kai kas sako – svetima, nepačiupinėsi skaitmeninės
muzikos. Bet muzikos ir šiaip nepačiupinėsi, oras sudreba ir viskas. Man
atrodo, virtuali terpė muzikai visai tinkama, visai priimtina. Bet pardavinėti,
gauti pinigus už tuos įrašus, iš tikrųjų pasidarė labai komplikuota.
Apie atlyginimus už muziką turiu minčių.
Na, pasidalinkite.
Ne aš turiu minčių, o toks vienas kiečiausių muzikos
vadybininkų sugalvojo šitą idėją prieš daugelį jau metų ir aš esu didelis jos
šalininkas. Peter Jenner toks yra veikėjas, nei daugiau, nei mažiau – „Pink
Floyd“ pirmasis vadybininkas.
Girdėtas.
Tai jisai ir konferencijose stūmė, kad tie failai,
kurių mes klausomės, nėra daiktas. Apmokestinimas už muzikos klausymąsi turėtų vykti
ne įsigijimo metu, o naudojimo metu. Turėtų būti tam tikras fiksuotas
abonementinis mokestis ir jo paskirstymas pagal tai, ką klausaisi. Tavo pinigai
pasiskirsto ne pagal tai, ką tu turi atsisiuntęs į hard diską, o pagal
tai, kas realiai prasigroja. Dabartinė technika jau leidžia ir atpažinti
dainas, ir markiruoti kaip atpažintas, skaitliukas bet kokiame telefone įtaisytas,
suskaičiuoja, ir tavo dešimt eurų, sumokėtų kas mėnesį, gali paskirstyti.
Laisvai.
Tai greičiausiai mes pereisim kada nors prie tokios
sistemos. Atrodytų, čia vien autorių teisės problema, bet iš tikrųjų kai
pagalvoji, į ką tai gali išvirsti, tai rimtos perturbacijos pasaulyje gali dėl
to įvykti. Visą reklamos biznį labai suklibina. Ne tik muzika, ir filmai, ir
programos, ir informacinė medija gali būti apmokestinama panašiu principu –
kiek žmonės skaito, tiek ir gauna.
Ir muzikos autorystė tampa problema? Net Eurovizijoje
nuolat girdime – štai, neoriginali daina, per daug cituoja iš praeities.
Yra, yra, galima atsekti šiek tiek, bet dažnai tai būna
ginčytinas dalykas. Nėra taisyklės, kiek turi būti natų iš eilės, kad melodija
taptų atpažįstama. Pavyzdžiui, trijų akordų derinys gali būti autorinis ar
negali? Nelabai, ko gero. O jau kokių keturių–penkių, rokinis rifas jau,
aišku... „Smoke on the Water“ jeigu kas nors pagros, ten penki akordai, tai yra
autorinis darbas.
Kombinacijų naujų sukuriama, atsiranda koks nors naujas
roko ar džiazo formatas. Instrumentai: elektrinės gitaros, būgnai, bosinė
gitara, stiprintuvai, efektai. Ir tie, kas pirmi ateina, jiems yra atviras visas
to instrumentarijaus diapazonas. Jie lengvai, kas galvoj – trich, trich, trich,
– o! O kiti ateina – tie patys trys akordai jau sugroti. Tie akordai, kurie
gerai limpa smegenyse, nes mūsų smegenų klausos struktūros atitinka harmonines muzikos
struktūras. Klausos žievės struktūra irgi yra kartotinė, mūsų jutikliai oktava
išsidėstę. Ir kai jau keli išnaudoti, ką nors panašaus nelengva sukurti,
pavyksta, bet... Tokių roko rifų kaip, pavyzdžiui, ankstyvieji klasikiniai, kurie
visiems galvose sėdi – „Smoke on the Water“, „Satisfaction“, – atsiranda,
bet jeigu iš pradžių jų atsirasdavo kokie dešimt per penkerius metus, tai dabar
per dešimt metų atsiranda vienas toks rifas. Vis vien galimybės ilgainiui išsisemia.
Paminėjote smegenų klausos struktūrą. Tai ji nuolatinė,
nekintanti?
Ji kintanti. Ji auga ir formuojasi, jau embrioninėje
stadijoje, kai girdi harmoningus ir neharmoningus garsus. Yra harmoninė klausa
ir yra absoliutininkai, kurie atskiria natas, jie gali būti nemuzikalūs, jie
melodijų gali nesuprasti ir nejausti visiškai, bet, kur si, kur do, jie pasakys
vidury nakties pabudinti. Jų puikiai susiderinęs klausos aparatas.
Tai vadinama absoliučia klausa?
Taip, absoliutininkai. Dažniausiai tai žmonės, augantys
muzikantų šeimose, kurių mamos pianistės, kur muzika visą laiką skamba ir jie
girdi muziką nuo pat klausos susiformavimo vaikystėje.
O jūsų paties kokia klausa?
Mano bloga. Aš nemuzikalus, vaikystė beveik nemuzikali
buvo. Keista mano klausa. Aš pakankamai gerai galiu atpažinti melodiją, bet
atkurti ką nors, girdėti, ar dera gitara, ar nedera, negaliu. O melodijos
panašumą į ką nors kita, jeigu dainoje yra koks nors panašumas į kitą, kartais
ne blogiau už muzikantus atskiriu. Atseku, į ką panašu.
Įdomu. Čia kaip pasakojimą atpažinti, ar ne?
Ne, kažkoks kitoks mechanizmas. Biblioteka gal gera, galvoje
geras ryšys su biblioteka.
Štai! „Ryšys su biblioteka“ – stipri sąvoka. (Abu
juokiamės) O jūs gi esate eksperimentavęs su įvairiais psichodelikais.
Kaip jie paveikia klausą ar muzikos suvokimą?
Jautrumą labai padidina. Kaip kurie, aišku, tų medžiagų yra
labai daug, bet dažniausiai psichodelikai visus pojūčius pajautrina. Galima
sakyti, rezoliuciją pagerina ar gylį. Tarkime, jūs šiaip klausotės mp3 iš kokio
nors grotuvėlio ir užeinate į kambarį, kuriame gera brangi aparatūra stovi.
Maždaug toks pojūtis. Labai pagerėja ryšys viduje, smegenyse, komutacija
pagilėja, bet ir spalvos geriau matosi. Kuriam laikui pagerina stipriai.
