Vaidai, sakykite, ar jūs laikote save mokytoju?
Dabar aš jau vadybininkas, iš tikrųjų.
Jeigu neturiu nuoseklaus pamokų ciklo, o tik vieną kitą susitikimą su
mokiniais, tai vargu, ar esu mokytojas. Nes mokytojo specifika ir yra, kad turi
pradėt ir pabaigt, rezultatą turėt. Tai yra metų, dvejų, trejų metų veikla, o
ne atsitiktinis pribėgimas. Tai aš labiau jau dabar esu direktorius,
vadybininkas, tik tiek, kad galbūt išmanau, kas dedasi pamokoj.
Iš tiesų, būti mokytoju
yra viena, o organizuoti mokymą, ugdymą, švietimą jau yra šiek tiek kita.
Nebūtinai ligoninės direktorius turi būti praktikuojantis gydytojas, o mokyklos
direktorius – praktikuojantis mokytojas.
Sutinku su tuo. Aišku, daug priklauso
nuo komandos, bet vis tiek ta dilema iškils. Aš neturiu vienareikšmiško
atsakymo. Man kyla klausimas, kad geras mokytojas nebūtinai bus geras
vadybininkas. Na, jau čia nuvalkiota frazė.
Tik vieną dalyką žinau, kad bet kurioj
organizacijoj iškyla lyderystės problema. Švietimas yra ne kirpykla, kaip aš
dažnai sakau. Tu mokytojo kaip kirpėjo nepakeisi. Nuėjai, nusikirpai, nepatiko
– po mėnesio nuėjai pas kitą kirpėją ir jau nusikirpai kitaip.
Švietime turi įžvelgti labai į priekį.
Sakykim, kad ir tas vaikų kartų pasikeitimas – kitokie tie vaikai. Tai turiu
modeliuoti, kas iš jų bus po septynerių ar aštuonerių metų, o ne tik po metų.
Turiu suvokti švietimo tendencijas. Nes mes sprendžiam dilemą, kaip įtikinti
tėvus (čia jau ne į klausimą atsakinėju), kaip įtikinti visuomenę, kad
permainos, kurios dabar atrodo nereikalingos, bus reikalingos jų vaikams.
Kaip dažniausiai modeliuoja suaugę
žmonės? Jie remiasi savo patirtimi. „Bendruomenės“ sąvoka atsirado kažkada
devyniasdešimtaisiais su Meile Lukšiene, bet šita sąvoka yra tokia devalvuota,
kad mes dabar turėtume sustoti ir skirti ištisas valandas diskusijoms, o kas yra
ta bendruomenė, iš ko ji susideda, kokie tos bendruomenės tikslai, ko mes
norim, kada buriam bendruomenes.
Galima mokykloj vadybiškai tvarkingai
sutvarkyti procesus, galima sudėlioti viską idealiai, nustatyti kiekybinius ir
kokybinius rodiklius, bet jaunas mokytojas, kolega, sako: „Dėl ko aš renkuosi
darbą? Dėl atlyginimo ir prasmės.“ Tai, deja, švietime turi matyti prasmę to,
ką tu darai, neužtenka vien gerų kolegų, gero kolektyvo ir gero atlyginimo.
Kaip ir kitur.
Turbūt bet kur, bet kurioj
organizacijoj, jeigu prarandi prasmę to, ką tu darai, tau niekas nepavyks, kad
ir kokį atlyginimą gautum. Tai mano atsakymas yra, kad netgi geras vadybininkas
vis tiek mato prasmę to, ką jis daro, jis gali paaiškinti, nes suvokia. Pasakyčiau
dar stipriau: mokytojais gali dirbti žymiai įvairesni žmonės. Pas mus vyrauja
stereotipas, kad jis turi būti baigęs pedagogines studijas. Soriukas,
labai klystam. Mokytoju tampi tik dirbdamas mokytojo darbą. Diplomą turėdamas
dar nesi mokytojas. Tai toks atsakymas.
Aišku.
Išbraukysit be problemų.
Taigi įdomu viskas. Paminėjote
daug skirtingų dalykų, prie kai kurių gal dar sugrįšime, bet dabar dar paklausiu
apie jus. Tai jūs kuriate mokyklą?
Aš darau tai, kas man įdomu, visų
pirma. Man patinka iššūkiai. Mane patį pradinėse klasėse mokė tokia mokytoja,
kuri nepripažino jokios kitos vietos, tik pirmą. Kai pats pradėjau dirbti mokykloje, supratau,
kad mane persekioja ta klaida. Liko supratimas, kad aš negaliu klysti, aš turiu
visur užimt pirmą vietą, aš turiu visur būt geriausias. O aš, pavyzdžiui,
neturiu vairuotojo teisių. Po to, augdamas, jau tapau brandesnis, pradėjau tam
tikrą savianalizę, supratau, kad klaida yra didžiausia vertybė, gyvenimo
džiaugsmas.
Kūrybos esmė, matyt, ir yra nebijoti
keisti. Tu nieko nekuri, kol laikaisi nusistovėjusios tradicijos. Visai
neseniai bendravau su žmogumi, dalyvavusiu direktoriaus konkurse. Aš
paklausiau: „Ką jūs keistumėt čia, mokykloj?“ Ir tas žmogus atsakė: „Nieko
nekeisčiau.“ Tada vienas komisijos narys klausia: „Tai ko jūs einat į tuos
direktorius? Ramiai pasėdėt?“ Taip nebūna. Tai čia aš pripažįstu, kad man
patinka keisti, matyti problemas. Ar tai yra kūryba? Nežinau, tikrai nežinau.
Jeigu naujai keičiate
mokyklą, tai yra kūryba.
Aš labai dažnai mokytojams sakau, kad
mes, Lietuva, esam per maža rinka. Mokytojo kūrybiškumas tai nėra pačiam viską
išmąstyti. Mokytojui reikia plataus akiračio, domėtis, stebėti pasaulines
tendencijas, gebėti atrinkti tai, kas tinka kontekstui. Tai jeigu kūrybą
laikytume, taip tiesmukai suprasdami, tik kažkokio autorinio produkto sukūrimu,
aš nevadinčiau savęs kūrėju. Aš labai daug patirties semiuosi iš to, ką matau
pasaulyje, esu atviras idėjoms, dalyvauju mokymuose, važiuoju, žiūriu, ieškau
internete. Jeigu tvarkom biblioteką, tai aš prasėdėsiu valandą ieškodamas, kaip
pasaulyje tvarkosi. Šiais laikais nereikia nei vokiečių, nei italų kalbos, yra
vertimo programų, tu gali visur prieiti, nesiteisindamas, kad kalbos nemoki.
Tai sakyčiau, kad aš tikrai nesu toks kūrėjas, aš gal kūrybiškai pritaikau tam
tikras pasaulyje esančias praktikas.
Kuklu, bet gražu. Tai jūs
iki šiol neišmokote vairuoti automobilio ir nežadate išmokti?
Nežinau, dabar jau užsimaniau,
galvoju, gal noriu. Bet dirbu tokį darbą, kur yra dviračių takeliai ir man
labai patogu su dviračiu atvažiuot. Dar taip susiklostė, kad kaimynai yra mano
kolegos, jie visi ratuoti, ir mes kooperuojamės, pavažiuojam kartu. Tai aš
nesakau „ne“, bet šiandien man to nereikia. Prieš kokius 5–6 metus vėl grįžau
prie dviračio, aktyviau judu ir kaifuoju, kad po mokyklinių metų
atgaivinau tai savy. Mes su amžium vis bijom. Jaunimas nebijo, moksleiviai
nebijo pasirodyti kvailais, negebančiais kažko, jie tikrai to nebijo. Čia toks
suaugusiųjų stereotipas užkrautas – „Kaip?“ Ir man vis tiek kyla vidinė baimė,
kaip čia aš, penkiasdešimtmetis, su tuo M ženklu atrodysiu. Aš suprantu, kad
prieštarauju viskam, ką sakiau prieš tai, bet žmogus yra žmogus, jis turi
silpnybių. Taigi, aš neišmokau vairuoti automobilio lig šiol.
O jūs turite savo vaikų?
Ne, neturiu.
O pats ko svarbiausia
gyvenime esate išmokęs?
Šiaip, gal labai keistai nuskambės,
banaliai. Kai ką nors darau, man visuomet atrodo, kad darau tai nuoširdžiai ir
niekuomet neatrodo, kad kiti žmonės turi man pavydėti. Tai aš iš tikrųjų esu
išmokęs nepykti, labai sąmoningai išmokęs niekuomet nekerštauti. Yra kai kuriais
atvejais žmonės mane labai įžeidę, man pakenkę, bet aš sau visuomet sakydavau:
gyvenimas išlygins tuos dalykus.
Paskutinę didžiausią savo pamoką gavau
atsidūręs kaimiškos vietovės mokykloj. Atvykau toks visas kietas, mano mokiniai
– respublikinių istorijos olimpiadų prizininkai penkerius metus iš eilės. Aš
vos tik tapau jaunu specialistu, turėjau ambiciją, iškart pasakiau kolegoms:
„Jeigu norit, aš paruošiu jums respublikinių olimpiadų prizininkus, čia ne
problema.“ Ir aš juos paruošdavau. Tada buvau geros miesto gimnazijos
direktorius, mano mokiniai – Šilėnas, Čmilytė, galiu privardint visokių kino
žvaigždžių ir panašiai. Aš juos mokiau, mes ir dabar su jais susitinkam.
Ir staiga – aš atsiduriu kaimiškame kontekste,
kur visai kiti poreikiai, kur negaliu
kalbėt apie ambicijas tapti televizijos žvaigžde ar aktoriumi, kur turiu
buitiškai, gyvenimiškai kalbėt apie traktorius ir panašiai. Ir aš sau
išsikėliau tokią kvailą mintį, kad turiu išmokti pamėgti pačius įvairiausius
žmones. Kadangi neturiu automobilio, į darbą važiuodavau iš autobusų stoties. O
ten visuomet yra tam tikros atskirties žmonių, kurie pasirinkę gyventi kitaip,
negu mes įpratę, negu mes laikom norma. Tai aš pusę metų mokiausi juos priimti tokius,
kokie jie yra.
Kai autobuse šalia prisėda?
Ne tik. Kai aš einu per autobusų stotį,
o jie sėdi ant suoliuko. Aš vis tiek civilizuotas žmogus, stengdavausi nenusisukt,
nepraeit, neapeit, tiesiog priimti žmogų tokį, koks jis yra – su kvapais, su
prašymais, su savo kabliukais. Norėjau tiesiog neturėti atmetimo reakcijos. Nes
dažniausiai, susitikę žmogų, kuris mums yra nepriimtinas, nemielas, su kuriuo
mums sunkiau, mes reaguojame atmesdami. Be abejo, mes dauguma esam išsilavinę,
kultūringi žmonės, mokam to atvirai neparodyti. Bet aš norėjau viduj pajusti
jausmą, kad aš tą žmogų gerbiu tokį, koks jis yra, su jo trūkumais, su jo
privalumais, galų gale, su jo pasirinktu gyvenimo būdu.
Ir jūs išsiugdėte tokį
jausmą?
Išsiugdžiau, dėl to neturiu jokių
pretenzijų. Žiūriu filosofiškai – tai yra pasirinkimas.
Puiku, Vaidai. Sugebėti
priimti ko nors privartojusį smirdantį, gal apsivėmusį ar apsikakojusį benamį
kaip sau lygų yra svarbiau negu mokėti vairuoti automobilį. Tiek aš suprantu.
Ir todėl labai įdomu, kas jus to išmokė?
Tie mokytojai yra mano mokiniai, su
visais trūkumais. Gi ateinu su tam tikru įsivaizdavimu, kaip dirbsiu. Ateina
jaunas mokytojas, po universiteto, prisimokęs – „Aš dabar jums čia duosiu.“
Nors ir jaunas esi (aš, beje, nuo 22 metų pradėjau dirbti mokykloj), bet
įsivaizduoji, kad tu jiems susakysi gyvenimo tiesas, pamokysi, kaip reikia
teisingai daryti. „Jūs gi čia jauni, piemenys, neišmanot“ ir panašiai. Tik
vėliau tu iš jų pradedi imti. Tai, kas tau teisinga, nebūtinai teisinga kitam
žmogui, nesvarbu, ar jis penkiasdešimtmetis mokytojas, ar mokinys.
Apie specialiųjų poreikių vaikus kalbėdamasis
su mokytojais, aš pradedu nuo vieno klausimo: „Ar jūs vertybine prasme esat
pasiruošę dirbt su įvairiais mokiniais?“ Pradėkim nuo to. Paskui jau visos
technikos, medžiagos.
Vertybine prasme? O kaip
patikėti, kad žmogus pasiruošęs vertybine prasme?
Tik pats žmogus gali pasakyt.
O kaip jūs galite įvertinti?
Patikite priimdamas į darbą?
Aš matau, kaip jis po to elgiasi.
Priimant į darbą yra daug būdų patikrinti, yra atrankos į darbą kriterijai.
Jeigu aš jūsų paklausiu, ar jūs mėgstat bendradarbiauti, tai jūs – protingas
žmogus, atsakysit „taip“. Čia jau technikos, čia jau vadyba prasideda.
Elementariausiai paklausiu: „Ar jūs mėgstate girti kitus žmones?“ Jeigu žmogus
atsako „taip“, tiesiog užduodu kitą klausimą: „Gal galėtumėt prisiminti
konkrečią situaciją ir papasakoti, kada tai atsitiko paskutinį kartą?“ Jeigu
žmogus atsako „nepamenu“, tai akivaizdu... Bet tokius klausimus dažnai
peradresuoju ir sau. Tik individualizmas arba nesugebėjimas bendradarbiauti
nebūtinai yra blogis švietimui.
Turbūt, nebūtinai, bet
tęskime. Paminėjote, kad vienas svarbiausių dalykų, gal pats svarbiausias
gyvenime, kurio esate išmokęs, yra nepykti ir priimti kitus žmones tokius,
kokie jie yra. Ir dar pasakėte, kad šito dalyko jūs išmokote iš savo mokinių.
Kitaip neišeina.
Gražu, įdomu ir svarbu.
Paminėjote Čmilytę – dėstėte jai?
Taip, aš istorijos mokytojas buvau.
Na, įsivaizduoju, kad iš
tokių mokinių kaip ji galima daug išmokti.
Ne, Viktorija buvo, beje, tobula
mokinė, iš kurios nieko išmokt neįmanoma. Ji mokėsi eksternu, ateidavo ir, ką
jai užduosi, viską atsakys teisingai, tvarkingai, – žiovaut galėdavau. Pas ją
viskas būdavo surikiuota. Ji buvo tokia mokinė, apie kokią didžioji dauguma
mokytojų svajoja.
Aš daugiau išmokau iš kitokių (iki šiol
bendraujam su jais), kurie kokį nors pistoletą į salę atsinešdavo. Nors buvo
gabūs mokiniai, visokių tarptautinių olimpiadų prizininkai, bet konfliktus
spręsdavo primityviu būdu. Išmokau iš tokių situacijų, kai žlunga pirmasis
pasitikėjimas mokiniais. Pasitikiu, su jais susitariu, ir žlunga. Tada
analizuoju. Galiu labai lengvai juos apkaltinti arba galiu suprasti, ką aš ne
taip padariau, kad tas pasitikėjimas žlugo jų atžvilgiu. Gal neįvertinau, kad
jie dar ne tos brandos yra, gal neįvertinau jų asmeninių interesų ir panašiai.
Tai daugiau mokiausi iš mokinių, kurie neturėjo aiškios etiketės: „labai geras
mokinys“ arba „labai blogas mokinys“. Iš tokių tarpinių, iš kurių nesitikėdavau,
kad taip pasielgs, todėl paskatindavo didesnę savianalizę.
