Iš trijų autorių knygos
„Throughput Economics“, kurią padovanojote, ir jūsų paties konsultacinių įžvalgų
susidariau įspūdį, kad išmintis, kurią siekiate įdiegti, yra žiauriai paprasta.
Kyla klausimas – kodėl įmonių vadovai taip dažnai į ją neįsiklauso? Juk jie
nėra kvaili, tai gal siekia visai kitų tikslų?
Tai vienas
geriausių klausimų, nuo kurių ir vertėtų pradėti (Juokiasi), nors nesu
tikras, kad esama aiškaus atsakymo. Įdomu, kad man įstojus į Apribojimų teorijos
lygą ir svarstant nuo ko pradėti, būtent toks klausimas ir kirbėjo galvoje.
Maniau, kad mikliai įgysime reikiamos patirties ir pradėsime megzti patikimus
ryšius su klientais. Regis, ši metodologija tokia paprasta, nesudėtinga taikyti
praktikoje, bet ji plačiai nepasklido, verslo vadovai jos nepriėmė, nors,
atrodo, nebuvo jokios rizikos.
Kas iš tikrųjų
trukdo imtis pokyčių? Nemanau, kad yra vienas teisingas atsakymas. Galima tik
spėlioti. Pastebėjau, kad mes, žmonės, esame įsitikinę, jog sudėtingas
klausimas reikalauja sudėtingo atsakymo. Kitaip tariant, esam linkę viską
komplikuoti, nes tada jaučiamės reikšmingi: juk pavyko šį tą nuveikti, rastas
būdas išnarplioti sudėtingą klausimą. Tai tarsi patvirtina, kad esam protingi. Gyvenime
ši jėga yra viena varomųjų – kuo sudėtingiau, tuo esu svarbesnis, o kai viskas
pernelyg paprasta, iškart kyla klausimas: kam tuomet reikalingas aš, koks bus mano
indėlis?
Vadinasi, visi
vargai – per bukumą?
Nemanau. Žmonės
yra pakankamai protingi, tik, man regis, linksta manyti, kad atsisakius dalies
savo įsitikinimų ir nors mažumėlę pakeitus pasaulėžiūrą, iškyla pavojus netekti
savasties – to, kas šitiek metų lipdyta ir kurta. Apninka abejonės – juk taip
sunkiai skyniausi kelią į sėkmę, todėl, jei taip staiga pasirinksiu netikėtą
ėjimą, aplinkiniams neišvengiamai kils klausimų – tai ką tuomet veikei visus
tuos metus? Kodėl negalėjai to paties padaryti prieš penkerius ar dvidešimt
metų?
Bet koks
atsitokėjimas ne juokais baugina – jei ką nors pakeitus visa pasirodys kur kas
paprasčiau, pasipils priekaištai, kad nesusivokiau šito imtis anksčiau. Todėl priešinamasi
toli gražu ne dėl proto stygiaus ar neišmanymo ir net ne dėl valios stokos, tai
tarsi savisaugos instinktas.
Skamba lyg neišmanymu grįsta savisauga.
Tiesa. Galiausia
pasikliovusieji siūlomais principais ir atkakliai juos diegusieji visi vis tiek
pasiekia savo tikslų ir yra už tai giriami. Tik lieka didysis klausimas, į kurį
daugelį metų bandom surasti atsakymą: kodėl taip sudėtinga priimti paprastumą? Albertas
Einšteinas yra pasakęs – man jis patinka, nes yra pažėręs itin drąsių įžvalgų –
kad kiekvienas idiotas gali viską komplikuoti, bet prireikia genijaus
sudėtingus dalykus paversti paprastais. Nemanau, kad žmonės yra idiotai, bet viską
supainioti būna kur kas lengviau nei gebėti į reikalus pažvelgti paprastai.
Pažvelkim į tai
kitu kampu. Jūsų metodologija siūlo derinti apskaičiavimą su intuicija. Nieko
nauja – žmonės ir taip nuolat remiasi šiais gebėjimais. Koks, jūsų manymu, būtų
tinkamiausias intuicijos derinys su racionaliu apskaičiavimu?
Sakydamas „tinkamiausias
derinys“ klausiate, kas yra svarbiau?
Nebūtinai. Turiu
galvoje meną derinti intuiciją ir raciją. Galėčiau pacituoti knygą, bet įdomiau
išgirsti jūsų paties nuomonę.
Manau, norim to ar
ne, gyvenime pirmiausia mus kreipia intuicija. Prieš savo valią į viską
intuityviai reaguojame. Žinoma, nebūtinai priimame intuicija grįstą sprendimą,
bet pirmoji reakcija į reiškinius paprastai būna intuityvi. Tik vėliau
skaičiavimai įgalina intuiciją arba, atvirkščiai, atima iš jos visas galias.
Kitaip tariant, intuicija žmogų kreipia tam tikra linkme, o skaičiavimai ją
paremia arba ne. Verta prisiminti, kad intuiciją formuoja ir praeityje atlikti
skaičiavimai. Vadinasi, mūsų intuicija yra tiesiogiai susijusi su praeityje
įvykusiais įvykių ir reiškinių vertinimais.
Manau, finansiniai
rodikliai yra viena prasčiausių atramų dėl ko nors apsisprendžiant. Mėgstama pirmiausia
žiūrėti į gaminio savikainą, bet kas iš to? Žmonės taip pratę viską sverti produkto
savikaina ar produkto pelningumu, jog neišvengiamai intuicija vis
glaudžiau sulimpa su tokiu požiūriu. Štai kodėl, tarkim, produktą, kurio
savikaina – euras, intuityviai įvertinsime palankiau nei panašų, bet
kainuojantį eurą dvidešimt. Intuicija tiesiogiai susijusi su skaičiavimais.
Manau, ilgainiui
patys nuslopiname intuiciją, nes nuolat aklai remiamės plikais skaičiais. Tai
klaidina. Štai kodėl daugelis pokyčių vyksta ilgiau, nei turėtų. Atkurti
tikrąsias intuicijos galias užtrunka.
Minėta knyga siūlo
remtis statistiniais modeliais, padedančiais tinkamai įvertinti nesėkmės
tikimybę, o tada pasitelkus intuiciją pabandyti perspektyvą sverti racionaliai.
Atsiranda proto dėmuo. Siūloma apsvarstyti protingai optimistinį arba protingai
pesimistinį scenarijų, o tada intuityviai rinktis. Vadinasi, tolygiai
pasikliaujama ir intuicija, ir skaičiavimais.
Teisingai. Knygoje
skatinama išsamiai apsvarstyti, kiek vienas ar kitas reiškinys tikėtinas.
Pastebėjau, kad žmonės vengia tai daryti. Susidūrę įvairiais iššūkiais, jie
audringai reaguoja, bet beveik nekelia klausimo, kokia tikimybė, kad tai darsyk
pasikartos. Jie nesvarsto, ar tai apskritai verta vadovaujančio ir atsakingo
asmens dėmesio. Sprendimus derėtų priimti remiantis didele arba maža tikimybe,
kad situacija gali pasikartoti. Dažnai paaiškėja, kad vienų ar kitų reiškinių
tikimybė būna itin maža. Paprastai kokiam nors įvykiui nutikus vos vakar, į tai
reaguojama perdėm audringai, nors pasirodo, kad viską išsamiai apsvarsčius,
tikimybė, jog tai darsyk pasikartos kone prilygsta nuliui. Gal anksčiau tokio
dalyko niekada nebuvo nutikę, todėl paprasčiausiai vertėtų apie jį pamiršti.
Tikrai nederėtų tam skirti šitiek brangaus dėmesio.
