Ne tik šiame tinklaraštyje žmogiškos dorybės pliekiasi
su silpnybėmis. Esama literatūros, kiaurai persunktos
gėrio ir blogio dvikova. Štai Jono Vaitkūno (pasirašinėjančio Jono Minties
pseudonimu) debiutinės knygos „Jei suprasi,
kas esi, sužinosi, kas visi“ anotacija:
„Tai ne romanas ir ne pasakos,
Tai ne poezija ar gražbyliavimas.
Veikiau tai tragedija.
Tai ne fantastika ar filosofija,
Ne žvaigždžių karai ir ne politika,
Ne sekta ir ne religija.
Tai mūsų gyvenimas, mūsų tikrovė,
Mūsų ateitis, mūsų raida,
Kokiam tikslui sukurta ši planeta?
Kas mes tokie, ką čia veikiam?
Kodėl lig šiol dar kvaili?
Kaip reikia gyventi ir kur mums reik eiti?
Bus serija knygų, ši pirma jų.
Tai lyg sėkla, įberta į žemę.
Sėkla - mes patys, mes ją sėjam.
Ką pasisėsim, tą ir pjausim, ką paliksim, tą ir rasim.
Su pagarba,
Autorius Jonas Mintis“
Tai ne poezija ar gražbyliavimas.
Veikiau tai tragedija.
Tai ne fantastika ar filosofija,
Ne žvaigždžių karai ir ne politika,
Ne sekta ir ne religija.
Tai mūsų gyvenimas, mūsų tikrovė,
Mūsų ateitis, mūsų raida,
Kokiam tikslui sukurta ši planeta?
Kas mes tokie, ką čia veikiam?
Kodėl lig šiol dar kvaili?
Kaip reikia gyventi ir kur mums reik eiti?
Bus serija knygų, ši pirma jų.
Tai lyg sėkla, įberta į žemę.
Sėkla - mes patys, mes ją sėjam.
Ką pasisėsim, tą ir pjausim, ką paliksim, tą ir rasim.
Su pagarba,
Autorius Jonas Mintis“
Šis rašytojas, spėju, knygas leidžia savo lėšomis,
uždirbtomis sąžiningu triūsu Suvalkijos ūkyje. Žmonės kalba, kad jis per keletą
metų yra parašęs ir išspausdinęs bent 18 nemažos apimties veikalų, tarp jų
vieną – rusų kalba. Tekstus, anot jo, transliuojąs kosmosas, ir daugiau tokių
recipientų šioje Žemėje nėra. Taigi, nėra ir su kuo ginčytis.
Augustinas Rakauskas pernai iš „Verslumo dvasios“
išaugino „Globalią jausmo proto dvasią“. Solidžiai 10 000 egzempliorių
ištiražuotoje knygoje nevengiama minėti Dievo vardo („Šiandien Kristaus kraujo
molekulės, pripildytos dieviškųjų nuostatų dvasios, tobulina kiekvieno
tikinčiojo sielos dvasią, gyvendamos mūsų jausmuose ir mintyse.“), bet
nagrinėjami ir žemiški klausimai. Branduolinė energetika smerkiama iš esmės,
todėl, kad naudojasi „atominėje elektrinėje išprievartautomis dalelytėmis“. Daug
dėmesio autorius skiria organizacijų vystymui ir jų vidaus psichologijai, aistringai,
todėl kiek dogmatiškai, pateikdamas ezoteriška filosofija virtusią asmeninę
patirtį. Ir vėl – nėra dėl ko ginčytis, skaitytojui aiškiai siūloma sąmoningai
rinktis tarp gėrio ir blogio.
Kai pats leidėjas pavadina knygą „pasauline sensacija“,
pakvimpa bulvaru. Tokia yra pernai lietuviškai pasirodžiusi ir „požiūrį į
bėgimą kardinaliai pakeitusi“ Christopherio McDougallo knyga „Gimę bėgti“. Kaip
ir iš aukščiau paminėtų kūrinių, kas nors iš jos pasisems įkvėpimo gyventi,
bėgti ir kurti, tačiau „šokiruojančiam pasakojimui“ to, suprantama, mažoka. Nuostabą
autorius mėgina sukelti, pasikinkęs siaubovarą. Jei bėgiosite, avėdami įprastus
sportbačius, netapsite greičiausiais bėgikais, bet vien žalosite savo kūną,
teigia jis. Siekdami gėrio, lakstykite basi ar beveik basi.
Neturiu griežtos nuomonės dėl sportbačių pasirinkimo, tik manau, kad minimalistinis ar nulinis apavas patyrusiems
ultrininkams tinka labiau, nei pradedantiesiems. Kategoriškas vienų batelių
demonizavimas, o kitų kanonizavimas, paverčia opusą „Gimę bėgti“ ezoterišku skiedalu.
Ar jis tikrai per metus sugebėjo kardinoliškai pakeisti lietuvių požiūrį,
pasidairysime per artimiausią „Nike“ pusmaratonį.
Kol kas, dėkui Dievui, Europos direktyvos sportbačių
madų nereguliuoja. Užtat Lietuvos valdininkai, neseniai uždraudę nepilnamečiams
maukti redbulius, stoja į kovą su trans riebalais. Prieš dvidešimt metų
JAV prasidėjęs panikos priepuolis pagaliau atsirito pas mus. Dar neseniai
„Flora“ margarinas buvo pagrindinis Londono maratono rėmėjas, o gyvuliniai
taukai bei sviestas laikyti infarktą pagreitinančiais tepalais. Šiandien per
Lietuvos radiją galite išgirsti visiškai priešingų gąsdinimų srautą. Jį lieja
ne koks gimęs bėgti ir kažkada pačiuožęs buvęs žurnalistėlis, o profesorių
titulais ginkluotos poniutės, mojuodamos Pasaulio Sveikatos organizacijos
strategijomis.
Visuomenės rūpestis dėl trans izomerų grindžiamas iš esmės tokia pat mitologija, kaip ir
genetiškai modifikuotų rapsų bei sojos pupelių kritika: nenatūralu,
antgamtiška, beveik antikristiška. Naujausia apklausa atskleidžia, kad nepaisydami
sušvelnėjusios ES politikos GMO atžvilgiu, du trečdaliai lietuvių smerkia
genetiškai modifikuotų augalų sėjimą, nors tik devyni procentai giriasi šį bei tą
išmanantys toje srityje. Jono Minties poezija ir Augustino Rakausko
„išprievartautų dalelyčių“ teorija puikiai iliustruoja šį požiūrį. Nerimo
jausmo racionaliai paneigti neįmanoma. Galima tik pasišaipyti, prisimenant, kokią
peklą užvirė dėl „kūno skysčių tyrumo“ pasiaukojęs S.Kubriko filmo
„Dr.Strangelove“ herojus.
Maistiniai riebalai būna dviejų tipų: sotieji ir
nesotieji. Su sočiaisiais (sviestu, lašiniais) viskas aišku: valgai ir bėgioji.
Nesočiosios riebiosios rūgštys gali būti cis
arba trans pavidalų. Abu tipai
aptinkami natūraliuose produktuose, tik trans
forma ten daug retesnė. Ji gausiau susidaro, perdirbant augalinius aliejus
į kietas maistinių riebalų formas – margarinus.
Verta suklusti, kai kokia nors ekspertė ima klykauti
konkrečias nesąmones, aiškindama, kad trans
riebalai pasižymi kitokiomis cheminėmis savybėmis nei cis lipidai (nieko nuostabaus – aut.
past.), todėl pakeičia mūsų ląstelių sienelių pralaidumą (o čia jau visiški
skiedalai, nes organizmas geba suvirškinti tiek vieną, tiek kitą riebalų formą
ir pats pasigamina tinkamas ląstelių membranas – aut. past.). Angliakalbėse šalyse tokie cis populistai vadinami cissy
(palyginkite su sissy – angl. myžnius (ė)).
Dauguma mokslininkų sutaria, kad trans riebalai žalingesni širdies kraujagyslėms už cis ir sočiuosius. Visai ne todėl, kad trans forma yra savaime velniška ir
toksiška, o tik todėl, kad užsiėmęs jos perdirbimu, kūnas nespėja įsisavinti
jam naudingesnių nesočiųjų riebiųjų rūgščių. Taigi žala yra neesminė,
netiesioginė ir sunkiai pamatuojama. Kiti siaubovaros teiginiai apie trans rūgščių įtaką vėžiui, diabetui ir
nukvakimui nėra pagrįsti išvis niekaip kitaip, negu proto dvasios jausmais.
Saldainių ir tortų kepėjai bei tepamų sūrių gamintojai
bus spaudžiami keisti technologijas, kad apsieitų be trans riebalų. Puiku. Bloga tik tai, kad šis spaudimas kyla iš visuomenės baimės, nesigilinant į tikrąsias grėsmes ir jų priežastis. Kai žmogus
savo pinigais apmoka dvasios kriterijais grįstų idėjų sklaidą, tai gali būti
net sveikintina, tačiau tokiems užmojams pasitelkiant viešuosius finansus,
derėtų bent susimąstyti.
4 komentarai:
Laik.
Paskutiniai straipsniai tai beveik kaip Škėmos kūryba :)
Spėju pagal puslapio administratorių,tai bus manau minimum 20 000 km
Autorius tikrai yra nubėgęs daugiau už kitus surinkėjus drauge sudėjus. Bendraujant jaučiasi:
http://maratonolaukas.blogspot.com/2013/11/miltiadas-gyvenimas-yra-tai-kas-vyksta.html
Rašyti komentarą