Aš labai džiaugiuosi, – buitiškai
labai kalbu šiandien, bet ta buitinė kalba kartais yra esminė, – kai einu gatve
ir pamatęs išgėrusią kompaniją pajuntu suaugusio žmogaus savisaugos instinktą –
pereiti į kitą gatvės pusę prevenciškai. Ir girdžiu, kaip šaukia: „Direktoriau,
nebijokit, nemušim jūsų!“ (Juokiasi)
Mano kontaktai su buvusiais mokiniais yra tikrai labai geri. Dabar dirbdamas
mokykloj girdžiu stebintis: „Kaip jums visi padeda, kaip jūs viską surandat.“
Tai aš atsakau: „Čia dėl buvusių santykių su mokiniais, matyt, kažką jiems gero
esu padaręs.“ Dabar jau, praėjus 10–15 metų, nes aš nebedirbu gimnazijoj jau 12
metų, nė vienas iš jų neprivalo man nieko duoti, bet kažkaip padeda. Taigi, visiems
mokytojams sakau: „Žiūrėkit, lazda turi du galus. Ką jūs įdėsit į juos,
anksčiau ar vėliau sugrįš: ar per pensiją sugrįš jums, ar per dar ką nors, bet
sugrįš jums.“
Tos iš mokinių išmoktos pamokos būna
labai įvairios. Pavyzdžiui, mano visos didžiausios reformos Didždvario
gimnazijoj įvyko tik pačių mokinių dėka. Tada buvo laikotarpis, kai mūsų
mokiniai vis išvažiuodavo į Vakarus pasimokyti po metus ir mes buvom atviri
jiems grįžusiems, klausdavom: „Ką jūs mokykloje keistumėt?“ Pavyzdžiui, mes
rengdavom vakarėlius, kviesdavom tėvus, mokinius ir klausinėdavom: „Ką jūs mūsų
sistemoj keistumėt, ką jūs parvežtumėt iš Vokietijos, ką jūs parvežtumėt pas
mus iš kitur?“ Pavyzdžiui, Didždvary tarptautinis bakalaureatas yra atsiradęs
mokinių iniciatyvos dėka, patys mokiniai atėję pasakė: darom! Jie pirmuosius
seminarus mokytojams vedė, pasakojo, kas tas bakalaureatas, kodėl verta ir
panašiai.
Mes visas stovyklas pakeitėm, visą
mokyklos gyvenimą. Viskas susideda iš smulkių dalykų. Pavyzdžiui, dabar visur
labai madinga naujų mokinių stovykla, tarkim, susirinkusių devintokų, o mes tą padarėm
pirmieji. Mes netgi su mokiniais labai smarkiai diskutavom, kas yra priesaika,
kas yra krikštynos, kokia to prasmė. Tuos visus apmėtymus kiaušiniais, visas
patyčias pašalinom, nes mums atrodė, kad priesaika yra gražus veiksmas. Net tekstai
atsirado jų dėka.
Mokiausi atvirumo jų idėjoms. Buvo
laikmetis, kada jaunimas daugiau keliavo ir daugiau galimybių turėjo negu mes,
suaugę. Tai mes gal pasinaudojom ta proga ir nesakėm, kokia mūsų sistema kieta
ir mūsų vaikai akademiškai yra žymiai stipresni. Mes sakėm: „Žiūrėkit, visi sugrįžę
iš užsienių vaikai moka kurti tekstą. O mes patys šito jų neišmokom.“ Aš jus
galiu išmokyt istorijos datų per tris mėnesius, tačiau teksto parašyt aš jūsų
neišmokysiu per tris mėnesius. Tokie labai elementarūs dalykai.
O apskritai – kokių dalykų
svarbu išmokyti vaikus mokykloje?
Skaityt ir rašyt. (Juokiasi) Su
tikslu. Ir skaitymas, ir rašymas turi turėt tikslą. Pagrindinė mūsų problema,
kad mes nemokam kelt klausimų ir ieškot atsakymų į tuos klausimus. Tai yra svarbiausia.
Klausimai gali būti patys elementariausi, paprasčiausi, bet mes tuos klausimus
turim auginti, pradėdami nuo tokių konkrečių faktinių. Mokytojai šito nemoka,
jie labai suprimityvina pačią programą arba ją labai apsunkina, neidentifikuoja
tam tikrų dalykų.
Ir aš manau, kad didžiausia Lietuvos
tragedija – mes per mažai dėmesio skiriam tekstui. Išvis mes nekuriam tekstų.
Visa žmogaus esmė, ką mes darom šitam gyvenime, tai yra išguldyti ant popieriaus
ar žodžiu, ar va su diktofonu, ar raštu, bet išdėlioti mintis, ką norim
pasakyti iš tikrųjų. Nuo elementarių dalykų. Aš devintokams istorijos pamokas pradėdavau
nuo paprasto klausimo: stalo reikšmė tavo gyvenime. Pabandyk įrodyt, kad jis
reikšmingas, nereikšmingas arba iš dalies reikšmingas.
Mes nekuriam paprastų, struktūruotų,
elementarių tekstų. Mes labai mėgstam pasinešti į tam tikrą romantiką, mėgstam
daug skambių, gražių žodžių, bet mes neaptinkam tekste prasmės. Visko labai
daug, emocijų daug, mes jas išreiškiam, bet kai paklausiu, kodėl tu tokią
emociją turi, atsakymo negausiu. „Aš myliu Lietuvą.“ Bet pabandyk atsakyti,
kodėl tu myli Lietuvą. Galim trispalves iškelt ir gražias dainas dainuot
scenoj, bet prasmės tekste mes nejaučiam. Mes nekuriam tekstų per
technologijas, nekuriam tekstų per lietuvių kalbą. Kodėl anglų kalba dalykine
prasme yra nuėjusi į priekį? Nes jie turi metodikas, bet jie daug dėmesio
skiria ir tekstui, dialogams.
Kas – „jie“?
Užsieniečiai. Anglų kalbos metodikos
mūsų mokyklose yra tiesiog labai gražiai nuleistos. Eidamas pas jus mąsčiau,
kur ta Lietuvos problema. Aš kaip liberalas turėčiau sakyt, kad pats mokytojas
renkasi, pats mokytojas daro viską. Bet iškyla klausimas: jeigu tu neturi
kitokios patirties ir nesi atviras kitokioms patirtims, iš kur tu gali žinoti,
kad kitokia metodika nesuveiks? Lietuva yra gal per maža valstybė... Žinau, čia
leidėjai ant manęs pyks, bet galvoju, kad reikia labai stiprių metodikų mokytojui,
jam reikia duot gerus „paruoštukus“, einančiam į klasę, nes be to nieko nebus.
Sunku įsivaizduoti, kad mes patys čia ką nors pakeisim.
Tai jeigu grįžtume prie jūsų klausimo,
kuris buvo tiesmukinis, aš sakyčiau, kad mokykloje reikia išmokyti skaityti,
rašyti su tikslu ir pagrindinį dėmesį skiriant tekstams.
Labai aiškus ir labai
humanitariškas atsakymas.
Tekstas gali būti ir skaitmeninis.
Pati kalba jau yra programavimas.
Na, skaitmeniniai tekstai,
be abejo, egzistuoja, bet tai yra kas kita. Jums prieštaraujantysis sakytų, kad
mokykloje taip pat svarbu ar gal net svarbiau išmokyti ne skaityti ir rašyti, o
skaičiuoti arba pažinti pasaulį, suvokti pasaulio dėsnius.
Visiškai taip. Neprieštarauju, bet,
pavyzdžiui, kokia vaikų pagrindinė problema suvokiant pasaulį? Jie nemoka
išreikšti minties. Tai, ką vaikai pasauly supranta, irgi yra tekstas. Jeigu jis
nemoka matematikos uždavinio sąlygos perskaityti, tai kad ir kiek taisyklių žinos...