Ir turbūt galima apžvelgti, kurios medžiagos istoriškai
koreliavo su kuriais muzikos stiliais?
O taip, yra net darbų parašyta nemažai. Nuo džiazo jau ta
istorija prasidėjo. Visada, visais amžiais muzika tiko prie pasilinksminimų,
ritualų ir visa ko vartojimo. Nes sinergetiški tie dalykai.
Muzika pralinksmina, ir ne tik...
Ne tik. Ji svarbi ritualiniams dalykams, įvedimui į pakitusias
sąmonės būsenas. Muzika ir pati gali ten įvesti, binauraliniai garsai ar koks
būgnijimas irgi įveda į tam tikrą flow būseną, transo būseną. Tai kartu
su medžiagomis, kurios irgi ta linkme veikia, išeina sinergetika ir gerai
veikia. Todėl muzika ir visokios psichoaktyvios medžiagos visada eina greta.
Tai peržvelkime: džiazas su marihuana derėjo?..
Taip. Psichodelinis rokas – su LSD. Vieno iš psichodelinių
muzikantų devizas buvo: „We take drugs to make music to take drugs.“
Psichodelinės muzikos autoriai net tyčia vartoja preparatus kurdami muziką, kad
atitaikytų būseną: klausytojai bus tokios būsenos, tai ir jie patys nori būti
tokios pat būsenos. Pankroką stipriai pakūreno amfetaminai su alkoholiu, o
elektroninę šokių muziką – daugiausia MDMA, kalbu apie hausinę muziką. Transinė
dalis, aišku, vėl su LSD. Tai taip, visada greta ėjo ir tebeina.
Tebeina? Dar kas nors nauja išnyra iš gelmių?
Tai va, priėjome prie situacijos, kai nebelabai kas išnyra
jau muzikos erdvėje. Tokia padėtis dabar. O muzikantai ir prodiuseriai
rekomenduoja, taip vienoje knygoje esu išskaitęs apie roko, džiazo įrašymą:
įrašinėkite blaivūs, bet paklausykite parūkę. Tada giliau išgirsite. Pakeistos
sąmonės būsenoje girdisi gerai, bet sutrinka kiti dalykai: koordinacija,
atmintis, rega gali plaukioti, tai klaidina šiek tiek. Bet įrašius šitaip pasiklausyti
yra labai gerai, nes atsiveria gilesnis girdėjimas.
Tačiau kaip tokį gilesnį girdėjimą panaudoti?
Čia kaip anekdote: parūkiusiam žolės žmogui, kildavo genialių minčių, bet
išblaivėjęs jis vis gailėdavosi, nes visas jas pamiršdavo. Sugalvojo – reikia
užsirašyti. Prisirūkė, vėl užplūsta genialios mintys, jis užsirašo ant lapelio,
pasideda šalia, ramus išsijungia. Rytą prabunda, paskaito, o ant lapelio
parašyta: „Bananas kreivas“.
Taip, taip, žinau tokių bandymų irgi. Niekada nieko gero
neišeina. Bet su įrašais šiek tiek paprasčiau, nes muzikantai patys išgirsta,
kurioje vietoje galbūt reikia pataisyti, ir atsimena. Toks praktinis uždavinys.
O iš tų „genialių“ minčių, kurios kyla, tai juokinga būna paskui. Nes pati tų
patirčių prigimtis yra kitokia, jeigu jau rimtas tripas, rimtos
psichoaktyvios medžiagos, stipriai pakitusi sąmonės būsena. Jos neišsiverčia į
kalbą, todėl jos ir kitokios. Negali jų užrašyti, iš principo neįmanoma jų užsirašyti,
negali papasakoti. Muzika arba poezija jas perduoti bandoma.
Muzika ir poezija – taip, bet irgi netiesiogiai.
Netiesiogiai. Jeigu žmogus yra patyręs tam tikrą būseną,
tai muzika gali jį sugrąžinti į tą būseną, jeigu žmogus jautrus.
Dar yra toks reiškinys – sinestezija. Davidas
Eaglemanas išrado apyrankę su mikrofonais, kurie gaudo įvairius dažnius ir
konvertuoja į vibracijas. Pavaikštai su apyranke tris savaites ir pradedi
girdėti daugiau negu ausimis – toks pažadas. Dar neišbandžiau. Kaip jums
skamba?
Įdomu. Nežinau, gal kaip nors ir sužadina klausą. Kokio
nors teorinio ryšio aš nelabai įsivaizduoju.
Ne, ne, ji klausos nesužadina, tiesiog smegenys
priima lytėjimo pojūtį kaip klausą, nes apyrankė nuo garso juda ir dirgina odą.
Ai, sinchronizuoja su lytėjimu, supratau.
Taip, papildo. Dėl ligos ar senatvės, ar šiaip žmogus
negirdi kokio nors dažnio, o mikrofonas girdi, apyrankė paverčia garsą lytėjimu,
o smegenys susieja.
Tikėtina. Galiu patikėti, kad tai veikia. Gal ne visiems,
bet visai įmanoma.
O sinestezija su psichoaktyviomis medžiagomis kaip tik ir juntama.
Ką reiškia, kad užmerki akis ir pagal muziką matai vaizdinius? Tai ir yra
sinestezijos užuomina. Iš bendros teorijos, aiškinančios, kaip veikia
psichodelikai, aišku, kad tiesiogiai ryšys pagerėja – ne per komutatorių signalas
eina, ne per dispečerį, o tiesiogiai. Taip sužadinamos skirtingos smegenų
dalys. Signalas į klausą ateina, bet kadangi viskas jautru, signalas plinta,
tai ir vizualinis korteksas sinchronizuojasi. Tuos pačius signalus smegenyse perduoda
bangos ir medžiagos, serotoninerginė signalinė sistema suaktyvinama ir tą ryšį
kažkaip pagyvina. Serotonino pagausėja, dėl to ir klausos kortekse signalas yra
geriau priimamas, geresnės rezoliucijos.
Tik tiek, kad nuolatos tokiu užturbintu režimu
smegenys veikti negali. Tik kartais galima pabandyti jas taip perjungti.
Pagarbiai. O jūs dar domitės įvairių tautų
liaudies muzika?
Nelabai dabar. Nelabai aš muzika išvis domiuosi. Nelabai
yra kuo domėtis iš tikrųjų.
Tai kaip gyventi?
Mano gyvenimas labai paprastas: turiu laidą, turiu su
muzika susijusių darbų, ir laisvalaikio pasiklausymams beveik nelieka laiko.
Man reikia pasiruošti laidai kiekvieną savaitę, turiu perklausyti tiek muzikos,
kad man savaitės dozės užtenka.
Bet čia jūsų pasirinkimas, ne vergovė.
Jo, jo, jo, tik žinote, tiesiog tokia liūdna situacija:
labai norisi iš savo hobio gyventi, bet kai hobis virsta darbu, tu netenki
hobio.
Taip yra.
Tai su muzika irgi tas pats. Sunku išlaikyti entuziazmą ir
dirbti tuo pat metu.
Dabar mėgstama pasaulį skirstyti į Rytus ir
Vakarus. O muzikai tai galioja?
Šiaurė – Pietūs dar galioja, bet jau baigiasi.
Kuo dabar domėtis? Stebiu procesą, susijusį su pasaulio
muzika, labai įdomu. Iš pradžių George’as Harrisonas, bitlas, sitaru grojo,
grot nemokėjo, bet grojo, tai buvo naujovė. Pradėjo europiečiai indišką muziką
groti. Tada pradėjo kviestis po truputį muzikantus iš Pietų, po vieną kviestis
ir su jais ką nors groti. Tada lygis pakilo anų pietiečių muzikantų, prasidėjo
kitas etapas – muzikantai iš Pietų groja su egzotiškais instrumentais, o visa
tai „aprengia“, viską padaro šiauriečiai: atsiveža į studijas, įrašo, papuošia,
parduoda – prodiusuoja šitą dalyką. Bet groja jau jie patys.
O dabar ateina naujas etapas, kai pietiečiai patys turi ir
aparatūrą, ir kompiuterius, ir moka dirbti su programomis. Dabar ateina jų
muzika. Jeigu iki šiol buvo šiauriečių daryta pietietiška muzika, tai dabar
ateina pietiečių muzika, jų pačių daryta. Ir labai stipri. Šiauriečiai turės
smarkiai pasispausti ir užleisti vietą mūsų draugams iš Irano, iš arabų
pasaulio, iš Afrikos. Tolimieji Rytai nelabai, bet iraniečiai ir indusai
ką gali pagroti! Muzikos tradicija didžiulė, ten klodai. Ir muzikos ritmikos
kultūra žymiai turtingesnė negu Vakarų Europoje, kur būgnai buvo draudžiami
daug metų. Tai iš ten ateina tikrai labai daug dalykų.
Vakar laidoje leidau industrinę muziką iš Angolos,
industrinį roką iš Angolos. Iraniečiai puikią muziką groja. Ir šiauriečių
pagalbos jau nebereikia.
„Vertėjų“ nereikia.
Taip, jie patys net įdomiau padaro, nes vakariečius šiek
tiek slegia išsilavinimas. Juos mokykloje ar kursuose išmokina, kaip elgtis su
programa. O ten koks nors vaikigalis gauna programą, pats išmoksta su ja
dirbti, ir tie patys dalykai, tie patys instrumentai kokių nors arabų skamba
visiškai kitaip negu europiečių. Tai įdomu. Bet kyla jausmas, kad baigiasi jau
tas susiliejimas, jau pati pati pabaiga, pabaigos pradžia gal. Koncertai,
aišku, lieka. Gyvas atlikimas visada lieka.
Na, ir dar įdomu, kad keičiasi popmuzikos struktūra,
proporcija tarp atlikėjų ir klausytojų. Dabar atlikėjų darosi daugiau negu
klausytojų. Visą popmuzikos amžių tai buvo profesionalus užsiėmimas, reikėjo jam
paskirti gyvenimą, tik vienas iš milijono galėdavo tai daryti. O dabar
praktiškai bet kas gali sau leisti groti. Ir išmoksta, ir instrumentų yra, ir
įsirašyti gali. Muzikos yra neaprėpiama galybė! Neįsivaizduojami muzikos kiekiai
išleidžiami, įrašomi, skelbiami kiekvieną mielą dieną. Vien jutubo upload’ai
– po šimtą tūkstančių dainų per dieną.
Technologijos padovanojo šitas galimybes. Ir su
filmais taip pat.
Fotografija, pirmiausia fotografija visiškai sugriuvo ir
pasikeitė. Bet kažkaip vis vien gerieji fotografai išsiskiria. Muzikoje tokio
deficito, kai reikėdavo važiuoti į kitą miestą, kad ko nors pasiklausytum, tokio
deficito ir alkio nebėra. Muzikos pasiūla labai didėja ir ji pereina į
neformalų lygį. Na, kaip anksčiau būdavo, iki fonografo išradimo – susirenka,
pasigroja žmonės sau. Dukra išmokinta groti fortepijonu, ateina svečiai, ji paskambina
fortepijonu. Tai dabar vėl linkstama link to, kad susirenka žmonės ir pasigroja
tiesiog sau, nes beveik visi moka groti, visi bent jau būgną kokį padaužyti
moka. Lieka tik kosminiai, superdideli šou, o vidurinio sluoksnio nelieka.
Daugybės grupių muzikantai yra tokie, kaip visi kiti, eiliniai žmonės, turi
darbus, kartais padirba ir pagroja. Labai mažai kas vien iš muzikos gali
išgyventi Lietuvoje. Dabar šiek tiek geresni laikai, bet dažniausia visi turi
kokius nors darbus.
Taip, galima pamąstyti apie tai, kas yra darbas
gerovės valstybėje. Bet man įdomus tas pojūtis, kad stovime prie beveik išsemto
šulinio, viskas jau aprėpta. Ar tikrai? Pirmą kartą žmonija muzikoje pasiekė
tokį laikmetį?
Pirmą, taip. Išvis tokios situacijos nebuvo ir nieks
nesitikėjo, nesvajojo, kad taip gali atsitikti. Net komunistai fantazuotojai
nesvajojo, kad žmonėms dirbti nebereikės. Komunizmo idealas buvo: „Iš kiekvieno
– pagal galimybes, kiekvienam – pagal poreikius“. O šiais laikais nebereikia
tavo galimybių, sėdėk ir turėkis jas, taip?
Taip, šiais laikais poreikiai realūs, o
galimybės menkėja.
Kad ir turi galimybių, nereikia tavęs. Yra mašinos, jos
viską padaro. Nebereikia kiekvieno žmogaus darbo penkias dienas per savaitę nuo
aštuonių iki šešių.
Gal tokia transformacija vykusi, nes komunistai
taigi melavo.
Siektinas tikslas buvo.
Banditai valdžią užgrobę.
Ne, apie šituos nekalbu. Aš apie tuos idealistus, kurie
galvojo apie tobulą visuomenę, kaip turėtų būti gerai. Jie įsivaizdavo, kad
visi turi dirbti. Pasirodo, ne, visai kitaip, neturi dirbti. O ką veikti, jei
nedirbsi? Groti ir dainuoti. Tai va, groja. Ir vis daugiau groja ir dainuoja.
Na, dar vaikų auginimui, aišku, galėtų skirti daugiau dėmesio žmonės, čia irgi
tokia niša – atsilaisvinus nuo darbo, galima daug laiko sukišti į vaikų
auginimą.
Na, vaikai – labai biologiška, o be muzikos
įmanoma išsiversti. Groti ir dainuoti – smagu, tik akordai visi jau atrasti.
Bet gal diapazoną dar galima plėsti?
Žmogaus galimybės baigtinės, klausos aparatas yra
baigtinis.
O pasaulis baigtinis ar ne?
(Galvoja.) Tas, kuriame mes
gyvename, kurį suvokti sugebame – taip. O kaip iš tikrųjų yra – nežinia, apie
Visatą kalbant – neaišku.
Tai vis tiek mes gyvename pasaulyje, kuris yra
Visatos dalis.
Mūsų baigtinis, aišku. Ir pabaiga jo aiški, maždaug ir
laiką galima paskaičiuoti, kiek dar čia viskas egzistuos. Na, išeis Žemė iš
šiltos zonos. Netgi ne Saulė užges greičiau, o Žemė anksčiau ar vėliau išeis iš
to siauro ruožo, kur vanduo gali laikytis.
Bet ir dabar jūsų protas iškart aprėpia
daugiau. Žemės planeta, Saulės sistema, Paukščių Takas – gi tik dalis. Yra
daugiau. Taip pat ir žmogaus gyvenimas – aišku, pasibaigs jisai, pasimirš, bet
kažkas toliau bus.
Man, tiesą sakant, nėra labai įdomu, kas ten kažkur kitur.
Man atrodo, kad svarbiausi įvykiai vyksta čia, pas mus. Gal jums neteko
domėtis, bet vertas dėmesio dalykas, net knyga yra parašyta, „Rare Earth“, reta
Žemė. Susikurti tokiai situacijai Žemėje visų reikalingų faktorių tikimybė yra
palyginama su Visatos žvaigždžių kiekiu, planetų įmanomu kiekiu. Tokios
planetos su sudėtingos formos gyvybe atsiradimo tikimybė yra absoliučiai mizerna.
Kad tai atsitiktų vieną kartą, reikia va tokios Visatos.
Reta tikimybė, taip. Alanas Lightmanas sako,
kad gyvybės atsiradimo tikimybė maždaug prilygsta smiltelei Gobio dykumoje.
Manau, kad dar mažesnė, ko gero.
Bet astrofizikai ir gyvybės mokslininkai
pripažįsta, kad gyvybei atsirasti Visatoje yra ne viena vieta. Žemė nėra visiškai
unikali, Visata mat baisiai didelė.
Bet tikimybė... Vėlgi labai sudėtingas klausimas, neįmanoma
suskaičiuoti nei tikimybės, nei Visatos dydžio. O tikimybės dauginasi, sandauga
išeina grėsminga – 10 minus triženkliu laipsniu tikimybė gyvybei atsirasti.
Na, ir ką tai pasako?
Tai pasako, kad čia susidariusi unikali situacija, kad čia
yra šiuo metu vienas iš svarbių viso pasaulio, Visatos vystymosi taškų. Bent
jau kiek mes aprėpiame, matome ir įsivaizduojame, galime pačiupinėti ir
pamatuoti Visatą, niekur tokių sudėtingų formų, tokių sudėtingų struktūrų nėra,
nieko panašaus netgi nėra. Drąsiausios spėlionės, kad gal kokie nors virusai
kažkur susiformuos mažiukai, o apie kokią nors organinę gyvybę net kalbos nėra.
Kažkaip man įdomiau, kas čia vyksta, negu kas kitur gali būti.
Taip, mums aktualiausia ir įdomiausia, kas
vyksta čia ir dabar. Tačiau kadangi visa susiję, o mes esame visa ko dalis, tai
atsiriboti irgi būtų ne visai protinga, sakant, kad mums neįdomu, kas ten pas
juos.
Įdomu, bet jokios praktinės reikšmės neturi visiškai.
Na, teoriniai tyrinėjimai ir vaizduotės vaisiai
dažnai išvirsdavo į praktinius išradimus.
Įdomiau, kad galbūt bandymas suprasti, kaip veikia Visata,
leis mums suprasti, kaip veikia mūsų smegenys. Mes suprantame, kad mūsų
smegenys nesugeba suvokti realybės, jos ne viską supranta, jos supranta
ganėtinai siaurą reiškinių diapazoną. Kažkada netgi bandžiau įvertinti mūsų
supratimo skalę, tai maždaug 10 minus šeštuoju – 10 plius šeštuoju nuo realių
matmenų. Na, metras yra toks mūsų kūniškas matas...
Labai kūniškas, Vilniuje išrastas.
Vilniuje? Ne, Babilone išrastas metras prieš septynis
tūkstančius metų.
Na, esu matęs mūsų Valdovų rūmuose paminklą, skirtą
ilgio mato metro išradėjui, kuris buvęs vilnietis.
Ne visai. Tai va, metras – ką mes galime realiai
įsivaizduoti nuo to metro? Milimetrą, mikrometrą. Miligramą, mikrogramą galime.
Mililitrą.
Ir viskas. Plauko plonumą.
Na, čia dar priklauso nuo to, kas pasakoja.
Jeigu pasakotojas labai geras, įsivaizduoti lengviau.
Ne, ne, ką mes galime pamatyti, pačiupinėti ką galime.
Ai, tai čia skirtingi dalykai. Pamatyti ir
pačiupinėti galime nedaug, labai nedaug.
O kas ten toliau už to plauko, mes galime tik maždaug
įsivaizduoti. Į didumo skalę irgi – kokį atstumą galime įsivaizduoti? Kiek mes
skrendame? Na, dešimt tūkstančių kilometrų. Visa Žemė aplinkui – keturiasdešimt
tūkstančių. Keturiasdešimt tūkstančių jau mums sunku įsivaizduoti, fiziškai
pajausti tą atstumą. Lėktuvu skristi vos ne visą dieną reiktų.
Dar yra toks ilgio matas – šviesmetis.
Na, gerai, šimtas tūkstančių kilometrų, dar galima
ekstrapoliuoti iš dešimt iki šimto. O toliau? O kas yra šviesmetis? Mes, mūsų
smegenys nepritaikytos įsivaizduoti tokių dalykų, tiesiog nepritaikytos. Jos
pritaikytos tam, kad mes išgyventume aplinkoje, o ne tam, kad mes apie
šviesmečius galvotume. Tai mūsų suvokimo ribos yra ganėtinai nedidelės ir
laike, ir erdvėje. Tas pats su mase, ką mes galime įsivaizduoti – kilogramą,
gramą, miligramą, didėjimo pusėje – toną.
Na, gerai, bet galime sugalvoti ir šviesmetį,
ir elektroną, ir dar to elektrono sudėtines dalis, ir kvantinį kompiuterį galime
sugalvoti.
Taip, bet tai yra jau teoriniai daiktai, kurių atitikmens
smegenys neturi. Tas pats elektronas, kad tai ir banga, ir dalelė, mes negalime
suvokti šito kartu, kaip vieno objekto. Be abejo, jis egzistuoja realybėje kaip
vienas objektas, bet mes jį matome arba taip, arba kitaip. Ko gero, tokia yra
mūsų smegenų savybė. Kaip su tuo drambliu – vienas koją, kitas straublį laiko
ir skirtingai įsivaizduoja. O objektas yra visiškai kitoks, jis nėra dvilypis.
Taip, bet vaizdinys gražus. Ir dar keičiasi.
Tai to tikro vaizdinio susidaryti neįmanoma.
Jis tikras tiek, kiek mes apie jį kalbamės ir
kiek susitariam, kiek jis tinkamas susikalbėjimui. Ir tai yra praktinis dalykas.
Vis vien, kai mes kalbame apie elektroną, galvoje
rutuliukas kažkoks yra, kuris sukinėjasi, na, įsivaizduojame taip.
Dėl to, kad mums įkalė. O mūsų palikuonys jau
gal vartos kitokį vaizdinį. Mus gi mokė, kad elektra yra kryptingas elektronų
judėjimas. O jis nifiga nekryptingas, bet mes tik
neseniai sužinojome, tai pasikeisti vaizdinį užtruks. Panašiai turbūt, kaip nuo
senos muzikos peršokti ant naujos – užtrunka pajusti, kad ji irgi graži?
Manau, kad iš principo mes negalime. Matematiškai galime
aprašyti, logiškai kažkaip išvesti, kad yra toks daiktas, bet įsivaizduoti mes
jo negalime.
Na bet, Dovydai, „mes“ – tai irgi labai skambus
teiginys. O man teko susitikti žmonių, kurie mąsto kitaip ir sugeba dalykų,
kurių aš negaliu. Aš nesugebu, bet tai nereiškia, kad neįmanoma. Klausimas, ar
šitas pasaulis baigtinis, ar ne, ir kiek jis kur nors plinta laike ir erdvėje,
kam nors neįdomus. O kitiems jis įdomus ir jie apie tai mąsto, kuria
vaizdinius, lygtimis aprašinėja. Ir galima, pasirodo, apie tai kalbėtis. Tokios
fundamentaliai skirtingos pozicijos. Vieni laiko, kad begalybė tėra matematinė
fikcija, ir nieko panašaus niekur nėra, – nors man sunku suprasti, kaip išgalvoti
dalyką, kurio niekur nėra, nes jeigu gimė tokia fikcija, tai jau toks daiktas yra,
– o kiti žmonės laiko, kad begalybė yra tikrovė, ji yra tiesiog tikrovė, viskas
neturi nei pradžios, nei pabaigos.
Man atrodo, kaip sakoma: viens, du, trys ir po to – daug.
Už dešimt šeštuoju mūsų smegenims jau begalybė.
Na, bet dešimt septintuoju yra.
Yra, bet mes tai tik abstrakčiu protu galime suvokti.
Įsivaizduoti skirtumo tarp vieno šviesmečio ir šimto šviesmečių mes negalime
niekaip. Tarpplanetinio, tarpgalaktinio atstumo mes negalime įsivaizduoti, mes
neturime į ką atsiremti. Smegenys privalo turėti kokių nors realių pavyzdžių,
biblioteką kažkokią. Jeigu bibliotekoje nieko panašaus nėra – viskas, nėr
sąvokos tokios.
O jūs gi turite gerą ryšį su biblioteka.
Papasakokite, kas joje yra, ko nėra.
Su muzikos biblioteka gal turiu gerą ryšį, o ne su ta.
O muzikos biblioteka gali būti tokia kaip
Borgeso?
Nežinau. Kaip jinai susideda, nežinau. Kaip ten kas veikia,
neįsivaizduoju. O Borgeso aš neatsimenu, kokia buvo?..
Borgeso bibliotekoje buvo visos knygos.
Ai, visos knygos. Na, ne, smegenyse netilps visa muzika.
Bet muzika ir neprivalo tilpti vienose
smegenyse.
Jeigu apie galvos biblioteką galvojame, prie kitų tai
visada...
Yra gūglas.
Čia jau išoriniai... Na, taip, kažkur visada jinai yra.
Tai čia jau kitas klausimas, ar visas protas
yra galvoje.
Aš tai manau, kad taip. Ar smegenys išvis... Ar nėra
kažkokių ten išorinių... Manau, kad nėra. Aš toks labai materialistinis žmogus
šiuo klausimu. Smegenyse viskas yra.
Kai mudu kalbamės, aš pokalbio būdu prisijungiu
prie jūsų smegenų, o jūs – prie mano, ir tuomet man atsiveria dalis proto, iki
tol neprieinamo, jo nebuvo mano makaulėje, bet štai jūsų protu jau galiu
pasinaudoti.
Tai čia informacijos apykaita, kuri informacijos kanalais
vyksta. O procesoriai tai skirtingi, vidiniai resursai skirtingi. Ta
informacija įsirašo į jūsų atmintį, kažkuri įsirašo, kita neįsirašo.
Mano atmintis menka, bet turėdamas prieigą
galiu iš visų pusių pasisemti informacijos.
Su tuo yra kita problema. Dabar informacijos tai galima
pasisemti, bet jos kiekiai yra tokie dideli, kad sunku ją atsirinkti ir pasitikrinti.
Kokia informacija yra adekvati, kokia teisinga, kokia neteisinga, kaip ją
interpretuoti – tai, ko gero, dabar yra viena iš didžiausių problemų, nes
informacijos srautai didžiuliai, tiesiog užgožia, įveda smegenis į kažkokį
stuporą. Ir tame stupore labai nesunku prakišinėti žmogui tam tikrą
informaciją, formuoti sąmonę tam sraute. Labai keista situacija. Anksčiau,
tarybiniais laikais, buvo deficitas – informacijos nėra, nieko nežinai ir dėl
to nieko nesupranti. Atrodė, na, duokite mums informacijos, mes tuoj viską
suprasime. Bet atsirado daugiau ir daugiau – internetas, Wikipedia, visi
portalai, – ir tiek tos informacijos, kad vėl viskas neaišku. Ji prieštaringa,
jos daug, ir atsirinkti, kuri yra teisinga, kuri neteisinga, pasidarė gana
didelė problema. Anksčiau mūsų smegenys buvo puikiai ištreniruotos laikyti
informaciją, tai dabar tokio laikymo funkcijos nebereikia.
Nebeatsimename telefono numerių.
Taip, jeigu savo telefoną atsimeni, tai jau neblogai. Nes
nebereikia. Tas smegenų resursas išsilaisvino ir dabar reikia priversti jį
dirbti informacijos sortiravimui. Ir pastebiu, kad daugeliui tai yra
didelė problema. Jie nėra išmokę analizuoti ir tikrinti informacijos, neturi
tokių įgūdžių, neturi pagrindų. Mokina mokykloje, atrodytų, paprastų dalykų:
fizikos, matematikos, o realybėje bet kokį makaroną galima užkabinti žmogui,
baigusiam mokyklą: įteigti, kad kokia nors teorija, prieštaraujanti
pagrindiniams termodinamikos dėsniams, yra teisinga. Iš vienos pusės, žmogus mokės
termodinamikos dėsnius, iš kitos pusės – tikės nesąmonėmis.
Žmogui labai būdinga tikėti priešingybėmis.
Dvi priešingos nuomonės puikiausiai sugyvena ir nekyla
klausimų: ar atitinka kokius nors pagrindus ta informacija, ar visiškai
neatitinka? Kadangi srautas didelis, nėra kada tikrinti – aha, šaltinis aiškus,
viskas tvarkoj, teisybę sako. Tai mane labai domina, stebiu šio reiškinio
pasekmes gyvenime dabar.
O savyje pastebite šitą reiškinį?
Pastebiu. Aišku, pastebiu. Ypač, vėlgi grįžtant prie
muzikos, kai su muzika tenka dirbti, kai gaunu 20–30 albumų per savaitę ir
reikia juos visus perklausyti, nuo aštunto albumo jau nebesuprantu, kas yra
gerai, kas yra nebegerai. Tiesiog pavargsta smegenys ir persijungia. Tai čia
toks paprastas pavyzdys.
Tas pats ir rimtesnėje informacinėje erdvėje. Kai tave
bombarduoja nuo ryto iki vakaro visokiomis žinutėmis, kai informacijos srautas
didelis, tu negali, nespėji jo apdoroti. Taigi, persijungi į antraščių skaitymo
režimą, tokį brausinimą, ir prabrausini. O jeigu viešųjų ryšių
gerai suformuluota žinutė atitinka rakto skylutę smegenyse – čekšt ir sustojo. Brausini
toliau, o ji jau tenai. Na ir problemų, aišku, sukelia žmonėms nemažai,
diskomfortą, sutrikimą.
Tai labai žmogiška. Kita vertus, dar labai
žmogiška yra šitaip save analizuoti. Biologai sako, kad tik mums būdinga.
Na, taip, sąmonę reikia turėti. Cognitive biases,
yra sąrašai, nuo jų verta kiekvienam pradėti – perskaityti pagrindinį
cognitive biases sąrašą ir pasitikrinti, kurias klaidas darai, kurių
nedarai. Viskas seniai žinoma ir surašyta, bet visi kartoja ir kartoja tas
pačias klaidas. Aš randu irgi, kas kartojasi. Nes tos klaidos nėra kažkoks
smegenų veiklos sutrikimas, tiesiog smegenys taip veikia. Na, joms paprasčiau
taip operuoti, ir kai kuriose vietose atsiranda tokie netikslumai, tu biškį
pakraipai vaizdelį. Bet tai pataisoma, tik reikia stengtis. Minties higienos
reikia, turi pasitikrinti, ar logiškai galvoji, ar tavęs neneša. Dažniausia
klaida – idėjos patvirtinimų selektyvi atranka. Dešimt įvykių įvyksta, vienas
patvirtina tavo idėją – va! O kad devyni nepatvirtina, nematai.
Jeigu žmogui patiko mano idėja, tai jis geras
žmogus. (Abu juokiamės) Dovydai, jūs mokėtės
fizikos, paskui daug muzikos, eksperimentavote su savo ir kitų sąmone. Nejaugi jums
nėra kilusi abejonė dėl termodinamikos dėsnių?
Ne. (Juokiasi)
Jums gerai.
Man nekyla. Fizika labai... Kadaise nebuvau apsisprendęs,
kur stoti ir ko mokytis, tai fiziką pasirinkau tiesiog dėl to, kad pagalvojau,
kad svarbu išmokti racionaliai mąstyti. Mokslinio mąstymo ir mokslinės
metodologijos išmokti. Ir būtent fizika, pagalvojau, čia materija, fizikos
dėsniai – pagrindas, ant kurio stovi, be jo jokios filosofijos negalioja.
Mokslinės metodologijos pagrindus, tikiuosi, man pavyko tam tikrus įgauti.
Aišku, dar padėjo ir draugai, ir tėvas mąstymo klaidas taisyti. Ir tai yra toks
gyvenimo pagrindas.
Duomenis analizuoti išmokau, kaip yra pateikiami
statistikos visokie dalykai, įrodymai. Manau, tai buvo labai naudinga,
pritaikoma.
Na, o dabar su orientalistais galite
padiskutuoti?
Šiek tiek. Domėjausi, man įdomios tos koncepcijos, ne su
visomis sutinku, bet tai labai įdomu, tai yra kitokios pasaulėžiūros. Tie
teoriniai samprotavimai gal ne tokie įdomūs, bet jie yra sukūrę labai geras
technikas, metodikas. Ir tos meditacinės, pratimų metodikos iš tikrųjų veikia.
Tas rytiečių klodas yra labai svarbus ir labai turtingas. Matome, kad ateina ir
įsitvirtina kai kurie Rytų dalykai, mes vis dėlto labai daug perimame iš jų.
Perimame dažniausia pritaikomus dalykus,
ištraukdami juos iš konteksto.
Taip, nemokšiškai, atgrubnagiškai. Labai kitokie dalykai,
labai reikia laužyti visą mąstymą. Na, ir medicinoje jau pralaužė ledus, jau
yra sąlyčio taškų su Rytų medicina, su ajurveda, su kinų medicina. Labai faina,
labai džiugu. Jų visai kitoks požiūris, labai įdomu palyginti. Pavyzdžiui,
ajurveda visai kitaip įsivaizduoja organizmą, ir išvadas pateikia ne iš
empirikos, o iš dedukcijos. Ne indukciniai, o dedukciniai jų metodai. Jie
susikūrė metafizinę sistemą, jos šviesoje vertina, kaip veikia organizmas, ir
kai kurie dalykai tinka puikiausiai. Tas gražu. Mes nuo analizės pradedam, o
jie bendrais principais prieina. Tai vienas iš įdomiausių ir fainiausių dalykų.
Bet reinkarnacijos idėjos man nelabai, šiaip įdomesnės mūsų religijos,
abraominės.
Abraominės jums artimesnės, gerai. Šitaip
konceptualiai prieitume ir prie sąmonės teorijos. Rytiečiai laiko, kad sąmonė
yra begalinė tąsa ir joje galima nuolat reinkarnuotis. Ir čia prisimenu
pripažintus gerus fizikus, pavyzdžiui, Chalmersą arba Lindę, kalbančius apie
sąmonės fiziką ir kad sąmonė galėtų būti prilyginta erdvei, laikui ir kitiems
pamatiniams reiškiniams. Ir štai – pavyzdys, kai žmogus gali būti ir fizikas,
ir metafizikas vienu metu, jam tai puikiai dera vienoje galvoje. Kaip jums
tokie dalykai patinka?
Geras teoretikas būtinai turi būti metafizikas, būtinai.
Jeigu į metafiziką žiūrėtume kaip į mokslinę discipliną, ne kaip į ezoteriką,
ezoterikos sinonimą, tai yra aukštesnio lygio fizika, tai yra bendrų gamtos
dėsnių nagrinėjimas išeinant už materijos ribų. Tos pačios struktūros, tie
patys dėsniai galioja ne tik daiktinei tikrovei, bet ir kitur, ir gyvuose
organizmuose. Bendri principai. Ir jie nė kiek neprieštarauja fizikos
principams. Na, toks laukas tarp fizikos ir matematikos gal, matematika jau
formalioji logika. Tai privalu mąstyti ir apie sąmonę. Dviejų plyšių
eksperimentas iš karto pastato į labai nepatogią poziciją.
Koks tai eksperimentas?
Kai elektronai per du plyšius eina ir matosi
interferencinis vaizdas, o jeigu pradedam stebėti, tai tas interferencinis
vaizdas prapuola. O sąmonės teorija yra labai įdomi, labai paradoksalios ir
įdomios išvados iš jos išplaukia, stebint pasaulį su kompiuterizacija ir
internetu. Nes pagal bendrąją informacinės sąmonės teoriją sąmonė atsiranda
sudėtingoje informacinėje sistemoje su specializuotais informacijos apdorojimo
centrais, kaip smegenyse – klausos korteksas, vizualinis korteksas, kažkoks
kontrolinis hub’as, kuris sinchronizuoja, koordinuoja. Tai dabar
pasaulyje mes turime daugybę kompiuterių, kurių procesoriai sujungti laidais,
prie tų kompiuterių sėdi žmonės su smegenimis, jie projektuoja savo mintis ne
tiesiogiai pokalbyje, o per kompiuterį, įėję į internetą. Visa sistema
užsipildo ryšiais, specializuoti centrai atsiranda, tik ta sistema yra kitokia
negu smegenys, nes smegenyse yra vienalytė, organinė sistema, o čia yra dviejų
dalių sistema: organinės mūsų smegenys ir visa ta komutacinė, ryšio įranga.
Plius įvairūs jutikliai ir automatika prijungiami prie tos pačios sistemos.
Matome filmuose apie hakerius, kaip jie įlenda į kokias nors stakles,
stovinčias Santa Monikos ar Kinijos gamykloje, „pataisyti“ programos, kad ji
nulaužtų ką nors...
Urano sodrinimo centrifugą Irane, pavyzdžiui.
Pakoreguotų, taip. Taip ryšys plinta, ir pagal tą sąmonės
atsiradimo teoriją tokioje sudėtingoje informacinėje sistemoje turėtų ir kokia
nors sąmonė atsirasti.
Would that it were so simple...
Turi susidaryti... Ir tie dalykai labai įdomiai siejasi su
psichologija. Jungo gi mėgstamiausias arkliukas buvo kolektyvinė pasąmonė, jis
kalbėjo apie kolektyvinę pasąmonę, apie vaizdinius, kurie yra bendri visiems.
Žmonių bendrybė veikė kadaise labai seniai, kai jie kartu laikėsi, tada tie
bendri archetipiniai pasąmonės elementai galėjo rastis. O dabar, kai viskas
labai greitai susijungia, labai greiti ryšiai, netgi drįsčiau sakyti, kad
palaipsniui formuojasi tam tikra pasaulinė sąmonė. Ne tik pasąmonė, bet ir
sąmonė.
Yra gi tokia sąvoka „noosfera“.
Va, būtent. Tai dabar ta noosfera materializuojasi. Visa
tai labiausiai nuo komunikacijos kanalų priklauso. Kol buvo tik knygos, sunkiai
veikė, bet kai atsirado internetas, labai greitai viskas pajudėjo. Signalai
sklinda žaibiškai. Praktiškai per minutę visą pasaulį rimtas signalas apskrieja
per visus serverius. Jeigu kažkur, pavyzdžiui, ištinka žemės drebėjimas ar
atominė bomba – po minutės visas pasaulis žino, žaibiškai signalas sklinda.
Sąmonė yra mįslingas reiškinys. Ar kompiuterių
tinklas ir visa ryšiais pagrįsta dalijimosi sistema galėtų būti prilyginta žmogiškai
sąmonei – sunkus klausimas.
Tai išplaukia iš informacinės sąmonės teorijos. Tiesiog
formaliai, jeigu ji teisinga, tai ir tos išvados yra teisingos. Na, žiūrim į
realybę, ar patvirtinimus randame, ar nerandame. Pavyzdžiui, jeigu lyginsime su
psichoanalizės mokykla, bukai perkeldami psichoanalizės modelį ant tos
besikuriančios planetinės sąmonės, tai galime rasti analogą: iki interneto
atsiradimo – pasąmoninis kūdikystės momentas. Dabar jau, kai smegenys auga,
formuojasi, kas talžo dar žmones? Šalinimo problema, lyties identifikacijos
problema. Kas tai yra? Tai net ne Jungo, o Sigmundo Freudo vaiko augimo,
psichikos formavimosi etapai.
Įdomu.
Jis stengiasi visko paragauti, mokinasi, kaip reikia į
tualetą vaikščioti, jis aiškinasi, ką turi tarp kojų ir ką su tuo veikti. Visa
tai galima, aš tiesiog matau, projektuoti į pasaulį. Pasaulis žiūri į pimpalą
ir galvoja: o kas čia?
Žmonija spokso į tarpkojį ir svarsto?
Žmonija, va dabar. Lyginamasis toks metodas. Tinka, ar ne?
Tinka, galima tokią analogiją įžvelgti.
Yra vilties, kad mes augdami tiesiog pereiname tokias
stadijas.
Mes dar neseniai gimėme?
Mes tik ką gimėme, tik ką pradėjome. O dabar dar momentas –
į 5G pereinam. Kai daiktai pradės kalbėtis tarpusavyje per daiktų internetą,
dauguma daiktų bus prijungti prie interneto, prietaisai bus prijungti, žolės
pjovimo mašinėlės. Šitaip įgauna rankas toji sąmonė, gali valdyti visą sistemą.
Mane tas momentas labai žavi, tai labai primena vaikišką elgesį iš esmės,
žmonijos elgesys yra vaikiškas dabar.
O kaip jūs savo vaidmenį ar vietą suvokiate,
kaip jaučiatės?
Stebėtojas, aišku.
Gudriai.
Turi atsirasti savirefleksija kada nors žmonijai. Tai aš
esu vienas iš tų, kurie pradeda, vienas iš savireflektuojančių.
Aišku.
Gal aš pats sau reflektuoju, bet ir su daugiau žmonių dalinamės.
Čia savaime vykstantis procesas. Kaip Soliaris yra Lemo sukurtas, tai čia
Terraris, aš pavadinimą savo turiu – Terraris, nauja noosferos fazė, nauja
būsena.
Iš tiesų, jeigu laikytume, kad žmonija per visą
savo istoriją pasiekė dabartinį lygį, kuriame pradeda apžiūrinėti savo tarpkojį
ir svarstyti, kas ten yra, tai kokio amžiaus vaikui ją prilygintume?
2–3 metukų.
Na, tai jau ne naujagimiui.
Ne. Gimėme kada? Na, čia sunku pasakyti, bet su
civilizacijos pradžia baigėme nėštumo periodą. Gimėme su civilizacijos pradžia
prieš dešimt tūkstančių metu. Ir iki dabar akivaizdu, kad evoliucija varo mus,
tiesiog stumia mus į integraciją. Tie integracijos, globalizacijos procesai
vieniems patinka, kitiems nepatinka, bet niekur nuo to nedingsi. Akivaizdu, kad
tokia yra evoliucijos kryptis. Tai žiauriai įdomi tema.
Labai įdomi, tikrai.
Mums reikia rasti adekvačią savo vietą šitame naujame
pasaulyje.
Tai jūs ir vietą parodėte – aktyvus stebėtojas.
Na, kaip stebėtojas. Aš galvoju, tai yra noosferos dalis. Vis
vien tas didelis globalus procesas vystosi. Na ir, aišku, tam kontekste ne taip
tragiškai atrodo šis sąmyšis dabar tarp tų valstybių, jų dalybų. Pasidaužys ir
praeis. Neatrodo, kad tai esminiai paklydimai, kad žmonija eina ne ten, kur
reikia, ir čia tuoj susižlugdys visa – tokių minčių nekyla. Tiesiog brendimas,
branda prasideda, paauglystė. (Juokiasi)
Ačiū, Dovydai, bręsime, judėsime toliau su visa
žmonija ir sieksime aukštesnio sąmoningėjimo stadijų.
Kalbėjomės Vilniuje, MO muziejaus kavinėje,
2023 m. vasario 17 d.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis" ir "Laiko juosta jų žvilgsniais" rasite atrinktų, papildytų, pataisytų ir naujų, niekur kitur neskelbtų, pokalbių iš esmės.
Šiuos rinkinius ir kitas knygas įsigysite leidyklos kainomis užsisakydami internetu www.sofoklis.lt
4 komentarai:
Ačiū už įdomų pokalbį!
Pui kitos mintys,, patikio
Na, jeigu žmonija dar tik kaip 2-3 metų vaikas, tai ji ne į paauglystę dabar eis, o tik link 6-7 metų... Pradinės mokyklos, taip sakant... 😊
Ačiū. Labai giliai kapstančios mintys ir pamąstymai.
Apie muziką, informacijos poveikį ir kt.
Giilus interviu su Dovydu. Aciu.
Rašyti komentarą