Pasikalbėkime apie muziką.
Gerai.
Pradėkime nuo mane suintrigavusio fakto – esate Meksikos kritinės
minties instituto, pavadinto skaičiumi „17“, filosofijos
garbės daktaras. Taigi, pirmasis klausimas: kaip kalbėtis apie muziką? Kaip verta
ir teisinga apie ją šnekėtis?
Suprantate, kviesdami mane priimti tos
garbės, visų pirma jie pasiūlė paskaitos temą – improvizacija įvairiose srityse:
gyvenime, politikoje, versle.
Akivaizdu, kad įžvelgė
plačią jūsų kompetenciją.
Na, aš nesu, tarkime, verslo žmogus,
bet suprantu šitaip: jeigu sieki ne šiaip ką nors apgauti, o padaryti, kad būtų
gerai ir vienai, ir kitai pusei – tai jau yra improvizacija tam tikru
klausimu.
Taigi, mane pasikvietė į Meksiką,
prieš tai, kiek suprantu, stebėję daugelį metų, ir iškart įvyko toks smulkus
incidentas su nemaloniu politikos prieskoniu: prieš mane kitas pranešėjas
kalbėjo apie Izraelį, nenoriu dabar kartoti, ką jis tauškė, bet šnekėjo kiek tendencingai...
Žinote, norėdamas kiekvienas pakreipia savaip, parenka informaciją, kuri jam
naudinga, skambės įtikinamai, nes kitus faktus jis nutyli, o klausytojai jų gali
nežinoti. Aš turėjau kalbėti iškart po to žmogaus, skaitydamas paskaitą apie
improvizaciją, ir atėjau anksčiau, ketindamas pasiruošti. Ir tąkart manyje kilo
toks stiprus vidinis protestas, kad net rėžiau organizatoriams, jog atsisakau
kalbėti. Vis dėlto pradėjau dėstyti ir net nesitikėjau, kad taip įsitrauksiu.
Kaip sakoma, tarsi kažkas iš aukščiau mane nukreipė.
Konferencijos salėje sėdėjo filosofai,
susirinko daug jaunimo, ir aš paprasčiausiai ėmiau kalbėti tai, ką išmanau.
Dabar jau tiksliai neatsimenu, bet dėsčiau mintį, kad mums visiems, savaime
suprantama, kas nors patinka, ir mes ieškome pritarimo savo įsitikinimams. Tarkime,
yra skirtingos politinių pažiūrų kryptys: kairieji ir dešinieji bet kokią situaciją
supranta savaip, pasirenka savo intonaciją, jeigu kalbėtume muzikos terminais.
Ir, žinoma, jie ieško kolegų, bendraminčių, patvirtinančių, kad jų įsitikinimai
teisingi, tai patogu. Bet yra ir oponentų, turinčių kitokias pažiūras, savo
kryptį, savo kelią, savo supratimą. Tai kaip tuomet visiems atrasti sąlyčio
taškų, kaip suprasti vieniems kitus? Paprastai nelabai to ir siekiama,
priešingai – visi nori būti atsiskyrę: aš ir jie, toks savotiškas egoizmas...
Ar bent individualizmas.
Ir aš tada pasiūliau: „Meskite visa
tai šalin. Aš kalbėsiu apie improvizaciją, bet man atrodo, kad ji neatsiejama
nuo gyvenimo, ir mano pateikti pavyzdžiai galbūt bus kažkam įdomūs.“
Bet kokia improvizacija ir kūryba
apskritai turi nuo ko nors prasidėti, ji negali rastis iš oro. Rašytojai kuria
skirtingai: vienas rašo apsakymus, kitas – eilėraščius, trečias – ilgiausius
kelių tomų veikalus, dar kitas – trumputes istorijas. Kiekvienas randa savo
arkliuką, esantį arčiausia širdies. Tas pats, be abejo, ir su muzika: vieni
kompozitoriai rašo simfonijas, kiti – operas, bet kažkodėl nekuria
instrumentinės muzikos. Pavyzdžiui, Verdis, nors yra parašęs styginių kvartetų,
bet iš esmės kūrė vien operas. Kiti atvirkščiai – rašo tik simfonijas, nė
vienos operos nėra sukūrę. Kodėl? Nes jiems opera nėra artima.
Kompozitorius sėdi, galvoja. Jis
kartais atsitraukia, išeina ar išvažiuoja, kuriam laikui užsimiršta. Gauna
užsakymą – parašo dainą, užsidirba pinigų. Tačiau galvoje visą laiką nešiojasi
idėją, tarkime – simfonijos: „Kodėl simfonija? Kokia ta simfonija? Vienos,
trijų ar dešimties dalių? Dalys ilgos ar trumpos? Visi geri kompozitoriai rašo
taip įspūdingai, reikia ir man nenusileisti.“ O paskui jaučia, kad ne, jis nepajėgs
su jais konkuruoti, nes jo kita kryptis, kitoks laiko pojūtis.
Muzikoje, kaip ir visame mene, labai
svarbi forma, tačiau svarbus ir laikas, trukmė. Ne tik muzikoje – kine, teatre,
kur tik yra judesys, ten turi būti jaučiamos proporcijos. Jų galima
nesilaikyti, bet ar bus gražu, ar nebus per daug ištempta? Ištęsi per daug –
blogai, neištęsi kiek reikia – kartais irgi blogai. Tai kurgi tas aukso
vidurys? Sudėtinga, bet kurdamas, rašydamas, tu gali vis dėlto pasitikrinti.
Štai šiandien esi toks užsidegęs, atrodo, tikras genijus, vakare jausmas dar geras,
o rytą paklausai – „Kokią bjaurastį aš čia parašiau?!“ – ir nori viską išmesti.
Taip kiekvienam nutinka.
Kūryba – tai įdomus procesas. Atrodo, kažką
atradai, užkabinai, o tada pasižiūri šaltu kritišku žvilgsniu – „Ne tai...“ –
ir vėl pradedi iš naujo. Darai, darai, darai ir pagaliau sakai: „Viskas, šitos
muzikinės medžiagos aš neįsivaizduoju kitaip. Padariau.“ O dar tie kompozitorių
puldinėjantys kritikai... Kaip tik neseniai jutube pasižiūrėjau radęs labai
įdomių dalykų apie Čaikovskį, kurių buvau nežinojęs. Pasirodo, jį aršiai kritikavo,
net žymiausius kūrinius! Jis ir pats jautėsi nepatenkintas, pripažino, kad pernelyg
kartojosi ir panašiai. Toks tas procesas.
O improvizacijoje – dar sudėtingiau,
ir ypač kai improvizuojama laisvai. Viskas įvyksta šią sekundę. Jeigu imtume
vadinamąsias standartines džiazo improvizacijas, nors ne tik džiazo, apskritai,
jeigu žmogus nori improvizuoti grodamas bet kokią klasikinę ar kitokios
krypties bei stiliaus muziką, paprastai joje yra tema. Ji gali būti trumpa, gali
būti didesnės apimties, svarbu, kad būtų jam artima.
Vėlgi labai daug kas priklauso nuo
muzikantų (čia kalbu apie klasikinius, ne džiazo muzikantus): ar jie moka
improvizuoti, ar geba papildyti savo vizija jau šiek tiek laisvesnę
kompozitoriaus muziką per daug nuo jos nenutoldami, nes kompozitorius vis tiek
neleidžia, jis laiko koją ant stabdžių pedalo. Tu lyg ir laisvas, bet
nevisiškai. Siekiant visiškos laisvės, muzikanto ar kelių muzikantų atsakomybė tampa
beprotiškai didelė, nes nėra nieko užrašyta, nieko nėra. Jie išeina į sceną ir
kažkuris, galbūt turintis daugiau lyderio savybių, daugiau komponavimo
patirties, daugiau kolegų pasitikėjimo ar panašiai, turi prisiimti atsakomybę.
Beprasmiška kiekvienam atskirai šaukti: „Aš! Aš! Aš!“ Nieko neišeis. Privalu
gerbti vieniems kitų nuomonę ir kuriamą meną.
Pagarba – svarbi vertybė,
bet grįžkime prie jūsų paskaitos Meksikoje.
Taigi, toje paskaitoje aš kaip tik
pradėjau kalbėti apie tai: „Žiūrėkite, pasakoju apie laisvąją muziką, bet
absoliučios laisvės nėra. Kodėl? Jeigu aš imu kažkokią natą – viskas, iškart tampu
su ja susietas, turiu ją gerbti, suprasti ir megzti ryšį. Bet viena, vieniša
nata bus negyva. Aš galiu ją ritmingai pakartoti kelis kartus, galiu peršokti į
kitą oktavą, tada ji taps aukštesnė arba žemesnė, bet ji vis tiek bus vieniša.
Vadinasi, reikia dar vienos natos. Kokia ji? Gretima ar iš kito intervalo? Čia
vėlgi daug spontaniškumo, negali būti tikras, kad pataikysi. Pasitaiko,
užkabini kažką ir turi tai pagrįsti, negali šiaip, atsitiktinai užkliudyti tos
natos. Ją būtina kelis kartus pakartoti tame kontekste, tik tada derinys suveiks.
Taigi, reikia antros natos, galbūt ir trečios, tada jau jos ima kalbėtis
tarpusavyje.“
Improvizacinės muzikos natų rinkinys
nėra šiaip sau natos. Jos parinktos ir
pateiktos ne tik iš eilės, bet turi dar ir savo ritminę vertę. Vieną natą aš
galiu labai ilgai tęsti, o tada netikėtai suskambės antra, ji gali būti trumpa,
tos ilgosios priešingybė. Tada galiu vėl grįžti prie pirmosios, ji bus tokia
pavargusi, stora nata, o šita – šokinėjanti, žvali. Ir gyvenime visaip gali
pasisukti – vienas suplonėja, kitas pastorėja. (Juokiasi) Ta pirmoji nata lieka žema, tokia pat ilga ir
bando sau įteigti, kad ji pati svarbiausia. Bet kitos trys susivienija ir sako
jai: „Ne!“ Jos sudarė akordą ir nori nustelbti pirmąją, bet ta nenusileidžia:
„Ne, bičiulės, aš esu svarbiausia.“ Kyla ginčas ir tu turi jį perteikti. Iš čia
ir kyla visas grožis – tu esi atsakingas už natas, tu pasakoji jų gyvenimo istoriją.
Ir Meksikos institute aš kalbėjau:
„Bičiuliai, pasistenkite atsipalaiduoti, pasitikėkite! Jeigu nepasitikėsite, o laikysitės
savo įsivaizdavimo – „Ne, jis viską namie išmoko, nori mus apgauti!“ – nieko
nebus. Jeigu atsipalaiduosite ir patikėsite tuo, ką jums sakau apie
improvizaciją, – aš gi kalbu apie žmonių tarpusavio santykius, – jeigu per
muziką pažvelgsime į žmogiškųjų santykių filosofiją, tuomet susimąstysime.“
Turime mylėti visus, taip teigia ir religija, tai – elgesio norma, kitaip
nuolat vyks karai, bus ieškoma priekabių. Jungtinių Tautų Organizacija
susirenka ir ieško, kaip čia ką nors nubausti, nematydama daugybės objektyvių
dalykų, nes nenori jų matyti. Protingi išsilavinę žmonės nenori matyti
istorijos, žaidžia kitokį žaidimą: aš tau – tu man. Taip nieko doro neišeina.
O muzikoje gali ir pavykti. Nepaisant
visų bangavimų, natų ginčų, gali pavykti. Natos myli viena kitą, todėl ir
ginčijasi. Meilę gerąja, paprasta žmogiška prasme turėtume jausti ne tik
konkrečiam žmogui, bet viskam, ką jis veikia. Nuo to priklausys net padėtis
pasaulyje. Tik kažkaip nepavyksta...
Kodėl?
Matyt, nuolatos veikia Dievas ir
velnias. Velnias groja labai garsiai ir Dievas tiesiog nuo visko pavargo. Beje,
yra geras anekdotas apie Einšteiną. Dievas sako: „O, koks protingas žmogus pas
mus atkeliavo, norėčiau su juo pasikalbėti.“ Nežinote šito anekdoto?
Ne, ne, papasakokite.
Pasikvietė jį, Dievas ir klausia: „Gal
jus kas nors domina?“ O Einšteinas sako: „Žinote, mane visuomet domino pasaulio
sukūrimo formulė.“ Dievas paduoda jam storą knygą: „Prašau.“ Einšteinas varto,
skaito ir sušunka: „Štai čia yra klaida!“ O Dievas ramiai atsako: „Žinau.“
Gražu.
Labai taikliai. Dievas žino, kad suklydo.
Galbūt, ir kurdamas žmogų suklydo, nes vis dėlto žmonėms labai sunku rasti
nuoširdų tarpusavio supratimą. Todėl aš ir sakiau: „Pabandykite išsilaisvinti
iš sustabarėjusių postulatų: aš suprantu šitaip ir ieškau vienminčių, nes tada
mes – viena organizacija. Pabandykite veikti kaip muzikoje – eiti išvien, bet
mokėti ir pasitraukti į šalį, išgirsti tą, kuris dabar toli, bet paskui
priartėja. Taip gimsta muzikos kūrinys. Mes visi galime būti gražaus kūrinio
dalimis.“ Žodžiu, mintis buvo tokia. Ten daug visko prikalbėjau.
Puiku, pagrindėte improvizacijos vertę...
Taip, aš grojau, rodžiau įvairius
dalykus...
Pats improvizavote. Ir fortepijonas ten stovėjo?
Žinoma. Ir ne tik fortepijonas.
Paprastai aš groju sintezatoriumi, nes tai vis dėlto nėra standartinė
improvizacija: tai ir kūrimas, ir orkestruotė atlikimo metu. Pasirinkau
sintezatorių, nes naudoju styginius, pučiamuosius – klarnetą, obojų, dar keletą
instrumentų.
Sugrojau koncertą. Paskui, man regis,
turėjau skristi į Lietuvą, ir tuose pigių avialinijų lėktuvuose – jie visi
ieško, kaip tave skraidinant sutaupyti – su savimi leidžia neštis tik 40
centimetrų bagažą, 50 – jau draudžia. O mano instrumentas – 70 centimetrų, nors
jis lengvas, toks plonytis, pusantro kilogramo sveria, bet nieko jiems
neįrodysi. Ir aš pradėjau galvoti, kaip čia neapeinant taisyklių padaryti, kad
ir man būtų patogu. Turėjau tokią nedidelę „iPad“ planšetę, bet jos negana. Ėmiau
ieškoti visokių instrumentų „Androide“ („iPad“ vis tik iš „Apple“, ten siūlo daugiau,
o „Androide“ – mažiau). Ir radau – įvairūs mušamieji, kiti instrumentai –
telefone! Pasiėmiau du telefonus, tada – fortepijonas, šita „iPad“ planšetė...
Nešiojamojo kompiuterio atsisakiau, nes jame kartais stringa programa, su kuria
dirbu, o man to nereikia, viskas turi veikti tiksliai. Taigi, pasiėmiau du
telefonus, ir visi stebisi: „Kaip tu šitaip?..“ Bet esmė ne čia. Svarbu
suprasti, kam tau jų reikia, tada gali naudotis. Kitaip tik kaip mulkis
puikuosiesi: „Štai, aš groju telefonais!“ Turiu programėlę abiejuose
telefonuose, labai patogu. Vienintelis nepatogumas – kai nelabai gerai įžiūriu,
nes juos reikia pirštu baksnoti. Bet iš esmės – liuks! Dabar jaučiuosi visiškai
laisvai ir galiu skraidyti bet kur. Fortepijonas yra mano pagrindinis instrumentas,
o visa kita – greta jo, priedai.
Nors esate pianistas,
fortepijono jums negana.
Na taip, naudoju, pavyzdžiui,
mušamuosius. Aš – ne būgnininkas, bet galiu pridėti papildomų garsų,
pavyzdžiui, perkusijos, timpanų, ir jau išeina toks... Aš negroju gitara, bet
panaudoju gitaros ar smuiko garsus. Pavyzdžiui, jeigu tam tikroje vietoje prireikia
tokio garsų sąskambio, styginių kvartetas turėtų sėdėti pusę valandos, kad jį pagrotų,
o aš naudojuosi technologijomis.
Anksčiau tokių galimybių neturėdami mes
su senuoju trio naudojome tikrą gitarą. Klausytojams iš pradžių tai priminė cirką.
Dauguma žmonių nesuprato, manė, kad mes išdarinėjame triukus. Bet tai ne
triukai, visa tai – muzikos labui. Ieškojome šviežio tembrinio skambesio, o
sintezatorių tada neturėjome.
Dabar, kai jau nebėra trio, aš daug
groju solo, groju duetu, groju su dailininkais, groju su poetais, su baleto
šokėjais – žodžiu, man viskas įdomu, nes tai žmonių tarpusavio santykiai.
Kodėl, pavyzdžiui, man įdomus baletas? Nes baletas – tai tyla, jis vizualus. Aš
galiu groti, galiu sustoti. Ir man balerina (dažniausiai koncertuodavau su
balerinomis, nors vieną kartą teko ir su baleto trupe) yra lyg instrumentas,
vizualus instrumentas. Žiūrovas patiria fizinę reakciją. Su kiekvienu judesiu
įvyksta kažkoks pokytis, garso nėra, bet kažkas pasikeičia. Pasilenkia,
išsitiesia, pašoka – vis kitas jausmas. Jeigu šokėjas gerai valdo kūną ir turi
fantazijos, aš galiu groti lygiagrečiai. Man visai nesunku groti sinchroniškai,
kartais mūsų su balerina net klausinėja: „Kaip jums tai pavyksta?“ Nes tiksliai
reaguojame.
Kaip kine. Jūs gi esate
parašęs nemaža muzikos filmams.
Parašiau daug muzikos kinui, kol dar
nebuvo jokių kompiuterių, tekdavo viską įsiminti. Važiuodavau į Maskvą,
peržiūrėdavau filmą du kartus, o tada grįždavau į Lietuvą rašyti muzikos
simfoniniam orkestrui be jokių kompiuterių, nes jų tiesiog nebuvo. Reikėjo kiek
galima geriau įsiminti turinį, aktorius, scenas, kuriose skambės muzika. Ačiū
Dievui, viskas pavykdavo, labai gera treniruotė smegenims. Žiūriu į ekraną ir
matau, ar čia tinka muzika, kokia: vienas instrumentas ar keli, gal su
pauzėmis, gal tik užuominos... Labai subtilu.
Man labai patinka kino muzika, aš ir
dėstau šį dalyką. Studentams aiškinu: „Kine ne tu svarbiausias. Privalai
išmokti atsikratyti egoizmo.“ Muzika gali paveikti labai stipriai, net nebūdama
ryški, viską užgožianti: žiūrovas verks, išsigąs... O galbūt kaip tik reikia
tokios melodijos, kad salė užsimirštų jog sėdi kine? Tai visiškai kitoks
požiūris, ir jis veikia. Po tokių treniruočių groti su balerina man visai
paprasta. Kartais balerina šoka kokį judesį, ir aš galvoju: geriau negrosiu arba
pagrosiu pusę frazės, o kitą pusę „pagros“ ji – taip išeis gražiau.
Taip pat nutiko su dailininku. Kartą
pas mane atėjo dailininkas, jaunas vaikinas, ir sako: „Žinote, aš namuose
piešiu klausydamasis jūsų muzikos. Gal surenkime kartu pasirodymą?“ Puiku, aš
atviras visokiausiems pasiūlymams. Jis atėjo į akademiją, atsinešė savo
priemones, pradėjo piešti. Ir piešė jis ne teptuku, o tokiu japonišku peiliu,
kurio garsas – šach, šuch! Aš jam sakau: „Klausyk, šis garsas labai gražus, mes
galime jį įtraukti. Veiks ne tik spalva, bet ir to peilio garsas. Aš reaguosiu
į tą garsą, o tu klausyk ir man atsakinėk. Išeis ir vizualus, ir garso
efektas.“ Mums pavyko visai neblogai, tie jo paveikslai tokie abstraktūs. Dar
aš pasiūliau idėją, kad vienu metu sustojame ir klausiame: „Kas nori dabar nusipirkti
šitą paveikslą? Juk jis pradings, piešdamas toliau dailininkas jį tarsi
naikina, keičia.“ Galima po kurio laiko vėl stabtelėti: „Kas nori įsigyti tokį,
kol nevėlu?“ Nes kartais į pabaigą paveikslas suprastėdavo. Labai įdomūs
dalykai.
Groti su skaitovu – jau standartas,
daug kas taip daro, bet su dailininku... Tokie vizualūs ritminiai dalykai labai
įdomūs.
Ir madingi, nes tarpdiscipliniški.
Tiesa, turėjau ir juokingos patirties.
Mane pasikvietė bendram projektui viena pažįstama baleto grupės vadovė. Sutikau
atvažiuoti, ji papasakojo turinį, ten buvo šioks toks turinys, man viskas tiko.
Tik išmokę judesius šokėjai neimprovizavo. Per pirmą koncertą – aš kaifuoju. Antrame koncerte, galvoju,
imsiu ir pagrosiu kitaip. Vizualiai lyg ir tas pats, bet rezultatas kitoks. Per
trečią koncertą vėl šį tą pakeičiau. Tada jau vadovė prieina ir sako: „Klausyk,
pas mus kilo revoliucija. Jie šitaip nebenori.“ Aš klausiu: „Kodėl?“ – „Nes jie
įpratę šokti pagal tą pačią muziką ir jos reikalauja.“ O aš jiems neleidau. Man
įdomiausia – kai vaizdas, skambant kitokiai muzikai, pats tampa kitoks – čia
visas žavesys! Bent jau man tai – didžiulis malonumas.
Jūs – avangardistas?
Kai kalbama apie avangardinę muziką,
aš ir savo studentams, ir visiems sakau, kad man nelabai patinka žodis
„avangardas“. Kodėl? Nes naiviai skamba. Ką reiškia „avangardas“? – Priekyje.
Kodėl priekyje? Kas priekyje? Kaip koks garvežys. Geriau vadinti paprastai –
šiuolaikinė muzika. Tuomet ginčijamasi, kas ta šiuolaikinė muzika. Dabar visi
šaukia: „Aš šiuolaikinis, aš šiuolaikinis!“ Visi nori būti šiuolaikiniai.
Kartą mane pakvietė į avangardinės
muzikos (juokiasi) festivalį
Vokietijoje, Berlyne. O man nepatinka toks avangardas, muzika sunki, daug
technikos, mažai dinamikos, viskas vien tik forte,
labai ekspresyvu, ir tu nuo jos pavargsti. Taigi, tame festivalyje vienas
bigbendas, didžiulis orkestras, grojo įspūdingai, bet visą laiką labai garsiai,
ir aš jo klausydamas užmigau. Sureagavau priešingai, nes garsas ausis slėgė
beveik visą laiką vienodai, todėl pasidarė nebeįdomu.
O kada įdomu?
Kai būna posūkių, pauzių, netikėtumų,
kai išlaikoma įtampa. Tada visą laiką lieku susikaupęs. O girdint vienodą
triukšmą, išlaikyti dėmesį sunku. Tai aš ten, palyginti su jais, jaučiausi kaip
Čaikovskis, nes mano muzika turėjo melodiją, o jie – nieko.
Kiek iš viso esate sutikęs muzikantų, su kuriais norėtumėte
laisvai groti ir groti?
Na, kokius dešimt suskaičiuoti tikrai
galėčiau. Be abejo, tai mūsų senasis trio. Iš pradžių negrojome laisvai, aš
spontaniškai parašydavau tokias nedideles partitūras: dabar groji šitą, o nuo
tos vietos grosi va taip, tokiu stiliumi – viskas buvo daugmaž užrašyta. Bet
žmonės gabūs, todėl pradėjome groti vis laisviau ir laisviau.
O atvykęs čia, aš niekada nesiruošiu
koncertams, kaskart išeinu va taip... Todėl norėčiau, kad aljanse grojantys
žmonės būtų ne išsigandę, – „Oi, ir kodėl aš čia ėjau?!“ – o patys norėtų. Bet
būna ir netikėtų atradimų, jaunuoliai paskui džiaugiasi, nori dar pagroti. Jie
pajunta, kad turi ir kitokios muzikos potencialo, o tai yra svarbu. Tarkime,
yra keli būgnininkai, su kuriais džiaugsmingai groju. Būgnai – šiek tiek
paprastesnis instrumentas, ten nėra intonacijos, todėl lengviau, bet vis tiek
svarbu – kaip, kada, ką, koks ritmas, kaip jis kinta, tembras...
Esu skaitęs, kad senajam trio jūs tiesiog neradote
bosisto?
Rasti bosistą, žinoma, sunku, kaip ir
būgnininką. Jų visame pasaulyje, matyt, yra labai nedaug. Pavyzdžiui,
saksofonininkų, gitaristų – pilna, o bosistas – retas radinys. Nors, žinoma,
Amerikoje bosistų yra tikrai nemažai, ir gabių. Ne, aš grojau su bosistais, net
esame keletą diskų įrašę. Ilgai grojau su Viktoru Fonariovu iš Rygos, deja, jis
jau miręs, bet grojo nuostabiai, be to buvo labai geras garso režisierius.
Dirbdamas garso režisieriumi jis įrašė kokius du šimtus klasikinės muzikos
diskų ir plokštelių, o pats grojo džiazą. Džiazą jis grojo dar Rygos
estradiniame orkestre „REO“, vėliau – su įvairiais gerais muzikantais. O
pasirodo, jis baigęs violončelę! Aš net nežinojau, kartą išprovokavau pagriežti
violončele vienai plokštelei, norėjosi naujo garso, naujo pojūčio. Jis buvo
toks tradicinis muzikantas, klasikinis. Mes pažinojome vienas kitą dar iš senų
laikų, pasisveikindavom. Na, ir nutarėme pagroti kartu. Iš pradžių jam buvo
sunku, reikėjo kažkaip išsilaisvinti, nes grojome spontaniškai. Esame ir
plokštelių įrašę, įkelsiu į jutubą, man jos patinka, taigi, buvo trio su
bosistu. Grodavome ir festivaliuose, lankėmės Maskvoje, Baltarusijoje, kelis
kartus – Rygoje, bet dažniausia važiuodavome į Europą. O tada – žmogiški
reikalai – jis turėjo išvykti užsidirbti pinigų.
Dar yra Mika Markovičius, būgnininkas,
jis gyvena ne čia, išvažiavo su antrąja žmona ieškoti laimės į Ameriką. Bet
laimės reikia ieškoti ten, kur gyveni. Ir apskritai neverta pernelyg jos
ieškoti. Na, bet mes ne apie tai... Su juo irgi buvo gera groti, jo geras draivas, geras supratimas apie muziką
apskritai. Jis grojo ir su manim bigbende, ir su Čekasinu viename naktiniame
bare, atrodo, „Dainavoje“, jie ten dirbo ir kartais grojo laisvesnę muziką, ten
buvo jo mokykla, skirtingi ansambliai, daug duetų. Buvo malonu groti su tokiais
žmonėmis.
Neseniai dar atradome saksofonininką
Denisą Paškevičių. Jis paprastai groja su Gotesmanu ir Gotesmanas jį pakvietė į
festivalį – nusprendėme, kad norėtųsi ne vien tik – trio, trio, trio, o
didesnės įvairovės. Paškevičius pasakė „taip“, ir pavyko, man atrodo, visai
neblogas kvartetas. Taigi, jis irgi yra vienas iš tokių muzikantų. Tiesa, gal
žinote, mūsų plokštelė pateko į geriausių praėjusių metų plokštelių sąrašą
(dabar vėl visi leidžia vinilines plokšteles), patekome į „Down Beat“ žurnalą.
Smagu. O prieš kelias dienas draugas man parašė, kad pas juos Rygoje irgi buvo
kažkoks plokštelių ar įrašų superkonkursas ir mes ten gavome auksinį mikrofoną,
pirmą vietą. Tai aš sakiau: „Žinai, perduok Denisui, kad aš imu tik stovą.“
Mikrofonas mažas, o stovas didelis. (Juokiasi)
Denisas Paškevič, be abejo, labai džiaugiasi, jis ten gyvena, Rygoje.
Na taip, gražu. Neseniai labai maloniai pabendravau su
Jonu Žiburkumi, ilgai kalbėjomės apie gyvenimą, šiek tiek – apie muziką. Štai jam
literatūra yra priešingybė muzikai, nes literatūra yra konkreti, o muzika –
abstrakti...
Norėtumėte išgirsti, ką apie tai
manau?
Taip.
Muzika visai nėra abstrakti. Aš
suprantu, kad Jonas yra didelis muzikos mėgėjas, kolekcininkas, bet mes su juo
nesame konkrečiai nagrinėję šito klausimo, nežinau, kaip jis klausosi muzikos.
Viena vertus, muzika yra abstrakti, nes tai garsai, nieko daugiau. Tačiau tie
garsai yra organizuoti, o suprasti jų organizavimo principus bei muzikinę
medžiagą – labai paprasta. Nors čia dažniausiai kyla sunkumų. Nepasakysiu, kiek
tiksliai procentų klausančiųjų supranta ar nesupranta, bet manau, kad dauguma žmonių
muzikos nesupranta. Ne todėl, kad jie yra kažkokie riboti, ne. Tiesiog reikia
norėti suprasti – kas, kaip ir kodėl – visas subtilybes. Ir tai yra labai
paprasta, muzika padaryta labai paprastai.
Muzikoje yra vadinamosios formos, jos
gana paprastos. Pati paprasčiausia forma yra A-B, A ir B – kontrastas, du
priešingi dalykai. Nors ne, yra dar paprastesnė forma – vadinamasis periodas,
toks mažas melodijos gabaliukas. Dar pasitaiko trumpų frazių, kaip pokalbyje.
Dabar, žinoma, visą laiką kalbu aš vienas, nes jūs mane provokuojate, bet jeigu
jūs išsakysite kokius nors savo samprotavimus, aš jums atsakinėsiu, oponuosiu –
mes kalbėsimės. Muzika kuriama iš klausimų ir atsakymų. (Niūniuoja) Tai – ilgas klausimas. Atsakymas irgi gali būti kaip
klausimas (niūniuoja), kaip
nusistebėjimas. Abstraktu, bet dinamiška.
O rašydamas muziką, jūs žinote atsakymus?
Nieko aš nežinau. Man įdomu juos
surasti. Vėlgi, pirmiausia turiu aptikti medžiagą, nežinodamas, kas iš jos išeis.
Pamenu, seniai seniai visi mes
skaitėme Romaino Rollando romanus, vienas iš jų – „Žanas Kristofas“, kurio
herojus yra beveik Beethoveno prototipas. Aš iš tos knygos įsiminiau daugelį
įvairių dalykų, bet geriausiai – skyrių apie kūrybos procesą. Aišku, jis
kalbėjo kaip rašytojas, bet idėja ta pati: bandai, bandai, nieko neišeina,
pyksti, ir staiga lyg žaibas – džiadžiau! – kažką atrandi, tau kyla idėja,
mintis ir tu ją čiumpi. Štai taip veikia. Todėl aš ir sakau: džiazas... ne
džiazas, o improvizacinė muzika yra lyg nesibaigiantys žaibo trenksmai, tu turi
griebti tą idėją ir greitai greitai ją įgyvendinti. Ten labai gražiai ir
teisingai parašyta.
Taip ir yra, tu kankiniesi, nežinodamas:
tas ar kitas. Maždaug užčiuopi temą, bet idėjos dar neturi, ir staiga – žaibas
sekundei nušviečia tau kelią. Gaudyk tą akimirką! Muzikoje tu nežinai, kas
išeis. Tas nušvitimas – ne nuolatinė lempos šviesa, o būtent – žybtelėjo ir
užgeso, greičiau nei degtukas.
Ir nėra laiko nei džiaugtis, nei kankintis.
Ne, tu kaip tik kankiniesi. Turi
prisiminti, ką pamatei blykstelėjus žaibui. O kas paskui? Reikia, kad tie
blyksniai nesibaigtų ir leistų viską sujungti. Todėl kompozitorius iš esmės
rašo žingsnis po žingsnio – jam kyla idėja, o kas tada? Jis vėl kankinasi, kol
sulaukia naujo blykstelėjimo – tinka, susijungia! Arba – piš... Gera idėja, bet
čia netinka. Tuomet tu ją pasidedi atsargai, nes ji gera, ir toliau kankiniesi,
bandydamas viską sujungti.
Druskininkuose, gal žinote, veikė
tokie Kompozitorių sąjungos nameliai, jie stovėjo pušyne, ir vasarą, kai suvažiuodavo
kompozitoriai, galėdavai girdėti, kaip jie kankinasi. Groja tą pačią frazę
kelias valandas: ta-ta... ta-ta-ta... ta-ta... Bando skirtingus ritmus, kažką
užkabina, bet neišeina, niekas nepatinka. Viskas taip sudėtinga. Vienas rašo
vienaip, kitas – kitaip, vienas iš karto girdi orkestrą, o kitas iš pradžių
išgirsta muzikinę medžiagą, paskui ją paskirsto orkestrui. Improvizacinėje
muzikoje nėra laiko ką nors skirstyti, tu turi įtikinti save, o svarbiausia –
publiką, kad turi būti taip ir ne kitaip, kad šita frazė čia buvo, kad ji logiška.
Abstrakčiame tapybos mene irgi yra
logikos, ten veikia kompozicijos kūrimo logika – kaip sudėliojama kompozicija.
Kodėl čia spalvų gama tokia, o čia – kitokia? Kad ir kokia tai būtų
abstrakcija, ji kuria tam tikrą įtampą ar suteikia akcentą, tai yra labai
svarbu. Blogai sudėliota kompozicija – prastas dailininkas. Jis gali piešti
pilį, bet kažkas vizualiai ne taip pakrypsta – ir neįtikina, suprantate?
O kokį filmą, kuriam esate sukūręs muziką, laikote
sėkmingiausiu? Filmą kaip kūrinį, kaip bendradarbiavimo su režisieriumi
rezultatą?
Negaliu pasakyti, paaiškinsiu, kodėl.
Dauguma režisierių žinojo, ko nori, išskyrus vieną atvejį. Nutiko įdomi
istorija su tuo filmu, jis man patinka, gavo daug apdovanojimų, ne už muziką, nors
be muzikos nebūtų gavęs, nes muzika suteikia aiškią kryptį. Režisierius irgi
garsus, iš Maskvos. Aš ten patekau visiškai atsitiktinai, mane kviesdavo į
„Mosfilmą“, ir muzikos redaktorius sako: „Slava, tu dabar esi populiariausių
kompozitorių dešimtuke. Noriu užsakyti muziką filmui, tai bus serialas apie
Leniną jaunystėje.“ Aš sakau: „Nerašysiu.“ – „Tu ką, išprotėjai? Ten didžiuliai
pinigai!“ Aš nenusileidau: „Vis tiek nerašysiu. Galiu rašyti apie meilę, apie
žmonių santykius, bet šito – ne.“ – „Na ir kvailas gi tu.“ Aš sakau: „Tebūnie.“
Ir iš tiesų nesu rašęs muzikos nė vienam filmui kokia nors politine tema,
niekada. Taigi, vieni režisieriai buvo geresni, kiti blogesni, gal ir aš ne
visada... Bet man patiko procesas ir patiko kiekvienas filmas, todėl negalėčiau
išskirti kažkurio vieno.
Kurdamas muziką, patį filmą jūs visada būdavote jau pažiūrėjęs?
O kaipgi kitaip?
Na, rašyti pagal scenarijų.
Ne, tu negali rašyti muzikos pagal
scenarijų.
Atvykęs čia, nesijaučiau išlepintas, toks
privalumas. Dar nebuvo kompiuterių, viską reikėjo atsiminti. Jau pasakojau,
kaip užsirašinėdavau siužetinę liniją – čia tokia scena, čia jis eis ten, o
čia... Aš žinojau scenarijų, filmą būdavau matęs kokius du kartus, daugiau
nebuvo galimybių. Be to, filmą žiūrėdavau senose studijose, mažame ekranėlyje
su geležine aparatūra. Jūs nesate matę tokių studijų?
Aš ir šiaip nedaug ką
matęs.
Jūs jau išlepinti, o mes mokėmės anaip,
ir tai gerai. Taigi, mažas ekranas, didelė ritė su filmo juosta, kuri dar trūkinėdavo,
garsas traška, – trrrr! – ir ten veikėjai kažką kalbasi. Turėdavau įsijausti,
įsivaizduoti, kas ten nutiks, rasti muziką tyloje. Stengdavausi negirdėti to
„trrrr!“ Tai beprotiškai sunkus darbas, bet kitų variantų nebuvo. Be to, dar veikė
tokia mašina, skaičiuojanti juostos metrus, tie metrai užrašomi lentelėje, aš
tokių lentelių tebeturiu, rodau studentams, kad pamatytų, kaip mes dirbome. Ne
taip, kaip dabar – viskas mikrosekundės tikslumu. O tada – nieko, reikėjo
tiksliai apskaičiuoti laiką, apskaičiuoti, kada įvyks perėjimas, kur bus
akcentas, kokia bus muzika. Be to, reikėjo rašyti labai tiksliai, nes tau – galas,
jeigu atvažiuosi, simfoninis orkestras sėdi pasiruošęs, ir staiga – kažkas
neatitinka. Tu gi negali antrąsyk sumokėti orkestrui, nesvarbu, kad jis
valstybinis, negali nuvilti režisieriaus, o svarbiausia negali nuvilti savęs. Ir
tai buvo be galo įdomu. Ne taip kaip dabar – visi sėdi su ausinėmis...
Diriguodavo patyręs dirigentas, ekrane
slenka vaizdai, orkestras groja dirigento vadovaujamas. Šis gerai jaučia
situaciją, du-tris kartus sugroja, ir įrašas baigtas. Labai įdomus procesas. Ir
kai viską tiksliai pataikydavau, išeidavo turinys, gražios linijos, patirdavau
didžiausią kaifą, nors ir nedalyvavęs
įgarsinant filmą, būdamas už tūkstančio kilometrų...
Gerai. Bet vis dėlto – ar galima kurti muziką filmui vien
tik paskaičius scenarijų?
A, teisingai, pabaigsiu šią mintį. Čia
aš dėstau kino muziką. Turiu patirties, nors niekur to nesimokiau, nes mūsų
laikais tokių studijų nebuvo, taigi – tik patirtis. Pradėjau dirbti su
Žebriūnu, ten pirmą kartą pamačiau, kaip montuojama ir garsinama. Bet, matyt,
turėjau galvą ant pečių, todėl gana greitai ir lengvai perpratau tuos dalykus.
Kai atvažiavau čia, man pasiūlė:
„Žinai, jaunuoliai kaip tik kuria filmą, gal tu jiems gali greitai parašyti ką
nors lyriška?..“ Sakau: „Aš tai galiu, bet ar jau yra filmas?“ – „Dar ne.“
– „Tai kam rašyti dabar? Kai bus filmas,
tada ir parašysiu.“ Aš tokių dalykų nesuprantu. Ir savo mokiniams kartoju:
„Nepasiduokite, nesvarbu, kad užsakovas nori muzikos dar neturėdamas filmo.
Nebent režisierius specialiai prašo parašyti kažkokią muziką ir paskui pagal ją
filmuoja – tuomet kitas reikalas.“ Tada kaip miuziklas. Tu parašai muziką iš
anksto, jam ta muzika patinka, ji jam visur skamba, ir jis nori ją panaudoti –
tai kitas dalykas.
Arba montuodamas pritaiko.
Ne, tuoj paaiškinsiu. Kodėl sakau:
„Reikalaukite jau beveik pabaigto filmo“? Nes montažas – tai ritmas. Turiu daug
patirties, blogos – taip pat. Žebriūnas kūrė filmą „Naktibalda“ apie tokį
svajotoją berniuką, jo sapnus, ir paprašė manęs parašyti muziką. Na, mes jau
bendravome, viskas liuks. Jis nufilmavo tuos sapnus, aš parašiau muziką. Kai
sumontavo, sakau: „Šita muzika netinka, perrašysiu.“ Jis: „Kodėl? Gražu!“ O man
– negražu, neperteikta esmė, nėra ribos peržengimo: kaip berniukas iš įprastos
būsenos persikelia į tuos sapnus. Sapnai yra jo gyvenimo atspindys. O čia
tiesiog atskirai parašyta graži muzika. Gerai, kad prie sovietų valdžios pinigų
duodavo kiek prašai, ir mes perrašėme, nemokėdami už tai iš savo kišenės. Tai
buvo labai naudinga patirtis.
Kodėl aš sakau, kad negalima rašyti
pagal scenarijų? Skaitydamas scenarijų, aš pats tampu režisieriumi:
įsivaizduoju veikėją, daugmaž įsivaizduoju turinį, trukmę minutėmis, bet visa
tai – nesąmonė. Nes aš turiu pamatyti, kaip viską mato režisierius: kokius jis
parinko aktorius, kokios aktoriaus akys, koks jo balso tembras, kodėl filmas
sumontuotas būtent taip. Jeigu sumontuota vangiai ir neįdomiai, galiu kiek noriu
stengtis gelbėti filmą muzika – nieko nebus. Taip gelbėčiau režisierių.
Apskritai daugelyje filmų režisieriai
nežino, ką daryti, ir stveriasi muzikos. O, pavyzdžiui, pačiuose geriausiuose
Bergmano filmuose muzikos beveik nėra, jų įtampa kyla iš vidaus, aktoriai
vaidina taip, kad nestinga muzikos. Muzika – tai jau paskutinė priemonė,
suprantate? Bet, žinoma, ji gali padėti. Tik turiu būti pamatęs filmą,
pagyvenęs su juo. Turiu būti matęs jį jau sumontuotą. Negerai, jeigu parašai
muziką, o montuojant filmą ėmė ir ją apkarpė – ką tada daryti?
Ne, tai jau nesusikalbėjimas.
Tai blogai. Todėl ir sakau –
pirmiausia reikia pamatyti filmą. O filmas yra režisieriaus sprendimas.
Na, gerai, o gal galima padėti režisieriui? Kaip
ansamblyje.
Jeigu jis sutinka, tada taip. Pasitaikė
ir tokių atvejų, beje, labai juokingų. Kūriau muziką filmui „Klaidų komedija“
pagal Šekspyrą. Tai buvo televizijos filmas, statytas pagal užsakymą
Leningrade, berods, trijų serijų. Nors režisierius anksčiau kūrė dokumentiką,
kažkodėl jam patikėjo tą darbą. Jis apsidžiaugė. Išsirinko gerą operatorių,
gavusį apdovanojimų, filmavo jau moderniai tiems laikams, kamera – ant peties
ir panašiai. Už viską atsakingas buvo toks Kazakovas, o jis – irgi režisierius.
Žodžiu – balaganas.
Kadangi filme rodomi Šekspyro laikai,
aš pasiūliau senovinę muziką, ne Bacho, o dar ankstesnių laikų. Estijoje ansamblis „Hortus Musicus“ kaip tik grojo senovinę muziką
mums neįprastais instrumentais. Aš parašiau muziką, bet baigėsi tuo, kad
važiuodavau ten kas savaitę, nes režisierius vis skambindavo ir sakydavo:
„Slava, aš čia nieko nesuprantu. Atvažiuok, tu geriau išmanai, pasėdėk su
montuotoja.“ Sėdėdamas montažinėje kaifavau:
aš – vyriausiasis režisierius, galiu daryti, ką noriu! Filmas išėjo gražus, jį
dažnai rodydavo per televiziją. Taigi, įgijau ir tokios patirties.
Iš principo normalus režisierius
turėtų mokėti išklausyti ir kitų – aktoriaus, kompozitoriaus, dailininko –
idėjas. Juk jie nori gero. Jie gali pasiūlyti nesąmonę, bet gali pateikti ir
gerų pastabų. Mokėdamas išklausyti, režisierius neįsižeis, o atvirkščiai –
paskatins išsakyti savo idėją ir su malonumu ja pasinaudos. Juk kitas žmogus irgi
priklauso kūrybos grupei, jis taip pat įsigilino į medžiagą. Tai labai svarbu.
Žinoma, galiu dalyvauti kuriant filmą,
suprasdamas savo užduotį, tačiau nutinka ir juokingų dalykų.
Na, pasijuokti dar niekam nepakenkė.
Tikra tiesa.
Dar – apie literatūrą. Šiuo metu ruošiami leidybai
lietuvių kalba Tarasovo memuarai. Ar esate juos skaitęs?
„Trio“ skaičiau, bet ten... Dar Leo Feiginas
jam sakė: „Klausyk, tu gi rašai apie save, o ne apie trio.“ Yra to... Jis ten
daug šaukia apie KGB, truputį juokinga, bet nesvarbu...
Gal norėtumėte ką nors svarbaus pridėti ar pataisyti?
Aš neturiu teisės nieko taisyti.
Ne taisyti Vladimiro tekstą, bet čia dabar, mums
kalbantis, pasakyti kokių nors pastabų, ką nors pridurti.
Ne, o kam, apie ką?
Nežinau, jeigu kas nors atrodytų svarbu?
Nežinau, reiktų paskaityti. Verčia –
tegul verčia, šaunu. Aš nieko negaliu pasakyti, nes... Žinote, bet kuris knygos
autorius, apskritai bet kuris autorius nori išgirsti kitų nuomonę. Jam įdomu,
nes iš esmės jis kuria kitiems, teisingai? Aš irgi prašau: „Bičiuliai,
paklausykit, aš ten įkėliau į jutubą... Galite kritikuoti, man įdomu, kodėl jūs
girdite taip, o aš – taip, kur mano klaida?“ Na, gal ne klaida, bet kodėl aš
girdžiu vienaip, o jie – visai kitaip. Bet taip pat iš anksto įspėju, kad
tikrai nieko neperdarinėsiu. Kitų idėjos yra labai gerai, bet...
Prisimenu, buvo toks kompozitorius
Vaclovas Paketūras, jis mums dėstė harmoniją. Inteligentiškas žmogus, pats rašė
vidutiniškai, ne taip, kaip, sakykime, Balsys, bet muziką rašė sąžiningai,
pagal visas taisykles, vis norėdamas įrodyti, kad galima apsieiti be
fortepijono. Jis dėstė klasikinę harmoniją ir mokėjo gražiai pakalbėti. O
Kompozitorių sąjungoje vykdavo tokie aptarimai: kompozitorius pagroja ir tada
jo darbą aptaria. Paprastai būdavo taip: pirmiausia pagiria, o tada ima taip
pliekti vargšelį, kad iš jo nieko nelieka. Taigi Paketūras yra labai teisingai
pastebėjęs: kiekvienas nori papasakoti, kaip rašytų pats. Kritikuoti lengviau,
nes yra medžiaga, ir tu tarsi matai klaidą remdamasis kažkokia koncepcija.
Jeigu esi profesionalas, tu netikėtuose dalykuose ieškai muzikos jungimo
logikos. Tau tai skamba kažkaip keistai, bet klausaisi dar ir dar, kol pamatai
– giliai slypi logika! Pradedi nagrinėti tą logiką, įsigilini ir su džiaugsmu
perpranti, kaip tai – sukurta. Viskas ten įdomu, viskas logiška, viskas gerai, o
pirmas įspūdis – šokas. Tokių atvejų daug.
Būdami jauni mes nesupratome
Prokofjevo, nesupratome Šostakovičiaus, mums atrodė, kad ten... Paskui viską
perpratome. Jaunystėje mus neteisingai mokė. Mums aiškino, kad yra herojus ir
antiherojus – A ir B. Todėl sonatos forma grįstuose kūriniuose yra plėtotė, beveik
laisvosios variacijos, galima sakyti, vyksta laisva plėtotė. Ir net jeigu
herojus miršta, jo darbai lieka gyvi – štai taip mus mokė. Tai kažkoks
marazmas! Ir mes, aptikdami pirmosios temos melodinių užuominų, vis ieškodavome,
kur tie „darbai“.
Aš kurį laiką dėsčiau kompozicijos
įvadą džiazo muzikantams, kurie jau groja, jau daug moka, bet dar daugiau
nemoka. Tą patį galėčiau pasakyti ir apie klasikinius muzikantus. Aš tai
pastebėjau dar būdamas studentu, kai vaikščiodavome Vilniuje į koncertus.
Partitūrų, žinoma, nebuvo, mes mėgdavome sėdėti balkone, kad matytume orkestrą,
matytume, kaip viskas juda: vieni muzikantai pagrojo, tada kiti, dabar visi
drauge. Tu tarsi kvėpuoji kartu su jais.
Ir kiekvieną kartą kildavo toks pats
klausimas. Tarkime, šiandien simfoninis orkestras groja kažkurią simfoniją. Atvažiavęs
garsus pianistas, visi konservatorijos pianistai sėdi salėje, tačiau pirma
dalis baigiasi – jie išeina. Kodėl? „Tai jis gi jau pagrojo.“ Aš sakau: „Na ir
kas? Jums reikia tik techninių variacijų ir daugiau nieko?“ Jiems visai nerūpi
muzika, jiems tik įdomu, kaip tas pianistas atlieka kūrinius, kuriuos ir jie
turi groti. Toks muzikanto požiūris man atrodo labai abejotinas. Nes tie, kas
domisi muzika iš tikrųjų, noriai sugeria į save kiekvieną variantą. O gal kokie
nors maži niuansai koncerto pabaigoje turės įtakos tam, kaip jis gros
fortepijonu be orkestro? Štai ir viskas.
Ačiū.
Viskas labai paprasta. Aš dėsčiau šitą
dalyką 25 metus ir vis kartodavau tokį įdomų, provokuojantį eksperimentą. Sakau
studentams: „Pirmiausia paklausysime vieno kūrinėlio, dar nieko nerašykime,
tiesiog stenkimės suprasti.“ Ir aš džiaugiuosi, kad labai mažai džiazo muzikos
yra užrašyta natomis, tikrai mažai. Yra atskirų temų, bet visas kūrinys –
retenybė... Viskas labai individualu, todėl partitūrų nėra daug, jų sunku
gauti, klasikinių – kiek nori, o šitų – nelabai. Sakau: „Labai gerai,
klausysimės ausimis.“ Ir aš jiems paleidžiu Count Basie bigbendą, klasiką. Visų
pirma, dauguma nežino, kas yra Count Basie. Mane pribloškė, juk tai klasikinis
džiazas! Sakau jiems: „Jeigu nežinote, tai jums dar teks mokytis ir mokytis!“
Uždedu Neal Hefti visiškai paprastą kūrinėlį, klausiu: „Kaip jums šitas?“ –
„Taip, gerai... na, ritmas geras...“ Klausiu: „O kokie ten instrumentai?“ –
„Aaa... atrodo, yra trombonas ir kontrabosas...“ – „Ir viskas?“ O ten
bigbendas, na, jie ne visi iš karto groja, bet vis tiek. Klausome dar kartą.
Tada priduria: „Dar yra trimitai.“ Sakau: „Gerai. O temą ar girdėjot?“ – „Taip,
žinoma, yra tema, bet...“ Mes klausomės to kūrinio penkis kartus, ir penktą
kartą aš jiems pradedu aiškinti. O ten viskas paprasta, melodija tiesiog pati
liejasi – jie jos negirdi, jiems svarbu nuotaika. Vienas, du, trys, keturi, visiškas kaifas, viskas gerai, nieko daugiau
nereikia. Jie patys sau muzikantai – štai kur problema.
Per mano 25 metų dėstymo praktiką svarbiausia
pamoka tokia pat: jie nieko neišmano, nors jau groja šiuolaikinę muziką, jau
groja fusion. Bet jie groja
nesuprasdami, ką groja. Viską iškalę, išmokę iš knygų. Berklio muzikos koledžas
šiuo atžvilgiu irgi skleidžia blogą pavyzdį, sako: viską išmok ir grosi
teisingai. Tada jie iš esmės negalvoja. O tie, kurie imdavo galvoti, tiems aš
duodavau modernesnės simfoninės muzikos, provokuodavau, ir jie pradėdavo kurti
muziką. Tada man tikras kaifas. Tokių
būdavo nedaug – keturi-penki iš kurso, kuriame sėdi apie 20 žmonių.
Kai atvažiuoju į Lietuvą ir man
pasiūlo surengti meistriškumo pamoką, paprastai sutinku ir visada kartoju tą
patį, sakau: „Aš jūsų nemokysiu, kaip groti, verčiau atlikime tokius mainus –
pasidalinkime tuo, ką žinome, kaip mes girdime ir taip toliau.“ Ir vėl tas
pats! Aš stebiuosi: skirtingos šalys, skirtingi žmonės, o jaunimas – ir vėl
nežino. Grupėje vienas žmogus iš kokių keturiasdešimties žinojo, kas yra Count
Basie. Baisu! Jie nesupranta, kaip kuriama muzika. Reiškia, jie jos negirdi,
girdi bendrą nuotaiką ir nieko daugiau. Sako: „Kam čia kankintis? Aš noriu
gaudyti kaifą.“ Bet kas tas kaifas? Visą laiką tik kaifas...
Na, tiesiog neįdomu gilintis.
Bet juk jie muzikantai, čia problema.
Taip, jų darbas – groti.
Tai toks ir bus tas jų darbas...
Profesionaliai atlieki savo darbą ir viskas. Ką čia dar
galvoti.
Nežinau.
O ką pasakytumėte apie plačiąją visuomenę?
Apie plačiąją visuomenę aš taip pat
sakau: būtinai nueikite į simfoninio orkestro koncertą ir pamatysite, kaip
žmonės nesupranta muzikos. Ateis gražiai apsirengę inteligentai, gros gerai
žinomas simfoninis orkestras, bilietai brangūs, visi ateis – Laba diena! Ir jūs čia?! – susėda,
orkestras pradeda groti Mocartą. Aš visada duodu šį pavyzdį, nes Mocartą pažįsta
visi (niūniuoja žinomą Mocarto melodiją).
Salė kaifuoja, niūniuoja, visi atpažįsta
melodiją. Tada prasideda kita dalis, temos plėtotė, ir tu matai, kaip jie užsnūsta
– nežino, ko čia klausytis. Gražu, miegoti netrukdo, ir dauguma ima snausti.
Staiga – vėl ta pati gerai žinoma melodija. „Kaip puikiai pagrojo!“ O iš
tikrųjų jie negirdėjo, kaip orkestras grojo, jie patenkinti savimi, kad atpažino
melodiją, sau paniūniavo, todėl sako: „Taip, grojo labai gerai!“ Gal grojo ir
blogai, bet jie neišmano, jie negali įvertinti.
Viačeslavai, man atrodo, kad ir kitose gyvenimo srityse
tokio požiūrio yra labai daug.
Tikrai!
Muzikos dėsniai panašūs į gyvenimo tiesas, nuo to
pradėjome.
Be abejo, pritariu šimtu procentų.
Tiesiog muzika, kaip kalbėjome, tai abstrakcija. Ji abstrakti, bet kartu ir
absoliučiai konkreti. Tai garsas, tik kur jis – aukštai, žemai, čia, šone,
kartu, atskirai? Sunku paaiškinti. Todėl žmonės ieško paaiškinimų, mintyse
kurdami vaizdus: štai ten tikriausiai jūra, o čia – pavasaris. O jeigu to
pavasario nėra kūrinyje? Pavasarį galima perteikti skirtingai, jį galima
traktuoti įvairiai, nebūtinai tai iš po sniego prasikalančios pirmosios
gėlytės, viskas gražu. Pavasaris gali būti ir tragiškas – pavasarį sprogo
Černobylis. Žiūrint, ką akcentuosi. Bet tai būtų kvaila, taip nedaroma.
Muzika visiškai nepriklausoma. Tiesiog
yra medžiaga, o tada prasideda kompozitoriaus fantazijos žaismas. Sekite jį,
mėgaukitės, kad esate kartu su kompozitoriumi, džiaukitės, jei galite klausytis
gerų atlikėjų. Tie, kas groja patys nesuprasdami, sugadina įspūdį ir jums. Čia
labai daug subtilybių. Muzika ir abstrakti, ir labai subtili. Nederėtų sakyti:
„Kur baigiasi žodžiai, prasideda muzika.“
Puiku. Man šis pokalbis labai įdomus ir naudingas. Verta
pasimokyti klausytis muzikos ją suprantant.
Be abejo, svarbiausia, kad žmogus
suprastų. Galiu pailiustruoti dar vienu įdomiu pavyzdžiu. Mano pažįstamas
melomanas turi daugybę klasikinės muzikos įrašų, turbūt net daugiau negu Jonas
Žiburkus. Jis man sako: „Slava, turiu problemą: suprantu Mocartą, suprantu
Šopeną, Bethoveną, Čaikovskį, o Šostakovičiaus nesuprantu.“ Aš jam sakau: „Tu
nesupranti nei Mocarto, nei Bethoveno, nei Čaikovskio.“ Šostakovičius, galima sakyti, yra paskutinis klasikas,
visiškai standartinis – A B, tik melodija šiek tiek kitokia, atrodo, negali jos
padainuoti. Bet tau ir nereikia jos dainuoti, tau reikia ją išgirsti – tai du
skirtingi dalykai. Mes gi einame į koncertą ne dainuoti, o klausytis. Taigi, verta
išmokti klausytis, prisiminti, ką ir kaip, kokia forma tau siūlo, ir viskas bus
aišku. Šostakovičius yra visiškai paprastas, jo kūriniai labai melodingi ir
paprasti, išties. O kad tas mano pažįstamas turi sukaupęs daugybę įrašų, tai
dar nieko nereiškia, jis savaip vargšas – kankinasi, skundžiasi, kad visi klausosi
Šostakovičiaus, o jis negali, nes nesupranta.
O gal yra šiuolaikinių kompozitorių, kuriuos ir jums
sunku suprasti?
Nėra.
Visus suprantate?
O ko ten nesuprasti? Principas tas
pats: prasideda, plėtojasi, baigiasi. Kaip prasideda, kaip plėtojasi, kiek
plėtojasi, kaip baigiasi – viskas.
Ir tada galima lyginti?
Ne, nereikia lyginti, negalima
lyginti. Kiekvieną kūrinį – melodingą, nemelodingą, visiškai nemelodingą –
galima kuo puikiausiai suprasti, nes taisyklės, dėsniai tie patys. Jis gyvena
pagal tuos dėsnius: gimsta, gyvena, susitinka, susiginčija, įsimyli, patiria
sėkmę arba nesėkmę ir miršta – viskas. Matote, čia nėra taisyklių, kurių
nesuprastum. Yra tik viena taisyklė ir ji labai paprasta. Kai ją supranti, tau
nebaisus joks velnias, joks dievas, niekas tau nebaisu. Tu patenki į jaudinantį
begalinį natų pasaulį! O toliau jau kompozitoriaus vaizduotė jį sudėlioja arba
sudarko.
Yra vadinamoji konkrečioji muzika, ji
sudaryta tik iš garsų, esate girdėjęs?
Konkrečioji?
Konkrečioji muzika – tai radijo
garsai, mūsų su jumis pokalbis, koks nors triukšmas. Atrodo, ją pradėjo kurti
prancūzai penktajame dešimtmetyje. Aš išgirdęs apstulbau. Kaip tik kūriau
muziką vienam spektakliui, ir radau jų įrašų. Tai geniali muzika! Galiu jums
duoti paklausyti, tai ta pati nuotaika, bet sukurta be muzikos instrumentų,
padaryta iš triukšmų, kuriuos girdime.
Taip, aišku.
Genialu! Tada tebuvo tik tokie dideli
juostiniai magnetofonai, ir kuriama sukant pirmyn, atgal, pagreitinant – pagal
muzikanto, išmanančio muzikos dėsnius, skonį. Pavyzdžiui, imamas garvežio
garsas ir taip iškraipomas, kad girdi jau nebe garvežį. Instrumentu tokio garso
nesukursi, nėra tokio instrumento. Tu jį girdi, nori tokį pat išgauti, ir kas
išeina? Klasikiniai muzikantai pradeda mėgdžioti triukšmus, prasimano visokių
naujų būdų, nori kitokio fortepijono garso, nestandartinio tam instrumentui,
nes anas nusibodo, norisi ko nors naujo. O čia atvirkščiai – jie naudoja viską,
pavyzdžiui, instrumentų derinimo garsus prieš koncertą.
Nuostabus dalykas. Turiu diską, gavusį
apdovanojimų konkursuose, geniali muzika. Pats tuo neužsiimčiau, daug techninių
dalykų, reikia sėdėti, sukioti, apskaičiuoti, reguliuoti garso kokybę... O čia
– lašai, tokio garso apskritai nėra, nėra instrumento jam išgauti. Nuostabu!
Taigi, begalė garsų. Garsas yra tik fantazija.
Nuostabu! Labai ačiū.
Na, tikiuosi labai jūsų nenuvarginau.
Visiškai ne!
Susitikome 2020 m. vasarį V.Ganelino bute Tel-Avive.
Garso įrašą iš rusų kalbos išvertė Tatjana Staškevičienė. Kol parengėme pokalbio
tekstą, šį pasaulį išvydo V.Tarasovo „Būgnininko dienoraščiai“ ir, deja, paliko
Jonas Žiburkus.
Čia skelbiamas interviu smarkokai sutrumpintas. Tikimasi visą jį išspausdinti kitame pokalbių su įdomiais žmonėmis rinkinyje. Jau išleistose knygose "Gyvenimas jų žodžiais" ir "Pasaulis jų akimis" rasite dar
po 23 atrinktus, papildytus, pataisytus ir net niekur kitur neskelbtus Igno
Staškevičiaus pokalbius iš esmės.
Tiesiai iš leidyklos.


2 komentarai:
dėkoju už interviu
"Garsas yra tik fantazija..".. Ačiū
Rašyti komentarą