Nejaugi vėl atėjo metas išrinkti savo Metų knygą? Peržvelgiau
pernykščius rezultatus, ten smagiai ir paprastai išrūšiuota: negrožinės – lauk,
poezija – į mažą dėžutę, proza – į piramidę. Na jau ne. Šiemet anaip rikiuoti
nebekyla pirštas. Prastos taisyklės, neskaidrios.
Ar Metų pačiausiąją turėčiau rinkti vien iš šiemet
išleistųjų? Nesąmonė. Tuomet – iš perskaitytųjų? Tarkim. (Perverstosios,
paskaitinėtosios, įpusėtosios ir numestosios bei skaitytosios antrąsyk netinka.)
Tačiau ar sąžininga suleisti badytis vienoje lankoje lietuviškąsias ir
svetimkalbes aveles? Kodėl gi ne. Tik ar padoru lyginti Audronę Urbonaitę su
Vladimiru Nabokovu? Hmm. Ar drįsčiau teigti, kad Sauliaus Tomo Kondroto „Žalčio
žvilgsnis“ visa galva lenkia Kristinos Sabaliauskaitės „Silva rerum III“? Man
taip atrodo. Tebūnie šis vertinimas perdėm arogantiškas, bet nors nuoširdus.
Ar apskritai padoru mėgėjui vertinti rimtus kūrinius?
Žinoma, dar ir kaip!
Argi tai – ne kritikos ekspertų sritis? Niekai. Juk ekspertas (žinovas) pirmiausia
yra mėgėjas. Nemėgdamas negali ko nors išmanyti.
Populiariausiuose žurnaluose ekspertais dažniausia
skelbiami būtent mėgėjai: lyderystės ekspertas, saugumo politikos ekspertas,
Ukrainos ekspertas, viešųjų ryšių ir finansų rinkų ekspertas, stiliaus
ekspertas, šampano ekspertė, sekso ekspertė... Suprask, žmogus domisi ta
sritimi, mėgsta ją, todėl šiek tiek išmano, tačiau dar ne tiek, kad iš to duoną
valgytų.
Pavyzdžiui, aš pats galiu neraudonuodamas prisistatyti
bėgiojimo ristele, vaikščiojimo į Kilimandžaro viršūnę, stovėjimo Šiaurės ašigalyje, vasarojimo Palangoje, viešo plepėjimo, tinklaraščio rašymo ir, be
abejo, knygų bei žurnalo „Rigas Laiks“ skaitymo ekspertu.
Kai pomėgis virsta darbu, asmuo ima atsakyti už savo
kalbas. Tuomet iškart tampa pristatomas nebe ekspertu, o einančiuoju tam tikras
pareigas. Štai Rašytojų Sąjungos leidėjas Valentinas Sventickas ne tik gyvena
iš tekstų vertinimo, bet ir Nacionalinę premiją už nuopelnus literatūros
kritikai pelnė. Profesionalas. Kaip ir Aidas Puklevičius. Mėginote perskaityti
keturis šimtus knygų per metus? Jis perskaito.
Žvelgdamas į kuklų savo 2014-aisiais perskaitytos
prozos sąrašėlį, pastebiu, kad jame vyrauja XX a. kūriniai, vis drąsiau
priskiriami šimtmečio šimtukams, aukso fondams ar tiesiog klasikai. Ką gi rinksi
iš atrinktųjų?
Prieš porą metų ėmiau atidžiau domėtis nobelistais.
Nors tą premiją, pikti liežuviai plaka, tarpais nulemdavo politikos ar lovos reikalai,
dėl jos laureatų literatūrinio lygio nėra ko ginčytis. Puikūs visi laureatai.
Šiemet neapleidau savo numylėtinių J.M.Coetzee'ės ir
H.Pinterio, pasimėgavau Tomo Mano ir Alice Munro apsakymais, S. Bellow‘o romanu
„Henderson the Rain King“ ir pjese „The Last Analysis“. Nuostabu, gilu,
fundamentalu, nėr ką pridurti.
Maloniai susistūmiau Sinclair Lewis‘o „Gideon
Planish“. Prieškariu satyrą rašė ir T.Tilvytis su P.Cvirka, tačiau jų kolega
amerikietis, kad ir baigdamas prasigerti, žengė plačiau ir toliau. S.Lewis‘o
protagonistas atranda, kad labdara niekuo nesiskiria nuo kitų verslų.
Investavęs dolerius į paramos prašymų siuntinėjimą, romano herojus pelno
pavydėtiną grąžą. O juk kiekvieno Raudonojo kryžiaus, SOS kaimo ar Maisto banko
valdytojams kyla natūralus klausimas: kokią dalį grynojo pinigų srauto skirti veiklos
rinkodarai ir plėtrai? Gideonas atsakytų: pirmuosius šimtą metų - kuo didesnę,
jei įmanoma – 100 proc. Tik šitaip organizacija subręs, kad pagaliau taptų
pajėgi iš esmės griebtis tikslų, kuriems buvo įsteigta.
Visiškai stogą nurovė G.Marquez‘o „La Cronica de la
Muerte Anunciada“. Skaičiau, žinoma, angliškai, lietuviškai dar nėr. Filmas
yra, vadinasi „Paskelbtosios mirties kronika“. Nemanau, kad žiūrėsiu. Skaitydamas
magijos meistro tekstą, jaučiausi įsiurbtas į kompiuterinio žaidimo ekraną,
mačiau visą istoriją iš vidaus. Iškrypėliška, užtat nuostabiai paveiku.
Paul Bowles mirė nepešęs Nobelio. Retai pasitaiko, kad
sužavėtų tiek knyga, tiek pagal ją pastatytas filmas. Toks geras pavyzdys – „Perskeltas
dangus“. B.Bertolucci susuktą šedevrą mačiau jaunystėje, o šiemet vėl
peržiūrėjau, perskaitęs Paul Bowles‘o romano „The Sheltering Sky“ originalą.
Skirtingi menai, tokia pat palaima.
Ismailas Kadare gyvena be švedų akademijos
apdovanojimo. Dum spiro spero (lot.
Kol alsuoju, tikiuosi). Šio albanų rašytojo romanas „The Siege“ – mano metų
atradimas. Ypatingai papasakotas nuožmaus Osmanų turkų veržimosi į Europą
epizodas. Vieną vasarą trukusioje krikščionių tvirtovės apsiaustyje atsispindi
bet kurios kitos tautos ar net visos žmonijos istorija.
Apie F.Illies‘o "1913. Šimtmečio vasarą“ jau esu rašęs. Ją
skaityti privalu būtent dabar, kol šimtmečio kontekstas dar gyvas. Taip pat ir
Laurent Binnet „HHhH“, kad susimąstytume, kuo šiandieninis Krymas primena R.Heidricho
Čekoslovakiją.
Prieš šimtą metų vyrai bėgiodavo kur kas lėčiau, nei
dabar. 2008-aisiais sugebėjau pagerinti šimtmečio senumo pasaulio rekordą
maratono distancijoje. O kaip anuomet rašydavo? Be Word‘ų“, be kietųjų diskų... Negi bet kuris darbštesnis plunksnos mėgėjas šiandien pajėgtų pranokti R.Roland‘o
„Žaną Kristofą“ ar bent H.Senkevičiaus „Quo vadis?“? Juokinga.
H.Murakamiui, kad parašytų tekstą, techniškai primenantį
romaną, pakako susikaupimo ir ištvermės. Tikras romanas neapsieina be talento.
Galbūt šis Dievo dovanotas dopingas nulemia tik paskutiniuosius du procentus rašytojo
sėkmės, bet yra būtinas jos ingredientas. Tuomet tūlas beletristikos mėgėjas nudžiunga
atskyręs šedevrą nuo eilinio pramoginio opuso ir tampa knygų apžvalgų ekspertu.
Alessandro Baricco „Misterio Gvyno“ herojus metė
rašyti knygas ir griebėsi portretų. Jis, įsivaizduokite, rašė nuogų merginų portretus.
Įdomu? Labai. Ir gražu.
Ačiū, kad skaitote. Gražių ir įdomių jums metų!
4 komentarai:
O ar neraudonuodamas galite prisistatyti, jog jūsu darbuotojai yra laikomi žmonėmis ir su jais atitinkamai elgiamasi? Dėkui.
"Ësu tas, kurio darbuotojai laikomi žmonėmis ir su jais atitinkamai elgiamasi". Ne, šitaip prisistatyti negalėčiau net raudonuodamas. Atsiprašau.
Keli pastebėjimai apie knygas. Manau, kad geriausios knygos vertinimą, galima butų palyginti su muzikos klasika. Tai, kas daugel metų yra klausoma/skaitoma ir yra ,,geriausios muzikos/knygos" titulas. Kiekvienas žmogus turi savo mėgstamą ,,arkliuką"- sritį, kuria jis visad domisi, vieniems gal prie dūšios ,,Mažasis princas", kitiems gal Anderseno ,,Mergaitė su degtukais", tretiesiems gal bibliografiniai-istoriniai romanai, ar tiesiog poezija ir (ar) nuotykių istorijos. Man, paliko labai ,,stiprų" įspūdį trys knygos: 1) George Orwell ,,Gyvulių ūkis" 2) George Orwell ,,1984" 3) Dalios Grinkevičiūtės ,,Lietuviai prie Laptevų jūros". Žiniasklaidoje teigiama, kad abi George Orwell knygos yra išleistos 50mln tiražu (abi kartu sudėjus), t.y.niekam daugiau nepavyko aplenkti pagal tiražą.
"1984" iškerta net XXI amžiuje. Buvo labai įdomu vėl perskaityti ją, paskui - Aldous Huxley "Brave New World", o po to - V.Pelevino "Snuff".
Teko girdėti, kad George Orwell'ą žinovai net labiau vertina už jo eseistiką. Verta paskaityti, pvz. "Katalonijai pagerbti".
Rašyti komentarą