Svarbiausia vaikų problema – jie net
neperskaito užduoties. Daro užduotį ir po to, kai tu jam parodai pirštu, pasako:
„Tikrai! Net nepažiūrėjau.“ Aš pats niekuomet neskaitau instrukcijų: imu daiktą
ir pirma jį sugadinu. Čia irgi taip banaliai, buitiškai sakau. Tokia yra
Lietuvos problema – mes negerbiam teksto kaip pradžių pradžios.
Vis tiek žmonijos istorija nuo
Biblijos prasidėjo, nuo interpretavimo. Dėl to aš labai gerbiu žydų bendruomenę,
mane tikrai žavi, visiems mokytojams sakau, kad geros mokyklos koncepcija yra panaši
į Talmudą: jūs ten atsakymų nerasit, bet galėsit kelt klausimus, dėl kurių
galėsit diskutuot. Teksto kūrimas ir yra, visų pirma, klausimų kėlimas ir
pagrindas diskusijai. Jeigu nėra keliami klausimai, neatsiras teksto. Jeigu
nėra diskusijos, neatsiras įdomių tekstų. Pas mus vyrauja atpasakojimo kultūra,
mes vis turėdavom atpasakoti: mokytojas perskaito tekstą, tu turi atrašyti, ką
mokytojas susakė. Va šito reikia atsikratyti.
Nieko nesakau, atpasakojimas karts nuo
karto turi būti...
Geriau negu diktantas.
Geriau. Diktantų greit nebereikės, nes
kompiuteris ištaisys klaidas ir vargo nebebus.
Jūsų nuomonė dėl teksto
aiški. O vaizdas? Štai jūs pats instrukcijų neskaitote, nes ir instrukcijų
nebėra – šiuolaikinių produktų kūrėjai pasirūpina, kad nebeprireiktų
instrukcijų. Imi aparatą kokį nors ar daiktą ir intuityviai juo naudojiesi.
Arba lendi į jutubą ir ten pažiūri, kaip juo naudotis, patarimai ten
vaizdiniai, ne tekstiniai. Kaip jums vaizdai?
Aš čia pabūsiu senamadiškas labai, bet
man atrodo, kad mes iš šiuolaikinio jaunimo su tais vaizdais atėmėm vaizduotę. Tai
didžiulė problema. Aš vakar su brolio vaikais diskutavau, paklausiau: „O tu
neskaitei Žiulio Verno?“ Suprantu, kad kartais vizualizacija labai padeda
išraiškai, bet man kaip istorijos mokytojui norisi, kad vaikas perskaitytų
tekstą ir susikurtų vaizdinį savo galvoj. Dabar mes dažniausiai nuo ko
pradedam? „Na, vaikučiai, pažiūrėsim Egipto piramides“ ir panašiai. Dabar
tikrai pasirodysiu senamadiškas, bet man atrodo, kad taip atradimo džiaugsmą
atimam. Mes svajodavom, kaip prie tų piramidžių nuvažiuosim, pamatysim, kaip
jos ten atrodo...
Bet čia jau yra sentimentai iš
tikrųjų, aš suprantu.
Na, ne tik sentimentai.
Čia yra ir tam tikra pozicija, kuriai atrastumėte šalininkų. Pavyzdžiui,
Viktorija Daujotytė irgi laiko, kad ne tik vaizdas, bet ir garsas užvaldo
smegenis, todėl atima galimybę pačiam suvokti. Skaitydamas tekstą, sukuri vienokius
santykius su ta istorija, bet jeigu klausaisi aktoriaus skaitomo teksto iš
įrašo, jau yra kitaip, o jeigu žiūri filmą, yra dar visiškai kitaip. Ir, be
abejo, tuomet jau sumenksta galimybės pačiam interpretuoti arba iš savo
vaizduotės papildyti pasakojimą naujomis spalvomis.
Bet čia aš kalbėjau kaip istorijos
mokytojas, kuris toks romantikas yra, nori dar romantizmo mokykloje. Aš biškį
danams pavydžiu jų sugebėjimo organizuotis su palapinėmis prie ežero... Mes
neturim tokio gyvenimiško paprastumo.
Diskutavom su mokytojais, jie sako:
„Tai kaip jūs čia įsivaizduojat integruoti pamoką į kontekstą?“ „Žiūrėkit, –
sakau, – kerta prie mūsų mišką, gražų pušyną. Ką jūs dabar skaitot? Baranausko
„Anykščių šilelį“. Tai pasiimat „Anykščių šilelį“, išeinat, ant tų kelmų
atsisėdat ir su vaikais garsiai ar tyliai paskaitot ir padiskutuojat, ką
Baranauskas išgyveno ir ką mes išgyvenam.“ Man tokio gyvenimiško konteksto
švietime labai trūksta. Ir tai nereiškia neakademiškumo, tai reiškia proaktyvų
reagavimą į tai, kas dedasi čia ir dabar, kas mums yra aktualu, kuo mes dabar
gyvenam, kaip reikia tai pagrįsti, kaip tą moksliškumą pritaikyt savo
kasdienybėj.
Nieko baisiau nėra, kai mokytojas
kankinasi dėstydamas savo dalyką, jeigu jam tai visiškai neįdomu...
Tai, aišku, baisu. Bet kas
iš esmės yra mokykla? Mokykla yra paslauga vaikams ir jų tėvams. Tėvai neturi
laiko, galimybių ar įgūdžių patys išmokyti vaikų, todėl leidžia į mokyklą.
Seniau gi nebuvo mokyklų, vaikai mokydavosi iš tėvų, iš senelių, dėdžių, kitų
suaugusiųjų, mokydavosi vieni iš kitų, lakstydami kur nors. Kada mokykla
atsirado? Šiuolaikinę mokyklą kas sukūrė? Prancūzai?
Žiūrėkit, aš labai mėgstu ir mokytojams
aiškint, čia nieko naujo nepasakysiu: amerikiečių pasiekimai pradėjo labai
mažėt, kai jie pabandė standartizuoti procesus. Iš prigimties švietimas kas
yra? Mes susėdam, aš matau, ką jūs mokat, ir aš toliau mokau pagal jūsų
poreikius, galbūt norėdamas įskelt tam tikrą žiežirbą, kad jūs turėtumėt
daugiau ambicijų šitam gyvenime. Bet aš mokau to, ko jums reikia. Vėliau prasidėjo
standartizavimas, jis atsirado su industrine revoliucija iš esmės, XIX amžiuj.
Atsirado konvejeris ir visiems atrodė, kad jeigu aprašysim procedūras, tai
viskas bus paprasta.
Kad bus efektyviau, taip.
Taip. Deja, švietimas nepasiduoda. Kai
jūs sakot apie tėvų santykį su švietimu ir panašiai, vis dėlto tenka pripažint,
kad gyvenimo ritmas yra radikaliai pakitęs. XIX amžiuj mes bulves sodindavom su
tėvais, augindavom, skersdavom, nagrinėdavom, kas ten yra, ir mums reikėjo
teorinių žinių. Labai gerai jūs pats pasakėt, kad dabar mes netgi eidami pas
gydytoją jau patys būnam nusistatę diagnozę ir einam tik norėdami, kad jis mums
patvirtintų. Tyrimus matom, patys galim pasigūglinti, mes teorinį pagrindą
turim. Tai mums šitam gyvenime tereikia praktikos, iš esmės.
Gal čia atsakymas ir slypi, kodėl yra
takoskyra tarp vyresnių mokytojų, kurie laikosi XIX amžiaus tradicinio
supratimo, kad jeigu jis neperskaitys visų knygų mokykloj, jeigu jis neišspręs
visų uždavinių mokykloj, jeigu jis neišmoks chemijos teorijos pagrindų, tai
praras gyvenimo prasmę. Viskas yra pakitę. O ar mūsų sąmonė pakito? Sakoma, kad
švietimas turi pralenkti visuomenės raidą. Ar iš tikrųjų lenkia, čia jau man
didžiulis klausimas.
Cha, pralenkti visuomenės
raidą – rimta ambicija.
Jis turėtų, logiškai mąstant. Kitu
atveju neapsimoka į švietimą investuot. Nes tada mes investuojam į
muziejininkystę. Man labai patinka, kai nueini į muziejų ir parodo, kaip atrodė
atlenkiami suolai. O kaip klasė pasikeitė?
Sakote, kad švietimas turi
pralenkti visuomenės raidą, o kitaip neverta į jį investuoti. Tai įdomi mintis.
Ji iškart suponuoja aukštesnę valstybės galią, esančią aukščiau visuomenės
raidos. Juk į švietimą investuoja valstybė. Visos pasaulio valstybės yra
perėmusios atsakomybę ir pareigą mokyti vaikus, taip jau susiklostė. Dabar valstybė
ugdo ne tik vaikus, bet ir piliečius, formuoja tam tikrą pilietiškumą, kartais
gal ir paklusnumą esamai sistemai. Ir čia galima paklausti, kiek tai padoru?
Žiūrėkit, pati visuomenė nusistato tam
tikras vertybines normas, kas jai svarbu. Riba tarp indoktrinacijos ir švietimo
yra labai slidi. Kokį čia protingą pavyzdį pateikti?.. OK, žydų arba romų
klausimą paimkim.
Pavyzdžiui, taip.
Pavyzdžiui, žydų klausimas. Lietuvoj
mes lig šiol nesam atviri šitam klausimui. Arba mes jį bandom užglaistyti,
turėti labai teisingas tiesas, bandom išvengti aštresnių diskusijų, kalbam:
„Gal dar ne laikas, gal dar ne vieta“ ir panašiai. Tai aš visuomet sakau, gal
tada geriau neimituoti ir neliesti tokių temų išvis. Nes švietime tu turi būti
labai atviras.
Aš kalbėjau apie demokratinius
santykius. Na, negalima žaisti demokratijos mokykloje. Man tada labiau
priimtina yra, kai pasakai: „Mūsų mokykloje yra klasikinė tvarka, pagarba
vyresniajam, ir visi mokytojai eina be eilės valgykloje valgyti.“ Bet jeigu mes
sakom, kad mes demokratiški, visi vienodi, ir pertraukos trukmė yra tokia pat
ir mokytojui, ir mokiniui, tai mes visi stojam į eilę ir valgom. Nėra gi taip,
kad prekybos centre vyresni klientai eitų be eilės. Labai keistai atrodo, kai
vyksta susirinkimas koks nors ir bendruomenė sako: „Mes demokratiški.“ Tada paklausiu:
kaip jūs suprantat demokratiją? Ar tai visų žmonių, nežiūrint į jo galimybes,
prigimtį, amžių, gebėjimus, lygios galimybės?
Vaiko teisių konvencija yra rašyta ne
vaikams, ji parašyta suaugusiesiems.
Suaugusiųjų interesams?
Ji yra parašyta suaugusiesiems, kad
suaugusieji suprastų, kur vaikui reikia padėti, ko jis pats negali padaryti. Dėl
to mes turim Žmogaus teisių deklaraciją ir Vaiko teisių deklaraciją. Nes tai
yra toks amžiaus tarpsnis (kaip ir senatvė, beje), kai mes turim kurti jiems
tam tikras papildomas paslaugas, investuoti į tam tikrus dalykus suprasdami,
kad žmogiškąja prasme jie yra vienodos vertės kaip ir mes, dvidešimtmečiai,
penkiasdešimtmečiai, šešiasdešimtmečiai.
Daug nesusipratimų kyla, nes mes iš
savo vaikų reikalaujam to paties, kaip iš suaugusiųjų. Aš dažnai sakau: jūs
kalbatės su jais kaip su vaikais, – u tia tia, – bet reikalaujate kaip iš
suaugusiųjų. Apverskit tai, kalbėkitės su jais kaip su suaugusiaisiais, bet
suprasdami, kad jie yra vaikai.
Tai jūs pritariate, kad
pasaulį valdo suaugusieji ir Vaiko teisių deklaraciją jie sukūrė savo
interesais?
Žiūrint iš Vaiko teisių konvencijos
autorių pozicijos, suvokiant jų vertybines nuostatas, tai greičiausiai taip.
Ir man taip atrodo. Paaugliai
neturi balso teisės rinkimuose, nors galėtų ten balsuoti jau nuo šešiolikos
metų, o gal ir nuo keturiolikos. Feisbuko paskyrą galima turėti nuo dvylikos, o
Seimo nario dvylikametis dar negali rinkti. Formalizuoti ir fiksuoti dalykai
pateikiami kaip tiesos. Bet su jumis noriu pasikalbėti apie privalomąjį
mokyklinį ugdymą.
Aš į tą „privalomą“ labai skeptiškai
žiūriu. Galvoju, kad turi būti sukurta sistema, į kurią tu bet kada galėtum
grįžti jau subrendęs, nežiūrint tavo amžiaus ar dar ko nors, bet atsižvelgiant
į tavo poreikius. Ir aš tikrai liberalizuočiau, ko tu mokaisi. Aš tiktai siūlyčiau,
jog mes neleistume apsispręsti šiaip sau, nesusivokus, nepagrindus, kodėl tu tą
darai. Turi būti normalus pokalbis, gerbiant žmogų, bet padedant jam susivokti.
Ukrainoj yra toks variantas, jie sako:
pas mus nesimokydamas matematikos gali pabaigt mokyklą.
Kas taip sako?
Direktoriai, mes turėjom diskusiją.
Klausiam: „Kaip?“ Tai jie sako: „Pas mus galima vaiką perkelt į aukštesnę klasę
su neigiamais pažymiais.“ Jis gali nesimokyti, turėti nulį ir pabaigt mokyklą
nesimokęs matematikos.
Tai jis tikrai pabaigs
mokyklą, tiktai ar gaus dokumentą?
Gaus viską.
Jis gaus dokumentą, su
kuriuo...
Su kuriuo jis galės stoti. Jeigu jam
nereikia to dalyko...
Na gerai, stojimas yra dar
viena tema. Bet jeigu grįžtume prie privalomojo mokymo, tai gal jis turi gėrio
tuo požiūriu, kad suteikia galimybę visiems ko nors išmokti. Jeigu tėvai yra
netėviški...
Nutrauksiu. Žiūrėkit, Vilnius turi
tokį labai gerą projektą, nežinau, kaip jiems pavyks jį išvystyti – visos erdvės
yra mokymosi erdvės. Jeigu mes suprasime mokymąsi kaip gyvenimo būdą, tai mes ir
čia bendraudami kažko mokomės...
Gerai, gerai. Tačiau jeigu
tėvai yra netėviški, nerūpestingi ir užsimano: „Neleisime savo vaikų į mokyklą,
tegul jie mokosi gatvėje bendraudami su praeiviais ir su benamiais autobusų
stotyse“, tuomet valstybė sako: „Ne, taip negerai. Jūsų vaikai irgi turi teisę
mokytis mokykloje, mokykla yra vertybė, todėl mes jus priversime, kad jie vis
tiek eitų į mokyklą ir mokytųsi joje.“
Paskutinė sąlyga yra labai teisinga. Reikia
padaryti taip, kad jis turėtų galimybę eiti į mokyklą. Bet pirminė sąlyga, kaip
jūs pasakėt, – „mes priversim“. Tai taip ir išeina, kad mes priverčiam, jis
ateina, tada jam maždaug šešias pamokas per dieną aiškina, kokie baisūs jo
tėvai, kaip nesirūpina juo ir koks jis pats yra baisus.
Jeigu prekybos centruose būtų sukurtos
erdvės mokytis pozityviąja prasme, ne tiesmukine, nes mokymasis... Nors aš pats
sakiau, kad svarbiausia išmokyti skaityti ir rašyti, bet mokymasis gali kilti
iš patirties, iš visai kitų dalykų. Tai čia toks filosofinis klausimas. O mes
imam tą formalizuotą struktūrą, mokyklą kaip pastatą, ir bandom teigti, kad
jeigu jis į tą pastatą ateis, tai jau gerai.
