Pradėkime nuo jūsų santykių su poezija. Kaip jie susikūrė?
Aišku, jie kūrėsi palaipsniui. Eiliuodavau nuo vaikystės,
kažkaip žinojau, kad kada nors būsiu poetas. Penkiolikmetis ar šešiolikmetis
ėmiau rašyti žodžius dainoms, paskui – apsakymus, dar vėliau – eilėraščius.
Kartą knygyne susipažinau su žmogumi, tapusiu pirmuoju mano
mokytoju. Jis man parodė poezijos, apie kurią mokykloje nedėstė. Taip pat
pamokė mane rašymo amato gudrybių.
Jis dirbo knygyne?
Ne, ne, ne, jis tuomet dirbo menų profesoriumi, pats kūrė
ir eiles, ir paveikslus. Mes tiesiog susitikome knygyne. Tokia buvo pradžia.
Paskui įsitraukiau į poetų ir rašytojų bendriją Havanoje. Devintojo
dešimtmečio aušroje gan aktyviai ten sukausi, tapau šiokia tokia figūra. Tuomet,
kaip ir daugelis, dar laikiau poeziją literatūros šaka. Tik vėliau atradau, kad
poezija nėra literatūra.
Tikrai nėra.
Sugaišau keletą metų, kol tai suvokiau. Tuomet prasidėjo
antroji stadija. Įsidarbinau teatre aktoriumi, mokiausi perkusijos, derinau
garsus su prasmėmis. Šis laikotarpis trunka ilgiau.
Tai lyg dviejų skyrių pasakojimas: pirmajame berniukas,
paauglys veržiasi į poeziją kaip literatūros šaką, o antrajame vyras susigaudo,
kad ji visai nėra literatūra.
Pritariu jums, kad poezija – tai ne literatūra,
tačiau ar ji apsieina visai be žodžių?
Taip, nes poezija yra žodžių kūrėja, o ne atvirkščiai.
Gerai.
Poezija protaujant veikia kaip paskata, padedanti kurti
kalbą. Ne poezija gimsta iš kalbos, o kalba gimsta iš poezijos. Poetinė paskata
pagimdo impulsą ką nors pasakyti, o ne priešingai.
Turite galvoje, kad poetinė paskata sukelia
impulsą ką nors pasakyti žodžiais, bet ne muzika ar kitokiais judesiais?
Taip pat ir muzika, be jokio abejo.
Tas pats šaltinis?
Tas pats kamienas, iš kurio skleidžiasi skirtingos šakos:
dailė, šokis, muzika, literatūra. Visi menai grįsti poetiniu protavimu. Be poezijos
kamieno jų nebūtų. Iš esmės, jie yra kal̃bos.
Menai yra iš poezijos kylančios kal̃bos. Puiku.
O kaip jūs suvokiate, kad esate poetas?
Cha. Tai tik iliuzija, kad sugebu šį tą sukurti. Poiesis,
kaip žinote, graikų tradicijoje reiškia gaminimą, kūrimą. Tai – veiksmas.
Taip.
Taigi, poetais mus paverčia įsivaizdavimas, kad iš jau
egzistuojančios aplinkos gebame sukurti naujus dalykus ar net pasaulius.
Tačiau pavadinote šią gebą iliuzija. Ji netikra?
Tai ir iliuzija, ir tikrovė – abi. Indai tokiais atvejais
vartojo žodį maya. Regimybė virsta filosofine tikrove. Visa kartu:
iliuzija ir tikrovė, sapnai ir būdravimas.
Nuostabu. Dar panagrinėkime poezijos, kalbõs
ir literatūros ryšius. Koks čia kalbos vaidmuo? Ji – priešas, kurį jums tenka
įveikti, ar žirgas, kurį tereikia pažaboti, o gal dar kas nors kita?
Iš pat pradžių norisi kalbą valdyti tarsi žirgą, tačiau
greitai įsitikinu, kad verta paleisti tą gyvulį laisvėn. Kuo žvėris laisvesnis,
tuo sparčiau jis šuoliuoja. Rašant eilėraščius, taip geriausia, nors
ekonomikoje ar pramonėje yra kitaip.