Nesėkmės tikimybė,
protingai optimistinio ar protingai pesimistinio scenarijaus pagrįstumas turėtų
būti tinkamai įvertinta. Tarkim, blogiausias scenarijus būtų bankrotas, bet,
viską gerai apsvarsčius, paaiškėja, kad tokia tikimybė yra itin maža, tad kam
apskritai skirti jai šitiek dėmesio? Arba optimistiškiausias scenarijus – uždirbti
milijardą. Nuostabu! Statistiškai tai įmanoma, bet čia tik viena menka iš
neįtikėtinos gausybės galimybių, tad kurių galų iš anksto apie tai galvoti ir
ją svarstyti?
Knygoje siūloma
svarstyti mažiausiai po du optimistinio ir pesimistinio scenarijų pavyzdžius.
Taip, tuomet geriau
suvoksite tikrovę.
Dirbdamas su
vadovais pastebiu, kad galiausiai jie vis tiek priima sprendimus, paremtus
skaičiais. Dažniausia įsikandama vieno skaičiaus. „Štai įsigysiu įrangą, kuri
atsipirks per dvejus metus ir keturis mėnesius.“ Taip niekada nebūna! Tikrovėje
atsipirkimas niekad nebus tie dveji metai ir keturi mėnesiai. Galbūt, geriausiu
atveju – pusantrų metų, o blogiausiu – ketveri su puse. Tačiau sprendžiant
įsigyti tokią įrangą, galvoje sukasi tik vienas terminas – dveji metai ir
keturi mėnesiai. Derėtų tinkamai įvertinti, kokia tikimybė, kad investicijos iš
tiesų sugrįš per dvejus metus ir keturis mėnesius, bet svarbiausia yra tai, kad
gerai apsvarsčius visas tikimybes įmanoma išvengti blogiausio scenarijaus.
Deja, dažniausiai
apie tai pernelyg negalvojama, tik žiūrima į plikus skaičius: paskaičiuojama,
kad tokie rezultatai man patraukliausi, ir – pirmyn. Knygoje aiškinama, kad
gyvenime neiškrenta vienas man patinkantis skaičius, tikrovė labiau primena
tikimybių lauką, todėl būtina tinkamai įvertinti ir priešingas jo puses.
Keldami klausimą, kaip patobulinti galutinį sprendimą, sumažintume neigiamų
pasekmių tikimybę. Kuo atidžiau viską vertinsime, tuo rasis daugiau galimybių
sumažinti neigiamo scenarijaus tikimybę ir priimti tinkamiausią sprendimą.
Žinoma, dažnai gausybę dalykų galima atlikti staiga, nesusimąsčius, kad ūmūs ir
neapgalvoti veiksmai ateityje gali gerokai sumažinti galimą naudą.
Deja, įmonių
vadovai yra pernelyg linkę kliautis vienu skaičiumi.
Ir labai dažnai
sprendžia vieni, su niekuo nesitardami. Koks svarbiausias komandos vaidmuo, dėl
ko nors apsisprendžiant?
Komanda suteikia
pusiausvyros ir kontrolės. Kad ir koks talentingas būtum, kad ir kokių aukštumų
būtum pasiekęs organizacijos hierarchijoje, tikrai negali visko žinoti. Žmonės
turi skirtingas nuomones, įvairią sampratą apie juos supančią tikrovę. Jei esi
pasiruošęs išklausyti, jie gali išgelbėti nuo skaudžių klaidų. Komanda
reikalinga kaip atsvara tavo nuomonei. Tave supa gausybė žmonių, kurie kai
kurias sritis išmano geriau už tave, todėl gali padėti išvengti spąstų.
Be to, kad ir koks
protingas viršininkas būtum, dirbdamas organizacijoje, į visus sprendimus
privalai įtraukti ir kitus komandos narius, nes jie dalyvaus tuos sprendimus
vykdant. Be jų neapsieisi. Kaip įpareigosi kitus vykdyti tavo sprendimą? Tik
įtraukdamas juos spręsti drauge.
Štai kodėl visų
pirma tenka pripažinti, kad, nors ir esi labai protingas, vien to nepakanka.
Apribojimų teorijos,
kuria daug remiatės ir jūs pats, atstovai teigia, kad ji tinka ne tik
komercinėms įmonėms, bet ir viešosioms organizacijoms tvarkyti. Ar jūs pats
turite tokios patirties?
Taip. Kartais
tenka padirbėti su vyriausybėmis ar jų padaliniais. Per pastaruosius penkerius
ar šešerius metus Apribojimų teorijos praktika sėkmingai taikoma Ajovos valstijos
gubernatoriaus biuro darbe. Sėkmingi jų sprendimai dažnai siejami su praktiniu šios
teorijos taikymu. Štai kodėl galima teigti, kad tai jau vyksta vyriausybiniu
lygmeniu. Pradėta nuo gubernatoriaus, pereita prie biudžeto ir t. t.
Koks valstijos
veiklos tikslo matas?
Mmm... Paslaugų gyventojams
dydžiai. Nedidinant biudžeto bei kitų išteklių galima pakelti paslaugų kokybę.
Bet paslaugų
kokybė – itin miglota sąvoka. Apskritai užmojis matuoti viešųjų paslaugų
tikslus man nuskambėjo šviežiai, tik kaip tai padaryti? Svarbiausi verslo
bendrovių rodikliai yra piniginiai, o čia?
Tiesa. Bet verčiau
papasakosiu išsamiau apie atskiras vyriausybės veiklos sritis, ir taps aiškiau,
ką turiu galvoje.
Jau daugelį metų
savanoriaujame švietimo įstaigose, nuo vaikų darželių iki aukštųjų mokyklų. Ten
nėra jokio verslo. Mūsų dėmesys sutelktas į švietimo kokybę. Tai gali skambėti
miglotai, bet mes pasiūlome, kaip turint ribotą biudžetą pagerinti švietimo
kokybę nuo vaikų darželių iki aukštųjų mokyklų. Šioje srityje jau esame sukaupę
nemažai žinių ir net padėję parengti ugdymo programas.
Bet pradžioje
reikia susitarti, kaip matuojamas tikslas, ar ne?
Taip.
Juk švietimo
įstaigos siekį nesunkiai galima išreikšti pinigais.
Čia gi viešasis
sektorius.
Tai kas? Juk
pinigai sukasi ir jame.
Tiesa, jie
atriekiami iš valstybės biudžeto. Tam tikram skaičiui mokytojų išlaikyti
skiriama tam tikra suma lėšų. Mes, nereikalaudami didinti finansavimo, siekiame
gerinti ugdymo kokybę, t. y., kad kiekvienam moksleiviui būtų skiriama
pakankamai kokybiškų valandų, kad kiltų mokymo bei mokymosi kokybė, kurią
įmanoma pamatuoti moksleivių akademiniais rezultatais.
Be to, nemažą
dėmesį skiriame socialiniams vaikų įgūdžiams, nes svarbu įgyti ne tik
pakankamas matematikos, istorijos ar Biblijos žinias. Tobuliname ugdymo
metodologijas, dėl kurių išaugtų noras mokytis ir būtų geriau įsisavinamos
mokymosi programos.
Nepakanka
mokytojai pakalbėti prieš klasę, būtina skirti pakankamai laiko kiekvienam
moksleiviui individualiai ir šitaip kelti jų pasiekimus, nes kiekvienas vaikas
yra skirtingas: vieni medžiagą įsisavina greičiau, kiti – lėčiau, vieniems
geriau sekasi vieni dalykai, kitiems – kiti. Taigi, bandome įdiegti metodus,
kurie trisdešimties mokinių klasėje padėtų dirbti su kiekvienu individualiai ir
gerinti jų pasiekimus. Mūsų tikslas – išmokyti vaikus mokytis, gebėti bendrauti
tarpusavyje ir puoselėti tarpusavio pagarba paremtus santykius. Visa tai diegti
reikėtų pradėti jau darželyje.
Taigi, matuodami
mokyklos tikslus, apsieinate be finansinių rodiklių?
Visiškai
teisingai. Užsiimame aktyvia veikla ir kitose viešose įstaigose, tarkim,
ligoninėse. Tiesa, ne privačiose. Dėmesį telkiame ne į tai, kaip įkurti dar
vieną privačią ligoninę, bet į teikiamas sveikatos paslaugas. Tarkim, nemažai
dirbom su reanimacijos skyriaus personalu ir kėlėme klausimą, kaip gerinti
paslaugas pacientams.
Bet ir verslo
įmonėje galima nukreipti dėmesį į kurį nors poskyrį, stengiantis optimizuoti jo
veiklą ir nekreipiant dėmesio į visos bendrovės pajamas.
Visada galima
rasti analogijų ir jų iš tikrųjų yra. Vienintelis skirtumas – mes
neskaičiuojame pinigų, mums rūpi visai kiti dalykai.
Net visos
organizacijos, o ne atskiro padalinio mastu?
Taip. Visos.
Kažkas yra
pastebėjęs, kad visos žinios, reikalingos žmonijai, jau yra seniai atrastos. Tereikia
rasti tinkamą vietą, kur jų pasisemti. Štai kodėl yra gausybė panašumų tarp
pelno siekiančių ir jo nesiekiančių organizacijų. Skirtumas tas, kad pelno
siekiančios organizacijos skaičiuoja gautą pelną, o jo nesiekiančios – dėmesį
sutelkia į visai kitus dalykus.
Skirtumas aiškus
ir net absoliutus. Tik kai tikslai pradeda maišytis, darosi sudėtinga atskirti,
kas ir kaip. Jei ne pelno siekiančias organizacijas mėgintume vertinti pagal jų
finansinius rodiklius, turbūt eitume neteisingu keliu.
Visiškai
teisingai. Dvejus metus teko gyventi Brazilijoje. Jų sveikatos apsaugos sistema
beveik visiškai tokia pati kaip ir JAV. Iš atlyginimų ten išskaičiuojamas
sveikatos draudimas, tačiau daug žmonių neišgali jo mokėti. Teko matyti
reportažą per televiziją, kaip į ligoninę atvykęs sunkus ligonis, neturtingas
žmogus, buvo paliktas gulėti prie durų, kur galiausiai ir mirė. Pasirodo, jis
neturėjo sveikatos draudimo, todėl niekas net nepasivargino jo apžiūrėti. Paliko
numirti tiesiog ant žemės. Tai pavyzdys, kai pinigai nugali pareigą padėti
pasiligojusiam. Puikus netikusios sistemos pavyzdys. Taip atsitinka ne vienoje
šalyje, nes pinigai tapo varomąja jėga.
Pasitaiko, kad
stiprus emocinis užkratas paplinta ir komercinėse organizacijose. Štai pernai rugpjūtį
183 stambių JAV įmonių vadovai pareiškė, kad pelnas nebėra jų svarbiausias
tikslas. Nuskambėjo šūkiai apie atsakomybę klientams, darbuotojams, tiekėjams
ir bendruomenėms. Apribojimų teorija nedraudžia siekti kitų tikslų, tačiau efektyvioje
pelno siekiančioje įmonėje neišvengiamai tenka matuoti pajamas, pelną, pinigų
srautus.
Žvelgiant iš
filosofinės Apribojimų teorijos perspektyvos, pelnas negali būti aukščiausias
tikslas. Mes tuo netikime. Manome, kad pelnas yra būtina sąlyga siekti
aukščiausio tikslo, bet jis tikrai nėra svarbiausias tikslas savaime.
Psichologijoje yra
tokia tendencija – žmonės orientuojasi į tai, už ką jie yra vertinami. Kaip
šauksi, taip atsilieps. Pateiksiu pavyzdį: teko dirbti su viena Izraelio firma,
didžiausia telekomunikacijų programinės įrangos tiekėja visame pasaulyje.
