Kaip jus derėtų pristatyti?
Sudėtingas klausimas. (Juokiasi) Esu profesorius.
Akademinė veikla yra mano pagrindinis užsiėmimas. Dirbau INSEAD, vienoje
geriausių MBA mokyklų pasaulyje. Man labai pasisekė, kad neteko viso laiko
skirti dėstymui, todėl turėjau galimybę užsiimti moksliniais tyrimais. Štai
tada ir parašiau knygą „Dance with the Chance“ [„Šokis su atsitiktinumu“]. Esu
parašęs daugiau nei 20 knygų. Daugelyje jų aptariau bandymus prognozuoti ateitį,
bet keliose labiau pasigilinau į tai, kokį vaidmenį mūsų gyvenime vaidina
atsitiktinumas ir kaip ateities prognozes atskirti nuo paprasčiausių bandymų ją
nuspėti. Daugelis tikina gebantys atlikti ateities prognozes, bet tai, ką jie
daro, labiau primena būrimą iš kavos tirščių. Beje, dažnai čigonėms tai sekasi
geriau nei tokiems spėjikams.
Ateities prognozių srityje geriausiai esu žinomas dėl
studijų, kurios pagal mano pavardės Makridakis pirmąją raidę yra pavadintos „M
varžybomis“. Pagrindinis tų studijų tikslas – kiek įmanoma išsamiau pagrįsti
ateities prognozes ir atriboti jas nuo spėlionių. Jokia prognozė negali būti
tobula, ir iki pat jos išsipildymo arba neišsipildymo išlieka tam tikra nežinomybė.
Mūsų siekis – kiekvieną ateities prognozę susieti su jai tenkančia nežinomybės
dalimi. Tai be galo svarbu.
Bėda ta, kad daugumai žmonių nežinomybė nepatinka. Jie
nieko nenori apie tai girdėti. Konsultuojant verslininkus, kaip tinkamiausiai
prognozuoti ateitį, klientai dažnai prikišdavo: „Paklausyk, mes tau mokame už
tai, kad nežinomybės nebeliktų.“ Tiesa ta, kad neįmanoma visiškai jos išvengti.
Kas jus išskiria iš kitų ateities prognozuotojų?
Du dalykai. Pirmas ir, sakyčiau, svarbiausias – supratimas,
kad ateities prognozavimo galimybės yra ribotos. Pranašų nebeliko. Viskame, ko
imamės, glūdi tam tikra nežinomybė. Mūsų tikslas – įvertinti kiekvienos
atskirai ateities prognozės nežinomybės apimtį. Tinkamai tai atlikus, dar būtina
atkreipti dėmesį į rizikas, kylančias iš tos nežinomybės. Štai kas mane išskiria
iš kitų.
Ar pamenate, kas dėjosi paskutinėmis dienomis iki uragano
Doriano proveržio?
Priminkite, prašau.
Buvo spėjama, kad Dorianas nusiaubs Floridą, tačiau taip
nenutiko. Dorianas talžė Bahamų salas, o šito niekas nebuvo numatęs. Užuot smogęs
Floridai, jis kirto Kanados Atlanto vandenyno pakrančių provincijoms. Vėjai,
kurių greitis siekė 140 km/h greitį, nusiaubė didžiąją jos rytinių pakrančių
dalį. Galima sakyti, buvo visiškai prašauta pro šalį.
Sakote, pirmiausia būtina suvokti pajėgumo
numatyti ateitį ribas.
Pakanka žinoti, kad jos yra. Reikia su ateities
prognozavimu susieti klaidos tikimybę. Kiekvienas gali bandyti prognozuoti
ateitį. Ir kas iš to? Klausimas, kaip tai daryti pagrįstai?
Peržengiant nežinomybės slenkstį?
Taip, ateities prognozių tikslumas yra siejamas su jų nežinomybės
apimtimi. Kitas svarbus klausimas: sužinoję, kokia artėja ateitis, ką veiksite
su ta informacija? Tarkime, kai buvo prognozuojama, kad uraganas nusiaubs
Floridos pakrantes, žmonės dėjo didžiules pastangas apsaugoti savo namus.
Galiausiai uraganas juos aplenkė, todėl visas vargas nuėjo veltui. Kitaip nei
Bahamų salose.
Nassimas Talebas apie tai kalba savo knygoje „Antifragile“
[„Antitrapumas“]. Kyla klausimas – kaip apsisaugoti, kai net neįmanoma numatyti
vieno ar kito įvykio?
Neatrodo, kad būtų labai paprasta.
(Juokiasi) Bet juk ir gyvenimas nėra
toks jau paprastas, tiesa? Jei būtų viskas paprasta, veikiausiai apimtų
nuobodulys. Minėjote, kad jums patinka filosofija. Jei būtų galima tiksliai
numatyti ateitį ir neliktų nė kruopelytės nežinomybės, gyvenimas imtų kelti
nuobodulį, tiesa?
Ar tikite laisva valia?
Taip, tikrai tikiu, tik nereikia pamiršti, kad nemenką
vaidmenį mūsų gyvenime vaidina sėkmė.
Laisva valia veikia, bet atsidurti tinkamu laiku tinkamoje
vietoje, sutikti tinkamus žmones – štai svarbiausi veiksniai, nors visa tai,
atrodytų, paprasčiausias atsitiktinumas. Kaip svarbiausią sėkmės dėmenį išskirčiau
gimimo vietą. Jei jums pasitaikė gimti Zambijoje, jūsų tikėtina gyvenimo trukmė
bus 32 metai, o jei Švedijoje, – 80 metų ar daugiau. Žinoma, galima kelti
klausimą, ar tai tik atsitiktinė sėkmė.
Ir ką įmanoma pakeisti?
Argi galite pakeisti vietą, kurioje gimėte?
Ne, bet galiu iš jos išvykti.
Nesu tikras, ar pajėgtumėte taip pasielgti, gimęs Kenijoje
ar Ruandoje.
Išties, būtų nelengva.
Tenka suvokti, ką pastangos keičia, o ką – ne.
Sutinku, kai ką pakeisti labai sunku. Sakykite,
kas stumia žmones kvailai rizikuoti?
(Juokiasi) Polinkis į riziką turi
dvejopą reikšmę. Kartais rizika kyla iš to, kad žmonės nesiima priemonių žinomai
grėsmei sušvelninti. O kartais jie net nežino, jog kas nors kelia pavojų,
kitaip tariant, nepakankamai įvertina riziką. Taigi, svarbu susitarti, ką
vadiname rizika.
Taip, žmonės linkę kvailai leistis į riziką, nes ne itin
suvokia, kiek nežinomybės slepia jų pasirinkimas. Niekas nėra linkęs pagalvoti,
kad būtent jam gali kas nors bloga nutikti.
Gebate gerai suvokti prognozavimo galimybių
ribas ir tinkamai įvertinti nežinomybę. Tuo išsiskiriate iš kitų. Ar toks
supratimas kyla iš asmeninės pasaulėžiūros?
Taip, psichologijoje yra tokia sąvoka – valdymo iliuzija.
Tai jaučiatės esąs atsparus tokiai iliuzijai?
Cha, matote, jei vyksta mums palankūs dalykai, manome, kad
tai mūsų nuopelnas. Jei ištinka nelaimė, visą bėdą mieliau suverčiame
atsitiktinei nesėkmei. Įvykių valdymo iliuzija atsiranda todėl, kad itin
nenoriai savo aplinkoje pripažįstame nežinomybės reiškinį, esame linkę
nekreipti į ją dėmesio.
Žmonės nepakankamai įvertina nežinomybę. Ne tik tą, kurios
neįmanoma iš anksto numatyti, bet ir tą, kurią įmanoma. Tai labai svarbu. O ir
mūsų ateities prognozavimo metodai nėra pritaikyti tinkamai įvertinti nežinomybę,
nes mums ji paprasčiausiai nepatinka. Nežinomybė mums kelia nerimą, o jis nėra malonus.
Žinoma. Ar galėtumėte pasidalyti asmenine
patirtimi, susijusia su nežinomybe?
Nassimas Talebas yra taikliai pastebėjęs, kad siekdamas gerų
ir racionalių sprendimų privalai asmeniškai būti suinteresuotas jų rezultatais.
Kitaip tariant, reikia, kad pats nukentėtum, jei viskas pakryptų netinkama
linkme. O jei esi nutolęs nuo prognozuojamų dalykų, rezultatai tavęs pernelyg
nedomins.
Suprantama. Todėl ir norisi išgirsti kokią nors
jūsų asmeninę istoriją.
Matote, akademijos veikėjams beveik netenka apsispręsti dėl
svarbių dalykų. (Juokiasi) Todėl ir Nassimas kritikuoja neatsakingus dėstytojus
bei tyrinėtojus, brukančius savo kailiu nepatirtas išvadas. Aš pats irgi nesu
sprendęs kokių nors svarbių reikalų. (Juokiasi) Daug dėstau ir rašau,
bet nesu dirbęs vykdomojo darbo.
Tai visai nebūtina, kad pasijustumėte atsidūręs
nežinomybės ir atsitiktinumo akivaizdoje. Štai, pavyzdžiui, niekam nekelia
abejonių viena žinomybė – nepavyks išvengti mirties.
Ir mokesčių. (Abu juokiamės) Mirtis ir mokesčiai –
dvi žinomybės.
Na, kai kas numiršta nespėjęs sumokėti
mokesčių, bet tai – ne mūsų reikalas. Tačiau žinodami, kad nepavyks išvengti
mirties, nenutuokiame, kada ji ištiks. Kaip jums tokia nežinomybė?
Čia gera tema. Vienas svarbiausių mano tyrimų objektų –
medicininės prognozės. Deja, bet ne menkiausią vaidmenį jose vaidina nežinomybė
ir ateities spėjimas iš delno linijų. Ar žinojote, kad didžiuma gydytojų
sprendimų imtis vieno ar kito gydymo nėra paremti tvirtais įrodymais?
Žinau. Pats esu studijavęs mediciną.
Galbūt teko girdėti apie tokį graiką Ioannidį, kuris savo
2005-aisiais paskelbtame straipsnyje tvirtino, kad absoliuti dauguma medicininių
tyrimų yra beprasmiai. Gydytojai paprastai renkasi gydymo metodus remdamiesi
medicininių tyrimų rezultatais. Jei dauguma jų yra neteisingi, ar tokiomis
rekomendacijomis verta pasitikėti?
Geras klausimas. Kita vertus, kiekvienas žmogus
skirtingas.
Taip.
Štai kodėl mediciną kartais prilyginame menui.
Jei viskas būtų taip paprasta ir algoritmas pajėgtų išgydyti žmogų, kam tada
apskritai būtų reikalingi gydytojai?
Čia šiek tiek kita problema. Vienas kanadiečių filosofas
yra pasakęs, kad medicina yra nežinomybės menas. Svarbiausia tai, kad gydytojai
nesuvokia tos nežinomybės. Jie nėra studijavę statistikos ir visai neišmano,
kas yra nežinomybė.
Na, kai kurie išmano. Ne per seniausiai mane
patį gydytojas, prieš šalindamas tonziles, įspėjo, kad ši operacija 0,8
procento atvejų baigiasi paciento mirtimi. Tikimybė nėra nulinė, bet manęs
neišgąsdino. Ko gero, dažnokai pacientai daug nemąstę sutinka, kad jiems būtų
atliekama sudėtinga ir rizikinga procedūra.
Daugumai pacientų neatskleidžiamas tikrasis nežinomybės
mastas. Vyrauja įsitikinimas – gydytojai išmano geriau už mane, todėl viskas
bus taip, kaip jie sako. Bet susiduriame ir su kita problema – kaip pasitikėti
medicininiais tyrimais, kai jie taip dažnai pateikia klaidingas išvadas?
Pamenu vieną straipsnį, apibendrinusį padėtį. Išnagrinėjus
3 000 ligos istorijų siekta apskaičiuoti, kiek žmonių sėkmingai išgijo. Paaiškėjo,
kad 50 procentų nepakako įrodymų, jog gydymas ligoniams padėjo. 10 procentų –
buvo padaryta daugiau žalos nei naudos. Gydant žmones po širdies smūgio ir
sergančiuosius vėžiu medikų klaidos, kurių buvo įmanoma išvengti, yra trečia
pagal dažnumą mirties priežastis. Tai stulbinami skaičiai – juos žinodamas ne
juokais išsigąsti. Jei verslininkas darytų šitiek klaidų, jo įmonė veikiausiai
bankrutuotų.
Daugybės medikų klaidų būtų galima išvengti. Gydytojai
klysta, ne itin suvokdami nežinomybės įtaką. Jie neprieštarauja, kad padėtis
prasta, bet nieko nekeičia.
O kaip elgiatės jūs pats?
Štai kodėl aš pats vengiu gydytojų, nebent prieš savo valią
atsiduriu reanimacijoje. Kai jau tenka apsilankyti pas gydytoją, tikslumo dėlei
dar nueinu pas antrą ir pas trečią. Stengiuosi pakliūti pas specialistą, įgijusį
išsilavinimą kitur, kad jis pažvelgtų į mane kitokiu žvilgsniu.
Teko skaityti apie eksperimentą, per kurį
žmonėms buvo teikiamos nemokamos gydymo paslaugos. Tų laimingųjų sveikata po
kurio laiko nėmaž nesiskyrė nuo pacientų, mokėjusių už gydymą iš savo kišenės.
Pernelyg prieinama medicina kenkia.
Nuo 1929-ųjų atliekami tyrimai, iš kurių paaiškėjo, kad
nesiskiria žmonių, reguliariai atliekančių įvairias medicinines patikras, ir jų
nepaisančiųjų gyvenimo trukmė. O gydytojai vis tiek ragina žmones profilaktiškai
tikrintis sveikatą.
Taip, tikima, jog kai kurias vėžio rūšis
lengviau išgydyti, aptikus ankstyvoje stadijoje.
Tuomet žmonės, reguliariai profilaktiškai pasitikrinantys
sveikatą, turėtų gyventi ilgiau už to vengiančiuosius. Bet taip nėra. Jie
negyvena ilgiau. Vadinasi, profilaktiškas vaikščiojimas pas gydytojus nepadeda
ilginti gyvenimo trukmės, tiesa?
Jūs įsitikinęs, kad yra pakankamai duomenų
daryti tokioms išvadoms?
Pakankamai. Anksčiau moterys, vos sulaukusios trisdešimties,
buvo raginamos kasmet atlikti mamografiją. Dabar jau raginama tai daryti kas
dvejus metus ir tik nuo penkiasdešimties. Iš pagrindų pasikeitė prevencinės
medicinos rekomendacijos. O štai vyrams apskritai nerekomenduojama tirtis dėl
prostatos vėžio, nes žala gali būti didesnė nei nauda.
Kiek suprantu, nesilankote pas gydytojus
profilaktinėms sveikatos patikroms?
Tikrai ne.
Ačiū, kad prisipažinote. Ir kiek gi ketinate
gyventi?
Na, čia jau sėkmės reikalas. Daug lemia genetika. Tai tarsi
loterijos bilietas. Vėžiu galėjau susirgti jau prieš daugelį metų. Žinoma, yra
ir kitų veiksnių: nerūkau, nepiktnaudžiauju alkoholiu, sportuoju, neturiu viršsvorio.
Visa tai lems mano gyvenimo trukmę, bet tikrai specialiai nesuku galvos vien
tam, kad prailginčiau gyvenimo trukmę. Toks jau mano būdas. Man nepatinka
persivalgyti. Nemėgstu desertų. Stengiuosi pasimankštinti, nors tai ne visada
lengvai pavyksta, bet prisiverčiu, nors visa tai negali manęs apsaugoti nuo vėžio.
Tai sėkmės dalykas.
Parašėte knygą „Šokis su atsitiktinumu“. Kaip
išmokote šokti su sėkme?
Visai nebūtina to daryti. Sėkmė šoka kažkur šalia.
Tai lieka tik ją stebėti?
Taip, esi tik paprastas stebėtojas, bet darsyk pakartosiu,
svarbiausia – kurioje šalyje tau teko laimė gimti. Tai svarbiausias veiksnys,
lemiantis ne tik gyvenimo trukmę, bet ir jo kokybę.
Ir kaip tokią sėkmę būtų galima paaiškinti?
Daugelis negimsta nei JAV, nei Europoje. Dauguma gimsta
Afrikoje. Žmogus negali pasipriešinti, kad negimtų, tarkim, Ruandoje ar
Kenijoje. Ten gimusieji neturi galimybių nei išvykti, nei mokytis. Tenykščiai
visiškai priklausomi nuo sėkmės.
Neatrodo, kad tikėtumėte reinkarnacija?
Ne. (Juokiasi) Tai nepatenka į mokslinės pasaulio
sampratos rėmus. Ne.
Ką svarbiausia suvokėte per ilgametę akademinę
karjerą ir po ilgų apmąstymų?
Didžiuma mums nutinkančių dalykų nuo mūsų visiškai
nepriklauso. O kai kurie priklauso. Svarbu juos skirti. Tai vienintelis
apibendrinimas, kurį pateikčiau plačiajai publikai.
Ar kada lošėte azartinius žaidimus?
Nieku gyvu. Esu prieš juos, nes lošiant atsitiktinumas
tikrai nėra mūsų pusėje. Tikimybė loterijoje išlošti milijoną yra mažesnė už tą,
kad gatvėje mums ant galvos nukris kosminis palydovas.
Loterija yra tikra bausmė tiems, kas mokykloje
nesimokė matematikos.
Bėda tokia, kad tik mažuma pajėgia suvokti tikimybę ir todėl
neperka loterijos bilietų. Dauguma įperka loterijos bilietą, tačiau neįkanda
tikimybių mokslo.
Ar domitės chaoso teorija?
Na, chaoso teorija niekuo nesiskiria nuo šokio su
atsitiktinumu. Chaoso teorija kalba apie dalykus, kurių pradžia – visiškas
atsitiktinumas. Finansai – štai puikus chaoso teorijos pavyzdys. Remiantis
chaoso teorija nesunku apibūdinti, kas yra akcijų biržos indeksai.
Teko kalbėtis su mokslininku Kęstučiu Staliūnu,
pasidalijusiu įžvalgomis šviesos fizikos srityje. Pasirodo, kartais, sistemai
artėjant prie visiškos entropijos, ji kuriam laikui tampa sudėtingesnė.
Susiformavusios tvarkingos optinės struktūros netikėtai pagreitina perėjimą į
aukštesnį entropijos lygį.
Kaip pirštu į akį. Visiškai tokiu pat principu veikia ir
akcijų rinka. Pasigilinus į „Dow Jones Industrial“ arba „Standart & Poors
500“, galima pastebėti, kad akcijų rinka kur nors pakrypsta atsitiktinai. Ji
pajuda iš netvarkingos būsenos, organizuojasi visiškai netikėtais ypatingais būdais,
o tada tvarka vėl sugriūva į atsitiktinį chaosą. Vyksta tai, apie ką kalbėjo jūsų
pašnekovas fizikas. Kitas nuosmukis rinkose sugriaus daug ką iš to, kas bus
sukurta per augimo dešimtmetį, nors dabar tos struktūros atrodo gana tvarios.
Kaip nusakytumėte, kur link ritasi šis
pasaulis?
Na, pasaulis daugialypis. Jei atsigręžtume į technologijas,
mane labai domina dirbtinis intelektas. O kokį poveikį jis gali padaryti
pasauliui, tai dar vienas diskusijoms atviras klausimas.
Ir jūs skeptiškai žvelgiate į dirbtinio
intelekto perspektyvas?
Aš ir skeptikas, ir optimistas. Nebekyla abejonių, kad
dirbtinis intelektas daugelyje sričių susigrums su žmogaus smegenimis. Mūsų
smegenų raida siekia bent šimtus tūkstančių metų. Jei per penkerius metus
dirbtinis intelektas pasiekė tokį aukštą lygį, tai kas turėtų nutikti po 200
metų?
Galbūt jis greičiau mokosi.
Taip ir yra. Štai kompiuterių programa „AlphaZero“ vos per
tris dienas išmoko įveikti šachmatų didmeistrius. Vėžio nuotraukas analizuojančios
programos geriau nei gydytojai pajėgia įvertinti, ar ligos stadija dar
pagydoma.
Ir visa tai sukurta mažiau nei per penkerius metus. Tai kas
dar nutiks per artimiausius 20, 50 ar 500 metų? Nėra abejonių, kad tam tikru
lygmeniu dirbtinis intelektas pranoks mūsų smegenis. Štai kodėl reikėtų pradėti
žmogaus smegenis pratinti mokytis iš dirbtinio intelekto. Taip augintume savo
protinį pajėgumą.
Štai kodėl išties svarbus klausimas, kur link juda
pasaulis? Žmonės gali tapti kompiuterių augintiniais, jei neišmoks padidinti
savo protinės veiklos veiksmingumo taip pat greitai, kaip dirbtinis intelektas.
Dramatiškiausia viso to dalis – liautis bendrauti su
kompiuteriu pasitelkus klavišų lentą ir ekraną. Jau ne vienai įmonei pavyko
sukurti įrenginį, kuris smegenims skleidžiamomis bangomis padeda tiesiogiai
bendrauti su kompiuteriu. Tai neinvazinis bendravimo su kompiuteriu būdas. Jau
yra sukurtos ir invazinės formos, kai į smegenis įsodinamas lustas. Į smegenis įmontavus
lustą su bevieliu internetu atsiranda galimybė bendrauti tiesiogiai – smegenys
su smegenimis. Taip pat randasi žmogaus smegenų ir kompiuterio tiesioginis
bendravimas. Atsiveria visiškai kitas mūsų protinio pajėgumo lygmuo.
Tad kur link eina pasaulis? Šito dar niekas nežino.
Jei galimi du scenarijai: arba žmogus tampa
kompiuterio augintiniu, arba...
Kiborgu, gebančiu tiesiogiai susijungti ir bendrauti su
kompiuteriais bei kitų smegenimis.
O į kurią pusę linktų jūsų įžvalgos?
1828 m. buvo kilusi diskusija, ar mašina gali pakeisti arklį.
Anuomet garsus ekonomistas Jeanas-Baptiste'as Say’us tikino: „Nekvailiokite, mašina
nieku gyvu negalėtų judėti gatvėmis su kuo nors nesusidurdama.“ Tad įsivaizduokite,
jei tąsyk kas nors jam būtų pasakęs, kad po 200 metų žmonės sukurs savaeigius
automobilius. Turėtume atviriau žvelgti į technologijų naujoves. Sudėtinga spėlioti,
kur link eina pasaulis, bet esama šių dviejų galimybių. Dirbtinio intelekto
raida stulbinama. Atsiranda vis daugiau sričių, kur jis pranoksta žmogaus proto
gebėjimus.
Technologijos, visai kaip mašinos ar lėktuvai,
dovanoja žmogui daugiau laisvo laiko. Jei tą laiką išnaudotume mąstymui,
galėtume tobulinti savo protus.
Dar ne taip seniai žmonėms teko fiziškai plušėti po 15
valandų per parą, 7 dienas per savaitę, o dabar daugelis gręžiasi į mokslinius
tyrimus ir eksperimentus.
Tiesa, joti žirgu mūsų laikais nebėra pirmos
būtinybės įgūdis.
Tikrai ne.
Kokių dar įgūdžių ateityje bus atsisakyta?
Ateityje turėtų išnykti viskas, kas kelia nuobodulį ir
kartojasi. Už mus tai turėtų padaryti kompiuteriai. Visa prekių gamyba ir
dauguma paslaugų bus patikėta robotams. Neigiama viso to pasekmė – sėdėsime be
darbo. Teigiama – turėsime marias laisvo laiko, kurį skirsime malonesniems
dalykams. Pasak technologinio sprogimo teorijos, per trumpą laiką įvyks neregėta
pažanga, nes technologijos nuolat tobulėja.
Ką gi, grįžkime prie ateities numatymo. Ar
tiesa, kad trumpalaikės prognozės paprastai yra kur kas tikslesnės?
Ir labai trumpo laikotarpio prognozės pasiduoda
atsitiktinumui. Kas nutiks kitą sekundę? Peršokant į itin tolimų periodų
ateities prognozes, beveik neįmanoma nieko numatyti. Lengviau tiksliai
prognozuoti trumpą ar vidutinį laikotarpį.
Koks tai laikotarpis?
(Juokiasi) Nuo kelių dienų iki
kelių mėnesių. Prognozuodami tokius reiškinius remiamės žinomais žinomaisiais.
Tai nesiimate tokio masto kategorijų kaip šviesmetis ar
Visata?
Ne. Metai yra ilgiausia atkarpa. Jei paklaustumėte, kiek
laiko jums užtruks iš namų nusigauti iki biuro, galėčiau surengti „M varžybas“
ir apskaičiuoti nežinomybės apimtį. Kartais ji gali būti mažesnė, kartais
didesnė nei vidutinė. Tokie ateities prognozavimo metodai remiasi kita
kategorija – žinomais nežinomaisiais. Tarkime, yra žinoma, kada tikėtis
ekonominio nuosmukio.
Nejaugi?
Iki šiol mus nuolat lydėjo ekonominiai nuosmukiai. Tam tikrą
ekonominio pakilimo laikotarpį visada keisdavo nuosmukis.
Galbūt pribrendo istorijos pabaiga, kaip rašė
Fukuyama.
Galbūt. Nelabai tikėčiau, bet galbūt. Tai jau visai kas
kita. Tačiau išlieka ekonominio nuosmukio tikimybė. Arba, tarkime, pakeliui į
darbą iškyla nelaimingo atsitikimo tikimybė. Taip nutikus kelionė į darbą pailgėtų.
Tiesa?
Tiesa.
Vadinasi, turėtume atsižvelgti į pastarąją kategoriją ir įvertinti
nežinomybę, jei įvykiai klostytųsi ne pagal įprastinį planą. Tokio pobūdžio nežinomybė
sunkiau pamatuojama. Mūsų bendras pažįstamas Nassimas Talebas tokį reiškinį
pavadino aštriakampe nežinomybe.
Taip.
Yra ir kitų dalykų, į kuriuose privalu atsižvelgti siekiant
įvertinti nežinomybės apimtį. Per paskutinįjį ekonomikos nuosmukį 2007–2008
buvo kilusi grėsmė subyrėti kone visai ekonomikos sistemai. Daugybė įmonių
patyrė bankrotą. Daugelis žmonių neteko namų. Tai visiškai kitokio pobūdžio nežinomybė.
Žmonės yra linkę pernelyg audringai reaguoti ir į blogas,
ir į geras naujienas. Jie nėra perdėm nuoseklūs. Valdymo iliuzija – itin
galingas veiksnys, lemiantis priimamus sprendimus. Be to, nesame linkę vertinti
nežinomybės. Niekam nesinori dėl jos sukti galvos. Vadinasi, nepakankamai į tai
atsižvelgiama. Viską sudėjus, ekonominio nuosmukio perspektyva nusidažo išties
niūriomis spalvomis.
Drauge su Nassimu esame parašę vieną straipsnį. Nagrinėjome
per 2007–2008 ekonomikos nuosmukį „Standart and Poor’s“ pateiktus akcijų
indeksus. Surinkome 99,98 procento duomenų apie įvykius, svarbius akcijų
kursams. Tai reiškia, aprėpėme visus veiksnius. Tačiau per anuos keturis mėnesius
net 53 procentai akcijų kainų atsidūrė už prognozuojamo intervalo ribų,
vadinasi, žmonės išties linkę pervertinti ir geras, ir blogas naujienas. Per
dvi dienas akcijos smuko 15 procentų.
Tai prie kokių priėjote išvadų?
Jei akcijų rinkos vertė siekia 20 trilijonų ir per dvi
dienas įvyksta 15 procentų nuosmukis, vadinasi, netenkama trijų trilijonų. Ar įmanoma,
kad per dvi dienas įmonių akcijos kristų trimis trilijonais? O per vieną dieną –
iki 12 procentų, ar įmanoma, kad vos per dieną akcijos nukristų dviem su puse
trilijonų?
Tikrovėje pasitaiko.
Taip nutinka, bet protu tai sunku paaiškinti. Neįmanoma.
Gal tokį poveikį akcijų rinkoms daro
algoritminė prekyba?
Iš dalies. Anuomet ji dar nebuvo taip paplitusi.
Bet dabar jau yra.
Yra, todėl padėtis gali tik prastėti, bet blogiausia, kad
esame linkę perdėtai reaguoti ir į blogus, ir į gerus dalykus. Tai nėra
normalu. Psichologai tokį reiškinį vadina masine psichoze. Yra masių išmintis,
kuri ramybės laikotarpiais padeda tinkamai elgtis, ir masių psichozė, kada žmonės
pridaro gausybę sunkiai protu paaiškinamų dalykų.
Neįmanoma, kad per dieną rinkos akcijos kristų dviem su
puse trilijonų. Racionaliai galvojant, neįmanoma, kad tai nutiktų.
Kai tam tikrų įvykių neįmanoma numatyti iš anksto ar įvertinti
nežinomybės apimties, juos vadiname „juodosiomis gulbėmis“. Antitrapumas yra
vienintelis dalykas, kurį galime išsiugdyti, būtent apie tai Nassimas kalba
savo knygoje. Privalome būti pasiruošę gyvenimo netikėtumams. Jis pateikia
puikių pavyzdžių, kaip mūsų pačių kūnas susikuria perteklinę apsaugą. Tarkime, širdis
turi net tris sistemas, neleidžiančias jai sustoti. Štai kodėl ir mes turėtume
susikurti apsaugos sistemą, nepriklausomą nuo būsimų įvykių, nes patys nesame
pajėgūs numatyti to, kas turi įvykti.
Taip, bet sudėtinga susikurti apsaugą, kai
nežinai, kas gali nutikti.
Aišku, bet juk juodųjų gulbių pasitaiko. Nassimas siūlo
susikurti net ne vieną perteklinę apsaugos sistemą. Tarkime, esate verslininkas
ir numanote apie artėjantį ekonominį nuosmukį – juk visi apie tai kalba. Bet ar
žmonės tam ruošiasi? Deja, beveik ne.
Sutinku. Žmonės geriau pasijunta apie tai pasikalbėję, bet
nesiima beveik jokių priemonių.
Žmonės nėra linkę jaudintis dėl nežinomybės, ypač jei ši
pernelyg miglota. Generalinis banko vadovas palankiai vertinamas tol, kol
ekonomika klesti, todėl jis tikrai nenorės svarstyti apie tai, kas bus, jei
staiga užklups ekonominė krizė, nes blogiausiu atveju galės atsistatydinti.
O aš galėsiu toliau mąstyti apie tai, ką
išgirdau iš jūsų. Labai ačiū.
Kalbėjomės Vilniuje 2018-ųjų rugsėjį. Pokalbį iš anglų kalbos išvertė Kristina Gudelytė-Lasman.
Internete neplatintų mano pokalbių su įvairiais kultūros dalyviais rasite popierinėse knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis", "Laiko juosta jų žvilgsniais" ir "Begalybė jų mintimis". Šiuos interviu rinkinius leidyklos kainomis užsisakysite www.sofoklis.lt
1 komentaras:
Sveiki,
su malonumu perskaiciau. aciu Jums.
Egidijus
Rašyti komentarą