Poezijoje iš pradžių irgi norisi dominuoti lyg mažam
berniukui: valdyti kalbą rimais, metrais, sakinių struktūromis ir panašiai. Kol
pagaliau suvokiu, kad visa tai – tik laisvo proto kūriniai. Taip priartėju prie
šaltinio – laisvo ir tyro. Iš jo muša žodžiai. Ne tik žodžiai – garsai,
spalvos, kvapai. Visi pojūčiai. Poezija neįmanoma be pojūčių.
Štai tuomet galiu pradėti visą poetinį darbą iš naujo.
Niekada nesijaučiu ką nors įveikęs, nes tai nuolat srūva tarp pirštų lyg smėlis
ar vanduo. Poezija labai artima vandeniui ir Mėnuliui.
Mėnesienai?
Mėnesienai, bet taip pat ir Mėnulio ritmams, bangoms, sulos
sruvenimui medžių kamienuose. Poezija labiau taki nei kieta. Todėl tvirtinu,
kad aiški jos forma neišvengiamai remiasi iliuzija. Galiausia visa vis tiek pranyksta,
išsisklaido. Poetiškai mąstant, svarbiausia laikytis intymaus sąlyčio su
reiškinių tėkme.
Žodžiai ar kiti kalbos dariniai man galiausiai tampa garsų
lygmenimis. Tik neseniai pradėjau dirbti su garsais – manau, užtruks dešimt ar
dvidešimt metų, kol pavyks išlavinti poetinių garsų dermę. Šiuo metu pasitelkiu
ritmus, mušamuosius instrumentus, dainuoju – palengva žengiu į grynojo poezijos
garso valdas. Tai – kitokios rūšies gramatika.
Taip, akivaizdu.
Garsai juk yra prasmingi. Kiekvienas garsas turi
savarankišką prasmę. Nors aš dar nesu priartėjęs prie tos akimirkos...
Tačiau traukiate labai įdomia kryptimi. Su
tėkme. O ar būtų prasmės kalbėtis apie tėkmės, su kuria intymiai laikotės,
kryptį?
Pati tėkmė yra kryptis!
Gudru.
Nepajėgiu užčiuopti tėkmėje jokių gairių. Aišku, protas
būtinai jums kuždės, kad reikia ieškoti krypties. Mes nuolatos statome
kelrodžius: ten – šiaurė, o ten – pietūs, čia – kairė, o šičia – dešinė. Dar sukalame
dorovines gaires, vis pildome kelrodžių pasaulį.
Vienintelė kryptis yra tėkmė ir intymus sąlytis su ja.
Kai kurie budistai laiko, kad Visata išsiplečia
ir sugniūžta pulsuodama kalpų ciklais. Fizikas Kęstutis Staliūnas man pasakojo
pastebėjęs, kad chaose išnirusios tvarkingos šviesos struktūros netrukus
išvirsta tik į dar didesnę netvarką. Visa tai irgi tėkmė.
Tikrai. Tai suprantama. Ir atvirkščiai – be galo
netvarkinga būsena virsta darnesniu dariniu. Ir taip toliau.
Taigi, nėra ko samprotauti apie pačios tėkmės
kryptį?
Bent jau žmogaus protui. Žmogiškas suvokimas ribotas.
Taip, turime suvokti ribas, tačiau dar
pasikalbėkime apie tai, ką esate aptikęs, nors ir būdamas apribotas. Paminėjote
šaltinį, iš kurio muša žodžiai ir kiti pojūčių žadintojai. O ar jums rūpi
sąmonės sąvoka?
Taip, be abejo. Manau, sąmonė yra tas pats dalykas.
Vakaruose mėgstame kalbėti apie poeziją, mes čia pasišnekėjome apie tėkmę, bet
tai yra vis tas pats. Čia nėra trys skirtingi daiktai, o tik vienas reiškinys.
Puiku. Ir sąmonė nėra užrakinta kaukolėje?
Aišku, ne. Sąmonė visur. Ji net nėra žmogiška. Tai
absoliuti sąmonė kuria žmogaus protą, o ne atvirkščiai.
Nelaimei, mes buvome mokomi suvokti sąmonę kaip žmogišką
savybę. Tai visiška netiesa. Sąmonė būdinga grybams ir augalams, ji tvyro ore
ir vandenyse. Sąmonė persmelkia net inertiškus reiškinius, ji visuotina.
Sąmonė leidžia mums pasijusti žmogiškais, tačiau neturėtume
to laikyti savaime suprantamu dalyku. Manau, kad žmogiškas protas nėra
užbaigtas sumanymas. Jis tėra juodraštis, skiriasi nuo kitų gyvybės formų tuo,
kad dar nepriartėjo prie išsipildymo. Mūsų laukia ilga kelionė.
Galite tuo įsitikinti net konkrečiame asmeniniame gyvenime.
Kiek mes elgiamės žmogiškai, o kiek – gyvuliškai? Kuo remdamiesi laikome save
žmonėmis? Pernelyg dažnai pamirštame, kad esame tik gyvūnai.
Jaučiamės viršesni.
Taip, susikūrėme aukštesniųjų būtybių iliuziją, o ši tik
trukdo ugdyti žmogišką sąmonės aspektą. Paradoksalu, tačiau kuo viršesni
jaučiamės, tuo menkiau valiojame siekti aukštesnio sąmonės lygmens. Keistoka,
bet taip jau yra.
Tai žmones, grybus ir augalus vienija ta pati
sąmonė?
Taip, norėdami vystytis, turime bendradarbiauti.
Visiškai juokinga teigti, kad žmogaus evoliucija užbaigta.
Žmogiškosios tikrovės vystymasis vos prasidėjęs. Pasikliaudami jūsų paminėta
chaoso ir dermės kaitos teorija, turėtume konstatuoti, jog šiuo metu esame
visiškos netvarkos fazėje. Žmogiška realybė groteskiškai absurdiška.
Ir kiek gi užtruks tokia fazė?
Nenumanau. Galėčiau tik pasiremti indiškąja tradicija,
dėstančia apie Kali Jugą. Ko gero, ji artėja prie pabaigos, bet taip sakydamas
suprantu, kad ji dar gali užtrukti tūkstantmečius. Tiesiog ši fazė jau gerokai
užsitęsė, galėtų užsibaigti kad ir rytoj.
Godulys ir besaikis pelno vaikymasis įkalina žmogaus protą
medžiagiškų dalykų vergovėje. Materialūs daiktai nėra joks blogis, tik derėtų
išlaikyti pusiausvyrą su kita tikrovės puse. Kreipdamas dėmesį vien į daiktus,
jūs netenkate 50 procentų realybės.
O iš kur kyla perdėtas dėmesys apčiuopiamiems
daiktams? Darvinistai teigia, kad konkuravimas dėl jų skatina pažangą.
Manau, kad laikyti konkurenciją vystymosi varikliu yra
klaida. Tai toks sportiškas ar gal politiškas požiūris į gyvybę. O gyvenimas
nėra nei sportas, nei politika.
Tai pasikalbėkime apie meną. Gal jame matote
kokią nors žmonių tarpusavio varžymosi prasmę?
Ir menuose konkuravimo idėjos pridarė daug žalos. Kuo XXI
amžiaus dailininkas yra geresnis menininkas už žmogų, kadaise piešusį ant urvo
sienų? Kuo jis viršesnis? Niekuo.
Menai nesivysto. Aišku, išrandama įvairiausių technikų ir
technologijų. Pavyzdžiui, dailininkai išmoko atvaizduoti perspektyvą. Tačiau
menuose nėra einama nuo A prie B, o paskui – prie C ar D. Nėra linijinio
vystymosi.
Menas yra ypač išgryninta sąmonės tėkmės forma, jis niekur
nebekrypsta. Jis negali kur nors kryptingai ristis fizikinėje tikrovėje. Kaip
minėjote, jis pulsuoja, sukasi spirale, juda pirmyn-atgal, aukštyn-žemyn. Žmonės
perdėtai sureikšmina laimėjimus. Ką nors nugalėti, užimti, pranokti tinka karyboje
ar sporte, bet ne menų sferose.
Sportas – puikus pasiekimų fizikinėje sferoje
pavyzdys. Ten laimėjimus lengva išmatuoti: centimetrai, sekundės, kilogramai.
Sportininkui reikia proto ir dvasios stiprybės, tačiau labiausia jis veikia
kūnu. Nors poetui kūniškumas irgi svarbus – kaip kitaip padeklamuotumėte ar
užrašytumėte eiles?
Be abejo, kūniškumas man būtinas. Nenorėčiau likti be jo. Aš
juo mėgaujuosi, šis kūniškumas taip pat yra sąmonė.
Daugelį žmonių erzina tai, kad menininkų ar poetų veikla
nepamatuojama. Neįmanoma įvertinti jos efektyvumo, ekonomiškumo, vertės. Ji
autonomiška, nepalyginama su kitais užsiėmimais. Daugelį tai nervina. Todėl iš
paskutiniųjų mėginama įsprausti menus į išmatuojamų dalykų skyrių.
Iš to gimsta reitingai: TOP 10 šių metų
rašytojų.
Taaaip. (Juokiasi) Taip, taip, taip.
Pasikalbėkime apie kitokią ribą: tarp gyvo ir
negyvo. Sakėte, kad sąmonė būdinga ir negyviems daiktams?
O taip. Tikrai.
Tam tikri virpesiai persmelkia kiaurai ir, galima sakyti,
suteikia medžiagoms dvasios. Aišku, medis skiriasi nuo plieno, popierius – nuo
plastiko. Vienos medžiagos labiau pasiduoda virpesiams nei kitos. Tai akivaizdu
grojant įvairiais instrumentais. Išsirinkau būgnelį, kurio medis atsiliepia geriau
nei šis stalas. (Tankiai subeldžia delnais į stalą.) Šitaip groti būtų
sunku – galėčiau, bet instrumento medžiaga tinkamesnė.
Tas pats dedasi su sąmone – vienos jos formos linkusios
virpėti labiau už kitas, o tai priartina jas prie tėkmės. Arba jos linkusios
labiau pasiduoti tėkmei nei kitos. Nors viskas vienaip ar kitaip paklūsta
sąmonės tėkmei.
Lygiai taip pat galėtume teigti, kad viskas yra medžiagiška,
kad net sąmonė tėra materijos būsena. Laikytume, kad inertiškiausia medžiaga
yra sąmoninga arba kad aukščiausia sąmonės forma – medžiagiška.
Puiku. Ir kaip po tokių įžvalgų sugrįžti prie ego
ir konkrečios tapatybės? Jūs turite vardą, pavardę, asmens kodą. Kaip jaučiatės
būdamas aiškiai apibrėžtas asmuo?
Na, aiški tapatybė padeda įsėsti į lėktuvą. Be jos nebūčiau
atskridęs į Lietuvą. Gal ir būtų įmanoma, bet kur kas sudėtingiau.
Manau, kad ego ir asmeninė tapatybė yra dalykai, praverčiantys
pereinant gatvę, juk dera paisyti šviesoforų ir pravažiuojančių automobilių.
Bet iš tikro jie nelabai kam daugiau reikalingi. Ego nebūtinas, kad kvėpuotum –
lengvai galite alsuoti be jo. Puikiausiai kvėpuotumėte be jokios asmeninės
tapatybės, o juk kvėpavimas – viena iš esminių funkcijų, be kurios neapsieinate.
Taigi, akivaizdu – jei galite kvėpuoti neturėdamas ego, tai ego tėra
menkavertis reiškinys individo gyvenime.
Ir vis dėlto ego turi šiokios tokios vertės.
Taip, turi. Padeda sumokėti mokesčius, saugiai vairuoti
automobilį.
Tačiau visai netekęs ego jūs gyventumėte
nuolatinėje psichozėje.
Dėl šito pasiginčyčiau.
Ir jums nelabai rūpi, kad tai jūs parašėte
eilėraštį.
Visiškai ne.
(Abu juokiamės)
Nesate autorinių teisių fundamentalistas.
Nesu.
Ir apskritai laikau, kad kiekvienas esame keli asmenys. Išgyvename
įvairius asmenybinius tarpsnius. Nebesame tie patys asmenys, kokiais buvome
prieš dešimt metų. Pasikeičia kūnas, protas taip pat turėtų keistis. Suvokimas
pakinta, energija mainosi et cetera. Tai nebe tas pats žmogus.
Herakleitas kalbėjo apie upę, tačiau tą patį galima
pritaikyti žmogui: parašęs eilėraštį individas buvo kitas, nei sėdintysis čia dabar.
Gal tarp mūsų liko šis tas bendra, bet aš nebesu jis.
Be abejo, tarp jūsų likę šis tas bendra:
atsiminimai, įspūdžiai, patirtys iš ankstesnių sąlyčių su sąmonės tėkme. Jus
sieja įgyta išmintis. Įdomu, kas perneša tuos elementus, susijungiančius į
vieną biografiją?
Kas perneša išmintį?
Taip, pavyzdžiui.
Nežinau, kas tas nešėjas, bet tikrai ne asmenybė, nes
tikroji išmintis yra absoliučiai nuasmeninta. Tik gyvenimo tėkmėje ji įgyja
asmeninių bruožų, kaip upė tekanti per įvairius miestelius. Štai Neris Vilniuje
atrodo vienaip, o Kaune – kitaip. Pakeliui ji nusiplauna įvairių medžiagų,
teršalų, kas nors joje žvejoja, maudosi ir panašiai. O srovė vis teka, ji
savarankiška.
Ir išmintis nėra suasmeninta, ji tik srūva per mus. Gal mes
ir esame išminties terpė, bet ji mums nepriklauso. Asmenybė išminčiai daug
labiau kliudo, nei padeda. Kuo menkiau pasikliaujate ego, tuo arčiau
prisigretinate prie išminties šaltinio.
Ar galėčiau paprašyti dar kavos?
Tučtuojau. Tokios pat?
Taip, ačiū.
Kol atnešiu, pavartykite šį albumą. (Palieku
Omarui Antano Sutkaus „Planet Lithuania“, grįžtu po kelių minučių.)
Nuostabus fotografas.
Išgarsėjo fotografavęs Jeaną Paulį Sartre‘ą,
kai šis lankėsi sovietų okupuotoje Lietuvoje. Čia visa retrospektyva. Jums
patiko?
Labai. Tikrai įdomios nuotraukos.
Mielai padovanosiu, jei tik netingėsite temptis
tokį sunkų albumą.
Dėkoju, mielai priimsiu, juk tempsiu ne pats, o lėktuvas.
Puiku. Dar sugrįžkime į tikrovės regimybę,
kuria čia mėgaujamės. Kaip pasaulis atrodo iš Kubos?
Kuba yra Viduržemio dalis.
Tarkime. Bet šis Viduržemis nėra vien salynas,
jis aprėpia ir dalį žemyno?
Taip, dalį Meksikos, Kolumbijos, net Jungtinių Valstijų.
Graikai panašiai senovėje valdė ne tik salas, bet ir Šiaurės Afrikos, Krymo ar
Anatolijos pakrantes.
Gerai.
Ir vis dar neaišku, ką šis Lotynų Amerikos Viduržemis
pasiūlys pasauliui. Kitaip nei Europoje, Azijoje ar Afrikoje, visos įvairiausios
jo tautos dar labai jaunos. Teks luktelėti, kol paaiškės, kuo jos prisidės prie
žmonijos nuotykio.
Tačiau man regis, Kuba tarp jų užima ypatingą
vietą.
Galima taip sakyti. Kuba yra ypatinga to reiškinio sala,
nors dėl skirtingų stereotipų jos svarba dažnai perdedama.
Nepaneigiamas faktas yra Kubos potencialas. Jis toli gražu
neišsemtas, net neištyrinėtas. Mažytė sala traukia įvairaus plauko
įsibrovėlius. Ji tiesiog žadina viltis. Europa, Jungtinės Valstijos ir kiti
vakariečiai žavisi kubiečiais. Prabėgs dar bent pora šimtų metų, kol paaiškės,
ką šie sugeba.
Kol kas Kuba atrodo skurdi socialistinė diktatūra,
iš kurios kiekvienas padorus žmogus svajotų pasprukti. O jūs lyg ir paneigiate
šį stereotipą.
(Ilgai ir garsiai kvatojasi) Ką
padarysi.
Nors galite pasirinkti, kur gyventi.
Taip. Taip. Kiekvienas dažniausia gali pasirinkti, išimtys
retos.
Bet jūs nepasukote kitur.
Aš – ne. Visada galėjau rinktis ir apsispręsdavau likti
Kuboje. Neseniai apie tai kalbėjausi su žmona. Ji paklausė beveik lygiai to
paties kaip jūs: „Kodėl čia likai?“ Ji stebisi, kad aršiai kritikuoju mūsų
santvarką, bet nepasitraukiu iš šalies. Nesumojau, ką iškart jai atsakyti,
turėjau pagalvoti gal porą dienų.
Ir ką atsakėte?
Pirmiausia, dėl ko lieku, tai – sala, jos savita energija,
jos išmintis. Gyvenimas joje vertingas savaime. Kalbu ne apie žmones, kultūrą,
istoriją – ne apie tai. Kalbu apie žemę, kalnus, upes. Tai yra konkreti savarankiškai
vertinga sąmonės forma, tokios niekur kitur nerastumėte, net kitose Lotynų
Amerikos vietovėse. Ji tik ten, Kuboje.
Antras dalykas – žmogiškoji energija. Ji unikali. Aišku,
dar svarbu ir giminės šaknys, asmeniniai polinkiai, bet savo prioritetus
išvardinau paeiliui.
Nepalieku salos, nes ji man patinka, neturiu jos žemei absoliučiai
jokių priekaištų. Tai yra svarbiausia – ne politika, ne istorija, o žemė,
kurioje gimiau ir kvėpuoju. Esu už ją atsakingas.
Mano santykiai su Kubos visuomene daug sudėtingesni nei su
jos žeme, tačiau vis viena negaliu skųstis gyvenimu. Taip, patiriu rūpesčių,
kuriuos jūs, spėjęs pagyventi socialistinėje šalyje, puikiai pažįstate: priespauda,
draudimai, cenzūra, deficitas ir t.t. Nepaisant jų, tai gera vieta
gyventi.
Galėčiau įtarti, kad esate privilegijuotas.
Kokia prasme?
Jūsų interneto svetainėje nurodoma, kad esate
Ernesto Če Guevaros sūnus.
Na, tai visai ne privilegija, o kaip tik priešingai –
stigma. Juk nesu oficialus Če Guevaros sūnus. Aš – benkartas.
Tačiau jo tėvystės faktas yra pripažintas?
Mmmm... Oficialiai – ne, šis faktas nėra pripažintas.
Viešai žinomas dalykas skiriasi nuo pripažinto oficialiai?
Taip. Viešai tai žinomas ir neginčijamas dalykas, tačiau oficialiai
šeima jį neigia.
Šit kaip.
Taigi. Oficialiai tai neigiama, nors viešai pripažinta. Niekas
tuo neabejoja, tačiau oficialiai nepatvirtina.
Buvau 25-erių, kai tai sužinojau, todėl galiu
teigti, kad šis faktas nepakeitė mano asmenybės formavimosi. Jau buvau
subrendęs, jau buvau poetas, jau buvau šis tas. Aišku, tai mane paveikė,
pasijutau itin keistai.
Natūralu, kaip galėtų nepaveikti tokia žinia?
Be abejo. Tačiau ji nepakeitė mano kasdienybės. Likau tuo,
kas buvau. Gyvenimas nepasikeitė, tai netapo privilegija. Tiksliau
sakant, tai yra privilegija. Laikau tai genetine privilegija ir
tiek. Jokiu būdu nepatyriau socialinių, ar juolab politinių lengvatų. Ir be
abejo, tai yra daug didesnė stigma, nei privilegija.
Iš šalies nelengva suvokti.
Net pačiam sau tai sunku apsakyti. Labai neįprastas
atvejis.
Gelbsti tai, kad šiandien jau esu pergyvenęs savo tėvą. Man
57-eri, o tėvas žuvo 39-erių. Lengviau daug ką sulygiuoti.
Įdomus kampas.
Taip. Nes būti gyvam – svarbiausia sąlyga. Gyventi – tai
maksimumas. Nesvarbu, koks didis buvai – žuvęs esi negyvas. O aš, kad ir koks
menkas, esu dar gyvas. Tai tam tikra prasme sulygiuoja.
Kalbu apie save, nebūtinai šis požiūris tiks kitiems. Kiti
gal trokšta kelti didvyrį ant pjedestalo ir žavėtis, tačiau man svarbiausia
būti gyvam. Antraip nebūtų apie ką čia kalbėtis.
Taip, labai gerai, kad esate gyvas.
Kubos kaimiečiai mėgsta posakį: „Nemirk, jei dar nori šį tą
išvysti.“
Gražu. Mes juk norime dar šį tą pamatyti ir
patirti gyvai. O kaip žvelgiate į savo pomirtinę tąsą?
Visiškai neišmanau apie tai. Pakartosiu, ką Gurdžijevui
vaikystėje pasakė jo tėvas. Georgijus, dar berniukas, paklausė: „Tėveli, ar yra
gyvenimas po mirties?“ Ir tėvas atsakė: „Žinau tik tiek, kad tų, kas puoselėja
savo vidų, sąmonė tęsiasi dar kurį laiką.“
Manau, tai vykęs atsakymas. Jei žmogus nuolat mankštinasi keldamas
klausimus, jeigu klausinėja dažniau, nei randa atsakymus, tai jo sąmonė po
mirties Visatoje dar kurį laiką toliau klausinės panašių dalykų. Niekas nežino,
kiek ilgai, bent jau aš nežinau.
Ar vien klausinėti pakanka? Juk svarbu ir
klausytis, ką tau atsako.
Taip, turite būti atviras. Ko gero, numirę tokiems
atsakymams atsiversime labiau nei būdami gyvi. Bet ir vėl – negaliu būti
tikras. Ko gero, niekas to nežino.
Bet juk nebūtina žinoti.
Galima nujausti?
Nujausti, įsivaizduoti, tikėti. Pamenu, kartą mąsčiau
apie mirtį kaip neišvengiamybę. Juk visi esame mirtingi.
Taip, visi.
Svarsčiau, ko baiminuosi, ko pageidaučiau po
mirties, kas galėtų nutikti. Ir trumpam akimirksniui užplūdo neįtikėtina ramybė
– suvokiau, kad po mirties galiu kurį laiką pabūti juodu ekranu. Spoksojau į tą
tamsų negyvą skystųjų kristalų stačiakampį ir jaučiausi visiškai laimingas
vientisame pasaulyje. Pajutau kažin kokį ryšį su tuo iš pažiūros buku
nedvasingu daiktu: ne medžiu, ne uola ar vandeniu, o serijiniu pramonės
gaminiu. Ir visai nieko.
Patyrėte tokią nuojautą.
Gal tai buvo nuojauta, nors jautėsi lyg tiesa.
Ir ji jus nuramino?
Labai. O šis pokalbis skatina toliau mąstyti.
Lieku jums dėkingas.
Sutinku, pokalbis – tai žmonijos praeitis, dabartis ir
ateitis. Pokalbiai turėtų būti labiausiai vertinamas visuomenės reiškinys.
Šiandien bendravimas siejamas su įtaisais: mobiliaisiais telefonais,
televizija, internetu. Tačiau ryšių pasaulis skiriasi nuo bendravimo sferos,
nes tikrasis bendravimas yra pokalbiai. Nei kultūra, nei menas, nei politika,
nei ekonomika nėra įmanomi be pokalbių. Todėl dėkoju jums už šią galimybę.
Man buvo ypač malonu.
Kalbėjomės Vilniuje 2022 m. sausio 24 d.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais" ir "Pasaulis jų akimis" rasite po 23 atrinktus, papildytus, pataisytus ir net niekur kitur neskelbtus Igno Staškevičiaus pokalbius iš esmės. Tiesiai iš leidyklos.


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą