Jūs ne tik pats tapote, bet ir mokote piešti kitus?
Taip.
Gal galite trumpai nusakyti savo mokymo metodiką?
Trumpai? Aš
pasistengsiu. Tik ar pavyks?
Pradėjau domėtis
renesansine tapyba, dar būdamas pirmakursis Charkovo dailės institute. Tada ten
mokė socrealizmo, visai kitokios technikos. Specialistui tai jau yra išsigimusi
akademija. O akademinė tapyba yra dar visai kas kita. Tai yra technologijos, mokslo,
fizikos dalykai, rimti, sunku juos paprastai paaiškint.
Renesansinės tapybos
esmė - daugiasluoksnis vitražas. Iš dažų. Dažai veikia kaip vitražas. Spinduliai
pereina kiaurai, atsimuša nuo drobės, grįžta atgal. Iš to atsiranda ta magija,
stereoskopija. Aš todėl vėliau ir susidomėjau XVII amžiaus Olandija, nes jos
meistrai stengėsi išgaut stereoskopiją. Paveikslą teisingai apšvietus, drobė
dingsta, atsiranda trimatė erdvė. Norisi paimti ten esančius daiktus,
pasisveikinti su tuo žmogumi. Toks efektas, kurio fotorealizmas negali pasiekt,
nes jame lieka plokštė. Dvimatė. O trimatė...
(Skamba telefonas)
Mano telefonas.
Negerai, reikėjo išjungt garsą.
Jūs atsiliepkit, jei norite.
Draugas geras
skambina. Ot, ne laiku... Viskas.
Gyvenimas. Tai jūs mokote būtent renesansinės tapybos?
Taip. Ir piešimo.
Pusę amžiaus aš
savarankiškai domiuosi, nes gerų mokytojų Charkove neturėjau, sovietiniais
laikais...
O jūs pats - koks mokytojas?
Aš sugalvojau savo
programą. Visiškai. Absoliučiai.
Tai ir įdomiausia. Kokia ji?
Ji labai
koncentruota, sutrumpinta. Ko gero, aš pasąmoningai naudoju net... Nenoriu to
vadinti hipnoze, bet tai yra tokia bendra meditacija. Kaip koncertuose nutinka
- užveda, tarkim, Freddie Mercury žmones, šimtą tūkstančių, ar ne? Ir tai yra
bendra meditacija - jie jį maitina energija, o jis grąžina atgal. Kažkas tokio,
aš tikiuosi, įvyksta mano pamokose. Aišku, aš - ne Freddie, gink Dieve, su juo
lygintis...
Gal dar ką nors pridursite apie tai?
Aš suteikiu žinių,
išlukštentų. Palieku grynuolius. Kaip iš aritmetikos pagrindinius dalykus. Nors
matematikoje aš nesu stiprus, tik mene, tai ir duodu pagrindinius dalykus:
tinkt, tinkt!
Pradedantiesiems nuo nulio.
Taip.
Ateina žmogus nieko nemokėdamas...
Nieko.
Jūs imatės ir išmokote?
Taip. Manau, bet ką galima
išmokyti, jeigu tik jis pakankamai sveiko proto yra. Pakankamai, ta prasme,
neturi rimtų sindromų.
Bet ryšį juk reikia pajusti?
Taip, jis turi
išgirst mane.
Ir jeigu išgirsta...?
Jeigu išgirsta, tai
bet kas gali išmokti.
Jūs jo ranką vedžiojate, ar leidžiate pačiam...?
Ne, aš pasakoju.
Rodau ir pasakoju. Pats paišau ir pasakoju, kaip turi būti. Tai iš tikrųjų
labai paprasta. Labai paprasta. Kad sukurtum tris dimensijas, tereikia erdvinės
geometrijos, ir tiek. O paskui - niuansai.
Gal galite atskleisti porą aksiomų iš tokios savo
stereometrijos?
Pirmiausia - menama
horizonto linija, du taškai. Iš jų išeina kitos linijos, sukuriančios piešinio
pagrindą. Kaip lauko grindys iš didelių kvadratinių plytų. Tame lauke mes
pastatome daiktą. Ten veikia perspektyvos dėsniai.
Tai čia - piešimas?
Taip.
O toliau?
Svarbiausias dalykas
- išryškinti priekyje esantį kubą ar ką nors. Toliau esantys daiktai paskęsta
tokiam rūke. Toks antras dėsnis. O trečias dėsnis - šviesa. Kaip ji krenta.
Jeigu briauna arčiau, ji pati stipriausia. Kuo arčiau šviesa, tuo stipresnė briauna.
Ten ir šešėlis stipriausias. Tokios žaidimo sąlygos, paleisi - veikia. Viskas.
Iš kur ta šviesa?
Na, yra šaltinis, aš
jį įsivaizduoju. Viskas įsivaizduojama, aš neleidžiu piešti iš natūros. Taip ir
vaizduotė lavinama. Tapyboje veikia tie patys dėsniai, absoliučiai. Toks
pagrindas. (Juokiasi) Nesunku,
tikrai.
Kas tokioje metodikoje yra originalaus, jūsų paties
sugalvota?
Žinokit, nieko čia
originalaus gal ir nėra, aš tik išgryninau kai ką. Van Eyckas gyveno prieš
šešis šimtus metų, Rembrandtas - vėliau, bet ir jis neturėjo tokių žinių,
kurias aš dabar turiu. (Juokiasi) Per
internetą. Pagrindai liko tie patys, niekas nepasikeitė. Tas žinias menininkai
kaupė tūkstantmečiais. Su muzika tas pats. Dabar rašoma puiki muzika, filmams,
bet nieko nauja joje nėra.
O čia, prie upelio, yra kita mokykla. Ten taip pat moko
tapyt, ar ne?
VDA?
Taip.
Jie stengiasi. O gal
ir nesistengia, aš nežinau. Nemanau, kad jie suteikia daug būtent renesansinių
žinių. Dabar tapyba apskritai tokios būklės... Nenoriu kritikuot.
Tai jaučiatės reikalingas?
Ko gero, Lietuvai aš
tikrai reikalingas. Apžiūrinėdamas senovinę dailę mūsų paveikslų galerijoje, aš
nerandu tokių paveikslų kaip Luvre, Uffizi ar Vatikane. Čia nėra tokio lygio
meno. Net technika neprilygsta. Ir svarbiausi XVIII - XIX amžiaus dailininkai
buvo lenkai arba vokiečiai, lietuvių ten - viena kita pavardė.
Vilniaus mokykloje?
Ir visos Lietuvos.
Tai kas joje jums patinka?
Man kaip tik
nepatinka tai, kad ten labai silpna technika. Net piešimo technika, apie kurią
kalbėjau. O juk paskui prasideda niuansai, sukuriantys visą tapybos magiją.
Jūsų etalonas - olandų meistrai?
Labiausia - jie. Nuo
van Eycko. Vermeeris, Rembrandtas, Rembrandto mokiniai. Jie patys stipriausi
tiek techniškai, tiek idėjomis ir siužetais.
Ar šiuolaikiniame pasaulyje kas nors jiems prilygsta?
Ne. Ne, ne, ne. (Juokiasi) Tokio meno dabar nėra. Jų
technika daug kas naudojosi ir tebesinaudoja: Roberto Ferri, aš... Yra norvegas
Oddas Nerdrumas, kurį vadina šiuolaikiniu Rembrandtu. Taip, jo technika gera,
jis įdomias temas renkasi. Bet ne.
Vis tiek - ne?
Na, ne. Mąstymas
kitoks. Jokiu būdu neprilygsta. Tie žmonės kitaip mąstė, kitaip gyveno. Tie
laikai nebesugrįš. Va ten - mano paveiksliukas, tas su tiltu, vadinasi
„Klajūnas per šimtmečius“. Ten aš sėdžiu ant tilto. Su kardeliu. Tai matot,
koks aš sutrikęs. Todėl aš ir dievinu gerus istorinius filmus, kad galiu šiek
tiek grįžt į tuos laikus. Ten gyventi nenoriu - antisanitarija, ligos ir visa
kita, dabar gyvenam šimtą kartų geriau, buitine prasme. (Juokiasi)
Dėl sanitarijos?
Dėl sanitarijos, žiaurumo... Nors žiaurumas gal toks pat liko... Ne, tada paprasčiau buvo, žmonės mažiau parinosi: nužudyt ar ne. Šiaip, mes čia jeigu kaip du istorikai pradėsim šnekėt...
Ne, nereikia, kalbėkimės kaip du vilniečiai.
Aš nenorėčiau tais
laikais gyvent, bet laiko mašiną turėt norėčiau. (Juokiasi) Neoriginalu, ar ne?
Jūs ir dabar gyvenat ne visai kaip visi.
Ko gero, ne. Kažkaip
nusibodo man ta buitis, žinokit.
Yra tekę pagyvent kaip visi?
Taip. Turėjau namą,
žmoną, kuri pagimdė du fainus vaikus. Jie jau užaugo. Ėmėm paskolą iš banko.
Nors man tėtis sakė: „Gink Dieve, tik iš banko neimk paskolos, tu neturi nieko
bendro su bizniu.“ Tėtis irgi buvo dailininkas. Mes Antakalny gyvenom, pastatėm
trijų aukštų namą ketindami parduoti.Visokie bajeriai. Teismai sustabdė, biznis
sprogo, ir mes netekom net savo buto, kad su banku atsiskaitytume.
Dabar viskas tvarkoj,
banali istorija. Man tai visai neįdomu, niekad nenorėjau tokio gyvenimo. Nors
esu baigęs interjero architektūrą, dariau užsakymus. Bet neįdomu. Įdomu va
tokioj magijoj gyvent.
Magijoj?
Taip. Tas gyvenimas
yra kaip stebuklas. Lyg nerealybės truputį. Aš gi žinau, kas yra mūsų realybė.
Jeigu pagal visatos stygų teoriją. Visai normali teorija. Ta pirminė energija,
galima ją Dievu vadint, vibruoja visokiais dažniais, ir va šita trimatė realybė
yra tam tikras dažnis. Mes joje esame, ji dabar labai reali.
Ir jūs, matau, puikiai joje funkcionuojate.
Taip.
O kai bendraujate su kitais žmonėmis, tvarkote reikalus,
pasinaudojate kartais ta magija?
Tai be abejo,
energetiškai visi tuo naudojasi, nori ar nenori. Santykiuose. Net per atstumą
ta energija veikia. Viskas susiję.
Bet jūs gal kitaip juos matote?
Aš jaučiu. Tai nėra
regėjimas. Intuityviai taip, žodžių trūksta tokiems dalykams nusakyt. Bet
mokslui tai neprieštarauja.
O įkvėpimas iš kur?
Ooo, koks
klausimas... (Tyli) Tai - ne
įkvėpimas, žinokit, tai - nuolatinė būsena.
Tai jūs nejaučiat įkvėpimo, nes nuolatos...
Aš nuolat tokios
būsenos esu.
Nuostabu.
Man nėra taip, kad aš
kankinuos, nes neina čia dabar tapyba... Aš nemėgstu tapyti. Žiauriai nemėgstu,
žinokit.
Tai gal čia - ne tai?
Ne, čia yra... Čia
sunku paaiškint, Ignai. Tikrai sunku.
Nepavargstat nuo to?
Nuo tos būsenos? Tai
kad aš kaip personažas nuolatiniam filme. Kaip „The Truman Show“, tik ten jis
nežinojo, kad yra personažas. Galima pavadint beprotybės forma, šiaip.
Ne, tai viską galima mėgint supaprastint ir suklasifikuot
kaip beprotybę. Mes gi normaliai kalbamės.
Geri labai klausimai,
bet atsakyt sunku. Aš jums pasakysiu, kas yra įkvėpimas: kai įeini į būseną,
tapai ir nieko nejauti visiškai. Nei laiko, nei šalčio, nieko. Nors tada jau
tai - ne įkvėpimas, aš tai pavadinčiau savihipnoze. Žodis „meditacija“ tinka.
Tai yra transas, žinokit, tik aš kitaip vadinu.
Aš iš prigimties esu
kovotojas. Nuo protėvių. Galiu įkrist į tokį kovinį transą. Esu ne kartą
patyręs tokią būseną. Jaunystėj. Kai žmones talžai, daužai, bet viskas
sulėtintai vyksta. Keičiasi suvokimas.
Tai jūs kovotojas esat ne metaforiškai?
Taip, taip. Bet tai
susiję, tie du menai vienas kitam padeda. Tą savo idiotišką agresyvumą aš
sublimuoju į kūrybinę energiją. Tai yra labai gera. Nes kam talžyt žmones? Ypač
jeigu turi tokią širdį kaip mano. Pridaužai ką nors, ir tuoj pat pagailsta.
Būdavo taip jaunystėj, daug kartų. (Juokiasi)
Pridaužai žmogeliuką, paskui plauni jam veidą.
Bet kardą tebelaikote?
Tai va jis ten -
stovi ant altoriaus. Bet tikras kardas niekada neturi būti panaudotas. Niekada.
Tokia tikro gero kardo prigimtis. Jis yra taikos simbolis. Tai yra geras meno
kūrinys, galų gale.
Neabejoju. Kokia jo istorija?
Aš jį pats kaliau.
Tokia istorija. Ilgai gaminau, metalas labai senas. Čia ne istorinis
originalas, nes tie istoriniai kardai tai išvis yra magija visiška. Domėjausi
japonų kardais, knygų turiu. Niekas nežino, kaip tie du garsiausi X amžiaus
kardai buvo nukalti. Stebuklų ten nėra, aišku, bet plienas ypatingas, manau,
kad gal ir meteoritinis metalas panaudotas.
Turite mūzą?
Taip.
Koks jos vaidmuo jūsų gyvenime?
Labai svarbus, nes aš
pats savimi nepasitikiu, žinokit. Nei kaip menininkas, nei kaip mokytojas. Tik
kitas žmogus gali suteikti pasitikėjimo. Jeigu jis tavim tiki. Pats galėtum smarkiai
apsirikt, nesi objektyvus, o iš šono geriau matyti. Tas žmogus yra kaip gyvas
veidrodis - mato mane ir pasakoja visas mano nesąmones. Jis turi teisę apie
mane sakyti viską. Tiesą. Kitiems aš galiu to neleist, o mūzai leidžiu. Ji gali
mane kritikuot.
O kodėl kitiems to neleidžiat?
Kitiems? Nežinau.
Nebendrauju su jais tiesiog. Mažai su kuo bendrauju. Man nusibodo žmonės, man
64 metai galų gale. Buvę draugai iš praėjusio gyvenimo šiame kūne - atsikračiau
jų. Apgavystės, melas. Nemėgstu melo, ypač apkalbų. Kai varo ant žmogaus
neteisingai. Neištikimybė, draugai meluojantys... Fui. Geriau nieko neturėti, turėt tik mokinius ir mūzą.
Mokiniai man irgi
tiesą sako. Jų padėtis gera, jie yra man ne tai kad šeima... Man patinka
filosofo Epikūro požiūris į gyvenimą. Jį vėliau romėnai iškraipė pasinaudodami,
bet praktiškai jis pasakė labai teisingai: „Žmogau, jeigu tu nori gyventi nors
kiek laimingai šiame pasaulyje, tai būk su bendraminčiais, kurie sako tau
tiesą.“ Jis turėjo mokinių, su kuriais ir pragyveno visą gyvenimą.
Taip ir yra, nes visam pasauliui tu negali būti geras, ir pasaulis tau nėra geras.
Pakalbėkime apie jūsų paveikslus. Kaip jie atsiranda?
Imatės užsakymų?
(Juokiasi) Čia geras... Geras. Šiaip neimu, žinokit. Imuosi, tik
jeigu patinka tema. Tada imu, ir tik iš pažįstamų žmonių. Ir tai ne visada
sklandžiai išeina. Ėmiausi va, Vilnių tapyt, „Vilnius sapnuoja“ vadinasi. Geras
paveikslas pavyko, bet su užsakovais turėjau vargo. Keista istorija…
Tiek to, nesigilinkime į ją. Man įdomus pats principas:
užsakovas turi paveikslo viziją, bet nemoka tapyti, todėl kreipiasi į jus. O
paskui išaiškėja, kad jūsų vizija gal buvo kitokia? Ar kaip?
Tai jie man
papasakojo, kaip jie įsivaizduoja, ir aš tapiau tą „Vilnius sapnuoja“. Jie
jaunystėje matė vieną mano darbą, seniai nutapytą, ir norėjo ko nors panašaus,
bet su Vilniumi. Kad būtų Senamiesčio vaizdas, bokštas, prie kurio jie
susipažino. Varpinė. Ir natiurmortas koks nors. Tai aš ir padariau panašų, tik
didesnį ir su Vilniumi. Irgi tokia pat magija įdomi.
Tai viskas puikiai pavyko.
Jiems labai patiko.
Tam paveikslui tokia garbinga vieta buvo parinkta, nes jie pasistatė naujus
gražius namus ir svetainėj prie stalo pasikabino.
Esu matęs kitą jūsų darbą Centro poliklinikoje.
Taip, yra toks.
Irgi užsakymas?
Ne, ne, ne, ne.
Ten - ne užsakymas, įdomiau. Aš
sugalvojau tą dalyką dar statant pastatą. Dirbau kaip tik toj statybos
kontoroj, dar sovietiniai laikai buvo, 1985 - 86-ieji. Ir aš pasakiau, kad toje
laiptinėje yra puiki vieta freskai. Ji dar netinkuota buvo tada, tik sumūryta.
Ir kažkaip prilipo ta idėja, nupiešiau eskizą. Jį pamatė Liongino Šepečio
žmona, didelė meno žinovė. Kaip tik iš Ispanijos sugrįžusi, sako: „Uoj ne, ne,
ne, nereikia čia mums Salvadoro Dali stiliaus“. Ir neleido tada.
Aš nelabai
sielvartavau, bet vėliau vyriausias gydytojas pasikvietė. Tada jau buvo
pastatyta Franko Zappa‘os galva šalia, jie nusprendė, kad irgi gali, nes gi
toks fainas eskizas. Idėja vaikiška, aišku, bet smagi. Ten trijų sluoksnių
tinkas, specialiai dėtas, viskas kaip reikiant. Labai geras meistras tinkavo.
Kol tinkas laikysis, tol tas paveikslas ten bus.
Matėt, kad jis įskilęs nuo šėtono veido?
Taip, taip. Yra. Jis
nuo pat pradžių įskilo. Matyt, kažkas su bokšto pamatais, plius vibracija nuo
gatvės. Bet įtrūkimas nedidėja, nė per pusę milimetro. Pabaigiau tapyti
2003-iais, nuo to laiko jis nė kiek nepasikeitė.
Ten dar padėka kabo. Jūs dėkojate mecenatams. Gan įdomiai
atrodo.
Žinokit, neturiu ką
pasakyt dabar. Aš geriau nieko nesakysiu.
Žinoma, nesakykit, jeigu nesinori. Tai juk abipusis
dalykas: jūs dėkojate jiems.
Čia tų veikėjų
sąžinės reikalas. Aš mažai pinigų gavau už tą darbą, tikrai.
Mažai?
Mažai. Nu aišku -
dvylika tūkstančių litų už tokį darbą. Už dyką padarytas praktiškai. Bet kiek
paprašiau, tiek ir gavau.
Tai gal nėra ko piktintis?
Tai va, būtent. (Juokiasi) Nėra ko pykti. Tada aš nieko nežinojau
apie tokius dalykus. Dabar jau suprantu, bet po viskam. Nėra ko skųstis.
O Zappa jums patinka ten?
Kas toks?
Frankas Zappa.
Aaa, Zappa. Kaip
žmogus jis man labai patinka, nors ir miręs. O tas paminklas - profesionalus
darbas, panašus. Tikrai. Fainas. Aš už profesionalumą visur. Net sakyčiau - už
virtuoziškumą.
Ooo, tai jau aukšta kartelė.
Nesvarbu, kokia
sritis, ir gatvę galima virtuoziškai šluoti. Su šluota.
Kiek jums dar trūksta iki tokio lygio?
Būt virtuozu? Aš to
niekada nepasieksiu. Kaip tapė Rembrandtas ir van Eyckas, neįmanoma, žinokit.
Nes negyvenam to gyvenimo.
Vėl grįžtame prie tos minties. Gal vis dėlto išgliaudykim
šį klausimą: kas buvo tame jų gyvenime tokio svarbaus, ko mes nebeturim?
(Galvoja) Jie galėjo konkrečiau įsigilint į savo dalyką. Mums dabar to
nebeleidžia šitoks gyvenimas. Mus išbarsto tiesiog, išdrasko. Lyg pakliuvus į
spygliuotą tankmę, kurioje žmogus palieka savo odos skiautes. Dabartiniai
žmonės yra draskomi iš visų pusių. Taip, jeigu tu atsiskirsi, išėjęs į kalnus,
medituosi ten...
Bet Rembrandtas neišėjo į jokius kalnus, gyveno mieste...
Rembrandtas labai
blogai gyveno. Labai liūdnai. Jis jau tada buvo draskomas.
Ir nepaisant to...
Nepaisant to, jis
nutapė gerus paveikslus.
Jie gi tada irgi nei laimingi buvo, nei kažkaip galėjo medituot ramiai... Čia jūs mane prigavot. Labai rimtai, žinokit. Prigavot. Ačiū, Ignai, čia gera tema pamąstyti. Reikia man dar mąstyt apie tai.
Jie gi tada irgi nei laimingi buvo, nei kažkaip galėjo medituot ramiai... Čia jūs mane prigavot. Labai rimtai, žinokit. Prigavot. Ačiū, Ignai, čia gera tema pamąstyti. Reikia man dar mąstyt apie tai.
Ačiū jums, Piotrai. Stabtelėkim čia pamąstyti. Kada nors vėl
susitiksim ir aptarsim.
Būtų labai faina,
žinokit. Gyvenimas yra nuolatinis mąstymas ir paieška.
1 komentaras:
Чтобы пробить стену лбом, нужен или большой разбег, или много лбов.:) (Альберт Эйнштейн)
Rašyti komentarą