Žiūrėkit, kol tėvai neturi dvyliktokų,
su jais labai lengva diskutuot. Kai tik jų vaikai tampa dvyliktokais, prasideda
problemos. Ir aš sakau: „Jūs žiūrit į juos kaip į kokius paršiukus: pabaigs,
priduot, atiduot, kad įstotų į kokią aukštąją – ir misija atlikta.“ Žiūrėčiau į
patį mokymąsi žymiai plačiau. Yra projektas „Vilnius – besimokantis miestas“,
man net labai įdomu, kaip jiems pavyks jį išvystyti, laimėjo projektą, kad
Vilnius yra besimokantis miestas ir visos erdvės yra mokymosi erdvės.
Tegu tai nelieka tik dar
vienas gražus šūkis. „Vilnius – besimokantis miestas.“ Juk svarbu, ką reiškia
šis tekstas, kokiu tikslu jis kuriamas. Bet dar pasikalbėkime apie tėvus. Daugelis
laiko, kad jie įrodys esą geri tėvai, jeigu užauginę vaikus išleis juos į
mokslus. „Išleido į mokslus“ reiškia, kad vaikai įstojo į universitetus, įgijo
specialybes ir toliau gyvena savarankiškai. Jungtinėse Amerikos Valstijose,
pavyzdžiui, laikoma, kad gero tėvo pareiga yra apmokėti vaikui koledžą.
Arba atvirkščiai – numušt vaikui norą
mokytis koledže.
Tikrai. Ten nuolat girdi
kalbantis: ar ėmė paskolą koledžui, ar davė, ar tėvai apmokėjo, į kokį koledžą
stojo ar nestojo ir taip toliau. O ką jūs manote apie universitetinį
išsilavinimą ir universitetus?
Aš gal pradėsiu nuo vieno pastebėjimo.
Yra tokia Summerhillo mokykla, kurioje ugdymas demokratinis, ten vaikai
neprivalo lankyt pamokų, jie gali rinktis ką nori.
Kur tokia mokykla yra?
Didžiojoj Britanijoj. Apie ją filmų
sukurta, knyga parašyta.
Bet tai vis tiek dar
vadinama mokykla?
Taip. Ir ji yra internatinė. Kiti
neįskaito, kodėl ji yra internatinė, o tokia buvo Summerhillo įkūrėjo mintis –
vaikus truputį atriboti nuo tėvų. Kai tą mintį garsiai pasakai suaugusiems, jie
šiek tiek išsigąsta. Didžiojoj Britanijoj yra vadinamosios prestižinės
mergaičių ir berniukų internatinės mokyklos, bet šitos mokyklos esmė – sukurti autonomines
sąlygas pačiam vaikui nuo mažens savarankiškai priiminėti sprendimus. Kad jis
pats išmoktų apsispręsti.
O nuo kurio amžiaus vaikas
jau galėtų pats apsispręsti?
Nuo pat gimimo. Mūsų darželyje yra
programa, ten sukurtos zonos, kuriose vaikas pratinamas rinktis, ką jis nori veikti,
svarbu, kad jis darytų kažką. O jeigu nenori, jis gali nedaryti. Ir dar yra
viena tokia kvailesnė sąlyga: jis turi nuo pat gimimo susitvarkyti tai, ką jis pridarė,
o ne palikti.
Na, gerai, bet „nuo
gimimo“ tai truputį perdėta.
Taip, taip, aš suprantu. Bet šiaip
ugdymas gi vis dėlto turi prasidėt nuo gimimo. Kol nedirbau su darželinukais,
man irgi atrodė, kad darželyje yra vien priežiūra. Tai aš labai daug išmokau iš
darželio: planavimo proceso, pasirinkimo galimybių, tokių žingsnelių, tėvų
įtraukimo, paaiškinimo tėvams, kas vyksta, kuo jie gali prisidėti. Ne kaip
sureguliuoti vaiko gyvenimą, bet kaip jam padėti. Apversti tą plokštelę. Va,
šiandien vėl buvau pas brolį, – jeigu paminėsit, nieko čia tokio, –
ir klausiausi, kaip brolio žmona kalba: „Aš matematikos mokytoją papildomai
nusamdysiu, mes tas spragas užglaistysim, mes susitvarkysim, mes tą
padarysim...“ O vaiko nebelieka tame kontekste. Jis tampa statistiniu vienetu.
Tėvai galvoja apie save,
kaip jie gerai jausis, kad jų vaikas baigs mokyklą, įstos į gerą universitetą
ir tada jau taps žmogumi – jie savo pareigą atliko.
Yra protingų tėvų, kurie ateina
pasikalbėti ir į mokyklą, ateina patarimų, kaip mes, suaugusieji, galim kartu
veikti. Nieko nėra geriau, kai suaugę kartu pozityviąja prasme veikia –
šnekėdamiesi, diskutuodami. Darželyje dažnai taip būna, mes pastebim: jeigu
vaikas namuose labai ramus, tai jis darželyje labai triukšmingas, jeigu jis
darželyje labai ramus, tai namuose labai triukšmingas. Tai partnerystė tarp
mokyklos suaugusiųjų ir šeimos suaugusiųjų, kalbėjimasis apie vaiką iš vaiko
pozicijų, iš jo interesų, ko jam dabar labiausiai reiktų, dažnai duoda vertės.
Man atrodo, čia svarbi
pirminė pozicija, ar mes iš tiesų rūpinamės vaiku, vaiko interesais.
Ar tik reitingais ir...
Nes anksčiau į vaikus buvo
žiūrima kaip į darbo jėgą: vaikai užaugs, padės ūkyje, perims amatą, profesiją
arba ūkį ir senatvėje pasirūpins tėvais. Toks visiškai pragmatiškas apskaičiavimas,
remiantis savo, o ne vaiko, interesais. Dabar gal jau taip šiurkščiai nebemąstoma,
bet aš pastebiu, kad iškeliami bendruomenės interesai: mes kaip valstybė, kaip
bendruomenė, turime ugdyti savo piliečius, kad jie būtų lojalūs, paklusnūs,
pilietiški, susivokę. Ir toks neva yra aukštesnysis gėris, lyginant su
kiekvieno iš tų vaikų asmeniniu interesu. Visa tai tiesiog glūdi švietimo
sistemoje.
Tai aš jau dabar žinau, kuo jus
apkaltintų oponentai – tam tikra ideologija. Aš tai irgi laikausi tokios
pozicijos kaip jūsų, kad vis dėlto pirmiausia yra individo interesai, šiuo
atveju vaiko interesai.
Aš vaikams sakau: viskas prasideda nuo
teisių. Kai tu suvoki, kad turi teisę, tu tikrai tada suvoksi ir savo pareigą. Būdamas
laisvas, tu nori dalintis ta laisve, tu prisiimi atsakomybę, tu suvoki gėrį, gaunamą
iš tokios visuomenės. O jeigu iš tavęs pareikalauja kažkokios tavo „misijos“
šitoj bendruomenėj, tu pasijunti nesaugus, nes nebematai prasmės toj
bendruomenėj.
Aš irgi turiu palyginimą, kalbant apie
kaimo bendruomenes. Nežinau, kaip čia mandagiai pasakyti, neįžeidžiant žmonių,
jeigu skaitys, bet aš labai blogai jaučiuosi kaimo bendruomenėse, nes mano
asmeniniai interesai visiškai nesutampa su jų interesais. Ir ką dabar man
daryti? Aš žinau, kad nepadoru nebūti bendruomenės nariu, aš tą suvokiu, aš esu
mokyklos direktorius, aš privalau dalyvauti, bet atvirai kalbant...
O kas jus užknisa tose
kaimo bendruomenėse?
Na, pradėkim nuo to, kad gal renginiai
galėtų būti įvairesni, muzika galėtų būti įvairesnė. Kaip laisvas žmogus, aš
neprivalau klausytis kapelijų, kurių nemėgstu. Aš galiu save išprievartauti
vieną kartą, bet turiu jaustis saugiai, visų pirma, aš turiu gerai jaustis, kad
man patiktų.
Kaimo bendruomenėse, man atrodo, labai
trūksta įvairovės. Atsimenu, Kultūros ministerijai rengėm paraišką. Mes turim
tokią tradiciją savo kaimo bendruomenėje vieną renginį skirti žmonėms, kuriems
patinka kapelijos, o vienas renginys jau skirtas tiems, kam patinka ne
kapelijos, mandagiai sakykim, o klasikinė muzika ar dar kas nors. Bet kad
renginys vyktų kaimo bendruomenėj, ne mieste.
O kur jis vyktų? Mokykloje?
Jis vyksta kasmet pas mus, ne
mokykloj, bažnyčioj. Mes neturim mokykloj aktų salės, aktų sale vadinam
bažnyčią. Bet ten gali vykti klasikinės muzikos, šiuolaikinės muzikos
koncertai. Ir aš dėl projektų skambinau į Kultūros tarybą prieš kokius
septynerius metus. Aš jiems pasakoju, ką mes darysim, o jie man sako: „Jūs
nenorėkit kaip Vilniuj.“ Aš tada susinervinau ir jiems sakau: „Aš kaip Vilniuj
nenoriu, aš noriu kaip Paryžiuj.“
Suprantat, primetimas, kaip tu turi
tvarkingai gyventi, aš sutinku su jumis, jis egzistuoja. Jis egzistuoja netgi
gerose gimnazijose: tu turi būti lojalus mokyklai, tu turi kalbėti tik apie
gerus dalykus, tu turi teisingai elgtis, atstovauti institucijos interesams, tu
negali būti laisvas savy.
Pavyzdžiui, aš nemėgau varžybų. Tai
nereiškia, kad aš blogai sportavau, man patiko lakstyt po mišką, bet man
nepatiko dalyvauti varžybose. O kažkodėl yra nusistovėjusi taisyklė, kad aš
turiu būtinai bėgt varžybose. Kodėl? Kam? Man to nereikia. Tikslas turėtų būti,
kad aš rūpinčiausi savo sveikata, o buvo pasiekta tai, kad aš, baigęs mokyklą,
į sporto salę visai nėjau iki kokių 45 metų, nevaikščiojau ten, nesportavau.
Tik priaugęs iki 130 kilogramų, aš nuėjau į sporto salę, nes jau man to
reikėjo.
Tai aš sutinku, rasti pagarbą
individui yra labai didžiulė problema.
Ir tada atsiranda
galimybių tėvams rinktis privačią mokyklą, nes privačios turbūt lankstesnės.
Dėl privačių mokyklų viskas gerai,
turiu savo požiūrį.
Gal jos ir paklausios kaip
tik dėl šitų priežasčių – tėvai ieško galimybių lanksčiau ugdyti savo vaikus?
Matyt. Biudžetininkas yra diagnozė, aš
taip dažnai kartoju. Tačiau privačias mokyklas mes galim dalinti į tokias dvi
grupes: vienos yra sukūrusios labai aiškų vertybinį pagrindą, turi savo
filosofiją. Kitos yra sudėliotos labai tvarkingai iš vadybinės pusės, apie ką
jūs kalbėjot, jose klientų interesai yra labai svarbūs. Dalis privačių mokyklų
labai aiškiai gina mokinio interesus ir moka tėvus įtikinti, o kita dalis pozicionuoja
tėvų ambicijas.
Tėvai moka už mokslą, dėl
to privati mokykla turi įtikti tėvams.
Bet, žiūrėkit, įtikti nereiškia
nediskutuoti.
Gerai.
Įtikti – tai reiškia kalbėtis su
tėvais, rasti argumentų, įtikinti, kodėl vaiko interesai yra aukščiau netgi
negu jų. Ir aš labai dažnai girdžiu iš privačių mokyklų mokytojų apie pokalbius
su tėvais, apie ilgas diskusijas. Įtikti – tai nereiškia, kad tėvas atėjo,
pasakė, trenkė kumščiu, ir dabar mes taip darom. Visiškai ne.
Švietimiečių labai didžiulė problema, nes
mes jau nebesuvokiam, kad mokom vaikus, o ne tėvus. Mes pradedam mokyti tėvus,
užuot su jais padiskutavę. Čia yra mūsų didžiulė problema.
Ateina tėvai pas mokytojus ir
mokytojai sako: „Per mažai dirbat namuose, per mažai dėmesio skiriat.“ Bet juk tėvas
nėra profesionalas. Aš mokytojams sakau: „Yra probleminis vaikas, kažkas
neišeina, bet negalima taip suprimityvintai pasakyti: „Daugiau padirbkit
namuose.“ Kartais tas „daugiau padirbkit“ neduos jokios pridėtinės vertės. Tas
pats, jeigu sakyčiau mūsų krepšininkams: „Daugiau paplaukiokit baseine.“ Ir kas
iš to? Netapsit jūs olimpiečiais, jeigu nebus strategijų parengta, treniruočių
planų ir visa kita.
Tėvai atsakingai išrenka
mokyklas savo vaikams: gali leisti į valstybinę mokyklą arba, jeigu išgali, gali
leisti į privačią. Dar gali patys ugdyti namie. Ką manote apie namudinį ugdymą?
Aš buvau tas, kuris tai lyg ir
įteisino, dirbdamas viceministru. Labai normaliai žiūriu į namudinį ugdymą. Vėl
sakyčiau – mes negalim kontroliuot. Žiūrėkit, išvis yra labai sudėtinga šitam
pasauly kritikuoti šeimos vertybines nuostatas, šeimos gyvenimą. Nemaža dalis
gyvenimo vyksta toj mažoj „ląstelėj“.
Sakydamas „sudėtinga“, ką
turite galvoje? Spaudimą to nedaryti?
Valstybinės institucijos įsivaizduoja,
kad sukontroliuos. Na, nesukontroliuosi tu namudinio mokymo. Tu gali tiktai
pozityviai veikti, tu gali konsultuot, diskutuoti su tėvais, ar teisingai daro,
duoti medžiagos, leisti prieigą prie įvairių šaltinių. Bet pas mus nueinama
primityviuoju keliu. Nuėjai, išmatavai standartizuotai, ar medis jau pasiekė
reikiamą dydį, ar nepasiekė. Mes nežinom daugelio motyvų, kodėl norima mokyti
namie. Čia labai giluminiai procesai. Tu turi labai aiškiai suvokti, kodėl tas
žmogus apsisprendė neleisti vaiko į mokyklą. Ir aš čia neturiu vienareikšmio
atsakymo. Aš žinau labai daug gražių pavyzdžių, kur viskas yra idealu, viskas
gerai. Turiu ir labai daug pavyzdžių, kur kyla problemų. Bet oponentas man
galėtų užduot klausimą: „O jūs neturit pavyzdžių, kad kilo problemų einantiems
į mokyklą?“
Ne mažiau bus kilusių.
Ne mažiau bus. Tai tu turi būt labai
sąžiningas ir susidėliot tam tikrus kriterijus. (Ateina žinutė) Aš
atsiprašau, vakar iš gimtadienio pabėgau...
O gimtadienis dar tęsiasi
ir jums reikia grįžti?
Ne, esmė yra ta, kad aš niekam per
daug nesigyriau, kad aš Vilniuj pasiliksiu. Čia vėl biudžetininkų diagnozės
problema. Aš visuomet ginčijuosi, ar daugiau pasieksiu čia bendraudamas šiais
laikais, kai yra galimybė technologijų pagalba susisiekt, ar kas nors pasikeis,
jeigu aš ten sėdėsiu kabinete. Tai čia dabar rašinėja man. Atrašau, kad
galėčiau dėmesį jums skirti.
Gerai, žinoma, Vaidai.
Kiek mes dar laiko užtruksim?
Mes dar užtruksime daugiausia
14 minučių, nes ir man lygiai pirmą reikia išeiti.
OK, aš parašau, privažiuos kolegos.
Jūs čia mane paveiksluosit dabar, ar
ne?
Būtinai. Bet kalbėkite,
man reikia, kad nepozuotumėt. Sakykite, ar galima tapti geru mokytoju, namuose užbaigus vidurinės kursą?
Galima.
O be universiteto tai jau
niekaip?
Pats geriausias mokytojas, kokį įdarbinau,
buvo baigęs tik vidurinę mokyklą. Mes turėjom didžiulę problemą su vienu
egzaminu tarptautinio bakalaureato programoj, nes mums niekaip nepavyko pakelt
pažymių vidurkio. Ir aš priėmiau sprendimą, kad aš priimsiu tokį pasiutusį,
nors jis buvo baigęs tik dvylika klasių. Beje, čia tas su pistoletu. Jis labai
gerai išsilaikė egzaminus, tikrai turėjo gerą galvą, na ir aš sakau: „Vaikine
(dabar, beje, jis yra bankininkas, dirba Niujorke, eina pakankamai aukštas
pareigas), tu dabar nestok, nes tu tikrai per gerai išlaikei egzaminus, o
neaplikavai į geruosius universitetus, kur tikrai patektum su tais balais...“ Ir
aš po vidurinės mokyklos jį iškart priėmiau į mokytojus. Sakau: „Tu pasilik
dirbti istorijos mokytoju pas mane. Aš turiu didžiulę problemą, nes neturiu
mokytojo.“ „Na, – jis sako, – gerai, aš pasiliksiu, jeigu jūs man padėsit
pasiruošt pamokoms ir panašiai.“ Pažadėjau padėti, pradžioj padėjau. Tai jisai
per metus pakėlė mūsų egzaminų rezultatus ir mes pralenkėm tarptautinį vidurkį.
O jūs turėjote teisę
priimti žmogų be diplomo?
Neturėjau.
Tai pažeidėte kažką?
Taip. Aš neturiu teisės priimt žmogaus
be pedagoginio išsilavinimo, nors, pavyzdžiui, matau, kad jis potencialiai
labai geras žmogus. Va dabar mano paskutinis sprendimas – priėmiau istorijos
mokytoju meno istoriją baigusį žmogų. Aš galiu išmokyti pamokos struktūros, aš
galiu išmokyti suplanuoti pamoką, deja, istorijos supratimo aš neišmokysiu per
vieną mėnesį. Ir kodėl aš priėmiau meno istoriką? Lietuvoj mes amžinai dėstom vien
karo istoriją, o aš norėjau, kad vaikams plėstųsi akiratis į kitą pusę, kad jie
pažiūrėtų į žmonijos raidą per kultūros istoriją. Todėl sąmoningai priėmiau
meno istoriją baigusį žmogų.
Dabar ieškojau geografijos mokytojo.
Ir dirba pas mane superinė mokytojo padėjėja, baigusi ekonomiką universitete,
bet jai norisi į švietimą, ji vis apie tai užsimena. Tai aš neradęs geografijos
mokytojo, pasisodinau ją ir sakau: „Geografijoj yra pilna temų, susijusių su
ekonomika.“ Nejaugi penktokams, aštuntokams ji nesugebės dėstyti? Sugebės. Sakyčiau,
mes labai mėgstam ne įvertinti žmogaus tikruosius gebėjimus, o sureikšminti
dokumentą. Taip, dokumentas gali būti vienas iš rodiklių priimant.
Pavyzdžiui, aš neįsivaizduoju geresnio
technologijų mokytojo negu gero, prestižinio restorano virėjas, kuris užsimanė,
pradirbęs 30 metų, pamokytojauti mokykloje. Jis gal nori atsikvėpt, nebenori
dirbti vakarais, naktimis, nori ramiai perduoti gaminant maistą sukauptą savo patirtį
vaikams.
Arba iš jų ko nors
išmokti. Jūs paminėjote labai svarbią motyvaciją mokytojauti, nes pats
svarbiausių dalykų gyvenime išmokote iš savo mokinių.
Taip. Va čia iš tikrųjų jūs esat teisus.
Aš visiems mokytojams sakau: „Pakelkit rankas, kurie mokykloje arba aukštojoje nesimokėte
dirbt su kompiuteriais, o dabar mokate. Arba – pakelkit rankas, kurie mokėtės
anglų kalbos mokykloje, ir dabar nekalbate.“ Būna atvirkštinis rezultatas: kompiuterijos
niekas nesimokė, bet visi moka naudotis, o anglų kalbos visi mokėsi, bet niekas
iš vyresnės kartos mokytojų nekalba. Žinoma, ne visi, nereikia suabsoliutinti.
Tai mano klausimas pabaigai būtų toks:
kur riba tarp poreikio kažką veikti ir prasmės? Nes matydamas prasmę tu darai
tai, kas gali būti nebūtinai vien malonu. Prasmė yra, kai tu žinai, dėl ko tu
tai darai.
Labai ačiū, Vaidai. Išgirdau
įdomių ir įkvepiančių dalykų, kurie iš jūsų nuskambėjo autentiškai. Dėl to ir
norėjau susitikti.
Supratau, dėkui. Dabar pažiūrėsiu, ar
man parašys tie, kurie žadėjo...
Tai dar mes turim penkias
minutes.
O aš čia nemaišau jūsų, atsiprašau –
teisingai žinau, su kuo bendrauju?
Manau, kad ne. Tik jūs negalite
žinoti teisingai, nes aš pats nežinau.
Aš čia bandžiau atrasti jūsų
biografiją. Atvirai pasakysiu, išėjęs iš ministerijos nustojau skaityti bet
kokius dokumentus. Man sako: „Kodėl tu neskaitai teisės aktų?“ – „Ai, tam yra
mano pavaduotojas, mokytojai. Aš vis tiek ten tų patirčių ir naujų idėjų
nerasiu, nes visa tai jau būsiu perskaitęs kitur, originale.“ Tai bandau
atsiribot nuo tų visų žiniasklaidų, masinių informacijos priemonių, nuo visų
pašalinių dirgiklių, kurie iš esmės nekuria man pridėtinės vertės. Labiausiai
Lietuvoj pasigendu iš tikrųjų, nuoširdžiai, gero komedijų kanalo. Net ne rimto
filmo, rimtą filmą aš galiu susirast ir pažiūrėt, bet aš pasiilgstu tokio
buitinio tinginiavimo, įsijungus gerą, paprastą komedijų kanalą, kad man būtų
gera nuotaika, linksma žiūrėti ir galėčiau karts nuo karto nusišypsoti.
Tai aš jums dar
padovanosiu porą knygų. Vieną iš „komedijų“ srities – „Domertas“, čia mano
ankstyvoji kūryba. O kitą tokią daug rimtesnę – „Lyderystė“.
Alisą labai gerai pažįstu.
Bet šitos knygos ji jums
nedovanojo?
Ne.
Na tai va, proga. Galiu
pasiūlyti ir drobinį maišelį.
Ačiū, aš turiu gerą kuprinę.
Švietimiečiai įsigyja tokią kuprinę, kad joje tilptų viskas.
Būtinai, kuprinė –
švietimo simbolis.
Ačiū už knygas. Aš neturiu dovanų.
Jeigu būčiau žinojęs...
Jūs padovanojote savo
laiką, man tai labai svarbu ir aš labai dėkingas. Puikiai pasikalbėjome, labai
ačiū. Tikiuosi, kada nors atsiras proga pratęsti.
Kalbėjomės 2022 m.
rugpjūčio 5 d. Vilniaus Naujamiestyje, lauko kavinėje.
Knygose "Gyvenimas jų žodžiais", "Pasaulis jų akimis" ir "Laiko juosta jų žvilgsniais" rasite atrinktų, papildytų, pataisytų ir naujų, niekur kitur neskelbtų mano pokalbių iš esmės. Iš "Sofoklio" rinkinius įsigysite leidyklos kainomis.
4 komentarai:
Ačiū :)
Gaila, kad tokių direktorių kaip Vaidas daugiau nepažįstu
Tiek daug originaliu minčiu, būtinai perskaitykite!!!
tai žinoma, tėvų auklėjimas, darželis, mokykla.. viskas turi būti, visur savos patirtys. pazinimomedis.lt
Rašyti komentarą