Išties didelė ir sėkmingai veikianti įmonė. Vos pradėję bendradarbiauti jų
vadovybei pristatėme savo vertybines nuostatas: esame pasirengę padėti jiems auginti
pelną, bet netikime, kad jis yra svarbiausia siekiamybė. Labiau nei pinigus
vertiname teisingą socialinę struktūrą, atsakomybę ir rūpestį tam tikromis žmonių
grupėmis, kurioms priklauso ir darbuotojai. Atsisakome bendradarbiauti su
įmonėmis, kurios vos iškilus kokioms negandoms skuba atleisti darbuotojus – ne
pavienius, bet masiškai. Tarkim, atleidžiami penki tūkstančiai darbuotojų vien
tam, kad sumažėtų išlaidos. Tokia vadybinė praktika mums nėra priimtina, su
tokiais verslininkais atsisakome bendradarbiauti.
Minėti klientai sutiko
su mūsų vertybinėmis nuostatomis ir pasaulėžiūra. Pradėjom bendradarbiauti ir
pasiekėme stulbinamų rezultatų, kokių anksčiau jiems niekada neteko regėti. Tačiau
sykį viešėdamas JAV perskaičiau žinią, kad toji įmonė atleido 900 darbuotojų.
Analitikai prigąsdino vadovybę, spėliodami – pabrėžiu, tik spėliodami – kad nesumažinus
kolektyvo kris įmonės akcijų vertė. Nors verslas klestėjo, analitikų prognozės atliko
juodą darbą.
Įmonės vadovams
nedvejodamas laišku pranešiau, kad mūsų bendradarbiavimas baigtas. Kai su jais
kalbėjausi anksčiau, patikėjau, kad jiems rūpi darbuotojai, bet pasirodo,
atsidavimas vertybinių popierių rinkai yra kur kas svaresnis. Jiems pasirodė,
kad dėl verslui iškilusių grėsmių ir negandų turi nukentėti paprasti
darbuotojai.
Prisiminus pernykštį
JAV didžiausių korporacijų vadovų pareiškimą dėl bendrovių tikslų, buvo galima
laukti, kad nusivylę investuotojai puls atsikratyti nuo pelno nusigręžusių
įmonių akcijų. Tačiau tuomet akcijų kainos biržose nenukrito. Reiškia, visi į
aną skambų pranešimą pažiūrėjo pro pirštus.
Tiesa. Tai tebuvo
viešųjų ryšių akcija. Liūdnoka.
Yra tokia knyga
pavadinimu „Taip kuriama amžiams“. (J. Collinso ir Jerry I. Porras’o knyga,
kurioje aptariamas šešerius metus trukęs tyrimas, atskleidęs, kas ilgai
klestinčioms įmonėms padeda išlaikyti sėkmę - vertėjos* pastaba.) Ten
tvirtinama, kad tvariai klestinčių įmonių vadovai tvirtai laikosi savo
vertybinių nuostatų ir paprastai nėra linkę darbuotojų paversti netikėtai
susiklosčiusių aplinkybių atpirkimo ožiais.
Ir jūsų siūlomoje
knygoje dėmesys sutelkiamas ne į pelną, o į pardavimus. Žinoma, daug kalbama
apie visų kaštų kontrolę, bet įmonių pajėgumą siūloma matuoti pajamų ir tikrai kintamų
sąnaudų skirtumu.
Teisingai. Pateiksiu
paprastą pavyzdį, kad būtų aiškiau. Tarkim, jei mano įmonė parduoda už 100 mln.
eurų, o tikrai kintamos sąnaudos sudaro 40 proc., bendrąjį pelną sudarys 60
mln. eurų. 50 mln. eurų atitenka veiklos išlaidoms, todėl man lieka 10 mln. grynojo
pelno. Jei pardavimai išaugtų 1 proc., šis milijonas padidintų pajamas, o grynasis
rezultatas padidėtų 0,6 mln. Vadinasi, nuo 10 mln. grynasis pelnas padidėtų iki
10,6 mln. Tai reiškia, kad grynasis pelnas išaugtų 6 proc.
Jei 1 proc.
sumažinčiau tikrai kintamąsias išlaidas, rezultatas pagerėtų ne taip smarkiai -
0,4 mln. O jei tiek pat sumažinčiau veiklos sąnaudas - 0,5 mln. Siekiant pelno,
geriausio rezultato galima pasiekti padidinus pardavimus ir nekeliant fiksuotų
sąnaudų. Sutelkus visą vadovybės dėmesį pardavimų auginimui ir išlaikant
nedidėjančias pastovias veiklos sąnaudas, galima tikėtis didžiausios investicinės grąžos.
Dauguma vadovų to nesupranta ir dėmesį telkia tik sąnaudų, ypač fiksuotųjų, mažinimui, o toks požiūris mažiau naudingas.
Ginčuose dėl šių prioritetų jau sulaužyta daugybė iečių. Kaip tokį modelį
jūs pats taikote gyvenime? Gal šios žinios praverčia ne tik versle?
Manau, kad tokiose
knygose, kuriose siekiama dalytis žiniomis, pateikiama ir praktinio jų
pritaikymo procedūra tokiomis aplinkybėmis, kokiomis jos nauda būtų lengviausiai
suprantama, bet reikia pabrėžti, kad Apribojimų teorija nėra procedūrinės
žinios. Jos pagrindą sudaro tai, ką mes vadiname mąstymo procesu. Tai labai abstraktūs
įrankiai ir jų panaudojimas. Jiems taikyti reikalingi tam tikri taktiniai
sprendimai.
Apribojimų
teorijos pagrindą, mano supratimu, sudaro du dalykai, vienas jų – kritinis
mąstymas. Taikant teorijos principus, nepriimamos išankstinės nuostatos,
atrodytų, savaime suprantama ir neginčijama tiesa. Nepaisant net plačiai
paplitusios nuomonės, pasitelkiame kritinį mąstymą ir vienus dalykus priimame,
o kitus atmetame.
Antras dėmuo – praktiškai
taikoma abipusė pagarba. Visi suprantame, kad geriausius tarpusavio
santykius galima sukurti, kai yra tarpusavio pagarba, bet daugelis mūsų
neišmano, kaip tą pagarbą praktiškai įgyvendinti. Taigi, kreipiamas didžiulis
dėmesys į tarpusavio santykius. Visų pirma, tai didžiulė pagalba spręsti tam
tikromis aplinkybėmis įsiplieskusius konfliktus, kurie laiku neišspręsti gali
neigiamai paveikti santykius. Antra, tai itin praverčia komunikacijai ir
susikalbėjimui.
Praktinė pusė visuomet aiškesnė: kaip reaguojame į įvykius tikrame gyvenime.
Pateiksiu dar vieną
pavyzdį. Regis, 1994-aisiais JAV dalyvavau „Just in time“ (įmonės Toyota
vadybos ir praktikos sistema, kurios pradininkas – firmos įkūrėjas Sakichi
Toyoda - vert. past.) konferencijoje. Joje kalbėjo ir dalyvis iš Japonijos.
Suprantama, didžiuma klausytojų buvo amerikiečiai. Po pranešimo pasipylė
klausimai apie tai, kodėl Japonijoje viskas einasi kaip sviestu patepta, o
Vakaruose – ne? Žinoma, japonui prireikė laiko pagalvoti. Galop jis pasakė,
kad, jo nuomone, tai viso labo skirtingi požiūriai. Tarkim, vakarietis turi
didelių ambicijų ko nors pasiekti, ir, kai iškyla tam tikrų sunkumų savo siekį
įgyvendinti, jis juos laiko kliūtimis. Japonijoje tai vadinama iššūkiais. Juk
iššūkiai neužkerta kelio, veikiau padrąsina imtis veiksmų. Pamenu, tada
pagalvojau – oho, koks protingas atsakymas, bet galiausiai pajutau, kad man
svyra rankos.
(Juokiasi) Nes
esat vakarietis?
Ne, veikiau dėl
to, kad neišmaniau, kaip šią išmintį paversti praktika. Apribojimų teorija
siūlo priemonę, kurios pavadinimas „transition tree“ („perėjimų medis“, AT
siūlomi veiksmų etapai, padedantys iš esamos padėties nusigauti iki užsibrėžto
tikslo - vert. past.). Galima sakyti, tai visiškai toks pat principas. Kai
su komanda bandom įgyvendinti kokį ambicingą projektą, pradedu nuo klausimo „O
kodėl mes negalėtume to pasiekti?“ Žmonės labiau linkę aiškinti, kodėl tai
neįmanoma. Nors neabejoju, kad kiekvienam mieliau girdėti, kodėl viena ar kita
įmanoma, o ne – kodėl neįmanoma. Kai vienos ar kitos įmonės vadovas mane
pradeda įtikinėti, kad tai neįmanoma, aš tiesiai jo paklausiu – sakykit, jūs – už problemą ar jos sprendimą?
Skamba idiotiškai, bet kai paklausiu,
kodėl tai neįmanoma, žmonės telkiasi intuiciją ir traukia iš kišenių visas
įmanomas kliūtis. Supratus, kas užkerta kelią, lieka išsiaiškinti, kas padėtų
tas kliūtis pašalinti. Šitaip ilgainiui žmogus nevalingai įtraukiamas į procesą
ir pasiūlo savo išeitį.
Bet pradėję
galvoti, kodėl kas nors neįmanoma, ir skyrę argumentacijai daug pastangų, rizikuotume
likti įsikibę pradinės išvados.
Tiesa, kartais
išties prie to ir pasiliekame. Paprastai kam nors iš komandos šitai nutinka.
Pasaulis nėra tobulas. Deja, pasitaiko žmonių kiklopų, nors dauguma tikrai ne
tokie. Dauguma tvirtina, kad jiems trūksta žinių. Gerai, tada galvokime, kaip
pašalinti jų trūkumą. Pabandykime jų įgyti. Na, o įgijus ar jau įmanoma? Jau
geriau, bet vis dar ne, nes trūksta to ir ano. Ką gi, spręskime, iš kur gauti
to ir ano. Kaip viskas vyksta iš tikrųjų – į galvą šauna puikus sumanymas, kurį
reikėtų paversti praktika, susikurti procesą ir pasistengti į jį įtraukti
manančius, kad nesutarimai tėra plytos, iš kurių statomi sutarimai. Apribojimų
teorijos kertiniai akmenys – stiprus kritinis mąstymas ir puikūs komunikaciniai
gebėjimai. Tai gebėjimai, kurių prireikia ypatingomis aplinkybėmis, kai laiku
nesusitvarkius, viskas išlėks į orą.
Prieš tai jūs visa
tai nusakėte dar įtikinamiau – kaip pagarbos kitiems praktiką. Norėčiau
pasitikslinti, koks tokios pagarbos pagrindas?
Kalbėsiu iš savo
asmeninės patirties ir savo varpinės – man, kaip vadovui, privalu nepamiršti
palikti savo ego namuose.
Ir tada jūs
atsiduriate viename lygmenyje su kitais?
Taip.
Ši nuostata nukelia jus iš aukštybių.
Bėda ta, kad
žmonės tai sunkiai priima, nes jų ego yra labai stiprus. Ir man užtruko, kol
pavyko suvaldyti savąjį. Tai ilgas procesas. Buvo gausybė atvejų, kai
sprogdavau ir netekęs kantrybės išrėždavau „Aš gi tau jau parodžiau, daugiau
neaiškinsiu“. Tik vėliau suvokiau, kad, jei žmogus ko nors nesuprato ir antrą,
ir trečią kartą, tai tėra mano vieno problema. Turėjau pagalvoti, ką darau ne
taip ir kur derėtų pasitaisyti. Pramokus dėstyti nuomonę ir dalintis žiniomis
pagarbiai, kaskart tampa lengviau. Man labai padėjo supratimas, kad jokios vadovo
pareigos niekam nėra amžinos.
Labai ačiū už
pokalbį.
*Interviu
iš anglų kalbos išvertė Kristina Gudelytė-Lasman.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą