Padoriai kalbėti apie seksą nėra paprasta, mat pati kultūra apriboja visuomenės dėmesį lytiniams džiaugsmams, nustumdama juos į paribius ir šešėlius. Panašiai yra nutikę su mirtimi – apsižvalgius mieste, gali pasirodyti, kad niekas čia nebemiršta ir nebesimyli. Tik retsykiais pravažiuoja kuklus katafalkas arba troleibusas, išpuoštas vibratorių reklama.
Laidotuvių eisenas iš kasdienybės ištrynė krematoriumų
pramonė, o sekso kultūrą iš esmės priglaudė
internetas. Elektroninė terpė sukuria daugybę galimybių pašėlti, viliodama
anonimiškumo iliuzija ir siūlydama aibes virtualybės malonumų. Vis dėlto, kol žmonės
galutinai nesuskaitmenėjo, kopuliacijos aktai jiems rūpi. Šis interesas skverbiasi
į viešumą, skleidžiasi ne vien tiesmukais užrašais ant sienų, bet ir užuominomis
sudėtingesniuose kūriniuose. Prisiminus oficialią Lietuvos Kultūros
ministerijos misiją, kuri yra diegti asmenybės ir visuomenės gyvenimo kokybę keičiančią
kultūrą, kyla klausimas: kaip sekso kultūra gerina mūsų gyvenimą?
Apie sekso kultūros raidą galime spręsti iš įvairių menų.
Komentuoti poravimosi metaforas šiuolaikinės dailės ar muzikos abstrakcijose
būtų per drąsu, todėl čia pasidalinsiu apibendrintais įspūdžiais iš literatūros
ir kino sferų. Pastebiu, kad lytiškumas išlieka svarbia tema, o seksas –
anaiptol.
„Auksiniu leopardu“ ir daugeliu kitų prizų apdovanotame
Saulės Bliuvaitės filme „Akiplėša“ paauglės lavina gundymo triukus ne
svajodamos išlieti lytines aistras, o tik svaigdamos apie modelio karjerą, kuri
išvestų mergaites iš beviltiško užkampio į tikrą gyvenimą. Igno Miškinio surežisuotame
filme „Pietinia kronikas“ nekaltybės praradimas skambant „Bolero“ – stiprus devyniasdešimtinių
simbolis, išryškinantis šiandieninės Lietuvos pažangą. Beviltiškai pasenęs ten ir
Ravelis, ir sureikšmintas lytinis aktas. Modernioje kultūroje svarbu apie
lytiškumą mąstyti plačiai – užgriebiant kuo daugiau trans-, meta- ir ultra-
atspalvių, o seksą paliekant pilkoje nuošalėje.
Štai Marijos Kavtaradzės filmas „Tu man nieko neprimeni“
dar prieš porą metų parodė kryptį – ten svarbiausias veikėjas yra aseksualus vyras,
nejaučiantis jokio potraukio kopuliuotis, vis dėlto jis pajėgia sudominti ir
patraukti smarkiau už tradicinius eržilus.
Rašytoja Rasa Aškinytė jau prieš dešimtmetį užčiuopė laiko
pulsą romane „Žmogus, kuriam nieko nereikėjo“. Tas žmogus, be abejo, vyras, ir
jis tik apsimetinėjo, kad jam nieko nereikia. Stipriąja ilgai vadinta lytis priversta
ieškoti naujų vaidmenų. Vyro padėtį patriarchijos ir falokratijos griūties fone
puikiausiai atskleidžia komiškas berniukas iš jau minėto filmo „Akiplėša“. Jis nenustygsta
nupiešti ant modelių atrankos plakato „ką nors normalaus“, t.y. – bybį. Ir
nupiešia. Labai juokinga scena.
Moterys suvokia savo galias, žino, ko nori, ir drąsiai
siekia. Jų tikslų ir siekių lentelėse falas nebepatenka į aukščiausias
pozicijas. Ne todėl, kad moterys ėmė labiau linkti prie moterų. Jos tiesiog
renkasi mylėtis taip, kaip nori pačios.
Lenkų rašytoja Agnieczka Szpila romane „Heksės“ vaizduoja Senomergių
judėjimą, propaguojantį seksą be penetracijos. Knygą į lietuvių kalbą puikiai
išvertė Irena Aleksaitė. Lankydamasi Vilniuje kylanti lenkų literatūros
žvaigždė karštai kalbėjo apie perdėtą erekcijos išaukštinimą ir apdovanojantį seksą
be skverbties: penetracijos prievolės atsisakymas išlaisvinąs abu partnerius.
Moteris gali diktuoti scenarijų, nustatyti ritmą ir mėgautis švelnumu, o vyro
nebeslegia įsivaizduojama pareiga guolyje pademonstruoti aukščiausius išmatuojamus
rodiklius.
Mokslininkai pastebi, kad žmonija pagal daugelį objektyvių
duomenų dabar gyvena geriau nei kada nors anksčiau, tačiau ypač ryškiai per
praėjusį šimtmetį yra pagerėjusi mergaičių ir moterų gyvenimo kokybė. Galėtume
pasvarstyti, koks čia mūsiškės Kultūros ministerijos indėlis, tačiau akivaizdu,
kad prie moterų gerovės nemenkai prisideda naujoviška sekso kultūra.
Šį kultūros komentarą parengiau ir perskaičiau studijoje portalui politika.lt. Video ir tekstas paskelbtas 2025 m. balandžio 26 d.
Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais kultūros dalyviais rasite popierinėse knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis", "Laiko juosta jų žvilgsniais" ir "Begalybė jų mintimis". Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą