Pasikalbėkime.
Alphonso, kaip šiame gyvenimo etape norėtumėte būti pristatytas publikai?
(Juokiasi) Paprasčiausiai. (Juokiasi) Na, beveik
visą laiką dirbau profesoriumi, dėsčiau filosofiją Pensilvanijos universitete. Nustojau
2002-aisiais.
Lietuviškai
taip ir nepramokote?
Ne. Mano tėvai
kalbėdavosi lietuviškai, nenorėdami, kad suprasčiau jų paslaptis. Jie buvo
ūkininkai. Niekada nepasakojo man apie Lietuvos miestus. Kol neatvykau į
Vilnių, nenutuokiau, koks jis didingas.
Ar teisinga
būtų jus pavadinti filosofu?
Bent jau
filosofijos profesoriumi. (Juokiasi)
Ar esate
susikūręs savo pasaulėvaizdį?
Nemanau. Nors
esu parašęs nemaža knygų apie dalykus, kuriuos jaučiuosi atradęs ir supratęs.
Tyrinėjau ir kitų mąstytojų veikalus, tačiau daugiausia rašiau savo paties
įžvalgas.
Kaip
nusakytumėte tai, ką svarbesnio jums pavyko suvokti?
Oho... (Juokiasi)
Na, galbūt man pavyko suvokti atsitiktinumo svarbą.
Kadaise
lankiausi Indijoje, tame elnių parke, kuriame Buda dėstė savo tiesas. Užklupo
trumpas lietus, tad pasislėpiau po šventuoju figmedžiu. Pamačiau ten ir kitą
žmogų - maždaug keturiasdešimtmetį indą. Jis pritrenkė savo grožiu. Gražu jame
atrodė viskas: kūno sudėjimas, laikysena. Užsimezgė pokalbis. Jis prisistatė
esąs astrologas. Įsikalbėjome kelias valandas, ir tarp kitų dalykų jis paminėjo
laisvę, būtinybę ir atsitiktinumą. Aptarėme, kad apie laisvę kalba politika, apie
būtinybę - gamtos mokslai, o apie atsitiktinumą - niekas. Nėra jokios kalbos,
jokio pagarbaus būdo jam aptarti, išskyrus horoskopus paskutiniuose laikraščių
puslapiuose.
Pokalbis su gražuoliu
nepažįstamuoju paskatino susidomėti atsitiktinumo sąvoka. Tai nutiko jau gana
seniai?
O taip, gal
šešiasdešimtaisiais.
Tačiau juk visi
svarbiausi įvykiai nutinka atsitiktinai. Konkretus spermatozoidas apvaisino tam
tikrą kiaušialąstę mano mamos įsčiose atsitiktinai. Jei tai būtų buvusi kita
ląstelė, aš būčiau gimęs kitu žmogumi. Atsitiktinai gimiau be jokios fizinės ar
protinės negalios.
Dauguma žmonių
atsitiktinai pasirenka tam tikrą darbą. Susidomėjau filosofija, nes turėjau
ypatingą jos dėstytoją. Galėjo susiklostyti kitaip.
Mus
atsitiktinai užklumpa ligos ir nelaimės. Vieni užsikrėtusieji Ebola virusais
miršta, kiti - išgyvena. Lemia atsitiktinumas. Jis nulemia, ir kaip mes
mirštame.
Priėjau
išvadą, kad atsitiktinumas yra esminis mūsų būties veiksnys. Per mažai kalbame
apie jį. Universitetai, pavyzdžiui, taiko gabumus įvertinančius testus.
Mėginama įteigti, kad svarbiausia visur racionalūs sprendimai, proto pastangos.
Išties, mano nuomone, turėtume labiau gerbti atsitiktinumą. Mūsų požiūris į jo
svarbą galėtų būti džiaugsmingesnis. Juk įsitraukiantieji į rizikingus
užsiėmimus taip elgiasi ieškodami malonumų. Lošėjai patiria didžiulį
pasitenkinimą, jie pasijunta įgalinti kovoti su nesėkmėmis. (Juokiasi)
Jums itin
svarbu laikytis požiūrio, kad pasaulį valdo atsitiktinumas?
Tai lyg
instinktas. Pavyzdžiui, nesu linkęs nieko planuoti. Daugybę metų iš lempos
nuspręsdavau, kur keliausiu per vasaros atostogas. Nulemdavo koks nors
atsitiktinumas. Ir nieko iš anksto neskaitydavau apie vietovę, į kurią
vykdavau. Norėdavau pats susidaryti įspūdį. Patirti nuostabą. Netikėtumo
jaudulys toks malonus.
Taip pat - ir
su tėvyste. Juk negali suplanuoti vaiko. (Juokiasi) Kaskart jam gimus
patiri nuostabą: kaip naujagimis atrodo, kaip jis auga, kaip elgiasi... Vaiko
gimimą tėvai visuomet suvokia kaip sėkmės apraišką, o ne kaip pastangų ar
planavimo rezultatą.
Ką dar esate
suvokęs ir aprašęs atsitiktinumo tema?
Kartkartėmis
vis grįždavau prie jos. Prieš keletą metų mane pakvietė į konferenciją
Didžiojoje Britanijoje kalbėti apie riziką ir taisykles medicinoje. Gavau progą
dar sykį pamąstyti apie atsitiktinumą.
Pirmiausia
gerokai pasidomėjau rizika medicinoje. Nebeatsimenu tikslių skaičių, bet likau
priblokštas, kad didelė dalis išgyvenusių itin smarkiai neišnešiotų naujagimių
lieka neįgalūs. Todėl kai kur, pavyzdžiui Olandijoje, tokių mažylių
nesistengiama ypatingai gydyti, jie tik slaugomi, kol numiršta arba lieka gyvi.
Suvokiau, ką patiria jų tėvai. Jeigu jie apsispręs neguldyti
vaikiuko į reanimaciją, šis greičiausiai numirs, ir tėvai graušis ne viską
padarę, o jeigu paguldys - didelė tikimybė, kad mažylis liks neįgalus, ir
tėvams teks jį toliau slaugyti, patiriant daug skausmo ir gausybę išlaidų. Siaubinga
situacija, kurioje nėra lengvo pasirinkimo: abu variantai labai rizikingi.
Ar
prisimintumėte ką nors iš savo patirties, kai teko susidurti su atsitiktinumo
galia, baiminantis nesėkmės rizikos?
Kartą Indijoje
taip apsirgau, kad maniau numirsiąs. (Juokiasi) Vos alsavau. Tai nutiko
Pietų Indijoje, mažame pajūrio kaimelyje. Vidury nakties susiradau rikšą, kuris
pasirodė esąs nepalietis. Iš labai toli atklydęs žmogus pajėgė suprasti, kad
man reikia pagalbos. Nugabeno mane į prieplauką ir susitarė su valtininku, kad
nuplukdytų į artimiausią miestą. Mes nemokėjome vienas kito kalbos, bet jis
ėmėsi manimi rūpintis. Tai neįtikėtina. Daugiau niekad jo nebesutikau. Tai buvo
vargšas, teturintis savo ratelius, bet jis pasirūpino manim.
Taigi
atsidūriau miesto ligoninėje, ir ten gydytojas diagnozavo kažkokią naujovišką
infekciją, nuo kurios neturėjo vaistų. Jokios prasmės ko nors ieškoti. (Juokiasi)
Turėjau pasikliauti likimu. Mane gydė vien tradiciniais Ajurvedos metodais,
tačiau namo grįžau pasveikęs. Ko gero, padėjo ne tiek gydymas, kiek rūpestis. Ir
aišku, kūnas apskritai linkęs sveikti pats. (Juokiasi) Medikai tik
padeda jam.
Tačiau aną
naktį buvau supratęs, kad tikriausiai numirsiu. (Juokiasi) Visa liudijo,
kad taip nutiks, todėl net nesupanikavau. Pagalvojau, kad nemaža spėjau
nuveikti. Nepatyriau jokio siaubo...
Bet
pasistengėte.
Taip. Vidury
nakties susiradau tą rikšą. Ne kažin kas.
Mhm.
(Abu tyli)
Esate nemažai
mąstęs ne tik apie atsitiktinumą, bet ir apie savastį. Parašėte knygą „Pirmas
vienaskaitos asmuo“. Gal galite glaustai papasakoti apie savo vienaskaitos
pirmąjį asmenį?
Mąstau apie tai
kaip apie tam tikrą pareigą.
Pamenu vieną
studentę. Ji kilusi iš neturtingos šeimos, todėl tėvai labai skatino išmokti
kokio nors amato. Ji studijavo socialinę pagalbą neįgaliesiems. Su tokia
specialybe kiekvienas užsidirbtų duonai. Tačiau kartą grįžęs po vasaros į universitetą
susitikau ją visą švytinčią. Mergina pasakė, kad apsisprendė pakeisti studijų
kryptį ir mokytis šokio meno. Jai prireikė papildomų metų, kad baigtų tą
programą. Man tai pasirodė gana rizikinga, nes tik geriausi šokėjai praminta iš
savo meno. Tačiau ta mergina apsisprendė tapti šokėja. Pajuto, kad kūnas yra
tam sutvertas, kad ji jaučiasi savimi tik šokdama. Ji pasirinko tokią tapatybę.
Ji tada dar nebuvo šokėja, gal ja ir netapo, nežinau. Bet jos įsipareigojimas sukūrė
tapatybę.
Arba kitas
pavyzdys, kiek sudėtingesnis. Namie laikau akvariumus, juos prižiūrėti nemažai
kainuoja, todėl susiradau nedidukę tų reikmenų krautuvėlę tamsiame pusrūsyje. Ten
viskas pigiau. Daugelį metų apsipirkdavau joje, susidraugavau su savininkais -
malonia pora. Sužinojau, kad jie augina cistine fibroze sergančią dukterį.
Tokie vaikai dažniausia neišgyvena kūdikystės, bet toji mergaitė atsilaikė. Jos
tėvai pasišventę slaugė, ėmėsi akvariumų verslo, kad būtų patogiau prižiūrėti
dukrą. Motina dar pardavinėjo vazonines gėles. Jų dukra numirė sulaukusi
23-ejų.
Supratau, kad
mamai nekilo jokia abejonė: ji yra motina, pasmerkta rūpintis savo mergaite.
23-ejus metus gyveno tuo rūpesčiu. Paprastai motinos dovanoja vaikams savo
meilę, tikėdamos, jog užaugę jie taip pat rūpinsis kitais. O ši mama puikiai
žinojo, kad taip nelemta, tačiau vis tiek atidavė ką galėjo. Paklausta, kas ji
tokia, tikriausiai būtų atsakiusi: „Esu savo dukros mama.“
Daugelis žmonių
nenutuokia, kas esą, neturi aiškios tapatybės. Su tapatybe negimstama, tai -
įsipareigojimas, atsakomybė. Nesvarbu, esi šokėja ar mama.
Ir ji gali
pakisti laikui bėgant?
Ko gero, įmanoma
viduramžyje pasirinkti visai kitą gyvenimo kelią. Mane tai visuomet žavėjo. (Juokiasi)
Studijuodamas sutikau ne vieną dėstytoją, apie kurį pagalvodavau: „Ką tu
čia veiki?“ (Juokiasi) Turbūt
kiekvienas studentas taip yra pasijutęs, nes daugybė dėstytojų nėra tikę savo
darbui. Verčiau jie mestų dėstyti ir paieškotų, kam būtų naudingesni. Pasirinkęs
kitą kelią, tampi kiek kitokiu žmogumi.
O jūs pats?
Esate išmėginęs įvairių dalykų... Kas juos jungia? Ėjote į šviesą?
Nemaža
keliavau. Kiekviena proga kur nors nusitrenkdavau. Amerikoje mes gaudavome po
tris mėnesius vasaros atostogų, tai kasmet vykdavau vis į kitą šalį. Be jokio
akademinio tikslo. Papua Naujojoje Gvinėjoje neieškodavau vietinio
universiteto. (Juokiasi) Nors dažnai ką nors parašydavau grįžęs.
Pamenu karą Nikaragvoje,
į kurį smarkiai buvo įsivėlę amerikiečiai. Galiausia sukilėliai nuvertė
diktatūrą, kuri ten išties baisiai siautėjo. Maištautojai prieš valdžią skelbėsi
esą idealistai ir patraukdavo atvykti panašių idealų vedamus užsieniečius. Buvo
ypač įdomu su jais kalbėtis, svarstyti, kas politikoje įmanoma, kaip galime keisti
gyvenimą savo šalyse. Vien pabūti ten buvo smagu. Ir ko gero, tie pokalbiai
paveikė mano politines pažiūras.
Vykote ten
palaikyti sandinistų kovoje prieš režimą?
Atsidūriau
Nikaragvoje jau nuvertus režimą. Niekuo neprisidėjau, buvau tik stebėtojas.
Taigi, nors
daug pastangų ir laiko įdėjau bastydamasis be kokio akademinio tikslo, visa tai
atsispindėjo mano darbuose. Kadaise perskaičiau Heideggerio mintis apie šventyklas:
šventyklose atsiskleidžia pasaulis. Maždaug, Bizantija pasirodo Hagia Sophia
bazilikoje Stambule. Toks filosofinis vaizdinys man prilipo. Keliaudamas
Europoje užsuku į bažnyčias ne vien paganyti akis. (Juokiasi) Didžiosios
Stambulo mečetės - tokios šviesios, taip skiriasi nuo niūrių krikščioniškų
šventovių. Spinduliuoja visai kitokį požiūrį į žmogų, kitokį dvasingumą. Man
tai - ne šiaip reginys, ne tik architektūra, bet ir mentaliteto ir kultūros
išraiška.
Reginys - taip
pat kultūros apraiška. Jūs šventyklose neįžvelgiate ko nors dieviška?
Freudas
pavadino religiją kolektyvine neuroze. (Juokiasi) Ateidamas į šventovę
aš savotiškai patikiu. Nepajėgiu atsidūręs Notre-Dame de Paris laikyti jos
prasmės iliuzija. (Juokiasi) Ten pajunti kažką viršesnio, svarbesnio. Kažką
tikro. Nesakau, kad patikiu visa religijos doktrina, tačiau pajuntu didingos
dvasios tikrovę.
Tikrovę?
Taip. Šventos
vietos veikia.
Ir jose jūs
pastebite šventumo tikrovę? Medžiagišką?
Kažin kokią...
Tai ne vien žmogaus sumanymas.
Esate rašęs,
kad nenugyventas gyvenimas nėra vertas tyrinėti.
Tai išvirkščias
Sokrato posakis. Jis sakė, kad netyrinėjamas gyvenimas nėra vertas gyventi.
Kas skiria
vertą tyrinėti gyvenimą nuo neverto?
Daugybė žmonių
gyvena nuobodžiai nieko nenuveikdami. Niekur nekeliauja. Dirba kas papuola.
Perka visokį mėšlą. Niekuo nesirūpina.
Theodoras
Zeldinas, istorikas iš Oksfordo, parašė knygą „Slaptieji gyvenimo džiaugsmai“.
Jis teigia, kad įdomus kiekvienas žmogus. Su kiekvienu galima įdomiai
pasikalbėti.
Šiuo klausimu
esu skeptiškas. Ką įdomaus išgirstum iš nekilnojamo turto pardavėjo ar
buhalterio? (Juokiasi) Be to, ne kiekvienas pajėgia dėstyti mintis.
Prieš kurį
laiką rašiau straipsnį apie žmones, įsitraukusius į pavojingus pomėgius. Visokie
ekstremalai sportininkai nėra per daug ištyrinėti. Labiausiai mirtinas pasirodė
esąs šokinėjimas nuo pastatų su specialiais sklendimui pritaikytais kostiumais.
Aha!
Pats nesu nieko
panašaus mėginęs. Pavojingiausias mano pomėgis - nardyti su suspausto oro
balionais.
Įprasta manyti,
kad pavojingus pomėgius skatina neįsisąmoninta mirties trauka. Atseit, slaptas
žudymasis. O aš aptikau rimtą pagrindą laikyti, kad taip nėra. Tie žmonės daro
itin pavojingus dalykus, bet kaskart ypač kruopščiai planuoja, ruošiasi savo
veiksmams, šimtus kartų patikrina įrangą, išmatuoja vėjo greitį, ištiria lietaus
tikimybę, visas kitas aplinkybes. Jų tikslas - ne priartinti mirtį, bet atlikti
ką nors itin pavojinga, tačiau visiškai valdant procesą.
Gal juos varo
narcisizmas?
(Galvoja) Nemąsčiau tokiu kampu. Man čia tiko
Heideggerio požiūris, kad priešindamasis mirtingumui žmogus pajunta savo
galias, peržvelgia jas ir net atranda naujų. Man regis, būtent tai nusako
ekstremalų motyvaciją. Įdomu, kad šiaip gyvenime jie pavojų neieško - rizikuoja
tik mėgaudamiesi savo šuoliais. Vairuodami, pavyzdžiui, jie retai viršija
greitį. Nekeldami grėsmės kitiems, jie vaikosi ne jaudulio, o visiškai valdomos
ramybės. Ramybės, kuri įsiterpia tarp dviejų skirtingų emocijų: panikos
praradus kontrolę ir malonios baimės, verčiančios susikaupti. Ši baimė virsta
ypatingu dėmesingumu, teikiančiu didžiulį pasitenkinimą.
Porą mėnesių
paskyręs šiam tyrimui, pajutau, kad jis atveria kur kas daugiau nei
domėjimasis paprastų buržujų gyvenimu. (Juokiasi) Dar tas tyrimas aprėpė
slidinėjimą kalnų bekele. Vienas australas apklausė 65-is tokius mėgėjus.
Išvada panaši: jų netraukia mirti, jie saugosi kiek pajėgdami. Taipogi
nesivaiko adrenalino, nes susikaupę išlieka visai ramūs, nors ir lydimi
valdomos baimės. Ir visi pabrėžia, kad pomėgis daro įtaką kitiems dalykams.
Kokia ta įtaka?
Dirbdami bet ką, jie stengiasi
išsiugdyti ypač aukšto lygio meistriškumą.
Aišku.
Pagalvojau, kad kai kuriems ekstremaliems pomėgiams išties reikia ypatingo
meistriškumo, tačiau, pavyzdžiui, nušokti prisirišus guma techniškai labai
paprasta. Tereikia žengti žingsnį pirmyn.
Taip, bunji
šuoliai yra antisportas. Jiems nereikia jokių gebėjimų. (Juokiasi)
Būtent! Pakanka
būti gyvam.
Kartą Naujojoje
Zelandijoje ketinau pamėginti, bet bičiuliai mane atkalbėjo sakydami, kad toks
šuolis baisiai kenkia kūnui, patiriančiam stiprią perkrovą.
Vienas šuolis?
Jei šokinėtumėte kas savaitę, tada - gal.
(Juokiasi) O jūs esate šokęs su guma?
Taip. Porą sykių.
Man pasakė, kad
čia tas pats, kaip gauti į galvą ir patirti smegenų sukrėtimą.
Nesąmonė. Esate
kada nors susikrėtęs smegenis?
Ne.
Net nesmarkiai?
Ne, nepamenu.
Nuostabu. Štai
kodėl jos tokios guvios! O kokie pratimai jums yra
sukėlę baimę?
Nežinau.
Panardęs vandenynuose ketinau prisijaukinti dangų. Norėjau išmokti lakioti parasparniu, bet taip ir nepabaigiau kursų. Esu skraidęs su instruktoriumi virš
Rio de Žaneiro paplūdimių. Dar buvau užsidegęs pilotuoti sklandytuvą, bet irgi
neišmokau skraidyti vienas.
Kartą Ekvadore
einant taku per džiungles įlūžo lieptas. Išsinarinau petį. Buvau sumanęs
pagyventi kaimelyje su vietiniais, bet dėl traumos turėjau iš ten nešdintis į
Kitą, skristi namo ir operuotis.
Bjauru. Gal kur
nors Amazonijoje esate dalyvavęs ajahuaskos gėrimo ceremonijose?
Ne, neteko. Gal
anąsyk būtų pavykę, jei ne ta trauma.
Mano patirtis
su narkotikais kukli, bet visuomet teigiama. Geriausia, žinoma, LSD. Keletą
sykių pakeliavau su ja, ir nė karto nenutiko ko nors bloga. LSD - įdomiausia,
nes dovanoja tikrą psichodelinį potyrį. Daugelis kitų kvaišalų tik maloniai
svaigina. (Juokiasi) Be jokio turinio. Kaip ir alkoholis.
Bandėte psilocybino?
Taip. Nebuvo lengva
jo gauti, tai tik porąsyk.
DMT?
Ne.
Kartą lankiausi
Malyje, ir ten pasitaikė nuostabios žolės.
Malyje?!
Aha. Susibėriau
jos sėklų į voką ir nusiunčiau paštu savo adresu, užrašęs išgalvotą gavėjo
pavardę ir netikrą siuntėją. Džiaugiausi taip apsukriai sumanęs, nes policijai
būčiau sakęs, kad nieko apie tai nežinau. Sugrįžęs namo taip ir nesulaukiau
siuntos. Kokį mėnesį baisiai jaudinausi, bijojau kratos. Paskui pamiršau visa
tai. Tik kraustydamasis į naują vietą aptikau tą voką užkritusį už stalčiaus.
(Kvatojasi) Oho! Nepastebėjote jo sulaukęs.
Taigi. Pavasarį
apsigyvenau name, stovinčiame beveik hektaro ploto pievoje. Iškart pasėjau savo
kanapes jos vidury. Aplink, idant pridengčiau, pabarsčiau kitokių žolynų sėklų
ir išvykau visai vasarai. Grįžtu po atostogų, važiuoju iš oro uosto
nugeltusiais laukais ir iš tolo vidury išrudusios pievos matau ryškiai žalius
savo marihuanos želdinius, gal trijų metrų aukščio. (Juokiasi) Juos būtų
aptikęs bet kuris paprastas pareigūnas. Nereikia būti narkotikų žinovu, kad
atpažintum kanapes vidury tuščios pievos. (Juokiasi) Iškart jas
nupjoviau. (Juokiasi)
Būtumėt tapęs
federaliniu nusikaltėliu...
Dabar pas mus
marihuaną dekriminalizavo, tai vis pasisėju hibridinės žolės, atsisiuntęs sėklų
iš Nyderlandų. Didžiausias rūpestis, kad jos nenugraužtų elniai. (Juokiasi)
Žvėrys tiesiog dievina marihuaną.
Mums kalbantis apie
vertą tyrinėti gyvenimą, prisiminiau neseniai perskaitytas šiuolaikinio rusų
mąstytojo Sergejaus Čebanovo mintis. Jis laiko save biosemiotiku ir pateikia
visiškai neįprastą gyvybės apibrėžimą, pagal kurį daugelis įprastai gyvomis
laikomų būtybių yra negyvos, o kai kurie mums atrodantys negyvi dariniai
laikytini gyvais. Vienas svarbiausių gyvybės kriterijų anot to keistuolio -
gebėjimas elgtis neprognozuojamai. Žmogus, atliekantis vien įprastus,
suprogramuotus ar nulemtus veiksmus laikytinas mirusiu, o atgyja jis tik
tuomet, kai pats imasi ko nors netikėta, pasielgia neįprastai. Ar jums tai skamba
nors truputį prasmingai?
Esu panašiai
mąstęs apie instinktus. Man regis, jie pervertinami. Keista aiškinti sudėtingą
gyvūnų elgseną vien nesąmoningais instinktais. Paukščiai suka stulbinamai
sudėtingus lizdus. Jie ne tik krauna šakeles, jie verpia, neria, stato
palapines, rausia urvus. Man tai nepanašu į mechaninę instinktų išraišką. Stebėdamas
voratinklį mezgantį vorą, negaliu atsižavėti. Jis pritaiko savo kūrinį
konkrečiai kertei ir nuneria jį neįtikėtinai išmaniai. (Juokiasi)
Kokia jūsų
hipotezė?
Mane visa tai
trikdo. Ko gero, evoliucinė biologija yra nemenkai apleista mokslo šaka. Darvinizmas
viską aiškina genų mutacijomis... Tačiau toks požiūris man atrodo itin
varganas. Žinoma, teologinis aiškinimas apie tėvą kūrėją dar prastesnis.
Kažką
skaitinėjant man kilo įspūdis, kad gyvybė iškyla, randasi. Susidarius tam
tikroms sąlygoms, materija persitvarko į gyvą organizmą. Tokie įvairūs organizmai
šiandien paplitę visoje Žemėje: gyvų padarų rastume ledynuose ir ugnikalnių
krateriuose, ore ir vandenynų dugne. Kaip tik praeitą savaitę pagalvojau, kad berods
juos vienija kažkokia gyvybinė jėga.
Prieš keletą
metų lankiausi sekvojų parke Kalifornijoje. Pamačiau ten storiausią sekvojos išvartą,
gal penkių metrų skersmens rąstą. Medis nuvirto, ko gero, prieš tris ar keturis
šimtus metų. Sekvojos yra sunkiausi gyvi padarai pasaulyje, viena sveria kelis
šimtus tonų. Ir aš net pargrįžau dar sykį apžiūrėti to rąsto. Vis galvojau, kad
mirtis ištiko visą medį vienu kartu. Milžiniško dydžio masyve nutrūko gyvybė,
neliko nė žalios šakelės ar šaknelės. Jis mirė visas. (Juokiasi) Negaliu
paaiškinti, kuo mane sukrėtė toks paprastas reiškinys.
Žiūrėdamas į
avilį ar skruzdėlyną, mąstau apie kito lygmens intelektą. Tos vabzdžių
bendruomenės sukuria ir palaiko neįtikėtinus struktūras. O jų motinėlės tik
deda kiaušinius, nors jas ir pavadiname karalienėmis. Jos gi nieko ten nevaldo.
Esu girdėjęs,
kad bakterijos savo kolonijose palaiko ryšius panašiais mechanizmais kaip mūsų
neuronai. O mano kalbintas endobiogenikos daktaras Kamyaras Hedayatas įdomiai svarstė,
kaip sąveika tarp žmogaus organizmo ląstelių transformuojasi į sąmonę.
Taip, tai
išties įdomu. Kartą Argentinoje man įkando šuo. Žiūrėdamas į gyjančią žaizdą,
galvojau, kad ląstelės pačios kažkaip žino, kuria kryptimi augti, kaip daugintis,
kad ji greičiau užsitrauktų. Mano mąstymas ar norai čia niekuo nepadeda. (Juokiasi)
Kai kas sako,
kad vizualizuodamas, kaip žaizda traukiasi, žmogus gali paspartinti gijimą... Puiku.
Grįžkime prie atsitiktinumo svarbos gyvenime. Kiek anksčiau pasakėte, kad toks
gimėte atsitiktinai. Kitu atveju būtumėte kitoks žmogus, ir šis pokalbis, ko
gero, nevyktų. Ar regite čia tam tikrą lemtį? Galbūt - ką nors panašaus į
karmą?
Nuoširdžiai
sakant, nesu apie tai mąstęs. (Ilgai tyli) Kodėl gimstame tam tikroje
vietoje tam tikru metu? Nesu...
Nieko tokio. Kiek
jums metų, Alphonso?
Gimiau
1933-iaisiais. Tai kiek man dabar? 86-eri?
Žiūrint, kurį
mėnesį jūsų gimtadienis.
Lapkritį.
Tuomet jums kol
kas vos 85-eri.
Puiki žinia. (Juokiasi)
Neabejoju, kad
jau pergyvenote ne vieną bičiulį. Kaip manote, ar gyvenimo trukmę labiausia
lemia atsitiktinumas, ar koks dėsningumas?
Man regis, tai
- tik atsitiktinumas. Kai laikraščiai kalbina ilgaamžius šimtamečius, šie
neatskleidžia jokių ypatingų paslapčių. (Juokiasi)
Gal svarbu
neapleisti troškimo gyventi?
Manau, ir tai
pervertinama. Kam nors susirgus vėžiu, pasigirsta raginimai: „Kovok, kovok!” Arba
nekrologe parašo: „Po ilgos kovos su sunkia liga...“ Nemanau, kad įmanoma iš
esmės pakovoti su giltine. (Juokiasi)
Aišku, sunkiai
sergant, šviesi dvasios būsena ir pasitikėjimas praverčia. Tačiau galiausia...
Tai lemtis. Svarbiausia ligoniui nepulti į neviltį. Ne todėl, kad ji pakenktų
kūnui, o todėl, kad neviltis - tai kančia, nuodijanti laiką.
Regis, jus žavi
pasaulis, kuriame žmogui sunku ką nors numatyti ar pakreipti.
Žinote,
retsykiais patiriu aiškiaregystės blyksnius. Praeitą vasarą Frankfurte į galvą
įkyriai ėmė lįsti mintis apie vieną seniai pažįstamą profesorių iš Pitsburgo.
Kiaurą dieną vis prisimindavau jį. O kai vakare atėjau skaityti paskaitos, kažkas
iš nugaros uždėjo ranką man ant peties, atsisuku - jis! Nė nenumaniau, kad tas
žmogus bus Europoje.
Labai dažnai,
suskambus telefonui, jau žinau, ką išgirsiu atsiliepęs arba kieno laišką rasiu
pašto dėžutėje. Niekada nesistengiau kaip nors šitą gebėjimą vystyti, nuspėti
ateitį. Kai kurie atvejai, ko gero, gali būti paprastai paaiškinami. Kai kas -
tik sutapimai. Bet kartais tai stulbina.
Vienas ypač
stulbinantis nutikimas susijęs su mano jaunystės drauge. Mes studijų metais kurį
laiką artimai bendravome, o paskui ji nutekėjo į Škotiją už gydytojo pavarde
Karlsonas. Nesimatėme gal ketvirtį amžiaus, ir vieną dieną nusprendžiau ją susirasti.
Galvojau: „Gydytojai nedingsta. Yra jų registras...“ Tačiau gerokai pavargęs,
apskambinęs visus tos šalies Karlsonus, nieko nepešiau. (Juokiasi)
Jokios vilties. Jau svarsčiau nusamdyti kokį seklį, kad pagelbėtų, bet taip ir
nepasiryžęs mečiau tą užmojį. O dar po kokių penkiolikos metų vėl staiga
prisiminiau tą moterį, nes kaip tik tuomet iš Škotijos aplankyti mano mamos
atskrido jos sesuo. Nuvažiavau pasimatyti su teta, praleidau ten kelias dienas,
o grįžęs namo radau laišką nuo savo buvusios draugės. Keista, ar ne? (Juokiasi)
Ji parašė laišką lygiai tą dieną, kai vėl apie ją pagalvojau.
Ir jūs
susitikote?
O taip - pirmai
progai pasitaikius. Ji atskrido į Kaliforniją, ir aš ten nulėkiau.
Tokie dalykai
kartojasi...
Ir tegu. Ar jus tai trikdo?
Ne, bet negaliu
visiškai atmesti, kad veikia kažkoks nesuprantamas dėsnis.
Papasakokite
dar, kaip praktikuojate kasdienybę, suvokdamas atsitiktinumo galią?
(Ilgai galvoja)
Sunku ką nors
pasakyti, nes nemanau, kad mano patirtis labai vertinga. Iš esmės visi svarbūs
įvykiai yra atsitiktiniai. (Juokiasi) Visi svarbūs dalykai gyvenime.
Galime žvelgti į tai džiaugsmingai.
Pastebiu, kad
dauguma žmonių trokšta viską nuspėti, iš anksto žinoti, numatyti, kas įvyks.
Prieš užsisakydami viešbučio kambarį, nuodugniai perskaito visus atsiliepimus.
Keliaudami suplanuoja kiekvieną dieną, numato kiekvieną autobuso sustojimą,
kiekvieną restoraną. Žmonės siekia valdyti savo gyvenimą. Jie mano, kad jei
nutiks kas nenumatyta, tai būtinai bus koks nors blogis. O aš linkęs manyti
priešingai: laukia džiaugsmingi netikėtumai.
Niekada pernelyg
nesibaiminau žmonių. Klaidžiodavau naktimis nepažįstamomis gatvėmis. Mane
keliskart apiplėšė, tačiau ir tai nebuvo baisu. (Juokiasi) Juk jiems terūpėjo
mano pinigai. Niekas nebandė manęs užmušti. (Juokiasi) Nes pinigus
atiduodavau mikliai. (Juokiasi)
Prisimenu tokį
nutikimą Rio de Žaneire prieš keletą metų. Šeštą ryto slinkau paplūdimiu,
ieškodamas kur papusryčiauti. Priėjęs jaunuolis paklausė, kiek valandų.
Pažvelgiau į laikrodį, bet tai buvo paika, nes jam nerūpėjo jokios valandos. (Juokiasi)
Tenorėjo sustabdyti mane. Staiga prišoko dar trijulė ir viską iš manęs atėmė:
piniginę, laikrodį. Neseniai buvau operuotas tai itin stengiausi prisidengti
pjūvio vietą, kad nepakenktų. Bet jie švelniai, įgudusiai ištraukė piniginę,
nusegė laikrodį - visa tetruko kelias sekundes. Veidus buvo prisidengę gobtuvais. Nubėgdamas vienas išmetė mano piniginę. Joje radau kredito kortelę, nes juos
tedomino grynieji. (Juokiasi)
Paskui
pagalvojau, kad tie vaikai man niekuo nepakenkė, net pasielgė dosniai
grąžindami piniginę su kortele. Juk jie - skurdžiai, o aš - turtuolis, vien
faktas, kad ten atsidūriau, tai patvirtina. Patyriau tik nuotykį, už kurį
sumokėjau gal penkiasdešimt dolerių. Būčiau pusę jų pravalgęs tą rytą. Manęs
nesužeidė, neturiu ko jiems priekaištauti. Jų iniciatyva prasimanyti pinigų iš
esmės sveikintina. Įprastai teigtume, kad jie privalėjo paprašyti geruoju. Melsti
išmaldos. (Juokiasi) Tačiau dauguma turistų nenumestų nė skatiko.
Taigi, toks
netikėtumas man pasirodė itin džiaugsmingas.
Puikus pasakojimas.
Išsamiai atskleidė jūsų neįprastai įdomų požiūrį. Ar pageidaujate dar ką nors pridurti?
Ne. Tikrai
ne.
Nuostabu. Labai
ačiū, Alphonso.
2 komentarai:
Sužavėtas esu šiuo pokalbiu! Nors nemažai laiko teko dirbti USA, kiek kitoje srityje negu filosofija, gėda prisipažinti apie Alphonso Lingis išgirdau tik pirmą kartą! Besąlygiškai sutinku su Profesoriaus mintimis.
Mano manymu, tai kvantinio pasaulio išraiška mūsų makropasaulio būtyje. Geriausiai tai iliustruoja Šredingerio nustipęs ir tuo pačiu metu gyvas katinas! Viename mano, šių kruvinųjų metų, darbe aš sukūriau tokį mūsų makropasaulio būties išaiškinimą: "There is no beginning, no end, just remainings there an endless series of paradoxical coincidences only"
Rašyti komentarą